Ja en daarom die dubio. Vanwege een ouder leningdeel (2,45% 20 jaar vast) moet ik bij NN de ophoging ook afsluiten.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:18 schreef ludovico het volgende:
[..]
Stop dit in je hoofd: De financiële markten zijn erg efficiënt.
In dat optiek, als er een grotere spread ontstaat tussen bijvoorbeeld de 10 jaars overheidsobligatie rente, en 10 jaars hypothecaire rente... Dan kun je een paar dingen bedenken:
- De markt is toch niet zo efficiënt dat hypotheekaanbieders de rente niet doorberekenen.
- De markt ziet meer risico.
- Andere zaken.
Ik krijg wel soms de indruk dat het wat achterloopt bij de banken als dat in hun voordeel zou zijn maar dat is niet gebaseerd op studie (ok spaarrentes verhoging loopt fors achter op deposito rente van ECB).
Verder zijn er macro economische factoren van toepassing op het rentebeleid van de ECB... Zoals inflatie.. die weer samenhangt met economische activiteit en ook verwachtingen van "de markt."
Als je denkt dat men weinig inflatie verwacht, de economie wat zal gaan liggen, aanbodschokken weg worden genomen, demografische veranderingen die meer op rentenieren rust.... Dat soort zaken, dan zou ik een lagere rente verwachten. Maar dat is glazen-bol kijken.
Rente is weer flink gezakt zie ik.
Vijf jaar is veruit het goedkoopste maar 10 en 1 jaar zijn niet veel duurder.quote:Variabel 5,87%
1 jaar 4,58%
2 jaar 4,40%
5 jaar 3,98%
6 jaar 4,22%
7 jaar 4,22%
10 jaar 4,26%
12 jaar 4,63%
15 jaar 4,83%
20 jaar 4,84%
30 jaar 5,16%
Over welk bedrag?quote:Op zondag 7 januari 2024 12:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja en daarom die dubio. Vanwege een ouder leningdeel (2,45% 20 jaar vast) moet ik bij NN de ophoging ook afsluiten.
https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheken/Hypotheekrente.htm
Ik zit in de LTV ratio van >60% (of misschien zelfs wel <50%).
[..]
Vijf jaar is veruit het goedkoopste maar 10 en 1 jaar zijn niet veel duurder.
Variabel is daarentegen vele malen duurder en eigenlijk niet interessant om te nemen. Je kunt dan echter wel snel handelen, iets wat je met 1 en 5 jaar veel minder hebt. We hebben afgelopen jaar gezien dat er veel kan veranderen in een jaar en handelingssnelheid ook kosten met zich meebrengt.
200k Oude hypotheek en 150k nieuwe.quote:
0,28% verschil over 1,5 ton is + ¤420 per jaar excl. HRA (netto ¤280?) voor de 10 jaars rentevast. Dan heb je 10 jaar zekerheid. Anderzijds: als NN rentemiddeling kent, kan je, bij keuze voor 5 jts RVP, bij rentedaling alsnog doorrollen naar de 10 jrs . Heb ik 3x gedaan (bij ING)quote:Op zondag 7 januari 2024 12:19 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
200k Oude hypotheek en 150k nieuwe.
Ik zie ook niet in waarom de prijzen op korte termijn zouden dalen of dat dit een bubbel zou zijn. De schaarste is reëel en wonen is van levensbelang. Het woningtekort is binnen nu en 10 jaar vermoedelijk niet opgelost. Het inwoneraantal zal alleen nog maar blijven stijgen de komende jaren. Het kan nog veel erger worden dan het nu is, ook omdat de politiek geen actie onderneemt en alleen maar eindeloos over kabinetten onderhandelt. Wat mij betreft moet er nu 24 uur per dag 7 dagen per week gebouwd gaan worden. Helaas moeten we constateren dat dit in dictaturen veel beter geregeld wordt. In Qatar worden gewoon duizenden mensen ingevlogen uit India of andere armere landen die daar 24 uur per dag aan het bouwen gaan voor de rijke bevolking. Zoiets zullen wij ook moeten doen, anders leven mensen over een paar jaar massaal in hun auto of onder de brug. Natuurlijk hebben we ook geen plek waar die immigranten dan zouden moeten wonen, dat is het grote probleem. En we moeten ze volgens de huidige wetgeving na 5 jaar een paspoort aanbieden. Daar zal dus ook iets aan moeten worden gedaan. De ondergang van Europa is wat mij betreft al heel ver gevorderd.quote:Op zondag 7 januari 2024 09:38 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Eens, we gaan echt naar nog veel idiotere prijzen in 2024. Ben er van overtuigd dat de piek van 2022 verbroken gaat worden.
Ik gok dat de overheid de huurprijzen of een gegeven moment gewoon gaat bevriezen? Dat is makkelijker dan de koopmarkt beïnvloeden. Met onder de brug slapen zal het dus nog wel gaan.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:46 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Ik zie ook niet in waarom de prijzen op korte termijn zouden dalen of dat dit een bubbel zou zijn. De schaarste is reëel en wonen is van levensbelang. Het woningtekort is binnen nu en 10 jaar vermoedelijk niet opgelost. Het inwoneraantal zal alleen nog maar blijven stijgen de komende jaren. Het kan nog veel erger worden dan het nu is, ook omdat de politiek geen actie onderneemt en alleen maar eindeloos over kabinetten onderhandelt. Wat mij betreft moet er nu 24 uur per dag 7 dagen per week gebouwd gaan worden. Helaas moeten we constateren dat dit in dictaturen veel beter geregeld wordt. In Qatar worden gewoon duizenden mensen ingevlogen uit India of andere armere landen die daar 24 uur per dag aan het bouwen gaan voor de rijke bevolking. Zoiets zullen wij ook moeten doen, anders leven mensen over een paar jaar massaal in hun auto of onder de brug. Natuurlijk hebben we ook geen plek waar die immigranten dan zouden moeten wonen, dat is het grote probleem. En we moeten ze volgens de huidige wetgeving na 5 jaar een paspoort aanbieden. Daar zal dus ook iets aan moeten worden gedaan. De ondergang van Europa is wat mij betreft al heel ver gevorderd.
Je bedoelt contract openbreken en halverwege van 5 jaar naar 10 jaar switchen?quote:Op zondag 7 januari 2024 12:31 schreef blomke het volgende:
[..]
0,28% verschil over 1,5 ton is + ¤420 per jaar excl. HRA (netto ¤280?) voor de 10 jaars rentevast. Dan heb je 10 jaar zekerheid. Anderzijds: als NN rentemiddeling kent, kan je, bij keuze voor 5 jts RVP, bij rentedaling alsnog doorrollen naar de 10 jrs . Heb ik 3x gedaan (bij ING)
Per maand zijn de verschillen (op variabel na) te verwaarlozen.quote:NN 7-1-24 >60% Brutolasten Netto lasten Verschil met laagste Per jaar
Rente variabel 5,87% ¤ 863 ¤ 592 ¤ 68 ¤ 816
Rente 1 jaar 4,58% ¤ 741 ¤ 541 ¤ 17 ¤ 204
Rente 2 jaar 4,40% ¤ 731 ¤ 538 ¤ 14 ¤ 168
Rente 5 jaar 3,98% ¤ 695 ¤ 524 ¤ 0 ¤ 0
Rente 10 jaar 4,26% ¤ 719 ¤ 533 ¤ 9 ¤ 108
Rente 20 jaar 4,84% ¤ 770 ¤ 553 ¤ 29 ¤ 348
Dit gebeurt nu al en zorgt hij ervoor dat enorm veel huurwoningen worden verkocht en veel te weinig word gebouwd. Hierdoor word de schaarste dus alleen maar groter en dus het aantal daklozen. Super dom dus.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik gok dat de overheid de huurprijzen of een gegeven moment gewoon gaat bevriezen? Dat is makkelijker dan de koopmarkt beïnvloeden. Met onder de brug slapen zal het dus nog wel gaan.
Volgens mij is dat vanaf dit jaar al het geval, in elk geval worden de prijzen in de vrije sector nu ook gereguleerd. Ik ben het met @DjDaano eens dat dat leidt tot verdere tekorten in de vrije sector en dat mensen die niet kunnen kopen en niet sociaal kunnen huren dan helemaal geen optie meer hebben. De enige goede oplossing lijkt me om ongelooflijk veel te bouwen, bijvoorbeeld een geheel nieuwe stad in het Markermeer of in zee. Helaas denken we in Nederland altijd kleinschalig.quote:Op zondag 7 januari 2024 12:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik gok dat de overheid de huurprijzen of een gegeven moment gewoon gaat bevriezen? Dat is makkelijker dan de koopmarkt beïnvloeden. Met onder de brug slapen zal het dus nog wel gaan.
Bij rentemiddeling, wordt de boeterente wegens vervroegd aflossen, uitgesmeerd over de nieuwe langere RVP. Je betaalt dan alleen administratiekosten, die weer fiscaal aftrekbaar zijn.quote:Op zondag 7 januari 2024 13:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Je bedoelt contract openbreken en halverwege van 5 jaar naar 10 jaar switchen?
Gaat dat makkelijk of is dat een hoop gedoe?
Net uitgerekend via berekenhet.nl:
Zo'n nieuwe agglomeratie vergt ook de nodige infra structuur: wegen, elektriciteit en riolering. Hoe wil dat in zo'n korte tijd aanleggen?quote:Op zondag 7 januari 2024 13:31 schreef TAmaru het volgende:
Volgens mij is dat vanaf dit jaar al het geval, in elk geval worden de prijzen in de vrije sector nu ook gereguleerd. Ik ben het met @:DJDaano eens dat dat leidt tot verdere tekorten in de vrije sector en dat mensen die niet kunnen kopen en niet sociaal kunnen huren dan helemaal geen optie meer hebben. De enige goede oplossing lijkt me om ongelooflijk veel te bouwen, bijvoorbeeld een geheel nieuwe stad in het Markermeer of in zee. Helaas denken we in Nederland altijd kleinschalig.
Wat mij betreft is dit een nationale crisis die door de overheid, ongeacht rendement e.d., verholpen moet worden. Als de coronatijd (hoe zeer ik het ook oneens was met het kabinet) één ding duidelijk heeft gemaakt voor mij, is dat er heel veel kan in tijden van crisis, als we maar willen. Dus ja, daar zal kapitaal tegenaan moeten. Maar het alternatief is dat het de maatschappij langere tijd ontwricht. Dat kennismigranten niet meer kunnen komen omdat er geen woningen zijn. Dat mensen naar het buitenland verhuizen omdat ze daar wel een woning kunnen krijgen.quote:Op zondag 7 januari 2024 13:37 schreef blomke het volgende:
[..]
Zo'n nieuwe agglomeratie vergt ook de nodige infra structuur: wegen, elektriciteit en riolering. Hoe wil dat in zo'n korte tijd aanleggen?
Plus de financiering: ontwikkelaars klagen nu al steen en been over de gestegen kosten: lonen, rente en materialen. Er zal ook flink kapitaal tegenaan geschoven moeten worden. Zeker voor wat betreft sociale huur dient het kapitaal van elders te komen en het rendement op sociaal huren is marginaal.
Ik leef nu al van mijn rendement en wilde daarom zo laag mogelijk hypotheek kosten. Dat ging het snelst door de spaarhypotheek die ik nog had af te lossen. Op de langere termijn had niet aflossen wel meer opgeleverd, maar dan had ik tot die tijd hogere totale maandlasten gehad, hoger dan er per maand aan rendement binnen zou komen waardoor ik dus meer zou moeten interen op mijn vermogen.quote:Op zondag 7 januari 2024 09:52 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ja dat zijn keuzes... Ik ga later leven van mijn rendement omdat ik zo min mogelijk aflos.
Ik zit in een iets andere situatie. Ik heb geen box 1 inkomen uit werk of inkomen, betaal dus ook geen box 1 belasting daarover en dan is er niets af te trekken. Het is nu alleen wel zo dat mijn bedrag aan hypotheekrente lager is dan mijn EWF, wat dus alsnog zorgt voor een beetje box 1 belasting. Samen met mijn bedrag aan box 3 belasting blijft dat echter wel onder het bedrag van de algemene heffingskorting waardoor ik niets betaal aan belasting nu. Dat kan alleen wel veranderen bij groei van mijn vermogen en/of hogere box 3 belasting.quote:Op zondag 7 januari 2024 11:09 schreef blomke het volgende:
[..]
Vraag me af, dat EWF wordt met max. 49,5% belast. Maar de hypotheekrente kan je weer in mindering brengen. Zolang hypotheekrente < EWF, is het voordeel van de HRA dus 49,5%; aanzienlijk meer dan het deel > EWF: 36,93%. Reden te meer om niet af te lossen als je hypotheekrente gelijk of < je EWF is, klopt dat??
Dat is een totaal andere situatie. Mijn voorbeeld ging over inkomens in de hoogste inkomenscategorie: >¤73500.quote:Op zondag 7 januari 2024 15:57 schreef Soulfreak het volgende:
Ik zit in een iets andere situatie. Ik heb geen box 1 inkomen uit werk of inkomen, betaal dus ook geen box 1 belasting daarover en dan is er niets af te trekken. Het is nu alleen wel zo dat mijn bedrag aan hypotheekrente lager is dan mijn EWF, wat dus alsnog zorgt voor een beetje box 1 belasting.
Situatie is inderdaad anders, maar dat is wel waarom ik hier voor gekozen heb. Als ik nog gewoon zou werken en dus hypotheekrente had kunnen aftrekken, zou ik ook niet versneld mijn spaarhypotheek hebben afgelost, maar alleen mijn aflossingsvrije hypotheek in een wat langzamer tempo. Maar ja, mijn situatie veranderde wel ineens (reorganistie op werk, ontslag, leuke ontslagvergoeding) waardoor er ook weer andere mogelijkheden kwamen.quote:Op zondag 7 januari 2024 16:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is een totaal andere situatie. Mijn voorbeeld ging over inkomens in de hoogste inkomenscategorie: >¤73500.
Hoeveel risico wil je nemen? Hoeveel procent betaal je netto? Wil je die hypotheek snel aflossen of heb je andere plannen?quote:Op zondag 7 januari 2024 12:12 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja en daarom die dubio. Vanwege een ouder leningdeel (2,45% 20 jaar vast) moet ik bij NN de ophoging ook afsluiten.
https://www.nn.nl/Particulier/Hypotheken/Hypotheekrente.htm
Ik zit in de LTV ratio van >60% (of misschien zelfs wel <50%).
[..]
Vijf jaar is veruit het goedkoopste maar 10 en 1 jaar zijn niet veel duurder.
Variabel is daarentegen vele malen duurder en eigenlijk niet interessant om te nemen. Je kunt dan echter wel snel handelen, iets wat je met 1 en 5 jaar veel minder hebt. We hebben afgelopen jaar gezien dat er veel kan veranderen in een jaar en handelingssnelheid ook kosten met zich meebrengt.
Ook jij kunt een ton aflossingsvrij nemen en een ton aflossen op box 1 hypotheek. Mocht dat tot aftrek leiden.quote:Op zondag 7 januari 2024 15:57 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ik zit in een iets andere situatie. Ik heb geen box 1 inkomen uit werk of inkomen, betaal dus ook geen box 1 belasting daarover en dan is er niets af te trekken. Het is nu alleen wel zo dat mijn bedrag aan hypotheekrente lager is dan mijn EWF, wat dus alsnog zorgt voor een beetje box 1 belasting. Samen met mijn bedrag aan box 3 belasting blijft dat echter wel onder het bedrag van de algemene heffingskorting waardoor ik niets betaal aan belasting nu. Dat kan alleen wel veranderen bij groei van mijn vermogen en/of hogere box 3 belasting.
Achteraf gezien had ik wel minder willen aflossen op mijn aflossingsvrije hypotheek die ik naast de spaarhypotheken nog had zodat het bedrag aan hypotheekrente ongeveer gelijk zou zijn aan mijn EWF. Maar ik ben halverwege van strategie veranderd, wat weer kwam omdat mijn situatie veranderd was. Het zij zo.
Ik zit in een iets andere situatie: geen enkel ander huis voldoet aan onze eisen. We hebben >6 ton overwaarde, kunnen extra hypotheek opnemen en hebben eigen vermogen. De huizenmarkt is echter dusdanig ruk, dat we "vast" in dit huis zitten.quote:Op zondag 7 januari 2024 16:26 schreef Soulfreak het volgende:
Het is nu alleen wel zo dat ik zonder inkomen geen hypotheek kan afsluiten als ik een ander huis zou willen kopen (of de overwaarde zou willen opnemen, waar deze discussie mee begon). In die zin zit ik dus "vast" in dit huis, tenzij ik uit eigen middelen dat andere huis zou kunnen betalen, dus uit de overwaarde en misschien nog een deel van mijn vermogen.
Opwekking 377:quote:Op zondag 7 januari 2024 16:26 schreef Soulfreak het volgende:
, maar je weet nooit wat de toekomst gaat brengen.
Gaat een bank mij een ton hypotheek geven zonder inkomen? Ik heb natuurlijk wel vermogen en daaruit een inkomen, maar dat is nu ook weer niet zo veel dat ik daarop een hypotheek kan krijgen. En verder aflossen van de box 1 hypotheek hoeft ook, er staat echt nog maar een heel laag bedrag open, veel minder dan een ton. Ik had alleen achteraf liever een hypotheekbedrag over gehad waarbij het rentebedrag ongeveer gelijk was aan mijn EWF. In mijn eerdere plannen van alleen de aflossingsvrije hypotheek aflossen was het bedrag van de spaarhypotheek daarvoor genoeg.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:10 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ook jij kunt een ton aflossingsvrij nemen en een ton aflossen op box 1 hypotheek. Mocht dat tot aftrek leiden.
Maar wet Hillen gaat er af dus hoe dat precies uitwerkt is even de vraag.
Anyhow, box 1 hypotheek aflossen an sich verlaagd je box 3 vermogen ook.
Het is katsonmogelijk vooraf overal rekening mee te houden. De overheid wijzigt belastingregels t.a.v. de woning + -hypotheek aan de lopende band.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:53 schreef Soulfreak het volgende:
Verder ben ik tevreden over de situatie zoals die nu is, het had alleen net iets beter kunnen zijn bij minder afgelost te hebben op de aflossingsvrije hypotheek. Maar dat aflossen deed ik nog in de eerder situatie dat ik gewoon werkte en niet kon vermoeden dat dat zou veranderen.
Ja, dat is ruk. Ik zit ook wel eens te kijken en vind ook niets wat voldoet aan mijn wensen. En als ik dan toch eens iets zie wat daar dicht bij komt, is dat zo duur dat ik er niet eens over kan denken. Als ik mijn vermogen daarbij zou moeten gebruiken, heb ik niets meer om van te leven. Er komen pas weer mogelijkheden wanneer ik genoeg inkomsten heb uit lijfrente, pre-pensioen, pernsioen en AOW en minder of geen inkomsten nodig heb uit mijn vermogen. Tot die tijd zit ik hier prima.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik zit in een iets andere situatie: geen enkel ander huis voldoet aan onze eisen. We hebben 7 ton overwaarde, kunnen extra hypotheek opnemen en hebben eigen vermogen. De huizenmarkt is echter dusdanig ruk, dat we "vast" in dit huis zitten.
Ik lees nog liever theeblaadjes, heb je tenminste eerst nog een kopje thee kunnen drinken.quote:[..]
Opwekking 377:
Als ik bij oude huizen zie hoeveel er nog aan verbouwd en opgeknapt moet worden, zinkt de moed mij al in de schoenen. Dan de investeringen om het gasloos en 0-op-de-meter te maken. Al het gedoe met aannemers en keukenboeren. De zooi, de winkels die je af moet om een badkamer uit te zoeken. De verhuizing, de herinrichting......pfffffffft.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef Soulfreak het volgende:
Ja, dat is ruk. Ik zit ook wel eens te kijken en vind ook niets wat voldoet aan mijn wensen. En als ik dan toch eens iets zie wat daar dicht bij komt, is dat zo duur dat ik er niet eens over kan denken.
Het was ook sarcastisch bedoeld.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef Soulfreak het volgende:
Ik lees nog liever theeblaadjes, heb je tenminste eerst nog een kopje thee kunnen drinken.
Niet alleen t.a.v. de woning + -hypotheek heeft de overheid dingen veranderd, ook t.a.v. eerder stoppen met werken en lijfrente daarvoor opbouwen. Toen ik begon met inleggen voor lijfrente kon je dat met aftrek van de premie gebruiken voor een overbruggingslijfrente tot aan 65 jarige leeftijd. Dat kan nu niet meer met het volledige bedrag. Verder begon het bedrijf waar ik werkte met een pre-pensioen regeling (van 62 tot 65), maar daar is maar 2 jaar premie voor betaald omdat toen de belastingregels veranderden. Die 2 dingen samen zouden voor mij met de oude regels al zorgen voor een volledig inkomen vanaf 60/61 jaar, nu maar een deel, dus moet ik zelf zorgen voor de rest.quote:Op zondag 7 januari 2024 17:59 schreef blomke het volgende:
[..]
Het is katsonmogelijk vooraf overal rekening mee te houden. De overheid wijzigt belastingregels t.a.v. de woning + -hypotheek aan de lopende band.
Bij de aankoop van huidige woning eind 2006 had ik al een lagere rente bij lagere LTV, of liever een opslag bij hogere LTV. Mijn LTV was vanwege inbreng overwaarde van mijn vorige woning al minder dan 60% waardoor ik die opslag niet had. Wel heeft de bank daarna aangepast dat je nog een kleine korting (ik meen 0,1% of 0,2%) kreeg als je ook een betaalrekening bij die bank had waar je salaris op werd gestort. Nu heb ik dus wel die opslag terwijl ik daar altijd mijn betaalrekening heb gehad en nog heb.quote:Ook banken hanteren steeds andere regels.
Voorbeeld: in mijn "start" tijd on je qua hypotheek kiezen tussen wel/geen NHG. Dat bepaalde rente (naast de RVP natuurlijk). Pas veel later (ik meen na de kredietcrisis) kwam de bank met lagere rente-% bij lagere LTV. Dat gaf een sterke incentive om af te lossen, ook op aflossingsvrije hypotheken: die incentive was er vroeger niet.
Dat dus. Huizen met energielabel F, alles vanbinnen nog als in de jaren 70. De aanschaf van sommige huizen zal me misschien nog wel lukken, maar de bijkomende kosten om het naar deze tijd te brengen kan ik echt niet opbrengen.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik bij oude huizen zie hoeveel er nog aan verbouwd en opgeknapt moet worden, zinkt de moed mij al in de schoenen. Dan de investeringen om het gasloos en 0-op-de-meter te maken. Al het gedoe met aannemers en keukenboeren. De zooi, de winkels die je af moet om een badkamer uit te zoeken. De verhuizing, de herinrichting......pfffffffft.
Herkenbaar. Ik heb nog meebetaald aan de pre-pensioen en VUT, met als uitgangspunt dat jongeren (zoals ik destijds) dan aan het werk konden blijven. Nou, wel voor werken, maar alles is sinds 2012(?) mooi afgebouwd en afgeschaft, althans de fiscale voordelen.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:20 schreef Soulfreak het volgende:
Niet alleen t.a.v. de woning + -hypotheek heeft de overheid dingen veranderd, ook t.a.v. eerder stoppen met werken en lijfrente daarvoor opbouwen. Toen ik begon met inleggen voor lijfrente kon je dat met aftrek van de premie gebruiken voor een overbruggingslijfrente tot aan 65 jarige leeftijd. Dat kan nu niet meer met het volledige bedrag. Verder begon het bedrijf waar ik werkte met een pre-pensioen regeling (van 62 tot 65), maar daar is maar 2 jaar premie voor betaald omdat toen de belastingregels veranderden. Die 2 dingen samen zouden voor mij met de oude regels al zorgen voor een volledig inkomen vanaf 60/61 jaar, nu maar een deel, dus moet ik zelf zorgen voor de rest.
Bij ING is dat 0,25%. Ook bij een energiezuinig huis (meen beter dan A+) krijg je 0,15% korting. Dat laatste kan pas bij de nieuwe RVP gebruikt wordenquote:Op zondag 7 januari 2024 18:20 schreef Soulfreak het volgende:
Wel heeft de bank daarna aangepast dat je nog een kleine korting (ik meen 0,1% of 0,2%) kreeg als je ook een betaalrekening bij die bank had waar je salaris op werd gestort.
Lenie Bakker...IKEA......quote:Op zondag 7 januari 2024 18:32 schreef Soulfreak het volgende:
Bij de aankoop van mijn huidige woning had ik zo genoeg van alle woonwinkels dat ik pas vele jaren later een nieuwe eettafel en stoelen heb gekocht. En aan de aankoop van een nieuw wandmeubel ben ik niet eens toegekomen. En dat is dan nog niets vergeleken met een complete verbouwing van een oud huis.
Mijn pre-pensioen waar ik dus maar 2 jaar premie voor heb betaald (alleen in 2004 en 2005) is belegd in Zwitserleven fondsen, wat in de loop der jaren best wel is gegroeid. Onlangs had ik nog eens gekeken hoeveel premie ik daar toen voor ingelegd had en dat bleek maar zo'n ¤1000 te zijn in totaal.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Herkenbaar. Ik heb nog meebetaald aan de pre-pensioen en VUT, met als uitgangspunt dat jongeren (zoals ik destijds) dan aan het werk konden blijven. Nou, wel voor werken, maar alles is sinds 2012(?) mooi afgebouwd en afgeschaft, althans de fiscale voordelen.
Dit heb ik gedaan bij een vrijstaand jaren 60 huis een aantal jaar geleden. Als je zo’n woning koopt dan wil je hem toch verbouwen. Je pakt het alleen iets grondiger aan met isolatie en vooral ventilatie is veel gedoe. Maarja je hebt daarna wel een super comfortabel huis die aan al je wensen voldoet.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Als ik bij oude huizen zie hoeveel er nog aan verbouwd en opgeknapt moet worden, zinkt de moed mij al in de schoenen. Dan de investeringen om het gasloos en 0-op-de-meter te maken. Al het gedoe met aannemers en keukenboeren. De zooi, de winkels die je af moet om een badkamer uit te zoeken. De verhuizing, de herinrichting......pfffffffft.
[..]
Het was ook sarcastisch bedoeld.
Ik heb nog even gekeken, bij Rabobank heb ik een renteopslag van 0,20% omdat ik geen NHG hebt, en de rente is vastgezet vóór 19 mei 2014. Ik heb wel 0,50% aan Overige korting (dus op basis van LTV).quote:Op zondag 7 januari 2024 18:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Bij ING is dat 0,25%. Ook bij een energiezuinig huis (meen beter dan A+) krijg je 0,15% korting. Dat laatste kan pas bij de nieuwe RVP gebruikt worden
Ik heb nou net een iets andere smaak. Vanwege dat en bepaalde gewenste afmetingen neig ik meer naar iets op maat laten maken. Niet alleen qua wandmeubel in de huiskamer maar ook voor boekenkasten (en CD/LP kasten) op de 2e etage.quote:
In een keer goed doen dus.quote:Op zondag 7 januari 2024 18:08 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Het was ook sarcastisch bedoeld.
quote:
Het was sarcastisch bedoeld van mij.quote:Op zondag 7 januari 2024 19:59 schreef Soulfreak het volgende:
Ik heb nou net een iets andere smaak. Vanwege dat en bepaalde gewenste afmetingen neig ik meer naar iets op maat laten maken. Niet alleen qua wandmeubel in de huiskamer maar ook voor boekenkasten (en CD/LP kasten) op de 2e etage.
In de shit zal ik niet snel zitten maar het zou jammer zijn om niet te profiteren van lagere rente wanneer dat mogelijk is. De netto verschillen heb ik in post 8 staan en zijn niet reuze. Vijf jaar langer vastzetten kost ¤9 p.m..quote:Op zondag 7 januari 2024 17:01 schreef ludovico het volgende:
[..]
Hoeveel risico wil je nemen? Hoeveel procent betaal je netto? Wil je die hypotheek snel aflossen of heb je andere plannen?
Meer risico met aandelen kun je minder risico met hypotheek en minder aflossing verwachten misschien.
Als je in de shit zit als de rente stijgt na 5 jaar dan is de keuze vlot gemaakt.
Maar toekomst kun je niet voorspellen. Het gaat er meer om welk risico acceptabel is voor je.quote:Op maandag 8 januari 2024 10:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In de shit zal ik niet snel zitten maar het zou jammer zijn om niet te profiteren van lagere rente wanneer dat mogelijk is.
Mja als je een langer deel hebt vaststaan op 13 jaar, en de rente gaat opeens stijgen ofzo, kun je dus die 13 jarige laten staan bijvoorbeeld en die korter lopende lekker aflossen.quote:Van mijn eerste deel loopt de rentevast periode trouwens af in 13 jaar. Het kan een idee zijn om het gelijk te trekken.
Het is dan wel intens lelijk en het is Arnhem, maar dat het tegen die prijs zelfs niet verkoopt is wel bizar, het is een vrijstaand huis nota bene, met een A-label.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:59 schreef blomke het volgende:
Deze makelaar weet van volhouden: https://www.funda.nl/make(...)rmaeker-makelaardij/
met dit huis:
https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-42342271-de-gewanten-16/
Huis nu al voor de derde keer op funda. Overigens tegen de oude prijs 525.
De erker is gewoon geen porem, en die (non-)daklijst staat ook als een kale kanariekop. Vraag me verder af wat voor bouwstenen daar nou zijn gebruikt, lijkt op betonstenen die ook lelijk zijn uitgeslagen?quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Brr, foeilelijk jaren negentig, zowel binnen als buiten
Bijzondere website gezien ik overstroming kan krijgen zonder enige waterwegen in de verre omtrek.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook zoiets: als de dijken van de Rijn daar overstromen, komt het water daar 2 m. hoog te staan: https://overstroomik.nl/nl/jouw-situatie Ook al een reden om je af te vragen of je daar überhaupt nog wil wonen.
Bovendien kleigrond: verantwoordelijk voor een hogere stralingsbelasting.
Binnen is nog wel op te lossen, en gezien de prijs is daar ook best ruimte voor, als je dan toch bezig bent gelijk nog beter isoleren en gasloos maken, zit je helemaal goed.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 10:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Brr, foeilelijk jaren negentig, zowel binnen als buiten
Wel grappig eigenlijk dat je altijd leest en hoort over het reserven van geld voor een nieuwe keuken, badkamer etc. Er zijn genoeg mensen die daar 20/30/40 jaar mee lijken te willen doen als je Funda mag gelovenquote:Op dinsdag 9 januari 2024 09:59 schreef blomke het volgende:
Deze makelaar weet van volhouden: https://www.funda.nl/make(...)rmaeker-makelaardij/
met dit huis:
https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-42342271-de-gewanten-16/
Huis nu al voor de derde keer op funda. Overigens tegen de oude prijs 525.
Afhankelijk van de kwaliteit kan dat ook prima, zeker als het om badkamers gaat.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Wel grappig eigenlijk dat je altijd leest en hoort over het reserven van geld voor een nieuwe keuken, badkamer etc. Er zijn genoeg mensen die daar 20/30/40 jaar mee lijken te willen doen als je Funda mag geloven
Of juist omdat ze geen geld gereserveerd hebben.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Wel grappig eigenlijk dat je altijd leest en hoort over het reserven van geld voor een nieuwe keuken, badkamer etc. Er zijn genoeg mensen die daar 20/30/40 jaar mee lijken te willen doen als je Funda mag geloven
Bij ons nieuwbouwhuis dat vorig jaar opgeleverd is zouden toilet en badkamer er ook zo uit hebben gezien als in dat jaren negentighuis in Arnhem (op de staande toiletpotten na dan) als we daar geen meerwerk hadden gekozen. Ik vond het destijds in de jaren 90 al sneu en aftands ogen zo’n badkamer in een dergelijk huis, maar ook zo’n 30 jaar later worden ze kennelijk bij nieuwbouw ook nog steeds zo aangeboden. Er was bij ons standaard zelfs alleen een douchemengkraan voorzien ipv een thermostatische en de afvoer van het fonteintje en wastafel ging nog gewoon via een buis de vloer in ipv weggewerkt in de muur.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
In het huurappartement waar wij tijdelijk woonden toen ons huis gebouwd werd was ook nog een reguliere douchemengkraan geplaatst (in 2020), die heb ik gelijk door onze eigen loodgieter laten vervangen voor een thermostaatkraan.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 13:21 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij ons nieuwbouwhuis dat vorig jaar opgeleverd is zouden toilet en badkamer er ook zo uit hebben gezien als in dat jaren negentighuis in Arnhem (op de staande toiletpotten na dan) als we daar geen meerwerk hadden gekozen. Ik vond het destijds in de jaren 90 al sneu en aftands ogen zo’n badkamer in een dergelijk huis, maar ook zo’n 30 jaar later worden ze kennelijk bij nieuwbouw ook nog steeds zo aangeboden. Er was bij ons standaard zelfs alleen een douchemengkraan voorzien ipv een thermostatische en de afvoer van het fonteintje en wastafel ging nog gewoon via een buis de vloer in ipv weggewerkt in de muur.
Als de verkopers daar 20/30/40 jaar gewoond hebben kan dat best. Het was blijkbaar ooit hun smaak en ze zijn eraan gewend al die jaren. En als het kwalitatief nog goed is, was het niet noodzakelijk voor ze om het te vervangen. Plus als ik vanuit mezelf kijk, als je zoiets vervangt terwijl je er woont heb je te maken met de overlast van een verbouwing, de zooi ervan en dat je dan in die tijd de badkamer of keuken niet kan gebruiken. Daarnaast is het misschien ook een kwestie van gemak en van "dat zingt mijn tijd wel uit".quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom flink verknutselen als je begint te wonen, danwel je tijd uitzingen, danwel nieuwbouw kopen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:38 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Als de verkopers daar 20/30/40 jaar gewoond hebben kan dat best. Het was blijkbaar ooit hun smaak en ze zijn eraan gewend al die jaren. En als het kwalitatief nog goed is, was het niet noodzakelijk voor ze om het te vervangen. Plus als ik vanuit mezelf kijk, als je zoiets vervangt terwijl je er woont heb je te maken met de overlast van een verbouwing, de zooi ervan en dat je dan in die tijd de badkamer of keuken niet kan gebruiken. Daarnaast is het misschien ook een kwestie van gemak en van "dat zingt mijn tijd wel uit".
Als je project-nieuwbouw koopt moet je ook upgraden van het standaard sanitair, anders krijg je alsnog die oubollige jaren 90 uitvoeringen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom flink verknutselen als je begint te wonen, danwel je tijd uitzingen, danwel nieuwbouw kopen.
Met de energietransitie in het vooruitzicht zou ik voornamelijk voor de uitzing variant oppassen.
Misschien hebben die mensen toen ze er kwam wonen wel flink verknutseld, maar sinds die tijd niet meer. Vaak is het een totaalplaatje, jaren 70 groene/bruine badkamer en keuken, schrootjes, donkere plavuizen en bijpassende meubels. Ik kan hem zo snel niet meer vinden, maar eerder deze week zag ik op Funda nog zo'n huis, met eettafel, stoelen en zo'n geknoopt tafelkleed zoals mijn oma altijd had. Oma is in 1987 gaan hemelen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom flink verknutselen als je begint te wonen, danwel je tijd uitzingen, danwel nieuwbouw kopen.
Met de energietransitie in het vooruitzicht zou ik voornamelijk voor de uitzing variant oppassen.
Dit dus. Overigens hier hetzelfde gedaan. In 2017 een huis gekocht en de eind jaren 90 badkamer en keuken laten zitten met het idee om te verbouwen en het dan aan te pakken. Nu komt er een nieuwbouwhuis op mijn pad en laat ik het ook zo. Functioneel werkt het allemaal nog maar het is wel lelijk.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:33 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Misschien hebben die mensen toen ze er kwam wonen wel flink verknutseld, maar sinds die tijd niet meer. Vaak is het een totaalplaatje, jaren 70 groene/bruine badkamer en keuken, schrootjes, donkere plavuizen en bijpassende meubels. Ik kan hem zo snel niet meer vinden, maar eerder deze week zag ik op Funda nog zo'n huis, met eettafel, stoelen en zo'n geknoopt tafelkleed zoals mijn oma altijd had. Oma is in 1987 gaan hemelen.
Neem s.v.p. spiegelverwarming, vloerverwarming en licht met sensor. Wel zo praktisch.quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens moet ik zeggen dat ik voor mijn nieuwbouwhuis voor de badkamer ook zeker voor praktisch ga ipv esthetiek. Ik ben er max 20 minuten per dag en na een week wen je er toch aan (mits alles werkt).
In mijn socialehuurwoning zit nog gewoon een douchekraan met twee knoppen. Vreselijk irritant, want je moet telkens weer de juiste afstelling zoeken, wat dus ook tot verspilling leidt. Onlangs was de kraan kapot en moest er iets vervangen worden. Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
In het huurappartement waar wij tijdelijk woonden toen ons huis gebouwd werd was ook nog een reguliere douchemengkraan geplaatst (in 2020), die heb ik gelijk door onze eigen loodgieter laten vervangen voor een thermostaatkraan.
Mijn ouders gingen er daarna wonen, en gezien we het over 3 weken moeten opleveren ben ik benieuwd of de nieuwe huurders liever de thermostaatkraan in de douche houden of dat ik de mengkraan weer moet laten monteren
> ¤ 1.100 per maand huur ex servicekosten en dan is een thermostaatkraan niet standaard
Dat zijn dus de praktische dingen waar ik idd niet op ga bezuinigen. Net zoals een waterontharder.quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Neem s.v.p. spiegelverwarming, vloerverwarming en licht met sensor. Wel zo praktisch.
De sociale verhuurder hier in het dorp is wel verder dan dat want die plaatst bij renovatie al jaren een thermostaatkraan in de douche, ik was ook echt verbijsterd dat bij nieuwbouw vrije sector huur zo'n knoppenkraan in de douche geplaatst was.quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
In mijn socialehuurwoning zit nog gewoon een douchekraan met twee knoppen. Vreselijk irritant, want je moet telkens weer de juiste afstelling zoeken, wat dus ook tot verspilling leidt. Onlangs was de kraan kapot en moest er iets vervangen worden. Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.
Voor mij geldt hetzelfde. Toen ik dit huis kocht had ik eerlijk gezegd niet het geld om keuken en badkamer te vernieuwen en wat er zat was nog goed. Huis is van 1992/1993. Badkamer is zo'n basic witte nieuwbouwbadkamer. Keuken was toendertijd wel door de 1e eigenaren zelf uitgezocht (de factuur daarvan was nog bewaard) en iets minder basic. Ik heb toen wel de oude electrisch kookplaat vervangen door inductie en een oven laten inbouwen (die zat er niet in).quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Overigens hier hetzelfde gedaan. In 2017 een huis gekocht en de eind jaren 90 badkamer en keuken laten zitten met het idee om te verbouwen en het dan aan te pakken. Nu komt er een nieuwbouwhuis op mijn pad en laat ik het ook zo. Functioneel werkt het allemaal nog maar het is wel lelijk.
Overigens moet ik zeggen dat ik voor mijn nieuwbouwhuis voor de badkamer ook zeker voor praktisch ga ipv esthetiek. Ik ben er max 20 minuten per dag en na een week wen je er toch aan (mits alles werkt).
Misschien een idee om zelf zo'n ding te installeren en bij vertrek, de oude weer terug te monteren?quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:19 schreef TAmaru het volgende:
Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.
Uit ervaring weet ik dat zonder badkamer t.g.v. en tijdens verbouwing, heel naar is. Onze badkamer was ook zeer basic en verouderd, alleen de douchecabine was van topkwaliteit (Seal Skin); de vorige eigenaar deed alle dingen maar half. Vervolgens heb ik aangepast/vervangen:quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:03 schreef Soulfreak het volgende:
Vervolgens ben ik wel gaan sparen om op termijn de keuken en badkamer te kunnen vervangen, maar ook voor vernieuwen van de tuin en voor tegels op mijn dakterras (daar lag op een klein gedeelte na alleen nog maar dakgrind). Tuin en dakterras zijn intussen wel gedaan en ook wat nieuwe meubels aangeschaft. Op een gegeven moment had ik op zich wel genoeg bij elkaar gespaard om te kunnen gaan denken over vernieuwen van de badkamer en/of keuken, maar kwam het er niet echt van, ook omdat ik nogal opzag tegen het gedoe en de zooi. Plus er kwam op werk wat onzekerheid. Die onzekerheid was terecht want zo'n 1,5 - 2 jaar later kwam de mededeling over de reorganisatie, waarbij onze afdeling geheel zou worden verplaatst naar de vestiging in België. Dan is een nieuwe badkamer of keuken opeens van minder belang.
Kraan heb ik na een aantal jaar wel vervangen. Wel nog gewoon een kraan met knoppen en een onderuitloop. Die onderuitloop gebruik ik om een grote gieter te vullen om de planten op mijn dakterras water te geven en om de tuinslang aan te sluiten om de tegels van het dakterras schoon te spuiten van alle vieze groene aanslag. Heb er verder geen probleem mee dat het geen thermostaatkraan is.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:20 schreef blomke het volgende:
[..]
3) Douchekraan vervangen,
4) Alles geschilderd en gipsplaten over bruine schrootjesplafond geschroefd,
Buitenkraan. Ideaal!quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:39 schreef Soulfreak het volgende:
Die onderuitloop gebruik ik om een grote gieter te vullen om de planten op mijn dakterras water te geven en om de tuinslang aan te sluiten om de tegels van het dakterras schoon te spuiten van alle vieze groene aanslag.
Eerste wat we deden, was platen erover schroeven. Daarna de rest gemonteerd en gepositioneerd. Toen alles gelatexted. Knapte dat op zeg!!quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:39 schreef Soulfreak het volgende:
Gelukkig geen bruin schrootjesplafond, moet er niet aan denken.
Wat houd je tegen om voor een paar tientjes een mengkraan te kopen en die te monteren?quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
In mijn socialehuurwoning zit nog gewoon een douchekraan met twee knoppen. Vreselijk irritant, want je moet telkens weer de juiste afstelling zoeken, wat dus ook tot verspilling leidt. Onlangs was de kraan kapot en moest er iets vervangen worden. Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.
Zou misschien wel handig zijn. Weet alleen niet of dat zo makkelijk te doen is aangezien de badkamer niet aan de buitenmuur naar het dakterras zit. En verder vind ik het geen probleem zoals het nu is. Ik zou dan eerder een buitenkraan in de tuin willen hebben. Op het wensenlijstje staan een buitenkraan op het dakterras en een thermostaatkraan ergens helemaal onderaan. Geldt ook voor vloerverwarming in de badkamer, kan me niet heugen wannner ik behoefte had de verwarming in de badkamer aan te zetten, met een paar minuten douchen is het zo warm.quote:
Dat laatste vooral, de sociale huurwoning die ik in 1991 betrok had nog allemaal ouderwetse stopcontacten, allemaal vervangen voor moderne stopcontacten, vrijwel alles was opbouw dus heel simpel.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien een idee om zelf zo'n ding te installeren en bij vertrek, de oude weer terug te monteren?
Wat bedoel je met oude en nieuwe stopcontacten?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat laatste vooral, de sociale huurwoning die ik in 1991 betrok had nog allemaal ouderwetse stopcontacten, allemaal vervangen voor moderne stopcontacten, vrijwel alles was opbouw dus heel simpel.
De woningstichting wilde dat destijds niet doen, want de oude vielen in de categorie "voldoet nog, doen we dus niets aan".
In 1998 ging ik verhuizen, controleur van de woningstichting "oh mooi, er zijn al nieuwe stopcontacten!"
Ik: "Ja, maar die zijn van mij, jullie wilden destijds niet vervangen, dus je krijgt het ook terug met de stopcontacten die er toen op zaten, ze liggen hier keurig in een doos in de kast".
Dat ik ze in het nieuwe huis niet kon gebruiken boeide niet, alles weer voor het origneel vervangen.
Officieel mag je natuurlijk zelf niet aan waterleidingen e.d. gaan kloten in je socialehuurwoning. Dan zou ik daar een loodgieter bij moeten vragen. Tuurlijk, ik kan het zelf proberen, maar als er iets misgaat, heb ik ook meteen wel een probleempje.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:13 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Wat houd je tegen om voor een paar tientjes een mengkraan te kopen en die te monteren?
Bewaar de oude kranen en zet die erop als je vertrekt.
Stopcontacten uit 1954 vs stopcontacten uit 1991.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat bedoel je met oude en nieuwe stopcontacten?
En wat is nou effectief het verschil tussen die twee, behalve dat die uit 1954 er oud uitzagen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stopcontacten uit 1954 vs stopcontacten uit 1991.
Ik had die uit 1954 vervangen voor die uit 1991.
En toen ik uit die flat verhuisde heb ik die 1954 stopcontacten weer gemonteerd.
Niets, maar ik had liever witte moderne, en de woningstichting in 1998 kennelijk ook.quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
En wat is nou effectief het verschil tussen die twee, behalve dat die uit 1954 er oud uitzagen?
dat snap ik wel ja. ik voer ook altijd wat kleine veranderingen door in mijn huurwoningen, maar met leidingen en kranen e.d. ben ik wel wat voorzichtiger, ook ivm aansprakelijkheid. wat als ik er een andere kraan op zet en die begint te lekken en schade maakt?quote:Op woensdag 10 januari 2024 13:29 schreef Leandra het volgende:
[..]
Niets, maar ik had liever witte moderne, en de woningstichting in 1998 kennelijk ook.
Jaren 50 spul is wel erg oud ja. Zelf ben ik opgegroeid in sociale huurwoningen. Tot mijn 4e kan ik er niet veel van herinneren, maar van mijn 4e tot 13e woonden we in een nieuw gebouwd flatgebouw en daarna in een bijna nieuwe eengezinswoning, was net 2 jaar oud. Alles in die woningen was dus (bijna) nieuw, wel basic maar prima in orde. Mijn moeder woont nu ook nog in een sociale huurwoning (senioren appartement), ook die was nieuw gebouwd toen mijn ouders er kwam wonen. De woningbouwvereniging is daar ook best makkelijk, zo heeft ze zonder enig probleem al 2 keer nieuwe thermostaatkraan in de douche gekregen in de 25 jaar dat ze nu woont.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stopcontacten uit 1954 vs stopcontacten uit 1991.
Ik had die uit 1954 vervangen voor die uit 1991.
En toen ik uit die flat verhuisde heb ik die 1954 stopcontacten weer gemonteerd.
Het is een kraan... Geen complete renovatie van je badkamer. Daar is echt geen loodgieter voor nodig hoor. Ik vraag me ook af hoe veel bezwaar een verhuurder hiertegen zou kunnen maken(als ze er überhaupt al wat van vinden).quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:23 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Officieel mag je natuurlijk zelf niet aan waterleidingen e.d. gaan kloten in je socialehuurwoning. Dan zou ik daar een loodgieter bij moeten vragen. Tuurlijk, ik kan het zelf proberen, maar als er iets misgaat, heb ik ook meteen wel een probleempje.
En je zult altijd zien dat het toch weer lastiger wordt dan je denkt. In mijn vorige woning heb ik het wel gedaan in de keuken. Dat werd nogal een drama. Er zaten namelijk hartstikke oude leidingen en verbindingen op, waardoor er nieuwe knelknieën op moesten. Ook moest ik de hele sifon vervangen. Helaas gingen de nieuwe knelknieën lekken en kreeg ik de sifon ook niet waterdicht. Daarna voor 150 euro een loodgieter moeten laten komen. Die had het wel in 20 minuten gefixt trouwens.
Hier is het ook oude meuk dus vast niet zo eenvoudig asl het lijkt
Voor mijn huis geeft Funda een stijging in oktober, daarna in november en december een kleine daling en dan in januari een stijging tot meer dan in oktober.quote:Op donderdag 11 januari 2024 13:20 schreef Leandra het volgende:
Volgens Funda is de waarde van mijn huis ook alweer maanden (sinds oktober) aan het stijgen, er is net een vergelijkbaar huis in de verkoop gegaan met een vraagprijs aan de bovenkant van de Funda-marge van mijn huis, ben benieuwd wat het gaat opbrengen.
Geen VvE = grote sprong voorwaarts!quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:Huis in zuiden was iets goedkoper, maar ze laat nog wat dingen doen, waardoor ze een iets hogere hypotheek krijgt, maar ze heeft geen VVE kosten meer, dus netto goedkoper per maand.
Van de woningmarkt is letterlijk een zakelijke markt gemaakt waar het draait om maximalisatie van de kasstroom. Zolang de bouw van dure woningen meer kasstroom oplevert dan die van seniorenwoningen, hebben die laatste het nakijken.quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Weer een woning welke in principe voor een gezin met 2-3 kinderen geschikt is welke door 1 oudere 'bezet' zal worden. Gek eigenlijk dat met het sluiten van bejaardentehuizen er niet veel meer geinvesteerd is in appartementen met als doelgroep ouderen. In het VK zie je nog wel behoorlijk veel huizen die gericht zijn op ouderen.
En dat is dus precies waar de politiek zou moeten sturen, maar met een partij aan de macht die geld maken hoger in het vaandel heeft dan sociale aspecten, is dat niet gebeurd.quote:Op donderdag 11 januari 2024 20:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Geen VvE = grote sprong voorwaarts!
[..]
Van de woningmarkt is letterlijk een zakelijke markt gemaakt waar het draait om maximalisatie van de kasstroom. Zolang de bouw van dure woningen meer kasstroom oplevert dan die van seniorenwoningen, hebben die laatste het nakijken.
Partijenquote:Op donderdag 11 januari 2024 21:07 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
maar met een partij aan de macht die geld maken hoger in het vaandel heeft dan sociale aspecten, is dat niet gebeurd.
Maar maar een partij die in alle regeringen heeft deelgenomen, en altijd de grootste was, de afgelopen 13 jaar.quote:
Gelijkvloerse appartementen in steden met lift. Zijn er genoeg?quote:Op donderdag 11 januari 2024 19:39 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Mijn moeder heeft afgelopen maanden een huis in het zuiden gekocht (vlakbij m'n zus) en in het westen haar appartement verkocht. Beiden iets onder de vraagprijs. Huis in zuiden was iets goedkoper, maar ze laat nog wat dingen doen, waardoor ze een iets hogere hypotheek krijgt, maar ze heeft geen VVE kosten meer, dus netto goedkoper per maand. Wel weer iets wat laat zien dat er een probleem is. Eigenlijk wilt ze kleiner gaan wonen als oudere alleen, maar dat was er niet in de buurt van m'n zus, dus nu gaat ze groter wonen. Weer een woning welke in principe voor een gezin met 2-3 kinderen geschikt is welke door 1 oudere 'bezet' zal worden. Gek eigenlijk dat met het sluiten van bejaardentehuizen er niet veel meer geinvesteerd is in appartementen met als doelgroep ouderen. In het VK zie je nog wel behoorlijk veel huizen die gericht zijn op ouderen.
Tjah 300 euro in 25 jaar, och?quote:Op woensdag 10 januari 2024 15:54 schreef Soulfreak het volgende:
zo heeft ze zonder enig probleem al 2 keer nieuwe thermostaatkraan in de douche gekregen in de 25 jaar dat ze nu woont.
Ze deden in ieder geval niet moeilijk over die thermostaatkraan, dus niet dat er zoals anderen hier aangaven alleen een gewone kraan met knoppen werd geinstaleerd. Volgens mij werd de laatste keer ook gelijk de douchekop en slang vervangen, die volgens mij nog wel goed waren. Ook over ander onderhoud doen ze niet moeilijk.quote:
Achja, als je een eigen woning hebt smijt je er gewoon 250 tegenaan.... Niemand over de vloer.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:16 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Ze deden in ieder geval niet moeilijk over die thermostaatkraan, dus niet dat er zoals anderen hier aangaven alleen een gewone kraan met knoppen werd geinstaleerd. Volgens mij werd de laatste keer ook gelijk de douchekop en slang vervangen, die volgens mij nog wel goed waren. Ook over ander onderhoud doen ze niet moeilijk.
Tja, mijn ouders hebben helaas nooit kunnen kopen. Altijd in sociale huurwoningen gewoond. Dan is het wel fijn dat je een woningbouwverening hebt die de woningen goed onderhoudt en dit soort dingen gewoon zonder problemen vervangt. Je kan het slechter treffen.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:21 schreef ludovico het volgende:
[..]
Achja, als je een eigen woning hebt smijt je er gewoon 250 tegenaan.... Niemand over de vloer.
quote:Op vrijdag 12 januari 2024 16:35 schreef Soulfreak het volgende:
Tja, mijn ouders hebben helaas nooit kunnen kopen. Altijd in sociale huurwoningen gewoond. Dan is het wel fijn dat je een woningbouwverening hebt die de woningen goed onderhoudt en dit soort dingen gewoon zonder problemen vervangt. Je kan het slechter treffen.
Waarbij een marktconform rendement voor je investering centraal staat.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:14 schreef blomke het volgende:
[..]![]()
Particuliere verhuur bijv. waar het winstoogmerk voorop staat.
Dat is de andere kant van het verhaal. Ook weer een kip-ei verhaal. Een investeerder moet veel betalen om aan OG te komen plus bijkomende kosten. Vervolgens schroeft ie de huur ver op, om die kosten plus rendement te verkrijgen. Resultaat: hoge koopprijzen -> hoge huren.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 18:37 schreef ludovico het volgende:
Waarbij een marktconform rendement voor je investering centraal staat.
Gewoon alle regulering los laten. Daardoor zal er meer aanbod komen wat de huurprijs doet dalen. Is eigenlijk best wel makkelijk.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is de andere kant van het verhaal. Ook weer een kip-ei verhaal. Een investeerder moet veel betalen om aan OG te komen plus bijkomende kosten. Vervolgens schroeft ie de huur ver op, om die kosten plus rendement te verkrijgen. Resultaat: hoge koopprijzen -> hoge huren.
Ik zie btw geen eenduidige oplossing van het probleem; dit is iets wat in golven terug blijft komen.
Ook de regelingen t.a.v. milieu- en isolatie-eisen? Landbouwgrond rücksichtslos omzetten in bouwlocaties?quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:29 schreef DjDaano het volgende:
Gewoon alle regulering los laten. Daardoor zal er meer aanbod komen wat de huurprijs doet dalen. Is eigenlijk best wel makkelijk.
Dan zou het helemaal snel opgelost zijn!quote:Op zaterdag 13 januari 2024 12:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ook de regelingen t.a.v. milieu- en isolatie-eisen? Landbouwgrond rücksichtslos omzetten in bouwlocaties?
Als de kosten oplopen lopen de baten ook op voor de bouw, blijft de schaarste in aangewezen gronden waar gebouwd mag worden hangt daar de schaarste en gaan daar primair de prijzen omhoog.quote:Op vrijdag 12 januari 2024 19:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is de andere kant van het verhaal. Ook weer een kip-ei verhaal. Een investeerder moet veel betalen om aan OG te komen plus bijkomende kosten. Vervolgens schroeft ie de huur ver op, om die kosten plus rendement te verkrijgen. Resultaat: hoge koopprijzen -> hoge huren.
Ik zie btw geen eenduidige oplossing van het probleem; dit is iets wat in golven terug blijft komen.
En dit keer met een makelaar in plaats van doe het zelf verkoop.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 11:51 schreef blomke het volgende:
Deze ook weer terug. Van 997.000 nu 975.000
https://www.funda.nl/koop(...)168-margrietlaan-33/
BN'ers verkopen hun pandjes al aan hun holdings las ik. Snap ik welquote:Op dinsdag 16 januari 2024 11:39 schreef prunus het volgende:
Steeds meer huurhuizen worden al even onbetaalbare koopwoningen
https://www.nu.nl/economi(...)re-koopwoningen.html
Steeds meer verhuurders verkopen hun panden. Daardoor pieken prijzen van huurwoningen in de vrije sector, terwijl prijzen voor koopwoningen niet dalen.
Mensen moeten toch ergens wonen. Met 15% loonstijging sinds Q4 2019, en 35% hogere woningprijzen.... Tjah.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 11:39 schreef prunus het volgende:
Steeds meer huurhuizen worden al even onbetaalbare koopwoningen
https://www.nu.nl/economi(...)re-koopwoningen.html
Steeds meer verhuurders verkopen hun panden. Daardoor pieken prijzen van huurwoningen in de vrije sector, terwijl prijzen voor koopwoningen niet dalen.
Les eens uit? Wat is het voordeel daarvan?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 12:03 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
BN'ers verkopen hun pandjes al aan hun holdings las ik. Snap ik wel
Box 3 vermogen vs het in je bv hebben. Vennootschapsbelasting is 19% tot 2 ton ofzoiets. Plus aftrek van kosten als administratie, onderhoud enz. Kan je in je reguliere bedrijfsvoering meenemen.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 15:35 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Les eens uit? Wat is het voordeel daarvan?
Ennn renteaftrek! Tada.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 15:46 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Box 3 vermogen vs het in je bv hebben. Vennootschapsbelasting is 19% tot 2 ton ofzoiets. Plus aftrek van kosten als administratie, onderhoud enz. Kan je in je reguliere bedrijfsvoering meenemen.
Wat bedoel je met Tada? Renteaftrek boeit niet meer zoveel hoor met de huidige rentestanden en voorwaarden.quote:
Bij hypotheken die je voor de verhuur hebt? Boeit aftrek van 5+ procent dan niet bij ondernemers?quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:31 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Wat bedoel je met Tada? Renteaftrek boeit niet meer zoveel hoor met de huidige rentestanden en voorwaarden.
Voor de verhuur heb je geen hypotheekrenteaftrek.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:35 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Bij hypotheken die je voor de verhuur hebt? Boeit aftrek van 5+ procent dan niet bij ondernemers?
Niemand had het over een box 1 vergoeding. Ken je het Nederlandse systeem nog wel of is het Ierse beterquote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:37 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Voor de verhuur heb je geen hypotheekrenteaftrek.
Ja hoor, ik ken het Nederlandse systeem en ik kan je ook vertellen dat het fiscaal op dit moment nog steeds niet interessant is om je vastgoed over te zetten van box 3 naar box 2. Wat jij hier wel insinueert.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:38 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Niemand had het over een box 1 vergoeding. Ken je het Nederlandse systeem nog wel of is het Ierse beter
De VPB belasting zal uitgesteld worden in ieder geval over de waarde toename.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 21:40 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ja hoor, ik ken het Nederlandse systeem en ik kan je ook vertellen dat het fiscaal op dit moment nog steeds niet interessant is om je vastgoed over te zetten van box 3 naar box 2. Wat jij hier wel insinueert.
Dit is niet het huis wat ik eerder zag, maar vandaag kwam er eentje in mijn woonplaats op Funda die ook in deze categorie valt.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:33 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Misschien hebben die mensen toen ze er kwam wonen wel flink verknutseld, maar sinds die tijd niet meer. Vaak is het een totaalplaatje, jaren 70 groene/bruine badkamer en keuken, schrootjes, donkere plavuizen en bijpassende meubels. Ik kan hem zo snel niet meer vinden, maar eerder deze week zag ik op Funda nog zo'n huis, met eettafel, stoelen en zo'n geknoopt tafelkleed zoals mijn oma altijd had. Oma is in 1987 gaan hemelen.
quote:Op vrijdag 19 januari 2024 22:00 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Dit is niet het huis wat ik eerder zag, maar vandaag kwam er eentje in mijn woonplaats op Funda die ook in deze categorie valt.
https://www.funda.nl/koop(...)-haarlemmerweg-51-b/
En als je van de woning af wilt, verkoop je gewoon de holding in plaats van de woning met 10,4% overdrachtsbelasting.quote:Op dinsdag 16 januari 2024 22:08 schreef ludovico het volgende:
[..]
De VPB belasting zal uitgesteld worden in ieder geval over de waarde toename.
En de lopende fiscale kosten in box 3 zijn wel erg fors t.o.v. het rendement. Zeker als daar schuld bij zit. Dan gaat dat veel gemakkelijker via box 2.
Ah, lol, eeuwige belastingontwijking.quote:Op zondag 21 januari 2024 09:59 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En als je van de woning af wilt, verkoop je gewoon de holding in plaats van de woning met 10,4% overdrachtsbelasting.
Misschien zou het een betere oplossing zijn als de wetgever eerst een zou nadenken over de consequenties. Als je de belastingdruk aan de ene kant (overdrachtbelasting en box 3) fors omhoogschroeft, is het niet meer dan logisch dat er een verplaatsing naar andere constructies plaatsvindt.quote:Op zondag 21 januari 2024 10:07 schreef ludovico het volgende:
[..]
Ah, lol, eeuwige belastingontwijking.
Misschien handig om dat tegen te gaan tenzij familiair verband oid.
Misschien is die vraag wat te hoog gegrepen voor een coke snuiver met te groot ego als Hugo.quote:Op zondag 21 januari 2024 10:18 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Misschien zou het een betere oplossing zijn als de wetgever eerst een zou nadenken over de consequenties. Als je de belastingdruk aan de ene kant (overdrachtbelasting en box 3) fors omhoogschroeft, is het niet meer dan logisch dat er een verplaatsing naar andere constructies plaatsvindt.
Als ik kan kiezen tussen onrendabel veel belasting betalen of mijn belastingdruk beperken, dan kies ik ook voor dat laatste. Ik ben geen barmhartige samaritaan ofzo.
Wat denk je van de mensen die gootjes aanleggen voor hun kabel om zo te voorkomen dat ze op de openbare weg (stoep) een obstakel vormen voor mensen die slechter te been zijn? Moet allemaal maar kunnen blijkbaar..quote:Op vrijdag 2 februari 2024 14:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Weet niet of het helemaal in het topic past maar ik zie bij ons in de buurt steeds vaker huizen zonder eigen parkeerplaats maar mét elektrische laadpaal in de voortuin. In feite claimen ze dan de vrije parkeerzone voor hun huis als eigen parkeerplaats.
Is hier eigenlijk al beleid op? Er zijn miljoenen (rijtes)huizen in Nederland zonder eigen parkeerplek. Of is het gewoon een kwestie van overleggen met de buren en het dan maar gewoon doen?
Zoals je het nu verwoordt is dat toch juist een sympathieke actie?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 14:56 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Wat denk je van de mensen die gootjes aanleggen voor hun kabel om zo te voorkomen dat ze op de openbare weg (stoep) een obstakel vormen voor mensen die slechter te been zijn? Moet allemaal maar kunnen blijkbaar..
Nou, ik borduur even voort op wat jij zegt: in hoeverre is het dus toegestaan dat men de plek recht voor het huis claimt door zo'n laadpaal en gootje aan te leggen?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Zoals je het nu verwoordt is dat toch juist een sympathieke actie?Of begrijp ik je nu verkeerd? Het in feite claimen van een parkeerplek door een laadpaal neer te zetten lijkt me van een andere orde.
Dat is precies de reden dat gemeentes vaak niet akkoord gaan met zo'n (afgedekt) gootje.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou, ik borduur even voort op wat jij zegt: in hoeverre is het dus toegestaan dat men de plek recht voor het huis claimt door zo'n laadpaal en gootje aan te leggen?
Dan bedoelen we hetzelfde ja! Ik ben dus benieuwd of iemand hier weet of daar al wet en regelgeving voor bestaat.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:07 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Nou, ik borduur even voort op wat jij zegt: in hoeverre is het dus toegestaan dat men de plek recht voor het huis claimt door zo'n laadpaal en gootje aan te leggen?
Toch zie ik het echt steeds meer nu.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:13 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat is precies de reden dat gemeentes vaak niet akkoord gaan met zo'n (afgedekt) gootje.
Terwijl een afgedekt gootje het voetpad wel een stuk veiliger maakt natuurlijk.
Ik weet dat de gemeente Den Haag dit inderdaad niet toestaat. Weet eigenlijk alleen niet goed waar ze dat precies vastgelegd hebben.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:13 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dan bedoelen we hetzelfde ja! Ik ben dus benieuwd of iemand hier weet of daar al wet en regelgeving voor bestaat.
Ja, ik ook, en vaak juist niet terwijl het beter zou zijn als er wel een gootje lag, want parkeerplekken zat.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:14 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Toch zie ik het echt steeds meer nu.
Ik denk dat we nu 2 dingen een beetje door elkaar halen. Ten eerste hebben we het volgens mij allebei over dit:quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja, ik ook, en vaak juist niet terwijl het beter zou zijn als er wel een gootje lag, want parkeerplekken zat.
Of meer laadpunten langs de openbare weg, i.c. op de parkeerplaatsen bij woningen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Tegelijkertijd zie ik met de verduurzaming ook niet echt een andere optie dan dit toch maar toe te staan.
Ik zie nog geregeld dit soort obstakels:quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik heb nog nooit gezien dat er een grote rubberen kabel op de stoep lag dus volgens mij moeten die dingen altijd gewoon netjes in de stoep worden weggewerkt. Of vergis ik me daarin?
Dat is wel echt lachwekkend ja. Belgische toestanden.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik zie nog geregeld dit soort obstakels:
[ afbeelding ]
Dat vind ik dus echt niet kunnen..
Dan zullen de gemeentes dat dus massaal moeten gaan financieren? Lijkt me ook geen goedkope hobby.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Of meer laadpunten langs de openbare weg, i.c. op de parkeerplaatsen bij woningen.
Hier in de wijk liggen ze gewoon over de stoep.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 15:30 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik denk dat we nu 2 dingen een beetje door elkaar halen. Ten eerste hebben we het volgens mij allebei over dit:
[ afbeelding ]
Ik heb nog nooit gezien dat er een grote rubberen kabel op de stoep lag dus volgens mij moeten die dingen altijd gewoon netjes in de stoep worden weggewerkt. Of vergis ik me daarin?
Maar waar mij het dus vooral om gaat is dat die slang vaak niet naar een eigen parkeerplek leidt maar naar een algemene parkeerstrook voor de deur of soms zelfs gewoon naar de straat. (waar dan aan weerszijden auto's op de straat staan geparkeerd) Dat is erg ingewikkeld omdat je dan dus overal opgeëiste parkeerplekken krijgt terwijl mensen daar eigenlijk geen recht op hebben.
Tegelijkertijd zie ik met de verduurzaming ook niet echt een andere optie dan dit toch maar toe te staan.
Belachelijk.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier in de wijk liggen ze gewoon over de stoep.
Vooralsnog keurt de gemeente zo'n kabelgoot nog niet goed.
Mag hopen dat mensen die zulke gootjes aanleggen ook 100% verantwoordelijk zijn als mensen erdoor komen te vallen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:21 schreef Jor_Dii het volgende:
[..]
Ik zie nog geregeld dit soort obstakels:
[ afbeelding ]
Dat vind ik dus echt niet kunnen..
Bij Rabobank zit je vast aan je rente tijdens de periode dat je het hebt vastgezet. Als je je rente opnieuw vastzet krijg je korting als je energielabel A is.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:02 schreef Anton91 het volgende:
Hoe werkt dat tegenwoordig met hypotheken en energielabels?
Je kunt in sommige gevallen een lagere rente krijgen voor de lopende hypotheek als de LTV ratio omlaag gaat, maar je hebt van bijv Rabobank ook verschillende rentes bij verschillende energielabels. Stel je koopt een woning met energielabel B en met een hypotheek van Rabobank (rabobank basis), maar na een aantal aanpassingen kun je de woning opnieuw laten keuren met als gevolg energielabel A, krijg je dan een betere rente of zit je eraan vast.
Betwijfel of dat zo is hoor. Bij LTV is dit in ieder geval niet zo, de rente wordt bij een lagere LTV bij vrijwel alle aanbieders gewoon naar beneden bijgesteld.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 19:58 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Bij Rabobank zit je vast aan je rente tijdens de periode dat je het hebt vastgezet. Als je je rente opnieuw vastzet krijg je korting als je energielabel A is.
Waarom gemeentes? Tankstations zijn toch ook niet gefinancierd door gemeentes?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:24 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dan zullen de gemeentes dat dus massaal moeten gaan financieren? Lijkt me ook geen goedkope hobby.
Wie gaat het dan doen? Als particulier mag je niet een laadpaal zomaar op de openbare stoep zetten lijkt mij?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:14 schreef blomke het volgende:
[..]
Waarom gemeentes? Tankstations zijn toch ook niet gefinancierd door gemeentes?
Ja, de ING heeft dat ook . Vandaar dat we bezig zijn met isolatie en PV-panelen. We zitten alleen nog een flinke tijd aan onze RVP vast.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:02 schreef Anton91 het volgende:
Je kunt in sommige gevallen een lagere rente krijgen voor de lopende hypotheek als de LTV ratio omlaag gaat, maar je hebt van bijv Rabobank ook verschillende rentes bij verschillende energielabels. Stel je koopt een woning met energielabel B en met een hypotheek van Rabobank (rabobank basis), maar na een aantal aanpassingen kun je de woning opnieuw laten keuren met als gevolg energielabel A, krijg je dan een betere rente of zit je eraan vast.
Er zijn verschillende situaties waarbij je in aanmerking kunt komen voor Duurzaamheidskorting. Koop je een nieuw huis? Dan wordt de korting automatisch meegenomen in de leningsaanvraag voor de woning. Een voorwaarde hierbij is dat de woning beschikt over een geldig energielabel van minimaal A of hoger. Heb je al een Rabobank hypotheek? Ook dan kan je gebruikmaken van de korting. Je komt hiervoor in aanmerking wanneer je een nieuwe rentevasteperiode kiest of de rente omzet van variabel naar vast. Ook hiervoor moet jouw woning wel beschikken over een geldig geregistreerd energielabel van minimaal A of hoger.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:04 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Betwijfel of dat zo is hoor. Bij LTV is dit in ieder geval niet zo, de rente wordt bij een lagere LTV bij vrijwel alle aanbieders gewoon naar beneden bijgesteld.
Vergunning:quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:16 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Wie gaat het dan doen? Als particulier mag je niet een laadpaal zomaar op de openbare stoep zetten lijkt mij?
Dat vind ik dus echt niet kunnen.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 16:40 schreef Leandra het volgende:
[..]
Hier in de wijk liggen ze gewoon over de stoep.
Vooralsnog keurt de gemeente zo'n kabelgoot nog niet goed.
Eens. Echt rollator vriendelijk ziet het er niet uit.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 17:51 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Mag hopen dat mensen die zulke gootjes aanleggen ook 100% verantwoordelijk zijn als mensen erdoor komen te vallen.
Rvp opnieuw laten bepalen?quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:18 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
Er zijn verschillende situaties waarbij je in aanmerking kunt komen voor Duurzaamheidskorting. Koop je een nieuw huis? Dan wordt de korting automatisch meegenomen in de leningsaanvraag voor de woning. Een voorwaarde hierbij is dat de woning beschikt over een geldig energielabel van minimaal A of hoger. Heb je al een Rabobank hypotheek? Ook dan kan je gebruikmaken van de korting. Je komt hiervoor in aanmerking wanneer je een nieuwe rentevasteperiode kiest of de rente omzet van variabel naar vast. Ook hiervoor moet jouw woning wel beschikken over een geldig geregistreerd energielabel van minimaal A of hoger.
Ik had dit een paar jaar eerder al bij Triodos - daar kun je je nieuwe energielabel doorsturen en wordt je rente bijgesteld, ook binnen de rentevastperiode. Dit is de enige reden waarom ik nu nog wat PV panelen bijleg op de schuur, kan er nog 0.1% vanaf.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 18:02 schreef Anton91 het volgende:
Klopt, maar er zijn hier verschillende huizen met een eigen laadpaal en zonder eigen oprit, en gezien zo'n ingetegelde kabelgoot niet mag leggen ze de kabel los over de stoep, wat ook niet magquote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:44 schreef capricia het volgende:
[..]
Dat vind ik dus echt niet kunnen.
Zo'n ingetegelde kabelgoot is een stuk veiliger, en rollatorvriendelijker dan los op de stoep of zo'n losse afdekplaat.quote:Op vrijdag 2 februari 2024 20:45 schreef capricia het volgende:
[..]
Eens. Echt rollator vriendelijk ziet het er niet uit.
Eigenlijk vind ik het ronduit asociaal. Het is toe-eigenen van publieke ruimte.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:12 schreef Leandra het volgende:
[..]
Klopt, maar er zijn hier verschillende huizen met een eigen laadpaal en zonder eigen oprit, en gezien zo'n ingetegelde kabelgoot niet mag leggen ze de kabel los over de stoep, wat ook niet mag
[..]
Zo'n ingetegelde kabelgoot is een stuk veiliger, en rollatorvriendelijker dan los op de stoep of zo'n losse afdekplaat.
Dat probleem is hier eigenlijk niet, parkeerruimte zat en iedereen heeft zijn/haar auto eigenlijk toch altijd op dezelfde plek staan, dus die onveilige losliggende kabels storen me meer.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:40 schreef capricia het volgende:
[..]
Eigenlijk vind ik het ronduit asociaal. Het is toe-eigenen van publieke ruimte.
Bovendien worden openbare parkeerplaatsen dan opeens semi-privé. Want ik zie de ruzies al aankomen als iemand anders daar gaat parkeren.
Dan is het maar goed dat ik niet bij jullie in de buurt woon.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:45 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat probleem is hier eigenlijk niet, parkeerruimte zat en iedereen heeft zijn/haar auto eigenlijk toch altijd op dezelfde plek staan, dus die onveilige losliggende kabels storen me meer.
En die ene kut die altijd haar Swift half op de stoep en half op de weg voor haar huis zet, terwijl er tegenover haar huis en naast het huis van de buren vrije parkeerplaatsen zat zijn.
Dan nog is het je prive parkeerplaats niet.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:47 schreef Leandra het volgende:
Ik snap dat het een punt is als er altijd strijd om een parkeerplaats voor de deur is, maar als er voldoende parkeerruimte voor de deur is dan is die strijd er ook niet.
Daarom zou ik die ingetegelde kabelgoten ideaal vinden.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:50 schreef capricia het volgende:
[..]
Dan is het maar goed dat ik niet bij jullie in de buurt woon.![]()
Want sinds mijn moeder vaak over losse stoeptegels valt met haar rollator, heb ik geen moeite om de gemeente te bellen om het opnieuw te laten bestraten (wat ze ook gewoon doen). Dus ik zou de handhaving bellen als zoiets bij haar in de buurt plaats zou vinden.
Die stoep hoort voor iedereen toegankelijk te zijn. En is je prive eigendom niet. Ronduit asociaal.
Hier ook niet, maar ik zie het al gebeuren dat je ‘s avonds laat nog je auto “mag” verzetten omdat de buren moeten laden en je op “hun” plekje staat.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat stel ik ook niet, ik stel alleen dat het hier qua parkeerplaatsen geen probleem is.
Nou ja, dat punt heb je hier dus eigenlijk nooit bij de huizen die een eigen laadpaal maar geen eigen parkeerplaats hebben.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hier ook niet, maar ik zie het al gebeuren dat je ‘s avonds laat nog je auto “mag” verzetten omdat de buren moeten laden en je op “hun” plekje staat.
In dat voorbeeld ligt de kabel daar dus 24/7.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:53 schreef Leandra het volgende:
[..]
Daarom zou ik die ingetegelde kabelgoten ideaal vinden.
En dan wel een stevige graag.
https://www.vanwalraven.c(...)voor-laadkabel-900mm
Ik weet niet wat je gemeente erover besloten heeft. Er zijn gemeentes waar het mag.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Nou ja, dat punt heb je hier dus eigenlijk nooit bij de huizen die een eigen laadpaal maar geen eigen parkeerplaats hebben.
Die auto's staan eigenlijk altijd voor hetzelfde huis.
Maar goed, zoiets locatie-afhankelijk wel of niet toestaan binnen een gemeente wordt ook weer feest.
Maar als er voor een rijtje van 7 woningen 8 parkeerplaatsen zijn plus 8 aan de andere kant van de straat, waar geen huizen staan en ook geen huizen zullen komen.
Dan kan iedereen gewoon één auto voor de deur parkeren, zonder dat er een probleem ontstaat.
En ja, ik weet dat dit niet de standaard is, maar zoals de situatie nu is, met losliggende kabels op de stoep, is het gevaarlijker, onnodig gevaarlijk in deze, want een kabelgoot zou geen parkeeroverlast opleveren.
De horror! Zelfs zonder laadpalen heb ik hier al buurmannen die waanbeelden hebben over stukjes straat die van hun zouden zijn.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hier ook niet, maar ik zie het al gebeuren dat je ‘s avonds laat nog je auto “mag” verzetten omdat de buren moeten laden en je op “hun” plekje staat.
Bij een vriendin was er al ruzie tussen buurmannen bij de openbare laadpaal op het algemene parkeerpleintje.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:14 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De horror! Zelfs zonder laadpalen heb ik hier al buurmannen die waanbeelden hebben over stukjes straat die van hun zouden zijn.
Of dat je visite hebt en die parkeren gewoon op die publieke plek (wat mag), en krijg je gezeik met je buren omdat ze niet kunnen laden... Dit wordt zo'n enorm gezeik, koop geen elektrische auto als je geen eigen laadplek of voldoende publieke laadplekken hebt.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Ja sommige mensen denken dat de openbare parkeerplaatsen tegenover het huis van hen zijn.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:14 schreef Lichtloper het volgende:
[..]
De horror! Zelfs zonder laadpalen heb ik hier al buurmannen die waanbeelden hebben over stukjes straat die van hun zouden zijn.
Iemand trouwens een idee wat de invloed van maatregelen op een oud energielabel is?quote:Op zaterdag 3 februari 2024 08:56 schreef moonhammer het volgende:
[..]
Ik had dit een paar jaar eerder al bij Triodos - daar kun je je nieuwe energielabel doorsturen en wordt je rente bijgesteld, ook binnen de rentevastperiode. Dit is de enige reden waarom ik nu nog wat PV panelen bijleg op de schuur, kan er nog 0.1% vanaf.
Edit: helft vergeten - zou het vreemd vinden als dat bij andere banken niet kan. Werkt dat in de basis inderdaad niet als een bijstelling van je LTV?
Daarom het beste een eigen laadpaal, anders niet beginnen aan zo'n tablet op wielen.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 09:58 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Als ik het gevoel zou hebben een betere energielabel te krijgen door een nieuwe meting uit te laten voeren zou ik het zeker doen. Want ik denk dat het animo voor een woning met een beter energielabel wel hoger is.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Iemand trouwens een idee wat de invloed van maatregelen op een oud energielabel is?
Ik ga mijn woning verkopen maar heb een oud C label. In de tussentijd wat zaken aangepakt maar benieuwd naar wat een nieuw label zou doen. Wil daar echter geen 500 euro voor betalen .
Als je nu een A-label zou hebben (weet niet wat je aangepast hebt), kan het zomaar meer opleveren dan die ¤ 500quote:Op zondag 4 februari 2024 09:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Iemand trouwens een idee wat de invloed van maatregelen op een oud energielabel is?
Ik ga mijn woning verkopen maar heb een oud C label. In de tussentijd wat zaken aangepakt maar benieuwd naar wat een nieuw label zou doen. Wil daar echter geen 500 euro voor betalen .
Dit ja. Al wordt het een B-label, dan nog haal je die 500 euro er wel uit.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nu een A-label zou hebben (weet niet wat je aangepast hebt), kan het zomaar meer opleveren dan die ¤ 500
Energielabel C is toch al niet zo bar slecht? Geef evt. aan welke extra maatregelen al zijn genomen. Overigens heb ik in 2023 een huis verkocht, energielabel helemaal nieuw. Kostte een stuk minder.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja klopt punt is dat het ook de andere kant uit kan vallen. Ik weet namelijk niet wat de vorige bewoners opgegeven hebben. Zoveel heb ik er ook niet aangedaan.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Als je nu een A-label zou hebben (weet niet wat je aangepast hebt), kan het zomaar meer opleveren dan die ¤ 500
Kun je niet kijken op funda bij woningen in de buurt?quote:Op zondag 4 februari 2024 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja klopt punt is dat het ook de andere kant uit kan vallen. Ik weet namelijk niet wat de vorige bewoners opgegeven hebben. Zoveel heb ik er ook niet aangedaan.
Dat was het plan maar heb nu nieuwbouw gekocht.
Zorgt bv 2350 wp aan panelen voor een aanzienlijke verbetering van het label?
Hangt van het PV-opp. en van je huissoort af:quote:Op zondag 4 februari 2024 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ik DM je even. Kan misschien wel helpen met je vraagstuk!quote:Op zondag 4 februari 2024 09:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
quote:Op zondag 4 februari 2024 09:46 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt van het PV-opp. en van je huissoort af:
https://www.zonnepanelen.net/energielabel-zonnepanelen/
Lekker modernquote:De overheid kijkt voor de bepaling van het energielabel alleen naar de oppervlakte zonnepanelen en gaat uit van een waarde van 120WP per vierkante meter.
Ik DM je ook even met een tip.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat gaat weinig zoden aan de dijk brengen ben ik bang. De mijne zijn 580 WP panelen van ca 2,2 m2.quote:
Ja van de buren maar die heeft D gekregen. Daar was echter de afgelopen 20 jaar niets meer aan gedaan.quote:Op zondag 4 februari 2024 09:46 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Kun je niet kijken op funda bij woningen in de buurt?
En dan online kijken of het een definitief label is of een die mensen zelf hebben ingevuld.
https://www.energielabel.nl/woningen/zoek-je-energielabel/
Bij mijn moeder in de straat staan 2 openbare laadpalen, en daar staan regelmatig elektrische auto's een paar dagen geparkeerd zonder zelfs maar te laden. Terwijl er genoeg andere plekken vrij zijn. Aso's heb je altijd wel.quote:Op zaterdag 3 februari 2024 10:16 schreef capricia het volgende:
[..]
Bij een vriendin was er al ruzie tussen buurmannen bij de openbare laadpaal op het algemene parkeerpleintje.
Gasketel of warmtepomp?quote:Op zondag 4 februari 2024 09:42 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja klopt punt is dat het ook de andere kant uit kan vallen. Ik weet namelijk niet wat de vorige bewoners opgegeven hebben. Zoveel heb ik er ook niet aangedaan.
Dat was het plan maar heb nu nieuwbouw gekocht.
Hr ketel uit 2017.quote:
Dan zal die 2380Wp waarschijnlijk niet tot een hoger label leiden. Tenzij je misschien nèt op de grens zit richting een hoger label.quote:
Wat staat er op het oude label als eigenschappen van de woning? Dak, gevel, vloer geïsoleerd? Type glas? Zonnepanelen?quote:Op zondag 4 februari 2024 09:17 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
En in dit geval rekent men niet eens met 2,3kwp.quote:Op zondag 4 februari 2024 20:42 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Dan zal die 2380Wp waarschijnlijk niet tot een hoger label leiden. Tenzij je misschien nèt op de grens zit richting een hoger label.
Hoezo niet?quote:Op zondag 4 februari 2024 21:14 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
En in dit geval rekent men niet eens met 2,3kwp.
Hij heeft 2.2m2quote:
quote:De overheid kijkt voor de bepaling van het energielabel alleen naar de oppervlakte zonnepanelen en gaat uit van een waarde van 120WP per vierkante meter.
Volgens mij heeft hij +-9m2quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op zondag 4 februari 2024 22:05 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Volgens mij heeft hij +-9m2You are right. Dan is het een ruime 1kwp die telt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Hij heeft panelen van ca. 2.2m2, zegt ie. Niet maar eentje toch?quote:
Wat daar staat klopt niet (meer).quote:[..]
De overheid kijkt voor de bepaling van het energielabel alleen naar de oppervlakte zonnepanelen en gaat uit van een waarde van 120WP per vierkante meter.
Welk merk/type en kun je dat aantonen (met factuur?)?quote:Op zondag 4 februari 2024 12:10 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja dat gaat weinig zoden aan de dijk brengen ben ik bang. De mijne zijn 580 WP panelen van ca 2,2 m2.
als je las had je geweten dat we al achter die fout waren.quote:Op zondag 4 februari 2024 22:22 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Hij heeft panelen van ca. 2.2m2, zegt ie. Niet maar eentje toch?
Gelukkig maar danquote:[..]
Wat daar staat klopt niet (meer).
Ohja sorry dat ik iemand wil helpen en juist wil informeren man.quote:Op zondag 4 februari 2024 22:36 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
als je las had je geweten dat we al achter die fout waren.
Ja tuurlijk heb ik een factuur. Totaal 10,5 m2 aan panelen. Vier panelen van 580 WP.quote:Op zondag 4 februari 2024 22:33 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Welk merk/type en kun je dat aantonen (met factuur?)?
Als ze geregistreerd zijn bij bcrg, mag je de echte waarde gebruiken.quote:Op maandag 5 februari 2024 08:58 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ja tuurlijk heb ik een factuur. Totaal 10,5 m2 aan panelen. Vier panelen van 580 WP.
Maar het is een oud label waar niets opstaat en nog zon IE is.
Heb eens even geluisterd. Conclusie van Stefan Groot is dat we de vraag nog onderschatten (vooral op basis van de laatste decennia) en we maar beter teveel kunnen bij bouwen dan te weinig.quote:Op dinsdag 6 februari 2024 14:05 schreef nostra het volgende:
In deze aflevering van Toegevoegde Waarde hoor je alles over het Nederlandse woningtekort. De verwachting is dat het tekort van 390.000 woningen niet snel zal afnemen en eerder zal toenemen. Maar hoe weten we eigenlijk hoeveel woningen er precies nodig zijn? En kunnen we dat tekort überhaupt nog inlopen?
Daar gaan we het over hebben met Stefan Groot, huizenmarkteconoom bij de Rabobank. Hij vertelt hoe het woningtekort berekend wordt en legt uit dat dat getal lang niet alles zegt.
Ook hoor je Friso de Zeeuw. Hij houdt zich al sinds de jaren zeventig bezig met de woningbouw. Hij werkte onder meer bij het voormalige Bouwfonds, was praktijkhoogleraar gebiedsontwikkeling, gedeputeerde en wethouder. Hij vertelt wat voor woningen we zouden moeten bouwen en waar die dan moeten staan.
------------------
Presentatie: Anna Dijkman
Redactie: Anna Dijkman en Jildou Beiboer
Audiovormgeving: Gijs Friesen
https://open.spotify.com/(...)lsi=e8a606d8c12845bb
Dus je wil een bieding doen op een huis dat je niét wil, omdat je op zoek bent naar een 'vergelijkbaar' huis, zodat je de biedingen kunt zien, zodat je bij dat vergelijkbare huis iets kunt bieden wat valt in de range van de biedingen op het huis dat je niet wil?quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:20 schreef LaDaDiDa het volgende:
Is het heel stom idee om te bieden op een huis zodat je de biedingen achteraf kan zien?
Wij willen het huis niet, maar zijn wel op zoek naar een vergelijkbaar huis. Er zijn 20 bezichtigingen geweest, en vrij populaire buurt.
Dus ik denk dat als ik 20k onder de vraagprijs biedt ik wel safe moet zitten. Maar is wel een risico natuurlijk dat je het alsnog moet afslaan als we toch worden uitgekozen.
Snap dat dat onlogisch klinkt. Wilde het ook eerst toelichten, maar mijn vriend wil het huis niet omdat je in de tuin licht achtergrond geluid hoort van de autoweg. Een paar huizen verder hoor je dit niet.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:31 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dus je wil een bieding doen op een huis dat je niét wil, omdat je op zoek bent naar een 'vergelijkbaar' huis, zodat je de biedingen kunt zien, zodat je bij dat vergelijkbare huis iets kunt bieden wat valt in de range van de biedingen op het huis dat je niet wil?
Geen 2 huizen zijn hetzelfde. 'Vergelijkbaar' is een breed begrip, en dat geef je zelf ook aan, want het huis waar je nu op wil gaan bieden is zoiets wat je wil, maar toch dermate niet dat je dát huis niét wil.
Ik vind het een beetje onzinnig, maar de laatste keer dat ik een huis kocht was 3 jaar geleden dus hoe het nu eventueel gaat...geen idee.
En wat nou als je in dat huis wat jullie wél willen luidruchtige buren hebt?quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:38 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Snap dat dat onlogisch klinkt. Wilde het ook eerst toelichten, maar mijn vriend wil het huis niet omdat je in de tuin licht achtergrond geluid hoort van de autoweg. Een paar huizen verder hoor je dit niet.
Maar het is niet heel erg aanwezig, hij is erg gevoelig voor geluid. Ik zelf heb er bv totaal geen problemen mee. Dus gok niet dat het heel veel gaat uitmaken voor de prijs.
En als je biedt, kan je alle andere biedingen ook inzien. Dus geeft hopelijk een idee van de markt.
Je kan ook in het kadaster opzoeken voor welk bedrag het uiteindelijk gekocht is.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:38 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Snap dat dat onlogisch klinkt. Wilde het ook eerst toelichten, maar mijn vriend wil het huis niet omdat je in de tuin licht achtergrond geluid hoort van de autoweg. Een paar huizen verder hoor je dit niet.
Maar het is niet heel erg aanwezig, hij is erg gevoelig voor geluid. Ik zelf heb er bv totaal geen problemen mee. Dus gok niet dat het heel veel gaat uitmaken voor de prijs.
En als je biedt, kan je alle andere biedingen ook inzien. Dus geeft hopelijk een idee van de markt.
Klopt! Maar het biedboek laat alle biedingen zien. Maar ja, als anderen dan net als ik "nep bieden" heeft het ook minder zin.quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:21 schreef blomke het volgende:
[..]
Je kan ook in het kadaster opzoeken voor welk bedrag het uiteindelijk gekocht is.
Tsja. Ik vind het zelf ook een beetje overdreven. Maar ja, je moet er beiden achterstaan.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:46 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
En wat nou als je in dat huis wat jullie wél willen luidruchtige buren hebt?
Klinkt erg omslachtig. Wil je een aankoopmakelaar uitsparen soms?quote:Op woensdag 14 februari 2024 11:22 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Klopt! Maar het biedboek laat alle biedingen zien. Maar ja, als anderen dan net als ik "nep bieden" heeft het ook minder zin.
Klopt... die wil mijn vriend ook niet, vindt het te duur..quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:04 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klinkt erg omslachtig. Wil je een aankoopmakelaar uitsparen soms?
Ja, lekker een grijpstuiver besparen op een gigantisch bedrag lijkt me niet de beste strategie. Maar, ik krijg zo zoetjes aan het idee dat jouw vriend behoorlijk wat noten op z'n zang heeft. Dat mag natuurlijk, maar hoe meer noten je op je zang hebt hoe moeilijker je het jezelf maakt doorgaans.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:34 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Klopt... die wil mijn vriend ook niet, vindt het te duur..
Ja, ik weet hetquote:Op woensdag 14 februari 2024 12:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, lekker een grijpstuiver besparen op een gigantisch bedrag lijkt me niet de beste strategie. Maar, ik krijg zo zoetjes aan het idee dat jouw vriend behoorlijk wat noten op z'n zang heeft. Dat mag natuurlijk, maar hoe meer noten je op je zang hebt hoe moeilijker je het jezelf maakt doorgaans.
Omdat de tuin 'te veel bomen' had? Wíl je vriend überhaupt wel een huis kopen? Want ik vind het een beetje klinken als excuses zoeken waarom een huis niet voldoet.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:50 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Ja, ik weet het. Hij wilde een ander huis niet omdat de tuin teveel bomen had. Ik wordt er zelf ook een beetje moe van, maar ja.
Ik ga inderdaad niet "nep bieden", maar zie het later wel in het kadaster.
Klinkt als spijkers op laag water zoeken.quote:Op woensdag 14 februari 2024 12:50 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Ja, ik weet het. Hij wilde een ander huis niet omdat de tuin teveel bomen had. Ik wordt er zelf ook een beetje moe van, maar ja.
Bomen zijn een prima filter tegen het geluid van een autowegquote:Op woensdag 14 februari 2024 12:50 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Je hoeft als hoogste bieder het huis alsnog niet verplicht te kopen he.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:20 schreef LaDaDiDa het volgende:
Dus ik denk dat als ik 20k onder de vraagprijs biedt ik wel safe moet zitten. Maar is wel een risico natuurlijk dat je het alsnog moet afslaan als we toch worden uitgekozen.
Ja, want de biedingen ga je pas zien na de koop.quote:Op woensdag 14 februari 2024 10:20 schreef LaDaDiDa het volgende:
Is het heel stom idee om te bieden op een huis zodat je de biedingen achteraf kan zien?
Dat is toch geen probleem? Ze wil het toch niet kopen.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:34 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ja, want de biedingen ga je pas zien na de koop.
Gaat ook om hoeveel anderen bieden. Beetje inzicht in de markt.quote:Op woensdag 14 februari 2024 14:34 schreef Duiveltja het volgende:
[..]
Ja, want de biedingen ga je pas zien na de koop.
Als dat zou kunnen met de huidige markt zou ik het doen. Mijn partner wilt wel een huis kopen, maar is gewoon soms te kritisch.quote:Op woensdag 14 februari 2024 13:03 schreef Leandra het volgende:
Koop zelf een huis dat jij wilt kopen, als hij dan later groot is en weet wat hij wil kunnen jullie alsnog een huis kopen dat aan beider eisen voldoet.
Kennelijk is hij er nog niet aan toe om (samen) een huis te kopen.
Heb jij iig een dak boven je hoofd waar je thuis bent.
Dat kun je toch niet zeggen. Bij het ene huis wordt er flink overboden en het andere huis biedt met krap aan de vraagprijs.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:28 schreef LaDaDiDa het volgende:
[..]
Gaat ook om hoeveel anderen bieden. Beetje inzicht in de markt.
Je kunt wel zien op Funda hoeveel een huis bekeken is en volgens mij worden er tegenwoordig ook likes toegevoegd? Dat zegt vaak wel wat, hoge populariteit is bijna altijd wel overbieden.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:36 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Dat kun je toch niet zeggen. Bij het ene huis wordt er flink overboden en het andere huis biedt met krap aan de vraagprijs.
Met die gegevens kun je naar mijn mening inderdaad meer dan meedoen in een biedingsproces om achteraf de biedingen in te zien (wat volgens mij helemaal niet kan). De verkoopprijs zie je later wel.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:48 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Je kunt wel zien op Funda hoeveel een huis bekeken is en volgens mij worden er tegenwoordig ook likes toegevoegd? Dat zegt vaak wel wat, hoge populariteit is bijna altijd wel overbieden.
Het is altijd lastig. Als je een compleet beeld wilt hebben dan kun je ook gewoon wat verkochte huizen in de buurt opvragen (volgens mij niet al te duur) en naar populariteit kijken.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:49 schreef Vliegbaard het volgende:
[..]
Met die gegevens kun je naar mijn mening inderdaad meer dan meedoen in een biedingsproces om achteraf de biedingen in te zien (wat volgens mij helemaal niet kan). De verkoopprijs zie je later wel.
Bij mijn verkoopmakelaar (als ik met die partij doorga) kan ik gewoon overzichtjes opvragen van woningen die verkocht zijn in elke willekeurige straat. Krijg ik te zien hoelang de woning te koop stond, transactie kosten en de vraagprijs.quote:Op woensdag 14 februari 2024 15:53 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het is altijd lastig. Als je een compleet beeld wilt hebben dan kun je ook gewoon wat verkochte huizen in de buurt opvragen (volgens mij niet al te duur) en naar populariteit kijken.
Daarnaast een inschatting maken van eventuele verbouwkosten zoals nieuwe badkamers, kozijnen, dat soort dingen.
Dat is gewoon belast met ovb hoor, de fiscus is malle jantje niet.quote:Op zondag 21 januari 2024 09:59 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En als je van de woning af wilt, verkoop je gewoon de holding in plaats van de woning met 10,4% overdrachtsbelasting.
Dus als je een bv verkoopt die woningen verhuurd, dan betaal je over al die losse woningen ovb terwijl de bv de eigenaar is?quote:Op zondag 18 februari 2024 20:49 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is gewoon belast met ovb hoor, de fiscus is malle jantje niet.
https://www.belastingdien(...)elen-in-een-nv-of-bvquote:Op zondag 18 februari 2024 21:04 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Dus als je een bv verkoopt die woningen verhuurd, dan betaal je over al die losse woningen ovb terwijl de bv de eigenaar is?
Altijd minder dan 1/3e van zo'n bv of nv kopen dan maar.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:08 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)elen-in-een-nv-of-bv
Hoeveel kinderen had deze BN'er? Zou verklarend kunnen werken.quote:Op zondag 18 februari 2024 21:08 schreef nostra het volgende:
[..]
https://www.belastingdien(...)elen-in-een-nv-of-bv
Hoe oud ben je?quote:Op woensdag 21 februari 2024 17:27 schreef PzKpfw het volgende:
Ik heb me er in ieder geval bij neergelegd m'n leven lang te zullen moeten huren. Een koopwoning lijkt, zeker voor alleenstaanden, steeds onrealistischer.
1) Je hoeft niet altijd alleenstaande te blijvenquote:Op woensdag 21 februari 2024 17:27 schreef PzKpfw het volgende:
Ik heb me er in ieder geval bij neergelegd m'n leven lang te zullen moeten huren. Een koopwoning lijkt, zeker voor alleenstaanden, steeds onrealistischer.
Met deze instelling lijkt me dat juist.quote:Op woensdag 21 februari 2024 17:27 schreef PzKpfw het volgende:
quote:ING verwacht flinke stijging huizenprijzen door hogere lonen en lage rente
De prijzen van koopwoningen schieten dit jaar tussen de 5 en 8 procent omhoog, verwacht ING. Oorzaak hiervan is dat veel mensen hun inkomen zien stijgen, terwijl de hypotheekrente daalt.
In de eerste helft van vorig jaar zakten de huizenprijzen nog wat in. Dit kwam vooral door de gestegen hypotheekrente. Maar sinds medio vorig jaar zitten de prijzen weer in een stijgende lijn. Dit is onder andere te merken doordat huizenkopers volop boven de vraagprijs bieden en woningen ook steeds korter te koop staan.
ING verwacht dat dit doorzet en dat de prijzen ergens in de loop van dit jaar alweer boven de piek van juli 2022 uitkomen.
Lonen bijna 7 procent gestegen
Veel werkenden hebben een stevige loonsverhoging gehad de afgelopen tijd. Zo waren de lonen in het laatste kwartaal van vorig jaar 6,9 procent hoger dan een jaar eerder. Dit jaar komt daar een nieuwe stijging bovenop, al is die waarschijnlijk wat minder groot. Dit alles zorgt ervoor dat mensen meer kunnen lenen en dus ook hoger kunnen bieden.
Verder speelt mee dat de hypotheekrente de afgelopen tijd wat is gedaald en in de loop van het jaar verder omlaaggaat. Hierdoor kunnen huizenkopers nog wat meer lenen en nog hoger bieden.
Daar staat tegenover dat vastgoedbeleggers veel huizen te koop zetten. Door beperkende maatregelen kunnen ze minder verdienen aan het verhuren van hun woningen, waardoor ze hun panden van de hand doen. Hierdoor komen er wat meer huizen beschikbaar, wat de prijsstijging iets dempt.
De bank stelt wel dat de stijging anders kan uitpakken als bijvoorbeeld de lonen minder hard groeien of de hypotheekrente minder daalt dan verwacht. Van een scenario waarin de prijzen dalen, spreekt ING niet.
Inderdaad, geen fraai vooruitzicht.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Het belooft weer een prachtig jaar voor de starters op de woningmarkt te worden.
Interessant ja, ik herken dat ook bij mij in de buurt. Zelfs voor opknappers wordt er overboden.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Inderdaad, geen fraai vooruitzicht.
ook het ver achterblijven van het aantal geprognotiseerde nieuwwoningen, helpt niet echt mee. Ik woon in een streek met amper nieuwbouw; gevolg is dat:
1) Huizen amper vrij komen,
2) De paar huizen die vrij komen, ontiegelijk duur zijn en veel kosten voor renovatie, isolatie etc.
3) De dorpen sterk vergrijzen,
4) De voorzieningen achteruit hollen.
Dat laatste is toch ook een gevolg van je eigen keuzes? Als je nooit hebt kúnnen kopen, ja, das dan jammer, maar als je er voor gekozen hebt om niet te kopen terwijl het wel kon, dan is het toch gewoon een kwestie van keuzes hebben consequenties?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Interessant ja, ik herken dat ook bij mij in de buurt. Zelfs voor opknappers wordt er overboden.
De polarisatie wordt er ook steeds groter van. In Nederland heeft ongeveer 70 procent van de bevolking een eigen woning. Die mensen worden elk jaar tienduizenden euro's rijker (niet gerealiseerd, dat weet ik wel) terwijl huurders met nauwelijks een cent vermogen zich richting hun pensioentje ploeteren.
Allemaal eigen keuzes overigens, maar het is wel tragisch als je de boot hebt gemist. Zie daar ook wel pijnlijk voorbeelden van in mijn eigen omgeving. Mensen die tot hun 65ste allebei hebben gewerkt en nauwelijks een tonnetje op de bank hebben staan plus een huurlast van 1600 euro. Tel uit je winst.
Tegelijkertijd ken ik ook mensen die als eenverdiener in de jaren 90 hun huisje hebben gekocht, 2 keer zijn overgesprongen en nu huizen van tegen de miljoen hebben. Het contrast is wel groot.
Klopt, die heb ik ook gekend (en ken ze nog steeds): bang voor de aankoop, de onderhoud en de gevolgen op langere termijn. Tja, dan blijf je in je huurhuis zitten.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:06 schreef CoolGuy het volgende:
maar als je er voor gekozen hebt om niet te kopen terwijl het wel kon, dan is het toch gewoon een kwestie van keuzes hebben consequenties?
Dit is een volledig valide onderbouwing om niet te kopen. Daar is gewoon helemaal niks mis mee. Maar als dan achteraf blijkt dat je allerlei voordelen nu niet hebt, of allerlei nadelen nu wél hebt, ja, dat kon je toen niet weten, maar dat verandert niet dat het wel een consequentie van je keuze is.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, die heb ik ook gekend (en ken ze nog steeds): bang voor de aankoop, de onderhoud en de gevolgen op langere termijn. Tja, dan blijf je in je huurhuis zitten.
Ik deel vaak wel jouw visie op eigen verantwoordelijkheid hoor, maar je kunt ook niet ontkennen dat er geluksfactoren bij zitten. Als je uit een gezin komt waar nooit enige financiële verantwoordelijkheid is genomen of kennis aanwezig was dan duurt het sowieso al jaren voor je enig besef van geld hebt en dat het slimmer is om op tijd te kopen. Dat had ik zelf ook graag wat sneller geweten terwijl ik overigens uit een prima gezin kom.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Klopt, die heb ik ook gekend (en ken ze nog steeds): bang voor de aankoop, de onderhoud en de gevolgen op langere termijn. Tja, dan blijf je in je huurhuis zitten.
Wat veel interessanter is, maar ING niet stelt, is de vraag of huizen betabaarder worden, dit gelijk blijft of juist daalt. Dat is de verhouding van uiteindelijke maandlasten als % op het loon. Net s toen de woningen daalden, werden woningen niet perse betaalbaarder. Maar als de rente iets daalt, de lonen stijgen en de huizenprijs stijgt is er prima een sweet spot mogelijk waarbij je procentueel minder van het loon voor een woning betaald en wonen dus betaalbaarder is geworden.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 09:52 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Het belooft weer een prachtig jaar voor de starters op de woningmarkt te worden.
[..]
hier word wel veel gebouwd, maar provinciequote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Interessant ja, ik herken dat ook bij mij in de buurt. Zelfs voor opknappers wordt er overboden.
voor heel veel huurders is het ook geen eigen keuzequote:De polarisatie wordt er ook steeds groter van. In Nederland heeft ongeveer 70 procent van de bevolking een eigen woning. Die mensen worden elk jaar tienduizenden euro's rijker (niet gerealiseerd, dat weet ik wel) terwijl huurders met nauwelijks een cent vermogen zich richting hun pensioentje ploeteren.
Allemaal eigen keuzes overigens, maar het is wel tragisch als je de boot hebt gemist.
Dat contrast is enorm.quote:Zie daar ook wel pijnlijk voorbeelden van in mijn eigen omgeving. Mensen die tot hun 65ste allebei hebben gewerkt en nauwelijks een tonnetje op de bank hebben staan plus een huurlast van 1600 euro. Tel uit je winst.
Tegelijkertijd ken ik ook mensen die als eenverdiener in de jaren 90 hun huisje hebben gekocht, 2 keer zijn overgesprongen en nu huizen van tegen de miljoen hebben. Het contrast is wel groot.
Een beetje boel geluk misschien zelfs.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik deel vaak wel jouw visie op eigen verantwoordelijkheid hoor, maar je kunt ook niet ontkennen dat er geluksfactoren bij zitten. Als je uit een gezin komt waar nooit enige financiële verantwoordelijkheid is genomen of kennis aanwezig was dan duurt het sowieso al jaren voor je enig besef van geld hebt en dat het slimmer is om op tijd te kopen. Dat had ik zelf ook graag wat sneller geweten terwijl ik overigens uit een prima gezin kom.
Heb je lange tijd geen partner dan wordt het ook al lastig, zeker in deze tijd. Dan is er natuurlijk wel weer de mogelijkheid om te starten met een klein appartementje ofzo, maar het maakt het niet eenvoudiger. Als je in 2015 een jaar of 25 was en al een partner had dan was het wel even lekkerder instappen dan nu. Dat is gewoon mazzel ten opzichte van de mensen die net even 10 jaar jonger zijn.
Een verstandig financieel levenspad volgen hoeft allemaal niet zo vreselijk ingewikkeld te zijn (koop een huis, beleg in de indexen en doe verstandige uitgaven) maar voordat mensen die 3 kernpunten goed tot zich hebben genomen gaat er vaak jaren overheen.
Nogmaals, ook ik ken de andere kant van de medaille want heb in mijn omgeving ook bijstandstrekkers in sociale huurwoningen die nauwelijks gewerkt hebben en klagen dat de wereld zo vreselijk oneerlijk is. Maar een beetje geluk zit er toch echt wel bij, je maakt mij niet wijs dat mensen die 30 jaar geleden kochten hadden verwacht dat ze er nu zo voor zouden staan.
Je wilt niet weten uit wat voor ontwricht gezin ik kom (mijn adagio: "ik ben pas gaan leven toen ik het ouderlijk huis verliet") en ben na afstuderen, gelijk gaan werken en na 3/4 jaar hoppen van kamers een huis gekocht. Puur rationeel: het was of huren in een gribusbuurt op een tweekamerflatje, of voor minder geld een huis met tuin aan de bosrand.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Ik deel vaak wel jouw visie op eigen verantwoordelijkheid hoor, maar je kunt ook niet ontkennen dat er geluksfactoren bij zitten. Als je uit een gezin komt waar nooit enige financiële verantwoordelijkheid is genomen of kennis aanwezig was dan duurt het sowieso al jaren voor je enig besef van geld hebt en dat het slimmer is om op tijd te kopen. Dat had ik zelf ook graag wat sneller geweten terwijl ik overigens uit een prima gezin kom.
Ik heb ook lange tijd geen partner gehad; dat was geen beletsel dingen te ondernemen en dat te doen wat economisch het beste uitpakt(e): een eengezinswoning kopen en die alleen financieren en opknappen. Wat was dat een leuke tijd zeg!!quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Heb je lange tijd geen partner dan wordt het ook al lastig, zeker in deze tijd. Dan is er natuurlijk wel weer de mogelijkheid om te starten met een klein appartementje ofzo, maar het maakt het niet eenvoudiger. Als je in 2015 een jaar of 25 was en al een partner had dan was het wel even lekkerder instappen dan nu. Dat is gewoon mazzel ten opzichte van de mensen die net even 10 jaar jonger zijn.
Ik ken "gelovigen" die vinden dat "de wereld zondig en verdorven is" en wachten op "de terugkomst van de here". Maar die zondige wereld mag wel voor hun studiekosten en uitkering opdraaien en ze wonen in een door zondaars gebouwd huis.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:50 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nogmaals, ook ik ken de andere kant van de medaille want heb in mijn omgeving ook bijstandstrekkers in sociale huurwoningen die nauwelijks gewerkt hebben en klagen dat de wereld zo vreselijk oneerlijk is.
Klinkt als de huurders in mijn 2e huis. Vinden het allemaal maar gedoe zo’n eigen woning.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:16 schreef blomke het volgende:
[..]
Maakt dat veel uit voor starters? De verhouding max hypotheek en inkomen verschilt daar toch niet zo heel veel? Hoger inkomen = hogere max hypotheek --> men betaalt meer voor een huis, en dus stijgen de huizenprijzen. Denk dat er meer variatie in komt hoe langer je een huis bezit. Zeker als je een langdurige vaste rente hebt, terwijl je inkomen groeit. Voor velen huizenbezitters met langjarige vaste rentes, zal het vrij besteedbare inkomen flink gegroeid zijn de afgelopen tijd. Al zullen overige kosten (boodschappen, verzekeringen, reiskosten) ook aardig toegenomen zijn.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat veel interessanter is, maar ING niet stelt, is de vraag of huizen betabaarder worden, dit gelijk blijft of juist daalt. Dat is de verhouding van uiteindelijke maandlasten als % op het loon. Net s toen de woningen daalden, werden woningen niet perse betaalbaarder. Maar als de rente iets daalt, de lonen stijgen en de huizenprijs stijgt is er prima een sweet spot mogelijk waarbij je procentueel minder van het loon voor een woning betaald en wonen dus betaalbaarder is geworden.
Alleen stijgen hypotheken niet spontaan. Dat gaat over tijd. In de afgelopen periode door de vele loonsverhogingen, rente fluctuaties etc. zijn woningen net zo betaalbaar geweest als een aantal jaar daarvoor. Eind 2023 was zo een periode. Hier omschrijven ze ook dat deze effecten tijd nodig hebben om merkbaar te zijn.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:57 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
[..]
Maakt dat veel uit voor starters? De verhouding max hypotheek en inkomen verschilt daar toch niet zo heel veel? Hoger inkomen = hogere max hypotheek --> men betaalt meer voor een huis, en dus stijgen de huizenprijzen. Denk dat er meer variatie in komt hoe langer je een huis bezit. Zeker als je een langdurige vaste rente hebt, terwijl je inkomen groeit. Voor velen huizenbezitters met langjarige vaste rentes, zal het vrij besteedbare inkomen flink gegroeid zijn de afgelopen tijd. Al zullen overige kosten (boodschappen, verzekeringen, reiskosten) ook aardig toegenomen zijn.
Het is hier al vaker genoemd, maar starters kopen geen gemiddelde woningen, dus waarom niet kijken naar de prijzen van typische starterswoningen, of de gemiddelde prijs van woningen welke starters hebben gekocht?quote:Het gemiddelde bruto inkomen van een startershuishouden was in 2022 ongeveer 67.500 euro. Met dat inkomen kunnen starters tegen de huidige hypotheekrente van 4% maximaal 312.000 euro lenen bij de bank. Dit is een stuk lager dan de gemiddelde verkoopprijs van een woning (432.000 euro in 2022). Het blijft als starter dus moeilijk om voet aan de grond te krijgen op de woningmarkt. Onderzoek van taxatiebedrijf Calcasa laat dit ook zien, de gemiddelde starter kan slechts 3,4% van de koopwoningen financieren.
Helemaal mee eens:quote:[b]Op vrijdag 23 februari 2024 13:06 schreef
Het is hier al vaker genoemd, maar starters kopen geen gemiddelde woningen, dus waarom niet kijken naar de prijzen van typische starterswoningen, of de gemiddelde prijs van woningen welke starters hebben gekocht?
En wat is eigenlijk een gezond percentage van woningen wat gefinancierd zou moeten kunnen worden door een starter? Is die 3.4% relevant? Is het niet beter te kijken naar hoeveel aangeboden woningen er binnen de financieringsruimte vallen?
Ik had het derhalve over betaalbaarheid wat relevanter is.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:06 schreef George_of_the_Jungle het volgende:
Thanks @:investeerdertje
Vind het stuk van DNB wel matig trouwens, had meer verwacht van zo'n instituut.
Het artikel gaat over betaalbaarheid van huizen voor starters, en de invloed van rente en salaris op huizenprijzen. Uiteraard zit er een vertraging in tussen rente verandering en huizenprijzen, dat begint al met dat mensen hypotheekoffertes met een bepaald looptijd hebben, dus toen de rente zo scherp steeg in 2021, waren er nog maanden mensen die huizen kochten met lage rentes van offertes die ze hadden gekregen voor de rente ging stijgen, en dus ook prijzen op basis van lage rentes nog. Ik weet niet of dat eruit gefilterd kan worden, maar op een grove manier wel lijkt me iig.
En dan dit:
[..]
Het is hier al vaker genoemd, maar starters kopen geen gemiddelde woningen, dus waarom niet kijken naar de prijzen van typische starterswoningen, of de gemiddelde prijs van woningen welke starters hebben gekocht?
En wat is eigenlijk een gezond percentage van woningen wat gefinancierd zou moeten kunnen worden door een starter? Is die 3.4% relevant? Is het niet beter te kijken naar hoeveel aangeboden woningen er binnen de financieringsruimte vallen?
Respect voor hoe je dat de laatste 20 jaar hebt opgepakt hoor, en daar wil ik ook helemaal niets aan af doen. Als ik ergens respect voor heb is het wel voor mensen die hun zaken op orde hebben, ondanks tegenslagen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Je wilt niet weten uit wat voor ontwricht gezin ik kom (mijn adagio: "ik ben pas gaan leven toen ik het ouderlijk huis verliet") en ben na afstuderen, gelijk gaan werken en na 3/4 jaar hoppen van kamers een huis gekocht. Puur rationeel: het was of huren in een gribusbuurt op een tweekamerflatje, of voor minder geld een huis met tuin aan de bosrand.
[..]
Ik heb ook lange tijd geen partner gehad; dat was geen beletsel dingen te ondernemen en dat te doen wat economisch het beste uitpakt(e): een eengezinswoning kopen en die alleen financieren en opknappen. Wat was dat een leuke tijd zeg!!
[..]
Ik ken "gelovigen" die vinden dat "de wereld zondig en verdorven is" en wachten op "de terugkomst van de here". Maar die zondige wereld mag wel voor hun studiekosten en uitkering opdraaien en ze wonen in een door zondaars gebouwd huis.
Lekker op je 70ste zonder een cent te makken in een huurwoning, terwijl je kinderen je verzorgingskosten mogen betalen straks. Dat soort onverantwoordelijke gedoe daar heb ik ook niets mee.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:13 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Klinkt als de huurders in mijn 2e huis. Vinden het allemaal maar gedoe zo’n eigen woning.
Eens.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 10:06 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat laatste is toch ook een gevolg van je eigen keuzes? Als je nooit hebt kúnnen kopen, ja, das dan jammer, maar als je er voor gekozen hebt om niet te kopen terwijl het wel kon, dan is het toch gewoon een kwestie van keuzes hebben consequenties?
Dank u. Overigens, van tegenslagen word je sterker en ervarener. Dat klinkt als een dooddoener, maar 1 x een rottigheidje meegemaakt hebbende, weet je dat trucje en trap je (ik) er geen tweede keer in.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Respect voor hoe je dat de laatste 20 jaar hebt opgepakt hoor, en daar wil ik ook helemaal niets aan af doen. Als ik ergens respect voor heb is het wel voor mensen die hun zaken op orde hebben, ondanks tegenslagen.
Ja klopt. Maar traditie en omgeving spelen ook een rol. In de studentenwereld, was "kamers huren" de norm, naast zuipen en een beurs regelen. Ik kwam bij m'n eerste werkgever tussen collega's die bij de koffie spraken over "hypotheken, verbouwen en aannemers". Een compleet andere wereld dus. Waardoor ik werd gestimuleerd om die optie ook te bekijken, te berekenen en te volgen. Bleek ik klussen en verbouwen ook nog leuk te vinden!quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
De enige nuance is dan wel: Huren is nu voor starters vaak alsnog wel goedkoper dan een hypotheek nemen van 2000 euro per jaar. Dus als jij in die positie was geweest als starter en je kon voor 300 euro een flatje huren dan had je heel 'rationeel' (maar alsnog onverstandig) misschien wel voor dat flatje gekozen.
Het is inderdaad rampzalig! Maar iedere keuze heeft consequenties, die van te voren onbekend zijn (wat de toekomst brenge moge.... ). Dat geldt trouwens ook voor een verkeerde hypotheekkeuze ... been there, experienced that.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:32 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Alleen al zo'n ogenschijnlijk simpele keuze had je de afgelopen 5 jaar zo al een tonnetje gekost. Vergelijk de positie van de starter die in 2019 een huis begon te huren eens met de starter die in 2019 een huis begon te kopen. Het verschil is rampzalig.
Op dit moment is het systeem zo ingericht dat mensen hun vermogen eerst op mogen eten. Huurders zonder een rooie rotcent op de rekening krijgen net zoveel zorg, maar dan voor ¤0quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:37 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Lekker op je 70ste zonder een cent te makken in een huurwoning, terwijl je kinderen je verzorgingskosten mogen betalen straks. Dat soort onverantwoordelijke gedoe daar heb ik ook niets mee.
Signaleer ik daar nou toch een mazzeltje @blomke?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dank u. Overigens, van tegenslagen word je sterker en ervarener. Dat klinkt als een dooddoener, maar 1 x een rottigheidje meegemaakt hebbende, weet je dat trucje en trap je (ik) er geen tweede keer in.
[..]
Ja klopt. Maar traditie en omgeving spelen ook een rol. In de studentenwereld, was "kamers huren" de norm, naast zuipen en een beurs regelen. Ik kwam bij m'n eerste werkgever tussen collega's die bij de koffie spraken over "hypotheken, verbouwen en aannemers". Een compleet andere wereld dus. Waardoor ik werd gestimuleerd om die optie ook te bekijken, te berekenen en te volgen. Bleek ik klussen en verbouwen ook nog leuk te vinden!
Wel benieuwd wat die verkeerde keuze was. Hoge rente te lang vastgezet?quote:Het is inderdaad rampzalig! Maar iedere keuze heeft consequenties, die van te voren onbekend zijn (wat de toekomst brenge moge.... ). Dat geldt trouwens ook voor een verkeerde hypotheekkeuze ... been there, experienced that.
Ik wil domme financiële beslissingen ook niet helemaal weg relativeren maar het ligt wel per persoon genuanceerd denk ik. Instapmoment, hoogte van de hypotheekrente, afkomst, wel of geen partner zijn wel allemaal factoren die zeker in de huidige markt een grote rol spelen.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 11:09 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Wat veel interessanter is, maar ING niet stelt, is de vraag of huizen betabaarder worden, dit gelijk blijft of juist daalt. Dat is de verhouding van uiteindelijke maandlasten als % op het loon. Net s toen de woningen daalden, werden woningen niet perse betaalbaarder. Maar als de rente iets daalt, de lonen stijgen en de huizenprijs stijgt is er prima een sweet spot mogelijk waarbij je procentueel minder van het loon voor een woning betaald en wonen dus betaalbaarder is geworden.
[..]
hier word wel veel gebouwd, maar provincie
[..]
voor heel veel huurders is het ook geen eigen keuze
[..]
Dat contrast is enorm.
[..]
Een beetje boel geluk misschien zelfs.
Hear hear
Het was de wereld van "de werkenden" in het bedrijfsleven; die hadden al jaren 'n huis, hypotheek, tuin en partner. Heel anders dan de universitaire, waar men eigenlijk oerconservatief was (hoewel beweert baanbrekend te zijn). Ik had natuurlijk ook voor een PhD baan kunnen kiezen (en vier jaar later weer voor die keuze), maar koos een andere hoek, met idem collega's. Niks mis mee, verandering is de enige constante.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
]
Signaleer ik daar nou toch een mazzeltje @:Blomke?(In de zin van: Het was mazzel dat je tussen collega's kwam te zitten die spraken over hypotheken, verbouwen en aannemers waardoor jij kon profiteren van die kennis)
1) Variabele rente in een tijd (1989 - 1992 of zo) dat de rentes omhoog schoten (op advies van...)quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:51 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Wel benieuwd wat die verkeerde keuze was. Hoge rente te lang vastgezet?
Dat alledrie dus. Ik had medestudenten die rustig 8 jaar over hun studie deden (zoveel leuke dingen ernaast doen) en een halve ton (hfl.) studieschuld opbouwden. Dat was toch weer een last die in 10 jaar afbetaald moest worden. hfl. 400/maandquote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:11 schreef PietjePuk2000 het volgende:
1) Tegelijkertijd bevind ik mijzelf in een hoogopgeleid milieu waar mensen vaak al 10 jaar huren en echt al wel hadden kunnen instappen. Daarnaast enorme studieschulden die ook vaak volledig onnodig zijn en het resultaat van veel reizen en aanrommelen.
2) Dat zijn wel dingen waar ik iets minder mild voor ben. Ik zou studenten van 18 nu ook als eerste advies meegeven: Zorg dat je zo snel mogelijk klaar bent met je studie en daarna direct gaat werken zodat je zo snel mogelijk in de positie komt om te kopen. Daar heb je best invloed op.
3) Het is behoorlijk misgegaan bij al die ouders en docenten die nietszeggende quotes als 'ontdek jezelf, doe wat je leuk vindt, je hoeft nog niet te werken' eruit gooien en niet goed nadenken over de uiteindelijke consequenties. Die zijn het niet waard.
Op advies van?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Het was de wereld van "de werkenden" in het bedrijfsleven; die hadden al jaren 'n huis, hypotheek, tuin en partner. Heel anders dan de universitaire, waar men eigenlijk oerconservatief was (hoewel beweert baanbrekend te zijn). Ik had natuurlijk ook voor een PhD baan kunnen kiezen (en vier jaar later weer voor die keuze), maar koos een andere hoek, met idem collega's. Niks mis mee, verandering is de enige constante.
[..]
1) Variabele rente in een tijd (1989 - 1992 of zo) dat de rentes omhoog schoten (op advies van...)
2) Levensverzekering, jaren aan betaald, zonder nabestaanden te hebben (op advies van....)
Uiteindelijk draait het om verantwoordelijkheid nemen, als je dat niet leert wordt het niets. Voor mij was dat eigenlijk altijd wel een vanzelfsprekendheid maar ik ben er recent in directe kring toch ook wel weer achter gekomen dat sommige mensen hun hele leven financieel onverantwoordelijk kunnen blijven.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat alledrie dus. Ik had medestudenten die rustig 8 jaar over hun studie deden (zoveel leuke dingen ernaast doen) en een halve ton (hfl.) studieschuld opbouwden. Dat was toch weer een last die in 10 jaar afbetaald moest worden. hfl. 400/maand
Het patroon gaat vaak over van generatie op generatie.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:28 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Het patroon dat jij nu beschrijft blijft vaak niet beperkt tot de twintiger jaren maar kan zo tot het pensioen door blijven zetten. Leningen, niet willen werken, teren op andermans zak, een veel te dure auto kopen, een uitkering nemen. Het is allemaal weinig verheffend, maar je ziet het toch vaker gebeuren dan je voor mogelijk houdt.
Ik weet er alles van.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 14:33 schreef blomke het volgende:
[..]
Het patroon gaat vaak over van generatie op generatie.
Lolquote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:18 schreef blomke het volgende:
2) Eerst een halve ton sparen p.p. voordat je gezamenlijk iets koopt.
Standaard practice in veel landen, max hypotheek is 90-95% (of zelfs minder, in regio's in Zwitserland geloof ik soms zelfs 50%) van de waarde van het huis.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 13:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Helemaal mee eens:
1) Kijken wat wel binnen de range van die 312000 valt (zal overigens tegenvallen)
2) Eerst een halve ton sparen p.p. voordat je gezamenlijk iets koopt.
Oe, dat valt me tegen.quote:
Ja wat dacht je dan, dat iedereen even een halve ton had voor zn 50e 🤣quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Oe, dat valt me tegen.
Het mediane - oftewel het middelste - spaarbedrag is ¤ 18.200.
Voor een huishouden hè..niet eens per persoon.
Nee. Maar echt veel vind ik 18.000 voor een gezin niet. Kennelijk voldoende, daar niet van.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:39 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja wat dacht je dan, dat iedereen even een halve ton had voor zn 50e 🤣
Voldoende wil ik niet zeggen. Haalbaarheid houd ook gewoon eens op.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Maar echt veel vind ik 18.000 voor een gezin niet. Kennelijk voldoende, daar niet van.
Hoeveel meer heb je nodig dan?quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:57 schreef capricia het volgende:
[..]
Nee. Maar echt veel vind ik 18.000 voor een gezin niet. Kennelijk voldoende, daar niet van.
Dat ligt geheel aan je levensstijl en mogelijkheden.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 17:03 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Hoeveel meer heb je nodig dan?
Vind het vooral ontzettend veel zeggen over de spaarkwaliteiten van de gemiddelde Nederlander. Niet best.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Oe, dat valt me tegen.
Het mediane - oftewel het middelste - spaarbedrag is ¤ 18.200.
Voor een huishouden hè..niet eens per persoon.
Dat houdt toch gewoon verband met de woningmarkt? Veel eigen geld sparen kan prima en dat levert je veel minder hypotheeklasten op.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 17:24 schreef investeerdertje het volgende:
Maar nu we weten dat hier allemaal prima verdienende mensen rond lopen die zonder enige moeite 50k bij elkaar sparen,
Back to the woningmarkt?
Nederland is zo ongeveer ook het enige land waar je gewoon 100% financiering kan (kon?) krijgen, zonder ~20% eigen centjes mee te nemen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat houdt toch gewoon verband met de woningmarkt? Veel eigen geld sparen kan prima en dat levert je veel minder hypotheeklasten op.
Ja dat schijnt nergens ter wereld te kunnen verder.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Nederland is zo ongeveer ook het enige land waar je gewoon 100% financiering kan (kon?) krijgen, zonder ~20% eigen centjes mee te nemen.
zelfs de vs heeft dit voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dus nee, het is niet nergens anders mogelijk.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja dat schijnt nergens ter wereld te kunnen verder.
Nee, die stijgt alleen. Immers het maximale hypotheekbedrag blijft hetzelfde. Hooguit dat men een duurder huis wil. #jubeltonquote:Zou het overigens invloed hebben op de huizenprijzen als we verplichten om tenminste 20 procent eigen geld in te leggen? Of gaan we dan nog verder stijgen?
(Ook niet echt een oplossing voor het woningprobleem.)
Niet helemaal. In de VS kun voor je hypotheek max 80% vd huiswaarde lenen, daar bovenop kun je een aanvullende lening afsluiten die max 17% van de huiswaarde is. Voor de 17% extra lening betaal je een extra verzekering; en dat is alleen mogelijk bij voldoende inkomen. En 3% zelf meenemen is het absolute minimum. Ik ben inmiddels aan mijn derde hypotheek in de VS bezigquote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
zelfs de vs heeft dit voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dus nee, het is niet nergens anders mogelijk.
[..]
Las vanochtend nog dat zelfs de afschaffing van de jubelton nauwelijks invloed heeft op de huidige stijging van de huizenprijzen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
zelfs de vs heeft dit voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dus nee, het is niet nergens anders mogelijk.
[..]
Nee, die stijgt alleen. Immers het maximale hypotheekbedrag blijft hetzelfde. Hooguit dat men een duurder huis wil. #jubelton
Sterker nog: overkreditering werd sterk aangeraden door de hypotheekadviseurs. Spaargeld? Overwaarde?? In aandelen stoppen en max. hypotheek op je huis zetten om max. HRA te vangen. De gevolgen zijn genoegzaam bekend.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Nederland is zo ongeveer ook het enige land waar je gewoon 100% financiering kan (kon?) krijgen, zonder ~20% eigen centjes mee te nemen.
Wat zijn de gevolgen dan nu? Als je dat plan hebt gevolgd in de jaren 90 dan ben je nu spekkoper lijkt me?quote:Op zondag 25 februari 2024 08:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Sterker nog: overkreditering werd sterk aangeraden door de hypotheekadviseurs. Spaargeld? Overwaarde?? In aandelen stoppen en max. hypotheek op je huis zetten om max. HRA te vangen. De gevolgen zijn genoegzaam bekend.
Zou al veel eerder die max. creditering aan banden zijn gelegd, zou de spaarattitude heel anders zijn en zou er veel meer zijn gespard i.p.v. geconsumeerd.
De belangrijkste gevolgen zijn:quote:
Van die dingen ben ik mij bewust maar in het huidige Nederland lijken die hypotheken alleen maar toe te nemen. Af en toe krijgt een mazzelaar een tonnetje van pa en ma mee, maar de meeste jongeren hebben nauwelijks genoeg spaargeld om de kosten koper te kunnen dekken.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:27 schreef blomke het volgende:
[..]
De belangrijkste gevolgen zijn:
1) Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld (rel. t.o.v. BNP) ter wereld,
2) De overheidsfinanciën leid(d)en zwaar onder de HRA,
3) De enorme input aan hypotheekkapitaal, heeft mede de zeepbel op de huizenmarkt veroorzaakt. Meer kapitaal bij gelijkblijvende hoeveelheid product, liet (laat) de prijzen stijgen.
Dat alles vooral door de aflossingsvrije hypotheken, waar per direct het recht op HRA voor zou moeten vervallen.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:27 schreef blomke het volgende:
[..]
De belangrijkste gevolgen zijn:
1) Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld (rel. t.o.v. BNP) ter wereld,
2) De overheidsfinanciën leid(d)en zwaar onder de HRA,
3) De enorme input aan hypotheekkapitaal, heeft mede de zeepbel op de huizenmarkt veroorzaakt. Meer kapitaal bij gelijkblijvende hoeveelheid product, liet (laat) de prijzen stijgen.
De Nederlandse Bank, heeft wel wat voorstellen gedaan:quote:Op zondag 25 februari 2024 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dus ik vraag me af of dat ooit nog gaat draaien.
Ja, want voor starters alleen maar recht op HRA bij een hypotheek die annuïtair of sneller wordt afgelost.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Van die dingen ben ik mij bewust maar in het huidige Nederland lijken die hypotheken alleen maar toe te nemen. Af en toe krijgt een mazzelaar een tonnetje van pa en ma mee, maar de meeste jongeren hebben nauwelijks genoeg spaargeld om de kosten koper te kunnen dekken.
Dus ik vraag me af of dat ooit nog gaat draaien.
Af en toe? Eén op de zes sluit een familiehypotheek af, met een groter financieel voordeel dan de "jubelton" plus prijsopdrijvende gevolgen:quote:Op zondag 25 februari 2024 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Af en toe krijgt een mazzelaar een tonnetje van pa en ma mee, maar de meeste jongeren hebben nauwelijks genoeg spaargeld om de kosten koper te kunnen dekken.
Uit je linkje:quote:Op zondag 25 februari 2024 08:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Af en toe? Eén op de zes sluit een familiehypotheek af, met de prijsopdrijvende gevolgen van dien:
https://www.dnb.nl/algeme(...)familie-of-vrienden/
Bovendien een extra belastingvoordeel voor de hypotheekgever: die vangt HRA en betaalde rente kan weer door de -nemer worden teruggeschonken.
quote:In bijna de helft van de familiehypotheken gaat het om minder dan 20% van de totale hypotheeksom, de rest wordt dan dus bij een commerciële partij geleend.
Maar dit gaat om relatief kleine percentages, niet iedere familiehypotheek gaat over een ton.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Af en toe? Eén op de zes sluit een familiehypotheek af, met een groter financieel voordeel dan de "jubelton" plus prijsopdrijvende gevolgen:
https://www.dnb.nl/algeme(...)familie-of-vrienden/
https://esb.nu/voordeel-familiehypotheek-groter-dan-jubelton/
Bovendien een extra belastingvoordeel voor de hypotheekgever: die vangt HRA en betaalde rente kan weer door de -nemer worden teruggeschonken.
quote:Op zondag 25 februari 2024 09:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Maar dit gaat om relatief kleine percentages, niet iedere familiehypotheek gaat over een ton.
Toch weer meer dan ik dacht. Nouja, ik heb niet zoveel tegen hogere huizenprijzen.quote:
Ik ook niet. Al werkt het wel de verhuismobiliteit tegen.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nouja, ik heb niet zoveel tegen hogere huizenprijzen.![]()
Ik zit prima hier.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ook niet. Al werkt het wel de verhuismobiliteit tegen.
Je onbetrouwbaar als overheid opstellen is wel de grootste fout die je kan maken.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat alles vooral door de aflossingsvrije hypotheken, waar per direct het recht op HRA voor zou moeten vervallen.
Toen de rente nagenoeg nul was werd het voor starters idd ook weer interessant (deels) aflossingsvrij te nemen, vooral door de beperkende regels waar ze tegenaan lopen als ze van hun starterswoning willen verhuizen naar een gezinswoning, want de annuïtaire/lineaire hypotheek op die starterswoning moet dan nog steeds in de resterende looptijd worden afgelost, en dat beperkt de leencapaciteit voor de volgende woning enorm.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Je onbetrouwbaar als overheid opstellen is wel de grootste fout die je kan maken.
Overigens was aflossingsvrij ook weer helemaal hip toen de rente nul was, HRA was toch (nagenoeg) nul.
Meen toch dat min. max. 50% van de woningwaarde, annuitair (of: lineair) afgelost moe(s)t aflossingsvrij opgenomen mag worden??quote:Op zondag 25 februari 2024 09:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Je onbetrouwbaar als overheid opstellen is wel de grootste fout die je kan maken.
Overigens was aflossingsvrij ook weer helemaal hip toen de rente nul was, HRA was toch (nagenoeg) nul.
Om recht te houden op HRA ja (volledig aflossen), het is geen wet ofzo om minimaal 50% af te lossen. Alhoewel de meeste geldverstrekkers die cap wel hanteren vanuit hun eigen risicoafweging.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:56 schreef blomke het volgende:
[..]
Meen toch dat min. 50% van de woningwaarde, annuitair (of: lineair) afgelost moe(s)t worden??
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |