Land van herkomst.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:08 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Oke. Naar welk land wil je ze dan uitzetten?
Nee daar zat hij weken te werken aan een lezing met foute praat over geboortecijfers en te zoeken naar mooie grafiekjes om mee te wapperenquote:Op woensdag 11 september 2024 18:21 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dit keer was het reces maar heel beperkt. In deze periode moest het regeringsprogramma gemaakt worden en de bijbehorende begroting dichtgereden. Denk niet dat hij daar op de camping in Frankrijk echt afstand van kon nemen…
Vele malen goedkoper dan ze gewoon rond laten zwerven en uiteindelijk een huis en uitkering geven.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:09 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik veel te duur.
Hebben ze dan wel een heel duur betaalde bed, bad en brood.
Dat zal best.quote:Bovendien kun je kinderen niet zomaar onbeperkt opsluiten.
En dat neemt ze niet terug. Wat nu? En hoe weet je wat het land van herkomst is als ze geen papieren hebben? En als ze wel papieren hebben, op welke grond wil je ze dan terugsturen? Volgens Artikel 1 van de Grondwet moet je dan elke toerist gaan terugsturen.quote:
Dit hele artikel heeft wel een enorm wij van wc eend gehalte hoor. De voorzitter van de bond van journalisten en de directeur van DPG Mediahuis zijn wellicht niet helemaal onpartijdig hier.quote:Op woensdag 11 september 2024 17:33 schreef Lord_Vetinari het volgende: [..] https://www.nu.nl/media/6(...)klap-in-gezicht.html Tja, cultuur en objectieve journalistiek zijn al sinds 1933 de pispaal voor bepaalde politieke stromingen. Veel te veel vrije gedachten en kritiek. Te veel risico dat mensen gaan nadenken inplaats van hersenloos symboolpolitiek als grenscontroles toe te juichen, wat de machtspositie in gevaar brengt.
Dus illegaliteit strafbaar stellen. Nu ben je weer bijquote:Op woensdag 11 september 2024 18:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat neemt ze niet terug. Wat nu?
Hoe stel je dat concreet voor? Er blijken immers nogal wat praktische bezwaren te zijn in de echte wereld.quote:
En dan?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dus illegaliteit strafbaar stellen. Nu ben je weer bij
Dat zou jij wel zijn? Bovendien gat het om een rapport van een onderzoeksbureau.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:32 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Dit hele artikel heeft wel een enorm wij van wc eend gehalte hoor. De voorzitter van de bond van journalisten en de directeur van DPG Mediahuis zijn wellicht niet helemaal onpartijdig hier.
Je weet tegen wie je het hebt, hè?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En dan?
Als je zulke vergaande plannen propageert mag je voor de verandering ook wel een heel klein beetje met argumenten komen.
Dat klopt, daarom ben ik ook voorstander van een Europese oplossing. Als blok kun je prima druk zetten op dat soort landen. Er worden bewegingen in die richting gemaakt maar het gaat nogal traag.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:33 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Hoe stel je dat concreet voor? Er blijken immers nogal wat praktische bezwaren te zijn in de echte wereld.
Mensen blijven hier illegaal hangen als ze niet uitgezet worden. Dat dus strafbaar maken, dan mogen ze kiezen tussen een cel of terug naar huis.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:34 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
En dan?
Als je zulke vergaande plannen propageert mag je voor de verandering ook wel een heel klein beetje met argumenten komen.
Ok, voorlopig dus niet meer dan goedkoop geroeptoeter?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:36 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat klopt, daarom ben ik ook voorstander van een Europese oplossing. Als blok kun je prima druk zetten op dat soort landen. Er worden bewegingen in die richting gemaakt maar het gaat nogal traag.
Hoe stel je dat concreet voor? Immer ook hier weer de genoemde praktische bezwaren…quote:Op woensdag 11 september 2024 18:37 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Mensen blijven hier illegaal hangen als ze niet uitgezet worden. Dat dus strafbaar maken, dan mogen ze kiezen tussen een cel of terug naar huis.
En dan? Sluit je ze op. Hebben ze duur betaald bed bad en brood. En na verloop van tijd zul je ze toch vrij moeten laten, want je kunt iemand niet onbeperkt opsluiten.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:32 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dus illegaliteit strafbaar stellen. Nu ben je weer bij
Ach, ze hebben best een aardige vijver om uit te vissen. Maar moeten dan wel direct een keuze maken of ze doorgaan met het steunen van extreemrechts in het kabinet of het willen overleven als partij…quote:Op woensdag 11 september 2024 18:37 schreef Jojoke het volgende:
Het zou voor NSC beter zijn als ze in de eigen gelederen op zoek gaan naar een potentiële opvolger van Omtzigt, want ik denk dat dit een terugkerend probleem wordt. Probleem is misschien wel dat ze al veel mensen door hebben moeten schuiven naar het kabinet.
Ach. Slechts één argument en je vliegt in de gordijnen. Jammer.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:37 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok, voorlopig dus niet meer dan goedkoop geroeptoeter?
Klopt. Dus weer opppakken als ze weer in de fout gaan. Net als elke andere crimineel. Zo moeilijk is het niet hoor, dit kun je toch zelf ook wel bedenken?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:38 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dan? Sluit je ze op. Hebben ze duur betaald bed bad en brood. En na verloop van tijd zul je ze toch vrij moeten laten, want je kunt iemand niet onbeperkt opsluiten.
Oh nee hoor, ik vermaak me juist kostelijk met je feitenvrije gekronkel.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:39 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ach. Slechts één argument en je vliegt in de gordijnen. Jammer.
En hoe lost dit het 'grote probleem' op? ze zijn nog steeds in het land en tussen de keren dat je ze oppakt zwerven ze rond en moeten ze toch eten, dus gaan ze stelen en kraken. Ik vind het een vreemde oplossing, als ik eerlijk ben. Ook redelijk ineffectief.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Klopt. Dus weer opppakken als ze weer in de fout gaan. Net als elke andere crimineel. Zo moeilijk is het niet hoor, dit kun je toch zelf ook wel bedenken?
Feitelijk klopt alles wat ik zeg, daarom heb je ook geen weerwoord.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:40 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Oh nee hoor, ik vermaak me juist kostelijk met je feitenvrije gekronkel.
Of ze gaan weer naar huis. Hoeven ze dat allemaal niet te doen.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:42 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En hoe lost dit het 'grote probleem' op? ze zijn nog steeds in het land en tussen de keren dat je ze oppakt zwerven ze rond en moeten ze toch eten, dus gaan ze stelen en kraken. Ik vind het een vreemde oplossing, als ik eerlijk ben. Ook redelijk ineffectief.
Ze moesten helemaal niks, het was oorspronkelijk zelfs het idee om niemand af te vaardigen naar het kabinet. Maar zoals altijd was Omtzigt ook hier weer een enorme hypocriet.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:37 schreef Jojoke het volgende:
Het zou voor NSC beter zijn als ze in de eigen gelederen op zoek gaan naar een potentiële opvolger van Omtzigt, want ik denk dat dit een terugkerend probleem wordt. Probleem is misschien wel dat ze al veel mensen door hebben moeten schuiven naar het kabinet.
Welke is uitgevoerd in opdracht van een nieuws organisatie.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:35 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dat zou jij wel zijn? Bovendien gat het om een rapport van een onderzoeksbureau.
Ook dat, ja. 'Ne bis in idem'quote:Op woensdag 11 september 2024 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
Ik wist niet dat je iemand twee keer mocht bestraffen voor hetzelfde delict.
Oh dus een bankovervaller mag nadat hij de bak uitkomt straffeloos weer een bank overvallen?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:42 schreef Janneke141 het volgende:
Ik wist niet dat je iemand twee keer mocht bestraffen voor hetzelfde delict.
Waar zegt iemand dat het geen probleem is?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:42 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Feitelijk klopt alles wat ik zeg, daarom heb je ook geen weerwoord.
Maar behalve dat, er is gewoon een probleem met mensen die hier illegaal komen, geen verblijfsvergunning krijgen en vervolgens niet weer weg gaan. Je kunt zeggen dat je dat geen probleem vindt maar dat soort struisvogelgedrag is alleen maar heel grappig.
quote:Op woensdag 11 september 2024 18:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oh dus een bankovervaller mag nadat hij de bak uitkomt straffeloos weer een bank overvallen?
Dat baseer je op helemaal niets. Er is meer dan genoeg bewijs dat het versoberen van dit soort regelingen en wetten een trigger is voor smokkelnetwerken om bepaalde landen te gaan mijden. Zie Denemarken.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:46 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
We stellen enkel dat opsluiten tot ze verdwenen zijn vermoedelijk niet gaat werken
Aangeven hoe het in de echte wereld werkt is 'liegen'? Jij denkt echt dat landen gaan meewerken als je ze chanteert?quote:Op woensdag 11 september 2024 18:45 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Of ze gaan weer naar huis. Hoeven ze dat allemaal niet te doen.
Daarnaast zegt niemand dat alleen dat het probleem compleet oplost, dat verzin je zelf. Er zijn meer dan genoeg drukmiddelen om landen te bewegen deze criminelen weer terug te nemen. Zowel door deals met landen als met onderhandelingen over ontwikkelingssamenwerking. Dat soort dingen werken echt wel, ook al zul je allicht daar over liegen.
Nou, nee. Maar fantaseer gerust verder.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Dat baseer je op helemaal niets. Er is meer dan genoeg bewijs dat het versoberen van dit soort regelingen en wetten een trigger is voor smokkelnetwerken om bepaalde landen te gaan mijden. Zie Denemarken.
Tegen zulke geweldige argumentatie kan ik echt niet op hoor!quote:Op woensdag 11 september 2024 18:48 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Nou, nee. Maar fantaseer gerust verder.
Het is precies andersom, zij chanteren ons. Ik hoef hopelijk niet uit te leggen welke kant de geldstromen opgaan.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Aangeven hoe het in de echte wereld werkt is 'liegen'? Jij denkt echt dat landen gaan meewerken als je ze chanteert?
Ik had me weer eens laten foppen door toch op jou te reageren. My bad.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:48 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Blijft toch leuk, die inhoudelijke posts.
Het gaat Dakka niet om hoe het theoretisch of praktisch werkt. Het gaat om het gevoel. Dat het lekker is als het zo zou zijn.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:32 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
En dat neemt ze niet terug. Wat nu? En hoe weet je wat het land van herkomst is als ze geen papieren hebben? En als ze wel papieren hebben, op welke grond wil je ze dan terugsturen? Volgens Artikel 1 van de Grondwet moet je dan elke toerist gaan terugsturen.
Hij heeft het ergens toch nog lang uitgehouden eigenlijk? Nieuwe partij oprichten, into eindeloze vijandelijke onderhandelingen over dat kabinet. Vervolgens is de kamer bepaald geen warm bad. Hij is Pietertje precies dus wil overal zijn plasje over doen. Voelt zich onbegrepen. Ja lijkt me ook, ik snapte ook geen zak van al zijn draaien. Hij maakt het zichzelf natuurlijk ook niet makkelijk als hij zoiets als een extraparlementair kabinet wil. Terwijl dat duidelijk helemaal niet bij zijn eigen stijl past. Hij koos voor samenwerking met kansloze partijen, ik denk dat als hij na de eerste geklapte formatiepoging er gewoon op had gestaan dat een regering alleen mogelijk was met een normale partij zoals PvdA/GL dat hij ook wat meer uit de wind zou kunnen blijven.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
Re Omtzigt, dit had ik eigenlijk niet verwacht, er waren hier stemmen die hem labiel noemden en riepen dat hij binnen no time weer overspannen thuis zou zitten en ik wees dat eigenlijk toch wel af in de trant van "Hij zal hier best van geleerd hebben" maar die stemmen hadden dus gewoon gelijk.
De man kan zo op zo'n Geschikt/Ongeschikt poster en dan niet in de eerste categorie.
En wat gebeurt er dan als Omtzigt die fractievoorzitter tegen spreekt, zoals Marijnissen ooit deed bij Kant? 2 kapiteins op een schip werkt niet, maar doen alsof de stuurman de kapitein kan zijn terwijl de kapitein in de stuurhut zit werkt nog minder.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:46 schreef Hexagon het volgende:
Zonder Omtzigt als leider kan die partij voorlopig niet.
Maar wat ze zouden kunnen doen is een fracftievoorzitter aanstellen die meer als een soort bedrijfsleider fungeert en allerlei taken overneemt, waarbij Pieter nog steeds de inhoud leidt en de grote debatten doet.
In het geval van Kant, was zij ook politiek leider geworden. In dit geval bedoel ik meer dat allerlei management taken die een fractieleider heeft worden uitbesteed.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:22 schreef Hanca het volgende:
[..]
En wat gebeurt er dan als Omtzigt die fractievoorzitter tegen spreekt, zoals Marijnissen ooit deed bij Kant? 2 kapiteins op een schip werkt niet, maar doen alsof de stuurman de kapitein kan zijn terwijl de kapitein in de stuurhut zit werkt nog minder.
Maar de management taken zijn het probleem niet. Daar heeft Omtzigt (en elke fractieleider) sowieso een fractiesecretaris voor. Het probleem is eerder het politiek leider zijn, het verdedigen van zaken waar Omtzigt helemaal niet achter staat, het in een paar minuten moeten beslissen over zaken waar Omtzigt het liefst dagen over nadenkt, het sluiten van compromissen.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In het geval van Kant, was zij ook politiek leider geworden. In dit geval bedoel ik meer dat allerlei management taken die een fractieleider heeft worden uitbesteed.
Geloof jij dat Omtzigt die taken nu deed? Ik niet, eigenlijk.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:27 schreef Hexagon het volgende:
[..]
In het geval van Kant, was zij ook politiek leider geworden. In dit geval bedoel ik meer dat allerlei management taken die een fractieleider heeft worden uitbesteed.
Zo'n micromanager lijkt het me eigenlijk wel.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Geloof jij dat Omtzigt die taken nu deed? Ik niet, eigenlijk.
Hij had zich ook niet moeten bemoeien met het regeerakkoord, dat was in de NSC ook afgesproken, ze zouden dualistisch gaan opereren als 2e Kamer fractie. Dat is dus totaal niet gebeurd omdat Omtzigt zich overal mee bemoeide en de regie overnam van zijn eigen ministers.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar de management taken zijn het probleem niet. Daar heeft Omtzigt (en elke fractieleider) sowieso een fractiesecretaris voor. Het probleem is eerder het politiek leider zijn, het verdedigen van zaken waar Omtzigt helemaal niet achter staat, het in een paar minuten moeten beslissen over zaken waar Omtzigt het liefst dagen over nadenkt, het sluiten van compromissen.
Hij had geen partij hoeven oprichten. Gewoon eentje uit kiezen waar hij zich thuisvoelt. Deze keuze is voor iedereen slecht uitgepakt. Nouja behalve misschien voor de andere kamerleden van NSC. Het is toch vooral allemaal veel geblaat weinig wol gebleken dat politieke leiderschap van Omtzigt.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij had zich ook niet moeten bemoeien met het regeerakkoord, dat was in de NSC ook afgesproken, ze zouden dualistisch gaan opereren als 2e Kamer fractie. Dat is dus totaal niet gebeurd omdat Omtzigt zich overal mee bemoeide en de regie overnam van zijn eigen ministers.
Hij had hier überhaupt nooit in moeten stappen. Zullen we daar eens beginnen.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij had zich ook niet moeten bemoeien met het regeerakkoord, dat was in de NSC ook afgesproken, ze zouden dualistisch gaan opereren als 2e Kamer fractie. Dat is dus totaal niet gebeurd omdat Omtzigt zich overal mee bemoeide en de regie overnam van zijn eigen ministers.
Hij heeft zich nogal mee laten slepen. Die partij had hij toch ook niet op het laatste moment op hoeven richten omdat hij zo lekker peilde. Maar dan nog had hij inderdaad echt alle gelegenheid om de PVV te vertellen dat goed bestuur en die club niet samengaan dus dat hij zich niet voor hun karretje laat spannen.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hij had hier überhaupt nooit in moeten stappen. Zullen we daar eens beginnen.
Waarbij hier een vorm van politieke samenwerking met de pvv is.
Ik hou dat nog altijd op opportunisme van de VVD. Omtzigt was er niet klaar voor, het CDA lag in puin, D66 had geen leider, PvdAGL was er niet klaar voor.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:44 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij heeft zich nogal mee laten slepen. Die partij had hij toch ook niet op het laatste moment op hoeven richten omdat hij zo lekker peilde. Maar dan nog had hij inderdaad echt alle gelegenheid om de PVV te vertellen dat goed bestuur en die club niet samengaan dus dat hij zich niet voor hun karretje laat spannen.
Zou het anders zijn bij een andere coalitie? Het lijkt juist dat Omtzigt zijn 'Nederlander-die-alles-op-de-camping-in-Spanje-regelt' energie nooit uit kan zetten. Het is niet zo relevant met wie hij moet samenwerken.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hij had hier überhaupt nooit in moeten stappen. Zullen we daar eens beginnen.
Waarbij hier een vorm van politieke samenwerking met de pvv is.
Droom maar lekker verder. Ondertussen beweegt de EU steeds meer de kant op die ik schets. Zoals dat akkoord eerder dit jaar, waar Tijger_m het ook over had, daar zit ook een onderdeel terugkeer in waar de EU als blok optreedt.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:02 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Het gaat Dakka niet om hoe het theoretisch of praktisch werkt. Het gaat om het gevoel. Dat het lekker is als het zo zou zijn.
Ik vind het wel vrij stom dat hij het gedaan heeft. Op deze manier stelt hij toch bijna iedereen teleur. Zijn eigen kiezers, zijn coalitie, iedereen die deze regering kut vindt.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:48 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik hou dat nog altijd op opportunisme van de VVD. Omtzigt was er niet klaar voor, het CDA lag in puin, D66 had geen leider, PvdAGL was er niet klaar voor.
Wat dat betreft vind ik het niet zo erg dat hij het wel gedaan heeft.
Ik denk niet dat NSC überhaupt een stemmentrekker gaat worden de volgende verkiezingen.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:18 schreef Jojoke het volgende:
Van Vroonhoven is wel echt een tussenpaus, ik denk niet dat zij partijleider wil worden. Ik denk wel dat er voor de volgende verkiezingen een nieuwe partijleider komt. Van Hijum lijkt mij ook niet zo geschikt als partijleider. Ik gok dat van de iets bekendere NSC-ers Uitermark en Veldkamp het meest geschikt zijn. En misschien met kamerfractie nog verborgen talented, daar zit volgens mij best talent.
Het ligt eraan wanneer er verkiezingen zijn. Binnen de ministerploeg heeft de NSC best geschikte personen aangeleverd en op langere termijn kan zich dat uitbetalen. Ze hebben tijd nodig, als er over een jaar weer verkiezingen zijn, dan hebben ze wel serieus een probleem.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat NSC überhaupt een stemmentrekker gaat worden de volgende verkiezingen.
Voor nu denk ik dat de gemiddelde Nederlander geen enkele NSC minister kan opnoemen.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:23 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het ligt eraan wanneer er verkiezingen zijn. Binnen de ministerploeg heeft de NSC best geschikte personen aangeleverd en op langere termijn kan zich dat uitbetalen. Ze hebben tijd nodig, als er over een jaar weer verkiezingen zijn, dan hebben ze wel serieus een probleem.
Is straks Eppo Bruins de nieuwe partijleiderquote:Op woensdag 11 september 2024 22:18 schreef Jojoke het volgende:
Van Vroonhoven is wel echt een tussenpaus, ik denk niet dat zij partijleider wil worden. Ik denk wel dat er voor de volgende verkiezingen een nieuwe partijleider komt. Van Hijum lijkt mij ook niet zo geschikt als partijleider. Ik gok dat van de iets bekendere NSC-ers Uitermark en Veldkamp het meest geschikt zijn. Of misschien toch iemand uit de kamerfractie, daar zit volgens mij best talent.
Een deel weet nog wel de ophef van Bruins die van de CU overstapte, denk ik. Al zal het voor veel 'die van de ChristenUnie' zijn.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Voor nu denk ik dat de gemiddelde Nederlander geen enkele NSC minister kan opnoemen.
De partij is onzichtbaar en heeft enkel Omtzigt.
Zo werkt ne bis in idem alleen niet bij een voortdurend delict.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:45 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ook dat, ja. 'Ne bis in idem'
Bovendien geven we helemaal niet zo veel aan ontwikkelingssamenwerking, en bezuinigen we er nu ook nog flink op.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:48 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Aangeven hoe het in de echte wereld werkt is 'liegen'? Jij denkt echt dat landen gaan meewerken als je ze chanteert?
Maar wanneer vinden ze het genoeg geweest. Laatste peiling was NSC al gehalveerd. Denk dat ze nog twee halveringen kunnen verwachten zonder Omtzigt dan zijn ze ongeveer de grootte van BBB. VVD staat ook op verlies dus die zullen ook voorlopig wel door willen. BBB zal ook niet veel trek hebben in verkiezingen.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:23 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Het ligt eraan wanneer er verkiezingen zijn. Binnen de ministerploeg heeft de NSC best geschikte personen aangeleverd en op langere termijn kan zich dat uitbetalen. Ze hebben tijd nodig, als er over een jaar weer verkiezingen zijn, dan hebben ze wel serieus een probleem.
Dijkstra heeft inderdaad ook charisma, maar wel behoorlijk jong. Van Vroonhoven moet in de tijd dat ze aan het roer staat, zorgen dat zij voldoende back-up opbouwt. Gewoon een tweede en derde vice-fractievoorzitter aanwijzen en dergelijk. Ze hebben heel veel nieuwe kamerleden en ik gok dat de opvang daarvan grotendeels op haar schouders is gekomen, omdat Omtzigt druk was met de onderhandelingen. Dan krijgt ze nu ook Omtzigt's taak erbij. Op langere termijn kan dat natuurlijk niet goed gaan, maar ik gok dat ze dat ook beseft. Grote kans dat Omtzigt niet een weekje weg is, maar voor langere tijd. Je kon het van verre zien aankomen.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Is straks Eppo Bruins de nieuwe partijleider
Maar inderdaad, Uitermark, Veldkamp of als je echt een nieuw elan wil uitstralen Jesse Six Dijkstra, is wel een politiek talent maar met 29 nog wel erg jong. Bij PerspectieF (de CU jongerenafdeling) was hij wel goed. Heeft bij de AIVD gezeten en is gespecialiseerd in AI.
Sorry. Zelfs ik weet dat niet eens (kan me er wel iets van herinneren, maar heeft kennelijk geen indruk gemaakt).quote:Op woensdag 11 september 2024 22:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een deel weet nog wel de ophef van Bruins die van de CU overstapte, denk ik. Al zal het voor veel 'die van de ChristenUnie' zijn.
Dat is wel het interessante van de huidige constructie. Ik denk dat Schoof onder de bevolking best populair kan worden, omdat die alle politieke spelletjes zat zijn. Dus dat geeft hem ook opties op een bepaald moment.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:46 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Maar wanneer vinden ze het genoeg geweest. Laatste peiling was NSC al gehalveerd. Denk dat ze nog twee halveringen kunnen verwachten zonder Omtzigt dan zijn ze ongeveer de grootte van BBB. VVD staat ook op verlies dus die zullen ook voorlopig wel door willen. BBB zal ook niet veel trek hebben in verkiezingen.
PVV gaat lijkt me nooit degene zijn die dit opblaast, zitten ze weer 10 jaar in de cordon sanitaire. Misschien dat nog het waarschijnlijkst dan is dat Schoof het op een gegeven moment wel genoeg vindt.
Ik snap niet zo goed wat voor opties je dan op doelt.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:09 schreef Jojoke het volgende:
[..]
Dat is wel het interessante van de huidige constructie. Ik denk dat Schoof onder de bevolking best populair kan worden, omdat die alle politieke spelletjes zat zijn. Dus dat geeft hem ook opties op een bepaald moment.
Daarom moet je ook als blok onderhandelen als EU. Dat zet zoden aan de dijk en het is goed om te zien dat de EU ook eindelijk in actie komt op dit gebied. Het duurt allemaal heel erg lang, maar goed. Dat hoort er bij.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:42 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Bovendien geven we helemaal niet zo veel aan ontwikkelingssamenwerking, en bezuinigen we er nu ook nog flink op.
Als je al op een dergelijke manier wilt onderhandelen moet je niet met kruimels komen.
Ze komt ook iedere keer met nieuwe en onjuiste informatie:quote:Op donderdag 12 september 2024 00:14 schreef TheVulture het volgende:
Wat is Agema toch een aanfluiting als minister, hoe ze daar staat te hakkelen en te blaten over die vaccins
Hordes dienstbare ambtenaren zwermen in de ministeries om PVV-ministers heen om hem/haar met FEITEN te informeren (bestoken). Dat zijn die complotgekkies niet gewend en raken daardoor in de war.quote:Op woensdag 11 september 2024 20:32 schreef KaheemSaid het volgende:
Als de afgelopen maanden ons iets geleerd hebben is het dat “alles anders doen” best lastig is.
Waarschijnlijk is Bontebal straks fractieleider van de helft of meer van de NSC ers.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:19 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik denk niet dat NSC überhaupt een stemmentrekker gaat worden de volgende verkiezingen.
Die mensen waaien zo terug naar het CDA.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:02 schreef KareldeStoute het volgende:
NSC heeft het zichzelf met de keuze om met extreemrechts te gaan regeren ook wel extreem moeilijk gemaakt.
Breken ze nu, dan worden ze electoraal flink afgestraft. Wachten ze nog een paar jaar dan raken ze vermoedelijk een flink deel van hun politieke kader kwijt omdat die Wilders niet meer trekken en worden ze alsnog gedecimeerd.
Willen ze ooit een blijvende partij worden, dan moeten ze dus niet te lang wachten, nu hebben ze nog een beetje goodwill…
Voor dat politieke kader kan dat met Bontenbal aan het stuur zeker.quote:Op donderdag 12 september 2024 07:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die mensen waaien zo terug naar het CDA.
Jesse Klaver was ook amper 29 jaar toen hij in 2015 tot fractievoorzitter werd verkozen. En Hans Wiegel was bijna 30. De VVD regeerde toen ook nog mee in 1971.quote:Op woensdag 11 september 2024 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar inderdaad, Uitermark, Veldkamp of als je echt een nieuw elan wil uitstralen Jesse Six Dijkstra, is wel een politiek talent maar met 29 nog wel erg jong. Bij PerspectieF (de CU jongerenafdeling) was hij wel goed. Heeft bij de AIVD gezeten en is gespecialiseerd in AI.
Dat klopt wel:quote:Op donderdag 12 september 2024 07:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Voor dat politieke kader kan dat met Bontenbal aan het stuur zeker.
Qua kiezers is het natuurlijk lastiger, die hadden een bredere oorsprong en kwamen voor een fors deel uit die grote op drift geraakte groep.
PVV en VVD zullen zich wel bestolen voelen, hun designated kop van Jut weg vlak voor prinsjesdag en de algemene beschouwingen. Gauw nog wat plakkerige modder de ether in gooien voordat Omtzigt helemaal teruggemorphed is in zijn oude slachtofferrol.quote:Op donderdag 12 september 2024 08:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
Er wordt nu wel heel veel gelekt over de wel en wee van afgelopen weken
De campagne is nooit geëindigd voor dit kabinetquote:Op donderdag 12 september 2024 08:20 schreef Frozen-assassin het volgende:
Er wordt nu wel heel veel gelekt over de wel en wee van afgelopen weken
Je mist een tussenstation. Eerst zaten al die ex-CDA stemmers namelijk (virtueel) bij BBB, pas nadat Omtzigt NSC had opgericht gingen ze daarnaartoe. Overigens is een deel daarvan uiteindelijk weer bij de PVV terechtgekomen. Kun je allemaal terugzien in de peilingen naar de aanloop van de 2023 verkiezingen.quote:Op donderdag 12 september 2024 07:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
[..]
Die mensen waaien zo terug naar het CDA.
Dit kan bijna niet kloppen toch?quote:Op donderdag 12 september 2024 09:00 schreef PippenScottie het volgende:
En nadat ze eerst de uitkoopregeling voor boeren hebben geschrapt, moet nu de veestapel drastisch worden verkleind:
https://www.telegraaf.nl/(...)at-in-hele-veestapel
Ik voel echt alleen maar leedvermaak
Ze neemt, zoals de meerderheid van de Kamer en ook de meerderheid van de coalitie wil, dus het pakket van Adema zo ongeveer integraal over. Is ook logisch: het zijn dezelfde ambtenaren die over beide pakketten hebben nagedacht en Adema was ook al niet echt een enthousiast verkleiner van de veestapel.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:00 schreef PippenScottie het volgende:
En nadat ze eerst de uitkoopregeling voor boeren hebben geschrapt, moet nu de veestapel drastisch worden verkleind:
quote:Op donderdag 12 september 2024 09:00 schreef PippenScottie het volgende:
Durf te wedden dat de stukjesschrijver dezes hier zelf ook wel om heeft zitten gniffelen.quote:Door het mes te zetten in de veestapel zal de problematiek op de mestmarkt worden verlicht, is het idee.
Het is wel redelijk onverwacht, want ze ging toch niet het pakket van Adema uitvoeren?quote:Op donderdag 12 september 2024 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze neemt, zoals de meerderheid van de Kamer en ook de meerderheid van de coalitie wil, dus het pakket van Adema zo ongeveer integraal over. Is ook logisch: het zijn dezelfde ambtenaren die over beide pakketten hebben nagedacht en Adema was ook al niet echt een enthousiast verkleiner van de veestapel.
Ze zei dat ze er nog naar ging kijken en wel onderdelen zou overnemen. Ze heeft er naar gekeken en is met na overleg met dezelfde ambtenaren als Adema tot dezelfde conclusie als Adema gekomen. Zo gek is dat ook weer niet, eigenlijk. Het meest opvallende is eigenlijk dat ze dit advies van haar ambtenaren accepteert.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:23 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Het is wel redelijk onverwacht, want ze ging toch niet het pakket van Adema uitvoeren?
Is dat een artikel van deze week of van 1998?quote:Op donderdag 12 september 2024 09:00 schreef PippenScottie het volgende:
Rug tegen de muur hè. Ze kan geen kant op.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zei dat ze er nog naar ging kijken en wel onderdelen zou overnemen. Ze heeft er naar gekeken en is met na overleg met dezelfde ambtenaren als Adema tot dezelfde conclusie als Adema gekomen. Zo gek is dat ook weer niet, eigenlijk. Het meest opvallende is eigenlijk dat ze dit advies van haar ambtenaren accepteert.
Ach.quote:Boerenorganisatie LTO zegt ontstemd te zijn en verwijst naar een mestplan dat eerder werd aangeboden aan Wiersma's voorganger Adema met verschillende maatregelen. "Voor ons mestplan geldt echter dat maatregelen die de sector kan en wil nemen, onlosmakelijk samenhangen met het verlengen van (een vorm van) derogatie en verbeterde mogelijkheden tot mestverwerking", zegt de organisatie in een verklaring. Volgens LTO is de gedwongen krimp in de pluimvee- en varkenssector niet te verdedigen.
Heel mooi dat ze tot de conclusie is gekomen dat ze niet anders kan, maar dan had ze misschien iet zo'n grote broek aan moeten trekken over hoe ze het echt anders ging doen en het echt niet zo erg hoefde te zijn. En het budget voor uitkoop niet weg moeten geven.quote:Op donderdag 12 september 2024 09:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zei dat ze er nog naar ging kijken en wel onderdelen zou overnemen. Ze heeft er naar gekeken en is met na overleg met dezelfde ambtenaren als Adema tot dezelfde conclusie als Adema gekomen. Zo gek is dat ook weer niet, eigenlijk. Het meest opvallende is eigenlijk dat ze dit advies van haar ambtenaren accepteert.
Nou ja, dat is natuurlijk de kers op de taart, Adema's plan was opgesteld met de dekking van die 20 miljard erachter maar dat was volgens de BBB niet nodig want ze gingen het allemaal anders doen en stikstof was maar onzin.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heel mooi dat ze tot de conclusie is gekomen dat ze niet anders kan, maar dan had ze misschien iet zo'n grote broek aan moeten trekken over hoe ze het echt anders ging doen en het echt niet zo erg hoefde te zijn. En het budget voor uitkoop niet weg moeten geven.
Zeker korter dan ik verwachtte. Dat betekent dus dat het echt enorm noodzakelijk is en er met de beste wil van de wereld geen ander te bewandelen pad is. Dat moet een klap in het gezicht van de boeren zijn die is voorgehouden door BBB dat het echt wel anders kan en zal gaan.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, dat is natuurlijk de kers op de taart, Adema's plan was opgesteld met de dekking van die 20 miljard erachter maar dat was volgens de BBB niet nodig want ze gingen het allemaal anders doen en stikstof was maar onzin.
Erg lang heeft het niet geduurd, eigenlijk nog korter dan ik verwachtte.
Dat heeft ze toch vooral aan van der Plas te danken lijkt me.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:17 schreef miss_sly het volgende:
En het budget voor uitkoop niet weg moeten geven.
Ja, kom nou. Dat was toch ook gewoon een vorm van vingers in je oren en lalala roepen? Prima dat je als boer graag jezelf voor de gek houdt, maar om dáár nu de BBB de schuld van te geven...quote:Dat moet een klap in het gezicht van de boeren zijn die is voorgehouden door BBB dat het echt wel anders kan en zal gaan.
Ach, het is niet alsof het niet al sinds de vorige eeuw speelt, toch?quote:Op donderdag 12 september 2024 10:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zeker korter dan ik verwachtte. Dat betekent dus dat het echt enorm noodzakelijk is en er met de beste wil van de wereld geen ander te bewandelen pad is. Dat moet een klap in het gezicht van de boeren zijn die is voorgehouden door BBB dat het echt wel anders kan en zal gaan.
Dat budget is natuurlijk weggegeven door Van der Plas, niet door Wiersma. En ja, dat was de slechtste onderhandelingsactie die we ooit hebben gezien in Den Haag. Ik hoop voor de boeren, Wiersma en de natuur dat Wiersma nog wat terug heeft kunnen halen bij het regeerakkoord.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Heel mooi dat ze tot de conclusie is gekomen dat ze niet anders kan, maar dan had ze misschien iet zo'n grote broek aan moeten trekken over hoe ze het echt anders ging doen en het echt niet zo erg hoefde te zijn. En het budget voor uitkoop niet weg moeten geven.
Vermeer was toch de onderhandelaar van de BBB of herinner ik mij dat foutief?quote:Op donderdag 12 september 2024 10:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat budget is natuurlijk weggegeven door Van der Plas, niet door Wiersma. En ja, dat was de slechtste onderhandelingsactie die we ooit hebben gezien in Den Haag. Ik hoop voor de boeren, Wiersma en de natuur dat Wiersma nog wat terug heeft kunnen halen bij het regeerakkoord.
Vind dit wel een stuk eerlijker en realistischer naar de belastingbetaler toe eigenlijk.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nou ja, dat is natuurlijk de kers op de taart, Adema's plan was opgesteld met de dekking van die 20 miljard erachter maar dat was volgens de BBB niet nodig want ze gingen het allemaal anders doen en stikstof was maar onzin.
Vermeer en Van der Plas samen of Van der Plas alleen, we weten niet wanneer er wat is afgesproken natuurlijk.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vermeer was toch de onderhandelaar van de BBB of herinner ik mij dat foutief?
Die mensen zijn alleen vermogend als ze hun bedrijf en grond kunnen verkopen.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:38 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Vind dit wel een stuk eerlijker en realistischer naar de belastingbetaler toe eigenlijk.
Die uitkoop was veel te duur voor een groep die vaak al vermogend is en zich ook anderzins kan aanpassen.
Ja maar Henk is ook geen econoom.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:35 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Vermeer was toch de onderhandelaar van de BBB of herinner ik mij dat foutief?
LTO is niet blij. Awwwwquote:Op donderdag 12 september 2024 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Vermeer en Van der Plas samen of Van der Plas alleen, we weten niet wanneer er wat is afgesproken natuurlijk.
Hier trouwens al wat reacties van BBB leden: https://www.melkvee.nl/ar(...)dierrechten-afromen/
En al de boze mensen zijn ineens niet meer boos als hetzelfde beleid door hun rechtse droomkabinet gevoerd word? Dat zou toch wel heel vreemd zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:57 schreef nostra het volgende:
Je kan het ook positief bekijken natuurlijk en dat het allemaal wel meevalt met de verwachte Heinsbroek-taferelen en men redelijk bij zinnen blijft voorlopig.
Er komen toch grenscontroles!quote:Op donderdag 12 september 2024 11:09 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
En al de boze mensen zijn ineens niet meer boos als hetzelfde beleid door hun rechtse droomkabinet gevoerd word? Dat zou toch wel heel vreemd zijn.
Tegen illegalen, een probleem waar niemand tot vorige week iets over gehoord had. Bijzonder, bijzonder.quote:
Ho ho hoquote:Op donderdag 12 september 2024 11:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tegen illegalen, een probleem waar niemand tot vorige week iets over gehoord had. Bijzonder, bijzonder.
Het is het unique selling point van BBB. Waarom zou je BBB nog boven VVD, CDA of NSC verkiezen als ze deze plannen gewoon willen uitvoeren? Verder zijn ze maar een slap aftreksel van die 3 partijen met minder competente mensen.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:22 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Tja, het zat er wel aan te komen dat de Adema-plannen toch moeten worden uitgevoerd.
Ik vraag me overigens af of het BBB veel stemmen zal kosten. Het is immers niet dat er veel partijen tégen dit soort maatregelen zijn, dus wat is het alternatief voor de BBB-stemmer?
Hetzelfde effect als waarom de VVD de afgelopen jaren zo groot bleef: geen serieus alternatief op rechts.
Ze gaan de files ongetwijfeld merken, ja. Want als Duiitsland gaat controleren dan staat het tot aan Rotterdam vast .quote:Op donderdag 12 september 2024 11:23 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ho ho ho
De PVV-stemmers, die wonen in grensgebieden en ELKE dag al die illegalen over A2, A76, A67, A12, A35, A37, A7 zien tuffen, gaan dit merken!!!
Waarschijnlijk worden vooral bestelbusjes gecontroleerd en kan de rest gewoon door rijden. En dan nog steekproefgewijs. Met een NL kenteken heb je best kans dat je nooit wordt aangehouden.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:25 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze gaan de files ongetwijfeld merken, ja. Want als Duiitsland gaat controleren dan staat het tot aan Rotterdam vast .
quote:Bij twee Israëlische luchtaanvallen op een school in het midden van de Gazastrook zijn gisteren zes medewerkers van de Palestijnse VN-organisatie UNRWA om het leven gekomen. Volgens UNRWA is dat het grootste aantal medewerkers dat bij één incident om het leven is gekomen.
"Deze school is vijf keer getroffen sinds het begin van de oorlog. Er wonen ongeveer 12.000 ontheemden, voornamelijk vrouwen en kinderen", meldt UNRWA. Israël zei eerder op de dag dat het een commando- en controlecentrum van terreurgroep Hamas in Nuiseirat had aangevallen. Het persbureau van Hamas meldt dat bij de aanval achttien mensen om het leven zijn gekomen, onder wie de VN-medewerkers. Hamas meldt bij dodentallen nooit of het gaat om Hamas-leden of om burgers.
Israël beschuldigt Hamas ervan burgers als menselijk schild te gebruiken. Dat ontkent Hamas.
Het bleef verder doodstil. Herinneren we uitspraak van Rutte over 'rode lijn' nog? Hahaha goeie grap.quote:Kolonisten hebben een olijfgaard van een Palestijnse boer bij het dorp Burin op de bezette Westelijke Jordaanoever in brand gezet. Dat zegt de Israëlische mensenrechtenorganisatie Yesh Din.
"Rond 06.00 uur arriveerden vijf gemaskerde kolonisten met kettingzagen bij de olijfgaard [..] waar ze tientallen bomen omzaagden en in brand staken", stelt Yesh Din. De organisatie deelt een video op X waarop gemaskerde mannen en in brand gestoken olijfbomen te zien zijn.
Daar hebben we een apart topic voor, toch?quote:Op donderdag 12 september 2024 11:30 schreef Frozen-assassin het volgende:
En ondertussen worden in Israel nog wat hulpverleners afgeknald. En blijven kolonisten Palestijnen terroriseren.
[..]
[..]
Het bleef verder doodstil. Herinneren we uitspraak van Rutte over 'rode lijn' nog? Hahaha goeie grap.
Dat is niet hetzelfde vergrijp. Iemand die hier illegaal is en daarvoor wordt veroordeeld is na het vrijkomen nog steeds illegaal onder het eerste vonnis. Als hij het land uitgaat en terugkomt is hij opnieuw illegaal en isdat dus een nieuw vergrijp. Maar als hij gewoon in Nederland blijft pleegt hij geen nieuw vergrijp, maar verlengt zijn oorspronkelijke vergrijp.quote:Op woensdag 11 september 2024 18:46 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Oh dus een bankovervaller mag nadat hij de bak uitkomt straffeloos weer een bank overvallen?
Waar nauwelijks iemand naar kijkt, en dus allemaal wegzakt uit onze geheugen. Terwijl Israel dagelijks doorgaat met hun terreur.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar hebben we een apart topic voor, toch?
POL / De Israel-Palestina kwestie #2
Dat klopt, maar er is voldoende behoefte aan grond in Nederland. Ze zijn niet armlastig en met 5 miljard + verkoopwaarde kun je nog steeds wat compenseren.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:51 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Die mensen zijn alleen vermogend als ze hun bedrijf en grond kunnen verkopen.
Boeren hebben (vaak) hoge leningen met hun bedrijf als onderpand. De grond die ze bezitten is ook niet veel waard want dat is geen bouwgrond. Boerengrond is niemand naar op zoek want je mag niet meer boeren. Ze zijn dus helemaal niet zo vermogend als dat jij stelt.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:55 schreef tizitl2 het volgende:
[..]
Dat klopt, maar er is voldoende behoefte aan grond in Nederland. Ze zijn niet armlastig en met 5 miljard + verkoopwaarde kun je nog steeds wat compenseren.
Het gaat feitelijk alleen om de veeteelt en zoveel veehouders zijn er helemaal niet, circa 30.000, waarvan maar een deel wordt uitgekocht.
Maar wel een hele slechte optie, want dat wordt een loterij. Je kunt immers niet overal bouwen, dus als je als boer het geluk hebt dat je weilanden op een mooie vinexlocatie liggen ben je ineens miljonair en als je precies naast een natuurgebied in the middle of nowhere zit krijg je een fooi. Dat kun je ook niet verkopen.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:58 schreef BEFEM het volgende:
Dat zou misschien wel de beste en goedkoopste optie zijn.
Ik moet toegeven dat er nogal wat haken en ogen aan zittenquote:Op donderdag 12 september 2024 12:02 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar wel een hele slechte optie, want dat wordt een loterij. Je kunt immers niet overal bouwen, dus als je als boer het geluk hebt dat je weilanden op een mooie vinexlocatie liggen ben je ineens miljonair en als je precies naast een natuurgebied in the middle of nowhere zit krijg je een fooi. Dat kun je ook niet verkopen.
Toch valt het me anderzijds nog mee, want in eerste instantie denk je bij deze partij onbenullen dat de oplossing om de kwaliteit van het oppervlaktewater te waarborgen gewoon de normen naar beneden kieperen is. Het is wel echt ontzettend vermakelijk dat ze al met het geld van Adema begonnen te strooien voordat er überhaupt ook maar een lettertje op papier was gezet en dat dit als een boomerang terugkomt vliegen. Wat iedereen natuurlijk al ver van te voren kon zien aankomen.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:44 schreef Cyan9 het volgende:
De BBB die het "helemaal anders gaat doen" blijft toch een zeer vermakelijke rubriek.
Goh. Met een stem op populisten naai je jezelf het hardst. What else is newquote:Op donderdag 12 september 2024 10:17 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Aanzienlijk korter zelfs. Mijn onderbuik zat te denken dat we richting de kerst wel weer eens wat gingen vernemen van deze minister dat het allemaal toch wel moeilijk zou zijn enzo.quote:Op donderdag 12 september 2024 10:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Blijkbaar moet het die kant op maar zonder de financieele dekking komt daar natuurlijk niets van terecht. Ben benieuwd hoe men dat dan gaat oplossen.quote:Op donderdag 12 september 2024 13:19 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Aanzienlijk korter zelfs. Mijn onderbuik zat te denken dat we richting de kerst wel weer eens wat gingen vernemen van deze minister dat het allemaal toch wel moeilijk zou zijn enzo.
Maar goed, de plannen van de provincies dus weer afstoffen dan, maar dan zonder financiële dekking?
Je mag prima boeren, alleen zal het meer akkerbouw zijn en minder veeteelt. Dat is nog naast andere bedrijvigheid zoals minicampings, zorgboerderijen met minder dieren etc etc. die gewoon kan.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:58 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Boeren hebben (vaak) hoge leningen met hun bedrijf als onderpand. De grond die ze bezitten is ook niet veel waard want dat is geen bouwgrond. Boerengrond is niemand naar op zoek want je mag niet meer boeren.
Dat is inderdaad een goed idee, gewoon die boeren uitkopen met de prijs voor hun landbouwgrond. Vervolgens maken we er bouwgrond van en verkopen we het aan projectontwikkelaars. Kan de staat een keer wat terugverdienen aan al die subsidies die we aan de boeren hebben gegeven.quote:Op donderdag 12 september 2024 11:58 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Boeren hebben (vaak) hoge leningen met hun bedrijf als onderpand. De grond die ze bezitten is ook niet veel waard want dat is geen bouwgrond. Boerengrond is niemand naar op zoek want je mag niet meer boeren. Ze zijn dus helemaal niet zo vermogend als dat jij stelt.
Als je er wel bouwgrond van maakt dan zijn veel boeren opeens miljonair en hoef je waarschijnlijk ook maar weinig uit te kopen. Dat zou misschien wel de beste en goedkoopste optie zijn.
Ja, ik vraag me af hoe het moet zonder geld. Restricties op de veestapel gewoon klakkeloos handhaven? Dat gaat rellen opleveren en zou denk ik ook niet erg fair zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 13:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Blijkbaar moet het die kant op maar zonder de financieele dekking komt daar natuurlijk niets van terecht. Ben benieuwd hoe men dat dan gaat oplossen.
Ook wel benieuwd wat die braller van het NSC die recentelijk nog riep dat Nederland over een jaar van het slot af is door de nieuwe rekenmethode nu gaat zeggen
Wat zou er oneerlijk aan zijn, elke sector heeft zich toch aan de regels te houden. Vape shops hebben we toch ook niet uitgekocht na een verbod. Het is eerder unfair hoe boeren telkens de hand ophouden en vervolgens geld krijgen.quote:Op donderdag 12 september 2024 13:51 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, ik vraag me af hoe het moet zonder geld. Restricties op de veestapel gewoon klakkeloos handhaven? Dat gaat rellen opleveren en zou denk ik ook niet erg fair zijn.
Hahahahaha.quote:Behalve melkveehouders worden ook pluimvee- en varkenshouders hard geraakt door de plannen, stellen ingewijden. Wiersma wil de mestuitstoot in de sectoren nog meer ‘afromen’, dat valt verkeerd in de sector, bij haar partij BBB in de Tweede Kamer klinkt ook chagrijn. In een persverklaring donderdagmiddag meldt BBB-partijleider Caroline van der Plas dat ze ‘baalt’. ,,Wij balen ook stevig van de plannen voor afroming. Maar wij moeten de scherven van slecht beleid door vorige kabinetten oprapen. Voor deze verantwoordelijkheid lopen wij niet weg.”
Het hangt denk ik van de manier waarop af. Als je een paar jaar krijgt je bedrijfsvoering aan te passen en daar niet al te gek veel kosten mee gemoeid zijn lijkt me dat prima. Je weet immers dat vapen of koeienmest controversieel is, dus dan weet je ook wel dat daar risico in zit.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:01 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Wat zou er oneerlijk aan zijn, elke sector heeft zich toch aan de regels te houden. Vape shops hebben we toch ook niet uitgekocht na een verbod. Het is eerder unfair hoe boeren telkens de hand ophouden en vervolgens geld krijgen.
Boeren zijn tientallen jaren aangemoedigd door de overheid om steeds groter te worden. Totaal niet te vergelijken met vapewinkels.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:13 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Het hangt denk ik van de manier waarop af. Als je een paar jaar krijgt je bedrijfsvoering aan te passen en daar niet al te gek veel kosten mee gemoeid zijn lijkt me dat prima. Je weet immers dat vapen of koeienmest controversieel is, dus dan weet je ook wel dat daar risico in zit.
Dat verkopen met 30% minder ruimte lijkt me prima, al lees ik dat dat niet genoeg zal zijn.
Ook dat.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:17 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Boeren zijn tientallen jaren aangemoedigd door de overheid om steeds groter te worden. Totaal niet te vergelijken met vapewinkels.
Dus zelfde beleid behouden, kennelijk toch wel een goed beleid, minus 20 miljard die BBB heeft weggegeven is weer de schuld van een anderquote:
Zou toch mooi zijn als de boel nog voor het regeerakkoord ontploftquote:Op donderdag 12 september 2024 14:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dus zelfde beleid behouden, kennelijk toch wel een goed beleid, minus 20 miljard die BBB heeft weggegeven is weer de schuld van een ander
Juistem
[ x ]
Caroline werkt zichzelf alvast naar uitgang. Aftreden als euhm kamerlid?
Aftreden als partijleider zou dan eerlijker zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Dus zelfde beleid behouden, kennelijk toch wel een goed beleid, minus 20 miljard die BBB heeft weggegeven is weer de schuld van een ander
Juistem
[ x ]
Dat is inderdaad niet fair. Die miljarden zijn gewoon nodig, die waren er ook en kunnen dus ook weer terug komen.quote:Op donderdag 12 september 2024 13:51 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Ja, ik vraag me af hoe het moet zonder geld. Restricties op de veestapel gewoon klakkeloos handhaven? Dat gaat rellen opleveren en zou denk ik ook niet erg fair zijn.
Blijft toch gewoon eigen verantwoordelijkheid. Ze hebben ook gewoon op partijen gestemd die dat aanmoedigen. Nu stemden ze toch ook weer massaal op BBB. Dit hebben ze volledig over zichzelf afgeroepen dus waarom een vergelijking met andere sectoren niet op zou gaan geen idee.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:17 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Boeren zijn tientallen jaren aangemoedigd door de overheid om steeds groter te worden. Totaal niet te vergelijken met vapewinkels.
Niet elke boer stemt BBB, niet elke boer was fan van het beleid van de afgelopen 25 jaar. Dus daar kun je ze niet persoonlijk op afrekenen.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Blijft toch gewoon eigen verantwoordelijkheid. Ze hebben ook gewoon op partijen gestemd die dat aanmoedigen. Nu stemden ze toch ook weer massaal op BBB. Dit hebben ze volledig over zichzelf afgeroepen dus waarom een vergelijking met andere sectoren niet op zou gaan geen idee.
Waar gaat ze heen dan en als wat treed ze af? Ben ik wel benieuwd naar.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Juistem
[ x ]
Zouden de kiezers die elke keer achter de volgende messias aanhollen er wat van leren?quote:Op donderdag 12 september 2024 14:36 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Caroline weg, Pieter weg. Het word steeds mooier!
Hoe vaak kunnen de sceptici gelijk krijgen in een paar weken zeg.
Toen 60 jaar geleden boeren werden aangemoedigd om steeds groter te worden bestond heel deze problematiek nog niet eens.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:31 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Blijft toch gewoon eigen verantwoordelijkheid. Ze hebben ook gewoon op partijen gestemd die dat aanmoedigen. Nu stemden ze toch ook weer massaal op BBB. Dit hebben ze volledig over zichzelf afgeroepen dus waarom een vergelijking met andere sectoren niet op zou gaan geen idee.
Hahahahaquote:Op donderdag 12 september 2024 14:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Juistem
[ x ]
Nee.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:37 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Zouden de kiezers die elke keer achter de volgende messias aanhollen er wat van leren?
Zijn er dan voldoende Eerste Kamerzetels?quote:Op donderdag 12 september 2024 14:28 schreef Hanca het volgende:
Nou kan de coalitie natuurlijk prima zonder BBB, ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom die er zo nodig bij moesten zitten. Dus BBB weg en gewoon door gaan is ook een optie.
Natuurlijk niet maar ik kan er wel smakelijk om lachen.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:40 schreef Koffieplanter het volgende:
Dit zijn natuurlijk gewoon uitspraken van een charlatan. Caroline gaat haar positie van macht en aandacht nooit opgeven.
14 zeteltjes, dat lijkt me niet genoegquote:Op donderdag 12 september 2024 14:41 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Zijn er dan voldoende Eerste Kamerzetels?
Die zijn er nu ook al niet, die meerderheid is daar nu ook ver weg. Is dan nog verder weg, maar BBB gaat echt niet alles afschieten.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:41 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Zijn er dan voldoende Eerste Kamerzetels?
Ze bedoelt de kabinetten die niets hebben gedaan aan het stikstof probleem of bedoelt ze het kabinet wat het plan opgesteld heeft wat haar minister nu wil uitvoeren?quote:Op donderdag 12 september 2024 14:42 schreef Hanca het volgende:
Bij de NOS trouwens een heel ander bericht over Van der Plas, ze geeft de schuld aan vorige kabinetten, maar lijkt Wiersma wel te steunen: https://nos.nl/artikel/25(...)an-vorige-kabinetten
Ze bedoelt vooral: 'wij waren het niet'. Lekker anderen de schuld geven.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze bedoelt de kabinetten die niets hebben gedaan aan het stikstof probleem of bedoelt ze het kabinet wat het plan opgesteld heeft wat haar minister nu wil uitvoeren?
NSC gaat natuurlijk ook uiteenvallen wanneer Omtzigt definitief het WOB-verzoek aan de wilgen hangt.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:28 schreef Hanca het volgende:
Nou kan de coalitie natuurlijk prima zonder BBB, ik heb eigenlijk nooit gesnapt waarom die er zo nodig bij moesten zitten. Dus BBB weg en gewoon door gaan is ook een optie.
Tabaks accijns is ook wel een mooi verhaal van de BBB, ja.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:43 schreef Falco het volgende:
Caroline krijgt ook flinke klappen op een ander terrein:
https://media.licdn.com/d(...)9AMfBgS5UviXbdj5gqV8
Kan iemand het plaatje van krantenartikel hier posten, krijg het ff niet voor elkaar.
Ik denk de kabinetten die nog wel een poging gedaan hebben om een koerswijziging in gang te zetten, maar zich telkens geconfronteerd zagen met een dwarsliggende boerenlobby. De vorige kabinetten die met plannen kwamen waar de BBB telkens tegen stemde, zeg maar.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:42 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ze bedoelt de kabinetten die niets hebben gedaan aan het stikstof probleem of bedoelt ze het kabinet wat het plan opgesteld heeft wat haar minister nu wil uitvoeren?
Geen idee, de rest van de Kamerleden lijkt het prima met elkaar te kunnen vinden en daar zit wel kwaliteit in de fractie. Zou niet weten waarom die niet zonder Omtzigt de termijn af zouden kunnen maken. Na verkiezingen zijn ze wel grotendeels weg, natuurlijk.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
NSC gaat natuurlijk ook uiteenvallen wanneer Omtzigt definitief het WOB-verzoek aan de wilgen hangt.
Haha, ja, leuk, het is niet onze schuld dat wij beloofden het anders te gaan doen maar dat we toendertijd gewoon lulverhalen die we niet waar kunnen maken ophingen wat iedereen met enige kennis van zaken toendertijd al stelde.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze bedoelt vooral: 'wij waren het niet'. Lekker anderen de schuld geven.
Tafel in Brussel bleek toch wel heel hard, zeker nu de Groenen daar feitelijk na de verkiezingen meer macht hebben gekregen.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:47 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Haha, ja, leuk, het is niet onze schuld dat wij beloofden het anders te gaan doen maar dat we toendertijd gewoon lulverhalen die we niet waar kunnen maken ophingen wat iedereen met enige kennis van zaken toendertijd al stelde.
Vuistje op tafel in Brussel, he?
Ik denk dat er mettertijd steeds meer gewetensbezwaarden gaan zijn die na een vertrek van de Grote Leider geen scrupules meer zullen hebben om op te stappen en de rest van hun kamertijd als eenpitter verder te gaan.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen idee, de rest van de Kamerleden lijkt het prima met elkaar te kunnen vinden en daar zit wel kwaliteit in de fractie. Zou niet weten waarom die niet zonder Omtzigt de termijn af zouden kunnen maken. Na verkiezingen zijn ze wel grotendeels weg, natuurlijk.
Sowieso maakt dat niet uit, wat je nodig hebt is steun van andere lidstaten en die krijgen ze gewoon niet om de doodsimpele reden dat Nederland daar geen krediet voor heeft en niets kan bieden als ruilmiddel.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tafel in Brussel bleek toch wel heel hard, zeker nu de Groenen daar feitelijk na de verkiezingen meer macht hebben gekregen.
Dat krijg je ervan als je je jarenlang als een klootzakje hebt opgesteld.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sowieso maakt dat niet uit, wat je nodig hebt is steun van andere lidstaten en die krijgen ze gewoon niet om de doodsimpele reden dat Nederland daar geen krediet voor heeft en niets kan bieden als ruilmiddel.
Ditto voor migratie hoewel daar de bezwaren van de andere lidstaten nog een tikkeltje groter zijn (en dan is tikkeltje een understatement).
Ze rekenden natuurlijk wel op een Europees Parlement wat de kant van dit kabinet zou kiezen en bijvoorbeeld de Green Deal zou afschieten. Daar was voor de verkiezingen echt sprake van. Dan krijg je wel een andere dynamiek. Maar wat is er gebeurd: Von der Leyen kon alleen door met steun van de Groenen, die nu echt haar lot wel behoorlijk in handen hebben.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:51 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sowieso maakt dat niet uit, wat je nodig hebt is steun van andere lidstaten en die krijgen ze gewoon niet om de doodsimpele reden dat Nederland daar geen krediet voor heeft en niets kan bieden als ruilmiddel.
Ditto voor migratie hoewel daar de bezwaren van de andere lidstaten nog een tikkeltje groter zijn (en dan is tikkeltje een understatement).
Maar ook zonder de Green Deal liggen de stikstof en fosfaat regels er en die veranderen niet met of zonder de Green Deal vziw.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze rekenden natuurlijk wel op een Europees Parlement wat de kant van dit kabinet zou kiezen en bijvoorbeeld de Green Deal zou afschieten. Daar was voor de verkiezingen echt sprake van. Dan krijg je wel een andere dynamiek. Maar wat is er gebeurd: Von der Leyen kon alleen door met steun van de Groenen, die nu echt haar lot wel behoorlijk in handen hebben.
Klopt, maar de interpretatie zou met bijvoorbeeld iemand van Meloni op landbouw of milieu die de steun van rechts nodig heeft wel anders zijn dan als er steun van de Groenen nodig is voor beleid. Je zag het aan Hoekstra, hoe hij plotseling een klimaatpaus werd toen het EP dat vroeg.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar ook zonder de Green Deal liggen de stikstof en fosfaat regels er en die veranderen niet met of zonder de Green Deal vziw.
Een demissionair kabinet heeft ook een APB. Een demissionair kabinet wat feitelijk nooit missionair is geweest omdat ze nooit een regeerakkoord hebben gepresenteerd vast ook wel.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:08 schreef BlackLining het volgende:
Ik hoop vooral dat ze het volhouden tot de APB. Zou toch jammer zijn als we die shitshow moeten gaan missen
Tuurlijk de boeren die nu dood zijn kan je de problematiek niet aanrekenen. Maar de huidige generatie weet dit al lang. De frame alsof boeren zelf niet wilden groeien vind ik altijd maar apart, ze waren toch zelf er elke stap bij bij die schaalvergroting. Ze weten al een jaar of 30 dat dit niet houdbaar is. Maar ik heb toch al die jaren geen boerenorganisaties bij de politiek zien proberen af te dwingen dat ze helpen bij het verkleinen van de veestapel.quote:Op donderdag 12 september 2024 14:38 schreef BEFEM het volgende:
[..]
Toen 60 jaar geleden boeren werden aangemoedigd om steeds groter te worden bestond heel deze problematiek nog niet eens.
Je kan het het beste vergelijken met de kolencentrales.
Tja...al stapt ze wel op. Wat maakt dat uit?quote:Op donderdag 12 september 2024 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Bevestiging
Nu spanningen in BBB ?
Ik denk niet dat ze opstapt... Ze is soms een flapuit
Er staan geen plannen voor gedwongen krimp in het plan, dat stond er bij Adema al niet. Dus echt dreigen met opstappen doet ze niet. Ze doet stoer om te verbergen dat ze gewoon plan Adema gaat steunen.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Bevestiging
Nu spanningen in BBB ?
Niet elke boer is zo gegroeid. En toch zitten die kleine boeren soms ook te dicht bij een Natura 2000 gebied waardoor ze wel weg zullen moeten. Die zak geld is gewoon nodig. Zo riant was die regeling niet, het geld was vooral om schulden op stallen en bedrijfsmiddelen af te kopen, een boer heeft vaak op alles een lening. En de dierenrechten zijn hun enige pensioen.quote:Op donderdag 12 september 2024 15:21 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Tuurlijk de boeren die nu dood zijn kan je de problematiek niet aanrekenen. Maar de huidige generatie weet dit al lang. De frame alsof boeren zelf niet wilden groeien vind ik altijd maar apart, ze waren toch zelf er elke stap bij bij die schaalvergroting. Ze weten al een jaar of 30 dat dit niet houdbaar is. Maar ik heb toch al die jaren geen boerenorganisaties bij de politiek zien proberen af te dwingen dat ze helpen bij het verkleinen van de veestapel.
Wat is de regeling voor de kolencentrales dan? Ik probeer te kijken voor hoeveel die worden uitgekocht maar ik vind niet veel. Verschil is ook dat met kolen volledig gestopt wordt, met boeren niet neem ik aan.
Ik vind dat inderdaad wel een goede vergelijking.
Dan wordt Mona Keizer de grote boss. En die is tactischer, minder flapuit... dus saaier. Jammerquote:Op donderdag 12 september 2024 15:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja...al stapt ze wel op. Wat maakt dat uit?
Ze zouden toch het dualisme omarmen?quote:Op donderdag 12 september 2024 15:17 schreef Bluesdude het volgende:
[ x ]
Bevestiging
Nu spanningen in BBB ?
quote:Op donderdag 12 september 2024 15:24 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Tja...al stapt ze wel op. Wat maakt dat uit?
quote:Op donderdag 12 september 2024 15:55 schreef Janneke141 het volgende:
Het zou wel een unieke vorm van kiezersbedrog zijn als je je Kamerzetel eraan geeft omdat je eigen kabinet niet doet wat je in de campagne beloofd hebt.
Had de Raad van State laatst niet geoordeeld dat het plan van Adema sowieso al te weinig was om de doelstellingen te halen?quote:Op donderdag 12 september 2024 09:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze neemt, zoals de meerderheid van de Kamer en ook de meerderheid van de coalitie wil, dus het pakket van Adema zo ongeveer integraal over. Is ook logisch: het zijn dezelfde ambtenaren die over beide pakketten hebben nagedacht en Adema was ook al niet echt een enthousiast verkleiner van de veestapel.
https://nos.nl/artikel/25(...)-keer-zoveel-te-zijnquote:Stikstofgehalte in Nederlandse bossen onderschat, blijkt twee keer zoveel te zijn
De bossen in Nederland hebben een aanzienlijk grotere hoeveelheid stikstof te verwerken dan er vanuit het RIVM bekend was. Dat blijkt uit nieuw onderzoek van Wageningen University en Research (WUR), waarover Trouw schrijft.
Aanleiding voor het nieuwe stikstofonderzoek was de kritiek die al tijden klinkt uit de agrarische sector. Critici hebben argwaan over de rekenmodellen van het RIVM. Die zouden geen betrouwbare afspiegeling bieden van de daadwerkelijke situatie.
Er werd gevraagd om een keer op de ouderwetse manier te meten, in het veld met een peilstok. Daarop besloot de WUR een nieuwe meting uit te voeren op 127 verschillende plekken.
Lolquote:Op donderdag 12 september 2024 17:11 schreef Frozen-assassin het volgende:
Volgende tegenslag voor huidige kabinet en de BOEREN
[..]
https://nos.nl/artikel/25(...)-keer-zoveel-te-zijn
[ afbeelding ]
Het is net het UWV: je dagloon kan te hoog of te laag berekend zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:13 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Lol
Hadden ze opzich dus wel gelijk dat de modellen niet kloppen
Ik ging naar dit topic met dezelfde vraag.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vraag me af hoe lang de levensduur van dit kabinet nog is.
Dat wou Pieter al voor de verkiezingen niet, tevens wou Pieter ook niet met de PVV en ook geen minister-president worden.quote:Op woensdag 11 september 2024 19:22 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Hij heeft het ergens toch nog lang uitgehouden eigenlijk? Nieuwe partij oprichten, into eindeloze vijandelijke onderhandelingen over dat kabinet. Vervolgens is de kamer bepaald geen warm bad. Hij is Pietertje precies dus wil overal zijn plasje over doen. Voelt zich onbegrepen. Ja lijkt me ook, ik snapte ook geen zak van al zijn draaien. Hij maakt het zichzelf natuurlijk ook niet makkelijk als hij zoiets als een extraparlementair kabinet wil. Terwijl dat duidelijk helemaal niet bij zijn eigen stijl past. Hij koos voor samenwerking met kansloze partijen, ik denk dat als hij na de eerste geklapte formatiepoging er gewoon op had gestaan dat een regering alleen mogelijk was met een normale partij zoals PvdA/GL dat hij ook wat meer uit de wind zou kunnen blijven.
In elk geval eigen schuld dikke bult. Maar wel vervelend voor hem.
3 van de 4 hebben geen reden om het te laten uitdraaien op nieuwe verkiezingenquote:Op donderdag 12 september 2024 17:14 schreef Mexicanobakker het volgende:
Ik vraag me af hoe lang de levensduur van dit kabinet nog is.
Dat was dus het probleem. Pieter heeft jaren geleden al geroepen dat ministers "uitvoeren" en de SG leidt, wetten indient en controleert. Dus een anti Rutte doctrine. Daar hoort dan niet bij dat Pieter MP wordt of iemand anders van de coalitie minister.quote:Op woensdag 11 september 2024 21:06 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Beetje vaag doen of hij uberhaupt wil regeren of premier worden met zijn nieuwe partij.
Leuke CV maar wat zijn z'n idealen of gaan stemmers op hem stemmen vanwege zijn CV?quote:Op woensdag 11 september 2024 22:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik kan heel moeilijk voor me zien hoe deze regering dat gaat doen.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:25 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Als de stikstofcijfers nóg slechter zijn dan de modellen aangeven, gaat de discussie weer breder worden getrokken lijkt me. Want dan is het niet meer op te lossen door alleen de boeren aan te pakken.
Dan moet je echt gaan kijken naar versnelde sluiting Tata, krimpen Schiphol, misschien toch weer naar rekeningrijden kijken etc. Het gaat dan meer mensen raken dan de boeren alleen.
Schoof voert dus uit wat de coalitie gang wilt. Dat is zijn taak. Wat zijn mening is kunnen weinigen schelen.quote:Op woensdag 11 september 2024 23:25 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik snap niet zo goed wat voor opties je dan op doelt.
Daarbij lijkt me dat het wel meevalt, Schoof politiekt mijns inziens het hardste van allemaal. Elke keer ontwijkende antwoorden als hem wordt gevraagd wat hij van dingen vindt. Dat is precies wat mensen bij Rutte vervelend vonden, dat hij zo niet thuis kon geven als hij verantwoordelijk was. Nu doet Schoof dat vanaf dag 1. Als een journalist hem bijvoorbeeld vraagt wat vind je ervan dat Wilders ook naar Zelensky gaat wil hij daar niks over loslaten. Als een journalist hem vraagt hoe de samenwerking is, wil hij er niks over loslaten, als een journalist hem vraagt of Omtzigt of Wilders wel eens aanschuiven wil hij niks over vertellen.
Hij doet ook heel erg alsof het hem maar allemaal overkomt, terwijl hij als minister president toch hoofdverantwoordelijke is. Op die manier zie ik Schoof juist heel snel impopulair worden als we hem een beetje leren kennen.
mooiquote:Als we hier gedwongen krimp van de veestapel krijgen vanwege mest of stikstof, dan ben ik weg. Daar kan ik niet mee leven. Dan stop ik.”
Klopt helemaal.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:11 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Had de Raad van State laatst niet geoordeeld dat het plan van Adema sowieso al te weinig was om de doelstellingen te halen?
Dan zit er nog wel wat meer pijn aan te komen voor Wiersma en de BBB
Dat zou vrij ineffectief zijn:quote:Op donderdag 12 september 2024 17:25 schreef JaxStrumleyII het volgende:
Als de stikstofcijfers nóg slechter zijn dan de modellen aangeven, gaat de discussie weer breder worden getrokken lijkt me. Want dan is het niet meer op te lossen door alleen de boeren aan te pakken.
Dan moet je echt gaan kijken naar versnelde sluiting Tata, krimpen Schiphol, misschien toch weer naar rekeningrijden kijken etc. Het gaat dan meer mensen raken dan de boeren alleen.
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)femissies-naar-luchtquote:De stikstofuitstoot naar de lucht bestaat voornamelijk uit ammoniak (NH3) en stikstofoxiden (NOx). In 2022 bestond de stikstofemissie naar de lucht uit 121 miljoen kilogram ammoniak (met name afkomstig uit de landbouw) en 162 miljoen NOx (vooral uit verkeer en industrie). Omgerekend naar elementaire stikstof (N) bedraagt dit in totaal 149 miljoen kilogram stikstof, waarvan 100 miljoen kilogram uit ammoniak (67 procent) en 49 miljoen kilogram uit NOx (33 procent).
Ik zou eerder verwachten dat er door het chronisch gebrek aan toezicht massaal gefraudeerd wordt met die mestafvoer. Wat weerhoudt een boer ervan om die mest toch gewoon uit te rijden op de akkers en het alleen ‘op papier’ af te voeren?quote:Op donderdag 12 september 2024 18:07 schreef Kickinalfa het volgende:
Ja zou denken dat door de grote vraag naar mestafvoer er vast een bedrijf ontstaat wat dmv schaalvergroting de kosten hiervan weet terug te brengen.
https://nos.nl/artikel/25(...)ekt-deel-asielwet-inquote:Het kabinet wil snel een deel van de Vreemdelingenwet buiten werking stellen. Daarmee zijn er direct meer maatregelen mogelijk om de asielinstroom te beperken en de Tweede en Eerste Kamer hoeven er niet eerst mee akkoord te gaan. Dit staat in het regeerprogramma dat premier Schoof morgen presenteert, zo melden betrokkenen aan de NOS.
Gedacht wordt aan het onmiddellijk beperken van gezinshereniging van meerderjarige kinderen en het inperken van het indienen van meerdere asielverzoeken, wat stapelen wordt genoemd.
'Opt-out'
Ook stuurt het kabinet volgende week een officieel verzoek naar Brussel om voor Nederland op asielgebied een uitzondering te maken. Dit heet 'opt-out' en betekent dat Nederland zich tijdelijk niet aan Europese asielregels hoeft te houden.
In het regeerprogramma van het kabinet-Schoof worden de in mei opgeschreven afspraken van PVV, VVD, NSC en BBB concreet uitgewerkt. De vier coalitiepartijen willen een veel strenger asielbeleid en spraken in hun zogenoemde hoofdlijnenakkoord over het strengste asielbeleid "ooit".
'Uitzonderlijke omstandigheden'
Een van de belangrijkste maatregelen van het kabinet is nu dus de activering van de uitzonderingsbepaling van de Vreemdelingenwet 2000, zoals dat officieel heet. Als er sprake is van "uitzonderlijke omstandigheden" mag het kabinet dit doen via een zogenoemde algemene maatregel van bestuur (AMvB), waardoor er niet meteen goedkeuring van het parlement nodig is.
De straf als je betrapt wordt, op een opzettelijk milieudelict staat geen simpele boete. Het is een misdrijf en je kunt zelfs in de gevangenis komen. En je vergunning kun je verder wel vergeten.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:12 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Ik zou eerder verwachten dat er door het chronisch gebrek aan toezicht massaal gefraudeerd wordt met die mestafvoer. Wat weerhoudt een boer ervan om die mest toch gewoon uit te rijden op de akkers en het alleen ‘op papier’ af te voeren?
Nee, het probleem is dat Omtzigt die dingen roept en dan prompt zich bemoeit tot in de details met de uitvoering en het regeerakkoord. Leuk roepen maar wat hij doet is iedere keer het tegenovergestelde.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:24 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Dat was dus het probleem. Pieter heeft jaren geleden al geroepen dat ministers "uitvoeren" en de SG leidt, wetten indient en controleert. Dus een anti Rutte doctrine. Daar hoort dan niet bij dat Pieter MP wordt of iemand anders van de coalitie minister.
Niet.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:26 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik kan heel moeilijk voor me zien hoe deze regering dat gaat doen.
Hij kan wel meer willen, een minister of premier is geen simpele ambtenaar. Ministers zijn geen uitvoerders, ze maken beleid. Als Omtzigt het anders wil, zal hij in een ander land zijn eigen democratie moeten oprichten. Zo werkt het hier iig niet en zoals jij het zegt gaat het tegen de grondwet in.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:27 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Schoof voert dus uit wat de coalitie gang wilt. Dat is zijn taak. Wat zijn mening is kunnen weinigen schelen.
Zelfs Lubach maakte deze flater. Volgens mij hebben weinigen ook gelezen hoe Omtzigt de relatie tussen kamer en regering wilt hebben.
Boeren hoeven niet eens te verdwijnen, als we over gaan tot biologische, grondgebonden kringlooplandbouw heb je misschien zelfs wel meer boeren nodig. Alleen geen megastallen meer.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:23 schreef klaasweetalles het volgende:
De regels moeten nageleefd gaan worden anders moet je geen onderdeel van de EU zijn.
Het kan niet anders dat de veestapel moet gaan krimpen en er boeren moeten gaan verdwijnen. Ben benieuwd of het BBB vrouwtje gaat opstappen als het zover is
Ja, maar de cijfers zijn nu blijkbaar dermate slecht dat er waarschijnlijk meer nodig zal zijn toch? Met alleen de boeren wegsaneren redden we het niet meer lijkt me. Daarnaast kun je de agrarische sector niet volledig afschaffen, want we moeten wel zelfvoorzienend blijven. We zullen wel doorgroeien tot zo’n 25 miljoen inwoners (want immigratie tegengaan kan de komende jaren nog niet schat ik zo in), dus je moet een landbouwsector hebben die dat aantal kan verzorgen. De rest verplicht uitkopen.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zou vrij ineffectief zijn:
[ afbeelding ]
Vooruit, stikstofoxiden is het meer de rest, maar dan krijg je dit:
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/(...)femissies-naar-lucht
Die 67% aanpakken is echt het meest effectief. Al vind ik de andere maatregelen ook prima.
Als er nauwelijks toezicht is, is er ook nauwelijks kans op bestraffing. We weten allang dat pakkans veel belangrijker is dan de hoogte van een straf in het voorkomen van criminaliteit. En zelfs die hoge straffen zijn vooral theoretisch.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De straf als je betrapt wordt, op een opzettelijk milieudelict staat geen simpele boete. Het is een misdrijf en je kunt zelfs in de gevangenis komen. En je vergunning kun je verder wel vergeten.
De hoge straf is niet theoretisch. Zeker het kwijtraken van je vergunning is gewoon zeker. En de NVWA controleert gewoon: https://www.melkveebedrij(...)-uitrijden-van-mest/quote:Op donderdag 12 september 2024 18:32 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Als er nauwelijks toezicht is, is er ook nauwelijks kans op bestraffing. We weten allang dat pakkans veel belangrijker is dan de hoogte van een straf. En zelfs die hoge straffen zijn vooral theoretisch.
Hoog economisch voordeel in combinatie met een lage pakkans geeft een hoge kans op fraude. Moeilijker dan dat is het niet.
Hoe Omtzigt het allemaal in zijn hoofd heeft doet er totaal niet toe. Het gaat om de uitwerking ervan. Omtzigt vindt het uit politiek opportunisme blijkbaar prima om elk ideaal dat hij heeft te laten lopen om aan de macht te komen.quote:Op donderdag 12 september 2024 17:27 schreef Origami94 het volgende:
[..]
Schoof voert dus uit wat de coalitie gang wilt. Dat is zijn taak. Wat zijn mening is kunnen weinigen schelen.
Zelfs Lubach maakte deze flater. Volgens mij hebben weinigen ook gelezen hoe Omtzigt de relatie tussen kamer en regering wilt hebben.
Nou ja, het feit dat hij het daar niet helemaal lekker heeft, frustreert de boel natuurlijk wel.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:43 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Hoe Omtzigt het allemaal in zijn hoofd heeft doet er totaal niet toe.
De NVWA is chronisch onderbemenst door decennia afbraakbeleid. Van die simpele controles als in je link kunnen ze misschien nog wel, dat is gewoon naar een mestwagen toerijden en kijken of de spuitmondjes goed zijn afgesteld.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
De hoge straf is niet theoretisch. Zeker het kwijtraken van je vergunning is gewoon zeker. En de NVWA controleert gewoon: https://www.melkveebedrij(...)-uitrijden-van-mest/
We hebben maar 13.000 melkveeboeren, zo klein is de pakkans dus ook weer niet. Mestadministraties controleren is ook weer niet zo veel werk.
Dat is natuurlijk wel een beetje het probleem van alle gecreëerde "Autoriteiten" - de AP, de AFM, de NVWA, de ACM: ze hebben noch de capaciteit, noch de kwaliteit om complexe zaken adequaat te controleren of te handhaven en verzanden daardoor vaak in een moloch aan regelgeving, discussiepanels en, met name in het geval van de AP, een totaal afwijkende interpretatie van Europese wetgeving, die vervolgens door de rechter wordt afgeschoten. Als je daar stappen wil zetten, zet je er vooral bétere mensen neer (en betaal je die dus ook meer dan de 10k max die je bij de overheid kan verdienen).quote:Op donderdag 12 september 2024 18:44 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De NVWA is chronisch onderbemenst door decennia afbraakbeleid. Van die simpele controles als in je link kunnen ze misschien nog wel, dat is gewoon naar een mestwagen toerijden en kijken of de spuitmondjes goed zijn afgesteld.
Maar een mestadministratie controleren is juist enorm veel werk, als daar mee gefraudeerd wordt. Probeer maar eens aan te tonen dat mest die volgens de administratie keurig is afgevoerd, in de praktijk gewoon is uitgereden. Winst voor de boer, winst voor de ‘afvoerder’, op papier volledig kloppend.
Klinkt echt als een 'ik zuig wat dingen uit m'n duim' rapport qua bedragen.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:43 schreef nostra het volgende:
BCG vandaag: (nu al) 10-40 miljard per jaar aan maatschappelijke kosten omdat het stroomnet te vol zit. De overheid "voelt de urgentie", maar "de maatregelen die ze neemt lossen de problemen niet op" (zo'n beetje de definitie van een overheid). Met zes ingrijpende-maatregelenvoorstellen:
https://fd.nl/bedrijfslev(...)utm_content=20240912
De influx van NSC-stemmers kwam van SP tot JA21, met als grootste voeding "overig". Of Bontebal dat kan aanspreken vraag ik me af.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:52 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat Bontenbal op een riante stoel zit.
Alle afsplitsers en weglopers gaan het niet waar maken. Het electoraat van de BBB en NSC ziet dat.
Het CDA moet vooral niet te veel ophef maken. Beetje conservatief, beetje constructief. Beetje wat de tijdsgeest is. Time is on their side.
Denk het ook ja. Kiezers zullen na dit kabinet snakken naar saaie realistische politici, die toch nog wel een beetje rechts zijn.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:52 schreef capricia het volgende:
Ik denk dat Bontenbal op een riante stoel zit.
Alle afsplitsers en weglopers gaan het niet waar maken. Het electoraat van de BBB en NSC ziet dat.
Het CDA moet vooral niet te veel ophef maken. Beetje conservatief, beetje constructief. Beetje wat de tijdsgeest is. Time is on their side.
NSC gaat zoals het nu gaat, de komende verkiezingen heel veel inleveren.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:57 schreef nostra het volgende:
[..]
De influx van NSC-stemmers kwam van SP tot JA21, met als grootste voeding "overig". Of Bontebal dat kan aanspraken vraag ik me af.
Geldt voor meer partijen.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:58 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Denk het ook ja. Kiezers zullen na dit kabinet snakken naar saaie realistische politici, die toch nog wel een beetje rechts zijn.
Tja, het wordt een beetje lastig om de volgende verkiezingen te gaan volgen wie van waar naar waar gaat, dat wordt een soort twister. Ik denk nu dat het CDA hoge ogen zal gooien, en dan moet je het maar weer eens met die confessionelen gaan doen. Liever had ik een wat verfrissende PvdA gezien, maar die zijn helemaal van het padje geraakt net als zo ongeveer iedere andere partij, dus anybody's guess wat daar uit gaat komen. Eén leider met persoonlijkheid en de partij met die vent of vrouw heeft meteen 40 zetels.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:00 schreef capricia het volgende:
[..]
NSC gaat zoals het nu gaat, de komende verkiezingen heel veel inleveren.
NSC heeft een typisch CDA(-flank) geluid.
Ik zie niet in waarom deze mensen niet op het CDA zouden kunnen gaan stemmen.
Het potentieel is er.
(Alleen is het CDA niet echt hip, en was NSC dat wel)
PvdA is echt eeuwig zonde. Wat daarmee gebeurd is. Wat ze zichzelf aandoen.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Tja, het wordt een beetje lastig om de volgende verkiezingen te gaan volgen wie van waar naar waar gaat, dat wordt een soort twister. Ik denk nu dat het CDA hoge ogen zal gooien, en dan moet je het maar weer eens met die confessionelen gaan doen. Liever had ik een wat verfrissende PvdA gezien, maar die zijn helemaal van het padje geraakt net als zo ongeveer iedere andere partij, dus anybody's guess wat daar uit gaat komen. Eén leider met persoonlijkheid en de partij met die vent of vrouw heeft meteen 40 zetels.
quote:Op donderdag 12 september 2024 18:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
De straf als je betrapt wordt, op een opzettelijk milieudelict staat geen simpele boete. Het is een misdrijf en je kunt zelfs in de gevangenis komen. En je vergunning kun je verder wel vergeten.
Op welk vlak eigenlijk? Op alle grote themas zijn ze redelijk stil.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
PvdA is echt eeuwig zonde. Wat daarmee gebeurd is. Wat ze zichzelf aandoen.
Als je ooit een partij wil oprichten, zit daar de ruimte: streng op migratie, pro werknemer en links van het CDA thema's. Niet te hard gaan op Milieu en de Green Deal, wel op inflatie en vakbonden. Pak de werkgever aan qua belastingen, ten bate van de werknemer. Dat soort zaken. De sociaal democratie.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
[..]
Op welk vlak eigenlijk? Op alle grote themas zijn ze redelijk stil.
Hoewel het laatste wat ik las was een brief van de jongeren afdeling die nota bene Hamas wilde aanwijzen als legitieme verzetsbeweging, dan ben je wel redelijk van het padje af.
Tja, die kwam alleen maar om premier te worden. Wat hij nu doet vindt ie helemaal niet interessant, het verbaast me al dat hij er nog steeds zit.quote:
Dat is exact waar PvdA/GL voor staan anders, mischien wat harder op milieu maar daar liggen dan ook nogal wat issues.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je ooit een partij wil oprichten, zit daar de ruimte: streng op migratie, pro werknemer en links van het CDA thema's. Niet te hard gaan op Milieu en de Green Deal, wel op inflatie en vakbonden. Pak de werkgever aan qua belastingen, ten bate van de werknemer. Dat soort zaken. De sociaal democratie.
De PvdA/gl is bijna niet bestaand, ze zijn doodstil.
Timmermans valt me erg tegen.
?quote:Op donderdag 12 september 2024 19:12 schreef capricia het volgende:
[..]
PvdA is echt eeuwig zonde. Wat daarmee gebeurd is. Wat ze zichzelf aandoen.
Streng op migratie valt wel tegenquote:Op donderdag 12 september 2024 19:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is exact waar PvdA/GL voor staan anders, mischien wat harder op milieu maar daar liggen dan ook nogal wat issues.
Inflatie heeft de NL regering nauwelijks controle meer over. Vakbonden? Die hebben bijna geen leden meer.
Nounounou. En er is nog steeds geen fusie, met de ondoorgrondelijke EP verkiezingen wel als hoogtepunt.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Die fusie met GL is een gigantisch succes.
Hoezo zijn ze doodstil? Ik zie behoorlijk wat activiteit.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:24 schreef capricia het volgende:
[..]
Als je ooit een partij wil oprichten, zit daar de ruimte: streng op migratie, pro werknemer en links van het CDA thema's. Niet te hard gaan op Milieu en de Green Deal, wel op inflatie en vakbonden. Pak de werkgever aan qua belastingen, ten bate van de werknemer. Dat soort zaken. De sociaal democratie.
De PvdA/gl is bijna niet bestaand, ze zijn doodstil.
Timmermans valt me erg tegen.
Nou ja met PvdA/GL had ik eerder het idee dat er flinke ruk richting naar links werd gemaakt.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
?
Ze zijn meer aansprekend dan de afgelopen 15 jaar. Die fusie met GL is een gigantisch succes. Dat men op rechts er weinig aan vindt snap ik. In Nederland kun je als linkse partij niet zoveel. Zoals hier al geschat wordt nadat deze volledig rechtse regering het verneukt stemt men gewoon weer rechts.
Links zal wel weer naar de flanken gaan, met PvdA/GL was men richting het midden opgeschoven maar dat lijkt toch niemand over te halen.
Daar scoorden ze toch goed? Ze werden toch comfortabel de grootste. Als je het mij vraagt hebben ze met Timmermans ook de meest aansprekende fractievoorzitter. Misschien Dassen, maar dat is natuurlijk nog best een lichtgewicht.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:31 schreef nostra het volgende:
[..]
Nounounou. En er is nog steeds geen fusie, met de ondoorgrondelijke EP verkiezingen wel als hoogtepunt.
Daar scoorden ze goed, maar daar was de lijstverbinding natuurlijk vrij uitzonderlijk: je stemde op één partij (ja, feitelijk een persoon), die dan vervolgens in het EP zichzelf weer splitste over twee fracties heen. En dan heb je nu op links DWARS die dwarsligt op onder andere het Israël-vraagstuk en heeft Timmermans het met name in de campagne voor de TK redelijk verknald voor open doel. Dassen zit overigens bij VOLT.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:39 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Daar scoorden ze toch goed? Ze werden toch comfortabel de grootste. Als je het mij vraagt hebben ze met Timmermans ook de meest aansprekende fractievoorzitter. Misschien Dassen, maar dat is natuurlijk nog best een lichtgewicht.
Omtzigt had een gelijke alure ala Timmermans maar zoals we zien kan die het totáál niet waarmaken.
Hoe kom je erbij. Die beschuldiging dat vluchtelingen altijd zo cruciaal zijn voor links snap ik nooit zo goed. Succesvol staaltje framing van rechts is dat.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:38 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Nou ja met PvdA/GL had ik eerder het idee dat er flinke ruk richting naar links werd gemaakt.
Milieu en vluchtelingen beleid was ongeveer prio 1. Vervolgens heb je de linkerflank van GL die je richting extreem gaat.
Ja. Gedoe tussen de achterban van PvdA en GL.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:34 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Hoezo zijn ze doodstil? Ik zie behoorlijk wat activiteit.
Ik weet ook wel dat Dassen van Volt is, ik had het over aansprekende fractievoorzitters. Die spoeling is nogal dun in Nederland. Wilders is nogal love him or hate him.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:42 schreef nostra het volgende:
[..]
Daar scoorden ze goed, maar daar was de lijstverbinding natuurlijk vrij uitzonderlijk: je stemde op één partij (ja, feitelijk een persoon), die dan vervolgens in het EP zichzelf weer splitste over twee fracties heen. En dan heb je nu op links DWARS die dwarsligt op onder andere het Israël-vraagstuk en heeft Timmermans het met name in de campagne voor de TK redelijk verknald voor open doel. Dassen zit overigens bij VOLT.
Ze kunnen beter stoppen met verkiezingsdebatten. Gaan echt nergens over. Het is puur op sentiment spelen.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat Dassen van Volt is, ik had het over aansprekende fractievoorzitters. Die spoeling is nogal dun in Nederland. Wilders is nogal love him or hate him.
Wat had Timmermans dan verknald, hij werd afgebluft door Wilders. Of hij daar veel aan kan doen weet ik niet. Ik zeg al een tijdje dat linkse partijen ook gewoon de kiezer moeten voorliegen. Dat legt rechts Nederland geen windeieren.
Bontenbal, Jettenquote:Op donderdag 12 september 2024 19:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik weet ook wel dat Dassen van Volt is, ik had het over aansprekende fractievoorzitters. Die spoeling is nogal dun in Nederland. Wilders is nogal love him or hate him.
Wat had Timmermans dan verknald, hij werd afgebluft door Wilders. Of hij daar veel aan kan doen weet ik niet. Ik zeg al een tijdje dat linkse partijen ook gewoon de kiezer moeten voorliegen. Dat legt rechts Nederland geen windeieren.
Triest hè. Dat voorgelogen worden.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Ik doelde meer op PvdA/GL politici die kwesties aankaarten en dergelijke. Van de ophef hier en daar ben ik niet zo onder de indruk, dat wordt vooral heel erg opgeblazen.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja. Gedoe tussen de achterban van PvdA en GL.
Jammer.
Het is de tweede partij van NL. We gaan zien was ze in de oppositie voor elkaar kunnen krijgen.
Oh, ik dacht dat je cynisch was.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:57 schreef Cyan9 het volgende:
[..]
Ik doelde meer op PvdA/GL politici die kwesties aankaarten en dergelijke. Van de ophef hier en daar ben ik niet zo onder de indruk, dat wordt vooral heel erg opgeblazen.
Overgaan naar biologische landbouw is iets wat je niet zomaar op korte termijn kan gaan neerzetten.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:30 schreef Hanca het volgende:
[..]
Boeren hoeven niet eens te verdwijnen, als we over gaan tot biologische, grondgebonden kringlooplandbouw heb je misschien zelfs wel meer boeren nodig. Alleen geen megastallen meer.
Nee die debatten zijn ideaal voor mensen die het niet volgen. Maar dan moet je ze dus ook gebruiken om die mensen over te halen. Wilders snapt dat dus die doet een of ander lulverhaal over eigen risico.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ze kunnen beter stoppen met verkiezingsdebatten. Gaan echt nergens over. Het is puur op sentiment spelen.
Oh ja, ik was even vergeten dat Jetten tegenwoordig ook sterk is. Vond hem eerst wel prima qua uitspraken maar hij miste toch charisma, leek een beetje een schooljongetje. Soort Klaver maar dan minder irritant.quote:
https://www.nu.nl/politie(...)angcrisis-nemen.htmlquote:
Kabinet wil zonder goedkeuring parlement maatregelen tegen opvangcrisis nemen
Het kabinet wil de instroom van asielzoekers beperken met een speciale noodmaatregel waarmee het parlement niet eerst hoeft in te stemmen. Een deel van de Tweede Kamerleden reageerde donderdag tijdens een debat onthutst op het volgens hen "ondemocratische besluit".
het kabinet....quote:Op donderdag 12 september 2024 20:09 schreef jcdragon het volgende:
[..]
https://www.nu.nl/politie(...)angcrisis-nemen.html
Grappig. Is dat wat NSC bedoelde met de rechtsorde bewaren?quote:Op donderdag 12 september 2024 20:09 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Zou Omtzigts tijdelijke terugtreden hier iets mee te maken hebben?quote:Op donderdag 12 september 2024 20:19 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Grappig. Is dat wat NSC bedoelde met de rechtsorde bewaren?
Zal wel meespelen, maar is vast niet enige.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou Omtzigts tijdelijke terugtreden hier iets mee te maken hebben?
Nee. Want dit was altijd al het plan. En ook zo gepresenteerd dit voorjaar.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zou Omtzigts tijdelijke terugtreden hier iets mee te maken hebben?
Ze hebben dit vh voorjaar al aangekondigd toen ze het allemaal eens geworden waren he?quote:Op donderdag 12 september 2024 20:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Zal wel meespelen, maar is vast niet enige.
Wel schandalig, maar wat verwacht je anders van die bende mafkezen in het kabinet. Je kunt de lat niet laag genoeg leggen.
Dus hij doet precies wat een volksvertegenwoordiger moet doen en de ministers moeten adviseren en zich ernaar schikkenquote:Op donderdag 12 september 2024 18:21 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Nee, het probleem is dat Omtzigt die dingen roept en dan prompt zich bemoeit tot in de details met de uitvoering en het regeerakkoord. Leuk roepen maar wat hij doet is iedere keer het tegenovergestelde.
Dan pas je de grondwet aan. Een land dat blijft volharden in hetzelfde systeem van decennia terug kent stilstand.quote:Op donderdag 12 september 2024 18:24 schreef Hanca het volgende:
Als Omtzigt het anders wil, zal hij in een ander land zijn eigen democratie moeten oprichten. Zo werkt het hier iig niet en zoals jij het zegt gaat het tegen de grondwet in.
Heel soms laten we het cynisme even voor wat het is.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:00 schreef capricia het volgende:
[..]
Oh, ik dacht dat je cynisch was.
My bad.![]()
Dit vind ik heel erg eng.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:09 schreef jcdragon het volgende:
[..]
Welkom in West-Orbanistanquote:Op donderdag 12 september 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dit vind ik heel erg eng.
Geen parlement meer nodig om je maatregelen af te kondigen. want crisis.
Ja, de vraag 'Wat nu als we democratisch stemmen voor het afschaffen van de democratie' komt ineens wat dichterbij.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Riep je dit ook toen met een vergelijkbaar obscuur artikel de avondklok werd ingevoerd?quote:
Prijsschieten voor de oppositie. Weg met bruin 1.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Geen idee of die persoon dat toen riep. Destijds was er echter wel degelijk een groot probleem door overmacht. Hier is het gewoon VVD beleid wat tot problemen leidt.quote:Op donderdag 12 september 2024 20:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Riep je dit ook toen met een vergelijkbaar obscuur artikel de avondklok werd ingevoerd?
Hoe veel prijs schieten die precies, met 62 zetels?quote:Op donderdag 12 september 2024 21:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Prijsschieten voor de oppositie. Weg met bruin 1.
O jawel, ik ben ideologisch tamelijk consistent. Ik was hier een van de felste tegenstanders van dergelijke maatregelen. Indertijd werd ik hier dan ook regelmatig voor wappie uitgemaakt,quote:Op donderdag 12 september 2024 20:56 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Riep je dit ook toen met een vergelijkbaar obscuur artikel de avondklok werd ingevoerd?
quote:Op donderdag 27 januari 2022 07:31 schreef -XOR- het volgende:
[..]
En mensen het maar niet geloven dat wanneer je anderhalf jaar geleden zei dat als vrijheden worden opgeschoven een dictatuur vervaarlijk op de loer ligt.
quote:Op maandag 17 januari 2022 08:11 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Er is natuurlijk geen (schaduw)elite die zo een nieuwe economische orde heeft bekokstoofd. Wat wel zo is, is dat virologen aan de knoppen hebben mogen draaien en machtsgeil zijn geworden en politici een soort van OCD hebben ontwikkeld waardoor vrijheden niet zonder slag of stoot terug worden gegeven. Dat kon je van tevoren aan zien komen.
quote:Op zondag 9 januari 2022 10:54 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Als linkse stemmer maak ik me daarover niet teveel illusies. Met PvdA en GroenLinks aan het roer hadden we tot 2025 bibberend binnen gezeten.
Dit gaat toch gewoon per kort geding sneuvelen want strijdig met EVRM?quote:Op donderdag 12 september 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat moeten ze helemaal niet, ze moeten het heldere verhaal vertellen. Ik ben het daar persoonlijk pertinent mee oneens, maar het is een pleitbaar standpunt. De enige die ik echt stappen heb zien maken in de semi-linkse hoek is Jetten; die is echt heel erg goed gegroeid. Met Jimmy Dijk en consorten ga je de wedstrijd niet winnen, Nederland wil over het algemeen gewoon centrum-rechts.quote:Op donderdag 12 september 2024 19:51 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
Of hij daar veel aan kan doen weet ik niet. Ik zeg al een tijdje dat linkse partijen ook gewoon de kiezer moeten voorliegen.
Op links mist de combinatie intellectueel zwaargewicht/ aansprekend en eigentijds politicus. Timmermans heeft dat eerste wel, Jetten het tweede.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat moeten ze helemaal niet, ze moeten het heldere verhaal vertellen. Ik ben het daar persoonlijk pertinent mee oneens, maar het is een pleitbaar standpunt. De enige die ik echt stappen heb zien maken in de semi-linkse hoek is Jetten; die is echt heel erg goed gegroeid. Met Jimmy Dijk en consorten ga je de wedstrijd niet winnen, Nederland wil over het algemeen gewoon centrum-rechts.
"Het allerbelangrijkste is het herstel van de bestuurlijke ordening in Nederland"quote:Op donderdag 12 september 2024 20:43 schreef capricia het volgende:
[..]
Ja, dan ga je richting Bos, die dan weer verweten wordt het liberalisme te omarmen. Ik ben persoonlijk nog steeds een groot fan van Paars onder Kok, dat was gewoon goud. Maar goed, je kan wel zwelgen in heimwee, maar daar schiet je ook niet veel mee op. Met name D66 moet zich qua partij weer eens goed uitvinden, zoals ze elke achtjaarscyclus plachten te doen, en dan kunnen ze de benodigde brug vormen. Zónder de confessionele partijen nodig te hebben, want dat is het laatste wat zowel liberaal-rechts als links wil.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:08 schreef -XOR- het volgende:
Op links mist de combinatie intellectueel zwaargewicht/ aansprekend en eigentijds politicus. Timmermans heeft dat eerste wel, Jetten het tweede.
De meerderheid van de bevolking is het inhoudelijk gewoon eens met de voorgestelde maatregelen en interesseert het geen reet of dat met een AmvB geregeld wordt. Als ze überhaupt al snappen wat een AmvB is.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:00 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
Prijsschieten voor de oppositie. Weg met bruin 1.
Bij de volgende verkiezingen krijgen we denk ik het scenario LPF....die werden keihard afgestraft na een grote verkiezingswinstquote:Op donderdag 12 september 2024 21:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat moeten ze helemaal niet, ze moeten het heldere verhaal vertellen. Ik ben het daar persoonlijk pertinent mee oneens, maar het is een pleitbaar standpunt. De enige die ik echt stappen heb zien maken in de semi-linkse hoek is Jetten; die is echt heel erg goed gegroeid. Met Jimmy Dijk en consorten ga je de wedstrijd niet winnen, Nederland wil over het algemeen gewoon centrum-rechts.
Hoeveel sympathie ik ook heb voor Jetten, ik heb een D66-stem overwogen en als D66 voor mij een serieuze optie is betekent het dat die partij te ver naar links is opgeschoven.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:12 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dan ga je richting Bos, die dan weer verweten wordt het liberalisme te omarmen. Ik ben persoonlijk nog steeds een groot fan van Paars onder Kok, dat was gewoon goud. Maar goed, je kan wel zwelgen in heimwee, maar daar schiet je ook niet veel mee op. Met name D66 moet zich qua partij weer eens goed uitvinden, zoals ze elke achtjaarscyclus plachten te doen, en dan kunnen ze de benodigde brug vormen. Zónder de confessionele partijen nodig te hebben, want dat is het laatste wat zowel liberaal-rechts als links wil.
Ja, dat is natuurlijk ook de aversie geweest vanuit de rechtse hoek: dat ze zich hebben laten dicteren door de 'linkse' D66. Dat klopt ook voor een deel. Maar waar ze (d66) nu voor staan: ik heb geen idee. Ze hadden toen de personae ook niet mee; nu kunnen ze schieten en dat past ze beter.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoeveel sympathie ik ook heb voor Jetten, ik heb een D66-stem overwogen en als D66 voor mij een serieuze optie is betekent het dat die partij te ver naar links is opgeschoven.
In de EK is geen meerderheid. En: een decreet gaat sneller.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:23 schreef Kickinalfa het volgende:
Kan de noodmaatregel alleen via de zogenoemde Algemene Maatregel van Bestuur (AMvB)?
Want ze hebben toch een meerderheid dus het buitenspel zetten van de tweede kamer lijkt me overbodig?
Nee dat is een slechte analyse. De verhalen kunnen niet meer helder. Zoals je zegt Nederland wil centrum rechts. Waarom is dat eigenlijk? Wilders scoort juist goed met altijd linkse praatjes en dan rechts stemmen. Dat heeft dus geen zak met verhalen vertellen te maken. Nouja je hebt uiteraard wel sprake van een soort mythevorming. Waar rechts op de centen let, wat uiteraard een leugen is. Of waar links het land wil laten overlopen door asielzoekers, wat uiteraard een leugen is. Etcetera.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:06 schreef nostra het volgende:
[..]
D66 waait met alle winden mee, daar zou ik nooit op kunnen stemmen omdat ze gewoon geen identiteit hebben. Ja willen regeren. Die kroonjuwelen van hun hebben ze allemaal al tig keer weggegeven. Dat is allemaal heel pragmatisch maar een beetje ruggengraat vind ik wel noodzakelijk voor een politieke partij in een democratie.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:15 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Hoeveel sympathie ik ook heb voor Jetten, ik heb een D66-stem overwogen en als D66 voor mij een serieuze optie is betekent het dat die partij te ver naar links is opgeschoven.
Nee dat vind ik ijdele hoop.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:06 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat valt allemaal wel mee. Maar het wordt niet beter met De Telegraaf dat de huiskrant van de PVV is.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:29 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Nee dat vind ik ijdele hoop.
Amerikaanse toestanden gaan we meer krijgen waarin allerlei partijen elkaar persoonlijk demoniseren en de huid vol schelden. Pure emotie en de juiste onderbuik raken garandeert dan de verkiezingen winnen.
Ze zijn natuurlijk door liberalen opgericht als pragmatisch-technocratische partij met een "There is no Republican way to build a road"-gedachte en politici als Van Mierlo en De Graaff belichaamden die gedachte. Later bedachten ze zich opeens ordoliberaal te zijn en werden bijwagen van de VVD om een aantal jaar later als progressief uit de kast te komen.quote:Op donderdag 12 september 2024 21:29 schreef Lord-Ronddraai het volgende:
[..]
D66 waait met alle winden mee, daar zou ik nooit op kunnen stemmen omdat ze gewoon geen identiteit hebben. Ja willen regeren. Die kroonjuwelen van hun hebben ze allemaal al tig keer weggegeven. Dat is allemaal heel pragmatisch maar een beetje ruggengraat vind ik wel noodzakelijk voor een politieke partij in een democratie.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |