abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_216408372
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende: Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten is dat toch een prima eerste stap? Dan kan iedereen nog vliegen, zal het misschien wat duurder worden ja misschien moeten sommige mensen het dan minder doen. Dat vind ik niet meer dan logisch je vraagt toch ook boeren of ze willen stoppen met boeren want uitstoot. Ik heb al een jaar of 10 niet gevlogen en ben het zeker voorlopig niet van plan. Maar ik zal vast nog wel een keer ergens heenvliegen als we op dezelfde weg keihard doorgaan met vervuilen. Want ik heb geen enkel probleem met doen wat ik kan, maar als het voelt als ik persoonlijk tegen de bierkaai ja dan kan ik best een vluchtje hypocriet zijn zonder dat ik het hypocriet vind. Maar ik vind sowieso dat hele boos worden op individuen echt de omgekeerde wereld. Nu het systeem is zoals het is en iedereen vliegt er lustig op rond is het effect van waarom zou je het als enige jezelf ontzeggen vrij groot natuurlijk.
Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.
pi_216408409
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:16 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Kerosine is niet belast toch? Als we dat nou gewoon voor de klimaatschade die het veroorzaakt belasten is dat toch een prima eerste stap?
Ja maar banen!!! Open je ogen!

Zolang dat nog een magische formule is voor werkend Nederland om de massa te bespelen zullen we alles wat vies en voos is blijven doen hier. Dit wegens de sterke lobby van de werkgeversvereniging VNO-NCW. De kanker voor iedereen behalve voor de leden zelf.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216408422
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:26 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Oh ik dacht dat we Europeanen waren.
Het is natuurlijk wat krom om bij het ene onderwerp Europese regelgeving als beperkend voor het nemen van maatregelen aan te voeren, om bij het andere te zeggen dat we allemaal Europeanen zijn, vind je niet.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
pi_216408431
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.
Ja dat lijkt me een goede treinen vrijstellen en dan vliegtuigen belasten. Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Lijkt me dat kerosine belasten misschien in best wat landen populair zou kunnen zijn?
pi_216408463
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:30 schreef nostra het volgende:

[..]
Het is natuurlijk wat krom om bij het ene onderwerp Europese regelgeving als beperkend voor het nemen van maatregelen aan te voeren, om bij het andere te zeggen dat we allemaal Europeanen zijn, vind je niet.
Wat bedoel je precies? De EU kan toch een wet aannemen om kerosine te belasten of landen toestaan om dat te doen? We zijn toch Europeaan als ze dat beslissen hebben we dat toch gedaan? Als onze regering iets belist hebben we dat toch ook gedaan omdat we Nederlander zijn.
pi_216408498
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Ja dat lijkt me een goede treinen vrijstellen en dan vliegtuigen belasten. Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Lijkt me dat kerosine belasten misschien in best wat landen populair zou kunnen zijn?
Het probleem nu is dat de vliegtaks van 25 euro natuurlijk niemand tegenhoudt, zeker niet op vluchten naar buiten Europa.
Als je kerosine alleen in europa gaat belasten dan tanken ze wel in Turkije/marocco/dhubai.

Je zou nog wel kunnen spelen met een variabele vliegtaks afhankelijk van de reisafstand en dat geld kunnen steken in directe treinverbindingen tussen Europese hoofdsteden.

Of misschien juist zakenreizen extra belasten, daar kun je nog wel een financiële afweging maken of het dan nog waard is/niet via Teams kan/een retourtje trein met hotel niet goedkoper is.

Voor (gezins) vakanties zijn de kosten van de trein veels te hoog tov het vliegtuig.
pi_216408571
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:27 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Niet alleen de benzine is niet belast, ook de tickets ansich niet. Dat hebben we in 1946 toch mooi afgesproken met elkaar (en we weten allemaal eenmaal afgesproken internationale verdragen van meer dan 50 jaar oud zijn in beton gegoten /sarcasm). Eigenlijk zou je dan treinen moeten vrijstellen van belasting wil je een gelijk speelveld hebben.
Voor een vliegtuig heb je twee stroken asfalt of beton nodig, tussen deze twee stroken hoef je niets te investeren. Dat is het ongeluk wat de trein zakelijk heeft.
  donderdag 23 januari 2025 @ 22:39:22 #9
12221 Tijn
Powered by MS Paint
pi_216408573
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:30 schreef Bart2002 het volgende:

[..]

Ja maar banen!!!
Ondertussen in de realiteit zijn er personeelstekorten in zo'n beetje elke sector. Wat minder banen mag ook wel :+
pi_216408585
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Als ze dan nog een keer een goed treinnetwerk naar alle Europese hoofdsteden opzetten zou dat zelfs beter kunnen zijn voor de mogelijkheid van een vakantie best ver weg met een kleine portemonnee.
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....

Het is een soort switch maar dan heb je opeens helemaal niet zoveel meer nodig.
In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216408606
Of misschien moet je een onderscheid maken tussen lijnvluchten en prive vliegtuigen (of obv het aantal passagiers oid).
pi_216408626
quote:
2s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Tijn het volgende:

[..]
Ondertussen in de realiteit zijn er personeelstekorten in zo'n beetje elke sector. Wat minder banen mag ook wel :+
Op zich laat de mens zich nog steeds verneuken door die magische bezwering van de werkgeversmaffia.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216408727
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....

Het is een soort switch maar dan heb je opeens helemaal niet zoveel meer nodig.
In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
Mee eens. En desnoods sparen die mensen met zo'n reislust maar gewoon flink om enkele in hun leven een lange vliegreis te kunnen maken. Ipv elke paar jaar. Naar all-inclusive-oorden.
"Pools are perfect for holding water"
pi_216408754
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....

Het is een soort switch maar dan heb je opeens helemaal niet zoveel meer nodig.
In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
Wat is dat voor onzin om reizen zinloos te noemen. Wat is dan wel zinvol, alleen maar werken ofzo? Veel mensen hebben toch vrienden en familie in het buitenland. Ik wel in elk geval. Een reis met de trein is helemaal niet zo vervuilend. Nogal apart om meteen te gaan van vliegreizen niks in de weg leggen, naar reizen moet bijna compleet stoppen. Ik bedoel zelfs op dit moment zijn er nog lui als Baudet die vinden dat Schiphol maximaal moet uitbreiden. En jij zegt, ach waarom zou je iets van de wereld waar je in leeft willen zien? Als je dan toch zo hard gaat moet dan elke werkgever ook niet verplicht iedereen thuis laten werken voor zover mogelijk.
pi_216408846
quote:
14s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:50 schreef probeer het volgende:

[..]
Mee eens. En desnoods sparen die mensen met zo'n reislust maar gewoon flink om enkele in hun leven een lange vliegreis te kunnen maken. Ipv elke paar jaar. Naar all-inclusive-oorden.
Wat dat betreft ben ik een adept van Godfried Bomans. Die schreef indertijd vele pleidooien op humoristische manier over "de Kunst van het thuisblijven". Hij rommelde het liefst een beetje in de achtertuin met strooien hoed op en zat daar geregeld neer met de Vrouw en een kopje thee een later in de middag een borrel of 2.

Dat iedereen en zijn moeder blijkbaar de drang voelt om als een kip zonder kop alsmaar van A naar B te reizen en weer terug en dan weer ergens anders heen is het echte probleem natuurlijk.

Doe je dat niet en dan heb je opeens een verontrustend energie surplus. Er is dan geen probleem. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216408942
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Op zich vind ik het ook geen slecht idee dat de mensen gewoon allemaal thuis blijven. Al dat zinloze gereis. Voor die "drang" moet er een ontzettende complexe en dure infrastructuur opgezet worden. En waarvoor....

Het is een soort switch maar dan heb je opeens helemaal niet zoveel meer nodig.
In het kader van de energiebronnen die allemaal zo'n beetje op zijn is het misschien niet gek en best verstandig om gewoon eens pas op de plaats te maken en al dat reisverlangen op een zeer laag pitje te zetten.
ik wil wel nog naar Mekka hoor
pi_216409014
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Wat is dat voor onzin om reizen zinloos te noemen. Wat is dan wel zinvol, alleen maar werken ofzo? Veel mensen hebben toch vrienden en familie in het buitenland.
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.

En dan komen we op Etto's standpunt dat dat hypocriet is.

Wat klopt natuurlijk. Als iedereen het om zijn persoonlijke moverende reden wel in orde vindt (familie in het buitenland) maar voor alle anderen niet omdat het ongewenste gedrag dan in het groot gebeurt dan heb je een probleem in de zin dat er iets niet klopt in de redenering.

Ik bespeur daar een hiaat in de kijk op wat je zelf doet (niet schadelijk) en als anderen precies hetzelfde doen (zeer schadelijk...)

In de hoop het zo een beetje duidelijk gemaakt hebbende verblijf ik mvgr. :)
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
  donderdag 23 januari 2025 @ 23:11:51 #18
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216409022
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:56 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Wat dat betreft ben ik een adept van Godfried Bomans. Die schreef indertijd vele pleidooien op humoristische manier over "de Kunst van het thuisblijven". Hij rommelde het liefst een beetje in de achtertuin met strooien hoed op en zat daar geregeld neer met de Vrouw en een kopje thee een later in de middag een borrel of 2.
Maar hoe ga je die vrouw dan ontmoeten?
pi_216409033
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:11 schreef Zelva het volgende:

[..]
Maar hoe ga je die vrouw dan ontmoeten?
Gewoon in Haarlem in het Café dacht ik. Net zoals dat ging lang voordat men de hele wereld meende te moeten bereizen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216409073
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.

En dan komen we op Etto's standpunt dat dat hypocriet is.

Wat klopt natuurlijk. Als iedereen het om zijn persoonlijke moverende reden wel in orde vindt (familie in het buitenland) maar voor alle anderen niet omdat het ongewenste gedrag dan in het groot gebeurt dan heb je een probleem in de zin dat er iets niet klopt in de redenering.

Ik bespeur daar een hiaat in de kijk op wat je zelf doet (niet schadelijk) en als anderen precies hetzelfde doen (zeer schadelijk...)

In de hoop het zo een beetje duidelijk gemaakt hebbende verblijf ik mvgr. :)
Nouja volgens mij zitten we helemaal niet zo ver van elkaar af. Maar ik geloof niet dat af en toe ergens heenreizen een probleem kan zijn. Ik bedoel kom op de meeste mensen maken veel meer kilometers voor hun werk dan voor hun vakanties. Ik snap niet wat er hypocriet zou zijn aan zeggen we moeten veel minder reizen dan we doen. Ik reis al lang veel minder dan gemiddeld. Ik zie vooral een poging om maar met het vingertje naar anderen te kunnen wijzen en hypocrisie schreeuwen. Ik bedoel dus alleen als je helemaal niet reist is het goed? Mag je dan ook niet meer met warm water douchen, geen nieuwe kleren meer kopen etcetera of anders ben je hypocriet over het klimaat? Je kunt toch voor collectief iets doen zijn. Het hele punt van een probleem als klimaat is dat je het collectief moet oplossen. Uiteraard want in je eentje heb je verwaarloosbare impact als groep is die impact veel minder verwaarloosbaar.

Etto heeft uiteraard geen punt het is Etto een van de hersenloze trolls hier. Het woke mind virus heeft echt huisgehouden.
pi_216409093
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:18 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Etto heeft uiteraard geen punt het is Etto een van de hersenloze trolls hier. Het woke mind virus heeft echt huisgehouden.
Dat vind ik wel een beetje problematisch dat je dit denkt. Hij is m.i. een zeer verstandige user alhier.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216409108
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:21 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat vind ik wel een beetje problematisch dat je dit denkt. Hij is m.i. een zeer verstandige user alhier.
Lol de gast die alleen maar een beetje labeltjes plakt, verongelijkt schreeuwt en duikt. Dat is een bizarre interpretatie.
pi_216409119
quote:
15s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:03 schreef zakjapannertje het volgende:

[..]
ik wil wel nog naar Mekka hoor
Velen zijn je voorgegaan die dat te voet hebben gedaan. Dus dat kan op een flinke portie Brinta per dag en enig doorzettingsvermogen en natuurlijk wat tijd te besteden.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216409135
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:23 schreef Lord-Ronddraai het volgende:

[..]
Lol de gast die alleen maar een beetje labeltjes plakt, verongelijkt schreeuwt en duikt. Dat is een bizarre interpretatie.
Nou ja daar moet ie zelf maar wat over zeggen. Ik vind het i.i.g. niet terecht. Ik vind ook dat je dit niet zomaar kunt doen.
vrijdag 9 december 2016 15:58 schreef Ringo het volgende:
Welke discussie? Ik zie alleen maar harige kerels die elkaar de rug inzepen.
pi_216409200
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:24 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Velen zijn je voorgegaan die dat te voet hebben gedaan. Dus dat kan op een flinke portie Brinta per dag en enig doorzettingsvermogen en natuurlijk wat tijd te besteden.
Brinta is niet fairtrade :{w Het wordt toch een kruiscruiseschip denk ik 8-)
  vrijdag 24 januari 2025 @ 00:01:52 #26
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216409337
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 23:10 schreef Bart2002 het volgende:

[..]
Dat was zo'n beetje mijn punt en ook die van Rob Jetten: als "IK" het doe dan is het geen enkel probleem maar als IEDEREEN het doet (x 1 miljard) dan is het een ramp.
Mwar Rob Jetten zegt dit nergens. Dus je punt slaat nergens op. Misschien moet je je daar eens druk over maken.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 07:45:11 #27
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216409952
quote:
0s.gif Op donderdag 23 januari 2025 22:39 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Voor een vliegtuig heb je twee stroken asfalt of beton nodig, tussen deze twee stroken hoef je niets te investeren. Dat is het ongeluk wat de trein zakelijk heeft.
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216410229
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 07:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Wel eens van Luchtverkeersleiding gehoord? Of wou je al die vliegtuigen maar op de bonnefooi door de lucht laten crossen?
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
pi_216410304
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...


De trein is een schitterend vervoermiddel, maar zodra je in een volgebouwd land rails bij gaat moeten leggen is het gewoon erg duur, helaas. Knooppunten als Utrecht zitten ook al aan hun maximum qua treinen, dus veel meer toevoegen op het bestaande spoor gaat ook niet.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216410403
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Als je bedenkt wat zo'n lelylijn moet kosten...


De trein is een schitterend vervoermiddel, maar zodra je in een volgebouwd land rails bij gaat moeten leggen is het gewoon erg duur, helaas. Knooppunten als Utrecht zitten ook al aan hun maximum qua treinen, dus veel meer toevoegen op het bestaande spoor gaat ook niet.
Dat is toch eigenlijk het punt wat ik maak? Bij een vliegtuig heb je twee stripjes asfalt nodig.

[ Bericht 3% gewijzigd door KaheemSaid op 24-01-2025 09:17:50 ]
pi_216410404
Gewoon lekker met de auto op vakantie. Dat gaat ook hartstikke goed. Het hoofdwegennetwerk is bijna overal ter wereld in prima staat.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 januari 2025 @ 09:16:54 #32
66444 Lord_Vetinari
Si non confectus non reficiat
pi_216410455
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 08:50 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Dat is natuurlijk veel minder kapitaalintensief dan spoorrails, en daarvoor is er dan weer een treinverkeersleider.
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.
De pessimist ziet het duister in de tunnel
De optimist ziet het licht aan het eind van de tunnel
De realist ziet de trein komen
De machinist ziet drie idioten in het spoor staan....
pi_216410598
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:16 schreef Lord_Vetinari het volgende:

[..]
Ja, al die radar- en verbindingsapparatuur kost niks en verkeersleiders pluk je ook zo van de straat na een NHA cursus, natuurlijk.
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.

Oftewel een jaar lang verkeersleiding staat gelijk aan 5 km Lelylijn in de meest gunstige raming.

Zolang de CO2 uitstoot niet serieus beprijsd wordt is vliegen gewoon goedkoop.
  vrijdag 24 januari 2025 @ 12:18:02 #34
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216412393
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:10 schreef Mutant01 het volgende:
Gewoon lekker met de auto op vakantie. Dat gaat ook hartstikke goed. Het hoofdwegennetwerk is bijna overal ter wereld in prima staat.
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.

Hoe ga je trouwens met de auto op bijvoorbeeld de Griekse, Italiaanse, Spaanse of Portugese eilanden komen?
pi_216412431
Ik wist helemaal niet dat er binnen de FNV nog een stemming geweest is over het nieuwe pensioenstelsel.
pi_216412538
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:20 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik wist helemaal niet dat er binnen de FNV nog een stemming geweest is over het nieuwe pensioenstelsel.
Stemming van het ledenparlement. FNV snapte ook wel dat je zoiets niet moet voorleggen aan al je leden gezien de complexiteit.
pi_216412762
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:18 schreef Zelva het volgende:

[..]
Tot de kilometerheffing wordt ingevoerd en op vakantie gaan met de auto al helemaal onbetaalbaar wordt.

Hoe ga je trouwens met de auto op bijvoorbeeld de Griekse, Italiaanse, Spaanse of Portugese eilanden komen?
Met een ferry.
Allah Al Watan Al Malik
  vrijdag 24 januari 2025 @ 13:30:59 #38
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_216413225
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 12:53 schreef Mutant01 het volgende:

[..]
Met een ferry.
Oké, ik wil dus bijvoorbeeld naar Madeira met de auto.

Dan moet ik eerst 2400 kilometer rijden naar Portimão, wat minstens twee dagen duurt. Daarna kan ik op de veerboot naar Madeira. Reistijd 24 uur. Klinkt dat aantrekkelijk?

Laat maar, die is alweer gecanceld. Er is momenteel geen veerboot die tussen het vasteland van Portugal en Madeira vaart.

Heb je nog meer opties, die niet tot gevolg hebben dat Madeira volledig instort en er geen droog brood meer te verdienen is voor de mensen aldaar?
pi_216413432
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 09:31 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
De kosten van alleen de Lelylijn zijn geraamd tussen de 8,2 en 21,4 miljard, dit is dus 60 tot 173 miljoen per kilometer. De kosten voor de verkeersleiding aan personeel en materieel waren volgens het jaarverslag Luchtverkeersleiding Nederland(pagina 91 e.v.) 295 miljoen.

Oftewel een jaar lang verkeersleiding staat gelijk aan 5 km Lelylijn in de meest gunstige raming.

Zolang de CO2 uitstoot niet serieus beprijsd wordt is vliegen gewoon goedkoop.
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.

Ondertussen zijn bedrijven als Schiphol gewoon boeren aan het uitkopen om de uitstoot te compenseren en zijn andere bedrijven boeren en gemeentes aan het uitkopen om woningen te bouwen voor hun medewerkers. Zij kunnen wel bouwen als het moet. Een slimme overheid zou hier op inspringen en samen gaan werken met die bedrijven maar ja, ook de partij waar ik ideologisch het dichtst bij sta doet niks. Van de oppositie valt sowieso niets te verwachten natuurlijk.
pi_216413923
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 13:50 schreef MoreDakka het volgende:

[..]
Dat lijkt me geen juist conclusie, het geeft juist aan dat het bouwen van nieuwe infrastructuur in Nederland zo'n zware bevalling is dat het richting onmogelijk gaat. 99% van het werk van zo'n Lelylijn zit hem niet in het neerleggen van de daadwerkelijke rails, dat kan binnen een paar maanden geregeld zijn als het moet. De overheid kan niet meer bouwen en dat is uiteraard deels de schuld van het uit handen geven van de regie op veel gebieden maar voornamelijk vanwege zoutloos polderen en de enorme macht van NIMBYs, milieugroepen en ander gespuis dat niets anders doen dan rechtszaak na rechtszaak aanspannen. Die verliezen ze meestal uiteindelijk maar het doel is om van uitstel afstel te maken en dat lukt regelmatig. De belangrijkste reden dat zij zoveel macht hebben is dat Nederland qua ruimte zo goed als vol is.

Ondertussen zijn bedrijven als Schiphol gewoon boeren aan het uitkopen om de uitstoot te compenseren en zijn andere bedrijven boeren en gemeentes aan het uitkopen om woningen te bouwen voor hun medewerkers. Zij kunnen wel bouwen als het moet. Een slimme overheid zou hier op inspringen en samen gaan werken met die bedrijven maar ja, ook de partij waar ik ideologisch het dichtst bij sta doet niks. Van de oppositie valt sowieso niets te verwachten natuurlijk.
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?

Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.

[ Bericht 0% gewijzigd door KaheemSaid op 24-01-2025 14:46:39 ]
pi_216414283
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  Moderator vrijdag 24 januari 2025 @ 16:13:09 #42
375570 crew  Cyan9
pi_216414817
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.
Ongeïnteresseerd maar toch aanwezig.
pi_216414846
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:13 schreef Cyan9 het volgende:

[..]
Het valt me ergens nog heel erg mee dat hij dit überhaupt zegt, al moet ik nog maar zien wat er van terecht gaat komen.
De intentie lijkt er in elk geval te zijn, dat is vast een start. Nou benieuwd waar ze binnen 2 maanden mee komen. Ik gok op een plan waar 'innovatie' het meest voorkomende woord is...
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216414865
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 15:13 schreef Hanca het volgende:
Schoof wil binnen 2 maanden nieuwe stikstofplannen en de doelen gewoon halen: https://www.ad.nl/politie(...)s-halen-br~ab13878d/

Het wordt straks kiezen voor VVD: of de zuinige schatkistmeester zijn en de doelen toch laten varen, of geld neerleggen om de doelen te halen.
Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?

Ik ben enigszins sceptisch.
pi_216414937
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Volgens mij heb ik de hier al genoemde Jetten al best veel gehoord over een combi van aanleggen en ondertussen de vergunningen regelen. Hij zei ook eerlijk, het risico is dat je een keert de deksel op je neus krijgt maar wanneer je het niet doet schiet het inderdaad niet op. Vrij vertaald is dit Jetten zei en in het geval de LNG installatie in de Eemshaven ook gedaan heeft. Derhalve snap ik niet helemaal waar vandaan komt dat je bij de huidige oppositie hieromtrent niks te verwachten valt?
Omdat dat een uitzondering was. De druk was enorm vanwege de oorlog en Jetten kon geen kant op, hij moest gas regelen en snel. Zie ook de NOS destijds:

quote:
Het project slaagde volgens Hans Coenen, lid van de raad van bestuur van de Gasunie, omdat "alle partijen de urgentie voelden". De dreiging van gezinnen die hun huis niet kunnen verwarmen, industrieën die stil dreigen te vallen en de schok van de Russische inval in Oekraïne zorgden ervoor dat alle problemen en bezwaren werden opgelost. Bouwmateriaal werd 'geleend' van andere projecten, ruim 500 man personeel uit Mozambique, Tsjechië, Australië en andere delen van de wereld werd ingevlogen naar de Eemshaven.
Urgentie kopiëren

Hans Coenen heeft de manier van werken inmiddels met veel mensen uit de energiesector besproken, ook met minister Jetten voor Klimaat en Energie. Coenen denkt dat het navolging krijgt, al zal het niet meevallen om de urgentie van afgelopen jaar te kopiëren. Ook is er geen enkele organisatie in Groningen tegen de gedoogvergunning in beroep gegaan, zijn er geen woningen in de Eemshaven en ligt er geen Natura 2000-gebied in de directe omgeving.

Toch kan de manier van werken navolging krijgen, verwacht ook Marjolein Dieperink, hoogleraar Klimaatverandering en Energietransitie aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Wat er in de Eemshaven is gebeurd, is dat marktpartijen en overheden heel dicht op elkaar zijn gaan zitten in een vroeg stadium van het proces en met elkaar hebben bekeken wat er nodig is om het project tot een goed einde te brengen."
Dit geeft precies het probleem aan. Er zijn geen echte praktische bezwaren, er is alleen maar random bullshit op papier wat Nederland op slot houdt. Zo gauw daar wat druk uit de echte wereld op komt lossen al die bezwaren ineens op. Wat mij betreft doen we hetzelfde met de woningcrisis maar niemand in de politiek lijkt daar de urgentie te voelen.

quote:
Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.
Voor Schiphol niet, die vergunning voldoet dus als er een nieuwe aanvraag moet komen wordt die gewoon goedgekeurd.

[ Bericht 2% gewijzigd door MoreDakka op 24-01-2025 16:44:26 ]
pi_216414980
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:17 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Jarenlang allerlei zaken verzinnen/bedenken en Schoof geeft zichzelf 2 maanden?

Ik ben enigszins sceptisch.
De plannen zijn er al lang. De plannen van de provincies bijvoorbeeld. Het rapport van de WUR van afgelopen week. Alleen allemaal bevatten ze uitkoop, eventueel gedwongen.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216414992
quote:
1s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 14:37 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ook denk ik dat we helemaal niet hoeven te kijken naar Schiphol die uitstot ruimte overkoopt omdat intern salderen door de raad van state inmiddels teruggefloten is. Zelfs met terugwerkende kracht. Schiphol heeft dan ook een uitdaging qua vergunningen.
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
  vrijdag 24 januari 2025 @ 16:31:50 #48
478082 VoMy
Seksloos kutventje
pi_216414999
Binnen 2 maanden een bak geld vrijmaken en het plan om met de vele vertegenwoordigers van de sector en de lengte-, breedte- en dieptetafels bij elkaar te komen, samen met de provincies, om die te laten bepalen hoe het geld moet worden uitgegeven.

Gewoon de hele riedel van overleggen weer opstarten met een bak geld in het vooruitzicht. Zoiets.
pi_216415090
NSC wil ondertussen dat in het voorstel van Uitermark over de politieke partijen wat begin maart uit komt, komt te staan dat een partij leden moet hebben: https://www.trouw.nl/poli(...)artner-pvv~b91be556/
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
pi_216415109
quote:
0s.gif Op vrijdag 24 januari 2025 16:31 schreef Hanca het volgende:

[..]
Schiphol heeft niet intern gesaldeerd maar daadwerkelijk uitstoot naar beneden gebracht door boeren uit te kopen. Het lijkt er op dat die geen probleem hebben.
Wat de vorige coalitie (en nu voornamelijk oppositie) wilde doen en wat mevrouw Wiersma dag één in de prullenbak gemieterd heeft?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')