abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212785386
Eneco-klanten met zonnepanelen gaan betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het stroomnet. Nu zoveel consumenten zonnepanelen hebben, vindt Eneco het te duur worden.

Op dit moment krijgen Eneco-klanten nog een vergoeding per kilowattuur teruggeleverde stroom. Maar doordat steeds meer consumenten zonnepanelen hebben, rijzen volgens Eneco de terugleverkosten de pan uit.

Daarom gaan klanten vanaf komende zomer betalen per kilowattuur teruggeleverde stroom. Hoeveel ze precies moeten betalen, kan een woordvoerder van Eneco nog niet zeggen. Tot de invoering van het nieuwe systeem zijn nieuwe klanten met zonnepanelen 6 euro meer kwijt aan vaste maandelijkse kosten.

De terugleververgoeding gaat niet overboord, legt de woordvoerder uit: "Over de stroom die klanten jaarlijks meer terugleveren dan ze gebruiken, krijgen ze alsnog een vergoeding van 5 cent per kilowattuur." Dit was 9 cent per kilowattuur.

Een maand eerder besloot de politiek de salderingsregeling toch niet af te bouwen. Salderen houdt in dat consumenten met zonnepanelen hun opgewekte energie helemaal kunnen wegstrepen tegen hun verbruik. Dit betekent dat klanten hun opgewekte stroom op zonnige dagen, wanneer de stroom goedkoop is, kunnen inruilen voor stroom in de winter, als de inkoopprijs hoger is. "Dit levert ons als elektriciteitsbedrijf een kostenpost op", zegt de woordvoerder.

Daarnaast betaalden alle klanten mee aan teruggeleverde energie op momenten dat er stroom in overvloed is, dus ook de mensen zonder zonnepanelen. De nieuwe regeling moet bezitters van zonnepanelen stimuleren om de opgewekte stroom op piekmomenten direct te verbruiken. Dat voorkomt overbelasting van het stroomnet.

Onder meer Greenchoice en Vandebron gingen Eneco al voor met een verhoging van de kosten voor bezitters van zonnepanelen.

Ts.

Zo ken ik nederland weer
Inplaats van investeringen van energie opslag .
Laten we de gebruikers maar betalen.
Schijt aan alles en iedereen aangezien we een bedrijf zijn.
Politiek zal het lekker links laten liggen.
Aangezien een burger probleem vs bedrijf is.

Wel dit gaat alleen maar erger worden omdat steeds meer mensen energie gaan op wekken.
Zeker als je panelen nog uit gaan ook wegens overbelasting van het netwerk.
Extra betalen en niks kunnen leveren.
Lekker groen

Bronnen.

https://tweakers.net/nieu(...)ffing-berekenen.html

https://www.nu.nl/economi(...)eleverde-stroom.html

Mooiste is.

https://nieuws.eneco.nl/e(...)dpark-kabeljauwbeek/

Eneco gaat ook zonnepanelen bij plaatsen om stroom op te gaan wekken.
En aangezien bedrijft stroom levering altijd voorrang op het net heeft.
Blijven hun dus wel leveren terwijl particuliere bewoners hun panelen worden uit geschakeld..

Mooi toch?

Werking stroom netwerk

Tekst

https://www.vattenfall.nl(...)ektriciteitsnetwerk/

[ Bericht 8% gewijzigd door suijkerbuijk op 11-03-2024 14:51:11 ]
pi_212785433
_O-
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 14:27:36 #3
236264 crew  capricia
pi_212785724
Ik vraag me dan ook af of Eneco dan kan garanderen dat de netspanning niet verder oploopt en men gewoon kan blijven leveren.
Immers, je betaalt er voor om te leveren.

Al weet ik het antwoord wel.. :')
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212785744
Tijd dat de politiek gaan ingrijpen met een panelenboeteverbod.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 11 maart 2024 @ 14:30:40 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212785762
Het ging toch om een beter klimaat?

Oh wacht het gaat toch om geld.
pi_212785967
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het ging toch om een beter klimaat?

Oh wacht het gaat toch om geld.
Energiebedrijven zijn nog altijd geen liefdadigheids instellingen. Mij is ook onbekend in hoeverre er een staatssubsidie is t.a.v. de kosten die gemaakt worden door energiebedrijven om het stroomnet als een batterij te kunnen benutten, waar het feitelijk op neerkomt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 14:56:13 #7
236264 crew  capricia
pi_212786019
Het is wel bizar dat het geld wat eerst gedeeltelijk ook naar de staat zou vloeien (bij het afschaffen van de salderingsregeling) nu bij de commercile energiemaatschappijen terecht komt. En de staat alsnog op een andere manier deze misgelopen inkomsten moet zien op te halen. Waar we dus allemaal voor gaan betalen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212786033
Wel verduurzamen hoor. Aan de zonnepanelen!

Doen mensen dat, worden ze gestraft :') Dit land.

En dan kan het stroomnetwerk het allemaal niet eens goed aan.

Ook enkel excuusjes hier (die bedrijven); die bedrijven harken goed geld binnen. Nog meer geld is blijkbaar toch belangrijker dan het klimaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 14:58:05 ]
pi_212786079
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Mooiste is.

https://nieuws.eneco.nl/e(...)dpark-kabeljauwbeek/
die vlieger gaat niet helemaal op

Het probleem met zonnepanelen zit hem 'in de wijk' op het moment dat de zon fors schijnt wekken al die panelen meer stroom op dan er in de wijk nodig is, de trafo in de wijkcentrale kan dit wel deels opvangen en terug leveren naar het net, maar de capaciteit in de wijk is daar niet voldoende voor, de spanning loopt op en gaat over de treshhold van 253 volt heen waardoor zonnepaneelomvormers stoppen met terugleveren om problemen te voorkomen

zo'n zonnepark koppelen ze niet aan de 230volt kabels maar aan de 10Kvolt, of rechtstreeks het 400Kvolt netwerk op

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 15:01:22 ]
pi_212786134
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:57 schreef AlwaysHappy het volgende:

Ook enkel excuusjes hier (die bedrijven); die bedrijven harken goed geld binnen. Nog meer geld is blijkbaar toch belangrijker dan het klimaat.
Gelukkig zijn er nogal wat energie aanbieders en is het overstappen ook niet erg lastig. Ik heb met veel tevredenheid een dynamisch contract en dat bevalt goed. Ik ben anticyclisch met stroom en gasverbruik, oftewel mijn stroom en gasverbruik zijn hoger in de zomer dan in de winter en dan is zo'n contract ideaal, regelmatig krijg ik geld toe op mijn verbruik in de zomer.
pi_212786145
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

Het probleem met zonnepanelen zit hem 'in de wijk' op het moment dat de zon fors schijnt wekken al die panelen meer stroom op dan er in de wijk nodig is, de trafo in de wijkcentrale kan dit wel deels opvangen en terug leveren naar het net, maar de capaciteit in de wijk is daar niet voldoende voor, de spanning loopt op en gaat over de treshhold van 253 volt heen waardoor zonnepaneelomvormers stoppen met terugleveren om problemen te voorkomen

zo'n zonnepark koppelen ze niet aan de 230volt kabels maar aan de 10Kvolt, of rechtstreeks het 400Kvolt netwerk op
Probleem wat dit veroorzaakt is dat deze vaak op de midde stroom netwerk zit
Zie filmpje .
Daar word het uit gelegt .
De midde netwerk word gewoon ook overbelast er door.
Wat ook voor druk op de lage spanning komt te staan .
Die kan dan niet terug vloeien naar de midde spanningslijn.
pi_212786159
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:56 schreef capricia het volgende:
Het is wel bizar dat het geld wat eerst gedeeltelijk ook naar de staat zou vloeien (bij het afschaffen van de salderingsregeling) nu bij de commercile energiemaatschappijen terecht komt. En de staat alsnog op een andere manier deze misgelopen inkomsten moet zien op te halen. Waar we dus allemaal voor gaan betalen.
Er werd ook beweerd dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen maar ik zie dan weer geen korting voor mensen zonder zonnepanelen, nu de tarieven voor zonnepaneelbezitters omhoog gaan.
  maandag 11 maart 2024 @ 15:09:42 #13
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_212786201
Echt wat een bananenrepubliek hebben we toch, niet alleen knijpen ze je uit als je geen mogelijkheid hebt tot het plaatsen van panelen maar nu ook met dit.

Dit soort shit kunnen ze alleen hier verzinnen, betalen omdat je stroom opwekt. 8)7
pi_212786260
quote:
6s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:09 schreef S95Sedan het volgende:
Echt wat een bananenrepubliek hebben we toch, niet alleen knijpen ze je uit als je geen mogelijkheid hebt tot het plaatsen van panelen maar nu ook met dit.

Dit soort shit kunnen ze alleen hier verzinnen, betalen omdat je stroom opwekt. 8)7
Daarentegen, dynamische gebruikers krijgen betaald voor hun verbruik als er teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens, vorig jaar al eens meer dan 50 cent per Kwh verbruik betaald gekregen ^O^
pi_212786329
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Gelukkig zijn er nogal wat energie aanbieders en is het overstappen ook niet erg lastig. Ik heb met veel tevredenheid een dynamisch contract en dat bevalt goed. Ik ben anticyclisch met stroom en gasverbruik, oftewel mijn stroom en gasverbruik zijn hoger in de zomer dan in de winter en dan is zo'n contract ideaal, regelmatig krijg ik geld toe op mijn verbruik in de zomer.
Voordat je het weet doen alle aanbieders het gewoon, want ja, als ze het niet doen lopen ze geld mis t.o.v. de concurrentie.
  maandag 11 maart 2024 @ 15:21:35 #16
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212786378
goh 12 kW wegstoken in 12 uur... wat te doen wat te doen

:D
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212786406
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daarentegen, dynamische gebruikers krijgen betaald voor hun verbruik als er teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens, vorig jaar al eens meer dan 50 cent per Kwh verbruik betaald gekregen ^O^
kWh

O-)
pi_212786416
Stro is ook duur tegenwoordig. De paardjes krijgen ook minder nu
-XOXO-
  maandag 11 maart 2024 @ 15:53:37 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212786740
quote:
10s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:21 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
goh 12 kW wegstoken in 12 uur... wat te doen wat te doen

Bitcoin minen
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 16:22:47 #20
236264 crew  capricia
pi_212787034
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er werd ook beweerd dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen maar ik zie dan weer geen korting voor mensen zonder zonnepanelen, nu de tarieven voor zonnepaneelbezitters omhoog gaan.
Eens.
Je zou juist op die zomerse dagen gratis stroom geleverd moeten krijgen. Want er is veel te veel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212787188
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens.
Je zou juist op die zomerse dagen gratis stroom geleverd moeten krijgen. Want er is veel te veel.
Daarom had nooit niet de nuts voorzieningen bedrijfsmatige moeten worden
Helaas was het een EU eis dat geen overheids steun of overheidsinstanties mag wezen .
Als je lid van de EU wilde worden.
Iets trouwens waar nederland als grondlegger van de EU mee eens was .

Helaas de waarheid is dat door de EU en hun bemoeienis met de overheid nu problemen zijn ontstaan.

Mark comfort noemen ze dat.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:44:43 #22
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787233
Waar

zijn

de

cijfers

van

tennet

live

hoeveel

kWh

gebruiken of verbruiken

transformatorhuisjes

wij

willen

werkelijke

data

van

de

netbeheerders
pi_212787242
quote:

[..]
Moet je beter kijken.
pi_212787271
quote:

[..]
Eens.
Neem een dynamisch contract.
pi_212787274
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:46 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Moet je beter kijken.
Ik heb nergens zien staan dat Eneco korting gaat geven aan mensen zonder zonnepanelen.
Waar stond dat vermeld?
  maandag 11 maart 2024 @ 16:52:30 #26
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787306
De energiemaatschappijen willen doen geloven dat zonnepanelen = onbalans. Dat is niet aangetoond.

Bovendien interesseren die energiemaatschappijen de onbalans ook niet; ze rekenen die kosten gewoon lekker door en gaan naar huis. Dat moet de overheid maar oplossen daar zijn zij niet voor.
pi_212787315
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb nergens zien staan dat Eneco korting gaat geven aan mensen zonder zonnepanelen.
Waar stond dat vermeld?
Essent doet dat in ieder geval wel. Tenzij ik het bericht heb gemist dat ze dit weer gecorrigeerd hebben

https://www.energievergel(...)troom%20terugleveren.

Edit: Ah, lijkt dus grotendeels gecorrigeerd te zijn

https://solarmagazine.nl/(...)ent-en-energiedirect

[ Bericht 14% gewijzigd door Stoorzendert op 11-03-2024 17:01:00 ]
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_212787325
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waar stond dat vermeld?
Er zijn meerdere energiebedrijven dan Eneco.
Sommige bedrijven geven geen welkomstkorting wanneer je zonnepanelen hebt.
Sommige bedrijven rekenen lagere tarieven voor degene die niet terugleveren.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:54:36 #29
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787327
Wat je dus nu gaat zien is dat mensen met zonnepanelen gewoon hun extra kWhtjes gaan affakkelen. :)
pi_212787351
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:54 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Er zijn meerdere energiebedrijven dan Eneco.
Ik had het over Eneco, waar het artikel over gaat.
pi_212787356
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:52 schreef xzaz het volgende:
De energiemaatschappijen willen doen geloven dat zonnepanelen = onbalans. Dat is niet aangetoond.

Er is wel degelijk onbalans, vooral in de zomer als er veel zon is en er ook nog eens behoorlijke windkracht is. Als ze je flink gaan betalen om stroom te gaan verbruiken, vind ik dat wel degelijk een bewijs voor onbalans.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:57:53 #32
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787363
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er is wel degelijk onbalans, vooral in de zomer als er veel zon is en er ook nog eens behoorlijke windkracht is. Als ze je flink gaan betalen om stroom te gaan verbruiken vind ik dat wel degelijk een bewijs voor onbalans.
Dat zeg ik ook niet
pi_212787369
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:54 schreef xzaz het volgende:
Wat je dus nu gaat zien is dat mensen met zonnepanelen gewoon hun extra kWhtjes gaan affakkelen. :)
Ik krijg vanaf mei nog 5 cent per kWh overschot, dus dat ga ik inderdaad affakkelen met wat meer distributed computing (onderzoek naar ziekten met Folding@home en DENIS@home) zodat ik niets terug lever en 100% saldeer.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:59:53 #34
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787388
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik krijg vanaf mei nog 5 cent per kWh overschot, dus dat ga ik inderdaad affakkelen met wat meer distributed computing (onderzoek naar ziekten met Folding@home en DENIS@home) zodat ik niets terug lever en 100% saldeer.
Ik zet buiten met Home Assistant gewoon de kachel aan :)
pi_212787406
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:59 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik zet buiten met Home Assistant gewoon de kachel aan :)
M'n PHEV laden helpt ook maar die heeft maar een 10,8kWh accu dus dat zit zo vol.
Maar alle beetjes helpen.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:03:53 #36
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787427
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
M'n PHEV laden helpt ook maar die heeft maar een 10,8kWh accu dus dat zit zo vol.
Maar alle beetjes helpen.
Wacht maar totdat ze kosten gaan rekenen over het meer dan (a) 2000 watt afnemen op 1 Fase.
pi_212787429
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik had het over Eneco, waar het artikel over gaat.
Bij Eneco krijg je 290 welkomstkorting als je geen zonnepanelen hebt.
Beter kijken!
  maandag 11 maart 2024 @ 17:04:25 #38
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787434
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Beter kijken!
Life hack:

Gewoon het vinkje niet aanzetten :)
pi_212787477
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:04 schreef xzaz het volgende:

[..]
Life hack:

Gewoon het vinkje niet aanzetten :)
Je kan ook de aansluiting op het energienet laten verwijderen, je hebt immers zonnepanelen ;)
pi_212787483
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Beter kijken!
Oh, je hebt het niet over het nieuwsartikel.

Is die welkomstkorting omhoog gegaan dan?
pi_212787499
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, je hebt het niet over het nieuwsartikel.

Is die welkomstkorting omhoog gegaan dan?
Hou je niet van de domme en durf je ongelijk eens toe te geven.
pi_212787501
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:03 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wacht maar totdat ze kosten gaan rekenen over het meer dan (a) 2000 watt afnemen op 1 Fase.
Dan zet ik een 3-fase thuisaccu neer van 50kWh.
pi_212787530
Geen probleem met een extra doorbelasting naar zonnepaneelhouders. Als je heel eerlijk kijkt naar de salderingsregeling geeft dit vooral een saldering tussen zomer en winter. Eigenlijk zorgt het er vooral voor dat er een flinke capaciteit aan productiemogelijkheden nodig is, die alleen in bepaalde situaties moet worden ingezet en dus niet een normaal economisch leven vormen.

Wat ik eigenlijk nog niet snap als kleine consumentgebruiker, ik heb nog zo'n klassiek dag/nacht tarief waarbij het voor mij duur is om zeg om 12.00 uur s middags stroom te gebruiken, terwijl dat qua belasting op het netwerk een prima tijdstip zou zijn? De echte piek ligt toch rond etenstijd in de avond?
pi_212787542
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:10 schreef snabbi het volgende:
Geen probleem met een extra doorbelasting naar zonnepaneelhouders. Als je heel eerlijk kijkt naar de salderingsregeling geeft dit vooral een saldering tussen zomer en winter. Eigenlijk zorgt het er vooral voor dat er een flinke capaciteit aan productiemogelijkheden nodig is, die alleen in bepaalde situaties moet worden ingezet en dus niet een normaal economisch leven vormen.

Wat ik eigenlijk nog niet snap als kleine consumentgebruiker, ik heb nog zo'n klassiek dag/nacht tarief waarbij het voor mij duur is om zeg om 12.00 uur s middags stroom te gebruiken, terwijl dat qua belasting op het netwerk een prima tijdstip zou zijn? De echte piek ligt toch rond etenstijd in de avond?
Mogelijk gaat dat daltarief ook wel op de schop.
GreenChoice rekent overdag al een lager stroomtarief omdat er dan meer opwekking van zonnestroom is, bijvoorbeeld.
pi_212787592
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mogelijk gaat dat daltarief ook wel op de schop.
GreenChoice rekent overdag al een lager stroomtarief omdat er dan meer opwekking van zonnestroom is, bijvoorbeeld.
het zou kunnen dat ze dat gaan aanpassen en dat is dus eigenlijk wat ik nu nog niet snap - dat daar niet op ingezet wordt. Ik snap best dat er al dynamische mogelijkheden zijn die zo werken, maar bij mij is het dus nog steeds dagtarief van 7.00-23.00 en nachttarief op de andere tijdstippen, in het weekend en op feestdagen.
pi_212787597
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Hou je niet van de domme en durf je ongelijk eens toe te geven.
Een compensatie met een zelfde welkomstkorting als voorheen is geen extra korting.
Dus daarom de vraag: is de welkomstkorting voor mensen zonder zonnepanelen omhoog gegaan?
Lijkt me een redelijke vraag.

Mensen met zonnepanelen zijn wel extra benadeeld doordat ze gn korting meer krijgen, dat lijkt me evident.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:17:24 #47
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787606
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:10 schreef snabbi het volgende:
Salderen heeft niks te maken met onbalans. Haal je het salderen weg is er nog steeds onbalans.
quote:
Er is zoveel raar en gek op dit moment. Dat een bedrijf zoals ANWB energiemaatschappij kan spelen zegt mij geneog.
pi_212787630
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Salderen heeft niks te maken met onbalans. Haal je het salderen weg is er nog steeds onbalans.
[..]
Mwa, salderen geeft een extra financile prikkel die activiteiten die zorgen voor onbalans te vergroten.
Edit:
Dus lees dat salderen er eigenlijk voor zorgt dat je meer capaciteit op je dak legt dan je zelf overdag gebruikt, omdat die extra productie toch wel later verrekent wordt met wanneer je weer van het net moet afnemen.
pi_212787659
Moet je rekenen, er zijn 2,6 miljoen huishoudens met zonnepanelen, dat is bijna 1 op de 3 huishoudens.

- ze kunnen geen langdurend energiecontract meer afsluiten
- ze krijgen geen welkomstkorting meer bij overstap
- ze betalen hogere kosten

En daarmee wil men dan zonnepanelen op daken stimuleren.

Ondertussen openen diezelfde energiebedrijven wel hun eigen zonneparken.
pi_212787669
En dan nog zeggen velen dat er geen pact is tussen op winst/geld beluste bedrijven.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:22:52 #51
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787689
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:18 schreef snabbi het volgende:

[..]
Mwa, salderen geeft een extra financile prikkel die activiteiten die zorgen voor onbalans te vergroten.
Nee; onbalans herstellen ze gewoon; wat ze ook kunnen doen is de voltage hoger laten komen dan 250v zodat de omvormers uitgeschakeld worden.

Bovendien is er 0,0 inzicht waar dat onbelans zich voordoet; het kan best zo zijn dat alle stroom bij jouw in de wijk gewoon netjes direct wordt gebruikt door 1 fabriek. Het is allemaal vaag; niemand weet precies wat de kosten zijn.
pi_212787692
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een compensatie met een zelfde welkomstkorting als voorheen is geen extra korting.
Dus daarom de vraag: is de welkomstkorting voor mensen zonder zonnepanelen omhoog gegaan?
Lijkt me een redelijke vraag.

Mensen met zonnepanelen zijn wel extra benadeeld doordat ze gn korting meer krijgen, dat lijkt me evident.
Je hebt tijden geen nieuwe contracten kunnen afsluiten.
Er zijn tijden lang geen welkomstkortingen gegeven.
En of je het korting of meer betalen noemt is lood om oud ijzer

Mensen met zonnepanelen zijn wel extra bevoordeeld doordat ze gebruik maken van de salderingsregeling, dat lijkt me evident.
pi_212787696
quote:
Omdat dat zonder dynamisch contract ondoenlijk wordt, dat is ook een beetje de basis van dit hele probleem.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
  maandag 11 maart 2024 @ 17:24:52 #54
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787720
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:23 schreef Klepper272 het volgende:
Mensen met zonnepanelen zijn wel extra bevoordeeld doordat ze gebruik maken van de salderingsregeling, dat lijkt me evident.
Mensen zonder panelen kunnen ook gebruik maken in de zomer van gratis stroom. Bovendien gelden dit soort belastingmaatregelen altijd maar voor een bepaalde groep.

Bovendien is ook bijna niemand tegen het afschaffen van de salderingsregeling maar dan moet er wel een eerlijke prijs voor stroom worden betaalt.
pi_212787725
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Omdat dat zonder dynamisch contract ondoenlijk wordt, dat is ook een beetje de basis van dit hele probleem.
Als je in staat bent om "kosten door te berekenen" en daarbij als argument gebruikt dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen, dan zouden die toch ook korting moeten krijgen.

Anders ben je gewoon geld aan het schrapen, helemaal als je zonder schaamte zelf nieuwe zonneparken opent.

Maar dat is mijn bescheiden mening ;)
pi_212787750
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Moet je rekenen, er zijn 2,6 miljoen huishoudens met zonnepanelen, dat is bijna 1 op de 3 huishoudens.

- ze kunnen geen langdurend energiecontract meer afsluiten
- ze krijgen geen welkomstkorting meer bij overstap
- ze betalen hogere kosten

En daarmee wil men dan zonnepanelen op daken stimuleren.

Ondertussen openen diezelfde energiebedrijven wel hun eigen zonneparken.
Tja, misschien was die wiebelstroom misschien wel niet een zo goed idee :7
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:27:33 #57
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787757
Ook niet vergeten dat mensen met panelen deze zelf ook gewoon hebben betaald en hiervan uit zijn gegaan van een terugverdientijd van a 7 - 8 jaar; met de nieuwe kosten en het verwijderen van de salderingsregeling wordt dit opeens veel langer.
pi_212787761
Bedrijven willen gewoon niet investeren in een grotere capaciteit op het stroomnetwerk. Dus gaan ze boetes uitdelen. Dat is feitelijk wat er nu gebeurt. De overheid zou moeten ingrijpen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  maandag 11 maart 2024 @ 17:29:09 #59
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787771
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:27 schreef NgInE het volgende:
Bedrijven willen gewoon niet investeren in een grotere capaciteit op het stroomnetwerk. Dus gaan ze boetes uitdelen. Dat is feitelijk wat er nu gebeurt. De overheid zou moeten ingrijpen.
Hou op; energiemaatschappijen interesseert het 0,0% hoe het net in elkaar zit. En terecht die willen gewoon inkopen en verkopen en daar winst op maken. Alle kosten die ze extra krijgen schuiven ze gewoon door.

Netbeheerders daarintegen lopen al 30 jaar te zeiken maar ze voeren uiteindelijk geen flikker uit.
pi_212787775
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:24 schreef xzaz het volgende:

[..]
Mensen zonder panelen kunnen ook gebruik maken in de zomer van gratis stroom. Bovendien gelden dit soort belastingmaatregelen altijd maar voor een bepaalde groep.

Bovendien is ook bijna niemand tegen het afschaffen van de salderingsregeling maar dan moet er wel een eerlijke prijs voor stroom worden betaalt.
Nee hoor, energiebedrijven kopen die energie veel liever op de internationale energie markt dan duur te salderen.
pi_212787804
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je in staat bent om "kosten door te berekenen" en daarbij als argument gebruikt dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen, dan zouden die toch ook korting moeten krijgen.
Ik neem aan dat ze bedoelen dat als zij terug moeten kopen tegen zeg 10 cent terwijl ze op dat uur het weg kunnen zetten tegen 3 cent (of zelfs moeten betalen om het kwijt te kunnen), de mensen met een vast tarief dat verlies indirect moeten vergoeden door een hoger vast tarief. Dat vaste tarief zou dan inderdaad wel verlaagd kunnen worden, al weten jij en ik dat dat nooit voor de volle 100% zal gebeuren. En hoe je het ook wendt of keert geef je de mensen met een vast tarief geen enkele incentive om op dalmomenten te gebruiken, althans de ouderwetse dalmomenten (nacht en weekend) zijn niet meer de huidige.
Government is not the solution to our problem, government is the problem.
High tariffs inevitably lead to trade wars... Markets shrink & collapse; businesses & industries shut down; and millions of people lose their jobs.
~Ronald Reagan
  maandag 11 maart 2024 @ 17:32:36 #62
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787816
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:29 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Nee hoor, energiebedrijven kopen die energie veel liever op de internationale energie markt dan duur te salderen.
Natuurlijk; dat kost ze geld en daar komen ze niet onderuit omdat het een regeling is die ze is opgelegd.
pi_212787836
Wat ik niet begrijp, is hoe dit soort plannetjes samen kunnen gaan met de nog steeds bestaande salderingsregeling. Dit is daar toch hardstikke strijdig mee?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  maandag 11 maart 2024 @ 17:36:37 #64
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_212787862
Iedereen stimuleren om aan de zonnepanelen te gaan, hele weilanden door heel Nederland ermee volgooien, en dan klagen dat er teveel zonne-energie wordt opgewekt en afschuiven op de consument _O_
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_212787870
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Tja, misschien was die wiebelstroom misschien wel niet een zo goed idee :7
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
We weten je motivatie, dit is jouw natte droom.
Geniet er van.

M'n energielasten zijn nog steeds minder dan 0 per maand.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:37:51 #66
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787878
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:34 schreef recursief het volgende:
Wat ik niet begrijp, is hoe dit soort plannetjes samen kunnen gaan met de nog steeds bestaande salderingsregeling. Dit is daar toch hardstikke strijdig mee?
Omdat salderen niks te maken heeft met de onbalans , onbalans is er al zo'n 20 jaar. We zijn steeds meer apparaten gaan gebruiken die meer en meer watts uit de muur trekken. Nu met auto's warmtepompen ed wordt dat alleen maar meer. De zonnepanelen / wind zorgen voor de andere kant van de balans.

Tennet doet gewoon kosten doorrekenen maar niemand neemt verantwoordelijkheid.
pi_212787895
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geniet er van.

Wel weer kut dat je geen welkomstkorting krijgt. 8-)
pi_212787909
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik neem aan dat ze bedoelen dat als zij terug moeten kopen tegen zeg 10 cent terwijl ze op dat uur het weg kunnen zetten tegen 3 cent (of zelfs moeten betalen om het kwijt te kunnen), de mensen met een vast tarief dat verlies indirect moeten vergoeden door een hoger vast tarief. Dat vaste tarief zou dan inderdaad wel verlaagd kunnen worden, al weten jij en ik dat dat nooit voor de volle 100% zal gebeuren. En hoe je het ook wendt of keert geef je de mensen met een vast tarief geen enkele incentive om op dalmomenten te gebruiken, althans de ouderwetse dalmomenten (nacht en weekend) zijn niet meer de huidige.
Het is gecompliceerd, dat besef ik.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat er nu nog mensen staan te springen om panelen te laten leggen met al deze onzekerheid.

Er moet weer wat zekerheid komen, nu is het een "wild west" van allerlei maatregelen en weet je als (potentieel) zonnepaneelbezitter niet waar je aan toe bent.

Ze kunnen in Den Haag ook zeggen "we willen geen panelen meer op daken", maar dat moeten ze dan gewoon uitspreken. Dan kan ik m'n panelen verwijderen en laten recyclen.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:39:59 #69
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787913
Overigens nogmaals: er zijn alleen maar macro cijfers over de onbalans er is geen enkele cijfer bekend hoeveel 1 huishouden of 1 wijk of 1 provincie of 1 regio nou precies op dit moment bijdraagt aan balans of onbalans.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:40:56 #70
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787928
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is gecompliceerd, dat besef ik.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat er nu nog mensen staan te springen om panelen te laten leggen met al deze onzekerheid.
https://nos.nl/artikel/25(...)esluit-over-salderen
pi_212788038
quote:
Dat las ik.

Maar nu er allemaal boetetarieven komen op terug leveren en lagere vergoedingen voor overschot, vraag ik me af of dat doorzet.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:48:16 #72
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212788043
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat las ik.

Maar nu er allemaal boetetarieven komen op terug leveren en lagere vergoedingen voor overschot, vraag ik me af of dat doorzet.
Ah ja true
pi_212788081
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:39 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Wel weer kut dat je geen welkomstkorting krijgt. 8-)
Als je kan genieten van het financieel leed van anderen, ofwel 2,6 miljoen huishoudens, dan zegt dat vooral wat over je karakter.

Voor mij bevestigt het iets over je karakter.

Ik zet je weer op m'n blokkeerlijst, dan kunnen we toekomstig geneuzel voorkomen.
Het ga je goed.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:52:28 #74
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212788105
Ik verwacht dat op een gegeven moment helemaal geen vaste contracten worden aangeboden. Alleen dynamische.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212788183
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je kan genieten van het financieel leed van anderen, ofwel 2,6 miljoen huishoudens, dan zegt dat vooral wat over je karakter.

Voor mij bevestigt het iets over je karakter.
Ga toch fietsen met je financieel leed.
Dat het financieel leed van de andere 5.7 miljoen huishoudens je niets kan schelen zegt genoeg over jou.
Verder ben ik er wel klaar mee met alles in het persoonlijke te trekken.
pi_212788332
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:52 schreef ACT-F het volgende:
Ik verwacht dat op een gegeven moment helemaal geen vaste contracten worden aangeboden. Alleen dynamische.
Dat kunnen vermoedelijk nogal wat huishoudens zich niet permitteren, je moet flinke tegenvallers kunnen opvangen en als je weinig tot geen reserves hebt als spaargeld is het geen aanrader.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 18:15:57 #77
236264 crew  capricia
pi_212788403
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:49 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Neem een dynamisch contract.
Nee. Heb een vast contract voor drie jaar met zonnepanelen bij Eneco. Zonder extra kosten. :P

Deze ellende gaat bij mij pas over tweeneenhalf jaar spelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Spellchecker maandag 11 maart 2024 @ 18:40:30 #78
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212788602
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Heb een vast contract voor drie jaar met zonnepanelen bij Eneco. Zonder extra kosten. :P

Deze ellende gaat bij mij pas over tweeneenhalf jaar spelen.
Waarom pas over 2,5 jaar? :@
pi_212788704
Zelf heb ik deze shit niet .

Gebruik zonnepanelen en accu's
Alleen de winter heb ik walstroom nodig .
Voor de koelkasten en kachel

Maar goed met 150ah accu kan ik maar 5 dagen een koelkast aansturen zonder zonlicht. (40watt koelkast)
En wat led verlichting.
Dat is dus ongeveer 1800kwh wat in zo accu zit. (+/-)
Natuurlijk trek je deze niet leeg en doe je het al bij laden.

De accu lader is ongeveer 96% effectief.
Houd in dat het ongeveer 100watt 230volt naar 96watt de accu in gaat als opslag .

Ik haal met de zonnepanelen ongeveer 1120kwh op 5 uur licht de rest is bonus.
  maandag 11 maart 2024 @ 19:00:30 #80
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_212788888
Het is grappig dat ze willen dat je overdag je opgewekte stroom verbruikt.
Je zal toch maar overdag werken. Je kan de meeste apparatuur (wasmachine, wasdroger, vaatwasser) maar 1x gebruiken overdag. Als er niemand thuis is kan het niet uitgeruimd worden.
pi_212788928
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:00 schreef FF het volgende:
Je zal toch maar overdag werken. Je kan de meeste apparatuur (wasmachine, wasdroger, vaatwasser) maar 1x gebruiken overdag. Als er niemand thuis is kan het niet uitgeruimd worden.
Je mag het ook opslaan in een accu.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 19:18:05 #82
236264 crew  capricia
pi_212789071
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:40 schreef maily het volgende:

[..]
Waarom pas over 2,5 jaar? :@
Omdat het contract inmiddels al een half jaar loopt. Van de drie jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212789638
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:00 schreef FF het volgende:
Erger.

Kijk even naar je inboedel verzekering.
Denk niet dat je verzekerd bent als je van thuis bent en je droger staat in de fik.
pi_212789680
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Is niet betaalt baar voor de normale mens.
Wel voor de mensen die dik geld verdienen.
Die krijgen dan lekker subsidie er bij.
En de dag dat het weer betaalbaar word voor de gewone slachtoffers.
Dan betaal je wel op eens energie opslag per kWh .
De overheid zal vast wel weer iets verzinnen .

Daarom is het ook cirkel dat blijft herhalen.
pi_212789842
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:57 schreef AlwaysHappy het volgende:

Ja we moeten allemaal verduurzamen inderdaad en de zonnepanelen worden gesubsidieerd. Alleen waarom moeten commercile bedrijven de kosten dragen? Waarom moet een Essent of een Nuon de kosten dragen terwijl dit dus bij de overheid hoort?

De overheid bepaalt dat klanten hun stroom kunnen salderen en de bedrijven mogen de kosten dragen. Inderdaad: dit land :')
pi_212790370
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:29 schreef xzaz het volgende:

[..]
Hou op; energiemaatschappijen interesseert het 0,0% hoe het net in elkaar zit. En terecht die willen gewoon inkopen en verkopen en daar winst op maken. Alle kosten die ze extra krijgen schuiven ze gewoon door.

Netbeheerders daarintegen lopen al 30 jaar te zeiken maar ze voeren uiteindelijk geen flikker uit.
De schuld op de consument schuiven is ook niet eerlijk. De politiek moet dit gaan oplossen. Ik weet zeker dat Premier Wilders een goed uitgedacht plan van aanpak heeft betreft deze casus.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  Spellchecker maandag 11 maart 2024 @ 20:37:40 #87
197773 crew  maily
pi_212790600
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat het contract inmiddels al een half jaar loopt. Van de drie jaar.
Heb jij de panelen ook van Eneco?
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 20:41:07 #88
236264 crew  capricia
pi_212790670
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:37 schreef maily het volgende:

[..]
Heb jij de panelen ook van Eneco?
Nee. Die heb ik zelf laten leggen afgelopen zomer.

Met een vast contract spelen deze wijzigingen (nog) niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Spellchecker maandag 11 maart 2024 @ 20:41:51 #89
197773 crew  maily
pi_212790688
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Die heb ik zelf laten leggen afgelopen zomer.
Dan boffen wij net zoveel als jij :P *O*
  maandag 11 maart 2024 @ 20:42:14 #90
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212790697
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nobel doel.

Ik zet de airco boven op max koelen en die beneden op max verwarmen en laat het ze uitvechten. ^O^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 20:43:13 #91
236264 crew  capricia
pi_212790716
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:41 schreef maily het volgende:

[..]
Dan boffen wij net zoveel als jij :P *O*
Haha!!
Ja. En de wijzigingen gaan nu overal zo hard. Dat ik over tweeneenhalf jaar wel eens ga kijken hoe het er dan voorstaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212791404
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:27 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me dan ook af of Eneco dan kan garanderen dat de netspanning niet verder oploopt en men gewoon kan blijven leveren.
Immers, je betaalt er voor om te leveren.

Al weet ik het antwoord wel.. :')
Het zijn niet de leveranciers maar de overheid die de capaciteit al op orde had moeten plannen toen de hele rollout van de huidige markt met volledige stimulering op weinig elektraverbruik en teruglevering op de ontwerptafel lag. Meer opslag had op het doorberekende lijstje gemogen.

Nu staan ze 10 jaar achter en is er geen technische quickfix. De ACM (Authoriteit Consument en Markt) is als toezichthouder degene die vervolgens van bovenaf de energieleveranciers dwingt naar eigen inzicht ad-hoc maatregelen te treffen links of rechtsom.

Welke regering heeft er eigenlijk ooit de tekentafel in bezit gehad en het startschot hiervoor gegeven?

Die mogen we "bedanken"
pi_212791428
Ik moet aan het eind van het jaar afscheid nemen van mijn vaste contract met nog lage prijzen (die ondanks vast contract toch met 25% gestegen zijn door verhoging van belastingen), maar heb ondertussen geen idee meer waar ik heen moet.

Met deze onzekerheid ga ik in ieder geval zeker geen volledige warmtepomp nemen. Dat wordt dus een combi houtstook en gas, heel misschien nog een hybride warmtepomp, maar met de alsmaar zakkende gasprijs is er nog niet echt een reden toe om snel te handelen. Ik wacht maar af op meer info hoe de zaak zich ontwikkelt.

Ik was tegen de doorzetting van de salderingsregeling omdat het dan duidelijk was dat zonnepaneelbezitters klem kwamen te zitten, maar vraag me ook af mocht die ergens in de toekomst verdwijnen of dan al deze nadelige zaken ook weer worden teruggedraaid.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tch blijft bestaan.
pi_212791454
Zonnepanelen uit en windmolen aan. Voor 4k heb je stroom in de piek uren gratis.
pi_212791611
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:28 schreef Chadi het volgende:
Zonnepanelen uit en windmolen aan. Voor 4k heb je stroom in de piek uren gratis.
Bedoel je die "nieuwe" 'verticale windmolens'? zoals ik begreep dat ze heten.

Wat het met die teruglevering met zonnepalen is. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je het meeste opmaakt. Dan lever je niets terug. Het idee van de saldering is nooit ontworpen om er meer voordeel uit te oogsten dan noodzakelijk
pi_212791724
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Wat het met die teruglevering met zonnepalen is. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je het meeste opmaakt. Dan lever je niets terug. Het idee van de saldering is nooit ontworpen om er meer voordeel uit te oogsten dan noodzakelijk
Ja die verticale dingen. Ook als er geen zon is, willen ze wel werken.
pi_212791839
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:27 schreef NgInE het volgende:
Volgens mij staan stroomnet bedrijven en energiebedrijven juist los van elkaar om belangenverstrengeling te voorkomen. Voor zover ik het nu kan beoordelen legt de overheid de saldering op aan energiebedrijven zonder de kosten die daardoor ontstaan, in ieder geval deels te compenseren. Het moge duidelijk zijn dat er kosten zijn verbonden aan het gebruik van het stroomnet als batterij die de seizoensinvloeden moet overbruggen. Als je in de zomer negatieve stroomprijzen hebt, die je vervolgens in de donkere maanden moet compenseren met dure stroom is dat een verliesmodel, geen winstmodel.
pi_212792080
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:44 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ja die verticale dingen. Ook als er geen zon is, willen ze wel werken.
Valt blijkbaar tegen.
Ben er zelf naar aan het kijken.
Maar de output is niet zo geweldige.
Ze moeten toch hoog geplaats worden wil.je optimaal gebruik van maken.

Elke geval die ik bedoelt zijn voor dc en leveren voor 12/24 volt systeem .

Modellen.

https://de-draaimolen.com/onze-wind-generators/

Ervaringen.

https://vandebron.nl/blog/kleine-windmolen-voor-thuis

Proef draai bij een gemeente.
Let op link is een pdf .

https://www.google.com/ur(...)VH5la6HiIKu65HgZ31UT
pi_212792182
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Volgens mij staan stroomnet bedrijven en energiebedrijven juist los van elkaar om belangenverstrengeling te voorkomen. Voor zover ik het nu kan beoordelen legt de overheid de saldering op aan energiebedrijven zonder de kosten die daardoor ontstaan, in ieder geval deels te compenseren. Het moge duidelijk zijn dat er kosten zijn verbonden aan het gebruik van het stroomnet als batterij die de seizoensinvloeden moet overbruggen. Als je in de zomer negatieve stroomprijzen hebt, die je vervolgens in de donkere maanden moet compenseren met dure stroom is dat een verliesmodel, geen winstmodel.
Netbeheerder en leverancier waren vroeger n orgaan en zijn in vele landen nog steeds n en bij water en warmteproducten bestaat het hier nog dat degene die 'm plaatst ook de afrekening doet.

Het is allemaal uit de wil tot marktwerking ontstaan. Ik weet zo niet wanneer de eerste relais-meters er waren (die terugloopdingen), maar het begon ooit echt in de kleine marges. De aardverschuiving in dat iedereen aan de panelen ging kwam pas veel later in de tijd.

Ik hoop overigens niet dat warmte en water ook die kanten opgaan. Die illusie van keuze heeft ook zn keerzijdes.
pi_212792433
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik hoop overigens niet dat warmte en water ook die kanten opgaan. Die illusie van keuze heeft ook zn keerzijdes.
Het aardgas wordt uitgefaseerd dus warmte wordt steeds meer d.m.v. stroom opgewekt, zoals bijv met warmtepompen of infra-rood panelen. De prijs van watergebruik vind ik (nog) meevallen, ik betaal 6 euro per maand aan Vitens.
pi_212792491
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:02 schreef opgebaarde het volgende:

[..]
Ja we moeten allemaal verduurzamen inderdaad en de zonnepanelen worden gesubsidieerd. Alleen waarom moeten commercile bedrijven de kosten dragen? Waarom moet een Essent of een Nuon de kosten dragen terwijl dit dus bij de overheid hoort?

De overheid bepaalt dat klanten hun stroom kunnen salderen en de bedrijven mogen de kosten dragen. Inderdaad: dit land :')
Die bedrijven betalen toch niks extra? Alles wordt doorbelast over al hun klanten waardoor stroom duurder wordt voor klanten zonder zonnepanelen.
pi_212792512
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:28 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het aardgas wordt uitgefaseerd dus warmte wordt steeds meer d.m.v. stroom opgewekt, zoals bijv met warmtepompen of infra-rood panelen. De prijs van watergebruik vind ik (nog) meevallen.
Gas staat hier los van en met gas heb je juist al de marktwerking. Ik bedoelde warmte als in stadswarmte en gerelateerd. Daarbij is de leverancier ook je netbeheerder en heeft iedere leverancier een regio (zoals bij kabel tv het geval was) Warmte is een apart product. En het openen van de markt heeft niet zozeer te maken met het mee- of tegenvallen van de prijs.
pi_212792558
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:31 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Die bedrijven betalen toch niks extra? Alles wordt doorbelast over al hun klanten waardoor stroom duurder wordt voor klanten zonder zonnepanelen.
Ook voor die met zonnepanelen, het gebruik van het stroomnet als batterij heeft aanzienlijke kosten en als de overheid die niet dekt dan zal dat bij de klanten van energiebedrijven verhaalt worden. Voorlopig liggen de dynamische gebruikers hierbij nog uit die gure wind, maar voor hoelang nog?
pi_212792595
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:33 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Gas staat hier los van en met gas heb je juist al de marktwerking. Ik bedoelde warmte als in stadswarmte en gerelateerd. Daarbij is de leverancier ook je netbeheerder en heeft iedere leverancier een regio (zoals bij kabel tv het geval was) Warmte is een apart product. En het openen van de markt heeft niet zozeer te maken met het mee- of tegenvallen van de prijs.
Stadswarmte en dat soort zaken moeten zo snel mogelijk verdwijnen, dat is ruzzische nostalgische meuk, Ik heb een collega gehad die verplicht stadswarmte moest gebruiken in zijn Vinex woning bij Utrecht, zou goedkoper zijn, echt niet :{w :r
pi_212792839
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Stadswarmte en dat soort zaken moeten zo snel mogelijk verdwijnen, dat is ruzzische nostalgische meuk, Ik heb een collega gehad die verplicht stadswarmte moest gebruiken in zijn Vinex woning bij Utrecht, zou goedkoper zijn, echt niet :{w :r
Snap dat een misverstand mond tot mond bij consumenten kan ontstaan. Maar ik kan me van een leverancier niet voorstellen dat warmte als goedkoper zou zijn beschreven. Het ACM heeft al sinds vrij lang (mogelijk al bij invoering) bepaald dat de warmtetarieven grondslag vinden in de gasprijs. Die synchroniteitsdrang liep helaas een paar keer spaak omdat er rappe veranderingen in de gasprijsontwikkelingen waren. Zoals recent.

Warmte is ook niet een specifiek iets. Als je op een locatie zit waar er blokverwarming is met een electronische kostenverdeler dan zit je weer met hele andere dynamieken.
pi_212792877
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 23:09 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Snap dat een misverstand mond tot mond bij consumenten kan ontstaan. Maar ik kan me van een leverancier niet voorstellen dat warmte als goedkoper zou zijn beschreven. Het ACM heeft al sinds vrij lang (mogelijk al bij invoering) bepaald dat de warmtetarieven grondslag vinden in de gasprijs. Die synchroniteitsdrang liep helaas een paar keer spaak omdat er rappe veranderingen in de gasprijsontwikkelingen waren. Zoals recent.

Warmte is ook niet een specifiek iets. Als je op een locatie zit waar er blokverwarming is met een electronische kostenverdeler dan zit je weer met hele andere dynamieken.
Het ging om restwarmte gebruik van een elektriciteitscentrale welke beter benut zou kunnen worden. Dit speelde eind jaren 90 of begin 2000der jaren volgens mij.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 08:46:52 #107
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212794579
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ook voor die met zonnepanelen, het gebruik van het stroomnet als batterij heeft aanzienlijke kosten en als de overheid die niet dekt dan zal dat bij de klanten van energiebedrijven verhaalt worden. Voorlopig liggen de dynamische gebruikers hierbij nog uit die gure wind, maar voor hoelang nog?
Maar hoeveel zijn die 'aanzienlijke kosten' dan; niet op mondiaal niveau maar op regio of wijk niveau?
pi_212794793
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:31 schreef Wirelessmouse het volgende:

[..]
Nou ja de ene leverancier heeft veel meer klanten met zonnepanelen dan de ander. Daarmee kunnen ze zichzelf ook de markt uitprijzen.

Dat de kosten meegenomen kan worden in de verkoopprijs lijkt me niet per se een rechtvaardiging
pi_212794999
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:46 schreef xzaz het volgende:

[..]
Maar hoeveel zijn die 'aanzienlijke kosten' dan; niet op mondiaal niveau maar op regio of wijk niveau?
Het voltage wordt bepaald door de wet van Ohm: U = I * R. Anders gezegd: het voltage wordt bepaald door de weerstand van de kabels en hoeveel stroom je er doorheen jaagt.

Het is niet zo, dat het verdeeldoosje bij jullie in de straat, of de trafo in de wijk 230 Volt zet op ieder draadje. Er komt gewoon een heleboel stroom binnen en als de kabels overal de juiste diameter hebben, dan komt er bij jou in de meterkast het juiste voltage uit. Ga je nou die stroom met je zonnepanelen flink verhogen, dan gaat het voltage ook omhoog. En als dat te veel wordt, heb je kans dat de aangesloten apparatuur (je televisie en zo) kapot gaat.

Sterker nog, het is maar heel erg de vraag of je kabels in het bestaande elektriciteitsnetwerk zo kunt dimensioneren dat er in alle gevallen 240 Volt +- 10% uit de muur komt, als de gebruikers zelf ook stroom opwekken. Je zou dan voor iedere gebruiker een schakeling moeten installeren die de stroom reguleert of een apart netwerk voor teruglevering aan moeten leggen. En dat gaat nog een heel stuk duurder zijn dan die 160 miljard die Tennet inschat voor het grote werk.

Dan hebben we ook nog de oplaadpalen bij iedere parkeerplaats en de grote berg accu's om het allemaal in evenwicht te houden. Dat is alles bij elkaar een enorm dure operatie. En niemand wil daar natuurlijk voor betalen.
pi_212795246
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 08:46 schreef xzaz het volgende:

[..]
De kosten zijn afhankelijk in hoeverre een land van de evenaar af ligt. In Nederland zijn die kosten relatief hoog(ver van de evenaar), maar fluctueren per jaar vanwege de weersomstandigheden. De kosten van het salderen kunnen berekend worden uit de jaarrekeningen van de energie bedrijven en die beschikken ook over de juiste data. Als je bijv in de zomer 10 cent per Kwh moet betalen om van overtollige stroom af te komen en tijdens de donkere maanden 20 cent moet betalen per Kwh inkoop, zijn de salderingskosten al 30 cent per Kwh.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:03:39 #111
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795398
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 09:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
De kosten zijn afhankelijk in hoeverre een land van de evenaar af ligt. In Nederland zijn die kosten relatief hoog(ver van de evenaar), maar fluctueren per jaar vanwege de weersomstandigheden. De kosten van het salderen kunnen berekend worden uit de jaarrekeningen van de energie bedrijven en die beschikken ook over de juiste data. Als je bijv in de zomer 10 cent per Kwh moet betalen om van overtollige stroom af te komen en tijdens de donkere maanden 20 cent moet betalen per Kwh inkoop, zijn de salderingskosten al 30 cent per Kwh.
Ja dat dus niet specifiek. Leuk allemaal maar dat betekend niet dat huis 1 wel bijdraagt aan die onbalanskosten en huis 2 niet terwijl iedereen er voor betaalt.

quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 09:26 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Het voltage wordt bepaald door de wet van Ohm: U = I * R. Anders gezegd: het voltage wordt bepaald door de weerstand van de kabels en hoeveel stroom je er doorheen jaagt.

Het is niet zo, dat het verdeeldoosje bij jullie in de straat, of de trafo in de wijk 230 Volt zet op ieder draadje. Er komt gewoon een heleboel stroom binnen en als de kabels overal de juiste diameter hebben, dan komt er bij jou in de meterkast het juiste voltage uit. Ga je nou die stroom met je zonnepanelen flink verhogen, dan gaat het voltage ook omhoog. En als dat te veel wordt, heb je kans dat de aangesloten apparatuur (je televisie en zo) kapot gaat.

Sterker nog, het is maar heel erg de vraag of je kabels in het bestaande elektriciteitsnetwerk zo kunt dimensioneren dat er in alle gevallen 240 Volt +- 10% uit de muur komt, als de gebruikers zelf ook stroom opwekken. Je zou dan voor iedere gebruiker een schakeling moeten installeren die de stroom reguleert of een apart netwerk voor teruglevering aan moeten leggen. En dat gaat nog een heel stuk duurder zijn dan die 160 miljard die Tennet inschat voor het grote werk.

Dan hebben we ook nog de oplaadpalen bij iedere parkeerplaats en de grote berg accu's om het allemaal in evenwicht te houden. Dat is alles bij elkaar een enorm dure operatie. En niemand wil daar natuurlijk voor betalen.
Dat snap ik allemaal maar dit zegt niks. Bovendien doet Tennet de 50Hz bewaren niet zozeer de Voltage. We kunne ook gewoon de norm van de voltage wijzigen voor de omvormers naar 235 volt. Dan ben je gelijk klaar :)
pi_212795449
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:03 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ja dat dus niet specifiek. Leuk allemaal maar dat betekend niet dat huis 1 wel bijdraagt aan die onbalanskosten en huis 2 niet terwijl iedereen er voor betaalt.
[..]
Dat snap ik allemaal maar dit zegt niks.
Niet iedereen betaald ervoor omdat de overheid die kosten niet draagt, tot nu toe betalen dynamische gebruikers niet voor die kosten maar profiteren wel van de toenemende onbalans op het stroomnet. Ik betaal deze maand nog maar 14 euro voor stroom en gas all in, voor april is de factuur 12 euro All in. In de zomermaanden ga ik dit jaar vrijwel niets meer betalen 4 tot 7 euro pm schat ik zo in.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:09:57 #113
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795458
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:08 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Niet iedereen betaald ervoor omdat de overheid die kosten niet draagt, tot nu toe betalen dynamische gebruikers niet voor die kosten maar profiteren wel van de toenemende onbalans op het stroomnet. Ik betaal deze maand nog maar 14 euro voor stroom en gas all in, voor april is de factuur 12 euro All in.
Maar we doen ook net alsof 'onbalans' een probleem is. Een negatieve onbalans is naar mijn idee toch juist waar we naar toe willen gaan? Als we altijd stroom over hebben; groene stroom.. dat is toch het doel?
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:12:30 #114
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212795472
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:39 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Stadsverwarming is een complete monopoly van 1 aanbieder. In Purmerend hebben ze te maken gehad met 15% verhogingen jaar-op-jaar waar je dan geen moer aan kan doen.

Compleet klote. En 2x per dag heb je nog een tijdje minder warm water ook omdat iedereen dan gebruikt. 630-830 en savonds tussen 1730 en 2000.

Je betaalt je blauw, je kan er geen moer aan doen, het is niet gasloos, totaal niet milieuvriendelijk (biomassa centrale aangevuld met gas) en nog kut ook.
1947-2016
pi_212795508
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:09 schreef xzaz het volgende:

[..]
Maar we doen ook net alsof 'onbalans' een probleem is. Een negatieve onbalans is naar mijn idee toch juist waar we naar toe willen gaan? Als we altijd stroom over hebben; groene stroom.. dat is toch het doel?
Iedereen zou aan de toenemende saldingskosten evenredig moeten bijdragen en dat kan alleen als de overheid die kosten draagt en fiscaal bij alle gebruikers in rekening brengt. Ik heb sterk de indruk dat de overheid liever niet heeft dat de hoge en toenemende salderingskosten zo transparant zijn want dat gaat weerstand oproepen.
"Complexity hides a lot of corruption", alhoewel het hierbij vooral om misleiding gaat van overheidswege mijns inziens.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:18:08 #116
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795517
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:16 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Iedereen zou aan de toenemende saldingskosten evenredig moeten bijdragen en dat kan alleen als de overheid die kosten draagt en fiscaal bij alle gebruikers in rekening brengt. Ik heb sterk de indruk dat de overheid liever niet heeft dat de hoge en toenemende salderingskosten zo transparant krijgt want dat gaat weerstand oproepen.
"Complexity hides a lot of corruption", alhoewel het hierbij vooral om misleiding van overheidswege mijns inziens.
Je haalt echt allemaal dingen doorelkaar. Salderingskosten is een belastingvoordeel net zoals HRA.

Als je stopt met de salderingsregeling is niet opeens die balans weer goed; ook niet opeens verdwenen.
pi_212795555
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:18 schreef xzaz het volgende:

[..]
Je haalt echt allemaal dingen doorelkaar. Salderingskosten is een belastingvoordeel net zoals HRA.

Als je stopt met de salderingsregeling is niet opeens die balans weer goed; ook niet opeens verdwenen.
Als die kosten door de overheid niet gedragen/gecompenseerd worden, is het een kostenpost voor de energiebedrijven.
De onbalans gaat sowieso toenemen, maar die kosten moeten evenredig verdeeld over alle gebruikers en dat kan alleen fiscaal.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:23:25 #118
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795566
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als die kosten door de overheid niet gedragen/gecompenseerd worden, is het een kostenpost voor de energiebedrijven.
De onbalans gaat sowieso toenemen maar de kosten moeten evenredig verdeeld over alle gebruikers en dat kan alleen fiscaal.
Waarom moet dat? We moeten onbalans juist niet verdelen; we moeten daar de veroorzakers voor laten betalen maar dan hebben we inzicht nodig en die wil geen enkele instantie geven.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:26:44 #119
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212795591
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:22 schreef Digi2 het volgende:
is het een kostenpost voor de energiebedrijven.
De enige 'kosten' die ze hebben is het mislopen van de kw/h die ze niet hebben kunnen verkopen.
Dat proberen ze te verhalen, niets anders.

Ik heb nog niemand namelijk een goede uitleg zien geven. Het is allemaal warrig en onbegrijpelijk wat die kosten dan zouden moeten zijn. En als het warrig en onbegrijpelijk is, dan weet je dat het een scam is.

Of kan jij dat wel doen?
1947-2016
pi_212795594
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:09 schreef xzaz het volgende:

[..]
Als we meer terugleveren dan er opgeslagen kan worden is dat niet waar we moeten zijn. Want dan keer je ergens uit op basis van wat er niet is. Dat is er nu. En het in orde maken kost nog zo’n tien jaar.

Als de opslagcapaciteit een beetje of veel hoofdruimte heeft om nog meer aan te kunnen dan is alles in balans. Maar daar zitten we bij lange na niet.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:29:03 #121
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212795609
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:23 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom moet dat? We moeten onbalans juist niet verdelen; we moeten daar de veroorzakers voor laten betalen maar dan hebben we inzicht nodig en die wil geen enkele instantie geven.
Mocht er een onbalans zijn, dan kunnen de maatschappijen ook stoppen met energie op te wekken. Bijvoorbeeld zo'n van de bron met zn panelen parken. Zelf wel opwekken en op het net pleuren, maar zodra daar de consumenten bijkomen met hun panelen, ze op de kosten jagen.

Dat is de onbalans die op het net zit: de macht van de energiebedrijven.
1947-2016
pi_212795616
quote:

[..]
Nee, als we groen willen zijn daar hoge kosten aan verbonden en is het alleszins redelijk dat iedereen daaraan evenredig aan bijdraagt. Nu is het een wild west en dat is niet goed voor de gewenste energie transitie, nog voor het draagvlak. Het verduisteren van de werkelijke kosten werkt niet, van uitstel komt geen afstel.
pi_212795643
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:29 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Mocht er een onbalans zijn, dan kunnen de maatschappijen ook stoppen met energie op te wekken. Bijvoorbeeld zo'n van de bron met zn panelen parken. Zelf wel opwekken en op het net pleuren, maar zodra daar de consumenten bijkomen met hun panelen, ze op de kosten jagen.

Dat is de onbalans die op het net zit: de macht van de energiebedrijven.
Je ziet een belangrijk aspect over het hoofd, namelijk dat stoppen met energie opwekken betekent dat grote kapitaal investeringen in energiecentrales niet of minder renderen, ook daaraan zijn kosten verbonden die deel uitmaken van de salderingskosten.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:39:59 #124
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795717
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Je ziet een belangrijk aspect over het hoofd, namelijk dat stoppen met energie opwekken betekent dat grote kapitaal investeringen in energiecentrales niet of minder renderen, ook daaraan zijn kosten verbonden die deel uitmaken van de salderingskosten.
Dat geldt ook voor particulieren met zonnepanelen (eigen is iedereen met zonnepanelen een bedrijf maar goed)
pi_212795793
quote:

[..]
Vroeger, toen mensen nog geen zonnepanelen, warmtepompen, inductiekookplaten en elektrische auto's hadden, was het makkelijk. Als het voltage ergens zakte omdat er te veel werd afgenomen, zette je een extra generator aan in de centrale, of schakelde je wat stroom door van een locatie waar er te veel was. Denk niveau Tennet. Je regelde dus alleen de aanvoer, aan de bovenkant.

Tegenwoordig kan er in een wijk rond de middag meer energie geproduceerd worden dan er wordt afgenomen, terwijl rond 6 uur de elektrische auto's en inductiekookplaten worden aangezet en er net heel veel elektriciteit wordt afgenomen. Je moet als energieleverancier dus soms een heleboel energie afnemen en een paar uur later net een heleboel leveren.

Als je het elektriciteitsnetwerk ziet als een buizenstelsel met water, dan is het duidelijk dat het water soms de ene kant op stroomt en soms de andere kant. En dat dat veel grotere volumes zijn dan waar de buizen oorspronkelijk op berekend waren. De druk loopt op en alle zwakke plekken gaan kapot.

En als je die druk dan ziet als het voltage, dan kun je wel begrijpen dat het haast onmogelijk is om dat binnen de perken te houden zonder grote verbruikers of producenten uit te zetten als de druk te ver oploopt of te laag wordt.

Het is er niet voor gemaakt.

En we geven nu de mensen die de problemen veroorzaken geld, terwijl we de belasting gaan gebruiken om de problemen te herstellen. Dat is niet heel eerlijk. Vooral omdat de mensen met die zonnepanelen en elektrische auto al meer geld hebben dan gemiddeld. Laat hun het maar betalen.
pi_212795794
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:39 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat geldt ook voor particulieren met zonnepanelen (eigen is iedereen met zonnepanelen een bedrijf maar goed)
Is ook zo, maar als we dat willen stimuleren lijkt het mij redelijk dat iedereen evenredig aan de kosten van de energie transitie bijdraagt en dat kan volgens mij alleen transparant dmv fiscaliteit.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:49:57 #127
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795816
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Is ook zo, maar als we dat willen stimuleren lijkt het mij redelijk dat iedereen evenredig aan de kosten van de energie transitie bijdraagt en dat kan volgens mij alleen transparant dmv fiscaliteit.
Ja; transparant is naar mijn idee dat we duidelijke cijfers nodig hebben waar de onbalans optreed
pi_212795825
Het is natuurlijk wel zo, dat de regering ook de hele tijd maar wat roept en niet weet waar ze mee bezig zijn. Als je wat van elektriciteit af weet, dan zag je dit al lang geleden allemaal aankomen. Maar het klinkt zo leuk: gratis energie.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:51:09 #129
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795832
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:47 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Vroeger, toen mensen nog geen zonnepanelen, warmtepompen, inductiekookplaten en elektrische auto's hadden, was het makkelijk. Als het voltage ergens zakte omdat er te veel werd afgenomen, zette je een extra generator aan in de centrale, of schakelde je wat stroom door van een locatie waar er te veel was. Denk niveau Tennet. Je regelde dus alleen de aanvoer, aan de bovenkant.

Tegenwoordig kan er in een wijk rond de middag meer energie geproduceerd worden dan er wordt afgenomen, terwijl rond 6 uur de elektrische auto's en inductiekookplaten worden aangezet en er net heel veel elektriciteit wordt afgenomen. Je moet als energieleverancier dus soms een heleboel energie afnemen en een paar uur later net een heleboel leveren.

Als je het elektriciteitsnetwerk ziet als een buizenstelsel met water, dan is het duidelijk dat het water soms de ene kant op stroomt en soms de andere kant. En dat dat veel grotere volumes zijn dan waar de buizen oorspronkelijk op berekend waren. De druk loopt op en alle zwakke plekken gaan kapot.

En als je die druk dan ziet als het voltage, dan kun je wel begrijpen dat het haast onmogelijk is om dat binnen de perken te houden zonder grote verbruikers of producenten uit te zetten als de druk te ver oploopt of te laag wordt.

Het is er niet voor gemaakt.

En we geven nu de mensen die de problemen veroorzaken geld, terwijl we de belasting gaan gebruiken om de problemen te herstellen. Dat is niet heel eerlijk. Vooral omdat de mensen met die zonnepanelen en elektrische auto al meer geld hebben dan gemiddeld. Laat hun het maar betalen.
Maar laat nou gewoon eens zien hoe snel dat water stroom door de grote buizen. Maar dat durven ze niet aan.
pi_212795841
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:49 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ja; transparant is naar mijn idee dat we duidelijke cijfers nodig hebben waar de onbalans optreed
Bij de wijken waar veel mensen zonnepanelen, inductiekookplaten, warmte pompen en elektrische auto's hebben. En bij de grote zon- en windmolen parken.
pi_212795858
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:51 schreef xzaz het volgende:

[..]
Maar laat nou gewoon eens zien hoe snel dat water stroom door de grote buizen. Maar dat durven ze niet aan.
Je kunt zelf zien hoe het bij jou gaat: als je elektriciteitsmeter de hele dag even snel dezelfde kant op loopt, doe je het goed. En als hij soms de ene kant op loopt en een tijdje later de andere kant, dan ben je een deel van het probleem.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:54:15 #132
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795865
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:53 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Je kunt zelf zien hoe het bij jou gaat: als je elektriciteitsmeter de hele dag even snel dezelfde kant op loopt, doe je het goed. En als hij soms de ene kant op loopt en een tijdje later de andere kant, dan ben je een deel van het probleem.
Dat is niet hetzelfde; Wattage en voltage is wat anders.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 10:54:29 #133
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795869
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:52 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Bij de wijken waar veel mensen zonnepanelen, inductiekookplaten, warmte pompen en elektrische auto's hebben. En bij de grote zon- en windmolen parken.
Dat is een aanname; dat weten we niet.
pi_212795919
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat is niet hetzelfde; Wattage en voltage is wat anders.
In dit geval is het vergelijkbaar. Het voltage blijft ongeveer gelijk, de stroomsterkte wisselt. Wat je dus ziet op je meter is de stroomsterkte. Als hij soms aangeeft dat je afneemt en soms dat je levert, dan is het voor de energieleverancier niet af te regelen.
pi_212795922
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:50 schreef SymbolicFrank het volgende:
Het is natuurlijk wel zo, dat de regering ook de hele tijd maar wat roept en niet weet waar ze mee bezig zijn. Als je wat van elektriciteit af weet, dan zag je dit al lang geleden allemaal aankomen. Maar het klinkt zo leuk: gratis energie.
Econoom Prof. dr. Hans Werner Sinn die ik veel volg waarschuwde al jaren geleden met alle berekening etc. dat de bevolking misleid wordt t.a.v. de werkelijke kosten van de energie transitie. Wat bizar is, want uiteindelijk komen die werkelijke kosten echt wel bij het bedrijfsleven en de bevolking terecht. Precies nu groen daar in de regering zit spat die illusionaire bubble uit elkaar. De duitse bevolking is bijv in meerderheid nu voor kernenergie maar Habeck denkt als "democraat" dat te kunnen negeren, veel succes met zoveel arrogantie t.o.v. de bevolking bij de volgende verkiezingen |:(
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:01:05 #136
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795933
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:59 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
In dit geval is het vergelijkbaar. Het voltage blijft ongeveer gelijk, de stroomsterkte wisselt. Wat je dus ziet op je meter is de stroomsterkte. Als hij soms aangeeft dat je afneemt en soms dat je levert, dan is het voor de energieleverancier niet af te regelen.
Dat is dus niet zo; het kan best zijn dat er ergens door een fabriek 30.000 watt wordt afgenomen en dat de woonwijk op de zelfde lokale netwerk maar 20.000 wordt opgewekt. Dan kom je op een transformatiehuisje dus 10k te kort wat nog steeds wordt aangevoerd.
pi_212795949
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat is een aanname; dat weten we niet.
Ik krijg van Greenchoice bij mijn maandelijkse afrekening altijd een grafiekje dat mijn verbruik vergelijkt met een gemiddeld gezin. Het gemiddelde gezin gebruikt nog steeds voornamelijk aardgas en alleen wat elektriciteit voor de lampen, televisie, computer en koelkast. Dat wordt gebruikt als uitgangspunt.

En als jij de enige bent in jouw wijk met soms een hoog en soms een negatief verbruik, dan valt het wel mee. Maar als je buren dat ook doen, dan kan de energieleverancier niet veel meer.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:04:26 #138
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795967
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Ik krijg van Greenchoice bij mijn maandelijkse afrekening altijd een grafiekje dat mijn verbruik vergelijkt met een gemiddeld gezin. Het gemiddelde gezin gebruikt nog steeds voornamelijk aardgas en alleen wat elektriciteit voor de lampen, televisie, computer en koelkast. Dat wordt gebruikt als uitgangspunt.

En als jij de enige bent in jouw wijk met soms een hoog en soms een negatief verbruik, dan valt het wel mee. Maar als je buren dat ook doen, dan kan de energieleverancier niet veel meer.
Dat is allemaal meta data niet daadwerkelijke data. We weten gewoon niet hoe het verbruik zit per huishouden / wijk centrale. Die cijfers zijn er wel maar kosten erg veel geld bij de verschillende netbeheerders.
pi_212795991
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:01 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat is dus niet zo; het kan best zijn dat er ergens door een fabriek 30.000 watt wordt afgenomen en dat de woonwijk op de zelfde lokale netwerk maar 20.000 wordt opgewekt. Dan kom je op een transformatiehuisje dus 10k te kort wat nog steeds wordt aangevoerd.
Grote fabrieken hebben een aparte aansluiting, rechtstreeks naar een verdeelstation. Hele grote zelfs meerdere. En die moeten het met de energieleverancier afstemmen als ze een grote motor aan- of uit willen zetten.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:07:25 #140
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212795995
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:07 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Grote fabrieken hebben een aparte aansluiting, rechtstreeks naar een verdeelstation. Hele grote zelfs meerdere. En die moeten het met de energieleverancier afstemmen als ze een grote motor aan- of uit willen zetten.
Het is ook maar een hypothetisch voorbeeld.
pi_212796002
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:04 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dat is allemaal meta data niet daadwerkelijke data. We weten gewoon niet hoe het verbruik zit per huishouden / wijk centrale. Die cijfers zijn er wel maar kosten erg veel geld bij de verschillende netbeheerders.
Als je een slimme meter hebt kan jouw energieleverancier je dat precies vertellen. Hoe laat, hoe veel, enz.
pi_212796023
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:04 schreef xzaz het volgende:

[..]
Als je een dynamisch contract hebt zie je hoe exact ze de volgende dag per uur het verbruik, opbrengst zonne en wind energie kunnen inschatten. De volgende dag is de prijs van stroom daardoor bekend per uur en vooral 's zomers sterk fluctuerend per uur. Van -50 cent Kwh in de middag tot +20 cent in de avond Kwh, een verschil van 70 cent binnen een dag _O_
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:09:57 #143
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796026
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:08 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Als je een slimme meter hebt kan jouw energieleverancier je dat precies vertellen. Hoe laat, hoe veel, enz.
Ja dat is leuk maar dat heeft 0,0 te maken met onbalans als je dat niet weet per verdeelstation.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:10:08 #144
3542 Gia
User under construction
pi_212796029
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:03 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]

Bij Radar was gisteren een uitgebreid item over Greenchoice. Zij salderen blijkbaar niet op de juiste wijze. Zijn al door de geschillencommissie op de vingers getikt, maar leggen dit naast zich neer. Dit gaat vooral over variabele contracten. Greenchoice saldeert per facturatie-periode. Dus als de prijzen veranderen, volgt saldering van de voorafgaande periode. Hierdoor moet je dus in de winter de dure stroom afnemen van Greenchoice terwijl je in de zomer voor het teveel opgewekte een schamele vergoeding krijgt en ook nog extra moet betalen voor de kosten.

Gelukkig hebben wij sinds september een vast contract en pas sinds vorig jaar zonnepanelen. Maar wat Greenchoice doet, slaat nergens op.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:11:06 #145
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796042
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:09 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Als je een dynamisch contract hebt zie je hoe exact ze de volgende dag per uur het verbruik, opbrengst zonne en wind energie kunnen inschatten. De volgende dag is de prijs van stroom daardoor bekend per uur en vooral 's zomers sterk fluctuerend per uur. Van -50 cent Kwh in de middag tot +20 cent in de avond Kwh _O_
Ja logisch toch? Maar hoeveel watt er precies is afgenomen en hoeveel een wijk aan onbalans mee rekent is niet bekend.
pi_212796051
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:11 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ja logisch toch? Maar hoeveel watt er precies is afgenomen en hoeveel een wijk aan onbalans mee rekent is niet bekend.
Dat is zeker wel bekend. Hoe denk je anders dat Tennet de zaak in evenwicht houd? Puur op de gok? Meten is weten.
pi_212796067
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:11 schreef xzaz het volgende:

[..]
Zeker wel omdat elke onbalans heel direct tegengewerkt moet worden, binnen het stroomnet is nog nauwelijks sprake van opslagcapaciteit om de boel te kunnen bufferen op wijkniveau.
pi_212796070
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:10 schreef Gia het volgende:

[..]
Bij Radar was gisteren een uitgebreid item over Greenchoice. Zij salderen blijkbaar niet op de juiste wijze. Zijn al door de geschillencommissie op de vingers getikt, maar leggen dit naast zich neer. Dit gaat vooral over variabele contracten. Greenchoice saldeert per facturatie-periode. Dus als de prijzen veranderen, volgt saldering van de voorafgaande periode. Hierdoor moet je dus in de winter de dure stroom afnemen van Greenchoice terwijl je in de zomer voor het teveel opgewekte een schamele vergoeding krijgt en ook nog extra moet betalen voor de kosten.
Maar dat is natuurlijk wel eerlijker, want dat is wat zij ook moeten betalen. Jij hebt geen hele grote accu om de energie op te slaan van de zomer tot de winter. Zij ook niet.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:15:28 #149
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796080
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zeker wel omdat elke onbalans heel direct tegengewerkt moet worden, binnen het stroomnet is nog nauwelijks sprake van opslagcapaciteit om de boel te kunnen bufferen op wijkniveau.
Ok, laat die cijfers maar eens zien hoeveel de onbalans die er NU is ons kost? Moeten we NU juist stroom opnemen of afnemen? En dan niet van een uur geleden of op basis van prijs (die beinvloed wordt door andere factoren) maar puur technisch.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:17:01 #150
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796100
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Maar dat is natuurlijk wel eerlijker, want dat is wat zij ook moeten betalen. Jij hebt geen hele grote accu om de energie op te slaan van de zomer tot de winter. Zij ook niet.
Zo kan Greenchoice natuurlijk alles verzinnen om het bedrijfsrisico uit de weg te gaan. Voor het salderen zijn er gewoon duidelijke regels; welke kosten ze verder rekenen dat moet uit de marktwerking wel gaan werken.
pi_212796129
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:15 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ok, laat die cijfers maar eens zien hoeveel de onbalans die er NU is ons kost? Moeten we NU juist stroom opnemen of afnemen? En dan niet van een uur geleden of op basis van prijs (die beinvloed wordt door andere factoren) maar puur technisch.
Zoals ik al stelde zijn die gemiddelde kosten over een jaar berekend en hebben de energiebedrijven die en zouden dat in ieder geval deels zoals een HRA gecompenseerd moeten krijgen. Saldering gaat over een jaargemiddelde, niet per dag.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:22:48 #152
3542 Gia
User under construction
pi_212796152
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

Als ze 's zomers een eerlijkere prijs zouden geven voor teveel opgewekte stroom, dus gewoon 40 cent in plaats van 9, dan mogen ze in de winter stroom leveren voor die 40 cent. Dat trekt het dan ook gelijk. Dit in geval van een variabel contract.
Nu willen ze n slechts 9 cent betalen voor wat in de zomer teveel wordt opgewekt, n ook nog kosten in rekening brengen voor het terugleveren.

Als bij mij, vast contract, op jaarbasis wordt gesaldeerd (wij wekken iets te weinig op voor eigen gebruik), dan mogen ze gerust iets in rekening brengen voor de 'opslag' van de opgewekte stroom in de zomer. Ben in dat geval ook niet tegen die kosten.
pi_212796154
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Zo kan Greenchoice natuurlijk alles verzinnen om het bedrijfsrisico uit de weg te gaan. Voor het salderen zijn er gewoon duidelijke regels; welke kosten ze verder rekenen dat moet uit de marktwerking wel gaan werken.
Ah, een wild west dus.
Sluit dan maar alvast een dynamisch contract af want dat is dan voorlopig een loterij zonder nieten _O-
pi_212796166
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Dus marktwerking is, dat ze zo gunstig mogelijke voorwaarden moeten hebben, want anders raken ze al hun klanten kwijt? Zelf zien ze dat anders, die salderingsregeling kost ze bakken met geld, Dus als het aantal zonnepaneelbezitters nog wat verder stijgt, gaan ze failliet.

Een vrije markt streeft naar een monopolie: dan heb je geen keus en moet je steeds meer betalen voor minder.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:25:06 #155
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796170
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ah, een wild west dus.
Sluit dan maar alvast een dynamisch contract af want dat is dan voorlopig een loterij zonder nieten _O-
Het is al een wild west. Straks krijg je:

[ ] Ik heb zonnepanelen
[ ] Ik heb een batterij
[ ] Ik heb een VEH
[ ] Ik heb twee ovens
[ ] Ik heb een warmtepomp
[ ] Ik heb een Airco

dinsdag 12 maart 2024 @ 11:25:57 #156
3542 Gia
User under construction
pi_212796175
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ah, een wild west dus.
Wij hebben in september een vast contract afgesloten bij Greenchoice. Dus saldering moet dan op jaarbasis zijn. We gaan dit zeker in de gaten houden.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:26:10 #157
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796177
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus marktwerking is, dat ze zo gunstig mogelijke voorwaarden moeten hebben, want anders raken ze al hun klanten kwijt? Zelf zien ze dat anders, die salderingsregeling kost ze bakken met geld, Dus als het aantal zonnepaneelbezitters nog wat verder stijgt, gaan ze failliet.

Een vrije markt streeft naar een monopolie: dan heb je geen keus en moet je steeds meer betalen voor minder.
Niemand zegt dat ze moeten bestaan he; als het niet te betalen is moeten ze gewoon failliet gaan :)
pi_212796200
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:25 schreef xzaz het volgende:

[..]
Het is al een wild west. Straks krijg je:

[ ] Ik heb zonnepanelen
[ ] Ik heb een batterij
[ ] Ik heb een VEH
[ ] Ik heb twee ovens
[ ] Ik heb een warmtepomp
[ ] Ik heb een Airco

Precies.

Dat kunnen ze trouwens aardig inschatten als ze naar jouw verbruik kijken.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:33:37 #159
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796222
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Precies.

Dat kunnen ze trouwens aardig inschatten als ze naar jouw verbruik kijken.
Of deze is nog leuker: Je mag van 16:00 tot 19:00 maar 2000 watt gebruiken :D voor reguliere prijs
pi_212796242
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Als ze 's zomers een eerlijkere prijs zouden geven voor teveel opgewekte stroom, dus gewoon 40 cent in plaats van 9, dan mogen ze in de winter stroom leveren voor die 40 cent. Dat trekt het dan ook gelijk. Dit in geval van een variabel contract.
Nu willen ze n slechts 9 cent betalen voor wat in de zomer teveel wordt opgewekt, n ook nog kosten in rekening brengen voor het terugleveren.

Als bij mij, vast contract, op jaarbasis wordt gesaldeerd (wij wekken iets te weinig op voor eigen gebruik), dan mogen ze gerust iets in rekening brengen voor de 'opslag' van de opgewekte stroom in de zomer. Ben in dat geval ook niet tegen die kosten.
9 cent in de zomer is nu vermoedelijk al teveel, regelmatig krijg ik dan betaald om stroom af te nemen en zijn de stroomprijzen zelfs sterk negatief of gratis. Hoe meer zonnecellen, des te lager de stroomprijzen worden in de zomer. Meer dan 50 cent betaald krijgen per Kwh verbruik is bizar maar het is al gebeurt afgelopen zomer 8)7
pi_212796244
quote:

[..]
Wie is dan de veroorzaker van de onbalans, de panelen bezitter of de wasmachine verbruiker? De zonneparken of de fabrieken die door de week heel veel gebruiken en in het weekend opeens stil staan?

Negatieve prijzen zijn tot nog toe alleen maar voorgekomen op winderige weekenddagen in de zonnige zomer. Waarom zetten ze dan die kerncentrales niet even stil?
pi_212796248
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:33 schreef xzaz het volgende:

[..]
Of deze is nog leuker: Je mag van 16:00 tot 19:00 maar 2000 watt gebruiken :D
Precies.

Ik heb een paar maanden een mailtje gestuurd naar Greenchoice, dat als ze een grafiekje wilden maken waarmee ze mijn verbruik vergelijken met dat van een ander gezin, dat ze dan met die dingen rekening moesten houden. Want nu is het onzinnig.

Ik kreeg een mailtje terug waarin ze aangaven dat ze het daarmee eens waren en dat ze daar ook mee bezig waren.

Want net als bij een autoverzekering, willen ze alleen klanten waar ze aan verdienen.
pi_212796283
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wie is dan de veroorzaker van de onbalans, de panelen bezitter of de wasmachine verbruiker? De zonneparken of de fabrieken die door de week heel veel gebruiken en in het weekend opeens stil staan?

Negatieve prijzen zijn tot nog toe alleen maar voorgekomen op winderige weekenddagen in de zonnige zomer. Waarom zetten ze dan die kerncentrales niet even stil?
En dat is waarom niemand nog gaat investeren in energiecentrales, zolang ze er niet veel subsidie of een gegarandeerde afnameprijs voor krijgen.
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 11:40:31 #164
236264 crew  capricia
pi_212796304
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Heb je dan ook verschillende prijzen per postcode of zo?
Omdat onbalans zich nu voornamelijk op wijkniveau afspeelt (heb ik me laten vertellen).
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212796341
quote:

[..]

Dat kunnen oude kerncentrales zoals die in Borssele niet. Daarnaast wil je nieuwe meer dan 10 miljard kostende kerncentrales niet stilleggen/ minder laten leveren terwijl ze dat wel kunnen. Net zoals dat je een vliegtuig van 250 miljoen zo veel mogelijk wilt laten vliegen. Stilleggen van zulke kapitaal intensieve investeringen levert enorme kosten op omdat het niet rendeert of zelfs verlies maakt, juist wanneer de rentelasten relatief hoog zijn.
pi_212796405
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:42 schreef Digi2 het volgende:
Stilleggen van zulke kapitaal intensieve investeringen levert enorme kosten op omdat het niet rendeert of zelfs verlies maakt, juist wanneer de rentelasten relatief hoog zijn.
Oh, maar mijn panelen waren ok niet gratis, ook daar wil ik het rendement van hebben. Die wil ik dus liever niet stilleggen puur en alleen omdat een ander idioot veel geld heeft uitgegeven aan een installatie.
pi_212796408
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Heb je dan ook verschillende prijzen per postcode of zo?
Omdat onbalans zich nu voornamelijk op wijkniveau afspeelt (heb ik me laten vertellen).
Nee, het dynamische contract bevat een aantal vaste kosten pm en de dynamische tarieven zijn voor gas dagelijks en voor stroom per uur, worden voor stroom rond 15:00h bekend voor de volgende dag.
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 11:49:41 #168
236264 crew  capricia
pi_212796426
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, het dynamische contract bevat een aantal vaste kosten pm en de dynamische tarieven zijn voor gas dagelijks en voor stroom per uur, worden voor stroom rond 15:00h bekend voor de volgende dag.
Dan doet het dus niets tegen de onbalans op wijkniveau.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212796444
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Oh, maar mijn panelen waren ok niet gratis, ook daar wil ik het rendement van hebben. Die wil ik dus liever niet stilleggen puur en alleen omdat een ander idioot veel geld heeft uitgegeven aan een installatie.
Dan bouwen ze die niet en zit je in de winter zonder stroom _O-
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:51:36 #170
65846 Bocaj
47th President.
pi_212796449
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:58 schreef QAnonn het volgende:
_O-
quote:
Eneco-klanten met zonnepanelen gaan betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het stroomnet. Nu zoveel consumenten zonnepanelen hebben, vindt Eneco het te duur worden.
:wtf: :{ :') _O-
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:53:50 #171
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796470
quote:

[..]

Niemand weet het; omdat die cijfers er niet zijn. Er is 'onbalans' maar niet weet precies waardoor het komt. We hebben wel een vermoeden maar niemand weet het.
pi_212796474
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan bouwen ze die niet en zit je in de winter zonder stroom _O-
In de winter waait het wat meer. bovendien kan je energie op diverse manier opslaan en transporteren.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:54:24 #173
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796475
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wat dus niet eerlijk is
pi_212796494
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat dus niet eerlijk is
Naar mijn idee is het de meest eerlijke benadering. Dan kan iedereen zelf inschatten of ie energie wil opslaan of tegen slechte prijzen wil verhandelen.

Ik denk dat dit de toekomst is maar ik doe nog even zelf niet mee want daarvoor moet de markt eerst weer een beetje stabiliseren.
pi_212796502
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Tsja, een wijk met sociale woningen zal weinig/geen onbalans veroorzaken in de zomer. De wijken met eigenwoningen in de wat duurder sector wel want die leggen zonnecellen op hun daken. Het zou helpen daar ook thuisbatterijen te hebben zodat het overschot overdag naar de avond verschoven wordt wanneer er meer stroomverbruik in de wijk is voor koken en bankhangen.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:57:48 #176
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796503
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:49 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat willen ze ook niet; want dan hebben ze geen kosten meer door te rekenen. Tennet heeft 160 miljoen euro winst gemaakt:

https://nos.nl/artikel/25(...)esteren-in-stroomnet
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:59:37 #177
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212796515
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Risico van de maatschappij.

Als een producent iets maakt voor de voorraad en het niet verkoopt omdat de klanten het niet afnemen, is dat een ondernemersrisico.

Zelfde geldt voor een bakker die te veel broden maakt, aan het einde van de dag gaat hij ook niet voor zijn niet verkochte broden bij de buren om geld vragen of een rekening sturen naar al zijn klanten die eerder op de dag kwamen. Dat is niet verkocht en jammer dan.
1947-2016
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 11:59:48 #178
236264 crew  capricia
pi_212796516
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:57 schreef xzaz het volgende:

[..]
En dat willen ze ook niet; want dan hebben ze geen kosten meer door te rekenen. Tennet heeft 160 miljoen euro winst gemaakt:

https://nos.nl/artikel/25(...)esteren-in-stroomnet
Ik vind daarmee dat hele onbalans-verhaal, wat zich op wijkniveau afspeelt, grote kul.

Ze kunnen niet eens inzichtelijk maken bij welke wijken op welke momenten dit speelt.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:00:03 #179
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796518
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tsja, een wijk met sociale woningen zal weinig/geen onbalans veroorzaken in de zomer.
Dat is een aanname
quote:
De wijken met eigenwoningen in de wat duurder sector wel want die leggen zonnecellen op hun daken.
Dat kan maar leidt niet direct tot onbalans.
quote:
Het zou helpen daar ook thuisbatterijen te hebben zodat het overschot overdag naar de avond verschoven wordt wanneer er meer stroomverbruik in de wijk is voor koken en bankhangen.
Een batterij leidt niet direct tot minder onbalans; sterker nog als je gaat leveren wanneer het net als vol zit is het juist een enorm probleem.
pi_212796523
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
In de winter waait het wat meer. bovendien kan je energie op diverse manier opslaan en transporteren.
Nee, dat is nu net de wortel van het probleem, Een thuisbatterij helpt je daar evenmin bij omdat je ook daar geen seizoenen mee kan overbruggen. Wel dag en nacht, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:00:45 #181
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796525
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind daarmee dat hele onbalans-verhaal, wat zich op wijkniveau afspeelt, grote kul.

Ze kunnen niet eens inzichtelijk maken bij welke wijken op welke momenten dit speelt.
Mijn hele punt inderdaad; ze willen het niet ze kunnen het niet of ze mogen het niet. Een van die drie.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:01:24 #182
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796529
We vergeten gewoon dat onbalans op het net een verdienmodel is.
pi_212796542
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat dus niet eerlijk is
He, he
Wat loop ik nu terwijl ik dynamisch gebruiker ben steeds te verkondigen. De salderingskosten moeten gefiscaliseerd anders is het een wild west.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-03-2024 12:10:39 ]
pi_212796562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Als een producent iets maakt voor de voorraad en het niet verkoopt omdat de klanten het niet afnemen, is dat een ondernemersrisico.

Zelfde geldt voor een bakker die te veel broden maakt, aan het einde van de dag gaat hij ook niet voor zijn niet verkochte broden bij de buren om geld vragen of een rekening sturen naar al zijn klanten die eerder op de dag kwamen. Dat is niet verkocht en jammer dan.
Jij gebruik in de donkere maanden geen stroom :?
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:09:07 #185
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212796628
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Jij gebruik in de donkere maanden geen stroom :?
Jammer, dat wordt gesaldeerd over het hele jaar. Ondernemersrisico en recht van de consument. Geen enkele reden om een panelenboete op te leggen.

En ze hebben vast wel wat windmolens om het verlies aan panelenopbrengst in donkere dagen op te heffen.
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:10:01 #186
65846 Bocaj
47th President.
pi_212796633
Tot zover de energietransitie... RIP. Ook in het nieuws vandaag, Mark Rutte wil niet zeggen of hij het nou wordt of niet...
pi_212796635
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:00 schreef xzaz het volgende:
quote:
[..]
Dat is een aanname
[..]
Gebaseerd op eigen visuele waarneming in Barneveld.
quote:
Dat kan maar leidt niet direct tot onbalans.
Zodra er overschotten zijn, is er sprake van onbalans als er geen opslagcapaciteit voorhanden is.

quote:
Een batterij leidt niet direct tot minder onbalans; sterker nog als je gaat leveren wanneer het net als vol zit is het juist een enorm probleem.
Idioten heb je altijd, maar een slimme thuisbatterij doet dat niet.
Sterker nog die gaan stroom opslaan als de stroomprijzen negatief zijn en die evt. leveren als ze positief zijn.
pi_212796660
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:01 schreef xzaz het volgende:
We vergeten gewoon dat onbalans op het net een verdienmodel is.
Ja men verkoopt graag zonnecellen en windmolens, nogal een open deur. De kosten van de onbalans die het veroorzaakt gooit men dan liever over de heg bij de buren.
pi_212796806
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jammer, dat wordt gesaldeerd over het hele jaar. Ondernemersrisico en recht van de consument. Geen enkele reden om een panelenboete op te leggen.

En ze hebben vast wel wat windmolens om het verlies aan panelenopbrengst in donkere dagen op te heffen.
We hebben nu eenmaal jaarseizoenen ver van de evenaar, we kunnen Nederland moeilijk gaan verplaatsen :P
Deels wordt in de donkere maanden door windkracht gecompenseerd, maar als het even niet veel waait moet niet plots de stroom wegvallen :D
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:34:35 #190
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212796912
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
We hebben nu eenmaal jaarseizoenen ver van de evenaar, we kunnen Nederland moeilijk gaan verplaatsen :P
Deels wordt in de donkere maanden door windkracht gecompenseerd, maar als het even niet veel waait moet niet plots de stroom wegvallen :D
Weet je wie zn verantwoording en risico dat is? Niet de verantwoording van de consument. En hoeft daar ook geen rekening mee te houden qua salderen, want dat is jaarlijks berekend. Zie ook geen reden dan ook daarvoor te moeten gaan betalen.

Heb ook nog geen uitleg gezien of wat dan ook welke kosten daar aan verbonden zitten. Puur ondernemersrisico.
1947-2016
pi_212796944
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, dat is nu net de wortel van het probleem, Een thuisbatterij helpt je daar evenmin bij omdat je ook daar geen seizoenen mee kan overbruggen. Wel dag en nacht, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
Energie is niet alleen elektra, meer dan de helft van de energie is voor laagwaardige warmte en die is nu net wel redelijk goed op te slaan, zelfs over de seizoenen heen.
pi_212796981
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb ook nog geen uitleg gezien of wat dan ook welke kosten daar aan verbonden zitten. Puur ondernemersrisico.
Dat worden regelmatige Blackouts dan ook. Gaat men niet laten gebeuren.
Ik heb volgens mij voldoende kosten ten gevolge van de saldering aannemelijk gemaakt en accepteer ook dat ik daarmee niet iedereen kan overtuigen, dat is het leven ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-03-2024 12:46:56 ]
pi_212797004
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Energie is niet alleen elektra, meer dan de helft van de energie is voor laagwaardige warmte en die is nu net wel redelijk goed op te slaan, zelfs over de seizoenen heen.
Dit topic gaat over stroomvoorziening.
Het misbruik van laagwaardige warmte is echter wel aan de orde geweest in de regio Utrecht :r
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 12:44:05 #194
236264 crew  capricia
pi_212797006
ACM neemt natuurlijk 1 op 1 de verhalen van de energiemaatschappijen over:
twitter
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212797141
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dit topic gaat over stroomvoorziening.
Het misbruik van laagwaardige warmte is echter wel aan de orde geweest in de regio Utrecht :r
Dat er ergens ooit iets fout is gegaan wil niet zeggen dat het helemaal fout is.

Ja, het gaat over stroom voorziening, of er wel genoeg is. Als er dan oplossingen zijn dat je minder nodig hebt lijkt me dat meer dan relevant.

Zeker voor particulieren gaat het overgrote deel van het energieverbruik naar verwarmen van het huis. Als je dat portie nu eens grotendeels zou kunnen doen zonder elektra of gas dan is een heel groot deel van de onbalans opeens opgelost.
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2024 @ 12:57:19 #196
842 Zorro
Z
pi_212797171
Ik heb het al eens in een ander topic gezegd, maar nog maar eens:

In het wetsvoorstel om de salderingsregeling af te schaffen was opgenomen dat de leveranciers een bepaald bedrag minimaal moesten betalen voor de teruggeleverde stroom. Opgelegd door de wet dus.
Waarom dan nu niet per wet vastleggen dat de salderingsregeling inhoudt dat er geen kosten voor terugleveren mogen worden gevraagd? Zo moeilijk lijkt dat niet als een minimaal bedrag ook kon.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kmmert sich dodrmm.
D piss hchstens e " Zet " en der Schnie
pi_212797248
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]

En wat heeft dit precies met de kosten van onbalans te maken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212797300
quote:

[..]
Laagwaardige warmte, daarom betaald een warmte afnemer pet GJ voor die laagwaardige warmte net zoveel als een erg slecht afgestelde gasketel. :')
pi_212797323
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Dan laat ik gewoon alle elektrische apparatuur aan staan. Dan was ik 6 wasjes ipv 3 per week.
Lichten dag en nacht aan.

Aan mij zullen ze geen cent verdienen :)
pi_212797488
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]

Ik heb precies genoeg liggen voor mijn jaaarlijkse verbruik, toch lever ik 500-600kwh teveel terug die worden opgewekt in de zomer en die ik niet kwijt kom in mijn apparatuur, en omdat de zon nou eenmaal overdag schijnt en men dan werken is. Ik krijg voor die stroom 3 tientjes of zo, en moet voor diezelfde stroom zo’n 200 euro aan boete gaan betalen.
Je levert altijd teveel terug, tenzij je je panelen uit zet. Zelfs met een airco op volle touren als ik niet thuis ben krijg ik de stroom niet op in de zomer.
pi_212797554
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:57 schreef Zorro het volgende:
Ik heb het al eens in een ander topic gezegd, maar nog maar eens:

In het wetsvoorstel om de salderingsregeling af te schaffen was opgenomen dat de leveranciers een bepaald bedrag minimaal moesten betalen voor de teruggeleverde stroom. Opgelegd door de wet dus.
Waarom dan nu niet per wet vastleggen dat de salderingsregeling inhoudt dat er geen kosten voor terugleveren mogen worden gevraagd? Zo moeilijk lijkt dat niet als een minimaal bedrag ook kon.
Dan zal je ook moeten verbieden dat ze een klant met zonnepanelen mogen weigeren. Daarnaast accepteren dynamische gebruikers gewoon de flinke prijsfluctuaties ten gevolge van onbalans. Dat aantal gebruikers gaat dan vaste aanbieders vrijwel volledig verdringen vanwege de toenemende prijsverschillen met vaste aanbieders totdat men steeds vaker blackouts krijgt en er noodgedwongen ingegrepen moet worden.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 13:30:12 #202
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212797583
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:44 schreef capricia het volgende:
[ x ]
Tuurlijk. Die kijkt specifiek naar bedrijven en niet de uitwerking voor de consument. Zoals radar gisteravond wel deed.
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 13:33:39 #203
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212797621
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:40 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat worden regelmatige Blackouts dan ook. Gaat men niet laten gebeuren.
Ik heb volgens mij voldoende kosten ten gevolge van de saldering aannemelijk gemaakt en accepteer ook dat ik daarmee niet iedereen kan overtuigen, dat is het leven ;)
Je klinkt als een echte geindoctrineerde helpdeskafpoeieraar inmiddels.

Dat heb je dan ook absoluut niet. Je hebt het alleen over een onbalans en daarmee is het klaar voor je. Uit niks blijkt welke kosten dat zijn. Daarmee ligt het complete risico nu bij de consument mbt de nukken van de maatschappijen welke kunnen doorrekenen wat ze willen.

Dus nogmaals: wat zijn de exacte kosten dan? Graag in detail uitgewerkt.
1947-2016
pi_212797664
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:33 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Je klinkt als een echte geindoctrineerde helpdeskafpoeieraar inmiddels.

Dat heb je dan ook absoluut niet. Je hebt het alleen over een onbalans en daarmee is het klaar voor je. Uit niks blijkt welke kosten dat zijn. Daarmee ligt het complete risico nu bij de consument mbt de nukken van de maatschappijen welke kunnen doorrekenen wat ze willen.

Dus nogmaals: wat zijn de exacte kosten dan? Graag in detail uitgewerkt.
Ik heb die kosten herhaaldelijk benoemd en toegelicht. Dat er mensen zijn die het onvoldoende vinden, vind ik prima en accepteer ik. Ik besef dat overtuigingen groter vijanden van de werkelijkheid/waarheid zijn dan leugens(F. nietzsche)
  FOK!fotograaf dinsdag 12 maart 2024 @ 13:40:20 #205
842 Zorro
Z
pi_212797709
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb die kosten herhaaldelijk benoemd en toegelicht. Dat er mensen zijn die het onvoldoende vinden, vind ik prima en accepteer ik. Ik besef dat overtuigingen groter vijanden van de werkelijkheid/waarheid zijn dan leugens(F. nietzsche)
Dat wordt een beetje een welles/nietzsche verhaal dan
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kmmert sich dodrmm.
D piss hchstens e " Zet " en der Schnie
  dinsdag 12 maart 2024 @ 13:41:19 #206
24533 ACT-F
pi_212797728
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:10 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dat kunnen vermoedelijk nogal wat huishoudens zich niet permitteren, je moet flinke tegenvallers kunnen opvangen en als je weinig tot geen reserves hebt als spaargeld is het geen aanrader.
Het is wettelijk verplicht een modelcontract aan te bieden, maar leveranciers die zich richten op dynamische contracten vragen de hoofdprijs voor een dergelijk modelcontract waardoor je met een dynamisch contract altijd voordeliger bent. Als andere leveranciers concurrerend willen blijven moeten ze meegaan in die trend.
pi_212797732
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:40 schreef Zorro het volgende:

[..]
Dat wordt een beetje een welles/nietzsche verhaal dan
Soms is geen enkel bewijs of aannemelijk maken afdoende en dat accepteer ik.
pi_212797778
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:41 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Het is wettelijk verplicht een modelcontract aan te bieden, maar leveranciers die zich richten op dynamische contracten vragen de hoofdprijs voor een dergelijk modelcontract waardoor je met een dynamisch contract altijd voordeliger bent. Als andere leveranciers concurrerend willen blijven moeten ze meegaan in die trend.
Ik betaal nu gemiddeld 14 euro pm All in bij Frank. En dat gaat dit jaar vanwege de toename aan onbalans naar, ik schat 10 euro pm. Veel succes met de vaste aanbieders ^O^
  dinsdag 12 maart 2024 @ 13:48:25 #209
24533 ACT-F
pi_212797836
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]

Dat is het directe gevolg van decentrale opwekking in netwerken die er niet op ontworpen zijn. Bij eenrichtingsverkeer is het uit te rekenen welke spanning en stroom er op enig moment vloeit in een bepaald segment. Bij decentrale opwekking moet je veel meer meetpunten hebben om te weten waar het gaat knellen. Om die reden willen netwerkbeheerders de spanning en stroom van slimme meters te allen tijde kunnen uitlezen en eventueel uitschakelen als de spanning hoger wordt dan 253 volt wat eigenlijk niet zou mogen, maar helaas wel gebeurt omdat mensen hun omvormer hoger instellen of zelfs een transformator plaatsen om hun zonnestroom toch kwijt te raken.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 13:51:51 #210
24533 ACT-F
pi_212797867
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik betaal nu gemiddeld 14 euro pm All in bij Frank. En dat gaat dit jaar vanwege de toename aan onbalans naar, ik schat 10 euro pm. Veel succes met de vaste aanbieders ^O^
Ik betaal bij Tibber c.a. 20% minder dan bij een aanbieder die ook vaste contracten aanbiedt zonder dat ik mijn gedrag aanpas. Uiteraard maak ik nu dankbaar gebruik van de dalen overdag, met name in het weekend, om de was of vaat te doen. Zodra iedereen een dynamisch contract heeft zal er minder onbalans zijn omdat meer mensen gebruik gaan maken van de dalen waardoor het net zichzelf weer stabiliseert.
pi_212797957
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:45 schreef suijkerbuijk het volgende:
Zelf heb ik deze shit niet .

Gebruik zonnepanelen en accu's
Alleen de winter heb ik walstroom nodig .
Voor de koelkasten en kachel

Maar goed met 150ah accu kan ik maar 5 dagen een koelkast aansturen zonder zonlicht. (40watt koelkast)
En wat led verlichting.
Dat is dus ongeveer 1800kwh wat in zo accu zit. (+/-)
Natuurlijk trek je deze niet leeg en doe je het al bij laden.

De accu lader is ongeveer 96% effectief.
Houd in dat het ongeveer 100watt 230volt naar 96watt de accu in gaat als opslag .

Ik haal met de zonnepanelen ongeveer 1120kwh op 5 uur licht de rest is bonus.
Ehhhh, je wekt per uur 200kWh op? Hoeveel panelen heb je? :D
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
pi_212798047
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Ik betaal bij Tibber c.a. 20% minder dan bij een aanbieder die ook vaste contracten aanbiedt zonder dat ik mijn gedrag aanpas. Uiteraard maak ik nu dankbaar gebruik van de dalen overdag, met name in het weekend, om de was of vaat te doen. Zodra iedereen een dynamisch contract heeft zal er minder onbalans zijn omdat meer mensen gebruik gaan maken van de dalen waardoor het net zichzelf weer stabiliseert.
Voorlopig verwacht ik dat de onbalans toeneemt, met name door de toename van renewables, EV's en het (nog)niet stimuleren van thuisbatterijen. Moderner EV's zouden kunnen gaan helpen het stroomnet te stabiliseren.
pi_212798061
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Daar heeft de brandweer zijn twijfels bij.
de regelgeving is er nog niet voor consumenten maar ook daar heb je geen vrij spel.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_212798067
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:58 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Ik heb geen panelen, gebruik circa 450 Kwh aan stroom per jaar en 12 kuub gas. daarnaast is mijn stroom en gasverbruik anticyclisch. In de zomer meer verbruik dan in de koude maanden.
pi_212798104
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:07 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik heb geen panelen, gebruik circa 450 Kwh aan stroom per jaar en 12 kuub gas. daarnaast is mijn stroom en gasverbruik anticyclisch. In de zomer meer verbruik dan in de koude maanden.
Het was ook geen vraag aan jou, maar aan iemand die volgens die post in twee uur tijd opwekt wat jij per jaar verbruikt ;)
Van ongelukken op de achterbank komen kinderen. Van kinderen op de achterbank komen ongelukken.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:11:37 #216
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_212798109
quote:

[..]
Eens.
Daar wordt het probleem alleen maar groter mee voor de energiebedrijven.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:12:59 #217
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212798120
quote:
[ x ]
Dat is ook hoe de ACM werkt en is opgericht. Die ontvangt vertrouwelijke de concurrentie gevoelige condities van bedrijven om vervolgens een grens te leggen zodat zij geen misbruik maken die de keuze van een consument beperken.

De ACM kijkt daarbij naar en of in welke mate dat (on)gunstig uitpakt voor de consumenten. Er wordt daarbij vanuit gegaan dat de onderlinge concurrentie "automatisch" de beste keuze schept voor consumenten.
"On bended knee is no way to be free" Peter R 1954-2021 (Zapata)
Hegel: "De waarheid is subjectief"
Covid19: "Doctors can’t cure stupid, but at least they can sedate it."
pi_212798128
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:11 schreef Zelva het volgende:

[..]
Daar wordt het probleem alleen maar groter mee voor de energiebedrijven.
Voor dynamische energiebedrijven is het een verdienmodel.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:17:30 #219
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_212798168
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Geniet er van.

En dan wel zeuren over zogenaamd hogere kosten... :')
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:21:18 #220
24533 ACT-F
pi_212798206
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:05 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Voorlopig verwacht ik dat de onbalans toeneemt, met name door de toename van renewables, EV's en het (nog)niet stimuleren van thuisbatterijen. Moderner EV's zouden kunnen gaan helpen het stroomnet te stabiliseren.
Die trend gaat sneller dan een dynamisch contract ooit stabiliseren kan. Sinds kort biedt Zonneplan ook contracten aan op de onbalansmarkt met de actuele prijs op kwartierbasis in combinatie met een thuisbatterij. Omdat de fluctuaties op de onbalansmarkt groter zijn dan de dagmarkt is de investering van een thuisbatterij wel terug te verdienen:

https://www.zonneplan.nl/(...)en-in-eerste-maanden

Dagmarkt:

https://www.epexspot.com/(...)ding_date=2024-03-12

Onbalansmarkt:

https://services.tenergy.nl/public.aspx/actualimbalanceprices
pi_212798215
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:20 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zoals ik al stelde zijn die gemiddelde kosten over een jaar berekend en hebben de energiebedrijven die en zouden dat in ieder geval deels zoals een HRA gecompenseerd moeten krijgen. Saldering gaat over een jaargemiddelde, niet per dag.
Het kost de energiebedrijven niets. Dat is de hele grap.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:22:14 #222
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798216
quote:
[ x ]
ACM is een wassen neus.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:22:44 #223
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212798218
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:37 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Heel afwijkend verhaal zonder inhoud. Wel met een enorm gehalte aan verkopertjes training met je 'dat accepteer ik'. Ofwel: laat een ander het maar uitzoeken, dikke middelvinger. Wat dat betreft gedraag je je echt als een energiemaatschappij aan de helpdesk.

Dus: Kopieer het dan in je reactie als je het al geschreven hebt, of verwijs minimaal naar je post nummers waarin je het uitlegt.

Zodra het ondoorgrondelijk is gemaakt en je geen duidelijk antwoord krijgt, wordt je genaaid. Dus leg het (nog) eens uit.
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:24:59 #224
24533 ACT-F
pi_212798246
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:20 schreef Digi2 het volgende:
Saldering gaat over een jaargemiddelde, niet per dag.
Saldering gaat over factuurperiode. Dat kan een jaar zijn, maar ook een uur zoals bij een dynamisch contract.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:25:11 #225
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212798248
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:12 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat is ook hoe de ACM werkt en is opgericht. Die ontvangt vertrouwelijke de concurrentie gevoelige condities van bedrijven om vervolgens een grens te leggen zodat zij geen misbruik maken die de keuze van een consument beperken.

De ACM kijkt daarbij naar en of in welke mate dat (on)gunstig uitpakt voor de consumenten. Er wordt daarbij vanuit gegaan dat de onderlinge concurrentie "automatisch" de beste keuze schept voor consumenten.
Wat er totaal niet is op het moment in die kartelmarkt.
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:26:14 #226
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798262
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Saldering gaat over factuurperiode. Dat kan een jaar zijn, maar ook een uur zoals bij een dynamisch contract.
Is dat zo? Salderen gaat dacht ik gewoon over een jaar zoals door de overheid opgesteld.
pi_212798272
quote:
[ x ]
Die berekening van de ACM leek ook op een profielwerkstuk vaag mij af hoe serieus je die moet nemen.
pi_212798276
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ik vertrouw liever econoom op Prof.dr. Hans Werner Sinn IFO instituut die het tegenovergestelde al voorspelde vele jaren geleden.

quote:
Wir haben ein Klimaproblem: 85 Prozent des Endenergiebedarfs der OECD-Lnder und auch der Bundesrepublik Deutschland werden aus fossilen Brennstoffen gewonnen. Davon mssen wir weg. Bislang schien die Atomkraft den Weg in eine klimaneutrale Energieversorgung zu ermglichen. Mit der Energiewende und ihrem Ausstieg aus der Atomkraft und den fossilen Energien steht man nun mit ziemlich leeren Hnden da. Die Vorstellung, die Energieversorgung Deutschlands mit Wind- und Sonnenstrom aus heimischen Quellen zu sichern, ist eine Illusion. Die unsichere Versorgungssituation ist Gift fr die Investitionsplanung der deutschen Industriefirmen. Die deutsche Politik sollte umsteuern und ihren nationalen Alleingang aufgeben. Professor Hans-Werner Sinn erlutert in einem universittsffentlichen Vortrag in der Groen Aula der Ludwig-Maximilians-Universitt die Konsequenzen der aktuellen Energiepolitik.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:27:59 #229
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212798280
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Falsch

Salderen gaat over een jaar. Salderen over tariefperiode mag niet, gisteravond nog uitgelegd bij radar.
Salderen mag ook niet over kosten gaan, waarin je verschillende tarieven tegenover elkaar kan wegstrepen.
Salderen moet over een jaar gaan en per kw/h.
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:29:32 #230
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798296
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Die berekening van de ACM leek ook op een profielwerkstuk vaag mij af hoe serieus je die moet nemen.
Ik kan ook zoiets maken.

Een weg kost 300.000 euro om te realiseren en te onderhouden.

Dat is dan voor iedere Nederlander 0,01 euro erbij aan belasting. Hoe ik aan die 300.000 euro kom en als het eerlijk is... meh weet ik veel ik ik maak die kosten gewoon.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:31:16 #231
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798315
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vertrouw liever econoom op Prof.dr. Hans Werner Sinn IFO instituut die het tegenovergestelde al voorspelde vele jaren geleden.

[..]

Waarom the fuck Duitsland van kernenergie is afgestapt is echt een vraagstuk die ze daar moeten gaan beantwoorden.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:31:43 #232
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212798320
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:31 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom the fuck Duitsland van kernenergie is afgestapt is echt een vraagstuk die ze daar moeten gaan beantwoorden.
Totaal onbegrijpelijk en komen ze nog wel een keer van terug.
1947-2016
pi_212798321
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zeg er even bij dat jouw thermostaat op 10 graden staat in de winter.
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 14:35:08 #234
236264 crew  capricia
pi_212798360
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Eens. Ze nemen alles zo over van de energieboeren. Hier het rapport.
'Woningen met zonnepanelen hebben een ander profiel, dus duur'...nou moe, wie had dat gedacht. :')
Lijkt me dat je daar prima op kunt inkopen. Als je weet wat er op de daken ligt bij particulieren. Iedere particulier weet ongeveer wel wat ie jaarlijks aan opwek kan verwachten en hoe dat zich procentueel over de maanden verspreidt. Maar de energieboeren kennelijk niet. En de ACM neemt dat zo over.

https://www.acm.nl/nl/pub(...)-energieleveranciers
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212798374
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

[..]

Duitsland heeft geen salderingsregeling dus geen idee waarom je er hem bij haalt. :?
pi_212798384
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zeg er even bij dat jouw thermostaat op 10 graden staat in de winter.
Hij staat op 14.5 graden altijd, al jaren lang, dit jaar was 15 graden deze winter het minimum dat werd gehaald. Woon in het midden op een tussenverdieping van een appartementencomplex. Mijn vriezer en koelkast staan gedurende de koude maanden op het balkon en de koelkast gaat van de stroom beneden de 8 graden.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:37:13 #237
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798390
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hij staat op 14.5 graden altijd al jaren lang, dit jaar was 15 graden deze winter het minimum dat werd gehaald. Woon het midden op een tussenverdieping van een appartementencomplex. Mijn vriezer enkoelkast staan gedurende de koude maanden op het balkon en de koelkast gaat van de stroom beneden de 8 graden.
Uhh moet je wel even checken of je vriezer en koelkast dat leuk vinden.
pi_212798393
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
hoezo niet? laten we zeggen dat op een zonnige dag de stroom 25 cent kost voor vattenfall en in de winter 75 cent

jij wekt op een zonnige dag 1 kwh op die je niet verbruikt, jij hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall (waarde op dat moment 25 cent)
je buurman heeft 1 kwh nodig en koopt dit van vattenfall, hier betaald hij 25 cent voor

vervolgens in de winter heb jij 1kwh nodig maar kan dit niet opwekken, je hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall, die moet vattenfall voor je kopen voor 75 cent

netto heb jij 0 betaald
je buurman 25cent maar dat doet er verder niet toe voor hem
vattenfall moet nog 1kwh inkopen voor 75 cent, maar omdat ze ook jou stroom aan de buurman hebben verkocht hebben ze van hem al 25 cent gehad en hebben dus een verlies van 50cent op die kwh

laat ze maar eens beginnen bij de grootverbruikers/opwekkers die onevenredig het net gebruiken als lange termijn batterij, die bv in de zomer 12.000 kwh opwekken en volledig terug leveren, om vervolgens in de winter dat weer gratis op te nemen voor de warmtepomp (en netto 0 aan gas of licht betalen)

en voorlopig de consumenten met een paar paneeltjes buitenschot laten
pi_212798415
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens. Ze nemen alles zo over van de energieboeren. Hier het rapport.
'Woningen met zonnepanelen hebben een ander profiel, dus duur'...nou moe, wie had dat gedacht. :')
Lijkt me dat je daar prima op kunt inkopen. Als je weet wat er op de daken ligt bij particulieren. Iedere particulier weet ongeveer wel wat ie jaarlijks aan opwek kan verwachten en hoe dat zich procentueel over de maanden verspreidt. Maar de energieboeren kennelijk niet. En de ACM neemt dat zo over.

https://www.acm.nl/nl/pub(...)-energieleveranciers
De grap is dat ze dat wel weten want sinds 1 a 2 jaar moet je dat verplicht doorgeven aan de overheid.
Ze hebben 0 kosten eraan want ze wentelen het af op de consument wat ze echter wel dwarszit is dat het concurrentie voor de eigen installaties is. Daar hoor je ze echter nooit over.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:39:25 #240
24533 ACT-F
pi_212798421
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:26 schreef xzaz het volgende:

[..]
Is dat zo? Salderen gaat dacht ik gewoon over een jaar zoals door de overheid opgesteld.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Falsch

Salderen gaat over een jaar. Salderen over tariefperiode mag niet, gisteravond nog uitgelegd bij radar.
Salderen mag ook niet over kosten gaan, waarin je verschillende tarieven tegenover elkaar kan wegstrepen.
Salderen moet over een jaar gaan en per kw/h.
Falsch. Het tv-programma Radar bepaalt de wetten niet, maar de wetgever en die zegt het volgende erover in de Elektriciteitswet 1998:

quote:
Artikel 31c

1 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

2 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.

3 Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
https://wetten.overheid.n(...)4-01-01&g=2024-01-01

En in de Wet belastingen op milieugrondslag:

quote:
Artikel 50

1 De belasting wordt geheven ter zake van de levering van aardgas of elektriciteit via een aansluiting aan de verbruiker, alsmede ter zake van de levering van aardgas via een aansluiting aan een CNG-vulstation.

2 Indien de verbruiker, bedoeld in het eerste lid, via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan artikel 31c, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 wordt toegepast, is het eerste lid van toepassing op het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit.
pi_212798424
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hij staat op 14.5 graden altijd, al jaren lang, dit jaar was 15 graden deze winter het minimum dat werd gehaald. Woon in het midden op een tussenverdieping van een appartementencomplex. Mijn vriezer en koelkast staan gedurende de koude maanden op het balkon en de koelkast gaat van de stroom beneden de 8 graden.
Je bent dus een outlier die in de 1% klasse zit van mensen die graag oncomfortabel willen leven.
pi_212798465
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:37 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
hoezo niet? laten we zeggen dat op een zonnige dag de stroom 25 cent kost voor vattenfall en in de winter 75 cent

jij wekt op een zonnige dag 1 kwh op die je niet verbruikt, jij hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall (waarde op dat moment 25 cent)
je buurman heeft 1 kwh nodig en koopt dit van vattenfall, hier betaald hij 25 cent voor

vervolgens in de winter heb jij 1kwh nodig maar kan dit niet opwekken, je hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall, die moet vattenfall voor je kopen voor 75 cent

netto heb jij 0 betaald
je buurman 25cent maar dat doet er verder niet toe voor hem
vattenfall moet nog 1kwh inkopen voor 75 cent, maar omdat ze ook jou stroom aan de buurman hebben verkocht hebben ze van hem al 25 cent gehad en hebben dus een verlies van 50cent op die kwh

laat ze maar eens beginnen bij de grootverbruikers/opwekkers die onevenredig het net gebruiken als lange termijn batterij, die bv in de zomer 12.000 kwh opwekken en volledig terug leveren, om vervolgens in de winter dat weer gratis op te nemen voor de warmtepomp (en netto 0 aan gas of licht betalen)

en voorlopig de consumenten met een paar paneeltjes buitenschot laten
Dat zou waar zijn als het zo zou werken. Maar dat doet het niet ze slaan het gewoon om naar andere consumenten en de jaar contracten compenseren elkaar.

Het zou juist zijn wanneer ze mensen perse 25 cent terug moeten betalen per kwh.
pi_212798472
Wat ik me ook afvraag is waarom de panelen van de particuliere bezitter die niet meer opwekt als zijn normale verbruik (dus geen overcapaciteit heeft) uitgezet worden als het net overbelast raakt. Waarom zetten de energieboeren hun eigen zonnepanelen parken niet uit, dat zal veel effectiever werken maar nee dat kost hun geld dus laat de particulier maar betalen,
Laat de acm daar eens mee aan de gang gaan en laat de regering dan ook meteen die extra betaling die de energiemisdadigers door berekenen aan particuliere zonnepanelen bezitters (die het alleen voor eigen gebruik hebben) stopzetten.
pi_212798497
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:37 schreef xzaz het volgende:

[..]
Uhh moet je wel even checken of je vriezer en koelkast dat leuk vinden.
Het zijn geen speciale koelkast en vriezer, en ze doen het nu al voor de 2e winter/herfst. De vriezer is allang afgeschreven na 16 jaar en de koelkast is nu schat ik 4 jaar oud, een kleine goedkope Inventum van nog geen 200 euro. Ze staan wel beschut tegen de regen en deels de wind. Vriezer gaat van stroom bij -5 tot -8 graden wat vorig jaar zelden gebeurde. Dit jaar 0 keer tot nu toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-03-2024 14:55:08 ]
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:46:06 #245
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798509
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:43 schreef Sorella het volgende:
Wat ik me ook afvraag is waarom de panelen van de particuliere bezitter die niet meer opwekt als zijn normale verbruik (dus geen overcapaciteit heeft) uitgezet worden als het net overbelast raakt. Waarom zetten de energieboeren hun eigen zonnepanelen parken niet uit, dat zal veel effectiever werken maar nee dat kost hun geld dus laat de particulier maar betalen,
Laat de acm daar eens mee aan de gang gaan en laat de regering dan ook meteen die extra betaling die de energiemisdadigers door berekenen aan particuliere zonnepanelen bezitters (die het alleen voor eigen gebruik hebben) stopzetten.
Omdat je energieboeren hebt en energiemaatschappijen. Er zijn maar 2 energiemaatschappijen die via BV constructies misschien energie maken. De rest is allemaal papier. Het feit dat de ANWB energie levert zegt alles.
pi_212798522
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je bent dus een outlier die in de 1% klasse zit van mensen die graag oncomfortabel willen leven.
Ik voel me heel comfortabel en er op geen enkele wijze erdoor belast. Zie het ook wel als een uitdaging die voldoening geeft.
pi_212798529
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik voel me heel comfortabel en er op geen enkele wijze erdoor belast. Zie het ook wel als een uitdaging die voldoening geeft.
Dat zeg ik.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:56:17 #248
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798626
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]
Falsch. Het tv-programma Radar bepaalt de wetten niet, maar de wetgever en die zegt het volgende erover in de Elektriciteitswet 1998:
[..]

[..]
Allemaal leuk en aardig maar:

https://www.achmearechtsb(...)alderen-zonnepanelen
pi_212798637
Wat ook een beetje over het hoofd wordt gezien, is dat er op papier misschien wel genoeg energie is geproduceerd voor het hele jaar, maar dat het in de winter alsnog wel opgewekt moet worden. Je hebt dus energiecentrales nodig die maar de helft van het jaar in gebruik zijn en daarom onrendabel zijn. En de energie in de zomer waar je wel voor betaald krijgt, maar die weggegooid wordt of in ieder geval niets waard is, moet in de winter nog een keer betaald worden.

Als we dan gaan kijken naar windturbines op zee, moet je in de winter voor minimaal 18 keer het nominale vermogen aan turbines opstellen, samen met een heleboel peperdure accu's en hoogspanningsleidingen. Een accupakket zoals een Tesla Megapack kost 1,3 miljoen Euro en kan 4 MWh aan energie opslaan. Dus met 75 van die dingen kun je net zoveel energie opslaan als een gemiddelde aardgascentrale in een uur produceert. Dus dan ben je goedkoper uit, als je die windturbines, accu's en extra leidingen niet plaatst en gewoon een bestaande aardgascentrale in de lucht houd.

En dat mag. Want die staan, net zoals kerncentrales, op de groene lijst van de EU.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:59:09 #250
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798654
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat ook een beetje over het hoofd wordt gezien, is dat er op papier misschien wel genoeg energie is geproduceerd voor het hele jaar, maar dat het in de winter alsnog wel opgewekt moet worden. Je hebt dus energiecentrales nodig die maar de helft van het jaar in gebruik zijn en daarom onrendabel zijn. En de energie in de zomer waar je wel voor betaald krijgt, maar die weggegooid wordt of in ieder geval niets waard is, moet in de winter nog een keer betaald worden.

Als we dan gaan kijken naar windturbines op zee, moet je in de winter voor minimaal 18 keer het nominale vermogen aan turbines opstellen, samen met een heleboel peperdure accu's en hoogspanningsleidingen. Een accupakket zoals een Tesla Megapack kost 1,3 miljoen Euro en kan 4 MWh aan energie opslaan. Dus met 75 van die dingen kun je net zoveel energie opslaan als een gemiddelde aardgascentrale in een uur produceert. Dus dan ben je goedkoper uit, als je die windturbines, accu's en extra leidingen niet plaatst en gewoon een bestaande aardgascentrale in de lucht houd.

En dat mag. Want die staan, net zoals kerncentrales, op de groene lijst van de EU.
Ik denk niet dat dat over het hoofd wordt gezien. Nou ja, het dichtdraaien van Groningen is hier natuurlijk ook een resultaat van en het goedkope gas uit Rusland. We zullen toch gewoon naar Nucleair moeten en alles wat we in Nederland en Duitsland kunnen starten moeten we gebruiken. Wind en Zon zijn leuk voor in de zomer maar in de Winter hebben we toch iets anders nodig.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:04:38 #251
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212798719
quote:

[..]
Ik vrees dat het "redelijk goed" met een forse korrel zout kan worden genomen en ben dan benieuwd naar onderbouwing.

Die laagwaardige energie, alleen maar bruikbaar voor LTV warmteuitwisseling, is niet op schaal van onze samenleving noch langdurig in de zin van seizoenen op te slaan of toepasbaar.

De enige opslag die enigszins in aanmerking komt voor een langdurige opslag van warmte is die in de bodem en hooguit leuk is voor een decentraal "het kan"-proefprojectje.
Gaat men zomaar warmte onttrekken en toevoegen aan een bodem, dan geeft tal van andere omgevingsissues die ik voor het gemak maar even negeer. Niet voor niets zijn dit soort dingen aan vergunningen geboden.

Om zeg voor een huishouden in de zomer 20GJ voor de winter op te slaan, is minimaal 300m water van ca 35C nodig om daaruit dan zeg 15C aan warmte te kunnen onttrekken die een Lage Temperatuur vloer/huis verwarmd.
Tel hierbij de isolatie/transport/opslag verliezen op en men komt op z'n best uit op zeg 500m (inhoud forse tweekapper) water dat in de zomer moet worden opgewarmd vanaf 20C (wederom energie/opslagverliezen) met ca 50GJ = ca 14.000kWh elektra. Hiervoor zijn in een mooie zomer snel 50 hoogwaardige panelen nodig op een netto oppervlakte van 100m dat in de praktijk hoek & zonligging) neerkomt op 150m.
Let op: dit allemaal is nodig om n bescheiden huishouden in de winter te verwarmen dat nu wordt gedaan zeg een uiterst efficint ingezet 750m gas of via 1500kWh elektra voor een warmtepomp.

NB: ik de getallen in verhouding wat leesbaar afgerond om de grootte aan te geven.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:05:15 #252
24533 ACT-F
pi_212798725
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:56 schreef xzaz het volgende:

[..]
Allemaal leuk en aardig maar:

https://www.achmearechtsb(...)alderen-zonnepanelen
Je moet www.rechtspraak.nl als bron gebruiken. Maar zoals in je eigen bron staat:

quote:
Door deze uitspraak moet het energiebedrijf de jaarrekening opnieuw maken.
Als je een jaarrekening hanteert mag je uiteraard niet op kwartaalbasis salderen zoals in jouw bron het geval is.
pi_212798726
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:59 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik denk niet dat dat over het hoofd wordt gezien. Nou ja, het dichtdraaien van Groningen is hier natuurlijk ook een resultaat van en het goedkope gas uit Rusland. We zullen toch gewoon naar Nucleair moeten en alles wat we in Nederland en Duitsland kunnen starten moeten we gebruiken. Wind en Zon zijn leuk voor in de zomer maar in de Winter hebben we toch iets anders nodig.
Zeker als het stroomverbruik ook nog gaat toenemen in de winter omdat men warmtepompen wil aanmoedigen ipv een aardgas CV/boiler. Infra rood panelen, daar zie ik meer heil in dan warmtepompen want de kosten zijn veel lager, zowel installatie als aanschaf.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:05:36 #254
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798729
Dus plan van aanpak:

- Als de sodemieter kerncentrales maken Alles wat in Duitsland nog staat opnieuw openen
- Geld voor de kerncentrales verhogen want niemand wilt het nu bouwen
- Afschaffen papieren tijgers van energiemaatschappijen; deze hebben geen enkele functie
- We betalen (day ahead) marktprijs ten alle tijden
-- Financile prikkel voor ons allen om beter met energie om te gaan
-- Technische hulpmiddelen in de markt voor meer 'spelen' met energie (wanneer leveren wanneer onttrekken)
- Inzicht in het net; wat gebeurt er hoe kunnen we het net balanceren met onze eigen doen en laten.
- Salderen afschaffen maar stroom uit groene energie in de winter extra duur maken
- Investeren in wijkaccu's
- De rest kan naar waterstof voor fabrieken ed
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:07:29 #255
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212798744
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:05 schreef xzaz het volgende:
Dus plan van aanpak:

- Als de sodemieter kerncentrales maken Alles wat in Duitsland nog staat opnieuw openen
- Geld voor de kerncentrales verhogen want niemand wilt het nu bouwen
[...]
- We betalen (day ahead) marktprijs ten alle tijden

En wie gaat dan die dure kernenergie subsidiren?
Huilen dan.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:08:26 #256
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798754
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:05 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Je moet www.rechtspraak.nl als bron gebruiken. Maar zoals in je eigen bron staat:
[..]
Als je een jaarrekening hanteert mag je uiteraard niet op kwartaalbasis salderen zoals in jouw bron het geval is.
https://www.recht.nl/rech(...)LI:NL:RBMNE:2023:788

quote:
De kantonrechter is met [eiseres] van oordeel dat de saldering jaarlijks moet plaatsvinden. Uit de Elektriciteitswet volgt niet expliciet over welke periode de saldering van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit moet plaatsvinden. Uit de ontstaansgeschiedenis van de wet volgt evenwel dat de wetgever een jaarlijkse saldering voor ogen heeft gestaan
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:09:32 #257
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798765
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Hoezo denk je dat kernenergie duur is?
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:10:16 #258
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212798770
quote:
10s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:07 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Betaald uit day-ahead prijzen door gebruikers zoals altijd al het geval is geweest.
De kosten -en gebruik van energie verschilt niet wezenlijk van andere opweksystemen.
Het voordeel van Nucleair is dat het voortdurend en heel lang zekerheid biedt.
pi_212798773
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:04 schreef Vallon het volgende:

[..]
Ik vrees dat het "redelijk goed" met een forse korrel zout kan worden genomen en ben dan benieuwd naar onderbouwing.

Die laagwaardige energie, alleen maar bruikbaar voor LTV warmteuitwisseling, is niet op schaal van onze samenleving noch langdurig in de zin van seizoenen op te slaan of toepasbaar.

De enige opslag die enigszins in aanmerking komt voor een langdurige opslag van warmte is die in de bodem en hooguit leuk is voor een decentraal "het kan"-proefprojectje.
Gaat men zomaar warmte onttrekken en toevoegen aan een bodem, dan geeft tal van andere omgevingsissues die ik voor het gemak maar even negeer. Niet voor niets zijn dit soort dingen aan vergunningen geboden.

Om zeg voor een huishouden in de zomer 20GJ voor de winter op te slaan, is minimaal 300m water van ca 35C nodig om daaruit dan zeg 15C aan warmte te kunnen onttrekken die een Lage Temperatuur vloer/huis verwarmd.
Tel hierbij de isolatie/transport/opslag verliezen op en men komt op z'n best uit op zeg 500m (inhoud forse tweekapper) water dat in de zomer moet worden opgewarmd vanaf 20C (wederom energie/opslagverliezen) met ca 50GJ = ca 14.000kWh elektra. Hiervoor zijn in een mooie zomer snel 50 hoogwaardige panelen nodig op een netto oppervlakte van 100m dat in de praktijk hoek & zonligging) neerkomt op 150m.
Let op: dit allemaal is nodig om n bescheiden huishouden in de winter te verwarmen dat nu wordt gedaan zeg een uiterst efficint ingezet 750m gas of via 1500kWh elektra voor een warmtepomp.

NB: ik de getallen in verhouding wat leesbaar afgerond om de grootte aan te geven.
Inderdaad. Gebruik iets dat je kunt opwarmen tot 300-500C en je kunt met datzelfde volume een hele wijk of een flatgebouw verwarmen. Wel heel goed isoleren, natuurlijk. Elektriciteit opwekken is niet heel praktisch.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:10:59 #260
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798777
De prijs van elektriciteit bedraagt in Frankrijk circa 17 eurocent per KWh, in Europa was in 2019 de gemiddelde prijs 21 eurocent per KWh.
pi_212798796
Ja, kernenergie is alleen duur als het bouwen eindeloos duurt.
pi_212798801
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:58 schreef PeeJay1980 het volgende:

[..]
Totaal 300 watt 16ampere .
Ik heb geen zonnepanelen wat op een woning zit
En ik werk niet met 230volt.

Daarom gaat het al fout met bereken met huis stroom

1x300watt zonnepanelen van een huis levert maar 1.3ampere op.
1x300watt zonnepanelen van een boot levert 16/18ampere op .
Toch zijn bij de maar 300watt .

Mijn accu leeg tot vol is doe ik een paar uur laden. (Geen verlies dankzij lipo4)
16a x10 uur is 160Ah geladen.

160Ah x12 volt = 1920kwh energie opslag .
Dat is nog niet het verbruik.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:14:49 #263
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212798816
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Inderdaad. Gebruik iets dat je kunt opwarmen tot 300-500C en je kunt met datzelfde volume een hele wijk of een flatgebouw verwarmen. Wel heel goed isoleren, natuurlijk. Elektriciteit opwekken is niet heel praktisch.
Temperatuur maakt wezenlijk niet veel uit voor het energhieverhaal waarbij en hogere temperatuur flink meer mogelijkheden biedt om te worden omgezet om bv mee te kunnen koken en minder volumineus - met grotere risico's - op te slaan en te transporteren.

Hoe ook gekeerd, de thermodaynamisch-wetten mbt energie blijven onverminderd van toepassing.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:16:17 #264
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798827
quote:
6s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:14 schreef Vallon het volgende:
Hoe ook gekeerd, de thermodaynamisch-wetten mbt energie blijven onverminderd van toepassing.
Als dit nou eens niet zo was :9
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:16:57 #265
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798831
Misschien dat ITER nog een leuk resultaat gaat geven... over 10 jaar.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:17:52 #266
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212798834
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:13 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

Mijn accu leeg tot vol is doe ik een paar uur laden. (Geen verlies dankzij lipo4)

Komma foutje in een accu a van 12V-160Ah gaat in de praktijk 20-80 regel) 1,5kWh energie
Ook een Lipo accu wil je niet compleet volpersen en totaal leegtrekken.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:21:56 #267
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212798859
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef xzaz het volgende:
De prijs van elektriciteit bedraagt in Frankrijk circa 17 eurocent per KWh, in Europa was in 2019 de gemiddelde prijs 21 eurocent per KWh.
Ah ja, Frankrijk met hun 'goedkope' kernenergie. Over de levensduur van 40 jaar lijden Franse kerncentrales gemiddeld genomen een verlies van 5 miljard, nog los van de kosten voor ontmanteling en veilige opslag van nucleair afval. Dus die zogenaamd 'goedkope' Franse kernenergie uit oude centrales, waar voorstanders van kernenergie graag naar wijzen, blijkt eigenlijk aanzienlijk duurder per kWh wanneer je de verliezen en verborgen kosten verdisconteert.

Kan je nagaan hoeveel een kWh uit een moderne centrale, die aan alle hedendaagse veiligheidsnormen moet voldoen, zou kosten.
Huilen dan.
pi_212798864
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:16 schreef xzaz het volgende:
Misschien dat ITER nog een leuk resultaat gaat geven... over 10 jaar.
De kans is klein:

Op zijn kanaal gaat hij er nog dieper op in.
pi_212798867
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:25 schreef Gia het volgende:

[..]
Wij hebben in september een vast contract afgesloten bij Greenchoice. Dus saldering moet dan op jaarbasis zijn. We gaan dit zeker in de gaten houden.
Als je zonnepanelen hebt, bekijk dan 1st onderstaande video.

quote:
Hoe kun je zonnepanelen schakelen bij negatieve stroomprijzen? In deze video leg ik het uit aan de hand van een voorbeeld (SolarEdge).
pi_212798874
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Klopt, dat je laagwaardige warmte nodig hebt wil niet zeggen dat je niet met hogere temperatuur kan beginnen.
pi_212798875
quote:
https://www.hln.be/buiten(...)-frankrijk~aeb756c5/
Stroom uit kernenergie is peperduur
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 15:24:16 #272
236264 crew  capricia
pi_212798877
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Enphase is nog lang niet zo ver.. helaas.
There is a name for it:
We call them Poor"
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:26:31 #273
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212798889
quote:
Die 17ct is iets uit het verleden en nu in Frankrijk ook iets van ca 25ct (marktgedreven).
Goedkoper kan wanneer je akkoord gaat dat je op drukte tijden wordt afgeschakeld of maar een 6Ampre aansluting hebt.

Je hebt wel gelijk dat voor 2022 de prijs uit Nucleair "en toute cas" goedkoper was voor Frankrijk - zonder eigen bronnen - dan die vanuit fossiel zoals wij spotgoedkoop leverden aan o.a. Duitsland.
pi_212798950
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:13 schreef suijkerbuijk het volgende:

[..]

160Ah x 12 volt = 1920Wh ipv kWh lijkt mij?
pi_212798961
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:26 schreef Vallon het volgende:
Goedkoper kan wanneer je akkoord gaat dat je op drukte tijden wordt afgeschakeld of maar een 6Ampre aansluting hebt.
Zes Ampere is bijna 1500 Watt. Dan heb ik wel een kleine batterij nodig (1 KWh) want diverse zaken trekken nu eenmaal gedurende korte tijd meer. Maar die zes Ampere zou ik dan meer dan genoeg aan hebben inclusief verwarming zelfs. Al zou het in een lange koude winter wel zo nu en dan even krap kunnen worden.
pi_212798980
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:35 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Duitsland heeft geen salderingsregeling dus geen idee waarom je er hem bij haalt. :?
De kosten van de onbalans die we hier salderen hebben ze daar ook, alleen komen die op andere wijze uiteindelijk in de realiteit aan.
pi_212799014
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:17 schreef Vallon het volgende:

[..]
Komma foutje in een accu a van 12V-160Ah gaat in de praktijk 20-80 regel) 1,5kWh energie
Ook een Lipo accu wil je niet compleet volpersen en totaal leegtrekken.
Klopt
Gelukkige als je een echte merk koopt zit dit al verwerk in de accu
De accu van mij zijn 170Ah versie die op 150ah zijn ingesteld van uit de fabriek.
Zelf staan ze bij mij ingesteld als 140Ah.
En de noodsysteem schakel alle boordnet uit als de accu nog maar 20Ah.

Zelf kom ik daar niet op
De accu laders pakken het over mog ik te weinig opladen met zonnepanelen.
De accu lader stopt met laden op 120Ah of als de voltage van de zonnepanelen hoger gaan worden dan de accu lader voltage.

Lang over gedaan voor dit systeem goed werkt met instellen en programmeren.

Winter merk ik dat weinig oplaat en spring de laders bij .
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:37:43 #278
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212799025
Het blijft toch enigszins grappig. Al die panelen om de wereld te redden en als het teveel oplevert rukken we het stekkertje eruit.

Lol.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:40:14 #279
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212799049
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:21 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ah ja, Frankrijk met hun 'goedkope' kernenergie. Over de levensduur van 40 jaar lijden Franse kerncentrales gemiddeld genomen een verlies van 5 miljard, nog los van de kosten voor ontmanteling en veilige opslag van nucleair afval. Dus die zogenaamd 'goedkope' Franse kernenergie uit oude centrales, waar voorstanders van kernenergie graag naar wijzen, blijkt eigenlijk aanzienlijk duurder per kWh wanneer je de verliezen en verborgen kosten verdisconteert.

Kan je nagaan hoeveel een kWh uit een moderne centrale, die aan alle hedendaagse veiligheidsnormen moet voldoen, zou kosten.
Vertel maar wat die verborgen (productie)kosten zijn bij panelen en wind om niet te spreken op volstrekt ongrijpbare ecologische gevolgen. Wat mag een mus die zich doodvliegt tegen een windmolen of de mijnbouw van kobalt, kosten ?

Probleem is dat men voortdurend de eigen bakens verwisselt om iets (on)aangenaams als visieloos doel te versterken.
Wat is veilig en de (risico)waarde voor wie wel en niet van iets ?
Dingen zijn vaak onvergelijkbaar omdat de n wel en de ander, het anders beziet. De werkelijkheidswaarde doet er dan ook vaak niet toe.
Nucleair is idd gevaarlijk wanneer je dat de natuurwetten negerend op budget doet met als doel de winst daarvan te maximaliseren.
Idem omgekeerd als dat aniet belangrijk is en men maximale "veiligheid" wil zonder te duiden wat dat precies is.

wara we als samenleving naartoe moeten is vooral ons laten drijven door efficinte en effectiviteit zonder daarbij te kijken wat dat zou kosten. Prijs is helaas onze vertaling van inspanning en gebruik.

Voor een klein land zonder veel geografische mogelijkheden of bronnen is Nucleair de enige manier om door te leven zoals we doen waarbij die paar km voor centrales nauwelijks impact geeft.
Gevaarlijk daarin is waar mensen zonder onderbouwing kennis iets voor zoete koek aannemen en gana verkondigen. Moet wel 's denken aan de reclame van ooit "gezellige mensen koken op kolen", net als de zon/wind lobby nu alles zal marketieren doen om de kerncentrales af te wijzen.

Hoe dan wel structureel energie op elk moment naar behoefte voorhanden komt, wordt afgedaan met nog niet gerealiseerde batterijen. Met genoeg bidden en (s)preken zal er vast een godenzoon zijn die alle natuurwetten negerend, ze zomaar laat ontstaan (zoals bv salderen).

[ Bericht 1% gewijzigd door Vallon op 12-03-2024 15:49:13 ]
pi_212799077
quote:
14s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:51 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Is dit met zonnepanelen? Ik vraag me af of dynamisch nog steeds loont met zonnepanelen.
pi_212799090
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:37 schreef inslagenreuring het volgende:
Het blijft toch enigszins grappig. Al die panelen om de wereld te redden en als het teveel oplevert rukken we het stekkertje eruit.

Lol.
Vooral een gevolg van wanbeleid door de overheid. Dat het stroomnet dat niet aankan is al decennia bekend.
Dat is het gevolg van visieloos beleid met alle gevolgen van dien. Boem is ho, zo ook met het salderen.
pi_212799106
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:43 schreef Akkerdjie het volgende:

[..]
Is dit met zonnepanelen? Ik vraag me af of dynamisch nog steeds loont met zonnepanelen.
Hangt o.a. van je installatie af.
quote:
Hoe kun je zonnepanelen schakelen bij negatieve stroomprijzen? In deze video leg ik het uit aan de hand van een voorbeeld (SolarEdge).
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:46:59 #283
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212799116
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
[..]

Dat ga je dus alleen maar doen omdat er - nu - negatieve opgelegde prijzen (gaan) zijn.

Het geldelijke systeem kan beter zo worden ingericht dat opwekker dan - dyanmisch - geen vergoeding krijgt (omdat er ook geen vraag voor is) en de netbeheerder naar gelang de situatie, de inverter kan gaan bijregelen. Dit laatste is een gemiste kans omdat gekozen is voor systemisch zelf afschakelen bij 253volt. Waarbij ik mensen ken die de essentile beveiliging uit puur geldelijk belang weer hebben uitgeschakeld.

Lastige van zelf in/uitschakelen is dat hoe je dat waarvoor precies doet.... per uur, per dag of per seconden dat er (g)een vraag is. Dit puur op prijs doen is een recept dat het technisch niet efficient noch effectief zal gaan zijn.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:46:59 #284
24533 ACT-F
pi_212799117
quote:
www.rechtspraak.nl }:|

https://www.uitspraken.nl(...)li-nl-rbmne-2023-788
quote:
2.3.

In de jaren 2019 tot en met 2021 heeft NHE de door
[eiseres]
teruggeleverde elektriciteit jaarlijks verrekend met de door [eiseres]
afgenomen elektriciteit, waarbij bij de teruggeleverde elektriciteit een gelijk tarief is gehanteerd als bij de afgenomen elektriciteit.

2.4.

Eind 2021 is de overeenkomst verlengd voor de periode 1 januari 2022 tot en met 31 december 2022. In dat jaar heeft NHE – op basis van de toepasselijke algemene voorwaarden – het leveringstarief voor elektriciteit vastgesteld op basis van de EPEX-markt en de door NHE gehanteerde leveringsopslagen en onbalanskosten. In 2022 gold er dus niet meer een vaste prijs per afgenomen kWh, maar een dagmarkttarief.
En hier zijn de pannenkoeken van NHE de mist in gegaan. Het gaat om de factuurperiode en niet tariefperiode. Je kunt dus niet een jaarrekening maken met verschillende tariefperiodes om vervolgens per tariefperiode te salderen. Je moet over de gehele factuurperiode salderen, dus als NHE een jaarrekening gemaakt heeft dan heeft de rechter hier terecht geoordeeld.

Als ik een factuur opmaak dan kan ik daarin aangeven dat ik op dag 1 een x hoeveelheid kWh in rekening heb gebracht voor y bedrag. En op dag 2 weer een ander tarief t/m dag 365 wat geen probleem is, maar het is wel 1 factuur. En saldering gebeurt binnen een factuurperiode op basis van kWh, dus ook niet op basis van het bedrag zoals sommige energiemaatschappijen dat deden.

Het staat je echter vrij om per maand te factureren of zelfs per uur die doorgaans als verzamelfactuur opgesteld worden. Met een verzamelfactuur kun je dus meerdere facturen bundelen onder n factuurnummer. Dit is precies wat aanbieders van variabele contracten doen.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:47:27 #285
24533 ACT-F
pi_212799123
quote:

[..]
Nee zonder.
pi_212799224
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]

Yep, jij produceert een product waar geen vraag naar is.
Dat is jou ondernemersrisico.

Voortaan maar geen brood meer bakken :P
pi_212799234
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:46 schreef Vallon het volgende:

[..]
Dat ga je dus alleen maar doen omdat er - nu - negatieve opgelegde prijzen (gaan) zijn.

Het geldelijke systeem kan beter zo worden ingericht dat opwekker dan - dyanmisch - geen vergoeding krijgt (omdat er ook geen vraag voor is) en de netbeheerder naar gelang de situatie, de inverter kan gaan bijregelen. Dit laatste is een gemiste kans omdat gekozen is voor systemisch zelf afschakelen bij 253volt. Waarbij ik mensen ken die de essentile beveiliging uit puur geldelijk belang weer hebben uitgeschakeld.

Lastige van zelf in/uitschakelen is dat hoe je dat waarvoor precies doet.... per uur, per dag of per seconden dat er (g)een vraag is. Dit puur op prijs doen is een recept dat het technisch niet efficient noch effectief zal gaan zijn.
Het toegelichte systeem is volgens mij slimmer en dat is wat nodig is, slimme installaties gekoppelde aan de zonnecellen. Betekend wel dat die installaties continu over bijv de dynamische prijzen moeten beschikken, als je het via prijs wilt sturen.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:56:57 #288
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212799255
quote:

[..]
Wanneer je het salderen weglaat, absoluut lonend wanneer je kijkt naar het doel dat we er optimaler gebruik gaan maken van beschikbare energie als nodig is voor onze samenleving.

Bij Tibber krijg je dan "gewoon" haar inkoopprijs - minus haar administratiekosten - terug die een kWh in de markt kost. De Terugverdientijd wordt nu ondoorzichtig gemaakt door a) salderen en ook b) energiebelasting (en BTW).

Beide elementen zouden geen onderdeel moeten zijn van een energieprijs.
Hoe de overheid dan wel subsidie geeft om iets te stimuleren of belasting heft om iets te betalen, moet zij ergens anders mee gaan inrichten.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 15:57:50 #289
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212799272
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:40 schreef Vallon het volgende:

[..]
Vertel maar wat die verborgen (productie)kosten zijn bij panelen en wind om niet te spreken op volstrekt ongrijpbare ecologische gevolgen. Wat mag een mus die zich doodvliegt tegen een windmolen of de mijnbouw van kobalt, kosten ?

Probleem is dat men voortdurend de eigen bakens verwisselt om iets (on)aangenaams als visieloos doel te versterken.
Wat is veilig en de (risico)waarde voor wie wel en niet van iets ?
Dingen zijn vaak onvergelijkbaar omdat de n wel en de ander, het anders beziet. De werkelijkheidswaarde doet er dan ook vaak niet toe.
Nucleair is idd gevaarlijk wanneer je dat de natuurwetten negerend op budget doet met als doel de winst daarvan te maximaliseren.
Idem omgekeerd als dat aniet belangrijk is en men maximale "veiligheid" wil zonder te duiden wat dat precies is.

wara we als samenleving naartoe moeten is vooral ons laten drijven door efficinte en effectiviteit zonder daarbij te kijken wat dat zou kosten. Prijs is helaas onze vertaling van inspanning en gebruik.

Voor een klein land zonder veel geografische mogelijkheden of bronnen is Nucleair de enige manier om door te leven zoals we doen waarbij die paar km voor centrales nauwelijks impact geeft.
Gevaarlijk daarin is waar mensen zonder onderbouwing kennis iets voor zoete koek aannemen en gana verkondigen. Moet wel 's denken aan de reclame van ooit "gezellige mensen koken op kolen", net als de zon/wind lobby nu alles zal marketieren doen om de kerncentrales af te wijzen.

Hoe dan wel structureel energie op elk moment naar behoefte voorhanden komt, wordt afgedaan met nog niet gerealiseerde batterijen. Met genoeg bidden en (s)preken zal er vast een godenzoon zijn die alle natuurwetten negerend, ze zomaar laat ontstaan (zoals bv salderen).
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje. De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.

En als dat ding eenmaal gebouwd is dan gaat 'ie natuurlijk volle bak draaien, want hij moet terugverdiend worden. Zonder garanties krijg je niemand zo gek om er n uit te baten.
Huilen dan.
pi_212799349
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Ik ben helemaal niet principieel tegen kernenergie en ik denk dat het best zinvol kan zijn om wat kernenergie in de mix te hebben, maar dan moet je wel eerlijk zijn over het kostenplaatje. De realiteit is dat kernenergie wat kostprijs betreft niet kan concurreren met zonne- of windenergie.
Zonne en windenergie fluctueren erg en zijn vrij onvoorspelbaar, dat is een totaal ander kwaliteit van energie.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:03:41 #291
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_212799372
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 16:01 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zonne en windenergie fluctueren erg en vrij onvoorspelbaar, dat is een totaal ander kwaliteit van energie.
En daar betaal je dus voor. Dat is wat ik zeg h.
Huilen dan.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:07:26 #292
30873 Vallon
Life is unpredictable
pi_212799425
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:57 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Prima en bedenk hier dat het papieren obstakels zijn die met dat doel - al vele tientallen jaren - daarvoor door lobby's zijn neergelegd.

Het kostenplaatje is voor mij onbelangrijk wanneer ik kijk naar efficintie en effectiviteit dat altijd gunstiger zal zijn dan beperkte korte termijn voordelen.
Een kerncentrale met upgrade kan nu makkelijk 80 jaar meegaan en de overheid kan ook zeggen dat doen we, punt klaar.
Gevaarlijk wordt iets wanneer iemand daar(mee) iets doet dat die daar(in) niet mag/moet doen.
Dit geld evenzeer voor elke andere technologie hier of elders als beleid (gemaakt).

Dat we NIMBY (not in my backyard) doen is vooral SMIDSY (sorry mate did not see you) bedrijven om iets onwenselijks door te drukken. Ik zou ook het liefst in Eden leven met wind en zon maar de werkelijkheid van onverbiddelijke wetten om een steeds grotere bevolking (hier en elders), structurele welvaart te bieden zijn helaas anders.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:07:37 #293
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212799428
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Vooral een gevolg van wanbeleid door de overheid. Dat het stroomnet dat niet aankan is al decennia bekend.
Dat is het gevolg van visieloos beleid met alle gevolgen van dien. Boem is ho, zo ook met het salderen.
Ja dit wordt altijd maar geroepen.

Maar dan wordt er even vergeten dat het allemaal semi-overheidsinstanties zijn die gewoon winst moeten maken.

En hoe wil je het net mee laten groeien als we en masse moeten overschakelen op stroom? Ordinaire marktprikkels hebben hier toe geleid en niet de overheid.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
pi_212799453
quote:
7s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 16:03 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En daar betaal je dus voor. Dat is wat ik zeg h.
Klopt, veel kernenergie vanwege de kosten zie ik ook niet zitten trouwens. Ik heb het sterke vermoeden dat gas peaker centrales nog het goedkoopst zijn om te stabiliseren.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:09:38 #295
24533 ACT-F
pi_212799458
quote:
12s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:56 schreef Vallon het volgende:
Bij Tibber krijg je dan "gewoon" haar inkoopprijs - minus haar administratiekosten - terug die een kWh in de markt kost. De Terugverdientijd wordt nu ondoorzichtig gemaakt door a) salderen en ook b) energiebelasting (en BTW).

Beide elementen zouden geen onderdeel moeten zijn van een energieprijs.
Hoe de overheid dan wel subsidie geeft om iets te stimuleren of belasting heft om iets te betalen, moet zij ergens anders mee gaan inrichten.
Exact _O_ De energiebelasting moet bij de producent geheven worden van eindige brandstoffen aan de inkoopzijde, dus de inkoop van gas, kolen, uranium, etc. Want nu betalen we ook energiebelasting over stroom die afkomstig is van oneindige bronnen zoals wind en zon, terwijl dit niet in lijn is met de Wet belastingen op milieugrondslag.
pi_212799526
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 16:07 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja dit wordt altijd maar geroepen.

Maar dan wordt er even vergeten dat het allemaal semi-overheidsinstanties zijn die gewoon winst moeten maken.

En hoe wil je het net mee laten groeien als we en masse moeten overschakelen op stroom? Ordinaire marktprikkels hebben hier toe geleid en niet de overheid.
Het stroomnet is een algemene nutsfunctie en die moet de overheid sterk reguleren en monitoren en evt, subsidiren als dat noodzakelijk blijkt. Alles klakkeloos aan de markt overlaten gaat niet werken omdat blackouts weer nieuwe marktprikkels en verdienmodellen opleveren en dat moeten we niet willen.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:20:09 #297
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212799608
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 16:15 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Het stroomnet is een algemene nutsfunctie en die moet de overheid sterk reguleren en monitoren en evt, subsidiren als dat noodzakelijk blijkt. Alles klakkeloos aan de markt overlaten gaat niet werken omdat blackouts weer nieuwe marktprikkels en verdienmodellen opleveren en dat moeten we niet willen.
Dat zal. Maar wat subsidie van de overheid zorgt er niet voor dat er bussen vol technisch personeel klaar staat.

Pas toen gas lompduur werd moesten we ineens zonnepanelen hebben want daarvoor verdiende het zich niet terug. Dat die enorme toename in vraag geleid heeft tot overbelasting is natuurlijk de schuld van de overheid.
pi_212799652
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 16:20 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat zal. Maar wat subsidie van de overheid zorgt er niet voor dat er bussen vol technisch personeel klaar staat.

Pas toen gas lompduur werd moesten we ineens zonnepanelen hebben want daarvoor verdiende het zich niet terug. Dat die enorme toename in vraag geleid heeft tot overbelasting is natuurlijk de schuld van de overheid.
De energie transitie is wel een visie, maar een visie op wat voor uitwerking dat heeft op het stroomnet en daarop anticiperen bleef uit. Er werd een sprookje verzonnen dat het stroomnet als een batterij kan fungeren, over de seizoenen heen, zonder dat daaraan hoge kosten verbonden zouden zijn.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:25:14 #299
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212799664
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]
[..]

[..]
Raaaaaaaaaaaaaar dat mensen die in conflict zijn met greenchoice daarover dan in het gelijk worden gesteld door de geschillencomissie.

En dat artikel 31c zegt precies wat het is: geleverde onttrekken aan het afgenomene op elektriciteit, niet op kosten zelf. In dat artikel wordt helemaal geen tarief benoemd.

En bij 3: pas bij een grotere hoeveelheid mag de afnemer (in dit geval maatschappij) daar een tarief voor vragen.
Dat doen ze al door middel van een sterk verlaagde prijs tov de normale kw/h prijs. Dus die prijs is al verdisconteerd en er hoeft dus geen panelenboete bij te komen voor de stroom die is opgewerkt onder de salderingsregeling.

Dus hoezo falsch?
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:27:20 #300
24533 ACT-F
  dinsdag 12 maart 2024 @ 16:30:24 #301
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212799712
quote:
Dit is precies wat ik zeg:

quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 15:46 schreef ACT-F het volgende:
En hier zijn de pannenkoeken van NHE de mist in gegaan. Het gaat om de factuurperiode en niet tariefperiode. Je kunt dus niet een jaarrekening maken met verschillende tariefperiodes om vervolgens per tariefperiode te salderen. Je moet over de gehele factuurperiode salderen, dus als NHE een jaarrekening gemaakt heeft dan heeft de rechter hier terecht geoordeeld.
1947-2016
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')