abonnement Unibet Coolblue
pi_213220148

Crowdfunding is hot! In 2022 is in Nederland 1,08 miljard euro via crowdfunding opgehaald. Dat is een groei van 48% ten opzichte van een jaar eerder. Niet eerder werd in een jaar tijd zoveel met crowdfunding gefinancierd.(bron).

Vormen van crowdfunding
Er zijn 4 vormen van crowdfunding:
• Lening crowdfunding
• Aandelen crowdfunding
• Schenking / Donatie crowdfunding
• Aanschaf (nog te ontwikkelen) product / reward crowdfunding

Dit topic gaat voornamelijk over crowdfunding op basis van een lening die wordt terugbetaald. We bespreken projecten van de volgende in Nederland gevestigde crowdfundingplatformen:

Crowdfundingplatformen met ECSP vergunning
Collin Crowdfund (CCF), leningen voor MKB met crowdfundcoach.
Geldvoorelkaar (GVE), leningen voor MKB en particulieren.
Samen In Geld (SIG), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.
Horeca Crowdfunding Nederland (HCN), leningen voor horeca.
Waarde voor je Geld (WvjG), leningen met een christelijk normen- en waardenkader voor het MKB.
NLinvesteert (NLI), een platform voor zakelijke financiering waaronder crowdfunding.
Duurzaam Investeren (DI), combinatie van maatschappelijk en financieel rendement.
Lenderspender (LS), peer-to-peer lending.
October (OCT), platform voor MKB-financieringen in continentaal Europa.
One Planet Crowd (OPC), groene investeringen, vorm: leningen, donaties, rewards, etc.
Voordegroei (VDG), leningen voor MKB.
Crowd About Now (CAN), leningen voor food, horeca, retail.
Lendahand (LDH), investeren in opkomende economieën.

Crowdfundingplatformen KOM Group
Kapitaal Op Maat (KOM), leningen voor MKB.
Capital Circle (CC), leningen voor MKB.
Max crowdfund (MAX), investeren in vastgoed in NL en buitenland.

Crowdfundingplatformen vooralsnog zonder ECSP
Crowd Real Estate (CRE), investeren in vastgoed met hypothecaire zekerheid.

Risico
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Resultaten crowdfundingplatformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinars zekerheden
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Webinar box3 belastingwetgeving
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Exitstrategieën platformen
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Informatie Kifid
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Crowdfundingplatformen zonder nieuw aanbod:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Statistieken
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nominale en effectieve rente
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Belastingen en de belastingdienst
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Kan ik wat aan het CF uitlenen overhouden?
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Punt van orde:
We hebben gemerkt dat elk platform helaas wel eens een betaling een paar dagen te laat doet. Dit is vervelend, maar mag de discussies niet gaan overheersen. We hebben daarom besloten alleen achterstanden van meer dan 3 werkdagen hier op het forum te melden.

Disclaimer: de informatie in dit topic is hoogstens informatief. Aan de informatie kunnen geen rechten worden ontleend.
pi_213225314
Nieuwe Collin van BIG Bread uitbaters van Chinese komaf https://www.collincrowdfund.nl/w-j-beheer-b-v/

Ziet er op het eerste gezicht wel aardig uit. Ik wil wel mee doen dus als er een linkje voorhanden is hoor ik het graag.

[ Bericht 6% gewijzigd door NaRegenDeZon op 16-04-2024 10:39:34 ]
pi_213225528
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:07 schreef NaRegenDeZon het volgende:
Nieuwe Collin van BIG Bread uitbaters van Chinese komaf https://www.collincrowdfund.nl/w-j-beheer-b-v/

Ziet er op het eerste gezucht wel aardig uit. Ik wil wel mee doen dus als er een linkje voorhanden is hoor ik het graag.
Ja, de rente is wel weer vrij krap maar de totale zekerheden zien er, door de toevoeging van de flat prima uit.
Ook een prima en aannemelijk verhaal.

Deze wil ik wel meenemen.
pi_213225857
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 10:34 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ja, de rente is wel weer vrij krap maar de totale zekerheden zien er, door de toevoeging van de flat prima uit.
Ook een prima en aannemelijk verhaal.

Deze wil ik wel meenemen.
Hun grootste risico is leegstand van dat BBK pand, maar mocht de franchisenemer het niet redden dan zit daar waarschijnlijk vlot weer een ander in. En de grote baas kijkt natuurlijk mee.
Pecunia non olet
pi_213226076
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:08 schreef obligataire het volgende:

[..]
Hun grootste risico is leegstand van dat BBK pand, maar mocht de franchisenemer het niet redden dan zit daar waarschijnlijk vlot weer een ander in. En de grote baas kijkt natuurlijk mee.
Het is zeker waar dat dergelijke constructies niet risicoloos zijn.
Mocht de huurder/franchisenemer het niet reden kan de lening nemer altijd nog door middels van tips proberen de boel bij te sturen en/of zelf af en toe een dagje mee te draaien. Ze zitten ongeveer 45 minuten van elkaar dus naast een eventuele nieuwe huurder zijn daar nog opties denkbaar.
pi_213226222
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het is zeker waar dat dergelijke constructies niet risicoloos zijn.
Mocht de huurder/franchisenemer het niet reden kan de lening nemer altijd nog door middels van tips proberen de boel bij te sturen en/of zelf af en toe een dagje mee te draaien. Ze zitten ongeveer 45 minuten van elkaar dus naast een eventuele nieuwe huurder zijn daar nog opties denkbaar.
Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213226244
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:35 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Het is zeker waar dat dergelijke constructies niet risicoloos zijn.
Mocht de huurder/franchisenemer het niet reden kan de lening nemer altijd nog door middels van tips proberen de boel bij te sturen en/of zelf af en toe een dagje mee te draaien. Ze zitten ongeveer 45 minuten van elkaar dus naast een eventuele nieuwe huurder zijn daar nog opties denkbaar.
Het kan verkeren natuurlijk maar d'r zit blijkbaar al 27 jaar dezelfde ondernemer op. Dat geeft mij wel enigszins vertrouwen in die zaak.

https://www.hoekschnieuws(...)t-25-jarig-jubileum/
pi_213226361
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 12:00 schreef gerbennn het volgende:

[..]
Het kan verkeren natuurlijk maar d'r zit blijkbaar al 27 jaar dezelfde ondernemer op. Dat geeft mij wel enigszins vertrouwen in die zaak.

https://www.hoekschnieuws(...)t-25-jarig-jubileum/
Ik weet niet zeker of deze ondernemer er nog in zit.
In ieder geval is de winkelformule inmiddels helemaal omgegooid.

Ik heb er zo wie zo wel vertrouwen in en heb hem meegenomen.
pi_213226418
Fok! leeft zich lekker uit op dit project zo te zien :9
Pecunia non olet
pi_213226494
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 12:26 schreef obligataire het volgende:
Fok! leeft zich lekker uit op dit project zo te zien :9
+ mooie horecalocatie, aardig terras erbij ook, daar moet normaal gesproken wel een huurder voor te vinden zijn
+ ruime eigen inbreng
+ prima en courante aanvullende zekerheid
+ Chinese ondernemers, heb ze wel in de problemen zien komen in mijn portfolio maar ze zijn er altijd weer uitgekomen
pi_213226683
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:57 schreef delcielo het volgende:

[..]
Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Thanks, "ruim" (twee keer) meegenomen.
pi_213227096
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 12:15 schreef Horsemen het volgende:

[..]
Ik weet niet zeker of deze ondernemer er nog in zit.
In ieder geval is de winkelformule inmiddels helemaal omgegooid.
Je hebt helemaal gelijk, het is inderdaad een overname. Ik had ff bij KVK gekeken en zag dat het nog steeds dezelfde eenmanszaak is, maar als je op kwalitaria.nl probeert te bestellen krijg je deze melding:
quote:
Bericht van Kwalitaria Délifrance De Beuk
Beste gasten, Kwalitaria de Beuk is overgenomen door een nieuwe eigenaar en gaat verder als Big Bread Kitchen. Vanaf 29 april zijn wij tijdelijk gesloten wegens de verbouwing. Vanaf donderdag 2 mei kunt u terecht bij Big Bread Kitchen. Wij hopen u allen terug te zien. Bestellen kan via bigbreadputtershoek.nl en voor meer info houd onze socials in de gaten en via bigbreadkitchen.nl.
Wat dan minder handig is is :X
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213227535
CCF 44507 Wollukse Koffie / deelaflos 10%, dit in 1e jr vd looptijd / deze aflos is geen schokkend bedrag gezien de omvang vd lening
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
, maar geeft wel een mate van in control aan door de heren, prima zo
pi_213228262
Vandaag de laatste termijn ontvangen van Restaurant Parck (voormalig Knab project). *O*
pi_213229033
Nieuwe 12 maanden Collin lening. Dit betreft een herfinanciering van 2 eerdere projecten:

Cambreur Beheer B.V. 3
¤ 275.000 | 7,5% rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/cambreur-beheer-b-v-3/

Zelf zit ik in de eerste lening en die heeft hij altijd netjes betaald.
Deze lening is voor mij echter te kortlopend.
pi_213229196
Ik vrees voor een groot probleem bij dit Collin project:

quote:
Beste investeerder,
Wij hebben de volledige termijn van de maand maart van Bouwbedrijf H@its*a met leningnummer 40921 nog niet ontvangen. De termijn van maart hebben wij wel op uw rekening courant bijgeschreven. De betaling van maart wordt gecorrigeerd omdat deze door de ondernemer niet voldaan is. Hierdoor komt de feitelijke situatie weer overeen met uw administratie.
Voor een overzicht van de verstrekte zekerheden en voorwaarden verwijzen wij u naar de pitch.
Het dossier is overgedragen aan onze intensief beheer adviseur.
Wij informeren u zodra er nieuwe relevante informatie beschikbaar is.
Via de onderstaande link kunt u meer informatie vinden over het corrigeren van betalingstermijnen, het intensief beheertraject, de leningportefeuille en het rendement.
https://www.collincrowdfund.nl/beheer/.
Als ik het goed heb opgezocht is dit ongeveer de huidige staat van de woning:
https://www.google.com/ma(...)384!8i8192?entry=ttu

En dit zou het uiteindelijk moeten worden: https://www.funda.nl/koop/de-knipe/huis-42263194-meyerweg-99/

Maar ik vrees dat hier zelfs nog niet aan begonnen is.

Het betreft dit project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213229286
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 17:19 schreef Horsemen het volgende:
Ik vrees voor een groot probleem bij dit Collin project:
[..]
Als ik het goed heb opgezocht is dit ongeveer de huidige staat van de woning:
https://www.google.com/ma(...)384!8i8192?entry=ttu

En dit zou het uiteindelijk moeten worden: https://www.funda.nl/koop/de-knipe/huis-42263194-meyerweg-99/

Maar ik vrees dat hier zelfs nog niet aan begonnen is.

Het betreft dit project:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit ik ook in en is mede de reden dat ik al een tijdje geen ontwikkelprojecten meer mee pak.

Hij had een vergunning om twee jaar een woonunit op het terrein te plaatsen. Deze staat nu op marktplaats, maar als ruilobject
https://www.marktplaats.n(...)lijk-auto-motor-boot

[ Bericht 1% gewijzigd door KrekelJapie op 16-04-2024 19:13:11 ]
pi_213229835
quote:
1s.gif Op dinsdag 16 april 2024 17:30 schreef KrekelJapie het volgende:

[..]
Zit ik ook in en is mede de reden dat ik op een tijdje geen ontwikkelprojecten meer mee pak.

Hij had een vergunning om twee jaar een woonunit op het terrein te plaatsen. Deze staat nu op marktplaats, maar als ruilobject
https://www.marktplaats.n(...)lijk-auto-motor-boot
Dit zou wel eens mijn eerste misser sinds twee jaar kunnen gaan worden. Gelukkig niet al te ruim ingestapt. Hopelijk is de eerste hypotheek nog wat waard, maar vrees het ergste. Er is geen WOZ waarde beschikbaar omdat het pand niet meer in gebruik is als woning. Dus blijft er een bouwkavel over...
pi_213230451
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 18:25 schreef Erinco71 het volgende:

[..]
Dit zou wel eens mijn eerste misser sinds twee jaar kunnen gaan worden. Gelukkig niet al te ruim ingestapt. Hopelijk is de eerste hypotheek nog wat waard, maar vrees het ergste. Er is geen WOZ waarde beschikbaar omdat het pand niet meer in gebruik is als woning. Dus blijft er een bouwkavel over...
Idem, zeer bescheiden inleg, zijn KvK nr uit de ovek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
popt ook niet meer op bij de KvK.
In de pitch stond dat hij bezig was aan een villa op de Klamp 8-10 in Langezwaag, daar staat (aug23) streetview (beetje in de straat heen / weer moven) inderdaad zo goed als afgebouwd woonhuis. Zal dus geen winstpakker geweest zijn.

Worst case zal het (bouw)perceel in de Knipe allicht wat opbrengen maar daar kan wel tijdje over heen gaan.
Wacht berichtgeving CCF af, maar sinds lange tijd met crowdfunding mogelijk weer een (klein) bleedertje.

[ Bericht 1% gewijzigd door peterc op 16-04-2024 19:41:03 ]
pi_213232102
Toch nog een paar Magnums ontvangen van de Weesper Boekhandel, mijn eerste default ooit bij Collin (2017).

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Veel van geleerd :@
Pecunia non olet
pi_213233832
quote:
12s.gif Op dinsdag 16 april 2024 19:36 schreef peterc het volgende:

[..]
Idem, zeer bescheiden inleg, zijn KvK nr uit de ovek
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
popt ook niet meer op bij de KvK.
In de pitch stond dat hij bezig was aan een villa op de Klamp 8-10 in Langezwaag, daar staat (aug23) streetview (beetje in de straat heen / weer moven) inderdaad zo goed als afgebouwd woonhuis. Zal dus geen winstpakker geweest zijn.

Worst case zal het (bouw)perceel in de Knipe allicht wat opbrengen maar daar kan wel tijdje over heen gaan.
Wacht berichtgeving CCF af, maar sinds lange tijd met crowdfunding mogelijk weer een (klein) bleedertje.
Het bouwbedrijf is inderdaad uitgeschreven
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Ik had gelukkig maar een bescheiden inleg gedaan. Dit zou zo maar eens mijn eerste (gedeeltelijke) afboeking kunnen worden bij Collin (300+ projecten)
pi_213233850
quote:
0s.gif Op dinsdag 16 april 2024 11:57 schreef delcielo het volgende:

[..]
Linkje:
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Dank voor de link. Voor mijn basisbedrag meegenomen op basis van de vrije goede zekerheden.
pi_213234692
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 07:23 schreef MINFIRE het volgende:

[..]
Dank voor de link. Voor mijn basisbedrag meegenomen op basis van de vrije goede zekerheden.
Dat is wat zuinigjes geformuleerd. Volgens Collin zijn de zekerheden 'zeer goed' en ik heb zelf ook wel de indruk dat ze niet gauw beter zullen worden dan dit :7
Ik heb zelf een meervoud ingelegd van mijn basisbedrag.
Pecunia non olet
pi_213234853
Vervroegde aflossing bij Collin:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: na 52 van de 60 maanden op een project dat volledig naar 0 aan het aflossen was.
pi_213235088
Random vraagje over opstalverzekering en hypotheekhouders. Google beweert dat dit vaak verplicht wordt door hypotheekhouders, maar ik kan me niet herinneren dat een bank mij ooit gevraagd heeft hier een bewijs van te leveren in mijn carrière als huizenbezitter. Ook kan ik elk jaar opnieuw mijn premie vergeten te betalen natuurlijk. Ook kan ik mijn eigen huis in de fik zetten en dan heeft de verzekering geen zin in uitkeren.

Dekken gemiddelde grootbank hypotheekverstrekkers dit risico af? En wij als crowdfunders? Zou het deel van het proces (moeten) zijn om hiernaar te vragen bij het vestigen van hypotheek?
pi_213235161
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:23 schreef ShowMeTheMoney het volgende:
Random vraagje over opstalverzekering en hypotheekhouders. Google beweert dat dit vaak verplicht wordt door hypotheekhouders, maar ik kan me niet herinneren dat een bank mij ooit gevraagd heeft hier een bewijs van te leveren in mijn carrière als huizenbezitter. Ook kan ik elk jaar opnieuw mijn premie vergeten te betalen natuurlijk. Ook kan ik mijn eigen huis in de fik zetten en dan heeft de verzekering geen zin in uitkeren.

Dekken gemiddelde grootbank hypotheekverstrekkers dit risico af? En wij als crowdfunders? Zou het deel van het proces (moeten) zijn om hiernaar te vragen bij het vestigen van hypotheek?
staat als het goed is in je hypotheekakte.
pi_213235175
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:32 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
staat als het goed is in je hypotheekakte.
Ja, dat het verplicht is. Maar hoe checken ze het? Ik vind het een interessante vraag. Ook vanuit crowdfunding...
Pecunia non olet
pi_213235250
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:34 schreef obligataire het volgende:

[..]
Ja, dat het verplicht is. Maar hoe checken ze het? Ik vind het een interessante vraag. Ook vanuit crowdfunding...
Niet.
Voor die 0,01% die zo dom is om geen opstalverzekering af te sluiten is het de moeite van controleren niet waard. Als bij die domme mensen het huis afbrand 0,0000001% dan hebben die een probleem met de bank zo lijkt me.

In feite hetzelfde met een autoverzekering. Die is ook verplicht. Maar er zijn nog zat mensen die onverzekerd rondrijden. Veroorzaak je een ongeluk dan heb je een probleem.

[ Bericht 10% gewijzigd door zeeland6 op 17-04-2024 10:55:56 ]
pi_213235413
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:46 schreef zeeland6 het volgende:

[..]
Niet.
Voor die 0,01% die zo dom is om geen opstalverzekering af te sluiten is het de moeite van controleren niet waard. Als bij die domme mensen het huis afbrand 0,0000001% dan hebben die een probleem met de bank zo lijkt me.

In feite hetzelfde met een autoverzekering. Die is ook verplicht. Maar er zijn nog zat mensen die onverzekerd rondrijden. Veroorzaak je een ongeluk dan heb je een probleem.
In Engeland (ik weet niet of het hier ook zo is) heeft de verkeerspolitie een computertje aan boord waarmee ze simpel een kenteken kunnen natrekken op verzekering. Die zetten ze dan gelijk aan de kant :)
Dus met auto's kan het wel, waarom dan niet met huizen zou je zeggen. Misschien omdat huizen geen ongelukken veroorzaken met schade aan derden, zal het antwoord wel zijn.

Je hebt gelijk dat je oliedom moet zijn om de opstalverzekering niet te betalen maar mensen in heftige geldnood doen soms onverantwoorde dingen.....
Pecunia non olet
pi_213235560
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:06 schreef obligataire het volgende:

[..]
In Engeland (ik weet niet of het hier ook zo is) heeft de verkeerspolitie een computertje aan boord waarmee ze simpel een kenteken kunnen natrekken op verzekering.
Hier ook. Sterker nog, het is openbare informatie, iedereen kan het zien op www.rdw.nl.

Tuurlijk kan het met huizen ook, maar er is imo geen reden om het wettelijk verplicht te stellen. Zonder verplichting lijkt me het oprichten en onderhouden van een centraal register niet direct een algemeen belang dienen; het brengt immers best wel wat kosten met zich mee (en privacy issues).

Banken zullen vermoedelijk een secundaire opstalverzekering hebben, mogelijk.nl heeft die ook voor hun investeerders. https://www.mogelijk.nl/b(...)ers-extra-rugdekking
pi_213235566
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:46 schreef zeeland6 het volgende:
zo dom is om geen opstalverzekering af te sluiten is het de moeite van controleren niet waard. Als bij die domme mensen het huis afbrand 0,0000001% dan hebben die een probleem met de bank zo lijkt me.

In feite hetzelfde met een autoverzekering. Die is ook verplicht. Maar er zijn nog zat mensen die onverzekerd rondrijden. Veroorzaak je een ongeluk dan heb je een probleem.
Ja dus er zijn zat mensen die onverzekerd rondrijden en derhalve ws ook zat mensen die hun opstalverzekering vergeten of niet betalen. En de hypotheekhouder heeft dan vooral het probleem bij een grote schade, namelijk de complete zekerheid achter hun lening valt onverwacht weg en de leningnemer gaat lekker in de schuldsanering met tonnen aan schuld. Toch?

Zou de reden dat dit niet dichtgetimmerd is en je hier nooit iets over hoort zijn dat de kans dat een huis afbrandt relatief klein is? Ja en ws zijn huizenbezitters gemiddeld iets verantwoordelijker dan de gemiddelde autobezitter.
pi_213235650
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:06 schreef obligataire het volgende:

[..]
In Engeland (ik weet niet of het hier ook zo is) heeft de verkeerspolitie een computertje aan boord waarmee ze simpel een kenteken kunnen natrekken op verzekering. Die zetten ze dan gelijk aan de kant :)
Dus met auto's kan het wel, waarom dan niet met huizen zou je zeggen. Misschien omdat huizen geen ongelukken veroorzaken met schade aan derden, zal het antwoord wel zijn.

Je hebt gelijk dat je oliedom moet zijn om de opstalverzekering niet te betalen maar mensen in heftige geldnood doen soms onverantwoorde dingen.....
Auto is een wettelijke verplichting (WAM)
Opstal niet.
pi_213235663
quote:
14s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:19 schreef gaanmetdiebanaan het volgende:

[..]
Banken zullen vermoedelijk een secundaire opstalverzekering hebben, mogelijk.nl heeft die ook voor hun investeerders. https://www.mogelijk.nl/b(...)ers-extra-rugdekking
Aah ja, dat maakt echt sense. Een overkoepelende secundaire opstalverzekering die schade dekt voor de hypotheekhouder in alle gevallen dat de primaire opstalverzekeringen van leningnemers er niet blijken te zijn of niet dekken, inclusief bij opzet/brandstichting. Dat zouden wij misschien als crowdfunders ook moeten hebben en hoeft denk ik ook niet heel duur te zijn.
pi_213235677
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:20 schreef ShowMeTheMoney het volgende:

[..]
Ja dus er zijn zat mensen die onverzekerd rondrijden en derhalve ws ook zat mensen die hun opstalverzekering vergeten of niet betalen. En de hypotheekhouder heeft dan vooral het probleem bij een grote schade, namelijk de complete zekerheid achter hun lening valt onverwacht weg en de leningnemer gaat lekker in de schuldsanering met tonnen aan schuld. Toch?

Zou de reden dat dit niet dichtgetimmerd is en je hier nooit iets over hoort zijn dat de kans dat een huis afbrandt relatief klein is? Ja en ws zijn huizenbezitters gemiddeld iets verantwoordelijker dan de gemiddelde autobezitter.
Uiteraard. Kosten wegen niet tegen de baten op.
Vroegah was het zo dat de bank de opstalverzekering bij de eigen bank verplicht stelde. Zo kon men het controleren. Maar die koppelverkoop zal wel niet meer mogen. Het was in mijn tijd bij de bank een leuk verdienmodel. Veel te dure opstalverzekeringen "verkopen".
pi_213235847
SiG zegt het jaarlijks te checken aan de hand van een betaalbewijs:

Artikel 54, lid 2 van hun Algemene Voorwaarden:
quote:
Geldnemer dient een kopie van de polis van de opstalverzekering alsmede een recent
betaalbewijs waaruit blijkt dat de premie is voldaan te verstrekken aan SamenInGeld.
Dit betaalbewijs dient vervolgens jaarlijks na betaling te worden verstrekt ten einde aan
te tonen dat de verzekering in stand is gebleven.
pi_213235898
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:52 schreef gerbennn het volgende:
SiG zegt het jaarlijks te checken aan de hand van een betaalbewijs:

Artikel 54, lid 2 van hun Algemene Voorwaarden:
[..]

Dat is ook een goede oplossing van SiG en direct in ons belang als funders! Als SiG dit kan, dan moeten CCF en GVE dit ook kunnen. Of zouden ze het al doen?
pi_213235993
quote:
14s.gif Op dinsdag 16 april 2024 16:57 schreef Horsemen het volgende:
Nieuwe 12 maanden Collin lening. Dit betreft een herfinanciering van 2 eerdere projecten:

Cambreur Beheer B.V. 3
¤ 275.000 | 7,5% rente | 12 maanden

https://www.collincrowdfund.nl/cambreur-beheer-b-v-3/

Zelf zit ik in de eerste lening en die heeft hij altijd netjes betaald.
Deze lening is voor mij echter te kortlopend.

Het linkje :
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213236175
Nieuwe Collin:

Evertz Holding B.V.
¤ 250.000 | 10,0% rente | 48 maanden

Met tweede hypotheek op bedrijfspand en ook op woning.
pi_213236975
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 10:00 schreef Tjalala het volgende:
Vervroegde aflossing bij Collin:

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Edit: na 52 van de 60 maanden op een project dat volledig naar 0 aan het aflossen was.
We krijgen nu zes extra rentetermijnen, maar dat bedrag is hoger dan de rente die hij zou hebben betaald als hij het resterende aflossingsschema had gevolgd. Het zal voor alle partijen geen enorm verschil maken, maar qua werkwijze wel vreemd dat hij dan niet gewoon de som van alle resterende termijnen (aflossing + rente) betaalde / mocht betalen aan CCF.
pi_213237159
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 12:26 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

Evertz Holding B.V.
¤ 250.000 | 10,0% rente | 48 maanden

Met tweede hypotheek op bedrijfspand en ook op woning.
Bij woordkeuze van deze tekst "bij het terugbetalen van de COVID-steun aan de fiscus" krijg ik vooral kriebels en vragen, want uitstel belastingen (wat ook COVID-steun was) moet niemand terugbetalen maar gewoon alsnog betalen want dat was zoals altijd aangekondigd uitstel van betaling en geen gift. Terugbetalen van TOGS / TVL / NOW omdat daar geen voldoende recht op was zou al vrij snel snel duidelijk moeten zijn geweest en mag geen verrassing zijn (en daar zou omzet tegenover moeten staan).

Er is weliswaar een tweede hypotheek op de woning en bedrijfspand, maar ik verwacht dat woning niet los van bedrijfspand verkocht/gebruikt mag worden. Er lijkt een flinke ruimte te zijn (taxatie/woz tov openstaande schuld, maar de huisbank zou zomaar ook eens partij bij de hypotheek kunnen zijn en dan is die 2e hypotheek uiteindelijk niets waard en maakt die bank gewoon aanspraak op eerste 900k+kosten, en daar lijkt me de rente dan ook naar.
pi_213237252
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 12:26 schreef Tjalala het volgende:
Nieuwe Collin:

Evertz Holding B.V.
¤ 250.000 | 10,0% rente | 48 maanden

Met tweede hypotheek op bedrijfspand en ook op woning.
Interessant project. Typisch een onderneming waarvoor crowdfunding bedoeld is.
Maar ze hebben het zwaar.

Als ik de huidige waarde van het bedrijfsgedeelte schat op 350K (staat niet apart vermeld) dan is de overwaarde 155K. Dat houdt in dat het eigen vermogen zonder de overwaarde dus 88K negatief is.
En dat op een balanstotaal van 1,2 mio (zonder de overwaarde).
Een schuldenlast van 1,3 mio dus.

Daar word je niet vrolijk van. Toch hoeft het niet kansloos te zijn als het herstel vanaf 2023 zich doorzet.
En de zekerheid is althans op papier ruim voldoende.


https://www.ekvtilburg.nl/
Pecunia non olet
pi_213237357
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:01 schreef tnhb het volgende:

[..]Er is weliswaar een tweede hypotheek op de woning en bedrijfspand, maar ik verwacht dat woning niet los van bedrijfspand verkocht/gebruikt mag worden. Er lijkt een flinke ruimte te zijn (taxatie/woz tov openstaande schuld, maar de huisbank zou zomaar ook eens partij bij de hypotheek kunnen zijn en dan is die 2e hypotheek uiteindelijk niets waard en maakt die bank gewoon aanspraak op eerste 900k+kosten, en daar lijkt me de rente dan ook naar.
De schuld aan de bank, los van de hypotheek, is op dit moment circa 20K (eind mei), dus dat zou het grote probleem niet moeten zijn?
Pecunia non olet
pi_213237444
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:01 schreef tnhb het volgende:

[..]
Bij woordkeuze van deze tekst "bij het terugbetalen van de COVID-steun aan de fiscus" krijg ik vooral kriebels en vragen, want uitstel belastingen (wat ook COVID-steun was) moet niemand terugbetalen maar gewoon alsnog betalen want dat was zoals altijd aangekondigd uitstel van betaling en geen gift. Terugbetalen van TOGS / TVL / NOW omdat daar geen voldoende recht op was zou al vrij snel snel duidelijk moeten zijn geweest en mag geen verrassing zijn (en daar zou omzet tegenover moeten staan).
De woordkeus is inderdaad ongelukkig, maar als gevolg van de corona crisis, was er weinig winst c.q. verlies waardoor de cashflow onvoldoende was en daardoor de belastingen niet konden worden betaald. Dat er daarna herstel optreedt van de winstgevendheid wil natuurlijk niet zeggen dat de liquiditeit na korte tijd weer snel op peil is.
Bij een kapitaalintensief bedrijf als dit horen forse (lease)lasten van materieel. Dat liep allemaal door in de slappe periode.

Ik begrijp alleen niet goed dat de corona-schuld niet wordt uitgesmeerd, iets wat ik bij relaties van mij wel zie.
Pecunia non olet
pi_213238034
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 14:16 schreef obligataire het volgende:

[..]
De schuld aan de bank, los van de hypotheek, is op dit moment circa 20K (eind mei), dus dat zou het grote probleem niet moeten zijn?
Op dit moment inderdaad niet (ik was gaan schrijven voordat ik klaargelezen was) maar kan uiteindelijk wel meer worden. Maar er zou nu wel voldoende ruimte over moeten zijn, wel opvallend dat de huisbank op basis van de ruimte op de inschrijving toch niet meer lijkt mee te willen doen. Het zou een mooi crowdfunding project kunnen zijn, maar gezien de info zitten er voor mij toch teveel losse eindjes aan.

aanvulling: Ik zie nu DLL (De Lage Landen neem ik aan?) als leasemij, dat is (of was?) toch ook een dochter van Rabo? In dat geval sluit ik een uiteindelijke (indirecte) link met die inschrijving toch niet uit en zou dat ook wel eens een reden kunnen zijn dat de Rabo mogelijk geen interesse had in die aanvullende financiering

[ Bericht 14% gewijzigd door tnhb op 17-04-2024 17:05:13 (dll) ]
pi_213238243
Dan gaan we door naar een volgende nieuwe Collin:

LFS Invest B.V.
¤ 2.600.000 | 9,0% rente | 18 maanden

Deze volledig hypothecair gedekte financiering bedraagt in totaal ¤ 5.200.000,- en wordt ingevuld middels ¤ 2.600.000,- via deze crowdfund lening en ¤ 2.600.000,- via een private lening. Er wordt hierbij gewerkt met communicerende vaten, waardoor de omvang van de leningen kan veranderen. De totale lening zal altijd maximaal ¤ 5.200.000,- bedragen.

Oud klooster aangekocht om te gaan herontwikkelen. In de tussentijd wil hij het verhuren aan arbeidsmigranten en statushouders. Er is afstemming met de diverse instanties over de tijdelijke invulling en de structurele nieuwe bestemming. De vermogende ondernemer verwacht hierover duidelijkheid te krijgen binnen de looptijd van deze financiering. Als extra onderpand voor de investeerders wordt een eerste hypothecaire inschrijving op twee verhuurde panden in Breda gevestigd.
  woensdag 17 april 2024 @ 15:52:05 #46
415574 boriq
Blacksmith of Rhythm
pi_213238526
Stemronde voor CCF Cafe De* T*llenst*ghe. Deze loopt nu net een jaartje, maar de ondernemer heeft liquiditeitsspanning. Voorstel om de aflossingen tot oktober op te schorten, maar de rente tot oktober te verhogen van 9% naar 9.5%. Lening is ruim gedekt door een 2e hypotheek, dus erbij inschieten zal wel niet gebeuren.
SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
pi_213238928
quote:
4s.gif Op woensdag 17 april 2024 15:52 schreef boriq het volgende:
Stemronde voor CCF Cafe De* T*llenst*ghe. Deze loopt nu net een jaartje, maar de ondernemer heeft liquiditeitsspanning. Voorstel om de aflossingen tot oktober op te schorten, maar de rente tot oktober te verhogen van 9% naar 9.5%. Lening is ruim gedekt door een 2e hypotheek, dus erbij inschieten zal wel niet gebeuren.
Ik heb voor gestemd.
pi_213239050
En het volgende probleem bij CCF. restaurant no*mme l0la

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.


[ Bericht 0% gewijzigd door zeeland6 op 17-04-2024 16:43:40 ]
pi_213239959
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 16:32 schreef zeeland6 het volgende:
En het volgende probleem bij CCF. restaurant no*mme l0la

SPOILER
Om spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Zit hier ook in, ws omdat 8.5% destijds bijzonder aantrekkelijk was. Openstaand 246k, WOZ waarde pand nu 250k, met eerste hypotheek ~ 120k. Dus meer dan de helft hypothecair gedekt. Ik hoop dat ze hun opstalverzekering wel kunnen betalen! :s)

Mijn Collin saldo: ¤ -10,26
pi_213240372
quote:
0s.gif Op woensdag 17 april 2024 11:52 schreef gerbennn het volgende:
SiG zegt het jaarlijks te checken aan de hand van een betaalbewijs:

Artikel 54, lid 2 van hun Algemene Voorwaarden:
quote:
Geldnemer dient een kopie van de polis van de opstalverzekering alsmede een recent
betaalbewijs waaruit blijkt dat de premie is voldaan te verstrekken aan SamenInGeld.
Dit betaalbewijs dient vervolgens jaarlijks na betaling te worden verstrekt ten einde aan
te tonen dat de verzekering in stand is gebleven.
Er staat helemaal niet dat SIG het jaarlijks checkt, alleen dat geldnemer jaarlijks een bewijsje op moet sturen. Misschien ben ik te cynisch maar ik vraag me af of het bij SIG wel op zou vallen als de geldnemer het opsturen even 'vergeet'. Er staan ook geen sancties op, alleen als er geen verzekering blijkt te zijn mag de stichting op kosten van de leningnemer een verzekering afsluiten. Maar tegen de tijd dat ze daar achter komen is de brandweer al weer terug op de kazerne waarschijnlijk.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')