Dat gebeurt alleen bij xr als die op een weekend dag een onbenullige toegangsweg naar Den Haag blokkeren dit protest met doorgaande wegen tijdens een werkdag die totaal geblokkeerd worden, wordt weer met zachte hand aangepakt.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:44 schreef trein2000 het volgende:
Ik begrijp dat het tuig weer op de weg staat? Wegknuppelen en aanhouden. Heel eenvoudig.
Ik denk tegen bureacratische zaken als kalenderlandbouw en rigide voorschriften die kunstmest voorschrijven, terwijl de situatie ook natuurlijke mest toelaat. Dat soort dingen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:23 schreef probeer het volgende:
Dus eh, waar protesteren ze nu weer tegen?
In 1935 werd door Sociale Zaken het Voorzieningsfonds voor Kunstenaars opgericht. En in 1938 werd het wetsvoorstel voor de kinderbijslag ingediend. De eerste zwemdiploma's werden zelfs al in 1982 uitgedeeld.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:44 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Als Nederland, aan de bezetting van 1940 - 1945, goede dingen als kinderbijslag, verplichte ziektekostenverzekering, vennootschapsbelasting, kunstsubsidie en zwemdiploma’s over kon houden, dan denk ik dat een boer met een megastal ook zeker goede dingen voor zijn dieren doet.
Aan de andere kant kom je ook met bronnen als ComfortKoe (de producent van stallen en hekwerken voor koeien) en Zuivel-Online, die nauw verbonden is met de zuivelindustrie.quote:Wanneer mensen dan dingen beweren over de koe-boer, waarvan ik denk dat ze niet waar zijn, dat ik het beter weer of dat ik er ooit iets over gelezen heb, dan probeer ik dat hier op het forum te delen. Ik vind het hierbij helemaal niet erg om een bron of onderzoek op te zoeken. Zo kwam ik onderandere met linkjes betreffende de koe’s welzijn en melkproductie, over dat koeien haar zelf aan mogen melden bij de melkrobot en het meest gewraakte onderzoek betreffende biodiversiteit in steden en op het platteland (lees wel diversiteit betekent verscheidenheid en niet hoeveelheid).
Nee, jij maakte een woordspeling op mijn naam. Dus ik maakte een grapje terug, dat je adviezen over robots van luxerobots dus wel serieus moet nemen.quote:Ondanks dat ik met bronnen kom komen degene die vinden dat ik onzin verkoop met plaatjes van vervuilde parkeerplaatsen, met een opmerking als “ik heb verstand van robots dus je verhaal klopt niet”
Nee, zo is het niet gegaan. Het ging erom dat een koe in een grote stal helemaal niet kan kiezen wanneer hij naar de melkmachine wil. Dat zou een warboel worden in een stal met honderden dieren.quote:en met plaatjes van voerhekken, bedoelt voor dierenwelzijn, met daarbij de boodschap dat deze dieren vast staan.
En dat is nu juist een groot verschil tussen iemand met een huisdier en een boer. Een boer ziet er handel in. Voor hem zijn de dieren producten om winst mee te maken. We mesten onze huisdieren ook niet vet, en brengen ze ook niet naar het abattoir.quote:Ps. heb jij een huisdier en ga je wel eens met een huisdier naar de dierenarts. Juist die rekening is, naast empathie, een heel goede reden voor een boer om zorg te dragen voor dierenwelzijn…
Overigens ben ik het grotendeels met je eens. Ik zie ook weinig in de massale veehouderij, vanwege de vervuiling van het milieu, van de omgeving en vanwege het gebrekkige dierenwelzijn (we hebben het nog niet eens over de kalfjes en diertransporten gehad).quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:44 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik zelf denk namelijk niet dat de Nederlands intensieve landbouw en veehouderij het summum is. Daarnaast denk ik dat het stikstofprobleem bestaat, dat er een probleem is met waterkwaliteit, dat fosfaat snel (20 a 30 jaar) schaars zal zijn, dat de extreem homogene begroeiing van landbouwgrond iets slechts is en daarnaast heb ik volkomen irrationeel een afkeer tegen megastallen. Hoe het allemaal wel moet weet ik zeker niet en ik twijfel er niet aan dat mijn meningen in de toekomst bijgesteld zullen worden, zei Socrates niet al “het enige wat ik weet is dat ik niets weet.”
quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:20 schreef luxerobots het volgende:
[..]
Overigens ben ik het grotendeels met je eens. Ik zie ook weinig in de massale veehouderij, vanwege de vervuiling van het milieu, van de omgeving en vanwege het gebrekkige dierenwelzijn (we hebben het nog niet eens over de kalfjes en diertransporten gehad).
Het platteland in Nederland ziet er nog groen uit, maar is inderdaad door de monocultuur en de vele bestrijdingsmiddelen er bar slecht aan toe (en daar kan ik wel 10 bronnen van geven). Maar de stad doet het met het vele beton, steen, verkeer en afval heus niet veel beter.
quote:De biodiversiteit in steden is tegenwoordig zelfs vaak hoger dan op het platteland. Dit komt omdat er in de stad veel variatie en afwisseling in het landschap is. Bovendien gebruiken stadsbewoners een stuk minder bestrijdingsmiddelen dan op het platteland.
https://deopenbareruimte.(...)p%20het%20platteland.
.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 11:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
De discussie gaat over het gebrek aan leven op en onder raaigrasvelden. Niet over of raaigrasweilanden plaats gaan maken voor natuur of bebouwing. Wat beide voor het leven overigens beter is dan ze raaigrasweiland laten.
quote:Onderzoek: minder beestjes in bodem natuurgrasland dan landbouwgras
Het verraste Joachim Deru zelf ook, maar de landbouwgraslanden in het westelijk veenweidegebied die hij voor zijn proefschrift onderzocht, bevatten meer bodemleven dan belendende natuurgraslanden.
,,Het beeld bestaat dat er geen leven meer zit in raaigrasvelden. Maar dat klopt niet met mijn bevindingen. De landbouwgraslanden hadden meer voedingsstoffen wat gunstig uitpakt voor de bodembeestjes. Ook was de bodem luchtiger dan die van de natuurgraslanden. Ze kon ook makkelijker vocht opnemen en vasthouden”, ontdekte de medewerker van het Louis Bolk Instituut. ,,De natuurbodem was zuurder en compacter waardoor er minder bodemleven voorkwam.”
quote:Gelderse onderzoekers: landbouwgrond is alles behalve 'zombiegrond'
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek:
• Het bodemleven heeft een wisselwerking met het beheer. Voor een gezond bodemleven is de beste herstelmethode het stoppen met verstoring door grondbewerking en het voorkomen van verdichting van de bovenlaag (0-5 centimeter). Het advies luidt: streef naar blijvend grasland met maaibeheer of weidebeheer met een lagere bodemverdichting in de bovenlaag.
• In dit onderzoek werden zowel in de landbouwgraslanden als in de natuurgraslanden lagere aantallen springstaarten en mijten gevonden dan in natuurlijk, veel ouder grasland uit eerder onderzoek (Siepel, 2018). Enkel in een landbouwgrasland dat 39 jaar niet was vernieuwd, werden aantallen gevonden die vielen binnen de spreiding van die natuurlijke graslandreferentie. Uitbreiding van de populatie gaat dus zeer langzaam.
• Natuurlijk beheerde graslanden hadden geen significant hoger aantal springstaarten en mijten dan landbouwgrasland. De diversiteit van deze microgeleedpotigen was significant hoger onder natuurbeheer dan onder agrarisch beheer.
• Springstaarten en mijten hebben een functie in de bovengrondse biodiversiteit, doordat ze een voedselbron vormen voor het bovengrondse voedselweb. Op gemaaid grasland was een positief verband tussen het aantal springstaarten en mijten en het aantal bovengrondse roofkevers. Op het begraasde grasland leken de roofkevers de springstaarten en mijten in de bodem te onderdrukken.
• Springstaarten en mijten hebben ook een functie in de organischestofcyclus. Het aantal schimmeletende springstaarten en mijten toonde een verband met organische stof.
• Pesticidengebruik uit het verleden, maar ook emissie vanaf snelwegen, blijft langer in de bodem aanwezig bij natuurgraslanden door minder intensief maaibeheer.
Waarom, vanwege een stel radicaliserende boeren?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:41 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)ot-landelijk-protest
+
Brussel zal iets moeten doen met die stikstof onzin
Feitelijk gaat het prima met de grutto aangezien we nu meer broedparen hebben dan in 1900. Maar ja, dat de weidevogels vroeger helemaal niet zoveel voorkwamen in Nederland en dat ze pas in grote getale naar Nederland kwamen ivm de agrarische schaalvergroting en de bovengrondse bemesting is natuurlijk een boodschap die men vooral niet wil horen aangezien dat niet in het "wensnatuur" narratief past.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 14:11 schreef KaheemSaid het volgende:
Lees je nu eerst maar even in!
Hoe goed gaat het met de grutto op het platteland?
quote:Conclusie:
Nederland is een weidevogelland geworden door mens. Waar nu weilanden zijn, was moerasbos en hoogveen dominant. Die zijn door de mens ontgonnen. Vooral voor het houden van veel rundvee was veel weiland nodig en de weidevogels hebben enorm van die veehoudende mens geprofiteerd.Maar de positie van Nederland als weidevogelland heeft waarschijnlijk geen lange historie.De geschiktheid van weiland voor weidevogels is onder meer afhankelijk van de intensiteit van de landbouw. Bij lage intensiteit is de schrale voedingstoestand van de bodem beperkend. Door bemesting neemt het aantal bodemdieren toe en daarmee verbetert de voedselvoorziening voor weidevogels.
Vanwege de ecologische relatie tussen de intensiteit van landbouw en de dichtheid aan weidevogels is als hypothese geformuleerd dat weidevogels vóór 1900 minder algemeen waren dan in de 20e eeuw. Voor het toetsen van deze hypothese zijn zeven soorten steltlopers gekozen. Gericht bronnen-onderzoek naar deze soorten leverde voldoende gegevens om de hypothese te toetsen. De hypothese over het relatief geringe voorkomen van weidevogels vóór 1900 blijkt juist. Alleen voor de kemphaan is het waarschijnlijk dat de soort vóór 1900 een groter aantal broedparen had dan het maximum van na 1900. Voor de andere soorten was het aantal broedparen in de 20e eeuw op zijn hoogst; voor scholekster, grutto, kievit zelfs na 1950. Het beeld voor scholekster, kievit en grutto is daarbij het meest duidelijk omdat zij het grootste aantal broedparen hadden. De piek lag voor deze soorten in de periode 1960-1990 met voor elk van deze soorten meer dan 100.000 broedparen.400 Naar schatting was het aantal kieviten en grutto's tijdens de 20e eeuwse piek een factor 5-8 groter dan vóór 1900. Bij de scholekster was het verschil nog groter.
De ontwikkeling in het voorkomen van de grutto voldoet het meest aan het theoretische model. Het aantal gruttoparen groeide in de periode 1900-1960 van circa 20.000 naar 125.000. De toevoer van stikstof als maatgevend nutriënt op laaggelegen weiland steeg van ongeveer 50 kg aan het begin van de 20e eeuw, via 100 rond 1960 naar 300 kg per hectare rond 1980. Voor weidebeheer gericht op weidevogels wordt aanbevolen de stikstofgift niet onder de 100 kg N/ha te laten zakken. Dat bemestingsniveau werd dus pas na de Tweede Wereldoorlog bereikt. De toename van de bemesting blijkt tot midden 20e eeuw samen op te lopen met de groei van de gruttostand. Vóór 1900 limiteerde de schrale voedingstoestand sterk de gruttostand en pas midden 20e eeuw werd de bemesting voor de grutto optimaal.
Was hier niet een topic over? Foto's voor en na van agrarische gebieden?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 14:36 schreef ACT-F het volgende:
Weg met dat raaigraswoestijn, want kijk eens hoe mooi 'groen' ze bezig zijn met die zonnepanelen:
[ afbeelding ]
Ik ben ook benieuwdquote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Was hier niet een topic over? Foto's voor en na van agrarische gebieden?
Zal eens zoeken...
In algemene zin wellicht het voortbestaan van boeren en de boerenstand?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:23 schreef probeer het volgende:
Dus eh, waar protesteren ze nu weer tegen?
Zo kan het ookquote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zal eens zoeken...
Edit:
Hier waren we er eens mee begonnen: #ANONIEM in NWS / Bij strenge stikstofregels moeten veel boeren weg #2
Anders kom je ff bij mij in Fryslân buurten waar het wemelt van die vermaledijde boeren:quote:Op vrijdag 2 februari 2024 13:54 schreef KaheemSaid het volgende:
Misschien moet je het onderzoek peer reviewen als je er zoveel verstand van hebt.
Groet de homogene “natuur”
Dit dus. Je kunt er op wachten dat als een boer uitgekocht wordt dat de grond geld moet opleveren om de uitkoopkosten te compenseren. Dat er daarnaast 'natuur gemaakt' wordt staat niet in verhouding tot de gemaakte offers.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:56 schreef AchJa het volgende:
[..]
Zal eens zoeken...
Edit:
Hier waren we er eens mee begonnen: #ANONIEM in NWS / Bij strenge stikstofregels moeten veel boeren weg #2
Kijk dat ziet er beter uit 👍quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Anders kom je ff bij mij in Fryslân buurten waar het wemelt van die vermaledijde boeren:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ergo, ga toch weg met je ongeinformeerde gewauwel.
Ach, ik heb al mensen over de flits zien gaan van een enorm strak grasveld en die dan zitten te schuimbekken over die pokkeboeren met hun raaigras etc... Als je ze dan wijst op het bord "Graszodenkwekerij" zitten ze je dom aan te kijken...quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:10 schreef Hatseflats22 het volgende:
Kijk dat ziet er beter uit 👍
Het is allebei waar, er is gevarieerd boerenlandschap en er zijn strakgetrokken biljartlakens waar het echt droevig gesteld is met de biodiversiteit.
wat is dit voor onzinquote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:20 schreef Puntenjager het volgende:
Boer: "we worden bestolen!!'
Wat zou hij bedoelen eigenlijk?
Dat hij geen accijns betaalt op zijn diesel?
Dat zijn trekker belastingvrij zijn?
Helaas geen onzin. Sterker nog, de Duitse boeren protesteren juist tegen het voorstel dat ze in de toekomst een beetje belasting moeten gaan betalen op hun diesel (zoals elk ander bedrijf!!)quote:
quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:21 schreef AchJa het volgende:
[..]
Ach, ik heb al mensen over de flits zien gaan van een enorm strak grasveld en die dan zitten te schuimbekken over die pokkeboeren met hun raaigras etc... Als je ze dan wijst op het bord "Graszodenkwekerij" zitten ze je dom aan te kijken...![]()
Het gros van het commentaar komt over het algemeen van figuren uit de randstedelijke gebieden die nog geen moestuintje kunnen beheren en denken dat melk uit een fabriek komt. Die zien "de provincie" als een soort recreatiegebied waar ze in de weekenden een beetje tot rust kunnen komen maar eea dient wel op hun manier ingericht te zijn. Thuis hebben ze natuurlijk de onderhoudsvrije tegeltuin want owee als je eens gras moet maaien...
Ik ken het, eigenlijk heeft hij gewoon een extra grote vijver in zijn tuin, zo bijzonder is het allemaal niet. 3 Kilometer zuid van hem ligt wel echte natuur, de Petgaten van Wolvega. Hij moet niet doen alsof hij het enige stukje "echte natuur" heeft lopen creëren daar.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:02 schreef Starhopper het volgende:
Zo kan het ook![]()
Ruurd Jelle van der Leij veranderde een schraal weiland in een weelderig natuurgebied
Misschien moet je dat tegen de onderzoekers zeggen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:07 schreef AchJa het volgende:
[..]
Anders kom je ff bij mij in Fryslân buurten waar het wemelt van die vermaledijde boeren:
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ergo, ga toch weg met je ongeinformeerde gewauwel.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |