abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212785386
Eneco-klanten met zonnepanelen gaan betalen voor de stroom die ze terugleveren aan het stroomnet. Nu zoveel consumenten zonnepanelen hebben, vindt Eneco het te duur worden.

Op dit moment krijgen Eneco-klanten nog een vergoeding per kilowattuur teruggeleverde stroom. Maar doordat steeds meer consumenten zonnepanelen hebben, rijzen volgens Eneco de terugleverkosten de pan uit.

Daarom gaan klanten vanaf komende zomer betalen per kilowattuur teruggeleverde stroom. Hoeveel ze precies moeten betalen, kan een woordvoerder van Eneco nog niet zeggen. Tot de invoering van het nieuwe systeem zijn nieuwe klanten met zonnepanelen 6 euro meer kwijt aan vaste maandelijkse kosten.

De terugleververgoeding gaat niet overboord, legt de woordvoerder uit: "Over de stroom die klanten jaarlijks meer terugleveren dan ze gebruiken, krijgen ze alsnog een vergoeding van 5 cent per kilowattuur." Dit was 9 cent per kilowattuur.

Een maand eerder besloot de politiek de salderingsregeling toch niet af te bouwen. Salderen houdt in dat consumenten met zonnepanelen hun opgewekte energie helemaal kunnen wegstrepen tegen hun verbruik. Dit betekent dat klanten hun opgewekte stroom op zonnige dagen, wanneer de stroom goedkoop is, kunnen inruilen voor stroom in de winter, als de inkoopprijs hoger is. "Dit levert ons als elektriciteitsbedrijf een kostenpost op", zegt de woordvoerder.

Daarnaast betaalden alle klanten mee aan teruggeleverde energie op momenten dat er stroom in overvloed is, dus ook de mensen zonder zonnepanelen. De nieuwe regeling moet bezitters van zonnepanelen stimuleren om de opgewekte stroom op piekmomenten direct te verbruiken. Dat voorkomt overbelasting van het stroomnet.

Onder meer Greenchoice en Vandebron gingen Eneco al voor met een verhoging van de kosten voor bezitters van zonnepanelen.

Ts.

Zo ken ik nederland weer
Inplaats van investeringen van energie opslag .
Laten we de gebruikers maar betalen.
Schijt aan alles en iedereen aangezien we een bedrijf zijn.
Politiek zal het lekker links laten liggen.
Aangezien een burger probleem vs bedrijf is.

Wel dit gaat alleen maar erger worden omdat steeds meer mensen energie gaan op wekken.
Zeker als je panelen nog uit gaan ook wegens overbelasting van het netwerk.
Extra betalen en niks kunnen leveren.
Lekker groen

Bronnen.

https://tweakers.net/nieu(...)ffing-berekenen.html

https://www.nu.nl/economi(...)eleverde-stroom.html

Mooiste is.

https://nieuws.eneco.nl/e(...)dpark-kabeljauwbeek/

Eneco gaat ook zonnepanelen bij plaatsen om stroom op te gaan wekken.
En aangezien bedrijft stroom levering altijd voorrang op het net heeft.
Blijven hun dus wel leveren terwijl particuliere bewoners hun panelen worden uit geschakeld..

Mooi toch?

Werking stroom netwerk

Tekst

https://www.vattenfall.nl(...)ektriciteitsnetwerk/

[ Bericht 8% gewijzigd door suijkerbuijk op 11-03-2024 14:51:11 ]
pi_212785433
_O-
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 14:27:36 #3
236264 crew  capricia
pi_212785724
Ik vraag me dan ook af of Eneco dan kan garanderen dat de netspanning niet verder oploopt en men gewoon kan blijven leveren.
Immers, je betaalt er voor om te leveren.

Al weet ik het antwoord wel.. :')
"People that use Fiat currency as a store of value.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212785744
Tijd dat de politiek gaan ingrijpen met een panelenboeteverbod.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  maandag 11 maart 2024 @ 14:30:40 #5
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212785762
Het ging toch om een beter klimaat?

Oh wacht het gaat toch om geld.
pi_212785967
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:30 schreef WheeledWarrior het volgende:
Het ging toch om een beter klimaat?

Oh wacht het gaat toch om geld.
Energiebedrijven zijn nog altijd geen liefdadigheids instellingen. Mij is ook onbekend in hoeverre er een staatssubsidie is t.a.v. de kosten die gemaakt worden door energiebedrijven om het stroomnet als een batterij te kunnen benutten, waar het feitelijk op neerkomt.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 14:56:13 #7
236264 crew  capricia
pi_212786019
Het is wel bizar dat het geld wat eerst gedeeltelijk ook naar de staat zou vloeien (bij het afschaffen van de salderingsregeling) nu bij de commerciële energiemaatschappijen terecht komt. En de staat alsnog op een andere manier deze misgelopen inkomsten moet zien op te halen. Waar we dus allemaal voor gaan betalen.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212786033
Wel verduurzamen hoor. Aan de zonnepanelen!

Doen mensen dat, worden ze gestraft :') Dit land.

En dan kan het stroomnetwerk het allemaal niet eens goed aan.

Ook enkel excuusjes hier (die bedrijven); die bedrijven harken goed geld binnen. Nog meer geld is blijkbaar toch belangrijker dan het klimaat.

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 14:58:05 ]
pi_212786079
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 13:52 schreef suijkerbuijk het volgende:
Mooiste is.

https://nieuws.eneco.nl/e(...)dpark-kabeljauwbeek/
die vlieger gaat niet helemaal op

Het probleem met zonnepanelen zit hem 'in de wijk' op het moment dat de zon fors schijnt wekken al die panelen meer stroom op dan er in de wijk nodig is, de trafo in de wijkcentrale kan dit wel deels opvangen en terug leveren naar het net, maar de capaciteit in de wijk is daar niet voldoende voor, de spanning loopt op en gaat over de treshhold van 253 volt heen waardoor zonnepaneelomvormers stoppen met terugleveren om problemen te voorkomen

zo'n zonnepark koppelen ze niet aan de 230volt kabels maar aan de 10Kvolt, of rechtstreeks het 400Kvolt netwerk op

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-03-2024 15:01:22 ]
pi_212786134
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:57 schreef AlwaysHappy het volgende:

Ook enkel excuusjes hier (die bedrijven); die bedrijven harken goed geld binnen. Nog meer geld is blijkbaar toch belangrijker dan het klimaat.
Gelukkig zijn er nogal wat energie aanbieders en is het overstappen ook niet erg lastig. Ik heb met veel tevredenheid een dynamisch contract en dat bevalt goed. Ik ben anticyclisch met stroom en gasverbruik, oftewel mijn stroom en gasverbruik zijn hoger in de zomer dan in de winter en dan is zo'n contract ideaal, regelmatig krijg ik geld toe op mijn verbruik in de zomer.
pi_212786145
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:00 schreef Ikbenookeenklant het volgende:

[..]
die vlieger gaat niet helemaal op

Het probleem met zonnepanelen zit hem 'in de wijk' op het moment dat de zon fors schijnt wekken al die panelen meer stroom op dan er in de wijk nodig is, de trafo in de wijkcentrale kan dit wel deels opvangen en terug leveren naar het net, maar de capaciteit in de wijk is daar niet voldoende voor, de spanning loopt op en gaat over de treshhold van 253 volt heen waardoor zonnepaneelomvormers stoppen met terugleveren om problemen te voorkomen

zo'n zonnepark koppelen ze niet aan de 230volt kabels maar aan de 10Kvolt, of rechtstreeks het 400Kvolt netwerk op
Probleem wat dit veroorzaakt is dat deze vaak op de midde stroom netwerk zit
Zie filmpje .
Daar word het uit gelegt .
De midde netwerk word gewoon ook overbelast er door.
Wat ook voor druk op de lage spanning komt te staan .
Die kan dan niet terug vloeien naar de midde spanningslijn.
pi_212786159
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:56 schreef capricia het volgende:
Het is wel bizar dat het geld wat eerst gedeeltelijk ook naar de staat zou vloeien (bij het afschaffen van de salderingsregeling) nu bij de commerciële energiemaatschappijen terecht komt. En de staat alsnog op een andere manier deze misgelopen inkomsten moet zien op te halen. Waar we dus allemaal voor gaan betalen.
Er werd ook beweerd dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen maar ik zie dan weer geen korting voor mensen zonder zonnepanelen, nu de tarieven voor zonnepaneelbezitters omhoog gaan.
  maandag 11 maart 2024 @ 15:09:42 #13
195276 S95Sedan
No, not really...
pi_212786201
Echt wat een bananenrepubliek hebben we toch, niet alleen knijpen ze je uit als je geen mogelijkheid hebt tot het plaatsen van panelen maar nu ook met dit.

Dit soort shit kunnen ze alleen hier verzinnen, betalen omdat je stroom opwekt. 8)7
pi_212786260
quote:
6s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:09 schreef S95Sedan het volgende:
Echt wat een bananenrepubliek hebben we toch, niet alleen knijpen ze je uit als je geen mogelijkheid hebt tot het plaatsen van panelen maar nu ook met dit.

Dit soort shit kunnen ze alleen hier verzinnen, betalen omdat je stroom opwekt. 8)7
Daarentegen, dynamische gebruikers krijgen betaald voor hun verbruik als er teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens, vorig jaar al eens meer dan 50 cent per Kwh verbruik betaald gekregen ^O^
pi_212786329
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:04 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Gelukkig zijn er nogal wat energie aanbieders en is het overstappen ook niet erg lastig. Ik heb met veel tevredenheid een dynamisch contract en dat bevalt goed. Ik ben anticyclisch met stroom en gasverbruik, oftewel mijn stroom en gasverbruik zijn hoger in de zomer dan in de winter en dan is zo'n contract ideaal, regelmatig krijg ik geld toe op mijn verbruik in de zomer.
Voordat je het weet doen alle aanbieders het gewoon, want ja, als ze het niet doen lopen ze geld mis t.o.v. de concurrentie.
  maandag 11 maart 2024 @ 15:21:35 #16
471559 Un_Chien_Andalou
Slicing up eyeballs
pi_212786378
goh 12 kW wegstoken in 12 uur... wat te doen wat te doen

:D
got me a movie, I want you to know
slicing up eyeballs, I want you to know
pi_212786406
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:13 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Daarentegen, dynamische gebruikers krijgen betaald voor hun verbruik als er teveel stroom wordt opgewekt door zonnepanelen en windmolens, vorig jaar al eens meer dan 50 cent per Kwh verbruik betaald gekregen ^O^
kWh

O-)
pi_212786416
Stro is ook duur tegenwoordig. De paardjes krijgen ook minder nu
-XOXO-
  maandag 11 maart 2024 @ 15:53:37 #19
335133 MichaelScott
fulltime CEO//parttime fluffer
pi_212786740
quote:
10s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:21 schreef Un_Chien_Andalou het volgende:
goh 12 kW wegstoken in 12 uur... wat te doen wat te doen

:D
Bitcoin minen
Op zaterdag 8 februari 2014 23:39 schreef Slaapscheet het volgende:
Oke, MichaelScott, je bent geweldig. :D
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 16:22:47 #20
236264 crew  capricia
pi_212787034
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 15:06 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Er werd ook beweerd dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen maar ik zie dan weer geen korting voor mensen zonder zonnepanelen, nu de tarieven voor zonnepaneelbezitters omhoog gaan.
Eens.
Je zou juist op die zomerse dagen gratis stroom geleverd moeten krijgen. Want er is veel te veel.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212787188
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens.
Je zou juist op die zomerse dagen gratis stroom geleverd moeten krijgen. Want er is veel te veel.
Daarom had nooit niet de nuts voorzieningen bedrijfsmatige moeten worden
Helaas was het een EU eis dat geen overheids steun of overheidsinstanties mag wezen .
Als je lid van de EU wilde worden.
Iets trouwens waar nederland als grondlegger van de EU mee eens was .

Helaas de waarheid is dat door de EU en hun bemoeienis met de overheid nu problemen zijn ontstaan.

Mark comfort noemen ze dat.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:44:43 #22
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787233
Waar

zijn

de

cijfers

van

tennet

live

hoeveel

kWh

gebruiken of verbruiken

transformatorhuisjes

wij

willen

werkelijke

data

van

de

netbeheerders
pi_212787242
quote:

[..]
Moet je beter kijken.
pi_212787271
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:22 schreef capricia het volgende:

[..]
Eens.
Neem een dynamisch contract.
pi_212787274
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:46 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Moet je beter kijken.
Ik heb nergens zien staan dat Eneco korting gaat geven aan mensen zonder zonnepanelen.
Waar stond dat vermeld?
  maandag 11 maart 2024 @ 16:52:30 #26
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787306
De energiemaatschappijen willen doen geloven dat zonnepanelen = onbalans. Dat is niet aangetoond.

Bovendien interesseren die energiemaatschappijen de onbalans ook niet; ze rekenen die kosten gewoon lekker door en gaan naar huis. Dat moet de overheid maar oplossen daar zijn zij niet voor.
pi_212787315
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik heb nergens zien staan dat Eneco korting gaat geven aan mensen zonder zonnepanelen.
Waar stond dat vermeld?
Essent doet dat in ieder geval wel. Tenzij ik het bericht heb gemist dat ze dit weer gecorrigeerd hebben

https://www.energievergel(...)troom%20terugleveren.

Edit: Ah, lijkt dus grotendeels gecorrigeerd te zijn

https://solarmagazine.nl/(...)ent-en-energiedirect

[ Bericht 14% gewijzigd door Stoorzendert op 11-03-2024 17:01:00 ]
“Weak or strong, clever or simple, we are all brothers.”
pi_212787325
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:49 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Waar stond dat vermeld?
Er zijn meerdere energiebedrijven dan Eneco.
Sommige bedrijven geven geen welkomstkorting wanneer je zonnepanelen hebt.
Sommige bedrijven rekenen lagere tarieven voor degene die niet terugleveren.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:54:36 #29
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787327
Wat je dus nu gaat zien is dat mensen met zonnepanelen gewoon hun extra kWhtjes gaan affakkelen. :)
pi_212787351
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:54 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Er zijn meerdere energiebedrijven dan Eneco.
Ik had het over Eneco, waar het artikel over gaat.
pi_212787356
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:52 schreef xzaz het volgende:
De energiemaatschappijen willen doen geloven dat zonnepanelen = onbalans. Dat is niet aangetoond.

Er is wel degelijk onbalans, vooral in de zomer als er veel zon is en er ook nog eens behoorlijke windkracht is. Als ze je flink gaan betalen om stroom te gaan verbruiken, vind ik dat wel degelijk een bewijs voor onbalans.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:57:53 #32
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787363
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:57 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Er is wel degelijk onbalans, vooral in de zomer als er veel zon is en er ook nog eens behoorlijke windkracht is. Als ze je flink gaan betalen om stroom te gaan verbruiken vind ik dat wel degelijk een bewijs voor onbalans.
Dat zeg ik ook niet
pi_212787369
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:54 schreef xzaz het volgende:
Wat je dus nu gaat zien is dat mensen met zonnepanelen gewoon hun extra kWhtjes gaan affakkelen. :)
Ik krijg vanaf mei nog 5 cent per kWh overschot, dus dat ga ik inderdaad affakkelen met wat meer distributed computing (onderzoek naar ziekten met Folding@home en DENIS@home) zodat ik niets terug lever en 100% saldeer.
  maandag 11 maart 2024 @ 16:59:53 #34
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787388
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik krijg vanaf mei nog 5 cent per kWh overschot, dus dat ga ik inderdaad affakkelen met wat meer distributed computing (onderzoek naar ziekten met Folding@home en DENIS@home) zodat ik niets terug lever en 100% saldeer.
Ik zet buiten met Home Assistant gewoon de kachel aan :)
pi_212787406
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:59 schreef xzaz het volgende:

[..]
Ik zet buiten met Home Assistant gewoon de kachel aan :)
M'n PHEV laden helpt ook maar die heeft maar een 10,8kWh accu dus dat zit zo vol.
Maar alle beetjes helpen.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:03:53 #36
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787427
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:02 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
M'n PHEV laden helpt ook maar die heeft maar een 10,8kWh accu dus dat zit zo vol.
Maar alle beetjes helpen.
Wacht maar totdat ze kosten gaan rekenen over het meer dan (a) 2000 watt afnemen op 1 Fase.
pi_212787429
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:56 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Ik had het over Eneco, waar het artikel over gaat.
Bij Eneco krijg je 290¤ welkomstkorting als je geen zonnepanelen hebt.
Beter kijken!
  maandag 11 maart 2024 @ 17:04:25 #38
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787434
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Beter kijken!
Life hack:

Gewoon het vinkje niet aanzetten :)
pi_212787477
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:04 schreef xzaz het volgende:

[..]
Life hack:

Gewoon het vinkje niet aanzetten :)
Je kan ook de aansluiting op het energienet laten verwijderen, je hebt immers zonnepanelen ;)
pi_212787483
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:04 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Beter kijken!
Oh, je hebt het niet over het nieuwsartikel.

Is die welkomstkorting omhoog gegaan dan?
pi_212787499
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:07 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Oh, je hebt het niet over het nieuwsartikel.

Is die welkomstkorting omhoog gegaan dan?
Hou je niet van de domme en durf je ongelijk eens toe te geven.
pi_212787501
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:03 schreef xzaz het volgende:

[..]
Wacht maar totdat ze kosten gaan rekenen over het meer dan (a) 2000 watt afnemen op 1 Fase.
Dan zet ik een 3-fase thuisaccu neer van 50kWh.
pi_212787530
Geen probleem met een extra doorbelasting naar zonnepaneelhouders. Als je heel eerlijk kijkt naar de salderingsregeling geeft dit vooral een saldering tussen zomer en winter. Eigenlijk zorgt het er vooral voor dat er een flinke capaciteit aan productiemogelijkheden nodig is, die alleen in bepaalde situaties moet worden ingezet en dus niet een normaal economisch leven vormen.

Wat ik eigenlijk nog niet snap als kleine consumentgebruiker, ik heb nog zo'n klassiek dag/nacht tarief waarbij het voor mij duur is om zeg om 12.00 uur s middags stroom te gebruiken, terwijl dat qua belasting op het netwerk een prima tijdstip zou zijn? De echte piek ligt toch rond etenstijd in de avond?
pi_212787542
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:10 schreef snabbi het volgende:
Geen probleem met een extra doorbelasting naar zonnepaneelhouders. Als je heel eerlijk kijkt naar de salderingsregeling geeft dit vooral een saldering tussen zomer en winter. Eigenlijk zorgt het er vooral voor dat er een flinke capaciteit aan productiemogelijkheden nodig is, die alleen in bepaalde situaties moet worden ingezet en dus niet een normaal economisch leven vormen.

Wat ik eigenlijk nog niet snap als kleine consumentgebruiker, ik heb nog zo'n klassiek dag/nacht tarief waarbij het voor mij duur is om zeg om 12.00 uur s middags stroom te gebruiken, terwijl dat qua belasting op het netwerk een prima tijdstip zou zijn? De echte piek ligt toch rond etenstijd in de avond?
Mogelijk gaat dat daltarief ook wel op de schop.
GreenChoice rekent overdag al een lager stroomtarief omdat er dan meer opwekking van zonnestroom is, bijvoorbeeld.
pi_212787592
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:11 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Mogelijk gaat dat daltarief ook wel op de schop.
GreenChoice rekent overdag al een lager stroomtarief omdat er dan meer opwekking van zonnestroom is, bijvoorbeeld.
het zou kunnen dat ze dat gaan aanpassen en dat is dus eigenlijk wat ik nu nog niet snap - dat daar niet op ingezet wordt. Ik snap best dat er al dynamische mogelijkheden zijn die zo werken, maar bij mij is het dus nog steeds dagtarief van 7.00-23.00 en nachttarief op de andere tijdstippen, in het weekend en op feestdagen.
pi_212787597
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:08 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Hou je niet van de domme en durf je ongelijk eens toe te geven.
Een compensatie met een zelfde welkomstkorting als voorheen is geen extra korting.
Dus daarom de vraag: is de welkomstkorting voor mensen zonder zonnepanelen omhoog gegaan?
Lijkt me een redelijke vraag.

Mensen met zonnepanelen zijn wel extra benadeeld doordat ze géén korting meer krijgen, dat lijkt me evident.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:17:24 #47
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787606
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:10 schreef snabbi het volgende:
Salderen heeft niks te maken met onbalans. Haal je het salderen weg is er nog steeds onbalans.
quote:
Er is zoveel raar en gek op dit moment. Dat een bedrijf zoals ANWB energiemaatschappij kan spelen zegt mij geneog.
pi_212787630
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:17 schreef xzaz het volgende:

[..]
Salderen heeft niks te maken met onbalans. Haal je het salderen weg is er nog steeds onbalans.
[..]
Mwa, salderen geeft een extra financiële prikkel die activiteiten die zorgen voor onbalans te vergroten.
Edit:
Dus lees dat salderen er eigenlijk voor zorgt dat je meer capaciteit op je dak legt dan je zelf overdag gebruikt, omdat die extra productie toch wel later verrekent wordt met wanneer je weer van het net moet afnemen.
pi_212787659
Moet je rekenen, er zijn 2,6 miljoen huishoudens met zonnepanelen, dat is bijna 1 op de 3 huishoudens.

- ze kunnen geen langdurend energiecontract meer afsluiten
- ze krijgen geen welkomstkorting meer bij overstap
- ze betalen hogere kosten

En daarmee wil men dan zonnepanelen op daken stimuleren.

Ondertussen openen diezelfde energiebedrijven wel hun eigen zonneparken.
pi_212787669
En dan nog zeggen velen dat er geen pact is tussen op winst/geld beluste bedrijven.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:22:52 #51
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787689
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:18 schreef snabbi het volgende:

[..]
Mwa, salderen geeft een extra financiële prikkel die activiteiten die zorgen voor onbalans te vergroten.
Nee; onbalans herstellen ze gewoon; wat ze ook kunnen doen is de voltage hoger laten komen dan 250v zodat de omvormers uitgeschakeld worden.

Bovendien is er 0,0 inzicht waar dat onbelans zich voordoet; het kan best zo zijn dat alle stroom bij jouw in de wijk gewoon netjes direct wordt gebruikt door 1 fabriek. Het is allemaal vaag; niemand weet precies wat de kosten zijn.
pi_212787692
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:16 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Een compensatie met een zelfde welkomstkorting als voorheen is geen extra korting.
Dus daarom de vraag: is de welkomstkorting voor mensen zonder zonnepanelen omhoog gegaan?
Lijkt me een redelijke vraag.

Mensen met zonnepanelen zijn wel extra benadeeld doordat ze géén korting meer krijgen, dat lijkt me evident.
Je hebt tijden geen nieuwe contracten kunnen afsluiten.
Er zijn tijden lang geen welkomstkortingen gegeven.
En of je het korting of meer betalen noemt is lood om oud ijzer

Mensen met zonnepanelen zijn wel extra bevoordeeld doordat ze gebruik maken van de salderingsregeling, dat lijkt me evident.
pi_212787696
quote:
Omdat dat zonder dynamisch contract ondoenlijk wordt, dat is ook een beetje de basis van dit hele probleem.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 11 maart 2024 @ 17:24:52 #54
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787720
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:23 schreef Klepper272 het volgende:
Mensen met zonnepanelen zijn wel extra bevoordeeld doordat ze gebruik maken van de salderingsregeling, dat lijkt me evident.
Mensen zonder panelen kunnen ook gebruik maken in de zomer van gratis stroom. Bovendien gelden dit soort belastingmaatregelen altijd maar voor een bepaalde groep.

Bovendien is ook bijna niemand tegen het afschaffen van de salderingsregeling maar dan moet er wel een eerlijke prijs voor stroom worden betaalt.
pi_212787725
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:23 schreef nostra het volgende:

[..]
Omdat dat zonder dynamisch contract ondoenlijk wordt, dat is ook een beetje de basis van dit hele probleem.
Als je in staat bent om "kosten door te berekenen" en daarbij als argument gebruikt dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen, dan zouden die toch ook korting moeten krijgen.

Anders ben je gewoon geld aan het schrapen, helemaal als je zonder schaamte zelf nieuwe zonneparken opent.

Maar dat is mijn bescheiden mening ;)
pi_212787750
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:20 schreef TheFreshPrince het volgende:
Moet je rekenen, er zijn 2,6 miljoen huishoudens met zonnepanelen, dat is bijna 1 op de 3 huishoudens.

- ze kunnen geen langdurend energiecontract meer afsluiten
- ze krijgen geen welkomstkorting meer bij overstap
- ze betalen hogere kosten

En daarmee wil men dan zonnepanelen op daken stimuleren.

Ondertussen openen diezelfde energiebedrijven wel hun eigen zonneparken.
Tja, misschien was die wiebelstroom misschien wel niet een zo goed idee :7
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:27:33 #57
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787757
Ook niet vergeten dat mensen met panelen deze zelf ook gewoon hebben betaald en hiervan uit zijn gegaan van een terugverdientijd van a 7 - 8 jaar; met de nieuwe kosten en het verwijderen van de salderingsregeling wordt dit opeens veel langer.
pi_212787761
Bedrijven willen gewoon niet investeren in een grotere capaciteit op het stroomnetwerk. Dus gaan ze boetes uitdelen. Dat is feitelijk wat er nu gebeurt. De overheid zou moeten ingrijpen.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  maandag 11 maart 2024 @ 17:29:09 #59
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787771
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:27 schreef NgInE het volgende:
Bedrijven willen gewoon niet investeren in een grotere capaciteit op het stroomnetwerk. Dus gaan ze boetes uitdelen. Dat is feitelijk wat er nu gebeurt. De overheid zou moeten ingrijpen.
Hou op; energiemaatschappijen interesseert het 0,0% hoe het net in elkaar zit. En terecht die willen gewoon inkopen en verkopen en daar winst op maken. Alle kosten die ze extra krijgen schuiven ze gewoon door.

Netbeheerders daarintegen lopen al 30 jaar te zeiken maar ze voeren uiteindelijk geen flikker uit.
pi_212787775
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:24 schreef xzaz het volgende:

[..]
Mensen zonder panelen kunnen ook gebruik maken in de zomer van gratis stroom. Bovendien gelden dit soort belastingmaatregelen altijd maar voor een bepaalde groep.

Bovendien is ook bijna niemand tegen het afschaffen van de salderingsregeling maar dan moet er wel een eerlijke prijs voor stroom worden betaalt.
Nee hoor, energiebedrijven kopen die energie veel liever op de internationale energie markt dan duur te salderen.
pi_212787804
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:25 schreef TheFreshPrince het volgende:
Als je in staat bent om "kosten door te berekenen" en daarbij als argument gebruikt dat mensen zonder zonnepanelen meebetalen, dan zouden die toch ook korting moeten krijgen.
Ik neem aan dat ze bedoelen dat als zij terug moeten kopen tegen zeg 10 cent terwijl ze op dat uur het weg kunnen zetten tegen 3 cent (of zelfs moeten betalen om het kwijt te kunnen), de mensen met een vast tarief dat verlies indirect moeten vergoeden door een hoger vast tarief. Dat vaste tarief zou dan inderdaad wel verlaagd kunnen worden, al weten jij en ik dat dat nooit voor de volle 100% zal gebeuren. En hoe je het ook wendt of keert geef je de mensen met een vast tarief geen enkele incentive om op dalmomenten te gebruiken, althans de ouderwetse dalmomenten (nacht en weekend) zijn niet meer de huidige.
When government - in pursuit of good intentions - tries to rearrange the economy, legislate morality, or help special interests, the cost come in inefficiency, lack of motivation, and loss of freedom. Government should be a referee, not an active player.
Hey, my girl, why don't you just let it flow?
  maandag 11 maart 2024 @ 17:32:36 #62
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787816
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:29 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Nee hoor, energiebedrijven kopen die energie veel liever op de internationale energie markt dan duur te salderen.
Natuurlijk; dat kost ze geld en daar komen ze niet onderuit omdat het een regeling is die ze is opgelegd.
pi_212787836
Wat ik niet begrijp, is hoe dit soort plannetjes samen kunnen gaan met de nog steeds bestaande salderingsregeling. Dit is daar toch hardstikke strijdig mee?
Ik ben een kl ⭕⭕n van deze user
  maandag 11 maart 2024 @ 17:36:37 #64
250282 fluitbekzeenaald2.0
Oi u luzi chervona kalyna
pi_212787862
Iedereen stimuleren om aan de zonnepanelen te gaan, hele weilanden door heel Nederland ermee volgooien, en dan klagen dat er teveel zonne-energie wordt opgewekt en afschuiven op de consument _O_
Fluitbekzeenaalden zijn verwant aan de zeenaalden, de zeepaardjes en de trompetzeenaalden.
Van die laatste groep onderscheiden ze zich door de draadvormige verlenging van de middelste staartvinstralen (die bij de trompetzeenaalden ontbreken).
pi_212787870
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:27 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Tja, misschien was die wiebelstroom misschien wel niet een zo goed idee :7
Beter ten halve gekeerd dan ten hele gedwaald.
We weten je motivatie, dit is jouw natte droom.
Geniet er van.

M'n energielasten zijn nog steeds minder dan ¤0 per maand.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:37:51 #66
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787878
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:34 schreef recursief het volgende:
Wat ik niet begrijp, is hoe dit soort plannetjes samen kunnen gaan met de nog steeds bestaande salderingsregeling. Dit is daar toch hardstikke strijdig mee?
Omdat salderen niks te maken heeft met de onbalans , onbalans is er al zo'n 20 jaar. We zijn steeds meer apparaten gaan gebruiken die meer en meer watts uit de muur trekken. Nu met auto's warmtepompen ed wordt dat alleen maar meer. De zonnepanelen / wind zorgen voor de andere kant van de balans.

Tennet doet gewoon kosten doorrekenen maar niemand neemt verantwoordelijkheid.
pi_212787895
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:37 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
We weten je motivatie, dit is jouw natte droom.
Geniet er van.

M'n energielasten zijn nog steeds minder dan ¤0 per maand.
Wel weer kut dat je geen welkomstkorting krijgt. 8-)
pi_212787909
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:31 schreef nostra het volgende:

[..]
Ik neem aan dat ze bedoelen dat als zij terug moeten kopen tegen zeg 10 cent terwijl ze op dat uur het weg kunnen zetten tegen 3 cent (of zelfs moeten betalen om het kwijt te kunnen), de mensen met een vast tarief dat verlies indirect moeten vergoeden door een hoger vast tarief. Dat vaste tarief zou dan inderdaad wel verlaagd kunnen worden, al weten jij en ik dat dat nooit voor de volle 100% zal gebeuren. En hoe je het ook wendt of keert geef je de mensen met een vast tarief geen enkele incentive om op dalmomenten te gebruiken, althans de ouderwetse dalmomenten (nacht en weekend) zijn niet meer de huidige.
Het is gecompliceerd, dat besef ik.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat er nu nog mensen staan te springen om panelen te laten leggen met al deze onzekerheid.

Er moet weer wat zekerheid komen, nu is het een "wild west" van allerlei maatregelen en weet je als (potentieel) zonnepaneelbezitter niet waar je aan toe bent.

Ze kunnen in Den Haag ook zeggen "we willen geen panelen meer op daken", maar dat moeten ze dan gewoon uitspreken. Dan kan ik m'n panelen verwijderen en laten recyclen.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:39:59 #69
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787913
Overigens nogmaals: er zijn alleen maar macro cijfers over de onbalans er is geen enkele cijfer bekend hoeveel 1 huishouden of 1 wijk of 1 provincie of 1 regio nou precies op dit moment bijdraagt aan balans of onbalans.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:40:56 #70
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212787928
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:39 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Het is gecompliceerd, dat besef ik.

Hoe dan ook kan ik me niet voorstellen dat er nu nog mensen staan te springen om panelen te laten leggen met al deze onzekerheid.
https://nos.nl/artikel/25(...)esluit-over-salderen
pi_212788038
quote:
Dat las ik.

Maar nu er allemaal boetetarieven komen op terug leveren en lagere vergoedingen voor overschot, vraag ik me af of dat doorzet.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:48:16 #72
256935 xzaz
McBacon to the rescue!
pi_212788043
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:48 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Dat las ik.

Maar nu er allemaal boetetarieven komen op terug leveren en lagere vergoedingen voor overschot, vraag ik me af of dat doorzet.
Ah ja true
pi_212788081
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:39 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Wel weer kut dat je geen welkomstkorting krijgt. 8-)
Als je kan genieten van het financieel leed van anderen, ofwel 2,6 miljoen huishoudens, dan zegt dat vooral wat over je karakter.

Voor mij bevestigt het iets over je karakter.

Ik zet je weer op m'n blokkeerlijst, dan kunnen we toekomstig geneuzel voorkomen.
Het ga je goed.
  maandag 11 maart 2024 @ 17:52:28 #74
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212788105
Ik verwacht dat op een gegeven moment helemaal geen vaste contracten worden aangeboden. Alleen dynamische.
Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212788183
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:51 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Als je kan genieten van het financieel leed van anderen, ofwel 2,6 miljoen huishoudens, dan zegt dat vooral wat over je karakter.

Voor mij bevestigt het iets over je karakter.
Ga toch fietsen met je financieel leed.
Dat het financieel leed van de andere 5.7 miljoen huishoudens je niets kan schelen zegt genoeg over jou.
Verder ben ik er wel klaar mee met alles in het persoonlijke te trekken.
pi_212788332
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:52 schreef ACT-F het volgende:
Ik verwacht dat op een gegeven moment helemaal geen vaste contracten worden aangeboden. Alleen dynamische.
Dat kunnen vermoedelijk nogal wat huishoudens zich niet permitteren, je moet flinke tegenvallers kunnen opvangen en als je weinig tot geen reserves hebt als spaargeld is het geen aanrader.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 18:15:57 #77
236264 crew  capricia
pi_212788403
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:49 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Neem een dynamisch contract.
Nee. Heb een vast contract voor drie jaar met zonnepanelen bij Eneco. Zonder extra kosten. :P

Deze ellende gaat bij mij pas over tweeëneenhalf jaar spelen.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Spellchecker maandag 11 maart 2024 @ 18:40:30 #78
197773 crew  maily
Mevrouwtje oeps/B.U.2022 :P
pi_212788602
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:15 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Heb een vast contract voor drie jaar met zonnepanelen bij Eneco. Zonder extra kosten. :P

Deze ellende gaat bij mij pas over tweeëneenhalf jaar spelen.
Waarom pas over 2,5 jaar? :@
pi_212788704
Zelf heb ik deze shit niet .

Gebruik zonnepanelen en accu's
Alleen de winter heb ik walstroom nodig .
Voor de koelkasten en kachel

Maar goed met 150ah accu kan ik maar 5 dagen een koelkast aansturen zonder zonlicht. (40watt koelkast)
En wat led verlichting.
Dat is dus ongeveer 1800kwh wat in zo accu zit. (+/-)
Natuurlijk trek je deze niet leeg en doe je het al bij laden.

De accu lader is ongeveer 96% effectief.
Houd in dat het ongeveer 100watt 230volt naar 96watt de accu in gaat als opslag .

Ik haal met de zonnepanelen ongeveer 1120kwh op 5 uur licht de rest is bonus.
  maandag 11 maart 2024 @ 19:00:30 #80
39474 FF
.o0O(ik typo dus ik ...)
pi_212788888
Het is grappig dat ze willen dat je overdag je opgewekte stroom verbruikt.
Je zal toch maar overdag werken. Je kan de meeste apparatuur (wasmachine, wasdroger, vaatwasser) maar 1x gebruiken overdag. Als er niemand thuis is kan het niet uitgeruimd worden.
pi_212788928
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:00 schreef FF het volgende:
Je zal toch maar overdag werken. Je kan de meeste apparatuur (wasmachine, wasdroger, vaatwasser) maar 1x gebruiken overdag. Als er niemand thuis is kan het niet uitgeruimd worden.
Je mag het ook opslaan in een accu.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 19:18:05 #82
236264 crew  capricia
pi_212789071
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 18:40 schreef maily het volgende:

[..]
Waarom pas over 2,5 jaar? :@
Omdat het contract inmiddels al een half jaar loopt. Van de drie jaar.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212789638
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:00 schreef FF het volgende:
Erger.

Kijk even naar je inboedel verzekering.
Denk niet dat je verzekerd bent als je van thuis bent en je droger staat in de fik.
pi_212789680
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:03 schreef Klepper272 het volgende:

[..]
Je mag het ook opslaan in een accu.
Is niet betaalt baar voor de normale mens.
Wel voor de mensen die dik geld verdienen.
Die krijgen dan lekker subsidie er bij.
En de dag dat het weer betaalbaar word voor de gewone slachtoffers.
Dan betaal je wel op eens energie opslag per kWh .
De overheid zal vast wel weer iets verzinnen .

Daarom is het ook cirkel dat blijft herhalen.
pi_212789842
quote:
7s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:57 schreef AlwaysHappy het volgende:

Ja we moeten allemaal verduurzamen inderdaad en de zonnepanelen worden gesubsidieerd. Alleen waarom moeten commerciële bedrijven de kosten dragen? Waarom moet een Essent of een Nuon de kosten dragen terwijl dit dus bij de overheid hoort?

De overheid bepaalt dat klanten hun stroom kunnen salderen en de bedrijven mogen de kosten dragen. Inderdaad: dit land :')
pi_212790370
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:29 schreef xzaz het volgende:

[..]
Hou op; energiemaatschappijen interesseert het 0,0% hoe het net in elkaar zit. En terecht die willen gewoon inkopen en verkopen en daar winst op maken. Alle kosten die ze extra krijgen schuiven ze gewoon door.

Netbeheerders daarintegen lopen al 30 jaar te zeiken maar ze voeren uiteindelijk geen flikker uit.
De schuld op de consument schuiven is ook niet eerlijk. De politiek moet dit gaan oplossen. Ik weet zeker dat Premier Wilders een goed uitgedacht plan van aanpak heeft betreft deze casus.
Hoeveel jonko's moeten we smoken, voordat we vrij zijn, van dit regime?
  Spellchecker maandag 11 maart 2024 @ 20:37:40 #87
197773 crew  maily
pi_212790600
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 19:18 schreef capricia het volgende:

[..]
Omdat het contract inmiddels al een half jaar loopt. Van de drie jaar.
Heb jij de panelen ook van Eneco?
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 20:41:07 #88
236264 crew  capricia
pi_212790670
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:37 schreef maily het volgende:

[..]
Heb jij de panelen ook van Eneco?
Nee. Die heb ik zelf laten leggen afgelopen zomer.

Met een vast contract spelen deze wijzigingen (nog) niet.
There is a name for it:
We call them Poor"
  Spellchecker maandag 11 maart 2024 @ 20:41:51 #89
197773 crew  maily
pi_212790688
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:41 schreef capricia het volgende:

[..]
Nee. Die heb ik zelf laten leggen afgelopen zomer.
Dan boffen wij net zoveel als jij :P *O*
  maandag 11 maart 2024 @ 20:42:14 #90
344884 monkyyy
Myers-Briggs: INTJ
pi_212790697
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 16:58 schreef TheFreshPrince het volgende:

[..]
Nobel doel.

Ik zet de airco boven op max koelen en die beneden op max verwarmen en laat het ze uitvechten. ^O^
You can learn anything, the secret lies in discipline.
"What the mind can conceive and believe, it can achieve"
You will make mistakes. Forgive yourself. Move on. Start rebuilding.
  Moderator maandag 11 maart 2024 @ 20:43:13 #91
236264 crew  capricia
pi_212790716
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 20:41 schreef maily het volgende:

[..]
Dan boffen wij net zoveel als jij :P *O*
Haha!!
Ja. En de wijzigingen gaan nu overal zo hard. Dat ik over tweeëneenhalf jaar wel eens ga kijken hoe het er dan voorstaat.
There is a name for it:
We call them Poor"
pi_212791404
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 14:27 schreef capricia het volgende:
Ik vraag me dan ook af of Eneco dan kan garanderen dat de netspanning niet verder oploopt en men gewoon kan blijven leveren.
Immers, je betaalt er voor om te leveren.

Al weet ik het antwoord wel.. :')
Het zijn niet de leveranciers maar de overheid die de capaciteit al op orde had moeten plannen toen de hele rollout van de huidige markt met volledige stimulering op weinig elektraverbruik en teruglevering op de ontwerptafel lag. Meer opslag had op het doorberekende lijstje gemogen.

Nu staan ze 10 jaar achter en is er geen technische quickfix. De ACM (Authoriteit Consument en Markt) is als toezichthouder degene die vervolgens van bovenaf de energieleveranciers dwingt naar eigen inzicht ad-hoc maatregelen te treffen links of rechtsom.

Welke regering heeft er eigenlijk ooit de tekentafel in bezit gehad en het startschot hiervoor gegeven?

Die mogen we "bedanken"
pi_212791428
Ik moet aan het eind van het jaar afscheid nemen van mijn vaste contract met nog lage prijzen (die ondanks vast contract toch met 25% gestegen zijn door verhoging van belastingen), maar heb ondertussen geen idee meer waar ik heen moet.

Met deze onzekerheid ga ik in ieder geval zeker geen volledige warmtepomp nemen. Dat wordt dus een combi houtstook en gas, heel misschien nog een hybride warmtepomp, maar met de alsmaar zakkende gasprijs is er nog niet echt een reden toe om snel te handelen. Ik wacht maar af op meer info hoe de zaak zich ontwikkelt.

Ik was tegen de doorzetting van de salderingsregeling omdat het dan duidelijk was dat zonnepaneelbezitters klem kwamen te zitten, maar vraag me ook af mocht die ergens in de toekomst verdwijnen of dan al deze nadelige zaken ook weer worden teruggedraaid.
Waarheid is datgene dat, als je er niet meer in gelooft, tòch blijft bestaan.
pi_212791454
Zonnepanelen uit en windmolen aan. Voor 4k heb je stroom in de piek uren gratis.
pi_212791611
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:28 schreef Chadi het volgende:
Zonnepanelen uit en windmolen aan. Voor 4k heb je stroom in de piek uren gratis.
Bedoel je die "nieuwe" 'verticale windmolens'? zoals ik begreep dat ze heten.

Wat het met die teruglevering met zonnepalen is. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je het meeste opmaakt. Dan lever je niets terug. Het idee van de saldering is nooit ontworpen om er meer voordeel uit te oogsten dan noodzakelijk
pi_212791724
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:37 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Bedoel je die "nieuwe" 'verticale windmolens'? zoals ik begreep dat ze heten.

Wat het met die teruglevering met zonnepalen is. Je moet er eigenlijk voor zorgen dat je het meeste opmaakt. Dan lever je niets terug. Het idee van de saldering is nooit ontworpen om er meer voordeel uit te oogsten dan noodzakelijk
Ja die verticale dingen. Ook als er geen zon is, willen ze wel werken.
pi_212791839
quote:
3s.gif Op maandag 11 maart 2024 17:27 schreef NgInE het volgende:
Volgens mij staan stroomnet bedrijven en energiebedrijven juist los van elkaar om belangenverstrengeling te voorkomen. Voor zover ik het nu kan beoordelen legt de overheid de saldering op aan energiebedrijven zonder de kosten die daardoor ontstaan, in ieder geval deels te compenseren. Het moge duidelijk zijn dat er kosten zijn verbonden aan het gebruik van het stroomnet als batterij die de seizoensinvloeden moet overbruggen. Als je in de zomer negatieve stroomprijzen hebt, die je vervolgens in de donkere maanden moet compenseren met dure stroom is dat een verliesmodel, geen winstmodel.
pi_212792080
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:44 schreef Chadi het volgende:

[..]
Ja die verticale dingen. Ook als er geen zon is, willen ze wel werken.
Valt blijkbaar tegen.
Ben er zelf naar aan het kijken.
Maar de output is niet zo geweldige.
Ze moeten toch hoog geplaats worden wil.je optimaal gebruik van maken.

Elke geval die ik bedoelt zijn voor dc en leveren voor 12/24 volt systeem .

Modellen.

https://de-draaimolen.com/onze-wind-generators/

Ervaringen.

https://vandebron.nl/blog/kleine-windmolen-voor-thuis

Proef draai bij een gemeente.
Let op link is een pdf .

https://www.google.com/ur(...)VH5la6HiIKu65HgZ31UT
pi_212792182
quote:
0s.gif Op maandag 11 maart 2024 21:51 schreef Digi2 het volgende:

[..]
Volgens mij staan stroomnet bedrijven en energiebedrijven juist los van elkaar om belangenverstrengeling te voorkomen. Voor zover ik het nu kan beoordelen legt de overheid de saldering op aan energiebedrijven zonder de kosten die daardoor ontstaan, in ieder geval deels te compenseren. Het moge duidelijk zijn dat er kosten zijn verbonden aan het gebruik van het stroomnet als batterij die de seizoensinvloeden moet overbruggen. Als je in de zomer negatieve stroomprijzen hebt, die je vervolgens in de donkere maanden moet compenseren met dure stroom is dat een verliesmodel, geen winstmodel.
Netbeheerder en leverancier waren vroeger één orgaan en zijn in vele landen nog steeds één en bij water en warmteproducten bestaat het hier nog dat degene die 'm plaatst ook de afrekening doet.

Het is allemaal uit de wil tot marktwerking ontstaan. Ik weet zo niet wanneer de eerste relais-meters er waren (die terugloopdingen), maar het begon ooit echt in de kleine marges. De aardverschuiving in dat iedereen aan de panelen ging kwam pas veel later in de tijd.

Ik hoop overigens niet dat warmte en water ook die kanten opgaan. Die illusie van keuze heeft ook zn keerzijdes.
pi_212792433
quote:
1s.gif Op maandag 11 maart 2024 22:13 schreef Beathoven het volgende:

[..]
Ik hoop overigens niet dat warmte en water ook die kanten opgaan. Die illusie van keuze heeft ook zn keerzijdes.
Het aardgas wordt uitgefaseerd dus warmte wordt steeds meer d.m.v. stroom opgewekt, zoals bijv met warmtepompen of infra-rood panelen. De prijs van watergebruik vind ik (nog) meevallen, ik betaal 6 euro per maand aan Vitens.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')