abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:34:39 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262203

quote:
Snelwegen richting Antwerpen bij grens dicht door boerenacties

Door boerenprotestacties zijn verschillende grensovergangen tussen Nederland en België afgesloten. Het gaat om de grensovergang van de A67 bij Eersel en van de A4 bij Markiezaat, meldt de ANWB. Ook de grensovergang van de A16 bij Hazeldonk is richting België dicht, in de richting van Nederland is de weg weer grotendeels open.

De boeren demonstreren sinds gisteravond laat aan de Belgische kant van de grens. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers die naar België moeten om hun reis uit te stellen als dat mogelijk is. Anders kunnen zij omrijden via Limburg over de A2 tussen Maastricht en Luik, de A76 tussen Stein en Maasmechelen en de Westerscheldetunnel, de N62.

Weggebruikers kunnen wel last hebben van flink wat extra reistijd, zegt de ANWB tegen persbureau ANP. "Maar tijdens de vrijdagochtendspits is het nooit druk. Vooral voor de logistieke sectoren kan het heel vervelend zijn."

Aan de protestacties doen vooral Belgische boeren mee. Zij voeren al dagen actie omdat hun werk naar eigen zeggen niet meer rendabel is. Ze wijzen op de stijgende productiekosten, terwijl de verkoopprijzen gelijk blijven. Ook willen ze af van strenge Europese milieuregels.

"Wij staan hier niet voor de lol, wij staan hier omdat we willen opkomen voor onze rechten", zegt een van de actievoerders in het NOS Radio 1 Journaal. Hij staat op de snelweg over de grens bij Eindhoven. De boeren demonstreren volgens hem bij de grensovergang omdat dit een strategische plek is, "en het stikstofprobleem speelt vooral in België en Nederland".

Hij vindt het naar eigen zeggen vervelend dat weggebruikers last hebben van de blokkade, "maar wij hebben al drie jaar last, en niemand kijkt en luistert naar ons". "Onze vergunningen worden niet verlengd, we krijgen geen rechtszekerheid voor de bedrijven, de banken willen niet meegaan in de financieringen. Dus we zitten met onze bedrijven helemaal geblokkeerd en we weten niet welke kant we op moeten."

De blokkade van de snelwegen richting Antwerpen begon gisteravond laat. Over de grens bij Eersel reden meer dan vijftig tractoren de snelweg op. De demonstranten staken vuren aan en riepen op om de blokkade enkele dagen vol te houden. Nederlandse boeren reden vanuit Bergeijk naar de grens en sloten zich aan bij de actie, om hun Belgische collega's te steunen. Volgens de initiatiefnemer waren er gisteravond zo'n 30 à 35 Nederlanders.

Ook op verschillende plekken in Nederland waren gisteravond boerenacties. Zo stonden op de Dam in Amsterdam zo'n vijftien tractoren. Bij het Gelderse provinciehuis in Arnhem kwamen tientallen boeren samen. Verderop op de Markt in het centrum stonden zo'n 120 landbouwvoertuigen. Ook in Woerden en Groningen hadden boeren zich verzameld.

In een reactie op de protesten bij de grens zei demissionair minister Yesilgöz van Justitie vanochtend dat het iedereen vrijstaat om te demonstreren, maar ze deed een oproep om dat niet te doen "op plekken waar je jezelf en anderen in gevaar brengt".

Op de vraag of er wordt ingegrepen en of ze de blokkades afwijst, zei ze dat dat altijd een lokale afweging van de burgemeester, samen met justitie en politie is. "Zodat wij niet vanuit Den Haag van een afstand daarover moeten oordelen".

https://nos.nl/artikel/25(...)ht-door-boerenacties

twitter

Deel van de aanleiding:

[ Bericht 48% gewijzigd door Starhopper op 02-02-2024 11:42:47 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin vrijdag 2 februari 2024 @ 11:35:41 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212262225
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:15 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
We hebben een van de meest efficiënte en technologisch hoogontwikkelde landbouwsector van de wereld (zo niet, de meest)

Dat vind ik persoonlijk niet gestoord. Maar goed, het is de zeitgeist die via de onderbuikjes leegloopt hier. Als we massaal mortieren en granaten met drones aan het ontwikkelen waren liepen we de polonaise.
Je kan ook een andere invalshoek kiezen en dat is dat we zelfs met zo'n beetje de meest high tech agrarische sector ter wereld het niet voor elkaar krijgen de schade en vervuiling ongedaan te maken.

Het is niet zo lastig. De ruimte voor de huidige situatie is er eigenlijk niet. En ik besef me heel goed in welke situatie boeren zitten. Diezelfde boeren is namelijk verteld om aan schaalvergroting te doen, want efficient..en dan nu gillen dat ze te groot zijn gaat er bij veel boeren niet in en dat kan ik ze niet eens echt kwalijk nemen. Het is gewoon (weer) een uitloper van kansloos ad hoc beleid ipv een meerjarenplan. Bedank de vorige kabinetten maar.

En laat dat zielige gedoe over onderbuikjes achterweg, nergens voor nodig. Gewoon een online discussie, geen persconferentie van UFC298.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:37:01 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262242
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:37:06 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262244
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:32 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Een bedrijventerrein als ecologisch, natuurlijk-divers hoogstandje gaat mij wat te ver ja.
Doe je gewoon je huiswerk dan.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212262256
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:37 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Doe je gewoon je huiswerk dan.
Gedaan; daarom weet ik ook dat die weilanden ook echt wel gaan verdwijnen.

En dat daar echt geen 'natuur' voor gaat terugkomen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:40:04 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262279
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Gedaan; daarom weet ik ook dat die weilanden ook echt wel gaan verdwijnen.

En dat daar echt geen 'natuur' voor gaat terugkomen.
De discussie gaat over het gebrek aan leven op en onder raaigrasvelden. Niet over of raaigrasweilanden plaats gaan maken voor natuur of bebouwing. Wat beide voor het leven overigens beter is dan ze raaigrasweiland laten.
pi_212262288
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De discussie gaat over het gebrek aan leven op en onder raaigrasvelden. Niet over of raaigrasweilanden plaats gaan maken voor natuur of bebouwing. Wat beide voor het leven overigens beter is dan ze raaigrasweiland laten.
Waarin zou het het beste gedijen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:42:05 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262298
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:23 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja, wat houdt dat nu dan eigenlijk in of wil je gewoon modewoordjes gebruiken?

De meeste bedrijven worden verplicht circulair te zijn. Mest afzetten op eigen grond, waarop weer voer verbouwd wordt voor de beesten.

Er zijn 1000 andere dingen die ook kleinschaliger mogen.
Kleinschalig: niet te veel dieren, niet teveel gewassen.
Circulair: afzetten in eigen omgeving, producten afnemen uit de eigen omgeving.
Biologisch: zonder pesticiden, kunstmest en gentechnologie (het genetisch aanpassen van gewassen), ook het regelmatig wisselen van gewassoorten op hetzelfde stuk land hoort daarbij, verder worden de dieren niet verminkt, hebben ze meer ruimte en krijgen ze ook weer biologisch voedsel, en geen hormonen. Onder andere, maar je kunt zelf ook prima achterhalen wat het is, als je werkelijk interesse zou hebben en niet alleen zou hoeven sneren over "modewoordjes".

Kleinschalig, circulair en biologisch zijn zeker geen modewoordjes voor moderne, diervriendelijke boeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:42:40 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262305
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je kan ook een andere invalshoek kiezen en dat is dat we zelfs met zo'n beetje de meest high tech agrarische sector ter wereld het niet voor elkaar krijgen de schade en vervuiling ongedaan te maken.

Het is niet zo lastig. De ruimte voor de huidige situatie is er eigenlijk niet. En ik besef me heel goed in welke situatie boeren zitten. Diezelfde boeren is namelijk verteld om aan schaalvergroting te doen, want efficient..en dan nu gillen dat ze te groot zijn gaat er bij veel boeren niet in en dat kan ik ze niet eens echt kwalijk nemen. Het is gewoon (weer) een uitloper van kansloos ad hoc beleid ipv een meerjarenplan. Bedank de vorige kabinetten maar.

En laat dat zielige gedoe over onderbuikjes achterweg, nergens voor nodig. Gewoon een online discussie, geen persconferentie van UFC298.
De schade en vervuiling ongedaan maken doe je door verder te ontwikkelen als sector. Niet door er allerlei randzaken bij te halen waar voorheen nooit enig gewicht aan is gegeven.

Er kan ook een tijd komen (en dat is met voedsel en dergelijke niet onmogelijk) dat het je duur komt te staan dat je een pionierspositie als marktleider de nek om hebt gedraaid.

En nee, dat was nergens voor nodig. Maar als ik argument lees dat er meer biodiversiteit aanwezig in Bijlmermeer dan een paar hectare landbouwgrond dan krijg ik die neiging.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:03 #10
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212262308
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Biologisch: zonder pesticiden, kunstmest en gentechnologie (het genetisch aanpassen van gewassen), ook het regelmatig wisselen van gewassoorten op hetzelfde stuk land hoort daarbij, verder worden de dieren niet verminkt, hebben ze meer ruimte en krijgen ze ook weer biologisch voedsel, en geen hormonen. Onder andere, maar je kunt zelf ook prima achterhalen wat het is, als je werkelijk interesse zou hebben en niet alleen zou hoeven sneren over "modewoordjes".

Kleinschalig, circulair en biologisch zijn zeker geen modewoordjes voor moderne, diervriendelijke boeren.
o ja, en jij gaat die boeren protesten zelf tegenhouden ?/

moderne, diervriendelijke boeren en megastallen dat gaat heel goed samen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:22 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262311
Ik heb de OP een update gegeven.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:44:39 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262316
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:31 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Kilometers liep ik vorig jaar door veenweidegebied voor vlinderinventarisaties.

Op sommige dagen zag ik letterlijk meer soorten én aantallen op mijn balkon in de binnenstad.
Ja N=1. Hoeveel ooievaars, reigers, kikkers had je toen op je balkon?
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:45:01 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262320
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarin zou het het beste gedijen?
Dat is de discussie niet. Voor de tigste keer.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:45:34 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212262324
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is de discussie niet. Voor de tigste keer.
Gewoon de vraag
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212262325
Ach gut, hebben de boeren/ondernemers weer gullere aandacht nodig? Terwijl ze niks gunnen aan de armen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:46:19 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262334
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
o ja, en jij gaat die boeren protesten zelf tegenhouden ?/

moderne, diervriendelijke boeren en megastallen dat gaat heel goed samen

Megastallen zijn niet diervriendelijk. Een boer met een megastal kan dus niet diervriendelijk zijn.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:47:58 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262352
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Klopt, dit is het primaire probleem voor de boeren.
Overigens mag je ook de Rabobank en de grote agrifirma's hiervoor bedanken, daar zit het verdienmodel.
Het is voor de Van Drie groep echt helemaal prima dat die kalveren direct bij de moeder weggehaald worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:49:22 #18
323876 michaelmoore
pi_212262372
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Megastallen zijn niet diervriendelijk. Een boer met een megastal kan dus niet diervriendelijk zijn.
dta zullen heel veel mensen niet met jou eens zijn, ga eens bij een megastal kijken zou ik zeggen, er is geen plek waar de beesten het beter hebben
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:05 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262392
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je schiet nog niet echt op met aantonen wat volgens jou aantoonbaar is he? Ik wacht nog steeds..
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:28 #20
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262397
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is zo jammer dat alleen de agrarische sector vleugellam gemaakt moet worden. Die moeten hun verdienpotentieel maar opgeven voor een utopisch en romantisch beeld. De rest van de kapitalistische en globalistische industrie ontspringt die dans. Ondanks dat boeren al door hoepels moeten springen.

En dat allemaal vanuit een luxepositie. Nog geen 100 jaar geleden had men massaal honger omdat insectenplagen de oogsten hadden vernield.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:55 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262403
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dta zullen heel veel mensen niet met jou eens zijn, ga eens bij een megastal kijken zou ik zeggen, er is geen plek waar de beesten het beter hebben
Waar denk je dat varkens het beter hebben?
Hier:

Of hier:
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:52:42 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262409
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hier:
[ afbeelding ]

Of hier:
[ afbeelding ]
Je weet wie het zegt toch? ;)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:52:52 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262411
Overigens vind ik wel dat er veel meer gestimuleerd moet worden om kleinschaliger te gaan boeren, nu kunnen de meeste boeren zich niet permitteren anders (kleinschalig, biologisch) te gaan boeren terwijl ze best wel willen, maar ze zijn de afgelopen decennia zo ongeveer gedwongen tot schaalvergroting om überhaupt te kunnen blijven boeren, dus daar zal de overheid in moeten investeren, zorg maar dat de boeren schadeloos gesteld worden als ze over willen stappen naar biologisch.

En dan niet van die grappen zoals in Brabant waar je de ene varkensfabriek uitkoopt en dat dezelfde eigenaar vervolgens een paar km verderop de andere varkensfabriek die ze hebben ook nog gaan uitbreiden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:54:04 #24
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262419
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je schiet nog niet echt op met aantonen wat volgens jou aantoonbaar is he? Ik wacht nog steeds..
Ik ga jou inderdaad niet aantonen dat er meer soorten voorkomen op 2 hectare landbouwgrond dan in urban jungle.

Zou niet te lang wachten dus, weekend is zo weer voorbij.
pi_212262422
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik wil het ook wel over andere soorten hebben, maar even over vlinders voor je beeld: 2023 was Nederland breed een heel slecht qua aantallen en soorten vlinders.

https://www.naturetoday.c(...)%20het%20gemiddelde.

Waar wil je het nu over hebben?

Kikkers, reigers, welke soort of soorten bedoel je precies, roerdomp, poelkikker, boomkikker, koereiger?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:54:47 #26
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262430
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:54 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik ga jou inderdaad niet aantonen dat er meer soorten voorkomen op 2 hectare landbouwgrond dan in urban jungle.

Zou niet te lang wachten dus, weekend is zo weer voorbij.
Oftewel: je kunt het niet. Ook weer duidelijk :s)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:55:05 #27
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262433
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Hier:
[ afbeelding ]

Of hier:
[ afbeelding ]
Ja mooi he, welk plaatje is schadelijker voor de natuur denk je?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:55:34 #28
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262442
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Het is zo jammer dat alleen de agrarische sector vleugellam gemaakt moet worden. Die moeten hun verdienpotentieel maar opgeven voor een utopisch en romantisch beeld. De rest van de kapitalistische en globalistische industrie ontspringt die dans. Ondanks dat boeren al door hoepels moeten springen.

En dat allemaal vanuit een luxepositie. Nog geen 100 jaar geleden had men massaal honger omdat insectenplagen de oogsten hadden vernield.
Het heeft niets met een romantisch beeld te maken, maar.... de boeren zelf zijn de eersten die het romantische beeld graag oproepen, want hun opa was daar ook nog boer.
Ja, samen met nog 6 andere opa's wiens kleinkinderen geen boer meer zijn omdat alles naar die ene opa gegaan is.

We hoeven de halve wereld niet te voeden. En zeker niet als dat betekent dat we het vee waarmee we de halve wereld voeden niet eens diervriendelijk kunnen houden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:57:28 #29
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262464
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:54 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Ik wil het ook wel over andere soorten hebben, maar even over vlinders voor je beeld: 2023 was Nederland breed een heel slecht qua aantallen en soorten vlinders.

https://www.naturetoday.c(...)%20het%20gemiddelde.

Waar wil je het nu over hebben?

Kikkers, reigers, welke soort of soorten bedoel je precies, roerdomp, poelkikker, boomkikker, koereiger?
Welke soort trof je het meest aan op jouw balkon?
pi_212262475
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:57 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Welke soort trof je het meest aan op jouw balkon?
Je weet gewoon niet waar je het over hebt, in het geheel niet.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:59:50 #31
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262486
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:54 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Oftewel: je kunt het niet. Ook weer duidelijk :s)
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Heb gewoon weinig behoefte aan om zaken van algemene bekendheid 'aan te tonen'.

Met als summum het voorbeeld van de achtertuin met 15 exotische soorten bloemen van de intratuin. Lekker divers.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:00:31 #32
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262494
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:58 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Je weet gewoon niet waar je het over hebt, in het geheel niet.
Kun je ook gewoon antwoord geven welke soort kikker je aantrof op je balkon of niet?
pi_212262502
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:28 schreef inslagenreuring het volgende: [..] Boeren zijn verplicht om aan crop rotation te doen. Moeten bepaalde afstanden hanteren tov de sloot, zitten gebonden aan broedseizoen met o.a. maaiverboden. En nog veel meer. Merk al dat de kennisleemte niet meehelpt hier.
iemand beschuldigen van Kennis leemte en niet met linkjes komen. :') Vanaf 2024 vervalt de algemene vrijstelling voor GLMC 7 ‘Gewasrotatie’. Er geldt nog wel een vrijstelling als u bijvoorbeeld meer dan 75% grasland heeft. Dus er was geen verplichting en de grasboeren mogen hun raaigras velden lekker monocultuurbouw houden. :')
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:01:29 #34
323876 michaelmoore
pi_212262503
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:52 schreef Leandra het volgende:
Overigens vind ik wel dat er veel meer gestimuleerd moet worden om kleinschaliger te gaan boeren, nu kunnen de meeste boeren zich niet permitteren anders (kleinschalig, biologisch) te gaan boeren terwijl ze best wel willen, maar ze zijn de afgelopen decennia zo ongeveer gedwongen tot schaalvergroting om überhaupt te kunnen blijven boeren, dus daar zal de overheid in moeten investeren, zorg maar dat de boeren schadeloos gesteld worden als ze over willen stappen naar biologisch.

En dan niet van die grappen zoals in Brabant waar je de ene varkensfabriek uitkoopt en dat dezelfde eigenaar vervolgens een paar km verderop de andere varkensfabriek die ze hebben ook nog gaan uitbreiden.
ik denk als je er maar genoeg subsidie tegen aangooit dat iedere boer wel volstaat met een varken en een koe en een akkerje errepels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:01:37 #35
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262505
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:59 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Wat niet kan is nog nooit gebeurd. Heb gewoon weinig behoefte aan om zaken van algemene bekendheid 'aan te tonen'.

Met als summum het voorbeeld van de achtertuin met 15 exotische soorten bloemen van de intratuin. Lekker divers.
Je kunt het niet. Logisch, want je hebt ongelijk.
pi_212262509
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:52 schreef Leandra het volgende:

Klinkt allemaal heel romantisch maar dat verdienmodel gaat er niet meer komen tenzij we fors meer gaan betalen voor ons voedsel. Biologische landbouw is ook eigenlijk geen optie momenteel. De apparatuur is er (nog) niet en mensen zijn niet meer te vinden en als ze te vinden zijn willen ze voor een redelijk fors salaris werken. Zolang de consument niet bereid is te betalen is het beeld van schaalverkleining gewoon een droom. Daar zitten de boeren zelf trouwens ook helemaal niet op te wachten.
pi_212262549
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:00 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Kun je ook gewoon antwoord geven welke soort kikker je aantrof op je balkon of niet?
Op een balkon zitten ze niet.

Maar in sloten in polders, waar door mestinspoeling geen waterplant meer in groeit, waarvan de oevers veelal kort gemaaid worden, daar zie je ook geen groene kikkers meer. Het is gewoon leeg.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:08:21 #38
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262583
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:01 schreef Basp1 het volgende:

[..]
iemand beschuldigen van Kennis leemte en niet met linkjes komen. :') Vanaf 2024 vervalt de algemene vrijstelling voor GLMC 7 ‘Gewasrotatie’. Er geldt nog wel een vrijstelling als u bijvoorbeeld meer dan 75% grasland heeft. Dus er was geen verplichting en de grasboeren mogen hun raaigras velden lekker monocultuurbouw houden. :')
Lieve jongen, vruchtwisseling is een essentieel onderdeel van landbouw (met name van bijvoorbeeld aardappelen). Dat is bekend sinds het jaar 1200 ofzo.

Raaigras voor vee is een ander op zichzelf staand verhaal.

Wat je met je link wilt aantonen ontgaat me even.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:09:47 #39
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262595
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:01 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je kunt het niet. Logisch, want je hebt ongelijk.
Dit spelletje wordt oud. Volgens mij weet je diep van binnen wel hoe het zit. Goed weekend.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:12:34 #40
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262632
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:04 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]

Maar in sloten in polders, waar door mestinspoeling geen waterplant meer in groeit, waarvan de oevers veelal kort gemaaid worden, daar zie je ook geen groene kikkers meer. Het is gewoon leeg.
Polder ja? Die biodiversiteit is ook uitgeroeid toen we de Zuiderzee droog gingen leggen voor extra land.

Daar zien we dus geen invasieve exoot meer als de groene kikker? Interessant.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:14:48 #41
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262655
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:09 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Dit spelletje wordt oud. Volgens mij weet je diep van binnen wel hoe het zit. Goed weekend.
Inderdaad. Beweren dat iets aantoonbaar is en het niet "willen" aantonen is de oudste truc uit het boekje. Niemand die daar intrapt. Fijn weekend.
pi_212262670
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:12 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Polder ja? Die biodiversiteit is ook uitgeroeid toen we de Zuiderzee droog gingen leggen voor extra land.

Daar zien we dus geen invasieve exoot meer als de groene kikker? Interessant.
Je verlegt de discussie en er klopt inhoudelijk zo weinig van wat je zegt, dat het geen zin heeft dit gesprek met jou voort te zetten.
pi_212262676
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Ik ben geen voorstander van de raaigraswoestijn zoals je dit veel tegenkom. Maar het is ook niet zo dat een megastal gelijk staat aan dieronvriendelijk. Als je bijvoorbeeld melkkoeien hebt, deze presteren het best wanneer ze zich goed voelen. Dus met veel meer kennis dan eerder (hogere, meer open stallen bijvoorbeeld) wordt ervoor gezorgd dat de dames zich het best voelen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:17:18 #44
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212262680
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:04 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]

Dat is het beleid van de waterschappen.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212262720
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik ben geen voorstander van de raaigraswoestijn zoals je dit veel tegenkom. Maar het is ook niet zo dat een megastal gelijk staat aan dieronvriendelijk. Als je bijvoorbeeld melkkoeien hebt, deze presteren het best wanneer ze zich goed voelen. Dus met veel meer kennis dan eerder (hogere, meer open stallen bijvoorbeeld) wordt ervoor gezorgd dat de dames zich het best voelen.
Daar heb je bewijs van? Dat een depressieve koe minder melk geeft dan een blije koe?
pi_212262722
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:17 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Het gros wordt gewoon volgeplempt met nieuwbouw.

Maar gelukkig schijnt echte natuur heel goed tussen staal, asfalt en beton te gedijen
quote:
Bioloog Tarja Ojala (Sweco Finland) en ecoloog Ishbel Campbell (Sweco UK) stelden dit rapport op. Hierin concluderen beide onderzoekers dat steden steeds belangrijker worden als leefgebied voor allerlei soorten planten en dieren. De biodiversiteit in steden is tegenwoordig zelfs vaak hoger dan op het platteland. Dit komt omdat er in de stad veel variatie en afwisseling in het landschap is. Bovendien gebruiken stadsbewoners een stuk minder bestrijdingsmiddelen dan op het platteland.
Bron
pi_212262732
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:17 schreef PzKpfw het volgende:

[..]
Dat is het beleid van de waterschappen.
Dat is op zich waar, alhoewel bij afspraken over maaibeheer dat ook niet altijd gevolgd wordt.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:22:28 #48
323876 michaelmoore
pi_212262739
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:16 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
juist

de koeien liggen heerlijk in het stro in de megastal en ala ze de melk kwijt willen dan wandelen ze naar de melkautomaat , en daarna naar de borstel voor een massage en dan gaan ze wat vreten
en staan niet de halve dag in de brandende zon of een uur in de regen
in de groene woestijn zijn inderdaad geen bomen en daar wil je niet een paar uur staan te wachten he

Maar inderdaad kikkervisjes kun je ook niet meer vangen, maar de schuld ligt ook bij de drugsfabricage die hun gif ondermeer in allerlei sloten dumpen
denk daar eens aan als je weer een pilletje slikt
pi_212262750
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:22 schreef michaelmoore het volgende:
juist

de koeien liggen heerlijk in het stro in de megastal en ala ze de melk kwijt willen dan wandelen ze naar de melkautomaat , en daarna naar de borstel voor een massage en dan gaan ze wat vreten
Jij denkt dat koeien zelf kunnen beslissen wanneer ze gemolken worden?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:24:14 #50
323876 michaelmoore
pi_212262762
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
ja inderdaad ja, ik heb zelf vroeger nog met de hand gemolken

https://schooltv.nl/item/(...)matische-melkmachine
pi_212262813
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:24 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ja inderdaad ja, ik heb zelf vroeger nog met de hand gemolken

https://schooltv.nl/item/(...)matische-melkmachine
Koeien die zelf mogen kiezen wanneer ze gemolken worden zijn wel de uitzondering hoor.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:30:28 #52
323876 michaelmoore
pi_212262838
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:28 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Koeien die zelf mogen kiezen wanneer ze gemolken worden zijn wel de uitzondering hoor.
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot alleen de bioboer met 8 koeien die niet , die koeien staan met een volle uier te wachten tot de boer eindelijkeens komt melken , en hopen dat ie niet ziek is of een dagje uit
https://www.lely.com/nl/oplossingen/melken/astronaut-a5/
pi_212262865
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:21 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Daar heb je bewijs van? Dat een depressieve koe minder melk geeft dan een blije koe?
Als een koe stress heeft presteert ze minder en worden ze ziek. Daarnaast geeft de Wageningen universiteit niet voor niets advies over dierenwelzijn in combinatie met melkproductie.

Dit waren zo even twee bronnen die ik met één google actie vond, het meeste heb ik anekdotisch van mijn zus die veearts en (groot)veeboer is. Ik ben het niet overal in met haar eens, maar geloof wel dat haar focus op dierenwelzijn naast ethische factoren een financiele drijfveer heeft.
pi_212262889
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot
Zelfs zuivelonline laat zien dat de koe die zelf mag kiezen de uitzondering is.

pi_212262921
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:30 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee hoor , ieder veehouder heeft een melkrobot alleen de bioboer met 8 koeien die niet , die koeien staan met een volle uier te wachten tot de boer eindelijkeens komt melken , en hopen dat ie niet ziek is of een dagje uit
In 2022 hadden 4774 van de 15.246 een melkrobot, dit is derhalve echt niet waar. Mijn zusje, met bijna 400 melkkoeien, heeft er bijvoorbeeld geen.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:23 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In 2022 mochten de koeien van meer dan 30% van de veehouders dit.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:37:35 #56
323876 michaelmoore
pi_212262945
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In 2022 hadden 4774 van de 15.246 een melkrobot, dit is derhalve echt niet waar. Mijn zusje, met bijna 400 melkkoeien, heeft er bijvoorbeeld geen.
maar dan zal ze er wel van dromen lijkt me , is nog centjes aan het tellen
https://melkvee100plus.nl(...)uwbouw-of-renovatie/

quote:
Het vertrouwen in melkrobots neemt verder toe. 77% van de melkveehouders schaft melkrobots aan bij nieuwbouw, renovatie of uitbreiding. In 2010 was dat nog 53%. Investeren in conventionele melksystemen neemt af.

Meer dan driekwart van alle nieuw geïnstalleerde melksystemen in 2021 zijn melkrobots, blijkt uit gepubliceerde cijfers van Stichting KOM (12 december 2021). Van 755 nieuw opgeleverde melksystemen zijn 578 automatische melksystemen.

De zij-aan-zij en visgraat melkstal volgen met respectievelijk 89 en 54 installaties. "Tien jaar geleden zag je vaak één of twee melkrobots op een bedrijf, nu komen vier tot acht robots op grotere melkveebedrijven meer voor", merkt Johan Grolleman, onafhankelijk melkwinningsadviseur.

Hij verwacht op langere termijn dat het gros van de melkveehouders automatisch gaat melken.
"Kosten en beschikbaarheid van arbeid en fysieke ontlasting zijn de belangrijkste drijfveren hiervoor. Ook al melk je in een moderne carrousel, het blijft toch fysiek en repeterend werk."
pi_212262954
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:32 schreef KaheemSaid het volgende:
Als een koe stress heeft presteert ze minder en worden ze ziek. Daarnaast geeft de Wageningen universiteit niet voor niets advies over dierenwelzijn in combinatie met melkproductie.
Een zieke koe geeft minder melk. Dat betekent niet per se dat een blije koe ook meer melk geeft.

Ik denk dat als een koe mocht kiezen, hij gedrag zou willen vertonen dat natuurlijk is. Dus lekker met een kudde in de wei, en met bomen om te schuilen.

Niet omwille van efficiëntie met honderden in een betonnen schuur, met weinig ruimte en melkmachines die de koeien op gezette tijden melken.
pi_212262956
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:35 schreef KaheemSaid het volgende:
In 2022 mochten de koeien van meer dan 30% van de veehouders dit.
Bron?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 12:41:30 #59
323876 michaelmoore
pi_212262979
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Een zieke koe geeft minder melk. Dat betekent niet per se dat een blije koe ook meer melk geeft.

Ik denk dat als een koe mocht kiezen, hij gedrag zou willen vertonen dat natuurlijk is. Dus lekker met een kudde in de wei, en met bomen om te schuilen.

Niet omwille van efficiëntie met honderden in een betonnen schuur, met weinig ruimte en melkmachines die de koeien op gezette tijden melken.
denk jij als een koe?

een koe blijft lekker in de droge schaduwrijke stal op het stro en dicht bij het eiwitrijke vreten , zo eiwitrijk is dat gras niet
https://melkvee100plus.nl(...)r-dan-conventioneel/
quote:
Robotmelken was tien tot vijftien jaar geleden veel duurder dan conventioneel melken.
In juni van dit jaar gaven accountantsbureaus Flynth en Alfa aan dat de kosten van een automatisch melksysteem (AMS) gemiddeld nog ¤ 1 per 100 kilo melk hoger lag dan melkstallen.
Uit praktijkcijfers van European Dairy Farmers (EDF) komt echter een ander beeld naar voren.
quote:
EDF concludeert dat de totale kosten per 100 kilo melk voor alle systemen redelijk bij elkaar in de buurt liggen.
De melkrobot kost ¤ 3,60 per 100 kilo melk, draaimelkstal ¤ 3,55, zij-aan-zij ¤ 3,95, visgraat ¤ 4,35 en swing-over ¤ 3,90.
Het melken met een robot is daarmee gemiddeld ¤ 0,34 per 100 kilo melk goedkoper dan de andere systemen.

[ Bericht 4% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2024 12:46:55 ]
pi_212263006
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:39 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bron?
Het aantal melkrobots wat ik reeds in mijn post gaf.
https://www.melkveebedrij(...)t%20een%20melkrobot.
Bij zo’n robot mag de koe het zelf weten.
Bron
pi_212263022
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:38 schreef luxerobots het volgende:

[..]

Gelukkige koeien geven meer melk
LONDEN - Koeien met namen als Bertha of Clara geven meer melk dan hun soortgenoten zonder naam. Dat blijkt uit Brits onderzoek dat woensdag is gepubliceerd in het online wetenschappelijke tijdschrift Anthrozoös.

Koeien die op een persoonlijke manier worden behandeld, kunnen tot wel 280 liter melk per jaar meer produceren, aldus experts van de Newcastle University.

''Net als mensen voelen koeien zich ook gelukkiger en ontspannender als ze wat meer aandacht krijgen'', zei Catherine Douglas, die het onderzoek uitvoerde.
Bron
pi_212263077
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:44 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Het aantal melkrobots wat ik reeds in mijn post gaf.
https://www.melkveebedrij(...)t%20een%20melkrobot.
Bij zo’n robot mag de koe het zelf weten.
Bron
Bij een melkrobot is het proces van melken geautomatiseerd. Het zegt niets over of koeien zelf mogen kiezen.
pi_212263169
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Bij een melkrobot is het proces van melken geautomatiseerd. Het zegt niets over of koeien zelf mogen kiezen.
Het zegt het niet altijd. Bij genoeg bedrijven met melkrobots hebben koeien wel degelijk zelf de keuzen.

In een megastal gaat dat mogelijk wel wat moeilijker worden.
pi_212263185
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:53 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Het zegt het niet altijd. Bij genoeg bedrijven met melkrobots hebben koeien wel degelijk zelf de keuzen.

In een megastal gaat dat mogelijk wel wat moeilijker worden.
Zou wat zijn als alle koeien door elkaar gaan lopen omdat ze op hun eigen moment gemolken willen worden.
pi_212263197
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:49 schreef luxerobots het volgende:

[..]
In de
Bron staat letterlijk:

Vanwege de automatisering kunnen de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Ze kunnen zo’n vier tot vijf keer per dag bij de robot terecht. De melk gaat richting een grote opslagtank waar de boer maximaal 16.000 liter in kan opslaan.

Het zijn dan ook vrij luxerobots
pi_212263227
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:54 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zou wat zijn als alle koeien door elkaar gaan lopen omdat ze op hun eigen moment gemolken willen worden.
Want koeien worden zonder robot ook allemaal tegelijkertijd gemolken?
pi_212263280
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:55 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
In de
Bron staat letterlijk:

Vanwege de automatisering kunnen de koeien zelf bepalen wanneer ze gemolken willen worden. Ze kunnen zo’n vier tot vijf keer per dag bij de robot terecht. De melk gaat richting een grote opslagtank waar de boer maximaal 16.000 liter in kan opslaan.

Die website is van de Nederlandse Zuivel Organisatie. Met een korrel zout nemen dus.

Bovendien, in een grote stal zitten de koeien gewoon vast. Hoe gaan die dan hun eigen moment kiezen om gemolken te worden?
pi_212263296
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:22 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
juist

en staan niet de halve dag in de brandende zon of een uur in de regen
in de groene woestijn zijn inderdaad geen bomen en daar wil je niet een paar uur staan te wachten he

Maar inderdaad kikkervisjes kun je ook niet meer vangen, maar de schuld ligt ook bij de drugsfabricage die hun gif ondermeer in allerlei sloten dumpen
denk daar eens aan als je weer een pilletje slikt
Door dit soort onzin vraag ik me echt of alle "experts" wel eens daadwerkelijk buiten komen.

Ik ga in het voorjaar en in de zomer regelmatig met mn kinderen opstap met schepnetjes. Die slootjes tussen die raaigras woestijnen zijn alles behalve dood.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:59 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die website is van de Nederlandse Zuivel Organisatie. Met een korrel zout nemen dus.

Bovendien, in een grote stal zitten de koeien gewoon vast. Hoe gaan die dan hun eigen moment kiezen om gemolken te worden?
Ah, nog een expert!
pi_212263297
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:55 schreef KaheemSaid het volgende:
Juist als robotdeskundige zou ik maar niet teveel vertrouwen hebben in het beeld van het blije koetje dat zijn eigen moment kiest om in de megastal gemolken te worden.
  Moderator vrijdag 2 februari 2024 @ 13:01:33 #70
417715 crew  derLudolf
allround beunhaas
pi_212263303
quote:

[..]

Koeien kunnen gewoon vrij bewegen in de stal en in de lente/zomer/herfst bij sommige bedrijven ook de wei in.
Kranplätze müssen verdichtet sein
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:03:07 #71
323876 michaelmoore
pi_212263320
quote:

[..]

ga eens naar buiten joh
pi_212263323
quote:

[..]
Ben je überhaupt ooit wel eens in een stal geweest met melkkoeien?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:06:23 #73
476022 PzKpfw
Devon 'No Limits'
pi_212263361
quote:

[..]

Grupstallen zijn al een hele tijd passé in ons land. Uitgezonderd misschien nog wat stokoude hobbyisten.
Als iedereen aan zichzelf denkt wordt er aan iedereen gedacht.
Op 't randje en erover.
Op fietsen zonder bende kwam'm zie schooieren um spek
pi_212263362
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:03 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Ben je überhaupt ooit wel eens in een stal geweest met melkkoeien?
Nou, echt vrij zijn ze in ieder geval niet.

Foto van een Nederlandse stal.

https://l1.nl/reportage-werkbezoek-aan-een-megastal-88539
pi_212263416
quote:

[..]

Ik zou graag een bron willen van het feit dat koeien in moderne koeienstallen vast staan.
pi_212263461
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:10 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Ik zou graag een bron willen van het feit dat koeien in moderne koeienstallen vast staan.
Okay, koeien zitten niet letterlijk vastgebonden. Maar staan wel behoorlijk vast.

pi_212263462
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:06 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Nou, echt vrij zijn ze in ieder geval niet.

Foto van een Nederlandse stal.

[ afbeelding ]
https://l1.nl/reportage-werkbezoek-aan-een-megastal-88539
Laat ik die stal kennen. Zoek voor de grap de melkrobot van die boer eens op.
pi_212263468
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:14 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Laat ik die stal kennen. Zoek voor de grap de melkrobot van die boer eens op.
Ben benieuwd.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:16:29 #79
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212263486
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:21 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
[..]

Tijd voor boswachters in Bijlmermeer.

Verdomme wat een clownworld. Gevarieerd landschap in steden
:') Genoeg FOK! Voor vandaag.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:18:50 #80
323876 michaelmoore
pi_212263516
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

ik zie centrum amsterdam nog wel eens natura2000 gebied worden met al die ratten
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:19:49 #81
323876 michaelmoore
pi_212263528
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:14 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Okay, koeien zitten niet letterlijk vastgebonden. Maar staan wel behoorlijk vast.

[ afbeelding ]
nee staan niet vast
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:20:57 #82
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212263542
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:18 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
ik zie centrum amsterdam nog wel eens natura2000 gebied worden met al die ratten
Snap ook niet waarom de Indische olifant of tijger wegloopt van mumbai met het gevarieerde landschap.

Die hebben dat onderzoek nog niet gelezen denk ik.
pi_212263552
quote:

[..]
Ben benieuwd.
Jij post een stal, mag je zelf moeite doen om de robot te zoeken. Ik hoor t wel als je m gevonden hebt.
  Redactie Frontpage / Sport vrijdag 2 februari 2024 @ 13:22:36 #84
426493 crew  PippenScottie
pi_212263572
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 12:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Zelfs zuivelonline laat zien dat de koe die zelf mag kiezen de uitzondering is.

Waar zijn de kalfjes eigenlijk in dit hele verhaal?
My friends all drive horses
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:22:45 #85
323876 michaelmoore
pi_212263574
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:21 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Jij post een stal, mag je zelf moeite doen om de robot te zoeken. Ik hoor t wel als je m gevonden hebt.
quote:

[..]
Ben benieuwd.
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ik dacht dat jij de stal kende en er een foto van had.
pi_212263606
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:21 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
pi_212263618
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:22 schreef PippenScottie het volgende:

[..]
Waar zijn de kalfjes eigenlijk in dit hele verhaal?
Die zijn vetgemest, doodgemaakt en liggen in de supermarkt.
pi_212263694
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:24 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Ze hebben dus geen melkrobot. Derhalve is je geplaatste foto in relatie tot een melkrobot totaal irrelevant.
pi_212263762
quote:
Het is wel duidelijk dat in zo'n immense stal de koe niet zelf kan beslissen wanneer ze gemolken wordt.
pi_212263785
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:25 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Die zijn vetgemest, doodgemaakt en liggen in de supermarkt.
Veel hangen in de kebabzaken op die grote rollen vlees. :P
pi_212263787
quote:

[..]

afbeelding ]
Heb je ook een foto van wat achter die hekken zit? De voerhekken (waar ze met hun hoofd tussen staan) zijn zo gemaakt dat ze allemaal een vrij plekje hebben om te eten. Dit is zo ontworpen omdat koeien dan geen drukplekken of verwondingen oplopen. De koeien kunnen hun hoofd in een vrij voerhek drukken en kunnen weer weglopen wanneer ze willen.

Om je een beeld te geven van een moderne koeienstal . Je hebt de voerhekken waar de koeien kunnen eten, de roosters waar ze kunnen lopen en poepen en de ligbedden waar ze kunnen liggen herkouwen.

quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:01 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Juist als robotdeskundige zou ik maar niet teveel vertrouwen hebben in het beeld van het blije koetje dat zijn eigen moment kiest om in de megastal gemolken te worden.
Betreffende de melkrobot, koeien melden zich bij de robot en de melkt ze zovaak ze willen. Hier een filmpje van schooltv en hier een stukje uit de reader van de WUR over automatisch melken:
Bron
Vraag mij echt af wat jou ervaring met melkrobots is?

[ Bericht 3% gewijzigd door KaheemSaid op 02-02-2024 13:49:02 ]
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:36:00 #92
323876 michaelmoore
pi_212263798
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Het is wel duidelijk dat in zo'n immense stal de koe niet zelf kan beslissen wanneer ze gemolken wordt.
jij voelt toch ook wanneer je piesen moet ?/

maar in deze stal is het gewoon drie ker per dag melken ofwel continu melken en dan gaat de koe wel in de rij staan
pi_212263825
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:35 schreef KaheemSaid het volgende:

Als die gebaseerd is op de stal van Van Bakel dan kan ik me voorstellen dat dat beeld niet strookt met de echte melkrobot.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:38:55 #94
39333 Zelva
Fortunate observer of time
pi_212263839
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:33 schreef luxerobots het volgende:

[..]
Er is een opdrijfruimte, dat zegt al genoeg.
pi_212263909
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:37 schreef Vliegbaard het volgende:

[..]
Als die gebaseerd is op de stal van Van Bakel dan kan ik me voorstellen dat dat beeld niet strookt met de echte melkrobot.
geeft dit meer beeld?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:48:50 #96
68638 Zwansen
He is so good it is scary...
pi_212263948
quote:

[..]

[ afbeelding ]
_O-
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:53:21 #97
323876 michaelmoore
pi_212264016
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:35 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Heb je ook een foto van wat achter die hekken zit? De voerhekken (waar ze met hun hoofd tussen staan) zijn zo gemaakt dat ze allemaal een vrij plekje hebben om te eten. Dit is zo ontworpen omdat koeien dan geen drukplekken of verwondingen oplopen. De koeien kunnen hun hoofd in een vrij voerhek drukken en kunnen weer weglopen wanneer ze willen.

Om je een beeld te geven van een moderne koeienstal [ afbeelding ]. Je hebt de voerhekken waar de koeien kunnen eten, de roosters waar ze kunnen lopen en poepen en de ligbedden waar ze kunnen liggen herkouwen.
[..]
Betreffende de melkrobot, koeien melden zich bij de robot en de melkt ze zovaak ze willen. Hier een filmpje van schooltv en hier een stukje uit de reader van de WUR over automatisch melken:[ afbeelding ]
Bron
ja met zo een stal zou ik als ik een koe was ook niet in de wei zonder schaduw gaan lopen,
Of je naast de frietzaak woont zeg, dan ga jij toch ook niet een paar km lopen in de zon om bruine bonen te eten

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 02-02-2024 14:10:46 ]
pi_212264025
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:16 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]

Misschien moet je het onderzoek peer reviewen als je er zoveel verstand van hebt.

Groet de homogene “natuur”
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:54:58 #99
323876 michaelmoore
pi_212264030
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]
Misschien moet je het onderzoek peer reviewen als je er zoveel verstand van hebt.

[ afbeelding ]
bouw daar maar een mooie woonwijk aan het water met een paar haventjes en zwemplekken dan krijg je meer natuur dan er nu si

Tegenwoordig wordt er echt heel erg mooi gebouwd
  vrijdag 2 februari 2024 @ 13:56:25 #100
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212264048
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 13:54 schreef KaheemSaid het volgende:

[..]

[ afbeelding ]
Zet er dan ook een plaatje onder van bijlmermeer of de wallen.

Groet, het gevarieerde landschap.
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')