Als het bij die vraag zou blijven wel.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:36 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Dit is toch gewoon een goede oude whataboutisme.
De Palestijnse kwestie is natuurlijk ijna altijd al een geliefd onderwerp geweest waarvoor links dacht te moeten opkomen. Ook ik, toen ik vroeger links was, steunde de Palestijnen, al kon ik nooit zeggen waarom.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Het is heel simpel.
Waarom zien we overal in het Westen ineens demonstraties voor dit conflict? Omdat de meeste Palestijnen islamitisch zijn. Dergelijke grootschalige demonstraties voor Darfur, Afghanen in Pakistan, Jemen zien we nergens. Waarom? Omdat dat intra-islamitische aangelegenheden betreffen, en er geen externe boeman aan te wijzen is. Zelfreflectie is onder orthodoxe gelovigen van elke snit onontgonnen gebied.
Maar nu is het Israël. Een buitenstaander. En daar kunnen we alle ellende aan toewijten. Hoeven er geen vervelende discussies gevoerd te worden en kan er gewoon weer met de vinger naar buiten gewezen worden.
Als je soms op fora leest wat voor politiek- en religieus geïnspireerde bagger eruit komt, vermomd als 'Pro-Palestina', waarbij ook altijd nog fijntjes het gehele Westen bij gesleept wordt als schuldige, dan snap je wel dat dit conflict bij de meeste demonstranten leeft om twee redenen:
- Het marxistische en intersectionele denken omtrent het abjecte Westen dat per definitie schuldig is, daarom gaan ook héél progressieve mensen ineens de straat op, nu wel. Darfur, Iran, Jemen... niet interessant.
- Religie: 'broeders en zusters' worden aangevallen en dus sluiten de gelederen zich.
Alleen daarom al is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt met dat soort mensen te gaan 'demonstreren'. Mij te hypocriet.
Dat gaat dus al heel lang terug, hoewel niet heel duidelijk is waarom de Palestijnen precies door links gesteund worden en Israël door rechts.quote:Betrokkenheid met strijd elders is van alle tijden, betoogt David Barnouw. De steun van ‘links’ aan de Palestijnse zaak vindt zijn oorsprong in de zestiger jaren, toen linkse mensen bedachten dat ze moesten opkomen voor ‘onderdrukten’. Er wordt niettemin met twee maten gemeten.
quote:De Vietcong, de Sandinistas en de RAF behoren allemaal tot het verleden, alleen de Palestijnen lijken een laatste groep onderdrukten waar (een deel van) links de handen voor op elkaar krijgt. De Tibetanen of Oeigoeren, om maar een paar onderdrukte groepen te noemen, krijgen een stuk minder of helemaal geen steun. En ook omdat solidariteit tegenwoordig wereldwijd moet zijn, worden de Palestijnen erbij gesleept door BLM of Extinction Rebellion. En dat moet ook laten zien dat je inclusief bent, weliswaar exclusief Joden. Die zijn alleen welkom als ze expliciet afstand nemen van het ‘genocidale, racistische en koloniale Israël’. Bovendien herbergt deze ‘solidariteit met de onderdrukten’ wel erg veel antisemitische onder- en boventonen.
O ja, ‘ From the river to the sea…’ is vergelijkbaar met de kreet uit de jaren zestig: ‘Johnson molenaar’, waarbij toch echt ‘Johnson moordenaar’ werd bedoeld.
Kritiek met drogargumenten zoals (waarom demonstreer je niet voor X en Y) ondermijnt inderdaad demonstraties.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:36 schreef EttovanBelgie het volgende:
Maar kritiek hebben (onderbouwd met argumenten) ondermijnt de demonstraties, dus beter houd je die kritiek voor je.
"Rechts" neemt het "links" nogal kwalijk wel voor A op te komen maar niet voor B, X,Y en Z. Mogen we dan aannemen dat "Rechts" naast op te komen voor B wel voor X,Y en Z opkomt?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:39 schreef TAmaru het volgende:
[..]
De Palestijnse kwestie is natuurlijk ijna altijd al een geliefd onderwerp geweest waarvoor links dacht te moeten opkomen. Ook ik, toen ik vroeger links was, steunde de Palestijnen, al kon ik nooit zeggen waarom.
https://jonet.nl/links-en-de-palestijnen-column-david-barnouw/
[..]
Dat gaat dus al heel lang terug, hoewel niet heel duidelijk is waarom de Palestijnen precies door links gesteund worden en Israël door rechts.
[..]
Misschien ook een linkje naar al die rechtse demonstraties voor X,Y en Z.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:43 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
"Rechts" neemt het "links" nogal kwalijk wel voor A op te komen maar niet voor B, X,Y en Z. Mogen we dan aannemen dat "Rechts" naast op te komen voor B wel voor X,Y en Z opkomt?
Stel de stem voor Palastina is een stem tegen het systeem, de stem voor ER is een stem tegen het systeem, een stem tegen het kapitalistische en individualistische westen. Is de stem dan ook niet automatisch een stem tegen het Neo Liberalisme denken wat we dit sinds de jaren 80 hebben? Een hang naar iets anders als consumentisme als grootste goed? Maar ook met morele vraagtekens bij de omgang met de natuur, de omgang met de underdog Palestina en het probleemoplossend vermogen van de politiek met haar neo liberale gereedschapkist (waarom kan ik geen kamer en later een huis krijgen).quote:Op maandag 27 mei 2024 19:10 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Het is heel simpel.
Waarom zien we overal in het Westen ineens demonstraties voor dit conflict? Omdat de meeste Palestijnen islamitisch zijn. Dergelijke grootschalige demonstraties voor Darfur, Afghanen in Pakistan, Jemen zien we nergens. Waarom? Omdat dat intra-islamitische aangelegenheden betreffen, en er geen externe boeman aan te wijzen is. Zelfreflectie is onder orthodoxe gelovigen van elke snit onontgonnen gebied.
Maar nu is het Israël. Een buitenstaander. En daar kunnen we alle ellende aan toewijten. Hoeven er geen vervelende discussies gevoerd te worden en kan er gewoon weer met de vinger naar buiten gewezen worden.
Als je soms op fora leest wat voor politiek- en religieus geïnspireerde bagger eruit komt, vermomd als 'Pro-Palestina', waarbij ook altijd nog fijntjes het gehele Westen bij gesleept wordt als schuldige, dan snap je wel dat dit conflict bij de meeste demonstranten leeft om twee redenen:
- Het marxistische en intersectionele denken omtrent het abjecte Westen dat per definitie schuldig is, daarom gaan ook héél progressieve mensen ineens de straat op, nu wel. Darfur, Iran, Jemen... niet interessant.
- Religie: 'broeders en zusters' worden aangevallen en dus sluiten de gelederen zich.
Alleen daarom al is er geen haar op mijn hoofd die eraan denkt met dat soort mensen te gaan 'demonstreren'. Mij te hypocriet.
Ja, alleen gaf ik wel wat meer argumenten. Daar ga je logischerwijze niet op in.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:39 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Kritiek met drogargumenten zoals (waarom demonstreer je niet voor X en Y) ondermijnt inderdaad demonstraties.
Ja.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:46 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Stel de stem voor Palastina is een stem tegen het systeem, de stem voor ER is een stem tegen het systeem, een stem tegen het kapitalistische en individualistische westen. Is de stem dan ook niet automatisch een stem tegen het Neo Liberalisme denken wat we dit sinds de jaren 80 hebben? Een hang naar iets anders als consumentisme als grootste goed? Maar ook met morele vraagtekens bij de omgang met de natuur, de omgang met de underdog Palestina en het probleemoplossend vermogen van de politiek met haar neo liberale gereedschapkist (waarom kan ik geen kamer en later een huis krijgen).
Tegenover het fenomeen van Free Palestine en ER zien we een sterke hang naar rechts en naar populisme. Degeen die hier op stemt ziet onze regering ook tekortschieten met haar op groei gebaseerde manier van denken. Ze ziet een grote instroom aan migranten ok de benodigde groei in stand te houden en problemen die niet opgelost worden. Er is een hang naar iets anders, naar een nostalgische nationalisme.
Zijn beide verschijnsels geen uitwassen van het zelfde probleem?
Ik reageer vooral op je eeuwige argument dat mensen die demonstreren tegen Israel blijkbaar ook voor ieder ander onrecht zouden hebben moeten demonstreren. Dat is gewoon rookgordijnen trekken om hun punt te willen smoren.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:46 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja, alleen gaf ik wel wat meer argumenten. Daar ga je logischerwijze niet op in.
Nee, dat is niet het eeuwige argument.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:50 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik reageer vooral op je eeuwige argument dat mensen die demonstreren tegen Israel blijkbaar ook voor ieder ander onrecht zouden hebben moeten demonstreren. Dat is gewoon rookgordijnen trekken om hun punt te willen smoren.
Ik lees dit en daar reageer ik dus op. Omdat ik me stoor aan iedere keer dat turflijstje waar aan iemand moet voldoen om een punt te mogen maken.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:51 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Nee, dat is niet het eeuwige argument.
Maar doe me een lol, Hex. Als je gewoon te lamlendig bent om te lezen wat er staat, reageer dan niet.
quote:Op maandag 27 mei 2024 19:21 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
We hebben banden met een keur aan dubieuze regimes. Wanneer wordt daar tegen gedemonstreerd?
Voor iemand die continue framed en op de persoon speelt is het niet aan jou om dit soort moralistische postjes te schrijven. Of wellicht is dit juist tekenend voor jou. Echt mooi om te zien hoe jij nooit in staat bent een discussie te voeren. Ben het zelden met Etto eens, maar hij voert de discussie echt op een hoger niveau dan jijquote:Op maandag 27 mei 2024 19:25 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Het is dus een klassiek turflijstjes-drogargument. Je mag dus alleen tegen Israel demonstreren als je dat tegen genoeg andere dubieuze regimes doet.
Ik denk dat het voor een heel groot deel valt te verklaren met het feit dat conservatisme en evangelisatie vaak hand in hand gaan, al helemaal in 1948. Israël speelt een cruciale rol in de einde-der-tijden voorspelling van de Bijbel.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:39 schreef TAmaru het volgende:
Dat gaat dus al heel lang terug, hoewel niet heel duidelijk is waarom de Palestijnen precies door links gesteund worden en Israël door rechts.
Je bedoelt een post die na een brede uiteenzetting kwam waar je verder niet op hebt gereageerd?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:53 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik lees dit en daar reageer ik dus op. Omdat ik me stoor aan iedere keer dat turflijstje waar aan iemand moet voldoen om een punt te mogen maken.
[..]
Bingo.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:53 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Ik denk dat het voor een heel groot deel valt te verklaren met het feit dat conservatisme en evangelisatie vaak hand in hand gaan, al helemaal in 1948. Israël speelt een cruciale rol in de einde-der-tijden voorspelling van de Bijbel.
Als je betere argumenten hebt. Waarom dan toch iedere keer weer dat drogargument?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:54 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Je bedoelt een post die na een brede uiteenzetting kwam waar je verder niet op hebt gereageerd?
Als iemand hier aan het turven is...
Het religieuze? Niet.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben volstrekt niet religieus. Hoe pas ik in dat hokje?
Dat is dan ook niet 'het argument'. En discussie doodslaan? Vergelijk mijn posts even met die van anderen; ik onderbouw waarom ik vind wat ik vind. Als dáár nu eens op gereageerd zou worden, komen we al een stap dichterbij een discussie.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:56 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik ben volstrekt niet religieus. Hoe pas ik in dat hokje?
En ja, Etto, je haalt wel degelijk vaak zelfde drogargument van ja maar waarom niet voor Soedan, Syrie, Oeigoeren enz enz aan. Het slaat gewoon alle discussie dood.
Maar ik demonstreer ook niet voor Soedan of Oeigoeren. En nu? Mag ik niet meer demonstreren voor Palestina?quote:
Die heb ik gegeven, in dit topic, nog geen uur geleden.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:56 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Als je betere argumenten hebt. Waarom dan toch iedere keer weer dat drogargument?
tuurlijk mag je dat, vooral omdat het zo goed laat zien hoe hypocriet deugmensen zijnquote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar ik demonstreer ook niet voor Soedan of Oeigoeren. En nu? Mag ik niet meer demonstreren voor Palestina?
Mijn goedheid...quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Maar ik demonstreer ook niet voor Soedan of Oeigoeren. En nu? Mag ik niet meer demonstreren voor Palestina?
Ja, bij bijvoorbeeld de bouw of de boeren. Gaat niet gebeuren, lijkt me.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:31 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
130 kan wel maar dan moet er ergens anders ingeleverd worden. En sowieso kan 130 alleen op bepaalde wegen, natuurlijk wat vrijwel niet het geval is in de Randstad.
Er lijkt daar geen ruimte te zijn. Het vorige kabinet liep al constant tegen de grenzen aan (en werd constant teruggefloten) en kreeg geen extra ruimte van de EU. Het nieuwe kabinet wil nog verder gaan dan dat. Volkomen kansloos, lijkt me.quote:Stikstof gaat een interessante situatie worden, natuurlijk, de verantwoordelijke minister gaat moeten laveren tussen partijen en rechters. Lijkt mij hoe dan ook pijnlijk te gaan worden.
Ja, goed, ze kunnen de asielopvang verslechteren, en daar nemen ze al een voorschot op door die spreidingswet terug te gaan trekken. Maar ook hier wordt het dan weer het recht tegen de regering en dan gaat de regering wéér verliezen. Dat deed de vorige al en de volgende wil daar nóg verder in gaan.quote:Asielbeleid kan wel aangepast worden, asiel stop zetten kan echter niet en alle aanpak die men voorstelt zal het probleem eerder groter dan kleiner maken, denk ik.
Demonstreer jij voor al die andere groepen dan?quote:Op maandag 27 mei 2024 19:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tuurlijk mag je dat, vooral omdat het zo goed laat zien hoe hypocriet deugmensen zijn
Nee, je turflijstje is uit balans.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij zo vies was van Whataboutisms? Of is dat alleen als anderen die maken?quote:Op maandag 27 mei 2024 20:00 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Demonstreer jij voor al die andere groepen dan?
Nee, deugen is natuurlijk niet de bedoeling. Je moet altijd streven naar het zijn van de totaalhufter. Dat is het hoogst haalbare.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
tuurlijk mag je dat, vooral omdat het zo goed laat zien hoe hypocriet deugmensen zijn
Als je met zulke aids aan komt zetten moet je ook geen mensen de maat nemen dat hun discussieniveau niet hoog genoeg zou zijn natuurlijk.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:59 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Helemaal mee eens, identiteitspolitiek blokkeert inderdaad heel de discussie.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:47 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Ja.
En beide verschijnsels zijn veel en veel te veel bezig met identiteitspolitiek.
Je onderbouwing bestaat tot dusver vooral uit het aanvallen van motieven en het verleggen van aandacht naar andere onderwerpen waartegen geprotesteerd zou moeten worden, daar kunnen we niet al te veel mee als het om de inhoud gaat.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Dat is dan ook niet 'het argument'. En discussie doodslaan? Vergelijk mijn posts even met die van anderen; ik onderbouw waarom ik vind wat ik vind. Als dáár nu eens op gereageerd zou worden, komen we al een stap dichterbij een discussie.
Weerleg het.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:03 schreef Noorse_Kabeltrui het volgende:
[..]
Je onderbouwing bestaat tot dusver vooral uit het aanvallen van motieven en het verleggen van aandacht naar andere onderwerpen waartegen geprotesteerd zou moeten worden, daar kunnen we niet al te veel mee als het om de inhoud gaat.
Nee, je schijnt het vooral heel erg te vinden dat mensen wel tegen Israel demonstreren en niet tegen onrecht X en Y. Maar dat doe je zelf ook nietm dus is het vooral een bekende truuk om anderen te smoren.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:01 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik dacht dat jij zo vies was van Whataboutisms? Of is dat alleen als anderen die maken?
Whatever makes you sleep at night. Als je niet op hypocrisie gewezen wilt worden, probeer dan eens niet hypocriet te zijn en jezelf zo moreel te zien.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:02 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Nee, deugen is natuurlijk niet de bedoeling. Je moet altijd streven naar het zijn van de totaalhufter. Dat is het hoogst haalbare.
Wat bedoel je met dat laatste? Het is niet de bedoeling dat je probeert om een goed mens te zijn?quote:Op maandag 27 mei 2024 20:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Whatever makes you sleep at night. Als je niet op hypocrisie gewezen wilt worden, probeer dan eens niet hypocriet te zijn en jezelf zo moreel te zien.
Mwoah, dat is ook weer niet helemaal waar natuurlijk. Genoeg mensen die interesse hebben in andere delen van de wereld waarin je ziet dat er mensenrechten worden geschonden. Het verschil zit ´m er denk ik in dat het net wat dichterbij is omdat Nederland actief de oorlog steunt met het leveren van wapens aan Israël. Als het gaat om de wijze waarop men in Australië niet altijd even zuiver met de oorspronkelijke bewoners om gaat zorgt ervoor dat men daar wat minder fel in staat, kan ik me zo voorstellen.quote:Op maandag 27 mei 2024 19:58 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Verder heeft Etto natuurlijk een punt, waarom zie je nooit eens boze deugmensen en moslims demonstreren tegen de bezetting van de Westelijke Sahara, of de gruweldaden van de fundamentele islam in Afrika of midden oosten. De waarheid is natuurlijk dat ze zich geen ruk interesseren voor de Palestijnen, maar vooral tegen Israel zijn
Hypocriet ben vooral jijzelf door te gaan doen of je het heul heul erg vind dat die anti Israel demonstranten ook niet tegen onrecht X en Y demonstreren. Maar dat vind je niet. Het is meer een manier om anderen te smoren.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:08 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Whatever makes you sleep at night. Als je niet op hypocrisie gewezen wilt worden, probeer dan eens niet hypocriet te zijn en jezelf zo moreel te zien.
Ik vind het prima dat mensen op vreedzame wijze tegen Israel demonstreren, ik stel daarbij alleen de vraag je waarom deze zichzelf oh zo zelfgerechte mensen nooit hoort over veel grotere slachtingen. Je mag blijkbaar van jou, of liever jij ziet het bekans als morele plicht om kritisch te zijn op Israel, maar kritisch zijn op het moreel kompas van jou wil je weer helemaal niet.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:04 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Nee, je schijnt het vooral heel erg te vinden dat mensen wel tegen Israel demonstreren en niet tegen onrecht X en Y. Maar dat doe je zelf ook nietm dus is het vooral een bekende truuk om anderen te smoren.
Heb niet de indruk dat dit geprobeerd wordt, maar dat het vooral gaat om virtue signaling en als nuttige idioot bezig te zijn in een proxy oorlog.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:11 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
Wat bedoel je met dat laatste? Het is niet de bedoeling dat je probeert om een goed mens te zijn?
En wat nou als je indruk niet klopt?quote:Op maandag 27 mei 2024 20:15 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Heb niet de indruk dat dit geprobeerd wordt, maar dat het vooral gaat om virtue signaling en als nuttige idioot bezig te zijn in een proxy oorlog.
Nog steeds geen antwoord op de vraag.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Hypocriet ben vooral jijzelf door te gaan doen of je het heul heul erg vind dat die anti Israel demonstranten ook niet tegen onrecht X en Y demonstreren. Maar dat vind je niet. Het is meer een manier om anderen te smoren.
Ik zie het niet als morele plicht aangezien ik liever lekker ga fietsen in plaats van ergens tegen Israel gaan schreeuwen zonder nuance.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:13 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Ik vind het prima dat mensen op vreedzame wijze tegen Israel demonstreren, ik stel daarbij alleen de vraag je waarom deze zichzelf oh zo zelfgerechte mensen nooit hoort over veel grotere slachtingen. Je mag blijkbaar van jou, of liever jij ziet het bekans als morele plicht om kritisch te zijn op Israel, maar kritisch zijn op het moreel kompas van jou wil je weer helemaal niet.
Intussen heb ik je nog geen antwoord zien geven op de vraag.
Zie voorlopig geen falsificatie van mijn theorie.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:15 schreef Blastbeat het volgende:
[..]
En wat nou als je indruk niet klopt?
Zou dan toch eens beter opletten, heb daar uitgebreid over geschreven.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:16 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik zie het niet als morele plicht aangezien ik liever lekker ga fietsen in plaats van ergens tegen Israel gaan schreeuwen zonder nuance.
Maar hen gaan verwijten dat ze niet voor onrecht X en Y demonstreren, terwijl jij dat zelf ook niet doet is eveneens hypocriet.
We zien jou ook nooit in topics over boerenprotesten lopen roepen waarom die FDF-lui niet demonstreren tegen onrecht X en Y.
"Ik heb een theorie en totdat die zichzelf onderuit haalt heb ik gelijk!"quote:Op maandag 27 mei 2024 20:17 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zie voorlopig geen falsificatie van mijn theorie.
Nou stel hem nog maar eens dan.quote:Op maandag 27 mei 2024 20:18 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zou dan toch eens beter opletten, heb daar uitgebreid over geschreven.
Maar intussen nog steeds geen antwoord op de vraag.
Ah, zelfs in dit topic en draad let je niet op wat ik schrijf. Maar wel mij aanleunen dat ik geheel andere discussies van maanden geleden niet schreef wat ik daarvan vond.quote:
Maar wie er een examenvak van maakt, leert de jongeren een klein stukje (mijn geschiedenisexamen ging voor de helft over de wolnijverheid in Engeland als basis van de industriële revolutie, de andere helft over WO1) en zorgt er voor dst jongeren die er op dat moment een hekel aan hebben dat waarschijnlijk blijven vinden. Ik vind het net zo onverstandig als een verplichte leeslijst met Mulisch, 't Hart en Reve.quote:Op maandag 27 mei 2024 18:56 schreef EttovanBelgie het volgende:
[..]
Wie de geschiedenis niet kent is gedoemd die te herhalen.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |