Jawel, maar de problemen hebben zich meer verplaatst van legaal naar illegaal vuurwerk. Een heel groot gedeelte van wat vroeger legaal vuurwerk was is inmiddels al verboden.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:08 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
De afgelopen jaren hebben wel laten zien dat dit het probleem niet echt kleiner maakt, of wel? Want daar wordt al jaren op ingezet.
Hoezo? Ik heb er geen moeite mee om te betalen voor zaken die iets van waarde toevoegen voor de samenleving. Een sociaal vangnet ofzo.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je geeft nu mooi het probleem aan van jouw argumentatie. Dit kun je over alles zeggen. De samenleving draait daarvoor op omdat binnen de samenleving mensen elkaar tolereren en dus ook dingen laten doen die ze zelf niet interessant vinden.
Als je een samenleving wil waar je alles langs de lat legt van hoeveel nut het heeft dan kom je uit ergens in de buurt van China.
Precies, en mensen blijven lekker afsteken net zoals in alle gemeentes met verboden dit jaarquote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:15 schreef Spablauw214 het volgende:
Dit gaat gewoon hetzelfde eindigen als met Zwarte Piet. Een hoop geschreeuw en gezeik en over een paar jaar hoor je er geen hond meer over.
Niets, maar daarom zeg ik dus:quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:17 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoezo? Ik heb er geen moeite mee om te betalen voor zaken die iets van waarde toevoegen voor de samenleving. Een sociaal vangnet ofzo.
Wat dragen rellende en vernielende voetbalsupporters precies bij?
Ik weet niet wat jij wil, maar ik zou liever niet die kant op bewegenquote:Als je een samenleving wil waar je alles langs de lat legt van hoeveel nut het heeft dan kom je uit ergens in de buurt van China.
Tering Jantje zeg alsof we moeten kiezen tussen de huidige situatie of een sociaal kredietsysteemquote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:18 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Niets, maar daarom zeg ik dus:
[..]
Ik weet niet wat jij wil, maar ik zou liever niet die kant op bewegen
quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel, maar de problemen hebben zich meer verplaatst van legaal naar illegaal vuurwerk. Een heel groot gedeelte van wat vroeger legaal vuurwerk was is inmiddels al verboden.
https://nos.nl/artikel/25(...)el-in-tien-jaar-tijdquote:In meer dan de helft van de gevallen was legaal vuurwerk afgelopen jaarwisseling de boosdoener. In 8 procent ging het om illegaal vuurwerk. De cijfers zijn niet compleet, omdat omstanders bijvoorbeeld lang niet altijd weten of ze door legaal of illegaal vuurwerk zijn geraakt.
Het meeste oogletsel wordt nog steeds veroorzaakt door legaal vuurwerk.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:16 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jawel, maar de problemen hebben zich meer verplaatst van legaal naar illegaal vuurwerk. Een heel groot gedeelte van wat vroeger legaal vuurwerk was is inmiddels al verboden.
Dat zeg ik niet, maar mooi dat je even laat zien verder geen inhoud te hebbenquote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:20 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Tering Jantje zeg alsof we moeten kiezen tussen de huidige situatie of een sociaal kredietsysteem![]()
Hoezo? Ik heb hierboven een aantal argumenten gegeven op basis waarvan ik voorstander ben van een verbod. Daar kan je het niet mee eens zijn maar dat maakt die argumenten niet minder valide.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:21 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zeg ik niet, maar mooi dat je even laat zien verder geen inhoud te hebben
Ja, omdat er gewoonweg veel meer van is. Daarnaast is dit probleem natuurlijk verwaarloosbaar. Een egotrip van die Tjeerd de Faber die heel graag in de media wil komen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:20 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)el-in-tien-jaar-tijd
Ja, illegaal vuurwerk is een probleem, en ja, de cijfers uit dit artikel zijn niet compleet, maar dit laat toch zien dat legaal vuurwerk net zo hard een groot onderdeel van het probleem is?
Je moet een afweging maken tussen die argumenten en de argumenten tegen een verbod, maar je weigert te erkennen dat die argumenten tegen er zijn. Om dat te verdedigen vlucht je naar een of ander utilitair standpunt dat in de praktijk nooit stand houdt. Dan is er dus geen inhoud.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:23 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Hoezo? Ik heb hierboven een aantal argumenten gegeven op basis waarvan ik voorstander ben van een verbod. Daar kan je het niet mee eens zijn maar dat maakt die argumenten niet minder valide.
Ik denk dat de betreffende omstanders en hulpverleners dat niet met je eens zijn.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:23 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja, omdat er gewoonweg veel meer van is. Daarnaast is dit probleem natuurlijk verwaarloosbaar.
Dat zal, maar dat is geen argument natuurlijk. Als je wil praten over verreikende wetgeving moet je relativeren en alles op schaal bekijken. Een land besturen op basis van anekdotes van individuën is niet mogelijk.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:26 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik denk dat de betreffende omstanders en hulpverleners dat niet met je eens zijn.
Hulpverleners roepen elk jaar harder dat het probleem groeit en dat dit niet houdbaar is. Volgens mij gaat het dan wat verder dan het land besturen op basis van individuen.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:28 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat zal, maar dat is geen argument natuurlijk. Als je wil praten over verreikende wetgeving moet je relativeren en alles op schaal bekijken. Een land besturen op basis van anekdotes van individuën is niet mogelijk.
Leuk geprobeerd maar zo werkt het natuurlijk niet. Er is een verschil tussen het beperken van gebruik van een product en een totaalverbod. Dat weet je zelf ook wel, kom op zeg.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:30 schreef Hanca het volgende:
Het is ook niet alsof een vuurwerkverbod een extra verbod zou zijn. Spelen met explosieven is het hele jaar al verboden, we staan het alleen 1 dag om een gekke reden toe en komen er nu achter dat dat niet verstandig is. Je hoeft dus in principe niet te komen met argumenten voor een verbod (de standaardsituatie),
We hebben toch een totaal verbod op het spelen met explosieven op straat?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk geprobeerd maar zo werkt het natuurlijk niet. Er is een verschil tussen het beperken van gebruik van een product en een totaalverbod. Dat weet je zelf ook wel, kom op zeg.
Dat is exact wat ik zeg: anekdoten van individuën. Zolang je niet definieert wat 'houdbaar' betekent en dat kwantificeert heeft niemand hier iets aan.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:31 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hulpverleners roepen elk jaar harder dat het probleem groeit en dat dit niet houdbaar is. Volgens mij gaat het dan wat verder dan het land besturen op basis van individuen.
Ik heb vanmiddag geleerd dat “het is leuk” blijkbaar prima als argument kan fungeren.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:30 schreef Hanca het volgende:
Het is ook niet alsof een vuurwerkverbod een extra verbod zou zijn. Spelen met explosieven is het hele jaar al verboden, we staan het alleen 1 dag om een gekke reden toe en komen er nu achter dat dat niet verstandig is. Je hoeft dus in principe niet te komen met argumenten voor een verbod (de standaardsituatie), maar voor het één dag niet verbieden. En die argumenten heb ik eigenlijk nog nooit gehoord, behalve 'het is leuk'. Sommige mensen vinden bakstenen bij anderen door het raam gooien ook leuk, mag ook niet. Dus dat is geen argument.
Neen. Categorie 1 vuurwerk mag het hele jaar door verkocht en afgestoken worden. Daarnaast hebben we dus een beperking op hogere categoriën die alleen op bepaalde momenten verkocht en afgestoken mogen worden.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:33 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben toch een totaal verbod op het spelen met explosieven op straat?
Alles verbieden dat leuk is en geen nut heeftquote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:34 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Ik heb vanmiddag geleerd dat “het is leuk” blijkbaar prima als argument kan fungeren.
We hebben een totaal verbod met een uitzondering van 1 dag. Voorstel is die uitzondering er af te halen. Er zijn geen redenen om die uitzondering te laten bestaan.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Neen. Categorie 1 vuurwerk mag het hele jaar door verkocht en afgestoken worden. Daarnaast hebben we dus een beperking op hogere categoriën die alleen op bepaalde momenten verkocht en afgestoken mogen worden.
Word je niet moe van het constant verplaatsen van die doelpalen?quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben een totaal verbod met een uitzondering van 1 dag. Voorstel is die uitzondering er af te halen. Er zijn geen redenen om die uitzondering te laten bestaan.
De discussie gaat alleen nog maar over in hoeverre de argumenten van de voorstanders überhaupt argumenten zijn.quote:Op dinsdag 28 januari 2025 14:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
We hebben een totaal verbod met een uitzondering van 1 dag. Voorstel is die uitzondering er af te halen. Er zijn geen redenen om die uitzondering te laten bestaan.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |