Heb hier vandaag wel gelezen dat je beter op soortensafari kunt in betondorp dan het buitengebied. Zo leer je elke dag wat nieuws!quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:31 schreef StateOfMind het volgende:
Dood(s) of niet, ik woon toch liever tussen (en kijk liever uit op) de weilanden dan zo'n stenen jungle vol bebouwing.
Rond de afsluitdijk was een manier om een gebied aan te geven, dat zal wel een stuk selectiever winkelen zijn dan een opmerking als boeren uitkopen en dan beton er voor in de plaats.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:08 schreef AchJa het volgende:
[..]
Hoe is het precies "homogeen" als het alleen maar rond de afsluitdijk te vinden is? Ik vind dat gewoon selectief winkelen. Dat is van hetzelfde niveau als nikonlover hierboven met zijn fucking honderd meter vijver...
Oh ja, de ijsbaan ligt er naast...
Achja, ik snap niet waarom ik dit niet zou mogen benoemen, ik snap niet waarom jij meteen zo anti wordt als iemand het benoemd en ik snap helemaal niet waarom we niet gewoon willen leren om dingen beter te doen.quote:Dankzij gulle donaties van vele provincies, gemeenten, ministerie LNV, burgers en bedrijven, is er al voor ruim 4800 hectare verkocht aan in totaal bijna 1500 deelnemende melkveehouders. 77% van de boeren is enthousiast en wil verder met kruidenrijk, 97% van de deelnemers geeft aan dat de productie hetzelfde of beter is op hun kruidenrijke percelen. Iedere hectare kruidenrijk grasland bespaart bovendien 500 kg kunstmest
Volgens mij gaat die overschatting van zichzelf 2 kanten op hoor. De havermelk groep heeft geen idee waarom de boer zijn keus maakt en mensen uit het buitengebied overschatten graag hoe divers het boerenlandschap is.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:18 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Die willen wel even vanuit het stedelijke zolderkamertje aangeven welke soorten je 'aantreft' in agrarisch buitengebied.
Brutaal om vanuit zo'n mate van onwetendheid zulke stellingen in te nemen. Je hebt een paar goede posts gemaakt, hulde daarvoor.
Ik snap niet dat jullie hier zo tegen aan schoppen? Ik kom even met een voorbeeld over een stad en een dorp :quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:33 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Heb hier vandaag wel gelezen dat je beter op soortensafari kunt in betondorp dan het buitengebied. Zo leer je elke dag wat nieuws!
Die "monocultuur" wordt steevast ingepast met boomsingels, houtwallen en struwelen van streekeigen beplanting. Hiervoor hebben de provincies staalkaarten uitgegeven. En bemesten gebeurt in vaste tijdvakken, het is niet zo, zoals je suggereert, dat er elke dag stront wordt uitgereden.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Volgens mij gaat die overschatting van zichzelf 2 kanten op hoor. De havermelk groep heeft geen idee waarom de boer zijn keus maakt en mensen uit het buitengebied overschatten graag hoe divers het boerenlandschap is.
Het is groen en ik zie twee soorten vogels die er 40 jaar geleden niet waren, dus moet moet het boerenlandschap wel geweldig zijn. Niet verder nadenken. Enorme lappen monocultuur gras of mais met daartussen met stront verstikte sloten is wat een heel groot deel van Nederland is. Om de paar km misschien nog een hegje als je mazzel hebt. Als je zicht al wordt doorbroken door iets is het zeer waarschijnlijk een autoweg met een rij bomen ernaast. Je hoeft geen grote denker te zijn dat als de planten mono zijn de dieren waarschijnlijk ook wel mono zullen zijn.
Dieren mijden mensen, behoudens opportunistische knaagdieren en gevogelte.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:55 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
Ik snap niet dat jullie hier zo tegen aan schoppen? Ik kom even met een voorbeeld over een stad en een dorp :
Stel je hebt een stad met 20.000 tuintjes met daarin allemaal verschillende soorten en planten, een stadpark, een bedrijventerrein en weiland aan de rand van de stad. Daarnaast heb je een dorp, 2.000 tuintjes, met daarom veel weilanden met gras en enkele gewassen. Dan is de kans toch best groot dat er meer verschillende planten in de stad zijn?
Is de stad daarmee diverser ja, is de stad daarmee groener, nee volgens mij niet. Als ik 1 cocktail drink heb ik ook een diverser aantal verschillende dranken gedronken dan wanneer een krat bier leeg drink, daarmee heb ik toch niet automatisch meer gedronken als ik 1 cocktail drink?
Waarom wordt met hier zo pissig over zo’n onderzoek?
Het is natuurlijk heel bijzonder dat alles buiten de stad dood gaat vanwege allerlei verontreinigingen en weet ik het (zo wordt dat steeds gebracht) maar dat dat binnen de stad allemaal niet zou spelen... Daar is de "natuur" plotseling prima opgewassen tegen stikstof, fijnstof en al dat soort zaken... Wie hou je nou eigenlijk voor de gek met je "tuintjes"?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:55 schreef KaheemSaid het volgende:
Ik snap niet dat jullie hier zo tegen aan schoppen? Ik kom even met een voorbeeld over een stad en een dorp :
Stel je hebt een stad met 20.000 tuintjes met daarin allemaal verschillende soorten en planten, een stadpark, een bedrijventerrein en weiland aan de rand van de stad. Daarnaast heb je een dorp, 2.000 tuintjes, met daarom veel weilanden met gras en enkele gewassen. Dan is de kans toch best groot dat er meer verschillende planten in de stad zijn?
Is de stad daarmee diverser ja, is de stad daarmee groener, nee volgens mij niet. Als ik 1 cocktail drink heb ik ook een diverser aantal verschillende dranken gedronken dan wanneer een krat bier leeg drink, daarmee heb ik toch niet automatisch meer gedronken als ik 1 cocktail drink?
Ik kan sowieso niet uit dat onderzoek halen dat het Nederland betreft, daarbij heb ik er even snel doorheen gescrolled en volgens mij wordt er nergens gesteld dat de natuur er in de stedelijke gebieden beter voor staat dan daarbuiten op het platteland waar de boeren zitten.quote:Waarom wordt met hier zo pissig over zo’n onderzoek?
Nou, zijn voorbeeld met de cocktail en het kistje bier wegtikken is wel sterk hoor.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is natuurlijk heel bijzonder dat alles buiten de stad dood gaat vanwege allerlei verontreinigingen en weet ik het (zo wordt dat steeds gebracht) maar dat dat binnen de stad allemaal niet zou spelen... Daar is de "natuur" plotseling prima opgewassen tegen stikstof, fijnstof en al dat soort zaken... Wie hou je nou eigenlijk voor de gek met je "tuintjes"?
[..]
Ik kan sowieso niet uit dat onderzoek halen dat het Nederland betreft, daarbij heb ik er even snel doorheen gescrolled en volgens mij wordt er nergens gesteld dat de natuur er in de stedelijke gebieden beter voor staat dan daarbuiten op het platteland waar de boeren zitten.
Wat? Jij denkt dat er geen zwaluwen, marters of eekhoorns in steden te vinden zijn?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Dieren mijden mensen, behoudens opportunistische knaagdieren en gevogelte.
Zitten hier in mijn dorp zwaluwen onder de nok, marters zie je vaak. Eekhoorns zijn niet zeldzaam. Die ga je niet zien in jouw voorbeeld met 20.000 inwoners. Sorry.
quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Zitten hier in mijn dorp zwaluwen onder de nok, marters zie je vaak. Eekhoorns zijn niet zeldzaam. Die ga je niet zien in jouw voorbeeld met 20.000 inwoners. Sorry.
ik weet dat Amsterdam veel meer inwoners heeft, maar ook hier vind je zwaluwen, marters en eekhoorns.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wat? Jij denkt dat er geen zwaluwen, marters of eekhoorns in steden te vinden zijn?
Je zegt het wat gechargeerd, maar onderzoeken onderbouwen die slechte staat van de Nederlandse natuur.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:47 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Volgens mij gaat die overschatting van zichzelf 2 kanten op hoor. De havermelk groep heeft geen idee waarom de boer zijn keus maakt en mensen uit het buitengebied overschatten graag hoe divers het boerenlandschap is.
Het is groen en ik zie twee soorten vogels die er 40 jaar geleden niet waren, dus moet moet het boerenlandschap wel geweldig zijn. Niet verder nadenken. Enorme lappen monocultuur gras of mais met daartussen met stront verstikte sloten is wat een heel groot deel van Nederland is. Om de paar km misschien nog een hegje als je mazzel hebt. Als je zicht al wordt doorbroken door iets is het zeer waarschijnlijk een autoweg met een rij bomen ernaast. Je hoeft geen grote denker te zijn dat als de planten mono zijn de dieren waarschijnlijk ook wel mono zullen zijn.
Oh zeker wel.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:18 schreef Zwoerd het volgende:
[..]
Wat? Jij denkt dat er geen zwaluwen, marters of eekhoorns in steden te vinden zijn?
Wat een limitatief lijstje.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:19 schreef KaheemSaid het volgende:
[..]
[..]
ik weet dat Amsterdam veel meer inwoners heeft, maar ook hier vind je zwaluwen, marters en eekhoorns.
Hier een overzicht van broedplaatsen van zwaluwen in Amsterdam, Eekhoorns zijn in de gemeente Amsterdam te vinden in het Amsterdamse Bos, het Amstelpark, het Gijsbrecht van Aemstelpark en het Beatrixpark. Ook de marter maakt zijn opwachting (net als de wezel, hermelijn, bunzing) en bijvoorbeeld de zeearend.
Waar? Phoah die 5 bomen zijn toch wel een bos hoor!quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:03 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Die "monocultuur" wordt steevast ingepast met boomsingels, houtwallen en struwelen van streekeigen beplanting. Hiervoor hebben de provincies staalkaarten uitgegeven. En bemesten gebeurt in vaste tijdvakken, het is niet zo, zoals je suggereert, dat er elke dag stront wordt uitgereden.
Maar geniet van je ratten, vliegende ratten, meeuwen en andere opportunistische urban nature. Ben benieuwd wanneer we macdonalds haarlemmermeer op Animal planet zien.
Waarom zie ik dan toch regelmatig een plat gereden eekhoorn in Tilburg met ruim 200.000 inwoners?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:08 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Excuses, dat was inderdaad nier het juiste artikel. Misschien kunnen we hier meer mee.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
Het is natuurlijk heel bijzonder dat alles buiten de stad dood gaat vanwege allerlei verontreinigingen en weet ik het (zo wordt dat steeds gebracht) maar dat dat binnen de stad allemaal niet zou spelen... Daar is de "natuur" plotseling prima opgewassen tegen stikstof, fijnstof en al dat soort zaken... Wie hou je nou eigenlijk voor de gek met je "tuintjes"?
[..]
Ik kan sowieso niet uit dat onderzoek halen dat het Nederland betreft, daarbij heb ik er even snel doorheen gescrolled en volgens mij wordt er nergens gesteld dat de natuur er in de stedelijke gebieden beter voor staat dan daarbuiten op het platteland waar de boeren zitten.
Dan nog even terug komend op de biodiversiteit of de cocktail vergelijking:quote:Compared to Europe and the rest of the world, the Netherlands has substantially less biodiversity remaining. In Europe as a whole, almost half of the original biodiversity is left. Worldwide, about 70% of biodiversity has been preserved. The speed of loss in the Netherlands is decreasing, however. In the Netherlands, mainly the biodiversity of heaths, natural grass lands and agricultural areas is still declining. Forests and dunes have stabilised or may even be improving locally
Je weet het verschil tussen muis en rat? Ook mooi om te zien, allemaal muizen in die dode akkers. Of zijn dat zombiemuizen? Strontmuizen?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:31 schreef Glazenmaker het volgende:
[..]
Waar? Phoah die 5 bomen zijn toch wel een bos hoor!
https://www.google.nl/map(...)20vMHZqX3M?entry=ttu
Waar zei ik dat boeren iedere dag poep mochten lozen in de sloot? Ik kom uit een dorp en mij hoef je niet te vertellen wat er in die sloot zit hoor. Ondanks alle fictieve houtwallen had ik vrij zicht naar het naastgelegen dorp. De enige obstakels waren stroomdraad en wat slootjes met riet en riet en riet.
Ironisch om over ratten te beginnen na jaren van dit soort berichten:
Maar wat is je punt nou eigenlijk? Oh de stad is niet geweldig, dus het boerenland wel! Wat een kleuterlogica.
Omdat die de weg over wilde steken maar er kwam een auto aan rijden?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:34 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Waarom zie ik dan toch regelmatig een plat gereden eekhoorn in Tilburg met ruim 200.000 inwoners?
Echt wie heb je dit ooit horen of zien zeggen?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:13 schreef AchJa het volgende:
[..]
[..]
Die komen volgens jou logica toch niet voor in urbane gebieden.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:38 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Omdat die de weg over wilde steken maar er kwam een auto aan rijden?
Er heeft ook een wolf door Deventer gelopen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:40 schreef Basp1 het volgende:
[..]
Die komen volgens jou logica toch niet voor in urbane gebieden.
Jij komt met een lijstje van welke dieren je niet in de stad vind, ze blijken er allemaal wel voor te komen en dan ben ik degene die met een limitatief lijstje komt.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:24 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Wat een limitatief lijstje.
Monocultuur?
Ja hoe durf ik over muizen te beginnen na deze opsomming van jou:quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:36 schreef inslagenreuring het volgende:
[..]
Je weet het verschil tussen muis en rat? Ook mooi om te zien, allemaal muizen in die dode akkers. Of zijn dat zombiemuizen? Strontmuizen?
Maar dat filmpje bewijst toch precies mijn punt over mono dieren? Je ziet daar enkel muizen drijven. Geen insecten of andere beestjes.quote:ratten, vliegende ratten, meeuwen en andere opportunistische urban nature
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |