Ja, dan stop je met de pogingen om dat ene stukje anders (en vooral ingewikkelder) te regelen en introduceer je een nieuwe die praktisch gezien op hetzelfde neerkomt maar een andere naam heeft en veel simpeler is.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh...dat kennen we toch helemaal niet?
We belasten het rendement. Niet het vermogen op zich. Volgens mij introduceer je hier nu een heel nieuwe belasting.
Alleen komt dat niet op hetzelfde neer.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:50 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja, dan stop je met de pogingen om dat ene stukje anders (en vooral ingewikkelder) te regelen en introduceer je een nieuwe die praktisch gezien op hetzelfde neerkomt maar een andere naam heeft en veel simpeler is.
Hoe anders is het als je dat percentage gewoon vastzet op wat eerder als fictief rendement werd gerekend (met een belastingvrije voet e.d.)? De informatie over vermogen wordt al gewoon gedeeld door de banken e.d. en aangifte doe je gewoon via de app.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:54 schreef capricia het volgende:
[..]
Alleen komt dat niet op hetzelfde neer.
Bovendien is het fundamenteel een ander soort belasting.
Al zijn er wel landen die dit doen.
Omdat als ik in slechte jaren geen rendement maak, ik ook geen belasting hoef te betalen. Ik heb immers niets verdient.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:59 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoe anders is het als je dat percentage gewoon vastzet op wat eerder als fictief rendement werd gerekend (met een belastingvrije voet e.d.)? De informatie over vermogen wordt al gewoon gedeeld door de banken e.d. en aangifte doe je gewoon via de app.
Dan betaal je net zoveel als voorheen en haalt de overheid net zoveel op.
Ik zal wel een heel belangrijk verschil over het hoofd zien maar ik zie praktisch weinig verschil.
Daarom dus stoppen met dat gedoe over rendement, want dat maakt het veel ingewikkelder. En dan is het pech als je een keer minder rendement hebt, meestal zal het juist meer zijn.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:02 schreef capricia het volgende:
[..]
Omdat als ik in slechte jaren geen rendement maak, ik ook geen belasting hoef te betalen. Ik heb immers niets verdient.
En met jouw methode moet ik dat wel. En dat is precies de reden waarom al die rechtzaken gevoerd werden. Want je gaat dan uit van een fictief rendement.
Daar kleven wel meer nadelen aan.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarom dus stoppen met dat gedoe over rendement, want dat maakt het veel ingewikkelder. En dan is het pech als je een keer minder rendement hebt, meestal zal het juist meer zijn.
Het is zelfs zo dat het voordelig is voor de meer risicovolle belegger om met een fictief rendement te werken. Langjarig komt dat voordeliger uit dan telkens hoge afdracht over de hoge winsten maar geen belastingteruggave bij de grote verliezen.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 11:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Daarom dus stoppen met dat gedoe over rendement, want dat maakt het veel ingewikkelder. En dan is het pech als je een keer minder rendement hebt, meestal zal het juist meer zijn.
Nadeel: Verboden door de Hoge Raad.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 13:48 schreef nostra het volgende:
Een infographic met alle soorten vermogens(x)belastingen op een rij met ieder z'n voor- en nadelen:
[ afbeelding ]
quote:
Ja, die vond ik ook wel amusant droog.quote:
quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:22 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Voor professionele organisaties lijkt me dat al lastig, maar voor particulieren?
Ik bedoel dat mijn broker mijn GAK al kent, dus de winst weet en dus ook belasting kan aangeven.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 10:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat is niet te doen. Wat een rompslomp. Alles in Excel bijhouden. En welke expert van de belastingdienst gaat dat controleren?
Dus iedere transactie bijhouden plus alles op 1 januari voor je nog niet gerealiseerde rendement?
Ik denk dat je bij de laatste 3 ook "Onuitvoerbaar met de huidige staat belastingdienst" kunt toevoegenquote:
Blijft optie 2 over.quote:Op zaterdag 25 januari 2025 22:23 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik denk dat je bij de laatste 3 ook "Onuitvoerbaar met de huidige staat belastingdienst" kunt toevoegen
Ja lekker belasting betalen over je spaargeld waarover je al belasting hebt betaald.quote:
Zuurverdiend over geld zeggen in een maatschappij waarin het makkelijkst geld verdiend wordt door al veel geld te hebben, niet door er harder voor te werken dan anderen. Komisch.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja lekker belasting betalen over je spaargeld waarover je al belasting hebt betaald.
Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld waar aan Schoof moet doneren.
Die kan een vernieuwde politieke carriere in Nederland wel vergeten.quote:Het Amsterdam UMC daagt Ronald Plasterk en het farmaceutisch bedrijf CureVac voor de rechter in de zogeheten ‘patentenkwestie’. Het ziekenhuis wil zijn deel van de uitvindingen die Plasterk voor zichzelf claimde terug en eist een schadevergoeding.
als plasterk daar in dienst was dan is het patent van de werkgeverquote:Op zondag 26 januari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ntenkwestie-a4880913
[..]
Die kan een vernieuwde politieke carriere in Nederland wel vergeten.
In Amerika doen ze dat heel anders . Een verkrachter, dief, verkiezingsfraudeur, staatsgreepplanner kan de belangrijkste politicus worden
Zodra passief inkomen zwaarder wordt belast dan actief inkomen, heb je een punt.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ja lekker belasting betalen over je spaargeld waarover je al belasting hebt betaald.
Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld waar aan Schoof moet doneren.
Het Nederlandse systeem is niet alles en de monarchie dient wat mij betreft per direct afgeschaft te worden, maar een presidentieel systeem obv winner takes all lijkt me uiteindelijk erger ja.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:42 schreef Bluesdude het volgende:
https://www.nrc.nl/nieuws(...)ntenkwestie-a4880913
[..]
Die kan een vernieuwde politieke carriere in Nederland wel vergeten.
In Amerika doen ze dat heel anders . Een verkrachter, dief, verkiezingsfraudeur, staatsgreepplanner kan de belangrijkste politicus worden
Het rentepercentage over spaargeld schommelde afgelopen jaren tussen 0% en 0,25, bij je belastingvrije deel leverde dit zowel 144 euro op aan rente. Ik snap niet dat mensen nog werken en niet van 144 euro per jaar leven.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zuurverdiend over geld zeggen in een maatschappij waarin het makkelijkst geld verdiend wordt door al veel geld te hebben, niet door er harder voor te werken dan anderen. Komisch.
Ja want het meeste vermogen is stilstaand spaargeldquote:Op zondag 26 januari 2025 13:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het rentepercentage over spaargeld schommelde afgelopen jaren tussen 0% en 0,25, bij je belastingvrije deel leverde dit zowel 144 euro op aan rente. Ik snap niet dat mensen nog werken en niet van 144 euro per jaar leven.
Maar dat wordt juist keihard gepakt door jouw voorstel.quote:Op zondag 26 januari 2025 13:44 schreef VoMy het volgende:
[..]
Ja want het meeste vermogen is stilstaand spaargeld
Dasarom moet de eerste 30.000 euro arbeidinkomsten belastingvrij wordenquote:Op zondag 26 januari 2025 12:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
Zuurverdiend over geld zeggen in een maatschappij waarin het makkelijkst geld verdiend wordt door al veel geld te hebben, niet door er harder voor te werken dan anderen. Komisch.
De focus zou moeten liggen op het belasten van excessief vermogen, niet op een appeltje voor de dorst dat normale mensen tijdens hun leven bij elkaar sparen.quote:Op zondag 26 januari 2025 13:52 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar dat wordt juist keihard gepakt door jouw voorstel.
nou je kan een flinke fruitmand bij elkaar sparen hoor voor je die paar honderd euro moet dokkenquote:Op zondag 26 januari 2025 14:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
De focus zou moeten liggen op het belasten van excessief vermogen, niet op een appeltje voor de dorst dat normale mensen tijdens hun leven bij elkaar sparen.
quote:Jaar / Heffingsvrij vermogen / Heffingsvrij vermogen met fiscale partner
2025 --------¤ 57.684 ------------- ¤ 115.368
2024 --------¤ 57.000 ------------- ¤ 114.000
Als je het uitgeeft betaal je ook voor de 2e keer belasting, of als je het schenkt, of als je het in je huis stopt.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:10 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik zie niet weten waarom ik ieder jaar zomaar een deel van mijn zuurverdiende spaargeld weer aan Schoof moet doneren.
Eens hoor, van mij part ga je heffen op een reëel rendement maar dan alleen voor personen met een vermogen hoger dan een miljoen euro.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
De focus zou moeten liggen op het belasten van excessief vermogen, niet op een appeltje voor de dorst dat normale mensen tijdens hun leven bij elkaar sparen.
Eens.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Eens hoor, van mij part ga je heffen op een reëel rendement maar dan alleen voor personen met een vermogen hoger dan een miljoen euro.
Dan heb je ook geen honderden ambtenaren nodig voor iemand die met zijn spaargeld 500 euro aan rente ontvangt.
Of je moet een soort tredes introduceren, als je vermogen tussen de 1 miljoen en 1,1 ligt betaal je een flat fee van X bedrag wat je min of meer laat aansluiten bij het huidige fictieve rendement bedrag.
Dan moet je alleen wel vermogen correct definiëren en niet zaken als een woning erbij rekenen.
Het is nog erger als je pensioeninkomen niet gecompenseerd wordt voor inflatie vanwege een kutsmoes over rekenrente ipv beleggingsresultaatquote:Op zondag 26 januari 2025 14:13 schreef capricia het volgende:
Ik vind de gecreëerde inflatie al genoeg belasting heffen over mijn vermogen.
Alle mensen met vermogen, of dat nu pensioen is of spaargeld, betalen al een bizar hoge rekening.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:20 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Het is nog erger als je pensioeninkomen niet gecompenseerd wordt voor inflatie vanwege een kutsmoes over rekenrente ipv beleggingsresultaat
Wat letterlijk het effect is van vrijwel elke vermogensheffing of welk alternatief dan ook, maar je hebt een heel leger aan kleinburgers met 10 euro in hun Pennymaat die denkt dat zij echt gepakt worden waardoor de echt vermogenden zich onbelast rijk kunnen blijven lachen.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:05 schreef Tijn het volgende:
[..]
Het handjevol mensen dat keurig hun spaargeld bij de Rabobank stallen misschien. Maar 9 van de 10 vermogenden zitten in aandelen en onroerend goed en hebben de inflatie ruimschoots gecompenseerd.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Alle mensen met vermogen, of dat nu pensioen is of spaargeld, betalen al een bizar hoge rekening.
Nou nou nou. Je moet niet onderschatten hoe zwaar het is om in te loggen op DeGiro en op ‘Kopen’ te klikken.quote:Op zondag 26 januari 2025 12:14 schreef VoMy het volgende:
[..]
de AOW moet ergens betaald van wordenquote:Op zondag 26 januari 2025 14:23 schreef capricia het volgende:
[..]
Alle mensen met vermogen, of dat nu pensioen is of spaargeld, betalen al een bizar hoge rekening.
Idem met de rekening van Covid.quote:Op zondag 26 januari 2025 15:24 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de AOW moet ergens betaald van worden
Die wordt al betaald, door belasting op inkomen uit werk. Goed dat we de luie mensen met een fortuin aan vermogen daarbij ontzien, hun rijkdom draagt pas echt wat bij aan de samenleving.quote:Op zondag 26 januari 2025 15:24 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
de AOW moet ergens betaald van worden
Is wel de mede oorzaak van de gigantische inflatie.quote:Op zondag 26 januari 2025 15:43 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
Dat is eenmalig als het goed is
De oorlogsvoering van Rusland en de daardoor gecreëerde gastekorten waren denk ik een grotere oorzaak. Maar ook het feit dat bijvoorbeeld Unilever simpelweg merkte dat het verhogen van prijzen betekende dat ze meer omzet en winst maakten, zonder dat het de afzet hard raakte. Dus ja, waarom zou je als bedrijf dan niet de prijzen blijven verhogen? Pakken wat je pakken kan, is het devies in deze tijd.quote:Op zondag 26 januari 2025 15:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Is wel de mede oorzaak van de gigantische inflatie.
Dat is het devies van alle tijden: "It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker that we expect our dinner, but from their regard to their own self-interest". Gevalletje grensnut.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
De oorlogsvoering van Rusland en de daardoor gecreëerde gastekorten waren denk ik een grotere oorzaak. Maar ook het feit dat bijvoorbeeld Unilever simpelweg merkte dat het verhogen van prijzen betekende dat ze meer omzet en winst maakten, zonder dat het de afzet hard raakte. Dus ja, waarom zou je als bedrijf dan niet de prijzen blijven verhogen? Pakken wat je pakken kan, is het devies in deze tijd.
Daarom zou de ACM daar ook wat strenger op mogen zijn, want feitelijk is Unilever gewoon een monopolist.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is het devies van alle tijden: "It is not from the benevolence of the butcher, the brewer, or the baker that we expect our dinner, but from their regard to their own self-interest". Gevalletje grensnut.
Heb je hier enige onderbouwing of bewijs voor? Cijfers misschien? Of is het weer onderbuikgeneuzel?quote:Op zondag 26 januari 2025 16:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
De oorlogsvoering van Rusland en de daardoor gecreëerde gastekorten waren denk ik een grotere oorzaak. Maar ook het feit dat bijvoorbeeld Unilever simpelweg merkte dat het verhogen van prijzen betekende dat ze meer omzet en winst maakten, zonder dat het de afzet hard raakte. Dus ja, waarom zou je als bedrijf dan niet de prijzen blijven verhogen? Pakken wat je pakken kan, is het devies in deze tijd.
Dat heeft de regering ook wel aan zichzelf te danken want een bedrag van 50k is natuurlijk echt peanuts.quote:Op zondag 26 januari 2025 14:59 schreef VoMy het volgende:
[..]
Wat letterlijk het effect is van vrijwel elke vermogensheffing of welk alternatief dan ook, maar je hebt een heel leger aan kleinburgers met 10 euro in hun Pennymaat die denkt dat zij echt gepakt worden waardoor de echt vermogenden zich onbelast rijk kunnen blijven lachen.
Muizen die tegen een stampheffing zijn omdat ze denken bij de olifanten te horen.
Oorlog, gasprijzen, olieprijs en andere grondstoffen, helemaal eens. Dat is de oorzaak van de huidige inflatie. Samen met het personeelstekort, waardoor bepaalde bedrijfstakken kunnen vragen wat ze willen (aannemers bijvoorbeeld). Covid heeft echt geen invloed meer.quote:Op zondag 26 januari 2025 16:33 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien viel het in 2024 mee, maar in 2022 en 2023 schoten de supermarktprijzen wel omhoog, toch?quote:Op zondag 26 januari 2025 19:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de inflatie op boodschappen was maar 1,1% en dus zelfs laag... (link werkt niet, zie NOS dinsdag 14 januari oa).
En specifiek unilever had 3,5% meer winst in de eerste helft van 2024, maar had in 2023 14% minder winst en dat was dus een kleine correctie. En 4 miljard winst op 31,1 miljard omzet is ook weer niet zo spannend.
https://nos.nl/artikel/24(...)acht-meer-stijgingenquote:Unilever verhoogde prijzen met 12 procent, verwacht meer stijgingen
Donderdag 27 oktober 2022
De prijzen van het bedrijf stegen in de supermarkt met gemiddeld ruim 12 procent.
Unilever verdiende in het derde kwartaal bijna 16 miljard euro, zo'n 18 procent meer dan een jaar eerder. Wel verkocht het de afgelopen drie maanden iets minder producten - zo'n 1,6 procent - maar de omzet werd daardoor dus niet geraakt.
...
De toekomstverwachting van Unilever is positiever dan eerst. Het bedrijf denkt dit jaar met 8 procent te zullen groeien, drie maanden geleden was die schatting nog 6,5 procent.
Wel zullen de kosten toenemen, verwacht het levensmiddelenconcern, onder meer omdat lonen voor hun leveranciers omhoog gaan. Mogelijk worden Unilever-producten volgend jaar nog duurder - het bedrijf noemt "beprijzing" als een van de manieren waarop ze hun marge op peil zullen houden.
https://nos.nl/artikel/24(...)ers-nog-niet-voorbijquote:Unilever waarschuwt na hogere winst: prijsstijgingen in supers nog niet voorbij
Donderdag 9 februari 2023
Levensmiddelenconcern Unilever, bekend van merken als Knorr, Magnum en Rexona, waarschuwt dat ook in 2023 de prijzen van allerlei producten in de supermarkten zullen stijgen. Het bedrijf zegt dat de grondstofkosten zeker in de eerste helft van het jaar blijven oplopen en dat een groot deel van die hogere kosten worden doorberekend aan de klant.
"Het hoogtepunt van de inflatie is achter de rug, maar het toppunt van de prijzen nog niet", zegt Unilever-topman Alan Jope.
Het concern verhoogde afgelopen jaar de prijzen met gemiddeld 11 procent, een ongekende prijsstijging. Van ijs tot bodylotion, over de hele linie werden producten duurder.
Ondanks die oplopende kosten heeft Unilever een topjaar achter de rug. De winst steeg met een kwart naar 8,3 miljard euro, mede geholpen door wisselkoerseffecten en de verkoop van zijn thee-merken. De winst is aanzienlijk hoger dan in de afgelopen jaren. De afgelopen 10 jaar werd alleen in 2018 meer winst gemaakt.
Die hogere prijzen schrikken weliswaar een deel van de klanten af, maar over het algemeen kwam er meer geld binnen. Het bedrijf verkocht 2 procent minder producten, maar kreeg 14,5 procent meer omzet binnen.
En dat waren puur doorrekeningen van hogere productie en transportkosten, de winst van unilever kelderde dus in 2023.quote:Op zondag 26 januari 2025 21:21 schreef Tijn het volgende:
[..]
Misschien viel het in 2024 mee, maar in 2022 en 2023 schoten de supermarktprijzen wel omhoog, toch?
Ik kan me o.a. deze artikelen herinneren:
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)acht-meer-stijgingen
---
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)ers-nog-niet-voorbij
Dit betekent voor veel boeren in bijvoorbeeld de Peel of Veluwe regio toch gewoon gedwongen krimp / sluit zonder compensatie, waarom zou men hier voor zijn?quote:Op maandag 27 januari 2025 07:38 schreef Hanca het volgende:
Dit zou wel eens heel gelegen kunnen komen voor Schoof: https://www.ad.nl/binnenl(...)tofplafond~ab951302/
Elke boer en andere uitstoter een stikstof, methaan en CO2 plafond geven, met hoge boetes als ze zich er niet aan houden. Klinkt iig een stuk goedkoper dan eerdere plannen.
Omdat de boeren dat dan zelf mogen doen. Het biedt de uitweg zonder gedwongen uitkoop die BBB zoekt.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:11 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit betekent voor veel boeren in bijvoorbeeld de Peel of Veluwe regio toch gewoon gedwongen krimp / sluit zonder compensatie, waarom zou men hier voor zijn?
Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:38 schreef Hanca het volgende:
Klinkt iig een stuk goedkoper dan eerdere plannen.
Eens dat de uitrol niet simpel gaat zijn, maar simpele oplossingen bestaan niet meer. Dan hadden ze in 1997 moeten doorpakken, toen kon het nog simpel.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.
Ik vraag mij wel af of protesten en verhalen in de media dat partijen nogal benadeeld worden niet meer impact hebben dan de mogelijke rechtzaken.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.
Moet je er genoeg positieve verhalen tegenover zetten, je kunt als politicus de media-cirkel echt wel beïnvloeden.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:25 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vraag mij wel af of protesten en verhalen in de media dat partijen nogal benadeeld worden niet meer impact hebben dan de mogelijke rechtzaken.
Leuk plan.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de boeren dat dan zelf mogen doen. Het biedt de uitweg zonder gedwongen uitkoop die BBB zoekt.
Wat je zegt is trouwens ook niet helemaal waar, ze kunnen er ook voor kiezen agrariër ipv veeboer te worden (evt met nog een klein beetje vee). Ik vraag me alleen af of dat van Schiermonnikoog dan nog kan: daar hebben alle boeren 40% ingeleverd om te voorkomen dat er 1 of 2 moesten stoppen.
In een "normale" coalitie zou dit misschien wel mogelijk zijn. Maar als ik zowel de omgang van deze coalitie en de houding van Wilders en van der Plas op dit onderwerp in ongeschouw neem, dan zie ik dit niet snel gebeuren.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moet je er genoeg positieve verhalen tegenover zetten, je kunt als politicus de media-cirkel echt wel beïnvloeden.
BBB lijkt nu toch vooral wanhopig op zoek naar een uitweg zonder gedwongen uitkoop, die hebben nu een rapport van hun eigen WUR waarbij ze dit plan kunnen verkopen als 'de boer krijgt weer regie over zijn eigen erf'. Ik zie juist BBB dit nog wel verkopen, de vraag is meer of de rest van de kamer en de rechter vindt dat er op deze manier snel genoeg resultaat kan worden geboekt (aangezien je boeren toch een aanpassingstijd moet geven).quote:Op maandag 27 januari 2025 16:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In een "normale" coalitie zou dit misschien wel mogelijk zijn. Maar als ik zowel de omgang van deze coalitie en de houding van Wilders en van der Plas op dit onderwerp in ongeschouw neem, dan zie ik dit niet snel gebeuren.
Is dit dan hetzelfde als het Boer aan het Roer idee? En is dit anders dan van der Wal haar uitstootreductiekaart?quote:Op maandag 27 januari 2025 16:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB lijkt nu toch vooral wanhopig op zoek naar een uitweg zonder gedwongen uitkoop, die hebben nu een rapport van hun eigen WUR waarbij ze dit plan kunnen verkopen als 'de boer krijgt weer regie over zijn eigen erf'. Ik zie juist BBB dit nog wel verkopen, de vraag is meer of de rest van de kamer en de rechter vindt dat er op deze manier snel genoeg resultaat kan worden geboekt (aangezien je boeren toch een aanpassingstijd moet geven).
Van der Wal ging uit van een kaart per natuurgebied, deze per bedrijf/boer. Uiteindelijk moet de uitstoot natuurlijk wel net zo veel of zelfs meer naar beneden.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is dit dan hetzelfde als het Boer aan het Roer idee? En is dit anders dan van der Wal haar uitstootreductiekaart?
quote:,,BBB heeft altijd gepleit voor maatwerk en innovatieve oplossingen in plaats van gedwongen opkoop. Het idee om boeren zelf verantwoordelijkheid te geven en hen te motiveren met haalbare en duidelijke doelstellingen sluit daar goed bij aan”
De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:33 schreef Hanca het volgende:
VVD en BBB zijn enthousiast: https://www.ad.nl/politie(...)an-de-baan~ac861a9d/
Van der Plas:
[..]
Bij zeeschepen kan het per satellietquote:Op maandag 27 januari 2025 18:43 schreef probeer het volgende:
[..]
De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.
Daar hebben we rechters voor (en MOB die die rechters wel inschakelt).quote:Op maandag 27 januari 2025 18:43 schreef probeer het volgende:
[..]
De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.
Ow het zal ook allemaal best prima kunnen.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Bij zeeschepen kan het per satelliet
MOB die tientallen, zo niet honderdtallen rechtszaken aan gaat spannen tegen boeren die over hun norm heen gaan? Lijkt me totaal onwerkbaar.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar hebben we rechters voor (en MOB die die rechters wel inschakelt).
Ze doen het nu ook al. Natuurlijk is het niet ideaal, maar dan moet de politiek gewoon handhaven.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:55 schreef probeer het volgende:
[..]
MOB die tientallen, zo niet honderdtallen rechtszaken aan gaat spannen tegen boeren die over hun norm heen gaan? Lijkt me totaal onwerkbaar.
Kost niet alleen erg veel geld, maar voornamelijk ook zeer veel tijd. En zo ben je weer tig jaar verder.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze doen het nu ook al. Natuurlijk is het niet ideaal, maar dan moet de politiek gewoon handhaven.
1 zaak winnen en het gaat op zich snel.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Kost niet alleen erg veel geld, maar voornamelijk ook zeer veel tijd. En zo ben je weer tig jaar verder.
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?quote:Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
1 zaak winnen en het gaat op zich snel.
En trouwens: zelfs gedwongen uitkoop kost jaren, snel is gewoon niet mogelijk helaas. Als je aangeeft dat een boer die echt niks doet na de eerste boete zijn vergunning verliest, zullen ze echt bijna allemaal wel die doelen willen halen. Sowieso zijn de meeste boeren gewoon welwillend en willen ze best de doelen halen, als ze maar eens duidelijkheid hebben.
Tja, ik hou wel van de rechtsstaat. Dus zelfs als dat een optie is, wil ik het niet. Onteigening kan wel 5 jaar duren.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?
Echt...quote:Op maandag 27 januari 2025 20:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?
Ja, je wil dat de overheid zich niet aan de rechtsstaat houdt? Ook een idee bij jou, bijvoorbeeld de woonvergunning van je huis per direct in trekken? Weet wel wat je wenst...quote:Op maandag 27 januari 2025 21:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je hoeft die boeren toch helemaal niet uit te kopen om ze te verplichten te stoppen? Het lijkt mij logisch om per direct een hele hoop vergunningen in te trekken. Flink wat controle opzetten om boetes uit te delen als ze toch doorgaan.
Ik denk dat je onderschat hoezeer het bedrijfsmodel van een deel van de veehouders onder druk komt te staan. Als je een intensieve veehouderij hebt zonder veel grond in de buurt van zon gebied kun je echt geen kant op, ook niet met technologie. Wellicht dat ze willen reduceren, maar kunnen en een bedrijfsmodel overhouden is ook een ding. De duidelijkheid is dan vooral duidelijkheid dat het niet uit kan.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
1 zaak winnen en het gaat op zich snel.
En trouwens: zelfs gedwongen uitkoop kost jaren, snel is gewoon niet mogelijk helaas. Als je aangeeft dat een boer die echt niks doet na de eerste boete zijn vergunning verliest, zullen ze echt bijna allemaal wel die doelen willen halen. Sowieso zijn de meeste boeren gewoon welwillend en willen ze best de doelen halen, als ze maar eens duidelijkheid hebben.
Ja, er is een probleem voor dat type boer, dat onderschat ik helemaal niet. Je zult een uitweg (uitkopen of verhuizing financieren naar een andere plek waar de boer wel verder kan) moeten verzinnen. Waarschijnlijk ontkom je ook niet aan gedwongen uitkoop. Je zult uiteindelijk ook een subsidie moeten geven voor landschapsbeheer. Maar dat is wat anders dan nu zonder enige vorm van rechtsstaat de vergunning van boeren in te trekken. Voor onteigening hebben we gewoon regels, want bij de aanleg van rails of snelwegen komt het vaak genoeg voor. Als je dus gedwongen gaat uitkopen, moet je je aan die regels houden. En dat duurt vaak tussen de 3 en de 5 jaar en als het om een complete boerderij gaat eerder 5 dan 3 jaar.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:29 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat hoezeer het bedrijfsmodel van een deel van de veehouders onder druk komt te staan. Als je een intensieve veehouderij hebt zonder veel grond in de buurt van zon gebied kun je echt geen kant op, ook niet met technologie. Wellicht dat ze willen reduceren, maar kunnen en een bedrijfsmodel overhouden is ook een ding. De duidelijkheid is dan vooral duidelijkheid dat het niet uit kan.
Je zou willen dat het kabinet zich nu direct richt op gedwongen uitkoop van dat type bedrijf om dat boerwaardig af te handelen, want dat soort bedrijven heeft rond de veluwe bijvoorbeeld geen bestaansrecht. Met alleen normen en de boer aan het roer slogans van de BBB wordt dit echt een kneiterharde sanering in dat soort bedrijven, juist door BBB beleid wat het geld voor een oplossing weg gaf.
Een van de grootste schandalen van de overheid en jij suggereert dat we dit maar moeten toepassen op mensen omdat ze nu eenmaal boer zijn.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Dan over een paar jaar bij een volgend kabinet kan een commissie wel uitzoeken wie er nog wat krijgt van de staat. De toeslagen slachtoffers wachten ook nog altijd.
Ik hecht zoals je weet nogal aan de rechtstaat dus dat begrijp ik.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
Ja, er is een probleem voor dat type boer, dat onderschat ik helemaal niet. Je zult een uitweg (uitkopen of verhuizing financieren naar een andere plek waar de boer wel verder kan) moeten verzinnen. Waarschijnlijk ontkom je ook niet aan gedwongen uitkoop. Je zult uiteindelijk ook een subsidie moeten geven voor landschapsbeheer. Maar dat is wat anders dan nu zonder enige vorm van rechtsstaat de vergunning van boeren in te trekken. Voor onteigening hebben we gewoon regels, want bij de aanleg van rails of snelwegen komt het vaak genoeg voor. Als je dus gedwongen gaat uitkopen, moet je je aan die regels houden. En dat duurt vaak tussen de 3 en de 5 jaar en als het om een complete boerderij gaat eerder 5 dan 3 jaar.
Ik ben het wel eens met de partijen die gedwongen uitkoop een uiterste redmiddel vinden. Zoveel mogelijk vrijwillige uitkoop en andere manieren van uitstoot verminderen. Ook verder bij natuurgebieden vrijwillige uitkoop openen, zodat er eventueel plekken zijn waar boeren die nu bij een natuurgebied zitten heen kunnen gaan.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:49 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik hecht zoals je weet nogal aan de rechtstaat dus dat begrijp ik.
Echter lijkt het me heel verstandig daar nu mee aan de gang te gaan, elk uitstel van gedwongen uitkoop gaat tot meer tijdsverlies en uiteindelijk meer leed onder boeren leiden. Want die normen komen gewoon.
Zowel de politiek als de boeren en de industrie hebben bewust het mest- en stikstofprobleem zo lang als mogelijk voor zich uit geschoven. Het wordt tijd om hard in te grijpen en normerend op te gaan treden. We kunnen ons simpelweg niet veroorloven nog langer te wachten, de piekbelasters nabij natura2000 gebieden hebben grotendeels geen toekomst. Dat is een harde boodschap maar wel de realiteit die we onder ogen moeten zien. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik ben het wel eens met de partijen die gedwongen uitkoop een uiterste redmiddel vinden. Zoveel mogelijk vrijwillige uitkoop en andere manieren van uitstoot verminderen. Ook verder bij natuurgebieden vrijwillige uitkoop openen, zodat er eventueel plekken zijn waar boeren die nu bij een natuurgebied zitten heen kunnen gaan.
Natuurlijk, dat moet zo snel mogelijk, de natuur staat op omvallen of is zelfs al omgevallen. Maar het correct doen, zoveel mogelijk met de boeren, vind ik echt belangrijk. Ja, het landbouwakkoord hier is geklapt. Maar in Denemarken is het wel gelukt. In Spanje werken ze ook met de boeren aan het verminderen van methaan. Ik kan niet geloven dat boeren alleen hier onmogelijk zijn om mee te praten.
De boeren als totale groep, ja klopt wel.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zowel de politiek als de boeren en de industrie hebben bewust het mest- en stikstofprobleem zo lang als mogelijk voor zich uit geschoven. Het wordt tijd om hard in te grijpen en normerend op te gaan treden. We kunnen ons simpelweg niet veroorloven nog langer te wachten, de piekbelasters nabij natura2000 gebieden hebben grotendeels geen toekomst. Dat is een harde boodschap maar wel de realiteit die we onder ogen moeten zien. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
Nee dat suggereer ik helemaal niet. Dat boeren moeten stoppen is geen schandaal het is een logisch gevolg van veel te lang veel te veel vervuilen. Er moeten wel vaker bedrijven stoppen. De boeren kunnen wat mij betreft alleen best wachten tot na mensen die wél benadeeld zijn door onze overheid.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:45 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Een van de grootste schandalen van de overheid en jij suggereert dat we dit maar moeten toepassen op mensen omdat ze nu eenmaal boer zijn.
Een beetje van het pad geraakt ergens?
Het gaat wmb helemaal niet om straffen maar om eerlijkheid over het gebrek aan perspectief en als overheid eindelijk verantwoordelijkheid nemen.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
De boeren als totale groep, ja klopt wel.
Iedere individuele boer? Nee, zeker niet. En dus moet je die individuele boeren ook niet gaan bestraffen voor fouten die 10 opeenvolgende kabinetten hebben gemaakt.
'De boeren' zijn geen groep. Het zijn stuk voor stuk individuen die momenteel vooral willen weten wat hun toekomstperspectief is.
Ja, dat kaartje waar het WUR het over heeft moet er komen. Dan is idd duidelijk wie er een enorm probleem heeft.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gaat wmb helemaal niet om straffen maar om eerlijkheid over het gebrek aan perspectief en als overheid eindelijk verantwoordelijkheid nemen.
Als je piekbelaster bent aan de rand van een Natura2000 gebied, is met grote waarschijnlijkheid de conclusie dat je bedrijfsactiviteiten moeten stoppen of extreem afgeschaald moeten worden. Zet dat dan eindelijk als feit neer zodat er duidelijkheid komt in plaats van weinig realistische, slecht onderbouwde proefballonnetjes uit politiek gewin
De individuele boeren zitten vast in een tragedy of the commons-situatie. Het is aan de overheid om die te doorbreken maar dat wordt niet gedaan. Als de overheid geen norm stelt is het voor een individuele boer suicidaal om dan maar aan zelfnormering te doen.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Zowel de politiek als de boeren en de industrie hebben bewust het mest- en stikstofprobleem zo lang als mogelijk voor zich uit geschoven. Het wordt tijd om hard in te grijpen en normerend op te gaan treden. We kunnen ons simpelweg niet veroorloven nog langer te wachten, de piekbelasters nabij natura2000 gebieden hebben grotendeels geen toekomst. Dat is een harde boodschap maar wel de realiteit die we onder ogen moeten zien. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
Maar volgens de Wageningen Universiteit ben je er dan nog lang niet.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
De gevolgen gaan natuurlijk groot zijn, een gemeente als Barneveld heeft 510 piekbelasters, voor zo’n omgeving is ingrijpen natuurlijk enorm.quote:Op maandag 27 januari 2025 22:16 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gaat wmb helemaal niet om straffen maar om eerlijkheid over het gebrek aan perspectief en als overheid eindelijk verantwoordelijkheid nemen.
Als je piekbelaster bent aan de rand van een Natura2000 gebied, is met grote waarschijnlijkheid de conclusie dat je bedrijfsactiviteiten moeten stoppen of extreem afgeschaald moeten worden. Zet dat dan eindelijk als feit neer zodat er duidelijkheid komt in plaats van weinig realistische, slecht onderbouwde proefballonnetjes uit politiek gewin
Nee, het vuurwerkdebat is pas in februari, dan gaat het over een vuurwerkverbod. Gok dat VVD vandaag in het debat over oud en nieuw niet het achterste van haar tong laat zien.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Nou, vandaag het vuurwerkdebat. Benieuwd of het eindelijk tot een totaalverbod komt.
Het verbod kan alleen maar een kwestie van tijd zijn. Zelfs de T lijkt het nu wel mooi geweest te vindenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, het vuurwerkdebat is pas in februari, dan gaat het over een vuurwerkverbod. Gok dat VVD vandaag in het debat over oud en nieuw niet het achterste van haar tong laat zien.
Dat het CDA draait is eigenlijk wel logisch, ieder probleem wordt opgelost door te verbieden wat van de priester/dominee niet mag.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het verbod kan alleen maar een kwestie van tijd zijn. Zelfs de T lijkt het nu wel mooi geweest te vinden
Sta jij mooi voor lulquote:Op dinsdag 28 januari 2025 10:36 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het verbod kan alleen maar een kwestie van tijd zijn. Zelfs de T lijkt het nu wel mooi geweest te vinden
Mooi nog 1 partij die logisch nadenkt.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:22 schreef Cyan9 het volgende:
De VVD is duidelijk al tijden niet meer de partij voor de wetshandhavers.
[ x ]
En ook niet de partij van de burgemeesters, terwijl ze in elk geval nog kort geleden de meeste burgemeesters leverden: https://www.politiekeambt(...)-burgemeesters-kopiequote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:22 schreef Cyan9 het volgende:
[ x ]
Moet de VVD doen wat de politie wil? Wat is het punt hier?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:22 schreef Cyan9 het volgende:
Oom Hanca denkt weer in de toekomst te kunnen kijkenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dit jaar is blijkbaar te snel, maar 5 jaar gaat het niet meer duren.
Ik doelde nu op het standpunt van de VVD.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:30 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oom Hanca denkt weer in de toekomst te kunnen kijken
Dit hangt volledig af van de volgende verkiezingen.
Voor de partij die altijd zegt op te komen voor de belangen van o.a. de politie (en dat zelfs vaak tot speerpunt maakt in verkiezingen), is het wel frappant dat ze dat de laatste jaren steeds minder laten zien.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:29 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Moet de VVD doen wat de politie wil? Wat is het punt hier?
En hoe weet jij dat ze van gedachten gaan veranderen? Dat weet je nietquote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik doelde nu op het standpunt van de VVD.
Blijkbaar weten ze nu nog steeds niet eens of ze in februari wel of niet voor een verbod zijn, moet dat gesprek nog plaatsvinden: https://www.nd.nl/varia/v(...)aar-houdt-optie-open
Nogmaals, wat is het punt? De VVD moet altijd doen wat de politie zegt? Het zou natuurlijk ook kunnen dat de partij een afweging maakt hé. Dat doen ze somsquote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:36 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Voor de partij die altijd zegt op te komen voor de belangen van o.a. de politie (en dat zelfs vaak tot speerpunt maakt in verkiezingen), is het wel frappant dat ze dat de laatste jaren steeds minder laten zien.
Het valt me op, dat is mijn punt. Zo ingewikkeld is het niet.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 13:38 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nogmaals, wat is het punt? De VVD moet altijd doen wat de politie zegt? Het zou natuurlijk ook kunnen dat de partij een afweging maakt hé. Dat doen ze soms
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |