abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:34:39 #1
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262203

quote:
Snelwegen richting Antwerpen bij grens dicht door boerenacties

Door boerenprotestacties zijn verschillende grensovergangen tussen Nederland en België afgesloten. Het gaat om de grensovergang van de A67 bij Eersel en van de A4 bij Markiezaat, meldt de ANWB. Ook de grensovergang van de A16 bij Hazeldonk is richting België dicht, in de richting van Nederland is de weg weer grotendeels open.

De boeren demonstreren sinds gisteravond laat aan de Belgische kant van de grens. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers die naar België moeten om hun reis uit te stellen als dat mogelijk is. Anders kunnen zij omrijden via Limburg over de A2 tussen Maastricht en Luik, de A76 tussen Stein en Maasmechelen en de Westerscheldetunnel, de N62.

Weggebruikers kunnen wel last hebben van flink wat extra reistijd, zegt de ANWB tegen persbureau ANP. "Maar tijdens de vrijdagochtendspits is het nooit druk. Vooral voor de logistieke sectoren kan het heel vervelend zijn."

Aan de protestacties doen vooral Belgische boeren mee. Zij voeren al dagen actie omdat hun werk naar eigen zeggen niet meer rendabel is. Ze wijzen op de stijgende productiekosten, terwijl de verkoopprijzen gelijk blijven. Ook willen ze af van strenge Europese milieuregels.

"Wij staan hier niet voor de lol, wij staan hier omdat we willen opkomen voor onze rechten", zegt een van de actievoerders in het NOS Radio 1 Journaal. Hij staat op de snelweg over de grens bij Eindhoven. De boeren demonstreren volgens hem bij de grensovergang omdat dit een strategische plek is, "en het stikstofprobleem speelt vooral in België en Nederland".

Hij vindt het naar eigen zeggen vervelend dat weggebruikers last hebben van de blokkade, "maar wij hebben al drie jaar last, en niemand kijkt en luistert naar ons". "Onze vergunningen worden niet verlengd, we krijgen geen rechtszekerheid voor de bedrijven, de banken willen niet meegaan in de financieringen. Dus we zitten met onze bedrijven helemaal geblokkeerd en we weten niet welke kant we op moeten."

De blokkade van de snelwegen richting Antwerpen begon gisteravond laat. Over de grens bij Eersel reden meer dan vijftig tractoren de snelweg op. De demonstranten staken vuren aan en riepen op om de blokkade enkele dagen vol te houden. Nederlandse boeren reden vanuit Bergeijk naar de grens en sloten zich aan bij de actie, om hun Belgische collega's te steunen. Volgens de initiatiefnemer waren er gisteravond zo'n 30 à 35 Nederlanders.

Ook op verschillende plekken in Nederland waren gisteravond boerenacties. Zo stonden op de Dam in Amsterdam zo'n vijftien tractoren. Bij het Gelderse provinciehuis in Arnhem kwamen tientallen boeren samen. Verderop op de Markt in het centrum stonden zo'n 120 landbouwvoertuigen. Ook in Woerden en Groningen hadden boeren zich verzameld.

In een reactie op de protesten bij de grens zei demissionair minister Yesilgöz van Justitie vanochtend dat het iedereen vrijstaat om te demonstreren, maar ze deed een oproep om dat niet te doen "op plekken waar je jezelf en anderen in gevaar brengt".

Op de vraag of er wordt ingegrepen en of ze de blokkades afwijst, zei ze dat dat altijd een lokale afweging van de burgemeester, samen met justitie en politie is. "Zodat wij niet vanuit Den Haag van een afstand daarover moeten oordelen".

https://nos.nl/artikel/25(...)ht-door-boerenacties

twitter

Deel van de aanleiding:

[ Bericht 48% gewijzigd door Starhopper op 02-02-2024 11:42:47 ]
Op maandag 9 oktober 2023 13:31 schreef Nova het volgende:[/b]
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  Forum Admin vrijdag 2 februari 2024 @ 11:35:41 #2
334798 crew  Straatcommando.
Je zuster op een houtvlot
pi_212262225
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:15 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
We hebben een van de meest efficiënte en technologisch hoogontwikkelde landbouwsector van de wereld (zo niet, de meest)

Dat vind ik persoonlijk niet gestoord. Maar goed, het is de zeitgeist die via de onderbuikjes leegloopt hier. Als we massaal mortieren en granaten met drones aan het ontwikkelen waren liepen we de polonaise.
Je kan ook een andere invalshoek kiezen en dat is dat we zelfs met zo'n beetje de meest high tech agrarische sector ter wereld het niet voor elkaar krijgen de schade en vervuiling ongedaan te maken.

Het is niet zo lastig. De ruimte voor de huidige situatie is er eigenlijk niet. En ik besef me heel goed in welke situatie boeren zitten. Diezelfde boeren is namelijk verteld om aan schaalvergroting te doen, want efficient..en dan nu gillen dat ze te groot zijn gaat er bij veel boeren niet in en dat kan ik ze niet eens echt kwalijk nemen. Het is gewoon (weer) een uitloper van kansloos ad hoc beleid ipv een meerjarenplan. Bedank de vorige kabinetten maar.

En laat dat zielige gedoe over onderbuikjes achterweg, nergens voor nodig. Gewoon een online discussie, geen persconferentie van UFC298.
''Tuurlijk is het een onoogelijk lelijk spuugding. Kun je d'r toch nog wel aan gehecht zijn? Je houdt toch ook van je moeder?''
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:37:01 #3
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262242
Oh schatje, wat lief van je om dat te zeggen! Jij bent echt een prins op het witte paard voor mij. Met jou voel ik me zo geliefd en speciaal. Laten we nog lang samen genieten van sprookjesachtige avonturen en elkaar verwennen met veel knuffels en kusjes. O+ naar jou, mijn lieve prins! :*
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:37:06 #4
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262244
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:32 schreef EttovanBelgie het volgende: [..] Een bedrijventerrein als ecologisch, natuurlijk-divers hoogstandje gaat mij wat te ver ja.
Doe je gewoon je huiswerk dan.
"He who gives up freedom for safety deserves neither" Benjamin Franklin
pi_212262256
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:37 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Doe je gewoon je huiswerk dan.
Gedaan; daarom weet ik ook dat die weilanden ook echt wel gaan verdwijnen.

En dat daar echt geen 'natuur' voor gaat terugkomen.
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:40:04 #6
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262279
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:38 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Gedaan; daarom weet ik ook dat die weilanden ook echt wel gaan verdwijnen.

En dat daar echt geen 'natuur' voor gaat terugkomen.
De discussie gaat over het gebrek aan leven op en onder raaigrasvelden. Niet over of raaigrasweilanden plaats gaan maken voor natuur of bebouwing. Wat beide voor het leven overigens beter is dan ze raaigrasweiland laten.
pi_212262288
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:40 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
De discussie gaat over het gebrek aan leven op en onder raaigrasvelden. Niet over of raaigrasweilanden plaats gaan maken voor natuur of bebouwing. Wat beide voor het leven overigens beter is dan ze raaigrasweiland laten.
Waarin zou het het beste gedijen?
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:42:05 #8
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262298
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:23 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ja, wat houdt dat nu dan eigenlijk in of wil je gewoon modewoordjes gebruiken?

De meeste bedrijven worden verplicht circulair te zijn. Mest afzetten op eigen grond, waarop weer voer verbouwd wordt voor de beesten.

Er zijn 1000 andere dingen die ook kleinschaliger mogen.
Kleinschalig: niet te veel dieren, niet teveel gewassen.
Circulair: afzetten in eigen omgeving, producten afnemen uit de eigen omgeving.
Biologisch: zonder pesticiden, kunstmest en gentechnologie (het genetisch aanpassen van gewassen), ook het regelmatig wisselen van gewassoorten op hetzelfde stuk land hoort daarbij, verder worden de dieren niet verminkt, hebben ze meer ruimte en krijgen ze ook weer biologisch voedsel, en geen hormonen. Onder andere, maar je kunt zelf ook prima achterhalen wat het is, als je werkelijk interesse zou hebben en niet alleen zou hoeven sneren over "modewoordjes".

Kleinschalig, circulair en biologisch zijn zeker geen modewoordjes voor moderne, diervriendelijke boeren.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:42:40 #9
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262305
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:35 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]
Je kan ook een andere invalshoek kiezen en dat is dat we zelfs met zo'n beetje de meest high tech agrarische sector ter wereld het niet voor elkaar krijgen de schade en vervuiling ongedaan te maken.

Het is niet zo lastig. De ruimte voor de huidige situatie is er eigenlijk niet. En ik besef me heel goed in welke situatie boeren zitten. Diezelfde boeren is namelijk verteld om aan schaalvergroting te doen, want efficient..en dan nu gillen dat ze te groot zijn gaat er bij veel boeren niet in en dat kan ik ze niet eens echt kwalijk nemen. Het is gewoon (weer) een uitloper van kansloos ad hoc beleid ipv een meerjarenplan. Bedank de vorige kabinetten maar.

En laat dat zielige gedoe over onderbuikjes achterweg, nergens voor nodig. Gewoon een online discussie, geen persconferentie van UFC298.
De schade en vervuiling ongedaan maken doe je door verder te ontwikkelen als sector. Niet door er allerlei randzaken bij te halen waar voorheen nooit enig gewicht aan is gegeven.

Er kan ook een tijd komen (en dat is met voedsel en dergelijke niet onmogelijk) dat het je duur komt te staan dat je een pionierspositie als marktleider de nek om hebt gedraaid.

En nee, dat was nergens voor nodig. Maar als ik argument lees dat er meer biodiversiteit aanwezig in Bijlmermeer dan een paar hectare landbouwgrond dan krijg ik die neiging.
Charlie: How's it going in there?
Alan: Whatever happened to zippers? I miss zippers.
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:03 #10
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212262308
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]
Biologisch: zonder pesticiden, kunstmest en gentechnologie (het genetisch aanpassen van gewassen), ook het regelmatig wisselen van gewassoorten op hetzelfde stuk land hoort daarbij, verder worden de dieren niet verminkt, hebben ze meer ruimte en krijgen ze ook weer biologisch voedsel, en geen hormonen. Onder andere, maar je kunt zelf ook prima achterhalen wat het is, als je werkelijk interesse zou hebben en niet alleen zou hoeven sneren over "modewoordjes".

Kleinschalig, circulair en biologisch zijn zeker geen modewoordjes voor moderne, diervriendelijke boeren.
o ja, en jij gaat die boeren protesten zelf tegenhouden ?/

moderne, diervriendelijke boeren en megastallen dat gaat heel goed samen
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:43:22 #11
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262311
Ik heb de OP een update gegeven.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:44:39 #12
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262316
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:31 schreef Hatseflats22 het volgende:

[..]
Kilometers liep ik vorig jaar door veenweidegebied voor vlinderinventarisaties.

Op sommige dagen zag ik letterlijk meer soorten én aantallen op mijn balkon in de binnenstad.
Ja N=1. Hoeveel ooievaars, reigers, kikkers had je toen op je balkon?
Charlie: I don't know, Alan, maybe there were too many injuries. Nobody ever got their balls caught in a buttonhole
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:45:01 #13
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262320
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:41 schreef EttovanBelgie het volgende:

[..]
Waarin zou het het beste gedijen?
Dat is de discussie niet. Voor de tigste keer.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:45:34 #14
396730 EttovanBelgie
Alles komt goed.
pi_212262324
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:45 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Dat is de discussie niet. Voor de tigste keer.
Gewoon de vraag
Omnibus in omnibus.
Ad Maiorem Dei Gloriam
pi_212262325
Ach gut, hebben de boeren/ondernemers weer gullere aandacht nodig? Terwijl ze niks gunnen aan de armen.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:46:19 #16
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262334
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:43 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
o ja, en jij gaat die boeren protesten zelf tegenhouden ?/

moderne, diervriendelijke boeren en megastallen dat gaat heel goed samen

Megastallen zijn niet diervriendelijk. Een boer met een megastal kan dus niet diervriendelijk zijn.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:47:58 #17
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262352
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:34 schreef Straatcommando. het volgende:

[..]

Klopt, dit is het primaire probleem voor de boeren.
Overigens mag je ook de Rabobank en de grote agrifirma's hiervoor bedanken, daar zit het verdienmodel.
Het is voor de Van Drie groep echt helemaal prima dat die kalveren direct bij de moeder weggehaald worden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:49:22 #18
323876 michaelmoore
I want to live a hundred years
pi_212262372
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:46 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Megastallen zijn niet diervriendelijk. Een boer met een megastal kan dus niet diervriendelijk zijn.
dta zullen heel veel mensen niet met jou eens zijn, ga eens bij een megastal kijken zou ik zeggen, er is geen plek waar de beesten het beter hebben
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:05 #19
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262392
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Je schiet nog niet echt op met aantonen wat volgens jou aantoonbaar is he? Ik wacht nog steeds..
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:28 #20
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262397
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:42 schreef Leandra het volgende:

[..]

Het is zo jammer dat alleen de agrarische sector vleugellam gemaakt moet worden. Die moeten hun verdienpotentieel maar opgeven voor een utopisch en romantisch beeld. De rest van de kapitalistische en globalistische industrie ontspringt die dans. Ondanks dat boeren al door hoepels moeten springen.

En dat allemaal vanuit een luxepositie. Nog geen 100 jaar geleden had men massaal honger omdat insectenplagen de oogsten hadden vernield.
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:51:55 #21
385501 Starhopper
Nova is mijn prinses
pi_212262403
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:49 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
dta zullen heel veel mensen niet met jou eens zijn, ga eens bij een megastal kijken zou ik zeggen, er is geen plek waar de beesten het beter hebben
Waar denk je dat varkens het beter hebben?
Hier:

Of hier:
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:52:42 #22
280416 Whiskers2009
Maak dat de kat wijs!!
pi_212262409
quote:
84s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Starhopper het volgende:

[..]
Waar denk je dat varkens het beter hebben?
Hier:
[ afbeelding ]

Of hier:
[ afbeelding ]
Je weet wie het zegt toch? ;)
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:52:52 #23
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_212262411
Overigens vind ik wel dat er veel meer gestimuleerd moet worden om kleinschaliger te gaan boeren, nu kunnen de meeste boeren zich niet permitteren anders (kleinschalig, biologisch) te gaan boeren terwijl ze best wel willen, maar ze zijn de afgelopen decennia zo ongeveer gedwongen tot schaalvergroting om überhaupt te kunnen blijven boeren, dus daar zal de overheid in moeten investeren, zorg maar dat de boeren schadeloos gesteld worden als ze over willen stappen naar biologisch.

En dan niet van die grappen zoals in Brabant waar je de ene varkensfabriek uitkoopt en dat dezelfde eigenaar vervolgens een paar km verderop de andere varkensfabriek die ze hebben ook nog gaan uitbreiden.
Wullie bin KOEL © Soneal
  vrijdag 2 februari 2024 @ 11:54:04 #24
366724 inslagenreuring
"The bulletdodger"
pi_212262419
quote:
1s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:51 schreef Whiskers2009 het volgende:

[..]
Je schiet nog niet echt op met aantonen wat volgens jou aantoonbaar is he? Ik wacht nog steeds..
Ik ga jou inderdaad niet aantonen dat er meer soorten voorkomen op 2 hectare landbouwgrond dan in urban jungle.

Zou niet te lang wachten dus, weekend is zo weer voorbij.
pi_212262422
quote:
0s.gif Op vrijdag 2 februari 2024 11:44 schreef inslagenreuring het volgende:

[..]
Ik wil het ook wel over andere soorten hebben, maar even over vlinders voor je beeld: 2023 was Nederland breed een heel slecht qua aantallen en soorten vlinders.

https://www.naturetoday.c(...)%20het%20gemiddelde.

Waar wil je het nu over hebben?

Kikkers, reigers, welke soort of soorten bedoel je precies, roerdomp, poelkikker, boomkikker, koereiger?
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')