abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216454962
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

Dan over een paar jaar bij een volgend kabinet kan een commissie wel uitzoeken wie er nog wat krijgt van de staat. De toeslagen slachtoffers wachten ook nog altijd.

Een van de grootste schandalen van de overheid en jij suggereert dat we dit maar moeten toepassen op mensen omdat ze nu eenmaal boer zijn.

Een beetje van het pad geraakt ergens?
pi_216455013
quote:
1s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:36 schreef Hanca het volgende:
Ja, er is een probleem voor dat type boer, dat onderschat ik helemaal niet. Je zult een uitweg (uitkopen of verhuizing financieren naar een andere plek waar de boer wel verder kan) moeten verzinnen. Waarschijnlijk ontkom je ook niet aan gedwongen uitkoop. Je zult uiteindelijk ook een subsidie moeten geven voor landschapsbeheer. Maar dat is wat anders dan nu zonder enige vorm van rechtsstaat de vergunning van boeren in te trekken. Voor onteigening hebben we gewoon regels, want bij de aanleg van rails of snelwegen komt het vaak genoeg voor. Als je dus gedwongen gaat uitkopen, moet je je aan die regels houden. En dat duurt vaak tussen de 3 en de 5 jaar en als het om een complete boerderij gaat eerder 5 dan 3 jaar.
Ik hecht zoals je weet nogal aan de rechtstaat dus dat begrijp ik.

Echter lijkt het me heel verstandig daar nu mee aan de gang te gaan, elk uitstel van gedwongen uitkoop gaat tot meer tijdsverlies en uiteindelijk meer leed onder boeren leiden. Want die normen komen gewoon.
pi_216455120
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:49 schreef tizitl2 het volgende:

[..]
Ik hecht zoals je weet nogal aan de rechtstaat dus dat begrijp ik.

Echter lijkt het me heel verstandig daar nu mee aan de gang te gaan, elk uitstel van gedwongen uitkoop gaat tot meer tijdsverlies en uiteindelijk meer leed onder boeren leiden. Want die normen komen gewoon.
Ik ben het wel eens met de partijen die gedwongen uitkoop een uiterste redmiddel vinden. Zoveel mogelijk vrijwillige uitkoop en andere manieren van uitstoot verminderen. Ook verder bij natuurgebieden vrijwillige uitkoop openen, zodat er eventueel plekken zijn waar boeren die nu bij een natuurgebied zitten heen kunnen gaan.

Natuurlijk, dat moet zo snel mogelijk, de natuur staat op omvallen of is zelfs al omgevallen. Maar het correct doen, zoveel mogelijk met de boeren, vind ik echt belangrijk. Ja, het landbouwakkoord hier is geklapt. Maar in Denemarken is het wel gelukt. In Spanje werken ze ook met de boeren aan het verminderen van methaan. Ik kan niet geloven dat boeren alleen hier onmogelijk zijn om mee te praten.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216455175
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik ben het wel eens met de partijen die gedwongen uitkoop een uiterste redmiddel vinden. Zoveel mogelijk vrijwillige uitkoop en andere manieren van uitstoot verminderen. Ook verder bij natuurgebieden vrijwillige uitkoop openen, zodat er eventueel plekken zijn waar boeren die nu bij een natuurgebied zitten heen kunnen gaan.

Natuurlijk, dat moet zo snel mogelijk, de natuur staat op omvallen of is zelfs al omgevallen. Maar het correct doen, zoveel mogelijk met de boeren, vind ik echt belangrijk. Ja, het landbouwakkoord hier is geklapt. Maar in Denemarken is het wel gelukt. In Spanje werken ze ook met de boeren aan het verminderen van methaan. Ik kan niet geloven dat boeren alleen hier onmogelijk zijn om mee te praten.
Zowel de politiek als de boeren en de industrie hebben bewust het mest- en stikstofprobleem zo lang als mogelijk voor zich uit geschoven. Het wordt tijd om hard in te grijpen en normerend op te gaan treden. We kunnen ons simpelweg niet veroorloven nog langer te wachten, de piekbelasters nabij natura2000 gebieden hebben grotendeels geen toekomst. Dat is een harde boodschap maar wel de realiteit die we onder ogen moeten zien. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
pi_216455239
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:05 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Zowel de politiek als de boeren en de industrie hebben bewust het mest- en stikstofprobleem zo lang als mogelijk voor zich uit geschoven. Het wordt tijd om hard in te grijpen en normerend op te gaan treden. We kunnen ons simpelweg niet veroorloven nog langer te wachten, de piekbelasters nabij natura2000 gebieden hebben grotendeels geen toekomst. Dat is een harde boodschap maar wel de realiteit die we onder ogen moeten zien. De tijd van pappen en nathouden is voorbij.
De boeren als totale groep, ja klopt wel.

Iedere individuele boer? Nee, zeker niet. En dus moet je die individuele boeren ook niet gaan bestraffen voor fouten die 10 opeenvolgende kabinetten hebben gemaakt.

'De boeren' zijn geen groep. Het zijn stuk voor stuk individuen die momenteel vooral willen weten wat hun toekomstperspectief is.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216455262
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 21:45 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Een van de grootste schandalen van de overheid en jij suggereert dat we dit maar moeten toepassen op mensen omdat ze nu eenmaal boer zijn.

Een beetje van het pad geraakt ergens?
Nee dat suggereer ik helemaal niet. Dat boeren moeten stoppen is geen schandaal het is een logisch gevolg van veel te lang veel te veel vervuilen. Er moeten wel vaker bedrijven stoppen. De boeren kunnen wat mij betreft alleen best wachten tot na mensen die wél benadeeld zijn door onze overheid.

Het BBB frame maakt er een gigantisch drama van dat er mensen moeten stoppen, maar het is de normaalste zaak van de wereld om een carriereswitch te (moeten) maken.
pi_216455326
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
De boeren als totale groep, ja klopt wel.

Iedere individuele boer? Nee, zeker niet. En dus moet je die individuele boeren ook niet gaan bestraffen voor fouten die 10 opeenvolgende kabinetten hebben gemaakt.

'De boeren' zijn geen groep. Het zijn stuk voor stuk individuen die momenteel vooral willen weten wat hun toekomstperspectief is.
Het gaat wmb helemaal niet om straffen maar om eerlijkheid over het gebrek aan perspectief en als overheid eindelijk verantwoordelijkheid nemen.

Als je piekbelaster bent aan de rand van een Natura2000 gebied, is met grote waarschijnlijkheid de conclusie dat je bedrijfsactiviteiten moeten stoppen of extreem afgeschaald moeten worden. Zet dat dan eindelijk als feit neer zodat er duidelijkheid komt in plaats van weinig realistische, slecht onderbouwde proefballonnetjes uit politiek gewin :r
pi_216455386
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het gaat wmb helemaal niet om straffen maar om eerlijkheid over het gebrek aan perspectief en als overheid eindelijk verantwoordelijkheid nemen.

Als je piekbelaster bent aan de rand van een Natura2000 gebied, is met grote waarschijnlijkheid de conclusie dat je bedrijfsactiviteiten moeten stoppen of extreem afgeschaald moeten worden. Zet dat dan eindelijk als feit neer zodat er duidelijkheid komt in plaats van weinig realistische, slecht onderbouwde proefballonnetjes uit politiek gewin :r
Ja, dat kaartje waar het WUR het over heeft moet er komen. Dan is idd duidelijk wie er een enorm probleem heeft.

Maar dan nog moeten boeren wat mij betreft eerst kunnen kiezen wat ze willen. Wie weet is zo'n piekbelaster ook alleen maar piekbelaster door het systeem, doordat de Rabobank hem knel heeft met allerlei leningen en de boer niet anders denkt te kunnen. Maar wie weet is er wel uit te komen. Of wil zo iemand dan toch uitgekocht worden of verplaatsen. Altijd beter dan de harde onteigeningsprocedure via de rechter.

Dat kaartje zou er in april of mei oid moeten kunnen liggen, het voorwerk is al gedaan met het kaartje van Van der Wal.
  dinsdag 28 januari 2025 @ 00:21:22 #184
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_216456093
quote:

[..]
De individuele boeren zitten vast in een tragedy of the commons-situatie. Het is aan de overheid om die te doorbreken maar dat wordt niet gedaan. Als de overheid geen norm stelt is het voor een individuele boer suicidaal om dan maar aan zelfnormering te doen.

[ Bericht 5% gewijzigd door -XOR- op 28-01-2025 00:27:06 ]
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_216456739
quote:

[..]
Maar volgens de Wageningen Universiteit ben je er dan nog lang niet.
quote:
0s.gif Op maandag 27 januari 2025 22:16 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

De gevolgen gaan natuurlijk groot zijn, een gemeente als Barneveld heeft 510 piekbelasters, voor zo’n omgeving is ingrijpen natuurlijk enorm.

Ik denk dat we hier wel een heel groot handicap van het politieke systeem zien. Eerder ingrijpen was best lastig, had electorale gevolgen gehad maar had voor de sector beter geweest. Dan maar traineren, traineren, traineren.

En we weten dat dit met de zorg ook gaat gebeuren.

[ Bericht 39% gewijzigd door KaheemSaid op 28-01-2025 08:50:06 ]
pi_216457411
Nou, vandaag het vuurwerkdebat. Benieuwd of het eindelijk tot een totaalverbod komt.
pi_216457495
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:25 schreef Spablauw214 het volgende:
Nou, vandaag het vuurwerkdebat. Benieuwd of het eindelijk tot een totaalverbod komt.
Nee, het vuurwerkdebat is pas in februari, dan gaat het over een vuurwerkverbod. Gok dat VVD vandaag in het debat over oud en nieuw niet het achterste van haar tong laat zien.
pi_216457530
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:33 schreef Hanca het volgende:

[..]
Nee, het vuurwerkdebat is pas in februari, dan gaat het over een vuurwerkverbod. Gok dat VVD vandaag in het debat over oud en nieuw niet het achterste van haar tong laat zien.
Het verbod kan alleen maar een kwestie van tijd zijn. Zelfs de T lijkt het nu wel mooi geweest te vinden :')
pi_216458842
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Het verbod kan alleen maar een kwestie van tijd zijn. Zelfs de T lijkt het nu wel mooi geweest te vinden :')
Dat het CDA draait is eigenlijk wel logisch, ieder probleem wordt opgelost door te verbieden wat van de priester/dominee niet mag.

Als het er doorkomt is het natuurlijk weer van de zotte waar een gebrek aan handhaving en een stel raddraaiers het verpest voor de mederheid. En ipv dat aan te pakken gooien we er meer weer aan verbod tegenaan, waardeloze politiek.
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 13:22:00 #190
375570 crew  Cyan9
pi_216458903
De VVD is duidelijk al tijden niet meer de partij voor de wetshandhavers.
twitter
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_216458956
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 10:36 schreef Spablauw214 het volgende:

[..]
Sta jij mooi voor lul :D
pi_216458958
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:22 schreef Cyan9 het volgende:
[ x ]
Mooi nog 1 partij die logisch nadenkt.
pi_216458960
quote:
[ x ]
En ook niet de partij van de burgemeesters, terwijl ze in elk geval nog kort geleden de meeste burgemeesters leverden: https://www.politiekeambt(...)-burgemeesters-kopie

Maar dit jaar is blijkbaar te snel, maar 5 jaar gaat het niet meer duren.
pi_216458995
quote:

Moet de VVD doen wat de politie wil? Wat is het punt hier?
pi_216459001
quote:
1s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:26 schreef Hanca het volgende:

[..]

Maar dit jaar is blijkbaar te snel, maar 5 jaar gaat het niet meer duren.
Oom Hanca denkt weer in de toekomst te kunnen kijken _O-

Dit hangt volledig af van de volgende verkiezingen.
pi_216459072
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:30 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Oom Hanca denkt weer in de toekomst te kunnen kijken _O-

Dit hangt volledig af van de volgende verkiezingen.
Ik doelde nu op het standpunt van de VVD.
Blijkbaar weten ze nu nog steeds niet eens of ze in februari wel of niet voor een verbod zijn, moet dat gesprek nog plaatsvinden: https://www.nd.nl/varia/v(...)aar-houdt-optie-open
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 13:36:57 #197
375570 crew  Cyan9
pi_216459078
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:29 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Moet de VVD doen wat de politie wil? Wat is het punt hier?
Voor de partij die altijd zegt op te komen voor de belangen van o.a. de politie (en dat zelfs vaak tot speerpunt maakt in verkiezingen), is het wel frappant dat ze dat de laatste jaren steeds minder laten zien.
pi_216459095
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:36 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik doelde nu op het standpunt van de VVD.
Blijkbaar weten ze nu nog steeds niet eens of ze in februari wel of niet voor een verbod zijn, moet dat gesprek nog plaatsvinden: https://www.nd.nl/varia/v(...)aar-houdt-optie-open
En hoe weet jij dat ze van gedachten gaan veranderen? Dat weet je niet :)
pi_216459099
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:36 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Voor de partij die altijd zegt op te komen voor de belangen van o.a. de politie (en dat zelfs vaak tot speerpunt maakt in verkiezingen), is het wel frappant dat ze dat de laatste jaren steeds minder laten zien.
Nogmaals, wat is het punt? De VVD moet altijd doen wat de politie zegt? Het zou natuurlijk ook kunnen dat de partij een afweging maakt hé. Dat doen ze soms :)
  Moderator dinsdag 28 januari 2025 @ 13:42:14 #200
375570 crew  Cyan9
pi_216459142
quote:
0s.gif Op dinsdag 28 januari 2025 13:38 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Nogmaals, wat is het punt? De VVD moet altijd doen wat de politie zegt? Het zou natuurlijk ook kunnen dat de partij een afweging maakt hé. Dat doen ze soms :)
Het valt me op, dat is mijn punt. Zo ingewikkeld is het niet.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')