quote:Snelwegen richting Antwerpen bij grens dicht door boerenacties
Door boerenprotestacties zijn verschillende grensovergangen tussen Nederland en België afgesloten. Het gaat om de grensovergang van de A67 bij Eersel en van de A4 bij Markiezaat, meldt de ANWB. Ook de grensovergang van de A16 bij Hazeldonk is richting België dicht, in de richting van Nederland is de weg weer grotendeels open.
De boeren demonstreren sinds gisteravond laat aan de Belgische kant van de grens. Rijkswaterstaat adviseert weggebruikers die naar België moeten om hun reis uit te stellen als dat mogelijk is. Anders kunnen zij omrijden via Limburg over de A2 tussen Maastricht en Luik, de A76 tussen Stein en Maasmechelen en de Westerscheldetunnel, de N62.
Weggebruikers kunnen wel last hebben van flink wat extra reistijd, zegt de ANWB tegen persbureau ANP. "Maar tijdens de vrijdagochtendspits is het nooit druk. Vooral voor de logistieke sectoren kan het heel vervelend zijn."
Aan de protestacties doen vooral Belgische boeren mee. Zij voeren al dagen actie omdat hun werk naar eigen zeggen niet meer rendabel is. Ze wijzen op de stijgende productiekosten, terwijl de verkoopprijzen gelijk blijven. Ook willen ze af van strenge Europese milieuregels.
"Wij staan hier niet voor de lol, wij staan hier omdat we willen opkomen voor onze rechten", zegt een van de actievoerders in het NOS Radio 1 Journaal. Hij staat op de snelweg over de grens bij Eindhoven. De boeren demonstreren volgens hem bij de grensovergang omdat dit een strategische plek is, "en het stikstofprobleem speelt vooral in België en Nederland".
Hij vindt het naar eigen zeggen vervelend dat weggebruikers last hebben van de blokkade, "maar wij hebben al drie jaar last, en niemand kijkt en luistert naar ons". "Onze vergunningen worden niet verlengd, we krijgen geen rechtszekerheid voor de bedrijven, de banken willen niet meegaan in de financieringen. Dus we zitten met onze bedrijven helemaal geblokkeerd en we weten niet welke kant we op moeten."
De blokkade van de snelwegen richting Antwerpen begon gisteravond laat. Over de grens bij Eersel reden meer dan vijftig tractoren de snelweg op. De demonstranten staken vuren aan en riepen op om de blokkade enkele dagen vol te houden. Nederlandse boeren reden vanuit Bergeijk naar de grens en sloten zich aan bij de actie, om hun Belgische collega's te steunen. Volgens de initiatiefnemer waren er gisteravond zo'n 30 à 35 Nederlanders.
Ook op verschillende plekken in Nederland waren gisteravond boerenacties. Zo stonden op de Dam in Amsterdam zo'n vijftien tractoren. Bij het Gelderse provinciehuis in Arnhem kwamen tientallen boeren samen. Verderop op de Markt in het centrum stonden zo'n 120 landbouwvoertuigen. Ook in Woerden en Groningen hadden boeren zich verzameld.
In een reactie op de protesten bij de grens zei demissionair minister Yesilgöz van Justitie vanochtend dat het iedereen vrijstaat om te demonstreren, maar ze deed een oproep om dat niet te doen "op plekken waar je jezelf en anderen in gevaar brengt".
Op de vraag of er wordt ingegrepen en of ze de blokkades afwijst, zei ze dat dat altijd een lokale afweging van de burgemeester, samen met justitie en politie is. "Zodat wij niet vanuit Den Haag van een afstand daarover moeten oordelen".
https://nos.nl/artikel/25(...)ht-door-boerenacties
Heb jij op datzelfde feesboek dan ook het bericht gemist dat we meer importeren dan exporteren? Of dat we niet eens voldoende landbouwgrond hebben om in onze eigen voedsel te kunnen voorzien?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Gros van de productie is voor export.
Het is niet een kwestie van alle subsidies wegvallen of niks wegvallen. Er kan een middenweg zijn.
Doen alsof we geen voedsel meer op het bord krijgen is behoorlijk overdreven en dramatisch. Heb je dat toevallig op feesboek gelezen?
Biologische boeren zijn wel liev.quote:
Boycot alle boerenproducten. Wel volhouden he?quote:
Precies, die boeren houden alle voedzame producten voor zichzelf, mensen zonder eigen stuk land oftewel stedelingen moeten maar zien te overleven van de kliekjes die de boeren weggooien.quote:
Die mensen uit de stad kunnen sprinkhanen eten.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:32 schreef torentje het volgende:
[..]
Precies, die boeren houden alle voedzame producten voor zichzelf, mensen zonder eigen stuk land oftewel stedelingen moeten maar zien te overleven van de kliekjes die de boeren weggooien.
Dat hou ik al een tijdje vol. Ik eet sinds een paar maanden vegan.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:32 schreef Weltschmerz het volgende:
[..]
Boycot alle boerenproducten. Wel volhouden he?
Groente komt uit de fabriek?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Dat hou ik al een tijdje vol. Ik eet sinds een paar maanden vegan.
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Zelf het bos in om te plukken? Heb je wel gecheckt of dat niet door een boer beheerd natuurgebiedje is?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
[..]
Je moet wel onderscheid maken ! Je hebt boeren die realistisch denken en soms ook echt wel pech hebben of zelfs oneerlijk behandeld zijn.quote:
De meeste boeren weten zelf ook dat het anders moet, dat het anders kan. Maar zij willen wel duidelijkheid en regels/doelen die haalbaar zijn. Ze willen best investeren of anderzijds hun bedrijf opdoeken maar willen wel vooral duidelijkheid daarin.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:43 schreef Nebelwerfer het volgende:
Tijd voor een duidelijk beleid waarbij de boeren weten waar ze aan toe zijn. En dit zal her en der pijn doen, maar ook kansen bieden.
quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:07 schreef SOG het volgende:
Het is niet een kwestie van alle subsidies wegvallen of niks wegvallen. Er kan een middenweg zijn.
Doen alsof we geen voedsel meer op het bord krijgen is behoorlijk overdreven en dramatisch. Heb je dat toevallig op feesboek gelezen?
quote:Importeren, verwerken en verwaarden
Met andere woorden: De Nederlandse exportpositie heeft weinig te maken met de veronderstelling dat we in Nederland teveel voedsel zouden produceren. De exportpositie dankt Nederland vooral doordat we veel ruwe grondstoffen importeren, dit verwerken en verwaarden. Daarnaast wordt 54 procent direct rondom Nederland afgezet; in Duitsland, België, Frankrijk en Engeland. In de ogen van menig Nederlander (met een grootheidswaanzin) produceren we evenwel voor een wereldmarkt, maar Nederland is qua grootte net zo groot als de Duitse deelstaat Noordrijn-Westfalen. Onze export is dus eigenlijk regionaal en binnen de grenzen van de EU. Gezien het feit dat we lid zijn van de EU is het niet meer dan logisch dat we producten vooral op deze markt afzetten.
Bovendien importeren we in kilogrammen meer grondstoffen of voedsel uit de EU dan dat we exporteren. Van de 64,1 miljard euro import kwam in 2019 zo’n 40 procent alleen al uit Duitsland, België, Frankrijk en Verenigd Koninkrijk (10 procent uit Brazilië een de VS). Dit zijn veelal onbewerkte producten waaraan de Nederlandse industrie nog waarde toevoegt. Daarnaast bestaat bijna 20 miljard euro van de export uit sierteelt, landbouwtechniek, diensten en meststoffen. Op basis van alleen voedsel is er ‘slechts’ tien miljard euro waardeverschil tussen export en import.
Export en import georiënteerd
„Nederland voedt niet de wereld, maar de wereld voedt Nederland.”, verklaart CBS-woordvoerder Cor Pierik. „Het eerste beklijft, maar andersom niet. Weinigen weten ook dat de wereld Nederland voedt. Echter, 60 procent van wat wij importeren, wordt door de Nederlander geconsumeerd. We zijn dus niet alleen export maar ook import georiënteerd.”
Yeah, right...quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:37 schreef Starhopper het volgende:
Dat is ook mijn ervaring met veel boeren.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:52 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
De meeste boeren weten zelf ook dat het anders moet, dat het anders kan. Maar zij willen wel duidelijkheid en regels/doelen die haalbaar zijn. Ze willen best investeren of anderzijds hun bedrijf opdoeken maar willen wel vooral duidelijkheid daarin.
De LTO valt nmm wel mee, het is vooral die FDF club die lawaai maakt.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:09 schreef Nebelwerfer het volgende:
[..]
Dat is ook mijn ervaring met veel boeren.
Die voelen zich vaak ook niet zo verbonden met de BBB en die boerenorganisaties die deze protesten optuigen.
In mijn optiek moet er vooral iemand opstaan binnen de lto die realistisch op gaat komen voor de boeren. Die Sjaak die nu daar de boel aanvoert lijkt mij iets teveel op 1 van 50plus in zijn doen en laten. Nu kan ik mij hierin vergissen en pakt lto zijn taak goed op, dat weet ik zo niet.
Ik wil ook niet zeggen dat de LTO. Lawaai maakt. Het gaat me er meer om dat ik Sjaak niet altijd sterk vind naar buiten toe. Teveel hangen in het sentiment en te weinig heldere standpunten waar men mee verder kan.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:10 schreef AchJa het volgende:
[..]
De LTO valt nmm wel mee, het is vooral die FDF club die lawaai maakt.
Die vrouw heeft geen enkel idee wat ze aan het doen is. Ze kan blijkbaar ook niet rekenen.... serieus, heeft een vorm van dyslexie maar dan met cijfers. Zo iemand wil in het landsbestuur gaan zitten, knettergek.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:39 schreef Nebelwerfer het volgende:
https://nos.nl/l/2507335
Vd Plas was dan ook weer verschrikkelijk bij op1. Geen veroordelingen over toch echt wel onwenselijke teksten en vaag over eigen standpunten.
Haar reclame achtergrond maakt dat de mensen, op wie ze zich wil richten, zich goed aangesproken voelen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:28 schreef Harvest89 het volgende:
[..]
Die vrouw heeft geen enkel idee wat ze aan het doen is. Ze kan blijkbaar ook niet rekenen.... serieus, heeft een vorm van dyslexie maar dan met cijfers. Zo iemand wil in het landsbestuur gaan zitten, knettergek.
Maar ze ziet er uit als een volkse Rita uit de volksbuurt. Daarom stemmen mensen op haar.
Dat klopt maar vind ik niet echt een argument. We importeren ook veel. Dat gaat om voedsel dat we niet in Nederland kunnen verbouwen zoals olijven, koffie, thee, bananen. Wij zijn dan weer heel goed in pootaardappelen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 13:07 schreef SOG het volgende:
[..]
Het is ook niet per se een argument, maar meer het onderuithalen van de stelling dat al deze boeren er zijn voor de voedselproductie van Nederland. Want alles wat je exporteert wordt dus niet hier geconsumeerd. En dan kun je boer zijn, maar net zo goed iets anders exporteren wat minder belastend is voor het milieu hier of minder ruimte inneemt.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 14:53 schreef grimselman het volgende:
[..]
Dat klopt maar vind ik niet echt een argument. We importeren ook veel. Dat gaat om voedsel dat we niet in Nederland kunnen verbouwen zoals olijven, koffie, thee, bananen. Wij zijn dan weer heel goed in pootaardappelen.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |