Ik ben dan vooral benieuwd wie het onderzoek heeft aangevraagd, wie het onderzoek heeft uitgevoerd en wat de intentie/opzet van het onderzoek is geweest.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:32 schreef Hanca het volgende:
Nederland blijkt bovengemiddeld islamofoob:
https://www.volkskrant.nl(...)eigen-land~b4262e05/
Dat Nederland een bovengemiddeld discriminerend land was wisten we natuurlijk allemaal al, het is nu alleen nogmaals onderzocht.
In Europa heeft 47% van de moslims te maken gehad met discriminatie, in 2016 was dat 39%. In Nederland is het 55%, Oostenrijk spant de kroon met 71%. Zweden onderaan met 22%. 8 procent van de Europese moslims zegt dat hun kinderen op school worden gepest of uitgesloten, in Nederland is dat 15 procent. Jonge moslims verlaten 3 keer meer dan gemiddeld de school vroegtijdig. Slechts 6% meldt de discriminatie bij school, werkgever of overheid. Europese moslims hebben onder meer te maken met discriminatie op de arbeidsmarkt, bij het zoeken naar woningen, en bij het krijgen van medische zorg.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:36 schreef JAM het volgende: [..] Helaas achter een paywall. Korte samenvatting?
Wellicht ook - maar ik doe maar even een wilde gok hoor - dat mensen die zo stoer zijn om tegen een vrouw in een hoofddoekje te roepen dat ze 'terug moet naar haar eigen land' (of wat dan ook), opeens een héél stuk minder stoer zijn als ze met haar man, broer, zoon, etc. op stap is.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Betreft dit rapport:
https://fra.europa.eu/nl/publication/2024/being-muslim-eu
NL komt er niet goed uit. Vooral moslim-vrouwen worden hier significant vaker lastig gevallen dan mannen (misschien omdat ze dmv een hoofddoek meer herkenbaar zijn).
Het verbaast me allemaal niets. Fijn toch dat we in dat land een regering hebben met daarin partijen die helemaal niet bezig zijn met het voeden van dat soort gedragingen door zich altijd positief en respectvol over een ander uit te laten, ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Europa heeft 47% van de moslims te maken gehad met discriminatie, in 2016 was dat 39%. In Nederland is het 55%, Oostenrijk spant de kroon met 71%. Zweden onderaan met 22%. 8 procent van de Europese moslims zegt dat hun kinderen op school worden gepest of uitgesloten, in Nederland is dat 15 procent. Jonge moslims verlaten 3 keer meer dan gemiddeld de school vroegtijdig. Slechts 6% meldt de discriminatie bij school, werkgever of overheid. Europese moslims hebben onder meer te maken met discriminatie op de arbeidsmarkt, bij het zoeken naar woningen, en bij het krijgen van medische zorg.
Dit zit ook best wel diep in de (politieke) elite in Nederlandquote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Betreft dit rapport:
https://fra.europa.eu/nl/publication/2024/being-muslim-eu
NL komt er niet goed uit. Vooral moslim-vrouwen worden hier significant vaker lastig gevallen dan mannen (misschien omdat ze dmv een hoofddoek meer herkenbaar zijn).
quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Het verbaast me allemaal niets. Fijn toch dat we in dat land een regering hebben met daarin partijen die helemaal niet bezig zijn met het voeden van dat soort gedragingen door zich altijd positief en respectvol over een ander uit te laten, ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging..
Ik merk al een hele tijd dat vooral meeloop achtige types inmiddels heerlijk omgezwaait zijn naar de meest racistische denkbeelden weg te zetten als "is toch gewoon zo" en dan heb ik het over mensen die in de jaren 90 nog "alto" waren en in de jaren 80 "punkerig links" en in 2000 het glazen huis adoreerden m.a.w. alles wat op dat moment in zwang is op de voet volgen. Die zijn nu dus rebels racistischquote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:45 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik ben dan vooral benieuwd wie het onderzoek heeft aangevraagd, wie het onderzoek heeft uitgevoerd en wat de intentie/opzet van het onderzoek is geweest.
Daarnaast hebben de termen discriminatie en racist natuurlijk elk vorm van waarde al geruime tijd verloren. Als je tegenwoordig zegt dat je tegen massa immigratie bent en je komt met hele concrete voorbeelden waarom je dat vindt word je al snel neergezet als racist.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat racisme maar 1 kant op kan werken schijnbaar. Ik lees vaak genoeg dingen over blanke mensen waarvan ik denk: als dit nu over een gekleurd persoon zou gaan dan zou de wereld te klein zijn.
quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:45 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik ben dan vooral benieuwd wie het onderzoek heeft aangevraagd, wie het onderzoek heeft uitgevoerd en wat de intentie/opzet van het onderzoek is geweest.
Daarnaast hebben de termen discriminatie en racist natuurlijk elk vorm van waarde al geruime tijd verloren. Als je tegenwoordig zegt dat je tegen massa immigratie bent en je komt met hele concrete voorbeelden waarom je dat vindt word je al snel neergezet als racist.
Om nog maar te zwijgen over het feit dat racisme maar 1 kant op kan werken schijnbaar. Ik lees vaak genoeg dingen over blanke mensen waarvan ik denk: als dit nu over een gekleurd persoon zou gaan dan zou de wereld te klein zijn.
Daar plaatst links genoeg kritische noten bij en daar laat links van zien dat de problemen die er zijn (ik neem even een slag om de arm hier, omdat ik niet wil zeggen dat ik het met je eens bent dat, bijvoorbeeld, die criminaliteit iets te maken heeft met iemands afkomst) voornamelijk veroorzaakt worden door het rechtse afbraakbeleid dat wij hier de afgelopen twintig jaar (en langer) hebben gehad.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:52 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wordt eens wakker uit je Disney droom man. Respect is een mes wat aan 2 kanten snijdt. In hoeverre durf jij te stellen dat de culturen, die zich hier zo gediscrimineerd voelen, zich anderszijds wel respectvol opstellen? En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat criminaliteit in die groepen significant meer is, maar alleen al over basisdingen als het leren van de taal, het integreren in de cultuur van het land wat alles voor je betaalt en regelt.
Waarom wordt Nederlands altijd gebrek aan respect verweten, maar mogen de anderen alles uitvreten zonder dat links daar ooit eens een kritische noot bij durft te plaatsen?
Voor de zoveelste keer: dat is enorm gedaald de laatste kwart eeuw. Gecorrigeerd voor SES zijn deze groepen amper/niet meer crimineel.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:52 schreef Solispolar het volgende:
En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat criminaliteit in die groepen significant meer is
Twintig jaar rechtse meerderheden, Fortuynisme, mislukte inburgeringswetten, afgebroken (gemengde) volkshuisvesting, gesegregeerd onderwijs, en dat je jezelf diep in de schulden moeten steken helpen allemaal niet.quote:maar alleen al over basisdingen als het leren van de taal, het integreren in de cultuur van het land wat alles voor je betaalt en regelt.
Deze Telegraaf teksten zijn ver bezijden de realiteit en de waarheid.quote:Waarom wordt autochtone Nederlanders altijd gebrek aan respect verweten, maar mogen de anderen alles uitvreten zonder dat links daar ooit eens een kritische noot bij durft te plaatsen?
"Ja maar hunnie doen het ook"quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:52 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Wordt eens wakker uit je Disney droom man. Respect is een mes wat aan 2 kanten snijdt. In hoeverre durf jij te stellen dat de culturen, die zich hier zo gediscrimineerd voelen, zich anderszijds wel respectvol opstellen? En dan heb ik het nog niet eens over het feit dat criminaliteit in die groepen significant meer is, maar alleen al over basisdingen als het leren van de taal, het integreren in de cultuur van het land wat alles voor je betaalt en regelt.
Waarom wordt autochtone Nederlanders altijd gebrek aan respect verweten, maar mogen de anderen alles uitvreten zonder dat links daar ooit eens een kritische noot bij durft te plaatsen?
Ik irriteer me juist meer de tyfus aan types als Starhopper die overal racisme staan te schreeuwen en nooit eens kritisch durven te kijken naar wat er nu feitelijk gebeurt. Zelfs als je ze met keiharde cijfers om de oren slaat dringt het niet door.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:56 schreef Origami94 het volgende:
[..]![]()
Ach kom op. Massa immigratie gaat allang niet meer over integratie of assimilatie. Het gaat vooral over omvolkingstheorieen en "dobbernegers" en gek genoeg hoor ik daar bijna nooit kritiek op van mensen die tegen migratie zijn.
Alsof je schrijft dat FOK! een heel normaal forum is dat een beetje kritisch is en dat totaal niet lijkt op Stormfront terwijl zelfs mods tegenwoordig het erop vinden lijken en een post over asielzoekers in de cel gooien dagenlang ongemodereerd mag blijven staan
Wat houdt die overlast in?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:59 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik irriteer me juist meer de tyfus aan types als Starhopper die overal racisme staan te schreeuwen en nooit eens kritisch durven te kijken naar wat er nu feitelijk gebeurt. Zelfs als je ze met keiharde cijfers om de oren slaat dringt het niet door.
Ik woon zelf in een middelgrote stad en ik heb persoonlijk al behoorlijk overlast door buitenlanders (jaja, racisme. Sue me). Ik zou me niet eens meer in een stad als Amsterdam of Rotterdam willen bevinden, verschrikkelijk.
Volgens mij zijn de mensen die het ontkennen vooral mensen die zelf in een landelijk gebied wonen waar de overlast simpelweg nog niet gearriveerd is. Maar ach, met de spreidingswet op komst is dat ook een kwestie van tijd. Binnenkort ook bij u op de stoep
Als je termen als 'Fortuynisme' en 'telegraafteksten' hanteert dan weet ik waar je staat in deze kwestie en ook wat je niveau is. Verder discussiëren heeft dan weinig zin.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Voor de zoveelste keer: dat is enorm gedaald de laatste kwart eeuw. Gecorrigeerd voor SES zijn deze groepen amper/niet meer crimineel.
[..]
Twintig jaar rechtse meerderheden, Fortuynisme, mislukte inburgeringswetten, afgebroken (gemengde) volkshuisvesting, gesegregeerd onderwijs, en dat je jezelf diep in de schulden moeten steken helpen allemaal niet.
[..]
Deze Telegraaf teksten zijn ver bezijden de realiteit en de waarheid.
Ik ben dan toch benieuwd wat voor een overlast u ervaart van 'buitenlanders'. Dit hier tussen haakjes, omdat ik me afvraag of dat niet gewoon Nederlanders met een kleurtje of een moeilijke achternaam zijn, zogezegd.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:59 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik irriteer me juist meer de tyfus aan types als Starhopper die overal racisme staan te schreeuwen en nooit eens kritisch durven te kijken naar wat er nu feitelijk gebeurt. Zelfs als je ze met keiharde cijfers om de oren slaat dringt het niet door.
Ik woon zelf in een middelgrote stad en ik heb persoonlijk al behoorlijk overlast door buitenlanders (jaja, racisme. Sue me). Ik zou me niet eens meer in een stad als Amsterdam of Rotterdam willen bevinden, verschrikkelijk.
Volgens mij zijn de mensen die het ontkennen vooral mensen die zelf in een landelijk gebied wonen waar de overlast simpelweg nog niet gearriveerd is. Maar ach, met de spreidingswet op komst is dat ook een kwestie van tijd. Binnenkort ook bij u op de stoep
Voor mij persoonlijk? 2x al te maken gehad met intimidatie door groepen van jongeren, bijna tot slaande ruzie aan toe terwijl ik dat nog nooit heb gehad, Irritant gedrag in winkels met het oog op vrouwonvriendelijk gedrag, diefstal van persoonlijke spullen bij ons huis weg waar we op de beelden konden zien wie de daders waren.quote:
Heb je voorbeelden en de details ervan?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:04 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk? 2x al te maken gehad met intimidatie door groepen van jongeren, bijna tot slaande ruzie aan toe terwijl ik dat nog nooit heb gehad, Irritant gedrag in winkels met het oog op vrouwonvriendelijk gedrag, diefstal van persoonlijke spullen bij ons huis weg waar we op de beelden konden zien wie de daders waren.
Voor mensen om mij heen: aanranding, naschreeuwen van vriendinnen en vrouwelijke collega's, diefstal etc.
Zat voorbeelden van genoeg mensen. En nogmaals: ik probeer niemand te overtuigen hoor, geloof lekker wat je zelf wil en volg je eigen lijn. Ik weet alleen precies waarom ik tegenwoordig centrum rechts stem en ik kan dat voor mezelf prima verantwoorden.
Is het hele punt van een discussie juist niet dat je in gesprek gaat met iemand die het niet met je eens is en er een hele andere mening op nahoudt? Verder discussiëren lijkt me dan juist wel zin hebben.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:01 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Als je termen als 'Fortuynisme' en 'telegraafteksten' hanteert dan weet ik waar je staat in deze kwestie en ook wat je niveau is. Verder discussiëren heeft dan weinig zin.
Dit hoor ik ook heel vaak van mensen uit drente die niet of nooit in die steden komen. Dan heb je het over types die zogauw ze er een keer zijn bij iedereen met een kleurtje die ze zien verbaasd staan te kijken. En dan terug komen met verhalen dat er zo veel gekleurden zijn en dat het allemaal tuig is etc etc. Als je dan vraagt wat ze daadwerkelijk aangedaan is door deze mensen komen ze niet verder dan dat ze zich aanstootgevend gedroegen, en als je dan vraagt wat dat dan was, was het meestal het aanhebben van een bepaald kledingstuk. En op zijn ergst een rare blik.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:59 schreef Solispolar het volgende:
Ik zou me niet eens meer in een stad als Amsterdam of Rotterdam willen bevinden, verschrikkelijk.
https://fra.europa.eu/nl/publication/2024/being-muslim-euquote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:45 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Ik ben ook benieuwd, ik ken veel voorbeelden waar het overlast zich beperkt tot "er zijn".quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:01 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik ben dan toch benieuwd wat voor een overlast u ervaart van 'buitenlanders'. Dit hier tussen haakjes, omdat ik me afvraag of dat niet gewoon Nederlanders met een kleurtje of een moeilijke achternaam zijn, zogezegd.
Als we nu toch persoonlijk gaan worden: ik woon al járen in de Schilderswijk, aan de overkant van het kruispunt met wat Wilders jaren geleden zo treffend 'de Shariadriehoek' noemde en ik zal u allemaal zeggen: het valt met de overlast, héél, héél, héél erg mee. Sterker nog: het is bijna alsof er geen overlast is en mensen hier over het algemeen gemoedelijk en liefdevol met elkaar omgaan, zoals mensen dat vrijwel overal op de wereld met elkaar doen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit hoor ik ook heel vaak van mensen uit drente die niet of nooit in die steden komen. Dan heb je het over types die zogauw ze er een keer zijn bij iedereen met een kleurtje die ze zien verbaasd staan te kijken. En dan terug komen met verhalen dat er zo veel gekleurden zijn en dat het allemaal tuig is etc etc. Als je dan vraagt wat ze daadwerkelijk aangedaan is door deze mensen komen ze niet verder dan dat ze zich aanstootgevend gedroegen, en als je dan vraagt wat dat dan was, was het meestal het aanhebben van een bepaald kledingstuk. En op zijn ergst een rare blik.
Het is heel grappig om te zien hoeveel hiervan in the eye of the beholder is. Ikzelf woon in zwolle en werk in Rotterdam en heb een tijd in schiedam gewoond. In die laatste stad ben ik meerdere malen door groepjes jongeren heen gelopen als ze in de weg stonden op de stoep. Meestal waren ze verbaasd dat ik het deed en niet overstak, om vervolgens met veel gemeneer me dingen te vragenwel wonderlijk gedrag maar het geeft ook aan dat het ze amper overkwam, dat iemand die niet tot hun groep behoorde een normale interactie met ze had. (door een groep ouderen of een groep andere jongeren zou ik ook doorheen lopen).
Er is zoveel angst voor de ander en dat wordt volgensmij alleen maar erger.
quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:06 schreef JAM het volgende:
[..]
Is het hele punt van een discussie juist niet dat je in gesprek gaat met iemand die het niet met je eens is en er een hele andere mening op nahoudt? Verder discussiëren lijkt me dan juist wel zin hebben.
Kom op zeg. Jij komt met deze lulkoek:quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:01 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Als je termen als 'Fortuynisme' en 'telegraafteksten' hanteert dan weet ik waar je staat in deze kwestie en ook wat je niveau is. Verder discussiëren heeft dan weinig zin.
Ja precies dit.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit hoor ik ook heel vaak van mensen uit drente die niet of nooit in die steden komen. Dan heb je het over types die zogauw ze er een keer zijn bij iedereen met een kleurtje die ze zien verbaasd staan te kijken. En dan terug komen met verhalen dat er zo veel gekleurden zijn en dat het allemaal tuig is etc etc. Als je dan vraagt wat ze daadwerkelijk aangedaan is door deze mensen komen ze niet verder dan dat ze zich aanstootgevend gedroegen, en als je dan vraagt wat dat dan was, was het meestal het aanhebben van een bepaald kledingstuk. En op zijn ergst een rare blik.
Het is heel grappig om te zien hoeveel hiervan in the eye of the beholder is. Ikzelf woon in zwolle en werk in Rotterdam en heb een tijd in schiedam gewoond. In die laatste stad ben ik meerdere malen door groepjes jongeren heen gelopen als ze in de weg stonden op de stoep. Meestal waren ze verbaasd dat ik het deed en niet overstak, om vervolgens met veel gemeneer me dingen te vragenwel wonderlijk gedrag maar het geeft ook aan dat het ze amper overkwam, dat iemand die niet tot hun groep behoorde een normale interactie met ze had. (door een groep ouderen of een groep andere jongeren zou ik ook doorheen lopen).
Ik denk dat wij in een andere wereld wonen JAM, want ik deel je ervaring dus volledig. Maarja als je er midden in woont (of hebt gewoont) zul je het wel niet begrijpenquote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:10 schreef JAM het volgende:
[..]
Als we nu toch persoonlijk gaan worden: ik woon al járen in de Schilderswijk, aan de overkant van het kruispunt met wat Wilders jaren geleden zo treffend 'de Shariadriehoek' noemde en ik zal u allemaal zeggen: het valt met de overlast, héél, héél, héél erg mee. Sterker nog: het is bijna alsof er geen overlast is en mensen hier over het algemeen gemoedelijk en liefdevol met elkaar omgaan, zoals mensen dat vrijwel overal op de wereld met elkaar doen.
Ja dat gedrag komt alleen voor bij 'buitenlanders' en daarom is dat stellen ook helemaal geen discriminatie. Toen ik een aantal jaar bij een benzinepomp werkte zag ik hoe vaak de 'vrome Nederlander' zich dagelijks schuldig maakte aan dikgedrukte bewering.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:04 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Voor mij persoonlijk? 2x al te maken gehad met intimidatie door groepen van jongeren, bijna tot slaande ruzie aan toe terwijl ik dat nog nooit heb gehad, Irritant gedrag in winkels met het oog op vrouwonvriendelijk gedrag, diefstal van persoonlijke spullen bij ons huis weg waar we op de beelden konden zien wie de daders waren.
Voor mensen om mij heen: aanranding, naschreeuwen van vriendinnen en vrouwelijke collega's, diefstal etc.
Zat voorbeelden van genoeg mensen. En nogmaals: ik probeer niemand te overtuigen hoor, geloof lekker wat je zelf wil en volg je eigen lijn. Ik weet alleen precies waarom ik tegenwoordig centrum rechts stem en ik kan dat voor mezelf prima verantwoorden.
Het is al eerder aangehaald maar wekelijks voetbalgeweld lijkt men soms de schouders over op te halen. 'Zo is het altijd geweest'.quote:
Hier komt nog bij dat een groot deel van de PVV achterban natuurlijk zelf vrouwonvriendelijk is en de internationale coalitie waar Wilders toe behoort hier openlijk voor uit komt (Orban, Trump, FPO enz). Mensenrechten en gelijke behandeling bestaat niet voor hen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:21 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja dat gedrag komt alleen voor bij 'buitenlanders' en daarom is dat stellen ook helemaal geen discriminatie. Toen ik een aantal jaar bij een benzinepomp werkte zag ik hoe vaak de 'vrome Nederlander' zich dagelijks schuldig maakte aan dikgedrukte bewering.
Ik als inwoner van Drenthe herken me niet in het geschetste beeld en betreur de hieruit ontstaande ophef.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:07 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:32 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik als inwoner van Drenthe herken me niet in het geschetste beeld en betreur de hieruit ontstaande ophef.
Je weet wat de problemen zijn met cijfers gebaseerd op self-report surveys?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Europa heeft 47% van de moslims te maken gehad met discriminatie, in 2016 was dat 39%. In Nederland is het 55%, Oostenrijk spant de kroon met 71%. Zweden onderaan met 22%. 8 procent van de Europese moslims zegt dat hun kinderen op school worden gepest of uitgesloten, in Nederland is dat 15 procent. Jonge moslims verlaten 3 keer meer dan gemiddeld de school vroegtijdig. Slechts 6% meldt de discriminatie bij school, werkgever of overheid. Europese moslims hebben onder meer te maken met discriminatie op de arbeidsmarkt, bij het zoeken naar woningen, en bij het krijgen van medische zorg.
Hahahahahahahahaquote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:10 schreef JAM het volgende:
[..]
Als we nu toch persoonlijk gaan worden: ik woon al járen in de Schilderswijk, aan de overkant van het kruispunt met wat Wilders jaren geleden zo treffend 'de Shariadriehoek' noemde en ik zal u allemaal zeggen: het valt met de overlast, héél, héél, héél erg mee. Sterker nog: het is bijna alsof er geen overlast is en mensen hier over het algemeen gemoedelijk en liefdevol met elkaar omgaan, zoals mensen dat vrijwel overal op de wereld met elkaar doen.
Dat die hele andere resultaten geven tussen verschillende landen die op dezelfde manier hun respondenten selecteren?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je weet wat de problemen zijn met cijfers gebaseerd op self-report surveys?
Nee, dat niet. Wel dat die selectie alleen al een probleem is en dat dit soort surveys geen betrouwbare data opleveren.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:42 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat die hele andere resultaten geven tussen verschillende landen die op dezelfde manier hun respondenten selecteren?
Heb je een binnenpretje?quote:
Dat er hier allerlei mensen op zouden duiken om te ontkennen dat Nederland, zoals zo vaak al bewezen, een discriminerend land is wist ik wel, daar had ik geen voorspellende gave voor nodig. Maar ik ga niet met zulke mensen is discussie, sorry.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:35 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Je weet wat de problemen zijn met cijfers gebaseerd op self-report surveys?
Toch als dezelfde methode tussen verschillende landen hele andere resultaten oplevert, kun je met redelijke betrouwbaarheid zeggen dat het verschil er tussen die landen is. Wat niet betrouwbaar is is het daadwerkelijke absolute percentage maar dat is in dit geval helemaal niet zo belangrijk, wat belangrijk is is het verschil tussen de landen. Want dat verschil is wat we hier bespreken, en niet of het nou 55% is misschien wel 53% of 57%.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:43 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nee, dat niet. Wel dat die selectie alleen al een probleem is en dat dit soort surveys geen betrouwbare data opleveren.
Ok, het antwoord is dus nee.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat er hier allerlei mensen op zouden duiken om te ontkennen dat Nederland, zoals zo vaak al bewezen, een discriminerend land is wist ik wel, daar had ik geen voorspellende gave voor nodig. Maar ik ga niet met zulke mensen is discussie, sorry.
Als de data volledig onbetrouwbaar is dan zijn de verschillen tussen de data uit de landen ook onbetrouwbaar. Het zegt dus helemaal niets.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:49 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Toch als dezelfde methode tussen verschillende landen hele andere resultaten oplevert, kun je met redelijke betrouwbaarheid zeggen dat het verschil er tussen die landen is. Wat niet betrouwbaar is is het daadwerkelijke absolute percentage maar dat is in dit geval helemaal niet zo belangrijk, wat belangrijk is is het verschil tussen de landen. Want dat verschil is wat we hier bespreken, en niet of het nou 55% is misschien wel 53% of 57%.
Sowieso een survey onder PVV stemmers in zweden en oostenrijk lijkt me een vrij lastige onderneming.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ok, het antwoord is dus nee.
Een survey onder PVV-stemmers zal soortgelijke resultaten opleveren op vragen als 'is Nederland anti-blank' en 'blanke Nederlanders worden gediscrimineerd' etcetera.
Leuk grapje. Je zou ook een survey kunnen doen onder 'radicaal rechtse' stemmers, zoals de media het tegenwoordig noemt. Ook goed.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:51 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Sowieso een survey onder PVV stemmers in zweden en oostenrijk lijkt me een vrij lastige onderneming.
Defenieer "volledig onbetrouwbaar"? In data van zelf geselecteerde respondenten zou bais kunnen zitten, maar er is geen reden om aan te nemen dat die bias tussen de verschillende lander verschilt. Daarom is een vergelijk niet "volledig onbetrouwbaar" ook al zou je dat graag willen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Als de data volledig onbetrouwbaar is dan zijn de verschillen tussen de data uit de landen ook onbetrouwbaar. Het zegt dus helemaal niets.
De antwoorden op de vragen geven geen betrouwbaar beeld van de werkelijkheid.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Defenieer "volledig onbetrouwbaar"?
Ik ben heel benieuwd of je dan niet op dezelfde resultaten uit komt, ik denk dat er best veel radicaal rechtse stemmers zichzelf gediscrimineerd voelen... ze denken in ieder geval in dat soort termen, andere kant van dezelfde medaille.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:53 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk grapje. Je zou ook een survey kunnen doen onder 'radicaal rechtse' stemmers, zoals de media het tegenwoordig noemt. Ook goed.
Dat verwacht ik ook, inderdaad. De vraag is dan hoe serieus je dat wil nemen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd of je dan niet op dezelfde resultaten uit komt, ik denk dat er best veel radicaal rechtse stemmers zichzelf gediscrimineerd voelen... ze denken in ieder geval in dat soort termen, andere kant van dezelfde medaille.
En dat weet je omdat je het getoetst hebt aan de "werkelijkheid" of omdat je methodlogische fouten hebt gevonden in de opzet van het onderzoek of omdat de uitslag van het onderzoek je niet goed uitkomt? En welke alternatief zou jij wel als betrouwbaar duiden of denk je dat een survey geen betrouwbaar kan hebben.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:54 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
De antwoorden op de vragen geven geen betrouwbaar beeld van de werkelijkheid.
De vraag is eigenlijk meer wat deze cijfers zeggen dan hoe serieus je ze wilt nemen. Daarnaast zou je dit onderzoek nooit moeten duiden op zichzelf maar naast andere onderzoeken moeten leggen om daaruit een beeld te vormen en dat te duiden.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:55 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat verwacht ik ook, inderdaad. De vraag is dan hoe serieus je dat wil nemen.
Ik weet dat een survey als deze geen betrouwbare data oplevert. Dat weten we al heel lang. Alleen al het selecteren van mensen met een bepaalde overtuiging leidt onverbiddelijk tot de motivatie om die overtuiging te verdedigen. In die gemeenschappen leven allerlei mythes en onwaarheden die elkaar versterken en mensen zijn altijd geneigd antwoorden te geven die te verantwoorden zijn aan hun eigen groep, en/of antwoorden waarvan verondersteld wordt dat de onderzoeker die wil horen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En dat weet je omdat je het getoetst hebt aan de "werkelijkheid" of omdat je methodlogische fouten hebt gevonden in de opzet van het onderzoek of omdat de uitslag van het onderzoek je niet goed uitkomt? En welke alternatief zou jij wel als betrouwbaar duiden of denk je dat een survey geen betrouwbaar kan hebben.
Correct, het is ook niet zo gek dat Hanca geen discussie wil. Dit onderzoek is voor hem ook zinloos, hij heeft allang zijn conclusies getrokken. Het dient alleen als validatie voor hemzelf en signalering.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:00 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
De vraag is eigenlijk meer wat deze cijfers zeggen dan hoe serieus je ze wilt nemen. Daarnaast zou je dit onderzoek nooit moeten duiden op zichzelf maar naast andere onderzoeken moeten leggen om daaruit een beeld te vormen en dat te duiden.
Maar we zijn hier geen onderzoek aan het doen, maar lekker aan het onderbuiken.
Ze zijn toch Nederlanders, zijn ze zelf anti-blank dan? Ik vind het ook ver gaan dat Nederland een discriminerend of racistisch land zou zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen racisme of discriminatie is. En ja, in andere landen en en groeperingen speelt racisme net zo goed een rol, dus is het ook niet vreemd dat je zulke resultaten krijgt in het onderzoek. Toch zie ik zelfs in mijn vriendengroep het sentiment bestaan dat het prima is om de rechtsstaat even opzij te zetten voor een groep mensen 'waarvan elke er een teveel is' en je ze gewoon per vliegtuig zonder pardon in een ander land moet zetten. 'Maakt mij niet uit hoe, als het maar gebeurt'. Verder is deze kleine groep mensen verantwoordelijk voor alle problemen onder het mom 'maar elke drukt dan toch al op het bestaande probleem'. En dan gaat het vooral om die groep in ter Apel, maar 'een echte asielzoeker' daar moet nog ruimte voor zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Een survey onder PVV-stemmers zal soortgelijke resultaten opleveren op vragen als 'is Nederland anti-blank' en 'blanke Nederlanders worden gediscrimineerd' etcetera.
Daarom praat ik niet over politiek op een gezellige avond. Best een aanraderquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:02 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ze zijn toch Nederlanders, zijn ze zelf anti-blank dan? Ik vind het ook ver gaan dat Nederland een discriminerend of racistisch land zou zijn, maar dat wil niet zeggen dat er geen racisme of discriminatie is. En ja, in andere landen en en groeperingen speelt racisme net zo goed een rol, dus is het ook niet vreemd dat je zulke resultaten krijgt in het onderzoek. Toch zie ik zelfs in mijn vriendengroep het sentiment bestaan dat het prima is om de rechtsstaat even opzij te zetten voor een groep mensen 'waarvan elke er een teveel is' en je ze gewoon per vliegtuig zonder pardon in een ander land moet zetten. 'Maakt mij niet uit hoe, als het maar gebeurt'. Verder is deze kleine groep mensen verantwoordelijk voor alle problemen onder het mom 'maar elke drukt dan toch al op het bestaande probleem'. En dan gaat het vooral om die groep in ter Apel, maar 'een echte asielzoeker' daar moet nog ruimte voor zijn.
En als je dan naar de cijfers vraagt en waarom daar de rechtsstaat geen probleem zou moeten zijn krijg je antwoorden als 'ja, ik weet niets van al die politieke dingen, maar weet wel dat die mensen een probleem zijn'. Vind het wel lastig, omdat ik meerdere malen gevraagd werd om mijn 'politieke mening' en ik tijdens een gezellige avond wel leukere dingen weet te verzinnen dan een discussie op het niveau van vooral veel oneliners, maar nergens de situatie eigenlijk van weten. Dat terwijl we buiten politiek om de meest geweldige avonden kunnen hebben. Het is lastig over politiek te praten als je verder geen moeite wil doen om iets te onderbouwen met cijfers en feiten tegenover 'ja maar het is toch zo'.
Ik zou het niet doen, maar kan het toch niet laten: dit is geen onderzoek onder een wankele en ondefinieerbare groep als PVV stemmers, dit is een onderzoek onder moslims en een vergelijking tussen zowel landen als jaren. Bij het eerste scoren wij dus slechter dan gemiddels in Europa, bij het tweede blijkt de discriminatie gestegen. Dat is met oa dit onderzoek (en tientallen anderen) ruim bewezen. Ontkennen dat Nederlanders behoorlijk discriminerend zijn gemiddeld heeft dan ook echt geen zin. Of het nu 55%, 60% of 50% van de moslims is die er last van heeft maakt dan niet veel uit. En ja, dat zie je vooral aan jouw rechter kant van het politieke spectrum.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:49 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Probeer het altijd met man en macht te ontwijken, maar vind het wel een probleem dat veel Nederlanders geen reet snappen van de rechtsstaat en in het geval van mijn vrienden bestaat hun dagelijkse baan uit 100% wetgeving, dan verwacht je wel wat meer van op de hoogte te zijn van waarom we toch Nederland zo hebben geregeld.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:03 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Daarom praat ik niet over politiek op een gezellige avond. Best een aanrader
Waarom? Probeer het eens uit te leggen. Je zit er naast, maar ik ben gewoon benieuwd naar de redenering waarom je denkt dat garbage in, garbage out hier niet opgaat bijvoorbeeld. Of waarom dit geen texbook voorbeeld is van social-desirability bias, zoals het heet in het veld waar ik sowieso meer kaas van heb gegeten dan jij.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij hebt duidelijk weinig kaas van zulke onderzoeken gegeten, als je niet snapt dat de onderlinge vergelijking en de vergelijking door de jaren heen juist heel goed kan.
Dat je het niet snapt zegt genoeg, dank je.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom? Probeer het eens uit te leggen. Je zit er naast, maar ik ben gewoon benieuwd naar de redenering waarom je denkt dat garbage in, garbage out hier niet opgaat bijvoorbeeld.
Leuk geprobeerdquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat je het niet snapt zegt genoeg, dank je.
Je snapt het doel van het onderzoek niet eens. Jij denkt dat het doel was om te kijken hoeveel % van Europa discrimineert, oid. Dat is het niet. Daarom slaat je PVV vergelijking ook als een tang op een varken.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:19 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Leuk geprobeerdJe kunt het niet uitleggen, is niet erg. Hoeft ook niet, je hebt zoals gezegd je conclusie al getrokken dus onderbouwing is verder niet nodig.
Hoe kom je daar nou weer bijquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij denkt dat het doel was om te kijken hoeveel % van Europa discrimineert, oid. Dat is het niet.
Ik blijf het bizar vinden dat iemand uit Bangladesh schijnbaar recht heeft op een verblijfsvergunning, huis, uitkering, gratis zorg terwijl aan de andere kant mensen die zijn geboren maar de overlast moeten accepteren, geen recht op een huis hebben en alles zelf kunnen betalen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 09:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Misschien moet je de waarheid accepteren dat we asielmigratie al enorm hebben ingeperkt. Dat er dus niet niks mogelijk is, maar dat we al alle mogelijkheden hebben gebruikt en dat die kleine groep mensen die er nu nog binnen komt ook gewoon binnen hoort te komen.
Beantwoord mijn vraag eens, want je PVV voorbeeld bewijst dat je dat wel dacht.quote:
Dat is dus ook gewoon niet waar, want dat zou bizar zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik blijf het bizar vinden dat iemand uit Bangladesh schijnbaar recht heeft op een verblijfsvergunning, huis, uitkering, gratis zorg terwijl aan de andere kant mensen die zijn geboren maar de overlast moeten accepteren, geen recht op een huis hebben en alles zelf kunnen betalen.
Maar Zweden zijn daar minder gevoelig voor dan Nederlanders?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:01 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik weet dat een survey als deze geen betrouwbare data oplevert. Dat weten we al heel lang. Alleen al het selecteren van mensen met een bepaalde overtuiging leidt onverbiddelijk tot de motivatie om die overtuiging te verdedigen. In die gemeenschappen leven allerlei mythes en onwaarheden die elkaar versterken en mensen zijn altijd geneigd antwoorden te geven die te verantwoorden zijn aan hun eigen groep, en/of antwoorden waarvan verondersteld wordt dat de onderzoeker die wil horen.
Natuurlijk niet, hoe kom je daar nou weer bij?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:31 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Maar Zweden zijn daar minder gevoelig voor dan Nederlanders?
Helaas, je snapt het niet.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Beantwoord mijn vraag eens, want je PVV voorbeeld bewijst dat je dat wel dacht.
Jij snapt het niet, anders was je PVV voorbeeld wel of ze voelen dat PVVers gediscrimineerd worden.quote:
Dat stond op Facebook, zeker?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:29 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik blijf het bizar vinden dat iemand uit Bangladesh schijnbaar recht heeft op een verblijfsvergunning, huis, uitkering, gratis zorg terwijl aan de andere kant mensen die zijn geboren maar de overlast moeten accepteren, geen recht op een huis hebben en alles zelf kunnen betalen.
Bosbeetle snapt het prima dus het probleem ligt bij jouquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:34 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij snapt het niet, anders was je PVV voorbeeld wel of ze voelen dat PVVers gediscrimineerd worden.
Jij wil aan niet lezers van een boek vragen hoe ze het boek vinden. Namelijk: jij wil aan niet moslims vragen of moslims zich gediscrimineerd voelen. Dat was het doel van het onderzoek, namelijk. Het percentage moslims dat zich gediscrimineerd voelt is gestegen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bosbeetle snapt het prima dus het probleem ligt bij jou
Nope.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij wil aan niet lezers van een boek vragen hoe ze het boek vinden. Namelijk: jij wil aan niet moslims vragen of moslims zich gediscrimineerd voelen.
Prima te begrijpen hoor, gewoon even goed lezen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 16:54 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik ben heel benieuwd of je dan niet op dezelfde resultaten uit komt, ik denk dat er best veel radicaal rechtse stemmers zichzelf gediscrimineerd voelen... ze denken in ieder geval in dat soort termen, andere kant van dezelfde medaille.
Wat ik niet snap is dat jij niet snapt dat als er een bias is waarom deze bias dan niet in gelijke mate aanwezig is over de verschillende landen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:34 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Bosbeetle snapt het prima dus het probleem ligt bij jou
Ik lees goed, jij doet alsof een representatieve groep moslims die in alle landen dezelfde vraag krijgt voorgelegd niet te vergelijken is. Of in 2 verschillende jaren dezelfde vraag. Nou, dan snap je er dus niks van, dat is dus wel bewezen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Nope.
[..]
Prima te begrijpen hoor, gewoon even goed lezen.
En dat is exact wat ik zeg, @Bosbeetle snapt het inderdaad prima.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is dat jij niet snapt dat als er een bias is waarom deze bias dan niet in gelijke mate aanwezig is over de verschillende landen.
Deze survey laat zien dat er procentueel meer Nederlandse zelf geselecteerde moslims zich gediscrimineerd voelen dan Zweedse zelf geselecteerde moslims, maar minder dan Oostenrijkse zelf geselecteerde moslims.
Daarnaast zijn er nu meer zelf geselecteerde moslims die deze survey ingevuld hebben die zich gediscrimineerd voelen dan in 2016.
https://www.trouw.nl/buit(...)aar-italie~b4ff2a81/quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is dus ook gewoon niet waar, want dat zou bizar zijn.
Omdat je dat ook niet verwacht, verschillende biases zijn verschillend aanwezig in verschillende gemeenschappen. Islamofobie is vooral een meme. Het politieke klimaat is verschillend, dus de invloed van dat klimaat op de antwoorden ook. Dat is nogal logisch.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:38 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wat ik niet snap is dat jij niet snapt dat als er een bias is waarom deze bias dan niet in gelijke mate aanwezig is over de verschillende landen.
Correct. En daar kun je dus helemaal niets mee, want 'gediscrimineerd voelen' is niet kwantificeerbaar of falsificeerbaar en onderheving aan verschillende biases met verschillende hoeveelheden invloeden binnen diezelfde gemeenschappen. Daarnaast natuurlijk de andere problemen met self-report.quote:Deze survey laat zien dat er procentueel meer Nederlandse zelf geselecteerde moslims zich gediscrimineerd voelen dan Zweedse zelf geselecteerde moslims, maar minder dan Oostenrijkse zelf geselecteerde moslims.
Alweer, nope. Ik zeg dat die vergelijking zinloos is.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik lees goed, jij doet alsof een representatieve groep moslims die in alle landen dezelfde vraag krijgt voorgelegd niet te vergelijken is.
Maar het was juist een onderzoek naar 'gediscrimineerd voelen', nergens anders naar.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:41 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Correct. En daar kun je dus helemaal niets mee, want 'gediscrimineerd voelen' is niet kwantificeerbaar of falsificeerbaar en onderheving aan verschillende biases met verschillende hoeveelheden invloeden binnen diezelfde gemeenschappen.
En dat is dus bewezen onzin, dan snap je niks van dergelijke onderzoeken zoals ik eerder al zei.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alweer, nope. Ik zeg dat die vergelijking zinloos is.
En we zijn het cirkeltje weer rond.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is dus bewezen onzin, dan snap je niks van dergelijke onderzoeken zoals ik eerder al zei.
quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:15 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Waarom? Probeer het eens uit te leggen. Je zit er naast, maar ik ben gewoon benieuwd naar de redenering waarom je denkt dat garbage in, garbage out hier niet opgaat bijvoorbeeld. Of waarom dit geen texbook voorbeeld is van social-desirability bias, zoals het heet in het veld waar ik sowieso meer kaas van heb gegeten dan jij.
Precies, de data is ruis en ruis vergelijken met ruis is zinloos.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar het was juist een onderzoek naar 'gediscrimineerd voelen', nergens anders naar.
quote:An international Belgium-based survey company, Ipsos NV, collected the survey data in the 13 EU countries under the supervision of FRA staff. They collected the data either in person or online:
o Face-to-face interviews - Belgium, France, Greece, Ireland, Italy, Spain
and Sweden;
o Online - Austria, Denmark, Finland, Germany, and Luxembourg;
o Through social media - the Netherlands.
dus al die onderzoeken waarbij vrouwen gevraagd worden of ze zich seksueel geintimideerd voelen kunnen ook in de prullenbak?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Precies, de data is ruis en ruis vergelijken met ruis is zinloos.
Er is geen data gedeeld waaruit je dit onomstotelijk kunt bepalen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Vermaak ons eens met een van je fantastische posts over hoe verschrikkelijk het allemaal niet is. Kom op, je kunt het!quote:
Dat is inderdaad wel een verschillende bias voor de verschillende landen inderdaad.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ik heb het rapport er even bij gepakt, en hier zie ik al een verklaring voor verschillen:
[..]
Ga je nog staken/protesteren 14 november? (Of het was iig in die week)quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, ik ga dat gezuig van je echt niet voeden. Dank je feestelijk. Ik kom wel terug als het weer ergens over gaat hier.
Wat een zuurpruimquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:55 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, ik ga dat gezuig van je echt niet voeden. Dank je feestelijk. Ik kom wel terug als het weer ergens over gaat hier.
Oh, is er weer een staking?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:56 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ga je nog staken 14 november? (Of het was iig in die week)
Dit keer is het wo en wetenschap die demonstreert tegen bezuinigingen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Oh, is er weer een staking?
Nee, vast niet. Ik kan me in de tijd dat ik in het onderwijs werk eigenlijk geen staking herinneren die ik echt steunde.
Ah, deze is tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Tja, nobel doel, maar de enige remedie tegen die maatregelen lijkt me een nieuwe stembusgang.
Omdat het niet om feiten gaat, maar om nieuws zoeken bij je mening. Zie het als in Amerika worden er vele schietpartijen gehouden op scholen, door meestal een man, vorige keer gingen er geruchten dat de dader een transgender was (bleek niet zo te zijn, maar ook als het er wel een was blijft dit verhaal staan) en meteen waren er de bekende lieden die daarop uitmaakte dat ze altijd al gezegd hadden dat transgenders geestelijk gestoord zijn. En hier lieten ze zogenaamd zien waartoe ze in staat zijn. Op dat moment was er bijna elke dag een mass shooting, door niet transgender mannen. Dan is het vreemd om voor die ene keer meteen maatregelen te willen nemen tegen transgenders, maar niet tegen alle eigenschappen op seksueel of wat voor gebied dan ook van alle honderden andere daders. Men is blijkbaar constant op zoek naar iets waar ze van kunnen zeggen 'zie je wel' om vervolgens alle feiten te negeren en op die ene groep alles af te steken.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:53 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Er is geen data gedeeld waaruit je dit onomstotelijk kunt bepalen.
Je aanname van een bias, staat los van de ruizigheid van deze data. Een goede survey heeft ook interne controles.
Een gebiaste sampling levert nog niet persee ruizige data op.
Als deze survey was gepresenteerd als 45% van de Nederlandse moslims voelt zich niet gediscrimineerd, was er ook heel anders op gereageerdquote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Omdat het niet om feiten gaat, maar om nieuws zoeken bij je mening. Zie het als in Amerika worden er vele schietpartijen gehouden op scholen, door meestal een man, vorige keer gingen er geruchten dat de dader een transgender was (bleek niet zo te zijn, maar ook als het er wel een was blijft dit verhaal staan) en meteen waren er de bekende lieden die daarop uitmaakte dat ze altijd al gezegd hadden dat transgenders geestelijk gestoord zijn. En hier lieten ze zogenaamd zien waartoe ze in staat zijn. Op dat moment was er bijna elke dag een mass shooting, door niet transgender mannen. Dan is het vreemd om voor die ene keer meteen maatregelen te willen nemen tegen transgenders, maar niet tegen alle eigenschappen op seksueel of wat voor gebied dan ook van alle honderden andere daders. Men is blijkbaar constant op zoek naar iets waar ze van kunnen zeggen 'zie je wel' om vervolgens alle feiten te negeren en op die ene groep alles af te steken.
Ik merk wel dat de wetenschappelijke wereld er behoorlijk van op de hobbel is. Sowieso zijn we altijd al bezig met het eeuwige gebrek aan 'funding'.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, vast niet. Ik kan me in de tijd dat ik in het onderwijs werk eigenlijk geen staking herinneren die ik echt steunde.
Ah, deze is tegen de bezuinigingen op het hoger onderwijs. Tja, nobel doel, maar de enige remedie tegen die maatregelen lijkt me een nieuwe stembusgang.
Ja, dat begrijp ik best. Deze staking heeft dan ook een wat ander doel dan de afgelopen ik-wil-meer-geld-stakingen. Maar het onderwerp staat nogal ver af van mijn werkveld, dus ik zal alsnog niet aan de staking meedoen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik merk wel dat de wetenschappelijke wereld er behoorlijk van op de hobbel is.
Ja, lijkt me niet echt een staking die veel middelbare school leraren zal trekken, toch? Al zullen die het er in meerderheid vast ook niet mee eens zijn. Maar dat laatste gaat vast ook op voor veel andere beroepsgroepen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:59 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit keer is het wo en wetenschap die demonstreert tegen bezuinigingen.
https://speld.nl/2024/10/(...)uenties-onduidelijk/quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik best. Deze staking heeft dan ook een wat ander doel dan de afgelopen ik-wil-meer-geld-stakingen. Maar het onderwerp staat nogal ver af van mijn werkveld, dus ik zal alsnog niet aan de staking meedoen.
Ik kan niet meedoen want ik geef dan lesquote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, dat begrijp ik best. Deze staking heeft dan ook een wat ander doel dan de afgelopen ik-wil-meer-geld-stakingen. Maar het onderwerp staat nogal ver af van mijn werkveld, dus ik zal alsnog niet aan de staking meedoen.
Ja, dat er nu dan juist geld vanuit de politiek weg valt is tegenvallend. Want dat zie je toch liever dan geld vanuit het bedrijfsleven. Niet omdat het bedrijfsleven de uitkomsten stuurt (daar zijn onze universiteiten denk ik te degelijk voor, grotendeels), maar het bedrijfsleven stuurt natuurlijk wel op onderwerpen waar zij wat aan hebben. Dat is soms prima, maar niet al het onderzoek moet zo gefinancierd worden.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:02 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Ik merk wel dat de wetenschappelijke wereld er behoorlijk van op de hobbel is. Sowieso zijn we altijd al bezig met het eeuwige gebrek aan 'fumding'.
Geen idee. In ieder geval geeft de studie zelf ook al toe dat de resultaten voor Nederland niet representatief zijn:quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:55 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dat is inderdaad wel een verschillende bias voor de verschillende landen inderdaad.
Was de 2016 studie in Nederland ook via social media?
Verder zie ik dat ze in Nederland 337 Turkse moslims, 614 Syriërs en 302 'North African' (dus Marokkanen) via social media (voornamelijk Facebook en Instagram) 'geinterviewd' hebben. Die hebben ze gerekruteerd via een Facebook-advertentie, met incentive:quote:Are the survey findings representative?
The survey findings are representative for each target group (based on country of birth or country of birth of at least one parent) in selected survey countries. For example, the survey findings are representative for Muslim respondents with a Turkish background in Austria or Muslim respondents from African countries south of the Sahara in Denmark. However, the survey results are not representative in the Netherlands, where the
data were collected online through social media channels and in Belgium and Ireland, where respondents were selected using quota sampling.
Voor zover ik kan zien hebben ze voor het eindresultaat alleen de Turkse groep gekozen als 'target' in Nederland. Dit geeft ook meteen aan dat de uitkomst van dit onderzoek eigenlijk niet echt gebruikt kan worden om 'moslims' als één groep te vergelijken tussen landen.quote:The initial incentive was a EUR 15 e-voucher which could be used across various shops in the Netherlands. However, the value of the incentive was reduced to EUR 5 as it became clear that some respondents were completing the survey multiple times, potentially in the hope of financial gain. This did not seem to impact the level of response.
Bedrijfsleven probeert juist vaak mee te plukken aan de funding, vaak proberen ze er juist te verdienen aan deelname in projecten. Door een deel van de ontwikkeling te (laten) doen via wetenschappers. Dan doen ze de matching 'in kind' zodat ze eigenlijk minder kost.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat er nu dan juist geld vanuit de politiek weg valt is tegenvallend. Want dat zie je toch liever dan geld vanuit het bedrijfsleven. Niet omdat het bedrijfsleven de uitkomsten stuurt (daar zijn onze universiteiten denk ik te degelijk voor, grotendeels), maar het bedrijfsleven stuurt natuurlijk wel op onderwerpen waar zij wat aan hebben. Dat is soms prima, maar niet al het onderzoek moet zo gefinancierd worden.
Dat weet ik niet. VNO-NCW voert enorme druk uit. De Eerste Kamer vindt er ook wat van en de opportunisten van JA21 zijn tegen; de BBB Eerste Kamerfractie is geen eenheid. Het CDA vindt de bezuinigingen veel te ver gaan.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Qualitative research bestaat en heeft ook z'n plek. Dat weet je zelf ook wel natuurlijk.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 17:43 schreef Bosbeetle het volgende:
Gelukkig is het alleen maar erg als mensen kwantificeerbaar iets voelen.
* Bosbeetle mompelt iets over een ervaren crisis
Mwa, de meeste pvv stemmers weten dondersgoed waar ze op hebben gestemd. Gevolgen zien ze dan weer minder in.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:11 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat weet ik niet. VNO-NCW voert enorme druk uit. De Eerste Kamer vindt er ook wat van en de opportunisten van JA21 zijn tegen; de BBB Eerste Kamerfractie is geen eenheid. Het CDA vindt de bezuinigingen veel te ver gaan.
Het ligt aan de omvang van de demonstraties natuurlijk (waren er maar demonstraties tegen extreem-rechts zoals in Duitsland ipv dat 50% van de PVV kiezers denkt dat ze op een centrum-rechtse partij hebben gestemd...).
Stel nou dat die behoorlijk omvangrijk zijn, dan zou ik enig effect niet willen uitsluiten.
Ja bedrijfsleven dat de resultaten stuurt topidee.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:10 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Bedrijfsleven probeert juist vaak mee te plukken aan de funding, vaak proberen ze er juist te verdienen aan deelname in projecten. Door een deel van de ontwikkeling te (laten) doen via wetenschappers. Dan doen ze de matching 'in kind' zodat ze eigenlijk minder kost.
Dat mag dan wel zo zijn maar de helft denkt dat de PVV een normale conservatieve partij is.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:23 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Mwa, de meeste pvv stemmers weten dondersgoed waar ze op hebben gestemd. Gevolgen zien ze dan weer minder in.
We lullen een beetje langs elkaar heen denk ik. Wat partij betreft weten ze echt wel waar ze op stemmen. Het probleem is vooral dat hun eigen standpunten gewoon extreem zijn. Mensen beseffen niet hoe snel zaken uit de klauwen lopen zodra je andere bevolkingsgroepen als een probleem ziet. Dit kun je niet op de PVV schuiven, dit zit in de mensen zelf.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Dat mag dan wel zo zijn maar de helft denkt dat de PVV een normale conservatieve partij is. Ze schatten de PVV in als centrum-rechts. In werkelijkheid zitten ze in het Europarlement natuurlijk bij de uiterst rechtse fractie.
Daarom mijn opmerking: hadden we maar demonstraties als in Duitsland. Heel veel mensen weten écht niet dat Mussolini en Göring fans op de PVV lijst staan (maar weten wel over Timmermans zijn lekkere eten en groot Limburgs huis).
Dat lijkt me alleen maar een zegen en zou iedereen moeten doen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 18:28 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Heel veel van wat op Twitter gebeurd gaat ook aan ze voorbij.
Jammer hé als je dagelijkse circlejerk even onderbroken wordt. Maar geen zorgen, je kunt je gang weer gaan hoor.quote:
Ja, maar velen krijgen dus niet de idiotie van Wilders mee.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 19:30 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dat lijkt me alleen maar een zegen en zou iedereen moeten doen.
Valt wel mee wat voor een cirkeljerk (wat een lelijk woord, eigenlijk. Vroeger noemde we dat nog 'witte boterhammen'.) het hier is hoor. Er zitten hier mensen van hele verschillende signatuur die ook de nodige kritiek op elkaar hebben. Gezien het absolute broddelwerk waar dit kabinet ons dag in, dag uit, op trakteert en de aandacht die dat allemaal opzuigt, is het vrij lastig om nog de aandacht te vestigen op veel belangrijker onderwerpen, waar we het dan wel weer oneens over kunnen zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 19:51 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Jammer hé als je dagelijkse circlejerk even onderbroken wordt. Maar geen zorgen, je kunt je gang weer gaan hoor.
Voor iemand die extreem rechts is, lijkt iedereen rond het politieke centrum links.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 20:33 schreef JAM het volgende:
[..]
Valt wel mee wat voor een cirkeljerk (wat een lelijk woord, eigenlijk. Vroeger noemde we dat nog 'witte boterhammen'.) het hier is hoor. Er zitten hier mensen van hele verschillende signatuur die ook de nodige kritiek op elkaars hebbe. Gezien het absolute broddelwerk waar dit kabinet ons dag in, dag uit, op trakteert en de aandacht die dat allemaal opzuigt, is het vrij lastig om nog de aandacht te vestigen op veel belangrijker onderwerpen, waar we het dan wel weer oneens over kunnen zijn.
Het cliché was vroeger dan ook dat 'linksen' het nooit met elkaar eens zijnquote:Op donderdag 24 oktober 2024 20:33 schreef JAM het volgende:
[..]
Valt wel mee wat voor een cirkeljerk (wat een lelijk woord, eigenlijk. Vroeger noemde we dat nog 'witte boterhammen'.) het hier is hoor. Er zitten hier mensen van hele verschillende signatuur die ook de nodige kritiek op elkaar hebben. Gezien het absolute broddelwerk waar dit kabinet ons dag in, dag uit, op trakteert en de aandacht die dat allemaal opzuigt, is het vrij lastig om nog de aandacht te vestigen op veel belangrijker onderwerpen, waar we het dan wel weer oneens over kunnen zijn.
Zoals iemand al zei:quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:13 schreef -XOR- het volgende:
De Noord-Afrikanen verdrijven nu ook de eerlijke Hollandsche (en Zeeuwsche) boer van de sperziebonenmarkt. Vertel mij nog maar eens dat er geen asielcrisis is.
Grappig trouwens dat Bontenbal het heeft over vervreemding en dan aankomt met een voorbeeld van een verdwijnende bakker.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals iemand al zei:
[ x ]
Ja, wat moeten ze dan wel doen? Helemaal weg blijven natuurlijk. Maar daar gaan we weer, het kan niet en rechts Nederland wil dat ook helemaal niet. Met hun miljoen arbeidsmigranten.
Ach ja, dat er geen bakkers meer zijn, dat komt natuurlijk door de belwinkels. Overigens zitten er bij mij binnen een straal van 300 meter een stuk of vier bakkerijen. Dat zijn dan uiteraard wel bakkers met een vreemd kleurtje en een moeilijke achternaam. Wat je hier in de Schilderswijk dan weer niet ziet (hoewel er onlangs een Albert Heijn geopend is in de Hobbemastraat) zijn grote supermarktconcerns die de middenstand kapotmaken. In dat opzicht is het hier nog een gezellig, oer-Hollands straatbeeld, met een bakker, een kapper, een slager en een koffiehuisje, allemaal in hetzelfde rijtje!quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:16 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Zoals iemand al zei:
[ x ]
Ja, wat moeten ze dan wel doen? Helemaal weg blijven natuurlijk. Maar daar gaan we weer, het kan niet en rechts Nederland wil dat ook helemaal niet. Met hun miljoen arbeidsmigranten.
(Om daar nog even op in te haken, nee, die supermarkt is vaak helemaal niet goedkoper dan de lokale middenstand. Vrijwel nooit, eigenlijk.)quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:23 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Grappig trouwens dat Bontenbal het heeft over vervreemding en dan aankomt met een voorbeeld van een verdwijnende bakker.
Als er nu iets Hollands is, is het wel uitsparen op eten en baggerkwaliteit bij de supermarkt halen omdat je dan 2 dubbeltjes goedkoper uit bent.
En dit vind ik dus steeds minder verteerbaar.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:49 schreef JAM het volgende:
[..]
Het verbaast me allemaal niets. Fijn toch dat we in dat land een regering hebben met daarin partijen die helemaal niet bezig zijn met het voeden van dat soort gedragingen door zich altijd positief en respectvol over een ander uit te laten, ongeacht zijn of haar geloofsovertuiging..
Uhm ja... als je discriminatie wil bestrijden dan moet je het zelf niet toepassen.quote:
Laten we beginnen bij de groep die het meest discrimineert richting de meest gediscrimineerde groep, oké? Niet naar de splinter in andermans oog kijken als je zelf nog een balk in je oog hebt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja... als je discriminatie wil bestrijden dan moet je het zelf niet toepassen.
Dat geldt voor alles en iedereen.
Lijkt me vrij rationeel.
Nee, want ik discrimineerde al niet.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Laten we beginnen bij de groep die het meest discrimineert richting de meest gediscrimineerde groep, oké? Niet naar de splinter in andermans oog kijken als je zelf nog een balk in je oog hebt.
Mwa, als je maar laag genoeg in kwaliteit gaat kom je altijd wel bij een product waarvoor de rechtgeaarde ambachtsman zich teveel schaamt om het in de schappen te leggen. Een Italiaan of een Fransman zou het niet kopen maar een Nederlander is een hyperkapitalist zonder smaak en geeft geen neuk. Dan verdwijnt alle ambachtelijkheid, treedt vervreemding op en krijgt de 'buitenlander' de schuld want in het neo-fascisme past geen zelfkritiek en Nederland is een neo-fascistisch land geworden.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:25 schreef JAM het volgende:
[..]
(Om daar nog even op in te haken, nee, die supermarkt is vaak helemaal niet goedkoper dan de lokale middenstand. Vrijwel nooit, eigenlijk.)
...maar dat doet dit kabinet toch gewoon keihard? Daar zit toch een man in de grootste partij die dingen roept als (ik parafraseer een beetje) 'De Koran een islamitische Mein Kampf is' dat er 'een tsunami van wezensvreemde cultuur is die steeds groter wordt en een halt toegeroepen moet worden' en 'een strijd gaande is en we ons moeten verdedigen'? Er is toch ook wel een beetje een verschil in verantwoordelijkheid in dat discours tussen Jan-met-de-Taqiyah en de partijleider van de grootste partij van Nederland? Daar is, laten we dat niet vergeten, Wilders toch ook gewoon schuldig aan bevonden?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:28 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja... als je discriminatie wil bestrijden dan moet je het zelf niet toepassen.
Dat geldt voor alles en iedereen.
Lijkt me vrij rationeel.
De 'we' is hier in POL natuurlijk de landelijke politiek, die deze discriminatie moet aan gaan pakken. Zeker die op werk, school, huizenmarkt en in de zorg.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:33 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, want ik discrimineerde al niet.
Dat jij alleen nog dualistisch kunt kijken naar deze kijk, ga je gang. Ik laat me, zeker gezien eigen ervaringen, niet a priori vertellen dat ík meer moet doen om de ánder zich anders te laten voelen.
Wat stel je trouwens voor? Als er hier een verbod op moskeeën, korans, kleding, rituelen en weet ik wat zou gelden, heb je een zaak om voor te vechten. Edoch is dat niet aan de orde. Op basis van 'gevoel' dien ik precies wat te doen Hanca?
Nee hoor, dat is helemaal niet lastig. Dat doe je gewoon zelfquote:Op donderdag 24 oktober 2024 20:33 schreef JAM het volgende:
[..]
Valt wel mee wat voor een cirkeljerk (wat een lelijk woord, eigenlijk. Vroeger noemde we dat nog 'witte boterhammen'.) het hier is hoor. Er zitten hier mensen van hele verschillende signatuur die ook de nodige kritiek op elkaar hebben. Gezien het absolute broddelwerk waar dit kabinet ons dag in, dag uit, op trakteert en de aandacht die dat allemaal opzuigt, is het vrij lastig om nog de aandacht te vestigen op veel belangrijker onderwerpen, waar we het dan wel weer oneens over kunnen zijn.
Het heeft schijnbaar een groot effect op die pakweg 300 Turken die voor e-voucher van 5 euro een vragenlijst invulden op Facebook!quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:34 schreef JAM het volgende:
[..]
...maar dat doet dit kabinet toch gewoon keihard? Daar zit toch een man in de grootste partij die dingen roept als (ik parafraseer een beetje) 'De Koran een islamitische Mein Kampf is' dat er 'een tsunami van wezensvreemde cultuur is die steeds groter wordt en een halt toegeroepen moet worden' en 'een strijd gaande is en we ons moeten verdedigen'? Er is toch ook wel een beetje een verschil in verantwoordelijkheid in dat discours tussen Jan-met-de-Taqiyah en de partijleider van de grootste partij van Nederland? Daar is, laten we dat niet vergeten, Wilders toch ook gewoon schuldig aan bevonden?
Ja, en daarom heb ik dus ook niets met Wilders; had ik al niet toen hij op basis van etniciteit uitspraken deed over wel of niet wenselijke mensen in Nederland.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:34 schreef JAM het volgende:
[..]
...maar dat doet dit kabinet toch gewoon keihard? Daar zit toch een man in de grootste partij die dingen roept als (ik parafraseer een beetje) 'De Koran een islamitische Mein Kampf is' dat er 'een tsunami van wezensvreemde cultuur is die steeds groter wordt en een halt toegeroepen moet worden' en 'een strijd gaande is en we ons moeten verdedigen'? Er is toch ook wel een beetje een verschil in verantwoordelijkheid in dat discours tussen Jan-met-de-Taqiyah en de partijleider van de grootste partij van Nederland?
Ben wel benieuwd welke groep dat dan is. De onderzoeken naar antisemitisme en homofobie in ogenschouw nemend denk ik dat ik wel kan raden wie dat zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Laten we beginnen bij de groep die het meest discrimineert richting de meest gediscrimineerde groep, oké? Niet naar de splinter in andermans oog kijken als je zelf nog een balk in je oog hebt.
Hoe ga je dat doen Hanca?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
De 'we' is hier in POL natuurlijk de landelijke politiek, die deze discriminatie moet aan gaan pakken. Zeker die op werk, school, huizenmarkt en in de zorg.
Nou ja, dat zou ik met liefde doen. Het is alleen wel een beetje zo dat we in deze reeks de Nederlandse politiek volgen en zo lang die gedomineerd wordt door het voorstellen van achterlijke plannen die vrijwel altijd niet haalbaar zijn en/of een averechts effect zullen hebben, gelul voor de bühne op Twitter en nog meer van dat soort armoede, lijkt het me lastig om zo'n discussie op te starten. Ik zou zeggen: neem het voortouw!quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:37 schreef MoreDakka het volgende:
Ik wil ook zeker niet ontkennen dat dat gebeurt. Dat zal zeker gebeuren en het lijkt me goed als daar wat aan gedaan wordt. Ik vraag me wel af of de houding die dit kabinet daartegenover aangenomen heeft nu wel de meest productieve is.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, en daarom heb ik dus ook niets met Wilders; had ik al niet toen hij op basis van etniciteit uitspraken deed over wel of niet wenselijke mensen in Nederland.
Zit gewoon niet in mijn bloed, discrimineren op basis van dergelijke irrationele gevoelens.
En nogmaals: op basis van eigen ervaringen ga ik niet zonder meer mee in dat eenzijdige verhaal. Wellicht omdat ik discriminatie inderdaad een gruwel vind. Dan ga ik niet wegkijken wanneer het voorkomt in kringen die anderen kennelijk niet willen zien.
Nou, racisme is nooit goed natuurlijk, en ergens zijn we het allemaal wel, het gaat meer hoe je dat met elkaar kunt bespreken, omgaan en voorkomen dat het levens beïnvloedt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn al voorstellen gedaan over anoniem solliciteren, dat helpt bijvoorbeeld al voor het krijgen van een baan. Verplichten mensen om op te schrijven waarom ze iemand afwijzen (voor een baan, maar ook voor een huis) helpt ook, want de meeste mensen discrimineren onbewust en komen er pas achter dat ze geen goede reden hebben als ze het op moeten schrijven. Kijk waar precies die discriminatie in de zorg zit volgens deze groep mensen en pak dat aan. Genoeg te doen, als je er maar prioriteit van maakt als overheid.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:38 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Hoe ga je dat doen Hanca?
Kom eens met concrete voorstellen.
Punt 1: Misschien door niet bij voorbaat, en zeker niet op basis van gevoel, zelf hele volksstammen weg te zetten als discriminerend en racistisch.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:41 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou, racisme is nooit goed natuurlijk, en ergens zijn we het allemaal wel, het gaat meer hoe je dat met elkaar kunt bespreken, omgaan en voorkomen dat het levens beïnvloedt.
Als je het over 30.000 mensen hebt die per jaar mogen blijven, heb je het in 10 jaar dus over 300.000 mensen (dat is meer dan alle inwoners van Eindhoven).quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:33 schreef Tomatenboer het volgende:
Wat mij het meest stoort aan het ophangen van letterlijk alles wat er fout gaat in dit land aan de vermeende “asielcrisis” is dat de verkeerde groep als zondebok wordt aangewezen.
Grosso modo hebben mensen geen last van die ongeveer 50.000 asielzoekers die hier jaarlijks naartoe komen en die hooguit 30.000 die ook daadwerkelijk mogen blijven.
Ik denk dat je een ietwat achterhaalde kijk op het probleem hebt. Het zijn niet alleen de Turkse en Marokkaanse jongeren die statistisch gezien voor meer problemen zorgen. Maar ook de Afghanen, Eritreeërs, Joegoslaven, Somaliërs, Syriërs etc. etc.quote:De rancune richting “buitenlanders” komt volgens mij vooral voort uit de jarenlange problematiek die we hebben (gehad) met 2e generatie Marokkaanse en Turkse jongeren die overlast en criminaliteit veroorzaken. Voortkomend overigens doordat hun ouders en grootouders hierheen zijn gehaald, niet door links maar dankzij rechts destijds.
Maar laten we realistisch zijn, bij een oorlog of ramp, zal de hulp uit Afrika of het Midden-Oosten minimaal zijn. Dan zijn we op elkaar aangewezen, ik denk zelfs dat de hulp uit de westerse wereld tegenvalt.quote:Verder stoort mij het ernstige gebrek aan empathisch vermogen van veel van mijn landgenoten richting mensen die vluchten voor honger of geweld. Stel dat West-Europa ooit nog eens in een oorlogssituatie terecht komt, hoe zouden wij dan willen worden ontvangen? Vindt je het dan ook terecht dat jijzelf en al je landgenoten bij voorbaat al als verdacht worden beschouwd en met argusogen worden bekeken?
De meeste antisemitisme wordt toch echt veroorzaakt door Nederlanders. Niet door die 5% moslims. Homofobie wordt doelbewust gepromoot door iig BBB en PVV (ook FvD), allemaal blanke mensen partijen. PVV heeft internationale banden met antisemitische en neonazi clubs.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:38 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Ben wel benieuwd welke groep dat dan is. De onderzoeken naar antisemitisme en homofobie in ogenschouw nemend denk ik dat ik wel kan raden wie dat zijn.
Nee, eens, maar stellen dat ze dat allemaal doen of alles op een hoop gooien wat individuele mensen zeggen op basis van huidskleur of afkomst is dat ook, en ja ook dat werkt twee kanten op.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:43 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Punt 1: Misschien door niet bij voorbaat, en zeker niet op basis van gevoel, zelf hele volksstammen weg te zetten als discriminerend en racistisch.
Dat is ongeveer de helft van wat er jaarlijks binnen komt aan arbeidsmigratie, die 300.000.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:43 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Als je het over 30.000 mensen hebt die per jaar mogen blijven, heb je het in 10 jaar dus over 300.000 mensen (dat is meer dan alle inwoners van Eindhoven).
[..]
Mogen we ondertussen discriminatie en uitsluiting van overzijde ook bespreken? Of wordt dit weer een eenrichtingsgesprek waarbij groep a vooral weer heel bewust moet worden van de eigen gebreken?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:42 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er zijn al voorstellen gedaan over anoniem solliciteren, dat helpt bijvoorbeeld al voor het krijgen van een baan. Verplichten mensen om op te schrijven waarom ze iemand afwijzen (voor een baan, maar ook voor een huis) helpt ook, want de meeste mensen discrimineren onbewust en komen er pas achter dat ze geen goede reden hebben als ze het op moeten schrijven. Kijk waar precies die discriminatie in de zorg zit volgens deze groep mensen en pak dat aan. Genoeg te doen, als je er maar prioriteit van maakt als overheid.
Daar heb je helemaal gelijk mee, dat speelt ongetwijfeld mee. En het had al heel veel geholpen als die integratie harder was aangepakt, er zwaarder was gestraft, criminele elementen hun Nederlandse paspoort waren kwijtgeraakt, de invloed van de Islam flink was ingeperkt, of op zijn minst het probleem was onderkend zonder dat er meteen ‘racisme’ werd geschreeuwd. Nu is het te laat en is van het draagvlak voor nóg meer elementen uit achtergebleven regionen niets meer over.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:33 schreef Tomatenboer het volgende:
De rancune richting “buitenlanders” komt volgens mij vooral voort uit de jarenlange problematiek die we hebben (gehad) met 2e generatie Marokkaanse en Turkse jongeren die overlast en criminaliteit veroorzaken. Voortkomend overigens doordat hun ouders en grootouders hierheen zijn gehaald, niet door links maar dankzij rechts destijds.
Verder stoort mij het ernstige gebrek aan empathisch vermogen van veel van mijn landgenoten richting mensen die vluchten voor honger of geweld. Stel dat West-Europa ooit nog eens in een oorlogssituatie terecht komt, hoe zouden wij dan willen worden ontvangen? Vindt je het dan ook terecht dat jijzelf en al je landgenoten bij voorbaat al als verdacht worden beschouwd en met argusogen worden bekeken?
Je leeft in een droomwereld, Klopkoek.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De meeste antisemitisme wordt toch echt veroorzaakt door Nederlanders. Niet door die 5% moslims. Homofobie wordt doelbewust gepromoot door iig BBB en PVV (ook FvD), allemaal blanke mensen partijen. PVV heeft internationale banden met antisemitische en neonazi clubs.
De maatregelen die zo een Agema nu neemt maakt de maatschappij minder weerbaar voor antisemitisme (Joodse, op verzoening gerichte organisaties en instellingen worden hard geraakt). Het hele beleid is gericht op verwijdering.
Gewoon hetzelfde liedje als met 'integratie' - het boeit ze niet werkelijk en wat ze doen werkt averechts. De maatschappij en de schoolklassen worden (expres?) minder weerbaar gemaakt tegen antisemitisme.
Alle discriminatie is erg. Ook richting homo's, Joden, christenen (heb ik zelf meegemaakt) maar ik denk zelfs richting Nederlanders uit het zuiden of noorden van het land wordt bewust of onbewust gediscrimineerd. En dat pak je met die maatregelen allemaal aan.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:45 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mogen we ondertussen discriminatie en uitsluiting van overzijde ook bespreken? Of wordt dit weer een eenrichtingsgesprek waarbij groep a vooral weer heel bewust moet worden van de eigen gebreken?
Ik pleeg dit persoonlijk graag de neofascistische mythe van de engelachtigheid van het eigen volk te noemen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:45 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Wat betreft je hypothese over een oorlogssituatie in West-Europa: we kunnen dan nergens terecht, ik maak me daar geen illusies over. In andere werelddelen hebben ze immers niet het waanbeeld dat ze de verantwoordelijkheid en zorg voor de hele wereld op hun schouders moeten nemen. Jan van de Beek had daar een mooie term voor: koloniale zelfoverschatting.
Ik vind dit een dom voorstel, maar dat 'niemand die 30 jaar vol maakt' lijkt me vrijwel zeker onwaar. Of ik moet heel vreemde kennissen in de leeftijd rond de 60 hebben.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:47 schreef TheVulture het volgende:
Dit is ook weer zo'n apart voorstel. Er is bijna niemand die die 30 jaar looptijd uberhaupt vol maakt, in feite moeten de banken dit dus voor hun rekening nemen. Misschien is het een idee om mensen een aflossingsvrije lening te laten afsluiten
https://www.telegraaf.nl/(...)ro-per-maand-schelen
Dat is ook wel een enorme paradox.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik noem dit persoonlijk graag de neofascistische mythe van de engelachtigheid van het eigen volk.
"Onze enige fout is dat we te goed, te zuiver, te barmhartig zijn"
![]()
![]()
![]()
Tijltje
Mag ik na jou die teil? Krijg steeds vaker zure oprispingen wanneer er wederom salonfähig en net iets te geforceerd op het Westen wordt afgegeven.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik noem dit persoonlijk graag de neofascistische mythe van de engelachtigheid van het eigen volk.
![]()
![]()
![]()
Tijltje
Jan van de Beek is een leugenaar. Hij had het er over dat we verantwoordelijk zijn voor 2 miljard mensen en volgens de VN (pure lulkoek) dit in de toekomst 5 miljard mensen zullen zijn. Toen noemde hij de term "neokoloniale zelfoverschatting". Terwijl deze man zelf durft te beweren dat mensenrechten een construct zijn uit een tijd dat we geen weet hadden van andere rassen. Gewoonweg een racist, en een fantast. @JaxStrumleyll slikt het allemaal voor zoete koek.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik pleeg dit persoonlijk graag de neofascistische mythe van de engelachtigheid van het eigen volk te noemen.
![]()
![]()
![]()
Tijltje
quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ik pleeg dit persoonlijk graag de neofascistische mythe van de engelachtigheid van het eigen volk te noemen.
![]()
![]()
![]()
Tijltje
Waarom is dat een dom voorstel?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind dit een dom voorstel, maar dat 'niemand die 30 jaar vol maakt' lijkt me vrijwel zeker onwaar. Of ik moet heel vreemde kennissen in de leeftijd rond de 60 hebben.
Ik zou niet weten waaruit dat blijkt. In Amsterdam waren moslims in ieder geval zwaar oververtegenwoordigd in aanvallen met een antisemitische en homofobe achtergrond. Zeker het laatste jaar tiert het antisemitisme welig onder de islamitische bevolking van Nederland. Het is natuurlijk waar dat zij samenwerken met roomblanke linkse clubjes, maar ik vind het lastig in te schatten wie daarin het voortouw neemt. Wat dat betreft kan je je ook afvragen wat al die ‘verzoenende’ projecten de afgelopen jaren hebben opgeleverd als het zo snel uit de hand loopt. De politieke partij met de meest verdachte banden lijkt me overigens DENK, de allochtone partij bij uitstek.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:44 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
De meeste antisemitisme wordt toch echt veroorzaakt door Nederlanders. Niet door die 5% moslims. Homofobie wordt doelbewust gepromoot door iig BBB en PVV (ook FvD), allemaal blanke mensen partijen. PVV heeft internationale banden met antisemitische en neonazi clubs.
De maatregelen die zo een Agema nu neemt maakt de maatschappij minder weerbaar voor antisemitisme (Joodse, op verzoening gerichte organisaties en instellingen worden hard geraakt). Het hele beleid is gericht op verwijdering.
Gewoon hetzelfde liedje als met 'integratie' - het boeit ze niet werkelijk en wat ze doen werkt averechts. De maatschappij en de schoolklassen worden (expres?) minder weerbaar gemaakt tegen antisemitisme.
Ja ik drukte me misschien niet helemaal goed uit, maar het gros van de mensen sluit hun hypotheek gewoon over en neemt het rentecontract dan mee, samen met nieuw afgesloten leningen. Er is bijna geen mens meer die helemaal hypotheekvrij zit volgens mij.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind dit een dom voorstel, maar dat 'niemand die 30 jaar vol maakt' lijkt me vrijwel zeker onwaar. Of ik moet heel vreemde kennissen in de leeftijd rond de 60 hebben.
Sodemieter op man. Voor een historicus lees jij regelmatig verrekte slecht.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:50 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mag ik na jou die teil? Krijg steeds vaker zure oprispingen wanneer er wederom salonfähig en net iets te geforceerd op het Westen wordt afgegeven.
Er is nu eenmaal geen pijl op te trekken wanneer het de korte ij of de lange ei moet zijn, uit het woord is het ook niet af te lijden.quote:
In principe is die 30 jaar max ook gekoppeld aan het feit dat dat gekoppeld is aan de maximale periode voor hypotheekrenteaftrekquote:
Dat valt mij ook altijd op inderdaad. Alsof groepen die Europeanen al nauwelijks in Europa opeens bereid zouden zijn ze elders op te vangen. Een duidelijk gebrek aan realisme.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:45 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Wat betreft je hypothese over een oorlogssituatie in West-Europa: we kunnen dan nergens terecht, ik maak me daar geen illusies over. In andere werelddelen hebben ze immers niet het waanbeeld dat ze de verantwoordelijkheid en zorg voor de hele wereld op hun schouders moeten nemen. Jan van de Beek had daar een mooie term voor: koloniale zelfoverschatting.
Nee, daar leef jij in. Er zit veel meer ideologische antisemitische energie achter radicaal-rechts dan die 5% moslims. Al die AIVD rapporten van de laatste jaren liegen er niet om.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je leeft in een droomwereld, Klopkoek.
"Onze enige fout is dat we te goed, te zuiver, te barmhartig zijn" heb ik nog niet in primaire bronnen gevonden.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Sodemieter op man. Voor een historicus lees jij regelmatig verrekte slecht.
Waarom maken de jongens en mijsjes van de Vandalei niet overal de korte ij van? Ook lekker bij het ontbeit.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Er is nu eenmaal geen pijl op te trekken wanneer het de korte ij of de lange ei moet zijn, uit het woord is het ook niet af te lijden.
Omdat we aflossen moeten stimuleren, niet verminderen.quote:
Fortuyn was een politiek lichtgewicht, een aartskapitalist en de reden waarom we thans een gruwel als de participatiesamenleving hebben. Op promoten van homohaat en antisemitisme heb ik hem echter niet kunnen betrappen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Nee, daar leef jij in. Er zit veel meer ideologische antisemitische energie achter radicaal-rechts dan die 5% moslims. Al die AIVD rapporten van de laatste jaren liegen er niet om.
Jij ziet toch ook wel wat voor enorme invloed Fortuyn heeft gehad? Dat dit het hele landschap heeft beïnvloed? Wat heeft dit op geleverd? Niks. Er komt geen integratie en rechts zal niet rusten totdat de apartheid is ingevoerd. Je ziet het nu toch ook met arbeidsmigranten en statushouders? Alles is daar gericht op afzondering en isolatie. En dan links weer de schuld geven van dat ze niet integreren en de inburgeringsbureautjes enkel een verdienmodel zijn.
Joh, dit soort gelul:quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
"Onze enige fout is dat we te goed, te zuiver, te barmhartig zijn" heb ik nog niet in primaire bronnen gevonden.
oMgEkEeRd ZoUdEn Ze DaT nOoIt VoOr OnS dOeN, aLlEn BlAnKeN keNnEn BaRmHaRtIgHeId.quote:Wat betreft je hypothese over een oorlogssituatie in West-Europa: we kunnen dan nergens terecht, ik maak me daar geen illusies over. In andere werelddelen hebben ze immers niet het waanbeeld dat ze de verantwoordelijkheid en zorg voor de hele wereld op hun schouders moeten nemen.
Nogmaals: mijn ouders, mijn schoonouders, kennissen van die leeftijd. De groep 60+ers zonder hypotheek lijkt me best groot. Zeker degene die al 30 jaar niet verhuisd zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:55 schreef TheVulture het volgende:
[..]
Ja ik drukte me misschien niet helemaal goed uit, maar het gros van de mensen sluit hun hypotheek gewoon over en neemt het rentecontract dan mee, samen met nieuw afgesloten leningen. Er is bijna geen mens meer die helemaal hypotheekvrij zit volgens mij.
In de Eerste Wereldoorlog - toen was Nederland aanmerkelijk armer - ving Nederland één miljoen Belgen op en ook andere vluchtelingen. We vangen nu Oekrainers op.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:57 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Dat valt mij ook altijd op inderdaad. Alsof groepen die Europeanen al nauwelijks in Europa opeens bereid zouden zijn ze elders op te vangen. Een duidelijk gebrek aan realisme.
Ik kan me echter voorstellen dat er voor een vrij grote groep starters die 200 euro minder in de maand het verschil kan maken tussen wel, of niet een huis te kunnen kopen (even losstaand van alle andere problemen die er spelen op de woningmarkt). Dat lijkt me toch ook mooi, niet?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Omdat we aflossen moeten stimuleren, niet verminderen.
Ja misschien verkijk ik me inderdaad op de grootte van die groep. Aan de andere kant is het natuurlijk ook niet heel bevorderlijk voor de starters in de markt als meer mensen maar één keer een huis kopen en er dan 40 jaar gaan volmaken. Dan heb je helemaal de nieuwbouw nodigquote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogmaals: mijn ouders, mijn schoonouders, kennissen van die leeftijd. De groep 60+ers zonder hypotheek lijkt me best groot. Zeker degene die al 30 jaar niet verhuisd zijn.
Nee. Meer financieringsruimte zorgt alleen maar voor nog hogere prijzen. Daar schiet niemand wat mee op, de banken en de gemeentelijke belastingdienst uitgezonderd. Als starter heb je er in elk geval niets aan.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:03 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik kan me echter voorstellen dat er voor een vrij grote groep starters die 200 euro minder in de maand het verschil kan maken tussen wel, of niet een huis te kunnen kopen (even losstaand van alle andere problemen die er spelen op de woningmarkt). Dat lijkt me toch ook mooi, niet?
Uhm ja, wat goed lezen betreft: ik zie in diens stelling geen waarde-oordelen over de actie 'opnemen van mensen'; lijkt er eerder op dat hij het als naïviteit ziet, niet als iets sacraals en heiligs dat enkel kan ontspruiten in personen uitgerust met blanke genen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:00 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Joh, dit soort gelul:
[..]
oMgEkEeRd ZoUdEn Ze DaT nOoIt VoOr OnS dOeN, aLlEn BlAnKeN keNnEn BaRmHaRtIgHeId.
Nee, dat is nu het volgende stadium. Deze draai is nu in gezet. Zoals ook uitgelegd hier. Is ook in lijn met de internationale zusterpartijen en zusterorganisaties, en waar het geld zit.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Fortuyn was een politiek lichtgewicht, een aartskapitalist en de reden waarom we thans een gruwel als de participatiesamenleving hebben. Op promoten van homohaat en antisemitisme heb ik hem echter niet kunnen betrappen.
Jij echter doet alsof een NVU een daadwerkelijk mandaat zou hebben in dit land.
Opvang in de regio met oog op terugkeer lijkt me inderdaad een stuk realistischer.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:01 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
In de Eerste Wereldoorlog - toen was Nederland aanmerkelijk armer - ving Nederland één miljoen Belgen op en ook andere vluchtelingen. We vangen nu Oekrainers op.
Als er iemand niet realistisch is dan ben jij het dus. Maar wees gerust: een extreem-rechts en Europa-vijandig Nederland dat een kopgroep wil vormen om de verdragen op te zeggen zal inderdaad weerstand oogsten wanneer hier de nood hoog is.
Helder. Ja, dat heeft inderdaad dan vooral een aanzuigende werking. Goed: dom voorstel inderdaad.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee. Meer financieringsruimte zorgt alleen maar voor nog hogere prijzen. Daar schiet niemand wat mee op, de banken en de gemeentelijke belastingdienst uitgezonderd. Als starter heb je er in elk geval niets aan.
Ik denk dat als je je verdiept in de standpunten en boeken van Fortuyn, je moet opmerken dat hij niet zo'n lichtgewicht was.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:59 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Fortuyn was een politiek lichtgewicht, een aartskapitalist en de reden waarom we thans een gruwel als de participatiesamenleving hebben.
Ja, maar het aflossen beperken is dan niet de goede richting. Sowieso is het betalen van rente en aflossing niet het probleem. Zat mensen die maandelijks 1400 euro in de maand huur betalen maar nog geen hypotheek kunnen krijgen voor 750 euro in de maand rente en aflossing, moeten we dan niet eerst eens naar die normen gaan kijken?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:03 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik kan me echter voorstellen dat er voor een vrij grote groep starters die 200 euro minder in de maand het verschil kan maken tussen wel, of niet een huis te kunnen kopen (even losstaand van alle andere problemen die er spelen op de woningmarkt). Dat lijkt me toch ook mooi, niet?
In feite moet er gewoon voor goedkopere instapbedragen gebouwd worden, maar zolang projectontwikkelaars etc de dollartekens in de ogen hebben en het minimale bedrag al 3/3,5 ton is dan blijft het probleem bestaanquote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee. Meer financieringsruimte zorgt alleen maar voor nog hogere prijzen. Daar schiet niemand wat mee op, de banken en de gemeentelijke belastingdienst uitgezonderd. Als starter heb je er in elk geval niets aan.
naieve goeiigheid.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja, wat goed lezen betreft: ik zie in diens stelling geen waarde-oordelen over de actie 'opnemen van mensen'; lijkt er eerder op dat hij het als naïviteit ziet, niet als iets sacraals en heiligs dat enkel kan ontspruiten in personen uitgerust met blanke genen.
Je hebt gelijk. Ik ben overtuigd. @Janneke141 had ook een prima argument. Dom voorstel inderdaad.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar het aflossen beperken is dan niet de goede richting. Sowieso is het betalen van rente en aflossing niet het probleem. Zat mensen die maandelijks 1400 euro in de maand huur betalen maar nog geen hypotheek kunnen krijgen voor 750 euro in de maand rente en aflossing, moeten we dan niet eerst eens naar die normen gaan kijken?
Geloof je nu echt zelf deze onzin? In jullie ogen zijn het allemaal gelukzoekers. Gelukzoekers die dan dus naar een land gaan waar ze een hekel aan hebben. Met bij voorbaat een wrok en houding tegen Europa. Ga toch fietsen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:05 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
maar waarom vangt Nederland (en Europa) momenteel dan groepen op die buitengewoon anti-Nederlands en anti-Europees zijn?
Hmmja, ik vond het een opportunist, en politiek gezien gewoon echt niet sterk. Gewoon Reaganomics en Thatcherism in het Hollands opdissen. Zijn immigratie- en integratiekritiek, op bepaalde punten te rechtvaardigen, hoorde men wél... zijn economische idealen niet.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat als je je verdiept in de standpunten en boeken van Fortuyn, je moet opmerken dat hij niet zo'n lichtgewicht was.
Bovendien moet je dan ook kijken naar het speelveld, en het is niet zo dat andere politici van die zwaargewichten zijn.
Precies dit, en iedereen die kijkt dan ook wel meteen richting de banken, maar het is ook de overheid die allerlei financieringsregels aan banken oplegt waardoor je als dood bent om boetes te krijgen voor overcreditering etc.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, maar het aflossen beperken is dan niet de goede richting. Sowieso is het betalen van rente en aflossing niet het probleem. Zat mensen die maandelijks 1400 euro in de maand huur betalen maar nog geen hypotheek kunnen krijgen voor 750 euro in de maand rente en aflossing, moeten we dan niet eerst eens naar die normen gaan kijken? Al heeft dat ook een prijsopdrijvend effect.
Vroeger bouwde de overheid gewoon zelf huizen. Ook een idee.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef TheVulture het volgende:
[..]
In feite moet er gewoon voor goedkopere instapbedragen gebouwd worden, maar zolang projectontwikkelaars etc de dollartekens in de ogen hebben en het minimale bedrag al 3/3,5 ton is dan blijft het probleem bestaan
Dat hoeft niet eens, en dat gaat ook bijna niet. Als je maar genoeg bouwt, dan komt de doorstroming op gang en dan dalen de prijzen van bestaande woningen vanzelf als gevolg van minder vraag. Je hoeft als starter niet meteen een nieuwbouwhuis te hebben, hè.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef TheVulture het volgende:
[..]
In feite moet er gewoon voor goedkopere instapbedragen gebouwd worden, maar zolang projectontwikkelaars etc de dollartekens in de ogen hebben en het minimale bedrag al 3/3,5 ton is dan blijft het probleem bestaan
Nee dat is ook weer zoquote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:09 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hoeft niet eens, en dat gaat ook bijna niet. Als je maar genoeg bouwt, dan komt de doorstroming op gang en dan dalen de prijzen van bestaande woningen vanzelf als gevolg van minder vraag. Je hoeft als starter niet meteen een nieuwbouwhuis te hebben, hè.
Het was een nep-professor doch niet zo een charlatan als Jan van de Beek.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk dat als je je verdiept in de standpunten en boeken van Fortuyn, je moet opmerken dat hij niet zo'n lichtgewicht was.
Dit is niet simpelweg dom-Reaganomics van Fortuyn:quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:08 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Gewoon Reaganomics en Thatcherism in het Hollands opdissen.
Lijkt me ook economie voor in de derde klas. Bij een gelijkblijvend aanbod, een gelijkblijvende vraag en meer te besteden geld per vragende, ra ra wat zal er gebeuren met het prijsniveau?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:04 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nog maar een keer...quote:Op donderdag 24 oktober 2024 21:55 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Ik zou niet weten waaruit dat blijkt. In Amsterdam waren moslims in ieder geval zwaar oververtegenwoordigd in aanvallen met een antisemitische en homofobe achtergrond. Zeker het laatste jaar tiert het antisemitisme welig onder de islamitische bevolking van Nederland. Het is natuurlijk waar dat zij samenwerken met roomblanke linkse clubjes, maar ik vind het lastig in te schatten wie daarin het voortouw neemt. Wat dat betreft kan je je ook afvragen wat al die ‘verzoenende’ projecten de afgelopen jaren hebben opgeleverd als het zo snel uit de hand loopt. De politieke partij met de meest verdachte banden lijkt me overigens DENK, de allochtone partij bij uitstek.
Fortuyn wilde ziekenhuizen targets geven wat betreft het percentage geslaagde operaties enzo. Hij was echt de koning van het laat-jaren-90-management-gelul.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Bovendien moet je dan ook kijken naar het speelveld, en het is niet zo dat andere politici van die zwaargewichten zijn.
Dit kan dus net zoiets zijn als al die zogenaamd linkse standpunten van de PVV.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:12 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Dit is niet simpelweg dom-Reaganomics van Fortuyn:
Bedrijven die toch niet echt met een ander bedrijf gaan concurreren, zoals de spoorwegen, de watervoorziening of Schiphol, moet je nooit privatiseren, zei Pim Fortuyn in ons programma De Lunchtafel in november 2001.
Borst had er ook wel een zootje van gemaakt. De budgetten verhogen, maar wel allerlei wachtlijsten laten ontstaan.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:19 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Fortuyn wilde ziekenhuizen targets geven wat betreft het percentage geslaagde operaties enzo.
Dit is niet waar, in een radio-interview had Fortuyn al gezegd voor de JSF te zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:21 schreef Klopkoek het volgende:
Dit kan dus net zoiets zijn als al die zogenaamd linkse standpunten van de PVV. Net zoals dat Fortuyn voor de schermen tegen de JSF was maar achter de schermen voor (en de LPF ook zodanig stemden).
Inderdaad, ik zie dat als grenzeloze naïviteit. Opvang in de regio: helemaal prima. Maar ik heb niet de illusie dat als West-Europa in de problemen komt, Nederlanders, Duitsers of Fransen direct welkom zijn in Noord-Afrika of het Midden-Oosten. Om over landen als China of Japan maar helemaal te zwijgen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Uhm ja, wat goed lezen betreft: ik zie in diens stelling geen waarde-oordelen over de actie 'opnemen van mensen'; lijkt er eerder op dat hij het als naïviteit ziet, niet als iets sacraals en heiligs dat enkel kan ontspruiten in personen uitgerust met blanke genen.
Snap ik ook nooit, die had me een clubje idioten bij elkaar verzameld, die laagte hebben we pas nu weer bereikt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:21 schreef Klopkoek het volgende:
Natuurlijk zullen de fans altijd zeggen 'als Pim nog had geleefd...'
Els Borst werd dan ook door Fortuyn vergeleken met Bin Laden, maar als je hem voor Haider uitmaakte was je aan het demoniseren en waren de rapen gaar.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:22 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Borst had er ook wel een zootje van gemaakt. De budgetten verhogen, maar wel allerlei wachtlijsten laten ontstaan.
Gonny van Oudenallen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Snap ik ook nooit, die had me een clubje idioten bij elkaar verzameld, die laagte hebben we pas nu weer bereikt.
BomhoffNawijn
Winnie de Jong
De Fortuyn uit 1994 had wel andere standpunten dan die uit 2001.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:21 schreef Klopkoek het volgende:
Grosso modo was Fortuyn een hardcore neoliberaal. 'Zonder ambtenaren - de overheid als ondernemer' - de letterlijke titel van zijn entree als publiek 'intellectueel' - en dat soort gelul.
[ afbeelding ]
En zie hier het probleem. Er bestaat een soort van psychiatrisch waanbeeld bij mensen dat er geen kritische noot over migratie gekraakt mag worden, maar dat is natuurlijk volstrekte kolder. Desalniettemin wordt dat maar braaf gereciteerd en is elke onnozele symbool maatregel of provocerende uitspraak een heel belangrijk signaal.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:23 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zie dat als grenzeloze naïviteit. Opvang in de regio: helemaal prima. Maar ik heb niet de illusie dat als West-Europa in de problemen komt, Nederlanders, Duitsers of Fransen direct welkom zijn in Noord-Afrika of het Midden-Oosten. Om over landen als China of Japan maar helemaal te zwijgen.
Dat bepaalde personen hier dit meteen richting racisme trekken en er huidskleur bij gaan halen zegt alles over hoe onmogelijk het is geworden om je kritisch te uiten over hoe wij met het asielvraagstuk omgaan; als je niet de lijn-Leo Lucassen volgt ben je een racist en is de discussie dood.
Ik heb niet heel veel hoop dat de nu voorgestelde maatregelen door beide Kamers heenkomen. Maar als de hele discussie nu eindelijk eens gevoerd kan worden buiten bereik van de klamme wurggreep van vingerzwaaiende moraalridders is dat al een enorme stap in de goede richting.
Zo succesvol was Osama ook niet, als je ingehaald wordt door Els Borst wat betreft het aantal veroorzaakte doden.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:27 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Els Borst werd dan ook door Fortuyn vergeleken met Bin Laden, maar als je hem voor Haider uitmaakte was je aan het demoniseren en waren de rapen gaar.
Gonny was inderdaad ook comedy capers maar (eerlijk is eerlijk), die is niet door Fortuyn zelf op de kieslijst gezet, die kwam pas in 2003 in de Kamer.quote:
Wat is dit eigenlijk voor een hol gelul allemaal? Wat is nu die 'klamme wurggreep van vingerzwaaiende moraalridders' waar je het in hemelsnaam over hebt? De kritiek (van de oppositie, en ook wat hier langs is gekomen) op het asielbeleid dat de PVV voorstelt is toch voornamelijk dat het a) juridisch onhaalbaar is en b) op geen enkele manier de problemen die men ervaart (om dat er nog eens bij te halen) op zal lossen en c) als er al iets van terecht komt, voornamelijk een averechts effect zal hebben?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:23 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Inderdaad, ik zie dat als grenzeloze naïviteit. Opvang in de regio: helemaal prima. Maar ik heb niet de illusie dat als West-Europa in de problemen komt, Nederlanders, Duitsers of Fransen direct welkom zijn in Noord-Afrika of het Midden-Oosten. Om over landen als China of Japan maar helemaal te zwijgen.
Dat bepaalde personen hier dit meteen richting racisme trekken en er huidskleur bij gaan halen zegt alles over hoe onmogelijk het is geworden om je kritisch te uiten over hoe wij met het asielvraagstuk omgaan; als je niet de lijn-Leo Lucassen volgt ben je een racist en is de discussie dood.
Ik heb niet heel veel hoop dat de nu voorgestelde maatregelen door beide Kamers heenkomen. Maar als de hele discussie nu eindelijk eens gevoerd kan worden buiten bereik van de klamme wurggreep van vingerzwaaiende moraalridders is dat al een enorme stap in de goede richting.
Het is ook wel een lastige kwestie, al zou ik zelf sowieso al geen asiel gaan aanvragen in die landen. Nee, wij zouden het nóg Noordelijker of Westers gaan opzoeken, je probeert als migrant juist naar een betere plek te gaan. Dan hopen we alleen dat die Westerse landen en Noordelijke landen wél zo vriendelijk zijn om ons op te vangen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:23 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Lekker stabiele gozer, die Pim.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Fortuyn uit 1994 had wel andere standpunten dan die uit 2001.
Of het is gewoon leren van je fouten. In 1994 was Fortuyn voor het privatiseren, toen hij zag dat het niet werkte, was hij daar op tegen (zoals die clip uit 2001 dus).quote:
Ik word hier voor racist uitgemaakt. Vind ik geen normale manier van discussiëren, jij wel?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:29 schreef Monolith het volgende:
[..]
En zie hier het probleem. Er bestaat een soort van psychiatrisch waanbeeld bij mensen dat er geen kritische noot over migratie gekraakt mag worden, maar dat is natuurlijk volstrekte kolder. Desalniettemin wordt dat maar braaf gereciteerd en is elke onnozele symbool maatregel of provocerende uitspraak een heel belangrijk signaal.
Er zit ook wel een redelijke ironie in het verwijt aan landen in de regio terwijl er iets van 3,3 miljoen Syriërs in Turkije verblijven, 1,5 miljoen in Libanon en ga zo maar door. Maar goed, er leven mensen in de bizarre veronderstelling dat letterlijk iedere vluchteling linea recta naar Nederland vertrekt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:32 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Het is ook wel een lastige kwestie, al zou ik zelf sowieso al geen asiel gaan aanvragen in die landen. Nee, wij zouden het nóg Noordelijker of Westers gaan opzoeken, je probeert als migrant juist naar een betere plek te gaan. Dan hopen we alleen dat die Westerse landen en Noordelijke landen wél zo vriendelijk zijn om ons op te vangen.
Die stelling ken ik ook. De Fortuyn van met alle modegrillen meewaaien. Van marxisme tot communitarisme tot libertarisme en ga zo maar door. Spoel vier jaar verder in de tijd en er is een hele andere Fortuyn. Dat is door een Dick Pels en Merijn Oudenampsen prima uitgewerkt, alleen roept dat weer allerlei andere vragen op voor hoe jij hem hier introduceert.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:28 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Fortuyn uit 1994 had wel andere standpunten dan die uit 2001.
Nee, niet iedere vluchteling. Mensen uit gekkenhuizen vluchten namelijk naar de VS om daar op de democraten te stemmen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zit ook wel een redelijke ironie in het verwijt aan landen in de regio terwijl er iets van 3,3 miljoen Syriërs in Turkije verblijven, 1,5 miljoen in Libanon en ga zo maar door. Maar goed, er leven mensen in de bizarre veronderstelling dat letterlijk iedere vluchteling linea recta naar Nederland vertrekt.
Maar ook je huisdieren opeten. Nu moet ik wel zeggen dat dat mij lekkerder lijkt dan het Amerikaanse eten.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, niet iedere vluchteling. Mensen uit gekkenhuizen vluchten namelijk naar de VS om daar op de democraten te stemmen.
Dat zijn dus voorbeelden van opvang in de regio. Net zoals wij hier Oekraïners opvangen. Geen enkel probleem mee en niet meer dan normaal.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:36 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zit ook wel een redelijke ironie in het verwijt aan landen in de regio terwijl er iets van 3,3 miljoen Syriërs in Turkije verblijven, 1,5 miljoen in Libanon en ga zo maar door. Maar goed, er leven mensen in de bizarre veronderstelling dat letterlijk iedere vluchteling linea recta naar Nederland vertrekt.
Het probleem is een beetje dat er rondom migratie (voornamelijk arbeidsmigratie) genoeg problemen aan te wijzen zijn, daar ook gewoon een hele hoop aan gedaan kan worden - ook daarvan zijn legio voorbeelden voorbij gekomen, niet heel lang geleden heb ik nog een half pleidooi gehouden voor het werken aan de besliscapaciteit bij de IND, bijvoorbeeld - maar dat de partij die zich dat onderwerp heeft toegeëigend, de PVV, de afgelopen maanden inderdaad alleen nog maar gekomen is met voorstellen op dat onderwerp die ook gewoon volkomen achterlijk zijn en werkelijk geen sikkepit bijdragen aan de oplossingen van problemen die er spelen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:33 schreef luxerobots het volgende:
Ik moet @:JaxStrumleyII toch wel deels gelijk geven. Je ziet het in dit topic ook, de mensen die vinden dat niets kan wat betreft het indammen van immigratie, voelen zich toch wel snel verheven. En dan worden anderen toch wel snel in een hokje van dom of racistisch gestopt.
Valt wel mee hoor. De Fortuyn van de laatste tien jaar was redelijk consequent, alleen op het gebied van privatisering maakte hij een duidelijke draai.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:36 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Die stelling ken ik ook. De Fortuyn van met alle modegrillen meewaaien. Van marxisme tot communitarisme tot libertarisme en ga zo maar door. Spoel vier jaar verder in de tijd en er is een hele andere Fortuyn. Dat is door een Dick Pels en Merijn Oudenampsen prima uitgewerkt, alleen roept dat weer allerlei andere vragen op.
Dit is hoe jij hem hier introduceert.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat de landen zijn waar we heen zouden gaan. Wij gaan dan meer naar Scandinavische landen en UK/VS/Canada. De meeste mensen vluchten naar een plek waar het beter is.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:41 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Dat zijn dus voorbeelden van opvang in de regio. Net zoals wij hier Oekraïners opvangen. Geen enkel probleem mee en niet meer dan normaal.
Het (hypothetische) vraagstuk ging over in hoeverre Libanon en Turkije bereid zouden zijn grote groepen West-Europeanen op te vangen als West-Europa in een oorlog verzeild raakt. Ik denk dat zij dan grote vraagtekens zouden zetten bij instroom van grote groepen met een volledig andere culturele achtergrond. En ik heb ze dat niet verweten; ik heb het alleen geconstateerd. Dat verwijt heb je er zelf bij verzonnen.
Hoe kom je erbij dat Oekraïne "de regio" zou zijn? Dat ligt hier teringver vandaan. De regio van Oekraïne zijn landen als Polen, Roemenië en Wit-Rusland.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:41 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Dat zijn dus voorbeelden van opvang in de regio. Net zoals wij hier Oekraïners opvangen. Geen enkel probleem mee en niet meer dan normaal.
Het (hypothetische) vraagstuk ging over in hoeverre landen in Afrika en het Midden-Oosten (zoals Libanon en Turkije) bereid zouden zijn grote groepen West-Europeanen op te vangen als West-Europa in een oorlog verzeild raakt. Ik denk dat zij dan grote vraagtekens zouden zetten bij instroom van grote groepen met een volledig andere culturele achtergrond. En ik heb ze dat niet verweten; ik heb het alleen geconstateerd. Dat verwijt heb je er zelf bij verzonnen.
Nee, zo hebt ik dat niet gezegd. En de context was specifiek over 'Zonder ambtenaren' van Fortuyn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:43 schreef Klopkoek het volgende:
Dit is hoe jij hem hier introduceert.
Even later zeg je dat de Fortuyn van 1994 heul anders was dan de Fortuyn van 2001.
De Europese regio, waar men een vergelijkbare op het christendom geijkte cultuur heeft.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Oekraïne "de regio" zou zijn? Dat ligt hier teringver vandaan. De regio van Oekraïne zijn landen als Polen, Roemenië en Wit-Rusland.
Bovendien gaat het in bovenstaande voorbeelden meestal niet om permanente opvang. De culturele onafhankelijkheid van de ontvangende landen is daarom niet in het geding, wat in Nederland wel anders is. Overigens zijn ze de Syriërs in Turkije volgens mij ook wel behoorlijk zat. Maar dat is weer een andere discussie.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:41 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Belangrijk verschil is ook het aantal voorzieningen. Vluchtelingen in Libanon of Turkije moeten zichzelf kunnen bedruipen. Terwijl dezelfde vluchtelingen hier recht hebben op uitkeringen, gezondheidszorg en woningen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:50 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Bovendien gaat het in bovenstaande voorbeelden meestal niet om permanente opvang. De culturele onafhankelijkheid van de ontvangende landen is daarom niet in het geding, wat in Nederland wel anders is. Overigens zijn ze de Syriërs in Turkije volgens mij ook wel behoorlijk zat. Maar dat is weer een andere discussie.
Je stelt nu voor het gemak iedereen die zich zorgen maakt over de gevolgen van migratie gelijk aan de PVV.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:42 schreef JAM het volgende:
[..]
Het probleem is een beetje dat er rondom migratie (voornamelijk arbeidsmigratie) genoeg problemen aan te wijzen zijn, daar ook gewoon een hele hoop aan gedaan kan worden - ook daarvan zijn legio voorbeelden voorbij gekomen, niet heel lang geleden heb ik nog een half pleidooi gehouden voor het werken aan de besliscapaciteit bij de IND, bijvoorbeeld - maar dat de partij die zich dat onderwerp heeft toegeëigend, de PVV, de afgelopen maanden inderdaad alleen nog maar gekomen is met voorstellen op dat onderwerp die ook gewoon volkomen achterlijk zijn en werkelijk geen sikkepit bijdragen aan de oplossingen van problemen die er spelen.
Dan kan je wel makkelijk roepen: 'Gut, je wordt zo snel in het hokje van dom of racistisch gestopt' - dat laatste zie ik eigenlijk niet zo vaak - maar misschien zou de PVV er dan ook goed aan doen om niet keer op keer met zulke domme voorstellen te komen en wanneer daar kritiek op is dan maar gelijk in de slachtofferrol te klimmen en met vingertjes te gaan wijzen.
Ik denk dat de oppositie niets liever wil dan daar serieuze en verstandige maatregelen voor in te voeren, maar met een kabinet dat meer geïnteresseerd lijkt om de asielstroom naar Nederland een héél klein beetje kleiner te maken met allerhande vreemdsoortige pesterijtjes dan daadwerkelijk tot serieus en productief beleid te komen en bij elk voorstel dat afwijkt van die vreemdsoortige pesterijtjes gelijk begint te roepen dat 'links de sluizen heeft opengezet en als het aan hen lag iedereen hier zomaar binnen kon komen' - wat overigens pértinent onwaar is - en meer van dat soort holle retoriek voor de bühne, wordt het wel heel moeilijk samenwerken, inderdaad.
Wat? De culturele onafhankelijkheid? Heb jij dat dat als je een Syrische vluchting tegenkomt, die, weet ik veel, bijvoorbeeld een bakje baklava aan het eten is, dan opeens denkt: 'Gut, dat wil ik nu eigenlijk ook zeg. Heremetijd zeg, dat ik daar al die jaren nog nooit aan hebt gedacht. Maar nee, maar nee, ik moet niet hebben dat mijn culturele onafhankelijkheid in het geding komt, dus ik houd het maar gewoon bij een broodje leverworst met mosterd.' Wat wil je toch in hemelsnaam zeggen?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:50 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Bovendien gaat het in bovenstaande voorbeelden meestal niet om permanente opvang. De culturele onafhankelijkheid van de ontvangende landen is daarom niet in het geding, wat in Nederland wel anders is. Overigens zijn ze de Syriërs in Turkije volgens mij ook wel behoorlijk zat. Maar dat is weer een andere discussie.
Ach joh, ga weg. We zijn hier totaal niet christelijk en Nederland met Oekraïne vergelijken is volkomen onnozel.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:47 schreef luxerobots het volgende:
[..]
De Europese regio, waar men een vergelijkbare op het christendom geijkte cultuur heeft.
Oh, zo ben ik al enigszins tevreden. Zo lang we met elkaar eens zijn dat Wilders en zijn clubje gewoon verkeerd en dom bezig zijn, dan kunnen we gewoon verder praten. Ik ben zelf niet per se een voorstander van een 'hardere opstelling' op dit vlak, simpelweg omdat Nederland al een bijzonder hard migratiebeleid heeft. Waar het probleem hem voornamelijk in de eerste plaats in zit, is in de uitvoering van dat beleid.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:53 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Je stelt nu voor het gemak iedereen die zich zorgen maakt over de gevolgen van migratie gelijk aan de PVV.
Ik denk dat er heel veel mensen met deze zorgen zijn die zich dood ergeren aan de botte en onhandige manier waarop de PVV dit vraagstuk onder de aandacht brengt. In een van mijn vorige posts had ik het over moraalridders die meteen ‘racisme’ schreeuwen; laat ik er nu ook bij zeggen dat de opstelling van Wilders en co dit gedrag natuurlijk ook uitlokt. Wilders gaat dit probleem niet oplossen, daar ben ik van overtuigd.
Maar: ik heb ook niet de illusie dat de oppositie dat gaat doen. Die kunnen zich namelijk niet verenigen met het feit dat het af- of uitwijzen van mensen ‘zielige gevallen’ gaat opleveren. Zie de Lily en Howick en Michael situaties: zodra een afgewezen asielzoeker een gezicht krijgt, moet er een uitzondering worden gemaakt. Zo kun je natuurlijk nooit stappen zetten.
Daarnaast is een groot deel van de oppositie te soft op het integratievraagstuk. Ik denk dat een hardere opstelling op dit vlak de integratie van probleemgroepen zou bevorderen en het draagvlak voor asielmigratie zou vergroten.
Er is een associatieverdrag met Oekraïne ondertekend. Daar stond niet iedereen achter, maar het geeft ze wel een bepaalde status t.o.v. de EU. Dat wij ze nu opvangen vind ik dus niet vreemd.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach joh, ga weg. We zijn hier totaal niet christelijk en Nederland met Oekraïne vergelijken is volkomen onnozel.
De grap is dat Jan van de Beek en zijn bruinhemden hordes dus Leo Lucassen voor de rechter daagden (kansloos natuurlijk) en niet andersom.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:23 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Het feit dat Nederland grote groepen herbergt die zich niet direct verbonden voelen aan Nederland drukt toch duidelijk een stempel op het culturele en politieke leven? Een land bestaat niet uit iets anders dan haar inwoners, een land met andere inwoners is dus een wezenlijk ander land. Je ziet dan ook groeperingen die wezenlijk andere prioriteiten hebben en de maatschappij radicaal anders willen inrichten en daarom demonstraties voor Hamas of de Sharia houden.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:53 schreef JAM het volgende:
[..]
Wat? De culturele onafhankelijkheid? Heb jij dat dat als je een Syrische vluchting tegenkomt, die, weet ik veel, bijvoorbeeld een bakje baklava aan het eten is, dan opeens denkt: 'Gut, dat wil ik nu eigenlijk ook zeg. Heremetijd zeg, dat ik daar al die jaren nog nooit aan hebt gedacht. Maar nee, maar nee, ik moet niet hebben dat mijn culturele onafhankelijkheid in het geding komt, dus ik houd het maar gewoon bij een broodje leverworst met mosterd.' Wat wil je toch in hemelsnaam zeggen?
Qua cultuur mengen de Oekraïners hier zich natuurlijk wel gemakkelijker dan de islamitische of Afrikaanse migranten. En dan op tal van punten, wat betreft dezelfde feestdagen hebbend, wat betreft culturele codes (kleding en elkaar een hand geven bijvoorbeeld), maar ook wat betreft het werkethos.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Ach joh, ga weg. We zijn hier totaal niet christelijk en Nederland met Oekraïne vergelijken is volkomen onnozel.
Ja, maar dan ook álles echt uitvoeren. Dus ook degenen waarvan de aanvraag is afgewezen daadwerkelijk uitzetten etc.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:56 schreef JAM het volgende:
[..]
Oh, zo ben ik al enigszins tevreden. Zo lang we met elkaar eens zijn dat Wilders en zijn clubje gewoon verkeerd en dom bezig zijn, dan kunnen we gewoon verder praten. Ik ben zelf niet per se een voorstander van een 'hardere opstelling' op dit vlak, simpelweg omdat Nederland al een bijzonder hard migratiebeleid heeft. Waar het probleem hem voornamelijk in zit, is in de uitvoering van dat beleid.
Daar zijn gewoon achterstanden, capaciteitstekorten, willekeur, enzovoorts. Ik denk dat het een goede stap zou zijn om eer men allerhande nieuwe maatregelen in wil voeren en maatregelen waarvan bekend is dat die gewoon prima werken en ook vrij brede steun voor is (zoals de spreidingswet) terug te draaien, men er verstandig aan doet het bestaande beleid eerst eens normaal en ordentelijk uit proberen te voeren, want dat werkt allemaal voor geen meter. Vanaf daar kunnen we dan verder kijken, niet?
Wat voor een hardere eisen zou je dan aan migratie willen stellen? Ik bemerk vaak (niet dat ik dat jou gelijk toe wil dichten) dat mensen die daarom roepen vaak of niet goed op de hoogte zijn hoe moeilijk het is om je überhaupt in Nederland te vestigen en ten tweede niet zo goed hebben nagedacht over wat nu de gevolgen zijn van die 'hardere maatregelen' (die vaak dus een averechts effect hebben).quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:00 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Ja, maar dan ook álles echt uitvoeren. Dus ook degenen waarvan de aanvraag is afgewezen daadwerkelijk uitzetten etc.
En hardere eisen aan integratie. Daar ligt volgens mij echt de sleutel voor het draagvlak. En wangedrag zoals we in Ter Apel zien zou ook direct einde procedure moeten betekenen.
Da's wel wat kort door de bocht he. Zo'n beetje alle omgangsvormen, normen en waarden, ongeschreven regels en etiquette vloeien voort uit ons Christelijk verleden.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:55 schreef Monolith het volgende:
[..]
Niet?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:02 schreef Janneke141 het volgende:
Waarom zou iemand überhaupt moeite doen om te integreren als je nooit zeker gaat weten of je wel hier mag blijven?
Volgens mij is er (bijna) niemand die zegt dat er niets kan. Men plaatst alleen, terecht, vraagtekens bij wat dit kabinet voorstelt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:33 schreef luxerobots het volgende:
Ik moet @:JaxStrumleyII toch wel deels gelijk geven. Je ziet het in dit topic ook, de mensen die vinden dat niets kan wat betreft het indammen van immigratie, voelen zich toch wel snel verheven. En dan worden anderen toch wel snel in het hokje van dom of racistisch gestopt.
Ja, ik zie ook onder de PVV-stemmerts veel mensen die onze maatschappij anders willen inrichten, bijvoorbeeld met iets belangrijks als het respecteren van de rechtsstaat. Of met een eenmanspartij geen democratie toestaan in je eigen partij, laat staan in overleg met andere partijen. Daar ben ik eigenlijk net zo tegen als tegen de Sharia, en dan moet ik wel eens lachen met wat voor oplossingen ik wel eens lees op FOK! voor criminaliteit, gelijkheid en mensenrechten, die op veel vlakken prima overeenkomen met de Sharia.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:59 schreef NecSpeNecMetu het volgende:
[..]
Het feit dat Nederland grote groepen herbergt die zich niet direct verbonden voelen aan Nederland drukt toch duidelijk een stempel op het culturele en politieke leven? Een land bestaat niet uit iets anders dan haar inwoners, een land met andere inwoners is dus een wezenlijk ander land. Je ziet dan ook groeperingen die wezenlijk andere prioriteiten hebben en de maatschappij radicaal anders willen inrichten en daarom demonstraties voor Hamas of de Sharia houden.
Het klinkt heel erg saai maar integratie blijft grotendeels een sociaal-economisch verhaal (arbeidsmarkt, volkshuisvesting, onderwijs) en daar biedt 'rechts' al twintig jaar niets voor. Men doet altijd alsof er geen Verdonk is geweest enzovoorts. Het blijft voor altijd 1999.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:53 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Daarnaast is een groot deel van de oppositie te soft op het integratievraagstuk. Ik denk dat een hardere opstelling op dit vlak de integratie van probleemgroepen zou bevorderen en het draagvlak voor asielmigratie zou vergroten.
Christelijke waarden zoals lief zijn voor elkaar en vrijheid van meningsuiting, vrijheid van seks, religie en afkomst.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Qua cultuur mengen de Oekraïners hier zich natuurlijk wel gemakkelijker dan de islamitische of Afrikaanse migranten. En dan op tal van punten, wat betreft dezelfde feestdagen hebbend, wat betreft culturele codes (kleding en elkaar een hand geven bijvoorbeeld), maar ook wat betreft het werkethos.
Dan zou ik me als ik jouw was toch is gaan verdiepen in het orthodoxe christelijke geloof. Dat is totaal verschillend dan het christelijke geloof wat we hier hebben. Paar voorbeelden vrouwen mogen niet zonder hoofddoek de kerk in. Kerst wordt op een hele andere datum gevierd dan wij doen. Sterker nog Oekraïne is pas voor het eerst officieel kerst gaan vieren op onze datums sinds de invasie in 2022. Onze cultuur is echt totaal anders dan de Oekraïense cultuur.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Qua cultuur mengen de Oekraïners hier zich natuurlijk wel gemakkelijker dan de islamitische of Afrikaanse migranten. En dan op tal van punten, wat betreft dezelfde feestdagen hebbend, wat betreft culturele codes (kleding en elkaar een hand geven bijvoorbeeld), maar ook wat betreft het werkethos.
...niet de eerste dingen waar ik aan denk bij christelijke waarden... volgens mij zijn dat eerder waarden die we te danken hebben aan de verlichting, wat in grote mate toch een kritiek op het christendom was, niet?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:08 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Christelijke waarden zoals lief zijn voor elkaar en vrijheid van meningsuiting, vrijheid van seks, religie en afkomst.
Amsterdam is een hele andere stad dan Rotterdam. Zal me niets verbazen dat Rotterdamse Marokkanen daar vaak gekomen zijn om in de haven te werken, terwijl Amsterdamse Marokkanen daar vaker zijn gekomen om te werken in de cultuur of om te studeren.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:07 schreef Klopkoek het volgende:
Vergelijk hier ook eens het linkse Amsterdam met het rechtse Rotterdam. In Amsterdam haalt een aanzienlijk groter percentage van de Marokkanen het VWO.
Jij leest mijn posts wel vaker en ik gokte erop dat je dan kon inzien wat de toon van bovenstaande comment is.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:09 schreef JAM het volgende:
[..]
...niet de eerste dingen waar ik aan denk bij christelijke waarden... volgens mij zijn dat eerder waarden die we te danken hebben aan de verlichting, wat vooral een tegenbeweging was, niet?
Mensen stoppen in onzelfstandige woonruimte dat niet voldoet aan het bouwbesluit, gewoon omdat ze statushouder zijn, is goed voor de integratie?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:00 schreef JaxStrumleyII het volgende:
En hardere eisen aan integratie. Daar ligt volgens mij echt de sleutel voor het draagvlak.
Ik laak Wilders, zijn partij en zijn ideeën al jaren. En zolang hij zijn 'minder'-uitspraak niet terugneemt, classificeer ik dat als racistisch: een alomvattende veroordeling van mensen puur op basis van ras/etniciteit.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 22:56 schreef JAM het volgende:
[..]
Oh, zo ben ik al enigszins tevreden. Zo lang we met elkaar eens zijn dat Wilders en zijn clubje gewoon verkeerd en dom bezig zijn, dan kunnen we gewoon verder praten. Ik ben zelf niet per se een voorstander van een 'hardere opstelling' op dit vlak, simpelweg omdat Nederland al een bijzonder hard migratiebeleid heeft. Waar het probleem hem voornamelijk in de eerste plaats in zit, is in de uitvoering van dat beleid.
Daar zijn gewoon achterstanden, capaciteitstekorten, etc. die dan weer leiden tot fouten, willekeur enzovoorts. Ik denk dat het een goede stap zou zijn om eer men allerhande nieuwe maatregelen in wil voeren en maatregelen waarvan bekend is dat die gewoon prima werken en ook vrij brede steun voor is (zoals de spreidingswet) terug te draaien, men er verstandig aan doet het bestaande beleid eerst eens normaal en ordentelijk uit proberen te voeren, want dat werkt allemaal voor geen meter. De IND is, organisatorisch, werkelijk een ramp. Vanaf daar kunnen we dan verder kijken, niet?
Het is ook makkelijker om te werken als je niet jarenlang moet wachten op een status.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:00 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Waarom is dat 'gelukkig'?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:02 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Da's wel wat kort door de bocht he. Zo'n beetje alle omgangsvormen, normen en waarden, ongeschreven regels en etiquette vloeien voort uit ons Christelijk verleden.
Echt Christelijk zijn we gelukkig niet meer, maar dat wil niet zeggen dat we hier geen Christelijke cultuur hebben.
Niet dat ik vind dat dat 'in gevaar' is ofzo, da's onzin.
...maar lieve Elto, daar kan je mij toch maar moeilijk van beschuldigen? Ik meen toch wel mijn best te doen die discussie inhoudelijk te houden. Wat vond je nu van mijn voorstellen?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:18 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ik laak Wilders, zijn partij en zijn ideeën al jaren. En zolang hij zijn 'minder'-uitspraak niet terugneemt, classificeer ik dat als racistisch: een alomvattende veroordeling van mensen puur op basis van ras/etniciteit.
Maar het frappeert me dat je verbaasd bent dat kritiek op immigratie (bijvoorbeeld logistieke bezwaren, alsmede problemen die men ziet met cultuur, níet ras) door de door Jax aangehaalde meute, rijkelijk vertegenwoordigd in media en academia, al heel snel en met heel veel graagte in het onfrisse kamp van die Oostenrijkse korporaal geschaard wordt. Dat is de knee-jerk reactie bij uitstek - ook in POL - wanneer er ietwat afgeweken wordt van het heersende narratief. Niet bij iedereen, maar een 'verstikkende' omgeving wil ik het wel noemen.
Als er i.p.v. inhoudelijke repliek 'gevatte one-liners' volgen die het gedachtegoed van de anathema verklaarde personen zouden moeten vertegenwoordigen, dan weet je wel weer hoe laat het is.
Het succes van Oekraïners op de arbeidsmarkt zou ook inspirerend kunnen werken in de omgang met asielzoekers maar voor hen maken we werken nog steeds bewust ingewikkeld…quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:20 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Het is ook makkelijker om te werken als je niet jarenlang moet wachten op een status.
Genoeg asielzoekers die werken maar dan zwart.
Nee, daar beschuldig ik jou niet van, ik geef aan waarom ik Jax kan begrijpen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:22 schreef JAM het volgende:
[..]
...maar lieve Elto, daar kan je mij toch maar moeilijk van beschuldigen? Ik meen toch wel mijn best te doen die discussie inhoudelijk te houden. Wat vond je nu van mijn voorstellen?
Beetje lastige vraag en lastige discussie dit, omdat het nogal moeilijk te peilen is wat jullie beiden (of wie dan ook) nu onder 'echt christelijk' verstaat. Moet ik dan denken aan men dat in de derde eeuw in Antioch belijdde, of hoe men dat op zaterdagmiddag bij C.K.V. de Dijkvogels doet?quote:
Mooi. Nu, dan wachten we nog even op Jax zijn motivatie voor het invoeren van 'hardere maatregelen' en welk effect die dan moeten gaan sorteren.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:23 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, daar beschuldig ik jou niet van, ik geef aan waarom ik Jax kan begrijpen.
Jouw voorstellen lijken mij verder vooral redelijk en beargumenteerd.
Ik heb mijzelf bevrijd van welke orthodoxe religie dan ook... hooguit cultuur-katholiek. Want ik ben inderdaad erg blij dat de verstikkende invloed van conservatieve religie de afgelopen 60 jaar enorm is teruggedrongen. Beter voor individuele vrijheden, en zeker voor de rechten van homo's en vrouwen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:24 schreef JAM het volgende:
[..]
Beetje lastige vraag en lastige discussie dit, omdat het nogal moeilijk te peilen is wat jullie beiden (of wie dan ook) nu onder 'echt christelijk' verstaat. Moet ik dan denken aan men dat in de derde eeuw in Antioch belijdde, of hoe men dat op zaterdagmiddag bij C.K.V. de Dijkvogels doet?
Waar is het belletje van Bomhof?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:25 schreef EttovanBelgie het volgende:
Overigens is deze coalitie niet alleen m.b.t. immigratie een farce... het is in alle opzichten een rondreizend rariteitenkabinet van volstrekte incompetentie.
Ik durf zelfs stellen erger dan Balkenende I.
Bomhof, Heinsbroek, Nawijn, Wijnschenk..quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:29 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Waar is het belletje van Bomhof?
Anekdotisch bewijs is inderdaad geen bewijs (ik kan wel naar wat papers verwijzen) alleen is deze theorie van jou weer koddig.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:09 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Amsterdam is een hele andere stad dan Rotterdam. Zal me niets verbazen dat Rotterdamse Marokkanen daar vaak gekomen zijn om in de haven te werken, terwijl Amsterdamse Marokkanen daar vaker zijn gekomen om te werken in de cultuur of om te studeren.
Je kunt niet zo makkelijk stellen dat dit komt omdat Rotterdam rechts en Amsterdam links is.
Ik weet niet waar het aan ligt. Ik zeg alleen dat het me niets zal verbazen als het komt door de stad, want steden trekken nu eenmaal een bepaald soort mensen/beroepen aan.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:30 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Anekdotisch bewijs is inderdaad geen bewijs (ik kan wel naar wat papers verwijzen) alleen is deze theorie van jou weer koddig.
Jij blijft wel veel hangen in het Nederland van begin 2000. Ik vind je net een PvdA-stemmer uit die periode. Je draait je plaat maar af en af. En vandaar dat je het zo graag over Fortuyn of Verdonk hebt.quote:In de ogen van populistisch rechts is de culturele sector geen echt werk, en zijn studerende mensen zolderkamergeleerden. Havenarbeid daarentegen is het echte leven en dus zou je volgens die theorie denken dat dit beter werkt voor integratie. 'Niets is zo goed voor het leren van de taal als een baan', hoor je al snel.
Kortom, jouw theorie is ook maar een theorie en strookt niet helemaal met de gebruikelijke talking points uit laten we zeggen de Verdonk hoek. Waar cultureel werk al snel geen echt werk en arbeid kan zijn en havenarbeiders geinend met hun maten dollen.
En Oekraïners moeten wel aan de slag. Geen werk is geen geld, en dus ook geen onderdak, zelfs al is dat maar een kamer in een pension.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:20 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Het is ook makkelijker om te werken als je niet jarenlang moet wachten op een status.
Genoeg asielzoekers die werken maar dan zwart.
Worden Oekrainers niet opgevangen?quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En Oekraïners moeten wel aan de slag. Geen werk is geen geld, en dus ook geen onderdak, zelfs al is dat maar een kamer in een pension.
Oekraïense vluchtelingen hebben recht op leefgeld. Was zelfs nog een hele discussie over of het terecht was omdat zoveel Oekraïners aan het werk gaan.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:36 schreef luxerobots het volgende:
[..]
En Oekraïners moeten wel aan de slag. Geen werk is geen geld, en dus ook geen onderdak, zelfs al is dat maar een kamer in een pension.
Inderdaad leefgeld, en wel opvang, maar geen sociale huurwoningen.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:42 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Oekraïense vluchtelingen hebben recht op leefgeld. Was zelfs nog een hele discussie over of het terecht was omdat zoveel Oekraïners aan het werk gaan.
https://www.nu.nl/politie(...)alen-aan-opvang.html
Ja wel, maar het moet natuurlijk wel bij je standpunten passen...quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:41 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Worden Oekrainers niet opgevangen?
Dus het klopt al niet wat je zegt dat is mijn punt.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inderdaad leefgeld, en wel opvang, maar geen sociale huurwoningen.
Deze beroepen worden doorgaans niet heel serieus genomen maar zouden dan wel goed voor de integratie zijn.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:35 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik weet niet waar het aan ligt. Ik zeg alleen dat het me niets zal verbazen als het komt door de stad, want steden trekken nu eenmaal een bepaald soort mensen/beroepen aan.
Jij kwam toch zelf met Fortuyn aan zetten? Met deze geniale denker.quote:Jij blijft wel veel hangen in het Nederland van begin 2000. Ik vind je net een PvdA-stemmer uit die periode. Je draait je plaat maar af en af. En vandaar dat je het zo graag over Fortuyn of Verdonk hebt.
Jij kwam in dit topic met Fortuyn aanzetten. Later reageerde ik ook slechts op jou.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:52 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Deze beroepen worden doorgaans niet serieus genomen maar zouden dan wel goed voor de integratie zijn.
[..]
Jij kwam toch zelf met Fortuyn aan zetten? Met deze geniale denker.
quote:Op donderdag 24 oktober 2024 15:57 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Twintig jaar rechtse meerderheden, Fortuynisme, mislukte inburgeringswetten, afgebroken (gemengde) volkshuisvesting, gesegregeerd onderwijs, en dat je jezelf diep in de schulden moeten steken helpen allemaal niet.
Ik kreeg ook bijval, dat we (onbewust) nog best veel christelijke elementen in onze cultuur hebben.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:52 schreef Klopkoek het volgende:
Anderen hebben jou al gecorrigeerd mbt de Oekrainers. Dat hun cultuur beter zou aansluiten en andere makkelijke aannames.
Ik had het anders moeten stellen. De prikkel om te werken is voor Oekraïners sterker, als ze een eigen woning willen, of hun familie willen helpen, zullen ze toch moeten werken. Anders blijft het bij de opvang en leefgeld.quote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:47 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dus het klopt al niet wat je zegt dat is mijn punt.
Leuk showtje voor de bühne hoor, oh wat onderhandelen ze hardquote:
Het verschil is dat Oekraïners een speciale status hebben waardoor ze meteen mogen gaan werken. Bij asielzoekers is dat niet het geval. Ik zou zelf voorstander van zijn dat asielzoekers dat ook mogen in afwachting van hun procedure of rechtszaken. Omdat het de beste manier is om te integreren en de taal te leren. Maar dat mag niet van rechts Nederland. Die hebben liever goedkope oost blokkers.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 00:06 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik had het anders moeten stellen. De prikkel om te werken is voor Oekraïners veel sterker, als ze een eigen woning willen, of hun familie willen helpen, zullen ze toch moeten werken. Anders blijft het bij de opvang en leefgeld.
Statushouders krijgen volwaardige uitkeringen en mogen sociale huurwoningen betrekken, dan moet je gelijk een flink aantal uren werken, of een goede baan hebben, om het lonend te krijgen.
Wat gewoon gezwatel is.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 00:01 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ik kreeg ook bijval, dat we (onbewust) nog best veel christelijke elementen in onze cultuur hebben.
Immigranten klitten naar elkaar toe. En dat doen moslims ook. In islamitische buurten, bij de islamitische slager. Bij de moskee. En dan krijg je dus dat vrouwen gescheiden worden van de mannen, en dat ze hun standpunten over Israel en Palestina gaan verkondigen. Dat is echt wel een verschil met Oekraïners.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 00:27 schreef Klopkoek het volgende:
[..]
Wat gewoon gezwatel is.
Het Christendom van Oosters-Orthodoxe snit is heel anders, heeft een heel ander traject doorgemaakt, en je kunt net zo goed een verhaaltje ophangen over verwantschap aan de Islam (Abrahamistische religie enz).
Ik denk dat het slimmer is om minder kansarme immigranten toe te laten. Voordat we weer generaties nodig hebben om de criminaliteit en werkloosheid omlaag te brengen.quote:Het is heel erg saai maar het komt vooral doordat ze meteen mochten werken en de taal mochten leren. Zoals zo wel vaker bepalen de sociaal-economische omstandigheden en integratie een hele hoop.
Je kunt mij nergens in verband brengen met Wierd Duk. Je maakt het persoonlijk, maar zo kan ik het ook.quote:Dat Dukkiaanse geleuter over cultuur is enkel afleiding. Geen wonder verder dat je daar gevoelig voor bent, en voor dat o zo grote genie Fortuyn met zijn droombeeld over een geprivatiseerde sociale zekerheid.
Ik pak even dit eruit. Laat Nederland dan zoveel kansarme immigranten toe? Zijn er fatsoenlijke voorzieningen voor asielzoekers om Nederlands te leren?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
[..]
Ik denk dat het slimmer is om minder kansarme immigranten toe te laten. Voordat we weer generaties nodig hebben om de criminaliteit en werkloosheid omlaag te brengen.
Oja, en asielzoekers mogen echt wel de taal leren hoor.
[..]
Ben ik wel met je eens hoor. Mensen laten werken is niet verkeerd.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 00:22 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Het verschil is dat Oekraïners een speciale status hebben waardoor ze meteen mogen gaan werken. Bij asielzoekers is dat niet het geval. Ik zou zelf voorstander van zijn dat asielzoekers dat ook mogen in afwachting van hun procedure of rechtszaken. Omdat het de beste manier is om te integreren en de taal te leren. Maar dat mag niet van rechts Nederland. Die hebben liever goedkope oost blokkers.
In ieder geval, zoals eerder in dit topic benoemd, zo'n 50.000 asielzoekers per jaar. Dat is een half miljoen per tien jaar.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:25 schreef JAM het volgende:
[..]
Ik pak even dit eruit. Laat Nederland dan zoveel kansarme immigranten toe? Zijn er fatsoenlijke voorzieningen voor asielzoekers om Nederlands te leren?
Dat is een verkeerd verband. Stel je nu toch eens voor dat je anderhalf jaar in een AZC heb zitten wegkwijnen, zonder mogelijkheden om daar Nederlands te leren, zonder mogelijkheden om een vak te leren (of het vak dat je al kan bij te houden), etc. Denk je dat er dan heel erg veel Nederlandse werkgevers zitten te wachten op mensen die en de taal niet spreken, en anderhalf jaar niet aan het arbeidsproces hebben deelgenomen en dan ook nog eens een vreemd kleurtje en moeilijke achternaam hebben? Ook dáárop (want het moet allemaal nog soberder, natuurlijk), wil dit kabinet dus bezuinigen. Dan aan de achterkant gaan roepen: 'Zie je wel, ze komen allemaal in een uitkering.'- is nogal kort door de bocht.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mijn verwachting is dat de animo om te werken helemaal niet zo hoog is bij statushouders, dat blijkt ook wel uit de hoge werkloosheidscijfers.
Ben ik met je eens. Maar ik zou graag zien dat er gestopt wordt met de instroom van aan kansarme migranten. In mijn ogen is er dus zeker een asielcrisis.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:30 schreef JAM het volgende:
[..]
Dat is een verkeerd verband. Stel je nu toch eens voor dat je anderhalf jaar in een AZC heb zitten wegkwijnen, zonder mogelijkheden om daar Nederlands te leren, zonder mogelijkheden om een vak te leren (of het vak dat je al kan bij te houden), etc. Denk je dat er dan heel erg veel Nederlandse werkgevers zitten te wachten op mensen die en de taal niet spreken, en anderhalf jaar niet aan het arbeidsproces hebben deelgenomen en dan ook nog eens een vreemd kleurtje en moeilijke achternaam hebben? Ook dáárop (want het moet allemaal nog soberder, natuurlijk), wil dit kabinet dus bezuinigen. Dan aan de achterkant gaan roepen: 'Zie je wel, ze komen allemaal in een uitkering.'- is nogal kort door de bocht.
Als je dat wil voorkomen (ik roep het nog maar eens) dan investeer je in de besliscapaciteit bij de IND, dan zorg ervoor dat mensen die aanvragen doen die een grote kans van slagen hebben zo snel mogelijk het integratieproces ingaan, door de taal te leren en hun vaardigheden bij te houden. Dat 'versoberen', dat klinkt natuurlijk heel stoer, maar heeft een volkomen averechts effect.
Ten eerste is dat niet zo en ligt het aantal asielzoekers (als we dat over de afgelopen tien jaar nemen) een stuk lager dan dat; eerder rond de 24.000. Ten tweede; nee. Als je mensen niet actief de gelegenheid biedt om die taal te leren en zich daar aan bloot te stellen, regelmatig contact te hebben met moedertaalsprekers in een betekenisvolle context - dus buiten het schoolse om -, dan is het gewoon ondoenlijk om van iemand te verwachten, hoe intelligent en welwillend hij ook moge zijn. Zo werkt taalonderwijs en een taal leren gewoon niet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:27 schreef luxerobots het volgende:
[..]
In ieder geval, zoals eerder in dit topic benoemd, zo'n 50.000 asielzoekers per jaar. Dat is een half miljoen per 10 jaar.
En mensen kunnen zelf geen initiatief nemen om een taal te leren?
Goed, dan vraag ik je, welke maatregelen kan Nederland dan nog meer treffen om 'die kraan dicht te doen' anders dan die al getroffen zijn? Het kabinet had gisteren een paar leuke voorgesteld (waar ze nu dus nog steeds, dat weet ik eigenlijk niet, in het Catshuis over aan het steggelen zijn omdat de VVD er nog een plasje over wilde doen), en die zijn vrijwel allemaal weer direct lekgeschoten omdat ze vrijwel allemaal niets veranderen, niet haalbaar zijn of eerder een averechts effect zullen hebben.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:33 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Ben ik met je eens. Maar ik zou graag zien dat er gestopt wordt met de instroom van aan kansarme migranten. In mijn ogen is er dus zeker een asielcrisis.
En dan moet er inderdaad nog flink geïnvesteerd worden in deze mensen. Om achterstanden weg te werken en om mensen kansen te bieden. Maar alsjeblieft, doe de kraan dicht als je gaat dweilen.
Helemaal als je weet dat je verblijfsvergunning maar 3 jaar is. Kan je eindelijk Nederlands moet je weer opbokken.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:34 schreef JAM het volgende:
[..]
Ten eerste is dat niet zo en ligt het aantal asielzoekers (als we dat over de afgelopen tien jaar nemen) een stuk lager dan dat; eerder rond de 24.000. Ten tweede; nee. Als je mensen niet actief de gelegenheid biedt om die taal te leren en zich daar aan bloot te stellen, regelmatig contact hebt met moedertaalsprekers, dan is het gewoon ondoenlijk om van iemand te verwachten, hoe intelligent en welwillend hij ook moge zijn. Zo werkt taalonderwijs gewoon niet.
Nederlands is een bijzonder moeilijke taal om te leren. Stel je nu voor dat ik je morgen in een AZC zet, met allemaal andere Nederlanders, met ¤14,47 per week (dat is dus het leefgeld dat iemand krijgt in een AZC) en dan van jou verlang dat je 'zelf het initiatief neemt om (ik roep maar wat) Perzisch of Mandarijn te leren'. Hoe denk je dat jou dat af zal gaan?
Dit komt wel wat over als verspringende doelpalenquote:Op donderdag 24 oktober 2024 23:46 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Inderdaad leefgeld, en wel opvang, maar geen sociale huurwoningen.
Dat is allereerst mijn ervaring met asielzoekers helemaal niet, ze willen voor zover ik ze gesproken heb (en dat zijn er inmiddels toch wel ruim meer dan 100) juist graag werken. Ze willen ook onderwijs krijgen voor de Nederlandse taal, maar dat krijgen ze hooguit van vrijwilligers en niet van mensen die er voor zijn opgeleid via een goede methode.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:25 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Mijn verwachting is dat de animo om te werken helemaal niet zo hoog is bij statushouders, dat blijkt ook wel uit de hoge werkloosheidscijfers.
Zelfs voor 3 jaar wil je integreren toch? Heck, wij downloaden Duolingo al als we ergens langer dan 3 weken op vakantie gaan..quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Helemaal als je weet dat je verblijfsvergunning maar 3 jaar is. Kan je eindelijk Nederlands moet je weer opbokken.
Je ziet wat je wil zien natuurlijk (en zelfs dan, N=100..). Zoom eens uit, laat je onderbuikgevoel los en bekijk de cijfers van het grote plaatje dan eens. Twijfel je nog? Zoom nog wat verder uit en kijk even hoe de processen in (buur)landen verloopt.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 07:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is allereerst mijn ervaring met asielzoekers helemaal niet, ze willen voor zover ik ze gesproken heb (en dat zijn er inmiddels toch wel ruim meer dan 100) juist graag werken. Ze willen ook onderwijs krijgen voor de Nederlandse taal, maar dat krijgen ze hooguit van vrijwilligers en niet van mensen die er voor zijn opgeleid via een goede methode.
En zijn die werkloosheidscijfers zo hoog? Na 5 jaar werkt ongeveer de helft. Maar in die andere helft zitten studenten en vooral ook heel veel huisvrouwen: dat wij het beide hebben van een baan hebben genormaliseerd, betekent niet dat iedereen dat als ideaal moet zien. Die cijfers vertekenen dus nogal, het aantal statushouders met een uitkering wordt dan weer niet bijgehouden. Als je man werkt, krijg jij geen bijstand.
Jij moet eens wat meer uitzoomen, geloof ik. Jij staart je blind op een niet kloppend cijfer 'slechts de helft werkt!'quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:02 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Je ziet wat je wil zien natuurlijk (en zelfs dan, N=100..). Zoom eens uit, laat je onderbuikgevoel los en bekijk de cijfers van het grote plaatje dan eens. Twijfel je nog? Zoom nog wat verder uit en kijk even hoe de processen in (buur)landen verloopt.
Als je al die stappen hebt doorlopen en nog denkt dat dit een goed plan is dan houdt het een klein beetje op (of je hebt zelf plannen om te emigreren ofzo?)
https://eenvandaag.avrotr(...)l-genoeg-ingeleverd/quote:Van PVV-kiezers mag het kabinet al na een paar maanden vallen als Geert Wilders niet zijn zin krijgt met de noodwet. De noodwet zelf is niet heilig, maar kiezers vrezen voor uitstel en afstel bij andere pogingen om strenge asielregels in te voeren.
De spoedwet heeft om die reden niet de voorkeur bij de PVV-kiezer. Dit blijkt uit onderzoek van EenVandaag onder kiezers uit het Opiniepanel, van wie er 4.600 op de PVV hebben gestemd en 3.600 op NSC. Hun partijen vechten op dit moment uit of het kabinet noodwetgeving moet gebruiken om asiel in te perken. Deze week lijkt het buigen of barsten voor de coalitiepartijen en daarmee het kabinet.
Middel niet heilig
PVV-kiezers geven in het onderzoek van EenVandaag een sterk signaal aan Geert Wilders: buig niet voor NSC. 72 procent wil dat hun leider vasthoudt aan de noodwet.
En we gaan ze straks ook niet meer helpen met een huis, want de gemeentelijke taakstellingen voor statushouders vervallen en voorrangsbeleid op huurwoningen mag niet meer. Als Faber dan toch borden bij AZC's wil gaan plaatsen, dan lijkt me 'Hotel California' een passende tekst. Want je komt er nooit meer uit.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij moet eens wat meer uitzoomen, geloof ik. Jij staart je blind op een niet kloppend cijfer 'slechts de helft werkt!'
De wens om te werken en te integreren is enorm bij asielzoekers. Veel gemotiveerdere mensen kun je niet vinden. Maar ze hebben wel wat hulp nodig om hun weg te vinden in een vreemd land en al die hulp is wegbezuinigd. Dat noemen ze 'versoberen van de opvang'. Versoberen = niet meer helpen de taal te leren, niet meer helpen integreren en de mensen vooral niet helpen om aan de slag te gaan.
Dat is het uitgezoomde plaatje.
En het goede plan: fors investeren in de integratie van mensen die binnenkomen. Zeer fors. Niet versoberen, maar de mensen zo vlug mogelijk helpen om deel te worden van de maatschappij.
Het was toch juist de bedoeling dat ze op straat gaan zwerven en overlast gaan veroorzaken?quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:14 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
En we gaan ze straks ook niet meer helpen met een huis, want de gemeentelijke taakstellingen voor statushouders vervallen en voorrangsbeleid op huurwoningen mag niet meer. Als Faber dan toch borden bij AZC's wil gaan plaatsen, dan lijkt me 'Hotel California' een passende tekst. Want je komt er nooit meer uit.
Je zal je maar zo gek hebben laten maken over asielzoekers dat je daar zonder probleem de democratie voor opzij wil zetten. Zorgwekkend is dat wel een beetje. En wonderlijk is dat je dat over de gehele westerse wereld ziet op het moment.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:09 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
https://eenvandaag.avrotr(...)l-genoeg-ingeleverd/
Er was een plan de Staten-Generaal buiten werking te zetten op dit punt. Dat is een aanranding van de democratie. En PVV-stemmers kiezen voor dit staatsgreepje...en lukt het niet... dan nog liever het hele kabinet laten aftreden.
Something is rotten in the state of Denmark and the Netherlands
Jouw teksten zijn van het niveau Wierd Duk inderdaad. Dat verband is niet zo moeilijk.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 01:23 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Immigranten klitten naar elkaar toe. En dat doen moslims ook. In islamitische buurten, bij de islamitische slager. Bij de moskee. En dan krijg je dus dat vrouwen gescheiden worden van de mannen, en dat ze hun standpunten over Israel en Palestina gaan verkondigen. Dat is echt wel een verschil met Oekraïners.
[..]
Ik denk dat het slimmer is om minder kansarme immigranten toe te laten. Voordat we weer generaties nodig hebben om de criminaliteit en werkloosheid omlaag te brengen.
Oja, en asielzoekers mogen echt wel de taal leren hoor.
[..]
Je kunt mij nergens in verband brengen met Wierd Duk.
Dat is juist niet het uitgezoomde plaatje, want ik zeg helemaal niks over een percentage werkenden. Om heel eerlijk te zijn: of ze werken of niet boeit me op dit punt niet eens. Veel belangrijker vind ik de significant hogere cijfers van criminaliteit in dergelijke groepen; pas daarna maak ik me überhaupt druk over wel of niet werken.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jij moet eens wat meer uitzoomen, geloof ik. Jij staart je blind op een niet kloppend cijfer 'slechts de helft werkt!'
De wens om te werken en te integreren is enorm bij asielzoekers. Veel gemotiveerdere mensen kun je niet vinden. Maar ze hebben wel wat hulp nodig om hun weg te vinden in een vreemd land en al die hulp is wegbezuinigd. Dat noemen ze 'versoberen van de opvang'. Versoberen = niet meer helpen de taal te leren, niet meer helpen integreren en de mensen vooral niet helpen om aan de slag te gaan.
Dat is het uitgezoomde plaatje.
En het goede plan: fors investeren in de integratie van mensen die binnenkomen. Zeer fors. Niet versoberen, maar de mensen zo vlug mogelijk helpen om deel te worden van de maatschappij.
Dat horen we nou al zo'n 25 jaar.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:34 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Dat is juist niet het uitgezoomde plaatje, want ik zeg helemaal niks over een percentage werkenden. Om heel eerlijk te zijn: of ze werken of niet boeit me op dit punt niet eens. Veel belangrijker vind ik de significant hogere cijfers van criminaliteit in dergelijke groepen; pas daarna maak ik me überhaupt druk over wel of niet werken.
Maar goed; geloof wat je wil geloven en kijk vooral waar je wil kijken. Op deze manier zijn we over 10 jaar te gast in ons eigen land en zijn bepaalde steden in een ghetto veranderd. Pas dan zal ook een groot deel van links overstag gaan, maar dan is het kalf al verdronken.
Ah, dan kan ik je gerust stellen, die cijfers zijn er niet.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:34 schreef Solispolar het volgende:
[..]
Veel belangrijker vind ik de significant hogere cijfers van criminaliteit in dergelijke groepen; pas daarna maak ik me überhaupt druk over wel of niet werken.
https://www.quest.nl/maat(...)ers-vaker-crimineel/quote:Ook het idee dat asielzoekers vaak crimineel zijn, is een hardnekkig vooroordeel. Cijfers uit onderzoek van het Wetenschappelijk Onderzoek- en Documentatiecentrum (WODC) van het ministerie van Justitie en Veiligheid zeggen wat anders. Van alle asielzoekers in Nederland is tussen de twee en vier procent criminaliteitsverdachte. Ter vergelijking: van de Nederlandse bevolking zonder migratieachtergrond is dat één procent.
Maar in een asielzoekerscentrum zijn alleenstaande jonge mannen zonder werk en met weinig geld nogal oververtegenwoordigd, vergeleken met de rest van onze samenleving. Van deze groep asielzoekers werd in 2015 acht procent verdacht van criminaliteit. Bij een groep vergelijkbare Nederlanders (onder meer ook alleenstaand en met weinig te besteden) zonder migratieachtergrond was dat twaalf procent.
Je zou volgens het WODC dus ook kunnen stellen dat asielzoekers juist mínder crimineel zijn. Ook zorgt de komst van een asielzoekerscentrum niet voor meer criminaliteit in de buurt. In de omgeving van asielzoekerscentra had je als gemiddelde Nederlander een kans van 1,4 procent om slachtoffer te worden van criminaliteit. In een vergelijkbare buurt zónder azc was dat net zo veel.
Ja, die keiharde islamisering van Nederland die.... op 5 procent blijft hangen al decennia. En die invoering van de sharia als ze de macht krijgen... met hun 3 zetels voor Denk.quote:Op vrijdag 25 oktober 2024 09:36 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Dat horen we nou al zo'n 25 jaar.Wanneer is het nou eens eindelijk zo ver dan?
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |