Hier kun je alles kwijt over sollicitaties, werksituaties, belastingen, (handelen op) de beurs, hypotheken, beleggingen en salarissen, arbeidscontracten of geschillen met je (huis)baas. Alles over werk, geldzaken en recht dus.
Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).
Vormen van crowdfunding Er zijn 4 vormen van crowdfunding: • Lening crowdfunding • Aandelen crowdfunding • Schenking / Donatie crowdfunding • Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding
Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:
Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP • Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Punt van orde: We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.
Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people. To regret is to compromise
[..] Ja, de rente is wel weer vrij krap maar de totale zekerheden zien er, door de toevoeging van de flat prima uit. Ook een prima en aannemelijk verhaal.
Deze wil ik wel meenemen.
Hun grootste risico is leegstand van dat BBK pand, maar mocht de franchisenemer het niet redden dan zit daar waarschijnlijk vlot weer een ander in. En de grote baas kijkt natuurlijk mee.
[..] Hun grootste risico is leegstand van dat BBK pand, maar mocht de franchisenemer het niet redden dan zit daar waarschijnlijk vlot weer een ander in. En de grote baas kijkt natuurlijk mee.
Het is zeker waar dat dergelijke constructies niet risicoloos zijn. Mocht de huurder/franchisenemer het niet reden kan de lening nemer altijd nog door middels van tips proberen de boel bij te sturen en/of zelf af en toe een dagje mee te draaien. Ze zitten ongeveer 45 minuten van elkaar dus naast een eventuele nieuwe huurder zijn daar nog opties denkbaar.
[..] Het is zeker waar dat dergelijke constructies niet risicoloos zijn. Mocht de huurder/franchisenemer het niet reden kan de lening nemer altijd nog door middels van tips proberen de boel bij te sturen en/of zelf af en toe een dagje mee te draaien. Ze zitten ongeveer 45 minuten van elkaar dus naast een eventuele nieuwe huurder zijn daar nog opties denkbaar.
Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[..] Het is zeker waar dat dergelijke constructies niet risicoloos zijn. Mocht de huurder/franchisenemer het niet reden kan de lening nemer altijd nog door middels van tips proberen de boel bij te sturen en/of zelf af en toe een dagje mee te draaien. Ze zitten ongeveer 45 minuten van elkaar dus naast een eventuele nieuwe huurder zijn daar nog opties denkbaar.
Het kan verkeren natuurlijk maar d'r zit blijkbaar al 27 jaar dezelfde ondernemer op. Dat geeft mij wel enigszins vertrouwen in die zaak.
+ mooie horecalocatie, aardig terras erbij ook, daar moet normaal gesproken wel een huurder voor te vinden zijn + ruime eigen inbreng + prima en courante aanvullende zekerheid + Chinese ondernemers, heb ze wel in de problemen zien komen in mijn portfolio maar ze zijn er altijd weer uitgekomen
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks, "ruim" (twee keer) meegenomen.
In this present crisis, government is not the solution to our problem; government is the problem. From time to time we've been tempted to believe that society has become too complex to be managed by self-rule, that government by an elite group is superior to government for, by, and of the people. To regret is to compromise
[..] Ik weet niet zeker of deze ondernemer er nog in zit. In ieder geval is de winkelformule inmiddels helemaal omgegooid.
Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad een overname. Ik had ff bij KVK gekeken en zag dat het nog steeds dezelfde eenmanszaak is, maar als je op kwalitaria.nl probeert te bestellen krijg je deze melding:
quote:
Bericht van Kwalitaria Délifrance De Beuk Beste gasten, Kwalitaria de Beuk is overgenomen door een nieuwe eigenaar en gaat verder als Big Bread Kitchen. Vanaf 29 april zijn wij tijdelijk gesloten wegens de verbouwing. Vanaf donderdag 2 mei kunt u terecht bij Big Bread Kitchen. Wij hopen u allen terug te zien. Bestellen kan via bigbreadputtershoek.nl en voor meer info houd onze socials in de gaten en via bigbreadkitchen.nl.
Wat dan minder handig is is
SPOILER
CCF 44507 Wollukse Koffie / deelaflos 10%, dit in 1e jr vd looptijd / deze aflos is geen schokkend bedrag gezien de omvang vd lening
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. , maar geeft wel een mate van in control aan door de heren, prima zo
Ik vrees voor een groot probleem bij dit Collin project:
quote:
Beste investeerder, Wij hebben de volledige termijn van de maand maart van Bouwbedrijf H@its*a met leningnummer 40921 nog niet ontvangen. De termijn van maart hebben wij wel op uw rekening courant bijgeschreven. De betaling van maart wordt gecorrigeerd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is. Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie. Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch. Het dossier is overgedragen aan onze intensief beheer adviseur. Wij informeren u zodra er nieuwe relevante informatie beschikbaar is. Via de onderstaande link kunt u meer informatie vinden over het corrigeren van betalingstermijnen, het intensief beheertraject, de leningportefeuille en het rendement. https://www.collincrowdfund.nl/beheer/.
Dit zou wel eens mijn eerste misser sinds twee jaar kunnen gaan worden. Gelukkig niet al te ruim ingestapt. Hopelijk is de eerste hypotheek nog wat waard, maar vrees het ergste. Er is geen WOZ waarde beschikbaar omdat het pand niet meer in gebruik is als woning. Dus blijft er een bouwkavel over...
[..] Dit zou wel eens mijn eerste misser sinds twee jaar kunnen gaan worden. Gelukkig niet al te ruim ingestapt. Hopelijk is de eerste hypotheek nog wat waard, maar vrees het ergste. Er is geen WOZ waarde beschikbaar omdat het pand niet meer in gebruik is als woning. Dus blijft er een bouwkavel over...
Idem, zeer bescheiden inleg, zijn KvK nr uit de ovek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. popt ook niet meer op bij de KvK. In de pitch stond dat hij bezig was aan een villa op de Klamp 8-10 in Langezwaag, daar staat (aug23) streetview (beetje in de straat heen / weer moven) inderdaad zo goed als afgebouwd woonhuis. Zal dus geen winstpakker geweest zijn.
Worst case zal het (bouw)perceel in de Knipe allicht wat opbrengen maar daar kan wel tijdje over heen gaan. Wacht berichtgeving CCF af, maar sinds lange tijd met crowdfunding mogelijk weer een (klein) bleedertje.
[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 16-04-2024 19:41:03 ]
Toch nog een paar Magnums ontvangen van de Weesper Boekhandel, mijn eerste default ooit bij Collin (2017).
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Veel van geleerd
[..] Idem, zeer bescheiden inleg, zijn KvK nr uit de ovek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. popt ook niet meer op bij de KvK. In de pitch stond dat hij bezig was aan een villa op de Klamp 8-10 in Langezwaag, daar staat (aug23) streetview (beetje in de straat heen / weer moven) inderdaad zo goed als afgebouwd woonhuis. Zal dus geen winstpakker geweest zijn.
Worst case zal het (bouw)perceel in de Knipe allicht wat opbrengen maar daar kan wel tijdje over heen gaan. Wacht berichtgeving CCF af, maar sinds lange tijd met crowdfunding mogelijk weer een (klein) bleedertje.
Het bouwbedrijf is inderdaad uitgeschreven
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Ik had gelukkig maar een bescheiden inleg gedaan. Dit zou zo maar eens mijn eerste (gedeeltelijke) afboeking kunnen worden bij Collin (300+ projecten)
[..] Dank voor de link. Voor mijn basisbedrag meegenomen op basis van de vrije goede zekerheden.
Dat is wat zuinigjes geformuleerd. Volgens Collin zijn de zekerheden 'zeer goed' en ik heb zelf ook wel de indruk dat ze niet gauw beter zullen worden dan dit Ik heb zelf een meervoud ingelegd van mijn basisbedrag.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: na 52 van de 60 maanden op een project dat volledig naar 0 aan het aflossen was.
Random vraagje over opstalverzekering en hypotheekhouders. Google beweert dat dit vaak verplicht wordt door hypotheekhouders, maar ik kan me niet herinneren dat een bank mij ooit gevraagd heeft hier een bewijs van te leveren in mijn carrière als huizenbezitter. Ook kan ik elk jaar opnieuw mijn premie vergeten te betalen natuurlijk. Ook kan ik mijn eigen huis in de fik zetten en dan heeft de verzekering geen zin in uitkeren.
Dekken gemiddelde grootbank hypotheekverstrekkers dit risico af? En wij als crowdfunders? Zou het deel van het proces (moeten) zijn om hiernaar te vragen bij het vestigen van hypotheek?
Op woensdag 17 april 2024 10:23 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Random vraagje over opstalverzekering en hypotheekhouders. Google beweert dat dit vaak verplicht wordt door hypotheekhouders, maar ik kan me niet herinneren dat een bank mij ooit gevraagd heeft hier een bewijs van te leveren in mijn carrière als huizenbezitter. Ook kan ik elk jaar opnieuw mijn premie vergeten te betalen natuurlijk. Ook kan ik mijn eigen huis in de fik zetten en dan heeft de verzekering geen zin in uitkeren.
Dekken gemiddelde grootbank hypotheekverstrekkers dit risico af? En wij als crowdfunders? Zou het deel van het proces (moeten) zijn om hiernaar te vragen bij het vestigen van hypotheek?
[..] Ja, dat het verplicht is. Maar hoe checken ze het? Ik vind het een interessante vraag. Ook vanuit crowdfunding...
Niet. Voor die 0,01% die zo dom is om geen opstalverzekering af te sluiten is het de moeite van controleren niet waard. Als bij die domme mensen het huis afbrand 0,0000001% dan hebben die een probleem met de bank zo lijkt me.
In feite hetzelfde met een autoverzekering. Die is ook verplicht. Maar er zijn nog zat mensen die onverzekerd rondrijden. Veroorzaak je een ongeluk dan heb je een probleem.
[ Bericht 10% gewijzigd door zeeland6 op 17-04-2024 10:55:56 ]
[..] Niet. Voor die 0,01% die zo dom is om geen opstalverzekering af te sluiten is het de moeite van controleren niet waard. Als bij die domme mensen het huis afbrand 0,0000001% dan hebben die een probleem met de bank zo lijkt me.
In feite hetzelfde met een autoverzekering. Die is ook verplicht. Maar er zijn nog zat mensen die onverzekerd rondrijden. Veroorzaak je een ongeluk dan heb je een probleem.
In Engeland (ik weet niet of het hier ook zo is) heeft de verkeerspolitie een computertje aan boord waarmee ze simpel een kenteken kunnen natrekken op verzekering. Die zetten ze dan gelijk aan de kant Dus met auto's kan het wel, waarom dan niet met huizen zou je zeggen. Misschien omdat huizen geen ongelukken veroorzaken met schade aan derden, zal het antwoord wel zijn.
Je hebt gelijk dat je oliedom moet zijn om de opstalverzekering niet te betalen maar mensen in heftige geldnood doen soms onverantwoorde dingen.....
[..] In Engeland (ik weet niet of het hier ook zo is) heeft de verkeerspolitie een computertje aan boord waarmee ze simpel een kenteken kunnen natrekken op verzekering.
Hier ook. Sterker nog, het is openbare informatie, iedereen kan het zien op www.rdw.nl.
Tuurlijk kan het met huizen ook, maar er is imo geen reden om het wettelijk verplicht te stellen. Zonder verplichting lijkt me het oprichten en onderhouden van een centraal register niet direct een algemeen belang dienen; het brengt immers best wel wat kosten met zich mee (en privacy issues).
Op woensdag 17 april 2024 10:46 schreef zeeland6 het volgende: zo dom is om geen opstalverzekering af te sluiten is het de moeite van controleren niet waard. Als bij die domme mensen het huis afbrand 0,0000001% dan hebben die een probleem met de bank zo lijkt me.
Ja dus er zijn zat mensen die onverzekerd rondrijden en derhalve ws ook zat mensen die hun opstalverzekering vergeten of niet betalen. En de hypotheekhouder heeft dan vooral het probleem bij een grote schade, namelijk de complete zekerheid achter hun lening valt onverwacht weg en de leningnemer gaat lekker in de schuldsanering met tonnen aan schuld. Toch?
Zou de reden dat dit niet dichtgetimmerd is en je hier nooit iets over hoort zijn dat de kans dat een huis afbrandt relatief klein is? Ja en ws zijn huizenbezitters gemiddeld iets verantwoordelijker dan de gemiddelde autobezitter.
[..] In Engeland (ik weet niet of het hier ook zo is) heeft de verkeerspolitie een computertje aan boord waarmee ze simpel een kenteken kunnen natrekken op verzekering. Die zetten ze dan gelijk aan de kant Dus met auto's kan het wel, waarom dan niet met huizen zou je zeggen. Misschien omdat huizen geen ongelukken veroorzaken met schade aan derden, zal het antwoord wel zijn.
Je hebt gelijk dat je oliedom moet zijn om de opstalverzekering niet te betalen maar mensen in heftige geldnood doen soms onverantwoorde dingen.....
Auto is een wettelijke verplichting (WAM) Opstal niet.
Aah ja, dat maakt echt sense. Een overkoepelende secundaire opstalverzekering die schade dekt voor de hypotheekhouder in alle gevallen dat de primaire opstalverzekeringen van leningnemers er niet blijken te zijn of niet dekken, inclusief bij opzet/brandstichting. Dat zouden wij misschien als crowdfunders ook moeten hebben en hoeft denk ik ook niet heel duur te zijn.
[..] Ja dus er zijn zat mensen die onverzekerd rondrijden en derhalve ws ook zat mensen die hun opstalverzekering vergeten of niet betalen. En de hypotheekhouder heeft dan vooral het probleem bij een grote schade, namelijk de complete zekerheid achter hun lening valt onverwacht weg en de leningnemer gaat lekker in de schuldsanering met tonnen aan schuld. Toch?
Zou de reden dat dit niet dichtgetimmerd is en je hier nooit iets over hoort zijn dat de kans dat een huis afbrandt relatief klein is? Ja en ws zijn huizenbezitters gemiddeld iets verantwoordelijker dan de gemiddelde autobezitter.
Uiteraard. Kosten wegen niet tegen de baten op. Vroegah was het zo dat de bank de opstalverzekering bij de eigen bank verplicht stelde. Zo kon men het controleren. Maar die koppelverkoop zal wel niet meer mogen. Het was in mijn tijd bij de bank een leuk verdienmodel. Veel te dure opstalverzekeringen "verkopen".
Geldnemer dient een kopie van de polis van de opstalverzekering alsmede een recent betaalbewijs waaruit blijkt dat de premie is voldaan te verstrekken aan SamenInGeld. Dit betaalbewijs dient vervolgens jaarlijks na betaling te worden verstrekt ten einde aan te tonen dat de verzekering in stand is gebleven.
Dat is ook een goede oplossing van SiG en direct in ons belang als funders! Als SiG dit kan, dan moeten CCF en GVE dit ook kunnen. Of zouden ze het al doen?
Op dinsdag 16 april 2024 16:57 schreef Horsemen het volgende: Nieuwe 12 maanden Collin lening. Dit betreft een herfinanciering van 2 eerdere projecten:
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Edit: na 52 van de 60 maanden op een project dat volledig naar 0 aan het aflossen was.
We krijgen nu zes extra rentetermijnen, maar dat bedrag is hoger dan de rente die hij zou hebben betaald als hij het resterende aflossingsschema had gevolgd. Het zal voor alle partijen geen enorm verschil maken, maar qua werkwijze wel vreemd dat hij dan niet gewoon de som van alle resterende termijnen (aflossing + rente) betaalde / mocht betalen aan CCF.
Met tweede hypotheek op bedrijfspand en ook op woning.
Bij woordkeuze van deze tekst "bij het terugbetalen van de COVID-steun aan de fiscus" krijg ik vooral kriebels en vragen, want uitstel belastingen (wat ook COVID-steun was) moet niemand terugbetalen maar gewoon alsnog betalen want dat was zoals altijd aangekondigd uitstel van betaling en geen gift. Terugbetalen van TOGS / TVL / NOW omdat daar geen voldoende recht op was zou al vrij snel snel duidelijk moeten zijn geweest en mag geen verrassing zijn (en daar zou omzet tegenover moeten staan).
Er is weliswaar een tweede hypotheek op de woning en bedrijfspand, maar ik verwacht dat woning niet los van bedrijfspand verkocht/gebruikt mag worden. Er lijkt een flinke ruimte te zijn (taxatie/woz tov openstaande schuld, maar de huisbank zou zomaar ook eens partij bij de hypotheek kunnen zijn en dan is die 2e hypotheek uiteindelijk niets waard en maakt die bank gewoon aanspraak op eerste 900k+kosten, en daar lijkt me de rente dan ook naar.
Met tweede hypotheek op bedrijfspand en ook op woning.
Interessant project. Typisch een onderneming waarvoor crowdfunding bedoeld is. Maar ze hebben het zwaar.
Als ik de huidige waarde van het bedrijfsgedeelte schat op 350K (staat niet apart vermeld) dan is de overwaarde 155K. Dat houdt in dat het eigen vermogen zonder de overwaarde dus 88K negatief is. En dat op een balanstotaal van 1,2 mio (zonder de overwaarde). Een schuldenlast van 1,3 mio dus.
Daar word je niet vrolijk van. Toch hoeft het niet kansloos te zijn als het herstel vanaf 2023 zich doorzet. En de zekerheid is althans op papier ruim voldoende.
[..]Er is weliswaar een tweede hypotheek op de woning en bedrijfspand, maar ik verwacht dat woning niet los van bedrijfspand verkocht/gebruikt mag worden. Er lijkt een flinke ruimte te zijn (taxatie/woz tov openstaande schuld, maar de huisbank zou zomaar ook eens partij bij de hypotheek kunnen zijn en dan is die 2e hypotheek uiteindelijk niets waard en maakt die bank gewoon aanspraak op eerste 900k+kosten, en daar lijkt me de rente dan ook naar.
De schuld aan de bank, los van de hypotheek, is op dit moment circa 20K (eind mei), dus dat zou het grote probleem niet moeten zijn?
[..] Bij woordkeuze van deze tekst "bij het terugbetalen van de COVID-steun aan de fiscus" krijg ik vooral kriebels en vragen, want uitstel belastingen (wat ook COVID-steun was) moet niemand terugbetalen maar gewoon alsnog betalen want dat was zoals altijd aangekondigd uitstel van betaling en geen gift. Terugbetalen van TOGS / TVL / NOW omdat daar geen voldoende recht op was zou al vrij snel snel duidelijk moeten zijn geweest en mag geen verrassing zijn (en daar zou omzet tegenover moeten staan).
De woordkeus is inderdaad ongelukkig, maar als gevolg van de corona crisis, was er weinig winst c.q. verlies waardoor de cashflow onvoldoende was en daardoor de belastingen niet konden worden betaald. Dat er daarna herstel optreedt van de winstgevendheid wil natuurlijk niet zeggen dat de liquiditeit na korte tijd weer snel op peil is. Bij een kapitaalintensief bedrijf als dit horen forse (lease)lasten van materieel. Dat liep allemaal door in de slappe periode.
Ik begrijp alleen niet goed dat de corona-schuld niet wordt uitgesmeerd, iets wat ik bij relaties van mij wel zie.
[..] De schuld aan de bank, los van de hypotheek, is op dit moment circa 20K (eind mei), dus dat zou het grote probleem niet moeten zijn?
Op dit moment inderdaad niet (ik was gaan schrijven voordat ik klaargelezen was) maar kan uiteindelijk wel meer worden. Maar er zou nu wel voldoende ruimte over moeten zijn, wel opvallend dat de huisbank op basis van de ruimte op de inschrijving toch niet meer lijkt mee te willen doen. Het zou een mooi crowdfunding project kunnen zijn, maar gezien de info zitten er voor mij toch teveel losse eindjes aan.
aanvulling: Ik zie nu DLL (De Lage Landen neem ik aan?) als leasemij, dat is (of was?) toch ook een dochter van Rabo? In dat geval sluit ik een uiteindelijke (indirecte) link met die inschrijving toch niet uit en zou dat ook wel eens een reden kunnen zijn dat de Rabo mogelijk geen interesse had in die aanvullende financiering
[ Bericht 14% gewijzigd door tnhb op 17-04-2024 17:05:13 (dll) ]
Deze volledig hypothecair gedekte financiering bedraagt in totaal ¤ 5.200.000,- en wordt ingevuld middels ¤ 2.600.000,- via deze crowdfund lening en ¤ 2.600.000,- via een private lening. Er wordt hierbij gewerkt met communicerende vaten, waardoor de omvang van de leningen kan veranderen. De totale lening zal altijd maximaal ¤ 5.200.000,- bedragen.
Oud klooster aangekocht om te gaan herontwikkelen. In de tussentijd wil hij het verhuren aan arbeidsmigranten en statushouders. Er is afstemming met de diverse instanties over de tijdelijke invulling en de structurele nieuwe bestemming. De vermogende ondernemer verwacht hierover duidelijkheid te krijgen binnen de looptijd van deze financiering. Als extra onderpand voor de investeerders wordt een eerste hypothecaire inschrijving op twee verhuurde panden in Breda gevestigd.
Stemronde voor CCF Cafe De* T*llenst*ghe. Deze loopt nu net een jaartje, maar de ondernemer heeft liquiditeitsspanning. Voorstel om de aflossingen tot oktober op te schorten, maar de rente tot oktober te verhogen van 9% naar 9.5%. Lening is ruim gedekt door een 2e hypotheek, dus erbij inschieten zal wel niet gebeuren.
SPOILER
Op woensdag 17 april 2024 15:52 schreef boriq het volgende: Stemronde voor CCF Cafe De* T*llenst*ghe. Deze loopt nu net een jaartje, maar de ondernemer heeft liquiditeitsspanning. Voorstel om de aflossingen tot oktober op te schorten, maar de rente tot oktober te verhogen van 9% naar 9.5%. Lening is ruim gedekt door een 2e hypotheek, dus erbij inschieten zal wel niet gebeuren.
Zit hier ook in, ws omdat 8.5% destijds bijzonder aantrekkelijk was. Openstaand 246k, WOZ waarde pand nu 250k, met eerste hypotheek ~ 120k. Dus meer dan de helft hypothecair gedekt. Ik hoop dat ze hun opstalverzekering wel kunnen betalen!
Geldnemer dient een kopie van de polis van de opstalverzekering alsmede een recent betaalbewijs waaruit blijkt dat de premie is voldaan te verstrekken aan SamenInGeld. Dit betaalbewijs dient vervolgens jaarlijks na betaling te worden verstrekt ten einde aan te tonen dat de verzekering in stand is gebleven.
Er staat helemaal niet dat SIG het jaarlijks checkt, alleen dat geldnemer jaarlijks een bewijsje op moet sturen. Misschien ben ik te cynisch maar ik vraag me af of het bij SIG wel op zou vallen als de geldnemer het opsturen even 'vergeet'. Er staan ook geen sancties op, alleen als er geen verzekering blijkt te zijn mag de stichting op kosten van de leningnemer een verzekering afsluiten. Maar tegen de tijd dat ze daar achter komen is de brandweer al weer terug op de kazerne waarschijnlijk.
Deze volledig hypothecair gedekte financiering bedraagt in totaal ¤ 5.200.000,- en wordt ingevuld middels ¤ 2.600.000,- via deze crowdfund lening en ¤ 2.600.000,- via een private lening. Er wordt hierbij gewerkt met communicerende vaten, waardoor de omvang van de leningen kan veranderen. De totale lening zal altijd maximaal ¤ 5.200.000,- bedragen.
Oud klooster aangekocht om te gaan herontwikkelen. In de tussentijd wil hij het verhuren aan arbeidsmigranten en statushouders. Er is afstemming met de diverse instanties over de tijdelijke invulling en de structurele nieuwe bestemming. De vermogende ondernemer verwacht hierover duidelijkheid te krijgen binnen de looptijd van deze financiering. Als extra onderpand voor de investeerders wordt een eerste hypothecaire inschrijving op twee verhuurde panden in Breda gevestigd.
Linkje:
SPOILER
Op woensdag 17 april 2024 18:33 schreef Zomaarevenkijken het volgende: Er staat helemaal niet dat SIG het jaarlijks checkt, alleen dat geldnemer jaarlijks een bewijsje op moet sturen. Misschien ben ik te cynisch maar ik vraag me af of het bij SIG wel op zou vallen als de geldnemer het opsturen even 'vergeet'.
Misschien even navragen bij SIG dan? Meestal reageren ze wel op e-mails met dit soort vragen.
[ Bericht 6% gewijzigd door dyna18 op 18-04-2024 09:14:34 ]
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier ben ik dus echt zwaar op tegen hè, verlengen onder dezelfde voorwaarden. Snap dat ze het proberen met 3% rente (en 4% rente einde looptijd), maar het lijkt me toch dat de meesten hier tegen stemmen.
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Hier ben ik dus echt zwaar op tegen hè, verlengen onder dezelfde voorwaarden. Snap dat ze het proberen met 3% rente (en 4% rente einde looptijd), maar het lijkt me toch dat de meesten hier tegen stemmen.
Vandaag heb ik een klein bedragje ontvangen van WVJG zonder vermelding van project. Zou dit ook iets te maken hebben met Lelystad?
Van CCF krijgen we een deelaflossing vanuit een pand dat niet onder de zekerheden valt:
quote:
Via deze weg willen wij u informeren over de gedeeltelijke vervroegde aflossing conform pitch van de lopende lening van Oldenburger Vastgoed B.V. 4 met leningnummer 43170. Hierover is het volgende vermeld in de pitch: ‘Men heeft de mogelijkheid om gedurende de looptijd van de lening, in afwijking van de Algemene Voorwaarden, bij verkoop van een object vervroegd af te lossen tegen 1 maand vergoedingsrente. Bij verkoop per object zal het volgende minimaal worden afgelost: o Botersteeg 1B; ¤ 130.000 o Botersteeg 1; ¤ 175.000 o Botersteeg 1A; ¤ 175.000 o Bentheimerstraat 10; ¤ 135.000 o Bentheimerstraat 10A; ¤ 160.000 o Hoofdkade 104; ¤ 200.000 o Woonhuis; ¤ 150.000 ‘ De Hoofdkade 4 is verkocht. Zojuist hebben wij de gedeeltelijke aflossing ter hoogte van ¤ 200.000,- en 1 maand vergoedingsrente pro rato uw investering op uw rekening courant bijgeschreven
Op donderdag 18 april 2024 18:05 schreef KrekelJapie het volgende: Van CCF krijgen we een deelaflossing vanuit een pand dat niet onder de zekerheden valt: [..] .
Op donderdag 18 april 2024 20:42 schreef Collin63 het volgende: Dit is dan wel weer mooi van Crowdrealestate om de investeerders op deze manier op de hoogte te houden.
Mwahh.. ik ben misschien een azijnzeiker maar ik ben iets minder enthousiast.
• Een platform moet consistent werken. Dus van álle projecten periodieke updates geven óf het helemaal achterwege laten.
• Van de garageboxen kregen we ook positieve updates maar toen het op terugbetalen aankwam, toen gaf leningnemer niet thuis. Dus dan is de waarde van die updates ook maar zeer beperkt voor mij.
Op woensdag 17 april 2024 10:23 schreef ShowMeTheMoney het volgende: Random vraagje over opstalverzekering en hypotheekhouders. Google beweert dat dit vaak verplicht wordt door hypotheekhouders, maar ik kan me niet herinneren dat een bank mij ooit gevraagd heeft hier een bewijs van te leveren in mijn carrière als huizenbezitter. Ook kan ik elk jaar opnieuw mijn premie vergeten te betalen natuurlijk. Ook kan ik mijn eigen huis in de fik zetten en dan heeft de verzekering geen zin in uitkeren.
[..] Niet. Voor die 0,01% die zo dom is om geen opstalverzekering af te sluiten is het de moeite van controleren niet waard. Als bij die domme mensen het huis afbrand 0,0000001% dan hebben die een probleem met de bank zo lijkt me.
[..] Ja dus er zijn zat mensen die onverzekerd rondrijden en derhalve ws ook zat mensen die hun opstalverzekering vergeten of niet betalen. En de hypotheekhouder heeft dan vooral het probleem bij een grote schade, namelijk de complete zekerheid achter hun lening valt onverwacht weg en de leningnemer gaat lekker in de schuldsanering met tonnen aan schuld. Toch?
[..] Uiteraard. Kosten wegen niet tegen de baten op. Vroegah was het zo dat de bank de opstalverzekering bij de eigen bank verplicht stelde. Zo kon men het controleren. Maar die koppelverkoop zal wel niet meer mogen. Het was in mijn tijd bij de bank een leuk verdienmodel. Veel te dure opstalverzekeringen "verkopen".
Er staat helemaal niet dat SIG het jaarlijks checkt, alleen dat geldnemer jaarlijks een bewijsje op moet sturen. Misschien ben ik te cynisch maar ik vraag me af of het bij SIG wel op zou vallen als de geldnemer het opsturen even 'vergeet'. Er staan ook geen sancties op, alleen als er geen verzekering blijkt te zijn mag de stichting op kosten van de leningnemer een verzekering afsluiten. Maar tegen de tijd dat ze daar achter komen is de brandweer al weer terug op de kazerne waarschijnlijk.
Ik zat het forum van de afgelopen dagen nog even door te lezen waarbij terecht de opmerkingen zijn geplaatst m.b.t. bij de meeste platforms ontbreken van controle op brandverzekeringen. Zelf denk ik dat als je een dergelijke controle goed wil uitvoeren de kosten nog aardig kunnen oplopen, ondanks dat het misschien op projectbasis wel weer mee kan vallen maar voor je het weet is er een medewerker een halve dag per week mee bezig.
Het systeem van SiG lijkt inderdaad een mooie stok achter de deur maar alleen de extra verzekering van Mogelijk.nl lijkt het in de praktijk echt af te dekken. De exacte voorwaarden heb ik overigens niet doorgelezen. Blijft over dat het natuurlijk allemaal kan maar ook allemaal geld kost.
[..] Dit zou wel eens mijn eerste misser sinds twee jaar kunnen gaan worden. Gelukkig niet al te ruim ingestapt. Hopelijk is de eerste hypotheek nog wat waard, maar vrees het ergste. Er is geen WOZ waarde beschikbaar omdat het pand niet meer in gebruik is als woning. Dus blijft er een bouwkavel over...
[..] Idem, zeer bescheiden inleg, zijn KvK nr uit de ovek
SPOILER
Wat betreft bovenstaande project zou ik ook niet weten hoe je een dergelijk probleem kunt tackelen. Zelf zag ik dit project eerlijk gezegd niet echt als een ontwikkelproject maar meer als een normale renovatie. Het geld voor de renovatie moest uiteindelijk inderdaad wel van een al lopend ontwikkelproject vandaan komen. Mijn idee toentertijd was, stel dat het geld voor de renovatie niet op tafel komt dan kan hij het woonhuis altijd weer verkopen, al dan niet met wat verlies.
Zelf had ik echt niet verwacht dat hij de woning tot de grond toe zou afbreken. Wie doet zoiets, en al helemaal niet zolang er niet een daadwerkelijke koper zou zijn voor een eventueel nieuw te bouwen huis, zoals dit nu op Funda staat? Of heb ik bij dit project iets over het hoofd gezien?
Is zo iets nog naar de toekomst toe nog te ondervangen vraag ik mij dan af of moet je nu ook al terughoudend worden om te investeren in een woning die nog gerenoveerd/opgeknapt moet worden?
Garageboxen Emmerik 19-04-2024 Afgelopen dinsdag heeft er wederom een overleg plaatsgevonden bij de initiatiefnemer op kantoor. Hierbij zijn de onderliggende documenten doorlopen ter financiële onderbouwing van de verdere afwikkeling. Door de financiële verwevenheid van de diverse garageparken was dit complexer dan beoogd. Om de afwikkeling te bespoedigen wordt nu toegewerkt naar de overname en herfinanciering van de projecten. Het garageboxenpark in Emmerik is reeds opgeleverd en beschikt over een ruime overwaarde. Als extra zekerheid en tegemoetkoming voor de huidige uitloopperiode zal een aanvullende hypothecaire zekerheid worden gevestigd op een ander opgeleverd park van de initiatiefnemer in het Duitse Lehre. Wij verwachten u binnen enkele weken duidelijkheid te kunnen geven over het overname- of herfinancieringstraject en daarmee de aflossing.
NLI heeft maar besloten dat de extra rente niet betaald hoeft te worden... So much voor de bepaling 3.2 in de leenovereenkomst:
Artikel 3 - Rente 3.1 Over de Schuld is de Ondernemer vanaf begin van de looptijd een rente verschuldigd van zes en een kwart procent (6,25%) per jaar. Daarnaast is de Ondernemer een vergoeding verschuldigd van een kwart procent (0,25%) per maand over het Investeringsbedrag, te voldoen bij aflossing van de lening. De kosten voor het aanhouden 3.2 De in artikel 3.1. vermelde rente kan niet gewijzigd worden.
(ja, de laatste halve zin van 3.1 staat zo in het contract)
Hele bericht:
SPOILER
Op vrijdag 19 april 2024 12:22 schreef rubenl het volgende: Nieuwe investeringskans linkje voor NHVP B.V. 5, verlenging/aflossing van NHVP B.V. 3 naar 30 maanden met 8.5% rente.
SPOILER
Op zich redelijke zekerheden. Wat mij alleen opvalt is dat de borgstelling in de vorige lening Materiële Waarde had, maar nu morele waarde. Dus eigenlijk weinig waard.
Op vrijdag 19 april 2024 11:17 schreef Collin63 het volgende: Garageboxen Emmerik 19-04-2024 Afgelopen dinsdag heeft er wederom een overleg plaatsgevonden bij de initiatiefnemer op kantoor. Hierbij zijn de onderliggende documenten doorlopen ter financiële onderbouwing van de verdere afwikkeling. Door de financiële verwevenheid van de diverse garageparken was dit complexer dan beoogd. Om de afwikkeling te bespoedigen wordt nu toegewerkt naar de overname en herfinanciering van de projecten. Het garageboxenpark in Emmerik is reeds opgeleverd en beschikt over een ruime overwaarde. Als extra zekerheid en tegemoetkoming voor de huidige uitloopperiode zal een aanvullende hypothecaire zekerheid worden gevestigd op een ander opgeleverd park van de initiatiefnemer in het Duitse Lehre. Wij verwachten u binnen enkele weken duidelijkheid te kunnen geven over het overname- of herfinancieringstraject en daarmee de aflossing.
Wat mij betreft is dit een brevet van onvermogen dat CRE zichzelf hiermee afgeeft. Ze hadden dus kennelijk weer helemaal geen goed beeld van de situatie die ze gefinancierd hebben. Meer dan terecht dat Peppi en Kokki geen vergunning van de AFM hebben gekregen, lijkt mij.
Nog een nieuwe Collin maar nu met een 2e hypotheek. Deze is ook wel nodig want ondanks de betere resultaten in 2022 en 2023 zijn er flinke schulden: Wi-safety V.O.F. ¤ 90.000 | 9,0% rente | 60 maanden
[..] Wat mij betreft is dit een brevet van onvermogen dat CRE zichzelf hiermee afgeeft. Ze hadden dus kennelijk weer helemaal geen goed beeld van de situatie die ze gefinancierd hebben. Meer dan terecht dat Peppi en Kokki geen vergunning van de AFM hebben gekregen, lijkt mij.
Ze verwachten zelf nog steeds dat ze de vergunning zullen gaan krijgen, gezien de blog van deze week:
Overigens geldt voor de garageboxen Erfurt hetzelfde als voor de garageboxen Emmerik.
Verder loopt ook het destijds met 6 maanden verlengde project Gümbel II nog verder uit:
quote:
Verzorgingshuis Gümbel II 19-04-2024
De initiatiefnemer heeft momenteel bij een bank de herfinanciering van de propositie in voorbereiding. Enkele aanvullende documenten zijn deze week nog door de bank opgevraagd, waarna de bank definitief kan instemmen met de financiering. Maximaal wordt hiervoor gerekend met een termijn van twee maanden. Gedurende deze uitloopperiode blijft uiteraard de vaste en eind vorig jaar verhoogde rentevergoeding van 7% per jaar van kracht.
Op vrijdag 19 april 2024 14:52 schreef Horsemen het volgende: Nog een nieuwe Collin maar nu met een 2e hypotheek. Deze is ook wel nodig want ondanks de betere resultaten in 2022 en 2023 zijn er flinke schulden: Wi-safety V.O.F. ¤ 90.000 | 9,0% rente | 60 maanden
[..] Dit bedrijf heeft in het verleden ook een project bij FNC gehad, meen ik.
Bij FnC hebben er minimaal 2 verschillende gelopen die voor zover ik dat nog kan nakijken beide netjes betaald hebben.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Of de mensen achter de nieuwe Collin lening er ook een lening gehad hebben weet ik niet.
Aanvulling: Staat netjes in de pitch.
quote:
Wi-safety V.O.F. heeft een leaseovereenkomst met een termijnbedrag van ¤ 485,27 excl BTW en een resterend aantal termijnbedragen van 38. Daarnaast heeft Capitalbox aan Wi-safety V.O.F. een lening verstrekt, waarvan de maandelijkse aflossing ¤ 430,22 bedraagt. De laatste aflossing zal plaatsvinden op 06-10-2026. Wi-safety V.O.F. heeft ook een lening bij Funding Circle met een openstaand saldo per 15-01-2024 van ¤ 11.120,42. De maandelijkse annuïteit bedraagt ¤ 1.062,10. De laatste betaling zal plaatsvinden op 15-12-2024.
[ Bericht 11% gewijzigd door Horsemen op 19-04-2024 15:47:35 ]
Ah, overheen gelezen blijkbaar. Maar dat gaat blijkbaar over een lening van nadat FNC was gestopt met crowdfundleningen. De lening die ik in gedachten had is een paar jaar geleden al afgerond.
Ik hoop het wel. Normaal gesproken is de stemmings uitslag binnen een paar uur binnen. Dat het nu langer duurt is misschien een goed teken. Ondernemer casht enorm met verkoop, mag dan best wat over hebben voor de investeerders
Ik zat het forum van de afgelopen dagen nog even door te lezen waarbij terecht de opmerkingen zijn geplaatst m.b.t. bij de meeste platforms ontbreken van controle op brandverzekeringen. Zelf denk ik dat als je een dergelijke controle goed wil uitvoeren de kosten nog aardig kunnen oplopen, ondanks dat het misschien op projectbasis wel weer mee kan vallen maar voor je het weet is er een medewerker een halve dag per week mee bezig.
Het systeem van SiG lijkt inderdaad een mooie stok achter de deur maar alleen de extra verzekering van Mogelijk.nl lijkt het in de praktijk echt af te dekken. De exacte voorwaarden heb ik overigens niet doorgelezen. Blijft over dat het natuurlijk allemaal kan maar ook allemaal geld kost.
Je zou het redelijk kunnen automatiseren. Stuur jaarlijks mails eruit en vraag leningnemers pdf's te uploaden als bewijs. En escaleer als ze het niet doen. Als ze het wel doen, moet iemand er idd wel met een half oog naar kijken.
Niet waterdicht, maar werkt wel als een reminder dat dit op orde moet zijn.
De grootste zwakte is misschien wel dat projecten waar de leningnemer niet meer betaalt, deze waarschijnlijk ook zijn verzekeringen niet meer betaalt. Dus projecten die al problemen hebben worden zo nog risicovoller.
Wellicht kun je jouw C64 nog overdoen aan MaxCF. Want volgens mij proberen ze daar nu om d.m.v. een telraam en kladblok uit te rekenen hoe ze de gelden van Corbelo moeten verdelen onder de investeerders....
Ik heb de laatste 3 updates van CRE project Maarssen eens even onder elkaar gezet. Project is eind 2021 opgestart, oorspronkelijke looptijd 18 maanden. Destijds éérst 3 maanden uitgelopen en daarna met 6 maanden verlengd, tegen dezelfde schamele 5% rente. Eind januari had deze dan eindelijk afgelost zullen gaan worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In februari maakten ze nog een krachtig statement en had ik de indruk dat ze goed bezig waren, Maar helaas...
Op woensdag 10 april zouden ze dan de knoop eindelijk gaan doorhakken. Nog weer niets van gehoord natuurlijk.
Dit betreft hier een 'niet-Harthoorn lening' dus hier zou je verwachten dat ze in dit geval zouden doorpakken. Maar nee hoor... ook hier lijkt de leningnemer weer degene te zijn die het hardst aan de terugbetalings-touwtjes trekt,
Donderdag hebben wij u een verlengingsvoorstel gedaan voor project 'Zorgwoningen in Lelystad'. Hoewel het merendeel van de investeerders akkoord is gegaan met het voorstel, kregen wij van een aantal van u het verzoek om dan nog eens naar het rentepercentage te kijken. Deze feedback hebben wij ter harte genomen en in overleg met de ondernemer hebben wij besloten om het rentepercentage te verhogen met 1% over de verlengingsperiode (uit te keren aan het einde van de looptijd). Dit geldt uiteraard ook als u al akkoord had gegeven op het eerdere voorstel van vandaag. Het totale bruto rendement gedurende de looptijd is dus 3%, met een uitkering van een extra 5% aan het einde van de looptijd. Het totaal komt hiermee op 8%.
Op zaterdag 20 april 2024 11:57 schreef InVestEerder het volgende: Ik heb de laatste 3 updates van CRE project Maarssen eens even onder elkaar gezet. Project is eind 2021 opgestart, oorspronkelijke looptijd 18 maanden. Destijds éérst 3 maanden uitgelopen en daarna met 6 maanden verlengd, tegen dezelfde schamele 5% rente. Eind januari had deze dan eindelijk afgelost zullen gaan worden.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.In februari maakten ze nog een krachtig statement en had ik de indruk dat ze goed bezig waren, Maar helaas...
Op woensdag 10 april zouden ze dan de knoop eindelijk gaan doorhakken. Nog weer niets van gehoord natuurlijk.
Dit betreft hier een 'niet-Harthoorn lening' dus hier zou je verwachten dat ze in dit geval zouden doorpakken. Maar nee hoor... ook hier lijkt de leningnemer weer degene te zijn die het hardst aan de terugbetalings-touwtjes trekt,
ik plaats inmiddels grote vraagtekens bij het platform. alles lijkt volledig stil te liggen. die vergunning duurt ook echt te lang.
[..] Op zich redelijke zekerheden. Wat mij alleen opvalt is dat de borgstelling in de vorige lening Materiële Waarde had, maar nu morele waarde. Dus eigenlijk weinig waard.
idem, bovendien betreft het in mijn ogen "moeilijke panden" , vaak monumentaal & oud waarmee hij bezig is. Geeft in het vergunningentraject mbt herontwikkeling ( verkamering / appartementen) lijkt mee gedoe. Plus is met dit soort oude panden de verbouwingskosten moeilijk te begroten. het zal geen Binnenhof in het klein worden, maar je loopt altijd tegen "extra" zaken aan. Ik heb met denk ik 2 projecten van Fred meegedaan, laat Fred verder lopen, cash is not yet king bij Fred.
En vwb onze klusjes-sloper in de Knipe. voorzover ik kan zien op streetview heeft hij gesloopt wat weg moest voor de nieuwbouw (dak - woning wordt met extra etage hoger) en achtermuren (woning wordt dieper), maar verder is hij dan ook niet gekomen. Maar met hetgeen er stond en hetgeen het moet worden weet je dat je op slopershoogte zit, in beginsel weet je dat met een oud hutje op je perceel dat een "villa" moet worden, niet erg, maar dan moet wel je plan kloppen. En dat is hier niet ...helaas.
Cambreur 3 ook laten lopen, twijfel of het op KT tot een verbouwing komt waarmee hij kan cashen. De huidige opbrengsten zijn beperkt 4k-6k per jaar, plus is dat het vergunningstraject doorlopen is, maar de verbouwing zal een forse tijds & ¤ invest-vragen (>12mnd) . Waarbij nog maar de vraag is of het met de huidige beschikbare ¤ lukt.
[ Bericht 9% gewijzigd door peterc op 21-04-2024 14:31:13 ]
Transformatie Maarssen 22-04-2024 Recentelijk heeft de initiatiefnemer meerdere financieringsvoorstellen ontvangen. De Stichting ontving vandaag van het notariaat, die namens de leningnemer optreedt, een verzoek om het hypotheekrecht te royeren. Er is zowel bij het notariaat als bij de initiatiefnemer informatie opgevraagd om de zekerheid van het royement en de bijbehorende aflossing te bevestigen.
Op maandag 22 april 2024 15:09 schreef crowder07 het volgende: Vandaag 3 leningen Corbelo geboekt. Geboekt als achterstallige rente en aflossing. Totaal werd nu ongeveer 61% betaald.
Een bedroevend resultaat natuurlijk. Ik zat in 1 van deze projecten (heb gelukkig maar heel minimaal geïnvesteerd bij MaxCF). Ruim 2 jaar na betaling zo'n 37% van m'n oorspronkelijke inleg terug + ca. 20% aan rente. Beslist geen score om op een verjaardagsfeestje de show mee te stelen Ik vond overigens nergens een berekening c.q. uitleg van MaxCF. Het is mij niet geheel duidelijk of ze betreffende projecten nu als geheel afgewikkeld beschouwen.
Bij volgende projecten verwacht ik overigens een nóg slechter resultaat, want de receivers snoepen waarschijnlijk iedere dag wat van ons geld af.
Omdat ik ruim een jaar geleden al alles had afgeschreven, valt ieder dubbeltje dat er binnenkomt nog mee... (Maar dat is mezelf voor de gek houden natuurlijk)
Omdat ik ruim een jaar geleden al alles had afgeschreven, valt ieder dubbeltje dat er binnenkomt nog mee... (Maar dat is mezelf voor de gek houden natuurlijk)
Zo zie ik het ook, maar ik heb me er maar bij neer gelegd, en elke cent die dan nog terugkomt is meegenomen.
Op maandag 22 april 2024 21:44 schreef quepos het volgende: Omdat ik ruim een jaar geleden al alles had afgeschreven, valt ieder dubbeltje dat er binnenkomt nog mee... (Maar dat is mezelf voor de gek houden natuurlijk)
Zo zie ik het ook, maar ik heb me er maar bij neer gelegd, en elke cent die dan nog terugkomt is meegenomen.
Pfff ik heb nog geen cent terug sinds de ellende begon.
Wat vinden we van deze. Prima zekerheid zo te zien maar hun balans is nogal een drama. Blijkbaar zijn de problemen opgelost en kan het herstel zich doorzetten. Dat hebben we al vaker gehoord maar het kwam niet altijd uit.
Onze dappere vriend van Mosaïc (met 3 sterren van HCN en 0 van Michelin) heeft vandaag zijn laatste termijn betaald. Met onderweg alleen wat corona support.
[..] Pfff ik heb nog geen cent terug sinds de ellende begon.
wat nu terugbetaald is betrof 4 projecten die al minstens 3 maanden geleden geveild zouden zijn en waarvan de gelden een week geleden ontvangen zijn door MCF. Geeft een duidelijk beeld aan wat voor termijnen je moet denken. Staat tegenover dat de opbrengst nog meeviel, de taxaties waren een kleine 10% lager dan wat uiteindelijk terugontvangen is en daar zijn de kosten van de receivers nog vanaf gegaan. Uit een ander project (niet C*rb*lo) bleek dat de (minimum) juridische + receivers + verkoop kosten ca 8-9 % zijn. Die kunnen natuurlijk wel stijgen i g v complicaties zoals een verkoop die niet doorgaat
De Stichting zal deze week de aflosnota t.b.v. de herfinanciering bij het notariaat aanleveren. De beoogde aflossingsdatum betreft dinsdag 7 mei 2024 en is bevestigd door de initiatiefnemer.
Het gaat eindelijk gebeuren lijkt het na ruim een jaar vertraging.
De Stichting zal deze week de aflosnota t.b.v. de herfinanciering bij het notariaat aanleveren. De beoogde aflossingsdatum betreft dinsdag 7 mei 2024 en is bevestigd door de initiatiefnemer.
Het gaat eindelijk gebeuren lijkt het na ruim een jaar vertraging.
We zijn toch helemaal gek geworden als we aangifte gaan doen tegen iemand die zijn persoonlijke bezittingen heeft "overgedragen"?
Als hij zijn privé woning(?) heeft verkocht is het alleen maar mooi, want dan kan je beslag leggen op zijn overwaarde/geld. Als hij zijn persoonlijke bezittingen heeft weggegeven/geschonken/verbrast is dat zijn goed recht, loopt dan alleen het risico persoonlijk failliet te gaan. Strafbaar en verstandig lijkt me dat niet.
Denk dat MCF beter kan oppassen dat er geen aangifte door de investeerders tegen hen gedaan gaat worden. In november is er een verzoek gedaan voor verlenging tot juni. Hier was geen meerderheid voor. Inmiddels is het bijna alsnog juni.
SPOILER
Zag hem ook, mooie boeterente en geld komt ook even mooi uit.
Op woensdag 24 april 2024 15:41 schreef Bobby100 het volgende: We zijn toch helemaal gek geworden als we aangifte gaan doen tegen iemand die zijn persoonlijke bezittingen heeft "overgedragen"?
Paulianeus handelen.
Ik laat deze ook gaan. Locatie is voor kleine startersappartementen niet top, een starter zit liever niet in een buitengebied lijkt me. Als de vraag groot zou zijn zou hij ze ook met koop-aanneemovereenkomsten kunnen verkopen ipv al het risico te lopen dat ze niet vlot verkocht raken.
De mail is niet opgesteld in de voltooide tijd (lost deze maand af in plaats van is afgelost) maar ik neem aan dat het goed komt. Daarmee is een van mijn eerste investeringen in crowdfunding afgerond, bloemetje voor Buhrmann.
SPOILER
Op woensdag 24 april 2024 18:58 schreef Zomaarevenkijken het volgende: De mail is niet opgesteld in de voltooide tijd (lost deze maand af in plaats van is afgelost) maar ik neem aan dat het goed komt. Daarmee is een van mijn eerste investeringen in crowdfunding afgerond, bloemetje voor Buhrmann.
SPOILER
nee, dit staat wel goed. Zit hier zelf ook in. Hier staat eigenlijk: deze lening liep tot 22/4/2024, de gelden staan bij de notaris en wij lossen in de komende 6 dagen af bij u als investeerder". Vandaag even gebeld, geld is al bij de notaris.
Tja afgelopen twee weken niet veel aantrekkelijke projecten bij Collin. Door vervroegde aflossingen stroomt mijn Collin wallet over maar weinig tot geen geschikte projecten om in te investeren.
[..] Tja afgelopen twee weken niet veel aantrekkelijke projecten bij Collin. Door vervroegde aflossingen stroomt mijn Collin wallet over maar weinig tot geen geschikte projecten om in te investeren.
[..] nee, dit staat wel goed. Zit hier zelf ook in. Hier staat eigenlijk: deze lening liep tot 22/4/2024, de gelden staan bij de notaris en wij lossen in de komende 6 dagen af bij u als investeerder". Vandaag even gebeld, geld is al bij de notaris.
Mooi, hier zit ik ook in. Al had ik er, zeker na het mailtje, wel vertrouwen in dat het ook daadwerkelijk afgelost zou worden. Is weer een project minder bij Voor de groei, en in juli nog eentje minder wanneer MTE de laatste termijn betaalt. Wel jammer, want ik had liever gehad dat VdG nog projecten had (en de Europese vergunning) dan het suffe Capital Circle waar ze niet weten wat communiceren is.
Voor mij wordt het de 1070ste, maar evenzogoed ben ik tevreden, want in 2020 en 2021 hadden ze wat hulp nodig, maar dat is allemaal goedgekomen. Geduld is bijna altijd de juiste weg.
[..] Tja afgelopen twee weken niet veel aantrekkelijke projecten bij Collin. Door vervroegde aflossingen stroomt mijn Collin wallet over maar weinig tot geen geschikte projecten om in te investeren.
Daarom de laatste week 2 geborgde bij HCN meegenomen, dan gaat het hard de andere kant op
[..] Voor mij wordt het de 1070ste, maar evenzogoed ben ik tevreden, want in 2020 en 2021 hadden ze wat hulp nodig, maar dat is allemaal goedgekomen. Geduld is bijna altijd de juiste weg.
En die hulp viel best mee, de lening is niet met een aantal maanden verlengd zoals wel het geval was bij diverse andere projecten. Oorspronkelijk zou er eens per jaar een bedrag worden afgelost en dat is in 2020 3 maanden later gebeurd dan eerder gepland. Later is dat jaarlijkse aflosbedrag veranderd naar een maandelijks aflosbedrag, de looptijd bleef 60 maanden. .
Ze maken trouwens mooie dingen, zag ik vanmiddag op de website.
[..] Mooi, hier zit ik ook in. Al had ik er, zeker na het mailtje, wel vertrouwen in dat het ook daadwerkelijk afgelost zou worden. Is weer een project minder bij Voor de groei, en in juli nog eentje minder wanneer MTE de laatste termijn betaalt. Wel jammer, want ik had liever gehad dat VdG nog projecten had (en de Europese vergunning) dan het suffe Capital Circle waar ze niet weten wat communiceren is.
Ja Voor de Groei heeft mijn vertrouwen inderdaad nooit echt op de proef gesteld. En dat kan je niet zeggen van een hele trits andere platformen. Ik ben op dit moment alleen nog echt actief bij CCF, HCN en SIG. Van de laatste verwacht ik dat de nieuwe huurwet die op stapel staat het aantal nieuwe projecten ook zal doen afnemen. NLI zal ik binnen kort eens gaan volgen. Maar voorals nog twijfel ik nog om bij dit platform te starten.
[..] De rente vind ik in de regel te laag bij deze geborgde projecten. Dan vind ik 1A SIG in de regel interessanter met een betere zekerheid.
Het is niet vet nee, maar in het kader van veiligheid en spreiding over de platformen neem ik er toch af en toe eentje mee. Bij HCN is er veel cashflow iedere maand dus je moet regelmatig bijstorten om het gewenste bedrag op peil te houden. En ik investeer niet in box 3, dat scheelt natuurlijk ook.
[..] Ja Voor de Groei heeft mijn vertrouwen inderdaad nooit echt op de proef gesteld. En dat kan je niet zeggen van een hele trits andere platformen. Ik ben op dit moment alleen nog echt actief bij CCF, HCN en SIG. Van de laatste verwacht ik dat de nieuwe huurwet die op stapel staat het aantal nieuwe projecten ook zal doen afnemen. NLI zal ik binnen kort eens gaan volgen. Maar voorals nog twijfel ik nog om bij dit platform te starten.
Zelf ben ik nu alleen actief bij HCN en Collin en ben er niet echt happig op om nu nog met een nieuw en voor mij onbekend platform te beginnen. De reden om eerder bij meerdere platforms actief te zijn was behalve spreiding over platformen ook de grens van ¤80.000 per platform waar ik tegenaan zou lopen als ik het bij 1 of 2 platforms zou houden, dat is nu niet meer het geval met de Europese vergunning. Spreiding van platforms vind ik nog steeds belangrijk, maar ook betrouwbaarheid van een platform en bij HCN en Collin weet ik dat dat dat over het algemeen wel goed zit, dus voorlopig hou ik wel bij deze 2.
[..] Zelf ben ik nu alleen actief bij HCN en Collin en ben er niet echt happig op om nu nog met een nieuw en voor mij onbekend platform te beginnen. De reden om eerder bij meerdere platforms actief te zijn was behalve spreiding over platformen ook de grens van ¤80.000 per platform waar ik tegenaan zou lopen als ik het bij 1 of 2 platforms zou houden, dat is nu niet meer het geval met de Europese vergunning. Spreiding van platforms vind ik nog steeds belangrijk, maar ook betrouwbaarheid van een platform en bij HCN en Collin weet ik dat dat dat over het algemeen wel goed zit, dus voorlopig hou ik wel bij deze 2.
Bij SIG had ik aanvankelijk ook wel wat twijfels, het ziet er allemaal niet zo gelikt uit als bij andere websites, en dat gedoe met die BLOX toko deed het vertrouwen ook niet goed, maar het komt inmiddels bij mij betrouwbaar over. Zie o.a. de afwikkeling bij wijlen Nick. De Europese vergunning hebben ze ook soepeltjes binnen gehaald. Hier en daar wat kleine issues met boeteberekeningen en zo maar dat vind ik niet doorslaggevend om er wel of niet te investeren. Uiteindelijk worden die ook wel rechtgezet.
[..] Het is niet vet nee, maar in het kader van veiligheid en spreiding over de platformen neem ik er toch af en toe eentje mee. Bij HCN is er veel cashflow iedere maand dus je moet regelmatig bijstorten om het gewenste bedrag op peil te houden. En ik investeer niet in box 3, dat scheelt natuurlijk ook.
In het begin heb ik er een aantal meegenomen, maar nu al een hele tijd niet meer omdat ik de rente te laag vind. Eén van die projecten was kortlopend en intussen al afgelost, vande rest is ook al flink wat afgelost. Aan de reguliere HCN projecten heb ik tot nu toe wel genoeg. Mijn vaste investeringsbedrag per project is ongeveer gelijk aan wat ik per maand bij HCN terug krijg aan aflossing, dus 1 project per maand is genoeg om het op peil te houden. En af en toe eentje meer om ook wat terug ontvangen gelden van VdG en Capital kwijt te kunnen, al gaat daarvan het meeste naar Collin.
Dat ziet er goed uit wat PrevDent betreft, vandaag een aflossing ontvangen en 64 rente betalingen maar liefst. Voor mei staat het restant van de aflossing in het schema. Nog geen bericht van Collin maar zo te zien op alle fronten gewonnen bij de rechtbank.
[..] ik plaats inmiddels grote vraagtekens bij het platform. alles lijkt volledig stil te liggen. die vergunning duurt ook echt te lang.
De vergunning is verleend!
quote:
Fantastisch nieuws! 🎉 De Autoriteit Financiële Markten (AFM) heeft aan Crowdrealestate de Europese vergunning verleend. Dit betekent een belangrijke stap voorwaarts in onze missie om mooie vastgoedprojecten te ondersteunen en toegankelijk te maken voor het grote publiek. Binnenkort weer nieuwe crowdfundingprojecten.
Strategische zet door 2 termijnen aan GvE/investeerders niet te betalen
quote:
Ik wil graag met jullie delen hoe waardevol onze investeringen tot nu toe zijn geweest, met name in het bouwen van onze escaperoom en de recente opening op 15 april. Deze investeringen hebben een directe en meetbare waarde toegevoegd aan ons bedrijf, en we zien nu al positieve resultaten die dit ondersteunen.
Allereerst wil ik benadrukken dat we gebruik hebben gemaakt van het depot om de afbouw van de escaperoom, en een financiële tegenvaller inzake ons noodzakelijke vervoermiddel, te kunnen betalen. Dit was een strategische zet, aangezien de escaperoom een centraal onderdeel vormt van ons bedrijfsmodel en direct bijdraagt aan onze inkomsten.
Geen woord hoe ze de achterstand weer gaan inlopen.
Op vrijdag 26 april 2024 13:02 schreef Collin63 het volgende: Dat ziet er goed uit wat PrevDent betreft, vandaag een aflossing ontvangen en 64 rente betalingen maar liefst. Voor mei staat het restant van de aflossing in het schema. Nog geen bericht van Collin maar zo te zien op alle fronten gewonnen bij de rechtbank.
De laatste betaling was in 2018.
Inmiddels de mail ook gekregen. Ik moet het nog wel even goed lezen.
SPOILER
Op vrijdag 26 april 2024 15:38 schreef KrekelJapie het volgende: Strategische zet door 2 termijnen aan GvE/investeerders niet te betalen [..] Geen woord hoe ze de achterstand weer gaan inlopen.
Inderdaad, het geld was even op. Weinig buffer dus. Hopelijk blijft het hierbij.
[..] Als de woning in NL had gestaan, had ik meegedaan.
Ik kan nog wel wat meer rode vlaggen bedenken:
1. Door diverse oorzaken is het nog niet gelukt om winstgevend te zijn met de huidige prakrijken. Tuurlijk 2. Ultimo 2023 is sprake van een negatief eigen vermogen van ¤ 291.000,- op een balanstotaal van ¤ 609.000,-. 3. Als deze meneer zich eens wat meer met zijn eigen vak zou bezig houden in plaats van de zakenman/bedrijvenopkoper uit te hangen dan zouden zijn financiën er waarschijnlijk beter voor staan. 4. Deze overnames zijn een ultieme poging om zijn businessmodel wél winstgevend te krijgen? 5. Veel te veel B.V.'s en veel te veel gegoochel daarmee.
[..] Ik kan nog wel wat meer rode vlaggen bedenken:
1. Door diverse oorzaken is het nog niet gelukt om winstgevend te zijn met de huidige prakrijken. Tuurlijk 2. Ultimo 2023 is sprake van een negatief eigen vermogen van ¤ 291.000,- op een balanstotaal van ¤ 609.000,-. 3. Als deze meneer zich eens wat meer met zijn eigen vak zou bezig houden in plaats van de zakenman/bedrijvenopkoper uit te hangen dan zouden zijn financiën er waarschijnlijk beter voor staan. 4. Deze overnames zijn een ultieme poging om zijn businessmodel wél winstgevend te krijgen? 5. Veel te veel B.V.'s en veel te veel gegoochel daarmee.
Die 10% rente en Risicoscore van Dun & Bradstreet (Aanzienlijk risico) hebben ook wel een reden.
[..] Als ik aanzienlijk risico zie staan doe ik sowieso niet mee.
Inderdaad. En bij leningen met 10% ben ik ook huiverig. Ik heb in mijn beginperiode bij Collin (en Knab) een paar missers geslagen met leningen met 9% en 8,5% (toen de hoogste rentes) en sindsdien ben ik wat voorzichtiger. Dan liever maar wat minder rendement, maar minder risico.
[..] Inderdaad. En bij leningen met 10% ben ik ook huiverig. Ik heb in mijn beginperiode bij Collin (en Knab) een paar missers geslagen met leningen met 9% en 8,5% (toen de hoogste rentes) en sindsdien ben ik wat voorzichtiger. Dan liever maar wat minder rendement, maar minder risico.
Precies. En we moeten ons ook niet in slaap laten sussen door het gegeven dat er een hypotheek in het spel is. Natuurlijk kan dit (uiteindelijk) tot volledige terugbetaling leiden maar je moet geen zin hebben in al dat gedoe en onzekerheid tussentijds. Er zijn genoeg projecten mét zekerheid en mét een plausibel verhaal. Dat laatste is bij onze Belgische chiropractor ver te zoeken.
[..] Inmiddels de mail ook gekregen. Ik moet het nog wel even goed lezen.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[/quote] Lees ik goed dat er al bijna een halve ton verstookt is aan gerechtelijke kosten. En dat compensatie hiervoor niet extra bovenop die 185K gegeven zal worden.
Al met al ben ik blij dat het zo loopt. Wat zou een borgstelling nog waard zijn als men die weigert na te komen als het nodig blijkt.
Break-even komt in zicht. En een aardig rendement ook al ga ik geen moeite doen om het uit te rekenen als percentage van de veel te lange looptijd.
[..] [..] Inmiddels de mail ook gekregen. Ik moet het nog wel even goed lezen.
SPOILER
quote:
Lees ik goed dat er al bijna een halve ton verstookt is aan gerechtelijke kosten. En dat compensatie hiervoor niet extra bovenop die 185K gegeven zal worden.
Al met al ben ik blij dat het zo loopt. Wat zou een borgstelling nog waard zijn als men die weigert na te komen als het nodig blijkt.
Break-even komt in zicht. En een aardig rendement ook al ga ik geen moeite doen om het uit te rekenen als percentage van de veel te lange looptijd.
[..] [..] Inmiddels de mail ook gekregen. Ik moet het nog wel even goed lezen.
SPOILER
Lees ik goed dat er al bijna een halve ton verstookt is aan gerechtelijke kosten. En dat compensatie hiervoor niet extra bovenop die 185K gegeven zal worden.
[/quote] Het is een mail die ik nog steeds niet helemaal begrijp. 50000 euro aan kosten dat lijkt met wel heel erg veel. Zou het zo kunnen zijn dat het 15000 euro kosten is en dat die 35000 die ze al ontvangen hebben nog aan ons moeten betalen? Maar dan begrijp ik niet dat ze dat dan niet meteen hebben gedaan.
[..] Lees ik goed dat er al bijna een halve ton verstookt is aan gerechtelijke kosten. En dat compensatie hiervoor niet extra bovenop die 185K gegeven zal worden.
Het is een mail die ik nog steeds niet helemaal begrijp. 50000 euro aan kosten dat lijkt met wel heel erg veel. Zou het zo kunnen zijn dat het 15000 euro kosten is en dat die 35000 die ze al ontvangen hebben nog aan ons moeten betalen? Maar dan begrijp ik niet dat ze dat dan niet meteen hebben gedaan.
Ik zit niet in het project en ken ook geen details, maar op basis van wat ik lees krijg het gevoel dat er wat gegoogeld wordt met cijfers (en onder druk keuzes zijn gemaakt?) en dat ccf een (aanzienlijk) bedrag wat ze al eerdrr hebben ontvangen niet aan de investeerders heeft doorbetaald, dat laatste is natuurlijk wel bijzonder als daar geen uitleg bij was waarom. Als ze teveel uitbetalen pakken ze het terug, maar als het te weinig (of niets) is dan is dat normaal?
Op zaterdag 27 april 2024 10:40 schreef Collin63 het volgende: Het is een mail die ik nog steeds niet helemaal begrijp. 50000 euro aan kosten dat lijkt met wel heel erg veel. Zou het zo kunnen zijn dat het 15000 euro kosten is en dat die 35000 die ze al ontvangen hebben nog aan ons moeten betalen? Maar dan begrijp ik niet dat ze dat dan niet meteen hebben gedaan.
Ze zijn in 2022 al veroordeeld tot betaling van de borgstelling door de rechtbank. Later zijn ze in hoger beroep gegaan. Dat zal aan onze kant wel een en ander gekost hebben aan dure advocaten. Het blijft een heleboel geld uiteraard. Ik vind het wel goed dat Collin steeds de poot stijf heeft gehouden. Contract is contract...
[..] Ja Voor de Groei heeft mijn vertrouwen inderdaad nooit echt op de proef gesteld. En dat kan je niet zeggen van een hele trits andere platformen. Ik ben op dit moment alleen nog echt actief bij CCF, HCN en SIG. Van de laatste verwacht ik dat de nieuwe huurwet die op stapel staat het aantal nieuwe projecten ook zal doen afnemen. NLI zal ik binnen kort eens gaan volgen. Maar voorals nog twijfel ik nog om bij dit platform te starten.
Is GvE nu echt vergane glorie of doen die ook nog mee? Ik heb daar nog een aantal lopende projecten maar zie weinig nieuws voorbij komen.
[..] Is GvE nu echt vergane glorie of doen die ook nog mee? Ik heb daar nog een aantal lopende projecten maar zie weinig nieuws voorbij komen.
Ze hebben wel genoeg projecten, maar richten zich niet op zekerheden. Voor mij daarom steeds minder interessant. Dit jaar pas 2 projecten meegepakt. Openstaand bedrag holt achteruit.
Na wat projecten bij CRE met wat gedoe bij enkele (oa Steyl & Beilen) had ik er genoeg van Jan-Willem van der Linden met zijn Careless & Comfort en ben ik van Jan-Willem af zonder schade. Hetgeen me bijzonder stoort bij GVE is ook de weinige communicatie inzake de GVE projecten van Rutger V
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt. waar bij de aflossingen & rentebetalingen vertragingen zijn ontstaan. Laatste communicatie is van jan24 dus er mag nu wel weer wat komen. Ook mag er GVE er best wat harder inklappen, bij Rutger is er sprake van HA en hij is met van alles busy vlgs zijn L-profiel maar blijkbaar minder met het oplossen van zijn verplichtingen richting ons.
[..] Daar zal een groot deel van de doelgroep niet blij van worden.
Gelukkig vinden wij het minder erg. De aflossing van *ntw*kk*l*ng Sp**rstr**t H*lv*rs*m zal morgen dan nog wel komen via de stichting. (aflosschema hiervan is iig aangepast en krijg het hele jaar alle betalingen al via 2 verschillende routes binnen)
Persoonlijk vind ik dat er best wat meer informatie in de pitch mag staan; Vind het allemaal wat summier en standaard overkomen. Ook de zekerheid in de vorm van een pandrecht op aandelen geeft mij bedenkingen. Als het zodanig mis gaat dat er sprake gaat zijn van uitwinning dan gaan die aandelen helemaal niks waard zijn lijkt me?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.over 3 dagen is de einddatum van:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Over 11 dagen is op CCF de einddatum van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.is op dit moment in achterstand.
Over 19 is de einddatum van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Tevens over 19 dagen is de einddatum van
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Dit zijn leningen overigens met slottermijnen. Van sommigen had ik wel een herfinancieringsaankondiging verwacht.
Persoonlijk vind ik dat er best wat meer informatie in de pitch mag staan; Vind het allemaal wat summier en standaard overkomen. Ook de zekerheid in de vorm van een pandrecht op aandelen geeft mij bedenkingen. Als het zodanig mis gaat dat er sprake gaat zijn van uitwinning dan gaan die aandelen helemaal niks waard zijn lijkt me?
Of ben ik dan te veel aan doemdenken?
Ik mis in de pitch ook welke bestaande HCN wordt afgelost. Dit heb ik nagevraagd bij HCN en het betreft lening 579 Excite Hotels Amsterdam. Dat is de lening waar ik in zit, daarom nu mijn automatisch investeren bevestigd.
Op dinsdag 30 april 2024 11:00 schreef bonenstaak het volgende: Nieuw project Collin , red wave international. Ziet er goed uit naar mijn mening. Ik heb het project ruim meegenomen.
SPOILER
Mmm, maar een looptijd van 18 maanden, slechte solvabiliteit, 2x een 2e hypotheek en de helft van het bedrag mag boetevrij worden afgelost. Zelf ben ik tegen de geboden 9% en het totaal plaatje nog niet zo enthousiast.
Op dinsdag 30 april 2024 11:00 schreef bonenstaak het volgende: Nieuw project Collin , red wave international. Ziet er goed uit naar mijn mening. Ik heb het project ruim meegenomen.
SPOILER
Aardige zekerheden van de twee nieuwe partners, maar ik begrijp niet dat ze alleen geld nodig hebben voor inkoop voorraad en niet voor marketingkosten om een nieuw merk te positioneren. Het lijkt me niet logisch dat Unilever de marketing doet voor een lokale exclusieve distributeur, of wel?
[..] Mmm, maar een looptijd van 18 maanden, slechte solvabiliteit, 2x een 2e hypotheek en de helft van het bedrag mag boetevrij worden afgelost. Zelf ben ik tegen de geboden 9% en het totaal plaatje nog niet zo enthousiast.
Daar komt bij dat mijnheer Gürel 80 % van de aandelen heeft en 0 % bijdraagt in de zekerheden. Ze bestöken de Türksë märkt dus daar ligt wellicht ook 100 % afhankelijkheid van (het netwerk van) Gürel ? Een broeinest voor mogelijke conflicten.
[..] Ik mis in de pitch ook welke bestaande HCN wordt afgelost. Dit heb ik nagevraagd bij HCN en het betreft lening 579 Excite Hotels Amsterdam. Dat is de lening waar ik in zit, daarom nu mijn automatisch investeren bevestigd.
Ik zit in 389, de vestiging in Rotterdam. Deze is gestart in augustus 2020, toen over corona al eea bekend was. Dit is een van mijn weinige post-corona projecten bij HCN die toch corona-vertraging heeft opgelopen. Sterker nog, ze zaten er elke keer bij als er pauzes werden ingelast. Dat kan natuurlijk met de aard van hun business te maken hebben maar het viel me wel op. Overigens denk ik dat dit project verder wel normaal wordt afgerond.
Nijborgmeen 3 in Harderwijk LIVE 2 mei 2024 om 11.00 uur
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Nijborgmeen 3 in Harderwijk. Je kunt vanaf 2 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 3 jaar. De LTV van het pand is 80% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 380.000.
Het betreft een tussenwoning met 5 slaapkamers, tuin en een balkon. Het object is gelegen in de wijk Stadsweiden in Harderwijk. Harderwijk is een Hanzestad en ligt aan het Wolderwijd, het water tussen Gelderland en Flevoland. De wijk is aan de zuidzijde van het centrum gesitueerd, dichtbij het water en de voorzieningen in het centrum.
[..] Daar komt bij dat mijnheer Gürel 80 % van de aandelen heeft en 0 % bijdraagt in de zekerheden. Ze bestöken de Türksë märkt dus daar ligt wellicht ook 100 % afhankelijkheid van (het netwerk van) Gürel ? Een broeinest voor mogelijke conflicten.
Ja dat vond ik ook al curieus. En dan is er nog een mysterieuze (of in ieder geval niet met naam genoemde) BV die ook nog even een (grotendeels) materiële borgstelling doet. Raar dat die niet gewoon bij naam genoemd wordt en even een graydon rating ofzo erbij gegeven wordt.
Ik denk er nog even over, maar ik neig toch naar links laten liggen.
[..] Daar komt bij dat mijnheer Gürel 80 % van de aandelen heeft en 0 % bijdraagt in de zekerheden. Ze bestöken de Türksë märkt dus daar ligt wellicht ook 100 % afhankelijkheid van (het netwerk van) Gürel ? Een broeinest voor mogelijke conflicten.
Dat was ook mijn gedachte toen ik het las. Het zijn die twee laatst toegetreden aandeelhouders die hun woonhuis riskeren terwijl ze ieder maar 10% meedelen in de winst. Die Gúrel strijkt verreweg de meeste winst op als het goed gaat en als het mis gaat valt er bij hem niets te halen , als ze hem al kunnen terugvinden.
Die borg van de onbekende B.V. neem ik ter kennisgeving aan. Tenzij het een dochter van Unilever zou zijn maar dat zal wel niet.
[..] Dat was ook mijn gedachte toen ik het las. Het zijn die twee laatst toegetreden aandeelhouders die hun woonhuis riskeren terwijl ze ieder maar 10% meedelen in de winst. Die Gúrel strijkt verreweg de meeste winst op als het goed gaat en als het mis gaat valt er bij hem niets te halen , als ze hem al kunnen terugvinden.
Die borg van de onbekende B.V. neem ik ter kennisgeving aan. Tenzij het een dochter van Unilever zou zijn maar dat zal wel niet.
Precies dat. Het zou zo maar een scam kunnen zijn van Gürel waarbij hij twee sükkels 100 % het risico laat lopen ..
[..] Precies dat. Het zou zo maar een scam kunnen zijn van Gürel waarbij hij twee sükkels 100 % het risico laat lopen ..
Hij zal ze wel gouden bergen beloofd hebben. In Turkije gaat men vast 6x per dag onder de douche vanwege het warmere klimaat en dan heb je ook meer zeep nodig. En concurrentie van goedkopere merken, of namaak, heb je daar natuurlijk niet.
[ Bericht 3% gewijzigd door obligataire op 30-04-2024 14:33:44 ]
Vandaag presenteren wij een nieuw project aan de Nijborgmeen 3 in Harderwijk. Je kunt vanaf 2 mei 2024 om 11.00 uur investeringen toezeggen. De looptijd bedraagt 3 jaar. De LTV van het pand is 80% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 380.000.
Het betreft een tussenwoning met 5 slaapkamers, tuin en een balkon. Het object is gelegen in de wijk Stadsweiden in Harderwijk. Harderwijk is een Hanzestad en ligt aan het Wolderwijd, het water tussen Gelderland en Flevoland. De wijk is aan de zuidzijde van het centrum gesitueerd, dichtbij het water en de voorzieningen in het centrum.
[..] opmerkelijk het verschil in WOZ en taxatie waarden. Schijf 1A (die ik altijd pak) zal geen groot risico lopen dus zal er wel weer klaar voor zitten
Je bedoelt dat de WOZ waarde 13k hoger is dan de taxatiewaarde vrije verkoop?
[..] ja geen alarmerend verschil (relatief vergelijkbaar) maar vind ik toch opvallend met ruim een jaar verschil qua momentopname
Ik kijk overigens normaal gesproken meer naar de WOZ waarde als een minimale (realistischere) waarde bepaling dan de (soms) opgeklopte taxaties
Dit komt inderdaad niet zo vaak voor maar zien we wel af en toe voorbij komen. Ik zie dit liever dan bijvoorbeeld een taxatiewaarde van 400k en een woz waarde van 275k, iets wat ook regelmatig voorbij komt.
Weer een transformatieproject met een investeringsbedrag van vele miljoenen (zoals altijd een "unieke propositie" volgens de NLI email). De rente van 11.2 % bij een zo ongeveer dekkende 1e hypotheek is wel aantrekkelijk, echter wordt bijna de helft van de rente pas bij aflossing betaald. Looptijd 36 maand maar na 12 maand boetevrij aflosbaar. Ik ben nog niet enthousiast.
[..] Weer een transformatieproject met een investeringsbedrag van vele miljoenen (zoals altijd een "unieke propositie" volgens de NLI email). De rente van 11.2 % bij een zo ongeveer dekkende 1e hypotheek is wel aantrekkelijk, echter wordt bijna de helft van de rente pas bij aflossing betaald. Looptijd 36 maand maar na 12 maand boetevrij aflosbaar. Ik ben nog niet enthousiast.
Ze gaan er met hun huisfondsen zelf ook vrij stevig in (46%). Ik zie dat meestal wel als een voordeel. Ook dat de DGA voor een miljoen meetekent. Is niet dekkend maar doet hem best wel pijn denk ik, als het misgaat:)
Als ik het goed lees dient de lening eigenlijk als overbrugging tot het moment dat de vergunning op het mooiste pand wordt verkregen. Voor dat krot is het niet nodig. Daarna wordt een projectfinanciering aangetrokken.
Meest waarschijnlijke scenario is, dat de vergunning er over een jaar is, en dat we dan onze inleg zonder boete terug krijgen?
Dus een deposito van een jaar? Zoals ik het zie zit de man er vrij warmpjes bij via 10,5 mio overwaarde na herfinanciering, in de Holding. Zal niet gauw mislopen voor ons.
Met zo'n lange lap tekst is het altijd lastig om de addertjes onder het gras te vinden...
[ Bericht 18% gewijzigd door obligataire op 30-04-2024 20:46:46 ]
Op dinsdag 30 april 2024 20:37 schreef obligataire het volgende: Meest waarschijnlijke scenario is, dat de vergunning er over een jaar is, en dat we dan onze inleg zonder boete terug krijgen?
Of meest gewenste scenario van de leningnemer? Bedankt voor de analyse, ik was te lui om in te loggen en door de lappen tekst te ploeteren.
[..] Of meest gewenste scenario van de leningnemer?
Dat sowieso, de vergunning is de sleutel tot het succes, en als het zover is dan zijn er genoeg partijen die het voor een normale rente van ons durven over te nemen.
Die paar tientjes extra rente (waarvan de helft opgerold) zijn onze premie voor het risico dat de vergunning er niet komt en dat vervelende updates van NLI zouden komen...
KOM Zeeuwse Parel, vervroegde aflossing na 1 maand.
quote:
Beste Investeerders,
Onlangs heeft U geïnvesteerd in ons prachtige chalet waarvan wij op enig moment hadden besloten dit chalet met 3 slaapkamers te gaan verhuren. Echter de huurder heeft aangegeven zo enthousiast te zijn dat hij ons heeft aangegeven dit chalet te willen kopen.
Wij hebben toen besloten tot verkoop over te gaan. Inmiddels liggen de stukken bij de notaris en zal de overdracht spoedig volgen.
Graag willen U allereerst bedanken in het vertrouwen in ons bedrijf en daarnaast willen wij U exclusief een ander beleggingsproject binnen ons park aanbieden onder dezelfde voorwaarden en condities. Deze aanbieding zal binnenkort exclusief aan U worden aangeboden.
[..] Dit komt inderdaad niet zo vaak voor maar zien we wel af en toe voorbij komen. Ik zie dit liever dan bijvoorbeeld een taxatiewaarde van 400k en een woz waarde van 275k, iets wat ook regelmatig voorbij komt.
Dat is voor mij inderdaad ook de reden om meer naar de WOZ waarde te kijken dan de taxatiewaarde. Die lijken vaker opgeklopt en 'geschreven' richting een wensbaar bedrag binnen een bepaalde bandbreedte (hogere hypotheek mogelijk etc) Dat dat hier niet gebeurd is viel me op. Vaak investeer ik op basis van WOZ waarde die ik vergelijk met de schijf (waar hoogte 1a soms zelfs bij de WOZ waarde in de buurtkomt) ipv dat de WOZ waarde meer is dan de volledige leningaanvraag
[..] Doet KoM aan boeterente eigenlijk? Ik kan daar zo snel niets over vinden.
Volgens art 4.5.2 van de meest recente algemene voorwaarden is vervroegd aflossen niet toegestaan, tenzij opgenomen in het crowdfundingsaanbod. De kosten voor vervroegde aflossing bedragen dan voor de geldnemer 1% van het openstaande bedrag, ik verwacht dat dat naar kom gaat en de geldgevers daar niets van krijgen. Maar eventuele afwijkende details horen dus volgens de av in het crowdfundingsaanbod (wat ik niet ken) te staan.
[ Bericht 1% gewijzigd door tnhb op 01-05-2024 10:57:31 ]
[..] Doet KoM aan boeterente eigenlijk? Ik kan daar zo snel niets over vinden.
Nee, ik heb 6,25 euro verdiend aan deze investering van 1k. En nog wat rente tot gepasseerd is.
[..] Dan kan je iedergeval weer een patatje oorlog kopen voordat je je 1000 euro exclusief stopt in het volgende project van deze lening nemer.😭
Ja, ik wacht wel tot iets van Collin of HCN. Ik heb verder prima ervaringen met KOM, in tegenstelling tot wat ik hier vaak lees, maar ik wil wel een beetje overzicht houden en nu zit ik in zoveel verschillende dingen dat dat wel weg is.
[..] Ja, ik wacht wel tot iets van Collin of HCN. Ik heb verder prima ervaringen met KOM, in tegenstelling tot wat ik hier vaak lees, maar ik wil wel een beetje overzicht houden en nu zit ik in zoveel verschillende dingen dat dat wel weg is.
Neem aan dat KOM ook wel wat geleerd heeft, en de grootste problemen zijn denk ik dan ook al wel van 5+ jaar geleden. Daarnaast hebben ze natuurlijk de vergunning gekregen en daar zal echt gekeken worden naar de lopende processen en vast ook wel wat probleemdossiers en de opvolging ervan. Alleen als het vertrouwen eenmaal weg is...
Het zijn beide geen topbedrijven zo te zien. Wat er binnenkomt (en dat is niet héél veel) dat gaat vlot op. Het verbaast me een beetje dat er zo weinig verdiend wordt al heb ik daar wel een vermoeden van een bepaalde kleursoort bij.
[..] Het zijn beide geen topbedrijven zo te zien. Wat er binnenkomt (en dat is niet héél veel) dat gaat vlot op. Het verbaast me een beetje dat er zo weinig verdiend wordt al heb ik daar wel een vermoeden van een bepaalde kleursoort bij.
Linkje is welkom
Dan maar contant ophalen die aflossingen.
Valkenburg is prachtig en toeristisch, maar uitgerekend dit kleine stukje daarvan ziet er weinig aantrekkelijk uit. Ik vraag me af waar die 25a zit. Zou dat deel uitmaken van nummer 27? Ergens zal zij haar praktijk moeten hebben. Maar dan heeft ze behalve een piepklein raampje, geen zicht naar buiten en dat lijkt me raar. EDIT: ja dat klopt.
[..] Neem aan dat KOM ook wel wat geleerd heeft, en de grootste problemen zijn denk ik dan ook al wel van 5+ jaar geleden. Daarnaast hebben ze natuurlijk de vergunning gekregen en daar zal echt gekeken worden naar de lopende processen en vast ook wel wat probleemdossiers en de opvolging ervan. Alleen als het vertrouwen eenmaal weg is...
Wat betreft het vertrouwen als dat eenmaal weg is, geldt bij mij ook voor Capital Circle. Die zijn nu samen met KOM en vallen ook onder hun vergunning. Ik heb nu weer een ouder project wat niet meer betaalt, de termijnen maart en april zijn niet ontvangen. Zou zoiets bij HCN of Collin het geval zijn, dan was er al lang een update geweest. Maar niet bij Capital, die hebben tot nu niet niets gemeld. Vorig jaar idem bij een project wat vanaf september niet meer betaalde en volgens een bericht in de krant al in juli was gesloten. Pas in november kwam Capital met een update, nadat ik al 2 keer een mail gestuurd waar geen reactie op kwam. Ja, pas 3 weken na versturen van die update kreeg ik een nietszeggende reply, dat het hen onbekend was of ik al een reactie had ontvangen op mijn mail (?) en waarin werd gewezen op de update van 3 weken eerder.
[..] Wat betreft het vertrouwen als dat eenmaal weg is, geldt bij mij ook voor Capital Circle. Die zijn nu samen met KOM en vallen ook onder hun vergunning. Ik heb nu weer een ouder project wat niet meer betaalt, de termijnen maart en april zijn niet ontvangen. Zou zoiets bij HCN of Collin het geval zijn, dan was er al lang een update geweest. Maar niet bij Capital, die hebben tot nu niet niets gemeld. Vorig jaar idem bij een project wat vanaf september niet meer betaalde en volgens een bericht in de krant al in juli was gesloten. Pas in november kwam Capital met een update, nadat ik al 2 keer een mail gestuurd waar geen reactie op kwam. Ja, pas 3 weken na versturen van die update kreeg ik een nietszeggende reply, dat het hen onbekend was of ik al een reactie had ontvangen op mijn mail (?) en waarin werd gewezen op de update van 3 weken eerder.
Zo is het. Capital Circle gaat volgens mij achter geen enkele wanbetaler aan. Dat is na de overname door KOM zeker niet verbeterd. Ben Blij met alles wat nog binnen komt via deze organisatie en hoop dat nu nog betalende lening nemers niet door krijgen hoe makkelijk het is om als wanbetaler van je schulden af te komen.
Op verzoek van relatie zal het financieringsbedrag aangepast worden naar 70% van de marktwaarde in verhuurde staat.
Op 2 mei 2024 om 11.00 uur gaat het project aan de Nijborgmeen 3 in Harderwijk LIVE en kunnen er vanaf dat moment investeringstoezeggingen gedaan worden. De looptijd bedraagt 3 jaar. De LTV van het pand is 70% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 380.000.
[..] Zo is het. Capital Circle gaat volgens mij achter geen enkele wanbetaler aan. Dat is na de overname door KOM zeker niet verbeterd. Ben Blij met alles wat nog binnen komt via deze organisatie en hoop dat nu nog betalende lening nemers niet door krijgen hoe makkelijk het is om als wanbetaler van je schulden af te komen.
Ik ben ook blij met alles wat nog binnen komt. Ik heb nu nog 3 wel betalende projecten, de laatste looopt tot mei 2025 en het totaal nog openstaande bedrag is minder dan mijn vaste inleg in nieuwe projecten. Dus nog een jaartje en het is einde Capital voor mij.
[..] Ja dat vond ik ook al curieus. En dan is er nog een mysterieuze (of in ieder geval niet met naam genoemde) BV die ook nog even een (grotendeels) materiële borgstelling doet. Raar dat die niet gewoon bij naam genoemd wordt en even een graydon rating ofzo erbij gegeven wordt.
Ik denk er nog even over, maar ik neig toch naar links laten liggen.
Zat in de eerste 8% 18 maanden met nog 6 maanden te gaan. Die wordt nu vervroegd afgelost met een nieuwe lening tegen 9%.
Dat is zo'n beetje; ober: "kunt u even wat geld brengen, ik wil afrekenen".
Op verzoek van relatie zal het financieringsbedrag aangepast worden naar 70% van de marktwaarde in verhuurde staat.
Op 2 mei 2024 om 11.00 uur gaat het project aan de Nijborgmeen 3 in Harderwijk LIVE en kunnen er vanaf dat moment investeringstoezeggingen gedaan worden. De looptijd bedraagt 3 jaar. De LTV van het pand is 70% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 380.000.
[..] Lijkt op een gesplitst groot woonhuis/boerderij qua personeel, vind ik niet heel raar
Lijkt me ook, dat hele stuk zal ooit van opa geweest zijn die op eigen terrein 2 bedrijfswoningen liet bouwen voor de kinderen. Of die splitsing mooi gelukt is laat ik me niet over uit
Volgens google maps zit de salon (?) op nr 25A, maar volgens de kadastrale kaart hoort dit bij 2418 en niet bij 2490. Dat zou niet moeten kunnen?
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Zekerheden
SPOILER
SPOILER
Ik twijfel of ik aan de herfinanciering mee ga doen. Eerst maar eens voorstel afwachten
Op donderdag 2 mei 2024 09:02 schreef obligataire het volgende: Volgens google maps zit de salon (?) op nr 25A, maar volgens de kadastrale kaart hoort dit bij 2418 en niet bij 2490. Dat zou niet moeten kunnen?
Hmm, de kaart die ik bekeken heb (https://perceelloep.nl/HHM00/A/2490) geeft aan dat 2490 zowel nummer 25 als 25A omvat, en dat 2491 nummer 27 is en dat 2418 nummer 29 is.
Nummer 25 zou woonfuntie, 155m2 zijn en 25A bijeenkomstfuntie en 25m2. Waar het precies in het pand is, dat heb ik nergens gezien.
509k financieren met alleen een morele hoofdelijke aansprakelijkheid en een pandrecht op de bedrijfsinventaris. Ik ben geen expert maar lijkt me dat je daar bij een bank niet om hoeft te komen. Uiteindelijk heb je hier 0 harde zekerheden want zo'n pandrecht klinkt leuk maar als het echt klapt gaat daar niet veel van over blijven nadat de fiscus bodembeslag heeft gelegd.
Sympathieke ondernemer, goede resultaten met andere vestigingen ik wens ze alle succes, maar zonder iets van harde zekerheden mij niet bellen.
Privé borg (materieel) tesamen van 125K op 200K en aflopend. Ik heb daar wel vertrouwen in. Die Duitse streetfood dat lusten de Niederländer ook graag. Over een paar maanden is de Nijmeegse Vierdaagse, dan mogen ze sowieso al flink inslaan.
Privé borg (materieel) tesamen van 125K op 200K en aflopend. Ik heb daar wel vertrouwen in. Die Duitse streetfood dat lusten de Niederländer ook graag. Over een paar maanden is de Nijmeegse Vierdaagse, dan mogen ze sowieso al flink inslaan.
Die vier losse (kleinere) borgstellingen bevallen mij ook wel. Zijn toch bedragen waar je in het geval van verhaal nog wel eens iets op terug gaat krijgen. (Kwestie van "If you owe the bank $100 that's your problem. If you owe the bank $100 million, that's the bank's problem.")
[..] Die vier losse (kleinere) borgstellingen bevallen mij ook wel. Zijn toch bedragen waar je in het geval van verhaal nog wel eens iets op terug gaat krijgen.
Dat vond ik ook, maar aan de andere kant vind ik de aflopende borgstelling van maar 60% van de lening wel wat voorzichtig. Ze zeggen in feite “laat de leningnemers maar 40% van het ondernemersrisico dragen want we vertrouwen het niet helemaal”.
[..] Dat vond ik ook, maar aan de andere kant vind ik de aflopende borgstelling van maar 60% van de lening wel wat voorzichtig. Ze zeggen in feite “laat de leningnemers maar 40% van het ondernemersrisico dragen want we vertrouwen het niet helemaal”.
Aflopen van de borgstelling was inderdaad niet nodig geweest. Zeker bij een partiële borgstelling zou je verwachten dat deze gewoon in stand blijft gedurende de hele lening.
[..] Dat vond ik ook, maar aan de andere kant vind ik de aflopende borgstelling van maar 60% van de lening wel wat voorzichtig. Ze zeggen in feite “laat de leningnemers maar 40% van het ondernemersrisico dragen want we vertrouwen het niet helemaal”.
Risicolees vermogen verstrekken bestaat nu eenmaal niet, anders dan aan de Staat.
Bergweg 261A en 261B in Rotterdam Herfinanciering LIVE 5 mei 2024 om 12.00 uur
Vandaag presenteren wij de herfinanciering van het project aan de Bergweg 261A en 261B in Rotterdam. Je kunt vanaf 5 mei 2024 om 12.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 85% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 850.000.
Het betreft een combinatiepand met op de begane grond een bedrijfsruimte met daarboven 2 zelfstandige appartementen. Het object is gelegen aan de rand van de wijken Liskwartier en Oude Noorden. Het pand is goed bereikbaar met veel voorzieningen in de buurt. Op fietsafstand ligt het centrum van Rotterdam.
[..] Risicolees vermogen verstrekken bestaat nu eenmaal niet, anders dan aan de Staat.
Zelfs (o.a. Duitse) staatsleningen zijn wel eens afgestempeld, maar in het geval van de braadworsten valt het risico/rendementskwartje voor mij in ieder geval op "niet doen".
Bergweg 261A en 261B in Rotterdam Herfinanciering LIVE 5 mei 2024 om 12.00 uur
Vandaag presenteren wij de herfinanciering van het project aan de Bergweg 261A en 261B in Rotterdam. Je kunt vanaf 5 mei 2024 om 12.00 uur investeringen toezeggen. De LTV van het pand is 85% van de waarde in verhuurde staat van ¤ 850.000.
Het betreft een combinatiepand met op de begane grond een bedrijfsruimte met daarboven 2 zelfstandige appartementen. Het object is gelegen aan de rand van de wijken Liskwartier en Oude Noorden. Het pand is goed bereikbaar met veel voorzieningen in de buurt. Op fietsafstand ligt het centrum van Rotterdam.
[..] Zelfs (o.a. Duitse) staatsleningen zijn wel eens afgestempeld, maar in het geval van de braadworsten valt het risico/rendementskwartje voor mij in ieder geval op "niet doen".
Ze vielen bij mij af omdat in de introductie stond ..... en stationsrestaurants. Ik denk niet dat ze serieuze gesprekken met de NS hebben gevoerd over een braadwosten verkooppunt op het station. Dus geen vertrouwen in de rest van de info.
[..] Risicolees vermogen verstrekken bestaat nu eenmaal niet, anders dan aan de Staat.
Vind ik ook. Ze geven die 10% rente niet vanwege onze mooie blauwe ogen 😉 Door eens wat vaker een klein hapje in zo'n typisch cf project te stoppen spreid en mitigeer je het risico, zouden ze bij NLI zeggen.
Bij FC deden we niet anders, overal dezelfde inleg en de wet van de grote getallen zijn werk laten doen. Onderaan de streep leverde dat zelfs nog meer op...
[..] Deel 1 draait zonder issues dus deze rol ik wel door denk ik.
Ik laat hem (nogmaals) voorbij gaan, het Oude Noorden is gevaarlijk vanwege de funderingsproblemen (paalrot). De Bergweg heeft grote problemen. Bovendien lijkt me een woon/winkelpand moeilijk te slijten als er daadwerkelijk een probleem oppopt. https://rotterdam.maps.ar(...)4574a751529c7bc536d7
Vervroegde aflossing bootje bij Collin. Nogal onverwacht, half maart was er nog een stemronde over de leningsvoorwaarden, waarbij de rente van 7,5% naar 8% zou gaan. Nu dus elders herfinacieerd en vervroegd afgelost. Hiermee is mijn oudste Collin (ex-Knab) project afgesloten.
SPOILER
Dit lijkt op een eenzijdige aanpassing vanuit CCF ipv verzoek ondernemer.
quote:
Wij hebben u eerder aangegeven dat wij in afwachting waren van de jaarcijfers 2023 en een prognose 2024 om deze informatie te staven. Tot op heden hebben wij deze informatie, ondanks herhaald verzoek, nog niet mogen ontvangen mede vanwege vertraging bij de boekhouder. In plaats hiervan verlangen wij voor u als investeerders een hogere rente vergoeding en wel met 1,5 %.
Nu wij hier een goede zekerheidspositie hebben willen wij de cijfers niet langer afwachten, temeer de opschorting inmiddels al bijna 4 maanden voortduurt. De beide financieringen zijn gedekt door een tweede hypotheek op de prive woning van ¤ 350.000,- waarvoor volgens de laatste informatie voldoende overwaarde boven de eerste hypotheek aanwezig is.
Het oorspronkelijke leenbedrag van de beide leningen gezamenlijk bedroeg ¤ 350.000,-. Op dit moment is er een nog een uitstaande hoofdsom van afgerond ¤ 215.000,-. Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden verwijzen wij u naar de pitch.
Concreet betekent dit verzoek voor u dat:
• De aflossingen op de lening worden opgeschort van januari tot en met juli 2024; • De looptijd van de lening wordt verlengd met zeven maanden; • De rente op de leningen wordt verhoogd met 1,5 %; • De rente correct en tijdig door de ondernemer tijdig moet worden voldaan.
Het verzoek zoals hiervoor geformuleerd leggen wij met een positief advies aan u voor en nodigen u uit om uw stem binnen een termijn van 14 dagen uit te brengen.
[ Bericht 2% gewijzigd door KrekelJapie op 03-05-2024 19:15:22 ]
Op vrijdag 3 mei 2024 15:33 schreef KrekelJapie het volgende: Dit lijkt op een eenzijdige aanpassing vanuit CCF ivm verzoek ondernemer. [..]
Ik lees de tekst meer als "ondernemer werkt niet mee, dus we maken eigen voorstel". Ik ben er nog niet van overtuigd dat de ondernemer dit zomaar gaat accepteren gezien m'n vermoeden van een opgezette vertragingstactiek, lijkt me dus inderdaad een eenzijdig voorstel vanuit ccf.
SPOILER
[..] Zijn ze hier vergeten een EBI te uploaden? Ik zie hem in ieder geval niet staan
De EBI staat er inderdaad niet. Verder begrijp ik het hele verhaal niet zo goed, behalve dan dat ik sterk het idee krijg dat ze ergens 750k willen vrijspelen. De hypotheek wordt als ik het goed lees niet op het parkeerterein gevestigd, maar op het gebouw wat er al staat. Maar dat zou toch van de particuliere beleggers/VVE zijn? Om een of ander reden lijkt de pitch gewoon nog niet af, of is dit de standaard van de coaches en moeten we het daar maar mee doen? Want de bv die geldnemer is heeft ook maar 2x 40% = 80% aandeelhouders, waar is die andere 20%?
[..] Ik lees de tekst meer als "ondernemer werkt niet mee, dus we maken eigen voorstel". Ik ben er nog niet van overtuigd dat de ondernemer dit zomaar gaat accepteren gezien m'n vermoeden van een opgezette vertragingstactiek, lijkt me dus inderdaad een eenzijdig voorstel vanuit ccf.
SPOILER
Laat ze de hyp maar opeisen. Dat zet ze wel in beweging. Tegen gestemd.
[..] Laat ze de hyp maar opeisen. Dat zet ze wel in beweging. Tegen gestemd.
Ik twijfel nog wat, voorstel is op zich niet verkeerd. Maar juist door het blijkbaar uitblijven van actie van de ondernemer gaat denk ik mijn keuze ook naar tegen.
[..] Ik twijfel nog wat, voorstel is op zich niet verkeerd. Maar juist door het blijkbaar uitblijven van actie van de ondernemer gaat denk ik mijn keuze ook naar tegen.
Als een ondernemer netjes communiceert en echt probeert een oplossing te vinden, ben ik meestal wel bereid in te stemmen met een voorstel. Maar dit riekt naar obstructie en dat wil ik niet stimuleren dus ik neig ook naar tegen.
[..] Als een ondernemer netjes communiceert en echt probeert een oplossing te vinden, ben ik meestal wel bereid in te stemmen met een voorstel. Maar dit riekt naar obstructie en dat wil ik niet stimuleren dus ik neig ook naar tegen.
Ik neig naar "voor", vanwege de combinatie van de renteverhoging en goede zekerheden.
[..] Om precies deze reden heb ik voor gestemd. Voor 8.5 en 9.5% mag hij van mij uitstel krijgen, de hypotheek is voldoende dekkend en loopt niet weg.
Ik denk dat ik dat ook maar doe. WOZ is inmiddels 700k. Dus nog eens 125k hoger dan tijdens de taxatie in 2020. De ltv was al prima en is hierdoor ook sterk verbeterd.
[..] Als een ondernemer netjes communiceert en echt probeert een oplossing te vinden, ben ik meestal wel bereid in te stemmen met een voorstel. Maar dit riekt naar obstructie en dat wil ik niet stimuleren dus ik neig ook naar tegen.
Geduld levert meer rendement op dan emotie Dus ja gestemd, wat in het vat zit verzuurt niet. Huis en hypotheek lopen niet weg.
Vandaag ook nog weer geld gebeurd vanuit Duitsland (FC), niet meer verwacht, toch gekomen, dat plaatje wordt uiteindelijk ook nog leuk positief.
[..] De EBI staat er inderdaad niet. Verder begrijp ik het hele verhaal niet zo goed, behalve dan dat ik sterk het idee krijg dat ze ergens 750k willen vrijspelen. De hypotheek wordt als ik het goed lees niet op het parkeerterein gevestigd, maar op het gebouw wat er al staat. Maar dat zou toch van de particuliere beleggers/VVE zijn? Om een of ander reden lijkt de pitch gewoon nog niet af, of is dit de standaard van de coaches en moeten we het daar maar mee doen? Want de bv die geldnemer is heeft ook maar 2x 40% = 80% aandeelhouders, waar is die andere 20%?
Ik begrijp niet direct wat je bedoelt met de opmerking over de hypotheek, of is dit inmiddels aangepast? Ik zie wel dat de pitch nog onderhanden is, wijzigen inleg is momenteel niet mogelijk. De hypotheek wordt gevestigd op de percelen grond, ik heb het niet nagekeken maar logischerwijze is dat het terrein waar ze die uitbreiding op gaan realiseren.
Even los van het 'coachverhaal', volgens mij is dit een parel van een project. Initiatiefnemers bulken blijkbaar van de winst en cash, leggen even 2 ton in en breiden hun bedrijf uit met een m.i. plausibel verhaal. Doet me een beetje denken aan het project van Ome Berg***er***voet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er is in eerste instantie een onderdekking maar dat wordt met dat depot netjes opgelost.
[..] Dan moeten de aflossingen weer worden hervat zoals ik het lees.
Dat snap ik, maar de kans dat dat gaat gebeuren lijkt me niet zo groot. De omstandigheden met restaurant zullen in die paar maanden niet veranderen. Enige optie is dat het huis in de verkoop gaat, maar daar ik in geen enkele update sprake van.
[..] Ik begrijp niet direct wat je bedoelt met de opmerking over de hypotheek, of is dit inmiddels aangepast? Ik zie wel dat de pitch nog onderhanden is, wijzigen inleg is momenteel niet mogelijk. De hypotheek wordt gevestigd op de percelen grond, ik heb het niet nagekeken maar logischerwijze is dat het terrein waar ze die uitbreiding op gaan realiseren.
Even los van het 'coachverhaal', volgens mij is dit een parel van een project. Initiatiefnemers bulken blijkbaar van de winst en cash, leggen even 2 ton in en breiden hun bedrijf uit met een m.i. plausibel verhaal. Doet me een beetje denken aan het project van Ome Berg***er***voet.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Er is in eerste instantie een onderdekking maar dat wordt met dat depot netjes opgelost.
Het is inderdaad de parkeerplaats en een stukje grond achter het pand
[..] Dat snap ik, maar de kans dat dat gaat gebeuren lijkt me niet zo groot. De omstandigheden met restaurant zullen in die paar maanden niet veranderen. Enige optie is dat het huis in de verkoop gaat, maar daar ik in geen enkele update sprake van.
In de tussentijd zullen de (jaar)cijfers hopelijk wél beschikbaar zijn. Die boekhouder zal wellicht wat harder gaan lopen als hij zijn rekeningen betaald krijgt.
Ik had verwacht dat CRE direct een pak nieuwe leningen van de plank zou kunnen trekken, nu ze eindelijk hun vergunning binnen hebben. Maar het blijft nog akelig stil. Vergunning is wel gemeld in hun 'blog' en FB, maar investeerders hebben er niet eens een mail over gekregen. Vind ik heel eigenaardig! Binnenkort staan er daar behoorlijk wat aflossingen op de rol; Maarssen, Nieuwegein II, Saksen I en ook Erfurt en Emmerich zullen nu onderhand wel een keer gaan komen. Allemaal projecten tegen nog betrekkelijk lage rentes, dus nieuwe bestemmingen tegen een actueel renteniveau zijn van harte welkom.
Ik ben weliswaar niet echt tevreden over dit platform, maar 'onderaan de streep' heb ik daar nog niets misgelopen. En ik zou tóch wel graag een beetje blijven spreiden.....
Naar mijn mening worden de leningen bij CCF er gemiddeld zeker niet beter op de laatste tijd en dan moet je de verleiding weerstaan om de lat maar iets lager te gaan leggen. Want dan komt er vroeg of laat een tijd dat je daar spijt van gaat krijgen.
Op zaterdag 4 mei 2024 10:31 schreef InVestEerder het volgende: Ik had verwacht dat CRE direct een pak nieuwe leningen van de plank zou kunnen trekken, nu ze eindelijk hun vergunning binnen hebben. Maar het blijft nog akelig stil. Vergunning is wel gemeld in hun 'blog' en FB, maar investeerders hebben er niet eens een mail over gekregen. Vind ik heel eigenaardig! Binnenkort staan er daar behoorlijk wat aflossingen op de rol; Maarssen, Nieuwegein II, Saksen I en ook Erfurt en Emmerich zullen nu onderhand wel een keer gaan komen. Allemaal projecten tegen nog betrekkelijk lage rentes, dus nieuwe bestemmingen tegen een actueel renteniveau zijn van harte welkom.
Ik ben weliswaar niet echt tevreden over dit platform, maar 'onderaan de streep' heb ik daar nog niets misgelopen. En ik zou tóch wel graag een beetje blijven spreiden.....
Naar mijn mening worden de leningen bij CCF er gemiddeld zeker niet beter op de laatste tijd en dan moet je de verleiding weerstaan om de lat maar iets lager te gaan leggen. Want dan komt er vroeg of laat een tijd dat je daar spijt van gaat krijgen.
Ik heb ook moeite de investeringen in crowdfunding op peil te houden. Dat komt omdat de meeste goede projecten al vol zijn voordat ik tijd heb om te investeren (te druk). Daarnaast is de administratieve last best aanzienlijk afgezet tegen een gemakkelijkere investering in aandelen. Ik houd het vooral aan als diversificatie alleen begin ik daar steeds meer aan te twijfelen of het de tijdsinvestering nog wel waard is. Dan blijft nog over dat je hiermee bepaalde bedrijven helpt die bij een bank niet altijd terecht kunnen.
Op vrijdag 3 mei 2024 23:05 schreef obligataire het volgende: Ik begrijp niet direct wat je bedoelt met de opmerking over de hypotheek, of is dit inmiddels aangepast?
Lijkt inmiddels aangepast, er staan nu kadastrale nummers bij, volgens mij eerst alleen een adres en dat verwees naar perceel RSD00/I/1391 (een hal, volgens mij niet het hotel, dat zit als ik me niet vergis op namelijk op 6-8). Het ene is een strook aan de achterkant van die hal (485m2) wat prima als parkeerplaats is in te richten en het andere is het bestaande parkeerterrein aan de voorkant (1409m2) van de hal.
Op een of ander manier blijf ik een wat vreemd gevoel houden met de inhoud, er is daar afgelopen paar jaar het nodige gedaan, dus mogelijk dat dat de reden is dat ik daar (onterecht) een wat vreemd gevoeld bij heb. En mogelijk ook wel omdat er daar altijd heel veel (gratis) parkeerruimte was vraag ik me af wie daar gaat parkeren, maar misschien moet ik me niet met het businessmodel bezighouden
[ Bericht 5% gewijzigd door tnhb op 04-05-2024 17:42:34 ]
[..] Lijkt inmiddels aangepast, er staan nu kadastrale nummers bij, volgens mij eerst alleen een adres en dat verwees naar perceel RSD00/I/1391 (een hal, volgens mij niet het hotel, dat zit als ik me niet vergis op namelijk op 6-8). Het ene is een strook aan de achterkant van die hal (485m2) wat prima als parkeerplaats is in te richten en het andere is het bestaande parkeerterrein aan de voorkant (1409m2) van de hal.
Kan me inderdaad niet voorstellen dat gezien het grote aantal parkeerplaatsen dat extra plekken nodig zijn, maar hotel/congress bezoekers boeken toch vaak een plekje zo dichtbij mogelijk.
Het perceel achter het pand tegen de A17 aan lijkt op dit moment nog niet zo makkelijk bereikbaar. Lijkt me meer een plek voor personeel, niet zo zeer voor gasten.
[..] Ik heb ook moeite de investeringen in crowdfunding op peil te houden. Dat komt omdat de meeste goede projecten al vol zijn voordat ik tijd heb om te investeren (te druk). Daarnaast is de administratieve last best aanzienlijk afgezet tegen een gemakkelijkere investering in aandelen. Ik houd het vooral aan als diversificatie alleen begin ik daar steeds meer aan te twijfelen of het de tijdsinvestering nog wel waard is. Dan blijft nog over dat je hiermee bepaalde bedrijven helpt die bij een bank niet altijd terecht kunnen.
Morgen om 12.00 uur maar weer klaar zitten voor SIG.
Op het moment is het aanbod toch wel weer aardig bij Collin. APJ heb ik heel royaal op ingeschreven, Otium ga ik verdubbelen zo gauw dat weer kan, Wokamor doe ik met mijn basisinleg.
Op zaterdag 4 mei 2024 18:57 schreef obligataire het volgende: Op het moment is het aanbod toch wel weer aardig bij Collin. APJ heb ik heel royaal op ingeschreven, Otium ga ik verdubbelen zo gauw dat weer kan, Wokamor doe ik met mijn basisinleg.
Kan je Otium niet vanuit je profiel of met investeringslink investeren?
Op zaterdag 4 mei 2024 17:35 schreef tnhb het volgende:...... En mogelijk ook wel omdat er daar altijd heel veel (gratis) parkeerruimte was vraag ik me af wie daar gaat parkeren, maar misschien moet ik me niet met het businessmodel bezighouden
Het is logisch dat we een project proberen te beoordelen op zijn haalbaarheid. In dit geval heb ik de indruk dat dit een professioneel bedrijf is met een gezonde winstgevendheid dus dan ben ik toch al gauw geneigd te denken dat ze weten wat ze doen. De grond van de buren komt trouwens maar éénmaal te koop zeggen ze wel eens dus ik snap dat ze die kans aangrijpen.
Die talrijke gratis parkeerplekken in de omgeving staan bijna altijd vol lees ik in de pitch en veiligheid is ook een thema begrijp ik. De auto's zullen bij het hotel (achter een hek?) veiliger staan dan op een openbare plek. 12 Euro voor een dagkaart is een redelijk bedrag voor een stukje veiligheid.
[ Bericht 1% gewijzigd door obligataire op 04-05-2024 19:17:56 ]
[..] Kan je Otium niet vanuit je profiel of met investeringslink investeren?
Nee het lukt me nog steeds niet om de inleg te wijzigen. Deze tekst heb ik nog nooit gezien.
Op dit moment wordt er bij deze investeringskans een aanpassing doorgevoerd. Om deze reden is het tijdelijk niet mogelijk om uw inschrijving te wijzigen. Probeer het later nogmaals.
Op zaterdag 4 mei 2024 18:57 schreef obligataire het volgende: Op het moment is het aanbod toch wel weer aardig bij Collin. APJ heb ik heel royaal op ingeschreven, Otium ga ik verdubbelen zo gauw dat weer kan, Wokamor doe ik met mijn basisinleg.
APJ en Otium heb ik ook meegenomen, Wokamor sla ik vooralsnog over.
Ik zie geen van de panden in openbare verkoop. Zal dit nog steeds onderhands worden aangeboden aan partijen?
quote:
Update 10 januari: Wij ondersteunen dit verzoek onder de navolgende voorwaarden: • Het onroerend goed wordt verkocht via een ons conveniërende makelaar. Naar verwachting zullen de verkoopopdrachten gegund worden aan lokale makelaars. • De verkoopopbrengst wordt aangewend voor aflossing van de leningen.
[..] APJ en Otium heb ik ook meegenomen, Wokamor sla ik vooralsnog over. [..] We gaan het zien, waarschijnlijk heb je weer 1 tot 2 minuten de tijd voor schijf 1A
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Het meest recente bericht is weliswaar uit 2021, maar het werk ziet er op zijn eigen foto's in ieder geval heel netjes uit. Ook viel het mij op dat hij soms samenwerkt met Bouwbedrijf Van Garderen, dat zijn loods precies naast het aan te kopen object in Steenbergen heeft. Dat lijkt mij ook een positief detail.
Na alweer een paar jaartjes hier meelezen en lurken (veel van geleerd!) toch maar eens posten en even een introductie. Sinds 2016 houd ik me bezig met crowdfunding, eerst enkel via GVE, vervolgens kwamen daar Collin (hier doe ik de laatste jaren verreweg het meest) en SIG bij. Wellicht ga ik binnenkort ook nog op HCN beginnen.
Dan meteen maar even on-topic en ter info aan de anderen. Bij de laatste verzamelbetaling van GVE van afgelopen dinsdag ontbraken er bij mij maar liefst vijf betalingen zonder dat ik daar op gewezen werd met een update:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die laatste is het verhaal wel van bekend en komt wel goed zodra de gelden van de verkochte woning binnen zijn. Navraag leerde me dat van de andere vier GVE de betalingen wel binnengekregen heeft en dat deze met de volgende verzamelbetaling meegenomen worden. Maar wel gaar dat je daar dus zelf weer achter moet komen bij je controle en na moet gaan vragen in plaats van dat hun systemen je direct een melding en duidelijkheid geven...
Op zondag 5 mei 2024 16:32 schreef HappyCashew het volgende: Die laatste is het verhaal wel van bekend en komt wel goed zodra de gelden van de verkochte woning binnen zijn. Navraag leerde me dat van de andere vier GVE de betalingen wel binnengekregen heeft en dat deze met de volgende verzamelbetaling meegenomen worden. Maar wel gaar dat je daar dus zelf weer achter moet komen bij je controle en na moet gaan vragen in plaats van dat hun systemen je direct een melding en duidelijkheid geven...
Deze zaken kosten mij veel uitzoekwerk en administratieve lasten omdat de betaaldatum dan twee weken komt te liggen. GvE kan dit vaak gewoon uit het depot uitbetalen, maar doet dit nog steeds niet ondanks dat hier juist het depot voor bedoeld is.
[..] Deze zaken kosten mij veel uitzoekwerk en administratieve lasten omdat de betaaldatum dan twee weken komt te liggen. GvE kan dit vaak gewoon uit het depot uitbetalen, maar doet dit nog steeds niet ondanks dat hier juist het depot voor bedoeld is.
Inderdaad. Bovendien vraag ik me af of dit geen foutje van GvE zelf is, het zijn er wel erg veel. Ik heb zelf ook deze twee nog die ontbraken:
SPOILER
[..] APJ en Otium heb ik ook meegenomen, Wokamor sla ik vooralsnog over. [..] We gaan het zien, waarschijnlijk heb je weer 1 tot 2 minuten de tijd voor schijf 1A
Hoezo wokamor overslaan? Lineaire aflossing en flinke overwaarde op een nieuw huis.
Na alweer een paar jaartjes hier meelezen en lurken (veel van geleerd!) toch maar eens posten en even een introductie. Sinds 2016 houd ik me bezig met crowdfunding, eerst enkel via GVE, vervolgens kwamen daar Collin (hier doe ik de laatste jaren verreweg het meest) en SIG bij. Wellicht ga ik binnenkort ook nog op HCN beginnen.
Dan meteen maar even on-topic en ter info aan de anderen. Bij de laatste verzamelbetaling van GVE van afgelopen dinsdag ontbraken er bij mij maar liefst vijf betalingen zonder dat ik daar op gewezen werd met een update:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.Die laatste is het verhaal wel van bekend en komt wel goed zodra de gelden van de verkochte woning binnen zijn. Navraag leerde me dat van de andere vier GVE de betalingen wel binnengekregen heeft en dat deze met de volgende verzamelbetaling meegenomen worden. Maar wel gaar dat je daar dus zelf weer achter moet komen bij je controle en na moet gaan vragen in plaats van dat hun systemen je direct een melding en duidelijkheid geven...
Welkom hier!
Bedankt voor je eerste bijdrage en dat er nog maar vele mogen volgen.
[..] Deze zaken kosten mij veel uitzoekwerk en administratieve lasten omdat de betaaldatum dan twee weken komt te liggen. GvE kan dit vaak gewoon uit het depot uitbetalen, maar doet dit nog steeds niet ondanks dat hier juist het depot voor bedoeld is.
Inderdaad. In mijn mail heb ik ze ook gevraagd waarom het depot in deze gevallen niet gebruikt is maar deze vraag kreeg ik geen antwoord op.
[..] We gaan het zien, waarschijnlijk heb je weer 1 tot 2 minuten de tijd voor schijf 1A
Dat viel bij dit project wel mee. Bijna 24 uur later nog wat ruimte in schijf 1A en 2. Het doelbedrag was bij dit project ook wel wat hoger dan de laatste projecten en daarnaast is een flink gedeelte bedrijfsmatig wat toch een wat hoger risico geeft en waar maar een beperkte hogere rentecompensatie voor is uitgetrokken.