abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212796129
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:15 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ok, laat die cijfers maar eens zien hoeveel de onbalans die er NU is ons kost? Moeten we NU juist stroom opnemen of afnemen? En dan niet van een uur geleden of op basis van prijs (die beinvloed wordt door andere factoren) maar puur technisch.
Zoals ik al stelde zijn die gemiddelde kosten over een jaar berekend en hebben de energiebedrijven die en zouden dat in ieder geval deels zoals een HRA gecompenseerd moeten krijgen. Saldering gaat over een jaargemiddelde, niet per dag.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:22:48 #152
3542 Gia
User under construction
pi_212796152
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:14 schreef SymbolicFrank het volgende:

Maar dat is natuurlijk wel eerlijker, want dat is wat zij ook moeten betalen. Jij hebt geen hele grote accu om de energie op te slaan van de zomer tot de winter. Zij ook niet.
Als ze 's zomers een eerlijkere prijs zouden geven voor teveel opgewekte stroom, dus gewoon 40 cent in plaats van 9, dan mogen ze in de winter stroom leveren voor die 40 cent. Dat trekt het dan ook gelijk. Dit in geval van een variabel contract.
Nu willen ze én slechts 9 cent betalen voor wat in de zomer teveel wordt opgewekt, én ook nog kosten in rekening brengen voor het terugleveren.

Als bij mij, vast contract, op jaarbasis wordt gesaldeerd (wij wekken iets te weinig op voor eigen gebruik), dan mogen ze gerust iets in rekening brengen voor de 'opslag' van de opgewekte stroom in de zomer. Ben in dat geval ook niet tegen die kosten.
pi_212796154
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Zo kan Greenchoice natuurlijk alles verzinnen om het bedrijfsrisico uit de weg te gaan. Voor het salderen zijn er gewoon duidelijke regels; welke kosten ze verder rekenen dat moet uit de marktwerking wel gaan werken.
Ah, een wild west dus.
Sluit dan maar alvast een dynamisch contract af want dat is dan voorlopig een loterij zonder nieten _O-
pi_212796166
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Zo kan Greenchoice natuurlijk alles verzinnen om het bedrijfsrisico uit de weg te gaan. Voor het salderen zijn er gewoon duidelijke regels; welke kosten ze verder rekenen dat moet uit de marktwerking wel gaan werken.
Dus marktwerking is, dat ze zo gunstig mogelijke voorwaarden moeten hebben, want anders raken ze al hun klanten kwijt? Zelf zien ze dat anders, die salderingsregeling kost ze bakken met geld, Dus als het aantal zonnepaneelbezitters nog wat verder stijgt, gaan ze failliet.

Een vrije markt streeft naar een monopolie: dan heb je geen keus en moet je steeds meer betalen voor minder.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:25:06 #155
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796170
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ah, een wild west dus.
Sluit dan maar alvast een dynamisch contract af want dat is dan voorlopig een loterij zonder nieten _O-
Het is al een wild west. Straks krijg je:

[ ] Ik heb zonnepanelen
[ ] Ik heb een batterij
[ ] Ik heb een VEH
[ ] Ik heb twee ovens
[ ] Ik heb een warmtepomp
[ ] Ik heb een Airco

:D
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:25:57 #156
3542 Gia
User under construction
pi_212796175
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:22 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ah, een wild west dus.
Wij hebben in september een vast contract afgesloten bij Greenchoice. Dus saldering moet dan op jaarbasis zijn. We gaan dit zeker in de gaten houden.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:26:10 #157
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796177
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:24 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Dus marktwerking is, dat ze zo gunstig mogelijke voorwaarden moeten hebben, want anders raken ze al hun klanten kwijt? Zelf zien ze dat anders, die salderingsregeling kost ze bakken met geld, Dus als het aantal zonnepaneelbezitters nog wat verder stijgt, gaan ze failliet.

Een vrije markt streeft naar een monopolie: dan heb je geen keus en moet je steeds meer betalen voor minder.
Niemand zegt dat ze moeten bestaan he; als het niet te betalen is moeten ze gewoon failliet gaan :)
pi_212796200
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:25 schreef xzaz het volgende:

[..]
Het is al een wild west. Straks krijg je:

[ ] Ik heb zonnepanelen
[ ] Ik heb een batterij
[ ] Ik heb een VEH
[ ] Ik heb twee ovens
[ ] Ik heb een warmtepomp
[ ] Ik heb een Airco

:D
Precies.

Dat kunnen ze trouwens aardig inschatten als ze naar jouw verbruik kijken.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:33:37 #159
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796222
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:29 schreef SymbolicFrank het volgende:

[..]
Precies.

Dat kunnen ze trouwens aardig inschatten als ze naar jouw verbruik kijken.
Of deze is nog leuker: Je mag van 16:00 tot 19:00 maar 2000 watt gebruiken :D voor reguliere prijs
pi_212796242
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:22 schreef Gia het volgende:

[..]
Als ze 's zomers een eerlijkere prijs zouden geven voor teveel opgewekte stroom, dus gewoon 40 cent in plaats van 9, dan mogen ze in de winter stroom leveren voor die 40 cent. Dat trekt het dan ook gelijk. Dit in geval van een variabel contract.
Nu willen ze én slechts 9 cent betalen voor wat in de zomer teveel wordt opgewekt, én ook nog kosten in rekening brengen voor het terugleveren.

Als bij mij, vast contract, op jaarbasis wordt gesaldeerd (wij wekken iets te weinig op voor eigen gebruik), dan mogen ze gerust iets in rekening brengen voor de 'opslag' van de opgewekte stroom in de zomer. Ben in dat geval ook niet tegen die kosten.
9 cent in de zomer is nu vermoedelijk al teveel, regelmatig krijg ik dan betaald om stroom af te nemen en zijn de stroomprijzen zelfs sterk negatief of gratis. Hoe meer zonnecellen, des te lager de stroomprijzen worden in de zomer. Meer dan 50 cent betaald krijgen per Kwh verbruik is bizar maar het is al gebeurt afgelopen zomer 8)7
pi_212796244
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:23 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom moet dat? We moeten onbalans juist niet verdelen; we moeten daar de veroorzakers voor laten betalen maar dan hebben we inzicht nodig en die wil geen enkele instantie geven.
Wie is dan de veroorzaker van de onbalans, de panelen bezitter of de wasmachine verbruiker? De zonneparken of de fabrieken die door de week heel veel gebruiken en in het weekend opeens stil staan?

Negatieve prijzen zijn tot nog toe alleen maar voorgekomen op winderige weekenddagen in de zonnige zomer. Waarom zetten ze dan die kerncentrales niet even stil?
pi_212796248
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:33 schreef xzaz het volgende:

[..]
Of deze is nog leuker: Je mag van 16:00 tot 19:00 maar 2000 watt gebruiken :D
Precies.

Ik heb een paar maanden een mailtje gestuurd naar Greenchoice, dat als ze een grafiekje wilden maken waarmee ze mijn verbruik vergelijken met dat van een ander gezin, dat ze dan met die dingen rekening moesten houden. Want nu is het onzinnig.

Ik kreeg een mailtje terug waarin ze aangaven dat ze het daarmee eens waren en dat ze daar ook mee bezig waren.

Want net als bij een autoverzekering, willen ze alleen klanten waar ze aan verdienen.
pi_212796283
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Wie is dan de veroorzaker van de onbalans, de panelen bezitter of de wasmachine verbruiker? De zonneparken of de fabrieken die door de week heel veel gebruiken en in het weekend opeens stil staan?

Negatieve prijzen zijn tot nog toe alleen maar voorgekomen op winderige weekenddagen in de zonnige zomer. Waarom zetten ze dan die kerncentrales niet even stil?
En dat is waarom niemand nog gaat investeren in energiecentrales, zolang ze er niet veel subsidie of een gegarandeerde afnameprijs voor krijgen.
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 11:40:31 #164
236264 crew  capricia
pi_212796304
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:14 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Zeker wel omdat elke onbalans heel direct tegengewerkt moet worden, binnen het stroomnet is nog nauwelijks sprake van opslagcapaciteit om de boel te kunnen bufferen op wijkniveau.
Heb je dan ook verschillende prijzen per postcode of zo?
Omdat onbalans zich nu voornamelijk op wijkniveau afspeelt (heb ik me laten vertellen).
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_212796341
quote:

[..]

Dat kunnen oude kerncentrales zoals die in Borssele niet. Daarnaast wil je nieuwe meer dan 10 miljard kostende kerncentrales niet stilleggen/ minder laten leveren terwijl ze dat wel kunnen. Net zoals dat je een vliegtuig van 250 miljoen zo veel mogelijk wilt laten vliegen. Stilleggen van zulke kapitaal intensieve investeringen levert enorme kosten op omdat het niet rendeert of zelfs verlies maakt, juist wanneer de rentelasten relatief hoog zijn.
pi_212796405
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:42 schreef Digi2 het volgende:
Stilleggen van zulke kapitaal intensieve investeringen levert enorme kosten op omdat het niet rendeert of zelfs verlies maakt, juist wanneer de rentelasten relatief hoog zijn.
Oh, maar mijn panelen waren ok niet gratis, ook daar wil ik het rendement van hebben. Die wil ik dus liever niet stilleggen puur en alleen omdat een ander idioot veel geld heeft uitgegeven aan een installatie.
pi_212796408
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:40 schreef capricia het volgende:

[..]
Heb je dan ook verschillende prijzen per postcode of zo?
Omdat onbalans zich nu voornamelijk op wijkniveau afspeelt (heb ik me laten vertellen).
Nee, het dynamische contract bevat een aantal vaste kosten pm en de dynamische tarieven zijn voor gas dagelijks en voor stroom per uur, worden voor stroom rond 15:00h bekend voor de volgende dag.
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 11:49:41 #168
236264 crew  capricia
pi_212796426
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, het dynamische contract bevat een aantal vaste kosten pm en de dynamische tarieven zijn voor gas dagelijks en voor stroom per uur, worden voor stroom rond 15:00h bekend voor de volgende dag.
Dan doet het dus niets tegen de onbalans op wijkniveau.
- Goethe, “Faust”
pi_212796444
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:47 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Oh, maar mijn panelen waren ok niet gratis, ook daar wil ik het rendement van hebben. Die wil ik dus liever niet stilleggen puur en alleen omdat een ander idioot veel geld heeft uitgegeven aan een installatie.
Dan bouwen ze die niet en zit je in de winter zonder stroom _O-
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:51:36 #170
65846 Bocaj
47th President.
pi_212796449
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:58 schreef QAnonn het volgende:
_O-
quote:
Eneco-klanten met zonnepanelen gaan betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het stroomnet. Nu zoveel consumenten zonnepanelen hebben, vindt Eneco het te duur worden.
:wtf: :{ :') _O-
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:53:50 #171
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796470
quote:

[..]

Niemand weet het; omdat die cijfers er niet zijn. Er is 'onbalans' maar niet weet precies waardoor het komt. We hebben wel een vermoeden maar niemand weet het.
pi_212796474
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dan bouwen ze die niet en zit je in de winter zonder stroom _O-
In de winter waait het wat meer. bovendien kan je energie op diverse manier opslaan en transporteren.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:54:24 #173
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796475
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:48 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Wat dus niet eerlijk is
pi_212796494
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat dus niet eerlijk is
Naar mijn idee is het de meest eerlijke benadering. Dan kan iedereen zelf inschatten of ie energie wil opslaan of tegen slechte prijzen wil verhandelen.

Ik denk dat dit de toekomst is maar ik doe nog even zelf niet mee want daarvoor moet de markt eerst weer een beetje stabiliseren.
pi_212796502
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:49 schreef capricia het volgende:

[..]
Tsja, een wijk met sociale woningen zal weinig/geen onbalans veroorzaken in de zomer. De wijken met eigenwoningen in de wat duurder sector wel want die leggen zonnecellen op hun daken. Het zou helpen daar ook thuisbatterijen te hebben zodat het overschot overdag naar de avond verschoven wordt wanneer er meer stroomverbruik in de wijk is voor koken en bankhangen.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:57:48 #176
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796503
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:49 schreef capricia het volgende:

[..]
En dat willen ze ook niet; want dan hebben ze geen kosten meer door te rekenen. Tennet heeft 160 miljoen euro winst gemaakt:

https://nos.nl/artikel/25(...)esteren-in-stroomnet
  dinsdag 12 maart 2024 @ 11:59:37 #177
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212796515
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 10:33 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Je ziet een belangrijk aspect over het hoofd, namelijk dat stoppen met energie opwekken betekent dat grote kapitaal investeringen in energiecentrales niet of minder renderen, ook daaraan zijn kosten verbonden die deel uitmaken van de salderingskosten.
Risico van de maatschappij.

Als een producent iets maakt voor de voorraad en het niet verkoopt omdat de klanten het niet afnemen, is dat een ondernemersrisico.

Zelfde geldt voor een bakker die te veel broden maakt, aan het einde van de dag gaat hij ook niet voor zijn niet verkochte broden bij de buren om geld vragen of een rekening sturen naar al zijn klanten die eerder op de dag kwamen. Dat is niet verkocht en jammer dan.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 11:59:48 #178
236264 crew  capricia
pi_212796516
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:57 schreef xzaz het volgende:

[..]
En dat willen ze ook niet; want dan hebben ze geen kosten meer door te rekenen. Tennet heeft 160 miljoen euro winst gemaakt:

https://nos.nl/artikel/25(...)esteren-in-stroomnet
Ik vind daarmee dat hele onbalans-verhaal, wat zich op wijkniveau afspeelt, grote kul.

Ze kunnen niet eens inzichtelijk maken bij welke wijken op welke momenten dit speelt.
- Goethe, “Faust”
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:00:03 #179
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796518
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Tsja, een wijk met sociale woningen zal weinig/geen onbalans veroorzaken in de zomer.
Dat is een aanname
quote:
De wijken met eigenwoningen in de wat duurder sector wel want die leggen zonnecellen op hun daken.
Dat kan maar leidt niet direct tot onbalans.
quote:
Het zou helpen daar ook thuisbatterijen te hebben zodat het overschot overdag naar de avond verschoven wordt wanneer er meer stroomverbruik in de wijk is voor koken en bankhangen.
Een batterij leidt niet direct tot minder onbalans; sterker nog als je gaat leveren wanneer het net als vol zit is het juist een enorm probleem.
pi_212796523
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:54 schreef qajariaq het volgende:

[..]
In de winter waait het wat meer. bovendien kan je energie op diverse manier opslaan en transporteren.
Nee, dat is nu net de wortel van het probleem, Een thuisbatterij helpt je daar evenmin bij omdat je ook daar geen seizoenen mee kan overbruggen. Wel dag en nacht, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:00:45 #181
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796525
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:59 schreef capricia het volgende:

[..]
Ik vind daarmee dat hele onbalans-verhaal, wat zich op wijkniveau afspeelt, grote kul.

Ze kunnen niet eens inzichtelijk maken bij welke wijken op welke momenten dit speelt.
Mijn hele punt inderdaad; ze willen het niet ze kunnen het niet of ze mogen het niet. Een van die drie.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:01:24 #182
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212796529
We vergeten gewoon dat onbalans op het net een verdienmodel is.
pi_212796542
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:54 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wat dus niet eerlijk is
He, he
Wat loop ik nu terwijl ik dynamisch gebruiker ben steeds te verkondigen. De salderingskosten moeten gefiscaliseerd anders is het een wild west.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-03-2024 12:10:39 ]
pi_212796562
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 11:59 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Risico van de maatschappij.

Als een producent iets maakt voor de voorraad en het niet verkoopt omdat de klanten het niet afnemen, is dat een ondernemersrisico.

Zelfde geldt voor een bakker die te veel broden maakt, aan het einde van de dag gaat hij ook niet voor zijn niet verkochte broden bij de buren om geld vragen of een rekening sturen naar al zijn klanten die eerder op de dag kwamen. Dat is niet verkocht en jammer dan.
Jij gebruik in de donkere maanden geen stroom :?
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:09:07 #185
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212796628
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:03 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Jij gebruik in de donkere maanden geen stroom :?
Jammer, dat wordt gesaldeerd over het hele jaar. Ondernemersrisico en recht van de consument. Geen enkele reden om een panelenboete op te leggen.

En ze hebben vast wel wat windmolens om het verlies aan panelenopbrengst in donkere dagen op te heffen.
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:10:01 #186
65846 Bocaj
47th President.
pi_212796633
Tot zover de energietransitie... RIP. Ook in het nieuws vandaag, Mark Rutte wil niet zeggen of hij het nou wordt of niet...
pi_212796635
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:00 schreef xzaz het volgende:
quote:
[..]
Dat is een aanname
[..]
Gebaseerd op eigen visuele waarneming in Barneveld.
quote:
Dat kan maar leidt niet direct tot onbalans.
Zodra er overschotten zijn, is er sprake van onbalans als er geen opslagcapaciteit voorhanden is.

quote:
Een batterij leidt niet direct tot minder onbalans; sterker nog als je gaat leveren wanneer het net als vol zit is het juist een enorm probleem.
Idioten heb je altijd, maar een slimme thuisbatterij doet dat niet.
Sterker nog die gaan stroom opslaan als de stroomprijzen negatief zijn en die evt. leveren als ze positief zijn.
pi_212796660
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:01 schreef xzaz het volgende:
We vergeten gewoon dat onbalans op het net een verdienmodel is.
Ja men verkoopt graag zonnecellen en windmolens, nogal een open deur. De kosten van de onbalans die het veroorzaakt gooit men dan liever over de heg bij de buren.
pi_212796806
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:09 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Jammer, dat wordt gesaldeerd over het hele jaar. Ondernemersrisico en recht van de consument. Geen enkele reden om een panelenboete op te leggen.

En ze hebben vast wel wat windmolens om het verlies aan panelenopbrengst in donkere dagen op te heffen.
We hebben nu eenmaal jaarseizoenen ver van de evenaar, we kunnen Nederland moeilijk gaan verplaatsen :P
Deels wordt in de donkere maanden door windkracht gecompenseerd, maar als het even niet veel waait moet niet plots de stroom wegvallen :D
  dinsdag 12 maart 2024 @ 12:34:35 #190
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212796912
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:26 schreef Digi2 het volgende:

[..]
We hebben nu eenmaal jaarseizoenen ver van de evenaar, we kunnen Nederland moeilijk gaan verplaatsen :P
Deels wordt in de donkere maanden door windkracht gecompenseerd, maar als het even niet veel waait moet niet plots de stroom wegvallen :D
Weet je wie zn verantwoording en risico dat is? Niet de verantwoording van de consument. En hoeft daar ook geen rekening mee te houden qua salderen, want dat is jaarlijks berekend. Zie ook geen reden dan ook daarvoor te moeten gaan betalen.

Heb ook nog geen uitleg gezien of wat dan ook welke kosten daar aan verbonden zitten. Puur ondernemersrisico.
1947-2016
pi_212796944
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:00 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Nee, dat is nu net de wortel van het probleem, Een thuisbatterij helpt je daar evenmin bij omdat je ook daar geen seizoenen mee kan overbruggen. Wel dag en nacht, maar daar houdt het wel zo'n beetje mee op.
Energie is niet alleen elektra, meer dan de helft van de energie is voor laagwaardige warmte en die is nu net wel redelijk goed op te slaan, zelfs over de seizoenen heen.
pi_212796981
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:34 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Heb ook nog geen uitleg gezien of wat dan ook welke kosten daar aan verbonden zitten. Puur ondernemersrisico.
Dat worden regelmatige Blackouts dan ook. Gaat men niet laten gebeuren.
Ik heb volgens mij voldoende kosten ten gevolge van de saldering aannemelijk gemaakt en accepteer ook dat ik daarmee niet iedereen kan overtuigen, dat is het leven ;)

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-03-2024 12:46:56 ]
pi_212797004
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Energie is niet alleen elektra, meer dan de helft van de energie is voor laagwaardige warmte en die is nu net wel redelijk goed op te slaan, zelfs over de seizoenen heen.
Dit topic gaat over stroomvoorziening.
Het misbruik van laagwaardige warmte is echter wel aan de orde geweest in de regio Utrecht :r
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 12:44:05 #194
236264 crew  capricia
pi_212797006
ACM neemt natuurlijk 1 op 1 de verhalen van de energiemaatschappijen over:
twitter
- Goethe, “Faust”
pi_212797141
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:43 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Dit topic gaat over stroomvoorziening.
Het misbruik van laagwaardige warmte is echter wel aan de orde geweest in de regio Utrecht :r
Dat er ergens ooit iets fout is gegaan wil niet zeggen dat het helemaal fout is.

Ja, het gaat over stroom voorziening, of er wel genoeg is. Als er dan oplossingen zijn dat je minder nodig hebt lijkt me dat meer dan relevant.

Zeker voor particulieren gaat het overgrote deel van het energieverbruik naar verwarmen van het huis. Als je dat portie nu eens grotendeels zou kunnen doen zonder elektra of gas dan is een heel groot deel van de onbalans opeens opgelost.
  FOK!Fotograaf dinsdag 12 maart 2024 @ 12:57:19 #196
842 Zorro
Z
pi_212797171
Ik heb het al eens in een ander topic gezegd, maar nog maar eens:

In het wetsvoorstel om de salderingsregeling af te schaffen was opgenomen dat de leveranciers een bepaald bedrag minimaal moesten betalen voor de teruggeleverde stroom. Opgelegd door de wet dus.
Waarom dan nu niet per wet vastleggen dat de salderingsregeling inhoudt dat er geen kosten voor terugleveren mogen worden gevraagd? Zo moeilijk lijkt dat niet als een minimaal bedrag ook kon.
Un dann rettet kein Kavallerie,
keine Zorro kümmert sich dodrömm.
Dä piss höchstens e " Zet " en der Schnie
pi_212797248
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
die vlieger gaat niet helemaal op

Het probleem met zonnepanelen zit hem 'in de wijk' op het moment dat de zon fors schijnt wekken al die panelen meer stroom op dan er in de wijk nodig is, de trafo in de wijkcentrale kan dit wel deels opvangen en terug leveren naar het net, maar de capaciteit in de wijk is daar niet voldoende voor, de spanning loopt op en gaat over de treshhold van 253 volt heen waardoor zonnepaneelomvormers stoppen met terugleveren om problemen te voorkomen

zo'n zonnepark koppelen ze niet aan de 230volt kabels maar aan de 10Kvolt, of rechtstreeks het 400Kvolt netwerk op
En wat heeft dit precies met de kosten van onbalans te maken?
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212797300
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:36 schreef qajariaq het volgende:

[..]
Laagwaardige warmte, daarom betaald een warmte afnemer pet GJ voor die laagwaardige warmte net zoveel als een erg slecht afgestelde gasketel. :')
pi_212797323
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Eneco-klanten met zonnepanelen gaan betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het stroomnet. Nu zoveel consumenten zonnepanelen hebben, vindt Eneco het te duur worden.
Dan laat ik gewoon alle elektrische apparatuur aan staan. Dan was ik 6 wasjes ipv 3 per week.
Lichten dag en nacht aan.

Aan mij zullen ze geen cent verdienen :)
pi_212797488
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Bedoel je die "nieuwe" 'verticale windmolens'? zoals ik begreep dat ze heten.

Wat het met die teruglevering met zonnepalen is. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je het meeste opmaakt. Dan lever je niets terug. Het idee van de saldering is nooit ontworpen om er meer voordeel uit te oogsten dan noodzakelijk
Ik heb precies genoeg liggen voor mijn jaaarlijkse verbruik, toch lever ik 500-600kwh teveel terug die worden opgewekt in de zomer en die ik niet kwijt kom in mijn apparatuur, en omdat de zon nou eenmaal overdag schijnt en men dan werken is. Ik krijg voor die stroom 3 tientjes of zo, en moet voor diezelfde stroom zo’n 200 euro aan boete gaan betalen.
Je levert altijd teveel terug, tenzij je je panelen uit zet. Zelfs met een airco op volle touren als ik niet thuis ben krijg ik de stroom niet op in de zomer.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')