Klopt, daarom dient geschiedenis ook een verplicht eindexamenvak te worden.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:44 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Gezien cultuur en geschiedenis een belangrijk deel van de samenleving is. Het maakt mensen slimmer, creatiever in denken en maakt ze gelukkig. Levert uiteindelijk veel welzijn op.
Bovendien, die bodemloze zorgput daar kunnen we nog wel 800 miljard in gooien, en mensen blijven het te weinig vinden.
Lijkt me een uitermate goed idee.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt, daarom dient geschiedenis ook een verplicht eindexamenvak te worden.
Ik ben me pas op latere leeftijd gaan interesseren in geschiedenis. Eerst luchtvaart en ruimtevaart. Later ook zaken als de vaderlandse geschiedenis. Als tiener vond ik er niets aan, maar het is wel nuttig.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:49 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Klopt, daarom dient geschiedenis ook een verplicht eindexamenvak te worden.
quote:Op maandag 27 mei 2024 17:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De cultuur sector moet zichzelf maar (leren) bedruipen.
Net als alle andere bedrijfstakken.
Zoals de op subsidies drijvende landbouw inderdaad.
Ik wil het voor wiskunde absoluut niet.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:55 schreef xpompompomx het volgende:
Ik vind weer dat natuurkunde een verplicht eindexamenvak zou moeten worden.
Dat snap ik. En daarom ben ik ook geen leraarquote:Op maandag 27 mei 2024 17:56 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik wil het voor wiskunde absoluut niet.
Een intens armoedige denkwijze waarbij er geen bewustzijn is van het feit dat er een infrastructuur nodig is om cultuur te laten ontwikkelen en onze geschiedenis te bewarenquote:Op maandag 27 mei 2024 17:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
De cultuur sector moet zichzelf maar (leren) bedruipen.
Net als alle andere bedrijfstakken.
ik heb veel liever dat ze leren hoe je met het echte leven om moet gaan. Leren over sparen, beleggen, belastingen, de arbeidsmarkt etc.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:06 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Algebra zou al op de basisschool gegeven moeten worden en filosofie zou een verplicht vak moeten zijn op de middelbare school.
Zonder aanvullende geestverruimende vakken als cultuur maak je er dan echt troosteloze burgermannetjes van.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:19 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ik heb veel liever dat ze leren hoe je met het echte leven om moet gaan. Leren over sparen, beleggen, belastingen, de arbeidsmarkt etc.
Dat past prima samen denkquote:Op maandag 27 mei 2024 18:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zonder aanvullende geestverruimende vakken als cultuur maak je er dan echt troosteloze burgermannetjes van.
Pfhoeh dan was ik nooit verder dan de basisschool gekomen, al die dingen die je noemt is geen met geen mogelijkheid een soort van logica in te vinden wmb.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:19 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ik heb veel liever dat ze leren hoe je met het echte leven om moet gaan. Leren over sparen, beleggen, belastingen, de arbeidsmarkt etc.
Dat leer je op de meeste bovenbouwen en mbo's wel hoor. Ten minste, de theorie wordt besproken. Het lijkt me een beetje stug om examen in belastingen te moeten doen. Een vak als geschiedenis kan, mits goed ingevuld en uitgevoerd, veel van die dingen overbodig maken.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:19 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
Bij algebra op de basisschool gaan er een heleboel kinderen afhaken. Laat ze sowieso eerst maar de rekenkundige basis fatsoenlijk onder de knie krijgen.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:06 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
Algebra zou al op de basisschool gegeven moeten worden en filosofie zou een verplicht vak moeten zijn op de middelbare school.
Dat worden ze sowieso met vier verplichte talen op je cse, of werkt dat tegenwoordig niet meer zo? En terecht ook, bètavolk.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:26 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Pfhoeh dan was ik nooit verder dan de basisschool gekomen, al die dingen die je noemt is geen met geen mogelijkheid een soort van logica in te vinden wmb.
Alle wat meer beta georiënteerde personen zouden dan enorm op een achterstand gezet worden.
Het lijkt wel stokpaardjes tijd.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:36 schreef Janneke141 het volgende:
@:Bram_van_Loon komt jullie zo uitleggen dat ook de vakken Grieks en Latijn moeten worden onderwezen in (al) het voortgezet onderwijs.
Niet vreemd als men ziet hoe abominabel het onderwijs in Nederland is. Dan ga je naar oplossingen zoeken.quote:
moet er wel het budget er voor zijnquote:
https://museumvereniging.(...)-hoofdlijnenakkoord/quote:Hoewel er in het hoofdlijnenakkoord geen directe bezuiniging op het cultuurbudget wordt aangekondigd, gaan de plannen in dit akkoord de cultuursector én veel kiezers (financieel) pijn doen. Musea worden niet expliciet genoemd. In de financiële bijlage staat echter wél dat het lage btw-tarief van 9% voor ‘culturele goederen en diensten’ (met uitzondering van bioscopen en dagrecreatie) wordt afgeschaft en in 2026 naar 21% gaat. Normaal gesproken vallen musea onder ‘dagrecreatie’, maar op 24 mei kregen wij het bericht dat musea wél onder het hoge btw-tarief gaan vallen. Wij vinden het lastig uit te leggen dat je een dagje naar het Spoorwegmuseum of NEMO meer belast zou worden dan een dagje naar de Efteling en hebben deze vraag voorgelegd aan de partijen.
SGP-tuig én kwaadaardig, toe maar.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:43 schreef Blastbeat het volgende:
De tijd dat er vol te houden was dat de SGP een beetje vreemd is, maar wel een zekere moraal heeft is ook wel voorbij. In de week dat het internationaal strafhof om een arrestatiebevel voor topstukken van de Israëlische regering vraagt en Israël dringend oproept te stoppen met het aanvallen van een enorm vluchtelingenkamp en een dag nadat daar tientallen mensen om het leven kwamen door Israëlisch geweld, gaat dat SGP-tuig even doodleuk vóór Israël demonstreren. En dan niet alleen een paar randfiguren die toch al randje-FvD waren, maar inclusief de lijsttrekker.
Dan ben je gewoon puur kwaadaardig.
Ja, jouw vrienden, weet ik. Rustig maar. Ik ga ze echt niet fysiek aanvallen of zo. Ik vind het gewoon immorele klootzakken.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:44 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
SGP-tuig én kwaadaardig, toe maar.
Leeft 'ie nog?quote:Op maandag 27 mei 2024 18:36 schreef Janneke141 het volgende:
@:Bram_van_Loon komt jullie zo uitleggen dat ook de vakken Grieks en Latijn moeten worden onderwezen in (al) het voortgezet onderwijs.
Mijn vrienden?quote:Op maandag 27 mei 2024 18:46 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja, jouw vrienden, weet ik. Rustig maar. Ik ga ze echt niet fysiek aanvallen of zo. Ik vind het gewoon immorele klootzakken.
Blokuurtje muziek of kleien per twee weken is prima wat mij betreft.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Zonder aanvullende geestverruimende vakken als cultuur maak je er dan echt troosteloze burgermannetjes van.
Ben ik als klassiek liberaal volledig mee eensquote:Op maandag 27 mei 2024 18:23 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Yes. Hyperconservatieven. Ik weet verder niet hoe je staat tegenover het bombarderen van vluchtelingenkampen en zo, maar conservatieven zijn het over het algemeen wel met elkaar eens wat betreft de kwestie Palestina.quote:
En wat is precies mijn standpunt inzake de kwestie Palestina?quote:Op maandag 27 mei 2024 18:51 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Yes. Hyperconservatieven. Ik weet verder niet hoe staat tegenover het bombarderen van vluchtelingenkampen en zo, maar conservatieven zijn het over het algemeen wel met elkaar eens wat betreft de kwestie Palestina.
Nou, zeg het eens...quote:Op maandag 27 mei 2024 18:53 schreef EttovanBelgie het volgende:
En wat is precies mijn standpunt inzake de kwestie Palestina?
De twee-staten oplossing; stoppen met koloniseren; uitschakelen van Hamas, Netanyahu vervangen.quote:
Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd die te herhalen.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zal eerlijk zijn, ik zie het nut niet om geschiedenis een verplicht examenvak te maken en ik zie ook niet goed hoe dat jongeren voorbereid op een arbeidsmarkt zoals we die nu kennen.
Punt is: nu maakt Israël zich schuldig aan oorlogsmisdaden en mogelijk aan genocide. Hoe is het dan niet kwaadaardig om juist nu vóór Israël te gaan demonstreren?quote:Op maandag 27 mei 2024 18:55 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
De twee-staten oplossing; stoppen met koloniseren; uitschakelen van Hamas, Netanyahu vervangen.
Ook op het bijzonder onderwijs moeten ze af en toe op een leerzaam uitje.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:52 schreef klaasweetalles het volgende:
waarom krijgen dit soort mongolen spreektijd in de 2e kamer
wat een walgelijk vertoning
Hoe is het precies 'moreel' om voor Palestina te demonstreren na de gebeurtenissen van 7 oktober en het feit dat er nog altijd mensen gegijzeld zijn?quote:Op maandag 27 mei 2024 18:56 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Punt is: nu maakt Israël zich schuldig aan oorlogsmisdaden en mogelijk aan genocide. Hoe is het dan niet kwaadaardig om juist nu vóór Israël te gaan demonstreren?
Ik zie het nut van mijn eigen vak wel (overigens van geschiedenis ook), maar als je het een verplicht examenvak maakt dan heeft dat een uitholling van het curriculum tot gevolg, waardoor de samenleving als geheel met minder kennis van je vak eindigt. Niet doen dus.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:56 schreef Tijger_m het volgende:
Ik zal eerlijk zijn, ik zie het nut niet om geschiedenis een verplicht examenvak te maken en ik zie ook niet goed hoe dat jongeren voorbereid op een arbeidsmarkt zoals we die nu kennen.
Je verwart Hamas met Palestina. Maar inderdaad: op 8 oktober de straat op gaan om te demonstreren voor Hamas zou je ook een compleet immorele en kwaadaardige klootzak maken.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
Hoe is het precies 'moreel' om voor Palestina te demonstreren na de gebeurtenissen van 7 oktober
ja da's ook wel weer zoquote:Op maandag 27 mei 2024 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zie het nut van mijn eigen vak wel (overigens van geschiedenis ook), maar als je het een verplicht examenvak maakt dan heeft dat een uitholling van het curriculum tot gevolg, waardoor de samenleving als geheel met minder kennis van je vak eindigt. Niet doen dus.
Ik bedoelde specifiek om het voor alle richtingen verplicht te maken, niet dat het geen eindexamenvak kan of moet zijn.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:59 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik zie het nut van mijn eigen vak wel (overigens van geschiedenis ook), maar als je het een verplicht examenvak maakt dan heeft dat een uitholling van het curriculum tot gevolg, waardoor de samenleving als geheel met minder kennis van je vak eindigt. Niet doen dus.
Mensen weren op basis van hun etniciteit is ook kwaadaardig trouwens.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:00 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Je verwart Hamas met Palestina. Maar inderdaad: op 8 oktober de straat op gaan om te demonstreren voor Hamas zou je ook een compleet immorele en kwaadaardige klootzak maken.
Nee, universiteiten worden opgeroepen om de banden met Israël te verbreken, zodat ze zich niet medeschuldig maken aan kolonialisme en misschien zelfs genocide.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mensen weren op basis van hun etniciteit is ook kwaadaardig trouwens.
Universiteiten schijnen daar geen problemen mee te hebben.
Nee, dat is niet zo. Je neemt dit motief slechts aan omdat het zo gemakkelijker is om hun argumenten aan de kant te schuiven.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
Kennelijk ontgaat het je verder volledig dat het overgrote deel van de Pro-Palestina-demonstraten eveneens vanuit een religieuze overtuiging staan te demonstreren.
Welke argumenten?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:03 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Nee, dat is niet zo. Je neemt dit motief slechts aan omdat het zo gemakkelijker is om hun argumenten aan de kant te schuiven.
Zo heel raar is het toch niet om bijvoorbeeld Chinezen of Iraniërs te weren van bepaalde delen van de universiteiten die met (staats)gevoelige informatie werken?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:00 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mensen weren op basis van hun etniciteit is ook kwaadaardig trouwens.
Universiteiten schijnen daar geen problemen mee te hebben.
Wat een onzin! Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
Die demonstraties zijn puur politiek en religieus gedreven, hebben bar weinig met oprechte zorgen voor mensenrechten te maken en staan bol van de selectieve verontwaardiging.
Denk niet dat de faculteit geesteswetenschappen van de UvA daar onder valt.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:04 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Zo heel raar is het toch niet om bijvoorbeeld Chinezen of Iraniërs te weren van bepaalde delen van de universiteiten die met (staats)gevoelige informatie werken?
Niet alles in het onderwijs is bedoeld voor de arbeidsmarkt natuurlijk.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:56 schreef Tijger_m het volgende:
quote:Op maandag 27 mei 2024 19:07 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niet alles in het onderwijs is bedoeld voor de arbeidsmarkt natuurlijk.
Mensen die geschiedenis kennen, kunnen gevolgen zie van fouten uit het verleden en daar van leren.
Wat is daar de relevantie van?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:05 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Denk niet dat de faculteit geesteswetenschappen van de UvA daar onder valt.
Je valt constant de persoon aan in plaats van de argumenten zelf. Dat al die protesterende studenten religieuze (je bedoelt waarschijnlijk islamitische) motieven hebben is een onjuiste aanname, maar zelfs als dat zo zou zijn, doet dat niks af aan de geldigheid van de humanitaire argumenten.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:04 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Welke argumenten?
Die demonstraties zijn puur politiek en religieus gedreven, hebben bar weinig met oprechte zorgen voor mensenrechten te maken en staan bol van de selectieve verontwaardiging.
En als je werkelijk denkt dat het religieuze component hier niet speelt, ben je volstrekt blind.
Jawel hoor.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:05 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Wat een onzin! Je hebt echt geen idee waar je het over hebt.
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat mensen ondanks dat ze weten waar het fout ging in het verleden nu precies hetzelfde doen omdat ze door emoties gestuurd worden. Angst voornamelijk.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, ik vind gebrek aan historisch besef van veel mensen best problematisch eigenlijk.
Nee, aangezien ik het bij voorbaat weren van mensen puur op basis van hun etniciteit of nationaliteit t.a.t. afkeur. Dat heb ik je al vaker gezegd, waardoor vooral jij in een spagaat terechtkomt.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:09 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat is daar de relevantie van?
En is het weren van Iraniërs of Chinezen op de gronden die ik aangaf ook kwaadaardig? Of ben je een tikje selectiever in je verontwaardiging?
Nou ik heb het idee dat veel van die mensen dat helemaal niet weten.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:11 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is het probleem niet. Het probleem is dat mensen ondanks dat ze weten waar het fout ging in het verleden precies hetzelfde doen omdat ze door emoties gestuurd worden. Angst voornamelijk.
Westen?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef Tijger_m het volgende:
Als het W woord nu ook nog valt heb ik weer bingo.
Wélke argumenten?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Je valt constant de persoon aan in plaats van de argumenten zelf. Dat al die protesterende studenten religieuze (je bedoelt waarschijnlijk islamitische) motieven hebben is een onjuiste aanname, maar zelfs als dat zo zou zijn, doet dat niks af aan de geldigheid van de humanitaire argumenten.
Wat bedoel je nu precies? Je spreekt jezelf binnen deze reactie nogal tegen.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:11 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, aangezien ik het bij voorbaat weren van mensen puur op basis van hun etniciteit of nationaliteit t.a.t. afkeur. Dat heb ik je al vaker gezegd, waardoor vooral jij in een spagaat terechtkomt.
Ik niet. En als ze het wel weten zullen ze reageren met "Maar het is nu heel anders" of een andere dooddoener van dien aard.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:11 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nou ik heb het idee dat veel van die mensen dat helemaal niet weten.
O, god, deze complotonzin weer...quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Het marxistische en intersectionele denken
Shit, ik had marxisme niet op mijn bingo kaart staan voor maandagquote:Op maandag 27 mei 2024 19:13 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
O, god, deze complotonzin weer...
Excuses, ik had niet op zoek moeten gaan naar redelijkheid binnen het Ettoversum.
Lijkt me nogal logisch: mensen puur beoordelen op hun afkomst is kwaadaardig.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:13 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Wat bedoel je nu precies? Je spreekt jezelf binnen deze reactie nogal tegen.
Mensen die zo overtuigd zijn van hun eigen volledige gelijk vervallen wel vaker in complotdenkerij. Zie je ook wel bij types als Baudet.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:13 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Excuses, ik had niet op zoek moeten gaan naar redelijkheid binnen het Ettoversum.
Redelijkheid?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:13 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Inhoudelijk reageren is weer een brug te ver, zie ik.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:14 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Shit, ik had marxisme niet op mijn bingo kaart staan voor maandag
Ja.quote:
Er is geen complot.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Mensen die zo overtuigd zijn van hun eigen volledige gelijk vervallen wel vaker in complotdenkerij. Zie je ook wel bij types als Baudet.
Ok, even concretiseren. Als een Chinese of Iraanse student zich meldt bij een faculteit die (staats)gevoelig onderzoek doet, dan moet die dus juist warm onthaald worden?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:14 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Lijkt me nogal logisch: mensen puur beoordelen op hun afkomst is kwaadaardig.
Waar ik mezelf tegenspreek is wederom een stelling waar ik geen chocola van kan maken.
Tja, het is een manier die bijdraagt aan voorkomen op een leeftijd waar gevormd wordt. Niet om ouwe starre mannetjes om te krijgen.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:13 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik niet. En als ze het wel weten zullen ze reageren met "Maar het is nu heel anders" of een andere dooddoener van dien aard.
Nee; het a priori beoordelen van mensen op basis van afkomst verwerp ik t.a.t.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ok, even concretiseren. Als een Chinese of Iraanse student zich meldt bij een faculteit die (staats)gevoelig onderzoek doet, dan moet die dus juist warm onthaald worden?
Je taalgebruik was nogal gek, dus vandaar de verwarring.
Of misschien komt dat omdat Westerse regeringen direct betrokken zijn bij dit bloedbad door wapens en financiële steun te blijven leveren aan de partij die burgers blijft neermaaien en uithongeren? En dat we die regeringen kunnen oproepen daarmee te stoppen door middel van protesten?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
Waarom zien we overal in het Westen ineens demonstraties voor dit conflict? Omdat de meeste Palestijnen islamitisch zijn. Dergelijke grootschalige demonstraties voor Darfur, Afghanen in Pakistan, Jemen zien we nergens.
Precies; ik zat al in het kamp der 'vijanden', niet gebaseerd op zogenaamde 'extreem-conservatieve' denkbeelden die ik zou hebben - aangezien ik die niet heb - maar omdat ik kritiek lever op een bestaand fenomeen, dat ook gewoon controleerbaar is, maar wat kennelijk in POL heel gevoelig ligt.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:17 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Ja.
Anyway, om een discussie te kunnen voeren moet je dezelfde werkelijkheid en logica accepteren en dat doen jij en ik totaal niet, dus dit is zinloos.
We hebben banden met een keur aan dubieuze regimes. Wanneer wordt daar tegen gedemonstreerd?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:20 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Of misschien komt dat omdat Westerse regeringen direct betrokken zijn bij dit bloedbad door wapens en financiële steun te blijven leveren aan de partij die burgers blijft neermaaien en uithongeren? En dat we die regeringen kunnen oproepen daarmee te stoppen door middel van protesten?
Aha, nu doe je het weer. Je antwoord nee maar bedoelt ja?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:19 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee; het a priori beoordelen van mensen op basis van afkomst verwerp ik t.a.t.
Dat deed ik bij Wilders, en dat doe ik bij universiteiten.
Ach, het is meer dat ik het gewoon niet serieus meer kan nemen, het is iedere keer exact dezelfde riedel wat ook het onderwerp is. Dan ga ik daar niet meer (serieus) op reageren tenzij ik geen keuze heb.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:15 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Inhoudelijk reageren is weer een brug te ver, zie ik.
Waarom organiseer jij die demonstratie niet?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
We hebben banden met een keur aan dubieuze regimes. Wanneer wordt daar tegen gedemonstreerd?
Nee, volgens mij ben jij geen PVV'er. We delen alleen niet dezelfde realiteit. Dus no hard feelings of zo. Maar ik vind je opvattingen wel echt idioot.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:20 schreef EttovanBelgie het volgende:
Precies; ik zat al in het kamp der 'vijanden'
Je hebt er nog nooit serieus op gereageerd.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:22 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ach, het is meer dat ik het gewoon niet serieus meer kan nemen, het is iedere keer exact dezelfde riedel wat ook het onderwerp is. Dan ga ik daar niet meer (serieus) op reageren tenzij ik geen keuze heb.
Te weinig, wat mij betreft. Maar hoe rechtvaardigt dat precies ander geweld?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
We hebben banden met een keur aan dubieuze regimes. Wanneer wordt daar tegen gedemonstreerd?
Welke opvattingen?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:22 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee, volgens mij ben jij geen PVV'er. We delen alleen niet dezelfde realiteit. Dus no hard feelings of zo. Maar ik vind je opvattingen wel echt idioot.
Niet.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:23 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Te weinig, wat mij betreft. Maar hoe rechtvaardigt dat precies ander geweld?
quote:Op maandag 27 mei 2024 19:22 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je hebt er nog nooit serieus op gereageerd.
Het is dus een klassiek turflijstjes-drogargument. Je mag dus alleen tegen Israel demonstreren als je dat tegen genoeg andere dubieuze regimes doet.quote:
Mijn hemel, je hebt echt weer een nieuwe duikmethode gevonden.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is dus een klassiek turflijstjes-drogargument. Je mag dus alleen tegen Israel demonstreren als je dat tegen genoeg andere dubieuze regimes doet.
Omdat dat niet voortdurend in het nieuws is waarschijnlijk. Maar mogen ze daarom niet meer tegen Israel demonstreren?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Mijn hemel, je hebt echt weer een nieuwe duikmethode gevonden.
Het is kennelijk echt heel veel gevraagd om te lezen wat er staat en daar op te reageren.
Bijvoorbeeld: waarom wordt níet massaal gedemonstreerd tegen China of Congo?
130 kan wel maar dan moet er ergens anders ingeleverd worden. En sowieso kan 130 alleen op bepaalde wegen, natuurlijk wat vrijwel niet het geval is in de Randstad.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:26 schreef Blastbeat het volgende:
Maar goed, welk van de 'grote plannen' uit het zogenoemde hoofdlijnenakkoord is eigenlijk wél haalbaar? 130 kan niet, aanpassing stikstofbeleid kan niet, aanpassing asielbeleid kan niet. Als gevolg klopt de begroting niet, enzovoort.
Dat is je reden? Omdat het minder in het nieuws is? Dus een hype is voldoende?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:29 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Omdat dat niet voortdurend in het nieuws is waarschijnlijk. Maar mogen ze daarom niet meer tegen Israel demonstreren?
En waarom demonstreer jij dan tegen China of Congo?
Mogen we nog wel afleiden van de inhoud door jouw motieven hier verdacht te maken, of ons af te vragen waarom je je wel hierom druk maakt maar niet om elk willekeurig topic hier beneden, of is dat ook duiken?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Het is kennelijk echt heel veel gevraagd om te lezen wat er staat en daar op te reageren.
Niet mijn reden want ik ga er niet voor demonstreren.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:31 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is je reden? Omdat het minder in het nieuws is? Dus een hype is voldoende?
Nou je ondermijnt hun demonstratie met dat soort drogargumenten. Kennelijk hoef je ze daarom niet serieus te nemen.quote:Tweedens: (tegen beter weten in), zou je aan kunnen geven waar op wordt geroepen tot het verbieden van demonstreren?
Omdat ik het niet wil weten, jij blijkbaar wel.quote:Derdens: waarom stel je deze vraag aan mij en niet aan de demonstranten?
Nee, aangezien die argumentatie (en dus motivatie) net nog is gegeven.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:33 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Mogen we nog wel afleiden van de inhoud door jouw motieven hier verdacht te maken, of ons af te vragen waarom je je wel hierom druk maakt maar niet om elk willekeurig topic hier beneden, of is dat ook duiken?
Ik ondermijn de demonstraties met 'drogargumenten'. Kritiekloos, gezichtbedekkend slogans schreeuwen voor een zaak omdat het 'in het nieuws' is is precies de reden waarom ik huiverig tegenover demonstraties sta. Zie de Corona-'wappies', zie XR en zie thans de verzameling relschoppers aan de UvA.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:34 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Niet mijn reden want ik ga er niet voor demonstreren.
Maar enkel wat ik denk dat de verklaring is.
[..]
Nou je ondermijnt hun demonstratie met dat soort drogargumenten. Kennelijk hoef je ze daarom niet serieus te nemen.
