quote:
Op vrijdag 2 februari 2024 14:26 schreef luxerobots het volgende:[..]
Het lijkt me ook wel heerlijk om KaheemSaid te zijn.
In de megastal hebben de koeien het goed. En in de Bijlmer is een rijker natuurleven dan op het platteland.
Lijkt dat je echt heerlijk? Ik weet het niet. Ik vind het zelf namelijk soms best wel lastig om KaheemSaid te zijn en ik wil best eens uit de doeken doen waarom
Ik zelf denk namelijk niet dat de Nederlands intensieve landbouw en veehouderij het summum is. Daarnaast denk ik dat het stikstofprobleem bestaat, dat er een probleem is met waterkwaliteit, dat fosfaat snel (20 a 30 jaar) schaars zal zijn, dat de extreem homogene begroeiing van landbouwgrond iets slechts is en daarnaast heb ik volkomen irrationeel een afkeer tegen megastallen. Hoe het allemaal wel moet weet ik zeker niet en ik twijfel er niet aan dat mijn meningen in de toekomst bijgesteld zullen worden, zei Socrates niet al “het enige wat ik weet is dat ik niets weet.”
Maar wanneer ik al deze dingen vind, waarom trek ik mijn mond hier dan open ter faveure van de boer? Ten eerste omdat ik niet denk dat de wereld zwart wit is. Ik denk niet dat de bio boer de enige boer is die wil dat het zijn dieren goed gaat en dit niet alleen om financieel gewin. Als Nederland, aan de bezetting van 1940 - 1945, goede dingen als kinderbijslag, verplichte ziektekostenverzekering, vennootschapsbelasting, kunstsubsidie en zwemdiploma’s over kon houden, dan denk ik dat een boer met een megastal ook zeker goede dingen voor zijn dieren doet.
Natuurlijk is het leuk/romantisch om terug te denken aan vroeger, aan de tijd dat boeren 6, 8 of 10 koeien hadden. Maar ja die koeien stonden destijds wel allemaal heel de winter vast in hun slecht geïsoleerde grupstal. Hierbij stonden ze niet met hun hoofd tussen een voerhek, waar ze zelf ook weer uit kunnen, maar staan ze echt maandelang vast met touwen.
Wanneer mensen dan dingen beweren over de koe-boer, waarvan ik denk dat ze niet waar zijn, dat ik het beter weer of dat ik er ooit iets over gelezen heb, dan probeer ik dat hier op het forum te delen. Ik vind het hierbij helemaal niet erg om een bron of onderzoek op te zoeken. Zo kwam ik onderandere met linkjes betreffende de koe’s welzijn en melkproductie, over dat koeien haar zelf aan mogen melden bij de melkrobot en het meest gewraakte
onderzoek betreffende biodiversiteit in steden en op het platteland (lees wel diversiteit betekent verscheidenheid en niet hoeveelheid).
Ondanks dat ik met bronnen kom komen degene die vinden dat ik onzin verkoop met plaatjes van vervuilde parkeerplaatsen, met een opmerking als “ik heb verstand van robots dus je verhaal klopt niet” en met plaatjes van voerhekken, bedoelt voor dierenwelzijn, met daarbij de boodschap dat deze dieren vast staan.
Dus lijkt het je echt zo leuk om Kaheem te zijn, om aan alles te twijfelen, om “onderbouwd” dingen te weerleggen die daarna zonder enige onderbouwing weggehoond worden?
Volgens mij vind je het veel leuker om zonder ook maar iets te lezen de onderbouwde posts van een ander weg te zetten als flauwekul.
Ps. heb jij een huisdier en ga je wel eens met een huisdier naar de dierenarts. Juist die rekening is, naast empathie, een heel goede reden voor een boer om zorg te dragen voor dierenwelzijn…