Vind het vooral ontzettend veel zeggen over de spaarkwaliteiten van de gemiddelde Nederlander. Niet best.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 16:33 schreef capricia het volgende:
[..]
Oe, dat valt me tegen.
Het mediane - oftewel het middelste - spaarbedrag is ¤ 18.200.
Voor een huishouden hè..niet eens per persoon.
Dat houdt toch gewoon verband met de woningmarkt? Veel eigen geld sparen kan prima en dat levert je veel minder hypotheeklasten op.quote:Op vrijdag 23 februari 2024 17:24 schreef investeerdertje het volgende:
Maar nu we weten dat hier allemaal prima verdienende mensen rond lopen die zonder enige moeite 50k bij elkaar sparen,
Back to the woningmarkt?
Nederland is zo ongeveer ook het enige land waar je gewoon 100% financiering kan (kon?) krijgen, zonder ~20% eigen centjes mee te nemen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:09 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat houdt toch gewoon verband met de woningmarkt? Veel eigen geld sparen kan prima en dat levert je veel minder hypotheeklasten op.
Ja dat schijnt nergens ter wereld te kunnen verder.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Nederland is zo ongeveer ook het enige land waar je gewoon 100% financiering kan (kon?) krijgen, zonder ~20% eigen centjes mee te nemen.
zelfs de vs heeft dit voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dus nee, het is niet nergens anders mogelijk.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:23 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ja dat schijnt nergens ter wereld te kunnen verder.
Nee, die stijgt alleen. Immers het maximale hypotheekbedrag blijft hetzelfde. Hooguit dat men een duurder huis wil. #jubeltonquote:Zou het overigens invloed hebben op de huizenprijzen als we verplichten om tenminste 20 procent eigen geld in te leggen? Of gaan we dan nog verder stijgen?
(Ook niet echt een oplossing voor het woningprobleem.)
Niet helemaal. In de VS kun voor je hypotheek max 80% vd huiswaarde lenen, daar bovenop kun je een aanvullende lening afsluiten die max 17% van de huiswaarde is. Voor de 17% extra lening betaal je een extra verzekering; en dat is alleen mogelijk bij voldoende inkomen. En 3% zelf meenemen is het absolute minimum. Ik ben inmiddels aan mijn derde hypotheek in de VS bezigquote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
zelfs de vs heeft dit voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dus nee, het is niet nergens anders mogelijk.
[..]
Las vanochtend nog dat zelfs de afschaffing van de jubelton nauwelijks invloed heeft op de huidige stijging van de huizenprijzen.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:54 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
zelfs de vs heeft dit voor bepaalde bevolkingsgroepen. Dus nee, het is niet nergens anders mogelijk.
[..]
Nee, die stijgt alleen. Immers het maximale hypotheekbedrag blijft hetzelfde. Hooguit dat men een duurder huis wil. #jubelton
Sterker nog: overkreditering werd sterk aangeraden door de hypotheekadviseurs. Spaargeld? Overwaarde?? In aandelen stoppen en max. hypotheek op je huis zetten om max. HRA te vangen. De gevolgen zijn genoegzaam bekend.quote:Op zaterdag 24 februari 2024 23:13 schreef nostra het volgende:
[..]
Nederland is zo ongeveer ook het enige land waar je gewoon 100% financiering kan (kon?) krijgen, zonder ~20% eigen centjes mee te nemen.
Wat zijn de gevolgen dan nu? Als je dat plan hebt gevolgd in de jaren 90 dan ben je nu spekkoper lijkt me?quote:Op zondag 25 februari 2024 08:20 schreef blomke het volgende:
[..]
Sterker nog: overkreditering werd sterk aangeraden door de hypotheekadviseurs. Spaargeld? Overwaarde?? In aandelen stoppen en max. hypotheek op je huis zetten om max. HRA te vangen. De gevolgen zijn genoegzaam bekend.
Zou al veel eerder die max. creditering aan banden zijn gelegd, zou de spaarattitude heel anders zijn en zou er veel meer zijn gespard i.p.v. geconsumeerd.
De belangrijkste gevolgen zijn:quote:
Van die dingen ben ik mij bewust maar in het huidige Nederland lijken die hypotheken alleen maar toe te nemen. Af en toe krijgt een mazzelaar een tonnetje van pa en ma mee, maar de meeste jongeren hebben nauwelijks genoeg spaargeld om de kosten koper te kunnen dekken.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:27 schreef blomke het volgende:
[..]
De belangrijkste gevolgen zijn:
1) Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld (rel. t.o.v. BNP) ter wereld,
2) De overheidsfinanciën leid(d)en zwaar onder de HRA,
3) De enorme input aan hypotheekkapitaal, heeft mede de zeepbel op de huizenmarkt veroorzaakt. Meer kapitaal bij gelijkblijvende hoeveelheid product, liet (laat) de prijzen stijgen.
Dat alles vooral door de aflossingsvrije hypotheken, waar per direct het recht op HRA voor zou moeten vervallen.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:27 schreef blomke het volgende:
[..]
De belangrijkste gevolgen zijn:
1) Nederland heeft de hoogste hypotheekschuld (rel. t.o.v. BNP) ter wereld,
2) De overheidsfinanciën leid(d)en zwaar onder de HRA,
3) De enorme input aan hypotheekkapitaal, heeft mede de zeepbel op de huizenmarkt veroorzaakt. Meer kapitaal bij gelijkblijvende hoeveelheid product, liet (laat) de prijzen stijgen.
De Nederlandse Bank, heeft wel wat voorstellen gedaan:quote:Op zondag 25 februari 2024 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Dus ik vraag me af of dat ooit nog gaat draaien.
Ja, want voor starters alleen maar recht op HRA bij een hypotheek die annuïtair of sneller wordt afgelost.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Van die dingen ben ik mij bewust maar in het huidige Nederland lijken die hypotheken alleen maar toe te nemen. Af en toe krijgt een mazzelaar een tonnetje van pa en ma mee, maar de meeste jongeren hebben nauwelijks genoeg spaargeld om de kosten koper te kunnen dekken.
Dus ik vraag me af of dat ooit nog gaat draaien.
Af en toe? Eén op de zes sluit een familiehypotheek af, met een groter financieel voordeel dan de "jubelton" plus prijsopdrijvende gevolgen:quote:Op zondag 25 februari 2024 08:33 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Af en toe krijgt een mazzelaar een tonnetje van pa en ma mee, maar de meeste jongeren hebben nauwelijks genoeg spaargeld om de kosten koper te kunnen dekken.
Uit je linkje:quote:Op zondag 25 februari 2024 08:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Af en toe? Eén op de zes sluit een familiehypotheek af, met de prijsopdrijvende gevolgen van dien:
https://www.dnb.nl/algeme(...)familie-of-vrienden/
Bovendien een extra belastingvoordeel voor de hypotheekgever: die vangt HRA en betaalde rente kan weer door de -nemer worden teruggeschonken.
quote:In bijna de helft van de familiehypotheken gaat het om minder dan 20% van de totale hypotheeksom, de rest wordt dan dus bij een commerciële partij geleend.
Maar dit gaat om relatief kleine percentages, niet iedere familiehypotheek gaat over een ton.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Af en toe? Eén op de zes sluit een familiehypotheek af, met een groter financieel voordeel dan de "jubelton" plus prijsopdrijvende gevolgen:
https://www.dnb.nl/algeme(...)familie-of-vrienden/
https://esb.nu/voordeel-familiehypotheek-groter-dan-jubelton/
Bovendien een extra belastingvoordeel voor de hypotheekgever: die vangt HRA en betaalde rente kan weer door de -nemer worden teruggeschonken.
quote:Op zondag 25 februari 2024 09:03 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Maar dit gaat om relatief kleine percentages, niet iedere familiehypotheek gaat over een ton.
Toch weer meer dan ik dacht. Nouja, ik heb niet zoveel tegen hogere huizenprijzen.quote:
Ik ook niet. Al werkt het wel de verhuismobiliteit tegen.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:15 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Nouja, ik heb niet zoveel tegen hogere huizenprijzen.![]()
Ik zit prima hier.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:25 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik ook niet. Al werkt het wel de verhuismobiliteit tegen.
Je onbetrouwbaar als overheid opstellen is wel de grootste fout die je kan maken.quote:Op zondag 25 februari 2024 08:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat alles vooral door de aflossingsvrije hypotheken, waar per direct het recht op HRA voor zou moeten vervallen.
Toen de rente nagenoeg nul was werd het voor starters idd ook weer interessant (deels) aflossingsvrij te nemen, vooral door de beperkende regels waar ze tegenaan lopen als ze van hun starterswoning willen verhuizen naar een gezinswoning, want de annuïtaire/lineaire hypotheek op die starterswoning moet dan nog steeds in de resterende looptijd worden afgelost, en dat beperkt de leencapaciteit voor de volgende woning enorm.quote:Op zondag 25 februari 2024 09:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Je onbetrouwbaar als overheid opstellen is wel de grootste fout die je kan maken.
Overigens was aflossingsvrij ook weer helemaal hip toen de rente nul was, HRA was toch (nagenoeg) nul.
Meen toch dat min. max. 50% van de woningwaarde, annuitair (of: lineair) afgelost moe(s)t aflossingsvrij opgenomen mag worden??quote:Op zondag 25 februari 2024 09:44 schreef nostra het volgende:
[..]
Je onbetrouwbaar als overheid opstellen is wel de grootste fout die je kan maken.
Overigens was aflossingsvrij ook weer helemaal hip toen de rente nul was, HRA was toch (nagenoeg) nul.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |