abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:34:39 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262203

quote:
Snelwegen richting Antwerpen bij grens dicht door boerenacties

Door boerenprotestacties zijn verschillende grensovergangen tussen Nederland en Belgi afgesloten. Het gaat om de grensovergang van de A67 bij Eersel en van de A4 bij Markiezaat, meldt de ANWB. Ook de grensovergang van de A16 bij Hazeldonk is richting Belgi dicht, in de richting van Nederland is de weg weer grotendeels open.

De boeren demonstreren sinds gisteravond laat aan de Belgische kant van de grens. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers die naar Belgi moeten om hun reis uit te stellen als dat mogelijk is. Anders kunnen zij omrijden via Limburg over de A2 tussen Maastricht en Luik, de A76 tussen Stein en Maasmechelen en de Westerscheldetunnel, de N62.

Weggebruikers kunnen wel last hebben van flink wat extra reistijd, zegt de ANWB tegen persbureau ANP. "Maar tijdens de vrijdagochtendspits is het nooit druk. Vooral voor de logistieke sectoren kan het heel vervelend zijn."

Aan de protestacties doen vooral Belgische boeren mee. Zij voeren al dagen actie omdat hun werk naar eigen zeggen niet meer rendabel is. Ze wijzen op de stijgende productiekosten, terwijl de verkoopprijzen gelijk blijven. Ook willen ze af van strenge Europese milieuregels.

"Wij staan hier niet voor de lol, wij staan hier omdat we willen opkomen voor onze rechten", zegt een van de actievoerders in het NOS Radio 1 Journaal. Hij staat op de snelweg over de grens bij Eindhoven. De boeren demonstreren volgens hem bij de grensovergang omdat dit een strategische plek is, "en het stikstofprobleem speelt vooral in Belgi en Nederland".

Hij vindt het naar eigen zeggen vervelend dat weggebruikers last hebben van de blokkade, "maar wij hebben al drie jaar last, en niemand kijkt en luistert naar ons". "Onze vergunningen worden niet verlengd, we krijgen geen rechtszekerheid voor de bedrijven, de banken willen niet meegaan in de financieringen. Dus we zitten met onze bedrijven helemaal geblokkeerd en we weten niet welke kant we op moeten."

De blokkade van de snelwegen richting Antwerpen begon gisteravond laat. Over de grens bij Eersel reden meer dan vijftig tractoren de snelweg op. De demonstranten staken vuren aan en riepen op om de blokkade enkele dagen vol te houden. Nederlandse boeren reden vanuit Bergeijk naar de grens en sloten zich aan bij de actie, om hun Belgische collega's te steunen. Volgens de initiatiefnemer waren er gisteravond zo'n 30 35 Nederlanders.

Ook op verschillende plekken in Nederland waren gisteravond boerenacties. Zo stonden op de Dam in Amsterdam zo'n vijftien tractoren. Bij het Gelderse provinciehuis in Arnhem kwamen tientallen boeren samen. Verderop op de Markt in het centrum stonden zo'n 120 landbouwvoertuigen. Ook in Woerden en Groningen hadden boeren zich verzameld.

In een reactie op de protesten bij de grens zei demissionair minister Yesilgz van Justitie vanochtend dat het iedereen vrijstaat om te demonstreren, maar ze deed een oproep om dat niet te doen "op plekken waar je jezelf en anderen in gevaar brengt".

Op de vraag of er wordt ingegrepen en of ze de blokkades afwijst, zei ze dat dat altijd een lokale afweging van de burgemeester, samen met justitie en politie is. "Zodat wij niet vanuit Den Haag van een afstand daarover moeten oordelen".

https://nos.nl/artikel/25(...)ht-door-boerenacties

twitter

Deel van de aanleiding:

[ Bericht 48% gewijzigd door Starhopper op 02-02-2024 11:42:47 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin vrijdag 2 februari 2024 @ 11:35:41 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212262225
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:15 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
We hebben een van de meest efficinte en technologisch hoogontwikkelde landbouwsector van de wereld (zo niet, de meest)

Dat vind ik persoonlijk niet gestoord. Maar goed, het is de zeitgeist die via de onderbuikjes leegloopt hier. Als we massaal mortieren en granaten met drones aan het ontwikkelen waren liepen we de polonaise.
Je kan ook een andere invalshoek kiezen en dat is dat we zelfs met zo'n beetje de meest high tech agrarische sector ter wereld het niet voor elkaar krijgen de schade en vervuiling ongedaan te maken.

Het is niet zo lastig. De ruimte voor de huidige situatie is er eigenlijk niet. En ik besef me heel goed in welke situatie boeren zitten. Diezelfde boeren is namelijk verteld om aan schaalvergroting te doen, want efficient..en dan nu gillen dat ze te groot zijn gaat er bij veel boeren niet in en dat kan ik ze niet eens echt kwalijk nemen. Het is gewoon (weer) een uitloper van kansloos ad hoc beleid ipv een meerjarenplan. Bedank de vorige kabinetten maar.

En laat dat zielige gedoe over onderbuikjes achterweg, nergens voor nodig. Gewoon een online discussie, geen persconferentie van UFC298.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:37:01 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262242
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:37:06 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262244
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:32 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Een bedrijventerrein als ecologisch, natuurlijk-divers hoogstandje gaat mij wat te ver ja.
Doe je gewoon je huiswerk dan.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212262256
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:37 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Doe je gewoon je huiswerk dan.
Gedaan; daarom weet ik ook dat die weilanden ook echt wel gaan verdwijnen.

En dat daar echt geen 'natuur' voor gaat terugkomen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:40:04 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262279
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Gedaan; daarom weet ik ook dat die weilanden ook echt wel gaan verdwijnen.

En dat daar echt geen 'natuur' voor gaat terugkomen.
De discussie gaat over het gebrek aan leven op en onder raaigrasvelden. Niet over of raaigrasweilanden plaats gaan maken voor natuur of bebouwing. Wat beide voor het leven overigens beter is dan ze raaigrasweiland laten.
pi_212262288
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De discussie gaat over het gebrek aan leven op en onder raaigrasvelden. Niet over of raaigrasweilanden plaats gaan maken voor natuur of bebouwing. Wat beide voor het leven overigens beter is dan ze raaigrasweiland laten.
Waarin zou het het beste gedijen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:42:05 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262298
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:23 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja, wat houdt dat nu dan eigenlijk in of wil je gewoon modewoordjes gebruiken?

De meeste bedrijven worden verplicht circulair te zijn. Mest afzetten op eigen grond, waarop weer voer verbouwd wordt voor de beesten.

Er zijn 1000 andere dingen die ook kleinschaliger mogen.
Kleinschalig: niet te veel dieren, niet teveel gewassen.
Circulair: afzetten in eigen omgeving, producten afnemen uit de eigen omgeving.
Biologisch: zonder pesticiden, kunstmest en gentechnologie (het genetisch aanpassen van gewassen), ook het regelmatig wisselen van gewassoorten op hetzelfde stuk land hoort daarbij, verder worden de dieren niet verminkt, hebben ze meer ruimte en krijgen ze ook weer biologisch voedsel, en geen hormonen. Onder andere, maar je kunt zelf ook prima achterhalen wat het is, als je werkelijk interesse zou hebben en niet alleen zou hoeven sneren over "modewoordjes".

Kleinschalig, circulair en biologisch zijn zeker geen modewoordjes voor moderne, diervriendelijke boeren.
Wullie bin KOEL Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:42:40 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262305
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je kan ook een andere invalshoek kiezen en dat is dat we zelfs met zo'n beetje de meest high tech agrarische sector ter wereld het niet voor elkaar krijgen de schade en vervuiling ongedaan te maken.

Het is niet zo lastig. De ruimte voor de huidige situatie is er eigenlijk niet. En ik besef me heel goed in welke situatie boeren zitten. Diezelfde boeren is namelijk verteld om aan schaalvergroting te doen, want efficient..en dan nu gillen dat ze te groot zijn gaat er bij veel boeren niet in en dat kan ik ze niet eens echt kwalijk nemen. Het is gewoon (weer) een uitloper van kansloos ad hoc beleid ipv een meerjarenplan. Bedank de vorige kabinetten maar.

En laat dat zielige gedoe over onderbuikjes achterweg, nergens voor nodig. Gewoon een online discussie, geen persconferentie van UFC298.
De schade en vervuiling ongedaan maken doe je door verder te ontwikkelen als sector. Niet door er allerlei randzaken bij te halen waar voorheen nooit enig gewicht aan is gegeven.

Er kan ook een tijd komen (en dat is met voedsel en dergelijke niet onmogelijk) dat het je duur komt te staan dat je een pionierspositie als marktleider de nek om hebt gedraaid.

En nee, dat was nergens voor nodig. Maar als ik argument lees dat er meer biodiversiteit aanwezig in Bijlmermeer dan een paar hectare landbouwgrond dan krijg ik die neiging.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:03 #10
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212262308
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Biologisch: zonder pesticiden, kunstmest en gentechnologie (het genetisch aanpassen van gewassen), ook het regelmatig wisselen van gewassoorten op hetzelfde stuk land hoort daarbij, verder worden de dieren niet verminkt, hebben ze meer ruimte en krijgen ze ook weer biologisch voedsel, en geen hormonen. Onder andere, maar je kunt zelf ook prima achterhalen wat het is, als je werkelijk interesse zou hebben en niet alleen zou hoeven sneren over "modewoordjes".

Kleinschalig, circulair en biologisch zijn zeker geen modewoordjes voor moderne, diervriendelijke boeren.
o ja, en jij gaat die boeren protesten zelf tegenhouden ?/

moderne, diervriendelijke boeren en megastallen dat gaat heel goed samen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:22 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262311
Ik heb de OP een update gegeven.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:44:39 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262316
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:31 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Kilometers liep ik vorig jaar door veenweidegebied voor vlinderinventarisaties.

Op sommige dagen zag ik letterlijk meer soorten n aantallen op mijn balkon in de binnenstad.
Ja N=1. Hoeveel ooievaars, reigers, kikkers had je toen op je balkon?
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:45:01 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262320
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarin zou het het beste gedijen?
Dat is de discussie niet. Voor de tigste keer.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:45:34 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212262324
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is de discussie niet. Voor de tigste keer.
Gewoon de vraag
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212262325
Ach gut, hebben de boeren/ondernemers weer gullere aandacht nodig? Terwijl ze niks gunnen aan de armen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:46:19 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262334
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
o ja, en jij gaat die boeren protesten zelf tegenhouden ?/

moderne, diervriendelijke boeren en megastallen dat gaat heel goed samen

Megastallen zijn niet diervriendelijk. Een boer met een megastal kan dus niet diervriendelijk zijn.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:47:58 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262352
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Klopt, dit is het primaire probleem voor de boeren.
Overigens mag je ook de Rabobank en de grote agrifirma's hiervoor bedanken, daar zit het verdienmodel.
Het is voor de Van Drie groep echt helemaal prima dat die kalveren direct bij de moeder weggehaald worden.
Wullie bin KOEL Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:49:22 #18
323876 michaelmoore
pi_212262372
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Megastallen zijn niet diervriendelijk. Een boer met een megastal kan dus niet diervriendelijk zijn.
dta zullen heel veel mensen niet met jou eens zijn, ga eens bij een megastal kijken zou ik zeggen, er is geen plek waar de beesten het beter hebben
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:05 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262392
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je schiet nog niet echt op met aantonen wat volgens jou aantoonbaar is he? Ik wacht nog steeds..
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:28 #20
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262397
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is zo jammer dat alleen de agrarische sector vleugellam gemaakt moet worden. Die moeten hun verdienpotentieel maar opgeven voor een utopisch en romantisch beeld. De rest van de kapitalistische en globalistische industrie ontspringt die dans. Ondanks dat boeren al door hoepels moeten springen.

En dat allemaal vanuit een luxepositie. Nog geen 100 jaar geleden had men massaal honger omdat insectenplagen de oogsten hadden vernield.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:55 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262403
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dta zullen heel veel mensen niet met jou eens zijn, ga eens bij een megastal kijken zou ik zeggen, er is geen plek waar de beesten het beter hebben
Waar denk je dat varkens het beter hebben?
Hier:

Of hier:
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:52:42 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262409
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hier:
[ afbeelding ]

Of hier:
[ afbeelding ]
Je weet wie het zegt toch? ;)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:52:52 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262411
Overigens vind ik wel dat er veel meer gestimuleerd moet worden om kleinschaliger te gaan boeren, nu kunnen de meeste boeren zich niet permitteren anders (kleinschalig, biologisch) te gaan boeren terwijl ze best wel willen, maar ze zijn de afgelopen decennia zo ongeveer gedwongen tot schaalvergroting om berhaupt te kunnen blijven boeren, dus daar zal de overheid in moeten investeren, zorg maar dat de boeren schadeloos gesteld worden als ze over willen stappen naar biologisch.

En dan niet van die grappen zoals in Brabant waar je de ene varkensfabriek uitkoopt en dat dezelfde eigenaar vervolgens een paar km verderop de andere varkensfabriek die ze hebben ook nog gaan uitbreiden.
Wullie bin KOEL Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:54:04 #24
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262419
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je schiet nog niet echt op met aantonen wat volgens jou aantoonbaar is he? Ik wacht nog steeds..
Ik ga jou inderdaad niet aantonen dat er meer soorten voorkomen op 2 hectare landbouwgrond dan in urban jungle.

Zou niet te lang wachten dus, weekend is zo weer voorbij.
pi_212262422
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik wil het ook wel over andere soorten hebben, maar even over vlinders voor je beeld: 2023 was Nederland breed een heel slecht qua aantallen en soorten vlinders.

https://www.naturetoday.c(...)%20het%20gemiddelde.

Waar wil je het nu over hebben?

Kikkers, reigers, welke soort of soorten bedoel je precies, roerdomp, poelkikker, boomkikker, koereiger?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:54:47 #26
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262430
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:54 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik ga jou inderdaad niet aantonen dat er meer soorten voorkomen op 2 hectare landbouwgrond dan in urban jungle.

Zou niet te lang wachten dus, weekend is zo weer voorbij.
Oftewel: je kunt het niet. Ook weer duidelijk :s)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:55:05 #27
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262433
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hier:
[ afbeelding ]

Of hier:
[ afbeelding ]
Ja mooi he, welk plaatje is schadelijker voor de natuur denk je?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:55:34 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262442
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het is zo jammer dat alleen de agrarische sector vleugellam gemaakt moet worden. Die moeten hun verdienpotentieel maar opgeven voor een utopisch en romantisch beeld. De rest van de kapitalistische en globalistische industrie ontspringt die dans. Ondanks dat boeren al door hoepels moeten springen.

En dat allemaal vanuit een luxepositie. Nog geen 100 jaar geleden had men massaal honger omdat insectenplagen de oogsten hadden vernield.
Het heeft niets met een romantisch beeld te maken, maar.... de boeren zelf zijn de eersten die het romantische beeld graag oproepen, want hun opa was daar ook nog boer.
Ja, samen met nog 6 andere opa's wiens kleinkinderen geen boer meer zijn omdat alles naar die ene opa gegaan is.

We hoeven de halve wereld niet te voeden. En zeker niet als dat betekent dat we het vee waarmee we de halve wereld voeden niet eens diervriendelijk kunnen houden.
Wullie bin KOEL Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:57:28 #29
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262464
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:54 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik wil het ook wel over andere soorten hebben, maar even over vlinders voor je beeld: 2023 was Nederland breed een heel slecht qua aantallen en soorten vlinders.

https://www.naturetoday.c(...)%20het%20gemiddelde.

Waar wil je het nu over hebben?

Kikkers, reigers, welke soort of soorten bedoel je precies, roerdomp, poelkikker, boomkikker, koereiger?
Welke soort trof je het meest aan op jouw balkon?
pi_212262475
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:57 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Welke soort trof je het meest aan op jouw balkon?
Je weet gewoon niet waar je het over hebt, in het geheel niet.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:59:50 #31
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262486
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:54 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Oftewel: je kunt het niet. Ook weer duidelijk :s)
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Heb gewoon weinig behoefte aan om zaken van algemene bekendheid 'aan te tonen'.

Met als summum het voorbeeld van de achtertuin met 15 exotische soorten bloemen van de intratuin. Lekker divers.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:00:31 #32
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262494
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:58 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Je weet gewoon niet waar je het over hebt, in het geheel niet.
Kun je ook gewoon antwoord geven welke soort kikker je aantrof op je balkon of niet?
pi_212262502
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:28 schreef inslagenreuring het volgende: [..] Boeren zijn verplicht om aan crop rotation te doen. Moeten bepaalde afstanden hanteren tov de sloot, zitten gebonden aan broedseizoen met o.a. maaiverboden. En nog veel meer. Merk al dat de kennisleemte niet meehelpt hier.
iemand beschuldigen van Kennis leemte en niet met linkjes komen. :') Vanaf 2024 vervalt de algemene vrijstelling voor GLMC 7 ‘Gewasrotatie’. Er geldt nog wel een vrijstelling als u bijvoorbeeld meer dan 75% grasland heeft. Dus er was geen verplichting en de grasboeren mogen hun raaigras velden lekker monocultuurbouw houden. :')
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:01:29 #34
323876 michaelmoore
pi_212262503
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:52 schreef Leandra het volgende:
Overigens vind ik wel dat er veel meer gestimuleerd moet worden om kleinschaliger te gaan boeren, nu kunnen de meeste boeren zich niet permitteren anders (kleinschalig, biologisch) te gaan boeren terwijl ze best wel willen, maar ze zijn de afgelopen decennia zo ongeveer gedwongen tot schaalvergroting om berhaupt te kunnen blijven boeren, dus daar zal de overheid in moeten investeren, zorg maar dat de boeren schadeloos gesteld worden als ze over willen stappen naar biologisch.

En dan niet van die grappen zoals in Brabant waar je de ene varkensfabriek uitkoopt en dat dezelfde eigenaar vervolgens een paar km verderop de andere varkensfabriek die ze hebben ook nog gaan uitbreiden.
ik denk als je er maar genoeg subsidie tegen aangooit dat iedere boer wel volstaat met een varken en een koe en een akkerje errepels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:01:37 #35
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262505
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Heb gewoon weinig behoefte aan om zaken van algemene bekendheid 'aan te tonen'.

Met als summum het voorbeeld van de achtertuin met 15 exotische soorten bloemen van de intratuin. Lekker divers.
Je kunt het niet. Logisch, want je hebt ongelijk.
pi_212262509
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:52 schreef Leandra het volgende:

Klinkt allemaal heel romantisch maar dat verdienmodel gaat er niet meer komen tenzij we fors meer gaan betalen voor ons voedsel. Biologische landbouw is ook eigenlijk geen optie momenteel. De apparatuur is er (nog) niet en mensen zijn niet meer te vinden en als ze te vinden zijn willen ze voor een redelijk fors salaris werken. Zolang de consument niet bereid is te betalen is het beeld van schaalverkleining gewoon een droom. Daar zitten de boeren zelf trouwens ook helemaal niet op te wachten.
pi_212262549
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:00 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Kun je ook gewoon antwoord geven welke soort kikker je aantrof op je balkon of niet?
Op een balkon zitten ze niet.

Maar in sloten in polders, waar door mestinspoeling geen waterplant meer in groeit, waarvan de oevers veelal kort gemaaid worden, daar zie je ook geen groene kikkers meer. Het is gewoon leeg.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:08:21 #38
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262583
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
iemand beschuldigen van Kennis leemte en niet met linkjes komen. :') Vanaf 2024 vervalt de algemene vrijstelling voor GLMC 7 ‘Gewasrotatie’. Er geldt nog wel een vrijstelling als u bijvoorbeeld meer dan 75% grasland heeft. Dus er was geen verplichting en de grasboeren mogen hun raaigras velden lekker monocultuurbouw houden. :')
Lieve jongen, vruchtwisseling is een essentieel onderdeel van landbouw (met name van bijvoorbeeld aardappelen). Dat is bekend sinds het jaar 1200 ofzo.

Raaigras voor vee is een ander op zichzelf staand verhaal.

Wat je met je link wilt aantonen ontgaat me even.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:09:47 #39
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262595
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je kunt het niet. Logisch, want je hebt ongelijk.
Dit spelletje wordt oud. Volgens mij weet je diep van binnen wel hoe het zit. Goed weekend.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:12:34 #40
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262632
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:04 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]

Maar in sloten in polders, waar door mestinspoeling geen waterplant meer in groeit, waarvan de oevers veelal kort gemaaid worden, daar zie je ook geen groene kikkers meer. Het is gewoon leeg.
Polder ja? Die biodiversiteit is ook uitgeroeid toen we de Zuiderzee droog gingen leggen voor extra land.

Daar zien we dus geen invasieve exoot meer als de groene kikker? Interessant.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:14:48 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262655
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit spelletje wordt oud. Volgens mij weet je diep van binnen wel hoe het zit. Goed weekend.
Inderdaad. Beweren dat iets aantoonbaar is en het niet "willen" aantonen is de oudste truc uit het boekje. Niemand die daar intrapt. Fijn weekend.
pi_212262670
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:12 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Polder ja? Die biodiversiteit is ook uitgeroeid toen we de Zuiderzee droog gingen leggen voor extra land.

Daar zien we dus geen invasieve exoot meer als de groene kikker? Interessant.
Je verlegt de discussie en er klopt inhoudelijk zo weinig van wat je zegt, dat het geen zin heeft dit gesprek met jou voort te zetten.
pi_212262676
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik ben geen voorstander van de raaigraswoestijn zoals je dit veel tegenkom. Maar het is ook niet zo dat een megastal gelijk staat aan dieronvriendelijk. Als je bijvoorbeeld melkkoeien hebt, deze presteren het best wanneer ze zich goed voelen. Dus met veel meer kennis dan eerder (hogere, meer open stallen bijvoorbeeld) wordt ervoor gezorgd dat de dames zich het best voelen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:17:18 #44
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212262680
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:04 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]

Dat is het beleid van de waterschappen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212262720
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik ben geen voorstander van de raaigraswoestijn zoals je dit veel tegenkom. Maar het is ook niet zo dat een megastal gelijk staat aan dieronvriendelijk. Als je bijvoorbeeld melkkoeien hebt, deze presteren het best wanneer ze zich goed voelen. Dus met veel meer kennis dan eerder (hogere, meer open stallen bijvoorbeeld) wordt ervoor gezorgd dat de dames zich het best voelen.
Daar heb je bewijs van? Dat een depressieve koe minder melk geeft dan een blije koe?
pi_212262722
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het gros wordt gewoon volgeplempt met nieuwbouw.

Maar gelukkig schijnt echte natuur heel goed tussen staal, asfalt en beton te gedijen
quote:
Bioloog Tarja Ojala (Sweco Finland) en ecoloog Ishbel Campbell (Sweco UK) stelden dit rapport op. Hierin concluderen beide onderzoekers dat steden steeds belangrijker worden als leefgebied voor allerlei soorten planten en dieren. De biodiversiteit in steden is tegenwoordig zelfs vaak hoger dan op het platteland. Dit komt omdat er in de stad veel variatie en afwisseling in het landschap is. Bovendien gebruiken stadsbewoners een stuk minder bestrijdingsmiddelen dan op het platteland.
Bron
pi_212262732
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:17 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat is het beleid van de waterschappen.
Dat is op zich waar, alhoewel bij afspraken over maaibeheer dat ook niet altijd gevolgd wordt.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:22:28 #48
323876 michaelmoore
pi_212262739
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
juist

de koeien liggen heerlijk in het stro in de megastal en ala ze de melk kwijt willen dan wandelen ze naar de melkautomaat , en daarna naar de borstel voor een massage en dan gaan ze wat vreten
en staan niet de halve dag in de brandende zon of een uur in de regen
in de groene woestijn zijn inderdaad geen bomen en daar wil je niet een paar uur staan te wachten he

Maar inderdaad kikkervisjes kun je ook niet meer vangen, maar de schuld ligt ook bij de drugsfabricage die hun gif ondermeer in allerlei sloten dumpen
denk daar eens aan als je weer een pilletje slikt
pi_212262750
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
juist

de koeien liggen heerlijk in het stro in de megastal en ala ze de melk kwijt willen dan wandelen ze naar de melkautomaat , en daarna naar de borstel voor een massage en dan gaan ze wat vreten
Jij denkt dat koeien zelf kunnen beslissen wanneer ze gemolken worden?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:24:14 #50
323876 michaelmoore
pi_212262762
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
ja inderdaad ja, ik heb zelf vroeger nog met de hand gemolken

https://schooltv.nl/item/(...)matische-melkmachine
pi_212262813
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja inderdaad ja, ik heb zelf vroeger nog met de hand gemolken

https://schooltv.nl/item/(...)matische-melkmachine
Koeien die zelf mogen kiezen wanneer ze gemolken worden zijn wel de uitzondering hoor.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:30:28 #52
323876 michaelmoore
pi_212262838
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Koeien die zelf mogen kiezen wanneer ze gemolken worden zijn wel de uitzondering hoor.
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot alleen de bioboer met 8 koeien die niet , die koeien staan met een volle uier te wachten tot de boer eindelijkeens komt melken , en hopen dat ie niet ziek is of een dagje uit
https://www.lely.com/nl/oplossingen/melken/astronaut-a5/
pi_212262865
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Daar heb je bewijs van? Dat een depressieve koe minder melk geeft dan een blije koe?
Als een koe stress heeft presteert ze minder en worden ze ziek. Daarnaast geeft de Wageningen universiteit niet voor niets advies over dierenwelzijn in combinatie met melkproductie.

Dit waren zo even twee bronnen die ik met n google actie vond, het meeste heb ik anekdotisch van mijn zus die veearts en (groot)veeboer is. Ik ben het niet overal in met haar eens, maar geloof wel dat haar focus op dierenwelzijn naast ethische factoren een financiele drijfveer heeft.
pi_212262889
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot
Zelfs zuivelonline laat zien dat de koe die zelf mag kiezen de uitzondering is.

pi_212262921
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot alleen de bioboer met 8 koeien die niet , die koeien staan met een volle uier te wachten tot de boer eindelijkeens komt melken , en hopen dat ie niet ziek is of een dagje uit
In 2022 hadden 4774 van de 15.246 een melkrobot, dit is derhalve echt niet waar. Mijn zusje, met bijna 400 melkkoeien, heeft er bijvoorbeeld geen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In 2022 mochten de koeien van meer dan 30% van de veehouders dit.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:37:35 #56
323876 michaelmoore
pi_212262945
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In 2022 hadden 4774 van de 15.246 een melkrobot, dit is derhalve echt niet waar. Mijn zusje, met bijna 400 melkkoeien, heeft er bijvoorbeeld geen.
maar dan zal ze er wel van dromen lijkt me , is nog centjes aan het tellen
https://melkvee100plus.nl(...)uwbouw-of-renovatie/

quote:
Het vertrouwen in melkrobots neemt verder toe. 77% van de melkveehouders schaft melkrobots aan bij nieuwbouw, renovatie of uitbreiding. In 2010 was dat nog 53%. Investeren in conventionele melksystemen neemt af.

Meer dan driekwart van alle nieuw genstalleerde melksystemen in 2021 zijn melkrobots, blijkt uit gepubliceerde cijfers van Stichting KOM (12 december 2021). Van 755 nieuw opgeleverde melksystemen zijn 578 automatische melksystemen.

De zij-aan-zij en visgraat melkstal volgen met respectievelijk 89 en 54 installaties. "Tien jaar geleden zag je vaak n of twee melkrobots op een bedrijf, nu komen vier tot acht robots op grotere melkveebedrijven meer voor", merkt Johan Grolleman, onafhankelijk melkwinningsadviseur.

Hij verwacht op langere termijn dat het gros van de melkveehouders automatisch gaat melken.
"Kosten en beschikbaarheid van arbeid en fysieke ontlasting zijn de belangrijkste drijfveren hiervoor. Ook al melk je in een moderne carrousel, het blijft toch fysiek en repeterend werk."
pi_212262954
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:32 schreef KaheemSaid het volgende:
Als een koe stress heeft presteert ze minder en worden ze ziek. Daarnaast geeft de Wageningen universiteit niet voor niets advies over dierenwelzijn in combinatie met melkproductie.
Een zieke koe geeft minder melk. Dat betekent niet per se dat een blije koe ook meer melk geeft.

Ik denk dat als een koe mocht kiezen, hij gedrag zou willen vertonen dat natuurlijk is. Dus lekker met een kudde in de wei, en met bomen om te schuilen.

Niet omwille van efficintie met honderden in een betonnen schuur, met weinig ruimte en melkmachines die de koeien op gezette tijden melken.
pi_212262956
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:35 schreef KaheemSaid het volgende:
In 2022 mochten de koeien van meer dan 30% van de veehouders dit.
Bron?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:41:30 #59
323876 michaelmoore
pi_212262979
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een zieke koe geeft minder melk. Dat betekent niet per se dat een blije koe ook meer melk geeft.

Ik denk dat als een koe mocht kiezen, hij gedrag zou willen vertonen dat natuurlijk is. Dus lekker met een kudde in de wei, en met bomen om te schuilen.

Niet omwille van efficintie met honderden in een betonnen schuur, met weinig ruimte en melkmachines die de koeien op gezette tijden melken.
denk jij als een koe?

een koe blijft lekker in de droge schaduwrijke stal op het stro en dicht bij het eiwitrijke vreten , zo eiwitrijk is dat gras niet
https://melkvee100plus.nl(...)r-dan-conventioneel/
quote:
Robotmelken was tien tot vijftien jaar geleden veel duurder dan conventioneel melken.
In juni van dit jaar gaven accountantsbureaus Flynth en Alfa aan dat de kosten van een automatisch melksysteem (AMS) gemiddeld nog 1 per 100 kilo melk hoger lag dan melkstallen.
Uit praktijkcijfers van European Dairy Farmers (EDF) komt echter een ander beeld naar voren.
quote:
EDF concludeert dat de totale kosten per 100 kilo melk voor alle systemen redelijk bij elkaar in de buurt liggen.
De melkrobot kost 3,60 per 100 kilo melk, draaimelkstal 3,55, zij-aan-zij 3,95, visgraat 4,35 en swing-over 3,90.
Het melken met een robot is daarmee gemiddeld 0,34 per 100 kilo melk goedkoper dan de andere systemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2024 12:46:55 ]
pi_212263006
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bron?
Het aantal melkrobots wat ik reeds in mijn post gaf.
https://www.melkveebedrij(...)t%20een%20melkrobot.
Bij zo’n robot mag de koe het zelf weten.
Bron
pi_212263022
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Gelukkige koeien geven meer melk
LONDEN - Koeien met namen als Bertha of Clara geven meer melk dan hun soortgenoten zonder naam. Dat blijkt uit Brits onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in het online wetenschappelijke tijdschrift Anthrozos.

Koeien die op een persoonlijke manier worden behandeld, kunnen tot wel 280 liter melk per jaar meer produceren, aldus experts van de Newcastle University.

''Net als mensen voelen koeien zich ook gelukkiger en ontspannender als ze wat meer aandacht krijgen'', zei Catherine Douglas, die het onderzoek uitvoerde.
Bron
pi_212263077
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het aantal melkrobots wat ik reeds in mijn post gaf.
https://www.melkveebedrij(...)t%20een%20melkrobot.
Bij zo’n robot mag de koe het zelf weten.
Bron
Bij een melkrobot is het proces van melken geautomatiseerd. Het zegt niets over of koeien zelf mogen kiezen.
pi_212263169
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bij een melkrobot is het proces van melken geautomatiseerd. Het zegt niets over of koeien zelf mogen kiezen.
Het zegt het niet altijd. Bij genoeg bedrijven met melkrobots hebben koeien wel degelijk zelf de keuzen.

In een megastal gaat dat mogelijk wel wat moeilijker worden.
pi_212263185
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:53 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het zegt het niet altijd. Bij genoeg bedrijven met melkrobots hebben koeien wel degelijk zelf de keuzen.

In een megastal gaat dat mogelijk wel wat moeilijker worden.
Zou wat zijn als alle koeien door elkaar gaan lopen omdat ze op hun eigen moment gemolken willen worden.
pi_212263197
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In de
Bron staat letterlijk:

Vanwege de automatisering kunnen de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Ze kunnen zo’n vier tot vijf keer per dag bij de robot terecht. De melk gaat richting een grote opslagtank waar de boer maximaal 16.000 liter in kan opslaan.

Het zijn dan ook vrij luxerobots
pi_212263227
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zou wat zijn als alle koeien door elkaar gaan lopen omdat ze op hun eigen moment gemolken willen worden.
Want koeien worden zonder robot ook allemaal tegelijkertijd gemolken?
pi_212263280
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In de
Bron staat letterlijk:

Vanwege de automatisering kunnen de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Ze kunnen zo’n vier tot vijf keer per dag bij de robot terecht. De melk gaat richting een grote opslagtank waar de boer maximaal 16.000 liter in kan opslaan.

Die website is van de Nederlandse Zuivel Organisatie. Met een korrel zout nemen dus.

Bovendien, in een grote stal zitten de koeien gewoon vast. Hoe gaan die dan hun eigen moment kiezen om gemolken te worden?
pi_212263296
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
juist

en staan niet de halve dag in de brandende zon of een uur in de regen
in de groene woestijn zijn inderdaad geen bomen en daar wil je niet een paar uur staan te wachten he

Maar inderdaad kikkervisjes kun je ook niet meer vangen, maar de schuld ligt ook bij de drugsfabricage die hun gif ondermeer in allerlei sloten dumpen
denk daar eens aan als je weer een pilletje slikt
Door dit soort onzin vraag ik me echt of alle "experts" wel eens daadwerkelijk buiten komen.

Ik ga in het voorjaar en in de zomer regelmatig met mn kinderen opstap met schepnetjes. Die slootjes tussen die raaigras woestijnen zijn alles behalve dood.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die website is van de Nederlandse Zuivel Organisatie. Met een korrel zout nemen dus.

Bovendien, in een grote stal zitten de koeien gewoon vast. Hoe gaan die dan hun eigen moment kiezen om gemolken te worden?
Ah, nog een expert!
pi_212263297
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:55 schreef KaheemSaid het volgende:
Juist als robotdeskundige zou ik maar niet teveel vertrouwen hebben in het beeld van het blije koetje dat zijn eigen moment kiest om in de megastal gemolken te worden.
  Moderator vrijdag 2 februari 2024 @ 13:01:33 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212263303
quote:

[..]

Koeien kunnen gewoon vrij bewegen in de stal en in de lente/zomer/herfst bij sommige bedrijven ook de wei in.
Kranpltze mssen verdichtet sein
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:03:07 #71
323876 michaelmoore
pi_212263320
quote:

[..]

ga eens naar buiten joh
pi_212263323
quote:

[..]
Ben je berhaupt ooit wel eens in een stal geweest met melkkoeien?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:06:23 #73
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212263361
quote:

[..]

Grupstallen zijn al een hele tijd pass in ons land. Uitgezonderd misschien nog wat stokoude hobbyisten.
Op 't randje en erover.
pi_212263362
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:03 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ben je berhaupt ooit wel eens in een stal geweest met melkkoeien?
Nou, echt vrij zijn ze in ieder geval niet.

Foto van een Nederlandse stal.

https://l1.nl/reportage-werkbezoek-aan-een-megastal-88539
pi_212263416
quote:

[..]

Ik zou graag een bron willen van het feit dat koeien in moderne koeienstallen vast staan.
pi_212263461
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:10 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik zou graag een bron willen van het feit dat koeien in moderne koeienstallen vast staan.
Okay, koeien zitten niet letterlijk vastgebonden. Maar staan wel behoorlijk vast.

pi_212263462
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Nou, echt vrij zijn ze in ieder geval niet.

Foto van een Nederlandse stal.

[ afbeelding ]
https://l1.nl/reportage-werkbezoek-aan-een-megastal-88539
Laat ik die stal kennen. Zoek voor de grap de melkrobot van die boer eens op.
pi_212263468
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Laat ik die stal kennen. Zoek voor de grap de melkrobot van die boer eens op.
Ben benieuwd.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:16:29 #79
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212263486
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]

Tijd voor boswachters in Bijlmermeer.

Verdomme wat een clownworld. Gevarieerd landschap in steden
:') Genoeg FOK! Voor vandaag.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:18:50 #80
323876 michaelmoore
pi_212263516
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

ik zie centrum amsterdam nog wel eens natura2000 gebied worden met al die ratten
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:19:49 #81
323876 michaelmoore
pi_212263528
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Okay, koeien zitten niet letterlijk vastgebonden. Maar staan wel behoorlijk vast.

[ afbeelding ]
nee staan niet vast
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:20:57 #82
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212263542
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik zie centrum amsterdam nog wel eens natura2000 gebied worden met al die ratten
Snap ook niet waarom de Indische olifant of tijger wegloopt van mumbai met het gevarieerde landschap.

Die hebben dat onderzoek nog niet gelezen denk ik.
pi_212263552
quote:

[..]
Ben benieuwd.
Jij post een stal, mag je zelf moeite doen om de robot te zoeken. Ik hoor t wel als je m gevonden hebt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 februari 2024 @ 13:22:36 #84
426493 crew  PippenScottie
pi_212263572
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zelfs zuivelonline laat zien dat de koe die zelf mag kiezen de uitzondering is.

Waar zijn de kalfjes eigenlijk in dit hele verhaal?
My friends all drive horses
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:22:45 #85
323876 michaelmoore
pi_212263574
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:21 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Jij post een stal, mag je zelf moeite doen om de robot te zoeken. Ik hoor t wel als je m gevonden hebt.
quote:

[..]
Ben benieuwd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij de stal kende en er een foto van had.
pi_212263606
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:21 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
pi_212263618
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:22 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Waar zijn de kalfjes eigenlijk in dit hele verhaal?
Die zijn vetgemest, doodgemaakt en liggen in de supermarkt.
pi_212263694
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ze hebben dus geen melkrobot. Derhalve is je geplaatste foto in relatie tot een melkrobot totaal irrelevant.
pi_212263762
quote:
Het is wel duidelijk dat in zo'n immense stal de koe niet zelf kan beslissen wanneer ze gemolken wordt.
pi_212263785
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die zijn vetgemest, doodgemaakt en liggen in de supermarkt.
Veel hangen in de kebabzaken op die grote rollen vlees. :P
pi_212263787
quote:

[..]

afbeelding ]
Heb je ook een foto van wat achter die hekken zit? De voerhekken (waar ze met hun hoofd tussen staan) zijn zo gemaakt dat ze allemaal een vrij plekje hebben om te eten. Dit is zo ontworpen omdat koeien dan geen drukplekken of verwondingen oplopen. De koeien kunnen hun hoofd in een vrij voerhek drukken en kunnen weer weglopen wanneer ze willen.

Om je een beeld te geven van een moderne koeienstal . Je hebt de voerhekken waar de koeien kunnen eten, de roosters waar ze kunnen lopen en poepen en de ligbedden waar ze kunnen liggen herkouwen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Juist als robotdeskundige zou ik maar niet teveel vertrouwen hebben in het beeld van het blije koetje dat zijn eigen moment kiest om in de megastal gemolken te worden.
Betreffende de melkrobot, koeien melden zich bij de robot en de melkt ze zovaak ze willen. Hier een filmpje van schooltv en hier een stukje uit de reader van de WUR over automatisch melken:
Bron
Vraag mij echt af wat jou ervaring met melkrobots is?

[ Bericht 3% gewijzigd door KaheemSaid op 02-02-2024 13:49:02 ]
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:36:00 #92
323876 michaelmoore
pi_212263798
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk dat in zo'n immense stal de koe niet zelf kan beslissen wanneer ze gemolken wordt.
jij voelt toch ook wanneer je piesen moet ?/

maar in deze stal is het gewoon drie ker per dag melken ofwel continu melken en dan gaat de koe wel in de rij staan
pi_212263825
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:35 schreef KaheemSaid het volgende:

Als die gebaseerd is op de stal van Van Bakel dan kan ik me voorstellen dat dat beeld niet strookt met de echte melkrobot.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:38:55 #94
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_212263839
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Er is een opdrijfruimte, dat zegt al genoeg.
pi_212263909
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:37 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als die gebaseerd is op de stal van Van Bakel dan kan ik me voorstellen dat dat beeld niet strookt met de echte melkrobot.
geeft dit meer beeld?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:48:50 #96
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_212263948
quote:

[..]

[ afbeelding ]
_O-
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:53:21 #97
323876 michaelmoore
pi_212264016
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Heb je ook een foto van wat achter die hekken zit? De voerhekken (waar ze met hun hoofd tussen staan) zijn zo gemaakt dat ze allemaal een vrij plekje hebben om te eten. Dit is zo ontworpen omdat koeien dan geen drukplekken of verwondingen oplopen. De koeien kunnen hun hoofd in een vrij voerhek drukken en kunnen weer weglopen wanneer ze willen.

Om je een beeld te geven van een moderne koeienstal [ afbeelding ]. Je hebt de voerhekken waar de koeien kunnen eten, de roosters waar ze kunnen lopen en poepen en de ligbedden waar ze kunnen liggen herkouwen.
[..]
Betreffende de melkrobot, koeien melden zich bij de robot en de melkt ze zovaak ze willen. Hier een filmpje van schooltv en hier een stukje uit de reader van de WUR over automatisch melken:[ afbeelding ]
Bron
ja met zo een stal zou ik als ik een koe was ook niet in de wei zonder schaduw gaan lopen,
Of je naast de frietzaak woont zeg, dan ga jij toch ook niet een paar km lopen in de zon om bruine bonen te eten

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2024 14:10:46 ]
pi_212264025
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Misschien moet je het onderzoek peer reviewen als je er zoveel verstand van hebt.

Groet de homogene “natuur”
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:54:58 #99
323876 michaelmoore
pi_212264030
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Misschien moet je het onderzoek peer reviewen als je er zoveel verstand van hebt.

[ afbeelding ]
bouw daar maar een mooie woonwijk aan het water met een paar haventjes en zwemplekken dan krijg je meer natuur dan er nu si

Tegenwoordig wordt er echt heel erg mooi gebouwd
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:56:25 #100
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212264048
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Zet er dan ook een plaatje onder van bijlmermeer of de wallen.

Groet, het gevarieerde landschap.
pi_212264118
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:56 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Zet er dan ook een plaatje onder van bijlmermeer of de wallen.

Groet, het gevarieerde landschap.
pi_212264139
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja met zo een stal zou ik als ik een koe was ook niet in de wei zonder schaduw gaan lopen, of je naast de frietzaak woont
Wakker Dier deelt jou mening
pi_212264148
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:45 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[ afbeelding ] geeft dit meer beeld?
Quote mij niet aub. Ik weet dondersgoed wat een melkrobot is.
pi_212264152
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:02 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Groetjes uit de Bijlmer.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 14:09:04 #105
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212264158
quote:

[..]
[ afbeelding ]
Benieuwd hoeveel grutto's zich bevinden tussen de repeterende bebouwing en aangelegde groenstroken.
pi_212264171
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:07 schreef luxerobots het volgende:

[..]
[ afbeelding ]

Groetjes uit de Bijlmer.
Lees je nu eerst maar even in!
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Benieuwd hoeveel grutto's zich bevinden tussen de repeterende bebouwing en aangelegde groenstroken.
Hoe goed gaat het met de grutto op het platteland?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 14:13:58 #107
323876 michaelmoore
pi_212264182
quote:

[..]
[ afbeelding ]
veel van die 60 jaren flats zijn allang weer gesloopt, hier ook en heeft men mooie energieneutraal gebouwd

er wordt tegenwoorig echt heel erg mooi gebouwd, dus het kan wel
wat mij betreft bouw maar lekker door , lekker ruim met veel groen ertussen

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2024 14:24:16 ]
pi_212264214
quote:

[..]

[ afbeelding ]
Dat is een voerhek :')

Kun je voortaan niet gewoon eerst eens Googlen voordat je allemaal onzinnige uitspraken doet over melkkoeien die vast staan? Als je gewoon had gegoogled op 'melkkoeien die vast staan' was je eerste hit de Wikipediapagina over de grupstal geweest.

En daar staat netjes uitgelegd waarom er tegenwoordig andere stalconcepten worden gebruikt voor melkvee in NL.
pi_212264263
quote:
13s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:18 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Dat is een voerhek :')

Kun je voortaan niet gewoon eerst eens Googlen voordat je allemaal onzinnige uitspraken doet over melkkoeien die vast staan?
Ik deed n keer een onhandige uitspraak.

En daarbij, dat koeien niet bepaald vrij zijn in een volle megastal mag ook wel duidelijk zijn.
pi_212264265
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:54 schreef michaelmoore het volgende:
Tegenwoordig wordt er echt heel erg mooi gebouwd
De meeste gebouwen die gebouwd zijn of gebouwd worden zijn echter niet naar wens van armen.
pi_212264272
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:53 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja met zo een stal zou ik als ik een koe was ook niet in de wei zonder schaduw gaan lopen,
Of je naast de frietzaak woont zeg, dan ga jij toch ook niet een paar km lopen in de zon om bruine bonen te eten
Precies. Als je n omgeving helemaal optimaliseert voor runderen terwijl de andere omgeving gewoon een kale productieomgeving met raaigras is met als enige faciliteit een drinkbak, dan is het logisch dat dieren de voorkeur geven aan de stal.

Voor paarden wordt de buitenomgeving wel geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld met het paddock paradise concept:

pi_212264296
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:11 schreef KaheemSaid het volgende:
Het lijkt me ook wel heerlijk om KaheemSaid te zijn.

In de megastal hebben de koeien het goed. En in de Bijlmer is een rijker natuurleven dan op het platteland.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 14:36:33 #113
24533 ACT-F
Onmeunige gaspedoal emmer
pi_212264418
Weg met dat raaigraswoestijn, want kijk eens hoe mooi 'groen' ze bezig zijn met die zonnepanelen:

Bekijk de webcam via UStream. Luister naar Gutter FM
pi_212264500
Als iemand een opmerking maakt van: "Er wordt nog meer gelachen op een begrafenis", komen jullie dan ook allemaal vertellen dat er helemaal niet veel gelachen wordt op begrafenissen en foto's plaatsen van huilende mensen op een begrafenis met een sarcastisch onderschift van 'kijk dan wat een vrolijke boel'.
Цой жив
  vrijdag 2 februari 2024 @ 14:46:15 #115
323876 michaelmoore
pi_212264592
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:24 schreef Stepperoller het volgende:

[..]
Precies. Als je n omgeving helemaal optimaliseert voor runderen terwijl de andere omgeving gewoon een kale productieomgeving met raaigras is met als enige faciliteit een drinkbak, dan is het logisch dat dieren de voorkeur geven aan de stal.

Voor paarden wordt de buitenomgeving wel geoptimaliseerd. Bijvoorbeeld met het paddock paradise concept:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
paarden is geen droog brood in te verdienen, tenzij je al zeer rijk bent en dan maakt niet uit , dan kun je ieder paard iedere avond laten knuffelen door een verzorger

[ Bericht 3% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2024 14:53:48 ]
  vrijdag 2 februari 2024 @ 14:57:03 #116
24533 ACT-F
pi_212264723
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:40 schreef Zwoerd het volgende:
Als iemand een opmerking maakt van: "Er wordt nog meer gelachen op een begrafenis", komen jullie dan ook allemaal vertellen dat er helemaal niet veel gelachen wordt op begrafenissen en foto's plaatsen van huilende mensen op een begrafenis met een sarcastisch onderschift van 'kijk dan wat een vrolijke boel'.
Ik moet vooral lachen als men gelag als gelach schrijft:

Het overlijden van opa was een hard gelach :D
  vrijdag 2 februari 2024 @ 15:23:01 #117
486420 Ted_Poel
doorbreekt de vierde muur!
pi_212265040
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
weinig hoor. Maar in het reguliere landbouwgebied zijn ze ook verdwenen (met uitzondering van de enkele agarir die er speciaal rekening mee houdt, dat zijn er veel te weinig). In mijn regio zitten ze alleen nog in terreinen van natuurbeheerders. Enkele van de vele soorten die in de "repeterende bebouwing etc"veel algemener zijn dan in het raaigras- en maisgebieden zijn bijv: sperwer, slechtvalk, (broed nagenoeg exclusief in de stad),gierzwaluw, tal van zangvogels etc etc. Voor de flora ook voorbeelden genoeg; Brede wespenorchissen staan absoluut meer in het stedelijk gebied, net als muurvarentjes, tongvarens en steenbreekvarens. En zo zijn er nog heel wat planten te noemen die in het landbouwgebied niet voorkomen. Ganzen komen in de bemeste graslanden voor. En blij dat de boeren daar mee zijn!
pi_212265045
Dus eh, waar protesteren ze nu weer tegen?
"Pools are perfect for holding water"
pi_212265150
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 15:23 schreef probeer het volgende:
Die dwazen willen aandacht van armen.
pi_212265207
quote:
Allemaal wappie-geneuzel.
Er gaat zelfs een oproep voorbij om bij een Bilderberg hotel te gaan staan. Want Bilderberg. :') :|W
Roses are red, violets are blue. Invalid character '}' at line 32
pi_212265324
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:26 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het lijkt me ook wel heerlijk om KaheemSaid te zijn.

In de megastal hebben de koeien het goed. En in de Bijlmer is een rijker natuurleven dan op het platteland.
Lijkt dat je echt heerlijk? Ik weet het niet. Ik vind het zelf namelijk soms best wel lastig om KaheemSaid te zijn en ik wil best eens uit de doeken doen waarom

Ik zelf denk namelijk niet dat de Nederlands intensieve landbouw en veehouderij het summum is. Daarnaast denk ik dat het stikstofprobleem bestaat, dat er een probleem is met waterkwaliteit, dat fosfaat snel (20 a 30 jaar) schaars zal zijn, dat de extreem homogene begroeiing van landbouwgrond iets slechts is en daarnaast heb ik volkomen irrationeel een afkeer tegen megastallen. Hoe het allemaal wel moet weet ik zeker niet en ik twijfel er niet aan dat mijn meningen in de toekomst bijgesteld zullen worden, zei Socrates niet al “het enige wat ik weet is dat ik niets weet.”

Maar wanneer ik al deze dingen vind, waarom trek ik mijn mond hier dan open ter faveure van de boer? Ten eerste omdat ik niet denk dat de wereld zwart wit is. Ik denk niet dat de bio boer de enige boer is die wil dat het zijn dieren goed gaat en dit niet alleen om financieel gewin. Als Nederland, aan de bezetting van 1940 - 1945, goede dingen als kinderbijslag, verplichte ziektekostenverzekering, vennootschapsbelasting, kunstsubsidie en zwemdiploma’s over kon houden, dan denk ik dat een boer met een megastal ook zeker goede dingen voor zijn dieren doet.

Natuurlijk is het leuk/romantisch om terug te denken aan vroeger, aan de tijd dat boeren 6, 8 of 10 koeien hadden. Maar ja die koeien stonden destijds wel allemaal heel de winter vast in hun slecht gesoleerde grupstal. Hierbij stonden ze niet met hun hoofd tussen een voerhek, waar ze zelf ook weer uit kunnen, maar staan ze echt maandelang vast met touwen.

Wanneer mensen dan dingen beweren over de koe-boer, waarvan ik denk dat ze niet waar zijn, dat ik het beter weer of dat ik er ooit iets over gelezen heb, dan probeer ik dat hier op het forum te delen. Ik vind het hierbij helemaal niet erg om een bron of onderzoek op te zoeken. Zo kwam ik onderandere met linkjes betreffende de koe’s welzijn en melkproductie, over dat koeien haar zelf aan mogen melden bij de melkrobot en het meest gewraakte onderzoek betreffende biodiversiteit in steden en op het platteland (lees wel diversiteit betekent verscheidenheid en niet hoeveelheid).

Ondanks dat ik met bronnen kom komen degene die vinden dat ik onzin verkoop met plaatjes van vervuilde parkeerplaatsen, met een opmerking als “ik heb verstand van robots dus je verhaal klopt niet” en met plaatjes van voerhekken, bedoelt voor dierenwelzijn, met daarbij de boodschap dat deze dieren vast staan.

Dus lijkt het je echt zo leuk om Kaheem te zijn, om aan alles te twijfelen, om “onderbouwd” dingen te weerleggen die daarna zonder enige onderbouwing weggehoond worden?
Volgens mij vind je het veel leuker om zonder ook maar iets te lezen de onderbouwde posts van een ander weg te zetten als flauwekul.

Ps. heb jij een huisdier en ga je wel eens met een huisdier naar de dierenarts. Juist die rekening is, naast empathie, een heel goede reden voor een boer om zorg te dragen voor dierenwelzijn…
pi_212265327
Ik begrijp dat het tuig weer op de weg staat? Wegknuppelen en aanhouden. Heel eenvoudig.
zie email 27 oktober
pi_212265335
Weer die onzin op de snelwegen. Hup, tractor in beslag nemen en verbeurd verklaren.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 15:47:24 #124
403820 Aberkullie
Sicker than your average.
pi_212265338
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 15:44 schreef trein2000 het volgende:
Ik begrijp dat het tuig weer op de weg staat? Wegknuppelen en aanhouden. Heel eenvoudig.
Rustig aan, het zijn geen klimaatdemonstranten he. :{w
  vrijdag 2 februari 2024 @ 15:55:42 #125
323876 michaelmoore
pi_212265384
quote:
nee energiesubside voor tata stoppen , heel eenvoudig
pi_212265494
quote:
Dat gebeurt alleen bij xr als die op een weekend dag een onbenullige toegangsweg naar Den Haag blokkeren dit protest met doorgaande wegen tijdens een werkdag die totaal geblokkeerd worden, wordt weer met zachte hand aangepakt. :P
  vrijdag 2 februari 2024 @ 16:07:16 #127
24533 ACT-F
pi_212265496
quote:
Ik denk tegen bureacratische zaken als kalenderlandbouw en rigide voorschriften die kunstmest voorschrijven, terwijl de situatie ook natuurlijke mest toelaat. Dat soort dingen.
pi_212265528
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 15:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Als Nederland, aan de bezetting van 1940 - 1945, goede dingen als kinderbijslag, verplichte ziektekostenverzekering, vennootschapsbelasting, kunstsubsidie en zwemdiploma’s over kon houden, dan denk ik dat een boer met een megastal ook zeker goede dingen voor zijn dieren doet.
In 1935 werd door Sociale Zaken het Voorzieningsfonds voor Kunstenaars opgericht. En in 1938 werd het wetsvoorstel voor de kinderbijslag ingediend. De eerste zwemdiploma's werden zelfs al in 1982 uitgedeeld.

Wat betreft de vennootschapsbelasting heb je gelijk, die is door de Duitsers ingevoerd, maar daarvoor bestond er ook al een dividendbelasting. En wat betreft de verplichte ziekenverzekering heb je ook gelijk, die is via de Duitsers in ons land terechtgekomen, maar daarvoor bestonden er al tal van niet-verplichte manieren om je te verzekeren (via de werkgever).

quote:
Wanneer mensen dan dingen beweren over de koe-boer, waarvan ik denk dat ze niet waar zijn, dat ik het beter weer of dat ik er ooit iets over gelezen heb, dan probeer ik dat hier op het forum te delen. Ik vind het hierbij helemaal niet erg om een bron of onderzoek op te zoeken. Zo kwam ik onderandere met linkjes betreffende de koe’s welzijn en melkproductie, over dat koeien haar zelf aan mogen melden bij de melkrobot en het meest gewraakte onderzoek betreffende biodiversiteit in steden en op het platteland (lees wel diversiteit betekent verscheidenheid en niet hoeveelheid).
Aan de andere kant kom je ook met bronnen als ComfortKoe (de producent van stallen en hekwerken voor koeien) en Zuivel-Online, die nauw verbonden is met de zuivelindustrie.

quote:
Ondanks dat ik met bronnen kom komen degene die vinden dat ik onzin verkoop met plaatjes van vervuilde parkeerplaatsen, met een opmerking als “ik heb verstand van robots dus je verhaal klopt niet”
Nee, jij maakte een woordspeling op mijn naam. Dus ik maakte een grapje terug, dat je adviezen over robots van luxerobots dus wel serieus moet nemen.

quote:
en met plaatjes van voerhekken, bedoelt voor dierenwelzijn, met daarbij de boodschap dat deze dieren vast staan.
Nee, zo is het niet gegaan. Het ging erom dat een koe in een grote stal helemaal niet kan kiezen wanneer hij naar de melkmachine wil. Dat zou een warboel worden in een stal met honderden dieren.

quote:
Ps. heb jij een huisdier en ga je wel eens met een huisdier naar de dierenarts. Juist die rekening is, naast empathie, een heel goede reden voor een boer om zorg te dragen voor dierenwelzijn…
En dat is nu juist een groot verschil tussen iemand met een huisdier en een boer. Een boer ziet er handel in. Voor hem zijn de dieren producten om winst mee te maken. We mesten onze huisdieren ook niet vet, en brengen ze ook niet naar het abattoir.
pi_212265636
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 15:44 schreef KaheemSaid het volgende:

Ik zelf denk namelijk niet dat de Nederlands intensieve landbouw en veehouderij het summum is. Daarnaast denk ik dat het stikstofprobleem bestaat, dat er een probleem is met waterkwaliteit, dat fosfaat snel (20 a 30 jaar) schaars zal zijn, dat de extreem homogene begroeiing van landbouwgrond iets slechts is en daarnaast heb ik volkomen irrationeel een afkeer tegen megastallen. Hoe het allemaal wel moet weet ik zeker niet en ik twijfel er niet aan dat mijn meningen in de toekomst bijgesteld zullen worden, zei Socrates niet al “het enige wat ik weet is dat ik niets weet.”
Overigens ben ik het grotendeels met je eens. Ik zie ook weinig in de massale veehouderij, vanwege de vervuiling van het milieu, van de omgeving en vanwege het gebrekkige dierenwelzijn (we hebben het nog niet eens over de kalfjes en diertransporten gehad).

Het platteland in Nederland ziet er nog groen uit, maar is inderdaad door de monocultuur en de vele bestrijdingsmiddelen er bar slecht aan toe (en daar kan ik wel 10 bronnen van geven). Maar de stad doet het met het vele beton, steen, verkeer en afval heus niet veel beter.

En dat Socrates heeft gezegd dat jij niets weet, steun ik natuurlijk ook (grapje ;) ).
pi_212265786
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 16:20 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Overigens ben ik het grotendeels met je eens. Ik zie ook weinig in de massale veehouderij, vanwege de vervuiling van het milieu, van de omgeving en vanwege het gebrekkige dierenwelzijn (we hebben het nog niet eens over de kalfjes en diertransporten gehad).

Het platteland in Nederland ziet er nog groen uit, maar is inderdaad door de monocultuur en de vele bestrijdingsmiddelen er bar slecht aan toe (en daar kan ik wel 10 bronnen van geven). Maar de stad doet het met het vele beton, steen, verkeer en afval heus niet veel beter.
quote:
De biodiversiteit in steden is tegenwoordig zelfs vaak hoger dan op het platteland. Dit komt omdat er in de stad veel variatie en afwisseling in het landschap is. Bovendien gebruiken stadsbewoners een stuk minder bestrijdingsmiddelen dan op het platteland.
https://deopenbareruimte.(...)p%20het%20platteland.
FOK! verstandig, lees een P.I.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 17:39:00 #131
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212266366
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
.

Lulkoek.

quote:
Onderzoek: minder beestjes in bodem natuurgrasland dan landbouwgras

Het verraste Joachim Deru zelf ook, maar de landbouwgraslanden in het westelijk veenweidegebied die hij voor zijn proefschrift onderzocht, bevatten meer bodemleven dan belendende natuurgraslanden.

,,Het beeld bestaat dat er geen leven meer zit in raaigrasvelden. Maar dat klopt niet met mijn bevindingen. De landbouwgraslanden hadden meer voedingsstoffen wat gunstig uitpakt voor de bodembeestjes. Ook was de bodem luchtiger dan die van de natuurgraslanden. Ze kon ook makkelijker vocht opnemen en vasthouden”, ontdekte de medewerker van het Louis Bolk Instituut. ,,De natuurbodem was zuurder en compacter waardoor er minder bodemleven voorkwam.”
quote:
Gelderse onderzoekers: landbouwgrond is alles behalve 'zombiegrond'

De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
• Het bodemleven heeft een wisselwerking met het beheer. Voor een gezond bodemleven is de beste herstelmethode het stoppen met verstoring door grondbewerking en het voorkomen van verdichting van de bovenlaag (0-5 centimeter). Het advies luidt: streef naar blijvend grasland met maaibeheer of weidebeheer met een lagere bodemverdichting in de bovenlaag.

• In dit onderzoek werden zowel in de landbouwgraslanden als in de natuurgraslanden lagere aantallen springstaarten en mijten gevonden dan in natuurlijk, veel ouder grasland uit eerder onderzoek (Siepel, 2018). Enkel in een landbouwgrasland dat 39 jaar niet was vernieuwd, werden aantallen gevonden die vielen binnen de spreiding van die natuurlijke graslandreferentie. Uitbreiding van de populatie gaat dus zeer langzaam.

• Natuurlijk beheerde graslanden hadden geen significant hoger aantal springstaarten en mijten dan landbouwgrasland. De diversiteit van deze microgeleedpotigen was significant hoger onder natuurbeheer dan onder agrarisch beheer.

• Springstaarten en mijten hebben een functie in de bovengrondse biodiversiteit, doordat ze een voedselbron vormen voor het bovengrondse voedselweb. Op gemaaid grasland was een positief verband tussen het aantal springstaarten en mijten en het aantal bovengrondse roofkevers. Op het begraasde grasland leken de roofkevers de springstaarten en mijten in de bodem te onderdrukken.

• Springstaarten en mijten hebben ook een functie in de organischestofcyclus. Het aantal schimmeletende springstaarten en mijten toonde een verband met organische stof.

• Pesticidengebruik uit het verleden, maar ook emissie vanaf snelwegen, blijft langer in de bodem aanwezig bij natuurgraslanden door minder intensief maaibeheer.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 17:41:29 #132
323876 michaelmoore
pi_212266378
https://www.telegraaf.nl/(...)ot-landelijk-protest
+
Brussel zal iets moeten doen met die stikstof onzin
pi_212266392
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ot-landelijk-protest
+
Brussel zal iets moeten doen met die stikstof onzin
Waarom, vanwege een stel radicaliserende boeren?
pi_212266411
En dan volgende week pas, omdat dit weekend de milieugekkies al een snelwegblokkade hebben staan? Nondeju
  vrijdag 2 februari 2024 @ 17:53:02 #135
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212266525
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:11 schreef KaheemSaid het volgende:

Hoe goed gaat het met de grutto op het platteland?
Feitelijk gaat het prima met de grutto aangezien we nu meer broedparen hebben dan in 1900. Maar ja, dat de weidevogels vroeger helemaal niet zoveel voorkwamen in Nederland en dat ze pas in grote getale naar Nederland kwamen ivm de agrarische schaalvergroting en de bovengrondse bemesting is natuurlijk een boodschap die men vooral niet wil horen aangezien dat niet in het "wensnatuur" narratief past.

quote:
Conclusie:

Nederland is een weidevogelland geworden door mens. Waar nu weilanden zijn, was moerasbos en hoogveen dominant. Die zijn door de mens ontgonnen. Vooral voor het houden van veel rundvee was veel weiland nodig en de weidevogels hebben enorm van die veehoudende mens geprofiteerd.Maar de positie van Nederland als weidevogelland heeft waarschijnlijk geen lange historie.De geschiktheid van weiland voor weidevogels is onder meer afhankelijk van de intensiteit van de landbouw. Bij lage intensiteit is de schrale voedingstoestand van de bodem beperkend. Door bemesting neemt het aantal bodemdieren toe en daarmee verbetert de voedselvoorziening voor weidevogels.

Vanwege de ecologische relatie tussen de intensiteit van landbouw en de dichtheid aan weidevogels is als hypothese geformuleerd dat weidevogels vr 1900 minder algemeen waren dan in de 20e eeuw. Voor het toetsen van deze hypothese zijn zeven soorten steltlopers gekozen. Gericht bronnen-onderzoek naar deze soorten leverde voldoende gegevens om de hypothese te toetsen. De hypothese over het relatief geringe voorkomen van weidevogels vr 1900 blijkt juist. Alleen voor de kemphaan is het waarschijnlijk dat de soort vr 1900 een groter aantal broedparen had dan het maximum van na 1900. Voor de andere soorten was het aantal broedparen in de 20e eeuw op zijn hoogst; voor scholekster, grutto, kievit zelfs na 1950. Het beeld voor scholekster, kievit en grutto is daarbij het meest duidelijk omdat zij het grootste aantal broedparen hadden. De piek lag voor deze soorten in de periode 1960-1990 met voor elk van deze soorten meer dan 100.000 broedparen.400 Naar schatting was het aantal kieviten en grutto's tijdens de 20e eeuwse piek een factor 5-8 groter dan vr 1900. Bij de scholekster was het verschil nog groter.

De ontwikkeling in het voorkomen van de grutto voldoet het meest aan het theoretische model. Het aantal gruttoparen groeide in de periode 1900-1960 van circa 20.000 naar 125.000. De toevoer van stikstof als maatgevend nutrint op laaggelegen weiland steeg van ongeveer 50 kg aan het begin van de 20e eeuw, via 100 rond 1960 naar 300 kg per hectare rond 1980. Voor weidebeheer gericht op weidevogels wordt aanbevolen de stikstofgift niet onder de 100 kg N/ha te laten zakken. Dat bemestingsniveau werd dus pas na de Tweede Wereldoorlog bereikt. De toename van de bemesting blijkt tot midden 20e eeuw samen op te lopen met de groei van de gruttostand. Vr 1900 limiteerde de schrale voedingstoestand sterk de gruttostand en pas midden 20e eeuw werd de bemesting voor de grutto optimaal.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 17:56:43 #136
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212266571
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 14:36 schreef ACT-F het volgende:
Weg met dat raaigraswoestijn, want kijk eens hoe mooi 'groen' ze bezig zijn met die zonnepanelen:

[ afbeelding ]
Was hier niet een topic over? Foto's voor en na van agrarische gebieden?

Zal eens zoeken...

Edit:

Hier waren we er eens mee begonnen: #ANONIEM in NWS / Bij strenge stikstofregels moeten veel boeren weg #2
  Forum Admin vrijdag 2 februari 2024 @ 17:58:02 #137
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212266585
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 17:56 schreef AchJa het volgende:

[..]

Zal eens zoeken...
Ik ben ook benieuwd
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
pi_212266640
quote:
In algemene zin wellicht het voortbestaan van boeren en de boerenstand?
Wees gehoorzaam. Alleen samen krijgen we de vrijheid eronder.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:01:50 #139
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:02:30 #140
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212266664
quote:

[..]

Zal eens zoeken...

Edit:

Hier waren we er eens mee begonnen: #ANONIEM in NWS / Bij strenge stikstofregels moeten veel boeren weg #2
Zo kan het ook ^O^
Ruurd Jelle van der Leij veranderde een schraal weiland in een weelderig natuurgebied
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:07:10 #141
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212266711
quote:

Anders kom je ff bij mij in Frysln buurten waar het wemelt van die vermaledijde boeren:

Ergo, ga toch weg met je ongeinformeerde gewauwel.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:08:15 #142
24533 ACT-F
pi_212266727
quote:

[..]

Zal eens zoeken...

Edit:

Dit dus. Je kunt er op wachten dat als een boer uitgekocht wordt dat de grond geld moet opleveren om de uitkoopkosten te compenseren. Dat er daarnaast 'natuur gemaakt' wordt staat niet in verhouding tot de gemaakte offers.
pi_212266759
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:07 schreef AchJa het volgende:

[..]
Anders kom je ff bij mij in Frysln buurten waar het wemelt van die vermaledijde boeren:

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Kijk dat ziet er beter uit 👍

Het is allebei waar, er is gevarieerd boerenlandschap en er zijn strakgetrokken biljartlakens waar het echt droevig gesteld is met de biodiversiteit.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:20:47 #144
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_212266885
Boer: "we worden bestolen!!'

Wat zou hij bedoelen eigenlijk?

Dat hij geen accijns betaalt op zijn diesel?
Dat zijn trekker belastingvrij zijn?
Of doelt hij op de miljarden en miljarden subsidie de landbouw elke jaar uit Brussel krijgt?
I've got 99 problems, but a bitch ain't one.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:21:00 #145
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212266891
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:10 schreef Hatseflats22 het volgende:

Het is allebei waar, er is gevarieerd boerenlandschap en er zijn strakgetrokken biljartlakens waar het echt droevig gesteld is met de biodiversiteit.
Ach, ik heb al mensen over de flits zien gaan van een enorm strak grasveld en die dan zitten te schuimbekken over die pokkeboeren met hun raaigras etc... Als je ze dan wijst op het bord "Graszodenkwekerij" zitten ze je dom aan te kijken... :')

Het gros van het commentaar komt over het algemeen van figuren uit de randstedelijke gebieden die nog geen moestuintje kunnen beheren en denken dat melk uit een fabriek komt. Die zien "de provincie" als een soort recreatiegebied waar ze in de weekenden een beetje tot rust kunnen komen maar eea dient wel op hun manier ingericht te zijn. Thuis hebben ze natuurlijk de onderhoudsvrije tegeltuin want owee als je eens gras moet maaien... :')
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:22:10 #146
323876 michaelmoore
pi_212266905
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:20 schreef Puntenjager het volgende:
Boer: "we worden bestolen!!'

Wat zou hij bedoelen eigenlijk?

Dat hij geen accijns betaalt op zijn diesel?
Dat zijn trekker belastingvrij zijn?

wat is dit voor onzin
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:26:13 #147
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_212266969
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
wat is dit voor onzin
Helaas geen onzin. Sterker nog, de Duitse boeren protesteren juist tegen het voorstel dat ze in de toekomst een beetje belasting moeten gaan betalen op hun diesel (zoals elk ander bedrijf!!)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:27:55 #148
24533 ACT-F
pi_212266988
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:21 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ach, ik heb al mensen over de flits zien gaan van een enorm strak grasveld en die dan zitten te schuimbekken over die pokkeboeren met hun raaigras etc... Als je ze dan wijst op het bord "Graszodenkwekerij" zitten ze je dom aan te kijken... :')

Het gros van het commentaar komt over het algemeen van figuren uit de randstedelijke gebieden die nog geen moestuintje kunnen beheren en denken dat melk uit een fabriek komt. Die zien "de provincie" als een soort recreatiegebied waar ze in de weekenden een beetje tot rust kunnen komen maar eea dient wel op hun manier ingericht te zijn. Thuis hebben ze natuurlijk de onderhoudsvrije tegeltuin want owee als je eens gras moet maaien... :')
:D
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:30:51 #149
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267030
quote:
Ik ken het, eigenlijk heeft hij gewoon een extra grote vijver in zijn tuin, zo bijzonder is het allemaal niet. 3 Kilometer zuid van hem ligt wel echte natuur, de Petgaten van Wolvega. Hij moet niet doen alsof hij het enige stukje "echte natuur" heeft lopen creren daar. :')
pi_212267034
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Misschien moet je dat tegen de onderzoekers zeggen.

Tevens ben ook ik groot geworden in Friesland, daar kan het ook verdomd kaal en heterogeen zijn hoor.

De houtwallen in de Wlden zijn natuurlijk een paradijs, ze hebben ook niet voor niets in 2006 de status Nationaal Landschap gekregen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:32:03 #151
323876 michaelmoore
pi_212267047
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:26 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Helaas geen onzin. Sterker nog, de Duitse boeren protesteren juist tegen het voorstel dat ze in de toekomst een beetje belasting moeten gaan betalen op hun diesel (zoals elk ander bedrijf!!)
In nederland betaald men gewoon dezelfde prijs voor de diesel als jij
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:34:11 #152
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267069
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:31 schreef KaheemSaid het volgende:

Misschien moet je dat tegen de onderzoekers zeggen.
Ik heb geen link gezien naar eoa "onderzoek".

quote:
Tevens ben ook ik groot geworden in Friesland, daar kan het ook verdomd kaal en heterogeen zijn hoor.

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

De houtwallen in de Wlden zijn natuurlijk een paradijs, ze hebben ook niet voor niets in 2006 de status Nationaal Landschap gekregen.
Dat jij een fucking klaaikluut bent kan ik niks aan doen. Ga lekker kleibintjes verbouwen. En wat is er precies mis met dat landschap?

Ik weet precies hoe eea er bij ligt in de Friese Meren.
pi_212267083
quote:

[..]

[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]

Ja dat ziet er goed uit maar als ik van Zwolle naar Leeuwarden rij ziet het er toch heel anders uit.

En bijvoorbeeeld de Achterhoek heeft ook mooie stukken boerenland maar ook kilometers biljardlaken groen gras
Voorheen Post ID 101472
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:37:33 #154
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267098
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:35 schreef Estate2 het volgende:

Ja dat ziet er goed uit maar als ik van Zwolle naar Leeuwarden rij ziet het er toch heel anders uit.

En bijvoorbeeeld de Achterhoek heeft ook mooie stukken boerenland maar ook kilometers biljardlaken groen gras
Doe maar een Google map link. En verder lekker je mening baseren op de paar honderd meter links en rechts van de snelweg... :D _O-

Edit:

Ik heb ff gezocht naar die bovenste foto van je: "Poster Een luchtfoto van het Friese platteland bij de Noordzee - 90x60 cm"

_O- _O- _O- _O-

Ik heb ff gemist dat Friesland (behoudens de eilanden) aan de Noordzee ligt... :')

[ Bericht 16% gewijzigd door AchJa op 02-02-2024 18:44:48 ]
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:37:37 #155
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212267100
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:30 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik ken het, eigenlijk heeft hij gewoon een extra grote vijver in zijn tuin, zo bijzonder is het allemaal niet. 3 Kilometer zuid van hem ligt wel echte natuur, de Petgaten van Wolvega. Hij moet niet doen alsof hij het enige stukje "echte natuur" heeft lopen creren daar. :')
:')
pi_212267104
quote:

[..]

Wat eigenlijk ook gewoon klopt. Weet niet hoe het in Friesland gaat, maar ik neem aan dat daar de melk ook niet rechtstreeks vanuit de koe het pak in gaat.
ph'nglui mglw'nafh Cthulhu R'lyeh wgah'nagl fhtagn
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:38:35 #157
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267109
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:38 schreef xpompompomx het volgende:
Wat eigenlijk ook gewoon klopt. Weet niet hoe het in Friesland gaat, maar ik neem aan dat daar de melk ook niet rechtstreeks vanuit de koe het pak in gaat.
Jij snapt best wat ik bedoel.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:39:59 #158
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267160
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:37 schreef AchJa het volgende:

[..]
Doe maar een Google map link. En verder lekker je mening baseren op de paar honderd meter links en rechts van de snelweg... :D _O-
Ik ben opgegroeid in het noordwesten van Friesland en mijn ouders wonen daar nog steeds dus ik ken Friesland wel wat verder dan een paar honderd meter van de snelweg! :)
Voorheen Post ID 101472
pi_212267173
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kun je wel een domme smiley plaatsen maar je bent nog nooit in de buurt geweest van Oldeholtpade, ik durf te wedden dat je er nog nooit van gehoord had.
Je moet daar haast wel zijn gaan wonen voor Steenwijk. Niet dat er veel van die locatie over is gebleven.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:46:48 #161
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212267194
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:39 schreef AchJa het volgende:

[..]
Kun je wel een domme smiley plaatsen maar je bent nog nooit in de buurt geweest van Oldeholtpade, ik durf te wedden dat je er nog nooit van gehoord had.
Alsof het wat boeit dat er op een paar km afstand een natuurgebied ligt. Het is prachtig dat hij van een vlak doods weiland een mooi klein stukje natuur heeft gemaakt.
pi_212267201
quote:

[..]

Tal van onderzoeken geven aan dat in zulke weilanden de aantallen toenemen en de soorten afnemen, meer van hetzelfde, net als meer van dat gras. Dan kun je zeggen van het zijn stadsmensen die dat zeggen of wat dan ook, maar het kan ook gewoon zo zijn dat mensen zich zorgen maken over afnemende diversiteit.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:49:39 #163
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267222
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:44 schreef Estate2 het volgende:
Ik ben opgegroeid in het noordwesten van Friesland en mijn ouders wonen daar nog steeds dus ik ken Friesland wel wat verder dan een paar honderd meter van de snelweg! :)
Dan weet je ook dat er heel veel onzin verkocht wordt.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:50:38 #164
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267232
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:47 schreef KaheemSaid het volgende:
Tal van onderzoeken geven aan dat in zulke weilanden de aantallen toenemen en de soorten afnemen, meer van hetzelfde, net als meer van dat gras. Dan kun je zeggen van het zijn stadsmensen die dat zeggen of wat dan ook, maar het kan ook gewoon zo zijn dat mensen zich zorgen maken over afnemende diversiteit.
Want boeren uitkopen en beton er voor in de plaats levert natuurlijk een veel betere diversiteit op toch?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:51:29 #165
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267243
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:46 schreef Starhopper het volgende:

Alsof het wat boeit dat er op een paar km afstand een natuurgebied ligt. Het is prachtig dat hij van een vlak doods weiland een mooi klein stukje natuur heeft gemaakt.
Het was geen "vlak doods weiland"...

Ga toch weg met je geneuzel Nikon.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:54:14 #166
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212267273
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:51 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het was geen "vlak doods weiland"...

Ga toch weg met je geneuzel Nikon.
:') Kijk de foto's dan. Ik weet zeker dat je niet geklikt hebt.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 18:59:26 #167
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267352
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:47 schreef KaheemSaid het volgende:
Even een heads up voor je, je weet dat de verplichte mestinjectie (waar de boeren in de jaren '80 al voor waarschuwden) een negatieve invloed heeft, komt ook mooi naar voren in jouw geposte link, nog even los van het melkquotum waar je ook plotseling een scherpe achteruitgang ziet in de grafiek.

Mestinjectie negatief voor weidevogel

Maar he, laten we lekker de boeren de schuld geven... :')
pi_212267433
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:50 schreef AchJa het volgende:

[..]
Want boeren uitkopen en beton er voor in de plaats levert natuurlijk een veel betere diversiteit op toch?
Onderstaande quote is op bovenstaande ook wel wat van toepassing toch? Waarom zo zwart wit? Raaigras of beton?

Een vriend van mij, boer, heeft, op initiatief van het dorp waar hij woont, bloemenborders om zijn weilanden. Een tijd lang was dit in Zeeland ook gemeengoed tor de subsidie verviel.

Als je zelf uit zo’n mooi gebied als jij woont dan heb je toch ook wel je bedenken bij de kaalheid en het homogene van bijvoorbeeld Friesland rond de afsluitdijk.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:49 schreef AchJa het volgende:

[..]
Dan weet je ook dat er heel veel onzin verkocht wordt.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:05:48 #169
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267439
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:54 schreef Starhopper het volgende:
:') Kijk de foto's dan. Ik weet zeker dat je niet geklikt hebt.
Ik ken de foto's, hell ik ken het dorp ook prima. Het is gewoon een grote prive vijver, niks meer niks minder.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:08:44 #170
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212267478
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:05 schreef KaheemSaid het volgende:
Onderstaande quote is op bovenstaande ook wel wat van toepassing toch? Waarom zo zwart wit? Raaigras of beton?

Een vriend van mij, boer, heeft, op initiatief van het dorp waar hij woont, bloemenborders om zijn weilanden. Een tijd lang was dit in Zeeland ook gemeengoed tor de subsidie verviel.

Als je zelf uit zo’n mooi gebied als jij woont dan heb je toch ook wel je bedenken bij de kaalheid en het homogene van bijvoorbeeld Friesland rond de afsluitdijk.
Hoe is het precies "homogeen" als het alleen maar rond de afsluitdijk te vinden is? Ik vind dat gewoon selectief winkelen. Dat is van hetzelfde niveau als nikonlover hierboven met zijn fucking honderd meter vijver... :')

Oh ja, de ijsbaan ligt er naast...

Het bos erachter ook gezien? Dat staat er al ff he.

[ Bericht 2% gewijzigd door AchJa op 02-02-2024 19:14:58 ]
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:09:37 #171
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212267493
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:10 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]

Het was toch DOOD?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:10:37 #172
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:18:16 #173
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212267578
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:10 schreef AchJa het volgende:

[..]
Raaigras, zombieland, grasfalt, dit dat alles... De havermelkelite uit de randstad gaat er even wat van vinden... :')
Die willen wel even vanuit het stedelijke zolderkamertje aangeven welke soorten je 'aantreft' in agrarisch buitengebied.

Brutaal om vanuit zo'n mate van onwetendheid zulke stellingen in te nemen. Je hebt een paar goede posts gemaakt, hulde daarvoor.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:26:59 #174
38496 Perrin
Toekomst. Made in Europe.
pi_212267669
Groetjes uit Frankrijk.
twitter
And what rough beast, its hour come round at last,
Slouches towards Bethlehem to be born?
pi_212267715
Dood(s) of niet, ik woon toch liever tussen (en kijk liever uit op) de weilanden dan zo'n stenen jungle vol bebouwing.
Perhaps you've seen it, maybe in a dream.
A murky, forgotten land.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 19:33:45 #176
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212267751
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:31 schreef StateOfMind het volgende:
Dood(s) of niet, ik woon toch liever tussen (en kijk liever uit op) de weilanden dan zo'n stenen jungle vol bebouwing.
Heb hier vandaag wel gelezen dat je beter op soortensafari kunt in betondorp dan het buitengebied. Zo leer je elke dag wat nieuws!

:'(
pi_212267816
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:08 schreef AchJa het volgende:

[..]
Hoe is het precies "homogeen" als het alleen maar rond de afsluitdijk te vinden is? Ik vind dat gewoon selectief winkelen. Dat is van hetzelfde niveau als nikonlover hierboven met zijn fucking honderd meter vijver... :')

Oh ja, de ijsbaan ligt er naast...
Rond de afsluitdijk was een manier om een gebied aan te geven, dat zal wel een stuk selectiever winkelen zijn dan een opmerking als boeren uitkopen en dan beton er voor in de plaats.

Begrijp mij goed, ik zou als boer helemaal gek worden, jaar in jaar uit een richting uit gepushed worden, regering naar regering die via geitenpaadjes probeert om vooral de ingeslagen koers vol te houden en dan ineens een soort persona non grada worden. Ik snap best goed dat boeren daar pissig om zijn en ik gun boeren echt dat er een goede oplossing komt, ook voor mijn zusje (veeboer/veearts), mijn neef (veeboer) en vrienden die boeren.

Wat ik niet precies snap is het volgende. Eerder vandaag was ik nog enthousiast over de vooruitgangen die er geboekt zijn met koeien. Hoe door het leren over en aanpassing ten behoeve van stal, voeding, het welzijn van melkvee en het melken de koe beter presteert. Met dezelfde koe meer en of beter melk lijkt mij goed voor iedereen en ik snap dan ook heel goed dat mijn zusje groot liefhebber is van deze vorm van bedrijfsbegeleiding en optimalisatie.

Dus enerzijds hulde voor de boer en waar ze met onderzoek, leren van fouten uit het verleden en wat al niet toe in staat zijn. Maar als je enerzijds leert van onderzoek ten behoeve van bedrijfsoptimalisatie dan moet je anderzijds toch ook open staan voor de onderzoeken met betrekking tot n van je grootste activa (weiland). Als er onderzoek naar onderzoek blijkt dat de diversiteit afneemt, dat het organisch materiaal in de bodem afneemt. LTO Nederland lijkt zich hier wel van bewust en is daarom ook bezig met een crowdfund actie voor kruidenrijk gras.
quote:
Dankzij gulle donaties van vele provincies, gemeenten, ministerie LNV, burgers en bedrijven, is er al voor ruim 4800 hectare verkocht aan in totaal bijna 1500 deelnemende melkveehouders. 77% van de boeren is enthousiast en wil verder met kruidenrijk, 97% van de deelnemers geeft aan dat de productie hetzelfde of beter is op hun kruidenrijke percelen. Iedere hectare kruidenrijk grasland bespaart bovendien 500 kg kunstmest
Achja, ik snap niet waarom ik dit niet zou mogen benoemen, ik snap niet waarom jij meteen zo anti wordt als iemand het benoemd en ik snap helemaal niet waarom we niet gewoon willen leren om dingen beter te doen.
pi_212267871
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:18 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Die willen wel even vanuit het stedelijke zolderkamertje aangeven welke soorten je 'aantreft' in agrarisch buitengebied.

Brutaal om vanuit zo'n mate van onwetendheid zulke stellingen in te nemen. Je hebt een paar goede posts gemaakt, hulde daarvoor.
Volgens mij gaat die overschatting van zichzelf 2 kanten op hoor. De havermelk groep heeft geen idee waarom de boer zijn keus maakt en mensen uit het buitengebied overschatten graag hoe divers het boerenlandschap is.

Het is groen en ik zie twee soorten vogels die er 40 jaar geleden niet waren, dus moet moet het boerenlandschap wel geweldig zijn. Niet verder nadenken. Enorme lappen monocultuur gras of mais met daartussen met stront verstikte sloten is wat een heel groot deel van Nederland is. Om de paar km misschien nog een hegje als je mazzel hebt. Als je zicht al wordt doorbroken door iets is het zeer waarschijnlijk een autoweg met een rij bomen ernaast. Je hoeft geen grote denker te zijn dat als de planten mono zijn de dieren waarschijnlijk ook wel mono zullen zijn.
pi_212267956
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:33 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Heb hier vandaag wel gelezen dat je beter op soortensafari kunt in betondorp dan het buitengebied. Zo leer je elke dag wat nieuws!

:'(
Ik snap niet dat jullie hier zo tegen aan schoppen? Ik kom even met een voorbeeld over een stad en een dorp :

Stel je hebt een stad met 20.000 tuintjes met daarin allemaal verschillende soorten en planten, een stadpark, een bedrijventerrein en weiland aan de rand van de stad. Daarnaast heb je een dorp, 2.000 tuintjes, met daarom veel weilanden met gras en enkele gewassen. Dan is de kans toch best groot dat er meer verschillende planten in de stad zijn?

Is de stad daarmee diverser ja, is de stad daarmee groener, nee volgens mij niet. Als ik 1 cocktail drink heb ik ook een diverser aantal verschillende dranken gedronken dan wanneer een krat bier leeg drink, daarmee heb ik toch niet automatisch meer gedronken als ik 1 cocktail drink?

Waarom wordt met hier zo pissig over zo’n onderzoek?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:03:12 #180
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268039
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Volgens mij gaat die overschatting van zichzelf 2 kanten op hoor. De havermelk groep heeft geen idee waarom de boer zijn keus maakt en mensen uit het buitengebied overschatten graag hoe divers het boerenlandschap is.

Het is groen en ik zie twee soorten vogels die er 40 jaar geleden niet waren, dus moet moet het boerenlandschap wel geweldig zijn. Niet verder nadenken. Enorme lappen monocultuur gras of mais met daartussen met stront verstikte sloten is wat een heel groot deel van Nederland is. Om de paar km misschien nog een hegje als je mazzel hebt. Als je zicht al wordt doorbroken door iets is het zeer waarschijnlijk een autoweg met een rij bomen ernaast. Je hoeft geen grote denker te zijn dat als de planten mono zijn de dieren waarschijnlijk ook wel mono zullen zijn.
Die "monocultuur" wordt steevast ingepast met boomsingels, houtwallen en struwelen van streekeigen beplanting. Hiervoor hebben de provincies staalkaarten uitgegeven. En bemesten gebeurt in vaste tijdvakken, het is niet zo, zoals je suggereert, dat er elke dag stront wordt uitgereden.

Maar geniet van je ratten, vliegende ratten, meeuwen en andere opportunistische urban nature. Ben benieuwd wanneer we macdonalds haarlemmermeer op Animal planet zien.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:08:03 #181
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268103
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik snap niet dat jullie hier zo tegen aan schoppen? Ik kom even met een voorbeeld over een stad en een dorp :

Stel je hebt een stad met 20.000 tuintjes met daarin allemaal verschillende soorten en planten, een stadpark, een bedrijventerrein en weiland aan de rand van de stad. Daarnaast heb je een dorp, 2.000 tuintjes, met daarom veel weilanden met gras en enkele gewassen. Dan is de kans toch best groot dat er meer verschillende planten in de stad zijn?

Is de stad daarmee diverser ja, is de stad daarmee groener, nee volgens mij niet. Als ik 1 cocktail drink heb ik ook een diverser aantal verschillende dranken gedronken dan wanneer een krat bier leeg drink, daarmee heb ik toch niet automatisch meer gedronken als ik 1 cocktail drink?

Dieren mijden mensen, behoudens opportunistische knaagdieren en gevogelte.

Zitten hier in mijn dorp zwaluwen onder de nok, marters zie je vaak. Eekhoorns zijn niet zeldzaam. Die ga je niet zien in jouw voorbeeld met 20.000 inwoners. Sorry.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:13:41 #182
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212268160
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:55 schreef KaheemSaid het volgende:

Het is natuurlijk heel bijzonder dat alles buiten de stad dood gaat vanwege allerlei verontreinigingen en weet ik het (zo wordt dat steeds gebracht) maar dat dat binnen de stad allemaal niet zou spelen... Daar is de "natuur" plotseling prima opgewassen tegen stikstof, fijnstof en al dat soort zaken... Wie hou je nou eigenlijk voor de gek met je "tuintjes"?

quote:
Ik kan sowieso niet uit dat onderzoek halen dat het Nederland betreft, daarbij heb ik er even snel doorheen gescrolled en volgens mij wordt er nergens gesteld dat de natuur er in de stedelijke gebieden beter voor staat dan daarbuiten op het platteland waar de boeren zitten.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:16:53 #183
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268189
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:13 schreef AchJa het volgende:

[..]
Het is natuurlijk heel bijzonder dat alles buiten de stad dood gaat vanwege allerlei verontreinigingen en weet ik het (zo wordt dat steeds gebracht) maar dat dat binnen de stad allemaal niet zou spelen... Daar is de "natuur" plotseling prima opgewassen tegen stikstof, fijnstof en al dat soort zaken... Wie hou je nou eigenlijk voor de gek met je "tuintjes"?
[..]
Ik kan sowieso niet uit dat onderzoek halen dat het Nederland betreft, daarbij heb ik er even snel doorheen gescrolled en volgens mij wordt er nergens gesteld dat de natuur er in de stedelijke gebieden beter voor staat dan daarbuiten op het platteland waar de boeren zitten.
Nou, zijn voorbeeld met de cocktail en het kistje bier wegtikken is wel sterk hoor.

Ik ben om.
pi_212268204
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Zitten hier in mijn dorp zwaluwen onder de nok, marters zie je vaak. Eekhoorns zijn niet zeldzaam. Die ga je niet zien in jouw voorbeeld met 20.000 inwoners. Sorry.
Wat? Jij denkt dat er geen zwaluwen, marters of eekhoorns in steden te vinden zijn?
Цой жив
pi_212268233
quote:

[..]

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:18 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Wat? Jij denkt dat er geen zwaluwen, marters of eekhoorns in steden te vinden zijn?
ik weet dat Amsterdam veel meer inwoners heeft, maar ook hier vind je zwaluwen, marters en eekhoorns.

Hier een overzicht van broedplaatsen van zwaluwen in Amsterdam, Eekhoorns zijn in de gemeente Amsterdam te vinden in het Amsterdamse Bos, het Amstelpark, het Gijsbrecht van Aemstelpark en het Beatrixpark. Ook de marter maakt zijn opwachting (net als de wezel, hermelijn, bunzing) en bijvoorbeeld de zeearend.
pi_212268245
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:47 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Je zegt het wat gechargeerd, maar onderzoeken onderbouwen die slechte staat van de Nederlandse natuur.

Het gaat dramatisch met onze natuur en dat komt niet alleen door stikstof

Het is dramatisch gesteld met veel Nederlandse natuurgebieden. Om aan vooraf afgesproken doelen te voldoen moeten provincies hard ingrijpen, blijkt uit adviezen die NU.nl analyseerde. Niet alleen stikstof is de boosdoener, maar ook verdroging, slechte waterkwaliteit en te veel recreatie.

https://www.nu.nl/binnenl(...)n-door-stikstof.html
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:22:38 #187
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268272
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:18 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Oh zeker wel.

Op www.google.nl

Voor iedere stad een boerenzwaluw.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:24:24 #188
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268297
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:19 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]
ik weet dat Amsterdam veel meer inwoners heeft, maar ook hier vind je zwaluwen, marters en eekhoorns.

Hier een overzicht van broedplaatsen van zwaluwen in Amsterdam, Eekhoorns zijn in de gemeente Amsterdam te vinden in het Amsterdamse Bos, het Amstelpark, het Gijsbrecht van Aemstelpark en het Beatrixpark. Ook de marter maakt zijn opwachting (net als de wezel, hermelijn, bunzing) en bijvoorbeeld de zeearend.
Wat een limitatief lijstje.

Monocultuur?
  Redactie Frontpage / Weblog vrijdag 2 februari 2024 @ 20:24:50 #189
80791 crew  Paul
Winnaar 5 FOK-awards 2022
pi_212268303
zijn ze nou ook bij het provinciehuis Utreccht?
Winnaar FOK-Eredivisie-Toto 2025
pi_212268333
Jammer dat deze act weer gaat beginnen
pi_212268393
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:03 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Die "monocultuur" wordt steevast ingepast met boomsingels, houtwallen en struwelen van streekeigen beplanting. Hiervoor hebben de provincies staalkaarten uitgegeven. En bemesten gebeurt in vaste tijdvakken, het is niet zo, zoals je suggereert, dat er elke dag stront wordt uitgereden.

Maar geniet van je ratten, vliegende ratten, meeuwen en andere opportunistische urban nature. Ben benieuwd wanneer we macdonalds haarlemmermeer op Animal planet zien.
Waar? Phoah die 5 bomen zijn toch wel een bos hoor!
https://www.google.nl/map(...)20vMHZqX3M?entry=ttu
Waar zei ik dat boeren iedere dag poep mochten lozen in de sloot? Ik kom uit een dorp en mij hoef je niet te vertellen wat er in die sloot zit hoor. Ondanks alle fictieve houtwallen had ik vrij zicht naar het naastgelegen dorp. De enige obstakels waren stroomdraad en wat slootjes met riet en riet en riet.

Ironisch om over ratten te beginnen na jaren van dit soort berichten:
Maar wat is je punt nou eigenlijk? Oh de stad is niet geweldig, dus het boerenland wel! Wat een kleuterlogica.
pi_212268441
quote:

[..]

Waarom zie ik dan toch regelmatig een plat gereden eekhoorn in Tilburg met ruim 200.000 inwoners?
pi_212268465
quote:

[..]
[..]
Excuses, dat was inderdaad nier het juiste artikel. Misschien kunnen we hier meer mee.

quote:
Compared to Europe and the rest of the world, the Netherlands has substantially less biodiversity remaining. In Europe as a whole, almost half of the original biodiversity is left. Worldwide, about 70% of biodiversity has been preserved. The speed of loss in the Netherlands is decreasing, however. In the Netherlands, mainly the biodiversity of heaths, natural grass lands and agricultural areas is still declining. Forests and dunes have stabilised or may even be improving locally
Dan nog even terug komend op de biodiversiteit of de cocktail vergelijking:

vrijdag 2 februari 2024 @ 20:36:54 #194
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268468
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:31 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Waar? Phoah die 5 bomen zijn toch wel een bos hoor!
https://www.google.nl/map(...)20vMHZqX3M?entry=ttu
Waar zei ik dat boeren iedere dag poep mochten lozen in de sloot? Ik kom uit een dorp en mij hoef je niet te vertellen wat er in die sloot zit hoor. Ondanks alle fictieve houtwallen had ik vrij zicht naar het naastgelegen dorp. De enige obstakels waren stroomdraad en wat slootjes met riet en riet en riet.

Ironisch om over ratten te beginnen na jaren van dit soort berichten:
Maar wat is je punt nou eigenlijk? Oh de stad is niet geweldig, dus het boerenland wel! Wat een kleuterlogica.
Je weet het verschil tussen muis en rat? Ook mooi om te zien, allemaal muizen in die dode akkers. Of zijn dat zombiemuizen? Strontmuizen?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:38:07 #195
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268478
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:34 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Waarom zie ik dan toch regelmatig een plat gereden eekhoorn in Tilburg met ruim 200.000 inwoners?
Omdat die de weg over wilde steken maar er kwam een auto aan rijden?
pi_212268483
quote:

[..]
[..]

Echt wie heb je dit ooit horen of zien zeggen?

Geen natuurliefhebber die hoopt dat heel het land stad wordt om natuur te promoten. En de focus op fijnstof is niet om natuur te beschermen, maar om te voorkomen dat je kind met fijnstof astma snel een wees wordt door ouders die voortijdig een hartaanval krijgen.
pi_212268499
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:38 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Omdat die de weg over wilde steken maar er kwam een auto aan rijden?
Die komen volgens jou logica toch niet voor in urbane gebieden. _O-
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:43:36 #198
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268537
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:40 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Die komen volgens jou logica toch niet voor in urbane gebieden. _O-
Er heeft ook een wolf door Deventer gelopen.

En nu komt die daar voor?
pi_212268538
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:24 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat een limitatief lijstje.

Monocultuur?
Jij komt met een lijstje van welke dieren je niet in de stad vind, ze blijken er allemaal wel voor te komen en dan ben ik degene die met een limitatief lijstje komt.

Maar opnieuw, ik snap niet precies waarom jullie je aangevallen voelen als er iets gezegd word over het monoculturele karakter van het gemiddelde weiland van een boer…
pi_212268553
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:36 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je weet het verschil tussen muis en rat? Ook mooi om te zien, allemaal muizen in die dode akkers. Of zijn dat zombiemuizen? Strontmuizen?
Ja hoe durf ik over muizen te beginnen na deze opsomming van jou:
quote:
ratten, vliegende ratten, meeuwen en andere opportunistische urban nature
Maar dat filmpje bewijst toch precies mijn punt over mono dieren? Je ziet daar enkel muizen drijven. Geen insecten of andere beestjes.

Edit: en ik zie dat je niet ingaat op mijn voorbeelden.
pi_212268577
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 19:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het was toch DOOD?
Nee, hele stukken zijn dood, maar gelukkig ook hele stukken niet.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:51:13 #202
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268629
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:43 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Jij komt met een lijstje van welke dieren je niet in de stad vind, ze blijken er allemaal wel voor te komen en dan ben ik degene die met een limitatief lijstje komt.

Maar opnieuw, ik snap niet precies waarom jullie je aangevallen voelen als er iets gezegd word over het monoculturele karakter van het gemiddelde weiland van een boer…
Elk op zichzelfstaand habitattype is een "monocultuur". Alleen geven we aan de ene gewicht, en gebruiken we het bij een andere om persoonlijke afkeer te beargumenteren.

Flora en fauna zijn tevens momentopnames. Onderzoeken van 20 jaar geleden zeggen me dan niet zoveel.

Daarnaast vind ik biodiversiteit vermoeiend. Toen Nederland nog ongerept was kon een eekhoorn van Groningen naar Maastricht door eikenbomen. Lekker mono.
pi_212268635
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:43 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Wolven niet, maar eekhoorns heb je meer dan genoeg in steden. Of denk jij dat de hele stad bestaat uit straten, trottoirs, huizen en parkeerplaatsen, zonder n enkele boom?
Цой жив
pi_212268641
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:51 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Elk op zichzelfstaand habitattype is een "monocultuur". Alleen geven we aan de ene gewicht, en gebruiken we het bij een andere om persoonlijke afkeer te beargumenteren.

Flora en fauna zijn tevens momentopnames. Onderzoeken van 20 jaar geleden zeggen me dan niet zoveel.

Daarnaast vind ik biodiversiteit vermoeiend. Toen Nederland nog ongerept was kon een eekhoorn van Groningen naar Maastricht door eikenbomen. Lekker mono.
Jij weet dus niet wat monocultuur is :?
Цой жив
pi_212268642
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:51 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Dit is gewoon nonsense, dit slaat echt nergens op.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:55:03 #206
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268670
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:44 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Ja hoe durf ik over muizen te beginnen na deze opsomming van jou:
[..]
Maar dat filmpje bewijst toch precies mijn punt over mono dieren? Je ziet daar enkel muizen drijven. Geen insecten of andere beestjes.

Edit: en ik zie dat je niet ingaat op mijn voorbeelden.
Als het winter is en de akkers liggen braak, of het is voorjaar en de gewassen staan in bloei. Wereld van verschil. Heb zelfs paling aan de vishengel gehad in die "strontsloten".
  vrijdag 2 februari 2024 @ 20:58:11 #207
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268704
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:52 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Wolven niet, maar eekhoorns heb je meer dan genoeg in steden. Of denk jij dat de hele stad bestaat uit straten, trottoirs, huizen en parkeerplaatsen, zonder n enkele boom?
Je beschrijft een gemiddeld stadscentrum.
pi_212268756
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:43 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Wil je nu gaan beweren dat eekhoorns net zulke grote territoria als wolven hebben en elke dag kilometers afleggen om vanuit de natuur even in de stad bij de veel smakelijkere stadsbomen te foerageren? :D
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:03:24 #209
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212268763
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:52 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Poeh poeh die paar stadsparken, boompjes en plantsoenen hebben echt niets met natuur te maken hoor :')
Op 't randje en erover.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:04:12 #210
323876 michaelmoore
pi_212268773
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:03 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Poeh poeh die paar stadsparken, boompjes en plantsoenen hebben echt niets met natuur te maken hoor :')
zelfs stront is natuur en microben ook

hoeft niet alemaal aaibaar te zijn persee
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:04:38 #211
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268776
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:02 schreef Basp1 het volgende:

[..]
Wil je nu gaan beweren dat eekhoorns net zulke grote territoria als wolven hebben en elke dag kilometers afleggen om vanuit de natuur even in de stad bij de veel smakelijkere stadsbomen te foerageren? :D
Nee, van de eekhoorn is bekend dat het echt een sociaal mensendier is. Die zoeken graag stadscentra op om hun eikels te begraven ten faveure van die rustige saaie monocultuur als bos en akkerland.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:04:48 #212
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212268779
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:53 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Dit is gewoon nonsense, dit slaat echt nergens op.
Goede argumenten ook.
Op 't randje en erover.
pi_212268822
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:03 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat is het punt niet.
Цой жив
pi_212268842
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:04 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Nee, van de eekhoorn is bekend dat het echt een sociaal mensendier is. Die zoeken graag stadscentra op om hun eikels te begraven ten faveure van die rustige saaie monocultuur als bos en akkerland.
Nu haal je ook al bos erbij waar het helemaal niet over ging.
Цой жив
pi_212268853
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:58 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je beschrijft een gemiddeld stadscentrum.
Het ging over woonwijken.
Цой жив
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:14:12 #216
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268877
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:12 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Het ging over woonwijken.
Oke, specificeer dan even voordat je het hebt over, ik citeer: "de hele stad".
pi_212268894
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:55 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Als het winter is en de akkers liggen braak, of het is voorjaar en de gewassen staan in bloei. Wereld van verschil. Heb zelfs paling aan de vishengel gehad in die "strontsloten".
Welk verschil? Grasland blijft gras en als er iets anders dreigt te komen wordt alles afgeslacht met round up. En de akkers? Wederom monocultuur met mono beestjes. Jij als boerenjongen moet toch wel de bergen Coloradokevers gezien hebben bij de piepers.

Zelfs het gemiddelde speelgoed werphengeltje is breder dan de slootjes tussen weilanden. Ik heb moeite met je geloven dat je daar met je hengel zat.
pi_212268899
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:14 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Oke, specificeer dan even voordat je het hebt over, ik citeer: "de hele stad".
Met 'de hele stad' kan jij al weten dat ik het niet over alleen het stadscentrum heb.
Цой жив
pi_212268908
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:04 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Goede argumenten ook.
Waarover moet ik argumenten uitwisselen? Er staat gewoon pertinente onzin.

Monocultuur:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Monocultuur

quote:
Monocultuur betekent dat op hetzelfde stuk grond altijd hetzelfde gewas verbouwd wordt.
Habittattype:

https://www.natura2000.nl/beschermde-natuur/habitattypen

quote:
Een habitattype is een bepaald type ecosysteem op het land of in het water met kenmerkende eigenschappen.
Dat elk op zichzelf staand habittattype een soort monocultuur is, dat is gewoon onzin.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:17:29 #220
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:23:22 #221
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268949
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:17 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Waarover moet ik argumenten uitwisselen? Er staat gewoon pertinente onzin.

Monocultuur:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Monocultuur
[..]
Habittattype:

https://www.natura2000.nl/beschermde-natuur/habitattypen
[..]
Dat elk op zichzelf staand habittattype een soort monocultuur is, dat is gewoon onzin.
Vandaar dat ik monocultuur tussen haakjes zette. Of denk je dat de duinen ongelooflijk divers zijn, of zandvlaktes? Natura-2000 genot.

Een habitattype is een bepaald type ecosysteem op het land of in het water met kenmerkende eigenschappen

Joee
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:23:33 #222
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212268955
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 20:36 schreef KaheemSaid het volgende:

Excuses, dat was inderdaad nier het juiste artikel. Misschien kunnen we hier meer mee.
Niet zo heel gek in het meest dichtbevolkte land van europa natuurlijk... Zoals je kunt zien stonden we per definitie al een stuk lager op de ladder en houden we gewoon gelijke tred met de rest:

quote:
Dan nog even terug komend op de biodiversiteit of de cocktail vergelijking:
[ link | afbeelding ]

[ link | afbeelding ]
Ik zie wederom geen Nederland?

pi_212268966
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:23 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Vandaar dat ik monocultuur tussen haakjes zette. Of denk je dat de duinen ongelooflijk divers zijn, of zandvlaktes? Natura-2000 genot.

Een habitattype is een bepaald type ecosysteem op het land of in het water met kenmerkende eigenschappen

Joee
Het slaat echt als een tang op een varken wat je schrijft?
pi_212268985
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Welk verschil? Grasland blijft gras en als er iets anders dreigt te komen wordt alles afgeslacht met round up. En de akkers? Wederom monocultuur met mono beestjes. Jij als boerenjongen moet toch wel de bergen Coloradokevers gezien hebben bij de piepers.

Zelfs het gemiddelde speelgoed werphengeltje is breder dan de slootjes tussen weilanden. Ik heb moeite met je geloven dat je daar met je hengel zat.
Grasland of groenbemester?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:26:28 #225
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268989
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:16 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]

Ah je bent ook niet bekend met de waterhuishouding op het platteland. Geeft niks hoor, naast sloten heb je ook grotere ontsluitingen zoals lossingen en kanalen tussen weilanden door.

Ach zolang je maar in jezelf gelooft toch :)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:27:25 #226
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212268997
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:24 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Het slaat echt als een tang op een varken wat je schrijft?
Niet echt diervriendelijk hoor.
pi_212269005
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:17 schreef AchJa het volgende:

[..]
Alles is toch dood in zombieland? Maar in de stad bloeit en groeit alles???
Niemand zegt dat alles dood is. Wat wel wordt gezegd is dat voornamelijk beestjes en planten overleven die van stikstof houden en onze gewassen willen opeten.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:29:50 #228
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212269023
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:16 schreef Zwoerd het volgende:

[..]
Met 'de hele stad' kan jij al weten dat ik het niet over alleen het stadscentrum heb.
Woonwijken is een summier gedeelte van een stad.

Maar het centrum inbegrepen toch? Misschien moeten we even duidelijk gaan aangeven over welke 'ring' van de stad we het hebben. Het centrum, het businesspark, het industrieterrein, de woonwijken?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:31:06 #229
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212269038
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:28 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Niemand zegt dat alles dood is. Wat wel wordt gezegd is dat voornamelijk beestjes en planten overleven die van stikstof houden en onze gewassen willen opeten.
Dat is meerdere keren gezegd hoor. Open het vorige deel in de reeks maar eens.

Maar dit is voortgang te noemen :7
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:31:38 #230
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212269044
quote:

Wensnatuur zoals zandverstuivingen... Een enorme diversiteit daar in de Drunense Duinen... Wel een N2K gebied.

pi_212269055
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:26 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ah je bent ook niet bekend met de waterhuishouding op het platteland. Geeft niks hoor, naast sloten heb je ook grotere ontsluitingen zoals lossingen en kanalen tussen weilanden door.

Ach zolang je maar in jezelf gelooft toch :)
Jaloers? Het komt nogal onzeker over als je maar heel selectief reageert op de zaken waarvan je denkt dat die je goed uitkomen. We zijn zijn trouwens van vissen in de stront slootjes naar vissen in kanalen gegaan. Toch gek voor de man die net heel blij werd dat hij wel het verschil tussen muis en rat in tekst zag.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:33:11 #232
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212269068
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:31 schreef AchJa het volgende:

[..]
Wensnatuur zoals zandverstuivingen... Een enorme diversiteit daar in de Drunense Duinen... Wel een N2K gebied.

[ afbeelding ]
Wat is dat voor monocultuur :D
pi_212269072
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:31 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dat is meerdere keren gezegd hoor. Open het vorige deel in de reeks maar eens.

Maar dit is voortgang te noemen :7
Ik geloof er geen reedtd van.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:33:31 #234
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212269077
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:32 schreef Glazenmaker het volgende:
Jaloers? Het komt nogal onzeker over als je maar heel selectief reageert op de zaken waarvan je denkt dat die je goed uitkomen. We zijn zijn trouwens van vissen in de stront slootjes naar vissen in kanalen gegaan. Toch gek voor de man die net heel blij werd dat hij wel het verschil tussen muis en rat in tekst zag.
Laat maar eens een foto zien dan van die "strontslootjes"...

Heeft streetview niet wat in je buurt?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:34:55 #235
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212269095
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:32 schreef Glazenmaker het volgende:

[..]
Hence "tussen de weilanden".

Of blijft dat enorme overschot aan schijt alleen in de aanpalende sloten hangen?
pi_212269301
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:33 schreef AchJa het volgende:

[..]
Laat maar eens een foto zien dan van die "strontslootjes"...

Heeft streetview niet wat in je buurt?
Een pagina terug gepost.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 21:55:04 #237
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212269322
quote:

[..]

Joee
Jij doet net of een habittattype een soort "monocultuur" is.

Met de duinen dan als voorbeeld, dat is simpelweg geen "monocultuur", er is een heel verschil tussen de al dan niet zonnige hellingen, duinvalleien, duinbos, kalkrijke duinen, kalkarme duinen etc. Met steeds een kenmerkende vegetatie, maar zelfs die kenmerkende vegetatie is in zichzelf doorgaans vrij divers. Om die kenmerkende vegetatie, die overigens niet alle soorten behelst die er kunnen voorkomen, dus een soort "monocultuur" te noemen, dat klopt gewoon niet. Dan moet je je verhaal anders opschrijven, anders wordt het karikaturaal.
pi_212269328
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:34 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Hence "tussen de weilanden".

Of blijft dat enorme overschot aan schijt alleen in de aanpalende sloten hangen?
Vervuiling direct naast de bron is altijd het ergst, maar de blauwalg die ieder jaar in veel zwemplassen te vinden is komt door het enorme overschot aan poep ja.
pi_212269333
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:55 schreef AchJa het volgende:

[..]
Welke post?
Die ene met de maps link erin.
pi_212269390
Zijn de boeren bij de blokkades al opgepakt en voorgeleid? Net zoals extenction rebellion. Ihkv gelijke behandeling.
pi_212269423
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 21:31 schreef AchJa het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Dat zal je verbazen. Lees de provinciale natuurrapportage over dit gebied maar eens.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:08:41 #243
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212269464
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 22:01 schreef Faraday01 het volgende:
Zijn de boeren bij de blokkades al opgepakt en voorgeleid? Net zoals extenction rebellion. Ihkv gelijke behandeling.
Raar... nu is er ook een snelweg geblokkeerd en ik zie niet allemaal berichten van die zeggen graag over de boeren heen te willen rijden.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:10:34 #244
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212269479
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 22:08 schreef Momo het volgende:

[..]
Raar... nu is er ook een snelweg geblokkeerd en ik zie niet allemaal berichten van die zeggen graag over de boeren heen te willen rijden.
Ik heb altijd gezegd dat ze maar een end weg blokkeren ongeacht of ik het met ze eens ben of niet.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:11:10 #245
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:11:46 #246
473519 Drekkoning
Is het al juno?
pi_212269495
En dit is dus wat je krijgt als je dit niet keihard aanpakt, zowel bij XR als bij de boeren.

Steeds meer groeperingen die zich niet gehoord voelen in het democratische proces gaan dit voorbeeld overnemen.
Lege bekers in het gras
Modder op mijn schoenen
Verlang naar het moment
Dat we even niks meer moeten
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:19:14 #247
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212269578
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 22:10 schreef AchJa het volgende:

[..]
Ik heb altijd gezegd dat ze maar een end weg blokkeren ongeacht of ik het met ze eens ben of niet.
Lijkt mij eigenlijk niet wenselijk dat snelwegen geblokkeerd worden. Het vergroot de kans op ongelukken. In Belgi is willekeurige voorbijganger omgekomen omdat hij achter op een blokkade botste. En kunnen er voor zorgen dat hulpdiensten later op bepaalde locaties zijn.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:28:23 #248
323876 michaelmoore
pi_212269686
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 22:19 schreef Momo het volgende:

[..]
Lijkt mij eigenlijk niet wenselijk dat snelwegen geblokkeerd worden. Het vergroot de kans op ongelukken. In Belgi is willekeurige voorbijganger omgekomen omdat hij achter op een blokkade botste. En kunnen er voor zorgen dat hulpdiensten later op bepaalde locaties zijn.
jawel maar de politiek moet eens stoppen met die stikstof waanzin van brussel

als je een kleinere veestapel wil , koop dan geleidelijk een paar boeren weg , maar maak niet zoveel herrie met regeltjes en gedwongen onteigening en zo

Geef subsidie aan veehouders die willen emigeren en koop oudere veehouders op

de politiek moet stoppen met herrie maken met 30 miljard en dit en dat van Brussel
want dan krijg je herrie

Alles komt door de NL poltici die graag naar de pijpen van Brussel dansen
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:32:01 #249
213134 Momo
WLR en ESF hooligan
pi_212269735
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 22:28 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
jawel maar de politiek moet eens stoppen met die stikstof waanzin van brussel

als je een kleinere veestapel wil , koop dan geleidelijk een paar boeren weg , maar maak niet zoveel herrie met regeltjes en gedwongen onteigening en zo

Geef subsidie aan veehouders die willen emigeren en koop oudere veehouders op

de politiek moet stoppen met herrie maken met 30 miljard en dit en dat van Brussel
want dan krijg je herrie

Alles komt door de NL poltici die graag naar de pijpen van Brussel dansen
Ja en de XR vind ook dat ze een punt hebben. En Kick Out Zwarte Piet. En verzin nog maar wat groepen. Geeft niet het recht om de snelweg te blokkeren.
pi_212269766
En ondertussen slaat Caroline bij Op1 weer een hele hoop onzin uit _O-
pi_212269777
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 22:32 schreef Momo het volgende:

[..]
Ja en de XR vind ook dat ze een punt hebben. En Kick Out Zwarte Piet. En verzin nog maar wat groepen. Geeft niet het recht om de snelweg te blokkeren.
Dat dus , het recht om te demonstreren is in Nederland erg goed geregeld en er mag veel. Maar er zijn wel een paar grenzen en als die overschreden worden moet er gehandhaafd worden. Of het nu boeren, milieu activisten of corona ontkenners zijn.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:46:42 #252
24533 ACT-F
pi_212269896
pi_212269951
Ik kan ze horen toeteren vanuit huis |:)

(Bij Hoorn)
"Ik dit niet meer, Ik dit nooit meer
Ik niet meer kan, Niet meer ik
Dit niet meer, Ik niet meer" - Strani
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:52:02 #254
403820 Aberkullie
pi_212269971
Zijn die stinkende uitkeringstrekkers al van de weg geknuppeld?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 22:53:22 #255
459912 FlippingCoin
Weer zo'n kut millennial.
pi_212269981
quote:
Hier is alleen geweld een gepast antwoord.
I think that it’s extraordinarily important that we in computer science keep fun in computing
For all who deny the struggle, the triumphant overcome
Met zwijgen kruist men de duivel
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:00:00 #256
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212270057
quote:
Vreugdevuur met asbest :r :r :r

"De brandweer vermoedt dat tussen het afval dat in brand is gestoken ook asbest ligt. "
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:01:04 #257
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:02:16 #258
403820 Aberkullie
pi_212270077
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:00 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Vreugdevuur met asbest :r :r :r

"De brandweer vermoedt dat tussen het afval dat in brand is gestoken ook asbest ligt. "
Dilan heeft zojuist getwitterd dat die mongolen gewoon als terroristen worden aangepakt en vervolgd.

Oh nee wacht dat waren klimaatactivisten.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:03:21 #259
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212270088
Gaat de Staat nog een keer iets doen aan al die idioten die telkens snelwegen blokkeren of vinden we het wel best zo.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:06:49 #260
24533 ACT-F
pi_212270120
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:03 schreef WheeledWarrior het volgende:
Gaat de Staat nog een keer iets doen aan al die idioten die telkens snelwegen blokkeren of vinden we het wel best zo.
Een rode loper uitrollen net als bij XR.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:14:05 #261
403820 Aberkullie
pi_212270188
Kinderen meenemen naar je terreurgroepje, kijkt jeugdzorg mee?
pi_212270250
Zijn er niet wat mensen bereid om eens massaal op boerenlandweggetjes te gaan protesteren, zodat de boeren niet van huis weg kunnen, hun bedrijf niet bevoorraad kan worden en hun producten niet richting klant kunnen?

Vinden die boeren vast heel normaal toch als dat massaal en keer op keer gebeurt?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:21:20 #263
24533 ACT-F
pi_212270264
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:20 schreef Ivo1985 het volgende:
Zijn er niet wat mensen bereid om eens massaal op boerenlandweggetjes te gaan protesteren, zodat de boeren niet van huis weg kunnen, hun bedrijf niet bevoorraad kan worden en hun producten niet richting klant kunnen?

Vinden die boeren vast heel normaal toch als dat massaal en keer op keer gebeurt?
Ik zeg doen! Wel met livestream graag.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:22:51 #264
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212270281
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:02 schreef Aberkullie het volgende:

[..]
Dilan heeft zojuist getwitterd dat die mongolen gewoon als terroristen worden aangepakt en vervolgd.

Oh nee wacht dat waren klimaatactivisten.
En dan heb je ook nog deze:
twitter
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:23:15 #265
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212270282
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:14 schreef Aberkullie het volgende:
Kinderen meenemen naar je terreurgroepje, kijkt jeugdzorg mee?
Dat doen ze alleen bij XR.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:23:34 #266
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212270285
quote:

Probleem is dat die krengen trekkers hebben, die kunnen doorgaans zonder weggetjes uit de voeten. :P

Ik denk ook niet dat het type wat je nu ziet lopen aankloten rustig zal blijven. Grote kans dat ze gewoon over je autootje heen rijden.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:23:56 #267
403820 Aberkullie
pi_212270290
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:22 schreef Starhopper het volgende:

[..]
En dan heb je ook nog deze:
[ twitter ]
Alsof je een strontkar in een keer leegtrekt
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:24:22 #268
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212270292
quote:

Probeer het eens zou ik zeggen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:24:41 #269
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212270296
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:23 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Probleem is dat die krengen trekkers hebben, die kunnen doorgaans zonder weggetjes uit de voeten. :P

Ik denk ook niet dat het type wat je nu ziet lopen aankloten rustig zal blijven. Grote kans dat ze gewoon over je autootje heen rijden.
Vooraf de banden lek steken.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:25:48 #270
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212270306
Of gewoon de trekkers in de fik steken. Want kampvuurtjes zijn leuk toch?

:7
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:27:10 #271
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212270317
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:24 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Vooraf de banden lek steken.
Dat is verlagen tot hun niveau.

Zou fijn zijn als types zoals Caroline zouden melden dat het volk niet normaal bezig is. Maar die haast zich natuurlijk met dingen goed te lullen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:28:01 #272
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212270321
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:27 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Dat is verlagen tot hun niveau.

Zou fijn zijn als types zoals Caroline zouden melden dat het volk niet normaal bezig is. Maar die haast zich natuurlijk met dingen goed te lullen.
Dat is de enige taal die ze begrijpen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:28:09 #273
13456 AchJa
Shut up!!!
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:28:12 #274
18676 Puntenjager
Experto crede
pi_212270324
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 18:32 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
In nederland betaald men gewoon dezelfde prijs voor de diesel als jij
Nooit gehoord van rooie diesel?
pi_212270325
quote:
10s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:24 schreef AchJa het volgende:

[..]
Probeer het eens zou ik zeggen.
Helaas beschik ik niet over zwaar materieel wat tegen boerenterreur is opgewassen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:28:54 #276
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212270335
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:23 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]

Met een paar verzwaarde zeecontainers op de juiste plekken (bij een brede sloot bijvoorbeeld) kun je best een heel stuk polder afsluiten natuurlijk.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:30:44 #278
403820 Aberkullie
pi_212270344
EU subsidie maar stopzetten voor deze janktokkies.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:32:03 #279
300862 Nebelwerfer
Werfs Nebel !
pi_212270364
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met een paar verzwaarde zeecontainers op de juiste plekken (bij een brede sloot bijvoorbeeld) kun je best een heel stuk polder afsluiten natuurlijk.
Je moet die lui niet willen verslaan met domme kracht, daar hebben zij meer van.

Doe het met woorden en ga vooral ook praten met de boeren die verstandig blijven en meedenken,
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:37:14 #280
24533 ACT-F
pi_212270403
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:30 schreef Aberkullie het volgende:
Dan blokkeren ze de havens en de EU-grens om te voorkomen dat goedkope landbouwproducten gemporteerd worden. Met hoge voedselprijzen zijn ze niet meer afhankelijk van subsidies.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 23:40:37 #281
323876 michaelmoore
pi_212270428
quote:
2s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:28 schreef Puntenjager het volgende:

[..]
Nooit gehoord van rooie rode dieselolie ?
dat is 20 jaar geleden , ik heb het zelf genoeg getankt en ook in mijn vaders wagen en in de vrachtwagen gedaan , als je maar niet op de automarkt kwam

quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:28 schreef AchJa het volgende:

[..]
Bestaat al lang niet meer. Is in 2013 afgeschaft.

https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Rode_diesel
klopt
  zaterdag 3 februari 2024 @ 00:00:00 #282
38496 Perrin
pi_212270551
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:30 schreef Aberkullie het volgende:
Er gaat al eenderde van het EU-budget heen, kost veel maar dan krijg je er wel veel boze herrieschoppers voor terug.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 00:04:43 #283
323876 michaelmoore
pi_212270602
Ze hebben schijt aan de stikstof ambtenaren van GL hier, die wel een circuit in een natura2000 gebied openen en TATA subsideren

[ Bericht 11% gewijzigd door michaelmoore op 03-02-2024 00:22:44 ]
pi_212272035
Ik begin die strontboeren behoorlijk zat te worden.
Voor de dagelijkse Trumprotzooi: https://reportersonline.nl/auteur/kirsten-verdel/
Kijk live hoe Trump zijn eigen land sloopt: https://www.project2025.observer/
pi_212272084
Als boeren hun tractor niet nodig hebben op het land dan is subsidie ook niet nodig.
pi_212273357
Laten we al ons voedsel gaan importeren en de boeren gewoon afschaffen ^O^
pi_212273645
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 23:32 schreef Nebelwerfer het volgende:

[..]
Je moet die lui niet willen verslaan met domme kracht, daar hebben zij meer van.

Doe het met woorden en ga vooral ook praten met de boeren die verstandig blijven en meedenken,
Ik mag toch hopen dat de politie/marechaussee/defensie niet zo zwaar stuk bezuinigd is dat ze een paar agrarisch beperkte personen niet aankunnen.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 12:01:37 #288
38496 Perrin
pi_212273909
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 11:20 schreef Vliegbaard het volgende:
Met die 366 miljard euro belastinggeld die elk jaar naar de boeren gaan moet je een eind kunnen komen idd.
twitter
  zaterdag 3 februari 2024 @ 12:03:00 #289
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212273920
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
Met die 366 miljard euro belastinggeld die elk jaar naar de boeren gaan moet je een eind kunnen komen idd.
[ twitter ]
Leuke frame wel, naar welke boeren gaat dat precies? De Nederlandse?

[ Bericht 10% gewijzigd door AchJa op 03-02-2024 12:11:40 ]
  zaterdag 3 februari 2024 @ 12:04:36 #290
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212273935
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 11:41 schreef Tocadisco het volgende:

Ik mag toch hopen dat de politie/marechaussee/defensie niet zo zwaar stuk bezuinigd is dat ze een paar agrarisch beperkte personen niet aankunnen.
Nou ja, in Oekraiene slepen de boeren ook de een na de andere APC af met hun trekkers...
pi_212274004
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:01 schreef Perrin het volgende:

[..]
[ twitter ]
Besef wel even dat als de subsidies wegvallen en boeren moeten stoppen met hun bedrijf, waar de rekening dan terecht komt. Voedsel is een eerste levensbehoefte, ik weet niet in welke wereld jij leeft maar het is eigenlijk al te belachelijk voor woorden dat je idee berhaupt in je hoofd haalt.

Waar ik overigens even aan toe wil voegen: kijk naar Oekrane en wat een oorlog doet met voedselprijzen. We mogen in onze handjes knijpen dat we geen voedselschaarste kennen.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 12:09:15 #292
13456 AchJa
Shut up!!!
pi_212274007
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 11:20 schreef Vliegbaard het volgende:
Uiteraard, iedereen mag exporteren behalve Nederland... :')

Ik zou wel eens een experiment willen uitvoeren. Dat de Nedelandse bevolking een jaartje gaat leven van lokaal verbouwd voedsel. En dan stoppen we alle voedselexport en import. Eens kijken hoe dat bevalt.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 12:10:00 #293
38496 Perrin
pi_212274020
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Besef wel even dat als de subsidies wegvallen en boeren moeten stoppen met hun bedrijf, waar de rekening dan terecht komt. Voedsel is een eerste levensbehoefte, ik weet niet in welke wereld jij leeft maar het is eigenlijk al te belachelijk voor woorden dat je idee berhaupt in je hoofd haalt.
Belachelijk dat die subsidiesponsjes continu zo'n grote mond opzetten.
pi_212274066
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:09 schreef AchJa het volgende:

[..]
Uiteraard, iedereen mag exporteren behalve Nederland... :')

Ik zou wel eens een experiment willen uitvoeren. Dat de Nedelandse bevolking een jaartje gaat leven van lokaal verbouwd voedsel. En dan stoppen we alle voedselexport en import. Eens kijken hoe dat bevalt.
Hoe lang kan een mens zonder eten?
pi_212274074
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:10 schreef Perrin het volgende:

[..]
Belachelijk dat die subsidiesponsjes continu zo'n grote mond opzetten.
Als je niet geremd wordt door enige inhoudelijke kennis dan zou dat inderdaad belachelijk zijn.

Als je je ook maar een beetje zou verdiepen voordat je zulke onzin uitkraamt zou je beter moeten weten.
  zaterdag 3 februari 2024 @ 12:19:47 #296
38559 WheeledWarrior
More than meets the eye
pi_212274121
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:13 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Hoe lang kan een mens zonder eten?
Lichamelijk best nog een tijdje, maar in geestelijke zin heb je tijdens corona kunnen zien wat er met het dunne laagje beschaving gebeurt als ineens tekorten dreigen in de winkels.
pi_212274141
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 11:41 schreef Tocadisco het volgende:

[..]
Je krijgt hun materiaal niet weg en ze zijn goed in puinhopen maken. Schieten op ze geeft een hoop ophef, zo bleek al eens.
pi_212274667
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:08 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]

Waar ik overigens even aan toe wil voegen: kijk naar Oekrane en wat een oorlog doet met voedselprijzen. We mogen in onze handjes knijpen dat we geen voedselschaarste kennen.
Gros van de productie is voor export.

Het is niet een kwestie van alle subsidies wegvallen of niks wegvallen. Er kan een middenweg zijn.

Doen alsof we geen voedsel meer op het bord krijgen is behoorlijk overdreven en dramatisch. Heb je dat toevallig op feesboek gelezen?
pi_212274714
quote:
1s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:04 schreef AchJa het volgende:

[..]
Nou ja, in Oekraiene slepen de boeren ook de een na de andere APC af met hun trekkers...
Dus zodra Oekrane lid wordt van de EU hebben de boeren in n klap beschikking over militaire attributen.. misschien toch nog maar even niet doen dan.
pi_212274735
quote:
0s.gif Op zaterdag 3 februari 2024 12:19 schreef WheeledWarrior het volgende:

[..]
Lichamelijk best nog een tijdje, maar in geestelijke zin heb je tijdens corona kunnen zien wat er met het dunne laagje beschaving gebeurt als ineens tekorten dreigen in de winkels.
Netjes in rijen voor de winkel?
pi_212274742
Gesloten
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')