SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.I hate to advocate drugs, alcohol, violence, or insanity to anyone, but they've always worked for me.
Dat lijkt me nogal een understatementquote:
Ik hou wel een slag om de arm over de levertermijn. Het kan natuurlijk net zo goed een veel te optimistische schatting zijn.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:39 schreef Delenlill het volgende:
Eindelijk wat goed nieuws over shells. Al is het lang niet genoeg. Het is een goede start.
Kijk, dat zijn aantallen waar ze wat aan hebben.quote:
Dat is zo. En met 10.000-15.000 shells per dag afschieten zijn ze er ook zo weer door heen. Dus zullen ze iets voorzichtiger moeten doen zodat ze het over een langere periode kunnen uitspreiden. Maar het is stukken beter dan de situatie nu. En ik ben benieuwd waar die shells opeens vandaag getoverd worden. Want waren die dan niet eerder ook al beschikbaar?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:52 schreef Ulx het volgende:
[..]
Ik hou wel een slag om de arm over de levertermijn. Het kan natuurlijk net zo goed een veel te optimistische schatting zijn.
Hopelijk gaan we als Nederland ook granaten financierenquote:
Financial Timesquote:Why Nato members are sounding the alarm on Russia’s aggressive posture
Western defence figures warn of Moscow’s capabilities and heightened threat beyond Ukraine
New assessments of Russia’s military capabilities and its threats to Nato’s security have led to a rising drumbeat of warnings from western governments and pressure to invest more heavily in defence.
“We are living in truly dangerous times [and] at a point when large-scale conflict is more likely than it has been in recent history,” said a British military intelligence official.
Russia’s bellicose “intent is still there”, said a second UK defence official. “Its land forces have been degraded in Ukraine, but its air force and navy are largely intact, and Russia is still a major nuclear power.”
That warning hangs over the Munich Security Conference which starts on Friday, an annual gathering of security, military and intelligence officials and experts that provides a snapshot of the global defence picture at a time of record instability.
One reason for western officials’ alarm is Russia’s revival of its industrial defence machine over the past year, which took place at a speed many in the west had thought impossible.
Russia churned out 4mn artillery shells and several hundred tanks during the year. It will recruit another 400,000 men this year without resorting to full-scale mobilisation, Ukrainian officials forecast.
At the same time, Nato’s own future has been cast into doubt by the prospect of Donald Trump’s return to the White House. Trump last weekend said he would “encourage” Russia to attack any Nato member that failed to reach the alliance’s target of defence spending of 2 per cent of gross domestic product.
European Nato member states have increased their defence spending by about a third over the past decade, with some countries increasing their spending significantly since Russia’s full-scale invasion of Ukraine in February 2022.
While Russia’s army is heavily deployed in Ukraine and has suffered huge losses during two years of conflict, most western officials expect it would be able to reconstitute its forces within five to six years.
“We know that adversaries are always looking at new ways to conduct war,” UK defence secretary Grant Shapps told reporters on Thursday. “That’s why we need to be on our mettle. That’s why we need to be ready.”
Other western defence officials in recent weeks have issued an unprecedented number of public warnings of the possibility of a broader conflict in Europe with a more confident and rearmed Russia.
Denmark’s defence minister Troels Lund Poulsen last week said Russia could test Nato’s mutual defence clause “within a three to five-year period”. That followed similar warnings from colleagues from Sweden, the UK, Romania, Germany and senior officials at Nato itself since the start of the year.
“We’re going to have to get used to the idea that it’s realistic that [Russian President Vladimir] Putin will [attack a Nato country within 5-8 years],” said Marie-Agnes Strack-Zimmermann, chair of the Bundestag defence committee. “The man is driven by a kind of imperialism we never believed could exist in the 21st century.”
“It is a credible threat, and we need to be prepared for that,” said one senior Nato diplomat of the warnings of a potential Russian attack on an alliance member. “I do not find such predictions fantasy . . . We do not have the luxury to think that Russia would stop in Ukraine.”
One senior European official went as far as saying Russia’s “intent and capability” to attack a Nato country before the end of the decade was “pretty much consensus” within the US-led military alliance. “Opportunity is the only variable,” the official said.
Officials said one reason for the dire warnings was to prepare societies for the potential danger, and to ensure that civilian infrastructure was ready for the possible consequences.
That includes ensuring national energy supplies and stockpiles are resilient enough, that communications networks are secure and could function properly in the event of war, and that critical infrastructure, including roads and railways, could handle the large amount of military equipment that would need to be transported across Europe.
Nato’s Joint Support and Enabling Command, an alliance command centre in the southern German city of Ulm, is drawing up plans for how Nato military forces would deploy around Europe and be sustained and reinforced in the event of a conflict, officials said.
That process will draw on lessons learnt from the ongoing Steadfast Defender exercise which simulates a large-scale conflict with an enemy to Nato’s east, the largest such war games in the alliance’s history since the cold war.
Admiral Rob Bauer, who heads the Nato committee that advises the alliance’s military strategy, said the exercise was about “preparing for a conflict with Russia”.
General Sir Patrick Sanders, the outgoing head of the British Army, has warned that the UK public needed to be ready to fight in a potential war with Russia. British citizens should be “trained and equipped” to fight, because Moscow planned on “defeating our system and way of life”, he said in a speech last month.
Such warnings were not an attempt to spark panic, said the first British intelligence official. The warnings, he said, “are so that we have foresight and are forewarned as there is often a very short period between being warned and being in a crisis”.
A senior Ukrainian official said Kyiv had “strong intelligence” that Russia’s leader was making preparations for war against the Baltic states. “Putin just cannot stop.”
However, some members of the alliance are sceptical that Russia’s president intends to attack a Nato member. “We assess that he takes our Article 5 commitment seriously and does not want to go to war with Nato,” said one senior US defence official.
Putin has said the collapse of the Soviet Union was the greatest geopolitical catastrophe of the 20th century, and has made repeated statements about Moscow’s desire to protect Russian-speaking populations outside its borders. That argument was one of many deployed by the Kremlin to support its war against Ukraine.
Estonia’s foreign intelligence service this week said Russia intended to double the number of its troops stationed along its border with the Baltic states and Finland, a move that could foreshadow a potential military conflict with Nato within the next decade.
“Putin does everything he says he will. And the only thing that can stop him is a policy of strength,” said Christoph Heusgen, a longtime foreign affairs adviser to former German chancellor Angela Merkel, and now head of the Munich Security Conference. “It’s the only thing he understands.”
Dat dus. Zuid-Afrika, Zuid-Korea en Turkije zijn de grootste kandidaten voor 155mm granaten lijkt me.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:54 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is zo. En met 10.000-15.000 shells per dag afschieten zij ze er ook zo weer door heen. Dus zullen ze iets voorzichtiger moeten doen zodat ze het over een langere periode kunnen uitspreiden. Maar het is stukken beter dan de situatie nu. En ik ben benieuwd waar die shells opeens vandaag getoverd worden. Want waren die dan niet eerder ook al beschikbaar?
Ouder spul dat over de datum begint te raken?quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:54 schreef Delenlill het volgende:
[..]
Dat is zo. En met 10.000-15.000 shells per dag afschieten zijn ze er ook zo weer door heen. Dus zullen ze iets voorzichtiger moeten doen zodat ze het over een langere periode kunnen uitspreiden. Maar het is stukken beter dan de situatie nu. En ik ben benieuwd waar die shells opeens vandaag getoverd worden. Want waren die dan niet eerder ook al beschikbaar?
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 17:56 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Hopelijk gaan we als Nederland ook granaten financieren produceren
Zou kunnen. Als dat zo is dan is Zuid-Korea de meest logische kandidaat. Die hebben een behoorlijke hoeveelheid artillerie en ze produceren ook veel granaten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ouder spul dat over de datum begint te raken?
polen die produceert in Polen ook al de Zuidkoreaanse tanksquote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:16 schreef Ulx het volgende:
[..]
Zou kunnen. Als dat zo is dan is Zuid-Korea de meest logische kandidaat. Die hebben een behoorlijke hoeveelheid artillerie en ze produceren ook veel granaten.
THT april 2024 😱quote:Op zaterdag 17 februari 2024 18:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
Ouder spul dat over de datum begint te raken?
quote:LIVE | Duitse wapenfabrikant gaat munitie produceren in Oekrane
Aangepast: 2 min geleden4 min geledenin BUITENLAND
Van nieuws rond wapenleveranties tot de meest recente verschuivingen aan het front in de strijd tegen Rusland; volg hier de laatste ontwikkelingen in de Oekrane-oorlog.
Duitse wapenfabrikant gaat munitie produceren in Oekrane
De Duitse wapenfabrikant Rheinmetall heeft een deal gesloten met een Oekraens bedrijf om artilleriemunitie te produceren in het land dat al bijna twee jaar in oorlog is met Rusland.
Het akkoord werd in de marge van de veiligheidsconferentie in Mnchen gesloten door de Oekraense industrieminister Oleksandr Kamysjin en directeur Armin Papperger van Rheinmetall.
Om veiligheidsredenen zijn de naam van het Oekraense bedrijf, de locatie van de fabriek en de startdatum van de productie niet bekendgemaakt.
De onderneming komt voor 51 procent in Duitse handen en zal een "significante bijdrage leveren aan de defensiecapaciteit van Oekrane en de veiligheid van Europa vergroten", aldus Papperger.
Het is het tweede bedrijf dat Rheinmetall opzet in Oekrane.
In oktober vorig jaar bracht de wapenfabrikant naar buiten onderhoud en reparaties te gaan verzorgen voor westerse militaire voertuigen die aan Oekrane worden gegeven.
Dat was een eerste stap om het wapentuig uiteindelijk zelf te bouwen.
Ach het is meer dat ik even stil sta bij de westerse propaganda. Rusland zou geen tanks meer hebben, geen vuurwapens, als je de filmpjes van Dellenhill gelooft dan worden er elke dag alleen maar Russische voertuigen opgeblazen. Je leest hier nu ook overal dat het gaat om een strategische terugtrekking. Er zijn ook beekden bij History legends van het Russische leger bij de plek waar Zekensky paar maanden geleden nog een interview deed.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 16:09 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Grappig hoe de kritische denkers dit steeds blijven aanhalen omdat het een keer in de MSM heeft gestaan.
India staat er wel neutraal in.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:07 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ach het is meer dat ik even stil sta bij de westerse propaganda. Rusland zou geen tanks meer hebben, geen vuurwapens, als je de filmpjes van Dellenhill gelooft dan worden er elke dag alleen maar Russische voertuigen opgeblazen. Je leest hier nu ook overal dat het gaat om een strategische terugtrekking. Er zijn ook beekden bij History legends van het Russische leger bij de plek waar Zekensky paar maanden geleden nog een interview deed.
Het is heel moeilijk om neutrale bronnen te vinden voor dit conflict. Het is vaak duidelijk pro Oekraine of pro Russia. History legends kijk ik wel graag omdat je beelden ziet gedeeld door verschillende fracties ( bijvoorbeeld Oekraine soldaten bij steden waar gevochten wordt) en Google maps ondersteuning en dan nog wat vergelijkingen met veldslagen uit het verleden. Ik zie natuurlijk dat hij pro Russia is maar daar kijk ik maar doorheen.
Eurasiatimes ook wel eens gekeken. Volgens Fokkers zijn die ook pro rus en zou je USA bronnen moeten checken maar die zijn uiteraard weer pro Oekraine.
Welke landen staan er neutraal in? Vertel het mij maar!
Ofwel, lastig
Maar… hoe gaat Rusland dat allemaal betalen?quote:
Dat er ergens een paar russen met scheppen hebben gevochten interpreteer jij vervolgens als dat het hele russische leger geen wapens meer heeft. Zelfde geldt voor die filmpjes. Het probleem lijkt me dan toch echt meer aan jouw zwart/wit denken te liggen dan de betrouwbaarheid van de media.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:07 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Ach het is meer dat ik even stil sta bij de westerse propaganda. Rusland zou geen tanks meer hebben, geen vuurwapens, als je de filmpjes van Dellenhill gelooft dan worden er elke dag alleen maar Russische voertuigen opgeblazen. Je leest hier nu ook overal dat het gaat om een strategische terugtrekking. Er zijn ook beekden bij History legends van het Russische leger bij de plek waar Zekensky paar maanden geleden nog een interview deed.
Het is heel moeilijk om neutrale bronnen te vinden voor dit conflict. Het is vaak duidelijk pro Oekraine of pro Russia. History legends kijk ik wel graag omdat je beelden ziet gedeeld door verschillende fracties ( bijvoorbeeld Oekraine soldaten bij steden waar gevochten wordt) en Google maps ondersteuning en dan nog wat vergelijkingen met veldslagen uit het verleden. Ik zie natuurlijk dat hij pro Russia is maar daar kijk ik maar doorheen.
Eurasiatimes ook wel eens gekeken. Volgens Fokkers zijn die ook pro rus en zou je USA bronnen moeten checken maar die zijn uiteraard weer pro Oekraine.
Welke landen staan er neutraal in? Vertel het mij maar!
Ofwel, lastig
Dan moet je mijn reactie(s) nog eens goed lezen. Ik geef vooral aan dat wij (oa hier op Fok) goed moeten blijven nadenken, nuchter blijven. Er waren weken waarin werd gedaan alsof alle Russen alleen nog maar met scheppen vochten. Rtl, nu , Telegraaf.. ze nemen het allemaal van elkaar over. Gelul natuurlijk netzoals dat het lang ging over houthi rebellen terwijl het daar gewoon het leger is. Dat is om te onderstrepen dat het geen kwaad kan om ook nieuws te zoeken van bronnen buiten Nl/EU/USA als je het grotere plaatje wil zien. Dat is alles.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:30 schreef Cilantro het volgende:
[..]
Dat er ergens een paar russen met scheppen hebben gevochten interpreteer jij vervolgens als dat het hele russische leger geen wapens meer heeft. Zelfde geldt voor die filmpjes. Het probleem lijkt me dan toch echt meer aan jouw zwart/wit denken te liggen dan de betrouwbaarheid van de media.
India doet nu ook lastig met de import van olie/ grondstoffen las ik laatst.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
India staat er wel neutraal in.
History Legends is pro-Rusland.
Verder is het natuurlijk geen strategische terugtrekking, het was pure noodzaak omdat er andere een hoop troepen ingesloten zouden raken.
Het is ook duidelijk dat dit pas op het laatste moment georganiseerd is aangezien Sirski een paar dagen terug nog aangaf juist de posities in Avdiivka te willen versterken.
Vanuit Russische kant zien we beelden van krijgsgevangenen en achtergelaten gewonden in Avdiivka.
Ook zijn er beelden van hoe de over de velden vluchtende Oekraners bestookt worden met artillerie 's nachts.
We hebben vooral gezien hoe effectief FAB1500 bommen zijn als de luchtafweer niet op orde is.
Er zijn geen 300.000+ doden, het gaat om doden en gewonden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:48 schreef Joppiez het volgende:
[..]
Maar… hoe gaat Rusland dat allemaal betalen?
Komt een beetje over van joh boeien die 300k+ dooien, die duizenden verloren tanks/artillery/support vehicles etc en honderden vliegtuigen/helicopters, die hebben ze er dus na zes jaar wel weer terug gefabriceerd.
Staan die duizenden Armatas dan toch nog ergens paraat om straks de Baltische landen binnen te rollen?
Hoog tijd dat heel het westen over gaat op een oorlogseconomie. Onbeperkt geld en mogelijkheden!
Geen een. Dat zie je ook na de slag om Bakhmut: alle brigades zijn gewoon actief gebleven. Ze hadden wel verliezen, maar niet zo extreem als de russische brigades bij Bakhmut, Vuhledar, Bilahorivka, Avdiivka.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:59 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
En hoeveel Oekrainse brigades zijn geheel of gedeeltelijk gesneuveld?
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zijn geen 300.000+ doden, het gaat om doden en gewonden.
Voor een land als rusland is het beter om dode soldaten te hebben dan zwaar gewonde soldaten.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:06 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Er zijn geen 300.000+ doden, het gaat om doden en gewonden.
De brigades kunnen sowieso gewoon actief blijven ook al zijn er verliezen van 90%. Pas na de gevechten wordt een eenheid dan opgeheven of bijgevuld.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:10 schreef oheng het volgende:
[..]
Geen een. Dat zie je ook na de slag om Bakhmut: alle brigades zijn gewoon actief gebleven. Ze hadden wel verliezen, maar niet zo extreem als de russische brigades bij Bakhmut, Vuhledar, Bilahorivka, Avdiivka.
quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:57 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
Dan moet je mijn reactie(s) nog eens goed lezen. Ik geef vooral aan dat wij (oa hier op Fok) goed moeten blijven nadenken, nuchter blijven. Er waren weken waarin werd gedaan alsof alle Russen alleen nog maar met scheppen vochten. Rtl, nu , Telegraaf.. ze nemen het allemaal van elkaar over. Gelul natuurlijk netzoals dat het lang ging over houthi rebellen terwijl het daar gewoon het leger is. Dat is om te onderstrepen dat het geen kwaad kan om ook nieuws te zoeken van bronnen buiten Nl/EU/USA als je het grotere plaatje wil zien. Dat is alles.
De media heeft eigen agenda’s.
Dit is btw geen verkapte sneer naar Dellendil want als je voornamelijk filmpjes wil delen om moed in te spreken en of een zo positief beeld dan begrijp ik dat ook volledig!
Hier het bericht van RTL toendertijd. Dat klinkt vrij nuchter en genuanceerd.quote:Russische soldaten worden aan het front soms op de Oekraense verdedigingslinies afgestuurd met alleen een schep en een licht handvuurwapen. Dat melden de Britse inlichtingendiensten op basis van getuigenissen van Russische reservisten aan het front.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)mpl-50-oorlog-donbas
Dat geldt over het algemeen wel; teveel invaliden na een oorlog is erg kostbaar voor een maatschappij. Dit conflict lijkt de gewondenzorg wel een stuk beter aan de Oekranse kant.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:15 schreef oheng het volgende:
[..]
[..]
Voor een land als rusland is het beter om dode soldaten te hebben dan zwaar gewonde soldaten.
Er is een reden waarom in het verleden de invalide soldaten weggemoffeld werden.
Heh, op Oryx staan nu 10.075 vernietigde russische voertuigen. Warspotting zit daar niet ver vandaan.
Dat valt samen met het naar het front sturen van gevangenen, daar zitten natuurlijk lui bij die je liever geen vuurwapen in handen geeft.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:24 schreef Cilantro het volgende:
[..]
[..]
Hier het bericht van RTL toendertijd. Dat klinkt vrij nuchter en genuanceerd.
Ja, maar ik doelde meer op het zichtbaar maken van de oorlog. Dat was ook een dingetje in het evil empire.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat geldt over het algemeen wel; teveel invaliden na een oorlog is erg kostbaar voor een maatschappij. Dit conflict lijkt de gewondenzorg wel een stuk beter aan de Oekranse kant.
Veel minder tijdje terug stond hier een artikel waar werd geschat dat de verhouding 1 tegen 13 is in het nadeel van de Russen. Dus voor elke 13 verliezen van de Russen stond 1 verlies van de Oekraners.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 22:59 schreef LethalNinja het volgende:
[..]
En hoeveel Oekrainse brigades zijn geheel of gedeeltelijk gesneuveld?
We hebben het de afgelopen weken ook gehoord van russische soldaten zelf. Als je weigert, of te weinig smeergeld betaalt, of je een officier verkeerd aankijkt, wordt je letterlijk ongewapend op de Oekrainsche stellingen afgestuurd.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:24 schreef Cilantro het volgende:
[..]
[..]
Rusland geeft niks om gewonden dat zie je aan alles. Stok oude uitrusting voor medici, stokoude eerste hulp pakketjes, geen tourniquets maar soort van rubberen slang wat niet sterk genoeg is om een slagader dicht te drukken. Gewonden die gewoon in de brandende zon worden neergezet in de zomer enzovoort. Er zijn talloze voorbeelden. Ook is er amper trauma zorg in Rusland want er zijn er al heel wat door gedraaid na terugkeer van het front.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Dat geldt over het algemeen wel; teveel invaliden na een oorlog is erg kostbaar voor een maatschappij. Dit conflict lijkt de gewondenzorg wel een stuk beter aan de Oekranse kant.
Ik denk dat we niet moet vergeten dat de Russen verschillende gradaties hebben in hun troepen wat betreft de waarde van een mensenleven.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:24 schreef Cilantro het volgende:
[..]
[..]
Zijn er niet genoeg voorbeelden van russische "top notch" eenheden die gereduceerd zijn tot as vanwege stupiditeiten?quote:Op zondag 18 februari 2024 00:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik denk dat we niet moet vergeten dat de Russen verschillende gradaties hebben in hun troepen wat betreft de waarde van een mensenleven.
Er is hier op fok wel een paar pagina’s lacherig gedaan over troepen die met scheppen de dood in werden gejaagd, maar dat zegt lang niet alles. De meer lastige en incapabele personen zullen eerder door de mangel gaan dan zij die enig nut hebben. De unit die wordt gestuurd om de vijandelijke posities bloot te geven zal minder zijn dan de unit die eerst afwacht waar de vijand vandaan vuurt.
Natuurlijk zijn de Russen niet heel zorgvuldig wat tactieken betreft, maar de verslagen van 1 (of misschien meerdere) unit(s) vertellen vaak niet alles.
Die zijn er, maar dat neemt niet weg dat het gebrek aan uitrusting en klachten van de ene unit wat zeggen over de anderen.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn er niet genoeg voorbeelden van russische "top notch" eenheden die gereduceerd zijn tot as vanwege stupiditeiten?
Maar niet perse hoeveel waarde er nu hangt aan een Russisch levenquote:Op zondag 18 februari 2024 00:59 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Die zijn er, maar dat neemt niet weg dat het gebrek aan uitrusting en klachten van de ene unit wat zeggen over de anderen.
Die geloof ik wel, maar dat gaat breder dan alleen het leger. Voor veel regio’s is het in het leger gaan een grote kans veel geld te verdienen en voor de familie die achterblijft is het sterven van zo 1 ook financieel gezien lucratief.quote:Op zondag 18 februari 2024 01:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar niet perse hoeveel waarde er nu hangt aan een Russisch leven. Wellicht zijn er inderdaad gradaties. Maar dan zijn die normen nog steeds significant lager dan die hier in het Westen.
Daarom is het zo ironisch dat er mensen zijn die roepen dat Rusland Oekrane binnen is gevallen omdat er russen onderdrukt werden. De hoeveelheid slachtoffers aan Russische zijde is een veelvoud van alle doden die sinds 2014 in de Donbas regio zijn gevallen.quote:Op zondag 18 februari 2024 01:09 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Maar niet perse hoeveel waarde er nu hangt aan een Russisch leven. Wellicht zijn er inderdaad gradaties. Maar dan zijn die normen nog steeds significant lager dan die hier in het Westen.
quote:UK, Allies Look to Arm Ukraine With AI-Enabled Swarm Drones
Technology could help Ukraine overwhelm some Russian targets Germany’s Scholz calls on EU allies to increase Ukraine aid. The UK is working with nations including the US to provide Ukraine with thousands of new AI-enabled drones that could swarm Russian targets simultaneously, according to people familiar with the matter.
One participant in the programme noted that AI-enabled drones would be deployed in large fleets that would communicate with each other to target Russian positions, with no human operator needed to control each one.
Natuurlijk zijn die er wel maar ondanks alle troep die de Russen hebben zit er al een jaar nauwelijks beweging in het front en veroveren ze toch stadjes dus wat dat dan weer zegt over het Oekraense leger mag jij invullen.quote:Op zondag 18 februari 2024 00:55 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Zijn er niet genoeg voorbeelden van russische "top notch" eenheden die gereduceerd zijn tot as vanwege stupiditeiten?
Ik zou een enigszins normale bron wat betreft verliezen aan beide kanten toch wel een keer prettig vinden. Hier op Fok roept men ook over 13 keer hogere Russische verliezen enzo, dat mag weleens gestaafd worden.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 21:29 schreef BlaZ het volgende:
[..]
India staat er wel neutraal in.
History Legends is pro-Rusland.
Verder is het natuurlijk geen strategische terugtrekking, het was pure noodzaak omdat er andere een hoop troepen ingesloten zouden raken.
Het is ook duidelijk dat dit pas op het laatste moment georganiseerd is aangezien Sirski een paar dagen terug nog aangaf juist de posities in Avdiivka te willen versterken.
Vanuit Russische kant zien we beelden van krijgsgevangenen en achtergelaten gewonden in Avdiivka.
Ook zijn er beelden van hoe de over de velden vluchtende Oekraners bestookt worden met artillerie 's nachts.
We hebben vooral gezien hoe effectief FAB1500 bommen zijn als de luchtafweer niet op orde is.
Dit klinkt als iets wat zich over 5 jaar tegen ons gaat keren.quote:
Ja die worden naar westerse ziekenhuizen gevlogen. Dat is een onzichtbaar maar belangrijk stuk ondersteuning. Ook worden er veel veld hospitaals gedoneerd.quote:Op zaterdag 17 februari 2024 23:27 schreef BlaZ het volgende:
[..]
Fysiek ook niet.quote:Op zondag 18 februari 2024 08:25 schreef Aether het volgende:
'Europese landen zijn mentaal niet klaar voor invasie’
https://nos.nl/artikel/25(...)t-klaar-voor-invasie
Dat laatste heb ik al eerder toegelicht. Het is bewonderenswaardig hoe goed een leger van een land als Oekrane het vol weet te houden tegen de Russen. En lachwekkend hoe slecht die Russen het doen. Gevalletje David vs. Goliath. En dat David het dan in vlagen het onderspit delft, tja. Dat kan ik hen niet verwijten. Dat de Russen zich na 2 jaar nog steeds kapot bijten op een legertje als dat van Oekrane daarentegen...quote:Op zondag 18 februari 2024 09:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk zijn die er wel maar ondanks alle troep die de Russen hebben zit er al een jaar nauwelijks beweging in het front en veroveren ze toch stadjes dus wat dat dan weer zegt over het Oekraense leger mag jij invullen.
Ik denk dat Hitler en zijn clan precies het zelfde riepen in WW2. Ook toen was het russische leger veel en veel groter dan dat van de duitsers en toch konden de duitsers tot 80km voor Moskou oprukken.quote:Op zondag 18 februari 2024 09:37 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik al eerder toegelicht. Het is bewonderenswaardig hoe goed een leger van een land als Oekrane het vol weet te houden tegen de Russen. En lachwekkend hoe slecht die Russen het doen. Gevalletje David vs. Goliath. En dat David het dan in vlagen het onderspit delft, tja. Dat kan ik hen niet verwijten. Dat de Russen zich na 2 jaar nog steeds kapot bijten op een legertje als dat van Oekrane daarentegen...
Vreemde conclusie als je de Russiche doctrine begrijpt. Rusland van nu moet je met Rusland van toen vergelijken en niet met Duitsland. Zoals ik in mijn post hiervoor al aangaf: de duitsers waren in WW2 net als de Oekrane nu ook superieur aan de Russen. De Duitsers liepen o.a. vast op de enorme en eindeloze stroom aan aanvalsgolfen. Lees de slag om stalingrad er eens op na en je gaat versteld staan van de gelijkenissen met nu.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:19 schreef Aether het volgende:
Militair historicus: 'Poetin en Hitler maakten vergelijkbare misrekening'
https://nos.nl/l/2509369
Vergelijkingen met de Tweede Wereldoorlog slaan al snel de plank mis, maar als Sir Lawrence Freedman er n maakt weet je vrij zeker dat het om een accurate overeenkomst gaat. De Britse historicus bestudeert al zijn hele loopbaan oorlogen en is een invloedrijke autoriteit in zijn vakgebied.
Twee jaar na de Russische invasie spreekt Nieuwsuur hem uitgebreid. Hij concludeert: de Russische president Vladimir Poetin onderschatte Oekrane zoals Adolf Hitler de Sovjet-Unie onderschatte.
De Russen zijn niet aan het verliezen, maar het probleem is dat ze niet kunnen winnen.
Zonder het Amerikaanse lend-lease verdrag hadden de Russen uiteindelijk het onderspit gedelfd tegen de Duitsers.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:21 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ik denk dat Hitler en zijn clan precies het zelfde riepen in WW2. Ook toen was het russische leger veel en veel groter dan dat van de duitsers en toch konden de duitsers tot 80km voor Moskou oprukken.
Totdat ze het echte Rusland tegen het lijf liepen bij Stalingrad. Golf na golf na golf aan Russen bleef maar de stad bestormen die door de Duitsers was ingenomen. Er kwam geen eind aan. En terwijl de Duitsers superieur waren aan de Russen (betere wapens, beter getraind etc). Er was geen minuut rust voor de Duitsers en uiteindelijk konden ze niets anders dan overgeven. De Russen stoppen niet.
Ik voorspel het hier -tegen het zere been van sommige hier- al langer: Rusland gaat dit winnen. Die gaan door tot de grens met Polen. De Oorlogseconomie is aangeslingerd en dan is geen weg meer terug zonder enorme consequenties.
De lend-lease heeft zeker bijgedragen, klopt. Maar ik heb het nu over Stalingrad en hoe de human-waves de Duitsers uiteindelijk volledig hebben uitgeput.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:25 schreef spicymchaggis het volgende:
[..]
Zonder het Amerikaanse lend-lease verdrag hadden de Russen uiteindelijk het onderspit gedelfd tegen de Duitsers.
De vergelijking tussen het Duitse toen en Oekraense leger nu lijkt mij eigenlijk wel vrij geschikt ja.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De lend-lease heeft zeker bijgedragen, klopt. Maar ik heb het nu over Stalingrad en hoe de human-waves de Duitsers uiteindelijk volledig hebben uitgeput.
De russische overwinning in stalingrad op 1 factor gooien is te kortzichtig. Er speelden zeer veel factoren mee.quote:Op zondag 18 februari 2024 10:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De lend-lease heeft zeker bijgedragen, klopt. Maar ik heb het nu over Stalingrad en hoe de human-waves de Duitsers uiteindelijk volledig hebben uitgeput.
D&Dquote:Op zondag 18 februari 2024 11:31 schreef sp3c het volgende:
Wat een vergelijking
Die human waves van de Sovjets bestonden vaker wel dan niet uit Oekraners en de moffen kregen vanuit het westen geen gratis shit maar D-day en Dresden te verwerken
Is echt in helemaal niets vergelijkbaar behalve dat er veel voornamelijk mannen met schietgeweren op elkaar stonden te knallen in die regio
Duitse soldaten die het konden naverstellen herinneringen zich een specifiek punt en dat waren de constante golfen van Russische soldaten, die waren bijna onuitputtelijk. De barre omstandigheden zoals de extreme kou en lak aan wapens, munitie en rantsoenen die ook raakten speelden uiteraard mee.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:24 schreef oheng het volgende:
[..]
De russische overwinning in stalingrad op 1 factor gooien is te kortzichtig. Er speelden zeer veel factoren mee.
De vergelijking gaat weldegelijk op en dat blijkt juist naar mate de oolog voortduurt zich steeds meer te bewijzen. Dit gaat om de Russische doctrine en hoe het leger en de bevolking hiermee omgaat.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:31 schreef sp3c het volgende:
Wat een vergelijking
Die human waves van de Sovjets bestonden vaker wel dan niet uit Oekraners en de moffen kregen vanuit het westen geen gratis shit maar D-day en Dresden te verwerken
Is echt in helemaal niets vergelijkbaar behalve dat er veel voornamelijk mannen met schietgeweren op elkaar stonden te knallen in die regio
Van wat ik begrepen heb gaat die 13 keer hogere verliezen vooral om materieel zoals tanks en bepantserde voertuigen/troepenvervoer. En dit valt op zich redelijk makkelijk te verklaren doordat Oekrane hier slechts een beperkt aantal van in Avdiivka had. En ook omdat ze vooral aan het verdedigen waren.quote:Op zondag 18 februari 2024 09:18 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik zou een enigszins normale bron wat betreft verliezen aan beide kanten toch wel een keer prettig vinden. Hier op Fok roept men ook over 13 keer hogere Russische verliezen enzo, dat mag weleens gestaafd worden.
Inderdaad lijkt het, zoals jij zegt dat de Oekraeners bij hun terugtrekking ook veel materieel en troepen verloren zijn.
De Russen kunnen het net zo goed geen jaren volhouden als elk stadje met zulke hoge verliezen veroverd moet worden.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
De vergelijking tussen het Duitse toen en Oekraense leger nu lijkt mij eigenlijk wel vrij geschikt ja.
De Duitsers brachten ook veel grotere verliezen toe (soms wel 7 keer hoger) maar toch verloren ze. Dat is bij de recente Oekraense nederlagen ook iets te vaak het verhaal: We hebben de Russen zoveel verliezen toegebracht maar uiteindelijk trekken we onze troepen 'eervol' terug.
Allemaal leuk maar je houdt dat narratief geen jaren vol.
Video in link. Wat een bullshit verhaal van die woordvoerder zeg. Niet alleen over de oorlog in Oekrane. Maar ook over de zogenaamde democratie in India.quote:Indian government: We're sticking with Russia
India stands by its close relationship with Russia, refusing to join the condemnation of the death of Alexei Navalny. Speaking to DW at the Munich Security Conference, BJP National Spokesman Jaiveer Shergill said India is "on the side of peace."
Vooral logistiek en slecht verdedigde flanken.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:24 schreef oheng het volgende:
[..]
De russische overwinning in stalingrad op 1 factor gooien is te kortzichtig. Er speelden zeer veel factoren mee.
Aantal foto's in het artikel. Al zijn dat volgens mij screenshots van de video.quote:Details of the Russian assault near Robotyne were revealed
Ukrainian defenders defeated a Russian offensive in the Zaporizhzhia sector near the village of Robotyne.
The Telegram channel of the Operational Command West reported this.
Russians attempted to storm Ukrainian positions west of Verbove and Robotyne in the Zaporizhzhia region.
They engaged about 30 armored vehicles and a large number of personnel in the offensive.
Ukrainian defenders repelled four enemy attacks in the Zaporizhzhia sector.
In addition, the video published by the Operational Command West captures the destruction of the Russian invaders’ equipment, including T-55 tanks, BTR-82A armored personnel carriers, and a rather rare variant of the MT-LB 6MB, equipped with a 6MB turret, borrowed from the BTR-80А.
The turret is armed with a 30mm 2А72 autocannon and a 7.62mm PKTM machine gun. Such a system significantly increased the firepower of the vehicle.
A gunner’s position equipped with controls and combined sights is located inside the combat compartment below the roof of the hull.
It should be noted that the enemy suffered heavy losses due to the prompt actions of the defense and aerial reconnaissance units.
The Ukrainian defenders destroyed about 18 units of equipment, including three tanks, using FPV drones.
In addition, the invaders lost about 70 servicemen, and 80 were wounded of varying degrees of severity.
Militarnyi previously reported that soldiers of the 128th Brigade repelled an attack by Russian troops and captured 11 invaders in the Zaporizhzhia sector.
Ukrainian troops successfully halted the invaders’ attack on the approach to Ukrainian positions, damaging the advancing Russian armored vehicles with artillery fire. After that, the disoriented enemy infantry sought refuge in shelters.
quote:ISW: Russia could replicate Avdiivka's capture tactics if West continues to delay aid
Russia could replicate its successful tactics in Avdiivka on a larger scale if the West continues to delay military assistance, the Institute for the Study of War (ISW) reported on Feb. 17.
The ISW notes that Russian forces secured air superiority during the Avdiivka offensive, while Western delays have hindered Ukraine’s air defense.
After Ukraine's withdrawal from Avdiivka, Defense Minister Rustem Umerov said that Ukraine needs modern air defense systems against Russian glide bombs, long-range weapons to destroy Russian formations, and more artillery shells.
Russian Defense Minister Sergei Shoigu claimed that Russian forces had “full control” over Avdiivka on Feb. 17. Moscow’s success was largely down to localized air superiority and a new tactic of launching mass glide bomb attacks to support advancing infantry troops, according to the ISW.
Ukrainian Sergeant Yehor Firsov said on national TV that Russian troops launched up to 500 glide bombs at Avdiivka in the last few days.
Oleksandr Borodin, the spokesman of the 3rd separate assault brigade, told public broadcaster Suspilne on Feb. 16 that Russia dropped 60 KAB bombs in one day. “(This) is a very large number on a relatively small area of the front,” he said.
Glide bombs have a 70-kilometer range and allow Russia to launch strikes from further behind the front line.
Ukrainian Air Force Spokesperson Yuriy Ihnat said the only way Ukraine can combat glide bombs is by shooting down the Su-34 and Su-35 planes that drop the bombs.
“Otherwise we will not have enough means to hunt such bombs separately,” he said on national TV.
Ukrainian officials have long stressed the need for further air defense support as supplies are dwindling due to delays from Ukraine’s key allies.
“Ukraine’s military was forced to withdraw from Avdiivka after Ukrainian soldiers had to ration ammunition due to dwindling supplies as a result of congressional inaction, resulting in Russia’s first notable gains in months," U.S. President Joe Biden said on Feb. 17.
Assistance from the U.S., once Ukraine's largest military donor, has mostly run dry as Republicans in Congress refuse to approve additional funding. The Senate recently advanced a foreign aid bill including $60 billion for Ukraine, but the Republican-led House of Representatives has already voiced strong opposition to the legislation
U.S. National Security Council spokesperson John Kirby warned on Feb. 15 that an artillery shortage on Ukraine's front lines could lead to the loss of Avdiivka.
Russian forces launched a heavy assault against Avdiivka in October 2023. The city, which lies only kilometers away from Russian-occupied Donetsk, is largely in ruins due to intense fighting.
Zelenski zelf heeft het over 7 keer hogere verliezen voor Rusland in Avdiivka dus. Al is het niet helemaal duidelijk of dit om alleen soldaten gaat of om het gehele plaatje.quote:Tavriia Operational Strategic Group of Forces on Russia's losses: Battle of Avdiivka successfully drained Russian reserves
Russia’s losses in the area of responsibility of the Tavriia Operational Strategic Group of Forces, which includes the Avdiivka front, comprise 20,500 military personnel since 1 January 2024. Ukraine did not suffer heavy losses while withdrawing its defence forces from Avdiivka.
Source: Dmytro Lykhovii, spokesman for the Tavriia Operational and Strategic Group of Forces, on Ukrainska Pravda’s UP.Pidsumky (Ukrainska Pravda Summary)
Quote from Lykhovii: "Russia’s losses on the Avdiivka front are enormous. My colleagues and I have made an estimate based on archival data from the beginning of this year. This covers not only the Avdiivka front, but also the enemy’s overall losses across the operational area overseen by the Khortytsia Operational and Strategic Group of Forces (presumably the spokesperson was referring to the Tavriia Operational Strategic Group – ed.), which stretches from Avdiivka to the boundary of the Odesa Operational and Strategic Group of Forces in Dnipropetrovsk Oblast. But the majority of these numbers relate specifically to the Avdiivka front.
The enemy’s total losses between 1 January and 16 February inclusive amounted to 20,607 personnel, 201 tanks and 492 armoured combat vehicles."
Details: Lykhovii said that Avdiivka "has fulfilled its mission of draining the Russian reserve".
He also said that as of the evening of Saturday, 17 February, "all the units of [Ukraine’s] Defence Forces that were in danger of being encircled in Avdiivka have been transferred to more favourable defensive positions, where they continue to carry out combat missions and to prevent the enemy from advancing further".
Lykhovii stressed that the encirclement of Ukrainian soldiers has been prevented.
He did not specify how many Ukrainian soldiers were killed or taken prisoner by Russian forces while they were withdrawing from Avdiivka. He said this data has yet to be verified and some of those who are currently missing might yet establish contact with their units over the course of the coming days, since Ukrainian forces "had technical difficulties with communication devices" overnight.
Quote from Lykhovii: "This operation did not turn into a tragedy for the Ukrainian forces. It’s nowhere near what happened in Ilovaisk, Mariupol or other instances when our forces ended up encircled. We were not encircled here [...]
The overall number of losses over the course of the day gives us no cause to describe this as something extraordinary. It’s similar to the average daily losses."
Background:
• On the night of 16-17 February, Oleksandr Syrskyi, Commander-in-Chief of the Armed Forces, announced the withdrawal of Ukrainian units from Avdiivka.
• President Volodymyr Zelenskyy said that Russia's losses in Avdiivka were seven times higher than Ukraine's.
• Meanwhile, Oleksandr Tarnavskyi, Commander of the Tavriia Operational and Strategic Group of Forces (OSGF), reported that Ukraine will be appealing to international humanitarian organisations and intermediary countries regarding the "certain number" of Ukrainian soldiers captured in Avdiivka.
• Oleksandr Borodin, spokesman for the 3rd Separate Assault Brigade, said that as of the evening of Saturday, 17 February, most Ukrainian forces had left Avdiivka. The brigade is not aware of large numbers of Ukrainian soldiers being taken prisoner by the Russians.
Ik denk niet dat wij ooit de waarheid zullen weten. Tenminste niet in de nabije toekomst. Vooral niet zolang Putin/het Kremlin aan de macht blijft in de huidige vorm.quote:Navalny’s body located in Salekhard hosptial, no autopsy yet performed
Novaya Gazeta Europe has learnt that the body of Alexey Navalny is in the morgue of the Salekhard District Clinical Hospital. As of Saturday, no autopsy had yet been performed, sources said.
Following Navalny’s sudden death on Friday, his body was initially taken to the town of Labytnangi, 36 kilometres away from the penal colony where he died in the village of Kharp in Russia’s far northern Yamalo-Nenets autonomous district. However, sources say that the body was later on Friday transferred to the District Clinical Hospital in the regional capital of Salekhard.
“Usually the bodies of people who die in prison are taken straight to the Bureau of Forensic Medicine on Glazkova Street, but in this case it was taken to the clinical hospital for some reason," said a paramedic in the Salekhard ambulance service.
“They drove him to the morgue, brought him in, and then stationed two policemen in front of the door. They might as well have put up a sign saying ‘something mysterious is going on here!’ Of course, everyone wanted to know what had happened, what all the secrecy was about and whether they were trying to hide something serious.”
It soon emerged that the body delivered had been that of Alexey Navalny and that his death was “not of criminal nature”, a term used to indicate that firearms were not involved. Word then spread that hospital pathologists had been banned from performing an autopsy, the source added.
“At this point opinion becomes divided,” the paramedic said. “Some said that an order had come from Moscow to await the arrival of specialists from the capital, while others said that the hospital doctors themselves had refused to perform an autopsy. The case is political, and it is not clear how it will turn out. And if you perform an autopsy and receive a direct order to change the result, you can’t get out of it. And you can also be made the guilty party. … But if there was no autopsy, there’s nobody to ask.”
The paramedic also said that he’d been told Navalny’s body showed signs of bruising, and although the bruises did not appear to have been from beatings, Navalny must have still been alive for bruising to appear, he added.
“As an experienced paramedic, I can say that the injuries described by those who saw them appeared to be from convulsions. … If a person is convulsing and others try to hold him down but the convulsions are very strong, then bruising appears. They also said he had a bruise on his chest — the kind that comes from indirect cardiac massage.”
“So they did try to resuscitate him, and he probably died of cardiac arrest,” the paramedic said. “But nobody is saying anything about why he had a cardiac arrest.”
Mogelijk nog een vierde vliegtuig neergehaald door Oekrane.quote:Russian Su-34 Fighter Jet Nosedives in Flames
In the span of two days, Ukrainian forces have shot down four Russian fighter jets, a dozen kamikaze drones, and a cruise missile.
The Armed Forces of Ukraine (AFU) claim to have shot down a fourth Russian fighter aircraft in less than 48 hours. On early Sunday morning, video of aircraft reported to be a Russian Su-34 crashing in the Luhansk region made the rounds of social media.
Ukrainian defenders “brought down” another Russian Su-34 fighter-bomber. It happened this morning, according to Mykola Oleshchuk, Commander of the Air Forces of the AFU, cited by the RBC Ukraine news outlet.
Kyiv Post has not been able to independently verify the video.
“The Muscovites have ‘no losses’ again. Around 6:00 this morning, another Su-34 ‘successfully returned’ to base,” Oleshchuk wrote.
The Air Force clarified that this happened on the eastern front.
Artem Lysohor, the Luhansk region governor, posted a sardonic account of the incident on his Telegram channel.
“Yesterday, the pilot of a Russian fighter jet dropped several guided aerial bombs on the positions of Ukrainian defenders,” he wrote.
“And when they fried him, he thought only of himself, directing the damaged plane not into the fields and forests, but to the settlements of the Antratsyt community in the occupied Luhansk region.”
Lysohor added: “Residents of the village of Dyakove saw this Russian fighter jet killing civilians.
“It is reported that he fell on the street where Lyubov Mykolaivna lives.
“The number of victims is currently unknown.”
Ukrainian air defense also destroyed 12 Shahed attack drones and a Kh-59 cruise missile.
Yesterday, Feb. 17, Ukrainian forces reportedly shot down three Russian fighter aircraft – two Su-34s and one Su-35 – over Donetsk Oblast.
The Sukhoi Su-34 (NATO reporting name: Fullback) is Russia’s top, front-line fighter bomber.
It’s primary mission as designed is to launch laser-guided bombs or long-range guided missiles in precision strikes at ground targets, however, it also carries advanced radars and can be fitted with modern air-to-air missiles.
Costing around $36 million a copy, the aircraft is one of the Russian military's most expensive.
The AFU General Staff claims to have shot down 335 Russian military aircraft since Feb. 24, 2022.
Een klein beetje meer informatie.quote:Ukraine shoots down Russian plane, 12 drones, Kh-59 missile in one morning
Ukraine’s air defense downed 12 Shahed drones, a Su-34 plane, and one Kh-59 missile on the morning of Feb. 18, the Ukrainian Air Force reported.
The plane was shot down at 6 a.m. over eastern Ukraine. The drones and missile were downed in Chernihiv, Sumy, Poltava, Kirovohrad, and Dnipro oblasts during an overnight and morning attack.
During the attack, Russia launched six S-300 anti-aircraft guided missiles, three Kh-22 cruise missiles, a Kh-59 guided air missile, and 14 Shahed attack drones.
The Air Force doesn't disclose what targets were hit by the missiles and drones that weren't intercepted.
One drone struck an infrastructure facility in Poltava Oblast, according to the Head of the Poltava Regional Military Administration Philip Pronin.
“This caused a fire, which has already been extinguished. There were no casualties or injuries,” he wrote on his Telegram channel.
Russian shelling on the evening of Feb. 17 killed one person and injured another in Sumy Oblast. Russian missile strikes also killed at least two people in Sloviansk and Kramatork in Donetsk Oblast on the same evening.
During the afternoon of Feb. 17, Russian aerial bombs killed at least one person and injured five in Kupiansk, Kharkiv Oblast.
Ukraine's military shot down two Russian Su-34 fighter jets and another Russian Su-35 combat aircraft on the morning of Feb. 17.
De lijst met factoren die zorgden voor de russische overwinning in Stalingrad is extreem lang.quote:Op zondag 18 februari 2024 11:35 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Duitse soldaten die het konden naverstellen herinneringen zich een specifiek punt en dat waren de constante golfen van Russische soldaten, die waren bijna onuitputtelijk. De barre omstandigheden zoals de extreme kou en lak aan wapens, munitie en rantsoenen die ook raakten speelden uiteraard mee.
Volgende keer dat Rusland een land binnenvalt moeten de betrokken landen dus een duidelijk datum vast stellen dat de oorlog weer voorbij zal zijn voordat ze hulp kunnen verwachten van Amerika (als het aan deze senator ligt in elk geval).quote:Republican opponent of US aid to Ukraine brings his case to an international conference
MUNICH (AP) — A Republican opponent of new U.S. funding for Ukraine argued at an international security conference Sunday that the package stuck in Congress wouldn’t “fundamentally change the reality” on the ground and that Russia has an incentive to negotiate peace.
Ukrainian President Volodymyr Zelenskyy, U.S. Vice President Kamala Harris and others have advocated passage of the $60 billion in aid at the Munich Security Conference, which coincided with Ukraine withdrawing troops from the eastern city of Avdiivka after months of intense combat.
But Sen. JD Vance, an Ohio Republican and ally of Donald Trump, said “the problem in Ukraine … is that there’s no clear end point” and that the U.S. doesn’t make enough weapons to support wars in eastern Europe, the Middle East and “potentially a contingency in East Asia.”
House Speaker Mike Johnson insists he won’t be “rushed” into approving the $95.3 billion foreign aid package from the Senate that includes the help for Ukraine, despite overwhelming support from most Democrats and almost half the Republicans.
"Self fulfilling prophecy".quote:Op zondag 18 februari 2024 13:39 schreef Delenlill het volgende:
https://apnews.com/articl(...)1066eaa904af1927b9de
[..]
Volgende keer dat Rusland een land binnenvalt moeten de betrokken landen dus een duidelijk datum vast stellen dat de oorlog weer voorbij zal zijn voordat ze hulp kunnen verwachten van Amerika (als het aan deze senator ligt in elk geval).
Diakove ligt op minstens 100km van het front. Dus *iets* moet een bereik hebben gehad van misschien wel 150km.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:29 schreef Delenlill het volgende:
https://www.kyivpost.com/post/28233
[..]
Mogelijk nog een vierde vliegtuig neergehaald door Oekrane.
https://www.pravda.com.ua(...)s%20in%20June%202024.quote:Ukraine to receive first F-16 fighter jets in June - Media
Ukraine will be able to receive its first F-16 fighter jets in the summer of 2024. According to Foreign Policy, this likely refers to June.
The agency analyzed statements from European leaders at the Munich Security Conference.
"I think that in June, we will see them in Ukraine," said Lithuanian Defense Minister Arvydas Anusauskas.
Another European official present in Munich also confirmed these timelines.
"The Ukrainian government expects that 12 pilots will be trained on the fighter jets by the end of the U.S. fiscal year," the authors note.
F-16s for Ukraine
Earlier, Ukraine's allies announced the formation of an aviation coalition to transfer modern F-16 fighter jets to the country. The Netherlands and Denmark lead the coalition.
Recently, it became official that the first group of Ukrainian pilots completed their basic training program in the UK and started training on F-16 fighter jets in Denmark.
At the end of December, Dutch Prime Minister Mark Rutte announced that the government had decided to prepare the first 18 F-16 fighter jets for transfer to Ukraine.
Rutte also stated that transferring the fighter jets is proceeding according to schedule. He emphasized that Ukraine will receive at least 24 aircraft, possibly more, but not fewer.
• In juni pas?!?! Hopelijk is dat een misleiding en vliegen ze er al veel eerder rond. En is het plan om de Russen te verassen, waardoor ze hopelijk een hoop verliezen lijden voordat Rusland realiseert dat ze er zijn. (zoals al die vliegtuigen die nu al uit de lucht vallen).quote:First F-16 jets may arrive in Ukraine in June
The first F-16 fighter jets will be in Ukrainian skies in June 2024.
Source: Foreign Police magazine; European Pravda
Details: "I think that in June we will see them in Ukraine," the magazine quoted Lithuanian Defence Minister Arvydas Anuauskas as saying.
The same timeframe was mentioned by another European official, whose name was not disclosed.
"The Ukrainian government expects that 12 pilots will be trained on the fighter jets by the end of the US fiscal year [September]," Foreign Police noted.
Earlier, the first quarter of 2024 was the estimated date for the delivery of the fighter jets to Ukraine.
Background:
• In December, the Netherlands decided to start preparations for delivering the first 18 F-16 fighter jets to Ukraine and recently expanded this number to 24.
• In January, Ukraine's Foreign Minister stated that preparations for the delivery of the F-16s promised by Denmark were going as planned.
• Canada will provide about US$44 million for the maintenance of the F-16s handed over to Ukraine.
Het russische MoD meldt dat er 1500 Oekrainsche soldaten zijn gedood/gevangen zijn tijdens de inname van Avdiivka.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:17 schreef Delenlill het volgende:
https://www.pravda.com.ua/eng/news/2024/02/17/7442379/
[..]
Zelenski zelf heeft het over 7 keer hogere verliezen voor Rusland in Avdiivka dus. Al is het niet helemaal duidelijk of dit om alleen soldaten gaat of om het gehele plaatje.
De Pac-2 patriot raketten hebben een maximale afstand van 160km. En er zijn ook lucht/lucht raketten met zo'n afstand. Al weet ik niet welke Oekrane daar precies van heeft.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:48 schreef oheng het volgende:
[..]
Diakove ligt op minstens 100km van het front. Dus *iets* moet een bereik hebben gehad van misschien wel 150km.
Boeien. Rusland haar luchtmacht heeft onbeperkt vliegtuigen in haar vloot als ik sommige bronnen mag geloven.quote:Op zondag 18 februari 2024 13:29 schreef Delenlill het volgende:
https://www.kyivpost.com/post/28233
[..]
Mogelijk nog een vierde vliegtuig neergehaald door Oekrane.
[ twitter ]
[ afbeelding ]
Dat zijn weer mooie getallen voor Oekrane.
quote:As The Ukrainians Fling 50,000 Drones A Month, The Russians Can’t Get Their Drone-Jammers To Work
When Russia-aligned Republicans in the U.S. Congress began blocking U.S. aid to Ukraine starting in October, they deprived Ukrainian forces of one of their main sources of artillery ammunition.
The Ukrainians adapted as best as they could, tapping the growing domestic supply of two-pound first-person-view drones, each packing a pound of explosives. By December, workers in Ukraine were building around 50,000 FPVs a month at a cost of a few hundred dollars apiece.
Ranging as far as two miles from their operators, the tiny drones plink Russian vehicles and even chase down, and blow up, individual Russian soldiers who swat at them with rifles and sticks.
Today the FPV might be the most casualty-producing weapon in the Ukrainian inventory. And the Russians know it. It’s not for no reason they’re bolting radio-jammers onto more and more vehicles. In theory, a jammer should block the radio signal between an FPV and its operator, throwing the drone off course.
The problem, for the Russians, is that their jammers simply don’t work. The first generation of battlefield jammer, the RP-377, mostly failed to stop FPVs. Now the second-generation Volnorez jammer is failing, too.
It’s an open question whether a third generation of jammer, the Saniya, might improve on its predecessors. It’s fair to say it’s an existential question for many Russian troops in Ukraine.
As FPV drones replaced artillery as the most serious threat to Russian ground forces late last year, the Russian military responded by attaching, to its armored vehicles, whatever radio-jammers it had on hand.
At first, that meant RP-377 man-portable jammers, which the Kremlin developed to protect its troops in Syria from radio-detonated bombs. The RP-377 had the advantage of being available in fairly large numbers.
There was some risk the jammers would thwart Ukrainian drone operations. “I saw the spectrograms,” Ukrainian drone expert Serhii Beskrestnov wrote after inspecting a captured RP-377. “The interference is very high quality.”
But “the price for this is a small range of protection,” Beskrestnov added. The RP-377 usually is a backpack system: it draws power from portable batteries rather than from a vehicle’s engine. So when an RP-377 tries to jam multiple frequencies—a power-hungry mode of operation—it sacrifices range.
Yes, a Ukrainian FPV might go blind as it barrels toward its target. But it goes blind when it’s already on course for a crippling hit. The RP-377 works, but it doesn’t work far enough. How far, exactly? Maybe just tens of yards.
This apparently was the weakness in Russian jamming that Ukrainian drone-operators exploited late last year and early this year as they flew their FPVs right through the electromagnetic interference. It’s to their credit that they figured out the RP-377’s vulnerability in time to take advantage of it.
But the Ukrainians’ advantage looked like it might end as the Russians adapted. When the RP-377’s flaws became apparent, the Kremlin began installing more and more purpose-built, vehicle-mounted Volnorez jammers that reportedly have a range of half a mile.
But a Volnorez is useless if it isn’t built right. And by now it’s apparent many of them are very badly made. “Dismantling several burnt-out Volnorez products led to discoveries that left the experts completely surprised,” a Russian blogger wrote in a missive translated by @wartranslated.
“Absolutely poor build quality,” the blogger complained. “The mean time between failures is the same as in children’s transistors.”
Equally troubling, the Volnorez jammers tend to overheat. And their antennae leave a dead zone in a cone above the jammers—a vulnerability “Ukrainians spoke about,” according to the blogger.
So now the Russians are moving on from their practically brand-new Volnorez jammers, which were state of the art mere months ago, and replacing them with even newer Saniya jammers theoretically ranging nearly a mile.
The stakes couldn’t be higher. If the Saniyas are well-made and adequately-powered and actually offer reliable protection, they could begin to blunt Ukraine’s drone advantage, which is one of its few advantages as Russia’s wider war grinds into its third year and Republicans continue to deprive Ukrainian forces of artillery ammunition.
Behalve Finland. Die zijn er al decennialang klaar voor.quote:Op zondag 18 februari 2024 08:25 schreef Aether het volgende:
'Europese landen zijn mentaal niet klaar voor invasie’
https://nos.nl/artikel/25(...)t-klaar-voor-invasie
quote:Ukraine visa schemes to be extended by 18 months
Ukrainians who came to the UK following the Russian invasion will be able to apply for 18-month extensions to their visas, the government has announced.
Since the invasion, the second anniversary of which is next week, some 200,200 Ukrainians and family members have come to the UK.
New arrivals were granted three years to remain, meaning the first visas were due to expire in March 2025.
It means those on the earliest visas can stay until at least September 2026.
The government said it would provide people with "certainty and stability".
The extension will apply to all three visa schemes set up following the invasion: the Homes for Ukraine scheme, the Ukraine Family Scheme, and the Ukraine Extension Scheme.
Those on the schemes will continue to have the same rights to access work, benefits, healthcare, and education.
Applications for the extensions will be open from early 2025, and people will be able to apply once they are in the last three months of an existing visa.
Migration minister Tom Pursglove said: "Families across the country have opened their homes and their hearts to the people of Ukraine, showing extraordinary generosity, including offering shelter to those fleeing from the horrors of war."
The UK will "continue to provide a safe haven for those fleeing the conflict," he added.
The government also said the extension underlined its "strong belief that Ukraine will be safe again" and the hope of the Ukrainian government that its citizens will "eventually return to the country, when it is safe to do so".
Eduard Fesko, charge d'affaires at the Ukrainian embassy in the UK, said it was a "clear signal" of the UK's support for Ukraine, adding: "We appreciate all the help and assistance that our UK friends so generously provide for the temporarily displaced Ukrainians."
The announcement comes as senior political figures from around the world attend the Munich Security Conference to discuss the biggest global security challenges.
Speaking at the conference on Saturday, Ukrainian president Volodymyr Zelensky made an urgent appeal for more weapons, saying they would help avoid a "catastrophic" situation in Europe.
Foreign Secretary Lord Cameron said Britain was "absolutely in the lead" in providing support to Ukraine and urged all of Ukraine's allies, particularly the US, to maintain their own support.
Republicans in the US Congress are currently refusing to pass a $60bn package of aid to Ukraine until more steps are taken to secure the US-Mexico border.
"If you add up our economies, we outmatch Russia 25-to-one," he said. "We've got the ability to give that diplomatic military, economic, moral support. We have just got to make that difference count."
En hoe werden die vervoerd en bewapend?quote:Op zondag 18 februari 2024 10:27 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
Ik vrees dat de Chinezen die rol op zich gaan nemen, die sturen nu al veel geld.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En hoe werden die vervoerd en bewapend?
In principe werden alle geallieerden in wo2 gefinancierd en bewapend door de VS. Die luxe hebben de Russen nu niet sterker nog ze worden gesanctioneerd en ondermijnd door de VS en Oekrane zit nu in die positie die de SU had.
quote:
Interessante stelling. Hier heb ik nog niet eerder over gelezen. Waar heb je dat gelezen/gehoord?quote:Op zondag 18 februari 2024 14:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik vrees dat de Chinezen die rol op zich gaan nemen, die sturen nu al veel geld.
Een Westerse normen en waardenbril???quote:Op zondag 18 februari 2024 11:41 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
De vergelijking gaat weldegelijk op en dat blijkt juist naar mate de oolog voortduurt zich steeds meer te bewijzen. Dit gaat om de Russische doctrine en hoe het leger en de bevolking hiermee omgaat.
De vergelijking gaat niet over dat Oekrane op Nazi Duitsland lijkt he.. dit gaat over de vergelijking dat zowel Nazi Duitsland als Oekrane superieure wapens hadden en een stuk minder manschappen dan de Russen, maar in eerste instantie dus wel stand wisten te houden of zelfs op wisten te rukken <- dat is de vergelijking.
Het vernijn zit hem dus in de staart. Kijk niet met een westerse normen en waarden bril naar de Russen. De Russen gaan niet stoppen, ook niet na 1 miljoen WIA en KIA.
ik snap je reactie niet. Het is algemeen bekend dat Rusland werd bewapend door de US. Ik heb dat hier zo vaak verkondigd.quote:Op zondag 18 februari 2024 14:50 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En hoe werden die vervoerd en bewapend?
In principe werden alle geallieerden in wo2 gefinancierd en bewapend door de VS. Die luxe hebben de Russen nu niet sterker nog ze worden gesanctioneerd en ondermijnd door de VS en Oekrane zit nu in die positie die de SU had.
Met een Patriot batterij??????quote:Op zondag 18 februari 2024 13:59 schreef Delenlill het volgende:
Eerder ging het gerucht al in andere regio's dat Oekrane zijn Patriot systemen/lanceerdes tijdelijk dicht bij het front plaatsen voor dit soort aanvallen.
Vraagje, op wat voor termijn zie jij rus dan heel oekraine oprollen?quote:Op zondag 18 februari 2024 15:20 schreef dudewhereismycar het volgende:
[..]
ik snap je reactie niet. Het is algemeen bekend dat Rusland werd bewapend door de US. Ik heb dat hier zo vaak verkondigd.
Ik heb het puur over de human-waves en de Russische doctrine.
https://www.atlanticcounc(...)es-counteroffensive/quote:Op zondag 18 februari 2024 15:13 schreef bleiblei het volgende:
[..]
Interessante stelling. Hier heb ik nog niet eerder over gelezen. Waar heb je dat gelezen/gehoord?
De westerse normen en waardenbril is van toepassing op te vele mensen (ook binnen de politiek) die denken dat Rusland wel moet stoppen door interne druk wegens de enorme aantallen WIA en KIA. In het westen zou dat inderdaad tot geremoer gaan leiden. In Rusland is dat niet het geval, alle vorm van oppositie is dood, verboden of zit gevangen.quote:Op zondag 18 februari 2024 15:16 schreef sp3c het volgende:
[..]
Een Westerse normen en waardenbril???
Hoe is dat hier van toepassing?
Alles breekt op een gegeven moment, ook de Russen, die zijn echt niet zo gek als sommige mensen denken
De Russen gaan de Poolse grens niet meer bereiken, dat hebben ze geprobeerd en dat is gewoon mislukt die mogen blij zijn als als aan het einde van de rit de landbrug naar de Krim intact is
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |