abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 24 januari 2025 @ 00:01:52 #26
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216409337
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.
Mwar Rob Jetten zegt dit nergens. Dus je punt slaat nergens op. Misschien moet je je daar eens druk over maken.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 07:45:11 #27
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216409952
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Voor een vliegtuig heb je twee stroken asfalt of beton nodig, tussen deze twee stroken hoef je niets te investeren. Dat is het ongeluk wat de trein zakelijk heeft.
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216410229
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
pi_216410304
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...


De trein is een schitterend vervoermiddel, maar zodra je in een volgebouwd land rails bij gaat moeten leggen is het gewoon erg duur, helaas. Knooppunten als Utrecht zitten ook al aan hun maximum qua treinen, dus veel meer toevoegen op het bestaande spoor gaat ook niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216410403
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...


De trein is een schitterend vervoermiddel, maar zodra je in een volgebouwd land rails bij gaat moeten leggen is het gewoon erg duur, helaas. Knooppunten als Utrecht zitten ook al aan hun maximum qua treinen, dus veel meer toevoegen op het bestaande spoor gaat ook niet.
Dat is toch eigenlijk het punt wat ik maak? Bij een vliegtuig heb je twee stripjes asfalt nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door KaheemSaid op 24-01-2025 09:17:50 ]
pi_216410404
Gewoon lekker met de auto op vakantie. Dat gaat ook hartstikke goed. Het hoofdwegennetwerk is bijna overal ter wereld in prima staat.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 januari 2025 @ 09:16:54 #32
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216410455
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216410598
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.

Oftewel een jaar lang verkeersleiding staat gelijk aan 5 km Lelylijn in de meest gunstige raming.

Zolang de CO2 uitstoot niet serieus beprijsd wordt is vliegen gewoon goedkoop.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:18:02 #34
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216412393
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:10 schreef Mutant01 het volgende:
Gewoon lekker met de auto op vakantie. Dat gaat ook hartstikke goed. Het hoofdwegennetwerk is bijna overal ter wereld in prima staat.
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.

Hoe ga je trouwens met de auto op bijvoorbeeld de Griekse, Italiaanse, Spaanse of Portugese eilanden komen?
pi_216412431
Ik wist helemaal niet dat er binnen de FNV nog een stemming geweest is over het nieuwe pensioenstelsel.
pi_216412538
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:20 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik wist helemaal niet dat er binnen de FNV nog een stemming geweest is over het nieuwe pensioenstelsel.
Stemming van het ledenparlement. FNV snapte ook wel dat je zoiets niet moet voorleggen aan al je leden gezien de complexiteit.
pi_216412762
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:18 schreef Zelva het volgende:

[..]
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.

Hoe ga je trouwens met de auto op bijvoorbeeld de Griekse, Italiaanse, Spaanse of Portugese eilanden komen?
Met een ferry.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 januari 2025 @ 13:30:59 #38
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216413225
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Met een ferry.
Oké, ik wil dus bijvoorbeeld naar Madeira met de auto.

Dan moet ik eerst 2400 kilometer rijden naar Portimão, wat minstens twee dagen duurt. Daarna kan ik op de veerboot naar Madeira. Reistijd 24 uur. Klinkt dat aantrekkelijk?

Laat maar, die is alweer gecanceld. Er is momenteel geen veerboot die tussen het vasteland van Portugal en Madeira vaart.

Heb je nog meer opties, die niet tot gevolg hebben dat Madeira volledig instort en er geen droog brood meer te verdienen is voor de mensen aldaar?
pi_216413432
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:31 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.

Oftewel een jaar lang verkeersleiding staat gelijk aan 5 km Lelylijn in de meest gunstige raming.

Zolang de CO2 uitstoot niet serieus beprijsd wordt is vliegen gewoon goedkoop.
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.

Ondertussen zijn bedrijven als Schiphol gewoon boeren aan het uitkopen om de uitstoot te compenseren en zijn andere bedrijven boeren en gemeentes aan het uitkopen om woningen te bouwen voor hun medewerkers. Zij kunnen wel bouwen als het moet. Een slimme overheid zou hier op inspringen en samen gaan werken met die bedrijven maar ja, ook de partij waar ik ideologisch het dichtst bij sta doet niks. Van de oppositie valt sowieso niets te verwachten natuurlijk.
pi_216413923
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.

Ondertussen zijn bedrijven als Schiphol gewoon boeren aan het uitkopen om de uitstoot te compenseren en zijn andere bedrijven boeren en gemeentes aan het uitkopen om woningen te bouwen voor hun medewerkers. Zij kunnen wel bouwen als het moet. Een slimme overheid zou hier op inspringen en samen gaan werken met die bedrijven maar ja, ook de partij waar ik ideologisch het dichtst bij sta doet niks. Van de oppositie valt sowieso niets te verwachten natuurlijk.
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?

Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 24-01-2025 14:46:39 ]
pi_216414283
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 16:13:09 #42
375570 crew  Cyan9
pi_216414817
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_216414846
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:13 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.
De intentie lijkt er in elk geval te zijn, dat is vast een start. Nou benieuwd waar ze binnen 2 maanden mee komen. Ik gok op een plan waar 'innovatie' het meest voorkomende woord is...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216414865
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?

Ik ben enigszins sceptisch.
pi_216414937
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?
Omdat dat een uitzondering was. De druk was enorm vanwege de oorlog en Jetten kon geen kant op, hij moest gas regelen en snel. Zie ook de NOS destijds:

quote:
Het project slaagde volgens Hans Coenen, lid van de raad van bestuur van de Gasunie, omdat "alle partijen de urgentie voelden". De dreiging van gezinnen die hun huis niet kunnen verwarmen, industrieën die stil dreigen te vallen en de schok van de Russische inval in Oekraïne zorgden ervoor dat alle problemen en bezwaren werden opgelost. Bouwmateriaal werd 'geleend' van andere projecten, ruim 500 man personeel uit Mozambique, Tsjechië, Australië en andere delen van de wereld werd ingevlogen naar de Eemshaven.
Urgentie kopiëren

Hans Coenen heeft de manier van werken inmiddels met veel mensen uit de energiesector besproken, ook met minister Jetten voor Klimaat en Energie. Coenen denkt dat het navolging krijgt, al zal het niet meevallen om de urgentie van afgelopen jaar te kopiëren. Ook is er geen enkele organisatie in Groningen tegen de gedoogvergunning in beroep gegaan, zijn er geen woningen in de Eemshaven en ligt er geen Natura 2000-gebied in de directe omgeving.

Toch kan de manier van werken navolging krijgen, verwacht ook Marjolein Dieperink, hoogleraar Klimaatverandering en Energietransitie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Wat er in de Eemshaven is gebeurd, is dat marktpartijen en overheden heel dicht op elkaar zijn gaan zitten in een vroeg stadium van het proces en met elkaar hebben bekeken wat er nodig is om het project tot een goed einde te brengen."
Dit geeft precies het probleem aan. Er zijn geen echte praktische bezwaren, er is alleen maar random bullshit op papier wat Nederland op slot houdt. Zo gauw daar wat druk uit de echte wereld op komt lossen al die bezwaren ineens op. Wat mij betreft doen we hetzelfde met de woningcrisis maar niemand in de politiek lijkt daar de urgentie te voelen.

quote:
Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.
Voor Schiphol niet, die vergunning voldoet dus als er een nieuwe aanvraag moet komen wordt die gewoon goedgekeurd.

[ Bericht 2% gewijzigd door MoreDakka op 24-01-2025 16:44:26 ]
pi_216414980
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:17 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?

Ik ben enigszins sceptisch.
De plannen zijn er al lang. De plannen van de provincies bijvoorbeeld. Het rapport van de WUR van afgelopen week. Alleen allemaal bevatten ze uitkoop, eventueel gedwongen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216414992
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 januari 2025 @ 16:31:50 #48
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216414999
Binnen 2 maanden een bak geld vrijmaken en het plan om met de vele vertegenwoordigers van de sector en de lengte-, breedte- en dieptetafels bij elkaar te komen, samen met de provincies, om die te laten bepalen hoe het geld moet worden uitgegeven.

Gewoon de hele riedel van overleggen weer opstarten met een bak geld in het vooruitzicht. Zoiets.
pi_216415090
NSC wil ondertussen dat in het voorstel van Uitermark over de politieke partijen wat begin maart uit komt, komt te staan dat een partij leden moet hebben: https://www.trouw.nl/poli(...)artner-pvv~b91be556/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216415109
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.
Wat de vorige coalitie (en nu voornamelijk oppositie) wilde doen en wat mevrouw Wiersma dag één in de prullenbak gemieterd heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')