Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende: Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten is dat toch een prima eerste stap? Dan kan iedereen nog vliegen, zal het misschien wat duurder worden ja misschien moeten sommige mensen het dan minder doen. Dat vind ik niet meer dan logisch je vraagt toch ook boeren of ze willen stoppen met boeren want uitstoot. Ik heb al een jaar of 10 niet gevlogen en ben het zeker voorlopig niet van plan. Maar ik zal vast nog wel een keer ergens heenvliegen als we op dezelfde weg keihard doorgaan met vervuilen. Want ik heb geen enkel probleem met doen wat ik kan, maar als het voelt als ik persoonlijk tegen de bierkaai ja dan kan ik best een vluchtje hypocriet zijn zonder dat ik het hypocriet vind. Maar ik vind sowieso dat hele boos worden op individuen echt de omgekeerde wereld. Nu het systeem is zoals het is en iedereen vliegt er lustig op rond is het effect van waarom zou je het als enige jezelf ontzeggen vrij groot natuurlijk.
Ja maar banen!!! Open je ogen!quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten is dat toch een prima eerste stap?
Het is natuurlijk wat krom om bij het ene onderwerp Europese regelgeving als beperkend voor het nemen van maatregelen aan te voeren, om bij het andere te zeggen dat we allemaal Europeanen zijn, vind je niet.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Oh ik dacht dat we Europeanen waren.
Ja dat lijkt me een goede treinen vrijstellen en dan vliegtuigen belasten. Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.
Wat bedoel je precies? De EU kan toch een wet aannemen om kerosine te belasten of landen toestaan om dat te doen? We zijn toch Europeaan als ze dat beslissen hebben we dat toch gedaan? Als onze regering iets belist hebben we dat toch ook gedaan omdat we Nederlander zijn.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:30 schreef nostra het volgende:
[..]
Het is natuurlijk wat krom om bij het ene onderwerp Europese regelgeving als beperkend voor het nemen van maatregelen aan te voeren, om bij het andere te zeggen dat we allemaal Europeanen zijn, vind je niet.
Het probleem nu is dat de vliegtaks van 25 euro natuurlijk niemand tegenhoudt, zeker niet op vluchten naar buiten Europa.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ja dat lijkt me een goede treinen vrijstellen en dan vliegtuigen belasten. Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Lijkt me dat kerosine belasten misschien in best wat landen populair zou kunnen zijn?
Voor een vliegtuig heb je twee stroken asfalt of beton nodig, tussen deze twee stroken hoef je niets te investeren. Dat is het ongeluk wat de trein zakelijk heeft.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:27 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.
Ondertussen in de realiteit zijn er personeelstekorten in zo'n beetje elke sector. Wat minder banen mag ook welquote:
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Op zich laat de mens zich nog steeds verneuken door die magische bezwering van de werkgeversmaffia.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Tijn het volgende:
[..]
Ondertussen in de realiteit zijn er personeelstekorten in zo'n beetje elke sector. Wat minder banen mag ook wel
Mee eens. En desnoods sparen die mensen met zo'n reislust maar gewoon flink om enkele in hun leven een lange vliegreis te kunnen maken. Ipv elke paar jaar. Naar all-inclusive-oorden.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....
Het is een soort switch maar dan heb je opeens helemaal niet zoveel meer nodig.
In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
Wat is dat voor onzin om reizen zinloos te noemen. Wat is dan wel zinvol, alleen maar werken ofzo? Veel mensen hebben toch vrienden en familie in het buitenland. Ik wel in elk geval. Een reis met de trein is helemaal niet zo vervuilend. Nogal apart om meteen te gaan van vliegreizen niks in de weg leggen, naar reizen moet bijna compleet stoppen. Ik bedoel zelfs op dit moment zijn er nog lui als Baudet die vinden dat Schiphol maximaal moet uitbreiden. En jij zegt, ach waarom zou je iets van de wereld waar je in leeft willen zien? Als je dan toch zo hard gaat moet dan elke werkgever ook niet verplicht iedereen thuis laten werken voor zover mogelijk.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....
In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
Wat dat betreft ben ik een adept van Godfried Bomans. Die schreef indertijd vele pleidooien op humoristische manier over "de Kunst van het thuisblijven". Hij rommelde het liefst een beetje in de achtertuin met strooien hoed op en zat daar geregeld neer met de Vrouw en een kopje thee een later in de middag een borrel of 2.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:50 schreef probeer het volgende:
[..]
Mee eens. En desnoods sparen die mensen met zo'n reislust maar gewoon flink om enkele in hun leven een lange vliegreis te kunnen maken. Ipv elke paar jaar. Naar all-inclusive-oorden.
ik wil wel nog naar Mekka hoorquote:Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Wat is dat voor onzin om reizen zinloos te noemen. Wat is dan wel zinvol, alleen maar werken ofzo? Veel mensen hebben toch vrienden en familie in het buitenland.
Maar hoe ga je die vrouw dan ontmoeten?quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:56 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Wat dat betreft ben ik een adept van Godfried Bomans. Die schreef indertijd vele pleidooien op humoristische manier over "de Kunst van het thuisblijven". Hij rommelde het liefst een beetje in de achtertuin met strooien hoed op en zat daar geregeld neer met de Vrouw en een kopje thee een later in de middag een borrel of 2.
Gewoon in Haarlem in het Café dacht ik. Net zoals dat ging lang voordat men de hele wereld meende te moeten bereizen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:11 schreef Zelva het volgende:
[..]
Maar hoe ga je die vrouw dan ontmoeten?
Nouja volgens mij zitten we helemaal niet zo ver van elkaar af. Maar ik geloof niet dat af en toe ergens heenreizen een probleem kan zijn. Ik bedoel kom op de meeste mensen maken veel meer kilometers voor hun werk dan voor hun vakanties. Ik snap niet wat er hypocriet zou zijn aan zeggen we moeten veel minder reizen dan we doen. Ik reis al lang veel minder dan gemiddeld. Ik zie vooral een poging om maar met het vingertje naar anderen te kunnen wijzen en hypocrisie schreeuwen. Ik bedoel dus alleen als je helemaal niet reist is het goed? Mag je dan ook niet meer met warm water douchen, geen nieuwe kleren meer kopen etcetera of anders ben je hypocriet over het klimaat? Je kunt toch voor collectief iets doen zijn. Het hele punt van een probleem als klimaat is dat je het collectief moet oplossen. Uiteraard want in je eentje heb je verwaarloosbare impact als groep is die impact veel minder verwaarloosbaar.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.
En dan komen we op Etto's standpunt dat dat hypocriet is.
Wat klopt natuurlijk. Als iedereen het om zijn persoonlijke moverende reden wel in orde vindt (familie in het buitenland) maar voor alle anderen niet omdat het ongewenste gedrag dan in het groot gebeurt dan heb je een probleem in de zin dat er iets niet klopt in de redenering.
Ik bespeur daar een hiaat in de kijk op wat je zelf doet (niet schadelijk) en als anderen precies hetzelfde doen (zeer schadelijk...)
In de hoop het zo een beetje duidelijk gemaakt hebbende verblijf ik mvgr.
Dat vind ik wel een beetje problematisch dat je dit denkt. Hij is m.i. een zeer verstandige user alhier.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Etto heeft uiteraard geen punt het is Etto een van de hersenloze trolls hier. Het woke mind virus heeft echt huisgehouden.
Lol de gast die alleen maar een beetje labeltjes plakt, verongelijkt schreeuwt en duikt. Dat is een bizarre interpretatie.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:21 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat vind ik wel een beetje problematisch dat je dit denkt. Hij is m.i. een zeer verstandige user alhier.
Velen zijn je voorgegaan die dat te voet hebben gedaan. Dus dat kan op een flinke portie Brinta per dag en enig doorzettingsvermogen en natuurlijk wat tijd te besteden.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:03 schreef zakjapannertje het volgende:
[..]
ik wil wel nog naar Mekka hoor
Nou ja daar moet ie zelf maar wat over zeggen. Ik vind het i.i.g. niet terecht. Ik vind ook dat je dit niet zomaar kunt doen.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Lol de gast die alleen maar een beetje labeltjes plakt, verongelijkt schreeuwt en duikt. Dat is een bizarre interpretatie.
Brinta is niet fairtradequote:Op donderdag 23 januari 2025 23:24 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Velen zijn je voorgegaan die dat te voet hebben gedaan. Dus dat kan op een flinke portie Brinta per dag en enig doorzettingsvermogen en natuurlijk wat tijd te besteden.
Mwar Rob Jetten zegt dit nergens. Dus je punt slaat nergens op. Misschien moet je je daar eens druk over maken.quote:Op donderdag 23 januari 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:
[..]
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?quote:Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Voor een vliegtuig heb je twee stroken asfalt of beton nodig, tussen deze twee stroken hoef je niets te investeren. Dat is het ongeluk wat de trein zakelijk heeft.
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 07:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...quote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
Dat is toch eigenlijk het punt wat ik maak? Bij een vliegtuig heb je twee stripjes asfalt nodig.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...
De trein is een schitterend vervoermiddel, maar zodra je in een volgebouwd land rails bij gaat moeten leggen is het gewoon erg duur, helaas. Knooppunten als Utrecht zitten ook al aan hun maximum qua treinen, dus veel meer toevoegen op het bestaande spoor gaat ook niet.
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:10 schreef Mutant01 het volgende:
Gewoon lekker met de auto op vakantie. Dat gaat ook hartstikke goed. Het hoofdwegennetwerk is bijna overal ter wereld in prima staat.
Stemming van het ledenparlement. FNV snapte ook wel dat je zoiets niet moet voorleggen aan al je leden gezien de complexiteit.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:20 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik wist helemaal niet dat er binnen de FNV nog een stemming geweest is over het nieuwe pensioenstelsel.
Met een ferry.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 12:18 schreef Zelva het volgende:
[..]
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.
Hoe ga je trouwens met de auto op bijvoorbeeld de Griekse, Italiaanse, Spaanse of Portugese eilanden komen?
Oké, ik wil dus bijvoorbeeld naar Madeira met de auto.quote:
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 09:31 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.
Oftewel een jaar lang verkeersleiding staat gelijk aan 5 km Lelylijn in de meest gunstige raming.
Zolang de CO2 uitstoot niet serieus beprijsd wordt is vliegen gewoon goedkoop.
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 13:50 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.
Ondertussen zijn bedrijven als Schiphol gewoon boeren aan het uitkopen om de uitstoot te compenseren en zijn andere bedrijven boeren en gemeentes aan het uitkopen om woningen te bouwen voor hun medewerkers. Zij kunnen wel bouwen als het moet. Een slimme overheid zou hier op inspringen en samen gaan werken met die bedrijven maar ja, ook de partij waar ik ideologisch het dichtst bij sta doet niks. Van de oppositie valt sowieso niets te verwachten natuurlijk.
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/
Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
De intentie lijkt er in elk geval te zijn, dat is vast een start. Nou benieuwd waar ze binnen 2 maanden mee komen. Ik gok op een plan waar 'innovatie' het meest voorkomende woord is...quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:13 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.
Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/
Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Omdat dat een uitzondering was. De druk was enorm vanwege de oorlog en Jetten kon geen kant op, hij moest gas regelen en snel. Zie ook de NOS destijds:quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?
Dit geeft precies het probleem aan. Er zijn geen echte praktische bezwaren, er is alleen maar random bullshit op papier wat Nederland op slot houdt. Zo gauw daar wat druk uit de echte wereld op komt lossen al die bezwaren ineens op. Wat mij betreft doen we hetzelfde met de woningcrisis maar niemand in de politiek lijkt daar de urgentie te voelen.quote:Het project slaagde volgens Hans Coenen, lid van de raad van bestuur van de Gasunie, omdat "alle partijen de urgentie voelden". De dreiging van gezinnen die hun huis niet kunnen verwarmen, industrieën die stil dreigen te vallen en de schok van de Russische inval in Oekraïne zorgden ervoor dat alle problemen en bezwaren werden opgelost. Bouwmateriaal werd 'geleend' van andere projecten, ruim 500 man personeel uit Mozambique, Tsjechië, Australië en andere delen van de wereld werd ingevlogen naar de Eemshaven.
Urgentie kopiëren
Hans Coenen heeft de manier van werken inmiddels met veel mensen uit de energiesector besproken, ook met minister Jetten voor Klimaat en Energie. Coenen denkt dat het navolging krijgt, al zal het niet meevallen om de urgentie van afgelopen jaar te kopiëren. Ook is er geen enkele organisatie in Groningen tegen de gedoogvergunning in beroep gegaan, zijn er geen woningen in de Eemshaven en ligt er geen Natura 2000-gebied in de directe omgeving.
Toch kan de manier van werken navolging krijgen, verwacht ook Marjolein Dieperink, hoogleraar Klimaatverandering en Energietransitie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Wat er in de Eemshaven is gebeurd, is dat marktpartijen en overheden heel dicht op elkaar zijn gaan zitten in een vroeg stadium van het proces en met elkaar hebben bekeken wat er nodig is om het project tot een goed einde te brengen."
Voor Schiphol niet, die vergunning voldoet dus als er een nieuwe aanvraag moet komen wordt die gewoon goedgekeurd.quote:Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.
De plannen zijn er al lang. De plannen van de provincies bijvoorbeeld. Het rapport van de WUR van afgelopen week. Alleen allemaal bevatten ze uitkoop, eventueel gedwongen.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:17 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?
Ik ben enigszins sceptisch.
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.quote:Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.
Wat de vorige coalitie (en nu voornamelijk oppositie) wilde doen en wat mevrouw Wiersma dag één in de prullenbak gemieterd heeft?quote:Op vrijdag 24 januari 2025 16:31 schreef Hanca het volgende:
[..]
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |