SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Dat lijkt me nogal een understatementquote:
Ik hou wel een slag om de arm over de levertermijn. Het kan natuurlijk net zo goed een veel te optimistische schatting zijn.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:39 schreef Delenlill het volgende:
Eindelijk wat goed nieuws over shells. Al is het lang niet genoeg. Het is een goede start.
Kijk, dat zijn aantallen waar ze wat aan hebben.quote:
Dat is zo. En met 10.000-15.000 shells per dag afschieten zijn ze er ook zo weer door heen. Dus zullen ze iets voorzichtiger moeten doen zodat ze het over een langere periode kunnen uitspreiden. Maar het is stukken beter dan de situatie nu. En ik ben benieuwd waar die shells opeens vandaag getoverd worden. Want waren die dan niet eerder ook al beschikbaar?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik hou wel een slag om de arm over de levertermijn. Het kan natuurlijk net zo goed een veel te optimistische schatting zijn.
Hopelijk gaan we als Nederland ook granaten financierenquote:
Financial Timesquote:Why Nato members are sounding the alarm on Russia’s aggressive posture
Western defence figures warn of Moscow’s capabilities and heightened threat beyond Ukraine
New assessments of Russia’s military capabilities and its threats to Nato’s security have led to a rising drumbeat of warnings from western governments and pressure to invest more heavily in defence.
“We are living in truly dangerous times [and] at a point when large-scale conflict is more likely than it has been in recent history,” said a British military intelligence official.
Russia’s bellicose “intent is still there”, said a second UK defence official. “Its land forces have been degraded in Ukraine, but its air force and navy are largely intact, and Russia is still a major nuclear power.”
That warning hangs over the Munich Security Conference which starts on Friday, an annual gathering of security, military and intelligence officials and experts that provides a snapshot of the global defence picture at a time of record instability.
One reason for western officials’ alarm is Russia’s revival of its industrial defence machine over the past year, which took place at a speed many in the west had thought impossible.
Russia churned out 4mn artillery shells and several hundred tanks during the year. It will recruit another 400,000 men this year without resorting to full-scale mobilisation, Ukrainian officials forecast.
At the same time, Nato’s own future has been cast into doubt by the prospect of Donald Trump’s return to the White House. Trump last weekend said he would “encourage” Russia to attack any Nato member that failed to reach the alliance’s target of defence spending of 2 per cent of gross domestic product.
European Nato member states have increased their defence spending by about a third over the past decade, with some countries increasing their spending significantly since Russia’s full-scale invasion of Ukraine in February 2022.
While Russia’s army is heavily deployed in Ukraine and has suffered huge losses during two years of conflict, most western officials expect it would be able to reconstitute its forces within five to six years.
“We know that adversaries are always looking at new ways to conduct war,” UK defence secretary Grant Shapps told reporters on Thursday. “That’s why we need to be on our mettle. That’s why we need to be ready.”
Other western defence officials in recent weeks have issued an unprecedented number of public warnings of the possibility of a broader conflict in Europe with a more confident and rearmed Russia.
Denmark’s defence minister Troels Lund Poulsen last week said Russia could test Nato’s mutual defence clause “within a three to five-year period”. That followed similar warnings from colleagues from Sweden, the UK, Romania, Germany and senior officials at Nato itself since the start of the year.
“We’re going to have to get used to the idea that it’s realistic that [Russian President Vladimir] Putin will [attack a Nato country within 5-8 years],” said Marie-Agnes Strack-Zimmermann, chair of the Bundestag defence committee. “The man is driven by a kind of imperialism we never believed could exist in the 21st century.”
“It is a credible threat, and we need to be prepared for that,” said one senior Nato diplomat of the warnings of a potential Russian attack on an alliance member. “I do not find such predictions fantasy . . . We do not have the luxury to think that Russia would stop in Ukraine.”
One senior European official went as far as saying Russia’s “intent and capability” to attack a Nato country before the end of the decade was “pretty much consensus” within the US-led military alliance. “Opportunity is the only variable,” the official said.
Officials said one reason for the dire warnings was to prepare societies for the potential danger, and to ensure that civilian infrastructure was ready for the possible consequences.
That includes ensuring national energy supplies and stockpiles are resilient enough, that communications networks are secure and could function properly in the event of war, and that critical infrastructure, including roads and railways, could handle the large amount of military equipment that would need to be transported across Europe.
Nato’s Joint Support and Enabling Command, an alliance command centre in the southern German city of Ulm, is drawing up plans for how Nato military forces would deploy around Europe and be sustained and reinforced in the event of a conflict, officials said.
That process will draw on lessons learnt from the ongoing Steadfast Defender exercise which simulates a large-scale conflict with an enemy to Nato’s east, the largest such war games in the alliance’s history since the cold war.
Admiral Rob Bauer, who heads the Nato committee that advises the alliance’s military strategy, said the exercise was about “preparing for a conflict with Russia”.
General Sir Patrick Sanders, the outgoing head of the British Army, has warned that the UK public needed to be ready to fight in a potential war with Russia. British citizens should be “trained and equipped” to fight, because Moscow planned on “defeating our system and way of life”, he said in a speech last month.
Such warnings were not an attempt to spark panic, said the first British intelligence official. The warnings, he said, “are so that we have foresight and are forewarned as there is often a very short period between being warned and being in a crisis”.
A senior Ukrainian official said Kyiv had “strong intelligence” that Russia’s leader was making preparations for war against the Baltic states. “Putin just cannot stop.”
However, some members of the alliance are sceptical that Russia’s president intends to attack a Nato member. “We assess that he takes our Article 5 commitment seriously and does not want to go to war with Nato,” said one senior US defence official.
Putin has said the collapse of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the 20th century, and has made repeated statements about Moscow’s desire to protect Russian-speaking populations outside its borders. That argument was one of many deployed by the Kremlin to support its war against Ukraine.
Estonia’s foreign intelligence service this week said Russia intended to double the number of its troops stationed along its border with the Baltic states and Finland, a move that could foreshadow a potential military conflict with Nato within the next decade.
“Putin does everything he says he will. And the only thing that can stop him is a policy of strength,” said Christoph Heusgen, a longtime foreign affairs adviser to former German chancellor Angela Merkel, and now head of the Munich Security Conference. “It’s the only thing he understands.”
Dat dus. Zuid-Afrika, Zuid-Korea en Turkije zijn de grootste kandidaten voor 155mm granaten lijkt me.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:54 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is zo. En met 10.000-15.000 shells per dag afschieten zij ze er ook zo weer door heen. Dus zullen ze iets voorzichtiger moeten doen zodat ze het over een langere periode kunnen uitspreiden. Maar het is stukken beter dan de situatie nu. En ik ben benieuwd waar die shells opeens vandaag getoverd worden. Want waren die dan niet eerder ook al beschikbaar?
Ouder spul dat over de datum begint te raken?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:54 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is zo. En met 10.000-15.000 shells per dag afschieten zijn ze er ook zo weer door heen. Dus zullen ze iets voorzichtiger moeten doen zodat ze het over een langere periode kunnen uitspreiden. Maar het is stukken beter dan de situatie nu. En ik ben benieuwd waar die shells opeens vandaag getoverd worden. Want waren die dan niet eerder ook al beschikbaar?
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hopelijk gaan we als Nederland ook granaten financieren produceren
Zou kunnen. Als dat zo is dan is Zuid-Korea de meest logische kandidaat. Die hebben een behoorlijke hoeveelheid artillerie en ze produceren ook veel granaten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ouder spul dat over de datum begint te raken?
polen die produceert in Polen ook al de Zuidkoreaanse tanksquote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zou kunnen. Als dat zo is dan is Zuid-Korea de meest logische kandidaat. Die hebben een behoorlijke hoeveelheid artillerie en ze produceren ook veel granaten.
THT april 2024 😱quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ouder spul dat over de datum begint te raken?
quote:LIVE | Duitse wapenfabrikant gaat munitie produceren in Oekrane
Aangepast: 2 min geleden4 min geledenin BUITENLAND
Van nieuws rond wapenleveranties tot de meest recente verschuivingen aan het front in de strijd tegen Rusland; volg hier de laatste ontwikkelingen in de Oekrane-oorlog.
Duitse wapenfabrikant gaat munitie produceren in Oekrane
De Duitse wapenfabrikant Rheinmetall heeft een deal gesloten met een Oekraens bedrijf om artilleriemunitie te produceren in het land dat al bijna twee jaar in oorlog is met Rusland.
Het akkoord werd in de marge van de veiligheidsconferentie in Mnchen gesloten door de Oekraense industrieminister Oleksandr Kamysjin en directeur Armin Papperger van Rheinmetall.
Om veiligheidsredenen zijn de naam van het Oekraense bedrijf, de locatie van de fabriek en de startdatum van de productie niet bekendgemaakt.
De onderneming komt voor 51 procent in Duitse handen en zal een "significante bijdrage leveren aan de defensiecapaciteit van Oekrane en de veiligheid van Europa vergroten", aldus Papperger.
Het is het tweede bedrijf dat Rheinmetall opzet in Oekrane.
In oktober vorig jaar bracht de wapenfabrikant naar buiten onderhoud en reparaties te gaan verzorgen voor westerse militaire voertuigen die aan Oekrane worden gegeven.
Dat was een eerste stap om het wapentuig uiteindelijk zelf te bouwen.
Ach het is meer dat ik even stil sta bij de westerse propaganda. Rusland zou geen tanks meer hebben, geen vuurwapens, als je de filmpjes van Dellenhill gelooft dan worden er elke dag alleen maar Russische voertuigen opgeblazen. Je leest hier nu ook overal dat het gaat om een strategische terugtrekking. Er zijn ook beekden bij History legends van het Russische leger bij de plek waar Zekensky paar maanden geleden nog een interview deed.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:09 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Grappig hoe de kritische denkers dit steeds blijven aanhalen omdat het een keer in de MSM heeft gestaan.
India staat er wel neutraal in.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:07 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ach het is meer dat ik even stil sta bij de westerse propaganda. Rusland zou geen tanks meer hebben, geen vuurwapens, als je de filmpjes van Dellenhill gelooft dan worden er elke dag alleen maar Russische voertuigen opgeblazen. Je leest hier nu ook overal dat het gaat om een strategische terugtrekking. Er zijn ook beekden bij History legends van het Russische leger bij de plek waar Zekensky paar maanden geleden nog een interview deed.
Het is heel moeilijk om neutrale bronnen te vinden voor dit conflict. Het is vaak duidelijk pro Oekraine of pro Russia. History legends kijk ik wel graag omdat je beelden ziet gedeeld door verschillende fracties ( bijvoorbeeld Oekraine soldaten bij steden waar gevochten wordt) en Google maps ondersteuning en dan nog wat vergelijkingen met veldslagen uit het verleden. Ik zie natuurlijk dat hij pro Russia is maar daar kijk ik maar doorheen.
Eurasiatimes ook wel eens gekeken. Volgens Fokkers zijn die ook pro rus en zou je USA bronnen moeten checken maar die zijn uiteraard weer pro Oekraine.
Welke landen staan er neutraal in? Vertel het mij maar!
Ofwel, lastig
Maar… hoe gaat Rusland dat allemaal betalen?quote:
Dat er ergens een paar russen met scheppen hebben gevochten interpreteer jij vervolgens als dat het hele russische leger geen wapens meer heeft. Zelfde geldt voor die filmpjes. Het probleem lijkt me dan toch echt meer aan jouw zwart/wit denken te liggen dan de betrouwbaarheid van de media.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:07 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ach het is meer dat ik even stil sta bij de westerse propaganda. Rusland zou geen tanks meer hebben, geen vuurwapens, als je de filmpjes van Dellenhill gelooft dan worden er elke dag alleen maar Russische voertuigen opgeblazen. Je leest hier nu ook overal dat het gaat om een strategische terugtrekking. Er zijn ook beekden bij History legends van het Russische leger bij de plek waar Zekensky paar maanden geleden nog een interview deed.
Het is heel moeilijk om neutrale bronnen te vinden voor dit conflict. Het is vaak duidelijk pro Oekraine of pro Russia. History legends kijk ik wel graag omdat je beelden ziet gedeeld door verschillende fracties ( bijvoorbeeld Oekraine soldaten bij steden waar gevochten wordt) en Google maps ondersteuning en dan nog wat vergelijkingen met veldslagen uit het verleden. Ik zie natuurlijk dat hij pro Russia is maar daar kijk ik maar doorheen.
Eurasiatimes ook wel eens gekeken. Volgens Fokkers zijn die ook pro rus en zou je USA bronnen moeten checken maar die zijn uiteraard weer pro Oekraine.
Welke landen staan er neutraal in? Vertel het mij maar!
Ofwel, lastig
Dan moet je mijn reactie(s) nog eens goed lezen. Ik geef vooral aan dat wij (oa hier op Fok) goed moeten blijven nadenken, nuchter blijven. Er waren weken waarin werd gedaan alsof alle Russen alleen nog maar met scheppen vochten. Rtl, nu , Telegraaf.. ze nemen het allemaal van elkaar over. Gelul natuurlijk netzoals dat het lang ging over houthi rebellen terwijl het daar gewoon het leger is. Dat is om te onderstrepen dat het geen kwaad kan om ook nieuws te zoeken van bronnen buiten Nl/EU/USA als je het grotere plaatje wil zien. Dat is alles.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:30 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Dat er ergens een paar russen met scheppen hebben gevochten interpreteer jij vervolgens als dat het hele russische leger geen wapens meer heeft. Zelfde geldt voor die filmpjes. Het probleem lijkt me dan toch echt meer aan jouw zwart/wit denken te liggen dan de betrouwbaarheid van de media.
India doet nu ook lastig met de import van olie/ grondstoffen las ik laatst.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
India staat er wel neutraal in.
History Legends is pro-Rusland.
Verder is het natuurlijk geen strategische terugtrekking, het was pure noodzaak omdat er andere een hoop troepen ingesloten zouden raken.
Het is ook duidelijk dat dit pas op het laatste moment georganiseerd is aangezien Sirski een paar dagen terug nog aangaf juist de posities in Avdiivka te willen versterken.
Vanuit Russische kant zien we beelden van krijgsgevangenen en achtergelaten gewonden in Avdiivka.
Ook zijn er beelden van hoe de over de velden vluchtende Oekraners bestookt worden met artillerie 's nachts.
We hebben vooral gezien hoe effectief FAB1500 bommen zijn als de luchtafweer niet op orde is.
Er zijn geen 300.000+ doden, het gaat om doden en gewonden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Maar… hoe gaat Rusland dat allemaal betalen?
Komt een beetje over van joh boeien die 300k+ dooien, die duizenden verloren tanks/artillery/support vehicles etc en honderden vliegtuigen/helicopters, die hebben ze er dus na zes jaar wel weer terug gefabriceerd.
Staan die duizenden Armatas dan toch nog ergens paraat om straks de Baltische landen binnen te rollen?
Hoog tijd dat heel het westen over gaat op een oorlogseconomie. Onbeperkt geld en mogelijkheden!
Geen een. Dat zie je ook na de slag om Bakhmut: alle brigades zijn gewoon actief gebleven. Ze hadden wel verliezen, maar niet zo extreem als de russische brigades bij Bakhmut, Vuhledar, Bilahorivka, Avdiivka.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:59 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
En hoeveel Oekrainse brigades zijn geheel of gedeeltelijk gesneuveld?
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zijn geen 300.000+ doden, het gaat om doden en gewonden.
Voor een land als rusland is het beter om dode soldaten te hebben dan zwaar gewonde soldaten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zijn geen 300.000+ doden, het gaat om doden en gewonden.
De brigades kunnen sowieso gewoon actief blijven ook al zijn er verliezen van 90%. Pas na de gevechten wordt een eenheid dan opgeheven of bijgevuld.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:10 schreef oheng het volgende:
[..]
Geen een. Dat zie je ook na de slag om Bakhmut: alle brigades zijn gewoon actief gebleven. Ze hadden wel verliezen, maar niet zo extreem als de russische brigades bij Bakhmut, Vuhledar, Bilahorivka, Avdiivka.
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:57 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Dan moet je mijn reactie(s) nog eens goed lezen. Ik geef vooral aan dat wij (oa hier op Fok) goed moeten blijven nadenken, nuchter blijven. Er waren weken waarin werd gedaan alsof alle Russen alleen nog maar met scheppen vochten. Rtl, nu , Telegraaf.. ze nemen het allemaal van elkaar over. Gelul natuurlijk netzoals dat het lang ging over houthi rebellen terwijl het daar gewoon het leger is. Dat is om te onderstrepen dat het geen kwaad kan om ook nieuws te zoeken van bronnen buiten Nl/EU/USA als je het grotere plaatje wil zien. Dat is alles.
De media heeft eigen agenda’s.
Dit is btw geen verkapte sneer naar Dellendil want als je voornamelijk filmpjes wil delen om moed in te spreken en of een zo positief beeld dan begrijp ik dat ook volledig!
Hier het bericht van RTL toendertijd. Dat klinkt vrij nuchter en genuanceerd.quote:Russische soldaten worden aan het front soms op de Oekraense verdedigingslinies afgestuurd met alleen een schep en een licht handvuurwapen. Dat melden de Britse inlichtingendiensten op basis van getuigenissen van Russische reservisten aan het front.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)mpl-50-oorlog-donbas
Dat geldt over het algemeen wel; teveel invaliden na een oorlog is erg kostbaar voor een maatschappij. Dit conflict lijkt de gewondenzorg wel een stuk beter aan de Oekranse kant.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:15 schreef oheng het volgende:
[..]
[..]
Voor een land als rusland is het beter om dode soldaten te hebben dan zwaar gewonde soldaten.
Er is een reden waarom in het verleden de invalide soldaten weggemoffeld werden.
Heh, op Oryx staan nu 10.075 vernietigde russische voertuigen. Warspotting zit daar niet ver vandaan.
Dat valt samen met het naar het front sturen van gevangenen, daar zitten natuurlijk lui bij die je liever geen vuurwapen in handen geeft.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:24 schreef Cilantro het volgende:
[..]
[..]
Hier het bericht van RTL toendertijd. Dat klinkt vrij nuchter en genuanceerd.
Ja, maar ik doelde meer op het zichtbaar maken van de oorlog. Dat was ook een dingetje in het evil empire.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat geldt over het algemeen wel; teveel invaliden na een oorlog is erg kostbaar voor een maatschappij. Dit conflict lijkt de gewondenzorg wel een stuk beter aan de Oekranse kant.
Veel minder tijdje terug stond hier een artikel waar werd geschat dat de verhouding 1 tegen 13 is in het nadeel van de Russen. Dus voor elke 13 verliezen van de Russen stond 1 verlies van de Oekraners.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:59 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
En hoeveel Oekrainse brigades zijn geheel of gedeeltelijk gesneuveld?
We hebben het de afgelopen weken ook gehoord van russische soldaten zelf. Als je weigert, of te weinig smeergeld betaalt, of je een officier verkeerd aankijkt, wordt je letterlijk ongewapend op de Oekrainsche stellingen afgestuurd.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:24 schreef Cilantro het volgende:
[..]
[..]
Rusland geeft niks om gewonden dat zie je aan alles. Stok oude uitrusting voor medici, stokoude eerste hulp pakketjes, geen tourniquets maar soort van rubberen slang wat niet sterk genoeg is om een slagader dicht te drukken. Gewonden die gewoon in de brandende zon worden neergezet in de zomer enzovoort. Er zijn talloze voorbeelden. Ook is er amper trauma zorg in Rusland want er zijn er al heel wat door gedraaid na terugkeer van het front.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat geldt over het algemeen wel; teveel invaliden na een oorlog is erg kostbaar voor een maatschappij. Dit conflict lijkt de gewondenzorg wel een stuk beter aan de Oekranse kant.
Ik denk dat we niet moet vergeten dat de Russen verschillende gradaties hebben in hun troepen wat betreft de waarde van een mensenleven.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:24 schreef Cilantro het volgende:
[..]
[..]
Zijn er niet genoeg voorbeelden van russische "top notch" eenheden die gereduceerd zijn tot as vanwege stupiditeiten?quote:Op zondag 18 februari 2024 00:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik denk dat we niet moet vergeten dat de Russen verschillende gradaties hebben in hun troepen wat betreft de waarde van een mensenleven.
Er is hier op fok wel een paar pagina’s lacherig gedaan over troepen die met scheppen de dood in werden gejaagd, maar dat zegt lang niet alles. De meer lastige en incapabele personen zullen eerder door de mangel gaan dan zij die enig nut hebben. De unit die wordt gestuurd om de vijandelijke posities bloot te geven zal minder zijn dan de unit die eerst afwacht waar de vijand vandaan vuurt.
Natuurlijk zijn de Russen niet heel zorgvuldig wat tactieken betreft, maar de verslagen van 1 (of misschien meerdere) unit(s) vertellen vaak niet alles.
Die zijn er, maar dat neemt niet weg dat het gebrek aan uitrusting en klachten van de ene unit wat zeggen over de anderen.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn er niet genoeg voorbeelden van russische "top notch" eenheden die gereduceerd zijn tot as vanwege stupiditeiten?
Maar niet perse hoeveel waarde er nu hangt aan een Russisch levenquote:Op zondag 18 februari 2024 00:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die zijn er, maar dat neemt niet weg dat het gebrek aan uitrusting en klachten van de ene unit wat zeggen over de anderen.
Die geloof ik wel, maar dat gaat breder dan alleen het leger. Voor veel regio’s is het in het leger gaan een grote kans veel geld te verdienen en voor de familie die achterblijft is het sterven van zo 1 ook financieel gezien lucratief.quote:Op zondag 18 februari 2024 01:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar niet perse hoeveel waarde er nu hangt aan een Russisch leven. Wellicht zijn er inderdaad gradaties. Maar dan zijn die normen nog steeds significant lager dan die hier in het Westen.
Daarom is het zo ironisch dat er mensen zijn die roepen dat Rusland Oekrane binnen is gevallen omdat er russen onderdrukt werden. De hoeveelheid slachtoffers aan Russische zijde is een veelvoud van alle doden die sinds 2014 in de Donbas regio zijn gevallen.quote:Op zondag 18 februari 2024 01:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar niet perse hoeveel waarde er nu hangt aan een Russisch leven. Wellicht zijn er inderdaad gradaties. Maar dan zijn die normen nog steeds significant lager dan die hier in het Westen.
quote:UK, Allies Look to Arm Ukraine With AI-Enabled Swarm Drones
Technology could help Ukraine overwhelm some Russian targets Germany’s Scholz calls on EU allies to increase Ukraine aid. The UK is working with nations including the US to provide Ukraine with thousands of new AI-enabled drones that could swarm Russian targets simultaneously, according to people familiar with the matter.
One participant in the programme noted that AI-enabled drones would be deployed in large fleets that would communicate with each other to target Russian positions, with no human operator needed to control each one.
Natuurlijk zijn die er wel maar ondanks alle troep die de Russen hebben zit er al een jaar nauwelijks beweging in het front en veroveren ze toch stadjes dus wat dat dan weer zegt over het Oekraense leger mag jij invullen.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn er niet genoeg voorbeelden van russische "top notch" eenheden die gereduceerd zijn tot as vanwege stupiditeiten?
Ik zou een enigszins normale bron wat betreft verliezen aan beide kanten toch wel een keer prettig vinden. Hier op Fok roept men ook over 13 keer hogere Russische verliezen enzo, dat mag weleens gestaafd worden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
India staat er wel neutraal in.
History Legends is pro-Rusland.
Verder is het natuurlijk geen strategische terugtrekking, het was pure noodzaak omdat er andere een hoop troepen ingesloten zouden raken.
Het is ook duidelijk dat dit pas op het laatste moment georganiseerd is aangezien Sirski een paar dagen terug nog aangaf juist de posities in Avdiivka te willen versterken.
Vanuit Russische kant zien we beelden van krijgsgevangenen en achtergelaten gewonden in Avdiivka.
Ook zijn er beelden van hoe de over de velden vluchtende Oekraners bestookt worden met artillerie 's nachts.
We hebben vooral gezien hoe effectief FAB1500 bommen zijn als de luchtafweer niet op orde is.
Dit klinkt als iets wat zich over 5 jaar tegen ons gaat keren.quote:
Ja die worden naar westerse ziekenhuizen gevlogen. Dat is een onzichtbaar maar belangrijk stuk ondersteuning. Ook worden er veel veld hospitaals gedoneerd.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Fysiek ook niet.quote:Op zondag 18 februari 2024 08:25 schreef Aether het volgende:
'Europese landen zijn mentaal niet klaar voor invasie’
https://nos.nl/artikel/25(...)t-klaar-voor-invasie
Dat laatste heb ik al eerder toegelicht. Het is bewonderenswaardig hoe goed een leger van een land als Oekrane het vol weet te houden tegen de Russen. En lachwekkend hoe slecht die Russen het doen. Gevalletje David vs. Goliath. En dat David het dan in vlagen het onderspit delft, tja. Dat kan ik hen niet verwijten. Dat de Russen zich na 2 jaar nog steeds kapot bijten op een legertje als dat van Oekrane daarentegen...quote:Op zondag 18 februari 2024 09:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die er wel maar ondanks alle troep die de Russen hebben zit er al een jaar nauwelijks beweging in het front en veroveren ze toch stadjes dus wat dat dan weer zegt over het Oekraense leger mag jij invullen.
Ik denk dat Hitler en zijn clan precies het zelfde riepen in WW2. Ook toen was het russische leger veel en veel groter dan dat van de duitsers en toch konden de duitsers tot 80km voor Moskou oprukken.quote:Op zondag 18 februari 2024 09:37 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik al eerder toegelicht. Het is bewonderenswaardig hoe goed een leger van een land als Oekrane het vol weet te houden tegen de Russen. En lachwekkend hoe slecht die Russen het doen. Gevalletje David vs. Goliath. En dat David het dan in vlagen het onderspit delft, tja. Dat kan ik hen niet verwijten. Dat de Russen zich na 2 jaar nog steeds kapot bijten op een legertje als dat van Oekrane daarentegen...
Vreemde conclusie als je de Russiche doctrine begrijpt. Rusland van nu moet je met Rusland van toen vergelijken en niet met Duitsland. Zoals ik in mijn post hiervoor al aangaf: de duitsers waren in WW2 net als de Oekrane nu ook superieur aan de Russen. De Duitsers liepen o.a. vast op de enorme en eindeloze stroom aan aanvalsgolfen. Lees de slag om stalingrad er eens op na en je gaat versteld staan van de gelijkenissen met nu.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:19 schreef Aether het volgende:
Militair historicus: 'Poetin en Hitler maakten vergelijkbare misrekening'
https://nos.nl/l/2509369
Vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog slaan al snel de plank mis, maar als Sir Lawrence Freedman er n maakt weet je vrij zeker dat het om een accurate overeenkomst gaat. De Britse historicus bestudeert al zijn hele loopbaan oorlogen en is een invloedrijke autoriteit in zijn vakgebied.
Twee jaar na de Russische invasie spreekt Nieuwsuur hem uitgebreid. Hij concludeert: de Russische president Vladimir Poetin onderschatte Oekrane zoals Adolf Hitler de Sovjet-Unie onderschatte.
De Russen zijn niet aan het verliezen, maar het probleem is dat ze niet kunnen winnen.
Zonder het Amerikaanse lend-lease verdrag hadden de Russen uiteindelijk het onderspit gedelfd tegen de Duitsers.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:21 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ik denk dat Hitler en zijn clan precies het zelfde riepen in WW2. Ook toen was het russische leger veel en veel groter dan dat van de duitsers en toch konden de duitsers tot 80km voor Moskou oprukken.
Totdat ze het echte Rusland tegen het lijf liepen bij Stalingrad. Golf na golf na golf aan Russen bleef maar de stad bestormen die door de Duitsers was ingenomen. Er kwam geen eind aan. En terwijl de Duitsers superieur waren aan de Russen (betere wapens, beter getraind etc). Er was geen minuut rust voor de Duitsers en uiteindelijk konden ze niets anders dan overgeven. De Russen stoppen niet.
Ik voorspel het hier -tegen het zere been van sommige hier- al langer: Rusland gaat dit winnen. Die gaan door tot de grens met Polen. De Oorlogseconomie is aangeslingerd en dan is geen weg meer terug zonder enorme consequenties.
De lend-lease heeft zeker bijgedragen, klopt. Maar ik heb het nu over Stalingrad en hoe de human-waves de Duitsers uiteindelijk volledig hebben uitgeput.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:25 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Zonder het Amerikaanse lend-lease verdrag hadden de Russen uiteindelijk het onderspit gedelfd tegen de Duitsers.
De vergelijking tussen het Duitse toen en Oekraense leger nu lijkt mij eigenlijk wel vrij geschikt ja.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De lend-lease heeft zeker bijgedragen, klopt. Maar ik heb het nu over Stalingrad en hoe de human-waves de Duitsers uiteindelijk volledig hebben uitgeput.
De russische overwinning in stalingrad op 1 factor gooien is te kortzichtig. Er speelden zeer veel factoren mee.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De lend-lease heeft zeker bijgedragen, klopt. Maar ik heb het nu over Stalingrad en hoe de human-waves de Duitsers uiteindelijk volledig hebben uitgeput.
D&Dquote:Op zondag 18 februari 2024 11:31 schreef sp3c het volgende:
Wat een vergelijking
Die human waves van de Sovjets bestonden vaker wel dan niet uit Oekraners en de moffen kregen vanuit het westen geen gratis shit maar D-day en Dresden te verwerken
Is echt in helemaal niets vergelijkbaar behalve dat er veel voornamelijk mannen met schietgeweren op elkaar stonden te knallen in die regio
Duitse soldaten die het konden naverstellen herinneringen zich een specifiek punt en dat waren de constante golfen van Russische soldaten, die waren bijna onuitputtelijk. De barre omstandigheden zoals de extreme kou en lak aan wapens, munitie en rantsoenen die ook raakten speelden uiteraard mee.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:24 schreef oheng het volgende:
[..]
De russische overwinning in stalingrad op 1 factor gooien is te kortzichtig. Er speelden zeer veel factoren mee.
De vergelijking gaat weldegelijk op en dat blijkt juist naar mate de oolog voortduurt zich steeds meer te bewijzen. Dit gaat om de Russische doctrine en hoe het leger en de bevolking hiermee omgaat.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:31 schreef sp3c het volgende:
Wat een vergelijking
Die human waves van de Sovjets bestonden vaker wel dan niet uit Oekraners en de moffen kregen vanuit het westen geen gratis shit maar D-day en Dresden te verwerken
Is echt in helemaal niets vergelijkbaar behalve dat er veel voornamelijk mannen met schietgeweren op elkaar stonden te knallen in die regio
Van wat ik begrepen heb gaat die 13 keer hogere verliezen vooral om materieel zoals tanks en bepantserde voertuigen/troepenvervoer. En dit valt op zich redelijk makkelijk te verklaren doordat Oekrane hier slechts een beperkt aantal van in Avdiivka had. En ook omdat ze vooral aan het verdedigen waren.quote:Op zondag 18 februari 2024 09:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik zou een enigszins normale bron wat betreft verliezen aan beide kanten toch wel een keer prettig vinden. Hier op Fok roept men ook over 13 keer hogere Russische verliezen enzo, dat mag weleens gestaafd worden.
Inderdaad lijkt het, zoals jij zegt dat de Oekraeners bij hun terugtrekking ook veel materieel en troepen verloren zijn.
De Russen kunnen het net zo goed geen jaren volhouden als elk stadje met zulke hoge verliezen veroverd moet worden.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De vergelijking tussen het Duitse toen en Oekraense leger nu lijkt mij eigenlijk wel vrij geschikt ja.
De Duitsers brachten ook veel grotere verliezen toe (soms wel 7 keer hoger) maar toch verloren ze. Dat is bij de recente Oekraense nederlagen ook iets te vaak het verhaal: We hebben de Russen zoveel verliezen toegebracht maar uiteindelijk trekken we onze troepen 'eervol' terug.
Allemaal leuk maar je houdt dat narratief geen jaren vol.
Video in link. Wat een bullshit verhaal van die woordvoerder zeg. Niet alleen over de oorlog in Oekrane. Maar ook over de zogenaamde democratie in India.quote:Indian government: We're sticking with Russia
India stands by its close relationship with Russia, refusing to join the condemnation of the death of Alexei Navalny. Speaking to DW at the Munich Security Conference, BJP National Spokesman Jaiveer Shergill said India is "on the side of peace."
Vooral logistiek en slecht verdedigde flanken.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:24 schreef oheng het volgende:
[..]
De russische overwinning in stalingrad op 1 factor gooien is te kortzichtig. Er speelden zeer veel factoren mee.
Aantal foto's in het artikel. Al zijn dat volgens mij screenshots van de video.quote:Details of the Russian assault near Robotyne were revealed
Ukrainian defenders defeated a Russian offensive in the Zaporizhzhia sector near the village of Robotyne.
The Telegram channel of the Operational Command West reported this.
Russians attempted to storm Ukrainian positions west of Verbove and Robotyne in the Zaporizhzhia region.
They engaged about 30 armored vehicles and a large number of personnel in the offensive.
Ukrainian defenders repelled four enemy attacks in the Zaporizhzhia sector.
In addition, the video published by the Operational Command West captures the destruction of the Russian invaders’ equipment, including T-55 tanks, BTR-82A armored personnel carriers, and a rather rare variant of the MT-LB 6MB, equipped with a 6MB turret, borrowed from the BTR-80А.
The turret is armed with a 30mm 2А72 autocannon and a 7.62mm PKTM machine gun. Such a system significantly increased the firepower of the vehicle.
A gunner’s position equipped with controls and combined sights is located inside the combat compartment below the roof of the hull.
It should be noted that the enemy suffered heavy losses due to the prompt actions of the defense and aerial reconnaissance units.
The Ukrainian defenders destroyed about 18 units of equipment, including three tanks, using FPV drones.
In addition, the invaders lost about 70 servicemen, and 80 were wounded of varying degrees of severity.
Militarnyi previously reported that soldiers of the 128th Brigade repelled an attack by Russian troops and captured 11 invaders in the Zaporizhzhia sector.
Ukrainian troops successfully halted the invaders’ attack on the approach to Ukrainian positions, damaging the advancing Russian armored vehicles with artillery fire. After that, the disoriented enemy infantry sought refuge in shelters.
quote:ISW: Russia could replicate Avdiivka's capture tactics if West continues to delay aid
Russia could replicate its successful tactics in Avdiivka on a larger scale if the West continues to delay military assistance, the Institute for the Study of War (ISW) reported on Feb. 17.
The ISW notes that Russian forces secured air superiority during the Avdiivka offensive, while Western delays have hindered Ukraine’s air defense.
After Ukraine's withdrawal from Avdiivka, Defense Minister Rustem Umerov said that Ukraine needs modern air defense systems against Russian glide bombs, long-range weapons to destroy Russian formations, and more artillery shells.
Russian Defense Minister Sergei Shoigu claimed that Russian forces had “full control” over Avdiivka on Feb. 17. Moscow’s success was largely down to localized air superiority and a new tactic of launching mass glide bomb attacks to support advancing infantry troops, according to the ISW.
Ukrainian Sergeant Yehor Firsov said on national TV that Russian troops launched up to 500 glide bombs at Avdiivka in the last few days.
Oleksandr Borodin, the spokesman of the 3rd separate assault brigade, told public broadcaster Suspilne on Feb. 16 that Russia dropped 60 KAB bombs in one day. “(This) is a very large number on a relatively small area of the front,” he said.
Glide bombs have a 70-kilometer range and allow Russia to launch strikes from further behind the front line.
Ukrainian Air Force Spokesperson Yuriy Ihnat said the only way Ukraine can combat glide bombs is by shooting down the Su-34 and Su-35 planes that drop the bombs.
“Otherwise we will not have enough means to hunt such bombs separately,” he said on national TV.
Ukrainian officials have long stressed the need for further air defense support as supplies are dwindling due to delays from Ukraine’s key allies.
“Ukraine’s military was forced to withdraw from Avdiivka after Ukrainian soldiers had to ration ammunition due to dwindling supplies as a result of congressional inaction, resulting in Russia’s first notable gains in months," U.S. President Joe Biden said on Feb. 17.
Assistance from the U.S., once Ukraine's largest military donor, has mostly run dry as Republicans in Congress refuse to approve additional funding. The Senate recently advanced a foreign aid bill including $60 billion for Ukraine, but the Republican-led House of Representatives has already voiced strong opposition to the legislation
U.S. National Security Council spokesperson John Kirby warned on Feb. 15 that an artillery shortage on Ukraine's front lines could lead to the loss of Avdiivka.
Russian forces launched a heavy assault against Avdiivka in October 2023. The city, which lies only kilometers away from Russian-occupied Donetsk, is largely in ruins due to intense fighting.
Zelenski zelf heeft het over 7 keer hogere verliezen voor Rusland in Avdiivka dus. Al is het niet helemaal duidelijk of dit om alleen soldaten gaat of om het gehele plaatje.quote:Tavriia Operational Strategic Group of Forces on Russia's losses: Battle of Avdiivka successfully drained Russian reserves
Russia’s losses in the area of responsibility of the Tavriia Operational Strategic Group of Forces, which includes the Avdiivka front, comprise 20,500 military personnel since 1 January 2024. Ukraine did not suffer heavy losses while withdrawing its defence forces from Avdiivka.
Source: Dmytro Lykhovii, spokesman for the Tavriia Operational and Strategic Group of Forces, on Ukrainska Pravda’s UP.Pidsumky (Ukrainska Pravda Summary)
Quote from Lykhovii: "Russia’s losses on the Avdiivka front are enormous. My colleagues and I have made an estimate based on archival data from the beginning of this year. This covers not only the Avdiivka front, but also the enemy’s overall losses across the operational area overseen by the Khortytsia Operational and Strategic Group of Forces (presumably the spokesperson was referring to the Tavriia Operational Strategic Group – ed.), which stretches from Avdiivka to the boundary of the Odesa Operational and Strategic Group of Forces in Dnipropetrovsk Oblast. But the majority of these numbers relate specifically to the Avdiivka front.
The enemy’s total losses between 1 January and 16 February inclusive amounted to 20,607 personnel, 201 tanks and 492 armoured combat vehicles."
Details: Lykhovii said that Avdiivka "has fulfilled its mission of draining the Russian reserve".
He also said that as of the evening of Saturday, 17 February, "all the units of [Ukraine’s] Defence Forces that were in danger of being encircled in Avdiivka have been transferred to more favourable defensive positions, where they continue to carry out combat missions and to prevent the enemy from advancing further".
Lykhovii stressed that the encirclement of Ukrainian soldiers has been prevented.
He did not specify how many Ukrainian soldiers were killed or taken prisoner by Russian forces while they were withdrawing from Avdiivka. He said this data has yet to be verified and some of those who are currently missing might yet establish contact with their units over the course of the coming days, since Ukrainian forces "had technical difficulties with communication devices" overnight.
Quote from Lykhovii: "This operation did not turn into a tragedy for the Ukrainian forces. It’s nowhere near what happened in Ilovaisk, Mariupol or other instances when our forces ended up encircled. We were not encircled here [...]
The overall number of losses over the course of the day gives us no cause to describe this as something extraordinary. It’s similar to the average daily losses."
Background:
• On the night of 16-17 February, Oleksandr Syrskyi, Commander-in-Chief of the Armed Forces, announced the withdrawal of Ukrainian units from Avdiivka.
• President Volodymyr Zelenskyy said that Russia's losses in Avdiivka were seven times higher than Ukraine's.
• Meanwhile, Oleksandr Tarnavskyi, Commander of the Tavriia Operational and Strategic Group of Forces (OSGF), reported that Ukraine will be appealing to international humanitarian organisations and intermediary countries regarding the "certain number" of Ukrainian soldiers captured in Avdiivka.
• Oleksandr Borodin, spokesman for the 3rd Separate Assault Brigade, said that as of the evening of Saturday, 17 February, most Ukrainian forces had left Avdiivka. The brigade is not aware of large numbers of Ukrainian soldiers being taken prisoner by the Russians.
Ik denk niet dat wij ooit de waarheid zullen weten. Tenminste niet in de nabije toekomst. Vooral niet zolang Putin/het Kremlin aan de macht blijft in de huidige vorm.quote:Navalny’s body located in Salekhard hosptial, no autopsy yet performed
Novaya Gazeta Europe has learnt that the body of Alexey Navalny is in the morgue of the Salekhard District Clinical Hospital. As of Saturday, no autopsy had yet been performed, sources said.
Following Navalny’s sudden death on Friday, his body was initially taken to the town of Labytnangi, 36 kilometres away from the penal colony where he died in the village of Kharp in Russia’s far northern Yamalo-Nenets autonomous district. However, sources say that the body was later on Friday transferred to the District Clinical Hospital in the regional capital of Salekhard.
“Usually the bodies of people who die in prison are taken straight to the Bureau of Forensic Medicine on Glazkova Street, but in this case it was taken to the clinical hospital for some reason," said a paramedic in the Salekhard ambulance service.
“They drove him to the morgue, brought him in, and then stationed two policemen in front of the door. They might as well have put up a sign saying ‘something mysterious is going on here!’ Of course, everyone wanted to know what had happened, what all the secrecy was about and whether they were trying to hide something serious.”
It soon emerged that the body delivered had been that of Alexey Navalny and that his death was “not of criminal nature”, a term used to indicate that firearms were not involved. Word then spread that hospital pathologists had been banned from performing an autopsy, the source added.
“At this point opinion becomes divided,” the paramedic said. “Some said that an order had come from Moscow to await the arrival of specialists from the capital, while others said that the hospital doctors themselves had refused to perform an autopsy. The case is political, and it is not clear how it will turn out. And if you perform an autopsy and receive a direct order to change the result, you can’t get out of it. And you can also be made the guilty party. … But if there was no autopsy, there’s nobody to ask.”
The paramedic also said that he’d been told Navalny’s body showed signs of bruising, and although the bruises did not appear to have been from beatings, Navalny must have still been alive for bruising to appear, he added.
“As an experienced paramedic, I can say that the injuries described by those who saw them appeared to be from convulsions. … If a person is convulsing and others try to hold him down but the convulsions are very strong, then bruising appears. They also said he had a bruise on his chest — the kind that comes from indirect cardiac massage.”
“So they did try to resuscitate him, and he probably died of cardiac arrest,” the paramedic said. “But nobody is saying anything about why he had a cardiac arrest.”
Mogelijk nog een vierde vliegtuig neergehaald door Oekrane.quote:Russian Su-34 Fighter Jet Nosedives in Flames
In the span of two days, Ukrainian forces have shot down four Russian fighter jets, a dozen kamikaze drones, and a cruise missile.
The Armed Forces of Ukraine (AFU) claim to have shot down a fourth Russian fighter aircraft in less than 48 hours. On early Sunday morning, video of aircraft reported to be a Russian Su-34 crashing in the Luhansk region made the rounds of social media.
Ukrainian defenders “brought down” another Russian Su-34 fighter-bomber. It happened this morning, according to Mykola Oleshchuk, Commander of the Air Forces of the AFU, cited by the RBC Ukraine news outlet.
Kyiv Post has not been able to independently verify the video.
“The Muscovites have ‘no losses’ again. Around 6:00 this morning, another Su-34 ‘successfully returned’ to base,” Oleshchuk wrote.
The Air Force clarified that this happened on the eastern front.
Artem Lysohor, the Luhansk region governor, posted a sardonic account of the incident on his Telegram channel.
“Yesterday, the pilot of a Russian fighter jet dropped several guided aerial bombs on the positions of Ukrainian defenders,” he wrote.
“And when they fried him, he thought only of himself, directing the damaged plane not into the fields and forests, but to the settlements of the Antratsyt community in the occupied Luhansk region.”
Lysohor added: “Residents of the village of Dyakove saw this Russian fighter jet killing civilians.
“It is reported that he fell on the street where Lyubov Mykolaivna lives.
“The number of victims is currently unknown.”
Ukrainian air defense also destroyed 12 Shahed attack drones and a Kh-59 cruise missile.
Yesterday, Feb. 17, Ukrainian forces reportedly shot down three Russian fighter aircraft – two Su-34s and one Su-35 – over Donetsk Oblast.
The Sukhoi Su-34 (NATO reporting name: Fullback) is Russia’s top, front-line fighter bomber.
It’s primary mission as designed is to launch laser-guided bombs or long-range guided missiles in precision strikes at ground targets, however, it also carries advanced radars and can be fitted with modern air-to-air missiles.
Costing around $36 million a copy, the aircraft is one of the Russian military's most expensive.
The AFU General Staff claims to have shot down 335 Russian military aircraft since Feb. 24, 2022.
Een klein beetje meer informatie.quote:Ukraine shoots down Russian plane, 12 drones, Kh-59 missile in one morning
Ukraine’s air defense downed 12 Shahed drones, a Su-34 plane, and one Kh-59 missile on the morning of Feb. 18, the Ukrainian Air Force reported.
The plane was shot down at 6 a.m. over eastern Ukraine. The drones and missile were downed in Chernihiv, Sumy, Poltava, Kirovohrad, and Dnipro oblasts during an overnight and morning attack.
During the attack, Russia launched six S-300 anti-aircraft guided missiles, three Kh-22 cruise missiles, a Kh-59 guided air missile, and 14 Shahed attack drones.
The Air Force doesn't disclose what targets were hit by the missiles and drones that weren't intercepted.
One drone struck an infrastructure facility in Poltava Oblast, according to the Head of the Poltava Regional Military Administration Philip Pronin.
“This caused a fire, which has already been extinguished. There were no casualties or injuries,” he wrote on his Telegram channel.
Russian shelling on the evening of Feb. 17 killed one person and injured another in Sumy Oblast. Russian missile strikes also killed at least two people in Sloviansk and Kramatork in Donetsk Oblast on the same evening.
During the afternoon of Feb. 17, Russian aerial bombs killed at least one person and injured five in Kupiansk, Kharkiv Oblast.
Ukraine's military shot down two Russian Su-34 fighter jets and another Russian Su-35 combat aircraft on the morning of Feb. 17.
De lijst met factoren die zorgden voor de russische overwinning in Stalingrad is extreem lang.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:35 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Duitse soldaten die het konden naverstellen herinneringen zich een specifiek punt en dat waren de constante golfen van Russische soldaten, die waren bijna onuitputtelijk. De barre omstandigheden zoals de extreme kou en lak aan wapens, munitie en rantsoenen die ook raakten speelden uiteraard mee.
Volgende keer dat Rusland een land binnenvalt moeten de betrokken landen dus een duidelijk datum vast stellen dat de oorlog weer voorbij zal zijn voordat ze hulp kunnen verwachten van Amerika (als het aan deze senator ligt in elk geval).quote:Republican opponent of US aid to Ukraine brings his case to an international conference
MUNICH (AP) — A Republican opponent of new U.S. funding for Ukraine argued at an international security conference Sunday that the package stuck in Congress wouldn’t “fundamentally change the reality” on the ground and that Russia has an incentive to negotiate peace.
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy, U.S. Vice President Kamala Harris and others have advocated passage of the $60 billion in aid at the Munich Security Conference, which coincided with Ukraine withdrawing troops from the eastern city of Avdiivka after months of intense combat.
But Sen. JD Vance, an Ohio Republican and ally of Donald Trump, said “the problem in Ukraine … is that there’s no clear end point” and that the U.S. doesn’t make enough weapons to support wars in eastern Europe, the Middle East and “potentially a contingency in East Asia.”
House Speaker Mike Johnson insists he won’t be “rushed” into approving the $95.3 billion foreign aid package from the Senate that includes the help for Ukraine, despite overwhelming support from most Democrats and almost half the Republicans.
"Self fulfilling prophecy".quote:Op zondag 18 februari 2024 13:39 schreef Delenlill het volgende:
https://apnews.com/articl(...)1066eaa904af1927b9de
[..]
Volgende keer dat Rusland een land binnenvalt moeten de betrokken landen dus een duidelijk datum vast stellen dat de oorlog weer voorbij zal zijn voordat ze hulp kunnen verwachten van Amerika (als het aan deze senator ligt in elk geval).
Diakove ligt op minstens 100km van het front. Dus *iets* moet een bereik hebben gehad van misschien wel 150km.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:29 schreef Delenlill het volgende:
https://www.kyivpost.com/post/28233
[..]
Mogelijk nog een vierde vliegtuig neergehaald door Oekrane.
https://www.pravda.com.ua(...)s%20in%20June%202024.quote:Ukraine to receive first F-16 fighter jets in June - Media
Ukraine will be able to receive its first F-16 fighter jets in the summer of 2024. According to Foreign Policy, this likely refers to June.
The agency analyzed statements from European leaders at the Munich Security Conference.
"I think that in June, we will see them in Ukraine," said Lithuanian Defense Minister Arvydas Anusauskas.
Another European official present in Munich also confirmed these timelines.
"The Ukrainian government expects that 12 pilots will be trained on the fighter jets by the end of the U.S. fiscal year," the authors note.
F-16s for Ukraine
Earlier, Ukraine's allies announced the formation of an aviation coalition to transfer modern F-16 fighter jets to the country. The Netherlands and Denmark lead the coalition.
Recently, it became official that the first group of Ukrainian pilots completed their basic training program in the UK and started training on F-16 fighter jets in Denmark.
At the end of December, Dutch Prime Minister Mark Rutte announced that the government had decided to prepare the first 18 F-16 fighter jets for transfer to Ukraine.
Rutte also stated that transferring the fighter jets is proceeding according to schedule. He emphasized that Ukraine will receive at least 24 aircraft, possibly more, but not fewer.
• In juni pas?!?! Hopelijk is dat een misleiding en vliegen ze er al veel eerder rond. En is het plan om de Russen te verassen, waardoor ze hopelijk een hoop verliezen lijden voordat Rusland realiseert dat ze er zijn. (zoals al die vliegtuigen die nu al uit de lucht vallen).quote:First F-16 jets may arrive in Ukraine in June
The first F-16 fighter jets will be in Ukrainian skies in June 2024.
Source: Foreign Police magazine; European Pravda
Details: "I think that in June we will see them in Ukraine," the magazine quoted Lithuanian Defence Minister Arvydas Anuauskas as saying.
The same timeframe was mentioned by another European official, whose name was not disclosed.
"The Ukrainian government expects that 12 pilots will be trained on the fighter jets by the end of the US fiscal year [September]," Foreign Police noted.
Earlier, the first quarter of 2024 was the estimated date for the delivery of the fighter jets to Ukraine.
Background:
• In December, the Netherlands decided to start preparations for delivering the first 18 F-16 fighter jets to Ukraine and recently expanded this number to 24.
• In January, Ukraine's Foreign Minister stated that preparations for the delivery of the F-16s promised by Denmark were going as planned.
• Canada will provide about US$44 million for the maintenance of the F-16s handed over to Ukraine.
Het russische MoD meldt dat er 1500 Oekrainsche soldaten zijn gedood/gevangen zijn tijdens de inname van Avdiivka.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:17 schreef Delenlill het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/02/17/7442379/
[..]
Zelenski zelf heeft het over 7 keer hogere verliezen voor Rusland in Avdiivka dus. Al is het niet helemaal duidelijk of dit om alleen soldaten gaat of om het gehele plaatje.
De Pac-2 patriot raketten hebben een maximale afstand van 160km. En er zijn ook lucht/lucht raketten met zo'n afstand. Al weet ik niet welke Oekrane daar precies van heeft.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:48 schreef oheng het volgende:
[..]
Diakove ligt op minstens 100km van het front. Dus *iets* moet een bereik hebben gehad van misschien wel 150km.
Boeien. Rusland haar luchtmacht heeft onbeperkt vliegtuigen in haar vloot als ik sommige bronnen mag geloven.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:29 schreef Delenlill het volgende:
https://www.kyivpost.com/post/28233
[..]
Mogelijk nog een vierde vliegtuig neergehaald door Oekrane.
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Dat zijn weer mooie getallen voor Oekrane.
quote:As The Ukrainians Fling 50,000 Drones A Month, The Russians Can’t Get Their Drone-Jammers To Work
When Russia-aligned Republicans in the U.S. Congress began blocking U.S. aid to Ukraine starting in October, they deprived Ukrainian forces of one of their main sources of artillery ammunition.
The Ukrainians adapted as best as they could, tapping the growing domestic supply of two-pound first-person-view drones, each packing a pound of explosives. By December, workers in Ukraine were building around 50,000 FPVs a month at a cost of a few hundred dollars apiece.
Ranging as far as two miles from their operators, the tiny drones plink Russian vehicles and even chase down, and blow up, individual Russian soldiers who swat at them with rifles and sticks.
Today the FPV might be the most casualty-producing weapon in the Ukrainian inventory. And the Russians know it. It’s not for no reason they’re bolting radio-jammers onto more and more vehicles. In theory, a jammer should block the radio signal between an FPV and its operator, throwing the drone off course.
The problem, for the Russians, is that their jammers simply don’t work. The first generation of battlefield jammer, the RP-377, mostly failed to stop FPVs. Now the second-generation Volnorez jammer is failing, too.
It’s an open question whether a third generation of jammer, the Saniya, might improve on its predecessors. It’s fair to say it’s an existential question for many Russian troops in Ukraine.
As FPV drones replaced artillery as the most serious threat to Russian ground forces late last year, the Russian military responded by attaching, to its armored vehicles, whatever radio-jammers it had on hand.
At first, that meant RP-377 man-portable jammers, which the Kremlin developed to protect its troops in Syria from radio-detonated bombs. The RP-377 had the advantage of being available in fairly large numbers.
There was some risk the jammers would thwart Ukrainian drone operations. “I saw the spectrograms,” Ukrainian drone expert Serhii Beskrestnov wrote after inspecting a captured RP-377. “The interference is very high quality.”
But “the price for this is a small range of protection,” Beskrestnov added. The RP-377 usually is a backpack system: it draws power from portable batteries rather than from a vehicle’s engine. So when an RP-377 tries to jam multiple frequencies—a power-hungry mode of operation—it sacrifices range.
Yes, a Ukrainian FPV might go blind as it barrels toward its target. But it goes blind when it’s already on course for a crippling hit. The RP-377 works, but it doesn’t work far enough. How far, exactly? Maybe just tens of yards.
This apparently was the weakness in Russian jamming that Ukrainian drone-operators exploited late last year and early this year as they flew their FPVs right through the electromagnetic interference. It’s to their credit that they figured out the RP-377’s vulnerability in time to take advantage of it.
But the Ukrainians’ advantage looked like it might end as the Russians adapted. When the RP-377’s flaws became apparent, the Kremlin began installing more and more purpose-built, vehicle-mounted Volnorez jammers that reportedly have a range of half a mile.
But a Volnorez is useless if it isn’t built right. And by now it’s apparent many of them are very badly made. “Dismantling several burnt-out Volnorez products led to discoveries that left the experts completely surprised,” a Russian blogger wrote in a missive translated by @wartranslated.
“Absolutely poor build quality,” the blogger complained. “The mean time between failures is the same as in children’s transistors.”
Equally troubling, the Volnorez jammers tend to overheat. And their antennae leave a dead zone in a cone above the jammers—a vulnerability “Ukrainians spoke about,” according to the blogger.
So now the Russians are moving on from their practically brand-new Volnorez jammers, which were state of the art mere months ago, and replacing them with even newer Saniya jammers theoretically ranging nearly a mile.
The stakes couldn’t be higher. If the Saniyas are well-made and adequately-powered and actually offer reliable protection, they could begin to blunt Ukraine’s drone advantage, which is one of its few advantages as Russia’s wider war grinds into its third year and Republicans continue to deprive Ukrainian forces of artillery ammunition.
Behalve Finland. Die zijn er al decennialang klaar voor.quote:Op zondag 18 februari 2024 08:25 schreef Aether het volgende:
'Europese landen zijn mentaal niet klaar voor invasie’
https://nos.nl/artikel/25(...)t-klaar-voor-invasie
quote:Ukraine visa schemes to be extended by 18 months
Ukrainians who came to the UK following the Russian invasion will be able to apply for 18-month extensions to their visas, the government has announced.
Since the invasion, the second anniversary of which is next week, some 200,200 Ukrainians and family members have come to the UK.
New arrivals were granted three years to remain, meaning the first visas were due to expire in March 2025.
It means those on the earliest visas can stay until at least September 2026.
The government said it would provide people with "certainty and stability".
The extension will apply to all three visa schemes set up following the invasion: the Homes for Ukraine scheme, the Ukraine Family Scheme, and the Ukraine Extension Scheme.
Those on the schemes will continue to have the same rights to access work, benefits, healthcare, and education.
Applications for the extensions will be open from early 2025, and people will be able to apply once they are in the last three months of an existing visa.
Migration minister Tom Pursglove said: "Families across the country have opened their homes and their hearts to the people of Ukraine, showing extraordinary generosity, including offering shelter to those fleeing from the horrors of war."
The UK will "continue to provide a safe haven for those fleeing the conflict," he added.
The government also said the extension underlined its "strong belief that Ukraine will be safe again" and the hope of the Ukrainian government that its citizens will "eventually return to the country, when it is safe to do so".
Eduard Fesko, charge d'affaires at the Ukrainian embassy in the UK, said it was a "clear signal" of the UK's support for Ukraine, adding: "We appreciate all the help and assistance that our UK friends so generously provide for the temporarily displaced Ukrainians."
The announcement comes as senior political figures from around the world attend the Munich Security Conference to discuss the biggest global security challenges.
Speaking at the conference on Saturday, Ukrainian president Volodymyr Zelensky made an urgent appeal for more weapons, saying they would help avoid a "catastrophic" situation in Europe.
Foreign Secretary Lord Cameron said Britain was "absolutely in the lead" in providing support to Ukraine and urged all of Ukraine's allies, particularly the US, to maintain their own support.
Republicans in the US Congress are currently refusing to pass a $60bn package of aid to Ukraine until more steps are taken to secure the US-Mexico border.
"If you add up our economies, we outmatch Russia 25-to-one," he said. "We've got the ability to give that diplomatic military, economic, moral support. We have just got to make that difference count."
En hoe werden die vervoerd en bewapend?quote:Op zondag 18 februari 2024 10:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ik vrees dat de Chinezen die rol op zich gaan nemen, die sturen nu al veel geld.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En hoe werden die vervoerd en bewapend?
In principe werden alle geallieerden in wo2 gefinancierd en bewapend door de VS. Die luxe hebben de Russen nu niet sterker nog ze worden gesanctioneerd en ondermijnd door de VS en Oekrane zit nu in die positie die de SU had.
quote:
Interessante stelling. Hier heb ik nog niet eerder over gelezen. Waar heb je dat gelezen/gehoord?quote:Op zondag 18 februari 2024 14:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vrees dat de Chinezen die rol op zich gaan nemen, die sturen nu al veel geld.
Een Westerse normen en waardenbril???quote:Op zondag 18 februari 2024 11:41 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De vergelijking gaat weldegelijk op en dat blijkt juist naar mate de oolog voortduurt zich steeds meer te bewijzen. Dit gaat om de Russische doctrine en hoe het leger en de bevolking hiermee omgaat.
De vergelijking gaat niet over dat Oekrane op Nazi Duitsland lijkt he.. dit gaat over de vergelijking dat zowel Nazi Duitsland als Oekrane superieure wapens hadden en een stuk minder manschappen dan de Russen, maar in eerste instantie dus wel stand wisten te houden of zelfs op wisten te rukken <- dat is de vergelijking.
Het vernijn zit hem dus in de staart. Kijk niet met een westerse normen en waarden bril naar de Russen. De Russen gaan niet stoppen, ook niet na 1 miljoen WIA en KIA.
ik snap je reactie niet. Het is algemeen bekend dat Rusland werd bewapend door de US. Ik heb dat hier zo vaak verkondigd.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En hoe werden die vervoerd en bewapend?
In principe werden alle geallieerden in wo2 gefinancierd en bewapend door de VS. Die luxe hebben de Russen nu niet sterker nog ze worden gesanctioneerd en ondermijnd door de VS en Oekrane zit nu in die positie die de SU had.
Met een Patriot batterij??????quote:Op zondag 18 februari 2024 13:59 schreef Delenlill het volgende:
Eerder ging het gerucht al in andere regio's dat Oekrane zijn Patriot systemen/lanceerdes tijdelijk dicht bij het front plaatsen voor dit soort aanvallen.
Vraagje, op wat voor termijn zie jij rus dan heel oekraine oprollen?quote:Op zondag 18 februari 2024 15:20 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
ik snap je reactie niet. Het is algemeen bekend dat Rusland werd bewapend door de US. Ik heb dat hier zo vaak verkondigd.
Ik heb het puur over de human-waves en de Russische doctrine.
https://www.atlanticcounc(...)es-counteroffensive/quote:Op zondag 18 februari 2024 15:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Interessante stelling. Hier heb ik nog niet eerder over gelezen. Waar heb je dat gelezen/gehoord?
De westerse normen en waardenbril is van toepassing op te vele mensen (ook binnen de politiek) die denken dat Rusland wel moet stoppen door interne druk wegens de enorme aantallen WIA en KIA. In het westen zou dat inderdaad tot geremoer gaan leiden. In Rusland is dat niet het geval, alle vorm van oppositie is dood, verboden of zit gevangen.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
Een Westerse normen en waardenbril???
Hoe is dat hier van toepassing?
Alles breekt op een gegeven moment, ook de Russen, die zijn echt niet zo gek als sommige mensen denken
De Russen gaan de Poolse grens niet meer bereiken, dat hebben ze geprobeerd en dat is gewoon mislukt die mogen blij zijn als als aan het einde van de rit de landbrug naar de Krim intact is
Als Oekrane genoeg cluster munitie had gehad (en luchtoverwicht), dan kan russen een miljoen miljard human waves sturen, maar Avdiivka kwamen ze dan niet in.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:20 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
ik snap je reactie niet. Het is algemeen bekend dat Rusland werd bewapend door de US. Ik heb dat hier zo vaak verkondigd.
Niet alle onderdelen van de batterij h.quote:
rus koopt ladingen spul in china, dat is niets nieuws op dit punt. Dat is heel wat anders dan dat china rus monetair steunt.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
https://www.atlanticcounc(...)es-counteroffensive/
Ik geloof geen bal van die cowboy verhalen met patriots. Ze kunnen die dingen niet missen om eigen grondgebied veilig te houden.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:27 schreef ExTec het volgende:
[..]
Niet alle onderdelen van de batterij h.
Die duitse batterij is niet een trailer die je af moet koppelen, maar gewoon een launcher die op een vrachtwagen is gemonteerd. Die schijn je dus beduidend sneller te kunnen deployen dat de trailer variant.
En als je opzoekt op welke afstand die onderdelen wireless kunnen communiceren klinkt dat aannemelijk.
Aldus de verhalen die de ronde doen
Maar je kan natuurlijk ook denken dat rus consequent z'n eigen vliegtuigen afschiet, of dat oekraine een mystery wapen heeft, dat kan ook.
Tussen de 5 a 10 jaar is heel Oekrane in handen van Rusland als Kiev niet eerder wordt bereikt. Ik vermoed en dat en is puur een aanname (ben niet militair onderlegd en heet geen Nostradames) dat door het gebrek aan steun uit het westen Oekraene de handdoek in de ring gaat gooien en er een exodus richting de EU gaat plaats gaat vinden.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:22 schreef ExTec het volgende:
[..]
Vraagje, op wat voor termijn zie jij rus dan heel oekraine oprollen?
En dan neem ik ook aan dat je veronderstelt dat de lauwe manier waarop europa oekraine militair steunt, over die gehele termijn niet veranderd?
Maar de realiteit is dat dit niet gebeurt.. dus wat is je punt? Er is toch veel te weinig steun voor Oekrane? Of heb ik iets gemist.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:25 schreef oheng het volgende:
[..]
Als Oekrane genoeg cluster munitie had gehad (en luchtoverwicht), dan kan russen een miljoen miljard human waves sturen, maar Avdiivka kwamen ze dan niet in.
Men heeft ook nooit eerder beweert toch? Een hoop stukkies moeten op hun plek vallen wil dat spul inzetbaar zijn.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:02 schreef ExTec het volgende:
[..]![]()
Je zou haast zeggen dat er gewoon geen wil is, h?
Maar maak je geen zorgen hoor, als de irritatie over het uitblijven van maar hoog genoeg wordt, komen de talking heads van het witte huis vast wel weer met een mooi excuus, waar jij dan heel veel begrip voor gaat hebben.
Die dingen gaan gewoon niet komen, of als de oorlog over is, of als de laatste sovjet-made straaljager neergehaald is, en dan krijgen ze een handjevol.
Wat dat betreft kan oekraine beter de middelvinger geven aan de VS en vol inzetten op de mirages van FR.
Oekraine begon de oorlog met zo'n 1000 tanks. Ze hadden nog een paar honderd oude sovjet tanks op voorraad die ze opgeknapt/gered hebben. Ook hebben ze er een stuk of 500 tanks gevangen genomen van Rusland En het westen heeft ook nog zo'n 600 tanks geleverd.quote:After Two Years Of War, Ukraine Still Has A Thousand Tanks
The 31 M-1 Abrams tanks the United States pledged to the Ukrainian war effort arrived in Ukraine back in the fall.
At least four months later, the 68-ton tanks—with their 120-millimeter smoothbore guns, high-end day-night optics, composite armor and powerful but thirsty gas-turbine engines—still are somewhere behind the front line.
We don’t know when Ukrainian commanders plan to commit the 2000s-vintage, four-person M-1A1SAs to combat. We don’t even know which brigade they belong to.
What we do know is that, two years into Russia’s wider war on Ukraine, Ukrainian forces have as many active tanks as they had before Russia attacked in February 2022: around a thousand.
And it’s largely because of foreign donations of tanks such as the M-1s. “Overall, we estimate that two years after the full-scale invasion, the number of [main battle tanks] in service in the Ukrainian armed forces remains near pre-war levels,” the International Institute for Strategic Studies in London reported.
But there’s a catch. The Ukrainian ground forces have doubled in size since 2022. Today there are roughly a hundred army, air-assault, marine, territorial and national guard brigades, each with at least 2,000 people and scores of vehicles.
So while Ukraine has managed at least to maintain its overall tank inventory even after losing around 700 tanks in combat, according to Oryx, its tank needs are much greater today than they were in 2022.
If every brigade had a single battalion with 31 tanks, Ukraine would need more than 3,000 tanks.
It doesn’t have 3,000 tanks. Subtracting 700 losses from a pre-war strength of 1,000 then adding 500 tanks the Ukrainians captured from the Russians, several hundred ex-Soviet tanks Ukrainian technicians recovered from long-term storage and another 600 tanks Ukraine so far has received from its allies results in a current inventory of maybe 2,000 tanks.
Cut that number in half to take into account the heavy volume of tanks passing through rear-area workshops for repairs and upgrade and you arrive at the same number IISS arrived at. A thousand tanks.
But that’s enough for 30 front-line battalions or slightly fewer than a hundred front-line companies. Equipping every Ukrainian brigade with tanks means equipping most of them with at best a company.
All that is to say, according to IISS, “Ukrainian efforts to field additional combat elements have outpaced equipment supply, leaving some units lacking equipment to be even close to full strength.”
As Russia’s wider war grinds into its third year, Ukraine is going to need more tanks. And given that Ukrainian industry still isn’t producing new tanks, it’s going to have to get them from its allies.
Just not the United States. The Americans haven’t donated any new vehicles in nearly two months. Not since Russia-aligned Republicans in the U.S. Congress began blocking a bill authorizing $60 billion in fresh aid to Ukraine.
Those 31 M-1s, lingering somewhere behind the front line, might be the only M-1s Ukraine ever gets.
Dus ze hebben wel uitrusting voor die soldaten maar ze geven die gewoon niet?quote:Op zondag 18 februari 2024 00:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die zijn er, maar dat neemt niet weg dat het gebrek aan uitrusting en klachten van de ene unit wat zeggen over de anderen.
Volgens mij is opportunisme wat anders hoorquote:Op zondag 18 februari 2024 15:25 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De westerse normen en waardenbril is van toepassing op te vele mensen (ook binnen de politiek) die denken dat Rusland wel moet stoppen door interne druk wegens de enorme aantallen WIA en KIA. In het westen zou dat inderdaad tot geremoer gaan leiden. In Rusland is dat niet het geval, alle vorm van oppositie is dood, verboden of zit gevangen.
Dat de russen eerder breken dan Oekrane is wel heel erg opportunistisch. Want waarom zou Rusland stoppen nu de oorlogseconomie is opgestart? Terugschalen is schier onmogelijk zonder gezichtsverlies en ontelbare economische schade tot gevolg.
Rusland stopt niet, ook niet na 1 miljoen WIA/KIA en ook niet binnen 5 jaar.
Ik hoop met je mee, maar de geschiedenis laat helaas anders zien.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:40 schreef sp3c het volgende:
[..]
Volgens mij is opportunisme wat anders hoor
Dit is niet vol te houden, het hele land staat stil en niemand snapt nog waarom
nog een jaar zonder noemenswaardige progressie en ik garandaar je dat er problemen beginnen te ontstaan thuis, dat heeft niets met westerse normen en waarden te maken
Sterker nog je ziet het gemor nu al gemor op kleine schaal, dat kun je nog wel onderdrukken maar dat gaat gewoon sneeuwballen
Oekrane moet gewoon volhouden, geen nieuwe offensieven (tenzij je weet dat je wint) en geen risico's, die hoeven toch niet vooruit
De statische opstelling van de patriot uit de VS is bekend. Die staat om kyiv. Aldus het volk dat satelliet beelden koopt.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik geloof geen bal van die cowboy verhalen met patriots. Ze kunnen die dingen niet missen om eigen grondgebied veilig te houden.
quote:
Houden ze juist hun grondgebied niet veiliger als zij de straaljagers/vliegtuigen die de raketten op het grondgebied afvuren neerhalen? Dan pakken ze het probleem toch juist bij de wortel aan.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik geloof geen bal van die cowboy verhalen met patriots. Ze kunnen die dingen niet missen om eigen grondgebied veilig te houden.
De Duitsers liepen vast op brandstofgebrek. Duitsland had brandstofreserves voor ongeveer 2-3 maanden bij het begin van Barbarossa. Hitler wilde daarom direct naar de olievelden van de Kaukasus, maar de generaals wilden Moskou veroveren. Dat was een blunder van de generaals. Moskou had ze niets opgeleverd. De Kaukasus wel. En het afsluiten van de Wolga had transport vanaf de Kaspische Zee naar Moskou verhinderd.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:25 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Vreemde conclusie als je de Russiche doctrine begrijpt. Rusland van nu moet je met Rusland van toen vergelijken en niet met Duitsland. Zoals ik in mijn post hiervoor al aangaf: de duitsers waren in WW2 net als de Oekrane nu ook superieur aan de Russen. De Duitsers liepen o.a. vast op de enorme en eindeloze stroom aan aanvalsgolfen. Lees de slag om stalingrad er eens op na en je gaat versteld staan van de gelijkenissen met nu.
Duidelijk wmb, maar vallen van kyiv is geen garantie dat oekraine het bijltje neergooit. Het is geen videogame, of schaken.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:34 schreef dudewhereismycar het volgende:
Tussen de 5 a 10 jaar is heel Oekrane in handen van Rusland als Kiev niet eerder wordt bereikt.
Helemaal nietquote:Op zondag 18 februari 2024 15:43 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ik hoop met je mee, maar de geschiedenis laat helaas anders zien.
Op sites als quora etc geven mensen die er ervaring mee hebben aan dat het geheel opzetten een uur duurt. Heb je het over alle onderdelen, rond de 100 man die er mee in de weer zijn.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:45 schreef Delenlill het volgende:
Het opzetten en gereed maken voor vuren kost volgens AchJa zo'n 15 minuten (al wil hij niet uitweiden over de precieze tijd dat het kost).
Kwam deze net tegen. Geen idee of hier gamers zitten. Maar ik ga hem zeker even uitproberen. Hij heeft goede reviews en hij is gratis tenslotte.quote:OVER DIT SPEL
Ukraine War Stories is a set of visual novels about the 2022 Russian invasion of Ukraine. Set in the early months of the war, it tells the stories of civilians trapped on Russian-occupied territory. In their shoes, you will not be a fighter, only a survivor.
The novels will take you from the first volleys of the war in Hostomel, to the terror in Bucha, to the defiant resistance in Mariupol. You will have to keep yourself and your loved ones safe, and eventually escape to safety. This will take courage and resourcefulness — and sometimes, sacrifices.
Based on real events
Every novel is a dramatization of eyewitness accounts and real events recorded in the area, condensed into one story.
The gameplay is text-based and accompanied by music and illustrations. The game's art comes from authentic war photographs taken in the areas where the stories take place.
Truly free — no catch
The full game is completely free (no in-app purchases, etc) + a free Demo is available until the full game is released. We do not try to profit from this project. Our goal is to share the recent experiences of the people of Ukraine with a worldwide audience.
Devs are from Ukraine
Developed by a small team located in Kyiv, Ukraine, working from our office despite the wartime conditions. As a Ukraine-based company, we could not sit idly by as the war rages in our country, with enemy forces stopping 3 km short of Kyiv itself, and a large portion of Ukraine being occupied.
One of the guys from our team was caught by the Russian invading forces in Bucha (where one of our stories takes place) and had to hide in a garage basement for a week with his family until they managed to evacuate. His house was plundered and looted by the Russians along with many other houses in the town. He told us his eyewitness account, which we used along with other public sources. A lot of our relatives' or friends' lives were also affected. Fortunately, everyone on our team survived so far, but the war continues…
THREE STORIES
The game includes three interactive novels about some of the first towns that were hit during the invasion: Hostomel, Bucha, and Mariupol. In each story you will play a civilian, completely outmatched against the invading Russians. Your only task is to keep yourself and your loved ones safe, and escape with your lives. But remember: as a civilian, you can only do so much.
Nee, ik zeg dat de Rus de troepen met weinig potentie slechter bedeeld dan de troepen met betere training.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:38 schreef Ulx het volgende:
[..]
Dus ze hebben wel uitrusting voor die soldaten maar ze geven die gewoon niet?
Waarom? Wat is daar het nut van?quote:Op zondag 18 februari 2024 16:00 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Nee, ik zeg dat de Rus de troepen met weinig potentie slechter bedeeld dan de troepen met betere training.
quote:1/ The recently-sacked Admiral Viktor Sokolov was reportedly dismissed for ordering the large landing ship Caesar Kunikov to go to sea without a working propulsion system. The Ukrainian sea drone attack on 14 February is said to have ambushed the ship while it was under tow. ⬇️
2/ Sokolov's sacking took place without an official explanation, and there was also no explanation of what the Caesar Kunikov was doing off Alupka in Crimea at the time it was sunk. The VChK-OGPU Telegram channel has published an (unconfirmed) explanation of both occurrences.
3/ According to a source quoted by the channel, the Caesar Kunikov had suffered a serious technical malfunction and had left Novorossiysk on the night of 12 February to go to Sevastopol for repairs. It was unable to provide independent propulsion, so it was accompanied by tugs.
4/ Sokolov, who was until this week the commander of the Russian Black Sea Fleet, is said to have been well aware of the threat from sea drones (USVs), particularly to a vessel with reduced capabilities, but still issued the order. It resulted in the loss of the ship.
5/ According to the source, there were no fatalities during the attack on 14 February – the crew was rescued or evacuated before the ship went down – but a number of them were seriously injured and are "still fighting for their lives."
6/ The large landing ship Novocherkassk was also under repair when it was destroyed at Feodosiya, which is much closer to Novorossiysk. The Caesar Kunikov's voyage to Sevastopol suggests that the ship repair facilities at Feodosiya may be inoperable after that attack. /end
quote:Dutch PM: Russia is 'nothing compared to the collective EU economy'
The EU's collective economic power is by far superior to Russia, Dutch Prime Minister Mark Rutte told the Kyiv Independent on Feb. 17 in an interview on the sidelines of the Munich Security Conference, adding that European nations must invest more in defense and support for Ukraine.
"It always takes time in a democracy to take those decisions," Rutte told a Kyiv Independent reporter, responding to a question whether there are regrets that allies did not provide key defense systems before Russia had a chance to dig in on the front line and mobilize its economy.
As the full-scale Russian invasion nears its two-year mark, Ukraine finds itself in a precarious position. While the assistance from the U.S., a key military donor, remains blocked, Russia is increasing pressure on the front and ramping up its defense industry capacities.
Rutte noted that Russia's economic potential should not be overestimated: "Russia's economy is not more than the Netherlands and Belgium combined. Nothing compared to Germany, nothing compared to France, nothing compared to the collective EU economy."
Nevertheless, the allies must respond to recent developments in the war "and that means more spending on defense, more production of military capabilities," the prime minister added.
While the relatively small Netherlands took a proactive role in supporting Ukraine, for example, by spearheading the fighter jet coalition, major players like Germany came under criticism for hesitancy in providing some crucial systems, namely long-range Taurus missiles.
Rutte pointed out that Germany is providing massive aid to Ukraine, especially in comparison to other partners. This support also maintains the flow of air defenses and artillery shells to Ukraine, Rutte said, pointing out there is no controversy on supplying these two vital items.
The prime minister also hinted that "things are moving" in regard to other military systems.
Rutte further told the Kyiv Independent that the Netherlands is intensively discussing bilateral security guarantees with President Volodymyr Zelensky's team, voicing optimism that the "discussions should be closed fairly soon."
Kyiv had already finalized similar deals, based on G7 commitments made last July, with Germany, France, and the U.K.
Lijkt me sowieso een belangrijk noodplan als de funding vanuit de VS uitblijft.quote:EU Should Sell Joint Bonds to Boost European Defense, Estonian PM Says
The European Union should work on a plan to issue 100 billion ($107.8 billion) in eurobonds to boost the continent's defense industry, and in the meantime do more to get weapons to Ukraine, Estonia's prime minister said.
Ja top maar jij zegt dat dat de reden voor Stalingrad was.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:20 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Maar waarom zou je enorme risico’s gaan lopen met je weinige patriots? Het is geen aanvalswapen.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:45 schreef Delenlill het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het opzetten en gereed maken voor afvuren kost volgens AchJa zo'n 15 minuten (al wil hij niet uitweiden over de precieze tijd dat het kost).
Natuurlijk heeft het gehele systeem nog andere onderdelen die belangrijk zijn. Zoals de radar. Maar die hoeft er niet naast te staan. Dat kan op een redelijk veilige afstand. En ook kan er indirect gebruik gemaakt worden van andere radar systemen die dichter bij het front geplaatst zijn.
[..]
Houden ze juist hun grondgebied niet veiliger als zij de straaljagers/vliegtuigen die de raketten op het grondgebied afvuren neerhalen? Dan pakken ze het probleem toch juist bij de wortel aan.
Een neergehaalde vliegtuig is moeilijker te vervangen dan een neergehaalde raket. En dan is er n minder vliegtuig die die raketten af kunnen vuren.
Net zoals de raketten die vanuit de zwarte zeevloot afgevuurd zijn, dat is nu veel minder geworden nadat de zwarte zeevloot gedeeltelijk uitgeschakeld werd en nadat de restwerd verjaagd.
Je valt er toch vliegtuigen mee aan?quote:Op zondag 18 februari 2024 16:18 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Maar waarom zou je enorme risico’s gaan lopen met je weinige patriots? Het is geen aanvalswapen.
Waarom niet?quote:Op zondag 18 februari 2024 16:19 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Waarom zou je de “meatwave” troepen goed uitrusten?
Betekend dat dat die toestemming vorig jaar in Juli gegeven was? Of dat de F-16s pas geleverd mogen worden in juli dit jaar?quote:First Ukrainian F-16 pilots will complete training as soon as May
Air National Guard director says the effort is taking a bit longer because pilots need to learn a “full range of missions.”
AURORA, Colorado—Ukrainian pilots will start graduating from F-16 fighter jet training in May, the Air National Guard estimates.
The first four pilots are “pretty close” to the end of their training, Air National Guard director Lt. Gen. Michael Loh told reporters Tuesday at the Air & Space Forces Association Warfare Symposium.
The U.S. is training 12 Ukrainian pilots in fiscal 2024—all of whom are set to graduate between May and August, according to Arizona National Guard spokesperson Capt. Erin Hannigan.
But what the pilots do then depends on the broader Ukrainian F-16 effort and when the jets will actually arrive in Ukraine, Loh said. The U.S., which controls the export of the fighter jets, gave allies the green light to transfer F-16s to Ukraine in July.
The training effort started in late October at Morris Air National Guard base in Tucson, Arizona. Denmark is also leading an effort to train Ukrainian pilots on the fighter jet in Europe.
In September, Loh said that it would take anywhere from three months to nine months for Ukrainian pilots to finish F-16 training.
The pilots are already “flying F-16s solo every day,” but the requirements for these pilots have changed and training is taking a bit longer because the pilots need to be able to operate a “full range of missions” beyond wartime scenarios, Loh said.
However, the U.S. won’t be able to keep this effort going and train more pilots beyond the first cohort if Congress doesn’t authorize more funding.
“Training cost is tuition-based and that funding is allocated prior to student arrival. Students currently enrolled are not expected to be impacted by funding issues. If additional pilots are needing to be trained, additional funding will be necessary,” Hannigan said.
Zoals Afghanistan?quote:Op zondag 18 februari 2024 15:43 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Zoals ik begrepen had waren de meest veelbelovende kandidaten in de VS begonnen met de advanced F16 training, en is men in Europa bezig met piloten voor dat gedeelte voor te bereiden. Dus vliegen op dat ding leren ze hier. Specialistische missies uitvoeren daar.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:21 schreef Delenlill het volgende:
https://www.defenseone.co(...)ing-soon-may/394264/
[..]
Betekend dat dat die toestemming vorig jaar in Juli gegeven was? Of dat de F-16s pas geleverd mogen worden in juli dit jaar?
En hoe zit het eigenlijk met de piloten die in Europa getraind worden. Die waren al maanden voor de US begonnen toch? Zijn die ondertussen al niet lang klaar dan?
Ik ken de verhalen en volgens mij hebben wij het er al eens eerder over gehad. Maar goed, even voor de discussie, waarom zou het "beduidend sneller" zijn dan? Beide moet je stempelen/waterpassen/inmeten etc, het enige wat je hoeft de doen is de trekker 30 centimeter vooruit te rijden:quote:Op zondag 18 februari 2024 15:27 schreef ExTec het volgende:
Niet alle onderdelen van de batterij h.
Die duitse batterij is niet een trailer die je af moet koppelen, maar gewoon een launcher die op een vrachtwagen is gemonteerd. Die schijn je dus beduidend sneller te kunnen deployen dat de trailer variant.
Wat voor afstanden heeft men het dan over? En ja, dit is pure nieuwsgierigheid aangezien ik wel eens wil weten wat jij dan precies gelezen hebt.quote:En als je opzoekt op welke afstand die onderdelen wireless kunnen communiceren klinkt dat aannemelijk.
I know.quote:Aldus de verhalen die de ronde doen
Pt. 1 is zeker niet ondenkbaar, vwb pt. 2, AA wapens zijn gewoon ook een mogelijkheid he.quote:Maar je kan natuurlijk ook denken dat rus consequent z'n eigen vliegtuigen afschiet, of dat oekraine een mystery wapen heeft, dat kan ook.
Volgens mij heb ik nergens tijden geroepen.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:45 schreef Delenlill het volgende:
Het opzetten en gereed maken voor afvuren kost volgens AchJa zo'n 15 minuten (al wil hij niet uitweiden over de precieze tijd dat het kost).
Vuurleiding moet met de eigen Patriot radar ivm TVM.quote:Natuurlijk heeft het gehele systeem nog andere onderdelen die belangrijk zijn. Zoals de radar. Maar die hoeft er niet naast te staan. Dat kan op een redelijk veilige afstand. En ook kan er indirect gebruik gemaakt worden van andere radar systemen die dichter bij het front geplaatst zijn.
quote:Op zondag 18 februari 2024 16:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik nergens tijden geroepen.
[..]
Vuurleiding moet met de eigen Patriot radar ivm TVM.
Een stief kwartiertje heb ik misschien iets te letterlijk genomen dan.quote:Op zaterdag 20 januari 2024 18:25 schreef AchJa het volgende:
[..]
Als eerste, een zg. "hit and run" gaat hem niet worden met de Patriot, daar is dat systeem veel te statisch voor. Een Patriot in stelling brengen en gereed maken tot vuren gaat wel een stief kwartiertje overheen (nee, ik ga verder geen tijden noemen). En dan reken ik de huidige weersomtstandigheden inclusief het terrein nog niet eens mee...
Daarbij zijn er na die tijd nog steeds airstrikes geweest in de omgeving waar die Patriot zou hebben moeten staan...
[..]
Ik ga nog steeds uit van fratricide, dat is nmm de meest logische verklaring.
Een "stief kwartiertje" is bij ons een eufemisme voor "duurt lang"...quote:Op zondag 18 februari 2024 16:48 schreef Delenlill het volgende:
Een stief kwartiertje heb ik misschien iets te letterlijk genomen dan.
Maar met behulp van andere radars kunnen al de benodigde berekeningen gedaan worden lijkt me. En kan eventueel het afvuursysteem alvast in de juiste positie geplaatst worden aan de hand van deze berekeningen. Waardoor de reactietijd iets korter kan worden.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:43 schreef AchJa het volgende:
[..]
Volgens mij heb ik nergens tijden geroepen.
[..]
Vuurleiding moet met de eigen Patriot radar ivm TVM.
Leuk, maar dit heeft niets met de val van Stalinggrad te maken. De stad was trouwens allang ingenomen door de Duitsers.. het was Hilter die opdrong op het standhouden van Stalinggrad, terwijl de stad compleet was omsingeld.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:47 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Duitsers liepen vast op brandstofgebrek. Duitsland had brandstofreserves voor ongeveer 2-3 maanden bij het begin van Barbarossa. Hitler wilde daarom direct naar de olievelden van de Kaukasus, maar de generaals wilden Moskou veroveren. Dat was een blunder van de generaals. Moskou had ze niets opgeleverd. De Kaukasus wel. En het afsluiten van de Wolga had transport vanaf de Kaspische Zee naar Moskou verhinderd.
Duitsland blunderde ook regelmatig - Stalingrad eerst bombarderen voor ze aanvielen bijvoorbeeld. Het maakte de stad nog gevaarlijker voor tanks.
Afghanistan vergelijken met Oekrane.. uhuh... er komt geen guerila oorlog? Die zien we ook niet in de bezette gebieden.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zoals Afghanistan?
Rusland kan dit niet winnen al zouden ze morgen in Kiev staan.
Dat wordt een guerilla oorlog daar wordt je bang van.
Nee, het enige wat je kan doen is een voorwaarschuwing krijgen van externe radars vergelijkbaar met Link-16. Maar goed, de Patriot radar kijkt natuurlijk verder dan het maximale bereik van de missiles dus daar schiet je niet heel veel mee op, tenzij je ergens geen radarzicht hebt.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:52 schreef Delenlill het volgende:
Maar met behulp van andere radars kunnen al de benodigde berekeningen gedaan worden lijkt me. En kan eventueel het afvuursysteem alvast in de juiste positie geplaatst worden aan de hand van deze berekeningen. Waardoor de reactietijd iets korter kan worden.
Track-Via-Missile: AchJa in NWS / Oorlog in Oekrane #920 Still no sign of Gerasimov.quote:What bedoel je met TVM?
Nu zijn er in die bezette gebieden wel meer pro-russen, maar ook in Kiev zie dat inderdaad niet gebeuren. Als Kiev zou vallen is Oekraine verloren.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:53 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Afghanistan vergelijken met Oekrane.. uhuh... er komt geen guerila oorlog? Die zien we ook niet in de bezette gebieden.
Dat is het wel. Dit is algemene kennis van WW2 over stalingrad. De aanvalsgolfen incl alle andere zaken waar tekorten waren + de meesterzet van Hitler om kosten wat kost Kaliningrad te blijven verdedigen.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja top maar jij zegt dat dat de reden voor Stalingrad was.
Maar dat is het niet.
Hoezo? Dan gaat de regering gewoon naar Lviv.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:56 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nu zijn er in die bezette gebieden wel meer pro-russen, maar ook in Kiev zie dat inderdaad niet gebeuren. Als Kiev zou vallen is Oekraine verloren.
Aaah, nu begrijp ik het. Alleen hoe zit dat met andere NAVO radar systemen? De NAVO wil toch graag dat alle systemen die gebruikt worden in NAVO landen met elkaar kunnen communiceren en samenwerken wanneer nodig? Of heb ik dat verkeerd begrepen.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:55 schreef AchJa het volgende:
[..]
Nee, het enige wat je kan doen is een voorwaarschuwing krijgen van externe radars vergelijkbaar met Link-16. Maar goed, de Patriot radar kijkt natuurlijk verder dan het maximale bereik van de missiles dus daar schiet je niet heel veel mee op, tenzij je ergens geen radarzicht hebt.
[..]
Track-Via-Missile: AchJa in NWS / Oorlog in Oekrane #920 Still no sign of Gerasimov.
Niet?quote:Op zondag 18 februari 2024 16:53 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Afghanistan vergelijken met Oekrane.. uhuh... er komt geen guerila oorlog? Die zien we ook niet in de bezette gebieden.
Waarom zou je jezelf opofferen voor een kansloze zaak? Nu zal Kiev niet zo snel vallen, maar als dat wel gebeurt gaan die paar resterende Oekrainers de stad echt niet heroveren.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoezo? Dan gaat de regering gewoon naar Lviv.
Uuh.. sorry ULX, maar dit slaat echt nergens op. Natuurlijk valt Oekrane als Kiev valt, geen enkele expert zal anders oordelen.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:00 schreef Ulx het volgende:
[..]
Hoezo? Dan gaat de regering gewoon naar Lviv.
Idd niet. Die zien we niet, op was losse verzetstrijd na. Maar van een guerrillaoorlog zoals we hebben gezien in Afghanistan en Vietnam is absoluut geen sprake. Het is er zelfs relatief rustig.quote:
Ik ontken ze niet ik zeg alleen dat het niet de (enige) reden si dat ze gewonnen hebben. Voor de oorlog was de lend lease veel doorslaggevender.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:56 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat is het wel. Dit is algemene kennis van WW2 over stalingrad. De aanvalsgolfen incl alle andere zaken waar tekorten waren + de meesterzet van Hitler om kosten wat kost Kaliningrad te blijven verdedigen.
De aanvalsgolfen zijn extreem berucht gebleken bij Stalinggrad. Daar zijn hele boeken over geschreven en docus over gemaakt.
Het verbaasd mij het gebrek aan kennis over WW2 door users die er plat op gaan om een mening te geven. Ik ga maar niet zeggen wat mijn achtergrond is.
Niet grootschalig maar is dat niet omdat er ook nog een regulier leger is.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:05 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Idd niet. Die zien we niet, op was losse verzetstrijd na. Maar van een guerrillaoorlog zoals we hebben gezien in Afghanistan en Vietnam is absoluut geen sprake. Het is er zelfs relatief rustig.
quote:DOJ: Confiscated Russian funds will support Ukraine — via Estonia
It is the first time the U.S. will transfer funds to a foreign ally for the explicit purpose of assisting Ukraine and comes as foreign aid for the embattled nation has stalled in Congress.
The U.S. will transfer confiscated Russian funds to Estonia to be used in support of Ukraine, the Justice Department announced Saturday.
The nearly $500,000 sum was secured from “an illegal procurement network attempting to import into Russia a high-precision, U.S.-origin machine tool with uses in the defense and nuclear proliferation sectors,” according to a DOJ press release.
It is the first time the U.S. will transfer funds to a foreign ally for the explicit purpose of assisting Ukraine and comes as foreign aid for the embattled nation has stalled in Congress.
The funds are being transferred to Estonia because current authorities do not allow for a direct transfer to Ukraine. According to deputy attorney general Lisa Monaco, the funds will be used for a project designed to streamline damage assessments of Ukraine’s electrical transmission and distribution systems.
“This is an incremental step toward justice and restoration. But it is a necessary step. And it blazes a new trail towards combatting Russia’s ongoing brutality,” said Monaco in remarks prepared for delivery at the Munich Security Conference in Germany.
“The Department of Justice will continue pursuing creative solutions to ensure the Ukrainian people can respond and rebuild. Dollar by dollar. House by house. Town by town,” Monaco added, noting that the administration would not wait for Congress, but rather would use existing authorities to provide assistance to Ukraine.
Veel mensen zouden ook het liefste doorgaan met hun leven.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Niet grootschalig maar is dat niet omdat er ook nog een regulier leger is.
Omdat je misschien niet wilt dat je familieleden die nog in die stad zitten verkracht/gecastreerd/vermoord worden door de Russen?quote:Op zondag 18 februari 2024 17:02 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Waarom zou je jezelf opofferen voor een kansloze zaak? Nu zal Kiev niet zo snel vallen, maar als dat wel gebeurt gaan die paar resterende Oekrainers de stad echt niet heroveren.
Dit zet alles op een rijtje:quote:Op zondag 18 februari 2024 09:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik zou een enigszins normale bron wat betreft verliezen aan beide kanten toch wel een keer prettig vinden. Hier op Fok roept men ook over 13 keer hogere Russische verliezen enzo, dat mag weleens gestaafd worden.
Inderdaad lijkt het, zoals jij zegt dat de Oekraeners bij hun terugtrekking ook veel materieel en troepen verloren zijn.
Dat worden ze ook niet.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Omdat je misschien niet wilt dat je familieleden die nog in die stad zitten verkracht/gecastreerd/vermoord worden door de Russen?
De Russen hebben het beste met de bevolking voor? Hadden wij ze maar rondlopen in de straten? Zoiets?quote:
Maar het is toch een groot verschil om je eigen land te verdedigen tegen massale aanvalsgolven of dat je dat moet doen terwijl je diep in Rusland zit en je aanvoerslijnen zijn afgesneden?quote:Op zondag 18 februari 2024 16:56 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat is het wel. Dit is algemene kennis van WW2 over stalingrad. De aanvalsgolfen incl alle andere zaken waar tekorten waren + de meesterzet van Hitler om kosten wat kost Kaliningrad te blijven verdedigen.
De aanvalsgolfen zijn extreem berucht gebleken bij Stalinggrad. Daar zijn hele boeken over geschreven en docus over gemaakt.
Het verbaasd mij het gebrek aan kennis over WW2 door users die er plat op gaan om een mening te geven. Ik ga maar niet zeggen wat mijn achtergrond is.
Dat gaat om voorwaarschuwing niet om vuurleiding van het wapensysteem zelf. Je wil natuurlijk een compleet luchtbeeld hebben en aan de hand van dat luchtbeeld en eventuele dreigingen kun je doelen toewijzen aan een bepaald systeem (heel kort door de bocht) en dat systeem zal dan de dreiging proberen te neutraliseren maar dat gebeurt dus met de middelen van dat systeem zelf. Het is niet dat eoa overzichtsradar de vuurleiding kan doen van bv een PRTL aan het front.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:01 schreef Delenlill het volgende:
Aaah, nu begrijp ik het. Alleen hoe zit dat met andere NAVO radar systemen? De NAVO wil toch graag dat alle systemen die gebruikt worden in NAVO landen met elkaar kunnen communiceren en samenwerken wanneer nodig? Of heb ik dat verkeerd begrepen.
Ah, nee. Als wij het over een stief kwartiertje hebben dan bedoelen we dat het lang duurt zonder er een exacte waarde aan te geven. Maar dat kan iets Fries zijn...quote:En ja, dit was de eerste keer dat ik "stief" hoorde als in duurt lang. Ik dacht meer dat je een dik kwartier er mee bedoelde.
Dus een exodus richting de EU.. mark my words. Oekrane gaat vallen, kwestie van tijd.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:11 schreef Ulx het volgende:
[..]
Omdat je misschien niet wilt dat je familieleden die nog in die stad zitten verkracht/gecastreerd/vermoord worden door de Russen?
quote:Op zondag 18 februari 2024 17:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Russen hebben het beste met de bevolking voor? Hadden wij ze maar rondlopen in de straten? Zoiets?
Het Westen kan ook niet stoppen. Er zijn al enorme consequenties, Rusland gaat hoe dan ook kapot.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:21 schreef dudewhereismycar het volgende:
De Russen stoppen niet.
Ik voorspel het hier -tegen het zere been van sommige hier- al langer: Rusland gaat dit winnen. Die gaan door tot de grens met Polen. De Oorlogseconomie is aangeslingerd en dan is geen weg meer terug zonder enorme consequenties.
Dat zien we wel, ontploffingen, moorden, vergiftigen van groepen soldaten, etc.quote:Op zondag 18 februari 2024 16:53 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Nee uiteraard niet, maar ze bereiden ook geen holocaust voor. Ze zullen er waarschijnlijk ofwel een soort Witrusland van maken met een puppetregering, ofwel er een Russisch oblast van maken en er een Russische politieke elite installeren, Russisch de enige taal aan de universiteiten van Kiev maken etc. Opstanden zullen wel hardhandig worden 'gepacificeerd'.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:13 schreef Ulx het volgende:
[..]
De Russen hebben het beste met de bevolking voor? Hadden wij ze maar rondlopen in de straten? Zoiets?
Dat heet verzet en achter de linies opereren. Een guerrillaoorlog is het absoluut niet. Het is juist relatief rustig in de bezette gebieden.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Dat zien we wel, ontploffingen, moorden, vergiftigen van groepen soldaten, etc.
Er zijn genoeg voorbeelden langs gekomen, en we zullen niet alles horen en zien.
En dat vanuit bezet gebied dat zogenaamd. Russisch gezindt is.
De rest van Oekrane is dat een stuk minder.
Ik denk dat vele oekrainers zullen volksverhuizen onze kant op. Na alles wat er al heeft plaatsgevonden zie ik die niet onder een russisch juk willen leven. Evenmin is het niet aantrekkelijk om economische redenen in een armenhuis te belanden.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee uiteraard niet, maar ze bereiden ook geen holocaust voor. Ze zullen er waarschijnlijk ofwel een soort Witrusland van maken met een puppetregering, ofwel er een Russisch oblast van maken en er een Russische politieke elite installeren, Russisch de enige taal aan de universiteiten van Kiev maken etc. Opstanden zullen wel hardhandig worden 'gepacificeerd'.
Het westen kent al zo lang geen oorlog meer dat we passief en niet adequaat reageren. We hadden daar al 1.5 jaar terug AL onze middelen naar toe moeten sturen. Kazernes leeghalen en die kant opsturen. In de tussentijd orders plaatsen bij de defensieindustrie.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:15 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het Westen kan ook niet stoppen. Er zijn al enorme consequenties, Rusland gaat hoe dan ook kapot.
Dit. De echte exodus gaat nog beginnen.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat vele oekrainers zullen volksverhuizen onze kant op. Na alles wat er al heeft plaatsgevonden zie ik die niet onder een russisch juk willen leven. Evenmin is het niet aantrekkelijk om economische redenen in een armenhuis te belanden.
Dat denk ik ook, zeker de Kievanen zullen westwaarts trekken, en van die Kievanen vooral de beteropgeleiden.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:20 schreef Digi2 het volgende:
[..]
Ik denk dat vele oekrainers zullen volksverhuizen onze kant op. Na alles wat er al heeft plaatsgevonden zie ik die niet onder een russisch juk willen leven. Evenmin is het niet aantrekkelijk om economische redenen in een armenhuis te belanden.
Nu begrijp ik het stukken beter. Misschien dat in de toekomst er meer mogelijkheden daarvoor komen dan. Bedankt voor de uitleg.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:14 schreef AchJa het volgende:
[..]
Dat gaat om voorwaarschuwing niet om vuurleiding van het wapensysteem zelf. Je wil natuurlijk een compleet luchtbeeld hebben en aan de hand van dat luchtbeeld en eventuele dreigingen kun je doelen toewijzen aan een bepaald systeem (heel kort door de bocht) en dat systeem zal dan de dreiging proberen te neutraliseren maar dat gebeurt dus met de middelen van dat systeem zelf. Het is niet dat eoa overzichtsradar de vuurleiding kan doen van bv een PRTL aan het front.
Even een hele globale uitleg, search radars moeten ver kunnen kijken en moeten dus laag in de frequentie zitten aangezien lage frequenties ver komen maar omdat ze zo'n grote golflengte hebben zijn ze dus niet heel nauwkeurig. Fire control radars moeten een doel precies kunnen pin pointen zodat er nauwkeurig gevuurd kan worden dus die zitten in de hoge frequenties (korte golflengte) maar die komen minder ver. De Ka band bv (8mm band) heeft een max bereik van pak hem beet een kilometer of 8.
Hoe hoger de frequentie hoe minder het bereik. Zie bv. AM vs FM op de radio. FM zit hoog in de frequentie (MHz), AM laag (kHz).
[..]
Ah, nee. Als wij het over een stief kwartiertje hebben dan bedoelen we dat het lang duurt zonder er een exacte waarde aan te geven. Maar dat kan iets Fries zijn...
Noem het wat je wilt, feit blijft dat zelfs in gebied waarvan Rusland beweert dat er alleen pro Russen wonen er verzet is tegen de bezetting.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:17 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dat heet verzet en achter de linies opereren. Een guerrillaoorlog is het absoluut niet. Het is juist relatief rustig in de bezette gebieden.
quote:At least 157 people detained in 25 cities as Russians mourn the loss of Alexey Navalny
Unsanctioned protest actions and gatherings in memory of murdered political prisoner Alexey Navalny took place in cities across Russia on Saturday, despite the police warning the public against participating in what it called "illegal mass actions".
Human rights non-profit OVD-Info reported that 157 people had been arrested in 25 different cities across Russia, the largest number of whom were detained in Russia's second city St. Petersburg.
OVD-Info said that at least 60 people had been detained across the city, around 30 of whom were rounded up and taken away by police after assembling at the Monument to the Victims of Political Repression, one of the detainees later told Novaya Europe.
"We were standing near the monument. At one point the security forces started to disperse us. They then began catching us one by one, as if they were hunting animals," the detainee said.
Police detained at least another seven people attending a memorial service for Navalny being held next to the Solovetsky Stone, a giant rock brought to St. Petersburg from Solovki, the Soviet Union's first prison camp in the Russian far north.
In Moscow, people gathered at the Wall of Grief, a memorial to the victims of Stalinist repression opened by Russian President Vladimir Putin in 2017. Anyone attempting to lay flowers at the site was reportedly removed by police, who detained at least 15 protesters, Telegram channel SOTA reported.
Dikke kans dat de hele Oekraine willen bezetten een overstretch is inderdaad, zeker in combinatie met de economische sancties.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:25 schreef Bensel het volgende:
Stel, rusland zou het grootste deel van oekraine in handen krijgen. De verliezen zijn immens, en er zal dus weinig mankracht zijn voor bestuur. bovendien kun je er vergif op innemen (pun intended) dat je de eerste jaren continu aanslagen en moordpartijen zult hebben op russisch gezinde bestuurders. Ik voorzie grote problemen qua stabiliteit voor de russen, zelfs al zou maximale repressie mogelijk zijn.
300.000 WIA/KIAquote:Op zondag 18 februari 2024 17:25 schreef Bensel het volgende:
Stel, rusland zou het grootste deel van oekraine in handen krijgen. De verliezen zijn immens, en er zal dus weinig mankracht zijn voor bestuur. bovendien kun je er vergif op innemen (pun intended) dat je de eerste jaren continu aanslagen en moordpartijen zult hebben op russisch gezinde bestuurders. Ik voorzie grote problemen qua stabiliteit voor de russen, zelfs al zou maximale repressie mogelijk zijn.
Ok, Poetin.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:30 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
300.000 WIA/KIA
144.000.000
Welke grote verliezen? Op zo'n enorme bevolking zijn de verliezen niet noemenswaardig. Daarnaast zijn de gevangenissen leeggehaald en naar het front gestuurd.
De bezette gebieden zijn prima onder controle. Ik zie niet in waarom ze niet heel Oekrane onder controle kunnen houden.
Logisch toch? Het zou raar zijn als echt 100% achter de russen zou staan. Maar als DIT het verzet is, dan is het een kat in het bakkie.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:26 schreef Wantie het volgende:
[..]
Noem het wat je wilt, feit blijft dat zelfs in gebied waarvan Rusland beweert dat er alleen pro Russen wonen er verzet is tegen de bezetting.
Blijf lekker in de waan dat Rusland geen gevaar vormt en dat Oekrane t wel gaat redden.quote:
Goede reden om Oekrane nog veel meer te steunen. Een paar miljard is peanuts als je het vergelijkt met de kosten van al die vluchtelingen.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:15 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dus een exodus richting de EU.. mark my words. Oekrane gaat vallen, kwestie van tijd.
DIT is niet het volledige verzet natuurlijk.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:31 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Logisch toch? Het zou raar zijn als echt 100% achter de russen zou staan. Maar als DIT het verzet is, dan is het een kat in het bakkie.
Dat, sluizen opengooien is de enige manier om het tij te keren. Jammer dat veel landen nog steeds naef zijn.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:33 schreef Ulx het volgende:
[..]
Goede reden om Oekrane nog veel meer te steunen. Een paar miljard is peanuts als je het vergelijkt met de kosten van al die vluchtelingen.
Als je ziet hoe groot de verliezen zijn bij het veroveren van relatief kleine plaatsen als Bachmoet of Avdiivka, steden als Kharkov of Kiev lijken me onhaalbaar voor Rusland.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:30 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
300.000 WIA/KIA
144.000.000
Welke grote verliezen? Op zo'n enorme bevolking zijn de verliezen niet noemenswaardig. Daarnaast zijn de gevangenissen leeggehaald en naar het front gestuurd.
De bezette gebieden zijn prima onder controle. Ik zie niet in waarom ze niet heel Oekrane onder controle kunnen houden.
Het is niet alleen de productie overigens, Oekraine heeft ook gewoon Westerse manschappen nodig.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:33 schreef Breekfast het volgende:
Als Oekrane verliest dan is dat puur doordat wij als Westen ze in de steek hebben gelaten.
Als de politieke wil er in het Westen zou zijn dan kunnen we met gemak een militaire productie op poten zetten en betalen die de Russen nooit zouden kunnen bijhouden.
Maar het mag voor het Westen allemaal niet te veel kosten, want och wat hebben we het economisch toch zwaar.
Poetin gooit er met liefde nog miljoenen naamlozen tegenaan als hij zo kan laten zien dat hij de langste heeft.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:36 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Als je ziet hoe groot de verliezen zijn bij het veroveren van relatief kleine plaatsen als Bachmoet of Avdiivka, steden als Kharkov of Kiev lijken me onhaalbaar voor Rusland.
quote:Op zondag 18 februari 2024 17:16 schreef Wantie het volgende:
[..]
Er zijn genoeg voorbeelden langs gekomen, en we zullen niet alles horen en zien.
[..]
[..]
[..]
Omdat ze daar de troepen en economische kracht niet voor hebben.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:30 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
300.000 WIA/KIA
144.000.000
Om niet te vergeten de hardnekkige gebroken geweertje sentimenten die nog steeds rondwarenquote:Op zondag 18 februari 2024 17:33 schreef Breekfast het volgende:
Als Oekrane verliest dan is dat puur doordat wij als Westen ze in de steek hebben gelaten.
Als de politieke wil er in het Westen zou zijn dan kunnen we met gemak een militaire productie op poten zetten en betalen die de Russen nooit zouden kunnen bijhouden.
Maar het mag voor het Westen allemaal niet te veel kosten, want och wat hebben we het economisch toch zwaar.
We vergeten de verliezen van Oekrane. Daar wordt zelden iets over gepubliceerd. We horen hier alleen: er zijn 10k russen gedood en niets over Oekrane.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:36 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Als je ziet hoe groot de verliezen zijn bij het veroveren van relatief kleine plaatsen als Bachmoet of Avdiivka, steden als Kharkov of Kiev lijken me onhaalbaar voor Rusland.
tekker staat op 400k inmiddels. en men zal zeker niet zonder slag of stoot kiev bereiken en veroveren. Daar ligt nogal wat land en een heleboel dorpen zoals avdivka tussen. Voordat je daar zit, zit je met de huidige gang van zaken op enkele miljoenen doden. Dat zijn doden van de groep mensen die ook je economie draaiende moeten houden op het thuisfront. Als je heel oekraine wil besturen ben je behoorlijk wat mensen nodig, en de vervangingssnelheid ligt dan heel hoog.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:30 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
300.000 WIA/KIA
144.000.000
Hoe kom je erbij dat Rusland deze troepen niet heeft? Want ik kan dat niet terugvinden. Enkel dat ze geen shit om mensenlevens en er geen enkele moeite mee hebben om hele bergen mannen in gehaktmolens te gooien.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:39 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
[..]
[..]
[..]
[..]
Omdat ze daar de troepen en economische kracht niet voor hebben.
Die gebieden werden snel bezet en er waren amper wapens. Momenteel is de rest van Oekrane bezaaid met wapens en mensen die er mee om kunnen gaan. Hetzelfde zag je al bij het beleg van Kiev. Irak gaat er niets bij zijn. Ook zou ik dan niet staan te kijken van wat moordpartijen in Moskou.
Rusland vult de bevolking aan met immigranten, Oekraine heeft al jaren een veel problematischer demografie.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:42 schreef Bensel het volgende:
[..]
tekker staat op 400k inmiddels. en men zal zeker niet zonder slag of stoot kiev bereiken en veroveren. Daar ligt nogal wat land en een heleboel dorpen zoals avdivka tussen. Voordat je daar zit, zit je met de huidige gang van zaken op enkele miljoenen doden. Dat zijn doden van de groep mensen die ook je economie draaiende moeten houden op het thuisfront. Als je heel oekraine wil besturen ben je behoorlijk wat mensen nodig, en de vervangingssnelheid ligt dan heel hoog.
Daarnaast is die 144 miljoen mogelijk ook een overdrijving, omdat veel oblasten sjoemelen met cijfers om maar wat extra geld te kunnen ontvangen. Bovendien is er geen stuwdam van jonge russen, omdat men gewoon te weinig kinderen krijgt, al jaren. Dus demografisch gaat het dubbelop: en veel verliezen van mannen door mobilisatie, en geen vervanging. Het wordt al moeilijk genoeg om in rusland zelf orde te houden, laat staan zo'n enorm groot land als oekraine erbij met die beperkte middelen.
Een korte Shock and Awe campagne op de belangrijkste Russische militaire doelen in Oekrane en het is binnen een paar weken voorbij.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens zou je als Navo gewoon 1 dag je luchtmacht moeten inzetten en de Russen eens laten voelen wanneer er 1200 f35s of soortgelijke vliegtuigen ingezet worden.
klinkt leuk maar gaat niet gebeuren. rusland is nog wel een kernmacht immers. Ook al zal de helft van de kernwapens niet meer werken en de helft die wel werkt op rusland zelf neerploffen, dan nog hebben ze genoeg om heel veel slachtoffers te maken. Dus tenzij er echt iets gebeurt dat internationaal niet kan (bijv putin forceert het front met een nuke of zware chemische/biologische aanvallen), of een aanval bij een navo lid) zal navo zich er niet direct mee bemoeien.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens zou je als Navo gewoon 1 dag je luchtmacht moeten inzetten en de Russen eens laten voelen wanneer er 1200 f35s of soortgelijke vliegtuigen ingezet worden.
Het is van Kiev nog zo'n 460km naar de Pools grens, er is daar genoeg ruimte om in het negatiefste scenario een Oekranse rompstaat te laten bestaan.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:03 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Uuh.. sorry ULX, maar dit slaat echt nergens op. Natuurlijk valt Oekrane als Kiev valt, geen enkele expert zal anders oordelen.
Of ben je ook van mening dat Nederland in WW2 niet is gevallen omdat onze regering in London zat... lolcry..
Ik mis in al dit soort opportunistische opmerkingen de staat van het Oekranse leger. Alsof die mensen daar onuitputtelijk zijn, dus Rusland zal miljoenen mensen verliezen. Al is de ratio 1:3 of 1:15, dan nog praat je over gigantische verliezen aan de zijde van Oekrane. Ga dan nog eens rekenen en overtuig ons dan van de gigantische winst van Oekrane.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:42 schreef Bensel het volgende:
[..]
tekker staat op 400k inmiddels. en men zal zeker niet zonder slag of stoot kiev bereiken en veroveren. Daar ligt nogal wat land en een heleboel dorpen zoals avdivka tussen. Voordat je daar zit, zit je met de huidige gang van zaken op enkele miljoenen doden. Dat zijn doden van de groep mensen die ook je economie draaiende moeten houden op het thuisfront. Als je heel oekraine wil besturen ben je behoorlijk wat mensen nodig, en de vervangingssnelheid ligt dan heel hoog.
Daarnaast is die 144 miljoen mogelijk ook een overdrijving, omdat veel oblasten sjoemelen met cijfers om maar wat extra geld te kunnen ontvangen. Bovendien is er geen stuwdam van jonge russen, omdat men gewoon te weinig kinderen krijgt, al jaren. Dus demografisch gaat het dubbelop: en veel verliezen van mannen door mobilisatie, en geen vervanging. Het wordt al moeilijk genoeg om in rusland zelf orde te houden, laat staan zo'n enorm groot land als oekraine erbij met die beperkte middelen.
immigratie is sinds de inval toch echt netto emigratie geworden. En dan vooral een braindrain.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rusland vult de bevolking aan met immigranten, Oekraine heeft al jaren een veel problematischer demografie.
Die economisch niet levensvatbaar is. Dan kan het westen beter aansluiten bij Polen.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:47 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Het is van Kiev nog zo'n 460km naar de Pools grens, er is daar genoeg ruimte om in het negatiefste scenario een Oekranse rompstaat te laten bestaan.
Deden we dat maar..quote:Op zondag 18 februari 2024 17:45 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Een korte Shock and Awe campagne op de belangrijkste Russische militaire doelen in Oekrane en het is binnen een paar weken voorbij.
We kunnen het, we doen het alleen niet.
Mensenlevens hebben niet veel waarde, maar ik geloof nooit dat Rusland dan materiele verliezen kan blijven aanvullen, daarnaast zal bij een campagne om Kiev te veroveren de logistiek weer een probleem worden en kwetsbaar blijven.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:38 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Poetin gooit er met liefde nog miljoenen naamlozen tegenaan als hij zo kan laten zien dat hij de langste heeft.
Ja, een enorme braindrain. Op de langere termijn is deze oorlog voor Rusland desastreus maar dat interesseert Poetin geen neuk en de bevolking bestaat veelal uit gehersenspoelde schaapjes en klapgeiten.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:48 schreef Bensel het volgende:
[..]
immigratie is sinds de inval toch echt netto emigratie geworden. En dan vooral een braindrain.
Als aanvulling: op 01.01.2023 had Rusland 433.006 gevangenen.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:30 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
300.000 WIA/KIA
144.000.000
Nooit verwacht dat ik t nog met je eens zou zijn. Maar je slaat de spijker op de kop in deze discussie.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, een enorme braindrain. Op de langere termijn is deze oorlog voor Rusland desastreus maar dat interesseert Poetin geen neuk en de bevolking bestaat veelal uit gehersenspoelde schaapjes en klapgeiten.
Zie je ze dan een bezettingsmacht van miljoenen optrommelen?quote:Op zondag 18 februari 2024 17:44 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Hoe kom je erbij dat Rusland deze troepen niet heeft? Want ik kan dat niet terugvinden. Enkel dat ze geen shit om mensenlevens en er geen enkele moeite mee hebben om hele bergen mannen in gehaktmolens te gooien.
Dat "no end point" en "there is no clear strategy" begint mij de keel uit te hangen. Het is Putins oorlog.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:39 schreef Delenlill het volgende:
https://apnews.com/articl(...)1066eaa904af1927b9de
[..]
Volgende keer dat Rusland een land binnenvalt moeten de betrokken landen dus een duidelijk datum vast stellen dat de oorlog weer voorbij zal zijn voordat ze hulp kunnen verwachten van Amerika (als het aan deze senator ligt in elk geval).
Putin heeft een heel klein pikkie als ik sommige bronnen mag geloven.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:01 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Boeien. Rusland haar luchtmacht heeft onbeperkt vliegtuigen in haar vloot als ik sommige bronnen mag geloven.
Voor je eigen land en je familie? Het is niet bepaald rozengeur maar iedereen stond er van te kijken hoe ver ze gekomen zijn met de beperkte middelen die ze hadden. Ik zie ze het op dit tempo nog niet snel opgeven.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:48 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ik mis in al dit soort opportunistische opmerkingen de staat van het Oekranse leger. Alsof die mensen daar onuitputtelijk zijn, dus Rusland zal miljoenen mensen verliezen. Al is de ratio 1:3 of 1:15, dan nog praat je over gigantische verliezen aan de zijde van Oekrane. Ga dan nog eens rekenen en overtuig ons dan van de gigantische winst van Oekrane.
Ik zie hem niet hoor. Ik zie de Oekrane zichzelf echt niet doodvechten als het westen ze in de steek blijft laten, zoals ze dat nu doen. Waar vecht je dan nog voor? .
Dan trek je toch de conclusie en ga je met je familie naar de EU toe en zeg je tegen het westen: fuck you.
quote:Donald Trump’s Russia ties remain a national security risk | Editorial
There are dozens of reasons why Trump is unfit to return to the White House, but his subservience to Russian dictator Vladimir Putin is near the top of the list.
Many gasped recently when Donald Trump said he’d encourage Russia “to do whatever the hell they want” with NATO allies who don’t pay their share of the transatlantic alliance’s defense spending. It was a brazen but hardly surprising turn from someone who has shown a long and loyal affection for Russian President Vladimir Putin, a wanted war criminal.
Trump has called Putin — a former KGB agent who jails and murders critics — smart, savvy, and his friend. Trump sided with Putin after a U.S. intelligence community assessment found Russia meddled in the 2016 election. More troubling, in 2017 Trump shared highly classified intelligence with the Russian ambassador.
These were not innocent missteps. Rather, they are part of Trump’s decades-long support for Russia. As he mounts another presidential bid, voters must understand that Trump remains a national security risk.
There are dozens of reasons why Trump is unfit to be president, but his subservience to Putin is near the top of the list. Russia remains one of America’s fiercest foes. Yet, before, during, and after his one term as president, Trump bowed down to what Ronald Reagan called the “evil empire.”
Trump’s unyielding support for Russia was evident again last week as Washington lawmakers haggled over a $95.3 billion aid package to largely help Ukraine defend itself from the Kremlin’s invasion that began two years ago.
Supporting an ally during an unprovoked, bloody invasion should be a no-brainer, but Trump pressured House Speaker Mike Johnson to flip-flop on border security and aid to Ukraine, Israel, and Taiwan. The shameful display by MAGA devotees has weakened America’s standing with allies and enemies and is a preview of the reckless chaos to come if Trump is reelected.
A free and independent Ukraine is in America’s national security and economic interests. Stopping Russia’s naked aggression is necessary to maintain peace and stability here and abroad.
The cost of not supporting Ukraine will be greater in the long run and may embolden other aggressors like China and Iran. Trump’s efforts to block the aid package may result in Ukraine losing the war, setting off a cascade of events that will likely upend the world order.
Trump does not care. He has long been enthralled with Putin. Trump’s fawning over Russia has a long and disturbing arc that should focus voters on Election Day.
A former KGB agent said Trump has been a Russian asset since the 1980s. Politico reported that the KGB may have opened a file on Trump as early as 1977, after he married a model from Czechoslovakia. In investigative journalist Craig Unger’s book, American Kompromat, the former spy said Trump’s “low intellect” and “hyperinflated vanity” made it easy to manipulate him with “simple flattery.”
In 1987, the Russian ambassador met with Trump in New York and invited him to Moscow to discuss a hotel deal. Trump bragged in his book, The Art of the Deal, about staying in the Lenin suite of the Hotel National, which likely was bugged.
The hotel deal never happened, but Trump returned home and began parroting Russian talking points. He took out full-page ads in three major newspapers that said the United States should not pay to defend countries that can protect themselves.
In the 1990s, as Trump’s business empire teetered on the edge of financial collapse, U.S. banks stopped lending to him. Trump turned to foreign banks and wealthy Russian backers. By 2008, Donald Trump Jr. told attendees at a real estate conference, “Russians make up a pretty disproportionate cross section of a lot of our assets.”
In 2014, Trump’s son, Eric, told a reporter who inquired about financing for a golf course development: “We have all the funding we need out of Russia.”
As president, Trump echoed the message from his old newspaper ads by pressuring NATO allies to spend more on defense. His recent criticism of long-standing international allies offered a shocking window into how a second Trump term could unfold and is consistent with his decades of kowtowing to Russia.
In 2007, Trump said Putin was “doing a great job.” In 2013, Trump said Putin “outsmarted” America and tweeted a pathetic note wondering, “[W]ill he become my new best friend?” In 2015, Trump defended Putin’s alleged murders of journalists.
Putin returned the favor by authorizing a sweeping Russian campaign to help elect Trump in 2016. During the campaign, Trump Jr., Trump’s son-in-law, Jared Kushner, and then-campaign chairman Paul Manafort met with a Kremlin-connected lawyer to get dirt on Hillary Clinton. Even sleazy Steve Bannon, a twice-indicted and pardoned former Trump strategist, called the meeting “treasonous” and “unpatriotic.”
A Senate intelligence report that examined Russia’s election interference efforts found Manafort was “a grave counterintelligence threat” who was deeply compromised by years of business dealings with oligarchs who lent him millions of dollars. Manafort was later convicted of bank and tax fraud over his business dealings in Ukraine but was pardoned by Trump.
After getting elected, Trump appointed several officials to his administration with ties to Russia, including former national security adviser Michael Flynn, who resigned after one month due to his vulnerability to blackmail over previous dealings with the Kremlin. Flynn twice pleaded guilty to lying to the FBI about his interactions with Russia but was also pardoned by Trump.
Roger Stone, a longtime Trump adviser, was convicted of lying to Congress, witness tampering, and obstruction following the investigation into his role in Russia’s election interference. Trump later pardoned Stone.
The Trump circle has many more ties to Russia. That may explain why Trump doubled down on his comments about letting Russia do whatever it wants — even though he faced significant backlash.
This much is clear when it comes to Trump and Russia: A vote for Trump is a vote for a useful idiot.
Dat is echter een Oekranse bron en Oekranse bronnen over het aantal Russische doden zijn net zo onbetrouwbaar als Russische bronnen over het aantal Oekranse doden.quote:
Voorlopig hebben ze die in de bezette gebieden ook niet nodig. Wat zeg ik, de Krim is al sinds 2014 zonder veel problemen in handen van de Russen.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:59 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Zie je ze dan een bezettingsmacht van miljoenen optrommelen?
Waar in de geschiedenis zie je deze oorlog terug?quote:Op zondag 18 februari 2024 15:43 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Denk dat het geen jaren meer duurt voordat er zaken in gaan storten, letterlijk en figuurlijk. Je ziet het nu al met zaken als vliegverkeer en rampenbestrijding. Zodra deze ;ongemakken' echt doordringen nin moskou en sint petersburg, dan gaan er andere krachten spelen. je ziet nu al dat putin oligarchen en andere invloedrijke personen laat omleggen. Als het balletje echt gaat rollen dan kan het ineens heel snel gaan. Er zijn al behoorlijk wat zaken die doen denken aan 'keeping up appearances'. De economie wordt nu nog met allerlei maatregelen omhoog gehouden, maar dat is eindig. Rusland brand snel door hun reserves heenquote:Op zondag 18 februari 2024 17:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, een enorme braindrain. Op de langere termijn is deze oorlog voor Rusland desastreus maar dat interesseert Poetin geen neuk en de bevolking bestaat veelal uit gehersenspoelde schaapjes en klapgeiten.
Dat is precies het welvarendste deel van Oekrane. Het idee dat kleinere gebieden, of delen van landen niet levensvatbaar zijn is historisch gezien onzinnig.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die economisch niet levensvatbaar is. Dan kan het westen beter aansluiten bij Polen.
Zeker bewonderingswaardig wat Oekrane tot nu toe klaarspeelt.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:02 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Voor je eigen land en je familie? Het is niet bepaald rozengeur maar iedereen stond er van te kijken hoe ver ze gekomen zijn met de beperkte middelen die ze hadden. Ik zie ze het op dit tempo nog niet snel opgeven.
Het is wel een gebied met veel etnische russen, dat is in de rest van oekraine een heel stuk minder. En ook in de bezette gebieden worden met grote regelmaat rusland gezinde bestuurders vermoord.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Voorlopig hebben ze die in de bezette gebieden ook niet nodig. Wat zeg ik, de Krim is al sinds 2014 zonder veel problemen in handen van de Russen.
Dus hoe kom je erbij dat de Russen miljoenen mensen nodig hebben voor een bezettingsmacht?
Als ik het zo bekijk komen al die cijfers redelijk overeen. De cijfers van Oekraine, de UK en Amerika. Komen allemaal uit op zo'n 250.000-350.000 doden/gewonden. Al zijn die van Amerika van augustus 2023 en die van de UK van december zie ik.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:04 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat is echter een Oekranse bron en Oekranse bronnen over het aantal Russische doden zijn net zo onbetrouwbaar als Russische bronnen over het aantal Oekranse doden.
Het aantal doden en gewonden inschatten is ook vrijwel onmogelijk zonder correcte cijfers van Oekrane en Rusland over het eigen aantal doden.
Het zelfs volledig onduidelijk hoe de relatie tussen doden en gewonden ligt, de schattingen van de inlichtingendiensten van de VS en het VK liggen bijvoorbeeld erg ver uit elkaar.
[x]https://twitter.com/DefenceHQ/status/1731611263799537767[/x]
en https://www.theguardian.c(...)tlefield-deaths-rise
Welke oorlog eigenlijk niet. Ook Europa was gewoon bezet in WW2. Het is dat de VS zich er mee ging bemoeien nadat de Jappen aanvielen, maar zonder die hulp hadden we hier nog steeds Duits gepraat. Zonder echte hulp zal Oekrane stoppen met bestaan.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:06 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Waar in de geschiedenis zie je deze oorlog terug?
Als dictator ben je deze mensen ook liever kwijt dan rijk, het zijn precies de vrijdenkers die een probleem voor het bewind kunnen vormen.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:50 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Ja, qua totaal komt het redelijk overeen. Het zal ook wel in die richting liggen. Ik hoop dat we het nog meemaken dat historici de officile archieven over dit conflict in mogen duiken.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:09 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Als ik het zo bekijk komen al die cijfers redelijk overeen. De cijfers van Oekraine, de UK en Amerika. Komen allemaal uit op zo'n 250.000-350.000 doden/gewonden. Al zijn die van Amerika van augustus 2023 en die van de UK van december zie ik.
En toch kunnen we niet stoppen. Dus gaat Rusland kapot.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:21 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Het westen kent al zo lang geen oorlog meer dat we passief en niet adequaat reageren. We hadden daar al 1.5 jaar terug AL onze middelen naar toe moeten sturen. Kazernes leeghalen en die kant opsturen. In de tussentijd orders plaatsen bij de defensieindustrie.
En de VN had een no-fly zone moeten toepassen boven Oekrane.
Hoe het westen opereert is zoals het gebroken geweertje. Heel ww2 is zo begonnen: toekijken en niets doen. Pas toen Polen werd aangevallen, dat bondgenoot was van Frankrijk en Engeland ging het vliegwiel draaien.. alleen jammerlijk te laat.
We zijn het eens!quote:Op zondag 18 februari 2024 17:32 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Blijf lekker in de waan dat Rusland geen gevaar vormt en dat Oekrane t wel gaat redden.
Oekrane moet vol vol gepompt worden met wapens wil je dit kunnen winnen.
quote:Op zondag 18 februari 2024 17:15 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Dus een exodus richting de EU.. mark my words. Oekrane gaat vallen, kwestie van tijd.
We zijn het eensquote:Op zondag 18 februari 2024 17:51 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Nooit verwacht dat ik t nog met je eens zou zijn. Maar je slaat de spijker op de kop in deze discussie.
Google eens op de term "holodomor".quote:Op zondag 18 februari 2024 17:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee uiteraard niet, maar ze bereiden ook geen holocaust voor. Ze zullen er waarschijnlijk ofwel een soort Witrusland van maken met een puppetregering, ofwel er een Russisch oblast van maken en er een Russische politieke elite installeren, Russisch de enige taal aan de universiteiten van Kiev maken etc. Opstanden zullen wel hardhandig worden 'gepacificeerd'.
Omvolking in Ruslandquote:Op zondag 18 februari 2024 17:45 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Rusland vult de bevolking aan met immigranten, Oekraine heeft al jaren een veel problematischer demografie.
Dan berg je maar voor wat ons te wachten staat wanneer de Russen Europa binnen zijn invloedsfeer zouden weten te brengen, iets waar ze met ratten als Orban, Fico, de AfD en Die Linke, PVV en FvD etc. al hard mee op weg zijn.quote:Op zondag 18 februari 2024 17:33 schreef Breekfast het volgende:
Ah, iemand is weer uit bed gevallen na een weekje doordrinken.quote:Medvedev threatens Berlin, London and Washington with nuclear retaliation if Russia is to return to 1991 borders
Dmitry Medvedev, Deputy Chairman of the Russian Federation's Security Council, has threatened the United States and Europe with nuclear war if Russia is returned to its recognised borders from 1991.
Source: Medvedev on Telegram
Details: Medvedev wondered what would happen if Russia lost the war against "neo-Nazis along with their Western sponsors" and returned to its 1991 borders.
He speaks to this outcome as "the irreversible collapse of present-day Russia, which under the Constitution includes new territories". Medvedev believes that after that, a "civil war with tens of millions of victims" and "the death of the future of Russia" will begin.
Quote: "And now for the main question: do these idiots truly believe that the Russian people will simply swallow such a consequential partitioning of their country? That we will all think:
‘Unfortunately, it happened. They won. Russia as we know it today no longer exists. It is unfortunate, of course, but we must continue to live in a country that is collapsing and dying, because a nuclear war is far worse for us than the death of our loved ones, children, Russia…’?
And that the state's leadership, led by the Supreme Commander-in-Chief of the Russian Armed Forces, would be hesitant to make difficult decisions in this case?
Hear me out. It will be totally different. The collapse of Russia will have far worse consequences than the outcome of a conventional, even long-term war. Because attempting to return Russia to its 1991 borders will only lead to one outcome. To a global war with Western countries, utilising our entire strategic arsenal. In Kyiv, Berlin, London, and Washington. For all other beautiful historical sites, which have long been included in our nuclear triad's attack goals.
Will we have enough guts for this if a thousand-year-old country, our great homeland, is on the verge of extinction, and the sacrifices made by the Russian people over the centuries are in vain?
The answer is obvious."
Ik miste het al, zijn gebruikelijke dreigement met NOEKSquote:Op zondag 18 februari 2024 18:29 schreef Delenlill het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/02/18/7442417/
[..]
Ah, iemand is weer uit bed gevallen na een weekje doordrinken.
Ik ben al meerdere schattingen tegengekomen van tussen de 45.000 en 50.000 verliezen. Dit zal ongetwijfeld een combinatie zijn van doden en zwaar gewonden. Daar ik eerder al een schatting tegen kwam van 15.000 doden aan Russische zijde.quote:The enemy captured Avdiivka, but it is a “Pyrrhic victory” for them
Russia lost nearly 50,000 lives in the battle for Avdiivka. This is nothing for the Putin regime within its “great country”.
The enemy’s offensive on Avdiivka began on October 10, 2023. It was then that the General Staff of the Armed Forces of Ukraine reported that the Russian army stormed Avdiivka in the Donetsk region with three battalions supported by tanks and armored combat vehicles. After more than 4 months of bloody fighting with superior enemy forces, Ukrainian troops were forced to move to more favorable positions.
On February 17, 2024, the Commander of the “Tavria” Operational and Strategic Group of Troops, Oleksandr Tarnavskyi, announced in his telegram channel at 02:15 a.m: “Following the order received, we left Avdiivka for the previously prepared positions.” The heroic defense of the city by the Ukrainian army lasted 130 days. The city had been in the frontline zone for almost 10 years, since the first phase of the Russian-Ukrainian war in 2014.
The data on the loss of fifty thousand killed and wounded by the Russians is confirmed by the General Staff of the Armed Forces of Ukraine. In addition, it is worth noting that on July 11, 2023, the official channel in X of British Intelligence published a video and a post. They claimed that during the Battle of Bakhmut, the Russian army lost one soldier every 48 square meters. After making similar calculations, we concluded that in the Battle of Avdiivka, one soldier of the Russian army was either killed or wounded every 10 square meters.
So, as we can see, Russia is once again demonstrating to the whole world that the life of its soldiers means nothing to it. What aggressive ambitions the Kremlin dictator is willing to sacrifice hundreds of thousands of Russians for, and it’s not just the territory of Ukraine.
As for the enemy’s equipment, it is worth noting that according to the Tavria operational and strategic grouping of troops of the Ukrainian Armed Forces, Russia lost more than a thousand pieces of military equipment during the offensive on Avdiivka. This included 748 armored combat vehicles, 364 tanks, 248 artillery systems and 5 aircraft. This is equal to the loss of at least 2 tank brigades.
On March 17 this year, presidential elections will be held in Russia. It’s no secret that Putin will be elected again with “record results”. At the same time, the dictator realizes that Russian society has a negative attitude towards “his”. Therefore, victories are needed to reduce tensions, no matter the cost. In other words, for the whims of one man, the dictator Putin, others give their own lives.
And this will continue until there are fundamental changes in Russia itself, until the Russians themselves demolish the Kremlin with their uprising.
Woonden Medvedev's vrouw en/of kinderen niet in het westen? Hoe moeilijk kan het zijn om hem duidelijk te maken dat 'ie na een volgende bedreiging n van zijn familieleden over meerdere postpakketjes verdeeld terug gaat ontvangen? Maffialeden zul je op een voor hen begrijpbare wijze aan moeten pakken.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:29 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Ik weet iets ergers: terugsturen naar rusland.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Woonden Medvedev's vrouw en/of kinderen niet in het westen? Hoe moeilijk kan het zijn om hem duidelijk te maken dat 'ie na een volgende bedreiging n van zijn familieleden over meerdere postpakketjes verdeeld terug gaat ontvangen? Maffialeden zul je op een voor hen begrijpbare wijze aan moeten pakken.
quote:Op zondag 18 februari 2024 18:30 schreef StateOfMind het volgende:
[..]
Ik miste het al, zijn gebruikelijke dreigement met NOEKS
Zagen die kinders ! “That’s how we roll!”quote:Op zondag 18 februari 2024 18:41 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Woonden Medvedev's vrouw en/of kinderen niet in het westen? Hoe moeilijk kan het zijn om hem duidelijk te maken dat 'ie na een volgende bedreiging n van zijn familieleden over meerdere postpakketjes verdeeld terug gaat ontvangen? Maffialeden zul je op een voor hen begrijpbare wijze aan moeten pakken.
Dat zijn natuurlijk geen officile cijfers. De officile cijfers van Russische verliezen moeten uiteindelijk van Rusland komen net als de officile Oekranse verliezen van Oekranse kant moeten komen.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:38 schreef Delenlill het volgende:
https://sprotyv.mod.gov.u(...)ic-victory-for-them/
[..]
Ik ben al meerdere schattingen tegengekomen van tussen de 45.000 en 50.000 verliezen. Dit zal ongetwijfeld een combinatie zijn van doden en zwaar gewonden. Daar ik eerder al een schatting tegen kwam van 15.000 doden aan Russische zijde.
En ik weet ook niet over welke periode dit is. Daar de Russen al vanaf het begin van de oorlog (nu bijna twee jaar) aan het vechten zijn geweest voor Avdiivka. Al verwacht ik dat deze cijfers vanaf oktober zijn, toen ze er vol voor zijn gegaan.
Natuurlijk is het wachten op meer officile cijfers, als die er al komen. Al zie ik dat deze cijfers door het ministerie van defensie van Oekrane bevestigd zijn.
[ afbeelding ]
Het aantal krijgsgevangen genomen Oekraners zal overigens wel snel bekend zijn, dat zijn eigenlijk de enige cijfers die wel betrouwbaar zijn gezien de uitruilen.quote:General Oleksandr Tarnavskyi reported on Feb. 16 that Russia was throwing "all reserves" in assaults against Avdiivka and redeploying troops from other sectors.
The same day, Tarnavskyi announced that Ukrainian troops had pulled back from Zenit, a position on Avdiivka's southeastern outskirts that had served as Ukraine's strongpoint since 2014.
Despite Russian advances, the Avdiivka campaign has been extremely costly to Russia in terms of manpower and equipment. Tarnavskyi said that Moscow had lost over 20,000 troops, 199 tanks, and 481 armored fighting vehicles since Jan. 1.
Dit is overigens niet zo:quote:Op zondag 18 februari 2024 18:07 schreef BlaZ het volgende:
Dat is precies het welvarendste deel van Oekrane.
quote:In the event of a split, Ukraine’s 45m inhabitants would be split fairly evenly between the two halves. West Ukraine would be relatively rural, with only 14.4m of its 24m inhabitants (57%) classed as urban dwellers. By contrast, East Ukraine would be a less populous but more urbanised state, with 79% living in urban areas.
West would be poorer than East. The current unweighted average monthly income of western Ukrainian regions is US$291, compared to US$320 in the east. These averages conceal significant regional variation, with Kiev and its surrounding region the only areas in the West with average incomes greater than the current Ukrainian average.
In East Ukraine, the average income is almost uniformly higher than in the West. Only Kherson, a sparsely populated region just north of Crimea, is poorer than the West Ukrainian average. The unemployment rate is also higher in West Ukraine (8.5%) than in the East (6.8%).bron
Wij zullen waarschijnlijk nooit de officile Russische cijfers komen te weten verwacht ik. Sterker nog waarschijnlijk zal een groot gedeelte van het Kremlin die cijfers nooit komen te weten. Dat is iets wat ze liever zo snel mogelijk vergeten. En ze willen al helemaal niet dat het volk het weet.quote:Op zondag 18 februari 2024 20:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zijn natuurlijk geen officile cijfers. De officile cijfers van Russische verliezen moeten uiteindelijk van Rusland komen net als de officile Oekranse verliezen van Oekranse kant moeten komen.
Het is wel jammer dat het aantal slachtoffers tegenwoordig is verworden tot een propagandastrijd.
Hier kwam een Oekranse generaal mee:
[..]
Het aantal krijgsgevangen genomen Oekraners zal overigens wel snel bekend zijn, dat zijn eigenlijk de enige cijfers die wel betrouwbaar zijn gezien de uitruilen.
Die cijfers van de generaal zijn vanaf januari zie ik. Daar komen nog bijna 3 maanden bovenop. (10 oktober begon de algehele gevecht om Avdiivka). Dus dan zijn die cijfers van Oekrane over Russische verliezen helemaal nog zo gek niet.quote:Op zondag 18 februari 2024 20:05 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat zijn natuurlijk geen officile cijfers. De officile cijfers van Russische verliezen moeten uiteindelijk van Rusland komen net als de officile Oekranse verliezen van Oekranse kant moeten komen.
Het is wel jammer dat het aantal slachtoffers tegenwoordig is verworden tot een propagandastrijd.
Hier kwam een Oekranse generaal mee:
[..]
Het aantal krijgsgevangen genomen Oekraners zal overigens wel snel bekend zijn, dat zijn eigenlijk de enige cijfers die wel betrouwbaar zijn gezien de uitruilen.
"After this, he decided to go to the front."quote:United Russia expelled a deputy who announced the recruitment of homeless people and prisoners as contract soldiers. He decided to go to the front
Krasnoyarsk City Council deputy Vyacheslav Dyukov was expelled from United Russia because of a statement that only asocial elements would voluntarily sign up for the war with Ukraine: homeless people, alcoholics and prisoners. After this, he decided to go to the front.
According to Dyukov, he did not want to offend anyone with his words and meant “completely different things,” but he accepts the consequences. “I certainly admit my guilt and have already publicly apologized. <...> Indeed, only people who are very close and have known me for a long time understand that all this was a “dark verbal hyperbole” to emphasize my opinion, as a person who has been in the SVO zone many times, about the incorrectness of some principles of attracting people to the SVO under contract ", he wrote .
Dyukov worked in the local branch of United Russia for 18 years. He added that he will continue his activities in the City Council as a single-mandate deputy from the Zheleznodorozhny district and will remain in the United Russia faction.
Dyukov also posted a statement in which he asks to be relieved of his duties as chairman of the standing commission on urban planning and road transport infrastructure in connection with his departure for the war in Ukraine. According to the deputy, he is going to the front as a “surgeon.”
On February 14, at a meeting of the City Council, Dyukov said that in the last year, “mainly alcoholics, homeless people, scourges, prisoners, and so on” have been signing up for contract service. At the same time, the head of the Zheleznodorozhny district, Yuri Savchuk, complained that the army recruitment plan was not being fulfilled in Krasnoyarsk. According to him, bailiffs are involved in solving the problem: they are looking for citizens who have debts and no work.
At the end of 2023, it was possible to attract 500 thousand people into the Russian army, Deputy Head of the Security Council Dmitry Medvedev reported in January.
Pre-emptive strikes FTW!quote:Op zondag 18 februari 2024 18:29 schreef Delenlill het volgende:
[..]
quote:Russian aviation struck its own positions in Avdiivka area
Russian aviation struck positions of its own armed forces in the Avdiivka area of the Donetsk region during the battles for the city, reports the Telegram ATESH.
"ATESH agent from the ranks of the Russian Armed Forces informed us about a case of friendly fire in the Avdiivka area. During a routine sortie, enemy aviation mistakenly struck positions," according to the statement from ATESH.
It is noted that the strike was inflicted on positions occupied by artillery units of the 239th Tank Regiment of the Russian army.
Withdrawal of the Armed Forces of Ukraine from Avdiivka
On the night of February 16 to 17, Chief of the General Staff of the Armed Forces of Ukraine, Oleksandr Syrskyi, announced the decision to withdraw Ukrainian troops from Avdiivka, which was under the threat of enemy encirclement.
Later, a press officer from the 3rd Separate Assault Brigade, whose soldiers covered the exit of the Defense Forces from the city, stated that the critical moment had already passed, but the operation to regroup forces is still ongoing.
Speaking at the Munich Security Conference, President Zelenskyy called the decision to withdraw troops from Avdiivka the right and professional one but criticized allies for inadequate assistance to Ukraine, which led to such a situation.
At the same time, Minister of Defense Rustem Umerov stated that the Ukrainian leadership drew conclusions from the situation in Avdiivka.
Read more about the withdrawal of the Armed Forces of Ukraine from Avdiivka and how it may impact the front in the material by RBC-Ukraine.
Een stuk of wat links naar deze conversaties in het artikel.quote:'People Dying Like Flies Before They Get to Ukraine' - Russian Soldier's Wife Reveals Conscripts Killed in Training Camps
In an intercepted call, Russian soldier's wife reveals that Russian conscripts are being killed and raped by their own counterparts in training camps before even getting to the Ukraine.
Russian military's wife reveals that Russian conscripts are being killed by their own counterparts in training camps before even getting to the Ukraine frontline.
In an intercepted call published by Ukraine's Military Intelligence (HUR), she says, "Oh, goodness. The main thing is, don't go to Ukraine, you know what I'm going to tell you, right?"
Speaking further, she reveals the story of a man who was deployed to the war in Ukraine but was killed by other Russian trainees in a camp before even reaching the frontline.
"When was the last time you called your mom? Did she mention they brought back a deceased man after he was sent to Ukraine?" the woman asks.
"No, she didn't," the man replies.
"Well, long story short, they sent a man, aged around forty or fifty, who had been to Afghanistan twice, maybe Chechnya, and they sent him to Ukraine. And guess what?
"They brought him back dead. It turns out he didn't even make it to Ukraine. He died during training. He was killed by our guys," the woman reveals.
Continuing, she says that it was not the first case of murder in the training camps because "they [Russian Armed Forces] are taking everyone, including those with criminal records."
"It's already happened before, someone was hanged. Then, damn it, the man was raped, damn it. It's just unbelievable."
"And now, because of this mobilization, damn it, they're taking everyone, including those with criminal records and everything else you can think of," the woman says.
"And as a result, it's a complete farce now. People are dying like flies before they even get to Ukraine," she adds.
Discord over commanders' unrealistic goals and extremely hazardous combat tasks appears to grow among Russian soldiers.
In a number of conversations recently intercepted by HUR, soldiers discuss ways to give up serving and avoid further deployment to the frontline while civilians panic about being conscripted.
For example, a Russian soldier was overheard on a phone call revealing that a portion of Moscow's battalion had defied orders and was currently "idle in the forest, not engaged in combat."
In another instance, Russian soldiers were complaining about not being given leave in almost two years and saying that “soon we'll gather a crowd and head towards Russia.”
Back in December of 2023, Alexander Shpilevoy, mobilized from Voronezh, recorded a video calling for the rotation of military personnel and an end to hostilities in Ukraine.
Three weeks later, it was revealed that he was confined in a penal guards' facility – basically a punishment pit – in the Luhansk region.
Earlier this year, Kyiv Post interviewed Maria* who works as one of Ukrainian intelligence’s professional eavesdroppers and spoke about the shocking things she hears.
Russia regularly dismisses the content of intercepted calls published by Ukraine, saying they are faked, a claim Kyiv Post put to Maria. She said: “Yes, they all are real even though they might seem insane. Sometimes I can’t believe the words I’m hearing myself, but we have what we have.”
Kyiv Post regularly reposts some of the most revealing and shocking intercepted conversations.
You can read some of them by clicking on the links below:
Dat is inderdaad hoe de georganiseerde misdaad - zoals het Russische regime - te werk gaat, dit hebben de Russen bijv. ook met familieleden van Tsjetsjeense leiders gedaan.quote:Op zondag 18 februari 2024 19:38 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Zagen die kinders ! “That’s how we roll!”
Op de Krim heeft Poetin veel Oekraners omgevolkt naar Russen.quote:Op zondag 18 februari 2024 18:06 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Voorlopig hebben ze die in de bezette gebieden ook niet nodig. Wat zeg ik, de Krim is al sinds 2014 zonder veel problemen in handen van de Russen.
Dus hoe kom je erbij dat de Russen miljoenen mensen nodig hebben voor een bezettingsmacht?
hoezo? Poetin ging van een naar de andere Oekraner en zei tegen ze dat ze voortaan Russen zijn?quote:Op zondag 18 februari 2024 21:41 schreef Ulx het volgende:
[..]
Op de Krim heeft Poetin veel Oekraners omgevolkt naar Russen.
Yep, iedereen verplicht een Russisch paspoort, verplicht betalen in roebels, scholen vol propaganda of gesloopt. Precies zoals jij het zegt dus.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:46 schreef MNE het volgende:
[..]
hoezo? Poetin ging van een naar de andere Oekraner en zei tegen ze dat ze voortaan Russen zijn?
Vergeet het verschepen van de Oekraense bevolking naar Rusland niet, en Russen er voor in de plaats terug verschepen.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:48 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Yep, iedereen verplicht een Russisch paspoort, verplicht betalen in roebels, scholen vol propaganda of gesloopt. Precies zoals jij het zegt dus.
Tja, als je ziet dat ze in de cel van een doperwt per dag moeten leven ben je misschien dood beter af ook.quote:Op zondag 18 februari 2024 23:57 schreef oheng het volgende:
Ziet eruit dat de russen hun gebruikelijke gebrek aan waarden en normen hebben laten zien door gewonde Oekrainsche militairen te executeren. Hopelijk zijn ze niet ook nog verkracht, zoals gebruikelijk in het russische leger.
[x]https://twitter.com/glasnostgone/status/1758961638068130142[/x]
Wel een oud kaartje, maar je hebt gelijk.quote:Op zondag 18 februari 2024 20:24 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dit is overigens niet zo:
[..]
[ afbeelding ]
Het is Russische strategie om veel mensen en tanks te verliezen en gewoon door te gaan met oorlog voeren. De vijand geeft uiteindelijk op uit verveling of wanhoop.quote:Op maandag 19 februari 2024 01:01 schreef UitStraling het volgende:
Ik lees hier al bijna 2 jaar dat Rusland duizenden en duizenden tanks verliest maar dat is neem ik aan het succes van Oekraense propaganda?
Hoe verklaar je anders dat de duizenden T14 Armata's nauwelijks meer aan het front te zien zijn?quote:Op maandag 19 februari 2024 01:01 schreef UitStraling het volgende:
Ik lees hier al bijna 2 jaar dat Rusland duizenden en duizenden tanks verliest maar dat is neem ik aan het succes van Oekraense propaganda?
De archieven gaan vanzelf open, dat kan echter 50 jaar duren.quote:Op zondag 18 februari 2024 20:28 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Wij zullen waarschijnlijk nooit de officile Russische cijfers komen te weten verwacht ik. Sterker nog waarschijnlijk zal een groot gedeelte van het Kremlin die cijfers nooit komen te weten. Dat is iets wat ze liever zo snel mogelijk vergeten. En ze willen al helemaal niet dat het volk het weet.
Al hebben wij al wel een indicatie gehad door nieuwsberichten vanuit Rusland die overlijdensakten bestelden, en zo waren er nog wat berichten die vanuit Rusland zelf kwamen.
En de Oekraense cijfers kwamen toch redelijk in de buurt.
Na de oorlog krijgen we ongetwijfeld wel de echte Oekraense cijfers te horen. Daar twijfel ik helemaal niet aan.
Dit soort verhalen staan worden bevestigd in de dagbladen. De consensus lijkt te zijn dat de militaire staf gefaald heeft en de terugtrekking te laat is ingezet waardoor het prijsschieten voor de Russen was.quote:Op zondag 18 februari 2024 23:31 schreef oheng het volgende:
RIA heeft nieuwe video's gepost van "the disorderly flight of the Ukrainian Armed Forces from Avdiivka"
Ik ben niet echt onder de indruk.
quote:Two survivors who retreated from the Zenit fortress after it was mostly encircled told the Kyiv Independent that they witnessed many of the fortress’ defenders getting killed during the retreat.
Een erg interessant artikel waarbij toch ook een aantal vraagtekens worden gesteld bij de verdedigingswerken bij Avdiivka.quote:“You do not leave yourself fighting on three sides” without enough forces to push back on two of them, Grant said. “When it became clear the front was going to be overwhelmed, we should have worked out how to do a fighting withdrawal three weeks ago, inflicting maximum casualties as we went. All we’ve done is lost lots of people for no military gain.”
Elke verloren tank of ander materiaal word bijgehouden en geverifieerd.quote:Op maandag 19 februari 2024 01:01 schreef UitStraling het volgende:
Pallets sorterenquote:Op maandag 19 februari 2024 00:28 schreef oheng het volgende:
Het is al tijden een doorn in het oog van mensen die in logisitek werken: het gebrek aan pallets bij de russen.
Dit verandert nu; russen adopteren eindelijk pallet gebruik.
Je moet het zo zien, elke vernietigde tank kost de Oekraners minimaal 1 anti tank raket die ze van Trump straks misschien nooit meer terugkrijgenquote:Op maandag 19 februari 2024 01:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is Russische strategie om veel mensen en tanks te verliezen en gewoon door te gaan met oorlog voeren. De vijand geeft uiteindelijk op uit verveling of wanhoop.
nee vooral gewoon veel mensen er tegenaan gooienquote:Op maandag 19 februari 2024 01:18 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Het is Russische strategie om veel mensen en tanks te verliezen en gewoon door te gaan met oorlog voeren. De vijand geeft uiteindelijk op uit verveling of wanhoop.
Hahahaaaaaaaaaaaquote:
Orcs kunnen ook naar huis gaan als ze geen zin hebben om dood te gaan.quote:
mooi man!quote:
ja dan heb je er dus geen reet van begrepenquote:Op maandag 19 februari 2024 08:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Orcs kunnen ook naar huis gaan als ze geen zin hebben om dood te gaan.
Ik weet niet precies welk punt je probeert te makenquote:Op maandag 19 februari 2024 08:51 schreef aTypisch het volgende:
[..]
mooi man!
net nog 3 rakketjes gezien die wat mensen gedood hebben, straks effe delen in dit topic alsof het een mooie goal is in de premier league
vlaggetje op de wangen of UI, gaan met die banaan
oorlog als entertainment
jaaa
Done.quote:Op maandag 19 februari 2024 02:59 schreef skysherrif het volgende:
[x]https://twitter.com/absurdtrader/status/1759307764176707643[/x]
graag retweeten!!
(lijkt legit)
Als ze echt willen kunnen ze dat best. Maar kennelijk zijn te laf. En dan moet je er niet vreemd van staan te kijken dat als je soldaatje gaat spelen in een vreemd land, dat land wel eens met scherp terug kan schieten.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:52 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ja dan heb je er dus geen reet van begrepen
de meeste kunnen dat dus niet
quote:Op maandag 19 februari 2024 08:57 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Als ze echt willen kunnen ze dat best. Maar kennelijk zijn te laf. En dan moet je er niet vreemd van staan te kijken dat als je soldaatje gaat spelen in een vreemd land, dat land wel eens met scherp terug kan schieten.
Misschien kun je het nog eens uitleggen.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:52 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ja dan heb je er dus geen reet van begrepen
de meeste kunnen dat dus niet
als je als willekeurig russisch mannetje in het leger zit, verplicht of in eerste instantie vrijwillig, kun je niet zomaar terug naar huisquote:Op maandag 19 februari 2024 08:59 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Misschien kun je het nog eens uitleggen.
Het dan wordt je thuis anaal vernederd excuus, dacht ik al.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:00 schreef aTypisch het volgende:
[..]
als je als willekeurig russisch mannetje in het leger zit, verplicht of in eerste instantie vrijwillig, kun je niet zomaar terug naar huis
zelfde geldt overigens voor de andere kant van de vleesmolen
geen dank gr
Gaat goed met de Ruzzizche vliegtuigen de laatste dagen.quote:Op maandag 19 februari 2024 09:04 schreef Ulx het volgende:
[x]https://twitter.com/ukraine_map/status/1759487693455573335?s=20[/x]
Dropping like flies
ah jij denkt dat al die mensen daar for teh lulz in de loopgraven zitten?quote:Op maandag 19 februari 2024 09:05 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Het dan wordt je thuis anaal vernederd excuus, dacht ik al.
Lekker belangrijkquote:Op maandag 19 februari 2024 09:07 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ah jij denkt dat al die mensen daar for teh lulz in de loopgraven zitten?
Mooi staaltje concern trolling.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:51 schreef aTypisch het volgende:
[..]
mooi man!
net nog 3 rakketjes gezien die wat mensen gedood hebben, straks effe delen in dit topic alsof het een mooie goal is in de premier league
vlaggetje op de wangen of UI, gaan met die banaan
oorlog als entertainment
jaaa
Putin is dit spel begonnen. Zeik maar tegen hem.quote:Op maandag 19 februari 2024 08:46 schreef aTypisch het volgende:
[..]
nee vooral gewoon veel mensen er tegenaan gooien
aan de andere kant zijn er daar iets minder van
maar maakt 'ons' niet uit, lekker mensen opgeven
lekker knokken voor hun land toegang voor ons tot de juiste grondstoffen
hier juichen om de doden aan kant A, en zogenaamd medelijden hebben met kant B
genot
stomme putlerquote:Op maandag 19 februari 2024 09:12 schreef Papierversnipperaar het volgende:
[..]
Putin is dit spel begonnen. Zeik maar tegen hem.
Fijn, en nu lekker orcs afslachtenquote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |