Ik vrees dat het "redelijk goed" met een forse korrel zout kan worden genomen en ben dan benieuwd naar onderbouwing.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 12:36 schreef qajariaq het volgende:
[..]
Energie is niet alleen elektra, meer dan de helft van de energie is voor laagwaardige warmte en die is nu net wel redelijk goed op te slaan, zelfs over de seizoenen heen.
Je moet www.rechtspraak.nl als bron gebruiken. Maar zoals in je eigen bron staat:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:56 schreef xzaz het volgende:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar:
https://www.achmearechtsb(...)alderen-zonnepanelen
Als je een jaarrekening hanteert mag je uiteraard niet op kwartaalbasis salderen zoals in jouw bron het geval is.quote:Door deze uitspraak moet het energiebedrijf de jaarrekening opnieuw maken.
Zeker als het stroomverbruik ook nog gaat toenemen in de winter omdat men warmtepompen wil aanmoedigen ipv een aardgas CV/boiler. Infra rood panelen, daar zie ik meer heil in dan warmtepompen want de kosten zijn veel lager, zowel installatie als aanschaf.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 14:59 schreef xzaz het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat over het hoofd wordt gezien. Nou ja, het dichtdraaien van Groningen is hier natuurlijk ook een resultaat van en het goedkope gas uit Rusland. We zullen toch gewoon naar Nucleair moeten en alles wat we in Nederland en Duitsland kunnen starten moeten we gebruiken. Wind en Zon zijn leuk voor in de zomer maar in de Winter hebben we toch iets anders nodig.
En wie gaat dan die dure kernenergie subsidiëren?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:05 schreef xzaz het volgende:
Dus plan van aanpak:
- Als de sodemieter kerncentrales maken Alles wat in Duitsland nog staat opnieuw openen
- Geld voor de kerncentrales verhogen want niemand wilt het nu bouwen
[...]
- We betalen (day ahead) marktprijs ten alle tijden
https://www.recht.nl/rech(...)LI:NL:RBMNE:2023:788quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:05 schreef ACT-F het volgende:
[..]
Je moet www.rechtspraak.nl als bron gebruiken. Maar zoals in je eigen bron staat:
[..]
Als je een jaarrekening hanteert mag je uiteraard niet op kwartaalbasis salderen zoals in jouw bron het geval is.
quote:De kantonrechter is met [eiseres] van oordeel dat de saldering jaarlijks moet plaatsvinden. Uit de Elektriciteitswet volgt niet expliciet over welke periode de saldering van de hoeveelheid afgenomen en teruggeleverde elektriciteit moet plaatsvinden. Uit de ontstaansgeschiedenis van de wet volgt evenwel dat de wetgever een jaarlijkse saldering voor ogen heeft gestaan
Hoezo denk je dat kernenergie duur is?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En wie gaat dan die dure kernenergie subsidiëren?
Betaald uit day-ahead prijzen door gebruikers zoals altijd al het geval is geweest.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:07 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En wie gaat dan die dure kernenergie subsidiëren?
Inderdaad. Gebruik iets dat je kunt opwarmen tot 300-500°C en je kunt met datzelfde volume een hele wijk of een flatgebouw verwarmen. Wel heel goed isoleren, natuurlijk. Elektriciteit opwekken is niet heel praktisch.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:04 schreef Vallon het volgende:
[..]
Ik vrees dat het "redelijk goed" met een forse korrel zout kan worden genomen en ben dan benieuwd naar onderbouwing.
Die laagwaardige energie, alleen maar bruikbaar voor LTV warmteuitwisseling, is niet op schaal van onze samenleving noch langdurig in de zin van seizoenen op te slaan of toepasbaar.
De enige opslag die enigszins in aanmerking komt voor een langdurige opslag van warmte is die in de bodem en hooguit leuk is voor een decentraal "het kan"-proefprojectje.
Gaat men zomaar warmte onttrekken en toevoegen aan een bodem, dan geeft tal van andere omgevingsissues die ik voor het gemak maar even negeer. Niet voor niets zijn dit soort dingen aan vergunningen geboden.
Om zeg voor een huishouden in de zomer 20GJ voor de winter op te slaan, is minimaal 300m³ water van ca 35°C nodig om daaruit dan zeg 15°C aan warmte te kunnen onttrekken die een Lage Temperatuur vloer/huis verwarmd.
Tel hierbij de isolatie/transport/opslag verliezen op en men komt op z'n best uit op zeg 500m³ (inhoud forse tweekapper) water dat in de zomer moet worden opgewarmd vanaf 20°C (wederom energie/opslagverliezen) met ca 50GJ = ca 14.000kWh elektra. Hiervoor zijn in een mooie zomer snel 50 hoogwaardige panelen nodig op een netto oppervlakte van 100m² dat in de praktijk hoek & zonligging) neerkomt op 150m².
Let op: dit allemaal is nodig om één bescheiden huishouden in de winter te verwarmen dat nu wordt gedaan zeg een uiterst efficiënt ingezet 750m³ gas of via 1500kWh elektra voor een warmtepomp.
NB: ik de getallen in verhouding wat leesbaar afgerond om de grootte aan te geven.
Totaal 300 watt 16ampere .quote:Op dinsdag 12 maart 2024 13:58 schreef PeeJay1980 het volgende:
[..]
Ehhhh, je wekt per uur 200kWh op? Hoeveel panelen heb je?
Temperatuur maakt wezenlijk niet veel uit voor het energhieverhaal waarbij en hogere temperatuur flink meer mogelijkheden biedt om te worden omgezet om bv mee te kunnen koken en minder volumineus - met grotere risico's - op te slaan en te transporteren.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad. Gebruik iets dat je kunt opwarmen tot 300-500°C en je kunt met datzelfde volume een hele wijk of een flatgebouw verwarmen. Wel heel goed isoleren, natuurlijk. Elektriciteit opwekken is niet heel praktisch.
Als dit nou eens niet zo wasquote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:14 schreef Vallon het volgende:
Hoe ook gekeerd, de thermodaynamisch-wetten mbt energie blijven onverminderd van toepassing.
Komma foutje in een accu a van 12V-160Ah gaat in de praktijk 20-80 regel) 1,5kWh energiequote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Totaal 300 watt 16ampere .
Ik heb geen zonnepanelen wat op een woning zit
En ik werk niet met 230volt.
Daarom gaat het al fout met bereken met huis stroom
1x300watt zonnepanelen van een huis levert maar 1.3ampere op.
1x300watt zonnepanelen van een boot levert 16/18ampere op .
Toch zijn bij de maar 300watt .
Mijn accu leeg tot vol is doe ik een paar uur laden. (Geen verlies dankzij lipo4)
16a x10 uur is 160Ah geladen.
160Ah x12 volt = 1920kwh energie opslag .
Dat is nog niet het verbruik.
Ah ja, Frankrijk met hun 'goedkope' kernenergie. Over de levensduur van 40 jaar lijden Franse kerncentrales gemiddeld genomen een verlies van 5 miljard, nog los van de kosten voor ontmanteling en veilige opslag van nucleair afval. Dus die zogenaamd 'goedkope' Franse kernenergie uit oude centrales, waar voorstanders van kernenergie graag naar wijzen, blijkt eigenlijk aanzienlijk duurder per kWh wanneer je de verliezen en verborgen kosten verdisconteert.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef xzaz het volgende:
De prijs van elektriciteit bedraagt in Frankrijk circa 17 eurocent per KWh, in Europa was in 2019 de gemiddelde prijs 21 eurocent per KWh.
De kans is klein:quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:16 schreef xzaz het volgende:
Misschien dat ITER nog een leuk resultaat gaat geven... over 10 jaar.
Als je zonnepanelen hebt, bekijk dan 1st onderstaande video.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 11:25 schreef Gia het volgende:
[..]
Wij hebben in september een vast contract afgesloten bij Greenchoice. Dus saldering moet dan op jaarbasis zijn. We gaan dit zeker in de gaten houden.
quote:Hoe kun je zonnepanelen schakelen bij negatieve stroomprijzen? In deze video leg ik het uit aan de hand van een voorbeeld (SolarEdge).
Klopt, dat je laagwaardige warmte nodig hebt wil niet zeggen dat je niet met hogere temperatuur kan beginnen.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef SymbolicFrank het volgende:
[..]
Inderdaad. Gebruik iets dat je kunt opwarmen tot 300-500°C en je kunt met datzelfde volume een hele wijk of een flatgebouw verwarmen. Wel heel goed isoleren, natuurlijk. Elektriciteit opwekken is niet heel praktisch.
https://www.hln.be/buiten(...)-frankrijk~aeb756c5/quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef xzaz het volgende:
De prijs van elektriciteit bedraagt in Frankrijk circa 17 eurocent per KWh, in Europa was in 2019 de gemiddelde prijs 21 eurocent per KWh.
Enphase is nog lang niet zo ver.. helaas.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:22 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Als je zonnepanelen hebt, bekijk dan 1st onderstaande video.
[..]
Die 17ct is iets uit het verleden en nu in Frankrijk ook iets van ca 25ct (marktgedreven).quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:10 schreef xzaz het volgende:
160Ah x 12 volt = 1920Wh ipv kWh lijkt mij?quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:13 schreef suijkerbuijk het volgende:
[..]
Totaal 300 watt 16ampere .
Ik heb geen zonnepanelen wat op een woning zit
En ik werk niet met 230volt.
Daarom gaat het al fout met bereken met huis stroom
1x300watt zonnepanelen van een huis levert maar 1.3ampere op.
1x300watt zonnepanelen van een boot levert 16/18ampere op .
Toch zijn bij de maar 300watt .
Mijn accu leeg tot vol is doe ik een paar uur laden. (Geen verlies dankzij lipo4)
16a x10 uur is 160Ah geladen.
160Ah x12 volt = 1920kwh energie opslag .
Dat is nog niet het verbruik.
Zes Ampere is bijna 1500 Watt. Dan heb ik wel een kleine batterij nodig (1 KWh) want diverse zaken trekken nu eenmaal gedurende korte tijd meer. Maar die zes Ampere zou ik dan meer dan genoeg aan hebben inclusief verwarming zelfs. Al zou het in een lange koude winter wel zo nu en dan even krap kunnen worden.quote:Op dinsdag 12 maart 2024 15:26 schreef Vallon het volgende:
Goedkoper kan wanneer je akkoord gaat dat je op drukte tijden wordt afgeschakeld of maar een 6Ampère aansluting hebt.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |