Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.quote:Op maandag 27 januari 2025 07:38 schreef Hanca het volgende:
Klinkt iig een stuk goedkoper dan eerdere plannen.
Eens dat de uitrol niet simpel gaat zijn, maar simpele oplossingen bestaan niet meer. Dan hadden ze in 1997 moeten doorpakken, toen kon het nog simpel.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.
Ik vraag mij wel af of protesten en verhalen in de media dat partijen nogal benadeeld worden niet meer impact hebben dan de mogelijke rechtzaken.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, want er komen vast geen tienduizend rechtszaken van boeren die hun plafond te laag vinden. Of eindeloze discussies over hoe je die uitstoot dan precies zou moeten meten.
Moet je er genoeg positieve verhalen tegenover zetten, je kunt als politicus de media-cirkel echt wel beïnvloeden.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:25 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik vraag mij wel af of protesten en verhalen in de media dat partijen nogal benadeeld worden niet meer impact hebben dan de mogelijke rechtzaken.
Leuk plan.quote:Op maandag 27 januari 2025 08:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat de boeren dat dan zelf mogen doen. Het biedt de uitweg zonder gedwongen uitkoop die BBB zoekt.
Wat je zegt is trouwens ook niet helemaal waar, ze kunnen er ook voor kiezen agrariër ipv veeboer te worden (evt met nog een klein beetje vee). Ik vraag me alleen af of dat van Schiermonnikoog dan nog kan: daar hebben alle boeren 40% ingeleverd om te voorkomen dat er 1 of 2 moesten stoppen.
In een "normale" coalitie zou dit misschien wel mogelijk zijn. Maar als ik zowel de omgang van deze coalitie en de houding van Wilders en van der Plas op dit onderwerp in ongeschouw neem, dan zie ik dit niet snel gebeuren.quote:Op maandag 27 januari 2025 12:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Moet je er genoeg positieve verhalen tegenover zetten, je kunt als politicus de media-cirkel echt wel beïnvloeden.
BBB lijkt nu toch vooral wanhopig op zoek naar een uitweg zonder gedwongen uitkoop, die hebben nu een rapport van hun eigen WUR waarbij ze dit plan kunnen verkopen als 'de boer krijgt weer regie over zijn eigen erf'. Ik zie juist BBB dit nog wel verkopen, de vraag is meer of de rest van de kamer en de rechter vindt dat er op deze manier snel genoeg resultaat kan worden geboekt (aangezien je boeren toch een aanpassingstijd moet geven).quote:Op maandag 27 januari 2025 16:23 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
In een "normale" coalitie zou dit misschien wel mogelijk zijn. Maar als ik zowel de omgang van deze coalitie en de houding van Wilders en van der Plas op dit onderwerp in ongeschouw neem, dan zie ik dit niet snel gebeuren.
Is dit dan hetzelfde als het Boer aan het Roer idee? En is dit anders dan van der Wal haar uitstootreductiekaart?quote:Op maandag 27 januari 2025 16:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
BBB lijkt nu toch vooral wanhopig op zoek naar een uitweg zonder gedwongen uitkoop, die hebben nu een rapport van hun eigen WUR waarbij ze dit plan kunnen verkopen als 'de boer krijgt weer regie over zijn eigen erf'. Ik zie juist BBB dit nog wel verkopen, de vraag is meer of de rest van de kamer en de rechter vindt dat er op deze manier snel genoeg resultaat kan worden geboekt (aangezien je boeren toch een aanpassingstijd moet geven).
Van der Wal ging uit van een kaart per natuurgebied, deze per bedrijf/boer. Uiteindelijk moet de uitstoot natuurlijk wel net zo veel of zelfs meer naar beneden.quote:Op maandag 27 januari 2025 17:53 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Is dit dan hetzelfde als het Boer aan het Roer idee? En is dit anders dan van der Wal haar uitstootreductiekaart?
quote:,,BBB heeft altijd gepleit voor maatwerk en innovatieve oplossingen in plaats van gedwongen opkoop. Het idee om boeren zelf verantwoordelijkheid te geven en hen te motiveren met haalbare en duidelijke doelstellingen sluit daar goed bij aan”
De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:33 schreef Hanca het volgende:
VVD en BBB zijn enthousiast: https://www.ad.nl/politie(...)an-de-baan~ac861a9d/
Van der Plas:
[..]
Bij zeeschepen kan het per satellietquote:Op maandag 27 januari 2025 18:43 schreef probeer het volgende:
[..]
De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.
Daar hebben we rechters voor (en MOB die die rechters wel inschakelt).quote:Op maandag 27 januari 2025 18:43 schreef probeer het volgende:
[..]
De handhaving bij overschrijding zal, net zoals nu al jaren het geval is, wel weer totaal uit blijven.
Ow het zal ook allemaal best prima kunnen.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:48 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Bij zeeschepen kan het per satelliet
MOB die tientallen, zo niet honderdtallen rechtszaken aan gaat spannen tegen boeren die over hun norm heen gaan? Lijkt me totaal onwerkbaar.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar hebben we rechters voor (en MOB die die rechters wel inschakelt).
Ze doen het nu ook al. Natuurlijk is het niet ideaal, maar dan moet de politiek gewoon handhaven.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:55 schreef probeer het volgende:
[..]
MOB die tientallen, zo niet honderdtallen rechtszaken aan gaat spannen tegen boeren die over hun norm heen gaan? Lijkt me totaal onwerkbaar.
Kost niet alleen erg veel geld, maar voornamelijk ook zeer veel tijd. En zo ben je weer tig jaar verder.quote:Op maandag 27 januari 2025 18:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze doen het nu ook al. Natuurlijk is het niet ideaal, maar dan moet de politiek gewoon handhaven.
1 zaak winnen en het gaat op zich snel.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:01 schreef probeer het volgende:
[..]
Kost niet alleen erg veel geld, maar voornamelijk ook zeer veel tijd. En zo ben je weer tig jaar verder.
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?quote:Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
1 zaak winnen en het gaat op zich snel.
En trouwens: zelfs gedwongen uitkoop kost jaren, snel is gewoon niet mogelijk helaas. Als je aangeeft dat een boer die echt niks doet na de eerste boete zijn vergunning verliest, zullen ze echt bijna allemaal wel die doelen willen halen. Sowieso zijn de meeste boeren gewoon welwillend en willen ze best de doelen halen, als ze maar eens duidelijkheid hebben.
Tja, ik hou wel van de rechtsstaat. Dus zelfs als dat een optie is, wil ik het niet. Onteigening kan wel 5 jaar duren.quote:Op maandag 27 januari 2025 20:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?
Echt...quote:Op maandag 27 januari 2025 20:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Kom op, gewoon een criusis uitroepen en een crisiswet optuigen. Of mag dat alleen om enge bruine mensen het land uit te gooien?
Ja, je wil dat de overheid zich niet aan de rechtsstaat houdt? Ook een idee bij jou, bijvoorbeeld de woonvergunning van je huis per direct in trekken? Weet wel wat je wenst...quote:Op maandag 27 januari 2025 21:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Je hoeft die boeren toch helemaal niet uit te kopen om ze te verplichten te stoppen? Het lijkt mij logisch om per direct een hele hoop vergunningen in te trekken. Flink wat controle opzetten om boetes uit te delen als ze toch doorgaan.
Ik denk dat je onderschat hoezeer het bedrijfsmodel van een deel van de veehouders onder druk komt te staan. Als je een intensieve veehouderij hebt zonder veel grond in de buurt van zon gebied kun je echt geen kant op, ook niet met technologie. Wellicht dat ze willen reduceren, maar kunnen en een bedrijfsmodel overhouden is ook een ding. De duidelijkheid is dan vooral duidelijkheid dat het niet uit kan.quote:Op maandag 27 januari 2025 19:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
1 zaak winnen en het gaat op zich snel.
En trouwens: zelfs gedwongen uitkoop kost jaren, snel is gewoon niet mogelijk helaas. Als je aangeeft dat een boer die echt niks doet na de eerste boete zijn vergunning verliest, zullen ze echt bijna allemaal wel die doelen willen halen. Sowieso zijn de meeste boeren gewoon welwillend en willen ze best de doelen halen, als ze maar eens duidelijkheid hebben.
Ja, er is een probleem voor dat type boer, dat onderschat ik helemaal niet. Je zult een uitweg (uitkopen of verhuizing financieren naar een andere plek waar de boer wel verder kan) moeten verzinnen. Waarschijnlijk ontkom je ook niet aan gedwongen uitkoop. Je zult uiteindelijk ook een subsidie moeten geven voor landschapsbeheer. Maar dat is wat anders dan nu zonder enige vorm van rechtsstaat de vergunning van boeren in te trekken. Voor onteigening hebben we gewoon regels, want bij de aanleg van rails of snelwegen komt het vaak genoeg voor. Als je dus gedwongen gaat uitkopen, moet je je aan die regels houden. En dat duurt vaak tussen de 3 en de 5 jaar en als het om een complete boerderij gaat eerder 5 dan 3 jaar.quote:Op maandag 27 januari 2025 21:29 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Ik denk dat je onderschat hoezeer het bedrijfsmodel van een deel van de veehouders onder druk komt te staan. Als je een intensieve veehouderij hebt zonder veel grond in de buurt van zon gebied kun je echt geen kant op, ook niet met technologie. Wellicht dat ze willen reduceren, maar kunnen en een bedrijfsmodel overhouden is ook een ding. De duidelijkheid is dan vooral duidelijkheid dat het niet uit kan.
Je zou willen dat het kabinet zich nu direct richt op gedwongen uitkoop van dat type bedrijf om dat boerwaardig af te handelen, want dat soort bedrijven heeft rond de veluwe bijvoorbeeld geen bestaansrecht. Met alleen normen en de boer aan het roer slogans van de BBB wordt dit echt een kneiterharde sanering in dat soort bedrijven, juist door BBB beleid wat het geld voor een oplossing weg gaf.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |