Moddergooien ja, omdat je maar halve waarheden neerplempt in een poging om iemand in diskrediet te brengen. Waarom zeg je er niet bij dat hij als zoöloog en professor jarenlang evolutie heeft onderwezen en dus veel meer kennis over het onderwerp heeft dan de gemiddelde persoon? En dat hij juist door die kennis tot de conclusie is gekomen dat er wel degelijk een schepper moet zijn?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 23:09 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Moddergooien?
Creationisten hebben er vooral een handje van serieuze wetenschap te demoniseren (letterlijk).
Of, serieuze wetenschappers 'ondermijnen' je onaantastbare protestantse waarheid en zijn daarom geen integere academici die hun werk doen en de wereld meer kennis bijbrengen, maar vileine figuren waarschijnlijk in dienst van het Vaticaan.
Het blijft zo tenenkrommend te zien hoe snel je zelf graag uitdeelt maar niet kunt incasseren.
Maar dat krijg je: je weet de Waarheid immers.
Nee. De wetenschappelijke methode bevat het zogenaamde methodisch naturalisme, wat stelt dat je op zoek gaat naar naturalistische verklaringen bij natuurlijke fenomenen. Dat is iets anders dan "het bestaan van God uitsluiten".quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
De wetenschap sluit het bestaan van God sowieso uit.
Uiteraard. En net zo heeft religie zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen wetenschap van maken.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 22:44 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Wetenschap heeft zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen religie van maken.
Correctie: de natuur is een organisch en levend fenomeen. De mechanistische aanpak van de wetenschap is niet naturalistisch. De Natuur is een spiritueel iets.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. De wetenschappelijke methode bevat het zogenaamde methodisch mechanisch naturalisme, wat stelt dat je op zoek gaat naar naturalistische mechanische verklaringen bij natuurlijke fenomenen. Dat is iets anders dan "het bestaan van God uitsluiten".
Euh, jaquote:Op woensdag 29 januari 2025 06:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zou iemand die serieuze wetenschap demoniseert jarenlang professor kunnen zijn, daar bekroond voor worden, PhD's kunnen trainen?
Ok. Ik hou gewoon de standaard terminologie aan als je het niet erg vindt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:38 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Correctie: de natuur is een organisch en levend fenomeen. De mechanistische aanpak van de wetenschap is niet naturalistisch. De Natuur is een spiritueel iets.
Ik vind het wel erg, omdat dat het idee geeft dat de natuur een machine is. De natuur is geen machine, het leeft.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Ok. Ik hou gewoon de standaard terminologie aan als je het niet erg vindt.
Jij vult het woord "mechanisch" in bij mijn post, stelt vervolgens dat dit "het idee geeft dat de natuur een machine is", en vindt dat vervolgens erg.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind het wel erg, omdat dat het idee geeft dat de natuur een machine is. De natuur is geen machine, het leeft.
Maar ik kan je niet dwingen om het te veranderen.
Natuurkunde is geen natuurkunde, maar mechanica.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:42 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Jij vult het woord "mechanisch" in bij mijn post, stelt vervolgens dat dit "het idee geeft dat de natuur een machine is", en vindt dat vervolgens erg.
Ok. Wat jij wil
Dit bedoelde ik natuurlijk ook gewoon, ik heb ook een universitaire opleiding genoten, jij en ik weten allebei dat in de wetenschappelijke methode God geen rol speelt/kan spelen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:29 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Nee. De wetenschappelijke methode bevat het zogenaamde methodisch naturalisme, wat stelt dat je op zoek gaat naar naturalistische verklaringen bij natuurlijke fenomenen. Dat is iets anders dan "het bestaan van God uitsluiten".
Een rechercheur die een moordzaak oplost sluit het bestaan van God ook niet uit; hij/zij zal echter bij een moordzaak allereerst op zoek gaan naar een naturalistische verklaring voor een verdacht sterfgeval.
Er zit een groot verschil tussen "God uitsluiten" en "a priori naturalistische verklaringen het meest waarschijnlijk vinden". Dat laatste wordt immers bedreven op basis van de enorme successen van diezelfde naturalistische aanpak.
Zeg je dat ook tegen Etto die ineens begint te mekkeren over een wetenschappelijke methode om te bepalen welke bijbelversie de beste is? Of is het dan wel van toepassing? Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?quote:Uiteraard. En net zo heeft religie zijn beperkingen. Het is bedoeld voor sommige zaken in het leven. Maar je moet er geen wetenschap van maken.
Dat is niet iets wat je met die mate van stelligheid kunt zeggen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:31 schreef Bassie48 het volgende:
De natuur is niet bezield, het is een door de evolutie ontwikkeld complex geheel van fysieke en chemische processen. Het heeft geen ziel of bewustzijn. Een tulp heeft geen idee van een universeel bewustzijn.
Of je hebt het zelf natuurlijk bij het verkeerde eind wat betreft het klimaat. Hou je die mogelijkheid ook open? Of is it voor jouw inmiddels religieuze waarheid?quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:38 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Euh, ja![]()
Een recent voorbeeld is John Clauser, die voor zijn werk aan Bell-experimenten in 2022 de Nobelprijs heeft gekregen. Een fantastisch natuurkundige, maar sinds een tijdje op de bres bij de klimaat'sceptici' waar hij de grootste nonsens verkondigt over klimaatverandering.
Historisch is deze recalcitrantie wel te verklaren (hij is jarenlang ook dwarsgezeten bij precies dat werk wat zijn Nobelprijs heeft opgeleverd; onderzoek naar 'kwantumfundamenten' was in de jaren '70 nogal controversieel), maar het is bijna niet te begrijpen hoe iemand met zulke natuurkundige talenten zulke onzin over klimaatverandering kan spuwen. Het fenomeen is in bredere zin zelfs benoemd als "Nobel disease": https://en.wikipedia.org/wiki/Nobel_disease
Het zijn net mensen, die wetenschappers. Zie b.v. ook
Bekijk deze YouTube-video
Klopt, ik weet niks (zeker). Ik vermoed het.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:45 schreef Richestorags het volgende:
[..]
Dat is niet iets wat je met die mate van stelligheid kunt zeggen.
Een tulp zou zonder bewustzijn niet organisch op de omgeving kunnen reageren.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:31 schreef Bassie48 het volgende:
De natuur is niet bezield, het is een door de evolutie ontwikkeld complex geheel van fysieke en chemische processen. Het heeft geen ziel of bewustzijn. Een tulp heeft geen idee van een universeel bewustzijn.
Je vroeg mij welke kritiek er op het jodendom is geuit, ik gaf je een citaat van Ali, dat je negeert en komt zelf met andere punten. Wanneer het gaat over interpretaties (waar Ali het specifiek over had) van teksten in het OT (zie bijv. post #149, #163 en andere posts van hem in het vorige deeltje), dan gaat het om de inhoud van een religie en dus kritiek op het jodendom.quote:Op maandag 27 januari 2025 11:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee.
De kritiek is tot nu toe:
- Joodse 'autoriteiten' hebben hun messias verworpen. (En doen dat wellicht nog).
- Joden begrijpen hun eigen boeken niet.
- Joden volhardden of volharden in ongeloof. (edit: verhard in ongeloof zelfs).
- Joden zien anderen als goyim.
Geen enkel punt hier betreft de praxis of inhoud van een religie.
Zo gaat dat juist bij religiekritiek, men verschilt van mening over wat de andere groep gelooft en doet, en dat komt dus neer op religiekritiek. Jij bent van mening dat joden bepaalde zaken niet geloven of doen, terwijl anderen dat wel van mening kunnen zijn op basis van hun interpretatie van religieuze/historische bronnen. Zo kan iemand van mening zijn dat moslims of christenen bepaalde zaken geloven en doen, terwijl anderen dat tegenspreken en vinden dat ze dat niet daadwerkelijk geloven of doen. Dat maakt het niet opeens dat het geen moer met religiekritiek te maken heeft. Dat je het er niet mee eens bent, maakt het niet dat het opeens geen kritiek is.quote:Het is een christelijke lezing van wat Joden zouden geloven en doen, niet wat daadwerkelijk geloofd of gedaan wordt. In die zin heeft het met religiekritiek geen moer te maken. Retoriek van de geblinddoekte Synagoga met gebroken lans.
Ja dat is waar ‘jouw’ kritiek over zou gaan. Een ander kan kritiek leveren op andere teksten in het OT, of andere joodse bronnen, wat ook zou vallen onder religiekritiek. Jouw kaders (de Mozaïsche wetten) zijn geen maatstaf voor waar je kritiek op mag leveren.quote:Mijn inhoudelijke kritiek op dat geloof zou in het teken staan van bepaalde Mozaïsche wetten, bijvoorbeeld. Jeweetwel, iets dat daadwerkelijk en zichtbaar in die religie bestaat.
Ja hoor. In die zin dat je heilige geschriften kun bestuderen zonder geloof in bovennatuurlijke zaken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?
de natuur is ook nog in perpetual motion.quote:Op woensdag 29 januari 2025 10:40 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik vind het wel erg, omdat dat het idee geeft dat de natuur een machine is. De natuur is geen machine, het leeft.
Maar ik kan je niet dwingen om het te veranderen.
Ja, dat is iets mechanischquote:Op woensdag 29 januari 2025 14:04 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
de natuur is ook nog in perpetual motion.
“Ere many generations pass, our machinery will be driven by a power obtainable at any point of the universe.” — Nikola Tesla "Experiments With Alternate Currents Of High Potential And High Frequency" (February 1892) Context: Ere many generations pass, our machinery will be driven by a power obtainable at any point of the universe. This idea is not novel. Men have been led to it long ago by instinct or reason; it has been expressed in many ways, and in many places, in the history of old and new. We find it in the delightful myth of Antaeus, who derives power from the earth; we find it among the subtle speculations of one of your splendid mathematicians and in many hints and statements of thinkers of the present time. Throughout space there is energy. Is this energy static or kinetic! If static our hopes are in vain; if kinetic — and this we know it is, for certain — then it is a mere question of time when men will succeed in attaching their machinery to the very wheelwork of nature.
Source: https://quotepark.com/quo(...)machinery-will-be-d/
Nee, het is geen "religieuze waarheid", maar wetenschappelijke kennis die zeer waarschijnlijk juist is.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:45 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Of je hebt het zelf natuurlijk bij het verkeerde eind wat betreft het klimaat. Hou je die mogelijkheid ook open? Of is it voor jouw inmiddels religieuze waarheid?
Nee, ik noem dat niet meteen "complottheorie"; ik ken de academische wereld denk ik een stuk beter dan jij, en ik weet donders goed dat die academische wereld niet zo rationeel en belangeloos is als we graag zouden willen. Je kunt er alleen wel alles mee weg verklaren wat niet in je straatje past.quote:Verder is er een boel geld en politieke belangen gemoeid met alles, dus ook daar kun je je ogen niet voor uitsluiten. Jij noemt dat dan meteen 'complotteorie' natuurlijk, maar ik noem het naïviteit om te doen alsof deze zaken niet aan de orde van de dag zijn.
Wat is "de beste"? Als daar een waarde-oordeel aan vasthangt, dan heeft de wetenschap daar weinig over te zeggen; deze kun je alleen gebruiken om de geschiedenis erachter te achterhalen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
Zeg je dat ook tegen Etto die ineens begint te mekkeren over een wetenschappelijke methode om te bepalen welke bijbelversie de beste is? Of is het dan wel van toepassing? Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?
Of het "toereikend is" hangt af van wat je er mee wilt bereiken. Ik snap verder niet wat je bedoelt met "een methode die niet valide is".quote:Ook voor die zaken is een zuiver naturalistische benadering wat mij betreft niet toereikend. Of misschien is dat niet eens het probleem, het probleem is dat er een methode ontwikkeld is die niet valide is, die niet meet wat hij zou beogen te meten, en dat die ook niet voldoende aan de kaak wordt gesteld. Maar dat is een probleem bij wel meer disciplines vind ik.
Veel auteurs van wetenschappelijke boeken dedicaten hun werk aan SJ:quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik natuurlijk ook gewoon, ik heb ook een universitaire opleiding genoten, jij en ik weten allebei dat in de wetenschappelijke methode God geen rol speelt/kan spelen.
[..]
Zeg je dat ook tegen Etto die ineens begint te mekkeren over een wetenschappelijke methode om te bepalen welke bijbelversie de beste is? Of is het dan wel van toepassing? Kun je heilige geschriften loszien van het geloof in bovennatuurlijke zaken?
Ook voor die zaken is een zuiver naturalistische benadering wat mij betreft niet toereikend. Of misschien is dat niet eens het probleem, het probleem is dat er een methode ontwikkeld is die niet valide is, die niet meet wat hij zou beogen te meten, en dat die ook niet voldoende aan de kaak wordt gesteld. Maar dat is een probleem bij wel meer disciplines vind ik.
LaTeX is dan ook een geschenk van God. Tenzij je plaatjes als floats wilt toevoegenquote:Op woensdag 29 januari 2025 14:43 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Veel auteurs van wetenschappelijke boeken dedicaten hun werk aan SJ:
vb: Dedicated to the memory of Vincent 0. McBrien and Raymond Swords, S.J. College of the Holy Cross
En nog veel meer aan de Heere zelf.
Thanks to all. Above all, thanks to God through Jesus Christ, who is the Lord of my life.
Thank you heavenly father for patience, Iceland’s national university library, and for all the people behind LaTeX typesetting with its wonderful packages and syntax.
Fixedquote:Op woensdag 29 januari 2025 14:43 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Veel auteurs van wetenschappelijke boeken dedicaten hun werk aan SJ:
vb: Dedicated to the memory of Vincent 0. McBrien and Raymond Swords, S.J. College of the Holy Cross
En nog veel meer aan de Heere zelf.
Thanks to all. Above all, thanks to God through Jesus Christ the Flying Spaghettimonster, who is the Lord of my life.
Thank you heavenly father for patience, Iceland’s national university library, and for all the people behind LaTeX typesetting with its wonderful packages and syntax.
Ik vind het wonderlijk dat zelfs tot vrij recent gewoon blunders worden gladgestreken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
Wat is "de beste"? Als daar een waarde-oordeel aan vasthangt, dan heeft de wetenschap daar weinig over te zeggen; deze kun je alleen gebruiken om de geschiedenis erachter te achterhalen.
En ja, je kunt "heilige geschriften" prima loszien van "het geloof in bovennatuurlijke zaken". De wereld zit vol met zaken die heilig worden verklaard maar wetenschappelijk onderzocht kunnen worden.
[..]
Of het "toereikend is" hangt af van wat je er mee wilt bereiken. Ik snap verder niet wat je bedoelt met "een methode die niet valide is".
1Co 1:21 Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.quote:
''Geloof is feitenvrij piketpaaltjes slaan''quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:49 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Ik vind het wonderlijk dat zelfs tot vrij recent gewoon blunders worden gladgestreken.
Een plaats als Dokkum. Het begon met een "heilige bron" en er is begin vorige eeuw een hele kapel uit tufsteen opgetrokken (welke jaarlijks best wat bedevaartsgangers trekt) omdat Bonifacius in het gebied rond Dokkum zou zijn vermoord.
Het blijkt dat het aangehaalde "Dockinchirica" in de goede vertaling eigenlijk Duinkerken e.o. was. Maar ja.. er wordt niets gewijzigd. En de halve wereld stroomt nog steeds binnen. 'Dat' is geloof. Feitenvrij piketpaaltjes slaan.
En als dit al vrij recent is en het wordt zo weggewuifd, dan is eigenlijk alles qua statements van nul tot nu binnenstebuiten te keren.
Tja, ik kan hier niets mee.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:52 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
1Co 1:21 Want omdat, in de wijsheid van God, de wereld door haar wijsheid God niet heeft leren kennen, heeft het God behaagd door de dwaasheid van de prediking zalig te maken hen die geloven.
1Co 1:22 Immers, de Joden vragen om een teken en de Grieken zoeken wijsheid;
1Co 1:23 wij echter prediken Christus, de Gekruisigde, voor de Joden een struikelblok en voor de Grieken een dwaasheid.
1Co 1:24 Maar voor hen die geroepen zijn, zowel Joden als Grieken, prediken wij Christus, de kracht van God en de wijsheid van God.
1Co 1:25 Want het dwaze van God is wijzer dan de mensen en het zwakke van God is sterker dan de mensen.
Heb 11:1 HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:56 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Tja, ik kan hier niets mee.
Wie of wat is Christus? Heeft Christus bestaan? Wat heb ik met Christus te maken?
Ik geloof in mezelf, niet in Jezus Christus.
Ik geloof liever in iets waarvan ik zeker weet dat het bestaat.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:03 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Heb 11:1 HET geloof nu is een vaste grond der dingen die men hoopt, en een bewijs der zaken die men niet ziet.
1Jn 5:9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis Gods is meerder; want dit is de getuigenis Gods, welke Hij van Zijn Zoon getuigd heeft.
1Jn 5:10 Die in den Zone Gods gelooft, heeft de getuigenis in zichzelven; die God niet gelooft, heeft Hem tot een leugenaar gemaakt, dewijl hij niet geloofd heeft de getuigenis die God getuigd heeft van Zijn Zoon.
1Jn 5:11 En dit is de getuigenis, namelijk dat ons God het eeuwige leven gegeven heeft; en ditzelve leven is in Zijn Zoon.
Joh 1:29 Des anderen daags zag Johannes Jezus tot zich komende, en zeide: Zie, het Lam Gods, Dat de zonde der wereld wegneemt.
Joh 1:1 IN den beginne was het Woord, en het Woord was bij God, en het Woord was God.
Joh 1:2 Dit was in den beginne bij God.
Joh 1:3 Alle dingen zijn door Hetzelve gemaakt, en zonder Hetzelve is geen ding gemaakt dat gemaakt is.
Joh 1:4 In Hetzelve was het Leven, en het Leven was het Licht der mensen.
Joh 1:5 En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft Hetzelve niet begrepen.
Joh 1:6 Er was een mens van God gezonden, wiens naam was Johannes.
Joh 1:7 Deze kwam tot een getuigenis, om van het Licht te getuigen, opdat zij allen door hem geloven zouden.
Joh 1:8 Hij was het Licht niet, maar was gezonden opdat hij van het Licht getuigen zou.
Joh 1:9 Dit was het waarachtige Licht, Hetwelk verlicht een iegelijk mens, komende in de wereld.
Joh 1:10 Hij was in de wereld, en de wereld is door Hem gemaakt; en de wereld heeft Hem niet gekend.
Joh 1:11 Hij is gekomen tot het Zijne, en de Zijnen hebben Hem niet aangenomen.
Joh 1:12 Maar zovelen Hem aangenomen hebben, dien heeft Hij macht gegeven kinderen Gods te worden, namelijk die in Zijn Naam geloven;
Joh 1:13 Welke niet uit den bloede, noch uit den wil des vleses, noch uit den wil des mans, maar uit God geboren zijn.
Joh 1:14 En het Woord is vlees geworden, en heeft onder ons gewoond (en wij hebben Zijn heerlijkheid aanschouwd, een heerlijkheid als des Eniggeborenen van den Vader), vol van genade en waarheid.
Maar zou je het hiermee eens zijn?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
1Jn 5:9 Indien wij de getuigenis der mensen aannemen, de getuigenis Gods is meerder;
Nee, ik neem die getuigenis niet aan.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Maar zou je het hiermee eens zijn?
Ja, dat komt door het ego. Het ego moet vernietigd worden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:09 schreef Alarmonoff het volgende:
Veel mensen hebben anderen en zichzelf de dood in gejaagd door spirituele ervaringen.
is de getuigenis van de mens of van de god groter?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:12 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Nee, ik neem die getuigenis niet aan.
Te weinig logische of feitelijke grond.
[..]
Ja, dat komt door het ego. Het ego moet vernietigd worden.
De getuigenis van mijn eigen bewustzijn is groter.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:16 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
is de getuigenis van de mens of van de god groter?
dus van de ervaring en beleving van de innerlijke mens. Maar hoe betrouwbaar is dat als je weet hoe makkelijk het beinvloed kan wordenquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:17 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
De getuigenis van mijn eigen bewustzijn is groter.
God is bewustzijn, de rest is bullshit.
Betrouwbaarder dan dat domme boek van jouquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:20 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
dus van de ervaring en beleving van de innerlijke mens. Maar hoe betrouwbaar is dat als je weet hoe makkelijk het beinvloed kan worden
Misschien had ik beter 'religie' kunnen noemen zodat ik je niet onbewust zou activeren op een kommafoutje.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:53 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
''Geloof is feitenvrij piketpaaltjes slaan''
Dat blijft ervan over als je de subjectieve / persoonlijke ervaring weghaalt.
Feiten zijn objectief. Geloof gaat over subjectiviteit.
dat zegt iedereen die aan piritualiteit doet.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:23 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Betrouwbaarder dan dat domme boek van jou
En dat is terecht ook.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:29 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
dat zegt iedereen die aan piritualiteit doet.
Iedere religieuze en gelovige, niet gelovige etc is gewoon zo woke als wat.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:06 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ik geloof liever in iets waarvan ik zeker weet dat het bestaat.
Dat is ikzelf, ikzelf ben God. Jezus Christus is een inferieure fantasie.
Ja he, iedereen is verlicht. Je hoeft er niks voor te doenquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:31 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Iedere religieuze en gelovige, niet gelovige etc is gewoon zo woke als wat.
Iedereen.
Meer als in dat iedereen zich identificeert als iets wat ter discussie kan en daar begrip voor vraagt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:32 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ja he, iedereen is verlicht. Je hoeft er niks voor te doen
zou niet alles een spreaukje noemenquote:Op woensdag 29 januari 2025 15:31 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
En dat is terecht ook.
Er staan wel wat wijsheden in dat sprookjesboek van jou, die zijn ongetwijfeld overgenomen van echte spirituele meesters.
Veel succes met het feitelijk proberen onderbouwen van de antieke joodse mythes in je sprookjesboek!quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:36 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
zou niet alles een spreaukje noemen
https://www.youtube.com/@:ExpeditionBible
https://en.wikipedia.org/wiki/Famine_Stela
heb je een voorbeeld?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:39 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Veel succes met het feitelijk proberen onderbouwen van de antieke joodse mythes in je sprookjesboek!
dat is geen joodse mythe, dat wordt verhaald voor de joden ten tonele verschenen.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:45 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Zo dom en Gomorrah
sodom gomorrah
Ok, semieten dan. Klinkt dat beter?quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:56 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
dat is geen joodse mythe, dat wordt verhaald voor de joden ten tonele verschenen.
De mythe kan geïnspireerd zijn door een natuurlijke gebeurtenis, de bovennatuurlijke aspecten zijn verzonnen of niet-verifieerbaar.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:56 schreef Alarmonoff het volgende:
Maar de claim van as en zwavel is in lijn met wat daar lokaal wordt aangetroffen.
De mythe is gebasseerd op een verklaarbare natuurlijke gebeurtenis.quote:Op woensdag 29 januari 2025 15:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, semieten dan. Klinkt dat beter?
[..]
De mythe kan geïnspireerd zijn door een natuurlijke gebeurtenis, de bovennatuurlijke aspecten zijn verzonnen of niet-verifieerbaar.
sodomietischequote:Op woensdag 29 januari 2025 15:59 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Ok, semieten dan. Klinkt dat beter?
[..]
De mythe kan geïnspireerd zijn door een natuurlijke gebeurtenis, de bovennatuurlijke aspecten zijn verzonnen of niet-verifieerbaar.
Gelovige hindoes worstelen net als christenen met het waarheidsgehalte van mythes, wat is historisch en wat niet etc.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:08 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
sodomietische
klopt, dus uit de lucht gegrepen is het niet zoals wel het geval is met de baghavhad kita en ramayana.
lingam en yoni kuldalini prana great awakening.quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:20 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
Gelovige hindoes worstelen net als christenen met het waarheidsgehalte van mythes, wat is historisch en wat niet etc.
Normale mensjes kunnen lastig onderscheid maken tussen feit en mythe.
Bhagavad Gita is een geniaal psychologisch en spiritueel handboek. Je kunt het relateren aan je eigen ervaring en verifiëren dat het klopt.
hare ram hare hare ram hare hare ram ram ram hare harequote:Op woensdag 29 januari 2025 16:23 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
lingam en yoni kuldalini prana great awakening.
Gouranga!quote:Op woensdag 29 januari 2025 16:25 schreef Libertarisch het volgende:
[..]
hare ram hare hare ram hare hare ram ram ram hare hare
Ik wacht vooral op welke Joodse bronnen Ali zelf gelezen heeft.quote:Op woensdag 29 januari 2025 13:40 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Je vroeg mij welke kritiek er op het jodendom is geuit, ik gaf je een citaat van Ali, dat je negeert en komt zelf met andere punten. Wanneer het gaat over interpretaties (waar Ali het specifiek over had) van teksten in het OT (zie bijv. post #149, #163 en andere posts van hem in het vorige deeltje), dan gaat het om de inhoud van een religie en dus kritiek op het jodendom.
Los daarvan, de punten die je hier benoemt vallen ook onder religiekritiek.
- Op joodse autoriteiten kan je kritiek hebben zonder een antisemiet te zijn zoals je op islamitische of christelijke autoriteiten, zoals de kerkvaders of pausen, kritiek kan hebben.
- Wanneer je het hebt over joden die hun ‘boeken’ niet ‘begrijpen’, dan gaat het al over interpretatie van hun religieuze boeken en dus religiekritiek.
- Over de term ‘goyim’ bestaat discussie (zelfs binnen de joodse gemeenschap) en dat het denigrerend gebruikt kan worden. De term wordt nu eenmaal gebruikt in joodse geschriften en valt dus onder de inhoud van een religie.
- In religieuze geschriften en discussies (christelijke, islamitische en joodse) wordt er gesproken over aanhangers van andere religies en dat die ongelovig, afgedwaald, misleidt, enz. zijn. Ook dat valt onder de inhoud van een religie. Als je hierom Ali aanvalt, dan kan je hierop ook de joden aanvallen die vanuit hun geloof vinden dat bijv. christenen afgedwaald zijn en aan afgoderij doen.
[..]
Zo gaat dat juist bij religiekritiek, men verschilt van mening over wat de andere groep gelooft en doet, en dat komt dus neer op religiekritiek. Jij bent van mening dat joden bepaalde zaken niet geloven of doen, terwijl anderen dat wel van mening kunnen zijn op basis van hun interpretatie van religieuze/historische bronnen. Zo kan iemand van mening zijn dat moslims of christenen bepaalde zaken geloven en doen, terwijl anderen dat tegenspreken en vinden dat ze dat niet daadwerkelijk geloven of doen. Dat maakt het niet opeens dat het geen moer met religiekritiek te maken heeft. Dat je het er niet mee eens bent, maakt het niet dat het opeens geen kritiek is.
[..]
Ja dat is waar ‘jouw’ kritiek over zou gaan. Een ander kan kritiek leveren op andere teksten in het OT, of andere joodse bronnen, wat ook zou vallen onder religiekritiek. Jouw kaders (de Mozaïsche wetten) zijn geen maatstaf voor waar je kritiek op mag leveren.
Of ik nu strontschepper ben of professor, is volstrekt irrelevant.quote:Op woensdag 29 januari 2025 06:32 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Moddergooien ja, omdat je maar halve waarheden neerplempt in een poging om iemand in diskrediet te brengen. Waarom zeg je er niet bij dat hij als zoöloog en professor jarenlang evolutie heeft onderwezen en dus veel meer kennis over het onderwerp heeft dan de gemiddelde persoon? En dat hij juist door die kennis tot de conclusie is gekomen dat er wel degelijk een schepper moet zijn?
Zou iemand die serieuze wetenschap demoniseert jarenlang professor kunnen zijn, daar bekroond voor worden, PhD's kunnen trainen? Zelfs nadat hij gelooft dat God geschapen heeft?
Wie denkt er nu dat hij de ultieme waarheid heeft? Ik heb zelden iemand gezien die zo bevooroordeeld met de waarheid omgaat als jij. 'Het is een creationist, dus het moet wel een kwakzalver zijn.', zonder enige interesse wie die persoon is en waarom die überhaupt creationist geworden is. Bekrompenheid ten top. En verder heeft dit natuurlijk niets te maken met of iemand een paar bijbelversies naast elkaar kan leggen en vergelijken, waar ik hem oorspronkelijk voor aanhaalde. Jij doet immers ook constant allerlei uitspraken over dingen waar je geen universitaire graad van hebt if expert in bent, is het niet? Wat heb jij eigenlijk gestudeerd en wat doe jij voor werk? Waarom heb jij recht van spreken over elk onderwerp waar je een mening over hebt en waarom zouden we die serieus moeten nemen?
Zou je nog eens al die gnostische invloeden in andere bijbelvertalingen kunnen aangeven?quote:Op woensdag 29 januari 2025 12:41 schreef Ali_Kannibali het volgende:
[..]
Dit bedoelde ik natuurlijk ook gewoon, ik heb ook een universitaire opleiding genoten, jij en ik weten allebei dat in de wetenschappelijke methode God geen rol speelt/kan spelen.
[..]
Ook voor die zaken is een zuiver naturalistische benadering wat mij betreft niet toereikend. Of misschien is dat niet eens het probleem, het probleem is dat er een methode ontwikkeld is die niet valide is, die niet meet wat hij zou beogen te meten, en dat die ook niet voldoende aan de kaak wordt gesteld. Maar dat is een probleem bij wel meer disciplines vind ik.
Ik neem aan de OT in ieder geval. Die zal hij wel door en door kennen. Dat is meteen de belangrijkste.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik wacht vooral op welke Joodse bronnen Ali zelf gelezen heeft.
Wel handig wanneer je 'religiekritiek' wil toepassen.
Als je het OT leest vanuit een christelijk perspectief ben je niet bezig met 'religiekritiek'. Dan lees je het OT vanuit een christelijk perspectief.quote:Op woensdag 29 januari 2025 18:59 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ik neem aan de OT in ieder geval. Die zal hij wel door en door kennen. Dat is meteen de belangrijkste.
Of hij zich weleens verdiept in bronnen als de Talmoed of joodse interpretaties van het OT, zoals die van Rashi, Rambam, enz. daar mag hij zelf antwoord op geven.
Of je nu christelijk, moslim, atheïst of joods bent je leest het altijd vanuit een perspectief. Je kan dan eigenlijk geen religiekritiek leveren. Het is dan ook geen religiekritiek als je bijvoorbeeld kritiek op de Koran/islam uit, omdat het ook vanuit een christelijk, joods of atheïstisch perspectief gebeurt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Als je het OT leest vanuit een christelijk perspectief ben je niet bezig met 'religiekritiek'. Dan lees je het OT vanuit een christelijk perspectief.
Nee hoor. Je kunt het OT lezen als de Tenach, niet het OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:19 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Of je nu christelijk, moslim, atheïst of joods bent je leest het altijd vanuit een perspectief. Je kan dan eigenlijk geen religiekritiek leveren. Het is dan ook geen religiekritiek als je bijvoorbeeld kritiek op de Koran/islam uit, omdat het ook vanuit een christelijk, joods of atheïstisch perspectief gebeurt.
Daarnaast was je vraag welke joodse bronnen Ali ‘gelezen’ heeft voor religiekritiek, het ging niet over perspectief, want dat heb je altijd.
?quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee hoor. Je kunt het OT lezen als de Tenach, niet het OT.
Wil je daar serieuze kritiek op uitoefenen, lees je het vanuit het perspectief van waaruit het geschreven is: het Jodendom.
Dan is het offer van Abraham het offer van Abraham, geen vooruitblik op het offer van Jezus.
En inderdaad: als Ali zegt de Joodse interpretatie van Daniel af te wijzen, zou het handig zijn te weten waarom. 'Farizeeërs volhard in ongeloof" is nu niet echt heel diepdoordachte religiekritiek, wel?
De Joden kennen geen OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
?
De Tenach is onderdeel van het OT. En nogmaals je had het over bronnen die Ali 'gelezen' heeft en niet perspectief.
Dat je religieuze bronnen vanuit een bepaald perspectief moet lezen om te voldoen aan 'religiekritiek' is je eigen criterium.
Anders kan je dat ook zeggen over andere religies die men hier bekritiseerd: Je moet het vanuit een islamitisch, hindoestaans, christelijk perspectief lezen.
Ali heeft daar in verschillende topics zeer uitgebreid over gehad en sprak dit keer in het algemeen over dat hij het niet eens is met de joodse interpretaties daarover.
De Thora is onderdeel van de Tenach.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:48 schreef Kerelx het volgende:
[..]
?
De Tenach is onderdeel van het OT. En nogmaals je had het over bronnen die Ali 'gelezen' heeft en niet perspectief.
Dat je religieuze bronnen vanuit een bepaald perspectief moet lezen om te voldoen aan 'religiekritiek' is je eigen criterium.
Anders kan je dat ook zeggen over andere religies die men hier bekritiseerd: Je moet het vanuit een islamitisch, hindoestaans, christelijk perspectief lezen.
Ali heeft daar in verschillende topics zeer uitgebreid over gehad en sprak dit keer in het algemeen over dat hij het niet eens is met de joodse interpretaties daarover.
Ik denk dat je daar tegen de grenzen gaat aanlopen van wat je met de wetenschap kan bereiken.quote:Op woensdag 29 januari 2025 14:25 schreef Haushofer het volgende:
[..]
En ja, je kunt "heilige geschriften" prima loszien van "het geloof in bovennatuurlijke zaken". De wereld zit vol met zaken die heilig worden verklaard maar wetenschappelijk onderzocht kunnen worden.
Ze noemen het de Tenach, naamgeving was/is niet het punt. Als je de Koran hebt gelezen heb je dan ook geen Koran gelezen als je het Koran noemt, omdat moslims het uitspreken als al-Qoer'aan. Dit is geen niveau.quote:Op woensdag 29 januari 2025 19:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De Joden kennen geen OT.
Die hebben namelijk geen NT.
En nee, ik geloof er geen drol van dat Ali Joodse bronnen heeft gelezen. Katholieke ook niet.
Dat is dus het hele punt.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:11 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Ze noemen het de Tenach, naamgeving was/is niet het punt. Als je de Koran hebt gelezen heb je dan ook geen Koran gelezen als je het Koran noemt, omdat moslims het uitspreken als al-Qoer'aan. Dit is geen niveau.
Als Ali het OT heeft 'gelezen' dan heeft hij ook de Tenach gelezen, een joodse bron.
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt.
Jij noemt het automatisch OT. De Joden hebben geen OT. Die hebben de Tenach. Dat is geen ander woord voor 'OT'. Integendeel. Daaruit blijkt dat je het niet vanuit het Joodse perspectief bekijkt, simpelweg door de naam die zij voor hun heilig werk gebruiken gelijk te stellen aan de benaming die het christendom eraan gegeven heeft.
OT is geen andere benaming voor de Tenach, het is de christelijke benaming. Geen Jood die de Tenach OT noemt. Nul.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.
OT is een andere benaming voor de Tenach. Ik heb meerdere keren gereageerd op je punt over "perspectief", die je negeert. Op die manier kan ik en jij en iedereen hier niets zeggen over andere religies, omdat we die vanuit ons eigen perspectief bekijken.
Als Ali het OT heeft 'gelezen' dan heeft hij ook de Tenach gelezen, een joodse bron.
Nee, dat is onzin. Je leest hem zonder kennis van het Jodendom, zonder kennis van andere Joodse bronnen en met grote bias vanuit je kerk en kennis van het NT. Wat Ali en zijn kerk over de connectie NT-OT zeggen heeft namelijk heel veel invloed op hoe je het OT leest. Idem voor Joden.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:26 schreef Kerelx het volgende:
[..]
Het gaat dus om de kaft en niet de inhoud.
OT is een andere benaming voor de Tenach. Ik heb meerdere keren gereageerd op je punt over "perspectief", die je negeert. Op die manier kan ik en jij en iedereen hier niets zeggen over andere religies, omdat we die vanuit ons eigen perspectief bekijken.
Toch verwachten de joden een nieuw verbond van de geest of een NT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:13 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dus het hele punt.
Jij noemt het automatisch OT. De Joden hebben geen OT. Die hebben de Tenach. Dat is geen ander woord voor 'OT'. Integendeel. Daaruit blijkt dat je het niet vanuit het Joodse perspectief bekijkt, simpelweg door de naam die zij voor hun heilig werk gebruiken gelijk te stellen aan de benaming die het christendom eraan gegeven heeft.
En toch heet hun boek niet OT.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:37 schreef Alarmonoff het volgende:
[..]
Toch verwachten de joden een nieuw verbond van de geest of een NT.
"Het is geen andere benaming, maar een andere benaming."quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:29 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
OT is geen andere benaming voor de Tenach, het is de christelijke benaming. Geen Jood die de Tenach OT noemt. Nul.
Ali heeft inderdaad het OT gelezen. Niet de Tenach.
Je bewijst feilloos mijn punt.
Nee, dat is waar, en geen jood noemt het LXX.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:37 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
En toch heet hun boek niet OT.
Hmm, matig.quote:Op woensdag 29 januari 2025 20:42 schreef Kerelx het volgende:
[..]
"Het is geen andere benaming, maar een andere benaming."
Ik heb nergens beweerd dat joden de Tenach het OT noemen, dat is een drogreden. Je vroeg je af welke joodse bronnen Ali 'gelezen' heeft. Als Ali het OT heeft gelezen dan heeft hij de Tenach gelezen, een joodse bron.
En als je de Bijbel hebt gelezen, dan heb je niet the Bible of la Biblia gelezen, want dat zijn toch wel andere namen.
Ik heb je punt inderdaad feilloos bewezen. Keer op keer
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |