quote:Snelwegen richting Antwerpen bij grens dicht door boerenacties
Door boerenprotestacties zijn verschillende grensovergangen tussen Nederland en België afgesloten. Het gaat om de grensovergang van de A67 bij Eersel en van de A4 bij Markiezaat, meldt de ANWB. Ook de grensovergang van de A16 bij Hazeldonk is richting België dicht, in de richting van Nederland is de weg weer grotendeels open.
De boeren demonstreren sinds gisteravond laat aan de Belgische kant van de grens. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers die naar België moeten om hun reis uit te stellen als dat mogelijk is. Anders kunnen zij omrijden via Limburg over de A2 tussen Maastricht en Luik, de A76 tussen Stein en Maasmechelen en de Westerscheldetunnel, de N62.
Weggebruikers kunnen wel last hebben van flink wat extra reistijd, zegt de ANWB tegen persbureau ANP. "Maar tijdens de vrijdagochtendspits is het nooit druk. Vooral voor de logistieke sectoren kan het heel vervelend zijn."
Aan de protestacties doen vooral Belgische boeren mee. Zij voeren al dagen actie omdat hun werk naar eigen zeggen niet meer rendabel is. Ze wijzen op de stijgende productiekosten, terwijl de verkoopprijzen gelijk blijven. Ook willen ze af van strenge Europese milieuregels.
"Wij staan hier niet voor de lol, wij staan hier omdat we willen opkomen voor onze rechten", zegt een van de actievoerders in het NOS Radio 1 Journaal. Hij staat op de snelweg over de grens bij Eindhoven. De boeren demonstreren volgens hem bij de grensovergang omdat dit een strategische plek is, "en het stikstofprobleem speelt vooral in België en Nederland".
Hij vindt het naar eigen zeggen vervelend dat weggebruikers last hebben van de blokkade, "maar wij hebben al drie jaar last, en niemand kijkt en luistert naar ons". "Onze vergunningen worden niet verlengd, we krijgen geen rechtszekerheid voor de bedrijven, de banken willen niet meegaan in de financieringen. Dus we zitten met onze bedrijven helemaal geblokkeerd en we weten niet welke kant we op moeten."
De blokkade van de snelwegen richting Antwerpen begon gisteravond laat. Over de grens bij Eersel reden meer dan vijftig tractoren de snelweg op. De demonstranten staken vuren aan en riepen op om de blokkade enkele dagen vol te houden. Nederlandse boeren reden vanuit Bergeijk naar de grens en sloten zich aan bij de actie, om hun Belgische collega's te steunen. Volgens de initiatiefnemer waren er gisteravond zo'n 30 à 35 Nederlanders.
Ook op verschillende plekken in Nederland waren gisteravond boerenacties. Zo stonden op de Dam in Amsterdam zo'n vijftien tractoren. Bij het Gelderse provinciehuis in Arnhem kwamen tientallen boeren samen. Verderop op de Markt in het centrum stonden zo'n 120 landbouwvoertuigen. Ook in Woerden en Groningen hadden boeren zich verzameld.
In een reactie op de protesten bij de grens zei demissionair minister Yesilgöz van Justitie vanochtend dat het iedereen vrijstaat om te demonstreren, maar ze deed een oproep om dat niet te doen "op plekken waar je jezelf en anderen in gevaar brengt".
Op de vraag of er wordt ingegrepen en of ze de blokkades afwijst, zei ze dat dat altijd een lokale afweging van de burgemeester, samen met justitie en politie is. "Zodat wij niet vanuit Den Haag van een afstand daarover moeten oordelen".
https://nos.nl/artikel/25(...)ht-door-boerenacties
Heb jij op datzelfde feesboek dan ook het bericht gemist dat we meer importeren dan exporteren? Of dat we niet eens voldoende landbouwgrond hebben om in onze eigen voedsel te kunnen voorzien?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Gros van de productie is voor export.
Het is niet een kwestie van alle subsidies wegvallen of niks wegvallen. Er kan een middenweg zijn.
Doen alsof we geen voedsel meer op het bord krijgen is behoorlijk overdreven en dramatisch. Heb je dat toevallig op feesboek gelezen?
Biologische boeren zijn wel liev.quote:
Boycot alle boerenproducten. Wel volhouden he?quote:
Precies, die boeren houden alle voedzame producten voor zichzelf, mensen zonder eigen stuk land oftewel stedelingen moeten maar zien te overleven van de kliekjes die de boeren weggooien.quote:
Die mensen uit de stad kunnen sprinkhanen eten.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies, die boeren houden alle voedzame producten voor zichzelf, mensen zonder eigen stuk land oftewel stedelingen moeten maar zien te overleven van de kliekjes die de boeren weggooien.
Dat hou ik al een tijdje vol. Ik eet sinds een paar maanden vegan.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Boycot alle boerenproducten. Wel volhouden he?
Groente komt uit de fabriek?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat hou ik al een tijdje vol. Ik eet sinds een paar maanden vegan.
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zelf het bos in om te plukken? Heb je wel gecheckt of dat niet door een boer beheerd natuurgebiedje is?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je moet wel onderscheid maken ! Je hebt boeren die realistisch denken en soms ook echt wel pech hebben of zelfs oneerlijk behandeld zijn.quote:
De meeste boeren weten zelf ook dat het anders moet, dat het anders kan. Maar zij willen wel duidelijkheid en regels/doelen die haalbaar zijn. Ze willen best investeren of anderzijds hun bedrijf opdoeken maar willen wel vooral duidelijkheid daarin.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
Tijd voor een duidelijk beleid waarbij de boeren weten waar ze aan toe zijn. En dit zal her en der pijn doen, maar ook kansen bieden.
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:07 schreef SOG het volgende:
Het is niet een kwestie van alle subsidies wegvallen of niks wegvallen. Er kan een middenweg zijn.
Doen alsof we geen voedsel meer op het bord krijgen is behoorlijk overdreven en dramatisch. Heb je dat toevallig op feesboek gelezen?
quote:Importeren, verwerken en verwaarden
Met andere woorden: De Nederlandse exportpositie heeft weinig te maken met de veronderstelling dat we in Nederland teveel voedsel zouden produceren. De exportpositie dankt Nederland vooral doordat we veel ruwe grondstoffen importeren, dit verwerken en verwaarden. Daarnaast wordt 54 procent direct rondom Nederland afgezet; in Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. In de ogen van menig Nederlander (met een grootheidswaanzin) produceren we evenwel voor een wereldmarkt, maar Nederland is qua grootte net zo groot als de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Onze export is dus eigenlijk regionaal en binnen de grenzen van de EU. Gezien het feit dat we lid zijn van de EU is het niet meer dan logisch dat we producten vooral op deze markt afzetten.
Bovendien importeren we in kilogrammen meer grondstoffen of voedsel uit de EU dan dat we exporteren. Van de 64,1 miljard euro import kwam in 2019 zo’n 40 procent alleen al uit Duitsland, België, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk (10 procent uit Brazilië een de VS). Dit zijn veelal onbewerkte producten waaraan de Nederlandse industrie nog waarde toevoegt. Daarnaast bestaat bijna 20 miljard euro van de export uit sierteelt, landbouwtechniek, diensten en meststoffen. Op basis van alleen voedsel is er ‘slechts’ tien miljard euro waardeverschil tussen export en import.
Export en import georiënteerd
„Nederland voedt niet de wereld, maar de wereld voedt Nederland.”, verklaart CBS-woordvoerder Cor Pierik. „Het eerste beklijft, maar andersom niet. Weinigen weten ook dat de wereld Nederland voedt. Echter, 60 procent van wat wij importeren, wordt door de Nederlander geconsumeerd. We zijn dus niet alleen export maar ook import georiënteerd.”
Yeah, right...quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
Dat is ook mijn ervaring met veel boeren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De meeste boeren weten zelf ook dat het anders moet, dat het anders kan. Maar zij willen wel duidelijkheid en regels/doelen die haalbaar zijn. Ze willen best investeren of anderzijds hun bedrijf opdoeken maar willen wel vooral duidelijkheid daarin.
De LTO valt nmm wel mee, het is vooral die FDF club die lawaai maakt.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat is ook mijn ervaring met veel boeren.
Die voelen zich vaak ook niet zo verbonden met de BBB en die boerenorganisaties die deze protesten optuigen.
In mijn optiek moet er vooral iemand opstaan binnen de lto die realistisch op gaat komen voor de boeren. Die Sjaak die nu daar de boel aanvoert lijkt mij iets teveel op 1 van 50plus in zijn doen en laten. Nu kan ik mij hierin vergissen en pakt lto zijn taak goed op, dat weet ik zo niet.
Ik wil ook niet zeggen dat de LTO. Lawaai maakt. Het gaat me er meer om dat ik Sjaak niet altijd sterk vind naar buiten toe. Teveel hangen in het sentiment en te weinig heldere standpunten waar men mee verder kan.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
De LTO valt nmm wel mee, het is vooral die FDF club die lawaai maakt.
Die vrouw heeft geen enkel idee wat ze aan het doen is. Ze kan blijkbaar ook niet rekenen.... serieus, heeft een vorm van dyslexie maar dan met cijfers. Zo iemand wil in het landsbestuur gaan zitten, knettergek.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:39 schreef Nebelwerfer het volgende:
https://nos.nl/l/2507335
Vd Plas was dan ook weer verschrikkelijk bij op1. Geen veroordelingen over toch echt wel onwenselijke teksten en vaag over eigen standpunten.
Haar reclame achtergrond maakt dat de mensen, op wie ze zich wil richten, zich goed aangesproken voelen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die vrouw heeft geen enkel idee wat ze aan het doen is. Ze kan blijkbaar ook niet rekenen.... serieus, heeft een vorm van dyslexie maar dan met cijfers. Zo iemand wil in het landsbestuur gaan zitten, knettergek.
Maar ze ziet er uit als een volkse Rita uit de volksbuurt. Daarom stemmen mensen op haar.
Dat klopt maar vind ik niet echt een argument. We importeren ook veel. Dat gaat om voedsel dat we niet in Nederland kunnen verbouwen zoals olijven, koffie, thee, bananen. Wij zijn dan weer heel goed in pootaardappelen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Het is ook niet per se een argument, maar meer het onderuithalen van de stelling dat al deze boeren er zijn voor de voedselproductie van Nederland. Want alles wat je exporteert wordt dus niet hier geconsumeerd. En dan kun je boer zijn, maar net zo goed iets anders exporteren wat minder belastend is voor het milieu hier of minder ruimte inneemt.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:53 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dat klopt maar vind ik niet echt een argument. We importeren ook veel. Dat gaat om voedsel dat we niet in Nederland kunnen verbouwen zoals olijven, koffie, thee, bananen. Wij zijn dan weer heel goed in pootaardappelen.
En in het buitenland kunnen ze geen kippen, varkens en koeien houden?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:53 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dat klopt maar vind ik niet echt een argument. We importeren ook veel. Dat gaat om voedsel dat we niet in Nederland kunnen verbouwen zoals olijven, koffie, thee, bananen. Wij zijn dan weer heel goed in pootaardappelen.
quote:De boerenprotesten in Europa zijn vooral een goed getimede driftbui
In Europa
Caroline de Gruyter - NRC
Eind januari nam Jordan Bardella een TGV uit Parijs naar een boerderij in de Médoc. Hij nam journalisten mee. Kaplaarzen aan, koeien aaien, opnames voor avondjournaals naast een baal hooi, en hup terug naar Parijs. Bardella is de jonge lijsttrekker van Marine Le Pens radicaalrechtse Rassemblement National voor de Europese verkiezingen in juni.
Hij staat hoog in de peilingen. Boerenprotesten zijn voor hem een godsgeschenk. Tijdens zulke bliksembezoekjes scheldt hij op „ emmerdeurs professionnels ” – beroepszeikerds – die steeds ingewikkelde normen voor klimaat, dierenwelzijn of voedselveiligheid uitvaardigen, maar nooit uit hun Brusselse kantoren komen om te zien wat ze aanrichten. „Je zou denken dat die lui helemaal geen landbouw of visserij willen!”
Omdat niet alleen Bardella dit soort onzin uitkraamt, maar zijn radicaal- en extreemrechtse vrienden elders in Europa ook, is het misschien goed om een paar dingen op een rijtje te zetten. Allereerst: eenderde van de Europese begroting gaat naar landbouw, terwijl de landbouwsector goed is voor 1,4 procent van het bbp. Van alle EU-landen krijgt Frankrijk het meest: een zesde. En raad eens wie daar vooral van profiteren? Grote boerenbedrijven. Want hoe meer hectares je hebt, hoe meer je krijgt. 20 procent van de boeren vangt 80 procent van de subsidies. Geen wonder dat het aantal kleine boeren afneemt.
De grootste klant van Europese landbouwfondsen is de agribusiness. Bardella en co doen alsof zij een vergeten, verpauperde klasse steunen die niet anders kan dan stront op straat gooien en politieauto’s rammen met trekkers, maar dat is maar een fractie van het verhaal. De boerenprotesten in Frankrijk, Duitsland, België en elders zijn eerder een goed getimede driftbui van een gepriviligeerde boerenklasse dan de desperate noodkreet van keuterboertjes die elke koe bij naam kennen en bij donker aan de keukentafel verzuipen in Brusselse paperassen over pesticiden of eco-heggen. Er zíjn amper keuterboertjes meer. En het gros zit niet in West-Europa, maar in landen als Roemenië. En wat die paperassen betreft: hoezo is het slecht dat je zakenlui die bakken geld krijgen stevig controleert?
Brusselse ambtenaren weten dit natuurlijk. En ze haten het. Als je ergens in Europa keiharde kritiek wil horen op het Europese landbouwbeleid, moet je naar Brussel. Elke keer als de Europese begroting voor zeven jaar moet worden uitonderhandeld maken deze „zeikerds” voorstellen om minder landbouwfondsen aan de agribusiness te geven en meer aan kleine boeren die het wél nodig hebben (en aan anderen die vanwege ‘marktwerking’ amper rondkomen, zoals verplegers of onderwijzers). Maar zulke hervormingen komen er nooit door.
Waarom niet? Omdat de lidstaten over de begroting beslissen, niet Europese ambtenaren. En nationale leiders staan allemaal onder druk van de agrilobby. Ze weten: als ik grote boeren de waarheid vertel – namelijk dat je niet én kunt profiteren van de vrije landbouwmarkt én je hand kunt ophouden bij de overheid als het even tegenzit – stemmen ze volgende keer op Bardella. En niet alleen zij, maar ook veel burgers die niet weten hoe het zit en in Bardella’s kulargumenten trappen over elite versus arme boertjes, en stad tegenover platteland (dé boerenbondleider in Frankrijk heeft zelf een slordige 700 hectare).
Zelfs president Macron, die beter weet maar peentjes zweet voor de verkiezingen in juni, misbruikte deze week de Europese top om ‘Brussel’ te dwingen boeren overgangsregelingen op klimaatregels te geven.
Toen het Europese landbouwbeleid werd opgezet, in 1962, werden boeren betaald om te produceren. Mensen moesten eten, zo simpel was het. Na een poosje was er zoveel gesubsidieerd voedsel dat boeren werden betaald om niet te produceren, of overschotten in Afrika te verpatsen. Tegenwoordig hebben we een ander systeem: de markt regelt de productie, maar boeren krijgen per hectare subsidie. Resultaat: de agrilobby heeft de politiek bij de strot en drijft kiezers in de armen van radicaalrechts. De kleine boer heeft het nakijken. Het Europese landbouwbeleid moet op de schop, en wel nu.
Wat betreft vee heb je helemaal gelijk. Ik kom uit een akkerbouwfamilie dus ik heb wat last van tunnelvisie. Voor mijn tiende geen koe gezienquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
En in het buitenland kunnen ze geen kippen, varkens en koeien houden?
De landbouw is het minste probleem in deze, de extreme vervuiling wordt veroorzaakt door veel te veel vee, dat er simpelweg primair voor de export is.
Dan met pootaardappelen aankomen als argument werkt niet natuurlijk.
Even los van het feit dat alle groenten die in het Westland in kassen verbouwd worden hier zonder die kassen deels ook niet verbouwd kunnen worden.
Maar dat is voor de meeste boeren ook helemaal geen probleem. waar zij wel een probleem mee hebben is de vaagheid rondom allerlei regeltjes en regelingen waar een normaal mens gewoon niet meer doorheen komt zonder enige juridische opleiding genoten te hebben.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:04 schreef Leandra het volgende:
[..]
En in het buitenland kunnen ze geen kippen, varkens en koeien houden?
De landbouw is het minste probleem in deze, de extreme vervuiling wordt veroorzaakt door veel te veel vee, dat er simpelweg primair voor de export is.
Dan met pootaardappelen aankomen als argument werkt niet natuurlijk.
Even los van het feit dat alle groenten die in het Westland in kassen verbouwd worden hier zonder die kassen deels ook niet verbouwd kunnen worden.
Afgezien van de kinderboerderij en de transporten richting slachthuis heb ik überhaupt nog nooit een varken gezien.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:17 schreef grimselman het volgende:
[..]
Wat betreft vee heb je helemaal gelijk. Ik kom uit een akkerbouwfamilie dus ik heb wat last van tunnelvisie. Voor mijn tiende geen koe gezien
Dan verenig je je en ga je met de overheid in gesprek in plaats van allemaal snelwegen te blokkeren. De boeren zouden de eerste zijn die dat gedrag van bijvoorbeeld een Extinction Rebellion zouden afkeuren, maar doen het vervolgens zelf wel.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar dat is voor de meeste boeren ook helemaal geen probleem. waar zij wel een probleem mee hebben is de vaagheid rondom allerlei regeltjes en regelingen waar een normaal mens gewoon niet meer doorheen komt zonder enige juridische opleiding genoten te hebben.
Het probleem wat boeren vandaag de dag hebben is dat zij hun bedrijf contiue aan moeten passen aan veranderende wetgeving, enorme bakken met geld er tegen aan smijten en vervolgens de overheid wéér een regeltje bij verzint.
Dan kun je wel je bedrijf stoppen maar als dat bedrijf al generaties lang in handen is dan is dat zo makkelijk vaak niet. Het probleem wat de overheid met de regeltjesdruk zelf gecreëerd heeft is dat je eigenlijk alleen nog maar rendabel kunt zijn als je aan schaalvergroting doet. Als meen dan vervolgens gaat zeggen dat die grote veestallen maar op moeten rotten, dan kun je je toch ook wel een voorstelling maken hoe dat valt bij die veehouderijen?
Als ze die constant wijzigende wetgeving vervelend vinden kunnen ze beter bij hun eigen belangenorganisaties de boel blokkeren, die zijn er met hun gelobby de oorzaak van dat wetgeving aan de lopende band wordt afgezwakt waardoor elke keer wijzigingen nodig zijn als blijkt dat het niet afdoende is.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Maar dat is voor de meeste boeren ook helemaal geen probleem. waar zij wel een probleem mee hebben is de vaagheid rondom allerlei regeltjes en regelingen waar een normaal mens gewoon niet meer doorheen komt zonder enige juridische opleiding genoten te hebben.
Het probleem wat boeren vandaag de dag hebben is dat zij hun bedrijf contiue aan moeten passen aan veranderende wetgeving, enorme bakken met geld er tegen aan smijten en vervolgens de overheid wéér een regeltje bij verzint.
Dan kun je wel je bedrijf stoppen maar als dat bedrijf al generaties lang in handen is dan is dat zo makkelijk vaak niet. Het probleem wat de overheid met de regeltjesdruk zelf gecreëerd heeft is dat je eigenlijk alleen nog maar rendabel kunt zijn als je aan schaalvergroting doet. Als meen dan vervolgens gaat zeggen dat die grote veestallen maar op moeten rotten, dan kun je je toch ook wel een voorstelling maken hoe dat valt bij die veehouderijen?
Is dat niet al eens geprobeerd dan?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:44 schreef eenjongen... het volgende:
[..]
Dan verenig je je en ga je met de overheid in gesprek in plaats van allemaal snelwegen te blokkeren. De boeren zouden de eerste zijn die dat gedrag van bijvoorbeeld een Extinction Rebellion zouden afkeuren, maar doen het vervolgens zelf wel.
Het bedrijf waar ik werk heeft ook continue te maken met veranderende wetgeving, ook wetgeving die, als het eerste voorstel dat op tafel ligt zou worden aangenomen in sommige gevallen zou zorgen dat (zonder compensatie) die hele sector om zou vallen. Dan verenig je je als sector en ga je daarna het gesprek aan ipv burgertje pesten. En ja, dit is ook een sector waar heel Nederland van afhankelijk is voor haar eerste levensbehoefte.
Eens, het is natuurlijk wel zo dat alle partijen weten waar de pijnpunten liggen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Ja natuurlijk is dat (meermaals) geprobeerdquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:50 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Is dat niet al eens geprobeerd dan?
(ik weet het echt niet)
Jij bent dus duidelijk zo'n boer die normale mensen niet al te groot en te sterk en dus niet te snel wil hebben.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:36 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Die mensen uit de stad kunnen sprinkhanen eten.
[ afbeelding ]
Zijn dat reacties van mede-boeren of gewoon "toetsenbordhelden"?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:26 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Er is een radicaal groepje boeren, waar je als boer niet blij mee moet zijn. Die lijken trouwens meer op FvD te zitten dan BBB
Ja, maar lopen van tafel als er niet aan hun eisen wordt voldaanquote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:50 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Is dat niet al eens geprobeerd dan?
(ik weet het echt niet)
Waarschijnlijk als boeren verklede antifa om de echte boeren in een kwaad daglicht te brengenquote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:13 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Zijn dat reacties van mede-boeren of gewoon "toetsenbordhelden"?
Voor boeren zijn dat kliekjes, want men krijgt daar geen vol gevoel van, zelf eten en drinken de boeren beter en voedzamer voedsel.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 20:17 schreef Gia het volgende:
Vandaag nog een boer gespekt. Kaas, ijs en vla gekocht, gemaakt van melk van eigen koeien.
Heerlijk!
Ik snap ook niet dat andere protesten van de weg afgehaald worden, vaak al na een uur, en de boeren gewoon dagenlang hun gang mogen gaan. Ik snap dat trekkers van de weg halen wel even lastiger is dan een paar milieuactivisten te voet, maar ik zie niet eens een poging gedaan worden. Intussen kosten de boeren andere bedrijfstakken geld met al die blokkades.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 21:03 schreef spectrumanalyser het volgende:
Het begrip opruiing is mij nog niet helemaal duidelijk. Die kerel doet de ene na de andere oproep en de snelweg staat vast.
Een vrouw uit Friesland kreeg ooit eens 90 uur taakstraf voor 1 zo'n oproep.
FDF had bij de afgelopen verkiezingen kandidaat #3 geleverd voor BVNL achter de nummer 2 Henk Krol.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 16:26 schreef Momo het volgende:
[ twitter ]
Er is een radicaal groepje boeren, waar je als boer niet blij mee moet zijn. Die lijken trouwens meer op FvD te zitten dan BBB
Dat is 100% de schuld van de boeren en hun belangenorganisaties zelf. Zij komen zelf al vele decennia met allerlei nepoplossingen die totaal niet helpen omdat ze het zelf zogenaamd wel beter weten.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 15:33 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Wat een verschil in aanpak, vind je ook niet?quote:Op zondag 4 februari 2024 09:01 schreef Morri2 het volgende:
[..]
Ik snap ook niet dat andere protesten van de weg afgehaald worden, vaak al na een uur, en de boeren gewoon dagenlang hun gang mogen gaan. Ik snap dat trekkers van de weg halen wel even lastiger is dan een paar milieuactivisten te voet, maar ik zie niet eens een poging gedaan worden. Intussen kosten de boeren andere bedrijfstakken geld met al die blokkades.
De lto heeft altijd zijn oren naar de grote jongen laten hangen. Altijd maar meer en komt later welquote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat is ook mijn ervaring met veel boeren.
Die voelen zich vaak ook niet zo verbonden met de BBB en die boerenorganisaties die deze protesten optuigen.
In mijn optiek moet er vooral iemand opstaan binnen de lto die realistisch op gaat komen voor de boeren. Die Sjaak die nu daar de boel aanvoert lijkt mij iets teveel op 1 van 50plus in zijn doen en laten. Nu kan ik mij hierin vergissen en pakt lto zijn taak goed op, dat weet ik zo niet.
Die trekkers zijn meestal geleast.quote:Op zondag 4 februari 2024 10:02 schreef MichaelScott het volgende:
Gewoon die trekkers in beslag nemen en vernietigen. Dat gebeurt ook met voertuigen die door andere criminelen gebruikt worden.
Thee bananen en zelfs rijst verbouwen we hier al koffie zal ook wel lukken als iemand er zijn zinnen opzet.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:53 schreef grimselman het volgende:
[..]
Staat er iets in de leasevoorwaarden over rijden over snelwegen en/of veroorzaken van verkeersopstoppingen?quote:Op zondag 4 februari 2024 10:53 schreef vipergts het volgende:
[..]
Die trekkers zijn meestal geleast.
Ik zie het probleem niet, schade kan verhaald worden op de zielige boer.quote:Op zondag 4 februari 2024 10:53 schreef vipergts het volgende:
[..]
Die trekkers zijn meestal geleast.
Zoals eigenlijk alle partijen. Een LTO die nu vooral constructief meedenkt zou enorm helpen.quote:Op zondag 4 februari 2024 10:53 schreef vipergts het volgende:
[..]
De lto heeft altijd zijn oren naar de grote jongen laten hangen. Altijd maar meer en komt later wel
Dat vraag ik me dus ook af. Je mag er sowieso niet mee op de snelweg dat zou al reden genoeg moeten zijn.quote:Op zondag 4 februari 2024 11:02 schreef spectrumanalyser het volgende:
[..]
Staat er iets in de leasevoorwaarden over rijden over snelwegen en/of veroorzaken van verkeersopstoppingen?
zo ja: ontbinden leasecontract plus boete en op de zwarte lijst.
Wist je overigens dat Belgie en Nederland de twee grootste aardappelimporteurs ter wereld zijn? We hebben de boer dus helemaal niet nodig voor aardappels want we halen ze vanuit Frankrijk, Indonesie, Argentinie en nog wat andere landen. Voor vlees hebben we de boeren ook al niet nodig want NL is de grootste vleesexporteur van de EU, wat jij s'avonds op je bordje hebt liggen komt waarschijnlijk uit Frankrijk of Italie. Veel van die bedrijven kunnen dus eigenlijk gewoon opgedoekt worden want ze dienen de binnenlandse markt in ieder geval totaal niet.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
begrijp de boer wel.
Vroeger was de boer veel belangrijker.
Laten we terug gaan naar een winterse 1962. Op het menu staat een Aardappelen, worst en appelmoes
Je ging naar de boer achter je aardappelen. Naar de slager (die meestal rechtstreeks kocht van de boer) achter je worsten.
En je ging fruithalen bij de fruitboer, fruitwinkelen. Waarvan je appelmoes maakt.
Nu wordt alles gekocht in de overmachtige supermarkt.
Die aan veel te lage prijzen kopen van de boeren
Zo simpel is het natuurlijk niet. De belangen van de grote Agro en de banken hebben ook een enorm aandeel gehad in deze enorme shitshow. En veel boeren wisten natuurlijk ook al decennia dat deze manier van bedrijfsvoering eigenlijk niet kan.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
begrijp de boer wel.
Laten we terug gaan naar een winterse 1962. Op het menu staat een Aardappelen, worst en appelmoes
Je ging naar de boer achter je aardappelen. Naar de slager (die meestal rechtstreeks kocht van de boer) achter je worsten.
En je ging fruithalen bij de fruitboer, fruitwinkelen. Waarvan je appelmoes maakt.
Goed punt wel.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wist je overigens dat Belgie en Nederland de twee grootste aardappelimporteurs ter wereld zijn? We hebben de boer dus helemaal niet nodig voor aardappels want we halen ze vanuit Frankrijk, Indonesie, Argentinie en nog wat andere landen. Voor vlees hebben we de boeren ook al niet nodig want NL is de grootste vleesexporteur van de EU, wat jij s'avonds op je bordje hebt liggen komt waarschijnlijk uit Frankrijk of Italie. Veel van die bedrijven kunnen dus eigenlijk gewoon opgedoekt worden want ze dienen de binnenlandse markt in ieder geval totaal niet.
Haha dan komt er iemand met argumenten en antwoord je weer met onzin. Tekenend.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:30 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Goed punt wel.
Selectief shoppen met cijfertjes.
Het is niet eens een argument. Het is een vaststelling van feiten waarbij alleen gekeken wordt naar een minimale selectie aan feiten.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:31 schreef Perrin het volgende:
[..]
Haha dan komt er iemand met argumenten en antwoord je weer met onzin. Tekenend.
quote:Op zondag 4 februari 2024 15:18 schreef Hathor het volgende:
Wist je overigens dat Belgie en Nederland de twee grootste aardappelimporteurs ter wereld zijn? We hebben de boer dus helemaal niet nodig voor aardappels want we halen ze vanuit Frankrijk, Indonesie, Argentinie en nog wat andere landen.
De aardappelen op mijn bord komen gewoon hier uit Fryslân... En als je naar de Jumbo gaat komen ze het hele jaar door uit Nederland:quote:Import vrijwel geheel bestemd voor industrie
Nederland importeert ook veel consumptie aardappelen. Die gaan vervolgens vooral naar de industrie.
Ik haal mijn vlees bij de lokale slager hier. Daar vind je geen import vlees.quote:Voor vlees hebben we de boeren ook al niet nodig want NL is de grootste vleesexporteur van de EU, wat jij s'avonds op je bordje hebt liggen komt waarschijnlijk uit Frankrijk of Italie. Veel van die bedrijven kunnen dus eigenlijk gewoon opgedoekt worden want ze dienen de binnenlandse markt in ieder geval totaal niet.
Spinaziequote:Spinazie is het hele jaar door te koop, maar het seizoen in Nederland is van maart tot november. Van maart tot november wordt de spinazie van Nederlandse akkers gehaald en de in de maanden erna uit Spanje geïmporteerd.
Nee, dat is onzin. Er is gewoon onzinnig veel import en export over en weer, buiten de grensregios. Maar je moet niet denken dat die ever closer union tussen de volkeren van de EU (niet tussen regeringen en bestuurslagen overigens, dat is in strijd met het verdrag) betekent dat Fransen en Italianen zich druk gaan maken over onze lege magen wanneer puntje bij paaltje komt. En als ze die zorg al overnemen wanneer de Nederlandse staat heeft gefaald, dan staat daar een prijs tegenover. Je moet gewoon zorgen dat je je eigen volk kan voeden.quote:Op zondag 4 februari 2024 15:18 schreef Hathor het volgende:
[..]
Wist je overigens dat Belgie en Nederland de twee grootste aardappelimporteurs ter wereld zijn? We hebben de boer dus helemaal niet nodig voor aardappels want we halen ze vanuit Frankrijk, Indonesie, Argentinie en nog wat andere landen. Voor vlees hebben we de boeren ook al niet nodig want NL is de grootste vleesexporteur van de EU, wat jij s'avonds op je bordje hebt liggen komt waarschijnlijk uit Frankrijk of Italie. Veel van die bedrijven kunnen dus eigenlijk gewoon opgedoekt worden want ze dienen de binnenlandse markt in ieder geval totaal niet.
quote:Op zondag 4 februari 2024 17:47 schreef Jaroon het volgende:
[..]
Ja. Die zien soms de koe als knuffelbeest ik ook trouwens.
Op papier lijkt dat natuurlijk heel schattig maar de praktijk is net wat weerbarstiger.quote:
Meer achter de link.quote:Boeren zonder (kunst)mest, kan dat?
Er is veel maatschappelijke discussie over de landbouwproductiewijze en over de vraag of het niet anders kan of moet. Transitie, duurzaamheid, kringlooplandbouw, intensivering, natuurinclusief, het zijn slechts een paar termen die met regelmaat terugkeren.
De komende tijd willen we met een serie vraaggesprekken vanuit de WUR bijdragen aan deze discussies over de dilemma’s en grote vragen die er zijn rondom (duurzame) landbouw en voedselvoorziening. Op deze manier willen we laten zien wat er speelt en waarom, wat mogelijke oplossingen zijn en hoe daar aan gewerkt wordt. Het eerste gesprek is met Pieter de Wolf, projectleider van de Boerderij van de Toekomst, van huis uit agronoom en al zijn hele werkzame leven bezig met nutriëntenkringlopen en gemengde (bedrijfs)systemen. We gaan het hebben over mest, en specifiek over stikstofkunstmest.
quote:Opnieuw boerenprotest op A7 bij Purmerend, snelweg richting Hoorn geblokkeerd
De A7 is ter hoogte van de Purmerend in de richting van Hoorn geblokkeerd. Zo'n 25 trekkers zijn daar de snelweg op gegaan om te protesteren.
De boeren hebben hooibalen en autobanden in brand gestoken. De weg is volledig geblokkeerd. Het verkeer wordt via een op- en afrit langs de blokkade geleid. Agenten gaan nu met de boeren in gesprek, meldt een politiewoordvoerder.
Tekst gaat verder na de video
Afgelopen vrijdag en zaterdag was op de A7 ook een boerenprotest. Vrijdag hadden boeren pamfletten bij zich met hun standpunten. Op nummer één stond het terugdraaien van de Green Deal. Ook zijn de boeren ontevreden over regels over bemesting en bufferstroken.
Mestbeleid
Door het vernieuwde mestbeleid mogen boeren nu geen mest meer verspreiden in de buurt van sloten. Rond alle sloten is nu een zogeheten bufferzone, een strook land die boeren niet meer kunnen gebruiken. NH sprak daarover eerder vandaag boer Barry:
https://www.nhnieuws.nl/n(...)ng-hoorn-geblokkeerd
Oh nee!!!quote:
Zouden ze bij de politie al slim genoeg zijn om eens met aantal drones al de overtredingen eens goed op beeld te zetten? Dan kun je tenminste gerichte actie ondernemen.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lees wel een melding van een enkele boer die een bekeuring van 400 euro op zak heeft.
Het kan dus wel. Genoeg kentekens te zien.
Bekeuring? Dit lijkt me ruim voldoende voor minimaal een nachtje celquote:Op maandag 5 februari 2024 22:00 schreef spectrumanalyser het volgende:
Lees wel een melding van een enkele boer die een bekeuring van 400 euro op zak heeft.
Het kan dus wel. Genoeg kentekens te zien.
Een flinke waslijst aan bekeuringen thuis is veel effectiever en voordeliger.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:10 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Bekeuring? Dit lijkt me ruim voldoende voor minimaal een nachtje cel
Vandalisme is alvast een misdrijf. Brandstichting ook.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:24 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Een flinke waslijst aan bekeuringen thuis is veel effectiever en voordeliger.
- Tractor op de snelweg.
- Lopen op de snelweg.
- Blokkeren van de snelweg
- Parkeren op de vluchtstrook.
- Afvaldumping
- Afvalverbranding zonder vergunning.
Daarnaast uiteraard nog schadevergoeding voor beschadiging van het weg dek.
Loopt lekker op.
Brandjes rond afslag t harde ja.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:34 schreef heywoodu het volgende:
Oh, daarom hoorde ik even de brandweer, ze staan hier blijkbaar ook de boel in de hens te steken
Ach, ze zullen vast niet moeten werken morgen, hebben ze even wat te doen.
Oh daar ook? Bij afslag Elspeet ook bij de rotonde(s)quote:Op maandag 5 februari 2024 22:35 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Brandjes rond afslag t harde ja.
XR ook.quote:
Die pluk je dan na het bekijken van de dronebeelden van hun bed wanneer daar genoeg bewijs voor is.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:34 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Vandalisme is alvast een misdrijf. Brandstichting ook.
quote:Op maandag 5 februari 2024 21:41 schreef Starhopper het volgende:
Agenten gaan nu met de boeren in gesprek,
Ah die wist ik dan weer niet, zullen ze daar naar toe zijn.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:36 schreef heywoodu het volgende:
[..]
Oh daar ook? Bij afslag Elspeet ook bij de rotonde(s)
Tuurlijk niet want boerenquote:Op maandag 5 februari 2024 22:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
XR ook.
Moeten de boeren weggeknuppeld worden, net zoals jij zo graag wil bij XR demonstraties?
quote:Op maandag 5 februari 2024 22:41 schreef StephanL het volgende:
[..]
Tuurlijk niet want boeren![]()
Alleen als het op ten duur de samenleving ontwricht, mag dat wel. Zoals bij supermarkt magazijnen, waardoor je legen schappen krijgt. Dat gaat te ver.
Is dit De Speld of zo?quote:Op maandag 5 februari 2024 22:41 schreef Starhopper het volgende:
Volgens de burgemeester is het allemaal prima![]()
[ twitter ]
Was het maar waar....quote:
Snelwegen blokkeren en brand stichten ís ontwrichting.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:41 schreef StephanL het volgende:
[..]
Tuurlijk niet want boeren![]()
Alleen als het op ten duur de samenleving ontwricht, mag dat wel. Zoals bij supermarkt magazijnen, waardoor je legen schappen krijgt. Dat gaat te ver.
Huh, de tweet is weg of aangepast?quote:Op maandag 5 februari 2024 22:41 schreef Starhopper het volgende:
Volgens de burgemeester is het allemaal prima![]()
[ twitter ]
Hij heeft het al weggegooid, maar ik hoop dat Vijfheerenlanden nog wel even dringend gaat nadenken of deze plaatjesdraaier nog wel de juiste persoon op de post 'handhaven van de openbare orde' is.quote:
Ja tweet is nu wegquote:Op maandag 5 februari 2024 22:47 schreef capricia het volgende:
[..]
Huh, de tweet is weg of aangepast?
quote:Op maandag 5 februari 2024 22:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja tweet is nu weg![]()
Heb gelukkig nog snel een screenshot kunnen maken.
[ afbeelding ]
Nog steeds tenenkrommend.quote:
Doorgaans wel ja. Ook benieuwd hoe zo’n burgemeester het gaat draaien als een moeder van 3 om komt door die capriolen van die boeren.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:54 schreef Faraday01 het volgende:
En ik maar denken dat een demonstratie vooraf aangekondigd moet worden bij de gemeente.
Hierdoor leerde ik zojuist dat Vijfheerenlanden een gemeente is.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:59 schreef PippenScottie het volgende:
VLI dat Sjors Frohlich burgemeester is
Je kan er beter een aantal zoemende drones boven hun hoofden op loslaten.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:07 schreef Netsplitter het volgende:
Waarom word de ME niet los gelaten op die randmongolen?? Vol op doorslaan. Blijkbaar luisteren ze anders niet.
Een sproeivliegtuig met vloeibare mest!quote:Op maandag 5 februari 2024 23:08 schreef Steven_Stil het volgende:
[..]
Je kan er beter een aantal zoemende drones boven hun hoofden op loslaten.
Een blusvliegtuig is ook wel optie.
Dat zit er al standaard in wanneer ze oppervlaktewater gebruiken.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een sproeivliegtuig met landbouwgif!
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies, die boeren houden alle voedzame producten voor zichzelf, mensen zonder eigen stuk land oftewel stedelingen moeten maar zien te overleven van de kliekjes die de boeren weggooien.
Ja, want er zit niets tussen 0 en 100. Dát is hier ook het probleem.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:36 schreef Jacy-Jacy het volgende:
[..]
Die mensen uit de stad kunnen sprinkhanen eten.
[ afbeelding ]
Is niet geheel toevallig in de buurgemeente van Vijfheerenlanden.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:18 schreef PippenScottie het volgende:
[..]
En Sjors zag dat het goed was
Nee. Rot op.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:18 schreef wilders_baas het volgende:
Hup boeren. Heel Nederland staat achter jullie.
Dat is een milieudelictquote:Op maandag 5 februari 2024 23:15 schreef Zelva het volgende:
[..]
Een sproeivliegtuig met vloeibare mest!
Die op de snelweg de wet overtreden zijn dan weer geen toetsenbordhelden en die zeggen hetzelfde.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 17:13 schreef Toine51 het volgende:
[..]
Zijn dat reacties van mede-boeren of gewoon "toetsenbordhelden"?
Dat keur ik ook af. Ik bedoel: het is niet oké.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:23 schreef Vis1980 het volgende:
Het valt mij op dat mensen zogenaamd altijd geweld afkeuren, behalve als ze het met het standpunt eens zijn. Dan is het ineens zelfverdediging of verzet. Maar als morgen een andere groep triest loopt te doen op de snelweg (maakt niet uit welke groep) dan moet er weer hard opgetreden worden.
Als dat zo is, dan hebben ze deze acties niet nodig, Wilders is nu de grootste toch en die heeft jarenlang heel makkelijk oppositie gevoerd en nu gaat hij laten zien natuurlijk dat hij het allemaal even op gaat lossen.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:18 schreef wilders_baas het volgende:
Niet op dit tijdstip.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:24 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Heeft de politie geen waterkanonnen meer?
,,Niet ok, maar protesteer lekker verder nadat de branden zijn geblust. Groetjes van Sjors."quote:Op maandag 5 februari 2024 23:24 schreef Momo het volgende:
[ afbeelding ]
Heeft de politie geen waterkanonnen meer?
Ja die wil geen boeren voor zijn deur hebben vannacht.quote:Op maandag 5 februari 2024 22:50 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ja tweet is nu weg![]()
Heb gelukkig nog snel een screenshot kunnen maken.
[ afbeelding ]
Ik denk dat de meeste mensen geweld ten alle tijden afkeuren.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:23 schreef Vis1980 het volgende:
Het valt mij op dat mensen zogenaamd altijd geweld afkeuren, behalve als ze het met het standpunt eens zijn. Dan is het ineens zelfverdediging of verzet. Maar als morgen een andere groep triest loopt te doen op de snelweg (maakt niet uit welke groep) dan moet er weer hard opgetreden worden.
Je hebt een relatief klein groepje nodig om de boel te slopen, niet de meeste mensen. Ik zie verder ook dat die groep die geweld tegen bijvoorbeeld de overheid of zelfs media 'begrijpt' een stuk groter is geworden door de coronatijd. Sommigen zijn zich rot geschrokken hoe op het oog 'normale' mensen bijvoorbeeld enorm agressief werden van een uitgenodigde viroloog in een willekeurig praatprogramma. Of het begrip toen die Belg wapens jatte van het leger en die viroloog om het leven wilde brengen.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:31 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Ik denk dat de meeste mensen geweld ten alle tijden afkeuren.
Het is wel zo dat de protesten met geweld de meeste voorstanders van het geweld achter zich hebben staan.
Ja en die boer is natuurlijk nog wel zo gebleven en inmiddels niet gewoon een miljoenenbedrijf. Het klinkt zo romantisch. Ja, de kleine boer, maar die is amper nog van invloed op het geheel. En dan begrijp je dat men onveilige situaties gaat creëren op de snelweg? Op deze manier gaan er snel mensen omkomen en dan slaat de sfeer om.quote:Op zondag 4 februari 2024 14:43 schreef capuchon_jongen het volgende:
begrijp de boer wel.
De boer bestaat helemaal niet, het zijn inmiddels verschillende bedrijfstakken waar enkele onderdelen daarvan een onevenredige belasting op onze leefomgeving uitoefenen.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:42 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja en die boer is natuurlijk nog wel zo gebleven en inmiddels niet gewoon een miljoenenbedrijf. Het klinkt zo romantisch. Ja, de kleine boer, maar die is amper nog van invloed op het geheel. En dan begrijp je dat men onveilige situaties gaat creëren op de snelweg? Op deze manier gaan er snel mensen omkomen en dan slaat de sfeer om.
Je bedoelt puur de mensen die het geweld plegen dus?quote:Op maandag 5 februari 2024 23:39 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Je hebt een relatief klein groepje nodig om de boel te slopen, niet de meeste mensen. Ik zie verder ook dat die groep die geweld tegen bijvoorbeeld de overheid of zelfs media 'begrijpt' een stuk groter is geworden door de coronatijd. Sommigen zijn zich rot geschrokken hoe op het oog 'normale' mensen bijvoorbeeld enorm agressief werden van een uitgenodigde viroloog in een willekeurig praatprogramma. Of het begrip toen die Belg wapens jatte van het leger en die viroloog om het leven wilde brengen.
Ik vind het maar eng, vooral omdat veel van die zaken enorm werden opgeklopt met nepnieuws en mensen trapten daar vaak met beide benen in, zonder echt kennis van zaken te hebben. Maar goed, nu ga ik te offtopic.
Dat vraag ik mij oprecht af, want het is nog steeds vaak: 'Ben je tegen de overheid en/of tegen de stikstofregeling? Dan ben je groep A, de rest is groep B.' Dus wie al achter de boeren stond blijft in mijn beleving nog steeds achter de boeren staan. Al geloof ik ook dat er wel mensen zijn die achter de boeren staan, maar niet achter deze 'relboeren'. Probleem is alleen dat boeren alleen gaan voor helemaal geen plannen rondom stikstof en aan de andere kant een uitspraak van de rechter én de belofte hier aan mee te doen.quote:
Ja uiteraard, al kun je nog wel twisten over wat al geweld is. Brand stichten op een snelweg is levensgevaarlijk, protest of niet. Dat is al een vorm van geweld. Het blokkeren van de snelweg is voor mij al een no-go, ongeacht waar men het voor doet. Je kan al lang en breed zien aankomen dat de manier waarop bijvoorbeeld de boeren protesteren dat het heel makkelijk totaal uit de hand kan lopen. Je zou zelf kunnen stellen dat men dat ook opzoekt met de manier waarop er geprotesteerd wordt.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:53 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Je bedoelt puur de mensen die het geweld plegen dus?
Want dan heb je wel een punt ja. Het zijn vaak geen types die zich in een ander verplaatsten, maar wel verwachten dat een ieder buigt voor hen.
Was die verkeersdode er vorig jaar al niet?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 00:17 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Dat vraag ik mij oprecht af, want het is nog steeds vaak: 'Ben je tegen de overheid en/of tegen de stikstofregeling? Dan ben je groep A, de rest is groep B.' Dus wie al achter de boeren stond blijft in mijn beleving nog steeds achter de boeren staan. Al geloof ik ook dat er wel mensen zijn die achter de boeren staan, maar niet achter deze 'relboeren'. Probleem is alleen dat boeren alleen gaan voor helemaal geen plannen rondom stikstof en aan de andere kant een uitspraak van de rechter én de belofte hier aan mee te doen.
En dan komt men met BBB en die wint dan niet op basis van democratie en hoppa we gaan weer proberen onze zin te krijgen met geweld. Het is wachten op de eerste verkeersdode. En dan gaat er nog wel een groep ineens tegen de protesten zijn, terwijl deze acties al levensgevaarlijk zijn.
Als ik aan de huidige “protesten” denk zie ik telkens die Mark van den Oever voor me. Met zulken moet je nooit in onderhandeling gaan. Dat druist in tegen de normen en waarden die wij hier in Nederland denken te moeten hebben.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 00:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja uiteraard, al kun je nog wel twisten over wat al geweld is. Brand stichten op een snelweg is levensgevaarlijk, protest of niet. Dat is al een vorm van geweld. Het blokkeren van de snelweg is voor mij al een no-go, ongeacht waar men het voor doet. Je kan al lang en breed zien aankomen dat de manier waarop bijvoorbeeld de boeren protesteren dat het heel makkelijk totaal uit de hand kan lopen. Je zou zelf kunnen stellen dat men dat ook opzoekt met de manier waarop er geprotesteerd wordt.
Spreek voor jezelfquote:Op maandag 5 februari 2024 23:18 schreef wilders_baas het volgende:
Helemaal als ze er ook nog eens asbest in gooienquote:Op dinsdag 6 februari 2024 00:25 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Ja uiteraard, al kun je nog wel twisten over wat al geweld is. Brand stichten op een snelweg is levensgevaarlijk, protest of niet. Dat is al een vorm van geweld. Het blokkeren van de snelweg is voor mij al een no-go, ongeacht waar men het voor doet. Je kan al lang en breed zien aankomen dat de manier waarop bijvoorbeeld de boeren protesteren dat het heel makkelijk totaal uit de hand kan lopen. Je zou zelf kunnen stellen dat men dat ook opzoekt met de manier waarop er geprotesteerd wordt.
quote:Op maandag 5 februari 2024 23:18 schreef wilders_baas het volgende:
Wtf.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 06:35 schreef BeriBeri het volgende:
Meerdere automobilisten gewond op locaties boerenprotesten
https://www.telegraaf.nl/(...)ties-boerenprotesten
Ik hoop dat het uitschot tot op de laatste cent met rente voor de veroorzaakte schade zal opdraaien.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 07:45 schreef Aether het volgende:
Oprit A1 bij Oldenzaal nog steeds dicht door puin storten boeren
https://nos.nl/l/2507731
De oprit naar de A1 bij Oldenzaal is nog steeds afgesloten vanwege boerenprotesten, meldt de ANWB. De oprit naar de snelweg is in beide richtingen afgesloten. Boeren hebben puin op de oprit gestort en er is brand gesticht. Het was op meer plekken onrustig afgelopen nacht, maar de meeste problemen zijn weer opgelost.
[ afbeelding ]
Van wat?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:36 schreef Frutsel het volgende:
Beter gooien ze die mest, hooibalen en fikkies gebruiken wanneer XR op die snelwegen loopt.
Voor der rest: Boeien... it's only the beginning
ben ik ook heel benieuwd naarquote:
quote:Op de A50 bij Beekbergen in het oosten van het land werd asbest in brand gestoken, meldt de politie. Een deel van de weg daar moest ook dicht.
https://nos.nl/l/2507731
Asbest in de fik steken. Tuigquote:
Dit waren vast niet de boeren die zich wat aantrekken van ons milieu of onze gezondheid.quote:
Die protesten worden groter en grootschaliger en ook grimmiger.quote:
Of misschien gaan ze eindelijk beginnen met het stopzetten van subsidie daar in Brussel. Want als Brussel zo stom is, kunnen ze ook wel zonder de subsidie die er vandaan komt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:43 schreef Bofjijff het volgende:
[..]
ben ik ook heel benieuwd naarwaarschijnlijk 1 of andere wilde fantasie over het land compleet op slot zetten, complete chaos want boeren mogen kennelijk alles
En oom agent stond erbij en keek ernaquote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die protesten worden groter en grootschaliger en ook grimmiger.
Daar kun je (landbouw)gif op innemen als er niet snel wat gebeurd.
Inderdaad, tijd om ze te behandelen als elke andere beroepsgroep in plaats van als subsidieprinsesjes.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:50 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Of misschien gaan ze eindelijk beginnen met het stopzetten van subsidie daar in Brussel. Want als Brussel zo stom is, kunnen ze ook wel zonder de subsidie die er vandaan komt.
Burgerlijke ongehoorzaamheid mag gewoonquote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:49 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Die protesten worden groter en grootschaliger en ook grimmiger.
Daar kun je (landbouw)gif op innemen als er niet snel wat gebeurd.
Dat is wel vaker zo.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:51 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
En oom agent stond erbij en keek erna![]()
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:54 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Dat is wel vaker zo.
De ME stond vast in de file begreep ik
Het is dan ook wachten tot het moment dat de groepen elkaar opzoeken en er doden opvallen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:52 schreef Momo het volgende:
Wel hilarisch hoe selectief mensen zijn. XR op snelweg. "Ik hoop dat de politie ze kapot trapt" "wanneer rijdt er nou eens een auto van die klimaat terroristen dood" "ik zou er niet voor stoppen met mijn auto"
Boeren die niet alleen op snelweg zitten, maar ook fikkie stoken en voor ongelukken zorgen.
"Helden" "Laat ze maar alles kapot maken" "Dit zal het begin zijn"
Schijnbaar is alles geoorloofd als je je zelf kan vinden in het verhaal. Niet alsof het twee groepen zijn die opkomen voor iets. Waarom zou je een groep meer rechten geven dan een ander?
En Sjors zag dat het goed wasquote:
Hooibalen gingen niet aan de kant, vijftien hooibalen gearresteerd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:55 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Ze hebben toch zwaailicht en sirene?
Misschien kunnen ze wel samenwerken en van elkaar lerenquote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:55 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Het is dan ook wachten tot het moment dat de groepen elkaar opzoeken en er doden opvallen.
Ik vermoed dat het eerder de andere kant op gaat helaasquote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:57 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Misschien kunnen ze wel samenwerken en van elkaar lerenDan heb je straks XR op trekkers en boerenklevers
De snelwegen hangen vol met camera's dus ik hoop dat er wat volk is dat vanmorgen een bezoekje krijgt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:56 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Hooibalen gingen niet aan de kant, vijftien hooibalen gearresteerd.
Vandaag nog niet, maar komende week vast wel.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De snelwegen hangen vol met camera's dus ik hoop dat er wat volk is dat vanmorgen een bezoekje krijgt.
Volgen mij mogen daar de cameras niet voor gebruikt worden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
De snelwegen hangen vol met camera's dus ik hoop dat er wat volk is dat vanmorgen een bezoekje krijgt.
De obergruppenführer van FDF heeft nog geen bezoekje gehad. Dus ik vrees t ergste.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
In de door hen gecreëerde file ja.quote:Op maandag 5 februari 2024 23:18 schreef wilders_baas het volgende:
Naar ik meen zijn die cameras van RWS en kunnen niet voor dat soort doeleinden worden gebruikt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:00 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:10 schreef Gunner het volgende:
[..]
Naar ik meen zijn die cameras van RWS en kunnen niet voor dat soort doeleinden worden gebruikt.
Van den Oever is vandaag druk, die heeft geen tijd voor een bezoekje. Die moet vandaag de landelijke actie voorbereiden en bespreken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:04 schreef Starhopper het volgende:
[..]
De obergruppenführer van FDF heeft nog geen bezoekje gehad. Dus ik vrees t ergste.
quote:Volgens de Farmers Defence Force (FDF) houden de acties van de boeren aan tot dinsdag. Het gaat dan om wilde acties, zegt voorman Mark van den Oever in een videoboodschap. Volgens Van den Oever komt de FDF dinsdag bijeen om een landelijke actie voor te bereiden.
Tuurlijk kunnen ze wel daarvoor gebruikt worden maar onder invloed van doorgeschoten regeltjes mogen we dat niet.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:10 schreef Gunner het volgende:
[..]
Naar ik meen zijn die cameras van RWS en kunnen niet voor dat soort doeleinden worden gebruikt.
Rijkswaterstaat is toch ook de eigenaar van de snelwegen en verantwoordelijk voor de veiligheid op, en de (goede) staat van de snelwegen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:10 schreef Gunner het volgende:
[..]
Zo protesteren in Duitsland, Frankrijk, Belgie en weet ik waar nog meer tegen de EU dus dat is allemaal toevallig?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:15 schreef AgLarrr het volgende:
Weten we al of de FDF indirect Russisch geld ontvangt? Putin zal sowieso blij zijn en mogelijk zelfs trots op ze zijn. Zo vlak voor de EU verkiezingen lekker de boel op stelten, 'toevallig' rondom de stemming van een historisch hulppakket aan UA.
Want?quote:En het is hoe dan ook tijd om die frontman van FDF vast te zetten.
Goed punt, maar als jij als automobilist op een onbekend voorwerp rijdt, zonder aanwijsbare herkomst, ben je ook het haasje.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Rijkswaterstaat is toch ook de eigenaar van de snelwegen en verantwoordelijk voor de veiligheid op, en de (goede) staat van de snelwegen?
Hoezo zouden ze hun eigen camera's niet mogen gebruiken om te achterhalen wie verantwoordelijk zijn voor het beschadigen van hun eigendommen?
Er zijn hier genoeg zwakzinnigen die hen met geld ondersteunen. Wat mij betreft nemen ze die trekkers van die brandstichters allemaal in beslag, ze kunnen daar duidelijk niet mee omgaan.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:15 schreef AgLarrr het volgende:
Weten we al of de FDF indirect Russisch geld ontvangt? Putin zal sowieso blij zijn en mogelijk zelfs trots op ze zijn. Zo vlak voor de EU verkiezingen lekker de boel op stelten, 'toevallig' rondom de stemming van een historisch hulppakket aan UA.
En het is hoe dan ook tijd om die frontman van FDF vast te zetten.
Dat is al langer bekend. Opsporingsdiensten mogen die ook niet gebruiken in de meeste gevallen. Neem aan dat het te maken heeft met privacywetgeving.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:19 schreef Leandra het volgende:
[..]
Rijkswaterstaat is toch ook de eigenaar van de snelwegen en verantwoordelijk voor de veiligheid op, en de (goede) staat van de snelwegen?
Hoezo zouden ze hun eigen camera's niet mogen gebruiken om te achterhalen wie verantwoordelijk zijn voor het beschadigen van hun eigendommen?
Altijd als er dit soort acties zijn zijn het “wilde” acties en weet van den Oever en FdF zogezegd van niks.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:13 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Van den Oever is vandaag druk, die heeft geen tijd voor een bezoekje. Die moet vandaag de landelijke actie voorbereiden en bespreken.
[..]
Over het algemeen heeft elke extremist schijt aan de rest.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:26 schreef alopio het volgende:
[..]
Altijd als er dit soort acties zijn zijn het “wilde” acties en weet van den Oever en FdF zogezegd van niks.
Ik snap niet dat andere boeren belangengroepen zich niet meer uitspreken tegen FdF. Er zijn genoeg groepen boeren die ook boos zijn maar waar je wel in gesprek mee kan en tegen dit soort acties zijn. FdF is gewoon een soort antifa. Extremisten met schijt aan de rest
Clarksons Farm geeft in de eerste afleveringen een heel goed beeld van wat er misgegaan is.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Iedereen die wil begrijpen waarom, moet maar eens Clarksons Farm kijken, om de realiteit van het boerenbedrijf te begrijpen.
Dit ja. Veroorzaakt door de overheid.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Clarksons Farm geeft in de eerste afleveringen een heel goed beeld van wat er misgegaan is.
Alle delen van zijn "boerderij" hebben nog de namen van de originele boerderijen.
Dat is waar het mis ging, dat één boer zo grootschalig is/moest gaan werken dat het alleen nog maar grootschalig kan.
En kijk dan eens hoeveel boerderijen er 50 jaar geleden op zijn terrein waren, die er nu allemaal niet meer zijn, en die nu dus niet meer kleinschalig bewerkt kunnen worden en waar niet meer kleinschalig vee gehouden wordt.
Dat is inderdaad niet toevallig. En je kunt er lollig over doen maar het is inmiddels bekend dat de Russen zich actief in verkiezingen mengen en tweespalt proberen te zaaien door radicale groepen - met name rechtste - te financieren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:21 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Zo protesteren in Duitsland, Frankrijk, Belgie en weet ik waar nog meer tegen de EU dus dat is allemaal toevallig?
Krijgt XR ook geld van Putin? Of KOZP? Of FvD? (ow wacht.. )
[..]
Want?
Iedereen die XR wilt begrijpen hoeft maar een willekeurige documentaire over de vervuiling van onze planeet te kijken om de urgentie van XR te begrijpen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Iedereen die wil begrijpen waarom, moet maar eens Clarksons Farm kijken, om de realiteit van het boerenbedrijf te begrijpen.
Het jammere is dat de boeren die wel normaal hun stem willen laten horen totaal worden weggedrukt door de idioten van FDF. Die krijgen gewoon geen aandacht meer. Op het moment dat er onschuldige weggebruikers gewond raken door jouw acties dan ben je wel af ja. Dat is wat mij betreft gewoon extremisme wat neigt naar terrorismequote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:28 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Over het algemeen heeft elke extremist schijt aan de rest.
En er zijn ook genoeg boeren die hier niet blij mee zijn en vinden dat dit te ver gaan. Ik vind dit ook niet slim omdat je draagvlak afneemt, zeker als je asbest ofzo gaat affikken of de boel gaat slopen.
Ik geloof direct dat de Russen zich actief mengen in allerlei zaken en dat vind ik vrij zorgelijk. Ik ben vrij extreem qua gedachtengang qua Russen dus elke zaak, elke persoon, elke mier die met Rusland betrokken is moet worden uitgezet of worden afgebroken. Maar helaas, er zijn ook nog steeds bedrijven die wel handelen met Russen, er zijn nog mensen met een Russisch paspoort en er is ook nog steeds een Russische ambassade. Dus ja, er zal ook Russische propaganda zijn. Maar van mij mag je dat met wortel en tak uitroeien.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:54 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Dat is inderdaad niet toevallig. En je kunt er lollig over doen maar het is inmiddels bekend dat de Russen zich actief in verkiezingen mengen en tweespalt proberen te zaaien door radicale groepen - met name rechtste - te financieren.
En de INGquote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Samen met de agrofirma's en de Rabobank.
Precies dat.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:02 schreef WheeledWarrior het volgende:
Boeren, XR, gewoon oprotten met dat tuig dat vernielingen pleegt, snelwegen bezet etc.
Volgens mij kun je die camera’s van rws ook alleen live uitkijken, nemen ze niet op.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:26 schreef NoCigar het volgende:
[..]
Dat is al langer bekend. Opsporingsdiensten mogen die ook niet gebruiken in de meeste gevallen. Neem aan dat het te maken heeft met privacywetgeving.
Denk je dat kleinschalige boeren het zout in de pap verdienen?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:34 schreef Leandra het volgende:
[..]
Clarksons Farm geeft in de eerste afleveringen een heel goed beeld van wat er misgegaan is.
Alle delen van zijn "boerderij" hebben nog de namen van de originele boerderijen.
Dat is waar het mis ging, dat één boer zo grootschalig is/moest gaan werken dat het alleen nog maar grootschalig kan.
En kijk dan eens hoeveel boerderijen er 50 jaar geleden op zijn terrein waren, die er nu allemaal niet meer zijn, en die nu dus niet meer kleinschalig bewerkt kunnen worden en waar niet meer kleinschalig vee gehouden wordt.
Overheid en justitie hebben natuurlijk ook enorme steken laten vallen door dit allemaal maar door te laten etteren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:08 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Precies dat.
Je kunt niet zoals links Nederland pleiten voor het hard aanpakken van Boer Harms maar wel met een vrachtwagen secondelijm naar de A12 gaan.
Net zoals je niet zoals rechts Nederland schande kunt spreken van dat blokkeertuig maar het wel prima vinden als boer Harms weer op pad gaat.
Je mening stevig uiten mag, maar daar hebben we wel spelregel voor afgesproken met elkaar. En die gelden voor Boer Harms en voor XR. Dit is niet de manier.
Zonder boeren geen soep om naar schilderijen te gooienquote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:00 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Iedereen die XR wilt begrijpen hoeft maar een willekeurige documentaire over de vervuiling van onze planeet te kijken om de urgentie van XR te begrijpen.
Zonder (klimaat)maatregelen geen leefbare wereld in de toekomst.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zonder boeren geen soep om naar schilderijen te gooien
Niet alleen Helder, maar grotendeels de formerende partijen van dit moment stellen dit.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:12 schreef Nielsch het volgende:
Lilian Helder (BBB) pleitte er enkele weken geleden voor om XR te bestempelen als een criminele organisatie omdat zij:
- snelwegen bezetten;
- misbruik maken van het demonstratierecht;
- vernielingen aanrichten;
- een kat- en muisspel met de politie spelen;
- zich niet houden aan de identificatieplicht.
Nu de boeren (wederom) précies hetzelfde doen hoor je die achterlijke hypocriete idioten van de BBB natuurlijk totaal niet. Wat wederom nog maar eens bewijst dat deze partij totaal niet geschikt is om te regeren.
Maar ja, CDA valt niet onder de formerende partijen.quote:Ik neem aan minister @DilanYesilgoz dat deze raddraaiers worden opgepakt en worden vervolgd voor dit onacceptabele en inmiddels levensgevaarlijke gedrag en dat alle gemaakte schade op hun verhaald gaat worden?
Demonstreren is een groot goed, maar dit is gewoon anarchie.
Jan wil graag weer ddt kunnen gebruiken en al die belachelijke eisen dat er steeds minder stront mag uitgereden worden is natuurlijk niet normaal.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:22 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Zonder (klimaat)maatregelen geen leefbare wereld in de toekomst.
Voedselvoorziening is erg belangrijk. Maar geeft de boer geen vrijbrief om zelf maar de regels te bepalen.
Als je ze allemaal weghaalt ja. Maar het gaat hier om subsidie slurpers waarvan er veel te veel zijn in Nederland.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:19 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Zonder boeren geen soep om naar schilderijen te gooien
Wel handig dat anderen dat dan afvoeren voor je, scheelt een boel kosten.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 05:52 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Helemaal als ze er ook nog eens asbest in gooien
Zou een goede zijn, wedden dat dan opeens de cameras van de rdw wel opeens iets opgenomen hebben, alles om de war on drugs in stand te houdenquote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wel handig dat anderen dat dan afvoeren voor je, scheelt een boel kosten.Wat is het volgende, ook drugsafval lozen op de snelweg als protest?
Zijlstra was er uiteraard ook bij.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Samen met de agrofirma's en de Rabobank.
Breng ze maar niet op ideeënquote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Wel handig dat anderen dat dan afvoeren voor je, scheelt een boel kosten.Wat is het volgende, ook drugsafval lozen op de snelweg als protest?
Wat een contraproductieve acties. Er lijkt geen enkele vorm van interne hygiëne of regulering binnen de beroepsgroep (meer) te bestaan. Inmiddels worden er binnen Nederland formatiegesprekken gevoerd door 3 partijen die pro-boerenbelangen zijn en is de BBB een aanzienlijke machtsfactor in PS en Eerste Kamer, maar ook dat weerhoudt deze agro-Rambo's er niet van om nog maar eens wat asbest in de fik te zetten op de snelweg.quote:
Nou nou, terrorisme aanmoedigen is niet zo netjes.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:36 schreef Frutsel het volgende:
Beter gooien ze die mest, hooibalen en fikkies gebruiken wanneer XR op die snelwegen loopt.
Voor der rest: Boeien... it's only the beginning
Kijk dat is een stapel strafbare feiten, nu hopen dat men lang zich druk kan maken in de cel.quote:
Sommige zien het leven als een grote voetbalwedstrijd, je hebt een kant gekozen en die hang je aan, no matter what.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 08:52 schreef Momo het volgende:
Wel hilarisch hoe selectief mensen zijn. XR op snelweg. "Ik hoop dat de politie ze kapot trapt" "wanneer rijdt er nou eens een auto van die klimaat terroristen dood" "ik zou er niet voor stoppen met mijn auto"
Boeren die niet alleen op snelweg zitten, maar ook fikkie stoken en voor ongelukken zorgen.
"Helden" "Laat ze maar alles kapot maken" "Dit zal het begin zijn"
Schijnbaar is alles geoorloofd als je je zelf kan vinden in het verhaal. Niet alsof het twee groepen zijn die opkomen voor iets. Waarom zou je een groep meer rechten geven dan een ander?
Smerig afval staat soms op de A12 of de A10, Asbest, brandstapels op de A1, dus dan kan drugsafval elders vast ook.Rotterdam was een geschikte plaats las ik deze week.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Idd. Hersenloos tribalisme.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:59 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Sommige zien het leven als een grote voetbalwedstrijd, je hebt een kant gekozen en die hang je aan, no matter what.
Nee dat klopt, beter bewapenen die boeren zich en verdedigen ze hun erf en gezin met hand en tand en vallen ze ons niet op de snelwegen lastigquote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:56 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nou nou, terrorisme aanmoedigen is niet zo netjes.
Iedereen die de regels niet begrijpt omtrent fikkie steken op de snelweg, zou eens het wetboek moeten lezen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Als dat zo is, dan zijn de acties niet nodig, want het volk heeft gestemd, toch?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:19 schreef NoCigar het volgende:
Gezien de verkiezingsuitslag is dit wat een groot deel van Nederland wil. Dus uit naam van de democratie: in de brand met dat asbest!
Dat zeg ik ook niet, ik zei dat je clarksons Farm eens moet kijken als je de problemen van boeren wilt begrijpen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:22 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Zonder (klimaat)maatregelen geen leefbare wereld in de toekomst.
Voedselvoorziening is erg belangrijk. Maar geeft de boer geen vrijbrief om zelf maar de regels te bepalen.
Net alsof er geen andere literatuur, blogs of video's hierover bestaan Enkel een prime video serie kan dat schijnbaar. Sowieso zijn er ook grote verschillen tussen landen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, ik zei dat je clarksons Farm eens moet kijken als je de problemen van boeren wilt begrijpen.
Over wat anders beginnen is een teken dat je het geen ruk interesseert
CDA heeft dit probleem laten groeien door decennia lang de boeren hun zin te geven, terwijl beide partijen wisten dat het er een keer van moest komen. En nu doen de boeren net alsof het iets van nu is, maar het speelt al 40 jaar. Dit is de schuld van het CDA en de boeren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:24 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Niet alleen Helder, maar grotendeels de formerende partijen van dit moment stellen dit.
Zag vanochtend daarentegen Boswijk (CDA), die onlangs ook uithaalde naar XR, wel flink uithalen naar de boeren.
[..]
Maar ja, CDA valt niet onder de formerende partijen.
Zag trouwens van de Plas zondag de acties van FDF afkeuren en dan wordt er gezegd : "voor de buhne, beken gewoon kleur mens".
Zou best kunnen, maar als ze niets zegt is het niet goed, als ze wel wat zegt ook niet dus tja...
Het probleem van de boeren is dat ze uitgeknepen worden door oligopolistische inkoop organisaties en de winsten bij de tussenhandel blijven hangen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:07 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Dat zeg ik ook niet, ik zei dat je clarksons Farm eens moet kijken als je de problemen van boeren wilt begrijpen.
Over wat anders beginnen is een teken dat je het geen ruk interesseert
Haha ja en iedereen die meer over de Battle of Hastings wil weten moet eens naar een LARP-bijeenkomst.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 09:27 schreef Jan_Onderwater het volgende:
Of ze denken eens mee. Het probleem bestaat al 40 jaar, de boeren wisten echt wel dat dit er aan kwam. Uiteindelijk verliezen ze dit, zeker als men ook nog eens burgers gaat doden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:01 schreef Frutsel het volgende:
[..]
Nee dat klopt, beter bewapenen die boeren zich en verdedigen ze hun erf en gezin met hand en tand en vallen ze ons niet op de snelwegen lastig
Protesten van de Drugs Dealers Defence League (DDDL).quote:Op dinsdag 6 februari 2024 10:36 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Dit gaat om boeren die inmiddels al lang miljonair zijn, dus het valt allemaal wel mee. Wilders zorgt er straks ook nog voor dat ze geen goedkoop personeel meer kunnen inhuren vanuit Polen. Dus dan kunnen ze nog meer gaan betalen. Nogmaals, dit probleem is al meer dan 4 decennia bekend, de boeren spelen de vermoorde onschuld, terwijl het CDA decennia lang de problemen voor zich uit geschoven hebben om stemmen te winnen van de boeren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:12 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Het probleem van de boeren is dat ze uitgeknepen worden door oligopolistische inkoop organisaties en de winsten bij de tussenhandel blijven hangen.![]()
Maar het is voor de kortzichtige boeren natuurlijk makkelijker om verplichte milieu maatregelen de schuld te geven.
Alles voor de zogenaamde vrije markt van de rechtse idealen.
Burgermeesters houden zich ook stil of doen net alsof ze de boeren steunen, want anders staan die zo voor hun huis asbest in de fik te steken.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoogste tijd om zwaar materieel in te zetten om deze muppets van de snelweg te vegen. Je ziet gewoon dat ze er plezier in hebben, het heeft geen reet met demonstreren te maken. Recalcitrant rellen omdat ze hun zin niet krijgen, meer is het niet.
Overigens zijn er ook heel veel boeren die hier niets van moeten hebben, maar die houden zich stil uit angst. In zo'n tijd leven we inmiddels..
Een heel klein stapje verwijderd van daadwerkelijk terrorisme.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:17 schreef Straatcommando. het volgende:
Hoogste tijd om zwaar materieel in te zetten om deze muppets van de snelweg te vegen. Je ziet gewoon dat ze er plezier in hebben, het heeft geen reet met demonstreren te maken. Recalcitrant rellen omdat ze hun zin niet krijgen, meer is het niet.
Overigens zijn er ook heel veel boeren die hier niets van moeten hebben, maar die houden zich stil uit angst. In zo'n tijd leven we inmiddels..
Euh, asbest in de fik steken op een snelweg en expres ongelukken veroorzaken, wat zou dan de volgende stap zijn dat het wel terrorisme is? Overheden (politie) moeten toch komen en die worden meteen blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:21 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een heel klein stapje verwijderd van daadwerkelijk terrorisme.
Dit is nog ver weg van terrorisme. Boeren zjin asociaal en achterlijk bezig, maar verspreiden geen terreur door een snelweg af te sluiten en er een hoop afval te verbranden. Het is ongezond, en daarmee gaan ze een grens over. Maar ze proberen niet de bevolking te gijzelen met angst en terreur. Je wordt niet gelyncht als je er niet mee eens bent en een middelvinger naar ze opsteekt.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:23 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Euh, asbest in de fik steken op een snelweg en expres ongelukken veroorzaken, wat zou dan de volgende stap zijn dat het wel terrorisme is? Overheden (politie) moeten toch komen en die worden meteen blootgesteld aan kankerverwekkende stoffen.
Ze komen je wel intimideren.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Je wordt niet gelyncht als je er niet mee eens bent en een middelvinger naar ze opsteekt.
Wat is volgens jou terreur dan? Als ze met hun moordmachine op een gemeentehuis inrijden?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Dit is nog ver weg van terrorisme. Boeren zjin asociaal en achterlijk bezig, maar verspreiden geen terreur door een snelweg af te sluiten en er een hoop afval te verbranden. Het is ongezond, en daarmee gaan ze een grens over. Maar ze proberen niet de bevolking te gijzelen met angst en terreur. Je wordt niet gelyncht als je er niet mee eens bent en een middelvinger naar ze opsteekt.
En daarbij helpt het de discussie ook niet door het met terrorisme te vergelijken
Geweld en intimidatie gebruiken om politieke doelen te bewerkstelligen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Dit is nog ver weg van terrorisme. Boeren zjin asociaal en achterlijk bezig, maar verspreiden geen terreur door een snelweg af te sluiten en er een hoop afval te verbranden. Het is ongezond, en daarmee gaan ze een grens over. Maar ze proberen niet de bevolking te gijzelen met angst en terreur. Je wordt niet gelyncht als je er niet mee eens bent en een middelvinger naar ze opsteekt.
En daarbij helpt het de discussie ook niet door het met terrorisme te vergelijken
XR leden die zich vastlijmen aan de A12 dat zijn volgens de echt boze mensen stelletje milieu terroristenquote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:30 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Wat is volgens jou terreur dan? Als ze met hun moordmachine op een gemeentehuis inrijden?
Gewoon boerenterreur dus.quote:Terrorisme – Het uit ideologische motieven plegen van op mensenlevens gericht geweld, dan wel het aanrichten van maatschappij-ontwrichtende zaakschade, met als doel maatschappelijke ondermijning en destabilisatie te bewerkstelligen, de bevolking ernstige vrees aan te jagen of politieke besluitvorming te beïnvloeden.
Toch zie ik mensen bang zijn om uitspraken te doen, anders komen ze voor je deur staan. Maar ik geloof je, het is dan nog niet helemaal terrorisme, maar het is ook geen discussie als men zo tekeer gaat op snelwegen. Zo ga je echt geen discussie aan, dus ja, heb er weinig problemen mee om beestjes bij hun naam te noemen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Die moeten ook opzouten. Sowieso het idee dat het "normaal" is om op een snelweg te demonstreren is al te gek voor woorden.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:31 schreef Basp1 het volgende:
[..]
XR leden die zich vastlijmen aan de A12 dat zijn volgens de echt boze mensen stelletje milieu terroristen.
Over een tijdje gewoon iedereen op de snelweg staan als je ergens niet mee eens bent.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:33 schreef Drekkoning het volgende:
Bestrijdingsmiddelenwet is zojuist ingetrokken.
Slecht gedrag belonen, dat kan vast geen kwaad.
Liever de hele bevolking kanker dan een paar kwaaie boeren toch haha.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:33 schreef Drekkoning het volgende:
En wie heeft dat ingetrokken?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:33 schreef Drekkoning het volgende:
Precies. Niet eens met een democratisch besluit? Gewoon de boel platgooien tot je je zin hebt gekregen.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:34 schreef Momo het volgende:
[..]
Over een tijdje gewoon iedereen op de snelweg staan als je ergens niet mee eens bent.
Ik denk dat de maatschappij wel verder draait als het gemeentehuis een weekje ergens anders is, maar prima. Als je het afsluiten van een snelweg, of het kapotmaken van een gemeentehuis ziet als maatschappij ontwrichtend, dan kan je het als terreur bestempelen.quote:
Von der Leyen.quote:
quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:36 schreef zuchtje het volgende:
Ik denk dat de maatschappij wel verder draait als het gemeentehuis een weekje ergens anders is
quote:Het besluit komt op de dag die eigenlijk in het teken moest staan van een nieuw, ambitieuzer klimaatdoel – 90 procent CO2-reductie voor 2040 – dat de Europese Commissie later deze dinsdag presenteert. Nu al is duidelijk dat in dat voorstel elke verwijzing naar vermindering van landbouwemissies op het laatste moment is geschrapt. Dat is eveneens een reactie op de boerenprotesten.
Je kent de definitie van terrorisme dus gewoon niet. Duidelijkquote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:27 schreef zuchtje het volgende:
[..]
Nu mag het Nederlandse volk dus ook fikkie steken op de snelweg uit protest tegen dit besluit!quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:39 schreef Aberkullie het volgende:
[..]___!!
Drammende kleuters hun zin geven, what could go wrong.
Ik sta met een uurtje op de A28 klaar in mijn Mini Cooper.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:42 schreef Vis1980 het volgende:
[..]
Nu mag het Nederlandse volk dus ook fikkie steken op de snelweg uit protest tegen dit besluit!
Ga ik alvast mijn drugsafval klaarzetten.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:43 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik sta met een uurtje op de A28 klaar in mijn Mini Cooper.
Moet je wel de Mini Cooper Defence Force meenemen voor het geval er een anti Mini Cooper demonstratie gaande is 😱quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:43 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Ik had je meer voor iemand met een Fiat 500 aangezien.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:43 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Met een Fiat 500 blokkeer je geen snelweg, sufferd.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:46 schreef xpompompomx het volgende:
[..]
Ik had je meer voor iemand met een Fiat 500 aangezien.
Zie ik je op de A28 ter hoogte van de afrit Woudenberg??quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:47 schreef Straatcommando. het volgende:
Ik ben ook boos. Ik weet nog niet waarom, maar ik verzin wel wat.
1 keer niezen en die staat 2 knooppunten verderopquote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:46 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Met een Fiat 500 blokkeer je geen snelweg, sufferd.
Zeker, 6 cilinders voor de extra uitstoot.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:47 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Zie ik je op de A28 ter hoogte van de afrit Woudenberg??
Opruiing!! Waar zijn de modjes???quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:47 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Zie ik je op de A28 ter hoogte van de afrit Woudenberg??
Snitches get stitches, @Straatcommando. graag ban voor deze idiootquote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:49 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Opruiing!! Waar zijn de modjes???
Wat voor een waggie?quote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:49 schreef Straatcommando. het volgende:
[..]
Zeker, 6 cilinders voor de extra uitstoot.
Banaanvraag, banquote:Op dinsdag 6 februari 2024 11:50 schreef Aberkullie het volgende:
[..]
Snitches get stitches, @:straatcommando. graag ban voor deze idioot
E92 335quote:
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |