abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216408372
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende: Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten is dat toch een prima eerste stap? Dan kan iedereen nog vliegen, zal het misschien wat duurder worden ja misschien moeten sommige mensen het dan minder doen. Dat vind ik niet meer dan logisch je vraagt toch ook boeren of ze willen stoppen met boeren want uitstoot. Ik heb al een jaar of 10 niet gevlogen en ben het zeker voorlopig niet van plan. Maar ik zal vast nog wel een keer ergens heenvliegen als we op dezelfde weg keihard doorgaan met vervuilen. Want ik heb geen enkel probleem met doen wat ik kan, maar als het voelt als ik persoonlijk tegen de bierkaai ja dan kan ik best een vluchtje hypocriet zijn zonder dat ik het hypocriet vind. Maar ik vind sowieso dat hele boos worden op individuen echt de omgekeerde wereld. Nu het systeem is zoals het is en iedereen vliegt er lustig op rond is het effect van waarom zou je het als enige jezelf ontzeggen vrij groot natuurlijk.
Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.
pi_216408409
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten is dat toch een prima eerste stap?
Ja maar banen!!! Open je ogen!

Zolang dat nog een magische formule is voor werkend Nederland om de massa te bespelen zullen we alles wat vies en voos is blijven doen hier. Dit wegens de sterke lobby van de werkgeversvereniging VNO-NCW. De kanker voor iedereen behalve voor de leden zelf.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216408422
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat we Europeanen waren.
Het is natuurlijk wat krom om bij het ene onderwerp Europese regelgeving als beperkend voor het nemen van maatregelen aan te voeren, om bij het andere te zeggen dat we allemaal Europeanen zijn, vind je niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_216408431
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.
Ja dat lijkt me een goede treinen vrijstellen en dan vliegtuigen belasten. Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Lijkt me dat kerosine belasten misschien in best wat landen populair zou kunnen zijn?
pi_216408463
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk wat krom om bij het ene onderwerp Europese regelgeving als beperkend voor het nemen van maatregelen aan te voeren, om bij het andere te zeggen dat we allemaal Europeanen zijn, vind je niet.
Wat bedoel je precies? De EU kan toch een wet aannemen om kerosine te belasten of landen toestaan om dat te doen? We zijn toch Europeaan als ze dat beslissen hebben we dat toch gedaan? Als onze regering iets belist hebben we dat toch ook gedaan omdat we Nederlander zijn.
pi_216408498
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja dat lijkt me een goede treinen vrijstellen en dan vliegtuigen belasten. Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Lijkt me dat kerosine belasten misschien in best wat landen populair zou kunnen zijn?
Het probleem nu is dat de vliegtaks van 25 euro natuurlijk niemand tegenhoudt, zeker niet op vluchten naar buiten Europa.
Als je kerosine alleen in europa gaat belasten dan tanken ze wel in Turkije/marocco/dhubai.

Je zou nog wel kunnen spelen met een variabele vliegtaks afhankelijk van de reisafstand en dat geld kunnen steken in directe treinverbindingen tussen Europese hoofdsteden.

Of misschien juist zakenreizen extra belasten, daar kun je nog wel een financiėle afweging maken of het dan nog waard is/niet via Teams kan/een retourtje trein met hotel niet goedkoper is.

Voor (gezins) vakanties zijn de kosten van de trein veels te hoog tov het vliegtuig.
pi_216408571
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Voor een vliegtuig heb je twee stroken asfalt of beton nodig, tussen deze twee stroken hoef je niets te investeren. Dat is het ongeluk wat de trein zakelijk heeft.
  donderdag 23 januari 2025 @ 22:39:22 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216408573
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja maar banen!!!
Ondertussen in de realiteit zijn er personeelstekorten in zo'n beetje elke sector. Wat minder banen mag ook wel :+
pi_216408585
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....

Het is een soort switch maar dan heb je opeens helemaal niet zoveel meer nodig.
In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
pi_216408606
Of misschien moet je een onderscheid maken tussen lijnvluchten en prive vliegtuigen (of obv het aantal passagiers oid).
pi_216408626
quote:
2s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ondertussen in de realiteit zijn er personeelstekorten in zo'n beetje elke sector. Wat minder banen mag ook wel :+
Op zich laat de mens zich nog steeds verneuken door die magische bezwering van de werkgeversmaffia.
pi_216408727
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....

In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
Mee eens. En desnoods sparen die mensen met zo'n reislust maar gewoon flink om enkele in hun leven een lange vliegreis te kunnen maken. Ipv elke paar jaar. Naar all-inclusive-oorden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_216408754
quote:

[..]

Wat is dat voor onzin om reizen zinloos te noemen. Wat is dan wel zinvol, alleen maar werken ofzo? Veel mensen hebben toch vrienden en familie in het buitenland. Ik wel in elk geval. Een reis met de trein is helemaal niet zo vervuilend. Nogal apart om meteen te gaan van vliegreizen niks in de weg leggen, naar reizen moet bijna compleet stoppen. Ik bedoel zelfs op dit moment zijn er nog lui als Baudet die vinden dat Schiphol maximaal moet uitbreiden. En jij zegt, ach waarom zou je iets van de wereld waar je in leeft willen zien? Als je dan toch zo hard gaat moet dan elke werkgever ook niet verplicht iedereen thuis laten werken voor zover mogelijk.
pi_216408846
quote:
14s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Mee eens. En desnoods sparen die mensen met zo'n reislust maar gewoon flink om enkele in hun leven een lange vliegreis te kunnen maken. Ipv elke paar jaar. Naar all-inclusive-oorden.
Wat dat betreft ben ik een adept van Godfried Bomans. Die schreef indertijd vele pleidooien op humoristische manier over "de Kunst van het thuisblijven". Hij rommelde het liefst een beetje in de achtertuin met strooien hoed op en zat daar geregeld neer met de Vrouw en een kopje thee een later in de middag een borrel of 2.

Dat iedereen en zijn moeder blijkbaar de drang voelt om als een kip zonder kop alsmaar van A naar B te reizen en weer terug en dan weer ergens anders heen is het echte probleem natuurlijk.

Doe je dat niet en dan heb je opeens een verontrustend energie surplus. Er is dan geen probleem. :)
pi_216408942
quote:

[..]

ik wil wel nog naar Mekka hoor
pi_216409014
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Wat is dat voor onzin om reizen zinloos te noemen. Wat is dan wel zinvol, alleen maar werken ofzo? Veel mensen hebben toch vrienden en familie in het buitenland.
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.

En dan komen we op Etto's standpunt dat dat hypocriet is.

Wat klopt natuurlijk. Als iedereen het om zijn persoonlijke moverende reden wel in orde vindt (familie in het buitenland) maar voor alle anderen niet omdat het ongewenste gedrag dan in het groot gebeurt dan heb je een probleem in de zin dat er iets niet klopt in de redenering.

Ik bespeur daar een hiaat in de kijk op wat je zelf doet (niet schadelijk) en als anderen precies hetzelfde doen (zeer schadelijk...)

In de hoop het zo een beetje duidelijk gemaakt hebbende verblijf ik mvgr. :)
  donderdag 23 januari 2025 @ 23:11:51 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216409022
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat dat betreft ben ik een adept van Godfried Bomans. Die schreef indertijd vele pleidooien op humoristische manier over "de Kunst van het thuisblijven". Hij rommelde het liefst een beetje in de achtertuin met strooien hoed op en zat daar geregeld neer met de Vrouw en een kopje thee een later in de middag een borrel of 2.
Maar hoe ga je die vrouw dan ontmoeten?
pi_216409033
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:11 schreef Zelva het volgende:

[..]
Maar hoe ga je die vrouw dan ontmoeten?
Gewoon in Haarlem in het Café dacht ik. Net zoals dat ging lang voordat men de hele wereld meende te moeten bereizen.
pi_216409073
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.

En dan komen we op Etto's standpunt dat dat hypocriet is.

Wat klopt natuurlijk. Als iedereen het om zijn persoonlijke moverende reden wel in orde vindt (familie in het buitenland) maar voor alle anderen niet omdat het ongewenste gedrag dan in het groot gebeurt dan heb je een probleem in de zin dat er iets niet klopt in de redenering.

Ik bespeur daar een hiaat in de kijk op wat je zelf doet (niet schadelijk) en als anderen precies hetzelfde doen (zeer schadelijk...)

In de hoop het zo een beetje duidelijk gemaakt hebbende verblijf ik mvgr. :)
Nouja volgens mij zitten we helemaal niet zo ver van elkaar af. Maar ik geloof niet dat af en toe ergens heenreizen een probleem kan zijn. Ik bedoel kom op de meeste mensen maken veel meer kilometers voor hun werk dan voor hun vakanties. Ik snap niet wat er hypocriet zou zijn aan zeggen we moeten veel minder reizen dan we doen. Ik reis al lang veel minder dan gemiddeld. Ik zie vooral een poging om maar met het vingertje naar anderen te kunnen wijzen en hypocrisie schreeuwen. Ik bedoel dus alleen als je helemaal niet reist is het goed? Mag je dan ook niet meer met warm water douchen, geen nieuwe kleren meer kopen etcetera of anders ben je hypocriet over het klimaat? Je kunt toch voor collectief iets doen zijn. Het hele punt van een probleem als klimaat is dat je het collectief moet oplossen. Uiteraard want in je eentje heb je verwaarloosbare impact als groep is die impact veel minder verwaarloosbaar.

Etto heeft uiteraard geen punt het is Etto een van de hersenloze trolls hier. Het woke mind virus heeft echt huisgehouden.
pi_216409093
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Etto heeft uiteraard geen punt het is Etto een van de hersenloze trolls hier. Het woke mind virus heeft echt huisgehouden.
Dat vind ik wel een beetje problematisch dat je dit denkt. Hij is m.i. een zeer verstandige user alhier.
pi_216409108
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat vind ik wel een beetje problematisch dat je dit denkt. Hij is m.i. een zeer verstandige user alhier.
Lol de gast die alleen maar een beetje labeltjes plakt, verongelijkt schreeuwt en duikt. Dat is een bizarre interpretatie.
pi_216409119
quote:
15s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:03 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
ik wil wel nog naar Mekka hoor
Velen zijn je voorgegaan die dat te voet hebben gedaan. Dus dat kan op een flinke portie Brinta per dag en enig doorzettingsvermogen en natuurlijk wat tijd te besteden.
pi_216409135
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Lol de gast die alleen maar een beetje labeltjes plakt, verongelijkt schreeuwt en duikt. Dat is een bizarre interpretatie.
Nou ja daar moet ie zelf maar wat over zeggen. Ik vind het i.i.g. niet terecht. Ik vind ook dat je dit niet zomaar kunt doen.
pi_216409200
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Velen zijn je voorgegaan die dat te voet hebben gedaan. Dus dat kan op een flinke portie Brinta per dag en enig doorzettingsvermogen en natuurlijk wat tijd te besteden.
Brinta is niet fairtrade :{w Het wordt toch een kruiscruiseschip denk ik 8-)
  vrijdag 24 januari 2025 @ 00:01:52 #26
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216409337
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Mwar Rob Jetten zegt dit nergens. Dus je punt slaat nergens op. Misschien moet je je daar eens druk over maken.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 07:45:11 #27
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216409952
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Voor een vliegtuig heb je twee stroken asfalt of beton nodig, tussen deze twee stroken hoef je niets te investeren. Dat is het ongeluk wat de trein zakelijk heeft.
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216410229
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
pi_216410304
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...

De trein is een schitterend vervoermiddel, maar zodra je in een volgebouwd land rails bij gaat moeten leggen is het gewoon erg duur, helaas. Knooppunten als Utrecht zitten ook al aan hun maximum qua treinen, dus veel meer toevoegen op het bestaande spoor gaat ook niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216410403
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...

De trein is een schitterend vervoermiddel, maar zodra je in een volgebouwd land rails bij gaat moeten leggen is het gewoon erg duur, helaas. Knooppunten als Utrecht zitten ook al aan hun maximum qua treinen, dus veel meer toevoegen op het bestaande spoor gaat ook niet.
Dat is toch eigenlijk het punt wat ik maak? Bij een vliegtuig heb je twee stripjes asfalt nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door KaheemSaid op 24-01-2025 09:17:50 ]
pi_216410404
Gewoon lekker met de auto op vakantie. Dat gaat ook hartstikke goed. Het hoofdwegennetwerk is bijna overal ter wereld in prima staat.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 januari 2025 @ 09:16:54 #32
66444 Lord_Vetinari
pi_216410455
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.
pi_216410598
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.

Oftewel een jaar lang verkeersleiding staat gelijk aan 5 km Lelylijn in de meest gunstige raming.

Zolang de CO2 uitstoot niet serieus beprijsd wordt is vliegen gewoon goedkoop.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:18:02 #34
39333 Zelva
pi_216412393
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:10 schreef Mutant01 het volgende:
Gewoon lekker met de auto op vakantie. Dat gaat ook hartstikke goed. Het hoofdwegennetwerk is bijna overal ter wereld in prima staat.
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.

Hoe ga je trouwens met de auto op bijvoorbeeld de Griekse, Italiaanse, Spaanse of Portugese eilanden komen?
pi_216412431
Ik wist helemaal niet dat er binnen de FNV nog een stemming geweest is over het nieuwe pensioenstelsel.
pi_216412538
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:20 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik wist helemaal niet dat er binnen de FNV nog een stemming geweest is over het nieuwe pensioenstelsel.
Stemming van het ledenparlement. FNV snapte ook wel dat je zoiets niet moet voorleggen aan al je leden gezien de complexiteit.
pi_216412762
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:18 schreef Zelva het volgende:

[..]
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.

Hoe ga je trouwens met de auto op bijvoorbeeld de Griekse, Italiaanse, Spaanse of Portugese eilanden komen?
Met een ferry.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 januari 2025 @ 13:30:59 #38
39333 Zelva
pi_216413225
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Met een ferry.
Oké, ik wil dus bijvoorbeeld naar Madeira met de auto.

Dan moet ik eerst 2400 kilometer rijden naar Portimćo, wat minstens twee dagen duurt. Daarna kan ik op de veerboot naar Madeira. Reistijd 24 uur. Klinkt dat aantrekkelijk?

Laat maar, die is alweer gecanceld. Er is momenteel geen veerboot die tussen het vasteland van Portugal en Madeira vaart.

Heb je nog meer opties, die niet tot gevolg hebben dat Madeira volledig instort en er geen droog brood meer te verdienen is voor de mensen aldaar?
pi_216413432
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:31 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.

Oftewel een jaar lang verkeersleiding staat gelijk aan 5 km Lelylijn in de meest gunstige raming.

Zolang de CO2 uitstoot niet serieus beprijsd wordt is vliegen gewoon goedkoop.
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.

Ondertussen zijn bedrijven als Schiphol gewoon boeren aan het uitkopen om de uitstoot te compenseren en zijn andere bedrijven boeren en gemeentes aan het uitkopen om woningen te bouwen voor hun medewerkers. Zij kunnen wel bouwen als het moet. Een slimme overheid zou hier op inspringen en samen gaan werken met die bedrijven maar ja, ook de partij waar ik ideologisch het dichtst bij sta doet niks. Van de oppositie valt sowieso niets te verwachten natuurlijk.
pi_216413923
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.

Ondertussen zijn bedrijven als Schiphol gewoon boeren aan het uitkopen om de uitstoot te compenseren en zijn andere bedrijven boeren en gemeentes aan het uitkopen om woningen te bouwen voor hun medewerkers. Zij kunnen wel bouwen als het moet. Een slimme overheid zou hier op inspringen en samen gaan werken met die bedrijven maar ja, ook de partij waar ik ideologisch het dichtst bij sta doet niks. Van de oppositie valt sowieso niets te verwachten natuurlijk.
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?

Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 24-01-2025 14:46:39 ]
pi_216414283
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 16:13:09 #42
375570 crew  Cyan9
pi_216414817
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.
Ongeļnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_216414846
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:13 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.
De intentie lijkt er in elk geval te zijn, dat is vast een start. Nou benieuwd waar ze binnen 2 maanden mee komen. Ik gok op een plan waar 'innovatie' het meest voorkomende woord is...
pi_216414865
quote:

Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?

Ik ben enigszins sceptisch.
pi_216414937
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?
Omdat dat een uitzondering was. De druk was enorm vanwege de oorlog en Jetten kon geen kant op, hij moest gas regelen en snel. Zie ook de NOS destijds:

quote:
Het project slaagde volgens Hans Coenen, lid van de raad van bestuur van de Gasunie, omdat "alle partijen de urgentie voelden". De dreiging van gezinnen die hun huis niet kunnen verwarmen, industrieėn die stil dreigen te vallen en de schok van de Russische inval in Oekraļne zorgden ervoor dat alle problemen en bezwaren werden opgelost. Bouwmateriaal werd 'geleend' van andere projecten, ruim 500 man personeel uit Mozambique, Tsjechiė, Australiė en andere delen van de wereld werd ingevlogen naar de Eemshaven.
Urgentie kopiėren

Hans Coenen heeft de manier van werken inmiddels met veel mensen uit de energiesector besproken, ook met minister Jetten voor Klimaat en Energie. Coenen denkt dat het navolging krijgt, al zal het niet meevallen om de urgentie van afgelopen jaar te kopiėren. Ook is er geen enkele organisatie in Groningen tegen de gedoogvergunning in beroep gegaan, zijn er geen woningen in de Eemshaven en ligt er geen Natura 2000-gebied in de directe omgeving.

Toch kan de manier van werken navolging krijgen, verwacht ook Marjolein Dieperink, hoogleraar Klimaatverandering en Energietransitie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Wat er in de Eemshaven is gebeurd, is dat marktpartijen en overheden heel dicht op elkaar zijn gaan zitten in een vroeg stadium van het proces en met elkaar hebben bekeken wat er nodig is om het project tot een goed einde te brengen."
Dit geeft precies het probleem aan. Er zijn geen echte praktische bezwaren, er is alleen maar random bullshit op papier wat Nederland op slot houdt. Zo gauw daar wat druk uit de echte wereld op komt lossen al die bezwaren ineens op. Wat mij betreft doen we hetzelfde met de woningcrisis maar niemand in de politiek lijkt daar de urgentie te voelen.

quote:
Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.
Voor Schiphol niet, die vergunning voldoet dus als er een nieuwe aanvraag moet komen wordt die gewoon goedgekeurd.

[ Bericht 2% gewijzigd door MoreDakka op 24-01-2025 16:44:26 ]
pi_216414980
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:17 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?

Ik ben enigszins sceptisch.
De plannen zijn er al lang. De plannen van de provincies bijvoorbeeld. Het rapport van de WUR van afgelopen week. Alleen allemaal bevatten ze uitkoop, eventueel gedwongen.
pi_216414992
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 16:31:50 #48
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216414999
Binnen 2 maanden een bak geld vrijmaken en het plan om met de vele vertegenwoordigers van de sector en de lengte-, breedte- en dieptetafels bij elkaar te komen, samen met de provincies, om die te laten bepalen hoe het geld moet worden uitgegeven.

Gewoon de hele riedel van overleggen weer opstarten met een bak geld in het vooruitzicht. Zoiets.
pi_216415090
NSC wil ondertussen dat in het voorstel van Uitermark over de politieke partijen wat begin maart uit komt, komt te staan dat een partij leden moet hebben: https://www.trouw.nl/poli(...)artner-pvv~b91be556/
pi_216415109
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.
Wat de vorige coalitie (en nu voornamelijk oppositie) wilde doen en wat mevrouw Wiersma dag één in de prullenbak gemieterd heeft?
pi_216415169
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:30 schreef Zelva het volgende:

[..]
Oké, ik wil dus bijvoorbeeld naar Madeira met de auto.

Dan moet ik eerst 2400 kilometer rijden naar Portimćo, wat minstens twee dagen duurt. Daarna kan ik op de veerboot naar Madeira. Reistijd 24 uur. Klinkt dat aantrekkelijk?

Laat maar, die is alweer gecanceld. Er is momenteel geen veerboot die tussen het vasteland van Portugal en Madeira vaart.

Heb je nog meer opties, die niet tot gevolg hebben dat Madeira volledig instort en er geen droog brood meer te verdienen is voor de mensen aldaar?
Op het moment dat er voldoende vraag naar is zal er gewoon een veerboot komen. En anders is Madeira geen optie meer. Verder is 2400 km rijden natuurlijk helemaal niet zo bijzonder ver. De reis erheen is onderdeel van de vakantie.
Allah Al Watan Al Malik
pi_216415172
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Wat de vorige coalitie (en nu voornamelijk oppositie) wilde doen en wat mevrouw Wiersma dag één in de prullenbak gemieterd heeft?
Zie hier: https://www.volkskrant.nl(...)-rotterdam~b0244279/

Het lijkt er zo maar op dat Schiphol een prima methode gevonden heeft: extern salderen. Oftewel: echt bedrijven uitkopen en dus echt de uitstoot naar beneden brengen. De rechter is er ook al in mee gegaan.

Nou is het natuurlijk zo dat dit vrijwillige uitkoop is, daar is eerlijkheidshalve dit kabinet, deze minister en zelfs BBB niet tegen: https://www.bnr.nl/nieuws(...)vrijwillige-stoppers

Alleen met puur vrijwillig kom je er niet.
pi_216415189
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Zie hier: https://www.volkskrant.nl(...)-rotterdam~b0244279/

Het lijkt er zo maar op dat Schiphol een prima methode gevonden heeft: extern salderen. Oftewel: echt bedrijven uitkopen en dus echt de uitstoot naar beneden brengen. De rechter is er ook al in mee gegaan.

Nou is het natuurlijk zo dat dit vrijwillige uitkoop is, daar is eerlijkheidshalve dit kabinet, deze minister en zelfs BBB niet tegen: https://www.bnr.nl/nieuws(...)vrijwillige-stoppers

Alleen met puur vrijwillig kom je er niet.
Dat laatste kun je niet met zekerheid zeggen, de regelingen tot nu toe waren zeer populair en er is veel animo voor uitkoop. Maar het moet wel een goede regeling zijn, laat dat nou precies iets zijn wat veel te ingewikkeld is voor de BBB.
pi_216415250
De ministeriėle commissie heeft trouwens 12 bewindspersonen:
https://www.rijksoverheid(...)uurherstel-ingesteld

Schoof, Wiersma (BBB), Rummenie (BBB), Madlener (PVV), Keijzer (BBB), Beljaarts (PVV), Hermans (VVD), Brekelmans (VVD), Tuinman (BBB), Van Hijum (NSC), Uitermark (NSC) en Heinen (VVD).
pi_216415262
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:54 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat laatste kun je niet met zekerheid zeggen, de regelingen tot nu toe waren zeer populair en er is veel animo voor uitkoop. Maar het moet wel een goede regeling zijn, laat dat nou precies iets zijn wat veel te ingewikkeld is voor de BBB.
Laat ik het zo zeggen: de kans dat je bij letterlijk elk gebied met vrijwillige uitkoop voldoende animo hebt lijkt me klein. Wel eens dat je een eind kan komen, zeker als je gedwongen uitkoop als stok achter de deur laat staan.
pi_216415611
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
De plannen zijn er al lang. De plannen van de provincies bijvoorbeeld. Het rapport van de WUR van afgelopen week. Alleen allemaal bevatten ze uitkoop, eventueel gedwongen.
Maar dat is allemaal gestopt in de coalitie onderhandelingen.
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 17:46:14 #57
375570 crew  Cyan9
pi_216415613
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:43 schreef Hanca het volgende:
NSC wil ondertussen dat in het voorstel van Uitermark over de politieke partijen wat begin maart uit komt, komt te staan dat een partij leden moet hebben: https://www.trouw.nl/poli(...)artner-pvv~b91be556/
Dat vind de PVV vast leuk. |:)
pi_216415617
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:00 schreef Hanca het volgende:
De ministeriėle commissie heeft trouwens 12 bewindspersonen:
https://www.rijksoverheid(...)uurherstel-ingesteld

Schoof, Wiersma (BBB), Rummenie (BBB), Madlener (PVV), Keijzer (BBB), Beljaarts (PVV), Hermans (VVD), Brekelmans (VVD), Tuinman (BBB), Van Hijum (NSC), Uitermark (NSC) en Heinen (VVD).
Briljant, hoe groter, hoe meer kans op chaos en hoe minder kans op een doortastend besluit.
pi_216415679
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 17:46 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Dat vind de PVV vast leuk. |:)
Met Geert Wilders en zijn stichting heb je er toch al snel twee en dus leden.
pi_216415835
quote:

De Navo top komt er ook nog aan. Waarschijnlijk wil de VVD Rutte zijn 3.5% wel geven toch :') Ik mag hopen dat we lekker op 2% blijven.

VVD heeft het trouwens ook wel lekker geregeld dat geen van hun ministers hoeft te bezuinigen. Dat hebben ze allemaal bij hun coalitiepartners gedumpt.
pi_216416063
nogal een pikante partijwisseling trouwens
quote:
Van NSC naar D66
In november vertrok Zeedijk. Niet alleen verruilde ze de Haagse politiek voor de Eindhovense, ook veranderde ze van partij. Haar NSC-lidmaatschap zei ze op en onder de vlag van D66 gaat ze nu verder. Zeedijk zegt een breed netwerk te hebben bij D66 wat het een logische stap maakte om ook van die partij lid te worden.

Uit huidige peilingen blijkt ook dat NSC een behoorlijk aantal zetels zou verliezen in nieuwe verkiezingen. Zeedijk: "Ik zou het heel jammer vinden als NSC verdwijnt omdat ik bestaanszekerheid en goed bestuur heel belangrijke thema's vind."
https://www.nporadio1.nl/(...)-niet-gaan-overleven
pi_216416072
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 18:11 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
De Navo top komt er ook nog aan. Waarschijnlijk wil de VVD Rutte zijn 3.5% wel geven toch :') Ik mag hopen dat we lekker op 2% blijven.

VVD heeft het trouwens ook wel lekker geregeld dat geen van hun ministers hoeft te bezuinigen. Dat hebben ze allemaal bij hun coalitiepartners gedumpt.
Haha daarin zie je wel mooi terug dat de VVD de enige in de coalitie is die het een beetje snapt.
pi_216416284
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:51 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Op het moment dat er voldoende vraag naar is zal er gewoon een veerboot komen. En anders is Madeira geen optie meer. Verder is 2400 km rijden natuurlijk helemaal niet zo bijzonder ver. De reis erheen is onderdeel van de vakantie.
Lekker in de Dodge RAM Van.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
  vrijdag 24 januari 2025 @ 19:07:59 #64
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_216416309
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik had je meer ingeschat als een Volvo-rijder.
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_216416329
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:07 schreef Perrin het volgende:

[..]
Ik had je meer ingeschat als een Volvo-rijder.
Komt in de buurt, het was ooit van Volvo (Polestar).
~Ronald Reagan
  vrijdag 24 januari 2025 @ 19:42:48 #66
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216416734
quote:
11s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 18:38 schreef zakjapannertje het volgende:
nogal een pikante partijwisseling trouwens
[..]
https://www.nporadio1.nl/(...)-niet-gaan-overleven
Zeedijk was al eerder lid van D66. Zat in de gemeenteraad van Geldrop-Mierlo.

Zal wel met argusogen bekeken worden dit gehop.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 19:44:05 #67
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216416754
Tijs van den Brink heeft politieke ambities

https://www.nu.nl/achterk(...)et-niet-probeer.html
pi_216416911
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:44 schreef Hexagon het volgende:

Wat een argumentatie ook. Geen overtuigingen, maar pure nieuwsgierigheid naar het politieke vak. Ga dan maar stage lopen bij een fractie, als politici willen we mensen die staan voor wat ze uitdragen.
pi_216416927
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:09 schreef nostra het volgende:

[..]
Komt in de buurt, het was ooit van Volvo (Polestar).
Leuke waggies.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216416970
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Peugeot 506 diesel met arko en imperiaal natuurlijk.
Allah Al Watan Al Malik
pi_216417157
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:44 schreef Hexagon het volgende:

Oh Tijs.
~Ronald Reagan
pi_216417332
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 19:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat een argumentatie ook. Geen overtuigingen, maar pure nieuwsgierigheid naar het politieke vak. Ga dan maar stage lopen bij een fractie, als politici willen we mensen die staan voor wat ze uitdragen.
Ik weet niet. Kan wel populair zijn juist toch. Misschien een goede kandidaat voor minister president. Hij tikt alle boxes. Geen overtuigingen, tv personaliteit, geen politieke establishment. Als hij een beetje handig is op sociale media zit ie gebakken.
pi_216417487
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 20:05 schreef nostra het volgende:

[..]
Oh Tijs.
Altijd een afkeer van hem gehad. Was niet echt een verbinder.
Allah Al Watan Al Malik
pi_216417530
Vier partijen bij wie hij zich vindt passen, CU, CDA, SGP en... NSC?
~Ronald Reagan
  vrijdag 24 januari 2025 @ 20:33:48 #75
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216417555
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 20:32 schreef nostra het volgende:
Denk dank eerder BBB in plaats van SGP.
pi_216417565
quote:
"Stel, ik schrijf een sollicitatiebrief in maart. In september wordt de kieslijst bekendgemaakt. Hoe moet ik in de tussentijd geloofwaardig een politicus van die partij interviewen? Als partijen hun sollicitatieprocedure zouden inkorten, zou ik de stap wagen."
Ook wel amusant dat Tijs denkt dat hij de kieslijst van een partij opkomt door een briefje te schrijven en even een assessmentje te doen.
~Ronald Reagan
pi_216417587
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 20:32 schreef nostra het volgende:
Zeker geen SGP. Wellicht gewoon PvdA oid?

Zie hier het interview met hem waaruit het komt: https://www.nrc.nl/nieuws(...)t-dan-op-tv-a4880673

[ Bericht 5% gewijzigd door Hanca op 24-01-2025 20:41:31 ]
pi_216418385
quote:
10s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 20:34 schreef nostra het volgende:

[..]
Ook wel amusant dat Tijs denkt dat hij de kieslijst van een partij opkomt door een briefje te schrijven en even een assessmentje te doen.
Lijkt me wel toch. Als ik zon minister Faber zie lijkt me dat ze niet eens een assesment doen. Dan zal op de kieslijst geplaatst worden toch gewoon zijn zoiets van als je een keer een borrel met Geert heb gedronken mag je best #45 staan.
pi_216418764
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:32 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Lijkt me wel toch. Als ik zon minister Faber zie lijkt me dat ze niet eens een assesment doen. Dan zal op de kieslijst geplaatst worden toch gewoon zijn zoiets van als je een keer een borrel met Geert heb gedronken mag je best #45 staan.
Ja oké, de PVV is een uitzondering, maar binnen elke normale politieke partij bewandel je toch best een aardige weg om op een lijst te komen. Om te beginnen maar eens door lid te worden.
~Ronald Reagan
pi_216418995
Zou het eigenlijk geen idee zijn om ook een paar zetels per opbod te verkopen? Amerikaanse stijl.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 21:59:46 #81
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216419063
quote:
6s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:48 schreef nostra het volgende:

[..]
Ja oké, de PVV is een uitzondering, maar binnen elke normale politieke partij bewandel je toch best een aardige weg om op een lijst te komen. Om te beginnen maar eens door lid te worden.
Mwah, er wordt ook wel buiten de partij gekeken voor kandidaten. Mensen met een goed CV kunnen ook via die weg op de lijst komen.
pi_216419126
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 21:57 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Zou het eigenlijk geen idee zijn om ook een paar zetels per opbod te verkopen? Amerikaanse stijl.

Misschien wil Harry Mens wel?
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
pi_216419165
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 22:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Ook openstellen voor bedrijven. Misschien wil Asml of Microsoft wel een stoel, je weet maar nooit.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 22:06:37 #84
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216419235
quote:
9s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 22:02 schreef xpompompomx het volgende:

[..]
Heeft hij wel eens geprobeerd bij de VVD maar Bolkestein wilde hem niet hebben.
pi_216419703
quote:

[..]
Er worden wel eens mensen benaderd voor de hogere posities. Ook die geen lid zijn. Niet alleen voor ministers en staatssecretaris posten, ook op de gewone lijst. Maar dat zie ik bij Van den Brink dan weer niet echt voor me.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 22:42:24 #86
75043 Hexagon
Vreemd Fenomeen
pi_216419855
Op zich heeft Tijs natuurlijk wel werkervaring die bij een kamerlid van pas komt. Maar het komt wel een beetje visieloos over.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 00:58:10 #87
66444 Lord_Vetinari
pi_216420737
quote:
Ondanks harde kritiek zet staatssecretaris nieuwe box-3-regels door

De plannen voor een belasting op het werkelijke rendement van spaargeld, aandelen en verhuurd vastgoed moeten toch doorgaan. Dat vindt staatssecretaris van Fiscaliteit Tjebbe van Oostenbruggen, die daarmee ingaat tegen advies van de Raad van State.
Dat adviesorgaan noemde de plannen vorige maand kostbaar, ingewikkeld en op korte termijn niet haalbaar. Maar volgens Van Oostenbruggen is het doorzetten van het plan de minst slechte optie.

Aan alternatieven kleven te grote bezwaren, aldus de bewindsman. "Ik zie eigenlijk geen andere route. Uiteindelijk moet je van alle routes uiteindelijk de minst slechte kiezen. En dat ben ik ook aan het doen", meldt hij aan nieuwsdienst ANP.

Het heffen van belasting op spaargeld, aandelenbezit en opbrengsten van bijvoorbeeld woningverhuur vormt al geruime tijd een hoofdpijndossier voor het huidige en het vorige kabinet.

Rechter zette streep door belastingregels
Jarenlang moesten vermogenden belasting betalen op basis van een verondersteld rendement. Maar dat was in veel gevallen hoger dan het werkelijke rendement, waardoor ze naar eigen zeggen te veel belasting betaalden.

Sommigen stapten naar de rechter en zij kregen eind 2021 gelijk bij de Hoge Raad. Die besliste dat de regels moesten worden aangepast zodat het werkelijke rendement zou worden belast.

Van Oostenbruggen kwam vorig jaar met een plan, maar het oordeel van de Raad van State hierover was niet mals. Het zou onder meer betekenen dat particulieren veel administratie moeten bijhouden. Daarnaast zou de Belastingdienst bijna 1.000 extra personeelsleden moeten aannemen om de nieuwe regels uit te voeren.

Ook het standpunt van de staatssecretaris dat de nieuwe regels moeten zorgen voor net zoveel belastingopbrengst als de oude regels, vond de Raad van State geen goed idee.

Staatssecretaris wil doorzetten
Van Oostenbruggen wil desondanks doorzetten. "Dat heeft mijn voorkeur", zegt de bewindsman. "En ik denk dat we eigenlijk aan heel veel bezwaren goed tegemoet kunnen komen."

Hij wil zijn plannen eerst met de Tweede Kamer bespreken. Donderdag staat hiervoor een debat gepland. Naar aanleiding van de kritiek van de Raad van State heeft de staatssecretaris "veel meer toelichting" toegevoegd aan zijn plannen, en is goed gekeken of de IT-systemen van de fiscus het aankunnen.
https://www.nu.nl/economi(...)x-3-regels-door.html

Vooral die laatste zin vervult mij met onmetelijk vertrouwen dat dit zonder problemen moet gaan lukken _O-

Toont ook wel aan hoe serieus dit clownskabinet de RVS neemt en geeft veel vertrouwen over de houding van Bruin I t.o.v. adviezen van de RVS op echt belangrijke zaken.
  zaterdag 25 januari 2025 @ 01:25:54 #88
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216420863
quote:

[..]
Jij dacht dat Pia Dijkstra ook eerst jarenlang bij Jong D66 in de Keukenkampioendivisie heeft gespeeld?
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216421670
quote:
18s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 00:58 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
https://www.nu.nl/economi(...)x-3-regels-door.html

Vooral die laatste zin vervult mij met onmetelijk vertrouwen dat dit zonder problemen moet gaan lukken _O-

Toont ook wel aan hoe serieus dit clownskabinet de RVS neemt en geeft veel vertrouwen over de houding van Bruin I t.o.v. adviezen van de RVS op echt belangrijke zaken.
Hier moet je schijnbaar wat, de rechter zegt dat je geen fictief rendement mag belasten.
Dan kom je uit bij een reėel rendement wat vervolgens een enorme draak is om te berekeken en te controleren.

In alle varianten die je hiervoor bedenkt zijn ze allemaal kut.
Misschien moeten we maar af van belasting heffen op geld wat je al verdient hebt.

Of je moet de vrijstelling maar naar een miljoen euro zetten en/of eventueel een vast bedrag per vermogens saldo. Dat scheelt een grote groep mensen/rekenopties.
pi_216421693
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 07:55 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Hier moet je schijnbaar wat, de rechter zegt dat je geen fictief rendement mag belasten.
Dan kom je uit bij een reėel rendement wat vervolgens een enorme draak is om te berekeken en te controleren.

In alle varianten die je hiervoor bedenkt zijn ze allemaal kut.
Misschien moeten we maar af van belasting heffen op geld wat je al verdient hebt.

Of je moet de vrijstelling maar naar een miljoen euro zetten en/of eventueel een vast bedrag per vermogens saldo. Dat scheelt een grote groep mensen/rekenopties.
Eigenlijk zou het niet zo moeilijk moeten zijn: gewoon alle ontvangen rente en dividend en het verschil tussen aankoop en verkoop van aandelen, crypto's e.d. pakken. Vermogen verder negeren, alleen naar de winst op vermogen kijken. Aanschafkosten e.d. ook negeren, als je kosten wil aftrekken start je maar een B.V. Om de berekening simpel te houden reken je voor aandelen e.d. met een fifo systeem, dan hoef je aanschafprijzen niet te berekenen.

En vervolgens, gezien het feit dat steeds meer mensen daar hun inkomen uit halen, die winst op vermogen in box 1 smijten en box 3 afschaffen. Betaal maar gewoon het inkomstenbelasting percentage over dividend, rente en winsten uit handel.
pi_216421813
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 08:03 schreef Hanca het volgende:

[..]
Eigenlijk zou het niet zo moeilijk moeten zijn: gewoon alle ontvangen rente en dividend en het verschil tussen aankoop en verkoop van aandelen, crypto's e.d. pakken..

De rente/dividend is nog wel redelijk te achterhalen (en controleren enigzins).

Verschil tussen aankoop en verkoop van aandelen denk ik niet.
Zo een pakket kan natuurlijk wel 100* wijzigen gedurende het jaar.
En mag je verlies op je verkoop dan ook verrekenen.
pi_216421915
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 08:25 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
De rente/dividend is nog wel redelijk te achterhalen (en controleren enigzins).

Verschil tussen aankoop en verkoop van aandelen denk ik niet.
Zo een pakket kan natuurlijk wel 100* wijzigen gedurende het jaar.
En mag je verlies op je verkoop dan ook verrekenen.
Gewoon op transactiebasis.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216421990
quote:

[..]
Eigenlijk zou het niet zo moeilijk moeten zijn: gewoon alle ontvangen rente en dividend en het verschil tussen aankoop en verkoop van aandelen, crypto's e.d. pakken. Vermogen verder negeren, alleen naar de winst op vermogen kijken. Aanschafkosten e.d. ook negeren, als je kosten wil aftrekken start je maar een B.V. Om de berekening simpel te houden reken je voor aandelen e.d. met een fifo systeem, dan hoef je aanschafprijzen niet te berekenen.

En vervolgens, gezien het feit dat steeds meer mensen daar hun inkomen uit halen, die winst op vermogen in box 1 smijten en box 3 afschaffen. Betaal maar gewoon het inkomstenbelasting percentage over dividend, rente en winsten uit handel.
Ik denk dat je juist BV constructies voor vermogensopbouw moet ontmoedigen. Dat betekent namelijk een groot uitstel van belastingafdrachten. En met 7,77% forfaitair wordt dat steeds interessanter.
pi_216422240
quote:
Eigenlijk zou het niet zo moeilijk moeten zijn: gewoon alle ontvangen rente en dividend en het verschil tussen aankoop en verkoop van aandelen, crypto's e.d. pakken. Vermogen verder negeren
Koop je een accumulating tracker en klaar.
~Ronald Reagan
pi_216422396
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 01:25 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Jij dacht dat Pia Dijkstra ook eerst jarenlang bij Jong D66 in de Keukenkampioendivisie heeft gespeeld?
Nee, maar die was in ieder geval al twee jaar lid. Het hóeft ook niet per se, maar Tijs lijkt het wel heel erg makkelijk te vinden als zelfs die paar maanden voor hem een belemmering zijn.
~Ronald Reagan
pi_216422857
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 08:41 schreef Steven184 het volgende:

[..]
Gewoon op transactiebasis.
Voor professionele organisaties lijkt me dat al lastig, maar voor particulieren?
pi_216422899
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Voor professionele organisaties lijkt me dat al lastig, maar voor particulieren?
Dat is niet te doen. Wat een rompslomp. Alles in Excel bijhouden. En welke expert van de belastingdienst gaat dat controleren?
Dus iedere transactie bijhouden plus alles op 1 januari voor je nog niet gerealiseerde rendement?
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216422965
Ik zal wel simpel zijn maar waarom niet gewoon een belasting op vermogen op een bepaald meetmoment? En dan zonder geneuzel over daadwerkelijk of fictief rendement. Gewoon x,x % aftikken.
pi_216423038
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:33 schreef KareldeStoute het volgende:
Ik zal wel simpel zijn maar waarom niet gewoon een belasting op vermogen op een bepaald meetmoment? En dan zonder geneuzel over daadwerkelijk of fictief rendement. Gewoon x,x % aftikken.
Huh...dat kennen we toch helemaal niet?
We belasten het rendement. Niet het vermogen op zich. Volgens mij introduceer je hier nu een heel nieuwe belasting.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216423160
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:39 schreef capricia het volgende:

[..]
We belasten het rendement. Niet het vermogen op zich. Volgens mij introduceer je hier nu een heel nieuwe belasting.
Een heel oude juist. Dat werkte zo vanaf de jaren '60 tot 2001. Laatste tarief was iets van 7 promille.
~Ronald Reagan
pi_216423189
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:39 schreef capricia het volgende:

[..]
Ja, dan stop je met de pogingen om dat ene stukje anders (en vooral ingewikkelder) te regelen en introduceer je een nieuwe die praktisch gezien op hetzelfde neerkomt maar een andere naam heeft en veel simpeler is.
  Moderator zaterdag 25 januari 2025 @ 10:54:44 #102
236264 crew  capricia
pi_216423236
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:50 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ja, dan stop je met de pogingen om dat ene stukje anders (en vooral ingewikkelder) te regelen en introduceer je een nieuwe die praktisch gezien op hetzelfde neerkomt maar een andere naam heeft en veel simpeler is.
Alleen komt dat niet op hetzelfde neer.
Bovendien is het fundamenteel een ander soort belasting.
Al zijn er wel landen die dit doen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216423297
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef capricia het volgende:

[..]
Alleen komt dat niet op hetzelfde neer.
Bovendien is het fundamenteel een ander soort belasting.
Al zijn er wel landen die dit doen.
Hoe anders is het als je dat percentage gewoon vastzet op wat eerder als fictief rendement werd gerekend (met een belastingvrije voet e.d.)? De informatie over vermogen wordt al gewoon gedeeld door de banken e.d. en aangifte doe je gewoon via de app.
Dan betaal je net zoveel als voorheen en haalt de overheid net zoveel op.
Ik zal wel een heel belangrijk verschil over het hoofd zien maar ik zie praktisch weinig verschil.
  Moderator zaterdag 25 januari 2025 @ 11:02:56 #104
236264 crew  capricia
pi_216423346
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:59 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Hoe anders is het als je dat percentage gewoon vastzet op wat eerder als fictief rendement werd gerekend (met een belastingvrije voet e.d.)? De informatie over vermogen wordt al gewoon gedeeld door de banken e.d. en aangifte doe je gewoon via de app.
Dan betaal je net zoveel als voorheen en haalt de overheid net zoveel op.
Ik zal wel een heel belangrijk verschil over het hoofd zien maar ik zie praktisch weinig verschil.
Omdat als ik in slechte jaren geen rendement maak, ik ook geen belasting hoef te betalen. Ik heb immers niets verdient.

En met jouw methode moet ik dat wel. En dat is precies de reden waarom al die rechtzaken gevoerd werden. Want je gaat dan uit van een fictief rendement.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216423535
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 11:02 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat als ik in slechte jaren geen rendement maak, ik ook geen belasting hoef te betalen. Ik heb immers niets verdient.

En met jouw methode moet ik dat wel. En dat is precies de reden waarom al die rechtzaken gevoerd werden. Want je gaat dan uit van een fictief rendement.
Daarom dus stoppen met dat gedoe over rendement, want dat maakt het veel ingewikkelder. En dan is het pech als je een keer minder rendement hebt, meestal zal het juist meer zijn.
  Moderator zaterdag 25 januari 2025 @ 11:35:45 #106
236264 crew  capricia
pi_216423659
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Daarom dus stoppen met dat gedoe over rendement, want dat maakt het veel ingewikkelder. En dan is het pech als je een keer minder rendement hebt, meestal zal het juist meer zijn.
Daar kleven wel meer nadelen aan.
Toen we nog 'gewoon' het vermogen belastte vertrokken veel mensen naar Belgiė. Want die kent dat niet. Dat krijg je dan weer terug. Zeker nu vermogen heel makkelijk naar het buitenland te transporteren is.

Tevens dwing je mensen met een groot vermogen en een klein inkomen (bijvoorbeeld gepensioneerden) hun vermogen aan te spreken om de belastingen te kunnen voldoen. En dat vermogen kan ook in vastgoed zitten (of gewoon ergens vast waar je niet makkelijk bij komt).

Daarnaast valt de objectieve waarde niet altijd goed te bepalen. Denk aan aandelen in een familie bv.

Wat ik hiermee wil aangeven is niet dat het onmogelijk is, maar dat er meer kanten aanzitten waar je over na moet denken.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zaterdag 25 januari 2025 @ 12:17:13 #107
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216424079
quote:
10s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Het is zelfs zo dat het voordelig is voor de meer risicovolle belegger om met een fictief rendement te werken. Langjarig komt dat voordeliger uit dan telkens hoge afdracht over de hoge winsten maar geen belastingteruggave bij de grote verliezen.
pi_216424817
Een infographic met alle soorten vermogens(x)belastingen op een rij met ieder z'n voor- en nadelen:

~Ronald Reagan
  zaterdag 25 januari 2025 @ 14:04:57 #109
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216424953
quote:
7s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 13:48 schreef nostra het volgende:
Een infographic met alle soorten vermogens(x)belastingen op een rij met ieder z'n voor- en nadelen:

[ afbeelding ]
Nadeel: Verboden door de Hoge Raad.

:P
pi_216424974
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 14:04 schreef VoMy het volgende:

[..]

quote:

[..]

Ja, die vond ik ook wel amusant droog.
~Ronald Reagan
pi_216426776
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:22 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
quote:
1s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 10:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Dat is niet te doen. Wat een rompslomp. Alles in Excel bijhouden. En welke expert van de belastingdienst gaat dat controleren?
Dus iedere transactie bijhouden plus alles op 1 januari voor je nog niet gerealiseerde rendement?

Ik bedoel dat mijn broker mijn GAK al kent, dus de winst weet en dus ook belasting kan aangeven.
Wind extinguishes a candle and energizes fire
pi_216431371
quote:

[..]

Ik denk dat je bij de laatste 3 ook "Onuitvoerbaar met de huidige staat belastingdienst" kunt toevoegen :')
pi_216433680
quote:
0s.gif Op zaterdag 25 januari 2025 22:23 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik denk dat je bij de laatste 3 ook "Onuitvoerbaar met de huidige staat belastingdienst" kunt toevoegen :')
Blijft optie 2 over.
pi_216436118
quote:
6s.gif Op zondag 26 januari 2025 02:30 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Blijft optie 2 over.
Ja lekker belasting betalen over je spaargeld waarover je al belasting hebt betaald.

Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld weer aan Schoof moet doneren.

[ Bericht 0% gewijzigd door Kickinalfa op 26-01-2025 13:39:10 ]
  zondag 26 januari 2025 @ 12:14:22 #115
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216436175
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Ja lekker belasting betalen over je spaargeld waarover je al belasting hebt betaald.

Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld waar aan Schoof moet doneren.
Zuurverdiend over geld zeggen in een maatschappij waarin het makkelijkst geld verdiend wordt door al veel geld te hebben, niet door er harder voor te werken dan anderen. Komisch.
pi_216436590
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ntenkwestie-a4880913
quote:
Het Amsterdam UMC daagt Ronald Plasterk en het farmaceutisch bedrijf CureVac voor de rechter in de zogeheten ‘patentenkwestie’. Het ziekenhuis wil zijn deel van de uitvindingen die Plasterk voor zichzelf claimde terug en eist een schadevergoeding.
Die kan een vernieuwde politieke carriere in Nederland wel vergeten.
In Amerika doen ze dat heel anders . Een verkrachter, dief, verkiezingsfraudeur, staatsgreepplanner kan de belangrijkste politicus worden
  zondag 26 januari 2025 @ 12:54:34 #117
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_216436726
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
In Amerika doen ze dat heel anders . Een verkrachter, dief, verkiezingsfraudeur, staatsgreepplanner kan de belangrijkste politicus worden
als plasterk daar in dienst was dan is het patent van de werkgever
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
pi_216436737
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld waar aan Schoof moet doneren.
Zodra passief inkomen zwaarder wordt belast dan actief inkomen, heb je een punt.

Op dit moment is het stelsel zo ingericht dat de onderste laag amper belasting betaalt en voor ondernemers en vermogende particulieren zijn er allerlei voordeeltjes en loopholes. De groep daartussen betaalt ondertussen de hoofdprijs en heeft nergens recht op.
pi_216436765
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Het Nederlandse systeem is niet alles en de monarchie dient wat mij betreft per direct afgeschaft te worden, maar een presidentieel systeem obv winner takes all lijkt me uiteindelijk erger ja.
pi_216437207
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:14 schreef VoMy het volgende:

[..]
Zuurverdiend over geld zeggen in een maatschappij waarin het makkelijkst geld verdiend wordt door al veel geld te hebben, niet door er harder voor te werken dan anderen. Komisch.
Het rentepercentage over spaargeld schommelde afgelopen jaren tussen 0% en 0,25, bij je belastingvrije deel leverde dit zowel 144 euro op aan rente. Ik snap niet dat mensen nog werken en niet van 144 euro per jaar leven.
  zondag 26 januari 2025 @ 13:44:31 #121
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216437240
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 13:42 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het rentepercentage over spaargeld schommelde afgelopen jaren tussen 0% en 0,25, bij je belastingvrije deel leverde dit zowel 144 euro op aan rente. Ik snap niet dat mensen nog werken en niet van 144 euro per jaar leven.
Ja want het meeste vermogen is stilstaand spaargeld :')
pi_216437328
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 13:44 schreef VoMy het volgende:

[..]
Ja want het meeste vermogen is stilstaand spaargeld :')
Maar dat wordt juist keihard gepakt door jouw voorstel.
  zondag 26 januari 2025 @ 14:01:01 #123
323876 michaelmoore
pi_216437429
quote:

[..]
Dasarom moet de eerste 30.000 euro arbeidinkomsten belastingvrij worden
dan kan ook de toeslagen en het zwart geld minderen

Ook de nu nog verplichtte pensioen spaar afdracht moet netto in of voor de eigen woning gespaard kunnen worden
als extra aflossing na de aankoop voor bovenmatige hypotheken

ARBEID MOET LONEN
When people do counterfeiting , they go to jail , when public servants do that they get re-elected
  zondag 26 januari 2025 @ 14:05:06 #124
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216437472
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 13:52 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar dat wordt juist keihard gepakt door jouw voorstel.
De focus zou moeten liggen op het belasten van excessief vermogen, niet op een appeltje voor de dorst dat normale mensen tijdens hun leven bij elkaar sparen.
  zondag 26 januari 2025 @ 14:08:18 #125
323876 michaelmoore
pi_216437508
quote:
2s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:05 schreef Tijn het volgende:

[..]
De focus zou moeten liggen op het belasten van excessief vermogen, niet op een appeltje voor de dorst dat normale mensen tijdens hun leven bij elkaar sparen.
nou je kan een flinke fruitmand bij elkaar sparen hoor voor je die paar honderd euro moet dokken
quote:
Jaar / Heffingsvrij vermogen / Heffingsvrij vermogen met fiscale partner
2025 --------¤ 57.684 ------------- ¤ 115.368
2024 --------¤ 57.000 ------------- ¤ 114.000
  Moderator zondag 26 januari 2025 @ 14:13:10 #126
236264 crew  capricia
pi_216437573
Ik vind de gecreėerde inflatie al genoeg belasting heffen over mijn vermogen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_216437618
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]

Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld weer aan Schoof moet doneren.
Als je het uitgeeft betaal je ook voor de 2e keer belasting, of als je het schenkt, of als je het in je huis stopt.

Dat 2e keer belasting is zo'n onzin, alles wordt meerdere keren belast. Ontkom je ook niet aan tenzij je echt gaat schrappen in zorg of sociale zekerheid.

Tot nu toe ging het overigens niet over een deel van het spaargeld maar een deel van het rendement daarop.
pi_216437633
quote:

[..]
Eens hoor, van mij part ga je heffen op een reėel rendement maar dan alleen voor personen met een vermogen hoger dan een miljoen euro.
Dan heb je ook geen honderden ambtenaren nodig voor iemand die met zijn spaargeld 500 euro aan rente ontvangt.
Of je moet een soort tredes introduceren, als je vermogen tussen de 1 miljoen en 1,1 ligt betaal je een flat fee van X bedrag wat je min of meer laat aansluiten bij het huidige fictieve rendement bedrag.

Dan moet je alleen wel vermogen correct definiėren en niet zaken als een woning erbij rekenen.
  Moderator zondag 26 januari 2025 @ 14:18:02 #129
236264 crew  capricia
pi_216437640
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:17 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Eens hoor, van mij part ga je heffen op een reėel rendement maar dan alleen voor personen met een vermogen hoger dan een miljoen euro.
Dan heb je ook geen honderden ambtenaren nodig voor iemand die met zijn spaargeld 500 euro aan rente ontvangt.
Of je moet een soort tredes introduceren, als je vermogen tussen de 1 miljoen en 1,1 ligt betaal je een flat fee van X bedrag wat je min of meer laat aansluiten bij het huidige fictieve rendement bedrag.

Dan moet je alleen wel vermogen correct definiėren en niet zaken als een woning erbij rekenen.
Eens.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 26 januari 2025 @ 14:20:40 #130
323876 michaelmoore
pi_216437701
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:13 schreef capricia het volgende:
Ik vind de gecreėerde inflatie al genoeg belasting heffen over mijn vermogen.
Het is nog erger als je pensioeninkomen niet gecompenseerd wordt voor inflatie vanwege een kutsmoes over rekenrente ipv beleggingsresultaat
  Moderator zondag 26 januari 2025 @ 14:23:40 #131
236264 crew  capricia
pi_216437755
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:20 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
Het is nog erger als je pensioeninkomen niet gecompenseerd wordt voor inflatie vanwege een kutsmoes over rekenrente ipv beleggingsresultaat
Alle mensen met vermogen, of dat nu pensioen is of spaargeld, betalen al een bizar hoge rekening.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 26 januari 2025 @ 14:59:44 #132
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216438310
quote:

[..]
Wat letterlijk het effect is van vrijwel elke vermogensheffing of welk alternatief dan ook, maar je hebt een heel leger aan kleinburgers met 10 euro in hun Pennymaat die denkt dat zij echt gepakt worden waardoor de echt vermogenden zich onbelast rijk kunnen blijven lachen.

Muizen die tegen een stampheffing zijn omdat ze denken bij de olifanten te horen.
pi_216438462
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:23 schreef capricia het volgende:

[..]
Alle mensen met vermogen, of dat nu pensioen is of spaargeld, betalen al een bizar hoge rekening.
Het handjevol mensen dat keurig hun spaargeld bij de Rabobank stallen misschien. Maar 9 van de 10 vermogenden zitten in aandelen en onroerend goed en hebben de inflatie ruimschoots gecompenseerd.
pi_216438490
quote:

[..]
Nou nou nou. Je moet niet onderschatten hoe zwaar het is om in te loggen op DeGiro en op ‘Kopen’ te klikken.
pi_216438592
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:23 schreef capricia het volgende:

[..]
de AOW moet ergens betaald van worden
  Moderator zondag 26 januari 2025 @ 15:26:26 #136
236264 crew  capricia
pi_216438605
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:24 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Idem met de rekening van Covid.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 26 januari 2025 @ 15:34:11 #137
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216438672
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:24 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Die wordt al betaald, door belasting op inkomen uit werk. Goed dat we de luie mensen met een fortuin aan vermogen daarbij ontzien, hun rijkdom draagt pas echt wat bij aan de samenleving.
pi_216438745
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:26 schreef capricia het volgende:

[..]
Idem met de rekening van Covid.
Dat is eenmalig als het goed is
  Moderator zondag 26 januari 2025 @ 15:45:16 #139
236264 crew  capricia
pi_216438767
quote:
11s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:43 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
Dat is eenmalig als het goed is
Is wel de mede oorzaak van de gigantische inflatie.
There is a name for it:
We call them Poor"
  zondag 26 januari 2025 @ 16:33:51 #140
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216439205
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 15:45 schreef capricia het volgende:

[..]
Is wel de mede oorzaak van de gigantische inflatie.
De oorlogsvoering van Rusland en de daardoor gecreėerde gastekorten waren denk ik een grotere oorzaak. Maar ook het feit dat bijvoorbeeld Unilever simpelweg merkte dat het verhogen van prijzen betekende dat ze meer omzet en winst maakten, zonder dat het de afzet hard raakte. Dus ja, waarom zou je als bedrijf dan niet de prijzen blijven verhogen? Pakken wat je pakken kan, is het devies in deze tijd.
  zondag 26 januari 2025 @ 16:47:47 #141
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216439329
quote:
2s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:33 schreef Tijn het volgende:

[..]
De oorlogsvoering van Rusland en de daardoor gecreėerde gastekorten waren denk ik een grotere oorzaak. Maar ook het feit dat bijvoorbeeld Unilever simpelweg merkte dat het verhogen van prijzen betekende dat ze meer omzet en winst maakten, zonder dat het de afzet hard raakte. Dus ja, waarom zou je als bedrijf dan niet de prijzen blijven verhogen? Pakken wat je pakken kan, is het devies in deze tijd.
Dat is het devies van alle tijden: "It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker that we expect our dinner, but from their regard to their own self-interest". Gevalletje grensnut.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  zondag 26 januari 2025 @ 16:49:57 #142
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216439348
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 16:47 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Dat is het devies van alle tijden: "It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker that we expect our dinner, but from their regard to their own self-interest". Gevalletje grensnut.
Daarom zou de ACM daar ook wat strenger op mogen zijn, want feitelijk is Unilever gewoon een monopolist.
pi_216439462
quote:

[..]
Heb je hier enige onderbouwing of bewijs voor? Cijfers misschien? Of is het weer onderbuikgeneuzel?
pi_216440112
quote:
0s.gif Op zondag 26 januari 2025 14:59 schreef VoMy het volgende:

[..]
Wat letterlijk het effect is van vrijwel elke vermogensheffing of welk alternatief dan ook, maar je hebt een heel leger aan kleinburgers met 10 euro in hun Pennymaat die denkt dat zij echt gepakt worden waardoor de echt vermogenden zich onbelast rijk kunnen blijven lachen.

Muizen die tegen een stampheffing zijn omdat ze denken bij de olifanten te horen.
Dat heeft de regering ook wel aan zichzelf te danken want een bedrag van 50k is natuurlijk echt peanuts.
Voor dat bedrag kun je een keer je badkamer verbouwen en een 6 jaar oude auto kopen.
pi_216441573
quote:

[..]
Oorlog, gasprijzen, olieprijs en andere grondstoffen, helemaal eens. Dat is de oorzaak van de huidige inflatie. Samen met het personeelstekort, waardoor bepaalde bedrijfstakken kunnen vragen wat ze willen (aannemers bijvoorbeeld). Covid heeft echt geen invloed meer.

Maar de inflatie op boodschappen was maar 1,1% en dus zelfs laag... (link werkt niet, zie NOS dinsdag 14 januari oa).

En specifiek unilever had 3,5% meer winst in de eerste helft van 2024, maar had in 2023 14% minder winst en dat was dus een kleine correctie. En 4 miljard winst op 31,1 miljard omzet is ook weer niet zo spannend.

[ Bericht 1% gewijzigd door Hanca op 26-01-2025 20:11:22 ]
  zondag 26 januari 2025 @ 21:21:33 #146
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216442846
quote:
1s.gif Op zondag 26 januari 2025 19:54 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar de inflatie op boodschappen was maar 1,1% en dus zelfs laag... (link werkt niet, zie NOS dinsdag 14 januari oa).

En specifiek unilever had 3,5% meer winst in de eerste helft van 2024, maar had in 2023 14% minder winst en dat was dus een kleine correctie. En 4 miljard winst op 31,1 miljard omzet is ook weer niet zo spannend.
Misschien viel het in 2024 mee, maar in 2022 en 2023 schoten de supermarktprijzen wel omhoog, toch?

Ik kan me o.a. deze artikelen herinneren:

quote:
Unilever verhoogde prijzen met 12 procent, verwacht meer stijgingen
Donderdag 27 oktober 2022

De prijzen van het bedrijf stegen in de supermarkt met gemiddeld ruim 12 procent.

Unilever verdiende in het derde kwartaal bijna 16 miljard euro, zo'n 18 procent meer dan een jaar eerder. Wel verkocht het de afgelopen drie maanden iets minder producten - zo'n 1,6 procent - maar de omzet werd daardoor dus niet geraakt.

...

De toekomstverwachting van Unilever is positiever dan eerst. Het bedrijf denkt dit jaar met 8 procent te zullen groeien, drie maanden geleden was die schatting nog 6,5 procent.

Wel zullen de kosten toenemen, verwacht het levensmiddelenconcern, onder meer omdat lonen voor hun leveranciers omhoog gaan. Mogelijk worden Unilever-producten volgend jaar nog duurder - het bedrijf noemt "beprijzing" als een van de manieren waarop ze hun marge op peil zullen houden.
https://nos.nl/artikel/24(...)acht-meer-stijgingen

---

quote:
Unilever waarschuwt na hogere winst: prijsstijgingen in supers nog niet voorbij
Donderdag 9 februari 2023

Levensmiddelenconcern Unilever, bekend van merken als Knorr, Magnum en Rexona, waarschuwt dat ook in 2023 de prijzen van allerlei producten in de supermarkten zullen stijgen. Het bedrijf zegt dat de grondstofkosten zeker in de eerste helft van het jaar blijven oplopen en dat een groot deel van die hogere kosten worden doorberekend aan de klant.

"Het hoogtepunt van de inflatie is achter de rug, maar het toppunt van de prijzen nog niet", zegt Unilever-topman Alan Jope.

Het concern verhoogde afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 11 procent, een ongekende prijsstijging. Van ijs tot bodylotion, over de hele linie werden producten duurder.

Ondanks die oplopende kosten heeft Unilever een topjaar achter de rug. De winst steeg met een kwart naar 8,3 miljard euro, mede geholpen door wisselkoerseffecten en de verkoop van zijn thee-merken. De winst is aanzienlijk hoger dan in de afgelopen jaren. De afgelopen 10 jaar werd alleen in 2018 meer winst gemaakt.

Die hogere prijzen schrikken weliswaar een deel van de klanten af, maar over het algemeen kwam er meer geld binnen. Het bedrijf verkocht 2 procent minder producten, maar kreeg 14,5 procent meer omzet binnen.
https://nos.nl/artikel/24(...)ers-nog-niet-voorbij
pi_216446137
quote:
5s.gif Op zondag 26 januari 2025 21:21 schreef Tijn het volgende:

[..]
Misschien viel het in 2024 mee, maar in 2022 en 2023 schoten de supermarktprijzen wel omhoog, toch?

Ik kan me o.a. deze artikelen herinneren:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)acht-meer-stijgingen

---
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)ers-nog-niet-voorbij
En dat waren puur doorrekeningen van hogere productie en transportkosten, de winst van unilever kelderde dus in 2023.
In 2022 hadden ze vooral winst omdat ze een hele divisie (thee) hadden verkocht, dat heeft dus niks met prijsstijgingen te maken.
pi_216446224
Dit zou wel eens heel gelegen kunnen komen voor Schoof: https://www.ad.nl/binnenl(...)tofplafond~ab951302/

Elke boer en andere uitstoter een stikstof, methaan en CO2 plafond geven, met hoge boetes als ze zich er niet aan houden. Klinkt iig een stuk goedkoper dan eerdere plannen.
pi_216446398
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 07:38 schreef Hanca het volgende:
Dit zou wel eens heel gelegen kunnen komen voor Schoof: https://www.ad.nl/binnenl(...)tofplafond~ab951302/

Elke boer en andere uitstoter een stikstof, methaan en CO2 plafond geven, met hoge boetes als ze zich er niet aan houden. Klinkt iig een stuk goedkoper dan eerdere plannen.
Dit betekent voor veel boeren in bijvoorbeeld de Peel of Veluwe regio toch gewoon gedwongen krimp / sluit zonder compensatie, waarom zou men hier voor zijn?

In bijvoorbeeld Duitsland, Ierland en Nieuw Zeeland gebeurd dit ook, al dan niet met (volgens de boeren te weinig) subsidie.

[ Bericht 6% gewijzigd door KaheemSaid op 27-01-2025 08:18:14 ]
pi_216446483
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:11 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dit betekent voor veel boeren in bijvoorbeeld de Peel of Veluwe regio toch gewoon gedwongen krimp / sluit zonder compensatie, waarom zou men hier voor zijn?
Omdat de boeren dat dan zelf mogen doen. Het biedt de uitweg zonder gedwongen uitkoop die BBB zoekt.

Wat je zegt is trouwens ook niet helemaal waar, ze kunnen er ook voor kiezen agrariėr ipv veeboer te worden (evt met nog een klein beetje vee). Ik vraag me alleen af of dat van Schiermonnikoog dan nog kan: daar hebben alle boeren 40% ingeleverd om te voorkomen dat er 1 of 2 moesten stoppen.
  maandag 27 januari 2025 @ 08:28:37 #151
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_216446493
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 07:38 schreef Hanca het volgende:
Klinkt iig een stuk goedkoper dan eerdere plannen.
Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_216446524
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.
Eens dat de uitrol niet simpel gaat zijn, maar simpele oplossingen bestaan niet meer. Dan hadden ze in 1997 moeten doorpakken, toen kon het nog simpel.

15 miljard is een hoop, daar kun je een hoop rechtszaken voor voeren.
pi_216448460
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:28 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik vraag mij wel af of protesten en verhalen in de media dat partijen nogal benadeeld worden niet meer impact hebben dan de mogelijke rechtzaken.
pi_216448633
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:25 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik vraag mij wel af of protesten en verhalen in de media dat partijen nogal benadeeld worden niet meer impact hebben dan de mogelijke rechtzaken.
Moet je er genoeg positieve verhalen tegenover zetten, je kunt als politicus de media-cirkel echt wel beļnvloeden.
pi_216450618
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 08:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Omdat de boeren dat dan zelf mogen doen. Het biedt de uitweg zonder gedwongen uitkoop die BBB zoekt.

Wat je zegt is trouwens ook niet helemaal waar, ze kunnen er ook voor kiezen agrariėr ipv veeboer te worden (evt met nog een klein beetje vee). Ik vraag me alleen af of dat van Schiermonnikoog dan nog kan: daar hebben alle boeren 40% ingeleverd om te voorkomen dat er 1 of 2 moesten stoppen.
Leuk plan.

Laten we Mark vak den Oever als rolmodel nemen, die heeft namelijk ook een fruitplantage en suikerbieten en valt ij de smaak bij de meest resistente doelgroep :P
pi_216450990
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 12:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Moet je er genoeg positieve verhalen tegenover zetten, je kunt als politicus de media-cirkel echt wel beļnvloeden.
In een "normale" coalitie zou dit misschien wel mogelijk zijn. Maar als ik zowel de omgang van deze coalitie en de houding van Wilders en van der Plas op dit onderwerp in ongeschouw neem, dan zie ik dit niet snel gebeuren.
pi_216451150
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:23 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In een "normale" coalitie zou dit misschien wel mogelijk zijn. Maar als ik zowel de omgang van deze coalitie en de houding van Wilders en van der Plas op dit onderwerp in ongeschouw neem, dan zie ik dit niet snel gebeuren.
BBB lijkt nu toch vooral wanhopig op zoek naar een uitweg zonder gedwongen uitkoop, die hebben nu een rapport van hun eigen WUR waarbij ze dit plan kunnen verkopen als 'de boer krijgt weer regie over zijn eigen erf'. Ik zie juist BBB dit nog wel verkopen, de vraag is meer of de rest van de kamer en de rechter vindt dat er op deze manier snel genoeg resultaat kan worden geboekt (aangezien je boeren toch een aanpassingstijd moet geven).
pi_216451936
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 16:38 schreef Hanca het volgende:

[..]
BBB lijkt nu toch vooral wanhopig op zoek naar een uitweg zonder gedwongen uitkoop, die hebben nu een rapport van hun eigen WUR waarbij ze dit plan kunnen verkopen als 'de boer krijgt weer regie over zijn eigen erf'. Ik zie juist BBB dit nog wel verkopen, de vraag is meer of de rest van de kamer en de rechter vindt dat er op deze manier snel genoeg resultaat kan worden geboekt (aangezien je boeren toch een aanpassingstijd moet geven).
Is dit dan hetzelfde als het Boer aan het Roer idee? En is dit anders dan van der Wal haar uitstootreductiekaart?
pi_216452214
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 17:53 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Is dit dan hetzelfde als het Boer aan het Roer idee? En is dit anders dan van der Wal haar uitstootreductiekaart?
Van der Wal ging uit van een kaart per natuurgebied, deze per bedrijf/boer. Uiteindelijk moet de uitstoot natuurlijk wel net zo veel of zelfs meer naar beneden.
pi_216452360
VVD en BBB zijn enthousiast: https://www.ad.nl/politie(...)an-de-baan~ac861a9d/

Van der Plas:
quote:
,,BBB heeft altijd gepleit voor maatwerk en innovatieve oplossingen in plaats van gedwongen opkoop. Het idee om boeren zelf verantwoordelijkheid te geven en hen te motiveren met haalbare en duidelijke doelstellingen sluit daar goed bij aan”
pi_216452456
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:33 schreef Hanca het volgende:
VVD en BBB zijn enthousiast: https://www.ad.nl/politie(...)an-de-baan~ac861a9d/

Van der Plas:
[..]

De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.
pi_216452503
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:43 schreef probeer het volgende:

[..]
De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.
Bij zeeschepen kan het per satelliet
pi_216452518
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:43 schreef probeer het volgende:

[..]
Daar hebben we rechters voor (en MOB die die rechters wel inschakelt).
pi_216452532
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:48 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Bij zeeschepen kan het per satelliet
Ow het zal ook allemaal best prima kunnen.

Maar met de VVD en consorten aan het roer is de overheid nooit happig gebleken om het daadwerkelijk te doen. Milieudelicten worden al sinds jaar en dag amper bestraft.

Kwestie van onwil.
pi_216452570
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:50 schreef Hanca het volgende:

[..]
Daar hebben we rechters voor (en MOB die die rechters wel inschakelt).
MOB die tientallen, zo niet honderdtallen rechtszaken aan gaat spannen tegen boeren die over hun norm heen gaan? Lijkt me totaal onwerkbaar.

Kost niet alleen erg veel geld, maar voornamelijk ook zeer veel tijd. En zo ben je weer tig jaar verder.
pi_216452610
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:55 schreef probeer het volgende:

[..]
MOB die tientallen, zo niet honderdtallen rechtszaken aan gaat spannen tegen boeren die over hun norm heen gaan? Lijkt me totaal onwerkbaar.
Ze doen het nu ook al. Natuurlijk is het niet ideaal, maar dan moet de politiek gewoon handhaven.
pi_216452627
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 18:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze doen het nu ook al. Natuurlijk is het niet ideaal, maar dan moet de politiek gewoon handhaven.
Kost niet alleen erg veel geld, maar voornamelijk ook zeer veel tijd. En zo ben je weer tig jaar verder.
pi_216452694
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 19:01 schreef probeer het volgende:

[..]
1 zaak winnen en het gaat op zich snel.

En trouwens: zelfs gedwongen uitkoop kost jaren, snel is gewoon niet mogelijk helaas. Als je aangeeft dat een boer die echt niks doet na de eerste boete zijn vergunning verliest, zullen ze echt bijna allemaal wel die doelen willen halen. Sowieso zijn de meeste boeren gewoon welwillend en willen ze best de doelen halen, als ze maar eens duidelijkheid hebben.
  maandag 27 januari 2025 @ 20:48:36 #169
66444 Lord_Vetinari
pi_216454358
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

En trouwens: zelfs gedwongen uitkoop kost jaren, snel is gewoon niet mogelijk helaas. Als je aangeeft dat een boer die echt niks doet na de eerste boete zijn vergunning verliest, zullen ze echt bijna allemaal wel die doelen willen halen. Sowieso zijn de meeste boeren gewoon welwillend en willen ze best de doelen halen, als ze maar eens duidelijkheid hebben.
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?
pi_216454455
quote:
18s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?
Tja, ik hou wel van de rechtsstaat. Dus zelfs als dat een optie is, wil ik het niet. Onteigening kan wel 5 jaar duren.
pi_216454488
Je hoeft die boeren toch helemaal niet uit te kopen om ze te verplichten te stoppen? Het lijkt mij logisch om per direct een hele hoop vergunningen in te trekken. Flink wat controle opzetten om boetes uit te delen als ze toch doorgaan.
Dan over een paar jaar bij een volgend kabinet kan een commissie wel uitzoeken wie er nog wat krijgt van de staat. De toeslagen slachtoffers wachten ook nog altijd.

In elk geval is het zaak dat de boeren niet meer meepraten. Het enige wat dat bereikt is uitstel en een slechte deal voor de maatschappij. Tenminste zo ging het blijkbaar de afgelopen 40 jaar. Op dit moment wordt het echt tijd om de belangen van Nederland boven die van een paar boeren te stellen. Laat liever wat mensen van Greenpeace of Extinction Rebellion meepraten over hoe we het probleem het beste oplossen.
  maandag 27 januari 2025 @ 21:02:25 #172
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_216454494
quote:
18s.gif Op maandag 27 januari 2025 20:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Echt... :Z
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_216454728
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je hoeft die boeren toch helemaal niet uit te kopen om ze te verplichten te stoppen? Het lijkt mij logisch om per direct een hele hoop vergunningen in te trekken. Flink wat controle opzetten om boetes uit te delen als ze toch doorgaan.
Ja, je wil dat de overheid zich niet aan de rechtsstaat houdt? Ook een idee bij jou, bijvoorbeeld de woonvergunning van je huis per direct in trekken? Weet wel wat je wenst...

Waarom reageren sommige mensen toch altijd zo enorm ongenuanceerd? Waarom zou je als iets verkeerd is gegaan eisen dat alles verkeerd gaat? We hebben gelukkig een rechtsstaat, die moeten we koesteren. Daarbij mag het doel van welke maatregel dan ook niet zijn het pesten van boeren, het doel moet zijn dat de natuur kan genezen. Dat kan zelfs als er meer boeren bij komen ipv minder.

En ja, over hun eigen toekomst moeten boeren mee kunnen praten. Wel binnen het strakke kader dat de stikstofuitstoot, methaanuitspoeling en de hoeveelheid gifstoffen in water en lucht (daar zijn recent ook uitspraken van de rechter over gedaan, neem die dus gelijk mee) zo drastisch omlaag gaan dat ze geen schade meer toebrengen aan land en bevolking. Maar binnen die kaders moeten de boeren wel mee praten. Zoals ook de klimaatraad bijvoorbeeld wil: https://www.wkr.nl/actuee(...)imaatdoelen-te-halen

Dit is een voorbeeld hoe het kan: https://maatschapwij.nu/v(...)-hoe-het-anders-kan/
Boeren zijn namelijk uiteindelijk essentieel, niet alleen voor voedselvoorziening maar ook voor het beheer van het land. En daarin moeten we de boeren dus mee nemen.
pi_216454765
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Hanca het volgende:

[..]

Ik denk dat je onderschat hoezeer het bedrijfsmodel van een deel van de veehouders onder druk komt te staan. Als je een intensieve veehouderij hebt zonder veel grond in de buurt van zon gebied kun je echt geen kant op, ook niet met technologie. Wellicht dat ze willen reduceren, maar kunnen en een bedrijfsmodel overhouden is ook een ding. De duidelijkheid is dan vooral duidelijkheid dat het niet uit kan.

Je zou willen dat het kabinet zich nu direct richt op gedwongen uitkoop van dat type bedrijf om dat boerwaardig af te handelen, want dat soort bedrijven heeft rond de veluwe bijvoorbeeld geen bestaansrecht. Met alleen normen en de boer aan het roer slogans van de BBB wordt dit echt een kneiterharde sanering in dat soort bedrijven, juist door BBB beleid wat het geld voor een oplossing weg gaf.
pi_216454841
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:29 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik denk dat je onderschat hoezeer het bedrijfsmodel van een deel van de veehouders onder druk komt te staan. Als je een intensieve veehouderij hebt zonder veel grond in de buurt van zon gebied kun je echt geen kant op, ook niet met technologie. Wellicht dat ze willen reduceren, maar kunnen en een bedrijfsmodel overhouden is ook een ding. De duidelijkheid is dan vooral duidelijkheid dat het niet uit kan.

Je zou willen dat het kabinet zich nu direct richt op gedwongen uitkoop van dat type bedrijf om dat boerwaardig af te handelen, want dat soort bedrijven heeft rond de veluwe bijvoorbeeld geen bestaansrecht. Met alleen normen en de boer aan het roer slogans van de BBB wordt dit echt een kneiterharde sanering in dat soort bedrijven, juist door BBB beleid wat het geld voor een oplossing weg gaf.
Ja, er is een probleem voor dat type boer, dat onderschat ik helemaal niet. Je zult een uitweg (uitkopen of verhuizing financieren naar een andere plek waar de boer wel verder kan) moeten verzinnen. Waarschijnlijk ontkom je ook niet aan gedwongen uitkoop. Je zult uiteindelijk ook een subsidie moeten geven voor landschapsbeheer. Maar dat is wat anders dan nu zonder enige vorm van rechtsstaat de vergunning van boeren in te trekken. Voor onteigening hebben we gewoon regels, want bij de aanleg van rails of snelwegen komt het vaak genoeg voor. Als je dus gedwongen gaat uitkopen, moet je je aan die regels houden. En dat duurt vaak tussen de 3 en de 5 jaar en als het om een complete boerderij gaat eerder 5 dan 3 jaar.
pi_216454962
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

Dan over een paar jaar bij een volgend kabinet kan een commissie wel uitzoeken wie er nog wat krijgt van de staat. De toeslagen slachtoffers wachten ook nog altijd.

Een van de grootste schandalen van de overheid en jij suggereert dat we dit maar moeten toepassen op mensen omdat ze nu eenmaal boer zijn.

Een beetje van het pad geraakt ergens?
pi_216455013
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
Ja, er is een probleem voor dat type boer, dat onderschat ik helemaal niet. Je zult een uitweg (uitkopen of verhuizing financieren naar een andere plek waar de boer wel verder kan) moeten verzinnen. Waarschijnlijk ontkom je ook niet aan gedwongen uitkoop. Je zult uiteindelijk ook een subsidie moeten geven voor landschapsbeheer. Maar dat is wat anders dan nu zonder enige vorm van rechtsstaat de vergunning van boeren in te trekken. Voor onteigening hebben we gewoon regels, want bij de aanleg van rails of snelwegen komt het vaak genoeg voor. Als je dus gedwongen gaat uitkopen, moet je je aan die regels houden. En dat duurt vaak tussen de 3 en de 5 jaar en als het om een complete boerderij gaat eerder 5 dan 3 jaar.
Ik hecht zoals je weet nogal aan de rechtstaat dus dat begrijp ik.

Echter lijkt het me heel verstandig daar nu mee aan de gang te gaan, elk uitstel van gedwongen uitkoop gaat tot meer tijdsverlies en uiteindelijk meer leed onder boeren leiden. Want die normen komen gewoon.
pi_216455120
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:49 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik hecht zoals je weet nogal aan de rechtstaat dus dat begrijp ik.

Echter lijkt het me heel verstandig daar nu mee aan de gang te gaan, elk uitstel van gedwongen uitkoop gaat tot meer tijdsverlies en uiteindelijk meer leed onder boeren leiden. Want die normen komen gewoon.
Ik ben het wel eens met de partijen die gedwongen uitkoop een uiterste redmiddel vinden. Zoveel mogelijk vrijwillige uitkoop en andere manieren van uitstoot verminderen. Ook verder bij natuurgebieden vrijwillige uitkoop openen, zodat er eventueel plekken zijn waar boeren die nu bij een natuurgebied zitten heen kunnen gaan.

Natuurlijk, dat moet zo snel mogelijk, de natuur staat op omvallen of is zelfs al omgevallen. Maar het correct doen, zoveel mogelijk met de boeren, vind ik echt belangrijk. Ja, het landbouwakkoord hier is geklapt. Maar in Denemarken is het wel gelukt. In Spanje werken ze ook met de boeren aan het verminderen van methaan. Ik kan niet geloven dat boeren alleen hier onmogelijk zijn om mee te praten.
pi_216455175
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben het wel eens met de partijen die gedwongen uitkoop een uiterste redmiddel vinden. Zoveel mogelijk vrijwillige uitkoop en andere manieren van uitstoot verminderen. Ook verder bij natuurgebieden vrijwillige uitkoop openen, zodat er eventueel plekken zijn waar boeren die nu bij een natuurgebied zitten heen kunnen gaan.

Natuurlijk, dat moet zo snel mogelijk, de natuur staat op omvallen of is zelfs al omgevallen. Maar het correct doen, zoveel mogelijk met de boeren, vind ik echt belangrijk. Ja, het landbouwakkoord hier is geklapt. Maar in Denemarken is het wel gelukt. In Spanje werken ze ook met de boeren aan het verminderen van methaan. Ik kan niet geloven dat boeren alleen hier onmogelijk zijn om mee te praten.
Zowel de politiek als de boeren en de industrie hebben bewust het mest- en stikstofprobleem zo lang als mogelijk voor zich uit geschoven. Het wordt tijd om hard in te grijpen en normerend op te gaan treden. We kunnen ons simpelweg niet veroorloven nog langer te wachten, de piekbelasters nabij natura2000 gebieden hebben grotendeels geen toekomst. Dat is een harde boodschap maar wel de realiteit die we onder ogen moeten zien. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
pi_216455239
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Zowel de politiek als de boeren en de industrie hebben bewust het mest- en stikstofprobleem zo lang als mogelijk voor zich uit geschoven. Het wordt tijd om hard in te grijpen en normerend op te gaan treden. We kunnen ons simpelweg niet veroorloven nog langer te wachten, de piekbelasters nabij natura2000 gebieden hebben grotendeels geen toekomst. Dat is een harde boodschap maar wel de realiteit die we onder ogen moeten zien. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
De boeren als totale groep, ja klopt wel.

Iedere individuele boer? Nee, zeker niet. En dus moet je die individuele boeren ook niet gaan bestraffen voor fouten die 10 opeenvolgende kabinetten hebben gemaakt.

'De boeren' zijn geen groep. Het zijn stuk voor stuk individuen die momenteel vooral willen weten wat hun toekomstperspectief is.
pi_216455262
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Een van de grootste schandalen van de overheid en jij suggereert dat we dit maar moeten toepassen op mensen omdat ze nu eenmaal boer zijn.

Een beetje van het pad geraakt ergens?
Nee dat suggereer ik helemaal niet. Dat boeren moeten stoppen is geen schandaal het is een logisch gevolg van veel te lang veel te veel vervuilen. Er moeten wel vaker bedrijven stoppen. De boeren kunnen wat mij betreft alleen best wachten tot na mensen die wél benadeeld zijn door onze overheid.

Het BBB frame maakt er een gigantisch drama van dat er mensen moeten stoppen, maar het is de normaalste zaak van de wereld om een carriereswitch te (moeten) maken.
pi_216455326
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
De boeren als totale groep, ja klopt wel.

Iedere individuele boer? Nee, zeker niet. En dus moet je die individuele boeren ook niet gaan bestraffen voor fouten die 10 opeenvolgende kabinetten hebben gemaakt.

'De boeren' zijn geen groep. Het zijn stuk voor stuk individuen die momenteel vooral willen weten wat hun toekomstperspectief is.
Het gaat wmb helemaal niet om straffen maar om eerlijkheid over het gebrek aan perspectief en als overheid eindelijk verantwoordelijkheid nemen.

Als je piekbelaster bent aan de rand van een Natura2000 gebied, is met grote waarschijnlijkheid de conclusie dat je bedrijfsactiviteiten moeten stoppen of extreem afgeschaald moeten worden. Zet dat dan eindelijk als feit neer zodat er duidelijkheid komt in plaats van weinig realistische, slecht onderbouwde proefballonnetjes uit politiek gewin :r
pi_216455386
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het gaat wmb helemaal niet om straffen maar om eerlijkheid over het gebrek aan perspectief en als overheid eindelijk verantwoordelijkheid nemen.

Als je piekbelaster bent aan de rand van een Natura2000 gebied, is met grote waarschijnlijkheid de conclusie dat je bedrijfsactiviteiten moeten stoppen of extreem afgeschaald moeten worden. Zet dat dan eindelijk als feit neer zodat er duidelijkheid komt in plaats van weinig realistische, slecht onderbouwde proefballonnetjes uit politiek gewin :r
Ja, dat kaartje waar het WUR het over heeft moet er komen. Dan is idd duidelijk wie er een enorm probleem heeft.

Maar dan nog moeten boeren wat mij betreft eerst kunnen kiezen wat ze willen. Wie weet is zo'n piekbelaster ook alleen maar piekbelaster door het systeem, doordat de Rabobank hem knel heeft met allerlei leningen en de boer niet anders denkt te kunnen. Maar wie weet is er wel uit te komen. Of wil zo iemand dan toch uitgekocht worden of verplaatsen. Altijd beter dan de harde onteigeningsprocedure via de rechter.

Dat kaartje zou er in april of mei oid moeten kunnen liggen, het voorwerk is al gedaan met het kaartje van Van der Wal.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 00:21:22 #184
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216456093
quote:

[..]
De individuele boeren zitten vast in een tragedy of the commons-situatie. Het is aan de overheid om die te doorbreken maar dat wordt niet gedaan. Als de overheid geen norm stelt is het voor een individuele boer suicidaal om dan maar aan zelfnormering te doen.

[ Bericht 5% gewijzigd door -XOR- op 28-01-2025 00:27:06 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_216456739
quote:

[..]
Maar volgens de Wageningen Universiteit ben je er dan nog lang niet.
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De gevolgen gaan natuurlijk groot zijn, een gemeente als Barneveld heeft 510 piekbelasters, voor zo’n omgeving is ingrijpen natuurlijk enorm.

Ik denk dat we hier wel een heel groot handicap van het politieke systeem zien. Eerder ingrijpen was best lastig, had electorale gevolgen gehad maar had voor de sector beter geweest. Dan maar traineren, traineren, traineren.

En we weten dat dit met de zorg ook gaat gebeuren.

[ Bericht 39% gewijzigd door KaheemSaid op 28-01-2025 08:50:06 ]
pi_216457411
Nou, vandaag het vuurwerkdebat. Benieuwd of het eindelijk tot een totaalverbod komt.
pi_216457495
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Nou, vandaag het vuurwerkdebat. Benieuwd of het eindelijk tot een totaalverbod komt.
Nee, het vuurwerkdebat is pas in februari, dan gaat het over een vuurwerkverbod. Gok dat VVD vandaag in het debat over oud en nieuw niet het achterste van haar tong laat zien.
pi_216457530
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het vuurwerkdebat is pas in februari, dan gaat het over een vuurwerkverbod. Gok dat VVD vandaag in het debat over oud en nieuw niet het achterste van haar tong laat zien.
Het verbod kan alleen maar een kwestie van tijd zijn. Zelfs de T lijkt het nu wel mooi geweest te vinden :')
pi_216458842
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het verbod kan alleen maar een kwestie van tijd zijn. Zelfs de T lijkt het nu wel mooi geweest te vinden :')
Dat het CDA draait is eigenlijk wel logisch, ieder probleem wordt opgelost door te verbieden wat van de priester/dominee niet mag.

Als het er doorkomt is het natuurlijk weer van de zotte waar een gebrek aan handhaving en een stel raddraaiers het verpest voor de mederheid. En ipv dat aan te pakken gooien we er meer weer aan verbod tegenaan, waardeloze politiek.
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 13:22:00 #190
375570 crew  Cyan9
pi_216458903
De VVD is duidelijk al tijden niet meer de partij voor de wetshandhavers.
twitter
pi_216458956
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Sta jij mooi voor lul :D
pi_216458958
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:22 schreef Cyan9 het volgende:
[ x ]
Mooi nog 1 partij die logisch nadenkt.
pi_216458960
quote:
[ x ]
En ook niet de partij van de burgemeesters, terwijl ze in elk geval nog kort geleden de meeste burgemeesters leverden: https://www.politiekeambt(...)-burgemeesters-kopie

Maar dit jaar is blijkbaar te snel, maar 5 jaar gaat het niet meer duren.
pi_216458995
quote:

Moet de VVD doen wat de politie wil? Wat is het punt hier?
pi_216459001
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar dit jaar is blijkbaar te snel, maar 5 jaar gaat het niet meer duren.
Oom Hanca denkt weer in de toekomst te kunnen kijken _O-

Dit hangt volledig af van de volgende verkiezingen.
pi_216459072
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Oom Hanca denkt weer in de toekomst te kunnen kijken _O-

Dit hangt volledig af van de volgende verkiezingen.
Ik doelde nu op het standpunt van de VVD.
Blijkbaar weten ze nu nog steeds niet eens of ze in februari wel of niet voor een verbod zijn, moet dat gesprek nog plaatsvinden: https://www.nd.nl/varia/v(...)aar-houdt-optie-open
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 13:36:57 #197
375570 crew  Cyan9
pi_216459078
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Moet de VVD doen wat de politie wil? Wat is het punt hier?
Voor de partij die altijd zegt op te komen voor de belangen van o.a. de politie (en dat zelfs vaak tot speerpunt maakt in verkiezingen), is het wel frappant dat ze dat de laatste jaren steeds minder laten zien.
pi_216459095
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik doelde nu op het standpunt van de VVD.
Blijkbaar weten ze nu nog steeds niet eens of ze in februari wel of niet voor een verbod zijn, moet dat gesprek nog plaatsvinden: https://www.nd.nl/varia/v(...)aar-houdt-optie-open
En hoe weet jij dat ze van gedachten gaan veranderen? Dat weet je niet :)
pi_216459099
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:36 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Voor de partij die altijd zegt op te komen voor de belangen van o.a. de politie (en dat zelfs vaak tot speerpunt maakt in verkiezingen), is het wel frappant dat ze dat de laatste jaren steeds minder laten zien.
Nogmaals, wat is het punt? De VVD moet altijd doen wat de politie zegt? Het zou natuurlijk ook kunnen dat de partij een afweging maakt hé. Dat doen ze soms :)
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 13:42:14 #200
375570 crew  Cyan9
pi_216459142
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nogmaals, wat is het punt? De VVD moet altijd doen wat de politie zegt? Het zou natuurlijk ook kunnen dat de partij een afweging maakt hé. Dat doen ze soms :)
Het valt me op, dat is mijn punt. Zo ingewikkeld is het niet.
pi_216459149
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:16 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Dat het CDA draait is eigenlijk wel logisch, ieder probleem wordt opgelost door te verbieden wat van de priester/dominee niet mag.

Als het er doorkomt is het natuurlijk weer van de zotte waar een gebrek aan handhaving en een stel raddraaiers het verpest voor de mederheid. En ipv dat aan te pakken gooien we er meer weer aan verbod tegenaan, waardeloze politiek.

De meerderheid van de bevolking is voor een verbod. Het gaat allang niet meer over “een paar raddraaiers”.

Noem eens één concreet, steekhoudend argument dat pleit voor doorgaan met consumentenvuurwerk? Ik wacht wel even.
pi_216459161
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
En hoe weet jij dat ze van gedachten gaan veranderen? Dat weet je niet :)
Nee, weten niet, inschatten wel.
pi_216459189
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:42 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De meerderheid van de bevolking is voor een verbod. Het gaat allang niet meer over “een paar raddraaiers”.

Noem eens één concreet, steekhoudend argument dat pleit voor doorgaan met consumentenvuurwerk? Ik wacht wel even.
Omdat er een hoop mensen plezier eruit halen en zich gewoon netjes gedragen?
Omdat ergens last van hebben niet meteen betekend dat je het maar moet verbieden?
pi_216459192
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:42 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het valt me op, dat is mijn punt. Zo ingewikkeld is het niet.
Ok, geen punt dus. :D
pi_216459233
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Omdat er een hoop mensen plezier eruit halen en zich gewoon netjes gedragen?
Omdat ergens last van hebben niet meteen betekend dat je het maar moet verbieden?
Ja. “Het is leuk” en “het is traditie”.

Verder komen de voorstanders niet. En nog wat gemurmel over “er mag ook niks meer tegenwoordig”.
pi_216459234
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:42 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De meerderheid van de bevolking is voor een verbod.
Nipt, en dat is al heel lang zo. Dus verandering heeft dat niet opgeleverd.
pi_216459249
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:48 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja. “Het is leuk” en “het is traditie”. Verder komen de voorstanders niet.
Dat zijn uitstekende argumenten. Daarnaast draai je de bewijslast om, om iets te verbieden heb je zeer zwaarwegende argumenten nodig voor een verbod. Zeker omdat het ook maar om één avond gaat waar de schade relatief zeer beperkt is.
pi_216459277
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zijn uitstekende argumenten. Daarnaast draai je de bewijslast om, om iets te verbieden heb je zeer zwaarwegende argumenten nodig voor een verbod.
Je beroepen op een traditie is geen argument maar een drogredenering. Of iets wel of niet leuk is is een mening.
pi_216459302
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:48 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ja. “Het is leuk” en “het is traditie”.

Verder komen de voorstanders niet. En nog wat gemurmel over “er mag ook niks meer tegenwoordig”.
Het argument hier is niet "leuk" of "traditie", het argument hier is dat je niet de goede onder de kwaden moet laten lijden en niet alles waar iemand last van heeft maar direct moet verbieden.

De een vind vuurwerk leuk, de ander bbq-en, de andere een hondenroedel houden, de ander wielrennen.
pi_216459329
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:51 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Je beroepen op een traditie is geen argument maar een drogredenering. Of iets wel of niet leuk is is een mening.
Het is absoluut geen drogreden, het is een motivatie voor mensen om het te doen. Dat het leuk is geldt hetzelfde voor. Anders zouden mensen het niet doen en is een verbod sowieso onnodig.

Nogmaals, je draait de bewijslast om. Als je iets wil verbieden moet je heel zwaarwegende argumenten hebben. Als je tenminste in een liberale samenleving wil leven. Ik kan met dezelfde redenering pleiten voor het afschaffen van de herdenking op 4 mei. Kost een hoop geld en zaait verdeling onder de bevolking.
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 13:59:27 #211
375570 crew  Cyan9
pi_216459343
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:54 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Het argument hier is niet "leuk" of "traditie", het argument hier is dat je niet de goede onder de kwaden moet laten lijden en niet alles waar iemand last van heeft maar direct moet verbieden.

De een vind vuurwerk leuk, de ander bbq-en, de andere een hondenroedel houden, de ander wielrennen.
Alleen worden hier regelmatig omstanders en hulpverleners slachtoffer van. Waarschijnlijk vaker dan bij een bbq e.d.
pi_216459351
quote:

[..]

Het ding is alleen dat van bbqen en wielrennen geen doden en gewonden vallen, geen enorme overlast is, niet voor miljoenen schade is, geen dieren dagenlang van de leg zijn en niet 1 op de 4 hulpverleners niet meer durft te werken.

En ja, dat vind ik zwaarder wegen dan het pleziertje van een paar mensen.
pi_216459353
quote:

[..]

Eens dat de goeden niet onder de kwaden moeten lijden. Steeds meer mensen durven niet meer naar buiten met oud en nieuw en beleven dus een zeer eenzame oudejaarsdag, die mensen moeten niet meer onder de kwaden lijden en dus moet dat vuurwerk weg, we zijn het eens.
pi_216459364
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:59 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het ding is alleen dat van bbqen en wielrennen geen doden en gewonden vallen, geen enorme overlast is, niet voor miljoenen schade is
Dat denk je echt? :D Alleen al wielrennen levert jaarlijks doden, gewonden en onnoemelijke schade op.
pi_216459388
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:01 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat denk je echt? :D
Vandaar dat er ook door deskundigen wordt gepleit voor een verbod op bbqen en wielrennen, of niet :')
pi_216459411
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:03 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Vandaar dat er ook door deskundigen wordt gepleit voor een verbod op bbqen en wielrennen, of niet :')
Dat is pas een drogreden.

Waarom schaffen we voetbal niet af? Zowel amateur of professioneel. Dan heeft de politie meer tijd en besparen we jaarlijks tientallen miljoenen aan politiekosten, blessures en logistiek.
pi_216459419
quote:
15s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:59 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Alleen worden hier regelmatig omstanders en hulpverleners slachtoffer van. Waarschijnlijk vaker dan bij een bbq e.d.
Eens, maar dan pak je de raddraaiers maar aan.
pi_216459428
Het argument dat we de uitwassen eerst aan moeten pakken is toch ook lachwekkend achterhaald? Wat denken ze dat er al jaren geprobeerd wordt?

De VVD bevindt zich in een spagaat tussen burgemeesters, politie, etc steunen en hun drang om moeilijke beslissingen te vermijden. Het enige wat ze nog kunnen is met dit soort slechte argumenten te komen. Nu heb ik geen hoge pet op van kamerlid Michon, op twitter gedraagt ze zich ik ook altijd vrij kortzichtig en populistisch.
pi_216459429
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:05 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat is pas een drogreden.

Waarom schaffen we voetbal niet af? Zowel amateur of professioneel. Dan heeft de politie meer tijd en besparen we jaarlijks tientallen miljoenen aan politiekosten, blessures en logistiek.
Dat zeggende ben ik best voorstander om alle kosten van de beveiliging en inzet van hulpdiensten af te schuiven op de club ja. Waarom moet de samenleving daar voor opdraaien?
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 14:08:14 #220
375570 crew  Cyan9
pi_216459448
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:05 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Eens, maar dan pak je de raddraaiers maar aan.
De afgelopen jaren hebben wel laten zien dat dit het probleem niet echt kleiner maakt, of wel? Want daar wordt al jaren op ingezet.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 14:11:05 #221
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216459492
Je kunt altijd zeggen dat de veranderingen te snel gaan en dat er eerst nog tussenstappen gezet moeten worden. Op elk onderwerp. Het is een beproefde tactiek om niets te doen.
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 14:11:32 #222
5428 crew  miss_sly
pi_216459499
quote:

[..]

Er is ook niet bepaald sprake van 'direct verbieden' natuurlijk. Er wordt al jaren geprobeerd om de uitwassen aan te pakken. Dat lukt niet, het aantal uitwassen wordt groter, en intussen blijkt dat meer dan de helft van de gewonden gewond is geraakt door gewoon legaal vuurwerk. Het is ook niet zo dat het met legaal vuurwerk onmogelijk is om gewond te raken of anderen te verwonden.
And the young, they can lose hope cause they can't see beyond today,. ..
The wisdom that the old can't give away
pi_216459508
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:08 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
De afgelopen jaren hebben wel laten zien dat dit het probleem niet echt kleiner maakt, of wel? Want daar wordt al jaren op ingezet.
Het staat ook nog eens letterlijk in dat artikel van de NOS.

quote:
De VVD vindt dat er eerst gekeken moet worden naar hoe de politie en hulpdiensten beter beschermd kunnen worden.
Juist. En hoe doe je dat? Met een totaalverbod op consumentenvuurwerk. Zoals de politie zelf al vraagt.
pi_216459551
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:06 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Dat zeggende ben ik best voorstander om alle kosten van de beveiliging en inzet van hulpdiensten af te schuiven op de club ja. Waarom moet de samenleving daar voor opdraaien?
Je geeft nu mooi het probleem aan van jouw argumentatie. Dit kun je over alles zeggen. De samenleving draait daarvoor op omdat binnen de samenleving mensen elkaar tolereren en dus ook dingen laten doen die ze zelf niet interessant vinden.

Als je een samenleving wil waar je alles langs de lat legt van hoeveel nut het heeft dan kom je uit ergens in de buurt van China.
pi_216459553
Dit gaat gewoon hetzelfde eindigen als met Zwarte Piet. Een hoop geschreeuw en gezeik en over een paar jaar hoor je er geen hond meer over.
pi_216459564
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:08 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Jawel, maar de problemen hebben zich meer verplaatst van legaal naar illegaal vuurwerk. Een heel groot gedeelte van wat vroeger legaal vuurwerk was is inmiddels al verboden.
pi_216459573
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:15 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Je geeft nu mooi het probleem aan van jouw argumentatie. Dit kun je over alles zeggen. De samenleving draait daarvoor op omdat binnen de samenleving mensen elkaar tolereren en dus ook dingen laten doen die ze zelf niet interessant vinden.

Als je een samenleving wil waar je alles langs de lat legt van hoeveel nut het heeft dan kom je uit ergens in de buurt van China.
Hoezo? Ik heb er geen moeite mee om te betalen voor zaken die iets van waarde toevoegen voor de samenleving. Een sociaal vangnet ofzo.

Wat dragen rellende en vernielende voetbalsupporters precies bij?
pi_216459576
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:15 schreef Spablauw214 het volgende:
Dit gaat gewoon hetzelfde eindigen als met Zwarte Piet. Een hoop geschreeuw en gezeik en over een paar jaar hoor je er geen hond meer over.
Precies, en mensen blijven lekker afsteken net zoals in alle gemeentes met verboden dit jaar ^O^

Je hoort hier ook alleen wat over omdat de media het een makkelijk onderwerp vindt. Gewoon even wat oogartsen bellen en persberichten van politiebonden copy pasten en je hebt wekenlang kopij *O*
pi_216459585
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:17 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoezo? Ik heb er geen moeite mee om te betalen voor zaken die iets van waarde toevoegen voor de samenleving. Een sociaal vangnet ofzo.

Wat dragen rellende en vernielende voetbalsupporters precies bij?
Niets, maar daarom zeg ik dus:
quote:
Ik weet niet wat jij wil, maar ik zou liever niet die kant op bewegen :)
pi_216459600
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:18 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Niets, maar daarom zeg ik dus:
[..]
Ik weet niet wat jij wil, maar ik zou liever niet die kant op bewegen :)
Tering Jantje zeg alsof we moeten kiezen tussen de huidige situatie of een sociaal kredietsysteem :') :')
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 14:20:28 #231
375570 crew  Cyan9
pi_216459608
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:16 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel, maar de problemen hebben zich meer verplaatst van legaal naar illegaal vuurwerk. Een heel groot gedeelte van wat vroeger legaal vuurwerk was is inmiddels al verboden.
quote:
In meer dan de helft van de gevallen was legaal vuurwerk afgelopen jaarwisseling de boosdoener. In 8 procent ging het om illegaal vuurwerk. De cijfers zijn niet compleet, omdat omstanders bijvoorbeeld lang niet altijd weten of ze door legaal of illegaal vuurwerk zijn geraakt.
https://nos.nl/artikel/25(...)el-in-tien-jaar-tijd

Ja, illegaal vuurwerk is een probleem, en ja, de cijfers uit dit artikel zijn niet compleet, maar dit laat toch zien dat legaal vuurwerk net zo hard een groot onderdeel van het probleem is?
pi_216459610
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:16 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Het meeste oogletsel wordt nog steeds veroorzaakt door legaal vuurwerk.
pi_216459622
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:20 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Tering Jantje zeg alsof we moeten kiezen tussen de huidige situatie of een sociaal kredietsysteem :') :')
Dat zeg ik niet, maar mooi dat je even laat zien verder geen inhoud te hebben :)
pi_216459644
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:21 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zeg ik niet, maar mooi dat je even laat zien verder geen inhoud te hebben :)
Hoezo? Ik heb hierboven een aantal argumenten gegeven op basis waarvan ik voorstander ben van een verbod. Daar kan je het niet mee eens zijn maar dat maakt die argumenten niet minder valide.
pi_216459649
quote:
5s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:20 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)el-in-tien-jaar-tijd

Ja, illegaal vuurwerk is een probleem, en ja, de cijfers uit dit artikel zijn niet compleet, maar dit laat toch zien dat legaal vuurwerk net zo hard een groot onderdeel van het probleem is?
Ja, omdat er gewoonweg veel meer van is. Daarnaast is dit probleem natuurlijk verwaarloosbaar. Een egotrip van die Tjeerd de Faber die heel graag in de media wil komen.
pi_216459669
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:23 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Hoezo? Ik heb hierboven een aantal argumenten gegeven op basis waarvan ik voorstander ben van een verbod. Daar kan je het niet mee eens zijn maar dat maakt die argumenten niet minder valide.
Je moet een afweging maken tussen die argumenten en de argumenten tegen een verbod, maar je weigert te erkennen dat die argumenten tegen er zijn. Om dat te verdedigen vlucht je naar een of ander utilitair standpunt dat in de praktijk nooit stand houdt. Dan is er dus geen inhoud.
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 14:26:31 #237
375570 crew  Cyan9
pi_216459686
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:23 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Ja, omdat er gewoonweg veel meer van is. Daarnaast is dit probleem natuurlijk verwaarloosbaar.
Ik denk dat de betreffende omstanders en hulpverleners dat niet met je eens zijn.
pi_216459715
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:26 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Ik denk dat de betreffende omstanders en hulpverleners dat niet met je eens zijn.
Dat zal, maar dat is geen argument natuurlijk. Als je wil praten over verreikende wetgeving moet je relativeren en alles op schaal bekijken. Een land besturen op basis van anekdotes van individuėn is niet mogelijk.
pi_216459755
Het is ook niet alsof een vuurwerkverbod een extra verbod zou zijn. Spelen met explosieven is het hele jaar al verboden, we staan het alleen 1 dag om een gekke reden toe en komen er nu achter dat dat niet verstandig is. Je hoeft dus in principe niet te komen met argumenten voor een verbod (de standaardsituatie), maar voor het één dag niet verbieden. En die argumenten heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, behalve 'het is leuk'. Sommige mensen vinden bakstenen bij anderen door het raam gooien ook leuk, mag ook niet. Dus dat is geen argument.
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 14:31:40 #240
375570 crew  Cyan9
pi_216459763
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:28 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat zal, maar dat is geen argument natuurlijk. Als je wil praten over verreikende wetgeving moet je relativeren en alles op schaal bekijken. Een land besturen op basis van anekdotes van individuėn is niet mogelijk.
Hulpverleners roepen elk jaar harder dat het probleem groeit en dat dit niet houdbaar is. Volgens mij gaat het dan wat verder dan het land besturen op basis van individuen.
pi_216459770
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:30 schreef Hanca het volgende:
Het is ook niet alsof een vuurwerkverbod een extra verbod zou zijn. Spelen met explosieven is het hele jaar al verboden, we staan het alleen 1 dag om een gekke reden toe en komen er nu achter dat dat niet verstandig is. Je hoeft dus in principe niet te komen met argumenten voor een verbod (de standaardsituatie),
Leuk geprobeerd maar zo werkt het natuurlijk niet. Er is een verschil tussen het beperken van gebruik van een product en een totaalverbod. Dat weet je zelf ook wel, kom op zeg.
pi_216459781
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:32 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Leuk geprobeerd maar zo werkt het natuurlijk niet. Er is een verschil tussen het beperken van gebruik van een product en een totaalverbod. Dat weet je zelf ook wel, kom op zeg.
We hebben toch een totaal verbod op het spelen met explosieven op straat?
pi_216459785
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:31 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Hulpverleners roepen elk jaar harder dat het probleem groeit en dat dit niet houdbaar is. Volgens mij gaat het dan wat verder dan het land besturen op basis van individuen.
Dat is exact wat ik zeg: anekdoten van individuėn. Zolang je niet definieert wat 'houdbaar' betekent en dat kwantificeert heeft niemand hier iets aan.
pi_216459790
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:30 schreef Hanca het volgende:
Het is ook niet alsof een vuurwerkverbod een extra verbod zou zijn. Spelen met explosieven is het hele jaar al verboden, we staan het alleen 1 dag om een gekke reden toe en komen er nu achter dat dat niet verstandig is. Je hoeft dus in principe niet te komen met argumenten voor een verbod (de standaardsituatie), maar voor het één dag niet verbieden. En die argumenten heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, behalve 'het is leuk'. Sommige mensen vinden bakstenen bij anderen door het raam gooien ook leuk, mag ook niet. Dus dat is geen argument.
Ik heb vanmiddag geleerd dat “het is leuk” blijkbaar prima als argument kan fungeren.
pi_216459794
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben toch een totaal verbod op het spelen met explosieven op straat?
Neen. Categorie 1 vuurwerk mag het hele jaar door verkocht en afgestoken worden. Daarnaast hebben we dus een beperking op hogere categoriėn die alleen op bepaalde momenten verkocht en afgestoken mogen worden.
pi_216459806
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:34 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Ik heb vanmiddag geleerd dat “het is leuk” blijkbaar prima als argument kan fungeren.
Alles verbieden dat leuk is en geen nut heeft ^O^
pi_216459810
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:35 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Neen. Categorie 1 vuurwerk mag het hele jaar door verkocht en afgestoken worden. Daarnaast hebben we dus een beperking op hogere categoriėn die alleen op bepaalde momenten verkocht en afgestoken mogen worden.
We hebben een totaal verbod met een uitzondering van 1 dag. Voorstel is die uitzondering er af te halen. Er zijn geen redenen om die uitzondering te laten bestaan.
pi_216459820
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
We hebben een totaal verbod met een uitzondering van 1 dag. Voorstel is die uitzondering er af te halen. Er zijn geen redenen om die uitzondering te laten bestaan.
Word je niet moe van het constant verplaatsen van die doelpalen? _O-
pi_216459844
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:37 schreef Hanca het volgende:

[..]
De discussie gaat alleen nog maar over in hoeverre de argumenten van de voorstanders überhaupt argumenten zijn.

Vervolgens word ik ervan beschuldigd van alles te willen verbieden waar ik nooit iets over heb gezegd, maar bon.
pi_216459855
Overigens mag je ook zwaarder vuurwerk afsteken gedurende het hele jaar, met een vergunning.

Deze tactiek om net te doen alsof de enige opties zijn een totaalverbod of een totale vrijheid trapt niemand in.
pi_216459859
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Word je niet moe van het constant verplaatsen van die doelpalen? _O-
Ik verplaats geen doelpalen.

Ik heb eerst al heel vaak argumenten gegeven waarom het verboden zou moeten worden, daar krijg je nooit een serieus antwoord op van mensen die wel voorstander zijn, behalve 'het is leuk', 'het is traditie' en 'je mag ook niks meer'. Alle 3 geen serieuze antwoorden. En dus probeer ik mensen zo eens na te laten denken waarom we het eigenlijk het hele jaar verboden hebben, behalve 1 dag. En waarom je een uitzondering zou maken. Misschien dat er dan een argument komt, al verwacht ik dat niet want er zijn geen echte argumenten.
pi_216459864
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:41 schreef MoreDakka het volgende:
Overigens mag je ook zwaarder vuurwerk afsteken gedurende het hele jaar, met een vergunning.

Deze tactiek om net te doen alsof de enige opties zijn een totaalverbod of een totale vrijheid trapt niemand in.
Met vergunning afsteken is dan ook niemand tegen, de vuurwerkshows kunnen blijven bestaan en zelfs uitgebreid worden.
pi_216459893
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:42 schreef Hanca het volgende:

[..]
Met vergunning afsteken is dan ook niemand tegen, de vuurwerkshows kunnen blijven bestaan en zelfs uitgebreid worden.
Die vuurwerkshows worden georganiseerd door professionals, dat is ook wel een fundamenteel verschil natuurlijk.
pi_216459902
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:40 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
De discussie gaat alleen nog maar over in hoeverre de argumenten van de voorstanders überhaupt argumenten zijn.

Vervolgens word ik ervan beschuldigd van alles te willen verbieden waar ik nooit iets over heb gezegd, maar bon.
Dat komt omdat je je eigen logica niet snapt. Er zijn een heleboel dingen die alleen bestaan omdat mensen ze leuk vinden/traditie etc. Veel van die dingen kosten ook geld, leveren schade op etc. Als je de argumenten vóór al die dingen niet wil accepteren dan is het enige logische gevolg een verbod. Ik ga er vanuit dat je niet allerlei dingen zoals wielrennen en voetbal wil verbieden, maar misschien is dat mijn fout en wil je dat ook?

Er zijn argumenten voor een totaalverbod op vuurwerk. Dat zal niemand ontkennen. Maar je kunt niet zomaar zeggen dat er geen argumenten tegen zijn. Je moet een afweging maken, te beginnen met het feit dat in een liberale samenleving het uitgangspunt altijd is dat iets wordt toegestaan tenzij. De argumenten voor die tenzij moeten zeer sterk zijn.

[ Bericht 13% gewijzigd door MoreDakka op 28-01-2025 14:53:20 ]
pi_216459921
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik verplaats geen doelpalen.

Jawel, net claimde je nog dat er een totaalverbod op 'explosieven' zou zijn, daar was je hele redenering op gestoeld. Maar door gebrek aan kennis zat je daar weer fout dus gooi je het weer over een andere boeg. Leuk geprobeerd, dat wel :)

Daarnaast vind ik dat we moskeeėn moeten verbieden. Er zijn geen argumenten voor en het kost de maatschappij alleen maar geld. Omdat we niet mogen discrimineren moeten dan ook alle kerken maar sluiten, maar ook voor het bestaan van kerken zijn geen goede argumenten. :)
pi_216460014
Carnaval zorgt trouwens voor een vergelijkbare hoeveelheid schade, hulpverleners die lastiggevallen worden en politie die in actie moet komen.
pi_216460065
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 15:00 schreef MoreDakka het volgende:
Carnaval zorgt trouwens voor een vergelijkbare hoeveelheid schade, hulpverleners die lastiggevallen worden en politie die in actie moet komen.
Ik zeg Brabant verbieden.
Volkorenbrood: "Geen quotes meer in jullie sigs gaarne."
pi_216460069
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 14:49 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Jawel, net claimde je nog dat er een totaalverbod op 'explosieven' zou zijn, daar was je hele redenering op gestoeld. Maar door gebrek aan kennis zat je daar weer fout dus gooi je het weer over een andere boeg. Leuk geprobeerd, dat wel :)
Nee, er is een totaalverbod voor het afsteken van explosieven (waar vuurwerk onder valt, net als handgranaten en dynamiet) op straat, jij probeert dat te ontkennen door over vergunningen te beginnen. Jij verschuift dan doelpalen. En dan ga ik iets met je mee in de hoop eindelijk een antwoord te krijgen, vergeefs. Er is nog steeds geen enkel valide argument gegeven waarom de uitzondering voor die ene dag op de regel zou moeten bestaan.

Dat totaalverbod is er gewoon, jij en ik mogen niet nu de straat op lopen en met handgranaten, dynamiet of vuurwerk gaan spelen.
pi_216460076
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 15:05 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, er is een totaalverbod voor het afsteken van explosieven (waar vuurwerk onder valt
Categorie 1 niet.
pi_216460079
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 15:06 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Categorie 1 niet.
Mag jij je sterretjes houden. Maar weer geen antwoord, dus.
pi_216460080
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 15:05 schreef Monolith het volgende:

[..]
Ik zeg Brabant verbieden.
Misschien wil Trump het wel hebben, ruilen en dan kunnen we New York weer terugnemen *O*
pi_216460229
quote:
Dat lastigvallen is niet zo bedreigend en gewelddadig dan met oud en nieuw. Ook minder brandschade.
pi_216460278
quote:
Voetbal ook, dat levert meer ellende op dan oudjaarsavond.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 15:48:43 #264
12221 Tijn