abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:26:14 #226
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798262
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Saldering gaat over factuurperiode. Dat kan een jaar zijn, maar ook een uur zoals bij een dynamisch contract.
Is dat zo? Salderen gaat dacht ik gewoon over een jaar zoals door de overheid opgesteld.
pi_212798272
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 12:44 schreef capricia het volgende:
ACM neemt natuurlijk 1 op 1 de verhalen van de energiemaatschappijen over:
[ x ]
Die berekening van de ACM leek ook op een profielwerkstuk vaag mij af hoe serieus je die moet nemen.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_212798276
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het kost de energiebedrijven niets. Dat is de hele grap.
Ik vertrouw liever econoom op Prof.dr. Hans Werner Sinn IFO instituut die het tegenovergestelde al voorspelde vele jaren geleden.

quote:
Wir haben ein Klimaproblem: 85 Prozent des Endenergiebedarfs der OECD-Länder und auch der Bundesrepublik Deutschland werden aus fossilen Brennstoffen gewonnen. Davon müssen wir weg. Bislang schien die Atomkraft den Weg in eine klimaneutrale Energieversorgung zu ermöglichen. Mit der Energiewende und ihrem Ausstieg aus der Atomkraft und den fossilen Energien steht man nun mit ziemlich leeren Händen da. Die Vorstellung, die Energieversorgung Deutschlands mit Wind- und Sonnenstrom aus heimischen Quellen zu sichern, ist eine Illusion. Die unsichere Versorgungssituation ist Gift für die Investitionsplanung der deutschen Industriefirmen. Die deutsche Politik sollte umsteuern und ihren nationalen Alleingang aufgeben. Professor Hans-Werner Sinn erläutert in einem universitätsöffentlichen Vortrag in der Großen Aula der Ludwig-Maximilians-Universität die Konsequenzen der aktuellen Energiepolitik.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:27:59 #229
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212798280
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:24 schreef ACT-F het volgende:

[..]
Saldering gaat over factuurperiode. Dat kan een jaar zijn, maar ook een uur zoals bij een dynamisch contract.
Falsch

Salderen gaat over een jaar. Salderen over tariefperiode mag niet, gisteravond nog uitgelegd bij radar.
Salderen mag ook niet over kosten gaan, waarin je verschillende tarieven tegenover elkaar kan wegstrepen.
Salderen moet over een jaar gaan en per kw/h.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:29:32 #230
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798296
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Die berekening van de ACM leek ook op een profielwerkstuk vaag mij af hoe serieus je die moet nemen.
Ik kan ook zoiets maken.

Een weg kost 300.000 euro om te realiseren en te onderhouden.

Dat is dan voor iedere Nederlander 0,01 euro erbij aan belasting. Hoe ik aan die 300.000 euro kom en als het eerlijk is... meh weet ik veel ik ik maak die kosten gewoon.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:31:16 #231
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798315
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik vertrouw liever econoom op Prof.dr. Hans Werner Sinn IFO instituut die het tegenovergestelde al voorspelde vele jaren geleden.

[..]

Waarom the fuck Duitsland van kernenergie is afgestapt is echt een vraagstuk die ze daar moeten gaan beantwoorden.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:31:43 #232
168739 Red_85
'echt wel'
pi_212798320
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:31 schreef xzaz het volgende:

[..]
Waarom the fuck Duitsland van kernenergie is afgestapt is echt een vraagstuk die ze daar moeten gaan beantwoorden.
Totaal onbegrijpelijk en komen ze nog wel een keer van terug.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
pi_212798321
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 13:44 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik betaal nu gemiddeld 14 euro pm All in bij Frank. En dat gaat dit jaar vanwege de toename aan onbalans naar, ik schat 10 euro pm. Veel succes met de vaste aanbieders ^O^
Zeg er even bij dat jouw thermostaat op 10 graden staat in de winter.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
  Moderator dinsdag 12 maart 2024 @ 14:35:08 #234
236264 crew  capricia
pi_212798360
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Eens. Ze nemen alles zo over van de energieboeren. Hier het rapport.
'Woningen met zonnepanelen hebben een ander profiel, dus duur'...nou moe, wie had dat gedacht. :')
Lijkt me dat je daar prima op kunt inkopen. Als je weet wat er op de daken ligt bij particulieren. Iedere particulier weet ongeveer wel wat ie jaarlijks aan opwek kan verwachten en hoe dat zich procentueel over de maanden verspreidt. Maar de energieboeren kennelijk niet. En de ACM neemt dat zo over.

https://www.acm.nl/nl/pub(...)-energieleveranciers
I am not omniscient, but I know a lot.
- Goethe, “Faust”
pi_212798374
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef Digi2 het volgende:

[..]

[..]

Duitsland heeft geen salderingsregeling dus geen idee waarom je er hem bij haalt. :?
pi_212798384
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:31 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zeg er even bij dat jouw thermostaat op 10 graden staat in de winter.
Hij staat op 14.5 graden altijd, al jaren lang, dit jaar was 15 graden deze winter het minimum dat werd gehaald. Woon in het midden op een tussenverdieping van een appartementencomplex. Mijn vriezer en koelkast staan gedurende de koude maanden op het balkon en de koelkast gaat van de stroom beneden de 8 graden.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:37:13 #237
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798390
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hij staat op 14.5 graden altijd al jaren lang, dit jaar was 15 graden deze winter het minimum dat werd gehaald. Woon het midden op een tussenverdieping van een appartementencomplex. Mijn vriezer enkoelkast staan gedurende de koude maanden op het balkon en de koelkast gaat van de stroom beneden de 8 graden.
Uhh moet je wel even checken of je vriezer en koelkast dat leuk vinden.
pi_212798393
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:22 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Het kost de energiebedrijven niets. Dat is de hele grap.
hoezo niet? laten we zeggen dat op een zonnige dag de stroom 25 cent kost voor vattenfall en in de winter 75 cent

jij wekt op een zonnige dag 1 kwh op die je niet verbruikt, jij hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall (waarde op dat moment 25 cent)
je buurman heeft 1 kwh nodig en koopt dit van vattenfall, hier betaald hij 25 cent voor

vervolgens in de winter heb jij 1kwh nodig maar kan dit niet opwekken, je hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall, die moet vattenfall voor je kopen voor 75 cent

netto heb jij 0 betaald
je buurman 25cent maar dat doet er verder niet toe voor hem
vattenfall moet nog 1kwh inkopen voor 75 cent, maar omdat ze ook jou stroom aan de buurman hebben verkocht hebben ze van hem al 25 cent gehad en hebben dus een verlies van 50cent op die kwh

laat ze maar eens beginnen bij de grootverbruikers/opwekkers die onevenredig het net gebruiken als lange termijn batterij, die bv in de zomer 12.000 kwh opwekken en volledig terug leveren, om vervolgens in de winter dat weer gratis op te nemen voor de warmtepomp (en netto 0 aan gas of licht betalen)

en voorlopig de consumenten met een paar paneeltjes buitenschot laten
pi_212798415
quote:
1s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:35 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens. Ze nemen alles zo over van de energieboeren. Hier het rapport.
'Woningen met zonnepanelen hebben een ander profiel, dus duur'...nou moe, wie had dat gedacht. :')
Lijkt me dat je daar prima op kunt inkopen. Als je weet wat er op de daken ligt bij particulieren. Iedere particulier weet ongeveer wel wat ie jaarlijks aan opwek kan verwachten en hoe dat zich procentueel over de maanden verspreidt. Maar de energieboeren kennelijk niet. En de ACM neemt dat zo over.

https://www.acm.nl/nl/pub(...)-energieleveranciers
De grap is dat ze dat wel weten want sinds 1 a 2 jaar moet je dat verplicht doorgeven aan de overheid.
Ze hebben 0 kosten eraan want ze wentelen het af op de consument wat ze echter wel dwarszit is dat het concurrentie voor de eigen installaties is. Daar hoor je ze echter nooit over.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:39:25 #240
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212798421
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:26 schreef xzaz het volgende:

[..]
Is dat zo? Salderen gaat dacht ik gewoon over een jaar zoals door de overheid opgesteld.
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:27 schreef Red_85 het volgende:

[..]
Falsch

Salderen gaat over een jaar. Salderen over tariefperiode mag niet, gisteravond nog uitgelegd bij radar.
Salderen mag ook niet over kosten gaan, waarin je verschillende tarieven tegenover elkaar kan wegstrepen.
Salderen moet over een jaar gaan en per kw/h.
Falsch. Het tv-programma Radar bepaalt de wetten niet, maar de wetgever en die zegt het volgende erover in de Elektriciteitswet 1998:

quote:
Artikel 31c

1 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, waarbij de vermindering maximaal de hoeveelheid aan het net onttrokken elektriciteit bedraagt.

2 Voor afnemers als bedoeld in artikel 95a, eerste lid, die niet-duurzame elektriciteit invoeden op het net, berekent de leverancier het verbruik ten behoeve van de facturering en inning van de leveringskosten door de aan het net onttrokken elektriciteit te verminderen met de op het net ingevoede elektriciteit, met een maximum van 5000 kWh aan op het net ingevoede elektriciteit, voor zover het saldo van de aan het net onttrokken minus de op het net ingevoede elektriciteit niet minder dan nul bedraagt.

3 Indien de door de afnemer, bedoeld in het eerste en tweede lid, op het net ingevoede hoeveelheid elektriciteit groter is dan de hoeveelheid die ingevolge die leden in mindering wordt gebracht op de aan het net onttrokken elektriciteit, betaalt de leverancier aan de betreffende afnemer voor het meerdere een redelijke vergoeding.
https://wetten.overheid.n(...)4-01-01&g=2024-01-01

En in de Wet belastingen op milieugrondslag:

quote:
Artikel 50

1 De belasting wordt geheven ter zake van de levering van aardgas of elektriciteit via een aansluiting aan de verbruiker, alsmede ter zake van de levering van aardgas via een aansluiting aan een CNG-vulstation.

2 Indien de verbruiker, bedoeld in het eerste lid, via een aansluiting elektriciteit op het distributienet heeft ingevoed ter zake waarvan artikel 31c, eerste en tweede lid, van de Elektriciteitswet 1998 wordt toegepast, is het eerste lid van toepassing op het positieve saldo van de via de aansluiting geleverde elektriciteit minus de via de aansluiting ingevoede elektriciteit.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212798424
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:36 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Hij staat op 14.5 graden altijd, al jaren lang, dit jaar was 15 graden deze winter het minimum dat werd gehaald. Woon in het midden op een tussenverdieping van een appartementencomplex. Mijn vriezer en koelkast staan gedurende de koude maanden op het balkon en de koelkast gaat van de stroom beneden de 8 graden.
Je bent dus een outlier die in de 1% klasse zit van mensen die graag oncomfortabel willen leven.
pi_212798465
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:37 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
hoezo niet? laten we zeggen dat op een zonnige dag de stroom 25 cent kost voor vattenfall en in de winter 75 cent

jij wekt op een zonnige dag 1 kwh op die je niet verbruikt, jij hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall (waarde op dat moment 25 cent)
je buurman heeft 1 kwh nodig en koopt dit van vattenfall, hier betaald hij 25 cent voor

vervolgens in de winter heb jij 1kwh nodig maar kan dit niet opwekken, je hebt nog 1kwh tegoed van vattenfall, die moet vattenfall voor je kopen voor 75 cent

netto heb jij 0 betaald
je buurman 25cent maar dat doet er verder niet toe voor hem
vattenfall moet nog 1kwh inkopen voor 75 cent, maar omdat ze ook jou stroom aan de buurman hebben verkocht hebben ze van hem al 25 cent gehad en hebben dus een verlies van 50cent op die kwh

laat ze maar eens beginnen bij de grootverbruikers/opwekkers die onevenredig het net gebruiken als lange termijn batterij, die bv in de zomer 12.000 kwh opwekken en volledig terug leveren, om vervolgens in de winter dat weer gratis op te nemen voor de warmtepomp (en netto 0 aan gas of licht betalen)

en voorlopig de consumenten met een paar paneeltjes buitenschot laten
Dat zou waar zijn als het zo zou werken. Maar dat doet het niet ze slaan het gewoon om naar andere consumenten en de jaar contracten compenseren elkaar.

Het zou juist zijn wanneer ze mensen perse 25 cent terug moeten betalen per kwh.
pi_212798472
Wat ik me ook afvraag is waarom de panelen van de particuliere bezitter die niet meer opwekt als zijn normale verbruik (dus geen overcapaciteit heeft) uitgezet worden als het net overbelast raakt. Waarom zetten de energieboeren hun eigen zonnepanelen parken niet uit, dat zal veel effectiever werken maar nee dat kost hun geld dus laat de particulier maar betalen,
Laat de acm daar eens mee aan de gang gaan en laat de regering dan ook meteen die extra betaling die de energiemisdadigers door berekenen aan particuliere zonnepanelen bezitters (die het alleen voor eigen gebruik hebben) stopzetten.
pi_212798497
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:37 schreef xzaz het volgende:

[..]
Uhh moet je wel even checken of je vriezer en koelkast dat leuk vinden.
Het zijn geen speciale koelkast en vriezer, en ze doen het nu al voor de 2e winter/herfst. De vriezer is allang afgeschreven na 16 jaar en de koelkast is nu schat ik 4 jaar oud, een kleine goedkope Inventum van nog geen 200 euro. Ze staan wel beschut tegen de regen en deels de wind. Vriezer gaat van stroom bij -5 tot -8 graden wat vorig jaar zelden gebeurde. Dit jaar 0 keer tot nu toe.

[ Bericht 0% gewijzigd door Digi2 op 12-03-2024 14:55:08 ]
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:46:06 #245
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798509
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:43 schreef Sorella het volgende:
Wat ik me ook afvraag is waarom de panelen van de particuliere bezitter die niet meer opwekt als zijn normale verbruik (dus geen overcapaciteit heeft) uitgezet worden als het net overbelast raakt. Waarom zetten de energieboeren hun eigen zonnepanelen parken niet uit, dat zal veel effectiever werken maar nee dat kost hun geld dus laat de particulier maar betalen,
Laat de acm daar eens mee aan de gang gaan en laat de regering dan ook meteen die extra betaling die de energiemisdadigers door berekenen aan particuliere zonnepanelen bezitters (die het alleen voor eigen gebruik hebben) stopzetten.
Omdat je energieboeren hebt en energiemaatschappijen. Er zijn maar 2 energiemaatschappijen die via BV constructies misschien energie maken. De rest is allemaal papier. Het feit dat de ANWB energie levert zegt alles.
pi_212798522
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Je bent dus een outlier die in de 1% klasse zit van mensen die graag oncomfortabel willen leven.
Ik voel me heel comfortabel en er op geen enkele wijze erdoor belast. Zie het ook wel als een uitdaging die voldoening geeft.
pi_212798529
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:47 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Ik voel me heel comfortabel en er op geen enkele wijze erdoor belast. Zie het ook wel als een uitdaging die voldoening geeft.
Dat zeg ik.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:56:17 #248
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798626
quote:
3s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:39 schreef ACT-F het volgende:

[..]
[..]
Falsch. Het tv-programma Radar bepaalt de wetten niet, maar de wetgever en die zegt het volgende erover in de Elektriciteitswet 1998:
[..]

En in de Wet belastingen op milieugrondslag:
[..]
Allemaal leuk en aardig maar:

https://www.achmearechtsb(...)alderen-zonnepanelen
pi_212798637
Wat ook een beetje over het hoofd wordt gezien, is dat er op papier misschien wel genoeg energie is geproduceerd voor het hele jaar, maar dat het in de winter alsnog wel opgewekt moet worden. Je hebt dus energiecentrales nodig die maar de helft van het jaar in gebruik zijn en daarom onrendabel zijn. En de energie in de zomer waar je wel voor betaald krijgt, maar die weggegooid wordt of in ieder geval niets waard is, moet in de winter nog een keer betaald worden.

Als we dan gaan kijken naar windturbines op zee, moet je in de winter voor minimaal 18 keer het nominale vermogen aan turbines opstellen, samen met een heleboel peperdure accu's en hoogspanningsleidingen. Een accupakket zoals een Tesla Megapack kost 1,3 miljoen Euro en kan 4 MWh aan energie opslaan. Dus met 75 van die dingen kun je net zoveel energie opslaan als een gemiddelde aardgascentrale in een uur produceert. Dus dan ben je goedkoper uit, als je die windturbines, accu's en extra leidingen niet plaatst en gewoon een bestaande aardgascentrale in de lucht houd.

En dat mag. Want die staan, net zoals kerncentrales, op de groene lijst van de EU.
  dinsdag 12 maart 2024 @ 14:59:09 #250
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212798654
quote:
0s.gif Op dinsdag 12 maart 2024 14:56 schreef SymbolicFrank het volgende:
Wat ook een beetje over het hoofd wordt gezien, is dat er op papier misschien wel genoeg energie is geproduceerd voor het hele jaar, maar dat het in de winter alsnog wel opgewekt moet worden. Je hebt dus energiecentrales nodig die maar de helft van het jaar in gebruik zijn en daarom onrendabel zijn. En de energie in de zomer waar je wel voor betaald krijgt, maar die weggegooid wordt of in ieder geval niets waard is, moet in de winter nog een keer betaald worden.

Als we dan gaan kijken naar windturbines op zee, moet je in de winter voor minimaal 18 keer het nominale vermogen aan turbines opstellen, samen met een heleboel peperdure accu's en hoogspanningsleidingen. Een accupakket zoals een Tesla Megapack kost 1,3 miljoen Euro en kan 4 MWh aan energie opslaan. Dus met 75 van die dingen kun je net zoveel energie opslaan als een gemiddelde aardgascentrale in een uur produceert. Dus dan ben je goedkoper uit, als je die windturbines, accu's en extra leidingen niet plaatst en gewoon een bestaande aardgascentrale in de lucht houd.

En dat mag. Want die staan, net zoals kerncentrales, op de groene lijst van de EU.
Ik denk niet dat dat over het hoofd wordt gezien. Nou ja, het dichtdraaien van Groningen is hier natuurlijk ook een resultaat van en het goedkope gas uit Rusland. We zullen toch gewoon naar Nucleair moeten en alles wat we in Nederland en Duitsland kunnen starten moeten we gebruiken. Wind en Zon zijn leuk voor in de zomer maar in de Winter hebben we toch iets anders nodig.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')