[..]
Omdat ik het niet wil weten, jij blijkbaar wel.
Dit is toch gewoon een goede oude whataboutisme.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:27 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Toch grappig dat deze cancelaars hun site naar Joop de Uyl hebben vernoemd, de ministerpresident die opdracht gaf Molukse gijzelnemers zonder enige vorm van proces of mogelijkheid tot overgave te laten neermaaien maar er daarna over te doen of dat min of meer per ongeluk gebeurde.quote:Op maandag 27 mei 2024 17:48 schreef EttovanBelgie het volgende:
Joop.nl weer helemaal van de leg omdat een SGP'er mee zou kunnen gaan doen aan een nieuw kabinet.
De cognitieve dissonantie in extreem-progressieve kring wordt echt bespottelijk.
Als het bij die vraag zou blijven wel.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit is toch gewoon een goede oude whataboutisme.
De Palestijnse kwestie is natuurlijk ijna altijd al een geliefd onderwerp geweest waarvoor links dacht te moeten opkomen. Ook ik, toen ik vroeger links was, steunde de Palestijnen, al kon ik nooit zeggen waarom.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Het is heel simpel.
Waarom zien we overal in het Westen ineens demonstraties voor dit conflict? Omdat de meeste Palestijnen islamitisch zijn. Dergelijke grootschalige demonstraties voor Darfur, Afghanen in Pakistan, Jemen zien we nergens. Waarom? Omdat dat intra-islamitische aangelegenheden betreffen, en er geen externe boeman aan te wijzen is. Zelfreflectie is onder orthodoxe gelovigen van elke snit onontgonnen gebied.
Maar nu is het Israël. Een buitenstaander. En daar kunnen we alle ellende aan toewijten. Hoeven er geen vervelende discussies gevoerd te worden en kan er gewoon weer met de vinger naar buiten gewezen worden.
Als je soms op fora leest wat voor politiek- en religieus geïnspireerde bagger eruit komt, vermomd als 'Pro-Palestina', waarbij ook altijd nog fijntjes het gehele Westen bij gesleept wordt als schuldige, dan snap je wel dat dit conflict bij de meeste demonstranten leeft om twee redenen:
- Het marxistische en intersectionele denken omtrent het abjecte Westen dat per definitie schuldig is, daarom gaan ook héél progressieve mensen ineens de straat op, nu wel. Darfur, Iran, Jemen... niet interessant.
- Religie: 'broeders en zusters' worden aangevallen en dus sluiten de gelederen zich.
Alleen daarom al is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt met dat soort mensen te gaan 'demonstreren'. Mij te hypocriet.
Dat gaat dus al heel lang terug, hoewel niet heel duidelijk is waarom de Palestijnen precies door links gesteund worden en Israël door rechts.quote:Betrokkenheid met strijd elders is van alle tijden, betoogt David Barnouw. De steun van ‘links’ aan de Palestijnse zaak vindt zijn oorsprong in de zestiger jaren, toen linkse mensen bedachten dat ze moesten opkomen voor ‘onderdrukten’. Er wordt niettemin met twee maten gemeten.
quote:De Vietcong, de Sandinistas en de RAF behoren allemaal tot het verleden, alleen de Palestijnen lijken een laatste groep onderdrukten waar (een deel van) links de handen voor op elkaar krijgt. De Tibetanen of Oeigoeren, om maar een paar onderdrukte groepen te noemen, krijgen een stuk minder of helemaal geen steun. En ook omdat solidariteit tegenwoordig wereldwijd moet zijn, worden de Palestijnen erbij gesleept door BLM of Extinction Rebellion. En dat moet ook laten zien dat je inclusief bent, weliswaar exclusief Joden. Die zijn alleen welkom als ze expliciet afstand nemen van het ‘genocidale, racistische en koloniale Israël’. Bovendien herbergt deze ‘solidariteit met de onderdrukten’ wel erg veel antisemitische onder- en boventonen.
O ja, ‘ From the river to the sea…’ is vergelijkbaar met de kreet uit de jaren zestig: ‘Johnson molenaar’, waarbij toch echt ‘Johnson moordenaar’ werd bedoeld.
Kritiek met drogargumenten zoals (waarom demonstreer je niet voor X en Y) ondermijnt inderdaad demonstraties.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maar kritiek hebben (onderbouwd met argumenten) ondermijnt de demonstraties, dus beter houd je die kritiek voor je.
"Rechts" neemt het "links" nogal kwalijk wel voor A op te komen maar niet voor B, X,Y en Z. Mogen we dan aannemen dat "Rechts" naast op te komen voor B wel voor X,Y en Z opkomt?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De Palestijnse kwestie is natuurlijk ijna altijd al een geliefd onderwerp geweest waarvoor links dacht te moeten opkomen. Ook ik, toen ik vroeger links was, steunde de Palestijnen, al kon ik nooit zeggen waarom.
https://jonet.nl/links-en-de-palestijnen-column-david-barnouw/
[..]
Dat gaat dus al heel lang terug, hoewel niet heel duidelijk is waarom de Palestijnen precies door links gesteund worden en Israël door rechts.
[..]
Misschien ook een linkje naar al die rechtse demonstraties voor X,Y en Z.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
"Rechts" neemt het "links" nogal kwalijk wel voor A op te komen maar niet voor B, X,Y en Z. Mogen we dan aannemen dat "Rechts" naast op te komen voor B wel voor X,Y en Z opkomt?
Stel de stem voor Palastina is een stem tegen het systeem, de stem voor ER is een stem tegen het systeem, een stem tegen het kapitalistische en individualistische westen. Is de stem dan ook niet automatisch een stem tegen het Neo Liberalisme denken wat we dit sinds de jaren 80 hebben? Een hang naar iets anders als consumentisme als grootste goed? Maar ook met morele vraagtekens bij de omgang met de natuur, de omgang met de underdog Palestina en het probleemoplossend vermogen van de politiek met haar neo liberale gereedschapkist (waarom kan ik geen kamer en later een huis krijgen).quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Het is heel simpel.
Waarom zien we overal in het Westen ineens demonstraties voor dit conflict? Omdat de meeste Palestijnen islamitisch zijn. Dergelijke grootschalige demonstraties voor Darfur, Afghanen in Pakistan, Jemen zien we nergens. Waarom? Omdat dat intra-islamitische aangelegenheden betreffen, en er geen externe boeman aan te wijzen is. Zelfreflectie is onder orthodoxe gelovigen van elke snit onontgonnen gebied.
Maar nu is het Israël. Een buitenstaander. En daar kunnen we alle ellende aan toewijten. Hoeven er geen vervelende discussies gevoerd te worden en kan er gewoon weer met de vinger naar buiten gewezen worden.
Als je soms op fora leest wat voor politiek- en religieus geïnspireerde bagger eruit komt, vermomd als 'Pro-Palestina', waarbij ook altijd nog fijntjes het gehele Westen bij gesleept wordt als schuldige, dan snap je wel dat dit conflict bij de meeste demonstranten leeft om twee redenen:
- Het marxistische en intersectionele denken omtrent het abjecte Westen dat per definitie schuldig is, daarom gaan ook héél progressieve mensen ineens de straat op, nu wel. Darfur, Iran, Jemen... niet interessant.
- Religie: 'broeders en zusters' worden aangevallen en dus sluiten de gelederen zich.
Alleen daarom al is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt met dat soort mensen te gaan 'demonstreren'. Mij te hypocriet.
Ja, alleen gaf ik wel wat meer argumenten. Daar ga je logischerwijze niet op in.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kritiek met drogargumenten zoals (waarom demonstreer je niet voor X en Y) ondermijnt inderdaad demonstraties.
Ja.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Stel de stem voor Palastina is een stem tegen het systeem, de stem voor ER is een stem tegen het systeem, een stem tegen het kapitalistische en individualistische westen. Is de stem dan ook niet automatisch een stem tegen het Neo Liberalisme denken wat we dit sinds de jaren 80 hebben? Een hang naar iets anders als consumentisme als grootste goed? Maar ook met morele vraagtekens bij de omgang met de natuur, de omgang met de underdog Palestina en het probleemoplossend vermogen van de politiek met haar neo liberale gereedschapkist (waarom kan ik geen kamer en later een huis krijgen).
Tegenover het fenomeen van Free Palestine en ER zien we een sterke hang naar rechts en naar populisme. Degeen die hier op stemt ziet onze regering ook tekortschieten met haar op groei gebaseerde manier van denken. Ze ziet een grote instroom aan migranten ok de benodigde groei in stand te houden en problemen die niet opgelost worden. Er is een hang naar iets anders, naar een nostalgische nationalisme.
Zijn beide verschijnsels geen uitwassen van het zelfde probleem?
Ik reageer vooral op je eeuwige argument dat mensen die demonstreren tegen Israel blijkbaar ook voor ieder ander onrecht zouden hebben moeten demonstreren. Dat is gewoon rookgordijnen trekken om hun punt te willen smoren.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, alleen gaf ik wel wat meer argumenten. Daar ga je logischerwijze niet op in.
Nee, dat is niet het eeuwige argument.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik reageer vooral op je eeuwige argument dat mensen die demonstreren tegen Israel blijkbaar ook voor ieder ander onrecht zouden hebben moeten demonstreren. Dat is gewoon rookgordijnen trekken om hun punt te willen smoren.
Ik lees dit en daar reageer ik dus op. Omdat ik me stoor aan iedere keer dat turflijstje waar aan iemand moet voldoen om een punt te mogen maken.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het eeuwige argument.
Maar doe me een lol, Hex. Als je gewoon te lamlendig bent om te lezen wat er staat, reageer dan niet.
quote:Op maandag 27 mei 2024 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Voor iemand die continue framed en op de persoon speelt is het niet aan jou om dit soort moralistische postjes te schrijven. Of wellicht is dit juist tekenend voor jou. Echt mooi om te zien hoe jij nooit in staat bent een discussie te voeren. Ben het zelden met Etto eens, maar hij voert de discussie echt op een hoger niveau dan jijquote:Op maandag 27 mei 2024 19:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is dus een klassiek turflijstjes-drogargument. Je mag dus alleen tegen Israel demonstreren als je dat tegen genoeg andere dubieuze regimes doet.
Ik denk dat het voor een heel groot deel valt te verklaren met het feit dat conservatisme en evangelisatie vaak hand in hand gaan, al helemaal in 1948. Israël speelt een cruciale rol in de einde-der-tijden voorspelling van de Bijbel.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:39 schreef TAmaru het volgende:
Dat gaat dus al heel lang terug, hoewel niet heel duidelijk is waarom de Palestijnen precies door links gesteund worden en Israël door rechts.
Je bedoelt een post die na een brede uiteenzetting kwam waar je verder niet op hebt gereageerd?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik lees dit en daar reageer ik dus op. Omdat ik me stoor aan iedere keer dat turflijstje waar aan iemand moet voldoen om een punt te mogen maken.
[..]
Bingo.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:53 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor een heel groot deel valt te verklaren met het feit dat conservatisme en evangelisatie vaak hand in hand gaan, al helemaal in 1948. Israël speelt een cruciale rol in de einde-der-tijden voorspelling van de Bijbel.
Als je betere argumenten hebt. Waarom dan toch iedere keer weer dat drogargument?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt een post die na een brede uiteenzetting kwam waar je verder niet op hebt gereageerd?
Als iemand hier aan het turven is...
Het religieuze? Niet.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben volstrekt niet religieus. Hoe pas ik in dat hokje?
Dat is dan ook niet 'het argument'. En discussie doodslaan? Vergelijk mijn posts even met die van anderen; ik onderbouw waarom ik vind wat ik vind. Als dáár nu eens op gereageerd zou worden, komen we al een stap dichterbij een discussie.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben volstrekt niet religieus. Hoe pas ik in dat hokje?
En ja, Etto, je haalt wel degelijk vaak zelfde drogargument van ja maar waarom niet voor Soedan, Syrie, Oeigoeren enz enz aan. Het slaat gewoon alle discussie dood.
Maar ik demonstreer ook niet voor Soedan of Oeigoeren. En nu? Mag ik niet meer demonstreren voor Palestina?quote:
Die heb ik gegeven, in dit topic, nog geen uur geleden.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je betere argumenten hebt. Waarom dan toch iedere keer weer dat drogargument?
tuurlijk mag je dat, vooral omdat het zo goed laat zien hoe hypocriet deugmensen zijnquote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar ik demonstreer ook niet voor Soedan of Oeigoeren. En nu? Mag ik niet meer demonstreren voor Palestina?
Mijn goedheid...quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar ik demonstreer ook niet voor Soedan of Oeigoeren. En nu? Mag ik niet meer demonstreren voor Palestina?
Ja, bij bijvoorbeeld de bouw of de boeren. Gaat niet gebeuren, lijkt me.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
130 kan wel maar dan moet er ergens anders ingeleverd worden. En sowieso kan 130 alleen op bepaalde wegen, natuurlijk wat vrijwel niet het geval is in de Randstad.
Er lijkt daar geen ruimte te zijn. Het vorige kabinet liep al constant tegen de grenzen aan (en werd constant teruggefloten) en kreeg geen extra ruimte van de EU. Het nieuwe kabinet wil nog verder gaan dan dat. Volkomen kansloos, lijkt me.quote:Stikstof gaat een interessante situatie worden, natuurlijk, de verantwoordelijke minister gaat moeten laveren tussen partijen en rechters. Lijkt mij hoe dan ook pijnlijk te gaan worden.
Ja, goed, ze kunnen de asielopvang verslechteren, en daar nemen ze al een voorschot op door die spreidingswet terug te gaan trekken. Maar ook hier wordt het dan weer het recht tegen de regering en dan gaat de regering wéér verliezen. Dat deed de vorige al en de volgende wil daar nóg verder in gaan.quote:Asielbeleid kan wel aangepast worden, asiel stop zetten kan echter niet en alle aanpak die men voorstelt zal het probleem eerder groter dan kleiner maken, denk ik.
Demonstreer jij voor al die andere groepen dan?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tuurlijk mag je dat, vooral omdat het zo goed laat zien hoe hypocriet deugmensen zijn
Nee, je turflijstje is uit balans.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij zo vies was van Whataboutisms? Of is dat alleen als anderen die maken?quote:Op maandag 27 mei 2024 20:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Demonstreer jij voor al die andere groepen dan?
Nee, deugen is natuurlijk niet de bedoeling. Je moet altijd streven naar het zijn van de totaalhufter. Dat is het hoogst haalbare.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tuurlijk mag je dat, vooral omdat het zo goed laat zien hoe hypocriet deugmensen zijn
Als je met zulke aids aan komt zetten moet je ook geen mensen de maat nemen dat hun discussieniveau niet hoog genoeg zou zijn natuurlijk.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, identiteitspolitiek blokkeert inderdaad heel de discussie.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja.
En beide verschijnsels zijn veel en veel te veel bezig met identiteitspolitiek.
Je onderbouwing bestaat tot dusver vooral uit het aanvallen van motieven en het verleggen van aandacht naar andere onderwerpen waartegen geprotesteerd zou moeten worden, daar kunnen we niet al te veel mee als het om de inhoud gaat.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet 'het argument'. En discussie doodslaan? Vergelijk mijn posts even met die van anderen; ik onderbouw waarom ik vind wat ik vind. Als dáár nu eens op gereageerd zou worden, komen we al een stap dichterbij een discussie.
Weerleg het.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:03 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Je onderbouwing bestaat tot dusver vooral uit het aanvallen van motieven en het verleggen van aandacht naar andere onderwerpen waartegen geprotesteerd zou moeten worden, daar kunnen we niet al te veel mee als het om de inhoud gaat.
Nee, je schijnt het vooral heel erg te vinden dat mensen wel tegen Israel demonstreren en niet tegen onrecht X en Y. Maar dat doe je zelf ook nietm dus is het vooral een bekende truuk om anderen te smoren.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij zo vies was van Whataboutisms? Of is dat alleen als anderen die maken?
Whatever makes you sleep at night. Als je niet op hypocrisie gewezen wilt worden, probeer dan eens niet hypocriet te zijn en jezelf zo moreel te zien.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:02 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee, deugen is natuurlijk niet de bedoeling. Je moet altijd streven naar het zijn van de totaalhufter. Dat is het hoogst haalbare.
Wat bedoel je met dat laatste? Het is niet de bedoeling dat je probeert om een goed mens te zijn?quote:Op maandag 27 mei 2024 20:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Whatever makes you sleep at night. Als je niet op hypocrisie gewezen wilt worden, probeer dan eens niet hypocriet te zijn en jezelf zo moreel te zien.
Mwoah, dat is ook weer niet helemaal waar natuurlijk. Genoeg mensen die interesse hebben in andere delen van de wereld waarin je ziet dat er mensenrechten worden geschonden. Het verschil zit ´m er denk ik in dat het net wat dichterbij is omdat Nederland actief de oorlog steunt met het leveren van wapens aan Israël. Als het gaat om de wijze waarop men in Australië niet altijd even zuiver met de oorspronkelijke bewoners om gaat zorgt ervoor dat men daar wat minder fel in staat, kan ik me zo voorstellen.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder heeft Etto natuurlijk een punt, waarom zie je nooit eens boze deugmensen en moslims demonstreren tegen de bezetting van de Westelijke Sahara, of de gruweldaden van de fundamentele islam in Afrika of midden oosten. De waarheid is natuurlijk dat ze zich geen ruk interesseren voor de Palestijnen, maar vooral tegen Israel zijn
Hypocriet ben vooral jijzelf door te gaan doen of je het heul heul erg vind dat die anti Israel demonstranten ook niet tegen onrecht X en Y demonstreren. Maar dat vind je niet. Het is meer een manier om anderen te smoren.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Whatever makes you sleep at night. Als je niet op hypocrisie gewezen wilt worden, probeer dan eens niet hypocriet te zijn en jezelf zo moreel te zien.
Ik vind het prima dat mensen op vreedzame wijze tegen Israel demonstreren, ik stel daarbij alleen de vraag je waarom deze zichzelf oh zo zelfgerechte mensen nooit hoort over veel grotere slachtingen. Je mag blijkbaar van jou, of liever jij ziet het bekans als morele plicht om kritisch te zijn op Israel, maar kritisch zijn op het moreel kompas van jou wil je weer helemaal niet.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, je schijnt het vooral heel erg te vinden dat mensen wel tegen Israel demonstreren en niet tegen onrecht X en Y. Maar dat doe je zelf ook nietm dus is het vooral een bekende truuk om anderen te smoren.
Heb niet de indruk dat dit geprobeerd wordt, maar dat het vooral gaat om virtue signaling en als nuttige idioot bezig te zijn in een proxy oorlog.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:11 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Wat bedoel je met dat laatste? Het is niet de bedoeling dat je probeert om een goed mens te zijn?
En wat nou als je indruk niet klopt?quote:Op maandag 27 mei 2024 20:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb niet de indruk dat dit geprobeerd wordt, maar dat het vooral gaat om virtue signaling en als nuttige idioot bezig te zijn in een proxy oorlog.
Nog steeds geen antwoord op de vraag.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hypocriet ben vooral jijzelf door te gaan doen of je het heul heul erg vind dat die anti Israel demonstranten ook niet tegen onrecht X en Y demonstreren. Maar dat vind je niet. Het is meer een manier om anderen te smoren.
Ik zie het niet als morele plicht aangezien ik liever lekker ga fietsen in plaats van ergens tegen Israel gaan schreeuwen zonder nuance.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat mensen op vreedzame wijze tegen Israel demonstreren, ik stel daarbij alleen de vraag je waarom deze zichzelf oh zo zelfgerechte mensen nooit hoort over veel grotere slachtingen. Je mag blijkbaar van jou, of liever jij ziet het bekans als morele plicht om kritisch te zijn op Israel, maar kritisch zijn op het moreel kompas van jou wil je weer helemaal niet.
Intussen heb ik je nog geen antwoord zien geven op de vraag.
Zie voorlopig geen falsificatie van mijn theorie.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:15 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En wat nou als je indruk niet klopt?
Zou dan toch eens beter opletten, heb daar uitgebreid over geschreven.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zie het niet als morele plicht aangezien ik liever lekker ga fietsen in plaats van ergens tegen Israel gaan schreeuwen zonder nuance.
Maar hen gaan verwijten dat ze niet voor onrecht X en Y demonstreren, terwijl jij dat zelf ook niet doet is eveneens hypocriet.
We zien jou ook nooit in topics over boerenprotesten lopen roepen waarom die FDF-lui niet demonstreren tegen onrecht X en Y.
"Ik heb een theorie en totdat die zichzelf onderuit haalt heb ik gelijk!"quote:Op maandag 27 mei 2024 20:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zie voorlopig geen falsificatie van mijn theorie.
Nou stel hem nog maar eens dan.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zou dan toch eens beter opletten, heb daar uitgebreid over geschreven.
Maar intussen nog steeds geen antwoord op de vraag.
Ah, zelfs in dit topic en draad let je niet op wat ik schrijf. Maar wel mij aanleunen dat ik geheel andere discussies van maanden geleden niet schreef wat ik daarvan vond.quote:
Maar wie er een examenvak van maakt, leert de jongeren een klein stukje (mijn geschiedenisexamen ging voor de helft over de wolnijverheid in Engeland als basis van de industriële revolutie, de andere helft over WO1) en zorgt er voor dst jongeren die er op dat moment een hekel aan hebben dat waarschijnlijk blijven vinden. Ik vind het net zo onverstandig als een verplichte leeslijst met Mulisch, 't Hart en Reve.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd die te herhalen.
Ik zie wel eens wat over het hoofd. Maar het gaat vast om deze.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:22 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ah, zelfs in dit topic en draad let je niet op wat ik schrijf. Maar wel mij aanleunen dat ik geheel andere discussies van maanden geleden niet schreef wat ik daarvan vond.
Is weinig whataboutism aan. Jij verwijt anderen niet voor onrecht X of Y te demonstreren. Maar zelf doe je het ook niet. Dus drogargumentatie van de bovenste plank.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij zo vies was van Whataboutisms? Of is dat alleen als anderen die maken?
Die zijn er. Alleen een stuk kleinschaliger. Om dezelfde reden dat het Westen er ook beperkt aandacht aan geeft. Of mag ik dat niet zeggen.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder heeft Etto natuurlijk een punt, waarom zie je nooit eens boze deugmensen en moslims demonstreren tegen de bezetting van de Westelijke Sahara.
Afrika is voor veel mensen, dus ook moslims, een ver van hun bed show. Demonstraties tegen gruweldaden van bijv. een IS zijn er overigens in zeer grote getalen geweest.quote:of de gruweldaden van de fundamentele islam in Afrika of midden oosten.
Dit soort argumenten worden vooral gebruikt om moslims in een kwaad daglicht te stellen. Het past in het narratief van figuren die tegen migratie zijn, want we importeren Jodenhaat, en Israel veelal zien als voorportaal van het Westen.quote:De waarheid is natuurlijk dat ze zich geen ruk interesseren voor de Palestijnen, maar vooral tegen Israel zijn
Voor landelijke demonstraties: dat Nederland diplomatiek, economisch en cultureel acties onderneemt die de druk op Israël opvoeren. Zoals we in Nederland ook sancties tegen de Russen hebben ingevoerd sinds de inval in Oekraïne.quote:Op maandag 27 mei 2024 21:56 schreef TAmaru het volgende:
Sowieso zie ik het nut niet zo in van demonstreren tegen Israël, Rusland, Iran, Saudi-Arabië, Soedan, of welk land dan ook. Wat willen de demonstranten eigenlijk concreet?
Waarom accepteren mensen niet gewoon dat de consensus onder onze democratisch verkozen volksvertegenwoordigers is dat we momenteel Israël moeten blijven steunen?quote:Op maandag 27 mei 2024 22:18 schreef VoMy het volgende:
[..]
Voor landelijke demonstraties: dat Nederland diplomatiek, economisch en cultureel acties onderneemt die de druk op Israël opvoeren. Zoals we in Nederland ook sancties tegen de Russen hebben ingevoerd sinds de inval in Oekraïne.
Demonstreren bij universiteiten hebben als doel om de universitaire samenwerkingen met Israëlische instellingen te verbreken.
En dan zijn er vast nog tal van indirecte doelen waarom mensen demonstreren.
Is dit een serieuze vraag?quote:Op maandag 27 mei 2024 22:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Waarom accepteren mensen niet gewoon dat de consensus onder onze democratisch verkozen volksvertegenwoordigers is dat we momenteel Israël moeten blijven steunen?
Als jij naar een kamp wordt gestuurd omdat de gekozen volksvertegenwoordigers dat willen accepteer jij dat zonder te protesteren?quote:Op maandag 27 mei 2024 22:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Waarom accepteren mensen niet gewoon dat de consensus onder onze democratisch verkozen volksvertegenwoordigers is dat we momenteel Israël moeten blijven steunen?
ik snap die vergelijking niet, want in Nederland wordt helemaal niemand naar een kamp gestuurd, zeker de demonstranten nietquote:Op maandag 27 mei 2024 22:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als jij naar een kamp wordt gestuurd omdat de gekozen volksvertegenwoordigers dat willen accepteer jij dat zonder te protesteren?
Waarom ?quote:Op maandag 27 mei 2024 22:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat een suf artikel. Dat hele plan uit het hoofdlijnenakkoord berust er toch juist op dat men in Brussel gaat kijken wat er mogelijk is om de regels los te laten of dat men dat sowieso doetquote:
Laat maar. Ik ga hier mijn tijd niet aan verspillenquote:Op maandag 27 mei 2024 22:37 schreef TAmaru het volgende:
[..]
ik snap die vergelijking niet, want in Nederland wordt helemaal niemand naar een kamp gestuurd, zeker de demonstranten niet
Onze MP is een van de langst zittende en daarmee invloedrijkste leiders in de EU, en die is historicus. Ook vriend Poetin kent zijn geschiedenis. Toch gebeuren de zaken die gebeuren, namelijk omdat die niet tegen te houden zijn. De grote revoluties (niet als in, mensen die in opstand komen) zoals de landbouw revolutie en de industriële revolutie, die tekenen onze geschiedenis. En we zitten er nu middenin een, namelijk de digitale revolutie. Die zorgen ervoor dat de maatschappij anders ingericht wordt/moet worden, dat andere normen en waarden de boventoon gaan voeren en daardoor grote veranderingen plaatsvinden, wat nooit zonder slag of stoot gaat. Je krijgt het politiek nergens voor elkaar om dat te doorzien en daar naar te handelen als natie.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd die te herhalen.
Niet echt een Omtzigt vriendelijk akkoord dus, zou je zeggen. Hoewel Omtzigt daar dan weer anders over denkt. Denk dat het pluche te hard lonkt.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:05 schreef Hanca het volgende:
Veel juridische hobbels hoofdlijnenakkoord, volgens de ambtenaren van Binnenlandse Zaken: https://www.volkskrant.nl(...)rprogramma~bc49ab66/
Wat kan er niet:
- het regelen van formeel en informeel onderwijs, botst met vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vergadering, vrijheid van vereniging en onderwijsvrijheid.
- strengere regels om een rechtszaak te beginnen voor belangenorganisaties, botst met artikel 17 van de grondwet (recht op eerlijk proces)
- maximeren OZB, het kabinet kan daar geen dwingende afspraken over maken
- coördinerend minister 'met doorzettingsmacht die andere ministers kan overrulen' voor wonen, is in strijd met de grondwet omdat alle ministers gelijk moeten zijn.
Verder merken de ambtenaren op dat het hoofdlijnenakkoord zo veel voorstellen bevat die raken aan de grondrechten en huidige wet- en regelgeving dat het de druk op de ambtenarij zal verhogen. Het zal om een extra inspanning vragen om te onderzoeken of de voorstellen juridisch haalbaar zijn. ‘Het hoofdlijnenakkoord levert vooral meer en arbeidsintensief extra werk op.’ Niet minder ambtenaren dus, eerder meer.
goh...quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:05 schreef Hanca het volgende:
Veel juridische hobbels hoofdlijnenakkoord, volgens de ambtenaren van Binnenlandse Zaken: https://www.volkskrant.nl(...)rprogramma~bc49ab66/
Wat kan er niet:
- het regelen van formeel en informeel onderwijs, botst met vrijheid van meningsuiting, vrijheid van vergadering, vrijheid van vereniging en onderwijsvrijheid.
- strengere regels om een rechtszaak te beginnen voor belangenorganisaties, botst met artikel 17 van de grondwet (recht op eerlijk proces)
- coördinerend minister 'met doorzettingsmacht die andere ministers kan overrulen' voor wonen, is in strijd met de grondwet omdat alle ministers gelijk moeten zijn.
Verder merken de ambtenaren op dat het hoofdlijnenakkoord zo veel voorstellen bevat die raken aan de grondrechten en huidige wet- en regelgeving dat het de druk op de ambtenarij zal verhogen. Het zal om een extra inspanning vragen om te onderzoeken of de voorstellen juridisch haalbaar zijn. ‘Het hoofdlijnenakkoord levert vooral meer en arbeidsintensief extra werk op.’ Niet minder ambtenaren dus, eerder meer.
Topopbrengst van een halfjaar onderhandelingen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:05 schreef Hanca het volgende:
Wat kan er niet:
Dat Omtzigt deze puinhoop verdedigt blijft me verbazen. Hij krijgt er ook nauwelijks iets voor terug.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:40 schreef Mutant01 het volgende:
[..]
Niet echt een Omtzigt vriendelijk akkoord dus, zou je zeggen. Hoewel Omtzigt daar dan weer anders over denkt. Denk dat het pluche te hard lonkt.
En van de Plas heeft zich ook ontzettend laten naaien om die pot van 15 miljard op te geven.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Omtzigt deze puinhoop verdedigt blijft me verbazen. Hij krijgt er ook nauwelijks iets voor terug.
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat het juist haar idee was.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En van de Plas heeft zich ook ontzettend laten naaien om die pot van 15 miljard op te geven.
Maar wat zou haar voordeel daarbij zijn? De boeren hebben alle hoop op haar gevestigd en met het huidige budget voor uitkoop en verplaatsing komt ze ontzettend veel te kort?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:58 schreef Koffieplanter het volgende:
[..]
Persoonlijk heb ik het vermoeden dat het juist haar idee was.
Oei, ze moeten echt gaan werken, dat is inderdaad wel even een cultuurschokje dat geabsorbeerd moet worden.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:51 schreef KareldeStoute het volgende:
‘Het hoofdlijnenakkoord levert vooral meer en arbeidsintensief extra werk op.’
Geen, maar hierbij assumeer je dat Caroline enig idee heeft wat exact ze aan het doen is. De realiteit is dat ze van toeten noch blazen weet. Het beleid is gemaakt op de assumptie dat Brussel coulantie verleend.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:01 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar wat zou haar voordeel daarbij zijn? De boeren hebben alle hoop op haar gevestigd en met het huidige budget voor uitkoop en verplaatsing komt ze ontzettend veel te kort?
Ze zet 100% in op geen uitkoop en doen alsof de stikstofregels niet bestaan of dat er zo maar grenzen kunnen worden ingesteld waardoor er niks hoeft te veranderen. De kop in het zand tactiek die haar geldschieters, de grote landbouwgifbedrijven, natuurlijk tot in de perfectie beheersen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:01 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Maar wat zou haar voordeel daarbij zijn? De boeren hebben alle hoop op haar gevestigd en met het huidige budget voor uitkoop en verplaatsing komt ze ontzettend veel te kort?
Kunnen ze alvast gaan bedenken wie ze hier de schuld van gaan geven.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:05 schreef Hanca het volgende:
Wat kan er niet:
De nog te vinden ministers, misschien? Die baan wordt er steeds minder aantrekkelijk op...quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kunnen ze alvast gaan bedenken wie ze hier de schuld van gaan geven.
Dan te denken dat BBB heel niet nodig is voor een meerderheid in de Tweede Kamer.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze zet 100% in op geen uitkoop en doen alsof de stikstofregels niet bestaan of dat er zo maar grenzen kunnen worden ingesteld waardoor er niks hoeft te veranderen. De kop in het zand tactiek die haar geldschieters, de grote landbouwgifbedrijven, natuurlijk tot in de perfectie beheersen.
Blijkbaar besef je dus zelf ook dat je opmerking kant noch wal raakt.quote:Op maandag 27 mei 2024 22:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Laat maar. Ik ga hier mijn tijd niet aan verspillen
Dit is het grote probleem van de democratie: dat de regering door allerlei (grond)wetten, verdragen en Europese wetten zo gebonden is, dat het eigenlijk geen kant meer op kan. Daarom ben ik ook voor een sterke leider die snel verdragen en (grond)wetten kan schrappen en moeten we eignelijk uit de EU stappen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:05 schreef Hanca het volgende:
Wat kan er niet:
quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dit is het grote probleem van de democratie: dat de regering door allerlei (grond)wetten, verdragen en Europese wetten zo gebonden is, dat het eigenlijk geen kant meer op kan. Daarom ben ik ook voor een sterke leider die snel verdragen en (grond)wetten kan schrappen en moeten we eignelijk uit de EU stappen.
Zie #183quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:08 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Kunnen ze alvast gaan bedenken wie ze hier de schuld van gaan geven.
Is het een beetje lekker weer in Sint Petersburg?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dit is het grote probleem van de democratie: dat de regering door allerlei (grond)wetten, verdragen en Europese wetten zo gebonden is, dat het eigenlijk geen kant meer op kan. Daarom ben ik ook voor een sterke leider die snel verdragen en (grond)wetten kan schrappen en moeten we eignelijk uit de EU stappen.
Waarom ga je niet een tijdje in Rusland wonen om te ervaren hoe dat is?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar dat zie je nu toch, dat de democratie zichzelf om zeep helpt? We hebben een enorm probleem op woningbouw, mede veroorzaakt door migratie en stikstof, en we kunnen daar gewoon niets meer tegen doen. Er is een man verkozen die daar iets tegen wil doen en het lukt hem straks ook niet, omdat hij internationale verdragen moet respecteren.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:28 schreef Falco het volgende:
[..]
Is het een beetje lekker weer in Sint Petersburg?
Het spijt me voor je. Daar is geen meerderheid voor.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar dat zie je nu toch, dat de democratie zichzelf om zeep helpt? We hebben een enorm probleem op woningbouw, mede veroorzaakt door migratie en stikstof, en we kunnen daar gewoon niets meer tegen doen. Er is een man verkozen die daar iets tegen wil doen en het lukt hem straks ook niet, omdat hij internationale verdragen moet respecteren.
Daarom wil ik een sterke leider die gewoon met zijn vuist op tafel slaat en zegt: zo gaan we het doen. We gaan dit jaar nog een half miljoen woningen bouwen. We gaan nu de grenzen sluiten. We schaffen nu het eigen risico af.
Maarre noem eens een dictatuur waar het beter toeven is dan hier?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:32 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar dat zie je nu toch, dat de democratie zichzelf om zeep helpt? We hebben een enorm probleem op woningbouw, mede veroorzaakt door migratie en stikstof, en we kunnen daar gewoon niets meer tegen doen. Er is een man verkozen die daar iets tegen wil doen en het lukt hem straks ook niet, omdat hij internationale verdragen moet respecteren.
Daarom wil ik een sterke leider die gewoon met zijn vuist op tafel slaat en zegt: zo gaan we het doen. We gaan dit jaar nog een half miljoen woningen bouwen. We gaan nu de grenzen sluiten. We schaffen nu het eigen risico af.
De mensen in Rusland hebben het op zich prima hoor. En er is nooit gezegd dat een sterke leider ook een dictator hoeft te zijn. Je kunt prima een sterk leider hebben en toch vrijheid van meningsuiting, recht op demonstrateren (uiteraard wel met hardhandig politie-optreden zodra de gestelde regels voor de demonstratie niet gerespecteerd worden) en democratische verkiezingen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:32 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Waarom ga je niet een tijdje in Rusland wonen om te ervaren hoe dat is?
De democratie heeft ons verzwakt. En alle zwakke staten gaan aan zichzelf ten onder.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:35 schreef Koffieplanter het volgende:
De democratie helpt zichzelf om zeep, daarom wil ik een dictator aan de macht.
Een sterke leider is vooral een sterke bemiddelaar, niet een onderwerper.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat een sterke leider moet onderwerpen. Maar hij moet wel de mening van de meerderheid kunnen uitvoeren. In Nederland heeft niemand nog enige macht. We gaan ten onder aan alle verdragen en wetten waartoe we ons gecommitteerd hebben.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:37 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Een sterke leider is vooral een sterke bemiddelaar, niet een onderwerper.
Ja leuk, schijt hebben aan alle andere landen. Daar kun je vast veel florerende voorbeelden van geven.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:35 schreef TAmaru het volgende:
-Uit de EU
-Uit internationale verdragen stappen
Hoe kom je erbij dat dit de mening van de meerderheid is?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:38 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat een sterke leider moet onderwerpen. Maar hij moet wel de mening van de meerderheid kunnen uitvoeren. In Nederland heeft niemand nog enige macht. We gaan ten onder aan alle verdragen en wetten waartoe we ons gecommitteerd hebben.
quote:Koning weg
-Eerste Kamer afschaffen
-Grondwet kan worden gewijzigd met 2/3 meerderheid in de Tweede Kamer
-Uit de EU
-Uit internationale verdragen stappen
-Kiesdrempel van 7 zetels
Ja, maar dan wel een dictator die doet waar iedereen het mee eens isquote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:35 schreef Koffieplanter het volgende:
De democratie helpt zichzelf om zeep, daarom wil ik een dictator aan de macht.
Bedoel je zo'n type die aankondigd dat hij premier van alle Nederlanders gaat worden, dat ook werkelijk gaat worden en niet alleen voor de meerderheid? En dat wanneer het volk 130 wil rijden dat den sterke leider er gegarandeerd voor gaat zorgen dat men 130 gaat rijden?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:38 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Niemand heeft gezegd dat een sterke leider moet onderwerpen. Maar hij moet wel de mening van de meerderheid kunnen uitvoeren. In Nederland heeft niemand nog enige macht. We gaan ten onder aan alle verdragen en wetten waartoe we ons gecommitteerd hebben.
Waarom 'iedereen'? Als ie maar doet wat ik wil.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:40 schreef tufkac het volgende:
[..]
Ja, maar dan wel een dictator die doet waar iedereen het mee eens is
Maar de sterke leider die jij beoogt, Wilders, heeft helemaal niet de meerderheid achter zich. Tenminste, mensen die kunnen rekenen, weten dat ongeveer 25% van de stemmen geen meerderheid is.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:38 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dictaturen verzwakken zichzelf doorgaans ook, dus dat is geen oplossing.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:35 schreef Koffieplanter
[b]Op dinsdag 28 mei 2024 08:36 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De democratie heeft ons verzwakt. En alle zwakke staten gaan aan zichzelf ten onder.
En natuurlijk ook zo eentje die zonder klagen weer opstapt als het volk dat wenst.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:40 schreef tufkac het volgende:
[..]
Ja, maar dan wel een dictator die doet waar iedereen het mee eens is
Misschien kunnen we een systeem verzinnen waarin we regelmatig kunnen beslissen of we de huidige dictator willen of een andere. En dan misschien iets met inspraak...quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En natuurlijk ook zo eentje die zonder klagen weer opstapt als het volk dat wenst.![]()
Er zijn vast legio voorbeelden in de geschiedenis te vinden waar dit goed werkt......... Oh, Wacht..
En die waren niet eens allemaal op de leider.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar de sterke leider die jij beoogt, Wilders, heeft helemaal niet de meerderheid achter zich. Tenminste, mensen die kunnen rekenen, weten dat ongeveer 25% van de stemmen geen meerderheid is.
Oh ja, iedereen zijn eigen dictator!quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:42 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Waarom 'iedereen'? Als ie maar doet wat ik wil.
Op naar een dictatuur, wat een geweldig idee!quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:25 schreef TAmaru het volgende:
[..]
quote:Op maandag 18 maart 2024 21:42 schreef trein2000 het volgende:
Vluchten naar alles dat binnen 8 uur treinen vanaf Schiphol te bereiken is gewoon rücksichtlos verbieden. En passant de passagiers rechten op het spoor nog even daadwerkelijk op hetzelfde niveau brengen als op het vliegveld en je bent al een heel eind.
Het is een beetje mosterd na de maaltijd, maar ik kwam per toeval een interessante studie van het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid (KiM) tegen over het potentieel van het verplaatsen van vliegverkeer naar het spoor. De conclusies zijn nogal.... ontluisterend:quote:Op maandag 18 maart 2024 21:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hier geef ik je gelijk, vliegen naar Londen, Berlijn, Parijs, Madrid vanaf Schiphol is echt gewoon onzin. Dat zou gewoon niet mogelijk moeten zijn.
Kortom, in 2040 (!) zou het spoor grofweg 2% van het aantal vluchten van Schiphol in 2019 (496.827) kunnen overnemen, bij dat cijfer zijn de vluchten naar de andere Nederlandse luchthavens nieteens inbegrepen. Ik wil niet de pessimist gaan uithangen, maar het spoor kan bij lange na niet de organische groei van het aantal vluchten compenseren, laat staan een substantiële bijdrage leveren aan het verminderen van het aantal vluchten.quote:Substitutiemogelijkheden van luchtvaart naar spoor in 2030 en 2040
In 2030 kunnen naar verwachting per jaar ongeveer 5.600 vluchten van en naar 13 Europese steden vervangen worden door de trein. Bij een gemiddelde vliegtuigbezetting van 150 passagiers betekent dit dat per jaar ongeveer 850.000 reizen met de trein in plaats van met het vliegtuig kunnen worden gemaakt. In 2040 gaat het om 11.000 vluchten, wat neerkomt op 1,6 miljoen vliegreizen per jaar.
https://www.kimnet.nl/pub(...)poor-in-2030-en-2040
Ook de levens ernaquote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:46 schreef nostra het volgende:
Het is maar wat je waar voor wil inruilen hè. Als er een brug moet komen in China, staat hij er volgende maand ja. Lever je alleen wel je persoonlijke leven voor in.
Er zou eigenlijk wet moeten zijn die de premier machtigt om verregaande beslissingen te kunnen nemen zonder dat het parlement of de rechter elke keer de boel kan terugdraaien of controleren, of niet soms?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:38 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Zeker als het weer van die linkse activistische d66-rechters zijn jaquote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Er zou eigenlijk wet moeten zijn die de premier machtigt om verregaande beslissingen te kunnen nemen zonder dat het parlement of de rechter elke keer de boel kan terugdraaien of controleren, of niet soms?
...en als Wilders voor stelt de democratie om zeep te helpen is hij echt nog wel een heel deel van die 25% kwijt.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Maar de sterke leider die jij beoogt, Wilders, heeft helemaal niet de meerderheid achter zich. Tenminste, mensen die kunnen rekenen, weten dat ongeveer 25% van de stemmen geen meerderheid is.
Ja, maar dat hangt er wel vanaf wie de premier is, want mocht Frans Timmermans onverhoopt premier worden, dan weer nietquote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Er zou eigenlijk wet moeten zijn die de premier machtigt om verregaande beslissingen te kunnen nemen zonder dat het parlement of de rechter elke keer de boel kan terugdraaien of controleren, of niet soms?
En dan wel alleen voor de premier naar keuze zeker?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
En je krijgt een bijzonder nieuw sociaal contract voorgeschreven.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:46 schreef nostra het volgende:
Het is maar wat je waar voor wil inruilen hè. Als er een brug moet komen in China, staat hij er volgende maand ja. Lever je alleen wel je persoonlijke leven voor in.
Het is ook net de bedoeling dat geen enkel persoon die macht heeft. De macht ligt bij de volksvertegenwoordiging, die ook kan beslissen de grondwet te wijzigen of uit verdragen te stappen als daar de benodigde (soms 2/3e) meerderheid voor is. Dat noemen we democratie.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:38 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ook dat nog, inderdaad.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
...en als Wilders voor stelt de democratie om zeep te helpen is hij echt nog wel een heel deel van die 25% kwijt.
Zijn naam wordt de hele tijd genoemd en hij wordt tot nu toe als beoogd zwakste schakel veel aangevallen door de oppositie. Maar in tegenstelling tot Van der Plas/Wilders/Yesilgoz komt Omtzigt nog wel eens met een inhoudelijk steekhoudende opmerking uit de hoek bij een debat; daar krijgt hij nu dus ook voldoende kansen voor en het kan ook best een positieve uitwerking hebben op de populariteit van NSC.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Omtzigt deze puinhoop verdedigt blijft me verbazen. Hij krijgt er ook nauwelijks iets voor terug.
Die pot kun je altijd weer opnieuw in leven roepen, dat is toch vooral een eenmalige uitgave.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:55 schreef Buitendam het volgende:
[..]
En van de Plas heeft zich ook ontzettend laten naaien om die pot van 15 miljard op te geven.
Nee hoor. Want als je zelf al niet inziet wat voor een rare opmerking is dan ga ik daar de moeite niet voor doen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:23 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Blijkbaar besef je dus zelf ook dat je opmerking kant noch wal raakt.
Afgezien van het anekdotische gerommel met dit fonds is dit toch wel één van de grootste zorgen voor de aanpak van onze huidige problemen. Geen langetermijnplanning en een grote kans dat dan wel rechts, dan wel links bij een machtsverschuiving na maximaal vier jaar uit rancune en/of overtuiging een totaal andere weg inslaat dan de vorige en dat wat was opgebouwd daar met liefde voor sloopt.quote:Geen ervaring met enorme subsidieprojecten, geen plan voor monitoring en evaluatie: het eind 2019 aangekondigde Nationaal Groeifonds is met grote politieke haast in elkaar gezet. Dat constateert de Wetenschappelijke Raad voor het Regeringsbeleid (WRR) in een maandagavond verschenen studie naar het opmerkelijke miljardenfonds waar het aanstaande kabinet een streep door haalt.
De WRR komt niet met een eindoordeel over het fonds van ooit ¤20 mrd. De raad wil vooral lessen trekken uit de opzet en de werking.
Het rapport schetst, op basis van ambtelijke stukken en interviews met betrokkenen, de sneltreinvaart (voor Haagse begrippen) waarmee het fonds tot stand komt. Toenmalig CDA-minister Wopke Hoekstra van Financiën denkt eind 2018 en begin 2019 al na over een fonds, maar dan anders. De WRR is erachter gekomen dat de minister het vergaande idee had om de Staat ¤50 mrd tot ¤100 mrd te laten lenen — tegen een rente van nul of lager — en te beleggen in aandelen wereldwijd. De beleggingswinst wordt jaarlijks gestoken in innovatieprojecten. Ambtenaren op Financiën protesteren hevig. Het risicovol beleggen van gemeenschapsgeld is een principiële stap, zeggen ze — uiteindelijk gaat het niet door.
Bij het haardvuur
Bijna gelijktijdig denkt staatssecretaris Eric Wiebes (VVD, Economische Zaken) ook over een fonds. Er komen ‘haardvuursessies’ met Hoekstra en Wiebes en reeds bij Prinsjesdag 2019 wordt het fonds gepresenteerd. Naar de initiatiefnemers krijgt het de bijnaam Wopke-Wiebes-fonds. Een jaar later volgt de invulling: ¤20 mrd, verspreid over vijf jaar. Dat is veel meer dan de hooguit honderden miljoenen per jaar die ambtenaren in gedachten hadden. Om ‘hobby en lobby’ te voorkomen, komt er een zware adviescommissie die, los van de politiek, grote zeggenschap heeft over de individuele subsidieaanvragen.
De WRR stelt dat de grote haast waarmee het fonds is begonnen, ervoor zorgde dat veel zaken nog niet waren geregeld. Niemand heeft ervaring met zo’n megafonds. Er is veel ‘improvisatie en bijsturing’, aldus de WRR, die tegelijk ook zegt dat het ‘prijzenswaardig’ is dat het gelukt is om een goed werkende organisatie tot stand te brengen. Over monitoring van projecten is niet nagedacht. Positief is de raad over de adviescommissie. Er zitten grote namen in: zoals aanvankelijk Jeroen Dijsselbloem, oud-minister van Financiën, en toenmalig ASML-topman Peter Wennink. De commissie bedenkt een formule om geld niet in één keer uit te geven, maar in stapjes. Er is brede waardering voor het strenge oordeel en de wijze adviezen van de commissie.
Zeggenschap politiek
WRR-onderzoeker Bart Stellinga zegt dat de studie niet heeft gekeken of de grote haast brokken heeft veroorzaakt. ‘Maar bij een fonds dat zich richt op langetermijnplannen, moet je goed nadenken over een zorgvuldige opzet.’ Volgens Stellinga had de politiek iets meer zeggenschap moeten krijgen, vooral over prioriteiten.
Een ‘onoplosbaar probleem’, aldus Stellinga, is de afweging tussen enerzijds de nadruk leggen op projecten die bewezen succesvol zijn, en anderzijds streven naar innovatieve projecten, die ook kunnen mislukken.
Tijdens het korte leven van het Groeifonds hebben Kamer en kabinet er meermaals geld uit gehaald voor andere zaken. Het nieuwe kabinet wil er helemaal mee stoppen, zodat de laatste twee ronden niet doorgaan. ‘Politiek opportunisme stond aan de wieg van het Nationaal Groeifonds; het lijkt het ook ten grave te dragen’, aldus het rapport. ‘Deze politieke vluchtigheid is een belangrijk punt van zorg, ook met het oog op de deskundigheid bij de overheid.’
Is het ook (nog) niet. Maar als Nederland ziet dat we door de democratie totaal vleugellam zijn geworden, zal dit hopelijk snel de mening van de meerderheid zijn. Het zijn iig mijn voorstellen om te komen tot daadkrachtige politieke besluitvorming.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat dit de mening van de meerderheid is?
[..]
Dat laatste wel ja.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:41 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Bedoel je zo'n type die aankondigd dat hij premier van alle Nederlanders gaat worden, dat ook werkelijk gaat worden en niet alleen voor de meerderheid? En dat wanneer het volk 130 wil rijden dat den sterke leider er gegarandeerd voor gaat zorgen dat men 130 gaat rijden?
Dat komt nog wel. Die kiesdrempel gaat daar ook bij helpen uiteraard. Nederland mag best een coalitieland blijven, maar die coalitie heeft wel een meerderheid uiteraard.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:43 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Jouw voorstel is een dictator aanstellen, de grondwet te schrappen en uit alle verdragen te gaan? Weet je zeker dat je niet beter zelf gewoon in Noord Korea kunt gaan wonen en hier de democratie heel kunt houden?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:03 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Is het ook (nog) niet. Maar als Nederland ziet dat we door de democratie totaal vleugellam zijn geworden, zal dit hopelijk snel de mening van de meerderheid zijn. Het zijn iig mijn voorstellen om te komen tot daadkrachtige politieke besluitvorming.
Wel in noodsituaties, zoals nu met migratie en woningnood ja.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:50 schreef VoMy het volgende:
[..]
Als je dat wil, ben je echt het wonen in een democratie niet waard.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wel in noodsituaties, zoals nu met migratie en woningnood ja.
Zolang er sprake is van een coalitie en niet 'een grote sterke leider die zijn wil oplegt' gaat het niet gebeuren. En gelukkig maar. Hoewel er genoeg haken en ogen aan democratie zitten, is het wel het beste wat we hebben.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:05 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Dat komt nog wel. Die kiesdrempel gaat daar ook bij helpen uiteraard. Nederland mag best een coalitieland blijven, maar die coalitie heeft wel een meerderheid uiteraard.
Ben jij ook zo'n "democraat" die vindt dat antidemocratische meningen verboden moeten worden of extremistisch zijn?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je dat wil, ben je echt het wonen in een democratie niet waard.
Maar je ziet toch dat door de democratie nu de migratieproblemen en woningnood niet kunnen worden opgelost, zelfs als de kiezer heel expliciet kiest voor partijen die daar iets aan willen doen?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:07 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Zolang er sprake is van een coalitie en niet 'een grote sterke leider die zijn wil oplegt' gaat het niet gebeuren. En gelukkig maar. Hoewel er genoeg haken en ogen aan democratie zitten, is het wel het beste wat we hebben.
Toen was er ook sprake van een crisis. Nu is dat niet zo.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar goed, dat kan in feite al, kijk wat voor drama er met corona is gebeurd. Toen kon het blijkbaar allemaal wel.
Nee, ik verbied je toch niet je totale nonsens hier te spuien? Ik zeg alleen dat je blijkbaar niet beseft wat een enorm geluk je hebt dat je in een democratie leeft, beschermd door wetten en verdragen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:07 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ben jij ook zo'n "democraat" die vindt dat antidemocratische meningen verboden moeten worden of extremistisch zijn?
Tijdens corona is geen enkele vorm van extra bevoegdheid naar het kabinet gegaan. Tijdens corona kon het dus precies met de middelen die toch al tot de beschikking van de regering stonden. Is geen machtigingswet voor nodig.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar goed, dat kan in feite al, kijk wat voor drama er met corona is gebeurd. Toen kon het blijkbaar allemaal wel.
Volgens mij ontgaat het jou enigszins dat het door jou gewenste systeem zich nogal tegen je kan keren als ze voor jou komen. Want dan is er niets meer dat je beschermt.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:07 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ben jij ook zo'n "democraat" die vindt dat antidemocratische meningen verboden moeten worden of extremistisch zijn?
'De kiezer' heeft niet gekozen voor 'partijen die daar iets aan willen doen'. Er is niet zoiets als 'de kiezer' en 'het volk'. Ik kan me bijvoorbeeld al totaal niet vinden in jouw denkbeelden, dus wij zijn twee totaal verschillende kiezers en beide deel van de Nederlandse bevolking.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:08 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar je ziet toch dat door de democratie nu de migratieproblemen en woningnood niet kunnen worden opgelost, zelfs als de kiezer heel expliciet kiest voor partijen die daar iets aan willen doen?
Dus de democratie werkt tot op het punt dat mensen vrij een partij of technisch gezien volksvertegenwoordiger kunnen kiezen en dat die dan een coalitie gaan vormen, maar uiteindelijk zijn ze niet slagvaardig.
Nee, dat ziet de rest niet. De rest ziet dat er geen meerderheid is om die verdragen en wetten aan te passen, omdat de grote meerderheid van Nederland die 'problemen' minder groot vindt dan de oplossing: uit de EU, uit verdragen, grondrechten overboord zetten en een paria in de wereld worden.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:08 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Maar je ziet toch dat door de democratie nu de migratieproblemen en woningnood niet kunnen worden opgelost, zelfs als de kiezer heel expliciet kiest voor partijen die daar iets aan willen doen?
Als het helemaal mus gaat hoopt ze volgende verkiezing weer relevant te zijn? Of is dat te cynisch.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:01 schreef Buitendam het volgende:
[..]
Dit is een goed punt. Je ziet altijd dat veel liefhebbers van sterke leiders dit maar voor het gemak altijd maar even over het hoofd zien. Het beste voorbeeld hiervan kun je momenteel zien aan de andere kant van de Atlantische oceaan.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij ontgaat het jou enigszins dat het door jou gewenste systeem zich nogal tegen je kan keren als ze voor jou komen. Want dan is er niets meer dat je beschermt.
Echt totale onzin die je hier uitkraamt. Lijkt zo uit de mond van Timmermans te komen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:09 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Toen was er ook sprake van een crisis. Nu is dat niet zo.
De 'migratiecrisis' is een niet bestaande crisis die Wilders zorgvuldig levend wil houden om aan de macht te komen. Zie ook het ontbreken van een boze tweet over rellende voetbalhooligans, terwijl hij over andere rellende groepen wel wist te tweeten.
Alleen maar een wet die het al toestond om de normale procedures te omzeilen en ja die wet was er al. Die kunnen we nu ook gebruiken lijkt me.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:10 schreef VoMy het volgende:
[..]
Tijdens corona is geen enkele vorm van extra bevoegdheid naar het kabinet gegaan. Tijdens corona kon het dus precies met de middelen die toch al tot de beschikking van de regering stonden. Is geen machtigingswet voor nodig.
Het probleem met migratie is ook niet zozeer de migratie, wel de assimilatie. Althans, dat is waar de onvrede vandaan komt. "Geen" Nederlander die verder iets geeft om de situatie in Ter Apel, zolang dat maar nimby blijft (hence de spreidingswethetze).quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:06 schreef TAmaru het volgende:
Ja inderdaad en zo'n idiote overheidsinterventie(mogelijkheid) moet dan ook zoveel mogelijk voorkómen worden.quote:Maar goed, dat kan in feite al, kijk wat voor drama er met corona is gebeurd. Toen kon het blijkbaar allemaal wel.
Er is zeker wel in meerderheid voor gekozen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:11 schreef miss_sly het volgende:
[..]
'De kiezer' heeft niet gekozen voor 'partijen die daar iets aan willen doen'. Er is niet zoiets als 'de kiezer' en 'het volk'. Ik kan me bijvoorbeeld al totaal niet vinden in jouw denkbeelden, dus wij zijn twee totaal verschillende kiezers en beide deel van de Nederlandse bevolking.
En waarom zouden ze voor mij komen? Ik houd mij aan de wet, werk en betaal mijn belastingen, ... wat heb ik te vrezen?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:11 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Volgens mij ontgaat het jou enigszins dat het door jou gewenste systeem zich nogal tegen je kan keren als ze voor jou komen. Want dan is er niets meer dat je beschermt.
Wat een noodsituatie is is nogal voor interpretatie vatbaar. Ik zou maar oppassen, voor je het weet zit je met een woke dictator opgescheept die de poorten open zet omdat het tekort aan arbeidskrachten crisisproporties heeft aangenomen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:06 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En de bruggen hebben nog wel eens de nijging weer in te storten en niet omdat er aan de achterkant bezuinigd is op onderhoud.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:46 schreef nostra het volgende:
Er zijn inderdaad 0 voorbeelden in de geschiedenis te vinden waarin het buitenspel zetten van het parlement slecht af is gelopen. Gewoon je belasting blijven betalen, dan is er niets aan de hand.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En waarom zouden ze voor mij komen? Ik houd mij aan de wet, werk en betaal mijn belastingen, ... wat heb ik te vrezen?
Martin Niemöller is niet aan jou besteed ben ik bang.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En waarom zouden ze voor mij komen? Ik houd mij aan de wet, werk en betaal mijn belastingen, ... wat heb ik te vrezen?
Ja, totdat die wet, op de totstandkoming waarvan je geen inspraak meer op hebt, je ineens beperkt in je vrijheden hè.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Nou misschien vind de lokale regent jouw huis wel wat voor zijn dochter. En flikkert hij jou er gewoon uit.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er zijn zeker wel problemen. Maar er is geen crisis.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Echt totale onzin die je hier uitkraamt. Lijkt zo uit de mond van Timmermans te komen.
Aan het omzeilen van de normale democratische procedures tijdens de coronaperiode zouden we nog een boek kunnen schrijven, maar laten we daar hier maar niet op ingaan.
De migratiecrisis bestaat wel degelijk. Wat mensen zoals jij niet lijken te begrijpen, is dat veel Nederlanders het gewoon zat zijn dat ze hun straatbeeld zien veranderen, dat ze jalaba's door de straat zien wandelen, dat hun wijken niet meer zo veilig zijn als vroeger. Uiteindelijk is dat het gevolg van migratie. De druppel die de emmer doet overlopen is dat nog steeds statushouders voorrang krijgen bij socialehuurwoningen, zelfs bij enorme woningnood. Dat is het echte migratieprobleem.
En zelfs Timmermans geeft toe dat er een probleem is. Hij zei in het debat namelijk dat Wilders helemaal niet van plan is om het probleem op te lossen omdat hij dan zijn kiezers verliest. M.a.w. ook links weet heel goed dat er wel een probleem ís.
Welke meerderheid is dat dan?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:20 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Er is zeker wel in meerderheid voor gekozen.
Ach gos, dit is zo naief. Zo werkt het niet, he. Je kunt zomaar wel in een nog nader te benoemen groep komen te vallen die toch net niet helemaal is wat de leider als correct ziet. Het is een glijdende schaal.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:21 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Of denkt de leider dat hij in een complot zit om die leider af te zetten. Op basis van wat zijn buurman zegt. En wordt ie afgeschoten.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:29 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ach gos, dit is zo naief. Zo werkt het niet, he. Je kunt zomaar wel in een nog nader te benoemen groep komen te vallen die toch net niet helemaal is wat de leider als correct ziet. Het is een glijdende schaal.
Geen Wilders als mp en een vaag akkoord is gewoon prima onderhandeld. En dan kan Pieter ook nog in de schaduw coalitie stappen van Timmermansquote:Op dinsdag 28 mei 2024 07:53 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit gaat dan zeker om het gevoel van veiligheid, of zou je statistisch hard kunnen maken dat Nederland nu onveiliger in dan 2002 (oprichting LPF) of 1984 (oprichting CD)?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De migratiecrisis bestaat wel degelijk. Wat mensen zoals jij niet lijken te begrijpen, is dat veel Nederlanders het gewoon zat zijn dat ze hun straatbeeld zien veranderen, dat ze jalaba's door de straat zien wandelen, dat hun wijken niet meer zo veilig zijn als vroeger.
Ik weet niet wat een Jalaba is? Moet ik gaan googlen of houd mijn onwetendheid mij heerlijk gelukkig?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:35 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, dat je liever in een dictatuur leeft dan dat je een Jalaba op straat ziet.
Je zal er nog versteld van staan hoe populair dat is, vrees ik.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:35 schreef Hexagon het volgende:
Sowieso, dat je liever in een dictatuur leeft dan dat je een Jalaba op straat ziet.
Daarom moeten we mensen met die gedachten politiek isoleren.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:40 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Je zal er nog versteld van staan hoe populair dat is, vrees ik.
Nou, de mensen die dat soort gedachten propageren in ieder geval. Iedereen mag denken wat hij wil, lijkt me.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:42 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Daarom moeten we mensen met die gedachten politiek isoleren.
Uiteraardquote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:43 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Nou, de mensen die dat soort gedachten propageren in ieder geval. Iedereen mag denken wat hij wil, lijkt me.
Jup, helemaal mee eens. Langetermijnvisie wordt gelijk weer prullenbak in gesmeten voor eigen politiek belang.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Afgezien van het anekdotische gerommel met dit fonds is dit toch wel één van de grootste zorgen voor de aanpak van onze huidige problemen. Geen langetermijnplanning en een grote kans dat dan wel rechts, dan wel links bij een machtsverschuiving na maximaal vier jaar uit rancune en/of overtuiging een totaal andere weg inslaat dan de vorige en dat wat was opgebouwd daar met liefde voor sloopt.
Verhuis lekker naar Rusland joh. Daar heb je beste kans om in een kamp gezet te worden door een sterke leider.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:22 schreef TAmaru het volgende:
Hey maar zelfs als het uit de hand loopt met die "sterke leider" en ik in een kamp wordt gezet om een of andere reden, dan accepteer ik dat als logisch gevolg van het gekozen beleid en dan weet ik dat zelfs dan die regeringsvorm beter is dan deze slappe democratie waarin niks gebeurt en niemand macht heeft.
Moest ik ook aan denken.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:22 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Martin Niemöller is niet aan jou besteed ben ik bang.
quote:Eerst kwamen ze voor de Joden
en ik zei niets
want ik was geen Jood
Toen kwamen ze voor de communisten
en ik zei niets
want ik was geen communist
Toen kwamen ze voor de vakbondslieden
en ik zei niets
want ik was geen vakbondslid
toen kwamen ze voor mij
en er was niemand meer over
die iets kon zeggen
Maar we gaan er nu wel mooi 0,2% op vooruit Nostraquote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:01 schreef nostra het volgende:
In het kort
Bezuinigingen op het terrein van innovatie en onderwijs leveren tot 2031 ¤12,6 mrd op, maar kosten de komende vijftien jaar minimaal ¤27 mrd aan bbp.
Dat concludeert Rabobank op basis van eigen doorrekeningen van het hoofdlijnenakkoord van de nieuwe coalitie.
De bankeconomen bekritiseren het Centraal Planbureau voor het niet in kaart brengen van deze schade.
De plannen van de nieuwe coalitie voor onderwijs, wetenschap en innovatie kosten Nederland aan misgelopen economische groei ruim twee keer zoveel als de besparingen die ermee gerealiseerd worden. Dat concludeert Rabobank op basis van eigen berekeningen.
Economen van de bank schatten de ‘ombuigingen’ in onderwijs en innovatie op cumulatief ¤12,6 mrd tot 2031. De bezuinigingen werken langer door, omdat ook het mes is gezet in regelingen die bij ongewijzigd beleid na de kabinetsperiode nog zouden bestaan. In de berekening zijn alleen de maatregelen opgenomen die volgens de bank aantoonbaar tot meer kennis en innovatie, een hogere arbeidsproductiviteit en dus een hoger bbp leiden.
Ja, dat kortetermijndenken is funest. Over onderwijs kan ik verder niet goed oordelen, ik heb geen verstand van de materie en financieringsstromen daarbinnen. Maar je kan de feiten niet ontkennen dat Nederland ontzettend slecht presteert ten opzichte van haar potentieel. Dat geldt nú nog niet, of in mindere mate, voor innovatie (zie ASML, Brainport, TU's, UMC's, Leiden op het gebied van biotech), maar als je dat gaat slopen word je snel een tweede België. Of juist niet snel, dat is het probleem juist: je ziet de consequenties pas als het te laat is en onomkeerbaar.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:55 schreef KaheemSaid het volgende:
Maar we gaan er nu wel mooi 0,2% op vooruit Nostra
Het is inderdaad een vooruitziende blik van iemand met een bril van -15.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat kortetermijndenken is funest. Over onderwijs kan ik verder niet goed oordelen, ik heb geen verstand van de materie en financieringsstromen daarbinnen. Maar je kan de feiten niet ontkennen dat Nederland ontzettend slecht presteert ten opzichte van haar potentieel. Dat geldt nú nog niet, of in mindere mate, voor innovatie (zie ASML, Brainport, TU's, UMC's, Leiden op het gebied van biotech), maar als je dat gaat slopen word je snel een tweede België. Of juist niet snel, dat is het probleem juist: je ziet de consequenties pas als het te laat is en onomkeerbaar.
Een tweede België?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:00 schreef nostra het volgende:
[..]
Ja, dat kortetermijndenken is funest. Over onderwijs kan ik verder niet goed oordelen, ik heb geen verstand van de materie en financieringsstromen daarbinnen. Maar je kan de feiten niet ontkennen dat Nederland ontzettend slecht presteert ten opzichte van haar potentieel. Dat geldt nú nog niet, of in mindere mate, voor innovatie (zie ASML, Brainport, TU's, UMC's, Leiden op het gebied van biotech), maar als je dat gaat slopen word je snel een tweede België. Of juist niet snel, dat is het probleem juist: je ziet de consequenties pas als het te laat is en onomkeerbaar.
Wie wordt je PR-mannetje?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:19 schreef Hexagon het volgende:
Ik wil overigens wel dictator worden.
Dan richt ik het in als een soort Iran met een raad van hoeders. En in mijn geval is dat een raad van D66-technocraten die al het beleid van gekozen regeringen toetsen op redelijkheid, rationaliteit, duurzaamheid en wetenschappelijke onderbouwing. En als dat klaar is ga ik lekker linten knippen.
Tjeerd de Groot?quote:
Waar rechtspopulisten altijd wel sterk in zijn is het bespelen en draaien.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 09:26 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Er zijn zeker wel problemen. Maar er is geen crisis.
Taak is dat de overige partijen die emotioneel bespeelbare Nederlander ook gewoon gaan bespelen. Deden ze vroeger ook.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:11 schreef Beathoven het volgende:
[..]
Waar rechtspopulisten altijd wel sterk in zijn is het bespelen en draaien.
Dus je had een situatie waarin mensen buiten moesten slapen, dat terecht als crisis werd omlijnt.
Populistisch rechts: we gaan dit draaien naar dat er een crisis is voor de emotioneel bespeelbare Nederlander
De emotioneel bespeelbare Nederlander houdt ook wel van onrust en een relletje. Dus als ze een Wilders willen zien schuimbekken en hyperventileren dan moeten ze de volgende keer D66 of PvdA GL stemmen.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Taak is dat de overige partijen die emotioneel bespeelbare Nederlander ook gewoon gaan bespelen. Deden ze vroeger ook.
Er is een historische reden waarom velen het pertinent niet eens zijn met je.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 08:25 schreef TAmaru het volgende:
Daarom ben ik ook voor een sterke leider die snel verdragen en (grond)wetten kan schrappen
Mede dankzij een hele mooie expatregeling in Belgie.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:05 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Een tweede België?
België streeft Nederland voorbij op EU innovatieladder
Er zijn er veel meer: Erdogan in Turkije en Poetin in Rusland, maar met name in Afrika zie je ook dictators die via democratische middelen ooit aan de macht zijn gekomen, de wetten konden wijzigen zodat ze oneindig aan de macht blijven en daarna puur op zelfverrijking ten koste van de bevolking zijn overgegaan.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is een historische reden waarom velen het pertinent niet eens zijn met je.
Die reden is Duitsland 1933
Er zijn er veel meer hoor. Iran, Venezuela, Zimbabwe en ga zo maar door.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:21 schreef Bluesdude het volgende:
[..]
Er is een historische reden waarom velen het pertinent niet eens zijn met je.
Die reden is Duitsland 1933
Het onderwijs in België is beter, minder neoliberaal. Het is dramatisch op de Nederlandse universiteiten.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:30 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Mede dankzij een hele mooie expatregeling in Belgie.
https://www.groene.nl/artikel/de-doctorsbul-uit-eigen-zakquote:Neoliberaal promoveren
De doctorsbul uit eigen zak
Veel jonge universiteitsonderzoekers zijn het zat dat ze niet betaald worden voor hun promotie. En dat ze lesgeven op basis van flexcontracten. ‘We moeten tegen deze structurele ongelijkheid strijden.’
Dick Zijp beeld Kamagurka
15 mei 2024 – uit nr. 20
Cambodja, Argentinië, Spanje.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:35 schreef Monolith het volgende:
[..]
Er zijn er veel meer hoor. Iran, Venezuela, Zimbabwe en ga zo maar door.
Of misschien een verplichte uitwisseling met iemand die in een dictatuur woont.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:34 schreef Frozen-assassin het volgende:
Misschien toch maar geschiedenis als verplichte schoolvak voor mensen zoals TAmaru...
Belgie staat voor Nederland in de PISA rankings maar we zijn beiden Europese middenmoot en het verschil is minimaal, ik denk niet dat daar het verschil zit.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:36 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Het onderwijs in België is beter, minder neoliberaal. Het is dramatisch op de Nederlandse universiteiten.
[..]
https://www.groene.nl/artikel/de-doctorsbul-uit-eigen-zak
Dan moet je echt niet lezen op Twitter onder posts van Wilders. Hoe vaak daar voorbijkomt dat ze willen dat we nu meteen uit de EU stappen, dat er geen buitenlander meer in komt en dat de 'buitenlanders' die er zijn direct worden uitgezet. Echt ontluisterend.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:08 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Tjeerd de Groot?
Toch ben ik wel blij met zo’n post van @:Tamaru, de felheid en totale afkeuring die hij ontvangt sterkt toch je vertrouwen in de politiek en het democratisch proces.
Dat soort minions zijn ver heen. Maar die moet je verdelen en isoleren.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:48 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dan moet je echt niet lezen op Twitter onder posts van Wilders. Hoe vaak daar voorbijkomt dat ze willen dat we nu meteen uit de EU stappen, dat er geen buitenlander meer in komt en dat de 'buitenlanders' die er zijn direct worden uitgezet. Echt ontluisterend.
Bijzonder, ik wijs op de ellende op Nederlandse universiteiten en dan kom jij met PISA aanzetten wat over scholieren gaat.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:44 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Belgie staat voor Nederland in de PISA rankings maar we zijn beiden Europese middenmoot en het verschil is minimaal, ik denk niet dat daar het verschil zit.
Ga nou eens kijken wat men in Vlaanderen heeft gedaan om buitenlandse R&D aan te trekken, dat lijkt mij een veel grotere factor.
Het een sluit op het ander aan. Zonder goede basis komt er uit de top ook geen resultaat.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Bijzonder, ik wijs op de ellende op Nederlandse universiteiten en dan kom jij met PISA aanzetten wat over scholieren gaat.
Straks hebben we tienduizenden ambtenaren zonder baan die dat mooi op kunnen pakken.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:48 schreef Hexagon het volgende:
Komt het niet ook doordat we in Nederland ongeveer tekort aan ieder soort werknemer hebben?
Maar de "top" in Nederland functioneert niet goed. Daar heeft iedereen last van, goede basis of niet.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:56 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Het een sluit op het ander aan. Zonder goede basis komt er uit de top ook geen resultaat.
Maar die krijgen toch bestaanszekerheid van Omtzigt?quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:58 schreef VoMy het volgende:
[..]
Straks hebben we tienduizenden ambtenaren zonder baan die dat mooi op kunnen pakken.
Dat wordt omgedoopt tot staanszekerheid in de kassen of achter de lopende band van een slachterij.quote:Op dinsdag 28 mei 2024 11:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Maar die krijgen toch bestaanszekerheid van Omtzigt?
Tja....quote:Op dinsdag 28 mei 2024 11:02 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Maar de "top" in Nederland functioneert niet goed. Daar heeft iedereen last van, goede basis of niet.
In rankings over universiteiten scoort Nederland dan weer veel beter dan België: https://www.timeshighered(...)/2024/world-ranking#quote:Op dinsdag 28 mei 2024 10:52 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Bijzonder, ik wijs op de ellende op Nederlandse universiteiten en dan kom jij met PISA aanzetten wat over scholieren gaat.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |