abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_212262813
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja inderdaad ja, ik heb zelf vroeger nog met de hand gemolken

https://schooltv.nl/item/(...)matische-melkmachine
Koeien die zelf mogen kiezen wanneer ze gemolken worden zijn wel de uitzondering hoor.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:30:28 #52
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212262838
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Koeien die zelf mogen kiezen wanneer ze gemolken worden zijn wel de uitzondering hoor.
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot alleen de bioboer met 8 koeien die niet , die koeien staan met een volle uier te wachten tot de boer eindelijkeens komt melken , en hopen dat ie niet ziek is of een dagje uit
https://www.lely.com/nl/oplossingen/melken/astronaut-a5/
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212262865
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Daar heb je bewijs van? Dat een depressieve koe minder melk geeft dan een blije koe?
Als een koe stress heeft presteert ze minder en worden ze ziek. Daarnaast geeft de Wageningen universiteit niet voor niets advies over dierenwelzijn in combinatie met melkproductie.

Dit waren zo even twee bronnen die ik met één google actie vond, het meeste heb ik anekdotisch van mijn zus die veearts en (groot)veeboer is. Ik ben het niet overal in met haar eens, maar geloof wel dat haar focus op dierenwelzijn naast ethische factoren een financiele drijfveer heeft.
pi_212262889
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot
Zelfs zuivelonline laat zien dat de koe die zelf mag kiezen de uitzondering is.

pi_212262921
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot alleen de bioboer met 8 koeien die niet , die koeien staan met een volle uier te wachten tot de boer eindelijkeens komt melken , en hopen dat ie niet ziek is of een dagje uit
In 2022 hadden 4774 van de 15.246 een melkrobot, dit is derhalve echt niet waar. Mijn zusje, met bijna 400 melkkoeien, heeft er bijvoorbeeld geen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Jij denkt dat koeien zelf kunnen beslissen wanneer ze gemolken worden?
In 2022 mochten de koeien van meer dan 30% van de veehouders dit.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:37:35 #56
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212262945
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In 2022 hadden 4774 van de 15.246 een melkrobot, dit is derhalve echt niet waar. Mijn zusje, met bijna 400 melkkoeien, heeft er bijvoorbeeld geen.
maar dan zal ze er wel van dromen lijkt me , is nog centjes aan het tellen
https://melkvee100plus.nl(...)uwbouw-of-renovatie/

quote:
Het vertrouwen in melkrobots neemt verder toe. 77% van de melkveehouders schaft melkrobots aan bij nieuwbouw, renovatie of uitbreiding. In 2010 was dat nog 53%. Investeren in conventionele melksystemen neemt af.

Meer dan driekwart van alle nieuw geïnstalleerde melksystemen in 2021 zijn melkrobots, blijkt uit gepubliceerde cijfers van Stichting KOM (12 december 2021). Van 755 nieuw opgeleverde melksystemen zijn 578 automatische melksystemen.

De zij-aan-zij en visgraat melkstal volgen met respectievelijk 89 en 54 installaties. "Tien jaar geleden zag je vaak één of twee melkrobots op een bedrijf, nu komen vier tot acht robots op grotere melkveebedrijven meer voor", merkt Johan Grolleman, onafhankelijk melkwinningsadviseur.

Hij verwacht op langere termijn dat het gros van de melkveehouders automatisch gaat melken.
"Kosten en beschikbaarheid van arbeid en fysieke ontlasting zijn de belangrijkste drijfveren hiervoor. Ook al melk je in een moderne carrousel, het blijft toch fysiek en repeterend werk."
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_212262954
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:32 schreef KaheemSaid het volgende:
Als een koe stress heeft presteert ze minder en worden ze ziek. Daarnaast geeft de Wageningen universiteit niet voor niets advies over dierenwelzijn in combinatie met melkproductie.
Een zieke koe geeft minder melk. Dat betekent niet per se dat een blije koe ook meer melk geeft.

Ik denk dat als een koe mocht kiezen, hij gedrag zou willen vertonen dat natuurlijk is. Dus lekker met een kudde in de wei, en met bomen om te schuilen.

Niet omwille van efficiëntie met honderden in een betonnen schuur, met weinig ruimte en melkmachines die de koeien op gezette tijden melken.
pi_212262956
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:35 schreef KaheemSaid het volgende:
In 2022 mochten de koeien van meer dan 30% van de veehouders dit.
Bron?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:41:30 #59
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212262979
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een zieke koe geeft minder melk. Dat betekent niet per se dat een blije koe ook meer melk geeft.

Ik denk dat als een koe mocht kiezen, hij gedrag zou willen vertonen dat natuurlijk is. Dus lekker met een kudde in de wei, en met bomen om te schuilen.

Niet omwille van efficiëntie met honderden in een betonnen schuur, met weinig ruimte en melkmachines die de koeien op gezette tijden melken.
denk jij als een koe?

een koe blijft lekker in de droge schaduwrijke stal op het stro en dicht bij het eiwitrijke vreten , zo eiwitrijk is dat gras niet
https://melkvee100plus.nl(...)r-dan-conventioneel/
quote:
Robotmelken was tien tot vijftien jaar geleden veel duurder dan conventioneel melken.
In juni van dit jaar gaven accountantsbureaus Flynth en Alfa aan dat de kosten van een automatisch melksysteem (AMS) gemiddeld nog ¤ 1 per 100 kilo melk hoger lag dan melkstallen.
Uit praktijkcijfers van European Dairy Farmers (EDF) komt echter een ander beeld naar voren.
quote:
EDF concludeert dat de totale kosten per 100 kilo melk voor alle systemen redelijk bij elkaar in de buurt liggen.
De melkrobot kost ¤ 3,60 per 100 kilo melk, draaimelkstal ¤ 3,55, zij-aan-zij ¤ 3,95, visgraat ¤ 4,35 en swing-over ¤ 3,90.
Het melken met een robot is daarmee gemiddeld ¤ 0,34 per 100 kilo melk goedkoper dan de andere systemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2024 12:46:55 ]
pi_212263006
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bron?
Het aantal melkrobots wat ik reeds in mijn post gaf.
https://www.melkveebedrij(...)t%20een%20melkrobot.
Bij zo’n robot mag de koe het zelf weten.
Bron
pi_212263022
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Gelukkige koeien geven meer melk
LONDEN - Koeien met namen als Bertha of Clara geven meer melk dan hun soortgenoten zonder naam. Dat blijkt uit Brits onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in het online wetenschappelijke tijdschrift Anthrozoös.

Koeien die op een persoonlijke manier worden behandeld, kunnen tot wel 280 liter melk per jaar meer produceren, aldus experts van de Newcastle University.

''Net als mensen voelen koeien zich ook gelukkiger en ontspannender als ze wat meer aandacht krijgen'', zei Catherine Douglas, die het onderzoek uitvoerde.
Bron
pi_212263077
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het aantal melkrobots wat ik reeds in mijn post gaf.
https://www.melkveebedrij(...)t%20een%20melkrobot.
Bij zo’n robot mag de koe het zelf weten.
Bron
Bij een melkrobot is het proces van melken geautomatiseerd. Het zegt niets over of koeien zelf mogen kiezen.
pi_212263169
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bij een melkrobot is het proces van melken geautomatiseerd. Het zegt niets over of koeien zelf mogen kiezen.
Het zegt het niet altijd. Bij genoeg bedrijven met melkrobots hebben koeien wel degelijk zelf de keuzen.

In een megastal gaat dat mogelijk wel wat moeilijker worden.
pi_212263185
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:53 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het zegt het niet altijd. Bij genoeg bedrijven met melkrobots hebben koeien wel degelijk zelf de keuzen.

In een megastal gaat dat mogelijk wel wat moeilijker worden.
Zou wat zijn als alle koeien door elkaar gaan lopen omdat ze op hun eigen moment gemolken willen worden.
pi_212263197
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In de
Bron staat letterlijk:

Vanwege de automatisering kunnen de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Ze kunnen zo’n vier tot vijf keer per dag bij de robot terecht. De melk gaat richting een grote opslagtank waar de boer maximaal 16.000 liter in kan opslaan.

Het zijn dan ook vrij luxerobots
pi_212263227
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zou wat zijn als alle koeien door elkaar gaan lopen omdat ze op hun eigen moment gemolken willen worden.
Want koeien worden zonder robot ook allemaal tegelijkertijd gemolken?
pi_212263280
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In de
Bron staat letterlijk:

Vanwege de automatisering kunnen de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Ze kunnen zo’n vier tot vijf keer per dag bij de robot terecht. De melk gaat richting een grote opslagtank waar de boer maximaal 16.000 liter in kan opslaan.

Die website is van de Nederlandse Zuivel Organisatie. Met een korrel zout nemen dus.

Bovendien, in een grote stal zitten de koeien gewoon vast. Hoe gaan die dan hun eigen moment kiezen om gemolken te worden?
pi_212263296
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
juist

de koeien liggen heerlijk in het stro in de megastal en ala ze de melk kwijt willen dan wandelen ze naar de melkautomaat , en daarna naar de borstel voor een massage en dan gaan ze wat vreten
en staan niet de halve dag in de brandende zon of een uur in de regen
in de groene woestijn zijn inderdaad geen bomen en daar wil je niet een paar uur staan te wachten he

Maar inderdaad kikkervisjes kun je ook niet meer vangen, maar de schuld ligt ook bij de drugsfabricage die hun gif ondermeer in allerlei sloten dumpen
denk daar eens aan als je weer een pilletje slikt
Door dit soort onzin vraag ik me echt of alle "experts" wel eens daadwerkelijk buiten komen.

Ik ga in het voorjaar en in de zomer regelmatig met mn kinderen opstap met schepnetjes. Die slootjes tussen die raaigras woestijnen zijn alles behalve dood.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die website is van de Nederlandse Zuivel Organisatie. Met een korrel zout nemen dus.

Bovendien, in een grote stal zitten de koeien gewoon vast. Hoe gaan die dan hun eigen moment kiezen om gemolken te worden?
Ah, nog een expert!
pi_212263297
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:55 schreef KaheemSaid het volgende:
Juist als robotdeskundige zou ik maar niet teveel vertrouwen hebben in het beeld van het blije koetje dat zijn eigen moment kiest om in de megastal gemolken te worden.
  Moderator vrijdag 2 februari 2024 @ 13:01:33 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212263303
quote:

[..]

Koeien kunnen gewoon vrij bewegen in de stal en in de lente/zomer/herfst bij sommige bedrijven ook de wei in.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:03:07 #71
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_212263320
quote:

[..]

ga eens naar buiten joh
pi_212263323
quote:

[..]
Ben je überhaupt ooit wel eens in een stal geweest met melkkoeien?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:06:23 #73
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212263361
quote:

[..]

Grupstallen zijn al een hele tijd passé in ons land. Uitgezonderd misschien nog wat stokoude hobbyisten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212263362
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:03 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ben je überhaupt ooit wel eens in een stal geweest met melkkoeien?
Nou, echt vrij zijn ze in ieder geval niet.

Foto van een Nederlandse stal.

https://l1.nl/reportage-werkbezoek-aan-een-megastal-88539
pi_212263416
quote:

[..]

Ik zou graag een bron willen van het feit dat koeien in moderne koeienstallen vast staan.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')