abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212483514
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:20 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
ik snap je reactie niet. Het is algemeen bekend dat Rusland werd bewapend door de US. Ik heb dat hier zo vaak verkondigd.

Ik heb het puur over de human-waves en de Russische doctrine.
Als Oekrane genoeg cluster munitie had gehad (en luchtoverwicht), dan kan russen een miljoen miljard human waves sturen, maar Avdiivka kwamen ze dan niet in.
pi_212483532
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:22 schreef sp3c het volgende:

[..]
Met een Patriot batterij??????

lol
Niet alle onderdelen van de batterij h.

Die duitse batterij is niet een trailer die je af moet koppelen, maar gewoon een launcher die op een vrachtwagen is gemonteerd. Die schijn je dus beduidend sneller te kunnen deployen dat de trailer variant.

En als je opzoekt op welke afstand die onderdelen wireless kunnen communiceren klinkt dat aannemelijk.

Aldus de verhalen die de ronde doen :)

Maar je kan natuurlijk ook denken dat rus consequent z'n eigen vliegtuigen afschiet, of dat oekraine een mystery wapen heeft, dat kan ook.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
pi_212483582
quote:
rus koopt ladingen spul in china, dat is niets nieuws op dit punt. Dat is heel wat anders dan dat china rus monetair steunt.

Is bv bekend dat oekrainse uniformen worden gemaakt in china. Maar ook dat is geen steun, mogen ze gewoon voor dokken.
While unconventional, this decision would fundamentally reshape infantry tactics, logistics, and battlefield doctrine.
  zondag 18 februari 2024 @ 15:34:26 #104
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212483620
quote:
7s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:27 schreef ExTec het volgende:

[..]

Die duitse batterij is niet een trailer die je af moet koppelen, maar gewoon een launcher die op een vrachtwagen is gemonteerd. Die schijn je dus beduidend sneller te kunnen deployen dat de trailer variant.

En als je opzoekt op welke afstand die onderdelen wireless kunnen communiceren klinkt dat aannemelijk.

Maar je kan natuurlijk ook denken dat rus consequent z'n eigen vliegtuigen afschiet, of dat oekraine een mystery wapen heeft, dat kan ook.
Ik geloof geen bal van die cowboy verhalen met patriots. Ze kunnen die dingen niet missen om eigen grondgebied veilig te houden.
pi_212483625
quote:
5s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:22 schreef ExTec het volgende:

[..]
Vraagje, op wat voor termijn zie jij rus dan heel oekraine oprollen?

En dan neem ik ook aan dat je veronderstelt dat de lauwe manier waarop europa oekraine militair steunt, over die gehele termijn niet veranderd?
Tussen de 5 a 10 jaar is heel Oekrane in handen van Rusland als Kiev niet eerder wordt bereikt. Ik vermoed en dat en is puur een aanname (ben niet militair onderlegd en heet geen Nostradames) dat door het gebrek aan steun uit het westen Oekraene de handdoek in de ring gaat gooien en er een exodus richting de EU gaat plaats gaat vinden.

De enige manier om het te stoppen is een directe bemoeienis van de NAVO (wat niet gaat gebeuren) of door de sluizen richting Oekrane mbt wapens echt open te gooien (ik zie ik ook niet gebeuren).

Ik ben dus zeer zeer sceptisch van enig succes vanuit Oekraene.
pi_212483634
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:25 schreef oheng het volgende:

[..]
Als Oekrane genoeg cluster munitie had gehad (en luchtoverwicht), dan kan russen een miljoen miljard human waves sturen, maar Avdiivka kwamen ze dan niet in.
Maar de realiteit is dat dit niet gebeurt.. dus wat is je punt? Er is toch veel te weinig steun voor Oekrane? Of heb ik iets gemist.
  zondag 18 februari 2024 @ 15:36:24 #107
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212483655
quote:
10s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:02 schreef ExTec het volgende:

[..]
_O-

Je zou haast zeggen dat er gewoon geen wil is, h?

Maar maak je geen zorgen hoor, als de irritatie over het uitblijven van maar hoog genoeg wordt, komen de talking heads van het witte huis vast wel weer met een mooi excuus, waar jij dan heel veel begrip voor gaat hebben.

Die dingen gaan gewoon niet komen, of als de oorlog over is, of als de laatste sovjet-made straaljager neergehaald is, en dan krijgen ze een handjevol.

Wat dat betreft kan oekraine beter de middelvinger geven aan de VS en vol inzetten op de mirages van FR.
Men heeft ook nooit eerder beweert toch? Een hoop stukkies moeten op hun plek vallen wil dat spul inzetbaar zijn.

Na de zomer had mij tegengevallen.
pi_212483678
https://www.forbes.com/si(...)as-a-thousand-tanks/
quote:
After Two Years Of War, Ukraine Still Has A Thousand Tanks
The 31 M-1 Abrams tanks the United States pledged to the Ukrainian war effort arrived in Ukraine back in the fall.

At least four months later, the 68-ton tanks—with their 120-millimeter smoothbore guns, high-end day-night optics, composite armor and powerful but thirsty gas-turbine engines—still are somewhere behind the front line.

We don’t know when Ukrainian commanders plan to commit the 2000s-vintage, four-person M-1A1SAs to combat. We don’t even know which brigade they belong to.

What we do know is that, two years into Russia’s wider war on Ukraine, Ukrainian forces have as many active tanks as they had before Russia attacked in February 2022: around a thousand.

And it’s largely because of foreign donations of tanks such as the M-1s. “Overall, we estimate that two years after the full-scale invasion, the number of [main battle tanks] in service in the Ukrainian armed forces remains near pre-war levels,” the International Institute for Strategic Studies in London reported.

But there’s a catch. The Ukrainian ground forces have doubled in size since 2022. Today there are roughly a hundred army, air-assault, marine, territorial and national guard brigades, each with at least 2,000 people and scores of vehicles.

So while Ukraine has managed at least to maintain its overall tank inventory even after losing around 700 tanks in combat, according to Oryx, its tank needs are much greater today than they were in 2022.

If every brigade had a single battalion with 31 tanks, Ukraine would need more than 3,000 tanks.

It doesn’t have 3,000 tanks. Subtracting 700 losses from a pre-war strength of 1,000 then adding 500 tanks the Ukrainians captured from the Russians, several hundred ex-Soviet tanks Ukrainian technicians recovered from long-term storage and another 600 tanks Ukraine so far has received from its allies results in a current inventory of maybe 2,000 tanks.

Cut that number in half to take into account the heavy volume of tanks passing through rear-area workshops for repairs and upgrade and you arrive at the same number IISS arrived at. A thousand tanks.

But that’s enough for 30 front-line battalions or slightly fewer than a hundred front-line companies. Equipping every Ukrainian brigade with tanks means equipping most of them with at best a company.

All that is to say, according to IISS, “Ukrainian efforts to field additional combat elements have outpaced equipment supply, leaving some units lacking equipment to be even close to full strength.”

As Russia’s wider war grinds into its third year, Ukraine is going to need more tanks. And given that Ukrainian industry still isn’t producing new tanks, it’s going to have to get them from its allies.

Just not the United States. The Americans haven’t donated any new vehicles in nearly two months. Not since Russia-aligned Republicans in the U.S. Congress began blocking a bill authorizing $60 billion in fresh aid to Ukraine.

Those 31 M-1s, lingering somewhere behind the front line, might be the only M-1s Ukraine ever gets.
Oekraine begon de oorlog met zo'n 1000 tanks. Ze hadden nog een paar honderd oude sovjet tanks op voorraad die ze opgeknapt/gered hebben. Ook hebben ze er een stuk of 500 tanks gevangen genomen van Rusland En het westen heeft ook nog zo'n 600 tanks geleverd.

Dat zijn in totaal zo'n 2500 laten we zeggen.

Oekrane heeft er zo'n 700 verloren tot nu toe. Dus blijven er zo'n 2000 tanks over (volgens het artikel, de cijfers zijn schattingen) waarvan ongeveer de helft onderhoud en reparaties nodig hebben.

Dus zijn er ongeveer 1000 tanks over die nu bruikbaar zijn/gebruikt worden. Dus ongeveer even veel als waarmee ze de oorlog begonnen waren. Alleen zijn het aantal soldaten meer dan verdubbeld.

Maar Oekrane heeft optimaal gezien 3000 tanks in totaal nodig om alle brigades te voorzien van een bataljon met 31 tanks.

Gelukkig is het bruikbaarheid van tanks in deze oorlog gelimiteerd (vergeleken met bijvoorbeeld WW2). En zijn er ook nog een aantal tanks toegezegd die nog geleverd moeten worden volgens mij (ben de tel kwijt geraakt).

Maar toch best knap dat ze nog zo veel tanks over hebben, en dat ze er relatief weinig kwijt zijn geraakt.
pi_212483686
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 00:59 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Die zijn er, maar dat neemt niet weg dat het gebrek aan uitrusting en klachten van de ene unit wat zeggen over de anderen.
Dus ze hebben wel uitrusting voor die soldaten maar ze geven die gewoon niet?
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 15:40:38 #110
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212483730
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:25 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
De westerse normen en waardenbril is van toepassing op te vele mensen (ook binnen de politiek) die denken dat Rusland wel moet stoppen door interne druk wegens de enorme aantallen WIA en KIA. In het westen zou dat inderdaad tot geremoer gaan leiden. In Rusland is dat niet het geval, alle vorm van oppositie is dood, verboden of zit gevangen.

Dat de russen eerder breken dan Oekrane is wel heel erg opportunistisch. Want waarom zou Rusland stoppen nu de oorlogseconomie is opgestart? Terugschalen is schier onmogelijk zonder gezichtsverlies en ontelbare economische schade tot gevolg.

Rusland stopt niet, ook niet na 1 miljoen WIA/KIA en ook niet binnen 5 jaar.
Volgens mij is opportunisme wat anders hoor

Dit is niet vol te houden, het hele land staat stil en niemand snapt nog waarom
nog een jaar zonder noemenswaardige progressie en ik garandaar je dat er problemen beginnen te ontstaan thuis, dat heeft niets met westerse normen en waarden te maken

Sterker nog je ziet het gemor nu al gemor op kleine schaal, dat kun je nog wel onderdrukken maar dat gaat gewoon sneeuwballen

Oekrane moet gewoon volhouden, geen nieuwe offensieven (tenzij je weet dat je wint) en geen risico's, die hoeven toch niet vooruit
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212483770
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:40 schreef sp3c het volgende:

[..]
Volgens mij is opportunisme wat anders hoor

Dit is niet vol te houden, het hele land staat stil en niemand snapt nog waarom
nog een jaar zonder noemenswaardige progressie en ik garandaar je dat er problemen beginnen te ontstaan thuis, dat heeft niets met westerse normen en waarden te maken

Sterker nog je ziet het gemor nu al gemor op kleine schaal, dat kun je nog wel onderdrukken maar dat gaat gewoon sneeuwballen

Oekrane moet gewoon volhouden, geen nieuwe offensieven (tenzij je weet dat je wint) en geen risico's, die hoeven toch niet vooruit
Ik hoop met je mee, maar de geschiedenis laat helaas anders zien.
pi_212483789
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:34 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Ik geloof geen bal van die cowboy verhalen met patriots. Ze kunnen die dingen niet missen om eigen grondgebied veilig te houden.
De statische opstelling van de patriot uit de VS is bekend. Die staat om kyiv. Aldus het volk dat satelliet beelden koopt.

Datzelfde volk kan geen beelden vinden van waar die duitse patriot staat.

Maar we weten het niet, dus: rus schiet consequent z'n eigen vliegtuigen neer, of er is een mystery weapon, prima ;)
pi_212483795
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:22 schreef sp3c het volgende:

[..]
Met een Patriot batterij??????

lol

Het opzetten en gereed maken voor afvuren kost volgens AchJa zo'n 15 minuten (al wil hij niet uitweiden over de precieze tijd dat het kost).

Natuurlijk heeft het gehele systeem nog andere onderdelen die belangrijk zijn. Zoals de radar. Maar die hoeft er niet naast te staan. Dat kan op een redelijk veilige afstand. En ook kan er indirect gebruik gemaakt worden van andere radar systemen die dichter bij het front geplaatst zijn.

quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:34 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Houden ze juist hun grondgebied niet veiliger als zij de straaljagers/vliegtuigen die de raketten op het grondgebied afvuren neerhalen? Dan pakken ze het probleem toch juist bij de wortel aan.

Een neergehaalde vliegtuig is moeilijker te vervangen dan een neergehaalde raket. En dan is er n minder vliegtuig die die raketten af kunnen vuren.

Net zoals de raketten die vanuit de zwarte zeevloot afgevuurd zijn, dat is nu veel minder geworden nadat de zwarte zeevloot gedeeltelijk uitgeschakeld werd en nadat de restwerd verjaagd.

[ Bericht 1% gewijzigd door Delenlill op 18-02-2024 15:50:21 ]
pi_212483827
quote:
1s.gif Op zondag 18 februari 2024 10:25 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Vreemde conclusie als je de Russiche doctrine begrijpt. Rusland van nu moet je met Rusland van toen vergelijken en niet met Duitsland. Zoals ik in mijn post hiervoor al aangaf: de duitsers waren in WW2 net als de Oekrane nu ook superieur aan de Russen. De Duitsers liepen o.a. vast op de enorme en eindeloze stroom aan aanvalsgolfen. Lees de slag om stalingrad er eens op na en je gaat versteld staan van de gelijkenissen met nu.
De Duitsers liepen vast op brandstofgebrek. Duitsland had brandstofreserves voor ongeveer 2-3 maanden bij het begin van Barbarossa. Hitler wilde daarom direct naar de olievelden van de Kaukasus, maar de generaals wilden Moskou veroveren. Dat was een blunder van de generaals. Moskou had ze niets opgeleverd. De Kaukasus wel. En het afsluiten van de Wolga had transport vanaf de Kaspische Zee naar Moskou verhinderd.
Duitsland blunderde ook regelmatig - Stalingrad eerst bombarderen voor ze aanvielen bijvoorbeeld. Het maakte de stad nog gevaarlijker voor tanks.
pi_212483832
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:34 schreef dudewhereismycar het volgende:
Tussen de 5 a 10 jaar is heel Oekrane in handen van Rusland als Kiev niet eerder wordt bereikt.
Duidelijk wmb, maar vallen van kyiv is geen garantie dat oekraine het bijltje neergooit. Het is geen videogame, of schaken.

In zo'n scenario zien ze het e.e.a. aankomen, en verhuizen ze ministeries naar Lviv oid, in het westen.

En 5 - 10 jaar is lang. Kan me niet voorstellen dat over z'n periode europa niet wakker wordt.

Maar dank voor je mening, desalniettemin ;)
  Moderator zondag 18 februari 2024 @ 15:49:17 #116
14679 crew  sp3c
Geef me die goud!!!
pi_212483850
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:43 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Helemaal niet
Op zondag 8 december 2013 00:01 schreef Karina het volgende:
Dat gaat me te diep sp3c, daar is het te laat voor.
pi_212483944
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:45 schreef Delenlill het volgende:

Het opzetten en gereed maken voor vuren kost volgens AchJa zo'n 15 minuten (al wil hij niet uitweiden over de precieze tijd dat het kost).

Op sites als quora etc geven mensen die er ervaring mee hebben aan dat het geheel opzetten een uur duurt. Heb je het over alle onderdelen, rond de 100 man die er mee in de weer zijn.

Dan hoeft een enkele launcher, die niet op een trailer zit, zoals diegene van je plaatje niet bizar lang te duren.
pi_212484101
https://store.steampowered.com/app/1985510/Ukraine_War_Stories/

quote:
OVER DIT SPEL
Ukraine War Stories is a set of visual novels about the 2022 Russian invasion of Ukraine. Set in the early months of the war, it tells the stories of civilians trapped on Russian-occupied territory. In their shoes, you will not be a fighter, only a survivor.
The novels will take you from the first volleys of the war in Hostomel, to the terror in Bucha, to the defiant resistance in Mariupol. You will have to keep yourself and your loved ones safe, and eventually escape to safety. This will take courage and resourcefulness — and sometimes, sacrifices.

Based on real events
Every novel is a dramatization of eyewitness accounts and real events recorded in the area, condensed into one story.
The gameplay is text-based and accompanied by music and illustrations. The game's art comes from authentic war photographs taken in the areas where the stories take place.

Truly free — no catch
The full game is completely free (no in-app purchases, etc) + a free Demo is available until the full game is released. We do not try to profit from this project. Our goal is to share the recent experiences of the people of Ukraine with a worldwide audience.

Devs are from Ukraine
Developed by a small team located in Kyiv, Ukraine, working from our office despite the wartime conditions. As a Ukraine-based company, we could not sit idly by as the war rages in our country, with enemy forces stopping 3 km short of Kyiv itself, and a large portion of Ukraine being occupied.

One of the guys from our team was caught by the Russian invading forces in Bucha (where one of our stories takes place) and had to hide in a garage basement for a week with his family until they managed to evacuate. His house was plundered and looted by the Russians along with many other houses in the town. He told us his eyewitness account, which we used along with other public sources. A lot of our relatives' or friends' lives were also affected. Fortunately, everyone on our team survived so far, but the war continues…

THREE STORIES
The game includes three interactive novels about some of the first towns that were hit during the invasion: Hostomel, Bucha, and Mariupol. In each story you will play a civilian, completely outmatched against the invading Russians. Your only task is to keep yourself and your loved ones safe, and escape with your lives. But remember: as a civilian, you can only do so much.
Kwam deze net tegen. Geen idee of hier gamers zitten. Maar ik ga hem zeker even uitproberen. Hij heeft goede reviews en hij is gratis tenslotte.
  zondag 18 februari 2024 @ 16:00:04 #120
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212484116
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:38 schreef Ulx het volgende:

[..]
Dus ze hebben wel uitrusting voor die soldaten maar ze geven die gewoon niet?
Nee, ik zeg dat de Rus de troepen met weinig potentie slechter bedeeld dan de troepen met betere training.
pi_212484208
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:00 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Nee, ik zeg dat de Rus de troepen met weinig potentie slechter bedeeld dan de troepen met betere training.
Waarom? Wat is daar het nut van?
pi_212484326
https://threadreaderapp.com/thread/1758981211660107874.html
quote:
1/ The recently-sacked Admiral Viktor Sokolov was reportedly dismissed for ordering the large landing ship Caesar Kunikov to go to sea without a working propulsion system. The Ukrainian sea drone attack on 14 February is said to have ambushed the ship while it was under tow. ⬇️

2/ Sokolov's sacking took place without an official explanation, and there was also no explanation of what the Caesar Kunikov was doing off Alupka in Crimea at the time it was sunk. The VChK-OGPU Telegram channel has published an (unconfirmed) explanation of both occurrences.

3/ According to a source quoted by the channel, the Caesar Kunikov had suffered a serious technical malfunction and had left Novorossiysk on the night of 12 February to go to Sevastopol for repairs. It was unable to provide independent propulsion, so it was accompanied by tugs.

4/ Sokolov, who was until this week the commander of the Russian Black Sea Fleet, is said to have been well aware of the threat from sea drones (USVs), particularly to a vessel with reduced capabilities, but still issued the order. It resulted in the loss of the ship.

5/ According to the source, there were no fatalities during the attack on 14 February – the crew was rescued or evacuated before the ship went down – but a number of them were seriously injured and are "still fighting for their lives."
6/ The large landing ship Novocherkassk was also under repair when it was destroyed at Feodosiya, which is much closer to Novorossiysk. The Caesar Kunikov's voyage to Sevastopol suggests that the ship repair facilities at Feodosiya may be inoperable after that attack. /end
pi_212484343
twitter
pi_212484360
https://kyivindependent.c(...)llective-eu-economy/
quote:
Dutch PM: Russia is 'nothing compared to the collective EU economy'
The EU's collective economic power is by far superior to Russia, Dutch Prime Minister Mark Rutte told the Kyiv Independent on Feb. 17 in an interview on the sidelines of the Munich Security Conference, adding that European nations must invest more in defense and support for Ukraine.

"It always takes time in a democracy to take those decisions," Rutte told a Kyiv Independent reporter, responding to a question whether there are regrets that allies did not provide key defense systems before Russia had a chance to dig in on the front line and mobilize its economy.

As the full-scale Russian invasion nears its two-year mark, Ukraine finds itself in a precarious position. While the assistance from the U.S., a key military donor, remains blocked, Russia is increasing pressure on the front and ramping up its defense industry capacities.

Rutte noted that Russia's economic potential should not be overestimated: "Russia's economy is not more than the Netherlands and Belgium combined. Nothing compared to Germany, nothing compared to France, nothing compared to the collective EU economy."

Nevertheless, the allies must respond to recent developments in the war "and that means more spending on defense, more production of military capabilities," the prime minister added.

While the relatively small Netherlands took a proactive role in supporting Ukraine, for example, by spearheading the fighter jet coalition, major players like Germany came under criticism for hesitancy in providing some crucial systems, namely long-range Taurus missiles.

Rutte pointed out that Germany is providing massive aid to Ukraine, especially in comparison to other partners. This support also maintains the flow of air defenses and artillery shells to Ukraine, Rutte said, pointing out there is no controversy on supplying these two vital items.

The prime minister also hinted that "things are moving" in regard to other military systems.

Rutte further told the Kyiv Independent that the Netherlands is intensively discussing bilateral security guarantees with President Volodymyr Zelensky's team, voicing optimism that the "discussions should be closed fairly soon."

Kyiv had already finalized similar deals, based on G7 commitments made last July, with Germany, France, and the U.K.
pi_212484403
quote:
EU Should Sell Joint Bonds to Boost European Defense, Estonian PM Says
The European Union should work on a plan to issue 100 billion ($107.8 billion) in eurobonds to boost the continent's defense industry, and in the meantime do more to get weapons to Ukraine, Estonia's prime minister said.
Lijkt me sowieso een belangrijk noodplan als de funding vanuit de VS uitblijft.
Geld maakt meer kapot dan je lief is.
Het zijn sterke ruggen die vrijheid en weelde kunnen dragen
Wees nutteloos, want zodra je nuttig bent wordt je gebruikt
pi_212484507
twitter
pi_212484515
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:20 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
ik snap je reactie niet. Het is algemeen bekend dat Rusland werd bewapend door de US. Ik heb dat hier zo vaak verkondigd.

Ik heb het puur over de human-waves en de Russische doctrine.
Ja top maar jij zegt dat dat de reden voor Stalingrad was.
Maar dat is het niet.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
  zondag 18 februari 2024 @ 16:18:49 #128
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212484517
quote:

[..]
[ afbeelding ]

Het opzetten en gereed maken voor afvuren kost volgens AchJa zo'n 15 minuten (al wil hij niet uitweiden over de precieze tijd dat het kost).

Natuurlijk heeft het gehele systeem nog andere onderdelen die belangrijk zijn. Zoals de radar. Maar die hoeft er niet naast te staan. Dat kan op een redelijk veilige afstand. En ook kan er indirect gebruik gemaakt worden van andere radar systemen die dichter bij het front geplaatst zijn.
[..]
Houden ze juist hun grondgebied niet veiliger als zij de straaljagers/vliegtuigen die de raketten op het grondgebied afvuren neerhalen? Dan pakken ze het probleem toch juist bij de wortel aan.

Een neergehaalde vliegtuig is moeilijker te vervangen dan een neergehaalde raket. En dan is er n minder vliegtuig die die raketten af kunnen vuren.

Net zoals de raketten die vanuit de zwarte zeevloot afgevuurd zijn, dat is nu veel minder geworden nadat de zwarte zeevloot gedeeltelijk uitgeschakeld werd en nadat de restwerd verjaagd.
Maar waarom zou je enorme risico’s gaan lopen met je weinige patriots? Het is geen aanvalswapen.
  zondag 18 februari 2024 @ 16:19:56 #129
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212484528
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:04 schreef Ulx het volgende:

[..]
Waarom? Wat is daar het nut van?
Waarom zou je de “meatwave” troepen goed uitrusten?
pi_212484530
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:18 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Maar waarom zou je enorme risico’s gaan lopen met je weinige patriots? Het is geen aanvalswapen.
Je valt er toch vliegtuigen mee aan?
pi_212484535
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:19 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Waarom zou je de “meatwave” troepen goed uitrusten?
Waarom niet?
pi_212484557
https://www.defenseone.co(...)ing-soon-may/394264/
quote:
First Ukrainian F-16 pilots will complete training as soon as May
Air National Guard director says the effort is taking a bit longer because pilots need to learn a “full range of missions.”

AURORA, Colorado—Ukrainian pilots will start graduating from F-16 fighter jet training in May, the Air National Guard estimates.

The first four pilots are “pretty close” to the end of their training, Air National Guard director Lt. Gen. Michael Loh told reporters Tuesday at the Air & Space Forces Association Warfare Symposium.

The U.S. is training 12 Ukrainian pilots in fiscal 2024—all of whom are set to graduate between May and August, according to Arizona National Guard spokesperson Capt. Erin Hannigan.

But what the pilots do then depends on the broader Ukrainian F-16 effort and when the jets will actually arrive in Ukraine, Loh said. The U.S., which controls the export of the fighter jets, gave allies the green light to transfer F-16s to Ukraine in July.

The training effort started in late October at Morris Air National Guard base in Tucson, Arizona. Denmark is also leading an effort to train Ukrainian pilots on the fighter jet in Europe.

In September, Loh said that it would take anywhere from three months to nine months for Ukrainian pilots to finish F-16 training.

The pilots are already “flying F-16s solo every day,” but the requirements for these pilots have changed and training is taking a bit longer because the pilots need to be able to operate a “full range of missions” beyond wartime scenarios, Loh said.

However, the U.S. won’t be able to keep this effort going and train more pilots beyond the first cohort if Congress doesn’t authorize more funding.

“Training cost is tuition-based and that funding is allocated prior to student arrival. Students currently enrolled are not expected to be impacted by funding issues. If additional pilots are needing to be trained, additional funding will be necessary,” Hannigan said.
Betekend dat dat die toestemming vorig jaar in Juli gegeven was? Of dat de F-16s pas geleverd mogen worden in juli dit jaar?

En hoe zit het eigenlijk met de piloten die in Europa getraind worden. Die waren al maanden voor de US begonnen toch? Zijn die ondertussen al niet lang klaar dan?
pi_212484728
Trump is wanhopig aan het worden voor geld zo te zien. Zonder geld kan hij niet in hoger beroep gaan tenslotte. (zoals ik het begrepen hebt moet hij de volledige 355 miljoen in bewaring geven, en daar heeft hij maar 2 weken ofzo voor).

En wat een lelijke schoenen.
"never surrender high-top sneakers"

[ Bericht 24% gewijzigd door Delenlill op 18-02-2024 16:40:14 ]
pi_212484760
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:43 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Zoals Afghanistan?
Rusland kan dit niet winnen al zouden ze morgen in Kiev staan.
Dat wordt een guerilla oorlog daar wordt je bang van.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
pi_212484905
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:21 schreef Delenlill het volgende:
https://www.defenseone.co(...)ing-soon-may/394264/
[..]
Betekend dat dat die toestemming vorig jaar in Juli gegeven was? Of dat de F-16s pas geleverd mogen worden in juli dit jaar?

En hoe zit het eigenlijk met de piloten die in Europa getraind worden. Die waren al maanden voor de US begonnen toch? Zijn die ondertussen al niet lang klaar dan?
Zoals ik begrepen had waren de meest veelbelovende kandidaten in de VS begonnen met de advanced F16 training, en is men in Europa bezig met piloten voor dat gedeelte voor te bereiden. Dus vliegen op dat ding leren ze hier. Specialistische missies uitvoeren daar.

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 18-02-2024 16:38:50 ]
  zondag 18 februari 2024 @ 16:40:56 #136
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212484947
quote:
7s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:27 schreef ExTec het volgende:

Ik ken de verhalen en volgens mij hebben wij het er al eens eerder over gehad. Maar goed, even voor de discussie, waarom zou het "beduidend sneller" zijn dan? Beide moet je stempelen/waterpassen/inmeten etc, het enige wat je hoeft de doen is de trekker 30 centimeter vooruit te rijden:

Nederlandse launcher:

Duitse launcher:

quote:
Wat voor afstanden heeft men het dan over? En ja, dit is pure nieuwsgierigheid aangezien ik wel eens wil weten wat jij dan precies gelezen hebt.

quote:
I know.

quote:
Pt. 1 is zeker niet ondenkbaar, vwb pt. 2, AA wapens zijn gewoon ook een mogelijkheid he.

[ Bericht 1% gewijzigd door AchJa op 18-02-2024 16:48:40 ]
  zondag 18 februari 2024 @ 16:43:48 #137
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212484988
quote:
Volgens mij heb ik nergens tijden geroepen. ;)

quote:
Vuurleiding moet met de eigen Patriot radar ivm TVM.
pi_212485020
Gaat wel mooi naar beneden.

twitter
pi_212485073
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
quote:
0s.gif Op zaterdag 20 januari 2024 18:25 schreef AchJa het volgende:

[..]
Als eerste, een zg. "hit and run" gaat hem niet worden met de Patriot, daar is dat systeem veel te statisch voor. Een Patriot in stelling brengen en gereed maken tot vuren gaat wel een stief kwartiertje overheen (nee, ik ga verder geen tijden noemen). En dan reken ik de huidige weersomtstandigheden inclusief het terrein nog niet eens mee...

Daarbij zijn er na die tijd nog steeds airstrikes geweest in de omgeving waar die Patriot zou hebben moeten staan...
[..]
Ik ga nog steeds uit van fratricide, dat is nmm de meest logische verklaring.
Een stief kwartiertje heb ik misschien iets te letterlijk genomen dan.
  zondag 18 februari 2024 @ 16:51:56 #140
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212485105
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:48 schreef Delenlill het volgende:
Een stief kwartiertje heb ik misschien iets te letterlijk genomen dan.
Een "stief kwartiertje" is bij ons een eufemisme voor "duurt lang"...

Maar goed, dat kan een gebiedsafhankelijk dingetje zijn hier in Nederland natuurlijk.
pi_212485109
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:43 schreef AchJa het volgende:

[..]
[..]
Maar met behulp van andere radars kunnen al de benodigde berekeningen gedaan worden lijkt me. En kan eventueel het afvuursysteem alvast in de juiste positie geplaatst worden aan de hand van deze berekeningen. Waardoor de reactietijd iets korter kan worden.

What bedoel je met TVM?
pi_212485112
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 15:47 schreef Ulx het volgende:

[..]
De Duitsers liepen vast op brandstofgebrek. Duitsland had brandstofreserves voor ongeveer 2-3 maanden bij het begin van Barbarossa. Hitler wilde daarom direct naar de olievelden van de Kaukasus, maar de generaals wilden Moskou veroveren. Dat was een blunder van de generaals. Moskou had ze niets opgeleverd. De Kaukasus wel. En het afsluiten van de Wolga had transport vanaf de Kaspische Zee naar Moskou verhinderd.
Duitsland blunderde ook regelmatig - Stalingrad eerst bombarderen voor ze aanvielen bijvoorbeeld. Het maakte de stad nog gevaarlijker voor tanks.
Leuk, maar dit heeft niets met de val van Stalinggrad te maken. De stad was trouwens allang ingenomen door de Duitsers.. het was Hilter die opdrong op het standhouden van Stalinggrad, terwijl de stad compleet was omsingeld.

Maar goed, hele andere discussie. Dit gaat over de aanvalsgolfen waar ik de vergelijking trek. De rest is geschiedenis.
pi_212485128
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:29 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Zoals Afghanistan?
Rusland kan dit niet winnen al zouden ze morgen in Kiev staan.
Dat wordt een guerilla oorlog daar wordt je bang van.
Afghanistan vergelijken met Oekrane.. uhuh... er komt geen guerila oorlog? Die zien we ook niet in de bezette gebieden.
  zondag 18 februari 2024 @ 16:55:50 #144
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212485153
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:52 schreef Delenlill het volgende:

Maar met behulp van andere radars kunnen al de benodigde berekeningen gedaan worden lijkt me. En kan eventueel het afvuursysteem alvast in de juiste positie geplaatst worden aan de hand van deze berekeningen. Waardoor de reactietijd iets korter kan worden.
Nee, het enige wat je kan doen is een voorwaarschuwing krijgen van externe radars vergelijkbaar met Link-16. Maar goed, de Patriot radar kijkt natuurlijk verder dan het maximale bereik van de missiles dus daar schiet je niet heel veel mee op, tenzij je ergens geen radarzicht hebt.

quote:
What bedoel je met TVM?
Track-Via-Missile: AchJa in NWS / Oorlog in Oekrane #920 Still no sign of Gerasimov.
  zondag 18 februari 2024 @ 16:56:35 #145
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212485169
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:53 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Afghanistan vergelijken met Oekrane.. uhuh... er komt geen guerila oorlog? Die zien we ook niet in de bezette gebieden.
Nu zijn er in die bezette gebieden wel meer pro-russen, maar ook in Kiev zie dat inderdaad niet gebeuren. Als Kiev zou vallen is Oekraine verloren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_212485174
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:

[..]
Ja top maar jij zegt dat dat de reden voor Stalingrad was.
Maar dat is het niet.
Dat is het wel. Dit is algemene kennis van WW2 over stalingrad. De aanvalsgolfen incl alle andere zaken waar tekorten waren + de meesterzet van Hitler om kosten wat kost Kaliningrad te blijven verdedigen.

De aanvalsgolfen zijn extreem berucht gebleken bij Stalinggrad. Daar zijn hele boeken over geschreven en docus over gemaakt.

Het verbaasd mij het gebrek aan kennis over WW2 door users die er plat op gaan om een mening te geven. Ik ga maar niet zeggen wat mijn achtergrond is.
pi_212485208
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:56 schreef -XOR- het volgende:

[..]
Nu zijn er in die bezette gebieden wel meer pro-russen, maar ook in Kiev zie dat inderdaad niet gebeuren. Als Kiev zou vallen is Oekraine verloren.
Hoezo? Dan gaat de regering gewoon naar Lviv.
pi_212485229
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nee, het enige wat je kan doen is een voorwaarschuwing krijgen van externe radars vergelijkbaar met Link-16. Maar goed, de Patriot radar kijkt natuurlijk verder dan het maximale bereik van de missiles dus daar schiet je niet heel veel mee op, tenzij je ergens geen radarzicht hebt.
[..]
Track-Via-Missile: AchJa in NWS / Oorlog in Oekrane #920 Still no sign of Gerasimov.
Aaah, nu begrijp ik het. Alleen hoe zit dat met andere NAVO radar systemen? De NAVO wil toch graag dat alle systemen die gebruikt worden in NAVO landen met elkaar kunnen communiceren en samenwerken wanneer nodig? Of heb ik dat verkeerd begrepen.

En ja, dit was de eerste keer dat ik "stief" hoorde als in duurt lang. Ik dacht meer dat je een dik kwartier er mee bedoelde.
pi_212485236
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 16:53 schreef dudewhereismycar het volgende:

[..]
Niet?
  zondag 18 februari 2024 @ 17:02:13 #150
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_212485242
quote:
0s.gif Op zondag 18 februari 2024 17:00 schreef Ulx het volgende:

[..]
Hoezo? Dan gaat de regering gewoon naar Lviv.
Waarom zou je jezelf opofferen voor een kansloze zaak? Nu zal Kiev niet zo snel vallen, maar als dat wel gebeurt gaan die paar resterende Oekrainers de stad echt niet heroveren.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')