Toon maar aan dan. Laat die manuscripten in de grondtekst eens zien waar het woord met een hoofdletter staat....quote:Op dinsdag 7 januari 2025 23:53 schreef Doedelzak77 het volgende:
[..]
Nee omdat jij geen onderzoek doet naar de juiste dingen, omdat je juist God wil weerleggen. En gaat over geschiedenis van alle manuscripten bij elkaar en kom jij met heeft op facebook gestaan man man.Is gewoon overtuigend bewijs welke bijbel de juiste is en nogal belangrijk met al die valse bijbels in omloop.
Speciaal voor jou Libertarisch:quote:Op maandag 27 januari 2025 19:18 schreef Libertarisch het volgende:
[ afbeelding ]
Ik plaats even het hindoe-symbool hier omdat het hindoeïsme superieur is aan het christendom/jodendom/islam.
Spirituele wetenschap versus Joodse mythologie.
Als Christen/Agnost (ik twijfel vrolijk door). Is het ook niet makkelijk met superieure kerkverbanden vs Mickey mouse kerkverbanden... scheurt hele families uit elkaar: https://www.refoweb.nl/vr(...)ekeurd-door-familie/quote:Op maandag 27 januari 2025 19:33 schreef Bassie48 het volgende:
Als atheïst wordt dit topic met de dag verwarrender want nu blijkt er ook een indeling te bestaan in superieure en mindere religies. We tasten wel volkomen in het duister wat de criteria zijn voor die meetlat.
Voor mij is het helder. Ik geloof volledig in de apocatastase. Iedereen wordt uiteindelijk gered.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:39 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Als Christen/Agnost (ik twijfel vrolijk door). Is het ook niet makkelijk met superieure kerkverbanden vs Mickey mouse kerkverbanden... scheurt hele families uit elkaar: https://www.refoweb.nl/vr(...)ekeurd-door-familie/
Hoe zie je gered worden? Als in, waarvan worden we gered? Die interpretatie verschilt nogal dus ik ben benieuwdquote:Op maandag 27 januari 2025 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor mij is het helder. Ik geloof volledig in de apocatastase. Iedereen wordt uiteindelijk gered.
Die verrekte Satan. Heeft hij er toch weer 4 weten in te fluisteren.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:45 schreef Beathoven het volgende:
@:Ali_Kannibali
Beetje Reddit gelezen:
Geen five star review
1y ago
De Zevende-dags Adventisten zijn 100% een sekte. Degenen van ons die dapper genoeg waren om eruit te komen, hebben JAREN aan herprogrammering gehad! Jaren! Ik ben in deze sekte geboren en ik zal je de waarheid vertellen... terwijl een SDA-predikant nooit de waarheid zal vertellen (of ze het nu weten of niet) over deze religie.
Btw... AL mijn broers en zussen (vier) zijn nu uit deze sekte. We hebben het allemaal onafhankelijk en op verschillende momenten gedaan, maar we zijn allemaal vertrokken!
Er lijkt nog wel even wat oefening nodig om in een nog minder boekje te komen dan Scientology. Maar chapeau heur.
die op eigen kracht is opgestaan uit de dood om voor eeuwig af te rekenen met die vloek. Alleen God kan zoiets.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:14 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja, dat domme gelul over Jezus Christus.
Ik ben beter dan die gekruisigde Jood.
Een bevrijding van angst, leed, pijn, ellende na het sterfelijk leven, en een eeuwigheid van versmelting met het pure, goede en goddelijke.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:47 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Hoe zie je gered worden? Als in, waarvan worden we gered? Die interpretatie verschilt nogal dus ik ben benieuwd
Enerzijds moeten we voorzichtig zijn met dit soort bronnen. Anderzijds. waar rook is, is vuur.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:45 schreef Beathoven het volgende:
@:Ali_Kannibali
Beetje Reddit gelezen:
Geen five star review
1y ago
De Zevende-dags Adventisten zijn 100% een sekte. Degenen van ons die dapper genoeg waren om eruit te komen, hebben JAREN aan herprogrammering gehad! Jaren! Ik ben in deze sekte geboren en ik zal je de waarheid vertellen... terwijl een SDA-predikant nooit de waarheid zal vertellen (of ze het nu weten of niet) over deze religie.
Btw... AL mijn broers en zussen (vier) zijn nu uit deze sekte. We hebben het allemaal onafhankelijk en op verschillende momenten gedaan, maar we zijn allemaal vertrokken!
Er lijkt nog wel even wat oefening nodig om in een nog minder boekje te komen dan Scientology. Maar chapeau heur.
Precies, en mijn moeder is de koningin van Engeland.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:48 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
die op eigen kracht is opgestaan uit de dood om voor eeuwig af te rekenen met die vloek. Alleen God kan zoiets.
ik hoop het, maar alleen de bijbel kan hierin het laatste woord geven.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor mij is het helder. Ik geloof volledig in de apocatastase. Iedereen wordt uiteindelijk gered.
Daarom is de H. Gregorius van Nyssa voor mij de grootste held qua theologie.
[ afbeelding ]
Al die scheuringen, terwijl de oorzaken daarvan al al lang vergeten zijn:quote:Op maandag 27 januari 2025 19:39 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Als Christen/Agnost (ik twijfel vrolijk door). Is het ook niet makkelijk met superieure kerkverbanden vs Mickey mouse kerkverbanden... scheurt hele families uit elkaar: https://www.refoweb.nl/vr(...)ekeurd-door-familie/
Zie mijn onderschrift.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:54 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
ik hoop het, maar alleen de bijbel kan hierin het laatste woord geven.
https://www.hetbestenieuws.nl/
herinner je je deze nog?
Bekijk deze YouTube-video
hoe meer mensen er weggerukt worden uit je leven, des te meer je je gaat afvragen.
Rev 21:4 And God shall wipe away all tears from their eyes; and there shall be no more death, neither sorrow, nor crying, neither shall there be any more pain: for the former things are passed away.
Laten we hopen dat de mogelijkheid tot incarneren tot iets als een rivierprik of een rat uit de ganges ook behoort tot ongelooflijke onzin.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Precies, en mijn moeder is de koningin van Engeland.
Wat is dit voor een ongelooflijke onzin?
Ali is weer bezig.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
het staat in de geschriften, zowel in het nt als ot.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:50 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een mens zal niet zo snel degraderen tot een rivierprik of een rat.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:56 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Laten we hopen dat de mogelijkheid tot incarneren tot iets als een rivierprik of een rat uit de ganges ook behoort tot ongelooflijke onzin.
Er is geen historisch bewijs dat Jezus Christus van Nazareth heeft bestaan.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:57 schreef Richestorags het volgende:
Overigens wel hilarisch dat Libertarisch met al zijn schoolplein gebash over Jezus waarschijnlijk niet weet dat de 3 bekendste leraren uit de 19e eeuw, te weten Swami Vivekenanda, Sri Ramana Maharsi en Ramakrishna allen zeer lovend over Jezus Christus waren.
Sterker nog, Ramakrishna raadde iedereen in de tempel aan kerstmis te vieren...
Mijn geschriften zeggen dat mensen als dier kunnen reïncarneren.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:58 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
het staat in de geschriften, zowel in het nt als ot.
Vraag het even aan Ali.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
Mijn geschriften zeggen dat mensen als dier kunnen reïncarneren.
Wie heeft er nu gelijk dan?
Ik snap ook wel dat je zoiets niet zomaar onder eigen naam deelt.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:50 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Enerzijds moeten we voorzichtig zijn met dit soort bronnen. Anderzijds. waar rook is, is vuur.
Zelfs atheïstische wetenschappers als Bart Ehrman vinden dat hij heeft bestaan.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Er is geen historisch bewijs dat Jezus Christus van Nazareth heeft bestaan.
In een zeer afgezwakte vormquote:Op maandag 27 januari 2025 20:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zelfs atheïstische wetenschappers als Bart Ehrman vinden dat hij heeft bestaan.
Uiteraard, anders waren ze geen atheïstquote:
Voor mij zijn de Remonstranten qua leer een eye-opener geweest. Ik ben ook compleet anders naar de Bijbel of beter het Nieuwe Testament gaan kijken. En was/is voor mij één stukje tekst de gehele samenvatting van het Christelijk geloof dan wel Jezus zijn leer:quote:Op maandag 27 januari 2025 19:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daarom is de H. Gregorius van Nyssa voor mij de grootste held qua theologie.
[ afbeelding ]
Waarbij ik wel grote vraagtekens bij het bestaan van God heb, en de kans groot acht dat Jezus de eerste humanist was. Maar een God die liefde voor elkaar net zo belangrijk vindt als liefde voor hem.. Klinkt ineens niet meer als die boze God en zijn hel en alle theologie over hoe je dient te leven.quote:Jezus antwoordde: ‘ Heb de Heer, uw God, lief met heel uw hart en met heel uw ziel en met heel uw verstand .’ Dit is het eerste en grootste gebod. En het tweede is daaraan gelijk: Heb uw naaste lief als uzelf. Aan deze twee geboden hangt de hele Wet en de Profeten.”
Mijn boerenverstand zegt dat hij misschien als rabbi met kapsones heeft bestaan.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Zelfs atheïstische wetenschappers als Bart Ehrman vinden dat hij heeft bestaan.
Ik heb een warm spot voor Remonstranten... Alleen al vanwege hun moed om tegen de desastreuse predestinatieleer van Calvijn te strijden.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:05 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Voor mij zijn de Remonstranten qua leer een eye-opener geweest. Ik ben ook compleet anders naar de Bijbel of beter het Nieuwe Testament gaan kijken. En was/is voor mij één stukje tekst de gehele samenvatting van het Christelijk geloof dan wel Jezus zijn leer:
[..]
Waarbij ik wel grote vraagtekens bij het bestaan van God heb, en de kans groot acht dat Jezus de eerst humanist was. Maar een God die liefde voor elkaar net zo belangrijk vindt als liefde voor hem.. Klinkt ineens niet meer als die boze God en zijn hel en alle theologie over hoe je dient te leven.
Maw die tekst dood een hoop andere teksten in de Bijbel.
Alleen blijft wel de vraag, waarom eerst door deze zieke shitshow op aarde...
De wereld is God's speeltuin, God speelt met zichzelf in zijn creatie.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:05 schreef The-BFG het volgende:
Maar nog steeds ervoor zorgt dat buren elkaar mijden als de pest.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:55 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Al die scheuringen, terwijl de oorzaken daarvan al al lang vergeten zijn:
[ afbeelding ]
Pardon my French, maar dan is ie toch het kwade zelf... Dan ben je toch wel een enorm zieke God...quote:Op maandag 27 januari 2025 20:08 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De wereld is God's speeltuin, God speelt met zichzelf in zijn creatie.
Dit is de hindoeïstische visie.
Nee hoor, dat is slechts jouw subjectieve mening.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:11 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Pardon my French, maar dan is ie toch het kwade zelf... Dan ben je toch wel een enorm zieke God...
God alles in allen?quote:Op maandag 27 januari 2025 19:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zie mijn onderschrift.
Omnibus in omnibus.
Miami Steve!quote:Op maandag 27 januari 2025 20:08 schreef Beathoven het volgende:
Idee voor decoratie van een Scientology- en ZDA kerk
[ afbeelding ]
Als contrast voor eeuwige heerlijkheid waar Adam en Eva niet mee bekend waren en dus ook niet wisten wat ze verspeelden, precies als nu. Als de keus aan ons was eindigt het nooit goed, maar iedereen wordt ws bij de kraag gevat en de keuze is al gemaakt voor ons.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:05 schreef The-BFG het volgende:
Geldt ook voor Boeddha (Siddhartha Gautama). Voor zowel Jezus als Boeddha geldt dat er geen fysiek bewijs is, maar verschillende historische en religieuze bronnen geven aanleiding tot vermoedens.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:00 schreef Libertarisch het volgende:
geen historisch bewijs dat Jezus Christus van Nazareth heeft bestaan.
Dat klopt, het verhaal van de Boeddha kan gewoon verzonnen zijn voor pedagogische (educatieve) doeleinden.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:20 schreef Bassie48 het volgende:
[..]
Geldt ook voor Boeddha (Siddhartha Gautama). Voor zowel Jezus als Boeddha geldt dat er geen fysiek bewijs is, maar verschillende historische en religieuze bronnen geven aanleiding tot vermoedens.
quote:Op maandag 27 januari 2025 20:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Eigen schuld, dikke bult.
Karma is a bitch
Ik kwam op hun spoor door mijn interesse in geschiedenis. Al had ik wel eens een dominee waarschuwingen zien/horen geven voor mogelijke "Arminianistische" predikanten.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb een warm spot voor Remonstranten... Alleen al vanwege hun moed om tegen de desastreuse predestinatieleer van Calvijn te strijden.
Arminius, Poppius en Episcopius zijn ook helden voor mij.
Helaas zullen ze snel verdwijnen. Er zijn misschien nog 5.000 leden die vooral bejaard zijn over.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:07 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik heb een warm spot voor Remonstranten... Alleen al vanwege hun moed om tegen de desastreuse predestinatieleer van Calvijn te strijden.
Arminius, Poppius en Episcopius zijn ook helden voor mij.
Misschien, maar hun geest leeft voort, ook al heet het dan ineens 'secularisme'. Ik noem het liever humanisme en gezien de statistieken omhelzen de meeste Nederlanders dat idee van inherente menswaardigheid.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Helaas zullen ze snel verdwijnen. Er zijn misschien nog 5.000 leden die vooral bejaard zijn over.
Dat geldt ook voor andere stromingen in Nederland die klein zijn. De Oud-katholieken bijvoorbeeld. Of de Lutheranen.
Daar tegenover zijn er op zondag straks niet genoeg aula's meer voor al die evangelische gemeenten.
Dat is wel jammer hoor. Mooie diensten met een interessante preek en een keurige liturgie worden ingeruild voor simplisme.
Dat zou wel echt te gek zijn. Ik wil dan graag een Eland zijn. Een mannetje. Een grote lompe loner en koning van het woud. Beetje dom uit de ogen kijken en lekker kauwen....quote:Op maandag 27 januari 2025 19:58 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Een mens zal niet zo snel degraderen tot een rivierprik of een rat.
Maar een mens kan wel als dier reïncarneren, dat staat namelijk in de Bhagavad Gita.
Misschien toch nog maar is laten overschrijven dan haha.. Nu nog PKN..quote:Op maandag 27 januari 2025 20:58 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Helaas zullen ze snel verdwijnen. Er zijn misschien nog 5.000 leden die vooral bejaard zijn over.
Dat geldt ook voor andere stromingen in Nederland die klein zijn. De Oud-katholieken bijvoorbeeld. Of de Lutheranen.
Daar tegenover zijn er op zondag straks niet genoeg aula's meer voor al die evangelische gemeenten.
Dat is wel jammer hoor. Mooie diensten met een interessante preek en een keurige liturgie worden ingeruild voor simplisme.
Ik weet niet welk punt je probeert te maken. Luther probeerde de RKK te hervormen, totdat hij niet meer geloofde dat de RKK te hervormen was, omdat hij begreep dat de bijbel de RKK exposet als antichrist. Daardoor begon hij actief te strijden tegen de RKK. Vervolgens maakte hij zelf een bijbelvertaling op basis van de Textus Receptus. Rome gebruikt de Textus Receptus niet, maar de Vulgaat. De tekst van de Textus Receptus is niet identiek aan de Vulgaat. Dus ik begrijp niet welk punt je probeert te maken.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:03 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Luther was toch echt een hervormer van de Katholieke Kerk. Daarom ook de term "Protestant". Er is geen dag- en nacht verschil in Canonieke boeken. Toch gek dat een Satanische kerk veel dezelfde boeken pakt.
Sorry maar ik begrijp niet wat je hier probeert te zeggen. Welke beste man van mijn kerk? William Miller? En welke elementen? Ik snap je niet. Miller gebruikte de King James, gebaseerd op de Textus Receptus, zoals alle protestanten in die tijd. De King James is niet perfect, maar wel goed. Verder waren er alle werken van de theologen voor hem. Er was dus al een dikke 300 jaar aan bijbelstudie voorafgegaan aan wat Miller publiceerde.quote:Ook gek dat later ontdekte -en door de geschiedenis / KK uitgefaseerde- Christelijke elementen nooit zijn benoemd in de 19e eeuw. Bijna alsof de beste man van jouw kerk werkte met waar hij op dat moment kennis van had. Klinkt vooral heel menselijk. Jij zal dan natuurlijk zeggen dat het Gods werk is dat hij zich op de Bijbel van toen baseerde en dat die andere Christelijke interpretaties verloren zijn gegaan - voor ze zijn herontdekt-.
Nee, maar aangezien de apostelen de vroege kerken stichtten, en de apostelen brieven naar diezelfde kerken stuurden omdat zij instructies voor de kerken ontvingen, was men op zoek naar specifiek die geschriften, van de grondleggers van de kerken die door Jezus voor dat werk gezonden waren.quote:Alleen een apostel kan dus door de HG worden geïnspireerd?
Nee, het komt overeen met het idee dat God niet verandert, en dus geen tegenstrijdige dingen opdraagt of zegt.quote:M.a.w. komt het overeen met het advies van WC eend?
Nee, het idee is dat als iemand een afwijkend geschrift publiceert, en dat niet wijdverspreid geaccepteerd wordt omdat het in bepaalde opzichten in strijd is met eerder aanvaarde openbaring (OT, andere teksten die nu tot het NT behoren), de kans groot is dat het een vals geschrift is. Zo zijn in de regio van het voormalige Alexandrië in Egypte een boel gnostische geschriften gevonden, zoals de papyri. Die zijn vaak uniek, er zijn geen kopieën van. Blijkbaar werden die alleen daar geproduceerd en gebruikt, maar waren andere kerken er niet bekend mee of hadden ze verworpen. Die papyri spreken elkaar vaak tegen. Daarom zijn er ook steeds nieuwe versies nodig van bijbels die zich erop baseren, omdat er steeds weer een papyrus wordt gevonden waarin de dingen weer net wat anders staan. Dit wijst erop dat er met de teksten gerommeld is. De vroege kerken wezen dat soort afwijkende teksten met unieke en tegenstrijdige elementen af, om goede redenen.quote:M.a.w. had WC Eend WC Eend geadviseerd?
Maar we hebben goede teksten. Er zijn duizenden kopieën van de bronteksten van de Textus Receptus, en die verschillen niet veel van elkaar. De andere tak, de Sinaïtische teksten en Vaticanus, wijken wel af van de Textus Receptus. Maar dit is de minderheidstekst. Dus welke teksten gebruikten de vroege kerken? De teksten waarop de TR gebaseerd is, de Byzantijnse manuscripten, niet Sinaïticus en Vaticanus. Dat zijn lokale teksten die afwijken van de grote meerderheid die door de kerken als geïnspireerd werden erkend. Het is dan ook niet voor niets dat juist de bijbel gebaseerd op die tekst tot zo'n grote revival heeft geleid ten tijde van de reformatie. Maar de reformatie heeft het werk niet afgemaakt. Er ontbaken nog wat dingen. De bijbel zegt herhaardelijk dat Hij alles zal herstellen. De kerk zal dus aan het einde, voor zijn terugkomst, schijnen als nooit tevoren. Kennis van de waarheid zal toenemen. De protestanten kwamen uit een periode van duisternis van meer dan 1000 jaar. Het duurt dan natuurlijk een tijdje voordat alles doorgespit en begrepen is. Dat maakt ook niet uit, want God werkt met ons samen. Waar wij naar moeten streven, is om de waarheid te volgen waar hij ons heen leidt. Die waarheid presenteert God aan ons elke dag op allerlei manieren. Aan ons om daar iets mee te doen.quote:Waarom al die moeite? Zou God voor een tijdsloos woord niet wat beter zijn best kunnen doen? In principe is het echt een next level user manual. Maar goed, in Amerika heeft iemand dus de code gekraakt. Vanuit een talloos vaak vertaalde, geüpdatete en gewijzigde user manual. Op zich was het een stuk makkelijker geweest als die manual in het jaar Mozes meteen naast de Griekse en Hebreeuwse versie in het Engels van de 19e eeuw was gechannelled met de namen van de juiste boekenlijst erbij. Dan had niemand hem kunnen vervalsen want niemand sprak vroeger 19e eeuws Engels en we hadden achteraf kunnen factchecken wie de Geschriften heeft vervalst door de loop van de eeuwen heen.
Mijn stelling: alle geschriften zijn van mensen met als inspiratie God.
Gewoon eens gaan kijken.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:06 schreef The-BFG het volgende:
[..]
Misschien toch nog maar is laten overschrijven dan haha.. Nu nog PKN..
Had overigens het idee dat ze juist wat populairder aan het worden zijn.
https://purebibleforum.co(...)-russian-forum.4641/quote:Op maandag 27 januari 2025 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de neutrale lezers:
Ali komt steeds op de proppen met de Textus Receptus, alsof dat de meest valide en zelfs goddelijk geïnspireerde versie van de oorspronkelijke bijbel betreft.
Dat is het niet. De Textus Receptus is al in de 18e eeuw aan kritiek onderworpen en het is o.a. door John Mill en zijn in 1707 gepubliceerde studie Novum testamentum græcum, cum lectionibus variantibus MSS dat men weet dat er helemaal geen sprake is van een 'oorspronkelijke' en 'enige' en 'onveranderlijke' tekst. Mill alleen al ontdekte 30,000 verschillen in de manuscripten.
Tegenwoordig wordt de Textus Receptus dan ook alleen nog door orthodox protestantse en evangelische stromingen als gezaghebbend gezien.
Verreweg de meeste academici zien de Codex Sinaiticus en Codex Vaticanus als betrouwbaarder.
Zo ben ik ooit op een creationistencongres en een Christian science kerkdienst geweest, en heb ik een alfacursus gevolgd. Ook ging ik in Zwolle regelmatig in gesprek met straatevangelisten in de winkelstraat.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Gewoon eens gaan kijken.
Voordat ik kinderen kreeg was het een tijdje een hobby van me om verschillende diensten in allerlei kerken te bezoeken. Verrijkend. Zelfs van die evangelische diensten konden af en toe wel wat hebben. Zo'n kerel die dan op zo'n honkietonkie manier piano speelt en van die mensen die spontaan gaan staan met hun armen wijdt. Vaak wel onnodig langdradig en een tikkeltje simplistisch...
Zoals ik al zei: de Textus Receptus wordt enkel nog geaccepteerd als enige valide bron in orthodox-protestantse en evangelische kring, Jack Chick incluis.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:51 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
https://purebibleforum.co(...)-russian-forum.4641/
chick, i know
Omdat codex s en v vervalsingen zouden zijn, link en video's leveren bewijs.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Zoals ik al zei: de Textus Receptus wordt enkel nog geaccepteerd als enige valide bron in orthodox-protestantse en evangelische kring, Jack Chick incluis.
Ouder is niet per se beter. Met die redenatie zouden alle recente bijbekopieën en vertalingen de meest slechte zijn. Er is geen enkele correlatie of causaal verband tussen de oudheid van een tekst, en de hoeveelheid woorden die je erin kunt aanpassen.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:21 schreef Alarmonoff het volgende:
Ouder is wellicht beter maar s en v zijn niet oud maar nieuw, alsof een compleet boekwerk 1600 jaar lang in uitstekende staat kan blijven terwijl de tr is samengesteld uit fragmenten van veel later.
Niemand leest een eerste print van harry lotr.
oudere fragmenten liggen eenmaal dichter bij de bron, alleen deze bestaan niet, codex s en v zijn niet oud, hier zou bewijs voor zijn, het zou in dezelfde staat als de dode zeerollen moeten zijn maar dat is het niet.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:22 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ouder is niet per se beter. Met die redenatie zouden alle recente bijbekopieën en vertalingen de meest slechte zijn. Er is geen enkele correlatie of causaal verband tussen de oudheid van een tekst, en de hoeveelheid woorden die je erin kunt aanpassen.
S en V dateren net als de vroegste manuscripten uit B alle uit de vroege tot midden 4e eeuw.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:26 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
oudere fragmenten liggen eenmaal dichter bij de bron, alleen deze bestaan niet, codex s en v zijn niet oud, hier zou bewijs voor zijn, het zou in dezelfde staat als de dode zeerollen moeten zijn maar dat is het niet.
Maar 'dichter bij de bron' wil niet zeggen dat je maar een beperkt aantal woorden kunt aanpassen. Je kunt zoveel woorden aanpassen als je wilt. Je kunt zelfs een compleet nieuw boek schrijven. Daarom vinden we ook allerlei 'oude geschriften' die compleet gnostisch zijn en dus verworpen. Het oudheidsargument is niet steekhoudend. Onafhankelijke kopieën zijn een veel betere indicator voor wat de originele tekst moet zijn geweest. Immers is de kans klein dat veel mensen onafhankelijk van elkaar identieke of sterk identieke kopieën maken als ze niet dezelfde brontekst hebben gebruikt.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:26 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
oudere fragmenten liggen eenmaal dichter bij de bron, alleen deze bestaan niet, codex s en v zijn niet oud, hier zou bewijs voor zijn, het zou in dezelfde staat als de dode zeerollen moeten zijn maar dat is het niet.
Dat is algemeen aangenomen.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
S en V dateren net als de vroegste manuscripten uit B alle uit de vroege tot midden 4e eeuw.
De oude vulgaat van Jeroen Bos is gebaseerd op een griekse text die er niet meer is en komt meer overeen met de tr dan met s en v.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de neutrale lezers:
Er wordt nogal wat gemaakt van 'aanpassingen' en 'afwijkingen' in de verschillende vertalingen.
Deze 'aanpassingen' of 'afwijkingen' betreffen alle niemendalletjes die werkelijk nergens de traditionele doctrine van het christendom ook maar een millimeter veranderen.
Als men verwacht dat in die zogeheten 'katholieke' bijbel radicaal andere dingen zouden staan dan in de 'protestantse', en vice versa, komt men van een koude kermis thuis.. het is zelfs dodelijk saai om de spreekwoordelijke afwijkende 'de', 'het' en 'een's te vinken.
En ook die is niet zonder afwijkingen van andere vertalingen.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:37 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
De oude vulgaat van Jeroen Bos is gebaseerd op een griekse text die er niet meer is en komt meer overeen met de tr dan met s en v.
De Deur!!quote:Op maandag 27 januari 2025 21:51 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ook ging ik in Zwolle regelmatig in gesprek met straatevangelisten in de winkelstraat.
Mooie hobby
En maakt deel uit van de kerkgeschiedenis, maar s en v zijn gemaakt na de 17e eeuw, niet in de 4e.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En ook die is niet zonder afwijkingen van andere vertalingen.
Maar wel bevrijd van de drugs.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:39 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
De Deur!!
Vreselijke mensen. Ex-drugsverslaafden die waren bekeerd en winkelende mensen gingen ronselen. Geen aardige mensen waren dat.
Hoe kom je daarbij?quote:Op maandag 27 januari 2025 22:42 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
En maakt deel uit van de kerkgeschiedenis, maar s en v zijn gemaakt na de 17e eeuw, niet in de 4e.
N.A. Morozov had the opportunity to PERSONALLY examine this Codex Sinaiticus.quote:
Noem eens de gigantische verschillen tussen Vaticanus en Textus Receptus.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:43 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Toen Erasmus Griekse teksten uit het Byzantijnse rijk in handen kreeg, en die vergeleek met de Vulgaat, bleek de Vulgaat zo corrupt te zijn ten opzichte van de Byzantijnse Griekse teksten, dat hij wel een een nieuwe vertaling moest maken. Dat is de oorsprong van de Textus Receptus. Vaticanus leidde tot 1000+ jaar aan duisternis en oppressie, de TR tot het protestantisme en de geboorte van de moderne westerse beschaving. Het zijn allemaal van die interessante feitjes die toch wel aanwijzingen geven voor de inspiratiebron achter dit soort teksten, wat mij betreft.
Sorry... dit is je bron?quote:Op maandag 27 januari 2025 22:46 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
N.A. Morozov had the opportunity to PERSONALLY examine this Codex Sinaiticus.
And here is what he says:
"Upon careful examination of the Codex Sinaiticus in the manuscript department of the Public Library, my attention was first of all drawn to the fact that the parchment sheets of this document were not at all frayed at the lower corners, not dirty or soiled by fingers, as should have been the case with a thousand years of use"
https://purebibleforum.co(...)-russian-forum.4641/
wel een logische conclusie voor een compleet boekwerk uit de 4e eeuw.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Sorry... dit is je bron?
Ik vertrouw liever op de academische consensus.
Jack Chick is geen valide bron.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:49 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
en zij baseren hun conclusie op paleografie en denken daarom dat de voynich manusripten ook authentiek zijn terwijl die ook een vervalsing zijn.
Voor de neutrale kijker: Bekijk deze YouTube-video
Jack is dood, video is misschien het bekijken waard, voynich komt langs en ook waarvan het gekopieerd is. Maar voor de wetenschap blijft het een mysterie.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jack Chick is geen valide bron.
Verder wel benieuwd wat Voynich hier mee van doen heeft.
Ik ken deze orthodox-evangelische stroming.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:53 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Jack is dood, video is misschien het bekijken waard, voynich komt langs en ook waarvan het gekopieerd is.
maar dat maakt het niet vals, het is maar een presentatie en misschien is er inmiddels meer over geschreven in wetenschappelijke bladen.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik ken deze orthodox-evangelische stroming.
Met wetenschap heeft het niets van doen.
Dat was de voorspelling dat Jezus in 1844 terug zou komen. Nee, dat is de waarheid...quote:Op maandag 27 januari 2025 22:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wel een saillant feit over Sinaiticus: die is dus ontdekt in 1844, het jaar waarin volgens het adventisme de eindtijd begonnen is. En Sinaiticus, de corrupte gnostische tekst, is nu de basis voor het merendeel van de moderne bijbelvertalingen.
Noem eens wat gnostische ideeën zoals we die lezen in Sinaiticus.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wel een saillant feit over Sinaiticus: die is dus ontdekt in 1844, het jaar waarin volgens het adventisme de eindtijd begonnen is. En Sinaiticus, de corrupte gnostische tekst, is nu de basis voor het merendeel van de moderne bijbelvertalingen.
Dat was geen voorspelling, dat was de interpretatie. En later is men daarop teruggekomen en heeft men geconcludeerd dat het het begin van de tijd van het oordeel was (Yom Kippur = dag van verzoening / boetedoening / oordeel). Dat heb ik hierboven ook al uiteengezet.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:58 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Dat was de voorspelling dat Jezus in 1844 terug zou komen. Nee, dat is de waarheid...
Zou je gewoon eens voorbeelden van die 'weggeschreven' Christus kunnen geven?quote:Op maandag 27 januari 2025 23:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor presentaties van verschillen tussen vertalingen gebaseerd op de TR en vertalingen gebaseerd op Sinaiticus/Vaticanus, inclusief hoe die vertalingen tot stand zijn gekomen op basis van de vertaling van Westcott en Hort, die hoewel zij publiekelijk protestants waren, sterke Rooms Katholieke sentimenten hadden en duidelijk een bloedhekel hadden aan de TR:
Vertalingen worden vergeleken en geanalyseerd. Steeds komt naar voren dat met name de goddelijkheid van Christus wordt weggeschreven in de minderheidsteksten, evenals andere aspecten van Zijn verheven status. Corrupte geschriften hebben dan ook steeds hetzelfde doel: Jezus Christus naar beneden halen en denigreren, en het menselijke ego vleien.
veel oprechte gelovigen maken gebruik van sinaiticus vertalingen en geloven de juiste dogma's. De misleiding ligt in geleidelijke subtiele transities anders valt het op. JG geloven dat alexandrinus de beste is, jh 1:1 maken ze gnostisch.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Noem eens wat gnostische ideeën zoals we die lezen in Sinaiticus.
De codex bevat de gehele canon zoals we die thans kennen. De enige twee boeken die erbuiten vallen maar er in zijn opgenomen zijn de brief van Barnabas en de Herder van Hermas, beide niet gnostisch en twee teksten die dus niet in de canon zijn beland.
Oprechte vraag: heb je die versies van de Bijbel die je hier neersabelt ooit gelezen? Zo ja: kun je ons vertellen welke gnostische elementen zij bevatten?
Welke subtiele transities?quote:Op maandag 27 januari 2025 23:15 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
veel oprechte gelovigen maken gebruik van sinaiticus vertalingen en geloven de juiste dogma's. De misleiding ligt in geleidelijke subtiele transities anders valt het op. JG geloven dat alexandrinus de beste is, jh 1:1 maken ze gnostisch.
Critical Text Onlyism: A New Doctrine
https://confessionalbibli(...)yism-a-new-doctrine/
Toon maar eens bewijs dat ze echt zo oud zijn als aangenomen.
Dat valt wel mee. Nu staan handelingen 8:37 en comma johanneum, appendix van Marcus en vele andere passages tussen haakjes omdat sinaiticus het niet bevat, in nieuwere vertalingen besluiten ze de tekst tussen haakjes weg te laten.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke subtiele transities?
Noem eens van die enorme doctrinaire aanpassingen en dogmatische afwijkingen.
Het Comma Johanneum is dan ook buitengewoon discutabel. Hetzelfde geldt, in mindere mate, voor de appendix van Marcus.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:21 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Dat valt wel mee. Nu staan handelingen 8:37 en comma johanneum, appendix van Marcus en vele andere passages tussen haakjes omdat sinaiticus het niet bevat, in nieuwere vertalingen besluiten ze de tekst tussen haakjes weg te laten.
Subtiel en geleidelijk.
Vrijmetselarij is er ook goed in.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:21 schreef Vincent_student het volgende:
De demonisering van de Katholieke kerk is één van de pijlers van de Zevende dag adventisten. Daarom heeft Ali het er zo vaak over. Wat hij hier allemaal zegt over van alles is puur een set grammofoonplaten van die organisatie. Niets komt van hemzelf.
Sektes hebben er een handje van om niet-leden naar de hel toe te wijzen.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:29 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Vrijmetselarij is er ook goed in.
Goed bezig Etto.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de neutrale lezers:
De door Ali geuploade video's betreffen een zoöloog van zijn kerk, geen bijbelwetenschapper.
Veith is daarnaast creationist.
geen drama, de vraag blijft of sinaiticus een recentelijke fabricage is.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het Comma Johanneum is dan ook buitengewoon discutabel. Hetzelfde geldt, in mindere mate, voor de appendix van Marcus.
Maar wanneer die twee zaken verdwijnen: wat verandert dat precies aan de doctrines van het christendom? De drie-eenheid?
Kennelijk was het CJ daar niet voor nodig, aangezien kerkvaders die er nooit naar verwijzen omdat deze tekst in de vroegste vertalingen niet voorkwam, al reeds de primordiale doctrine van de drie-eenheid verwoord hadden.
Overigens: Erasmus, de man achter de Textus Receptus, liet juist het CJ in zijn oorspronkelijke vertaling weg. Toen daar protest tegen ontstond, nam hij het alsnog op.
Ook het wegvallen van Marcus 16,9-20 maakt doctrinair niet veel uit: de verrijzenis blijft gewoon als een paal boven water staan. Daarbij: hetgeen dat daar staat, lezen we in iets andere vorm alsnog terug bij Matteüs.
Dus opnieuw: wat is het drama?
Ik heb vooral het vermoeden dat Ali simpelweg boeken die hij nu hier weer wegzet als 'gnostisch' nooit heeft gelezen. Idem voor kerkvaders.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Goed bezig Etto.
Veith is een adventist. Als ik het werk van adventisten gebruik om Ali een lesje kerkgeschiedenis te geven dan worden zij gezien als corrupte leden die een complot samengesmeed hebben om de Adventskerk van binnenuit aan te vallen. Maar Ali mag zelf wel zo'n pipo gebruiken als valide bron. Ali is weer lekker aan het kersenplukken.
En dan is het uitgerekend nog Veith ook. Dat moet echt z'n held zijn. Ali heeft de 1844-fantasietjes gericht op het demoniseren van de katholieke gemeenschap klakkeloos van hem overgenomen. En dan liegen dat hij dat zelf allemaal bedacht heeft met bijbelstudie.
Dat is het niet.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:33 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
geen drama, de vraag blijft of sinaiticus een recentelijke fabricage is.
Hoe weten we dat?quote:
De geschiedenis is helemaal niet dubieus.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:36 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Hoe weten we dat?
De geschiedenis ervan is nogal dubieus en in eerder geplaatste video zijn er beelden van, hoe is de perfecte staat te verklaren?
Klopt. Als je je verdiept in die organisatie is dat hele demoniseringsverhaal een flinke speerpunt daar. Wat Ali opreutelt is hem allemaal voorgekauwd.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Goed bezig Etto.
Veith is een adventist. Als ik het werk van adventisten gebruik om Ali een lesje kerkgeschiedenis te geven dan worden zij gezien als corrupte leden die een complot samengesmeed hebben om de Adventskerk van binnenuit aan te vallen. Maar Ali mag zelf wel zo'n pipo gebruiken als valide bron. Ali is weer lekker aan het kersenplukken.
En dan is het uitgerekend nog Veith ook. Dat moet echt z'n held zijn. Ali heeft de 1844-fantasietjes gericht op het demoniseren van de katholieke gemeenschap klakkeloos van hem overgenomen. En dan liegen dat hij dat zelf allemaal bedacht heeft met bijbelstudie.
hier staan wat verschillen:quote:Op maandag 27 januari 2025 23:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De geschiedenis is helemaal niet dubieus.
Maar laat ik de hypothese serieus nemen, het ís een recente fabricage: hoe wijkt deze bijbel af van de 'ware' bijbel en hoe verandert het de doctrines en dogma's van het christendom?
quote:Op maandag 27 januari 2025 23:21 schreef Vincent_student het volgende:
Na de doop van de leden moeten ze zelf preken gaan schrijven.
Het enige wat hier staat is een waslijst aan letters en woorden...quote:Op maandag 27 januari 2025 23:46 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
hier staan wat verschillen:
https://unforsaken.org/bi(...)of-codex-sinaiticus/
https://www.bereanpatriot(...)xtual-criticism-101/
https://www.thetextoftheg(...)t-sinaiticus-vs.html
De Byz ligt dichter bij de bron dan S, eerste zijn authentiek maar laatste is men het niet over eens.
Colossians 1:14 – The Blood of Christ Removedquote:Op maandag 27 januari 2025 23:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het enige wat hier staat is een waslijst aan letters en woorden...
Ik zocht naar enorme aanpassingen en ingrepen die het christendom doctrinair en dogmatisch veranderen.
Heb je daar voorbeelden van?
Van Reddit. Daar is een heel topic over de Adventisten. Huidige en ex-adventisten vertellen daar hun verhaal.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:47 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]Waar heb je dit nou weer vandaan, lol.
Daar zou iets in zitten als alle passages omtrent bloed verwijderd zouden zijn. Of vergeving van zonden. Of de goddelijkheid van Jezus.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:51 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Colossians 1:14 – The Blood of Christ Removed
NKJV (Textus Receptus) – Redemption Through His Blood
“In whom we have redemption through His blood, the forgiveness of sins.”
ESV (Alexandrian Text) – The Blood Removed
“In whom we have redemption, the forgiveness of sins.”
Questionable Origin: Found under suspicious circumstances by Tischendorf, with conflicting reports from the monastery.
Forgery Allegations: Constantine Simonides claimed to have authored the manuscript as a gift.
Altered Physical Appearance: Described as bright white at discovery but aged within a few years.
Textual Corruption: Missing critical portions of Scripture and adding non-canonical texts.
Contradiction with the Majority Text: Goes against the vast majority of Greek manuscripts.
Lack of Scientific Verification: No radiocarbon dating has been performed to confirm its authenticity.
Ik heb legio kerken bezocht in meerdere landen en nog nooit heb ik zoiets gehoord of gezien. Het staat niet in de handleiding van de kerk en is geen gebruik. Sterker nog: om te preken, moet je eerst het vertrouwen hebben van de lokale gemeente. Daar kan jaren overheen gaan, niet iedereen mag zomaar het woord voeren. Dus ik weet niet wie dit gezegd heeft, maar het is of niet waar, of een of andere gekke gebeurtenis die niet representatief is voor de normale gang van zaken.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:54 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Van Reddit. Daar is een heel topic over de Adventisten. Huidige en ex-adventisten vertellen daar hun verhaal.
De vervalser gaat subtiel te werk, zie genesis 3quote:Op dinsdag 28 januari 2025 00:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zou iets in zitten als alle passages omtrent bloed verwijderd zouden zijn. Of vergeving van zonden. Of de goddelijkheid van Jezus.
Waarom hebben deze 'gnostici' enkel hier en daar ingegrepen? Waarom hebben ze uberhaupt heel 1 Johannes niet verwijderd, bijvoorbeeld? Als hun motief was het veranderen en omgooien van het ware christendom, zou ik wat meer logica en consistentie verwachten.
Ook: er zijn geen 'niet-canonieke' teksten toegevoegd; die zijn er door protestanten uit verwijderd.
De verdere aantijgingen jegens Tischendorf zijn verder volstrekte kolder.
En zelfs dan nog zitten er lieden tussen die een complot smeden, bronnen vervalsen en zelf een geschiedenis bij elkaar fantaseren enkel en alleen maar om hun eigen kerk middels publicaties viaquote:Op dinsdag 28 januari 2025 00:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb legio kerken bezocht in meerdere landen en nog nooit heb ik zoiets gehoord of gezien. Het staat niet in de handleiding van de kerk en is geen gebruik. Sterker nog: om te preken, moet je eerst het vertrouwen hebben van de lokale gemeente. Daar kan jaren overheen gaan, niet iedereen mag zomaar het woord voeren.
Het is net alsof ik hier Bianconeri hoor.quote:Op maandag 27 januari 2025 16:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik denk dat het de waarheid is. Je strijdt tegen God, en in de kern weet je ook wel dat je gehersenspoeld bent. Dat constante gemekker over mijn zogenaamde hersenspoeling door een sekte is in werkelijkheid een gevecht tegen de kennis dat jij zelf compleet gebrainswasht bent. Maar wees gerust, het is nog niet te laat.
Iets met valse profeten.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 00:27 schreef Panterjong het volgende:
[..]
En zelfs dan nog zitten er lieden tussen die een complot smeden, bronnen vervalsen en zelf een geschiedenis bij elkaar fantaseren enkel en alleen maar om hun eigen kerk middels publicaties via
aan de adventskerk gelieerde organisaties in diskrediet te brengen. Blijven oppassen met die corrupte lui Ali!
Ik geloof je direct. Ik ben nog nooit in die kerk geweest.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 00:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb legio kerken bezocht in meerdere landen en nog nooit heb ik zoiets gehoord of gezien. Het staat niet in de handleiding van de kerk en is geen gebruik. Sterker nog: om te preken, moet je eerst het vertrouwen hebben van de lokale gemeente. Daar kan jaren overheen gaan, niet iedereen mag zomaar het woord voeren. Dus ik weet niet wie dit gezegd heeft, maar het is of niet waar, of een of andere gekke gebeurtenis die niet representatief is voor de normale gang van zaken.
Wat ik schrijf, schrijf ik uit volle overtuiging. Dat deed ik al voordat ik gedoopt was, zelfs voordat ik naar de kerk ging. Ik ben begonnen met het delen van het evangelie inclusief alle aspecten daaromheen die zeker ongemakkelijk, maar wel essentieel voor onze tijd zijn, vanaf het moment dat ik mij werkelijk bekeerd had en de HG ontvangen. Met vrienden, familie en ook online hier en elders. Niemand verplicht mij ertoe, en mensen die zeggen dat ze wel verplicht zijn, liegen denk ik dat ze barsten. Wij zijn geen getuigen van Jehovah waar dit wel verplicht is.
Op het intenet zul je allerlei verhalen vinden, vooral van mensen die teleurgesteld/verbitterd/boos etc. zijn, maar hun verhalen zijn niet altijd even nauwkeurig. Natuurlijk zijn er misstanden in de kerk, want daar waar mensen zijn, zijn ook misstanden. Dus de kerk is absoluut niet perfect, dat kan ook niet, alleen God is perfect. Daarom kijk ik zelf ook niet zozeer naar de mensen voor mijn lidmaatschap, want ik ben zelf ook niet perfect. Als ik naar een perfecte kerk op zoek zou zijn, zou ik voor altijd blijven zoeken, want die bestaat niet. En als ik hem had gevonden, zou hij imperfect zijn vanaf het moment dat ik er binnen stap. Perfectheid en dan specifiek van alle leden is dus geen goed criterium om lid van een kerk te worden. De kerk is alleen perfect in Jezus Christus, die haar perfect maakt met zijn eigen rechtvaardigheid en perfectheid.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 08:37 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik geloof je direct. Ik ben nog nooit in die kerk geweest.
Ik heb er een paar artikelen over doorgenomen, en wat ik zie is het volgende:quote:Op dinsdag 28 januari 2025 00:27 schreef Panterjong het volgende:
[..]
En zelfs dan nog zitten er lieden tussen die een complot smeden, bronnen vervalsen en zelf een geschiedenis bij elkaar fantaseren enkel en alleen maar om hun eigen kerk middels publicaties via
aan de adventskerk gelieerde organisaties in diskrediet te brengen. Blijven oppassen met die corrupte lui Ali!
Je probeert duidelijk de kritiek af te zwakken en de boel goed te praten. Nog even voor de duidelijkheid. Je kerk heeft de KKK gesponsord waardoor jullie het mede mogelijk hebben gemaakt dat de KKK een hernieuwde fase van haar bestaan in kon gaan. Decennia lang heeft de KKK met steun van adventskerken en de besturen daarvan mensen gelyncht. Je hoeft dit echt niet in de doofpot te stoppen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 09:28 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb er een paar artikelen over doorgenomen, en wat ik zie is het volgende:
Door slavernij, racisme en segregatie waren relaties tussen blanken en zwarten in Amerika gecompliceerd. Om de boodschap beter te kunnen verspreiden, leek het daarom in sommige gevallen beter om speciale diensten/missies etcetera voor blanken en zwarten te houden, omdat dat obstakels weg zou nemen. De achterliggende gedachte was dus om sociale wantoestanden van die tijd geen struikelblok te laten zijn voor effectieve volbrenging van de missie, en dat dit later verbeterd zou moeten worden naarmate de omstandigheden daar ook geschikt voor waren. Maar de kerk is gefundeerd op principes van gelijkheid van alle mensen, anti-racisme en anti-slavernij. Dat is waar de pioniers voor stonden, dat is de basis.
Nu lijken er een aantal lieden met racistische tendensen misbruik te hebben gemaakt van deze situatie om hun eigen racistische agenda in de kerk door te voeren. Daar zijn mensen slachtoffer van geworden. Dit was voornamelijk praktijk in sommige zuidelijke staten van Amerika, waar de kwestie van slavernij en segregatie natuurlijk het meest actueel was. Toen Ellen White (die geen lid was van het globale kerkbestuur, maar wel als profetes werd beschouwd) hier kennis van nam, sprak zij zich dan ook tegen uit met de affirmatie dat alle mensen gelijk zijn en gelijk behandeld dienen te worden, en dat dit soort dingen niet mochten gebeuren. Maar volgens goed gebruik werd er niet naar de profeet geluisterd, net zoals Israël er ook een handje van had om niet naar de profeten te luisteren. Dit is iets wat altijd een probleem is geweest binnen Gods volk: het is vaak een opstandig volk dat niet luistert en haar eigen ding wil doen, met zeer negatieve gevolgen.
Nu weten we hoe sommige lieden van het globale kerkbestuur tegen Ellen White aankeken, want die waren op een gegeven moment zo ziek van haar, dat ze haar naar Australië hebben verscheept. Ellen White zei zelf op een gegeven moment ook dat het globale kerkbestuur niet meer representatief is voor de stem van God. Er waren dus duidelijk problemen. Maar dat mag je ook verwachten als dit een door God opgerichte beweging is met een speciale boodschap voor het einde, uiteraard gaat de duivel dan niet stilzitten, maar alles doen om die beweging kapot te maken. En dus ook mensen de kerk binnenhalen die haar schade kunnen berokkenen. Maar God zet die mensen niet meteen buiten, Hij laat kaf en het koren samen opgroeien.
Het is dus zeker niet zo dat wereldwijd alle kerken segregatie praktiseerden. Want de adventkerk is wereldwijd vertegenwoordigd, in bijna alle landen ter wereld, en wat in Amerika werd gedaan in die omstandigheden, werd echt niet in de rest van de wereld ook maar overgenomen en gepraktiseerd. De kerk is immers niet opgezet zoals Rome, waar een centrale autoriteit voor iedereen bepaalt wat geldt en wat niet geldt. De structuur is veel meer bottom-up, vergelijkbaar met democratische vertegenwoordiging, waar afgevaardigden van kerken wereldwijd samenkomen om beleid te maken. Deze wantoestand is dus wat mij betreft ook niet representatief voor de kerk als geheel of voor de basisbeginselen waarop de kerk opgericht is. In tegendeel, het was er een duidelijke afwijking en dwaling van, die helaas veel te lang aanwezig is geweest, en dat is niet in orde.
Zoals ik hierboven ook zei tegen Vincent, zul je als je wilt altijd wantoestanden in elke kerk vinden, want waar mensen zijn, zijn wantoestanden, een perfecte kerk zul je nooit vinden. Daarom beoordeel ik een kerk ook niet zozeer op basis van de mensen, want daar zul je altijd fouten mee vinden. Waar het mij om gaat, zijn de basisprincipes: komen die overeen met het Woord en het karakter van God, of druisen ze ertegen in? Die basisprincipes geven immers aan welke geest de inspiratiebron is voor de beweging. De basisprincinpes van het adventisme zijn voor zover ik kan beoordelen niet veranderd, en ik ervaar zelf ook geen institutioneel racisme of segregatie. De meeste kerken zijn erg bont gekleurd, want mensen emigreren en immigreren en zo wordt het dus een leuke mix van allerlei kleuren en nationaliteiten. Dat is ook goed, want er is geen beter antigif tegen racisme dan deel uitmaken van een gemeenschap waarin racisme geen rol speelt, en iedereen als gelijk wordt gezien. Het dwingt je ook om om te gaan met mensen van andere culturen, gebruiken, zienswijzen, enzovoorts. En meestal verbazingwekkend goed, want de Heilige Geest is het smeermiddel waardoor mensen goed met elkaar om kunnen gaan, ondanks hun verschillen. De duivel probeert nu juist elk verschil tussen mensen uit te buiten om verdeling en haat te zaaien. God brengt mensen bij elkaar onder Zijn wil.
Het feit dat deze wantoestanden in de kerk zijn geweest, heeft voor mij dus geen impact op mijn beoordeling ervan, want de basisprincipes zijn nog steeds hetzelffde, en die zijn wat mij betreft solide en op de bijbel gebaseerd.
Bedankt dat je dit hebt genoemd, want ik was er niet bekend mee, ik interesseer me niet zoveel voor racisme namelijk, ik vind het vervelend. Het constate geëmmer erover van de afgelopen jaren vind ik ook vervelend, omdat dingen vaak compleet opgeblazen en uit hun verband worden gerukt om maar te wijzen naar de 'boze witte man'. Wat mij betreft is die hele beweging zelf racistisch. Als ik dit dus in mijn eigen kerk ook zie opduiken, besteed ik er geen aandacht aan, want voor mij is het een non-issue en als je er te veel op focust, doe je niets anders dan verschillen uitvergroten en conflicten aanjagen waar die er eerder niet waren.
Wat betreft recente artikelen hierover: er zijn inderdaad publicaties die de gewoonte te hebben om specifieke onderdelen en mensen van de kerk aan te vallen. Er zijn mensen binnen onze universeiten, scholen, kerkbestuur enz. die de basisbeginselen van de kerk helemaal niet lijken te ondersteunen. Zij willen de kerk veranderen in iets waar hij niet voor opgericht is. Daarbij grijpen zij elke gelegenheid aan om met de vinger te wijzen en te roepen om verandering of andere actie. De adventkerk heeft altijd gestreefd naar sociale verbetering, dat is goed. Maar tegenwoordig is er ook een beweging van 'sociale gelijkheid' die van de kerken (alle kerken dus, van alle denominaties) een soort politiek middel wil maken om in een fusie van kerk en staat sociale verandering door te voeren. Hier is de adventkerk traditioneel geen voorstander van, kerk en staat moeten gescheiden blijven. De mensen waar ik naar verwijs, lijken de angel uit de traditionele boodschap te willen halen, en de kerk op te laten gaan in de mengelmoes van andere protestantse kerken die al veel meer van hun roots afgeweken zijn en steeds meer terug richting Rome dwalen. Daar heb ik uiteraard wel een probleem mee. En daarom neem ik dat soort beklagende artikelen ook vaak met een korrel zou, want meestal zijn ze niet genuanceerd, onnauwkeurig, of andereszins bedoeld om specifieke aspecten van de kerk zelf aan te vallen. Zo zie ik in artikelen die hier over gaan ook weer een oproep voor 'sociale gelijkheid' die mij meer doet denken aan dat alternatieve sociale gospel dat alle kerken bijeen moet brengen, niet om het evangelie van vergeving van zonden en het eeuwige leven in Jezus Christus én zijn spoedige terugkomst te verspreiden, maar voor een religio-politico-sociale agenda waarin kerk en staat een utopie op aarde willen creëren (en dit is dus precies wat de RKK nastreeft: het koninkrjik van God op aarde voor de RKK is universele heerschappij van de RKK via de wereldse machten). Dit is problematisch, want fusie van kerk en staat voor het scheppen van een 'koninkrijk van God op aarde' heeft altijd geleid tot onderdrukking van iedereen die niet aan die van bovenaf opgelegde utopie mee wil doen. Het is te veel om daar nu verder over uit te wijden, maar dit is een beweging die wel degelijk aan de orde van de dag is. Het is ook de reden waarom wij een van de weinige kerken zijn die zich nog openlijk uitspreekt tegen Rome, en zelfs daarin zijn er al veel mensen die af willen van die boodschap.
Hier kan ik dus echt niks over vinden. Dus als je er hard voor bewijs voor hebt, laat maar zien.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 21:34 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Nog even voor de duidelijkheid. Je kerk heeft de KKK gesponsord waardoor jullie het mede mogelijk hebben gemaakt dat de KKK een hernieuwde fase van haar bestaan in kon gaan. Decennia lang heeft de KKK met steun van adventskerken en de besturen daarvan mensen gelyncht. Je hoeft dit echt niet in de doofpot te stoppen.
De man is naast succesvol professor een gewijd pastoor en heeft dus ook een studie theologie achter de rug. Daarnaast heeft hij enkele wetenschappers op de meest vooraanstaande universiteiten opgeleid op het gebied van inderdaad zoölogie en voeding. Tevens een prijs gekregen van het Royal Institution of Great Britain. Kortom: iemand die zo te zien heel wat meer gepresteerd en bereikt heeft op het gebied van wetenschap en theologie dan onze Etto, die blijkbaar in de waan verkeert at hij zo iemand weleens in diskrediet kan brengen met een paar onvolledige opmerkingen over zijn persoon. Wat je met 'hij is creationist' wil zeggen weet ik niet, alsof je niets zinnigs kunt zeggen omdat je gelooft dat God de wereld geschapen heeft.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de neutrale lezers:
De door Ali geuploade video's betreffen een zoöloog van zijn kerk, geen bijbelwetenschapper.
Veith is daarnaast creationist.
Dat geloof ik meteen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:08 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De man is naast succesvol professor een beëdigd pastoor en heeft dus ook een studie theologie achter de rug. Daarnaast heeft hij enkele wetenschappers op de meest vooraanstaande universiteiten opgeleid op het gebied van inderdaad zoölogie en voeding. Tevens een prijs gekregen van het Royal Institution of Great Britain. Kortom: iemand die zo te zien heel wat meer gepresteerd en bereikt heeft op het gebied van wetenschap en theologie dan onze Etto. Wat je met 'hij is creationist' wil zeggen weet ik niet, alsof je niets zinnigs kunt zeggen omdat je gelooft dat God de wereld geschapen heeft.
En dus? Het is een succesvol wetenschapper, professor en theoloog. Iemand die daarnaast vele duizenden mensen tot het Christelijk geloof heeft gebracht. Maar jij hebt de kerkvaders gelezen, dus daar verbleekt hij natuurlijk bij.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat geloof ik meteen.
Maar hij heeft die prijs niet gekregen voor zijn theologische inzichten.
Hij is een succesvol zoöloog. Hij is geen geschoolde theoloog, bijbelwetenschapper of kerkhistoricus.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En dus? Het is een succesvol wetenschapper, professor en theoloog. Iemand die daarnaast vele duizenden mensen tot het Christelijk geloof heeft gebracht. Maar jij hebt de kerkvaders gelezen, dus daar verblijkt hij natuurlijk bij.
Stond gewoon in dat artikel van die kerel van de adventskerk.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:05 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Hier kan ik dus echt niks over vinden. Dus als je er hard voor bewijs voor hebt, laat maar zien.
Ik kan niks vinden als ik zoek op 'fund', 'finance', 'money', 'klan' etc. Dus waar precies?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:16 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Stond gewoon in dat artikel van die kerel van de adventskerk.
Je kan geen pastoor worden zonder een studie theologie te hebben gedaan, Etto.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:16 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hij is een succesvol zoöloog. Hij is geen geschoolde theoloog, bijbelwetenschapper of kerkhistoricus.
Ook nog iemand die behoorlijk van de complottheorieën is.
Mijn zoölogische inzichten verbleken inderdaad bij Veith.
Kerken hebben hun eigen priester- en predikantenopleidingen, inderdaad. Dat zijn niet de disciplines die hier bedoeld worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:20 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je kan geen pastoor worden zonder een studie theologie te hebben gedaan, Etto.
Zeg eens Etto, welke universitaire studie heeft Petrus gevolgd om de eerste paus te worden?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:24 schreef EttovanBelgie het volgende:
Voor de neutrale lezers:
Er zijn op dit moment duizenden hooggeleerde, peer-reviewde, hooggeprezen en succesvolle bijbelwetenschappers met diploma's behaald aan geaccrediteerde instellingen zonder religieus kenmerk. Die hebben boeken vol geschreven over o.a. de thema's die hier aangehaald worden (Textus Receptus, Codex V. en S., oudheid van documenten etc).
Deze dames en heren worden door Ali buitenspel gezet. Waarschijnlijk omdat, zijn wereldbeeld kennende, deze lieden niet in dienst staan van academische integriteit, maar van de duivel en zijn rijk. Derhalve zal hij ook nooit bronnen posten die van een academisch gehalte zijn, peer-reviewed en gepubliceerd.
In plaats daarvan moeten we de woorden van een complotdenkende zoöloog die niet afgestudeerd is in voornoemde discipline aannemen als valide bron. Die validiteit moest, ironie, extra aangedikt worden door subtieel na zoöloog weg te laten dat Veith geen theoloog in de wetenschappelijke zin van het woord is en moet ook nog even vermeld worden, in dezelfde zin, dat hij prijzen heeft gehad van een prestigieuze universiteit. Door weg te laten dat die prijs niets van doen heeft met bijbelwetenschap, hoopt hij waarschijnlijk Veith credentials te geven o een gebied waarop hij ze niet heeft, omdat hij ook wel aanvoelt dat het beter klinkt zo.
Laat dat altijd de eerste check zijn bij bronnen: wie heeft het gepubliceerd, en waar.
Geen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:26 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Zeg eens Etto, welke universitaire studie heeft Petrus gevolgd om de eerste paus te worden?
En Paulus, en de andere apostelen?
Door wie zijn zij opgeleid, en hoe zijn zij gekwalificeerd om het evangelie te verkondigen en de geschriften uit te leggen?
Geen inderdaad. Hoe kregen zij hun instructies en autoriteit om te onderwijzen? Van wie?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Geen.
Petrus en Paulus hielden zich ook niet bezig met schriftkritiek, hermeneutiek, kerkgeschiedenis of andere zaken, hetgeen ook vreemd zou zijn aangezien zij die kerk gesticht hebben. En, natuurlijk, het gros van het NT niet bestond.
Mensen in 2025 staan daar ietsje verder van af.
Volgens het verhaal? Van Jezus.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen inderdaad. Hoe kregen zij hun instructies? Van wie?
En wie heeft die wetenschappelijke methode bedacht? Is die door Jezus gegeven en essentieel om Zijn woord en de geschiedenis ervan te begrijpen en uit te leggen? Waar lees je dat?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:30 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Volgens het verhaal? Van Jezus.
Hoe is dit relevant voor de discussie?
Ik heb het hier niet over geloofswaarheden, ik heb het hier over de wetenschappelijke methode.
Dit is jouw probleem: je kunt alles enkel nog door de lens van de Bijbel zien, en dan ook nog zoals jíj die leest.
Daar zijn meerdere zeer geleerde dames en heren veranwoordelijk voor geweest.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En wie heeft die wetenschappelijke methode bedacht? Is die door Jezus gegeven en essentieel om Zijn woord en de geschiedenis ervan te begrijpen en uit te leggen? Waar lees je dat?
En die zeer geleerde dames en heren, zijn die door Jezus aangesteld? Of door zichzelf en hun peers? Waar hebben zij hun autoriteit van gekregen?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Daar zijn meerdere zeer geleerde dames en heren veranwoordelijk voor geweest.
Dat kan ik lezen in geschiedenisboeken over de totstandkoming van de moderne wetenschap.
Je verwart verder weer geheel niet onverwacht zuivere wetenschapsbedrijving met het accepteren van ultieme waarheid om daar vervolgens bronnen bij te gaan verzamelen.
Die zijn aangesteld, uiteindelijk, door hogescholen en universiteiten, na zich 4 tot 6 jaar gespecialiseerd te hebben in een discipline. Hun wetenschappelijke autoriteit verkrijgen zij bij het behalen van een bul.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En die zeer geleerde dames en heren, zijn die door Jezus aangesteld? Of door zichzelf en hun peers? Waar hebben zij hun autoriteit van gekregen?
De bottom line is dat je niet aan de voorwaarden van Etto hoeft te voldoen om een vaardig theoloog en onderwijzer van de geschriften te zijn. Want uiteindelijk is het God zelf die stuurt en bekwaam maakt. Zo heeft het altijd gewerkt, en het is absoluut niet nodig om ineens aan de eisen van de hogere kritiek te voldoen, die altijd tot doel heeft gehad om traditionele (lees: protestantste) lezingen te ondermijnen. Als je werkelijk denkt dat de hogere kritiek een objectieve, wetenschappelijke methode is, zou ik als ik jou was ook eens kritiek op die methode tot je nemen.
De wetenschap sluit het bestaan van God sowieso uit. Waarom zou je je door de dominante meningen van 'de wetenschap' moeten laten leiden als je in God gelooft? Dat is als een veganist die vanuit geloofsovertuigingen vlees gaat eten. Wetenschap heeft zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen religie van maken.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die zijn aangesteld, uiteindelijk, door hogescholen en universiteiten, na zich 4 tot 6 jaar gespecialiseerd te hebben in een discipline. Hun wetenschappelijke autoriteit verkrijgen zij bij het behalen van een bul.
Je tweede paragraaf is precies waarom orthodoxe religie niets met wetenschap van doen heeft.
Maar een leuk voorbeeld wil ik niet onthouden. De 'Donatie van Constantijn', een zogenaamd authentiek document van de keizer geschonken aan de paus, waarin hij de paus naast geestelijke ook wereldlijke macht toekende. Eeuwenlang hebben voorstanders van de wereldlijke macht dat document gepakt om dat te onderbouwen.
Tot de wetenschap zich zo ver had ontwikkeld dat al vrij snel aangetoond werd (schrijfstijl, bepaalde woorden, bepaalde termen) dat het document nooit door Constantijn gemaakt heeft kunnen zijn. Dankzij een kritische blik, in plaats van blind varen op 'autoriteit', weten we nu al een paar eeuwen dat dat hele document een vervalsing is.
Op een paar prehistorici na, natuurlijk, die net als jij bij hoog en laag blijven beweren dat het document wel echt is, en dat je geen 'geschoold tekstcriticus' hoeft te zijn om te 'ervaren' dat iets echt is.
Ik snap heel goed dat je die twee gescheiden wil houden ja.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
De wetenschap sluit het bestaan van God sowieso uit. Waarom zou je je door de dominante meningen van 'de wetenschap' moeten laten leiden als je in God gelooft? Dat is als een veganist die vanuit geloofsovertuigingen vlees gaat eten. Wetenschap heeft zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen religie van maken.
Die twee zijn gescheiden. Je komt in de problemen als je denkt dat 'de wetenschap' de ultieme meetlat is waar alles aan gemeten moet worden, want 'de wetenschap' kan alleen bloeien door scepsis, kritiek en in twijfel trekken. Dan heb je dus een rubberen meetlat. Dat jij die gebruikt om tussen goede en slechte bronnen te selecteren, moet je zelf weten, maar wat mij betreft is dat een tunnelvisie waarmee je heel veel goede dingen buitensluit. Zoals hierboven al gezegd: op basis van dat criterium kun je de hele kerk in de prullenmand gooien, want niets daarvan is 'volgens de wetenschappelijke methode' tot stand gekomen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik snap heel goed dat je die twee gescheiden wil houden ja.
Juist.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:48 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Die twee zijn gescheiden. Je komt in de problemen als je denkt dat 'de wetenschap' de ultieme meetlat is waar alles aan gemeten moet worden, want 'de wetenschap' kan alleen bloeien door scepsis, kritiek en in twijfel trekken. Dan heb je dus een rubberen meetlat. Dat jij die gebruikt om tussen goede en slechte bronnen te selecteren, moet je zelf weten, maar wat mij betreft is dat een tunnelvisie waarmee je heel veel goede dingen buitensluit.
Mag ik niet de ultieme waarheid menen te weten?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist.
En aangezien jij al de ultieme waarheid meent te weten, mag daar ook niet aan getornd worden.
Over tunnelvisie gesproken.
Ja, dat mag zeker.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:50 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Mag ik niet de ultieme waarheid menen te weten?
Mag ik niet overtuigd zijn?
Waarom heb je daar zo'n hekel aan? Omdat je het zelf niet bent?
Je begon zelf over creationisme omdat je weer aan het moddergooien was richting iemand die zijn leven wijdt aan God dienen. Daar heb je nogal een handje van.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, dat mag zeker.
Hou het alleen buiten het wetenschappelijk domein.
Dan krijg je gekkigheden als een 6.000-jaar oude aarde.
Prima als je dat gelooft; ga het alleen niet verkopen als 'wetenschap', dat creationisme.
Met miljoenen leden die decennia lang de segregatie binnen de kerk in stand hielden kun je simpelweg niet beweren dat anti-racisme overwegend gepraktiseerd is wereldwijd. Daar probeer je het gewoon mee goed te praten.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:19 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik kan niks vinden als ik zoek op 'fund', 'finance', 'money', 'klan' etc. Dus waar precies?
Overigens is Spectrum dus juist één van die publicaties die constant de aanval opent op het traditionele adventisme, mensen die dat vertegenwoordigen, het zittende conservatieve bestuur, enz. Ik zelf vaak gezien dat de dingen daar een wending krijgen die uiterst dubieus kan zijn, dus ik zou niet elk woord in dit artikel zomaar klakkeloos aannemen. Maar ik zoek nog even.
Edit ik heb iets gevonden: "This legacy would loom large, and some Adventist congregations in the American South continued to provide monthly payments to local Klan chapters into the 1980s.8"
Dus blijkbaar waren er een paar individuele kerken in het zuiden die geld doneerden aan lokale Klan-groepen, als die bron waar is.
Ik heb er geen idee van of dit waar is, maar als dat zo is, dan is dat natuurlijk een kwalijke zaak. Echter zegt het niks over de kerk als geheel. Een kerk kan geld doneren zonder dat daar van bovenaf zicht op is of op wordt ingegrepen. Dus je kunt zo'n geval niet gebruiken als representatief voor het functioneren van een hele kerk.
Ik zet hier tegenover het vele missiewerk, de scholen, de ziekenhuizen die overal zijn gebouwd, ook in gebieden met een overwegend zwarte bevolking, zoals Afrika en de Caraïben, en dan denk ik dat het een storm in een glas water is, excessen van een kleine groep die tot de orde geroepen had moeten worden.
De kerk is van begin af aan anti-racisme en voor gelijkheid geweest, en dat is ook wat overwegend gepraktiseerd is wereldwijd. Dus doe nou niet net alsof de hele kerk een soort racistische, Ku Klux Klan-steunende organisatie is, dat slaat echt nergens op.
Moddergooien?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:52 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Je begon zelf over creationisme omdat je weer aan het moddergooien was richting iemand die zijn leven wijdt aan God dienen. Daar heb je nogal een handje van.
Aal Kannibaal vreet zichzelf nog weleens op.quote:Op maandag 27 januari 2025 23:31 schreef Panterjong het volgende:
[..]
Goed bezig Etto.
Moddergooien ja, omdat je maar halve waarheden neerplempt in een poging om iemand in diskrediet te brengen. Waarom zeg je er niet bij dat hij als zoöloog en professor jarenlang evolutie heeft onderwezen en dus veel meer kennis over het onderwerp heeft dan de gemiddelde persoon? En dat hij juist door die kennis tot de conclusie is gekomen dat er wel degelijk een schepper moet zijn?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 23:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moddergooien?
Creationisten hebben er vooral een handje van serieuze wetenschap te demoniseren (letterlijk).
Of, serieuze wetenschappers 'ondermijnen' je onaantastbare protestantse waarheid en zijn daarom geen integere academici die hun werk doen en de wereld meer kennis bijbrengen, maar vileine figuren waarschijnlijk in dienst van het Vaticaan.
Het blijft zo tenenkrommend te zien hoe snel je zelf graag uitdeelt maar niet kunt incasseren.
Maar dat krijg je: je weet de Waarheid immers.
Nee. De wetenschappelijke methode bevat het zogenaamde methodisch naturalisme, wat stelt dat je op zoek gaat naar naturalistische verklaringen bij natuurlijke fenomenen. Dat is iets anders dan "het bestaan van God uitsluiten".quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De wetenschap sluit het bestaan van God sowieso uit.
Uiteraard. En net zo heeft religie zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen wetenschap van maken.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wetenschap heeft zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen religie van maken.
Correctie: de natuur is een organisch en levend fenomeen. De mechanistische aanpak van de wetenschap is niet naturalistisch. De Natuur is een spiritueel iets.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. De wetenschappelijke methode bevat het zogenaamde methodisch mechanisch naturalisme, wat stelt dat je op zoek gaat naar naturalistische mechanische verklaringen bij natuurlijke fenomenen. Dat is iets anders dan "het bestaan van God uitsluiten".
Euh, jaquote:Op woensdag 29 januari 2025 06:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou iemand die serieuze wetenschap demoniseert jarenlang professor kunnen zijn, daar bekroond voor worden, PhD's kunnen trainen?
Ok. Ik hou gewoon de standaard terminologie aan als je het niet erg vindt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Correctie: de natuur is een organisch en levend fenomeen. De mechanistische aanpak van de wetenschap is niet naturalistisch. De Natuur is een spiritueel iets.
Ik vind het wel erg, omdat dat het idee geeft dat de natuur een machine is. De natuur is geen machine, het leeft.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Ik hou gewoon de standaard terminologie aan als je het niet erg vindt.
Jij vult het woord "mechanisch" in bij mijn post, stelt vervolgens dat dit "het idee geeft dat de natuur een machine is", en vindt dat vervolgens erg.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind het wel erg, omdat dat het idee geeft dat de natuur een machine is. De natuur is geen machine, het leeft.
Maar ik kan je niet dwingen om het te veranderen.
Natuurkunde is geen natuurkunde, maar mechanica.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij vult het woord "mechanisch" in bij mijn post, stelt vervolgens dat dit "het idee geeft dat de natuur een machine is", en vindt dat vervolgens erg.
Ok. Wat jij wil
Dit bedoelde ik natuurlijk ook gewoon, ik heb ook een universitaire opleiding genoten, jij en ik weten allebei dat in de wetenschappelijke methode God geen rol speelt/kan spelen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. De wetenschappelijke methode bevat het zogenaamde methodisch naturalisme, wat stelt dat je op zoek gaat naar naturalistische verklaringen bij natuurlijke fenomenen. Dat is iets anders dan "het bestaan van God uitsluiten".
Een rechercheur die een moordzaak oplost sluit het bestaan van God ook niet uit; hij/zij zal echter bij een moordzaak allereerst op zoek gaan naar een naturalistische verklaring voor een verdacht sterfgeval.
Er zit een groot verschil tussen "God uitsluiten" en "a priori naturalistische verklaringen het meest waarschijnlijk vinden". Dat laatste wordt immers bedreven op basis van de enorme successen van diezelfde naturalistische aanpak.
Zeg je dat ook tegen Etto die ineens begint te mekkeren over een wetenschappelijke methode om te bepalen welke bijbelversie de beste is? Of is het dan wel van toepassing? Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?quote:Uiteraard. En net zo heeft religie zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen wetenschap van maken.
Dat is niet iets wat je met die mate van stelligheid kunt zeggen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:31 schreef Bassie48 het volgende:
De natuur is niet bezield, het is een door de evolutie ontwikkeld complex geheel van fysieke en chemische processen. Het heeft geen ziel of bewustzijn. Een tulp heeft geen idee van een universeel bewustzijn.
Of je hebt het zelf natuurlijk bij het verkeerde eind wat betreft het klimaat. Hou je die mogelijkheid ook open? Of is it voor jouw inmiddels religieuze waarheid?quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Euh, ja![]()
Een recent voorbeeld is John Clauser, die voor zijn werk aan Bell-experimenten in 2022 de Nobelprijs heeft gekregen. Een fantastisch natuurkundige, maar sinds een tijdje op de bres bij de klimaat'sceptici' waar hij de grootste nonsens verkondigt over klimaatverandering.
Historisch is deze recalcitrantie wel te verklaren (hij is jarenlang ook dwarsgezeten bij precies dat werk wat zijn Nobelprijs heeft opgeleverd; onderzoek naar 'kwantumfundamenten' was in de jaren '70 nogal controversieel), maar het is bijna niet te begrijpen hoe iemand met zulke natuurkundige talenten zulke onzin over klimaatverandering kan spuwen. Het fenomeen is in bredere zin zelfs benoemd als "Nobel disease": https://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_disease
Het zijn net mensen, die wetenschappers. Zie b.v. ook
Klopt, ik weet niks (zeker). Ik vermoed het.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is niet iets wat je met die mate van stelligheid kunt zeggen.
Een tulp zou zonder bewustzijn niet organisch op de omgeving kunnen reageren.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:31 schreef Bassie48 het volgende:
De natuur is niet bezield, het is een door de evolutie ontwikkeld complex geheel van fysieke en chemische processen. Het heeft geen ziel of bewustzijn. Een tulp heeft geen idee van een universeel bewustzijn.
Je vroeg mij welke kritiek er op het jodendom is geuit, ik gaf je een citaat van Ali, dat je negeert en komt zelf met andere punten. Wanneer het gaat over interpretaties (waar Ali het specifiek over had) van teksten in het OT (zie bijv. post #149, #163 en andere posts van hem in het vorige deeltje), dan gaat het om de inhoud van een religie en dus kritiek op het jodendom.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
De kritiek is tot nu toe:
- Joodse 'autoriteiten' hebben hun messias verworpen. (En doen dat wellicht nog).
- Joden begrijpen hun eigen boeken niet.
- Joden volhardden of volharden in ongeloof. (edit: verhard in ongeloof zelfs).
- Joden zien anderen als goyim.
Geen enkel punt hier betreft de praxis of inhoud van een religie.
Zo gaat dat juist bij religiekritiek, men verschilt van mening over wat de andere groep gelooft en doet, en dat komt dus neer op religiekritiek. Jij bent van mening dat joden bepaalde zaken niet geloven of doen, terwijl anderen dat wel van mening kunnen zijn op basis van hun interpretatie van religieuze/historische bronnen. Zo kan iemand van mening zijn dat moslims of christenen bepaalde zaken geloven en doen, terwijl anderen dat tegenspreken en vinden dat ze dat niet daadwerkelijk geloven of doen. Dat maakt het niet opeens dat het geen moer met religiekritiek te maken heeft. Dat je het er niet mee eens bent, maakt het niet dat het opeens geen kritiek is.quote:Het is een christelijke lezing van wat Joden zouden geloven en doen, niet wat daadwerkelijk geloofd of gedaan wordt. In die zin heeft het met religiekritiek geen moer te maken. Retoriek van de geblinddoekte Synagoga met gebroken lans.
Ja dat is waar ‘jouw’ kritiek over zou gaan. Een ander kan kritiek leveren op andere teksten in het OT, of andere joodse bronnen, wat ook zou vallen onder religiekritiek. Jouw kaders (de Mozaïsche wetten) zijn geen maatstaf voor waar je kritiek op mag leveren.quote:Mijn inhoudelijke kritiek op dat geloof zou in het teken staan van bepaalde Mozaïsche wetten, bijvoorbeeld. Jeweetwel, iets dat daadwerkelijk en zichtbaar in die religie bestaat.
Ja hoor. In die zin dat je heilige geschriften kun bestuderen zonder geloof in bovennatuurlijke zaken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?
de natuur is ook nog in perpetual motion.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind het wel erg, omdat dat het idee geeft dat de natuur een machine is. De natuur is geen machine, het leeft.
Maar ik kan je niet dwingen om het te veranderen.
Ja, dat is iets mechanischquote:Op woensdag 29 januari 2025 14:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
de natuur is ook nog in perpetual motion.
“Ere many generations pass, our machinery will be driven by a power obtainable at any point of the universe.” — Nikola Tesla "Experiments With Alternate Currents Of High Potential And High Frequency" (February 1892) Context: Ere many generations pass, our machinery will be driven by a power obtainable at any point of the universe. This idea is not novel. Men have been led to it long ago by instinct or reason; it has been expressed in many ways, and in many places, in the history of old and new. We find it in the delightful myth of Antaeus, who derives power from the earth; we find it among the subtle speculations of one of your splendid mathematicians and in many hints and statements of thinkers of the present time. Throughout space there is energy. Is this energy static or kinetic! If static our hopes are in vain; if kinetic — and this we know it is, for certain — then it is a mere question of time when men will succeed in attaching their machinery to the very wheelwork of nature.
Source: https://quotepark.com/quo(...)machinery-will-be-d/
Nee, het is geen "religieuze waarheid", maar wetenschappelijke kennis die zeer waarschijnlijk juist is.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Of je hebt het zelf natuurlijk bij het verkeerde eind wat betreft het klimaat. Hou je die mogelijkheid ook open? Of is it voor jouw inmiddels religieuze waarheid?
Nee, ik noem dat niet meteen "complottheorie"; ik ken de academische wereld denk ik een stuk beter dan jij, en ik weet donders goed dat die academische wereld niet zo rationeel en belangeloos is als we graag zouden willen. Je kunt er alleen wel alles mee weg verklaren wat niet in je straatje past.quote:Verder is er een boel geld en politieke belangen gemoeid met alles, dus ook daar kun je je ogen niet voor uitsluiten. Jij noemt dat dan meteen 'complotteorie' natuurlijk, maar ik noem het naïviteit om te doen alsof deze zaken niet aan de orde van de dag zijn.
Wat is "de beste"? Als daar een waarde-oordeel aan vasthangt, dan heeft de wetenschap daar weinig over te zeggen; deze kun je alleen gebruiken om de geschiedenis erachter te achterhalen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeg je dat ook tegen Etto die ineens begint te mekkeren over een wetenschappelijke methode om te bepalen welke bijbelversie de beste is? Of is het dan wel van toepassing? Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?
Of het "toereikend is" hangt af van wat je er mee wilt bereiken. Ik snap verder niet wat je bedoelt met "een methode die niet valide is".quote:Ook voor die zaken is een zuiver naturalistische benadering wat mij betreft niet toereikend. Of misschien is dat niet eens het probleem, het probleem is dat er een methode ontwikkeld is die niet valide is, die niet meet wat hij zou beogen te meten, en dat die ook niet voldoende aan de kaak wordt gesteld. Maar dat is een probleem bij wel meer disciplines vind ik.
Veel auteurs van wetenschappelijke boeken dedicaten hun werk aan SJ:quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik natuurlijk ook gewoon, ik heb ook een universitaire opleiding genoten, jij en ik weten allebei dat in de wetenschappelijke methode God geen rol speelt/kan spelen.
[..]
Zeg je dat ook tegen Etto die ineens begint te mekkeren over een wetenschappelijke methode om te bepalen welke bijbelversie de beste is? Of is het dan wel van toepassing? Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?
Ook voor die zaken is een zuiver naturalistische benadering wat mij betreft niet toereikend. Of misschien is dat niet eens het probleem, het probleem is dat er een methode ontwikkeld is die niet valide is, die niet meet wat hij zou beogen te meten, en dat die ook niet voldoende aan de kaak wordt gesteld. Maar dat is een probleem bij wel meer disciplines vind ik.
LaTeX is dan ook een geschenk van God. Tenzij je plaatjes als floats wilt toevoegenquote:Op woensdag 29 januari 2025 14:43 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Veel auteurs van wetenschappelijke boeken dedicaten hun werk aan SJ:
vb: Dedicated to the memory of Vincent 0. McBrien and Raymond Swords, S.J. College of the Holy Cross
En nog veel meer aan de Heere zelf.
Thanks to all. Above all, thanks to God through Jesus Christ, who is the Lord of my life.
Thank you heavenly father for patience, Iceland’s national university library, and for all the people behind LaTeX typesetting with its wonderful packages and syntax.
Fixedquote:Op woensdag 29 januari 2025 14:43 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Veel auteurs van wetenschappelijke boeken dedicaten hun werk aan SJ:
vb: Dedicated to the memory of Vincent 0. McBrien and Raymond Swords, S.J. College of the Holy Cross
En nog veel meer aan de Heere zelf.
Thanks to all. Above all, thanks to God through Jesus Christ the Flying Spaghettimonster, who is the Lord of my life.
Thank you heavenly father for patience, Iceland’s national university library, and for all the people behind LaTeX typesetting with its wonderful packages and syntax.
Ik vind het wonderlijk dat zelfs tot vrij recent gewoon blunders worden gladgestreken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is "de beste"? Als daar een waarde-oordeel aan vasthangt, dan heeft de wetenschap daar weinig over te zeggen; deze kun je alleen gebruiken om de geschiedenis erachter te achterhalen.
En ja, je kunt "heilige geschriften" prima loszien van "het geloof in bovennatuurlijke zaken". De wereld zit vol met zaken die heilig worden verklaard maar wetenschappelijk onderzocht kunnen worden.
[..]
Of het "toereikend is" hangt af van wat je er mee wilt bereiken. Ik snap verder niet wat je bedoelt met "een methode die niet valide is".
1Co 1:21 Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.quote:
''Geloof is feitenvrij piketpaaltjes slaan''quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het wonderlijk dat zelfs tot vrij recent gewoon blunders worden gladgestreken.
Een plaats als Dokkum. Het begon met een "heilige bron" en er is begin vorige eeuw een hele kapel uit tufsteen opgetrokken (welke jaarlijks best wat bedevaartsgangers trekt) omdat Bonifacius in het gebied rond Dokkum zou zijn vermoord.
Het blijkt dat het aangehaalde "Dockinchirica" in de goede vertaling eigenlijk Duinkerken e.o. was. Maar ja.. er wordt niets gewijzigd. En de halve wereld stroomt nog steeds binnen. 'Dat' is geloof. Feitenvrij piketpaaltjes slaan.
En als dit al vrij recent is en het wordt zo weggewuifd, dan is eigenlijk alles qua statements van nul tot nu binnenstebuiten te keren.
Tja, ik kan hier niets mee.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:52 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
1Co 1:21 Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.
1Co 1:22 Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid;
1Co 1:23 wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid.
1Co 1:24 Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God.
1Co 1:25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
Heb 11:1 HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Tja, ik kan hier niets mee.
Wie of wat is Christus? Heeft Christus bestaan? Wat heb ik met Christus te maken?
Ik geloof in mezelf, niet in Jezus Christus.
Ik geloof liever in iets waarvan ik zeker weet dat het bestaat.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:03 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Heb 11:1 HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.
1Jn 5:9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis Gods is meerder; want dit is de getuigenis Gods, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.
1Jn 5:10 Die in den Zone Gods gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
1Jn 5:11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
Joh 1:29 Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.
Joh 1:1 IN den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Joh 1:2 Dit was in den beginne bij God.
Joh 1:3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
Joh 1:4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
Joh 1:5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen.
Joh 1:6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
Joh 1:7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
Joh 1:8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden opdat hij van het Licht getuigen zou.
Joh 1:9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Joh 1:10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
Joh 1:11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Joh 1:12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Joh 1:13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Joh 1:14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.
Maar zou je het hiermee eens zijn?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
1Jn 5:9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis Gods is meerder;
Nee, ik neem die getuigenis niet aan.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Maar zou je het hiermee eens zijn?
Ja, dat komt door het ego. Het ego moet vernietigd worden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
Veel mensen hebben anderen en zichzelf de dood in gejaagd door spirituele ervaringen.
is de getuigenis van de mens of van de god groter?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik neem die getuigenis niet aan.
Te weinig logische of feitelijke grond.
[..]
Ja, dat komt door het ego. Het ego moet vernietigd worden.
De getuigenis van mijn eigen bewustzijn is groter.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:16 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
is de getuigenis van de mens of van de god groter?
dus van de ervaring en beleving van de innerlijke mens. Maar hoe betrouwbaar is dat als je weet hoe makkelijk het beinvloed kan wordenquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De getuigenis van mijn eigen bewustzijn is groter.
God is bewustzijn, de rest is bullshit.
Betrouwbaarder dan dat domme boek van jouquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
dus van de ervaring en beleving van de innerlijke mens. Maar hoe betrouwbaar is dat als je weet hoe makkelijk het beinvloed kan worden
Misschien had ik beter 'religie' kunnen noemen zodat ik je niet onbewust zou activeren op een kommafoutje.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
''Geloof is feitenvrij piketpaaltjes slaan''
Dat blijft ervan over als je de subjectieve / persoonlijke ervaring weghaalt.
Feiten zijn objectief. Geloof gaat over subjectiviteit.
dat zegt iedereen die aan piritualiteit doet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Betrouwbaarder dan dat domme boek van jou
En dat is terecht ook.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:29 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
dat zegt iedereen die aan piritualiteit doet.
Iedere religieuze en gelovige, niet gelovige etc is gewoon zo woke als wat.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik geloof liever in iets waarvan ik zeker weet dat het bestaat.
Dat is ikzelf, ikzelf ben God. Jezus Christus is een inferieure fantasie.
Ja he, iedereen is verlicht. Je hoeft er niks voor te doenquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iedere religieuze en gelovige, niet gelovige etc is gewoon zo woke als wat.
Iedereen.
Meer als in dat iedereen zich identificeert als iets wat ter discussie kan en daar begrip voor vraagt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja he, iedereen is verlicht. Je hoeft er niks voor te doen
zou niet alles een spreaukje noemenquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En dat is terecht ook.
Er staan wel wat wijsheden in dat sprookjesboek van jou, die zijn ongetwijfeld overgenomen van echte spirituele meesters.
Veel succes met het feitelijk proberen onderbouwen van de antieke joodse mythes in je sprookjesboek!quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:36 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
zou niet alles een spreaukje noemen
https://www.youtube.com/@:ExpeditionBible
https://en.wikipedia.org/wiki/Famine_Stela
heb je een voorbeeld?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Veel succes met het feitelijk proberen onderbouwen van de antieke joodse mythes in je sprookjesboek!
dat is geen joodse mythe, dat wordt verhaald voor de joden ten tonele verschenen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zo dom en Gomorrah
sodom gomorrah
Ok, semieten dan. Klinkt dat beter?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:56 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
dat is geen joodse mythe, dat wordt verhaald voor de joden ten tonele verschenen.
De mythe kan geïnspireerd zijn door een natuurlijke gebeurtenis, de bovennatuurlijke aspecten zijn verzonnen of niet-verifieerbaar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:56 schreef Alarmonoff het volgende:
Maar de claim van as en zwavel is in lijn met wat daar lokaal wordt aangetroffen.
De mythe is gebasseerd op een verklaarbare natuurlijke gebeurtenis.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, semieten dan. Klinkt dat beter?
[..]
De mythe kan geïnspireerd zijn door een natuurlijke gebeurtenis, de bovennatuurlijke aspecten zijn verzonnen of niet-verifieerbaar.
sodomietischequote:Op woensdag 29 januari 2025 15:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, semieten dan. Klinkt dat beter?
[..]
De mythe kan geïnspireerd zijn door een natuurlijke gebeurtenis, de bovennatuurlijke aspecten zijn verzonnen of niet-verifieerbaar.
Gelovige hindoes worstelen net als christenen met het waarheidsgehalte van mythes, wat is historisch en wat niet etc.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:08 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
sodomietische
klopt, dus uit de lucht gegrepen is het niet zoals wel het geval is met de baghavhad kita en ramayana.
lingam en yoni kuldalini prana great awakening.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Gelovige hindoes worstelen net als christenen met het waarheidsgehalte van mythes, wat is historisch en wat niet etc.
Normale mensjes kunnen lastig onderscheid maken tussen feit en mythe.
Bhagavad Gita is een geniaal psychologisch en spiritueel handboek. Je kunt het relateren aan je eigen ervaring en verifiëren dat het klopt.
hare ram hare hare ram hare hare ram ram ram hare harequote:Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
lingam en yoni kuldalini prana great awakening.
Gouranga!quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
hare ram hare hare ram hare hare ram ram ram hare hare
Ik wacht vooral op welke Joodse bronnen Ali zelf gelezen heeft.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:40 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Je vroeg mij welke kritiek er op het jodendom is geuit, ik gaf je een citaat van Ali, dat je negeert en komt zelf met andere punten. Wanneer het gaat over interpretaties (waar Ali het specifiek over had) van teksten in het OT (zie bijv. post #149, #163 en andere posts van hem in het vorige deeltje), dan gaat het om de inhoud van een religie en dus kritiek op het jodendom.
Los daarvan, de punten die je hier benoemt vallen ook onder religiekritiek.
- Op joodse autoriteiten kan je kritiek hebben zonder een antisemiet te zijn zoals je op islamitische of christelijke autoriteiten, zoals de kerkvaders of pausen, kritiek kan hebben.
- Wanneer je het hebt over joden die hun ‘boeken’ niet ‘begrijpen’, dan gaat het al over interpretatie van hun religieuze boeken en dus religiekritiek.
- Over de term ‘goyim’ bestaat discussie (zelfs binnen de joodse gemeenschap) en dat het denigrerend gebruikt kan worden. De term wordt nu eenmaal gebruikt in joodse geschriften en valt dus onder de inhoud van een religie.
- In religieuze geschriften en discussies (christelijke, islamitische en joodse) wordt er gesproken over aanhangers van andere religies en dat die ongelovig, afgedwaald, misleidt, enz. zijn. Ook dat valt onder de inhoud van een religie. Als je hierom Ali aanvalt, dan kan je hierop ook de joden aanvallen die vanuit hun geloof vinden dat bijv. christenen afgedwaald zijn en aan afgoderij doen.
[..]
Zo gaat dat juist bij religiekritiek, men verschilt van mening over wat de andere groep gelooft en doet, en dat komt dus neer op religiekritiek. Jij bent van mening dat joden bepaalde zaken niet geloven of doen, terwijl anderen dat wel van mening kunnen zijn op basis van hun interpretatie van religieuze/historische bronnen. Zo kan iemand van mening zijn dat moslims of christenen bepaalde zaken geloven en doen, terwijl anderen dat tegenspreken en vinden dat ze dat niet daadwerkelijk geloven of doen. Dat maakt het niet opeens dat het geen moer met religiekritiek te maken heeft. Dat je het er niet mee eens bent, maakt het niet dat het opeens geen kritiek is.
[..]
Ja dat is waar ‘jouw’ kritiek over zou gaan. Een ander kan kritiek leveren op andere teksten in het OT, of andere joodse bronnen, wat ook zou vallen onder religiekritiek. Jouw kaders (de Mozaïsche wetten) zijn geen maatstaf voor waar je kritiek op mag leveren.
Of ik nu strontschepper ben of professor, is volstrekt irrelevant.quote:Op woensdag 29 januari 2025 06:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Moddergooien ja, omdat je maar halve waarheden neerplempt in een poging om iemand in diskrediet te brengen. Waarom zeg je er niet bij dat hij als zoöloog en professor jarenlang evolutie heeft onderwezen en dus veel meer kennis over het onderwerp heeft dan de gemiddelde persoon? En dat hij juist door die kennis tot de conclusie is gekomen dat er wel degelijk een schepper moet zijn?
Zou iemand die serieuze wetenschap demoniseert jarenlang professor kunnen zijn, daar bekroond voor worden, PhD's kunnen trainen? Zelfs nadat hij gelooft dat God geschapen heeft?
Wie denkt er nu dat hij de ultieme waarheid heeft? Ik heb zelden iemand gezien die zo bevooroordeeld met de waarheid omgaat als jij. 'Het is een creationist, dus het moet wel een kwakzalver zijn.', zonder enige interesse wie die persoon is en waarom die überhaupt creationist geworden is. Bekrompenheid ten top. En verder heeft dit natuurlijk niets te maken met of iemand een paar bijbelversies naast elkaar kan leggen en vergelijken, waar ik hem oorspronkelijk voor aanhaalde. Jij doet immers ook constant allerlei uitspraken over dingen waar je geen universitaire graad van hebt if expert in bent, is het niet? Wat heb jij eigenlijk gestudeerd en wat doe jij voor werk? Waarom heb jij recht van spreken over elk onderwerp waar je een mening over hebt en waarom zouden we die serieus moeten nemen?
Zou je nog eens al die gnostische invloeden in andere bijbelvertalingen kunnen aangeven?quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik natuurlijk ook gewoon, ik heb ook een universitaire opleiding genoten, jij en ik weten allebei dat in de wetenschappelijke methode God geen rol speelt/kan spelen.
[..]
Ook voor die zaken is een zuiver naturalistische benadering wat mij betreft niet toereikend. Of misschien is dat niet eens het probleem, het probleem is dat er een methode ontwikkeld is die niet valide is, die niet meet wat hij zou beogen te meten, en dat die ook niet voldoende aan de kaak wordt gesteld. Maar dat is een probleem bij wel meer disciplines vind ik.
Ik neem aan de OT in ieder geval. Die zal hij wel door en door kennen. Dat is meteen de belangrijkste.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik wacht vooral op welke Joodse bronnen Ali zelf gelezen heeft.
Wel handig wanneer je 'religiekritiek' wil toepassen.
Als je het OT leest vanuit een christelijk perspectief ben je niet bezig met 'religiekritiek'. Dan lees je het OT vanuit een christelijk perspectief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:59 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik neem aan de OT in ieder geval. Die zal hij wel door en door kennen. Dat is meteen de belangrijkste.
Of hij zich weleens verdiept in bronnen als de Talmoed of joodse interpretaties van het OT, zoals die van Rashi, Rambam, enz. daar mag hij zelf antwoord op geven.
Of je nu christelijk, moslim, atheïst of joods bent je leest het altijd vanuit een perspectief. Je kan dan eigenlijk geen religiekritiek leveren. Het is dan ook geen religiekritiek als je bijvoorbeeld kritiek op de Koran/islam uit, omdat het ook vanuit een christelijk, joods of atheïstisch perspectief gebeurt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je het OT leest vanuit een christelijk perspectief ben je niet bezig met 'religiekritiek'. Dan lees je het OT vanuit een christelijk perspectief.
Nee hoor. Je kunt het OT lezen als de Tenach, niet het OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:19 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Of je nu christelijk, moslim, atheïst of joods bent je leest het altijd vanuit een perspectief. Je kan dan eigenlijk geen religiekritiek leveren. Het is dan ook geen religiekritiek als je bijvoorbeeld kritiek op de Koran/islam uit, omdat het ook vanuit een christelijk, joods of atheïstisch perspectief gebeurt.
Daarnaast was je vraag welke joodse bronnen Ali ‘gelezen’ heeft voor religiekritiek, het ging niet over perspectief, want dat heb je altijd.
?quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Je kunt het OT lezen als de Tenach, niet het OT.
Wil je daar serieuze kritiek op uitoefenen, lees je het vanuit het perspectief van waaruit het geschreven is: het Jodendom.
Dan is het offer van Abraham het offer van Abraham, geen vooruitblik op het offer van Jezus.
En inderdaad: als Ali zegt de Joodse interpretatie van Daniel af te wijzen, zou het handig zijn te weten waarom. 'Farizeeërs volhard in ongeloof" is nu niet echt heel diepdoordachte religiekritiek, wel?
De Joden kennen geen OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
?
De Tenach is onderdeel van het OT. En nogmaals je had het over bronnen die Ali 'gelezen' heeft en niet perspectief.
Dat je religieuze bronnen vanuit een bepaald perspectief moet lezen om te voldoen aan 'religiekritiek' is je eigen criterium.
Anders kan je dat ook zeggen over andere religies die men hier bekritiseerd: Je moet het vanuit een islamitisch, hindoestaans, christelijk perspectief lezen.
Ali heeft daar in verschillende topics zeer uitgebreid over gehad en sprak dit keer in het algemeen over dat hij het niet eens is met de joodse interpretaties daarover.
De Thora is onderdeel van de Tenach.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
?
De Tenach is onderdeel van het OT. En nogmaals je had het over bronnen die Ali 'gelezen' heeft en niet perspectief.
Dat je religieuze bronnen vanuit een bepaald perspectief moet lezen om te voldoen aan 'religiekritiek' is je eigen criterium.
Anders kan je dat ook zeggen over andere religies die men hier bekritiseerd: Je moet het vanuit een islamitisch, hindoestaans, christelijk perspectief lezen.
Ali heeft daar in verschillende topics zeer uitgebreid over gehad en sprak dit keer in het algemeen over dat hij het niet eens is met de joodse interpretaties daarover.
Ik denk dat je daar tegen de grenzen gaat aanlopen van wat je met de wetenschap kan bereiken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En ja, je kunt "heilige geschriften" prima loszien van "het geloof in bovennatuurlijke zaken". De wereld zit vol met zaken die heilig worden verklaard maar wetenschappelijk onderzocht kunnen worden.
Ze noemen het de Tenach, naamgeving was/is niet het punt. Als je de Koran hebt gelezen heb je dan ook geen Koran gelezen als je het Koran noemt, omdat moslims het uitspreken als al-Qoer'aan. Dit is geen niveau.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Joden kennen geen OT.
Die hebben namelijk geen NT.
En nee, ik geloof er geen drol van dat Ali Joodse bronnen heeft gelezen. Katholieke ook niet.
Dat is dus het hele punt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:11 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ze noemen het de Tenach, naamgeving was/is niet het punt. Als je de Koran hebt gelezen heb je dan ook geen Koran gelezen als je het Koran noemt, omdat moslims het uitspreken als al-Qoer'aan. Dit is geen niveau.
Als Ali het OT heeft 'gelezen' dan heeft hij ook de Tenach gelezen, een joodse bron.
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt.
Jij noemt het automatisch OT. De Joden hebben geen OT. Die hebben de Tenach. Dat is geen ander woord voor 'OT'. Integendeel. Daaruit blijkt dat je het niet vanuit het Joodse perspectief bekijkt, simpelweg door de naam die zij voor hun heilig werk gebruiken gelijk te stellen aan de benaming die het christendom eraan gegeven heeft.
OT is geen andere benaming voor de Tenach, het is de christelijke benaming. Geen Jood die de Tenach OT noemt. Nul.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.
OT is een andere benaming voor de Tenach. Ik heb meerdere keren gereageerd op je punt over "perspectief", die je negeert. Op die manier kan ik en jij en iedereen hier niets zeggen over andere religies, omdat we die vanuit ons eigen perspectief bekijken.
Als Ali het OT heeft 'gelezen' dan heeft hij ook de Tenach gelezen, een joodse bron.
Nee, dat is onzin. Je leest hem zonder kennis van het Jodendom, zonder kennis van andere Joodse bronnen en met grote bias vanuit je kerk en kennis van het NT. Wat Ali en zijn kerk over de connectie NT-OT zeggen heeft namelijk heel veel invloed op hoe je het OT leest. Idem voor Joden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.
OT is een andere benaming voor de Tenach. Ik heb meerdere keren gereageerd op je punt over "perspectief", die je negeert. Op die manier kan ik en jij en iedereen hier niets zeggen over andere religies, omdat we die vanuit ons eigen perspectief bekijken.
Toch verwachten de joden een nieuw verbond van de geest of een NT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt.
Jij noemt het automatisch OT. De Joden hebben geen OT. Die hebben de Tenach. Dat is geen ander woord voor 'OT'. Integendeel. Daaruit blijkt dat je het niet vanuit het Joodse perspectief bekijkt, simpelweg door de naam die zij voor hun heilig werk gebruiken gelijk te stellen aan de benaming die het christendom eraan gegeven heeft.
En toch heet hun boek niet OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:37 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Toch verwachten de joden een nieuw verbond van de geest of een NT.
"Het is geen andere benaming, maar een andere benaming."quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
OT is geen andere benaming voor de Tenach, het is de christelijke benaming. Geen Jood die de Tenach OT noemt. Nul.
Ali heeft inderdaad het OT gelezen. Niet de Tenach.
Je bewijst feilloos mijn punt.
Nee, dat is waar, en geen jood noemt het LXX.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch heet hun boek niet OT.
Hmm, matig.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:42 schreef Kerelx het volgende:
[..]
"Het is geen andere benaming, maar een andere benaming."
Ik heb nergens beweerd dat joden de Tenach het OT noemen, dat is een drogreden. Je vroeg je af welke joodse bronnen Ali 'gelezen' heeft. Als Ali het OT heeft gelezen dan heeft hij de Tenach gelezen, een joodse bron.
En als je de Bijbel hebt gelezen, dan heb je niet the Bible of la Biblia gelezen, want dat zijn toch wel andere namen.
Ik heb je punt inderdaad feilloos bewezen. Keer op keer
Kerelx heeft vandaag waarschijnlijk voor het eerst Tenach gehoord.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. Je leest hem zonder kennis van het Jodendom, zonder kennis van andere Joodse bronnen en met grote bias vanuit je kerk en kennis van het NT. Wat Ali en zijn kerk over de connectie NT-OT zeggen heeft namelijk heel veel invloed op hoe je het OT leest. Idem voor Joden.
Een Jood leest wat wij het OT noemen heel anders omdat het pad daarna en de context heel anders is.
Als ik een handleiding voor het onderhouden van een Nasa raket lees, kan ik ook zeggen dat ik die heb gelezen. Echter interpreteer ik die héél anders dan de monteur die ermee werkt.
Ik ben blij voor jou, dat meen ik oprecht.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik ben verlicht, ik ben vrij van karma.
Karma is voor de mindere goden, de simpele gelovigen.
Onzin. Dat kan je ook zeggen over de islam, het hindoeïsme of het christendom. Dat je die vanuit een bias bekijkt en zonder kennis vanuit de islam/hindoeïsme/christendom en andere bronnen vandaaruit. Er kan dan geen sprake zijn van religiekritiek.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:36 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Nee, dat is onzin. Je leest hem zonder kennis van het Jodendom, zonder kennis van andere Joodse bronnen en met grote bias vanuit je kerk en kennis van het NT.
Dat kan je zeggen van elke overtuiging die je vanuit een bepaalde overtuiging bekijkt. Ook in het geval van kritiek of interpretatie van bronnen uit bijvoorbeeld de islam of hindoeïsme.quote:Wat Ali en zijn kerk over de connectie NT-OT zeggen heeft namelijk heel veel invloed op hoe je het OT leest. Idem voor Joden.
Idem dito als boven.quote:Een Jood leest wat wij het OT noemen heel anders omdat het pad daarna en de context heel anders is.
Idem dito als boven.quote:Als ik een handleiding voor het onderhouden van een Nasa raket lees, kan ik ook zeggen dat ik die heb gelezen. Echter interpreteer ik die héél anders dan de monteur die ermee werkt.
Jij kunt ook verlichting bereiken, jij hebt dezelfde potentie als ikquote:Op woensdag 29 januari 2025 20:48 schreef Vincent_student het volgende:
[..]
Ik ben blij voor jou, dat meen ik oprecht.
Ik zie mezelf als lul de behanger. Ik heb nog een heeeele lange weg te gaan.
Ik weet niet wat ik op aarde doe, God bepaalt wat er gebeurt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:51 schreef Vincent_student het volgende:
@:Libertarisch
Aanvullende vraag: als je alles al hebt bereikt, wat doe je dan nog op aarde?
Juist.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:51 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Onzin. Dat kan je ook zeggen over de islam, het hindoeïsme of het christendom. Dat je die vanuit een bias bekijkt en zonder kennis vanuit de islam/hindoeïsme/christendom en andere bronnen vandaaruit. Er kan dan geen sprake zijn van religiekritiek.
[..]
Dat kan je zeggen van elke overtuiging die je vanuit een bepaalde overtuiging bekijkt. Ook in het geval van kritiek of interpretatie van bronnen uit bijvoorbeeld de islam of hindoeïsme.
[..]
Idem dito als boven.
[..]
Idem dito als boven.
Jezus zegt dat de geschiften van de tenach van hem getuigen en Paulus zegt dat er een bedeksel op het hart zit bij het lezen ervan welke weggenomen wordt als ze zich bekeren tot de Heer, geloof je dat nog?quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist.
Men heeft verder geen enkele kennis van de Joodse interpretatie en Joodse commentaren en Joodse bronnen, maar omdat men vanuit een zéér christelijke lens de Tenach leest, die men ook nog OT noemt, is men bezig met valide religiekritiek...
En als kers op de taart kan men daarna ook nog zeer valide zeggen dat de Joden hun eigen tekst niet begrijpen.
Topshow.
Jezus wel; Paulus sta ik veel skeptischer tegenover.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:58 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Jezus zegt dat de geschiften van de tenach van hem getuigen en Paulus zegt dat er een bedeksel op het hart zit bij het lezen ervan welke weggenomen wordt als ze zich bekeren tot de Heer, geloof je dat nog?
Je houdt een betoog over iets waar het niet om ging. Je hebt het nog steeds over wat er op de kaft staat en niet de inhoud. Waarbij je vergeet wat je aanvankelijk vroeg: Welke joodse bronnen Ali 'gelezen' heeft. Je bent dat weer aan het ondersneeuwen en eromheen aan het draaien.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hmm, matig.
Het is inderdaad geen 'andere benaming', want Joden, jeweetwel, waar het hier over gaat, zullen hun heilige boek nooit Oude Testament noemen. Omdat de Joden geen Nieuwe Testament hebben daar in het Jodendom dat niet nodig is. Dan is het dus niet 'zo maar een andere benaming' wanneer christenen hun boek ineens tot OT bombarderen. Kleine kans dat Joden ook zullen zeggen: "Oh klopt, precies hetzelfde, gewoon een andere benaming die aan moet duiden dat ons boek oud, verlopen, onaf is of een vervolg moet krijgen". Het gemak waarmee je hiermee weg denkt te komen maakt het allemaal niet sterker; je vergelijking met Bible, Biblia en Bijbel toont vooral aan dat je echt geen idee hebt waar het over gaat.
Met Oude en Nieuwe Bijbel zou het misschien een tikkie beter werken. Maar ja, die hebben we niet.
Dat staat niet eens op de kaft. Dat je nog altijd niet snapt hoe ontiegelijk dom het is om Tenach en OT gewoon 'hetzelfde' te noemen, 'gewoon een andere benaming' geeft eigenlijk al direct weg dat je het ook niet zult begrijpen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:02 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Je houdt een betoog over iets waar het niet om ging. Je hebt het nog steeds over wat er op de kaft staat en niet de inhoud. Waarbij je vergeet wat je aanvankelijk vroeg: Welke joodse bronnen Ali 'gelezen' heeft. Je bent dat weer aan het ondersneeuwen en eromheen aan het draaien.
Als Ali het OT heeft 'gelezen' dan heeft hij de Tenach gelezen, een joodse bron.
Als je the Bible hebt gelezen dan heb je de Bijbel niet gelezen, is je redenering.
Paulus maakt geheel toegankelijk voor de niet-joden. Zijn ook profetieen over,quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jezus wel; Paulus sta ik veel skeptischer tegenover.
Er staan m.i. rake dingen in zijn brieven, maar dat er hier en daar is gerotzooid met zijn tekst sluit ik niet uit.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:05 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Paulus maakt geheel toegankelijk voor de niet-joden.
Waarom laat jij je dan ook uit over andere religies? Ben jij de enige hier die kennis heeft van joodse interpretatie en commentaren en bronnen?quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Juist.
Men heeft verder geen enkele kennis van de Joodse interpretatie en Joodse commentaren en Joodse bronnen, maar omdat men vanuit een zéér christelijke lens de Tenach leest, die men ook nog OT noemt, is men bezig met valide religiekritiek...
En als kers op de taart kan men daarna ook nog zeer valide zeggen dat de Joden hun eigen tekst niet begrijpen.
Topshow.
Die beschouw ik niet vanuit een Joodse bril wanneer ik het over het Christendom heb, vanuit een Islamitische bril wanneer ik het over het Jodendom heb, of vanuit een Boeddhistische bril wanneer ik het over de Islam heb.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:11 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Waarom laat jij je dan ook uit over andere religies? Ben jij de enige hier die kennis heeft van joodse interpretatie en commentaren en bronnen?
Joden zeggen van elkaar dat ze de eigen teksten niet begrijpen en verschillen van mening met elkaar.
Dat kan wel. Echter om bezig te zijn met religiekritiek moet je wel de context weten van hoe dat geschrift in die religie staat, vandaar dat ik ook zei zonder kennis van het Jodendom kan je dat geen Joodse bron noemen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:51 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Onzin. Dat kan je ook zeggen over de islam, het hindoeïsme of het christendom. Dat je die vanuit een bias bekijkt en zonder kennis vanuit de islam/hindoeïsme/christendom en andere bronnen vandaaruit. Er kan dan geen sprake zijn van religiekritiek.
[..]
Dat kan je zeggen van elke overtuiging die je vanuit een bepaalde overtuiging bekijkt. Ook in het geval van kritiek of interpretatie van bronnen uit bijvoorbeeld de islam of hindoeïsme.
Wat dom is is dit oppervlakkig semantisch spel te spelen, wat nog lager van niveau is dan dat van een roddelblad, terwijl je beter weet, en bezig bent met het ondersneeuwen van het punt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat staat niet eens op de kaft. Dat je nog altijd niet snapt hoe ontiegelijk dom het is om Tenach en OT gewoon 'hetzelfde' te noemen, 'gewoon een andere benaming' geeft eigenlijk al direct weg dat je het ook niet zult begrijpen.
Ali heeft geen Joodse bronnen gelezen. Ali heeft met een christelijke bril een oorspronkelijk Joodse tekst geïnterpreteerd.
Je Bible en Bijbel vergelijking blijft verder onnoemelijk bespottelijk.
Riches en ik hebben het allebei haarfijn uitgelegd. Ik ga dat niet nog een keer doen, misschien wil Riches nog 's.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:26 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Wat dom is is dit oppervlakkig semantisch spel te spelen, wat nog lager van niveau is dan dat van een roddelblad, terwijl je beter weet, en bezig bent met het ondersneeuwen van het punt.
Het is algemeen bekend dat het OT een andere naam is voor de Tenach, maar ik weet dat je het punt aan het ondersneeuwen bent. Het is belachelijk, maar ergens ook triest/zielig hoe je in discussies steeds afglijdt tot dit niveau.
Ali heeft joodse bronnen gelezen, namelijk het OT, ook wel de Tenach genoemd, net zoals jij the Bible hebt gelezen door de Bijbel te lezen. Interpreteren van tekst doen wij allemaal bij alle religies én in alle religies wordt dat gedaan.
ik ook, we zullen zien. De VS werkt nu aan project stargate.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mooi, maar toch vind ik AI wat griezelig worden
Pas je dit ook toe op je eigen meningen? Waarom is het relevant dat Veith een creationist is als hij bijbelversies met elkaar vergelijkt? Een strontschepper kan dat toch ook?quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Of ik nu strontschepper ben of professor, is volstrekt irrelevant.
Immers: niet alleen heb je al een ultieme waarheid (heel benieuwd op welke uni je hebt geleerd dat er zoiets is), je beroept je ook nog eens op 'bovennatuurlijke verklaringen'.
Dan kan een strontschepper je vertellen dat op basis van de beschikbare bronnen de Textus Receptus verre van de meest 'betrouwbare' bijbelvertaling is, dat maakt je niet uit, want je weet al dat dat het wel is.
Dan kan een professor je vertellen dat op basis van de beschikbare data, de wereld miljarden jaren oud is en je een zon niet stil kan zetten omdat die altijd al stil staat, je beroept je gewoon op 'bovennatuurlijke verklaringen'.
Dan kan een strontschepper je aangeven dat uit de beschikbare vroegchristelijke bronnen blijkt dat er nooit sola scriptura is geleerd, je weet het toch beter, want er moet ergens een mysterieuze beweging zijn geweest die iets leerde waar we pas in 1517 iets tastbaars voor vinden.
Dan kan een professor je aangeven dat de codex sinaiticus geen enkel gnostisch document bevat, je hebt het op een website van je eigen kerk gelezen dat het wel zo is, dus is het zo, en zijn deze professoren vooral bezig met het 'ondermijnen' van de 'protestantse traditie'.
Ofwel, of nu een strontschepper of een professor je wijst op de beschikare bronnen, het is volledig irrelevant, omdat je niet geïnteresseerd bent in leren, maar enkel in het verdedigen van een ultieme waarheid.
Prima, verder. Zadel anderen alleen niet op met je verder volstrekt niet-bewijsbare hersenspinsels over zondige naturen en hoe je bij je geboorte al niet deugt.
Het ergste is nog dat je je eigen graadmeters ("Ultieme waarheid" en "bovennatuurlijke verklaringen") niet altijd even serieus neemt. Om mensen toch proberen te MISLEIDEN (nu gebruik ík dat woord), gooi je gewoon wat video's van een non-theoloog op deze draad om je Ultieme Waarheid een schijn van academische respectabiliteit te geven. Waarschijnlijk omdat je wel weet dat weinig mensen je zullen geloven als je die Waarheid reduceert tot 'bovennatuurlijke ervaringen' zoals paus Ali die heeft ondergaan
Met welke bril lezen Joden de Tenach?quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat staat niet eens op de kaft. Dat je nog altijd niet snapt hoe ontiegelijk dom het is om Tenach en OT gewoon 'hetzelfde' te noemen, 'gewoon een andere benaming' geeft eigenlijk al direct weg dat je het ook niet zult begrijpen.
Ali heeft geen Joodse bronnen gelezen. Ali heeft met een christelijke bril een oorspronkelijk Joodse tekst geïnterpreteerd.
Je Bible en Bijbel vergelijking blijft verder onnoemelijk bespottelijk.
Nee Ali... het maakt inderdaad niet uit voor jou of een strontschepper of een professor iets zegt, aangezien je de waarheid al weet, en puur afgaat of hetgeen voornoemde strontschepper c.q. professor zegt past in die waarheid.quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:35 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Pas je dit ook toe op je eigen meningen? Waarom is het relevant dat Veith een creationist is als hij bijbelversies met elkaar vergelijkt? Een strontschepper kan dat toch ook?
Maar welke studie en andere kwalificaties heb jij nu om een mening over alle besproken onderwerpen te hebben die wij serieus zouden moeten nemen?
Het klinkt mij allemaal erg met twee maten hoor. Niemand mag overtuigd zijn van zijn gelijk om een mening te mogen hebben en die met anderen te delen, want dan ben je automatisch bevooroordeeld. Het kan natuurlijk ook zo zijn dat iemand overtuigd is omdat die goede kennis van zaken heeft.
Niet de christelijke.quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:38 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Met welke bril lezen Joden de Tenach?
Het doel van tekstkritiek zou over het algemeen zijn proberen te achterhalen wat de originele teksten moeten zijn geweest. Die hebben we niet meer, dus hebben bepaalde mensen criteria opgesteld die zij hanteren om de waarschijnlijkheid te bepalen dat een tekst dichter bij of verder af van de originele teksten staat. Een van die criteria is dat hoe verder de tekst van het origineel af staat, hoe meer eraan is toegevoegd. Een ander uitgangspunt is dat ouder betrouwbaarder is dan recenter (ik vereenvoudig het ter illustratie). Het probleem is dat deze criteria niet echt ergens op gebaseerd zijn. Het resultaat ervan is dat de minst wijdverspreide teksten met de meest gnostische trekken (dwz dat de uniekheid van Jezus als enige zoon van God en God wordt afgezwakt, omdat je volgens het gnosticisme zoals in elke mystieke stroming zelf goddelijk bent of dat wordt dmv je kennis) worden beschouwd als de teksten die het dichtst bij de originelen zouden staan. Maar die criteria zijn niet geschikt om dat te bepalen, daar zijn veel betere criteria voor, zoals het feit dat je mag verwachten dat de teksten die het dichtst bij de originelen staan ook het meest en het meest wijdverspreid werden gebruikt, en niet alleen in Alexandrië en Rome waar slechts enkele exemplaren ergens in een bibliotheek zouden hebben gelegen terwijl de hele rest van het Christendom er valse kopieën op na hield. En zo zijn er nog een aantal van dat soort argumenten.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is "de beste"? Als daar een waarde-oordeel aan vasthangt, dan heeft de wetenschap daar weinig over te zeggen; deze kun je alleen gebruiken om de geschiedenis erachter te achterhalen.
[..]
Of het "toereikend is" hangt af van wat je er mee wilt bereiken. Ik snap verder niet wat je bedoelt met "een methode die niet valide is".
Niet de Christelijke? Ik vroeg je niet met welke bril ze hem niet lezen, maar met welke bril ze hem wel lezen. Welke bril?quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Niet de christelijke.
Daarom kun je ook beweren dat ze hun eigen boek niet begrijpen.
Wat denk je?quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:58 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Niet de Christelijke? Ik vroeg je niet met welke bril ze hem niet lezen, maar met welke bril ze hem wel lezen. Welke bril?
Welke gnostische boodschappen zitten er in de codex sinaiticus?quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Het doel van tekstkritiek zou over het algemeen zijn proberen te achterhalen wat de originele teksten moeten zijn geweest. Die hebben we niet meer, dus hebben bepaalde mensen criteria opgesteld die zij hanteren om de waarschijnlijkheid te bepalen dat een tekst dichter bij of verder af van de originele teksten staat. Een van die criteria is dat hoe verder de tekst van het origineel af staat, hoe meer eraan is toegevoegd. Een ander uitgangspunt is dat ouder betrouwbaarder is dan recenter (ik vereenvoudig het ter illustratie). Het probleem is dat deze criteria niet echt ergens op gebaseerd zijn. Het resultaat ervan is dat de minst wijdverspreide teksten met de meest gnostische trekken (dwz dat de uniekheid van Jezus als enige zoon van God en God wordt afgezwakt, omdat je volgens het gnosticisme zoals in elke mystieke stroming zelf goddelijk bent of dat wordt dmv je kennis) worden beschouwd als de teksten die het dichtst bij de originelen zouden staan. Maar die criteria zijn niet geschikt om dat te bepalen, daar zijn veel betere criteria voor, zoals het feit dat je mag verwachten dat de teksten die het dichtst bij de originelen staan ook het meest en het meest wijdverspreid werden gebruikt, en niet alleen in Alexandrië en Rome waar slechts enkele exemplaren ergens in een bibliotheek zouden hebben gelegen terwijl de hele rest van het Christendom er valse kopieën op na hield. En zo zijn er nog een aantal van dat soort argumenten.
Met mijn opmerking over bovennatuurlijk bedoel ik dat als je puur naturalistische benadering hanteert, je automatisch tot de conclusie zou moeten komen dat de teksten met de meest bovennatuurlijke elementen wel het minst betrouwbaar moeten zijn, inclusief aspecten over de godheid zelf. Maar daarmee ga Jan dus compleet voorbij aan wat de tekst over zichzelf zegt, namelijk dat het goddelijke openbaring is. Als je bij voorbaat uitsluit dat er zoiets als een godheid is en je met die basis wilt bepalen wat de originele teksten zijn, dan kun je al gauw denken dat de meest miraculeuze elementen later zijn toegevoegd bijvoorbeeld.
Dus als jij ergens van overtuigd bent, is dat het resultaat van goede kennis verwerven en mag je een mening hebben, maar als een ander van iets anders overtuigd is, dan wordt die alleen maar geleid door vooroordelen?quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee Ali... het maakt inderdaad niet uit voor jou of een strontschepper of een professor iets zegt, aangezien je de waarheid al weet, en puur afgaat of hetgeen voornoemde strontschepper c.q. professor zegt past in die waarheid.
Mijn mening presenteer ik niet als gebaseerd zijnde op de Ultieme Waarheid; kom ik zaken tegen waardoor ik mijn mening moet bijstellen, dan doe ik dat.
Je bent inderdaad automatisch bevooroordeeld; alles wat je tegenkomt zie je door de lens van de Ultieme Waarheid, en waar nodig pak je er een wetenschapper bij (zoöloog), de andere keer een hobbyist met een website, als het maar correspondeert met een onveranderlijke Waarheid. Dat is de enige graadmeter, en op basis daarvan moeten WIJ vooral ja en amen knikken.
Daarom haal ik creationisme aan. Dat is namelijk niet gebaseerd op objectieve wetenschap, maar op het zoeken naar bevestiging van een reeds a priori als waar aangenomen feit. Daarom zit achter al die 'creationistische wetenschap' 9 van de 10 keer een kerk of kerkelijke instelling.
En daarom maakt het voor jou niet uit wat of wie iemand is, het gaat er bij jou om of de Waarheid wordt gedeeld.
Waarom mag een Jood de Tenach met een Joodse bril lezen, maar is het een probleem als een Christen de Tenach met een Christelijke bril leest? Jezus en de apostelen waren toch ook Joden? Of kwalificeren zij niet meer als joden vanaf het moment dat zij degene volgen die de koning der Joden wordt genoemd?quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wat denk je?
Hoe denk jij hoe praktiserende Joden de Tenach lezen? Met de Joodse bril.
Mijn goedheid...quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:09 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dus als jij ergens van overtuigd bent, is dat het resultaat van goede kennis verwerven en mag je een mening hebben, maar als een ander van iets anders overtuigd is, dan wordt die alleen maar geleid door vooroordelen?
Is dat geen vooroordeel?
Waarom maakt het voor jou iets uit wie de informatie geeft? Als de informatie onjuist is, moet je dat toch inhoudelijk kunnen weerleggen? Wat jij doet, is iemands mening bij voorbaat afwijzen op basis van de kenmerken van die persoon. Dat is een drogreden.
Verder herhaal ik het nog maar een keer, want lijkt maar niet door te dringen: de beste man is een gewijs pastoor en dus theoloog, omdat je bij ons geen pastoor kunt worden zonder een studie theologie te hebben afgerond. Dus waarom hij nu niet zou kunnen spreken over theologische zaken omdat hij een zoöloog is, en professor, is mij de raadsel. Zoals altijd ben je puur op de man bezig zonder daadwerkelijk op enige inhoud in te gaan.
Dat staat letterlijk in de post die je citeert.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke gnostische boodschappen zitten er in de codex sinaiticus?
Wat dat betreft: in welke bijbelvertalingen niet gebaseerd op de TR zien we deze gnostische boodschap?
Jezus en de apostelen zullen in jouw ogen, denk ik, heel voorzichtig, vooral christenen zijn geweest.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:15 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Waarom mag een Jood de Tenach met een Joodse bril lezen, maar is het een probleem als een Christen de Tenach met een Christelijke bril leest? Jezus en de apostelen waren toch ook Joden? Of kwalificeren zij niet meer als joden vanaf het moment dat zij degene volgen die de koning der Joden wordt genoemd?
Ik zie daar geen quotes uit de codex.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:17 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dat staat letterlijk in de post die je citeert.
En waarom precies is volgens jou die consensus juist? Vind jij het logisch klinken dat de meest betrouwbare tekst die het dichtst bij de originele geschriften zou staan:quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn goedheid...
De beste man mag zeggen wat hij wil. Waar ik dat nodig acht, verwerp ik zijn mening. Dat baseer ik in dit geval op de academische consensus dat de TR verre van de 'meest betrouwbare', laat staan enig correcte, vertaling betreft. Dat is voor nu inderdaad mijn mening. Mocht nu toch eens blijken, dat op een of andere manier we documentatie gaan vinden die alsnog aansluit - hoe dan ook - op de TR-hypothese, wat denk je dat ik dan doe?
Het maakt verder geen drol uit wanneer hij (of zij, of de strontschepper, of de PhD) iets zegt, zolang het maar aansluit op de Ultieme Waarheid.
Je hebt het zelf namelijk al zo gebracht, en kennelijk niet eens meer door. Je vertrouwt bij voorbaat de 'academische consensus' niet omdat academici op een of andere wijze al lange tijd bezig zijn met het 'ondermijnen' van de 'protestantse traditie'. Hoe inhoudelijk is dat, Ali? Hoe inhoudelijk is het de gehele wetenschappelijke wereld weg te zetten als malafide en, uiteraard weer bewust, bezig met de boel te misleiden?
Welke inhoudelijke argumenten heb jij om die consensus te weerleggen? Waarom publiceer je je bevindingen niet in een vakblad?
En nog meer inhoudelijk: ik heb je al enkele malen gevraagd welke gnostische boodschappen we allemaal aantreffen in o.a. de codex Sinaiticus. Je roept dat die codex 'een gnostische' tekst is. Het is geen tekst, maar soit: wat zijn de gnostische leerpunten in deze codex?
Daarbij: in welke bijbelvertalingen niet op de TR gebaseerd vinden wij deze zelfde leerpunten?
Ik heb dus juist de videos van Walter Veith geplaatst omdat die daar op ingaan. Maar die neem je niet serieus, dus ik weet niet wat je nou van mij wilt. Of eigenlijk wel, je wilt dat ik hier voorbeelden plaats die je met meer drogredenen kunt afschieten zonder daadwerkelijk de tijd te nemen om je in het onderwerp te verdiepen. Daar doe ik niet aan mee. Als je dit interessant vindt, is er genoeg over te vinden. Ik heb je al de goede richting op gewezen,de rest moet je zelf doen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik zie daar geen quotes uit de codex.
Eén voorbeeld van een vers waarin gesteld wordt dat we zelf goden zijn of kunnen worden volstaat, zo ook dat hele dualistische verhaal van demiurg en echte God.
Welke wetenschappelijke publicaties over zowel TR, Codex Sinaiticus en Codex Vaticanus die stellen dat de C.S. inderdaad de beste bron is om het oorspronkelijke Nieuwe Testament te kennen kloppen niet, en waarom? Wat staat er in die honderden artikelen dat volgens jou niet kan kloppen? Waar zitten ze faliekant naast?quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:29 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
En waarom precies is volgens jou die consensus juist? Vind jij het logisch klinken dat de meest betrouwbare tekst die het dichtst bij de originele geschriften zou staan:
1) in een prullenmand in een klooster is gevonden
2) gebruikt werd om de open haard aan te steken
3) barst van de correcties, soms zo vaak van dezelfde tekst dat de tekst nauwelijks leesbaar is
4) nauwelijks getuigen (kopieën) heeft
5) in een regio is gevonden waar het gnosticisme floreerde
6) pas 1800 jaar na de opkomst van het Christendom gevonden is, en dus de hele Christelijke wereld, inclusief die regio waar de meeste kerken waren, bijna twee millennia gefalsificeerde geschriften gebruikte
7) de tekst die er het meest op lijkt al die tijd in de bibliotheek van het Vaticaan bewaard is gebleven
8) het meest afwijkt van de vele duizenden kopieën die wel aanwezig waren in de regio waar het christendom ontstaan is
En zo kan ik nog wel even doorgaan.
Afgezien van het feit dat de tekst zelf problematisch is, klopt het verhaal eromheen ook van geen kanten. Het voornaamste argument voor Sinaïticus is de oudheid, maar dit argument is niet steekhoudend, omdat als het waar zou zijn, elke moderne vertaling het slechtst zou zijn op basis van de leeftijd. Je hoeft geen expert te zijn om te begrijpen dat dit een onhoudbare aanname is.
Ook daarin komen geen gnostische leerstellingen voor.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:34 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Ik heb dus juist de videos van Walter Veith geplaatst omdat die daar op ingaan. Maar die neem je niet serieus, dus ik werkte niet wat je nou van mij wilt. Of eigenlijk wel, je wilt dat ik hier voorbeelden plaats die je met meer drogredenen kunt afschieten zonder daadwerkelijk de tijd te nemen on je in het onderwerp te verdiepen. Daar doe ik niet aan mee. Als je dit interessant vindt, is er genoeg over te vinden. Ik heb je al de goede richting op gewezen,de rest moet je zelf doen.
Geen idee, ik typ dit uit mijn hoofd. Je hebt zelf Google, zoek het op.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:34 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke wetenschappelijke publicaties over zowel TR, Codex Sinaiticus en Codex Vaticanus die stellen dat de C.S. inderdaad de beste bron is om het oorspronkelijke Nieuwe Testament te kennen kloppen niet, en waarom? Wat staat er in die honderden artikelen dat volgens jou niet kan kloppen? Waar zitten ze faliekant naast?
Dat daargelaten: aangezien er in C.S. noch C.V. gnostische leerstellingen staan, wat is precies écht het probleem volgens jou als blijkt dat de TR inderdaad niet de oudste en dus niet meest betrouwbare bron is?
Ik probeer het gewoon te snappen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen idee, ik typ dit uit mijn hoofd. Je hebt zelf Google, zoek het op.
Op een dag komt er vast een keer een moment dat er iets tussenzit wat de adventskerk je influistert dat echt klopt. Het zou je gegund zijn.quote:Op woensdag 29 januari 2025 23:37 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Geen idee, ik typ dit uit mijn hoofd. Je hebt zelf Google, zoek het op.
Weet je trouwens waarom ik vooral heel, heel, heel, veel moeite heb met Veith's video?quote:Op maandag 27 januari 2025 23:11 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Voor presentaties van verschillen tussen vertalingen gebaseerd op de TR en vertalingen gebaseerd op Sinaiticus/Vaticanus, inclusief hoe die vertalingen tot stand zijn gekomen op basis van de vertaling van Westcott en Hort, die hoewel zij publiekelijk protestants waren, sterke Rooms Katholieke sentimenten hadden en duidelijk een bloedhekel hadden aan de TR:
Vertalingen worden vergeleken en geanalyseerd. Steeds komt naar voren dat met name de goddelijkheid van Christus wordt weggeschreven in de minderheidsteksten, evenals andere aspecten van Zijn verheven status. Corrupte geschriften hebben dan ook steeds hetzelfde doel: Jezus Christus naar beneden halen en denigreren, en het menselijke ego vleien.
Edit ik heb per ongeluk 2 x dezelfde video geplaatst, deze gaat over Westcott en Hort, die op basis van Sinaiticus/Vaticanus een gereviseerde Griekse tekst maakten om de overheersende vertalingen op basis van de Textus Receptus te counteren. Heel veel moderne bijbels zijn op deze gereviseerde versie gebaseerd, en dus op Sinaiticus/Vaticanus.
Nee, die beschouw je inderdaad niet vanuit een joodse, islamitische of boeddhistische bril, want dat ben je niet. Je beschouwt het vanuit een katholieke, progressieve of seculiere bril.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:17 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Die beschouw ik niet vanuit een Joodse bril wanneer ik het over het Christendom heb, vanuit een Islamitische bril wanneer ik het over het Jodendom heb, of vanuit een Boeddhistische bril wanneer ik het over de Islam heb.
Als ik kritiek of commentaar heb op het Christendom, baseer ik dat op de inhoud van het Christendom. In dit geval het OT en NT, de apocriefen en de kerkvaders. Ik ga die teksten niet lezen vanuit een Islamitisch perspectief om vervolgens vanuit dat perspectief te zeggen dat christenen het Christendom niet hebben begrepen.
Anderen hier hebben het OT gelezen vanuit het Christendom, baseren hun kritiek ook op bronnen die geheel niets met Jodendom van doen hebben, integendeel, er zelfs radicaal tegenovergesteld staan, en hebben vervolgens kritiek op het Jodendom omdat ze niets van het Christendom erin terug kunnen vinden.
Maar mocht je ooit een post van mijn hand kunnen quoten waarin ik stel überhaupt een ultieme waarheid te hebben, laat staan dat ik stel dat religieuzen van religie A hun eigen religie niet begrijpen en dat ook nog eens vanuit mijn religie B beredeneer, laat het me weten.
Dat is geen criterium voor religiekritiek, men neemt aan dat men de context weet of men verschilt van mening over de interpretatie van die context, of het nu het jodendom, christendom of islam betreft. Er is vrijwel niemand hier, bijvoorbeeld op het hele forum, die zich echt verdiept in de religie van een ander die hij/zij bekritiseerd. En degenen die dat wel doen, doen dat vanuit een bias, een perspectief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:18 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat kan wel. Echter om bezig te zijn met religiekritiek moet je wel de context weten van hoe dat geschrift in die religie staat, vandaar dat ik ook zei zonder kennis van het Jodendom kan je dat geen Joodse bron noemen.
Even een vergelijking: het is alsof je een tv zonder uitleg en geen elektriciteit aan een Romein zou geven. Hij zou bijvoorbeeld denken dat je hem een matige grote spiegel hebt gegeven.
Zelfde object, maar de Romein mist de culturele context om te begrijpen hoe wij interactie met die tv hebben en interpreteert hetzelfde object totaal anders. Niet fout, anders. Echter, wel fout binnen de geldigheid van ons culturele domein. Wat meteen een ander interessant punt naar boven haalt: de enige gedeelde waarheid is nu "het is een voorwerp met kleur x".
Precies volgens die analogie is de enige gedeelde overeenkomst tussen de Tenach en het OT "het is een boek uit het jaar x". Verder verhouden wij ons zonder serieuze studie over het Jodendom ons tot de Jood met dit boek als de Romein zich ten opzichte van ons tot de tv verhoudt.
... edoch stel ik nergens dat mensen hun eigen religie niet begrijpen wegens verhardend ongeloof.quote:Op donderdag 30 januari 2025 00:38 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Nee, die beschouw je inderdaad niet vanuit een joodse, islamitische of boeddhistische bril, want dat ben je niet. Je beschouwt het vanuit een katholieke, progressieve of seculiere bril.
Die discussie over "het baseren van kritiek op de inhoud" hebben we al gehad en heb ik hier op gereageerd. Je kan kritiek op het jodendom baseren op de inhoud van het jodendom, zoals jij kritiek op het christendom baseert op de inhoud van het christendom. Je leest dat niet vanuit een islamitisch perspectief, omdat je geen moslim bent, maar je hebt wel een perspectief. Je leest bijvoorbeeld wel islamitische teksten vanuit een andere dan islamitisch perspectief. Je verdiept je dan ook niet in commentaren, interpretaties en bronnen uit die religie voordat je je ongezouten mening/kritiek geeft.
“Anderen hier” zijn atheïsten, agnosten, moslims of hindoes die het OT vanuit hun perspectief lezen, waarbij het OT, wat een andere benaming is voor de Tenach, een primaire bron is die alles met het jodendom te maken heeft.
Ik heb nergens beweerd dat je stelt dat je een ultieme waarheid hebt, dat is weer een drogreden, maar hoe je hier reageert en draait om een simpele punt en er zelfs een semantisch spel van maakt om je mening overeind te houden, zou ik stellen dat jij je mening, hoe fout die ook blijkt te zijn, tot ultieme waarheid hebt verheven. Het is precies hoe mensen die een ultieme waarheid hebben reageren, alhoewel hun punten over veel substantiëler/betekenisvoller zaken gaan dan koppig volhouden dat the bible niet de bijbel is, wat over een andere ‘benaming’ gaat van een boek. Je mening, ook al is die niet waar of onzin, is voor jou je ultieme waarheid.
Ook Riches zegt nergens dat mensen hun eigen religie niet begrijpen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 00:39 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Dat is geen criterium voor religiekritiek, men neemt aan dat men de context weet of men verschilt van mening over de interpretatie van die context, of het nu het jodendom, christendom of islam betreft. Er is vrijwel niemand hier, bijvoorbeeld op het hele forum, die zich echt verdiept in de religie van een ander die hij/zij bekritiseerd. En degenen die dat wel doen, doen dat vanuit een bias, een perspectief.
Je vergelijking gaat dan net zo op als het gaat om religies zoals de islam, waar je regelmatig kritiek op levert, waar je in je vergelijking dan de Romein bent. Maar je zal beweren dat je wel kennis hebt van de islam, zoals iemand ook zal beweren kennis van het jodendom te hebben. Een moslim zou bijvoorbeeld het oneens zijn met wat je over de islam beweerd op basis van religieuze of historische bronnen. Dat neemt niet weg dat jij je met religiekritiek bezighoudt. Wanneer het gaat om het jodendom stel je alleen hogere criteria om aan religiekritiek te doen, dan waar jij je aan houdt als het om andere religies gaat. Het is dan van: rules for thee but not for me.
Het is algemeen bekend dat het OT een andere benaming is voor de Tenach, dat kan je lezen in tal van sites en boeken. Wanneer je beweerd dat “de enige gedeelde overeenkomst tussen de Tenach en het OT is dat het een boek is uit het jaar x”, dan ben je niet met de realiteit bezig. Het is alsof je zegt dat de enige gedeelde overeenkomst tussen de bijbel en the bible is dat het een boek is uit het jaar x.
Je volhardt behoorlijk in je punt en in plaats van op de gegeven voorbeelden in te gaan, verschuif je de doelpalen. Heb je überhaupt iets begrepen van wat ik heb opgeschreven? Het heeft niet zoveel zin om verder te gaan.quote:Op donderdag 30 januari 2025 00:39 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Dat is geen criterium voor religiekritiek, men neemt aan dat men de context weet of men verschilt van mening over de interpretatie van die context, of het nu het jodendom, christendom of islam betreft. Er is vrijwel niemand hier, bijvoorbeeld op het hele forum, die zich echt verdiept in de religie van een ander die hij/zij bekritiseerd. En degenen die dat wel doen, doen dat vanuit een bias, een perspectief.
Je vergelijking gaat dan net zo op als het gaat om religies zoals de islam, waar je regelmatig kritiek op levert, waar je in je vergelijking dan de Romein bent. Maar je zal beweren dat je wel kennis hebt van de islam, zoals iemand ook zal beweren kennis van het jodendom te hebben. Een moslim zou bijvoorbeeld het oneens zijn met wat je over de islam beweerd op basis van religieuze of historische bronnen. Dat neemt niet weg dat jij je met religiekritiek bezighoudt. Wanneer het gaat om het jodendom stel je alleen hogere criteria om aan religiekritiek te doen, dan waar jij je aan houdt als het om andere religies gaat. Het is dan van: rules for thee but not for me.
Het is algemeen bekend dat het OT een andere benaming is voor de Tenach, dat kan je lezen in tal van sites en boeken. Wanneer je beweerd dat “de enige gedeelde overeenkomst tussen de Tenach en het OT is dat het een boek is uit het jaar x”, dan ben je niet met de realiteit bezig. Het is alsof je zegt dat de enige gedeelde overeenkomst tussen de bijbel en the bible is dat het een boek is uit het jaar x.
Laten we even teruggaan naar waar dit oorspronkelijk om ging. Jij vroeg: hoe weet je dat de bijbel niet zuiver mensenwerk is? Toen zei ik: omdat mensen de toekomst niet kunnen voorspellen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 00:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... edoch stel ik nergens dat mensen hun eigen religie niet begrijpen wegens verhardend ongeloof.
Dus ik ben benieuwd om welk punt ik draai.
Ja, daarom ben ik ook natuurkundige, lekkker concreetquote:Op woensdag 29 januari 2025 20:06 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Ik denk dat je daar tegen de grenzen gaat aanlopen van wat je met de wetenschap kan bereiken.
Stel je hebt bijvoorbeeld met data kunnen aantonen dat het inderdaad aannemelijk is dat de Rode Zee is gespleten rond de tijd van Mozes. Welke waarschijnlijke oorzaak je ook vindt, een gelovige zal zeggen dat God achter die oorzaak zit. Oftewel: je hebt eigenlijk alleen aangetoond dat het event is gebeurd.
Andersom, als je geen bewijs vindt, ben je er ook niet. Gods wegen zijn ondoorgrondelijk dus misschien is het wel zo perfect gedaan dat we dat nu niet meer kunnen zien --> dood spoor. Ander tekstmateriaal uit die tijd is zeer schaars dus gaat je niet helpen.
Een gelovige kan de doelpalen altijd naar de wereld van het transcedente verschuiven wat niet het domein van de wetenschap is. Een filosoof ook trouwens. Hoe ga je Kant's "Ding op zichzelf" aantonen of weerleggen? Je kan alleen kijken of dat soort stellingen überhaupt logische fouten hebben (bijvoorbeeld een tegenstrijdigheid).
Dit probleem loop je ook deels tegenaan bij het onderzoeken van paranormale verschijnselen.
Althans, dat vermoeden heb ik.
Oké, fair enough. Laten we er verder geen klimaatdiscussie van maken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:22 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee, het is geen "religieuze waarheid", maar wetenschappelijke kennis die zeer waarschijnlijk juist is.
Dus ja, ik hou die mogelijk wel open, net zoals heel misschien de aarde plat is of tienduizend jaar oud, maar ik zou mijn geld er niet op inzetten.
Er zit natuurlijk wel een aardig verschil tussen onderwerpen die zeer politiek beladen zijn, en onderwerpen die dat minder zijn. Ik geloof ook heus niet dat overal complotten in de wetenschappelijke wereld zijn hoor. Maar er zijn wel enkele onderwerpen die zeer controversieel zijn vanwege hun religieuze en politieke implicaties. En dan zijn er meer factoren van belang die bepalen of iets aandacht krijgt of niet dan 'is het goede wetenschap'.quote:Nee, ik noem dat niet meteen "complottheorie"; ik ken de academische wereld denk ik een stuk beter dan jij, en ik weet donders goed dat die academische wereld niet zo rationeel en belangeloos is als we graag zouden willen. Je kunt er alleen wel alles mee weg verklaren wat niet in je straatje past.
Dat hoeft natuurlijk niet per se. Maar als je diverse verhalen uit de evangelieën op chronologische volgorde zet, dan zie je duidelijk dat er steeds meer toeters en bellen worden toegevoegd. Dat is wel een sterke hint die deze chronologische volgorde (die natuurlijk ook op andere manieren wordt onderbouwd) klopt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 22:56 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Met mijn opmerking over bovennatuurlijk bedoel ik dat als je puur naturalistische benadering hanteert, je automatisch tot de conclusie zou moeten komen dat de teksten met de meest bovennatuurlijke elementen wel het minst betrouwbaar moeten zijn, inclusief aspecten over de godheid zelf.
Ja. Deze naturalistische visie passen godsdienswetenschappers toe op alle religieuze geschriften. Niet omdat ze niet geloven in God, maar omdat dit de meest vruchtbare en succesvolle benadering blijkt, net zoals een rechercheur naturalistische verklaringen zoekt voor een mogelijke moord.quote:Maar daarmee ga Jan dus compleet voorbij aan wat de tekst over zichzelf zegt, namelijk dat het goddelijke openbaring is. Als je bij voorbaat uitsluit dat er zoiets als een godheid is en je met die basis wilt bepalen wat de originele teksten zijn, dan kun je al gauw denken dat de meest miraculeuze elementen later zijn toegevoegd bijvoorbeeld.
Zoals het idee dat Jezus "spoedig terugkeert".quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Een bepaalde manier van denken die wordt aangeleerd, kan zeer lang invloed hebben op wat een consensus is, en hoe in de toekomst met een onderwerp wordt omgegaan.
Maar dan ga je er dus al vanuit dat de dingen die je later tegenkomt, erbij verzonnen zijn. Niet dat de oorspronkelijke auteur zich bijvoorbeeld voornamelijk op de kern focuste. Dus 'toeters en bellen toevoegen' is dan al een interpretatie op basis van speculatie. Ik denk niet dat je er een kansberekening op kunt loslaten om nu te weten hoe groot de kans is dat die extra elementen niet echt zijn gebeurd, of ook niet werden geloofd door de eerdere auteurs.quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:49 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Dat hoeft natuurlijk niet per se. Maar als je diverse verhalen uit de evangelieën op chronologische volgorde zet, dan zie je duidelijk dat er steeds meer toeters en bellen worden toegevoegd. Dat is wel een sterke hint die deze chronologische volgorde (die natuurlijk ook op andere manieren wordt onderbouwd) klopt.
In de context van de bijbelkritiek betekent 'betrouwbaar' voornamelijk 'zo dicht mogelijk bij de originele geschriften', dus wat de apostelen en evangelisten zelf hebben geschreven.quote:Hoe "betrouwbaar" deze zijn is weer een andere vraag; we weten immers uit b.v. de brieven van Paulus dat er zeer vroeg al allerlei verschillende stromingen waren. Christenen bedoelen met "betrouwbaar" meestal "in overeenstemming met Paulus' visie", maar een historicus zal daar natuurlijk geen waardeoordeel aan hangen. Hier zit ook een element van de survivor bias in, natuurlijk. Als de stroming waarin Johannes de Doper als messias werd vereerd was uitgegroeid tot wereldreligie, dan is het goed mogelijk dat jij deze stroming hartstochtelijk had verdedigd.
Vruchtbaar en succesvol om wat te bereiken? Een visie die overeenkomt met de aannames en ze bevestigt? Dat lijkt mij een cirkelredenering.quote:Ja. Deze naturalistische visie passen godsdienswetenschappers toe op alle religieuze geschriften. Niet omdat ze niet geloven in God, maar omdat dit de meest vruchtbare en succesvolle benadering blijkt, net zoals een rechercheur naturalistische verklaringen zoekt voor een mogelijke moord.
Nogmaals: welke zaken zijn dan opgelost. Weet men intussen daadwerkelijk meer met deze methode dan voorheen? Zijn de vruchten niet simpelweg verklaringen die de aannames van de zoekers bevestigen?quote:Dat is natuurlijk een beperking. Maar met een goede reden: het argument God did it heeft een dermate groot "verklarend vermogen" dat je het nooit kunt weerleggen. En dus is het wetenschappelijk gezien waardeloos. Mocht die ene stroming van die ene religie nu wel een goddelijke openbaring zijn, dan mis je dat inderdaad met de wetenschappelijke methode. Net zoals wanneer de moord op buurman Joop veroorzaakt blijkt te zijn door een onzichtbare kabouter en de rechercheur in kwestie maar blijft zoeken naar een naturalistische verklaring omdat hij/zij hiermee in het verleden wel talloze andere zaken heeft opgelost.
De aarde draait toch echt om de zon hoor. Ik vind het heel vervelend voor je dat daarmee je gods- en wereldbeeld in duigen ziet vallen maar de wetenschap is onverbiddelijk met het verklaren van de realiteit.quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Oké, fair enough. Laten we er verder geen klimaatdiscussie van maken.
Als er verschillende versies van een schilderij zijn, waarbij er verschillende maten van details geschilderd zijn, dan is het toch niet zo gek om te veronderstellen dat dit iets zegt over de volgorde waarin deze versies zijn ontstaan?quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:04 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Maar dan ga je er dus al vanuit dat de dingen die je later tegenkomt, erbij verzonnen zijn. Niet dat de oorspronkelijke auteur zich bijvoorbeeld voornamelijk op de kern focuste. Dus 'toeters en bellen toevoegen' is dan al een interpretatie op basis van speculatie.
Ik denk het wel; dat is de kern van Bayesiaanse inferentie. Niet dat dit zo wordt ingezet door historici, maar dat is weer een ander verhaal. Als je stelt dat een verklaring "waarschijnlijk" of "onwaarschijnlijk" is, dan plak je er al een mate van vertrouwen op. In de Bayesiaanse inferentie maak je dit soort uitspraken kwantitatief, da's alles.quote:Ik denk niet dat je er een kansberekening op kunt loslaten om nu te weten hoe groot de kans is dat die extra elementen niet echt zijn gebeurd, of ook niet werden geloofd door de eerdere auteurs.
Dat doe ik ook niet.quote:Je kunt de factor 'mijn eigen denken' niet uitsluiten om een uitspraak te doen over hoe ik bij mijn overtuigingen ben gekomen, dat is te makkelijk.
Zo kun je alles als een cirkelredenering wegzetten, inclusief jouw geloof.quote:Vruchtbaar en succesvol om wat te bereiken? Een visie die overeenkomt met de aannames en ze bevestigt? Dat lijkt mij een cirkelredenering.
Ik zou het omdraaien: als je de bijbel benadert met het idee dat God wel bestaat en wel een rol mag spelen in de gebeurtenissen, dan zul je altijd je eigen gelijk kunnen bevestigen, want dan kun je simpelweg een alternatieve verklaring verzinnen zonder dat je daadwerkelijk kunt testen of die wel klopt.quote:Als je de bijbel benadert met het idee dat God niet bestaat en/of geen rol mag spelen in de gebeurtenissen, dan zul je altijd je eigen gelijk kunnen bevestigen, want dan kun je simpelweg een alternatieve verklaring verzinnen zonder dat je daadwerkelijk kunt testen of die wel klopt.
Spoedig op welke schaal? Een eeuwigheid?quote:Op donderdag 30 januari 2025 08:54 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Zoals het idee dat Jezus "spoedig terugkeert".
"Spoedig" zoals dat in het NT wordt omschreven.quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Spoedig op welke schaal? Een eeuwigheid?
Maar goed, deze discussie is al vaker gevoerd, dus die ga ik niet opnieuw doen.quote:Nadat God eertijds vele malen en op vele wijzen tot de vaderen had gesproken in de profeten, heeft Hij nu in het laatst der dagen tot ons gesproken in de Zoon. (Hebreeën 1:1)
Zijt gij aan een vrouw verbonden? Zoek geen scheiding. Hebt gij geen vrouw meer? Zoek er geen. […] Dit bedoel ik broeders: de tijd is kort. […] Want het uiterlijk van deze wereld is bezig te verdwijnen. (1 Korinthiërs 7:27-31)
Het einde aller dingen is nabijgekomen. (1 Petrus 4:7)
Oefent ook gij geduld, sterkt uw harten, want de komst des Heren is nabij. […] Zie, de Rechter staat voor de deur. (Jakobus 5:8-9)
En dan zullen zij de zoon des mensen zien komen op de wolken, met grote macht en heerlijkheid. En dan zal Hij zijn engelen uitzenden en zijn uitverkorenen verzamelen uit de vier windstreken. Ik zeg u, dit geslacht zal geenszins voorbijgaan voordat dit alles geschiedt. (Marcus 13:26-30)
Wij, levenden, die achterblijven tot de komst des Heren, zullen in geen geval de ontslapenen voorgaan, want de Here zal zelf op een teken, bij het roepen van een aartsengel en bij het geklank van een bazuin Gods, nederdalen van de hemel, en zij die in Christus gestorven zijn, zullen het eerst opstaan. Daarna zullen wij levenden die achterbleven, samen met hen op de wolken in een oogwenk weggevoerd worden, de Here tegemoet in de lucht, en zo zullen wij altijd met de Here wezen. (1 Tessalonicenzen 4:15-17)
Nee God heeft geen idee wat mensen normaliter met "spoedig" bedoelen, of Hij snapt niets van taal en/of laat ons maar wat gissen omtrent vage teksten als "voor God is één dag als duizend jaar" en zo...quote:Op donderdag 30 januari 2025 09:14 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Spoedig op welke schaal? Een eeuwigheid?
Ik vind het vooral neigen naar cognitieve dissonantiequote:Op donderdag 30 januari 2025 10:20 schreef hoatzin het volgende:
[..]
Nee God heeft geen idee wat mensen normaliter met "spoedig" bedoelen, of Hij snapt niets van taal en/of laat ons maar wat gissen omtrent vage teksten als "voor God is één dag als duizend jaar" en zo...
Ik vind dit een ernstige onderschatting van God, het neigt naar blasfemie.
die dingen gaan niet zelden hand in handquote:Op donderdag 30 januari 2025 10:21 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ik vind het vooral neigen naar cognitieve dissonantie
Bekijk deze YouTube-videoquote:Op donderdag 30 januari 2025 09:18 schreef Haushofer het volgende:
[..]
"Spoedig" zoals dat in het NT wordt omschreven.
[..]
Maar goed, deze discussie is al vaker gevoerd, dus die ga ik niet opnieuw doen.
Wat is Bayesiaanse inferentiequote:Op donderdag 30 januari 2025 08:20 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ja, daarom ben ik ook natuurkundige, lekkker concreet
Ik ga hier trouwens in mijn boek Goddelijke patronen dieper op in, zoals Hume's verhandeling over wonderen. Hume richtte zich niet zozeer op de gebeurtenissen zelf, maar de getuigenissen erover. Die kun je met Bayesiaanse inferentie analyseren.
De God van het AI-algoritme. Deze God is superieur aan de christelijke en hindoeïstische God.quote:Op donderdag 30 januari 2025 11:32 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Wat is Bayesiaanse inferentie
Ik heb werkelijk geen enkele uitleg gezien, alleen warrige, ontwijkende (hak op de tak) of onbenullige antwoorden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 21:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Riches en ik hebben het allebei haarfijn uitgelegd. Ik ga dat niet nog een keer doen, misschien wil Riches nog 's.
Maar goed, laten we nog even werken naar een conclusie toe.
Als ik je goed begrijp is het lezen van het OT met je zeer, nee exclusief christelijke bril op, en op basis daarvan concluderen dat de Joden hun eigen Tenach niet begrijpen 'valide religiekritiek'?
Y/N?
Ik beweer ook nergens dat jij dat stelt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 00:41 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
... edoch stel ik nergens dat mensen hun eigen religie niet begrijpen wegens verhardend ongeloof.
Dus ik ben benieuwd om welk punt ik draai.
Wat onwijk ik?quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:00 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik heb werkelijk geen enkele uitleg gezien, alleen warrige, ontwijkende (hak op de tak) of onbenullige antwoorden.
Het is net zoals je met een katholieke, progressieve of seculiere bril kritiek levert op andere religies, zoals de islam of het hindoeïsme. Als Ali het OT niet kan lezen met zijn christelijke bril op, kan jij islamitische of hindoeïstische bronnen niet lezen met jouw bril op. Je gooit dus met die stelling je eigen ruiten in.
Dat zegt hij wel over moslims, want hij heeft zijn eigen interpretatie over hun geloof die niet gestoeld is op een islamitisch perspectief (wat voor jou een criterium is voor religiekritiek).quote:Op donderdag 30 januari 2025 00:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ook Riches zegt nergens dat mensen hun eigen religie niet begrijpen.
Religiekritiek is inderdaad commentaar, kritiek zo je wil, positief of negatief, op aspecten van een religie. Het Oude Testament lezen door je christelijke bril en vervolgens stellen dat de Joden hun eigen religie niet begrijpen en volharden in ongeloof is geen religiekritiek. Dat is apologetiek. Immers, anders waren alle Joden wel christen geweest. En dus geen Joden meer. Omdat het Jodendom eigenlijk niet meer zo hoeft.
Hoe jij daar serieus religiekritiek onder kunt verstaan is me een raadsel.
Als ik zeg dat ik kritiek heb op de Islam, omdat ik in islamitische bronnen zaken lees over eeuwige hellevuren waarin de huid steeds opnieuw aangroeit, zeg ik niet dat mensen hun eigen geloof niet begrijpen, verkeerd lezen of eigenlijk gewoon christen moeten worden aangezien hún interpretatie van de hel wel klopt en sowieso Jezus niet zomaar profeet was maar God.
Hoewel: christenen liggen daar ook weer met elkaar over overhoop, ook op dit forum. Maar laat dat dan net datgene betreffen wat je eerder aanhaalde: dat is als de Joden ONDERLING die HUN geloofspunten die niet duidelijk zijn MET ELKAAR bespreken a.d.h.v. DEZELFDE bron. Er wordt niet vanuit de ene religie aan het bestaansrecht van een andere religie gezeten.
Het is niet dat ik volhard in mijn punt, maar vind je punt niet overtuigend, doordacht, logisch of consistent. Misschien volhard je zelf in je punt. Ik ben op je vergelijking met de Romein ingegaan door die te betrekken op jezelf en dan merk je (ook gezien je zwakke reactie hier nu op) dat je een dubbele standaard gebruikt.quote:Op donderdag 30 januari 2025 00:57 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Je volhardt behoorlijk in je punt en in plaats van op de gegeven voorbeelden in te gaan, verschuif je de doelpalen. Heb je überhaupt iets begrepen van wat ik heb opgeschreven? Het heeft niet zoveel zin om verder te gaan.
De Islam is een apart onderwerp. Ik ga me daar nu niet over uitwijden. Je zal mij nooit horen beweren dat ik veel kennis heb van de Islam. Wel frappant dat je historische claims aanhaalt. Sommige historische claims vanuit de Islam worden vaak door iedereen behalve moslims ernstig betwijfeld...
In combinatie met de vrij absolute stellingen, de wetten, de manier van verspreiding, de profeet als figuur maakt dat de Islam veel makkelijker te bekritiseren is dan het Jodendom zonder kennis van het boek.
Daarnaast kan je ook nog naar andere aspecten kijken waarvoor je wederom geen schriftgeleerde hoeft te zijn: aantal Nobelprijswinnaars, mensenrechten in Islamitische landen, getuigenissen van ex moslims. Je zal dus zien dat mijn kritiek over allesbehalve het boek gaat. En dat kan veel makkelijker want veel Islamitische landen kennen geen scheiding van kerk en staat dus kan je de kritiek ook veel wereldser maken. Wij hebben sinds de Verlichting wwl deze scheiding.
Er is geen kritiek op jodendom geuit. Er is een christelijke boodschap verkondigd.quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:00 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik beweer ook nergens dat jij dat stelt.
Aanvankelijk ging het jou om welke kritiek er op het jodendom is geuit, vervolgens ging het over religiekritiek en wat dat inhoudt, en toen vroeg je welke joodse bronnen Ali gelezen had, daarna ging het over perspectief. Op al deze punten, waar je zelf over begon, ging je steeds om de antwoorden heen draaien.
Oh echt?quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:00 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Dat zegt hij wel over moslims, want hij heeft zijn eigen interpretatie over hun geloof die niet gestoeld is op een islamitisch perspectief (wat voor jou een criterium is voor religiekritiek).
Ik heb dit al vaker gezegd: Iedereen leest de bronnen van andere religies door een bril, ook jij, zelfs aanhangers van die religies verschillen van mening met elkaar en lezen hun eigen bronnen door verschillende brillen, en vandaar verschillende stromingen. Zo moeilijk is dat niet om te begrijpen. Laten we je tekst even omdraaien en waar het over het OT gaat veranderen in de Koran om duidelijk te maken wat je eigenlijk zegt:
“De Koran lezen door een atheïstische/seculiere/katholieke bril en vervolgens stellen dat de moslims hun eigen religie niet begrijpen en volharden in achterlijkheid/ongeloof is geen religiekritiek.”
Je zaagt hiermee toch wel de poten onder je eigen stoel weg en die van velen die kritiek op de islam hebben. Het komt erop neer dat jullie blijkbaar voor het jodendom hogere criteria stellen om aan religiekritiek te doen, dan bij andere religies. Wat weer neerkomt op die dubbele standaard.
Religiekritiek kan inhouden dat je het met de interpretatie van een tekst eens bent en daar kritiek op hebt (je hellevuur voorbeeld) of teksten die je anders interpreteert en kritiek op hebt (je begrijpt je geloof niet/begrijpt de tekst verkeerd). Je gebruikt dus je eigen criteria voor wat religiekritiek moet inhouden, en zo werkt het dus niet.
Precies, zoals ik al hierboven stelde verschillen aanhangers van religies binnen hun religie over interpretatie. Iedereen leest dus religieuze bronnen door een bril. Ook joden verschillen van mening met elkaar. Dat er geen kritiek wordt geleverd vanuit de ene religie op de andere is niet waar, want binnen die religies verketteren ze andere religies (vaak ook vanuit hun bronnen).
Wel degelijk. Anders verkondig jij met je kritiek op de islam, protestantisme of hindoeïsme een katholieke boodschap, zeker ook met het spammen hier van katholieke gebouwen en missen waar we "schoonheid" in moeten herkennen.quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Er is geen kritiek op jodendom geuit. Er is een christelijke boodschap verkondigd.
Welke katholieke boodschap?quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:03 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Wel degelijk. Anders verkondig jij met je kritiek op de islam, protestantisme of hindoeïsme een katholieke boodschap, zeker ook met het spammen hier van katholieke gebouwen en missen waar we "schoonheid" in moeten herkennen.
Hiermee ga je totaal niet in op de post. Je bent dus weer aan het draaien en speelt nu op de man, roddelblad niveau.quote:Op donderdag 30 januari 2025 20:01 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Oh echt?
Bestaat de hel, Kerel?
Dat je de Islam top vindt was me al duidelijk toen je nog antideeltje heette.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |