Gelovige hindoes worstelen net als christenen met het waarheidsgehalte van mythes, wat is historisch en wat niet etc.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:08 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
sodomietische
klopt, dus uit de lucht gegrepen is het niet zoals wel het geval is met de baghavhad kita en ramayana.
lingam en yoni kuldalini prana great awakening.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Gelovige hindoes worstelen net als christenen met het waarheidsgehalte van mythes, wat is historisch en wat niet etc.
Normale mensjes kunnen lastig onderscheid maken tussen feit en mythe.
Bhagavad Gita is een geniaal psychologisch en spiritueel handboek. Je kunt het relateren aan je eigen ervaring en verifiëren dat het klopt.
hare ram hare hare ram hare hare ram ram ram hare harequote:Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
lingam en yoni kuldalini prana great awakening.
Gouranga!quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
hare ram hare hare ram hare hare ram ram ram hare hare
Ik wacht vooral op welke Joodse bronnen Ali zelf gelezen heeft.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:40 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Je vroeg mij welke kritiek er op het jodendom is geuit, ik gaf je een citaat van Ali, dat je negeert en komt zelf met andere punten. Wanneer het gaat over interpretaties (waar Ali het specifiek over had) van teksten in het OT (zie bijv. post #149, #163 en andere posts van hem in het vorige deeltje), dan gaat het om de inhoud van een religie en dus kritiek op het jodendom.
Los daarvan, de punten die je hier benoemt vallen ook onder religiekritiek.
- Op joodse autoriteiten kan je kritiek hebben zonder een antisemiet te zijn zoals je op islamitische of christelijke autoriteiten, zoals de kerkvaders of pausen, kritiek kan hebben.
- Wanneer je het hebt over joden die hun ‘boeken’ niet ‘begrijpen’, dan gaat het al over interpretatie van hun religieuze boeken en dus religiekritiek.
- Over de term ‘goyim’ bestaat discussie (zelfs binnen de joodse gemeenschap) en dat het denigrerend gebruikt kan worden. De term wordt nu eenmaal gebruikt in joodse geschriften en valt dus onder de inhoud van een religie.
- In religieuze geschriften en discussies (christelijke, islamitische en joodse) wordt er gesproken over aanhangers van andere religies en dat die ongelovig, afgedwaald, misleidt, enz. zijn. Ook dat valt onder de inhoud van een religie. Als je hierom Ali aanvalt, dan kan je hierop ook de joden aanvallen die vanuit hun geloof vinden dat bijv. christenen afgedwaald zijn en aan afgoderij doen.
[..]
Zo gaat dat juist bij religiekritiek, men verschilt van mening over wat de andere groep gelooft en doet, en dat komt dus neer op religiekritiek. Jij bent van mening dat joden bepaalde zaken niet geloven of doen, terwijl anderen dat wel van mening kunnen zijn op basis van hun interpretatie van religieuze/historische bronnen. Zo kan iemand van mening zijn dat moslims of christenen bepaalde zaken geloven en doen, terwijl anderen dat tegenspreken en vinden dat ze dat niet daadwerkelijk geloven of doen. Dat maakt het niet opeens dat het geen moer met religiekritiek te maken heeft. Dat je het er niet mee eens bent, maakt het niet dat het opeens geen kritiek is.
[..]
Ja dat is waar ‘jouw’ kritiek over zou gaan. Een ander kan kritiek leveren op andere teksten in het OT, of andere joodse bronnen, wat ook zou vallen onder religiekritiek. Jouw kaders (de Mozaïsche wetten) zijn geen maatstaf voor waar je kritiek op mag leveren.
Of ik nu strontschepper ben of professor, is volstrekt irrelevant.quote:Op woensdag 29 januari 2025 06:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Moddergooien ja, omdat je maar halve waarheden neerplempt in een poging om iemand in diskrediet te brengen. Waarom zeg je er niet bij dat hij als zoöloog en professor jarenlang evolutie heeft onderwezen en dus veel meer kennis over het onderwerp heeft dan de gemiddelde persoon? En dat hij juist door die kennis tot de conclusie is gekomen dat er wel degelijk een schepper moet zijn?
Zou iemand die serieuze wetenschap demoniseert jarenlang professor kunnen zijn, daar bekroond voor worden, PhD's kunnen trainen? Zelfs nadat hij gelooft dat God geschapen heeft?
Wie denkt er nu dat hij de ultieme waarheid heeft? Ik heb zelden iemand gezien die zo bevooroordeeld met de waarheid omgaat als jij. 'Het is een creationist, dus het moet wel een kwakzalver zijn.', zonder enige interesse wie die persoon is en waarom die überhaupt creationist geworden is. Bekrompenheid ten top. En verder heeft dit natuurlijk niets te maken met of iemand een paar bijbelversies naast elkaar kan leggen en vergelijken, waar ik hem oorspronkelijk voor aanhaalde. Jij doet immers ook constant allerlei uitspraken over dingen waar je geen universitaire graad van hebt if expert in bent, is het niet? Wat heb jij eigenlijk gestudeerd en wat doe jij voor werk? Waarom heb jij recht van spreken over elk onderwerp waar je een mening over hebt en waarom zouden we die serieus moeten nemen?
Zou je nog eens al die gnostische invloeden in andere bijbelvertalingen kunnen aangeven?quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik natuurlijk ook gewoon, ik heb ook een universitaire opleiding genoten, jij en ik weten allebei dat in de wetenschappelijke methode God geen rol speelt/kan spelen.
[..]
Zeg je dat ook tegen Etto die ineens begint te mekkeren over een wetenschappelijke methode om te bepalen welke bijbelversie de beste is? Of is het dan wel van toepassing? Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?
Ook voor die zaken is een zuiver naturalistische benadering wat mij betreft niet toereikend. Of misschien is dat niet eens het probleem, het probleem is dat er een methode ontwikkeld is die niet valide is, die niet meet wat hij zou beogen te meten, en dat die ook niet voldoende aan de kaak wordt gesteld. Maar dat is een probleem bij wel meer disciplines vind ik.
Ik neem aan de OT in ieder geval. Die zal hij wel door en door kennen. Dat is meteen de belangrijkste.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik wacht vooral op welke Joodse bronnen Ali zelf gelezen heeft.
Wel handig wanneer je 'religiekritiek' wil toepassen.
Als je het OT leest vanuit een christelijk perspectief ben je niet bezig met 'religiekritiek'. Dan lees je het OT vanuit een christelijk perspectief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:59 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik neem aan de OT in ieder geval. Die zal hij wel door en door kennen. Dat is meteen de belangrijkste.
Of hij zich weleens verdiept in bronnen als de Talmoed of joodse interpretaties van het OT, zoals die van Rashi, Rambam, enz. daar mag hij zelf antwoord op geven.
Of je nu christelijk, moslim, atheïst of joods bent je leest het altijd vanuit een perspectief. Je kan dan eigenlijk geen religiekritiek leveren. Het is dan ook geen religiekritiek als je bijvoorbeeld kritiek op de Koran/islam uit, omdat het ook vanuit een christelijk, joods of atheïstisch perspectief gebeurt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je het OT leest vanuit een christelijk perspectief ben je niet bezig met 'religiekritiek'. Dan lees je het OT vanuit een christelijk perspectief.
Nee hoor. Je kunt het OT lezen als de Tenach, niet het OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:19 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Of je nu christelijk, moslim, atheïst of joods bent je leest het altijd vanuit een perspectief. Je kan dan eigenlijk geen religiekritiek leveren. Het is dan ook geen religiekritiek als je bijvoorbeeld kritiek op de Koran/islam uit, omdat het ook vanuit een christelijk, joods of atheïstisch perspectief gebeurt.
Daarnaast was je vraag welke joodse bronnen Ali ‘gelezen’ heeft voor religiekritiek, het ging niet over perspectief, want dat heb je altijd.
?quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Je kunt het OT lezen als de Tenach, niet het OT.
Wil je daar serieuze kritiek op uitoefenen, lees je het vanuit het perspectief van waaruit het geschreven is: het Jodendom.
Dan is het offer van Abraham het offer van Abraham, geen vooruitblik op het offer van Jezus.
En inderdaad: als Ali zegt de Joodse interpretatie van Daniel af te wijzen, zou het handig zijn te weten waarom. 'Farizeeërs volhard in ongeloof" is nu niet echt heel diepdoordachte religiekritiek, wel?
De Joden kennen geen OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
?
De Tenach is onderdeel van het OT. En nogmaals je had het over bronnen die Ali 'gelezen' heeft en niet perspectief.
Dat je religieuze bronnen vanuit een bepaald perspectief moet lezen om te voldoen aan 'religiekritiek' is je eigen criterium.
Anders kan je dat ook zeggen over andere religies die men hier bekritiseerd: Je moet het vanuit een islamitisch, hindoestaans, christelijk perspectief lezen.
Ali heeft daar in verschillende topics zeer uitgebreid over gehad en sprak dit keer in het algemeen over dat hij het niet eens is met de joodse interpretaties daarover.
De Thora is onderdeel van de Tenach.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
?
De Tenach is onderdeel van het OT. En nogmaals je had het over bronnen die Ali 'gelezen' heeft en niet perspectief.
Dat je religieuze bronnen vanuit een bepaald perspectief moet lezen om te voldoen aan 'religiekritiek' is je eigen criterium.
Anders kan je dat ook zeggen over andere religies die men hier bekritiseerd: Je moet het vanuit een islamitisch, hindoestaans, christelijk perspectief lezen.
Ali heeft daar in verschillende topics zeer uitgebreid over gehad en sprak dit keer in het algemeen over dat hij het niet eens is met de joodse interpretaties daarover.
Ik denk dat je daar tegen de grenzen gaat aanlopen van wat je met de wetenschap kan bereiken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En ja, je kunt "heilige geschriften" prima loszien van "het geloof in bovennatuurlijke zaken". De wereld zit vol met zaken die heilig worden verklaard maar wetenschappelijk onderzocht kunnen worden.
Ze noemen het de Tenach, naamgeving was/is niet het punt. Als je de Koran hebt gelezen heb je dan ook geen Koran gelezen als je het Koran noemt, omdat moslims het uitspreken als al-Qoer'aan. Dit is geen niveau.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Joden kennen geen OT.
Die hebben namelijk geen NT.
En nee, ik geloof er geen drol van dat Ali Joodse bronnen heeft gelezen. Katholieke ook niet.
Dat is dus het hele punt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:11 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ze noemen het de Tenach, naamgeving was/is niet het punt. Als je de Koran hebt gelezen heb je dan ook geen Koran gelezen als je het Koran noemt, omdat moslims het uitspreken als al-Qoer'aan. Dit is geen niveau.
Als Ali het OT heeft 'gelezen' dan heeft hij ook de Tenach gelezen, een joodse bron.
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt.
Jij noemt het automatisch OT. De Joden hebben geen OT. Die hebben de Tenach. Dat is geen ander woord voor 'OT'. Integendeel. Daaruit blijkt dat je het niet vanuit het Joodse perspectief bekijkt, simpelweg door de naam die zij voor hun heilig werk gebruiken gelijk te stellen aan de benaming die het christendom eraan gegeven heeft.
OT is geen andere benaming voor de Tenach, het is de christelijke benaming. Geen Jood die de Tenach OT noemt. Nul.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.
OT is een andere benaming voor de Tenach. Ik heb meerdere keren gereageerd op je punt over "perspectief", die je negeert. Op die manier kan ik en jij en iedereen hier niets zeggen over andere religies, omdat we die vanuit ons eigen perspectief bekijken.
Als Ali het OT heeft 'gelezen' dan heeft hij ook de Tenach gelezen, een joodse bron.
Nee, dat is onzin. Je leest hem zonder kennis van het Jodendom, zonder kennis van andere Joodse bronnen en met grote bias vanuit je kerk en kennis van het NT. Wat Ali en zijn kerk over de connectie NT-OT zeggen heeft namelijk heel veel invloed op hoe je het OT leest. Idem voor Joden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.
OT is een andere benaming voor de Tenach. Ik heb meerdere keren gereageerd op je punt over "perspectief", die je negeert. Op die manier kan ik en jij en iedereen hier niets zeggen over andere religies, omdat we die vanuit ons eigen perspectief bekijken.
Toch verwachten de joden een nieuw verbond van de geest of een NT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt.
Jij noemt het automatisch OT. De Joden hebben geen OT. Die hebben de Tenach. Dat is geen ander woord voor 'OT'. Integendeel. Daaruit blijkt dat je het niet vanuit het Joodse perspectief bekijkt, simpelweg door de naam die zij voor hun heilig werk gebruiken gelijk te stellen aan de benaming die het christendom eraan gegeven heeft.
En toch heet hun boek niet OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:37 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Toch verwachten de joden een nieuw verbond van de geest of een NT.
"Het is geen andere benaming, maar een andere benaming."quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
OT is geen andere benaming voor de Tenach, het is de christelijke benaming. Geen Jood die de Tenach OT noemt. Nul.
Ali heeft inderdaad het OT gelezen. Niet de Tenach.
Je bewijst feilloos mijn punt.
Nee, dat is waar, en geen jood noemt het LXX.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch heet hun boek niet OT.
Hmm, matig.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:42 schreef Kerelx het volgende:
[..]
"Het is geen andere benaming, maar een andere benaming."
Ik heb nergens beweerd dat joden de Tenach het OT noemen, dat is een drogreden. Je vroeg je af welke joodse bronnen Ali 'gelezen' heeft. Als Ali het OT heeft gelezen dan heeft hij de Tenach gelezen, een joodse bron.
En als je de Bijbel hebt gelezen, dan heb je niet the Bible of la Biblia gelezen, want dat zijn toch wel andere namen.
Ik heb je punt inderdaad feilloos bewezen. Keer op keer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |