abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216717433

[Afbeelding: @MadMaster]
[OP-tekst: @Fred_B]

2024 nadert zijn einde en dat betekent dat we ons opmaken voor de 26e editie van de Radio 2 Top 2000, het ultieme overzicht van 2000 klassiekers met eeuwigheidswaarde. Het jaar 2024 was vooral een mooi jaar op sportgebied. Onder leiding van een Sneeuwvlokje dat al een sneeuwvlokje was voor het hip werd, reikten onze jongens van Oranje tot de halve finale op het EK. Op de fiets won onze Mathieu van der Poel in Vlaanderen en Roubaix, het WK in het veld, en hij was één van de zeer weinigen die een ontsnapte Pogacar terughaalde naar het peloton, in San Remo. Op de Olympische Spelen bleken we niet alleen goed in hockey, roeien en baanwielrennen, maar ook in de atletiek en zelfs bij het Madurodambasketbal.

Er waren ook mindere ontwikkelingen. Zo is de oorlog in Oekraïne nog steeds niet beëindigd. Verderop in Israël bleef het ook ongezellig. Maar alle duizenden bommen en granaten die daar geworpen werden ten spijt, was er geen enkele geweldsdaad die zoveel emoties losmaakte als een vermeende tik tegen een Sony Handycam van Joost Klein, achter de schermen bij het Songfestival. Een feestje organiseren bleek sowieso moeilijk. Amsterdam bestaat 750 jaar, maar na een maand van uitspattingen in de hoofdstad, geldt voorlopig het credo van de plaatselijke oud-politica Nelly Frijda: "Leuk zo'n feestje, maar het geeft altijd zo'n rommel, hè."

Daarnaast hebben we na een eeuwigheid Rutte een nieuwe leider. Hij was niet de eerste keus, maar Premier Dick schoof na diverse afzeggingen door naar het Torentje. Ook in de VS werd een nieuwe president gekozen. De immer genuanceerde en bescheiden Donald Trump is terug in het Witte Huis. Het Duitse kabinet kwakkelt ondertussen ook. Dus laten we het over iets leuks gaan hebben.

Radio 2 Top 2000: Editie 2024

Op woensdag 25 december, een paar minuten na middernacht, begint de Top 2000. De trein dendert dan 7 dagen door, tot we op Oudejaarsavond rond 23:55 uur het eindstation Bohemian Rhapsody bereiken. We hebben deze keer geen extra 500, maar het gaat een bijzondere editie worden, want het geklets van Gijs Staverman zal niet meer onderbroken worden door hinderlijke intro’s. Hij is namelijk vertrokken. En er zijn nog wat veranderingen in het DJ team. Zo gaan we het jaar uit met het eigentijdse geluid van André Rieu-ontdekker Jeroen van Inkel.

Vorig jaar bleef de Top 11 van de lijst exact gelijk. Dat zal vast niet nog eens gebeuren, maar er lijkt geen dringende aanleiding voor enorme verschuivingen in de absolute top van de lijst. Er ontvielen ons dit jaar geen topnamen, met alle respect uiteraard voor Quincy Jones, Liam Payne, Def Rhymz, Sergio Mendes, Steve Harley, Melanie en nog vele anderen. In positiever nieuws hebben we onder meer Oasis (reünie), Linkin Park (nieuw werk) en ABBA (jubileum). En de liefhebber kan zich gaan verheugen op een hele serie binnenkomers in de Nederlandse taal.

Wat mag ik allemaal niet missen?

A. Stemmen. De stemweek is van 29 november t/m 6 december (15:00 uur).
B. De Top 2000-Quiz: Thomas van Luyn en Leo Blokhuis doen 4 quizzen dit jaar, vanaf zondag 24 november om 20:20 uur wekelijks op NPO 3.
C. De Untold Stories: Een documentairereeks met Leo Blokhuis, vanaf woensdag 27 november om 22:15 uur wekelijks op NPO 3.
D. Top 2000 a gogo: De welbekende slippendrager met Diederik Ebbinge en Leo Blokhuis, vanaf 26 december dagelijks om 21:30 uur op NPO 1.
E. De Top 2000 a gogo-podcast: Te beluisteren vanaf 1 december in je favoriete podcast-app, met (inderdaad) Leo Blokhuis.
F. De Top 2000 zelf: Van 25 t/m 31 december 168 uur lang alle hits.
G. Het Top 2000 Café: Dat is er uiteraard ook weer dit jaar. Radio 2 maakt binnenkort bekend wanneer de verplichte inschrijving opent om een uurtje mee te hossen in Hilversum.

Stemmen
Dit jaar stemmen we allemaal op Gorki-Mia.

De stembussen zijn dus een week lang geopend vanaf vrijdag 29 november. Met de 500 extra van vorig jaar die staan te trappelen om op het hoogste niveau mee te doen, en de onderste ~500 van vorig jaar die moeten vrezen om eruit te vallen, kunnen we ons vooral opmaken voor een felle strijd voor de onderste regionen. Gaat nummer 1993 van vorig jaar Vitesse zich hier wel handhaven? En wordt het deze keer wel A Very Good Year voor de nummer 2036 van Frank Sinatra?

Voor degenen die nog twijfelen over welke platen ze op hun lijstje moeten zetten:

- @Cassa95 maakte zoals ieder jaar weer een analyse welke nummers er nieuw zijn op de keuzelijst: Klik
- @DecoAoreste maakte een overzicht van welke goed scorende platen in alternatieve muzieklijsten nog ontbreken in de Top 2000: Klik
- Wat minder serieus bedoeld maar daarom niet minder noemenswaardig; @Fred_B heeft ook dit jaar weer een Top 2000 Stemwijzer. Deze is hier te vinden: Klik

Staat ie in de top 2000?
Wil jij weten of de tracks waarop jij hebt gestemd in de NPO Radio 2 Top 2000 staan? Je kunt het vanaf 10 december 12.30 uur checken via staatieindetop2000.nl

Overzichtenlijstjes:
Op https://www.pino112.nl/top2000/jaar.php staat de lijst van 2024, inclusief statistieken

De FOK! 2000:
Wie weet is er weer een vredelievende vrijwilliger die onze lijstjes gaat optellen

Presentatie:

00.00 – 02.00 uur Desiree van der Heiden
02.00 – 04.00 uur Daniël Lippens
04.00 – 06.00 uur Jasper de Vries
06.00 – 08.00 uur Tannaz Hajeby
08.00 – 10.00 uur Jan-Willem Roodbeen & Jeroen Kijk in de Vegte
10.00 – 12.00 uur Bart Arens
12.00 – 14.00 uur Annemieke Schollaardt
14.00 – 16.00 uur Paul Rabbering
16.00 – 18.00 uur Ruud de Wild
18.00 – 20.00 uur Emmely de Wilt
20.00 – 22.00 uur Morad El Ouakili
22.00 – 00.00 uur Jeroen van Inkel

Social media Radio 2:
NPO RADIO 2 op Instagram
NPO RADIO 2 op Twitter
TOP 2000 op Facebook

Meeluisteren:
Kabelfrequenties in de verschillende steden:
http://www.frequenties.net/station/radio-2

FM-etherfrequenties
https://www.nporadio2.nl/frequenties

Luisteren via internet:
http://icecast.omroep.nl/radio2-bb-mp3

Terugluisteren kan via ziggo.

De Top 2000 in beeld

NPO 1 Extra:
Vanaf 24 december 23:00 uur kan er gekeken worden naar jolige mensen in het café.

NPO 3:
Diep in de nacht. Daar kijkt dus nog steeds niemand naar.

Website
http://www.nporadio2.nl/top2000

Historie van de Radio 2 Top 2000

Voor uitgebreide statistieken:
https://pino112.nl/top2000/
Pino, held! _O_

De Magie van 25x Top 2000:
https://npo.nl/start/seri(...)izoen-1/25x-top-2000

De eerste Top 2000 op Spotify:
Voor degene die de allereerste Top 2000 qua songs via Spotify wil terugluisteren van #2000 naar #1:
Spotify - De allereerste Top 2000 (1999)

Verder zijn er diverse andere versies van de Top 2000 op Spotify te vinden. Ook uitzendingen zelf van die eerste editie, met het gepraat van de dj's over binnengekomen faxen ( :')!), kun je vast wel ergens vinden.

De Top 2000 op FOK! door de jaren heen

Topicreeks: Top 2000 Editie 2001
Topicreeks: Top 2000 Editie 2002
Topicreeks: Top 2000 Editie 2003
Topicreeks: Top 2000 Editie 2004
Topicreeks: Top 2000 Editie 2005
Topicreeks: Top 2000 Editie 2006
Topicreeks: Top 2000 Editie 2007
Topicreeks: Top 2000 Editie 2008
Topicreeks: Top 2000 Editie 2009
Topicreeks: Top 2000 Editie 2010
Topicreeks: Top 2000 Editie 2011
Topicreeks: Top 2000 Editie 2012
Topicreeks: Top 2000 Editie 2013
Topicreeks: Top 2000 Editie 2014
Topicreeks: Top 2000 Editie 2015
Topicreeks: Top 2000 Editie 2016
Topicreeks: Top 2000 Editie 2017
Topicreeks: Top 2000 Editie 2018
Topicreeks: Top 2000 Editie 2019
Topicreeks: Top 2000 Editie 2020
Topicreeks: Top 2000 Editie 2021
Topicreeks: Top 2000 Editie 2022
Topicreeks: Top 2000 Editie 2023

De lijst door de jaren heen:

@Cassa95 onderzocht: Veranderingen in de Keuzelijst - NIEUW en geactualiseerd 2024
@Cassa95 onderzocht: Analyse nieuwe binnenkomers 2024 - NIEUW en geactualiseerd 2024
@PippenScottie & @ok01 stelden samen: FOK!2000 2022

Nog wat classics:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
NSFW in de Zoom:
SPOILER: NSFW!
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
FOK!ers in beeld:
SPOILER: PippenScottie
SPOILER: Dagoduck
SPOILER: ArnieAlberts
SPOILER: Gretzl
Grafische aankleding van het topic:
SPOILER: overzichtje met toepasselijke smileys
SPOILER: gifjes en afbeeldingen
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_216723803
Nieuw topic, nieuwe reeks.

3975 Queen - Heaven For Everyone

De koningin mocht al aftrappen met een nummer van Made in Heaven en niet geheel verwonderlijk vinden we even later alweer een nummer van Made in Heaven. Het zijn allemaal geen echt sléchte nummers op die plaat, maar het is duidelijk knip- en plakwerk gecombineerd met materiaal dat toevallig nog op de plank lag. Ik tel Too Much Love Will Kill You niet mee (het is immers de Brian May-versie die in de Top 2000 staat), maar alsnog vind ik vijf nummers van die plaat wel echt te veel eer. Dit is een nummer van Roger Taylor, die het eerder al op het album van zijn band The Cross zette. Hij zong zelf, maar nam ook een versie op met Freddie op vocalen. Die werd bij deze versie in geknipt. Een gevalletje 'gewoon een liedje' en dan ook nog eens de 40e ofzo van Queen. Dit was wel de eerste van Made in Heaven in de lijst, in 2007 al binnen op 877. Daarna was het er in 2009 opnieuw bij en vanaf 2011 een vaste waarde, maar wel snel een van die Queen-nummers in de eerste helft, ook toen de band nog bijna enkel in de bovenste helft stond. Afgelopen editie afwezig.

3974 Racoon - Shoes of Lightning

Vele mensen zijn alweer vergeten dat dit evenement bestaat, maar 3fm Serious Request was afgelopen editie geldtechnisch best succesvol. Levert geen luistercijfers op verder, maar het is iets. Sinds 2008 wordt er een themanummer opgenomen door een bekende artiest voor dit evenement. In 2013, de editie over het beperken van kindsterfte voor diarree in Afrika, werd Racoon gevraagd voor dit themanummer. Kunnen we het hebben over Hee Joh Jip, maar dit is pas écht een schijtnummer. Ik vind het niet echt slecht, maar het is wel opvallend dat dit het enige themalied is dat ook een Top 2000-notering heeft, zeker als je bedenkt dat je ook Wijd Open van Blof hebt om maar eens iets te noemen. Al was 2013 natuurlijk wel de editie die het meeste opbracht. In 2014 kwam dit binnen op 184 zelfs, wel heel hoog. Daarna wel gezakt en inmiddels staat het op 1791.

3973 Commodores - Sail On

Er zijn behoorlijk wat hits over zeilen. Sail On was zeker niet de grootste, maar haalde wel de Top 2000 in de tijd dat de Commodores in de onderste helft zeker niet ondervertegenwoordigd waren. Lionel is stiekem al best een aantal keer langs geweest zo in dit onderste deel. Hij is ook gewoon een beetje een saaie man. In 2003, 2004 en 2010 stond dit in de lijst, steeds bij de laatste 100.

SPOILER: 3972-3951
[i]Put me on a pedestal and I'll only disappoint you
Tell me I'm exceptional and I promise to exploit you
Give me all your money and I'll make some origami honey
I think you're a joke but I don't find you very funny[/i]
pi_216724147
quote:
Het werd ook nog een keer gebruikt om Nederland naar de top te schreeuwen onder Don Leo, met wat zang van Hazes erbij
Dit zijn nog eens nuttige feitjes. Ik kende dat nummer van Dré nog wel, maar dat het origineel ooit de Top 2000 haalde is nieuws. ^O^

Verder vind ik deze serie wat wisselvalliger dan de andere in deze regionen. Een paar keer echte troep, waarbij ik Aerosmith sowieso verschrikkelijk vind, maar Crazy scoort hoog op de ergernissenranglijst.

Maar ook wel wat aardige dingen. Van Bløf vind ik die eerste singles LUL (hihi), ADK en WZJD allemaal prima te gedogen. Als ze daarna maar gestopt waren. En Desperado vind ik ook niet zo boeiend, maar ik twijfel er niet aan dat er nog wel een stuk of 1000 dingen komen die me minder aanspreken.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_216724281
Lionel zong natuurlijk niet over zeilen, maar over het reilen en zeilen van een echtscheiding

en stond in 2003 dan 1 jaar de niet-2004 versie van Zij Gelooft In Mij in de lijst?
Of was die 2004-versie stiekem al van 1999 bij de gelijknamige film
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_216724364
Fun fact: de 2 bekende nummers van John Paul Young zijn in de nederlandse bewerking ook de 2 bekende nummers van Nico Landers.
Was er al eens een link gelegd tussen Froger's "Een zingende merel, de geur van de zee" en MEROL's "Hou je bek en bef me", of moet het weer eens van deze eeuwige puber komen?
pi_216724470
quote:
10s.gif Op maandag 17 februari 2025 20:55 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Lionel zong natuurlijk niet over zeilen, maar over het reilen en zeilen van een echtscheiding

en stond in 2003 dan 1 jaar de niet-2004 versie van Zij Gelooft In Mij in de lijst?
Of was die 2004-versie stiekem al van 1999 bij de gelijknamige film
Die opname is uit 2000 ofzo toch? Dus dat zal wel van die film zijn. Ik kan deze Hazes wel hebben maar ben geen fan dus weet dit allemaal niet.
pi_216724524
2000 nav de film. Ook toen als single uitgebracht, maar matig succes.
Ik gok wel goed genoeg voor de 2003 entry.

Dank U, wikipedia.
pi_216724783
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:01 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Fun fact: de 2 bekende nummers van John Paul Young zijn in de nederlandse bewerking ook de 2 bekende nummers van Nico Landers.
Is Nico familie van Audrey?
Losers hebben, net als autodidacten, een bredere kennis dan winnaars, als je wilt winnen moet je alles weten van één ding en geen tijd verdoen met het leren van al het andere, het genot van eruditie is voorbehouden aan losers. ~Umberto Eco
pi_216726363
quote:
0s.gif Op maandag 17 februari 2025 21:28 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Is Nico familie van Audrey?
Ik dacht de vader van Maan.
All Day I Dream About Stemlijsten
  dinsdag 18 februari 2025 @ 09:59:32 #10
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_216728950
Nummers die ik lager zou plaatsen:

3951 André Hazes - Zij gelooft in mij

Nog maar 3 te gaan gelukkig!

Nummers die ik hoger zou plaatsen:

3967 Clouseau - Daar gaat ze
3963 Meat Loaf - Heaven Can Wait
3961 Birdy - Skinny Love
3955 Peter Skellern - You're a Lady

3 van de 4 genoemden van huis uit meegekregen, jawel! Mijn ouwelui waren altijd al gek op Meat Loaf, mijn moeder vooral op Clouseau en mijn vader dan weer op Peter Skellern. Dat is niet altijd een sleutel tot succes want soms hebben ook je ouders wel eens een wat mindere smaak, maar deze drie zijn altijd behoorlijk blijven hangen hier. Daaraan voegen we dan Birdy toe, knap dat ze van zo'n zwak gezongen nummer van Bon Iver nog iets moois weet te maken. En ook fijn dat ik hier niet de enige ben die Bon Iver niks vindt.
pi_216729325
Pff.. wat een gehaat hier op Bon Iver
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
  dinsdag 18 februari 2025 @ 13:58:30 #12
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216732316
Wie is toch die Bonny Bear?
pi_216733076
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 10:22 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Hij heeft toch maar mooi de opnames van Monster overleefd, wat we nu achteraf kunnen samenvatten als een open inrichting, als we naar de rest van de opstelling kijken.

Wie had nou ooit in 2010 kunnen denken dat je nu zou zeggen: Rick Ross blijkt de meest normale te zijn.
pi_216733639
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 13:58 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Wie is toch die Bonny Bear?
De broer van Bella
  dinsdag 18 februari 2025 @ 16:24:04 #15
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216733939
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 15:51 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
De broer van Bella
[ afbeelding ]
Ronnie was gek op beren
pi_216735570
Het is nog licht buiten
Het beste adres voor al uw primeurs!
pi_216736576
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 14:57 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Hij heeft toch maar mooi de opnames van Monster overleefd, wat we nu achteraf kunnen samenvatten als een open inrichting, als we naar de rest van de opstelling kijken.

Wie had nou ooit in 2010 kunnen denken dat je nu zou zeggen: Rick Ross blijkt de meest normale te zijn.
Ja ach. Autisten ook he. Die gooien zonder rem er maar alles uit..
Maar als we het toch over Bon Iver en dat geweldige album hebben is Lost In The World wel m'n favoriet. Al is open inrichting Monster ook altijd weer genieten ja
Remember the jester that showed you tears
The script for tears
  dinsdag 18 februari 2025 @ 19:46:03 #18
350717 Redefine
Ignorance is bliss
pi_216736783
quote:
0s.gif Op dinsdag 18 februari 2025 10:22 schreef Gale_Boetticher het volgende:
Dat is een mooie tegenhanger van de overwaardering die er meestal is rondom Bon Iver.
Buren wordt doorgeschoven naar morgen.
Mensen vinden wel héél snel iets. Vaak met een minimum aan kennis en een maximum aan oordeel.
pi_216742757
Staat Inner City Blues op de keuzelijst? @Tussle266

Niet dat die het zou redden als ie er nu op wordt gezet trouwens.
  woensdag 19 februari 2025 @ 08:49:10 #20
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216742770
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:48 schreef Mexicanobakker het volgende:
Staat Inner City Blues op de keuzelijst? @:Tussle266

Zeker
pi_216743213
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 08:48 schreef Mexicanobakker het volgende:
Staat Inner City Blues op de keuzelijst? @:Tussle266

Jazeker.
pi_216743237
Over de keuzelijst gesproken. De teller staat al haast op 150. Opvallend is ook dat er een paar tussen zitten die meer dan eens gedraaid zijn. Vraag me af of dat nog uitmaakt straks aan het einde van het jaar.
pi_216743417
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:34 schreef Tussle266 het volgende:
Over de keuzelijst gesproken. De teller staat al haast op 150. Opvallend is ook dat er een paar tussen zitten die meer dan eens gedraaid zijn. Vraag me af of dat nog uitmaakt straks aan het einde van het jaar.
Was je nog iets opgevallen aan die 80s keuzelijst?
Muziekwebsite: https://caschart.blogspot.com/
Top 2000 feeling shuffle playlist: https://spoti.fi/3E3r615
pi_216743611
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 09:48 schreef Cassa95 het volgende:

[..]
Was je nog iets opgevallen aan die 80s keuzelijst?
Er wordt veel toegevoegd ieder jaar, maar er wordt nog veel meer geschrapt. Er waren zo’n 40 kandidaten en er waren maar 5 of 6 toevoegingen (tov december, bedoel ik). Het meest opvallende was wel dat er twee 80’s platen in een zelfde uur waren gedraaid in januari en de ene wel op de keuzelijst stond en de andere niet.

Om iets te zeggen over of er nog meer uren de Blokhuisbehandeling krijgen moeten de aantallen wel wat groter zijn, misschien straks in april bij de K500.
pi_216743892
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:05 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Er wordt veel toegevoegd ieder jaar, maar er wordt nog veel meer geschrapt. Er waren zo’n 40 kandidaten en er waren maar 5 of 6 toevoegingen (tov december, bedoel ik). Het meest opvallende was wel dat er twee 80’s platen in een zelfde uur waren gedraaid in januari en de ene wel op de keuzelijst stond en de andere niet.

Om iets te zeggen over of er nog meer uren de Blokhuisbehandeling krijgen moeten de aantallen wel wat groter zijn, misschien straks in april bij de K500.
Ik heb wel het idee dat er de laatste jaren best veel leuke, maar kansloze oudere nummers worden toegevoegd aan de keuzelijsten.
pi_216744120
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 10:24 schreef Ozewiezewozewalla het volgende:

[..]
Ik heb wel het idee dat er de laatste jaren best veel leuke, maar kansloze oudere nummers worden toegevoegd aan de keuzelijsten.
Dit klopt wel. Ik heb alles wat dit jaar gedraaid is en nog niet op de keuzelijst staat ook verzameld in een playlist. Die zal ik aan het einde van het jaar delen. Dan kunnen we ons gezamenlijk nog iets meer ergeren aan wat het wel heeft gehaald en wat niet.
pi_216750110
En verder.

3950 Krezip & Danny Vera - Make It A Memory

Krezip had de comeback en Danny had de grote doorbraak in de hitlijsten met Rollercoaster. Daarna maakten ze samen dit lied, als het ophalen van goede oude tijden door twee mensen die elkaar lang niet hebben gezien. Vandaar dat dit vast ook goed scoort bij de oude garde, want dit haalde ook gewoon de Evergreen. Ook in de Top 2000 kwam het in 2023 binnen op 270 en een jaar later zelfs zes plekken hoger terug te vinden.

3949 Frank Zappa - Dancin' Fool

Zappa neemt de disco op de hak in Dancin' Fool. Een komische noot, niet te serieus te nemen. Maar ja, omdat het op zichzelf ook wat discoachtig klinkt werd het wel een hitje in Amerika. Het is wel lekker chaotisch, maar dat is ook een ander woord voor rommelig, die twee liggen dicht bij elkaar. Van 2000 tot 2021 stond dit in de lijst, met 509 in 2007 als hoogste positie.

3948 AC/DC - Thunderstruck

SANDER! Ik denk dat sommigen deze al wel verwacht hadden. Ik ben namelijk geen fan van de vocalen van Brian Johnson. AC/DC onder de tweede zanger was prima, bon. Maar met Brian als opvolger vind ik het allemaal niet echt wat, hij schreeuwt zo. En Thunderstruck vind ik muzikaal ook nog eens niet geweldig. Het riffje is aardig maar niet fenomenaal en het is ook veel van hetzelfde. Maar goed, demense zien het anders, sinds 2013 is dit de hoogste van AC/DC nadat het nummer in 2009 en 2010 nog heel toevallig op 1086 en 882 eindigde. Sinds 2011 op oudjaarsdag met in 2017 zelfs plek 13.

SPOILER: 3947-3926
pi_216750224
Xi heeft inderdaad aandelen.
pi_216750228
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:25 schreef Tussle266 het volgende:
Xi heeft inderdaad aandelen.
Stukje retorische vraag.
pi_216750305
quote:
10s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:25 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Stukje retorische vraag.
Eerder deze week leerde ik van de 12-jarige zoon van een vriend van mij dat je ook op liedjes kan stemmen waar die pijltjesgooiers mee het podium op komen. Dus ik geloof alles.
pi_216750314
Forever Young lager dan Marco & Trijntje, daar word ik niet blij van.

Met Fernando kan ik echt helemaal niets trouwens.
pi_216750316
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:34 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Eerder deze week leerde ik van de 12-jarige zoon van een vriend van mij dat je ook op liedjes kan stemmen waar die pijltjesgooiers mee het podium op komen. Dus ik geloof alles.
@Pino112 had daar ooit een stemlijst van
pi_216750323
quote:
8s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:35 schreef zorro28 het volgende:
Forever Young lager dan Marco & Trijntje, daar word ik niet blij van.

Met Fernando kan ik echt helemaal niets trouwens.
Ja ik vermoedde al dat dat me op wat kritische reacties zou komen te staan.
pi_216750363
Mooi lijstje middelmatigheid weer Mexi!

Ik wil alleen even een lans breken voor "Toveren" vanwege de frase " zelfs de oma van mijn oma (mijn betover-grootmoeder dus) had nooit een tovenaarsdiploma". Dat vind ik toch mooi bedacht :)
  Redactie Sport / Supervogel woensdag 19 februari 2025 @ 18:40:28 #35
270182 crew  Pino112
Pino van Luna O+
pi_216750366
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:35 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
@:Pino112 had daar ooit een stemlijst van
Dat je dat nog weet. Is al wel wat jaren terug :D
pi_216750395
quote:
14s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:40 schreef Pino112 het volgende:

[..]
Dat je dat nog weet. Is al wel wat jaren terug :D
De autisten in dit topic vergeten nooit iets O+
  woensdag 19 februari 2025 @ 18:51:10 #37
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216750514
Randy VanWarmer vind ik eigenlijk wel een goeie naam voor een vaste acteur in de BangBus ofzo.
  woensdag 19 februari 2025 @ 18:55:41 #38
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216750572
Dancin' Fool lijkt me echtwel een goner vwb jarenlang vaste waarden.
Stond ook niet meer in de Extra 500 2 jaar na zijn laatste notering.
pi_216750726
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 18:55 schreef n00biedoobiedoo het volgende:
Dancin' Fool lijkt me echtwel een goner vwb jarenlang vaste waarden.
Stond ook niet meer in de Extra 500 2 jaar na zijn laatste notering.
Dat is ergens ook wel weer jammer, ondanks dat ik het dus niet bijzonder vind. Maar wel een uniek nummer dat je verder nooit hoort
  woensdag 19 februari 2025 @ 19:06:57 #40
267549 n00biedoobiedoo
Speaking In Thongs
pi_216750739
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 19:05 schreef Mexicanobakker het volgende:

[..]
Dat is ergens ook wel weer jammer, ondanks dat ik het dus niet bijzonder vind. Maar wel een uniek nummer dat je verder nooit hoort
Ik vind 'm wel tof, alleen het einde is ruk.
  woensdag 19 februari 2025 @ 20:44:00 #41
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_216752818
Genoeg bespreekgevalletjes vandaag!

Nummers die ik lager zou plaatsen:

3949 Frank Zappa - Dancin' Fool
3946 Niall Horan - This Town
3941 Imagine Dragons - Bones
3938 Rudi Carrell - Samen Een Straatje Om
3931 Raymond van het Groenewoud - Meisjes

Dancin' Fool is inderdaad uniek, maar uniek is niet per se iets positiefs. Vertrok rond dezelfde tijd als Living Doll uit de Top 2000 om nooit meer terug te keren, en in beide gevallen ben ik daar beslist niet rouwig om. Daarna hebben we twee artiesten die ik nog op Sziget heb gezien in '23, en met name Imagine Dragons vond ik daar niet eens slecht, maar op het album vind ik het doorgaans geen klap aan. Zo ook hier. Niall vind ik sowieso niet echt om aan te Horan. Ik heb een hekel aan honden dus die van Rudi Carrell is eigenlijk bij voorbaat kansloos, en Raymond van het Groenewoud heb ik altijd kolderieke nonsens gevonden.

Nummers die ik hoger zou plaatsen:

3950 Krezip & Danny Vera - Make It A Memory
3948 AC/DC - Thunderstruck
3944 Hans de Booij - Annabel
3935 Bon Jovi - It's My Life
3929 Lauren Daigle - You Say
3928 Alphaville - Forever Young

Twee enorme klassiekers die schromelijk ondergewaardeerd worden met Thunderstruck en Forever Young. Laatstgenoemde is mijn favoriet uit dit blokje en haalt moeiteloos de bovenste 500 hier, zowel de thematiek als de muzikale omlijsting vind ik ijzersterk. Krezip hebben we natuurlijk al eerder in dit lijstje zien staan, die vind ik duidelijk structureel beter dan Mex, en dat is ook logisch want moderne poprock. Bon Jovi is ook al eerder besproken. Annabel heb ik altijd wel geinig gevonden, geen standaard dertien-in-een-dozijn liefdesliedje maar net even anders, zit tekstueel en qua flow ook heel goed in elkaar. Tot slot Lauren Daigle, daarvan kan ik op zich wel volgen dat je hem hier plaatst, ik denk dat je echt gelovig moet zijn om die op waarde te kunnen schatten :P
  donderdag 20 februari 2025 @ 04:09:28 #42
466913 Eightyone
Bejaarde millennial
pi_216757588
Unwritten zit goed in elkaar en geeft tegelijkertijd een beetje jeuk, al vanaf dag 1.

Het is wat te hoorbaar doelgericht geschreven om op een bepaald type dodelijk saaie radiozender grijsgedraaid te worden, en daarnaast op alle andere zenders die minimaal deels mainstream draaien - en dat gebeurde dan ook.

Al was dit zeker niet haar ergste. Een paar jaar later kwam I wanna have your babies. :X

--------

En bij Toveren vallen met name de overdreven netjes garticuleerde kinderstemmetjes op.
pi_216758074
quote:
0s.gif Op woensdag 19 februari 2025 20:44 schreef DecoAoreste het volgende:
Lauren Daigle, daarvan kan ik op zich wel volgen dat je hem hier plaatst, ik denk dat je echt gelovig moet zijn om die op waarde te kunnen schatten
Je hoeft toch ook geen kernbom teruggekopt te hebben om Enola Gay te kunnen bevatten?
  donderdag 20 februari 2025 @ 11:52:50 #44
260796 DecoAoreste
aka Aleimon Thimble
pi_216761103
quote:
0s.gif Op donderdag 20 februari 2025 08:14 schreef Tussle266 het volgende:

[..]
Je hoeft toch ook geen kernbom teruggekopt te hebben om Enola Gay te kunnen bevatten?
Bevatten en waarderen zijn niet hetzelfde hè :P

Al luister ik alsnog wel liever naar een Hillsong of een Elevation (nee niet die van U2) dan naar Lauren Daigle, eerlijk is eerlijk.
pi_216770244
We gaan onverminderd door, het blok met dit soort nummers is echt nog lang niet klaar _O-

3925 The Sweet - Poppa Joe

The Sweet kennen we vooral van makkelijk in het gehoor liggende glamrock, maar hier mochten een stel studiomuzikanten een met wat suiker overgoten nummer inspelen wat in het oeuvre van The Sweet schril afsteekt door het gemis van gitaren. Het aloha-gevoel is groot met de percussie en dat vind ik nog wel een geinig sfeertje, zonder die percussie zou dit echt nog 500 plaatsen lager staan dus dat was een slimme zet. In de eerste 12 jaar stond dit in de lijst, met een bizar hoge plek 113 in 2001. Maar ja, in de begin jaren stemde de hele The Sweet-fanclub volgens mij, want buiten 2000 en 2001 kwam dit nauwelijks boven de 1000 uit.

3924 Bucks Fizz - Making your mind up

Weer eens een Brits songfestivallied en zowaar eens een keer een winnaar. Scheen daar niet echt goed gezongen te zijn en het is natuurlijk een wat onzinnig liedje, maar ik word nog wel vrolijk van de stijl. In 1999 op 1885 en in 2001 op 1946.

3923 5 Seconds of Summer - Youngblood

De Australische One Direction tourde in 2013 met de Britse variant en kreeg daardoor populariteit. Toch duurde het tot 2018 voordat de eerste top 40-hit werd gescoord. Dat was dit Youngblood, wat wel net iets meer tussen echte tienerpop en een wat volwassener geluid in valt. Een jaartje later vond Tom Morello het bijvoorbeeld ook goed genoeg om op Teeth mee te spelen, dat kan twee dingen betekenen: Of Tom had nog wat centen nodig, of Tom vindt het allemaal nog wel acceptabel. Ik vind dat dus ook wel, maar echt meer dan acceptabel is het ook weer niet. Er blijft toch een beetje een tienerpopsausje over een aardig nummer hangen. In 2019 en 2020 stond dit er in.

SPOILER: 3922-3901
pi_216771110
Tut tut, Mex, het nummer heet niet How Deep Is Your Throat ofzo, he

Blijkbaar heeft The Hoff bij De Muur nog meer gezongen dan Looking For Freedom (iets wat niemand meekreeg in die tijd)
  donderdag 20 februari 2025 @ 22:25:54 #47
488763 Starflyer
Flies to the stars
pi_216772401
Johnny Logan won 3 keer het songfestival, 2 keer als zanger en ook 1 keer als schrijver van Why Me? dat gezongen werd door Linda Martin in 1992.
No Dyson Barrier is going to stop me!
UI: FlippingCoin in ONZ / Ik bepaal hier welk dier jij bent
pi_216772452
quote:
1s.gif Op donderdag 20 februari 2025 22:25 schreef Starflyer het volgende:
Johnny Logan won 3 keer het songfestival, 2 keer als zanger en ook 1 keer als schrijver van Why Me? dat gezongen werd door Linda Martin in 1992.
En hij was jurylid bij het Nationaal Songfestival in 2010, toen zijn expertise werd ingezet om te bepalen welke versie van Shalalie de beste was. Dat zet die overwinningen toch een beetje in de schaduw.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_216773120
Bekijk deze YouTube-video

Ik kwam toevallig deze wilde herinterpretatie van Gilbert O'Sullivan tegen laatst, dus ik vind de vernoeming van Clair een goed moment om dit te plaatsen
Solidair met het Palestijnse volk 🍉
pi_216773513
Ergens is het wel jammer dat ze wel door hadden dat ze Nick aan Thomas en Simon aan Paul moesten koppelen. Ik zou er veel lol aan beleefd hebben als het omgedraaid was geweest.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')