Zonnepanelen doen amper iets voor de woningwaarde. een warmtepomp kan je ruim terugverdienen met die 15k. Het ligt er ook aan hoe lang het er op ligt wat je terug gaat zien.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
Jawel hoor.quote:Op vrijdag 3 november 2023 05:24 schreef Tingo het volgende:
Toeslagen zijn toch voor mensen die voor minimumloon werken en lage inkomen hebben? Gebaseerd op 30k inkomst per jaar of zo? Als je al een goed betaalde baan heb en dan zelf beslissen om minder te gaan werken, kan je helemaal geen toeslagen krijgen.
Zoals ik wel vaker post: subsidies komen daar terecht waar het niet hoort te komen.quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Toeslagen worden gebaseerd op je belastbaar jaarinkomen.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.
Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).
Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.
En ja, dat is héél krom
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.
Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).
Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.
En ja, dat is héél krom
Zoals gezegd ligt dat allereerst ook aan hou oud de installaties zijn en aan hoeveel de woningen "onderhuids" verschillen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.quote:Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.quote:Op zondag 5 november 2023 09:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.quote:Op zondag 5 november 2023 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.
Want met een hypotheek is er geen huurtoeslag.
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?quote:Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.
Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Kinderopvangtoeslag is iig ook flink beperkt als er nog maar 2 dagen gewerkt wordt, maar dan is het dus een alleenstaande met kinderen, en dan is de kinderopvangtoeslag voor die 2 dagen waarschijnlijk een schijntje ten opzichte van de toeslag toen er nog fulltime gewerkt werd.quote:Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.
Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Met ¤ 26.000 bruto per jaar nog? Droom rustig verder.quote:Op zondag 5 november 2023 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
En ja, dat is héél krom
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)quote:Op zondag 5 november 2023 12:59 schreef Tingo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.
Maar back on-topic: Ik ben heel blij dat ik veel extra aflossingen heb gedaan, want nu kan ik 4 avond diensten ipv 5 doen. Ik krijg wel wat zorgtoeslag, maar ik denk dat het teveel is en ik moet later wat terug betalen.
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:
[..]
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.
Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie, meer kost dan die 15k¤. Vraag is dus eigenlijk: hoe zit het met het energielabel en de "inwendige" aanpassingen??
quote:Op zondag 5 november 2023 14:00 schreef GrumpyFish het volgende:
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?
quote:Op zondag 5 november 2023 09:38 schreef Ivo1985 het volgende:
..............de woning met warmtepomp ook nog vloerverwarming, nieuw isolatieglas, extra vloer/muur/dakisolatie heeft ten opzichte van de andere woning zonder warmtepomp, dan is een prijsverschil van 15k waarschijnlijk wel wat klein.
Daarbij spelen ook andere factoren een rol, zoals de afwerking, keuken, badkamer, wat er op de vloeren ligt etc.
quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:
Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie,
Ik was wel een beetje 'ocd' of te enthusiast om hypotheekvrij te zijn,maar sinds een tijdje geleden, mn werk omstandigheden iets veranderd zijn helaas, dus ik ga iets meer sparen en in de komende jaren en de hypotheek met rust laten. Ik heb een luxe probleem/situatie dat ik vanaf 16 jaar jong keihard voor heeft gewerkt.quote:Op zondag 5 november 2023 13:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).quote:
Je post klinkt als feng shuiquote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).
Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).
Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).
Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.
Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Beng shui?quote:Op zondag 5 november 2023 18:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je post klinkt als feng shui
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.quote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).
Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).
Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.
Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Je kunt de 1100 paginas tellende NTA8800 gratis downloaden van de website van de NEN (wel account nodig).quote:Op zondag 5 november 2023 20:06 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.
Dat snap ik, de vraag ook was, als de PV-panelen en de WP het verschil niet alleen maken, welke factoren dan wel. Energielabel "war nicht im frage"quote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maak je geen illusies: in een nabijgelegen dorp wordt al jaren een project van 165 woningen waarvan 30% sociale huur en de rest betaalbare koopwoningen ontwikkeld: https://www.nieuwbouw-overduin.nl/planningquote:Op donderdag 9 november 2023 00:17 schreef Elan het volgende:
Zag net op een lokale omroep wat cijfers voorbij over de woningmarkt komen maar het is nog erger dan ik dacht.
Woonnota 2020-2024 zouden er 2500 sociale huurwoningen bij komen voor jongeren tot 27 jaar maar in realiteit zijn dat er 75 geworden, waarvan feitelijk 25% daadwerkelijk voor jongeren tot 23 jaar. Dus 1% van wat is afgesproken in de woonnota...baas van de coöperatie die verantwoordelijk is voor de bouw gaf ook aan dat er helemaal geen toekomstige plannen zijn voor projecten op jongeren verder omdat wat zij aan huur kunnen betalen simpelweg tekort schiet. Alles begint bij 1100/1200.
Is op zich mooie woontoren gerealiseerd met 15 woonlagen gericht op jongeren (geen sociale huur) maar ze betalen daar al ruim 1200 euro kale huur voor 40 vierkante meter... Regulier woningaanbod begint eigenlijk pas rond de 3 ton dus goodluck with that. En dit gaat over fucking Almere wat opgezet is als slaapstand/groeikern. Wil niet weten hoe de situatie is in en rond de grote steden op populaire plekken
De woonlasten voor een eigenaar, zijn juist ¤45,- gedaald, terwijl de woningprijzen zijn gestegen. Ook opvallend: in 2012 was particulier huren, een stuk goedkoper dan kopen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)oe-is-het-zo-gekomen
Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Maar er staan wel interessante getallen in.
Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
Ook verbazend dat Duitsland in dat rijtje staat. Ik weet van grensgebieden dat mensen in Duitsland gaan wonen vanwege de lagere prijzen. Dacht ook dat de netto lonen in Duitsland hoger liggen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:
Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Maar als die boomers dan gaan hemelen, komt er wel een pot vermogen/woningen vrij.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Ik wilde net zeggen, ik vind de maandlasten gemiddeld juist erg weinig schelen. Maar ik gok zomaar dat er in de huur categorie heel veel jongeren zijn inderdaad.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
Het niet kunnen sparen maakt het niet ineens een groter of kleiner percentage van je maandlasten.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Het lijkt me voor de hand te liggen dat bij een tekort van 390.000 woningen in combinatie met huren die 40% van het salaris opsoeperen en gigantische huizenprijzen er voor de jongere generatie weinig ruimte is voor vermogensopbouw, nietwaar?quote:Op zaterdag 11 november 2023 11:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik wilde net zeggen, ik vind de maandlasten gemiddeld juist erg weinig schelen. Maar ik gok zomaar dat er in de huur categorie heel veel jongeren zijn inderdaad.
[..]
Het niet kunnen sparen maakt het niet ineens een groter of kleiner percentage van je maandlasten.
Klopt. Daar heb ik niets over gezegd zoals je kon lezen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 14:53 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het lijkt me voor de hand te liggen dat bij een tekort van 390.000 woningen in combinatie met huren die 40% van het salaris opsoeperen en gigantische huizenprijzen er voor de jongere generatie weinig ruimte is voor vermogensopbouw, nietwaar?
Net zozeer ik niets zei over sparen in de voorgaande post.quote:Op zaterdag 11 november 2023 14:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt. Daar heb ik niets over gezegd zoals je kon lezen.
"Relatief arm blijft"quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:06 schreef J.B. het volgende:
[..]
Net zozeer ik niets zei over sparen in de voorgaande post.
Relatief arm blijven doordat ze niet kunnen sparen én geen huis kunnen kopen inderdaad.quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
"Relatief arm blijft"
Fijne middag nog.
Daar schiet de generatie die nu tussen grofweg 25-35 is weinig mee op wanneer ze pak hem beet een gezin willen stichten. Hun ouders leven nog wel een jaar of 20.quote:Op zaterdag 11 november 2023 10:33 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar als die boomers dan gaan hemelen, komt er wel een pot vermogen/woningen vrij.
quote:De woningmarktproblemen zijn inmiddels zo groot dat hele woonwijken onbetaalbaar zijn geworden voor doorsneegezinnen. In een paar jaar tijd is het aantal wijken waar modale huishoudens geen enkel huis meer kunnen betalen verdubbeld. Het gaat nu om 185 locaties in Nederland. Starters met een modaal inkomen worden het hardst geraakt.
Dit is wel tekenend, dat in een periode van 6 - 7 jaren, de situatie zo enorm is geëscaleerd.quote:Op zaterdag 18 november 2023 12:35 schreef J.B. het volgende:
Meer bemoedigend nieuws:
Minder woningen voor doorsneegezin: 185 wijken nu volledig onbetaalbaar
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rkt-wijken-onderzoek
[..]
Nouja, de eerste geluiden waren 5 jaar geleden als dat het al redelijk onbetaalbaar aan het worden was. Ik snap dat je minimaal 3-5 jaar nodig hebt om een olietanker bij te sturen, maar zelfs de meest prille verandering is niet waarneembaar. Het verslechterd blijkbaar.quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is wel tekenend, dat in een periode van 6 - 7 jaren, de situatie zo enorm is geëscaleerd.
Er gloort ook geen licht aan de horizon: de woningbouwproductie daalt stevig en gestadig.
Eeeh...tijdens de eerste Coronaperiode (april 2020) was er duidelijk een waarschuwing dat de beurs, de economie en in het gevolg de huizenprijzen, onderuit zouden gaan.quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:15 schreef phpmystyle het volgende:
Nouja, de eerste geluiden waren 5 jaar geleden als dat het al redelijk onbetaalbaar aan het worden was. Ik snap dat je minimaal 3-5 jaar nodig hebt om een olietanker bij te sturen, maar zelfs de meest prille verandering is niet waarneembaar. Het verslechterd blijkbaar.
Klopt, maar dat heeft niks te maken met het vraag/aanbod probleem.quote:Op zaterdag 18 november 2023 17:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeh...tijdens de eerste Coronaperiode (april 2020) was er duidelijk een waarschuwing dat de beurs, de economie en in het gevolg de huizenprijzen, onderuit zouden gaan.
Wat een idioot.quote:Op maandag 27 november 2023 10:23 schreef Halcon het volgende:
Lastig huurdertje.
Het is nogal vochtig binnen. Dat komt m.i. omdat de huurder niet aan verluchting doet. Ramen zijn dicht, verwarming vol open en dan staat er binnen nog was te drogen.
Gevolg: beslagen ramen en vocht op de muren bij de ramen.
Nu is dit figuur nogal koppig. Hem voorgesteld een expert te laten komen. Als het door iets komt wat mijn verantwoordelijkheid is, betaal ik 'm. Als het komt omdat hij niet verlucht en de druk op de verwarmingsketel laat verslonzen, dan betaalt hij 'm.
Daar is hij het niet mee eens. Zolang het niet wordt opgelost, betaalt hij geen huur meer. Prima, dan kan volgende week de hele handel naar de rechtbank om 'm eruit te laten knikkeren.
Ja, heeft ook nog twee kleine kinderen daar rond lopen. Schimmel is er ook al. En hij lost het dan op met elke keer maar weer een laag verf erover heen.quote:Op maandag 27 november 2023 10:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een idioot.
Niet luchten is gewoon met je gezondheid spelen. Iedere ochtend gewoon ff alles tegen elkaar open, en was aan de lijn drogen in een potdichte woning is vragen om schimmel. Als je een wasdroger met een warmtepomp neemt heb je weliswaar wat meer stroomverbruik. maar dat haal je er dubbel en dwars uit aan bespaarde stookkosten.
En dan waarschijnlijk ook een verf die vol zit met organische bestanddelen (voer voor de schimmels) en de muur afsluit zodat deze niet ademt.quote:Op maandag 27 november 2023 10:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, heeft ook nog twee kleine kinderen daar rond lopen. Schimmel is er ook al. En hij lost het dan op met elke keer maar weer een laag verf erover heen.
Weet niet precies welke verf hij heeft gebruikt, maar denk gewoon het goedkoopste dat er te krijgen is bij de Action.quote:Op maandag 27 november 2023 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dan waarschijnlijk ook een verf die vol zit met organische bestanddelen (voer voor de schimmels) en de muur afsluit zodat deze niet ademt.
Hier destijds sterk ademde verf gebruikt die geen organische bestanddelen bevat, en sterk basisch is. Nul kans op schimmel.
Andere vraag, maar wel hieraan gerelateerd. Hoe doen mensen het luchten als je constant de vloerverwarming aan hebt in je hele huis? Alsnog of niet?quote:Op maandag 27 november 2023 10:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een idioot.
Niet luchten is gewoon met je gezondheid spelen. Iedere ochtend gewoon ff alles tegen elkaar open, en was aan de lijn drogen in een potdichte woning is vragen om schimmel. Als je een wasdroger met een warmtepomp neemt heb je weliswaar wat meer stroomverbruik. maar dat haal je er dubbel en dwars uit aan bespaarde stookkosten.
Gewoon smorgens ff alles tegen elkaar open zetten, doe ik iedere morgen, in de winter een minuut vijf of tien, boven en beneden alle ramen en deur naar de tuin ff open, binnendeuren open. Dan is alle lucht vers en fris in je huis zonder dat het huis zelf afkoelt.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Andere vraag, maar wel hieraan gerelateerd. Hoe doen mensen het luchten als je constant de vloerverwarming aan hebt in je hele huis? Alsnog of niet?
Ik zet elke dag wel even ramen en deuren open. Heb nooit ergens last van.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Andere vraag, maar wel hieraan gerelateerd. Hoe doen mensen het luchten als je constant de vloerverwarming aan hebt in je hele huis? Alsnog of niet?
Onze kat kan de achterdeur open maken (wanneer deze van het slot is uiteraard) dus hij zorgt wel voor voldoende ventilatie als we thuis zijnquote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Dat gebeurt hier automatisch, sterker nog, ik kan beter géén ramen open zetten omdat dat (in theorie) dat hele proces verstoord.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Ik heb roosters boven de (triple glas) ramen, die staan gewoon open, plus natuurlijk de mechanische ventilatie.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Mechanische ventilatie en ventilatie gleuven. Done.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Waarom laat je het niet helemaal aan het systeem over?quote:Op maandag 27 november 2023 12:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gebeurt hier automatisch, sterker nog, ik kan beter géén ramen open zetten omdat dat (in theorie) dat hele proces verstoord.
Maar, alsnog doe ik het wel, gewoon even 10 minuutjes op de slaapkamers de ramen open en weer dicht. Eerst liet ik die ramen (vooral in de zomer/bij goed weer) de hele dag open staan, maar toen werd ik er dus op gewezen dat dat eigenlijk niet de bedoeling is bij dit systeem, dus nu laat ik het vooral aan het systeem over (op die 10 min na dan).
Omdat ik het een onfris idee vind om in de ochtend op te staan en niet de ramen even te openen. Dat zit er een ingestampt bij me, dus nu doe ik het nog steeds, ondanks dat ik wéét dat ik dat niet zou moeten doen.quote:Op maandag 27 november 2023 14:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarom laat je het niet helemaal aan het systeem over?
Ja, vind het ook muf ruiken. Als ik een paar weken niet thuis ben geweest en niemand heeft de ramen open gezet, dan ruik je het verschil wel.quote:Op maandag 27 november 2023 14:13 schreef laziness het volgende:
Het ruikt gewoon muffig als je niet af en toe een raampje open zet is mijn ervaring. Overigens waren er best wel wat klachten over het klimaat in huis in een wijk met 1500 huishoudens met balansventalitie/wtw. (Dit was in ons vorige huis).
We hebben nu ventilatieroosters met mechanische ventilatie en daar ben ik ook niet kapot van maar het klimaat lijkt wel beter als ik naar bijvoorbeeld de planten kijk.
Okay, stel je koopt een huis van 360.000 en hebt op basis van de oude berekening 300.000 hypotheek nodig (60.000 inleg overwaarde).quote:Op maandag 27 november 2023 15:39 schreef KaBuf het volgende:
Kort vraagje wat mijn hypotheekadviseur niet lijkt te snappen en ik snap het ook ff niet. Al lijkt het me een best simpele vraag.
In eerste instantie gingen we uit van 60k overwaarde op ons verkochte huis, die we volledig in ons nieuwe huis zouden steken.
Uiteindelijk 80k overwaarde in plaats van die 60k.
Verschil is dus 20k.
Wat is nu de impact als ik die 20k niet in ons nieuwe huis steek? Hypotheekadviseur zegt dat ik die niet mag aftrekken van de HRA en mee moeten nemen in box 3.
Ik snap het niet aftrekken van de HRA alleen niet. Is dat volledig over de looptijd van 30 jaar? Loopt dat langzaam af over de looptijd van de hypotheek?
Moet ik dan zelf berekenen: hypotheekbedrag -/- 20k om daarover te rente te berekenen? Hoe doe ik dat als het lineair is, moet ik dan informatie nog bij de bank opvragen?
Volgens mij heb je er last van zolang je hypotheekschuld hoger is dan aankoopprijs minus eigenwoningreserve. Op een gegeven moment zak je daar vanzelf onder met de totaal openstaande schuld en dan is het niet meer van toepassing. Dus ja door af te lossen, loopt het bedrag dat onder die regeling valt vanzelf terug.quote:Op maandag 27 november 2023 15:39 schreef KaBuf het volgende:
Kort vraagje wat mijn hypotheekadviseur niet lijkt te snappen en ik snap het ook ff niet. Al lijkt het me een best simpele vraag.
In eerste instantie gingen we uit van 60k overwaarde op ons verkochte huis, die we volledig in ons nieuwe huis zouden steken.
Uiteindelijk 80k overwaarde in plaats van die 60k.
Verschil is dus 20k.
Wat is nu de impact als ik die 20k niet in ons nieuwe huis steek? Hypotheekadviseur zegt dat ik die niet mag aftrekken van de HRA en mee moeten nemen in box 3.
Ik snap het niet aftrekken van de HRA alleen niet. Is dat volledig over de looptijd van 30 jaar? Loopt dat langzaam af over de looptijd van de hypotheek?
Moet ik dan zelf berekenen: hypotheekbedrag -/- 20k om daarover te rente te berekenen? Hoe doe ik dat als het lineair is, moet ik dan informatie nog bij de bank opvragen?
In principe wat je zelf al bedacht hebt: die overwaarde vormt een "eigen woning reserve" en voor het deel dat je niet gebruikt voor de financiering nieuwe woning, ontvang je geen hypotheekrente aftrek. Dat deel komt in box3, dus die 20.000,-quote:Op maandag 27 november 2023 15:39 schreef KaBuf het volgende:
En bij niet voldoen aan die aflosregels gewoon box 3.quote:Op maandag 27 november 2023 18:36 schreef blomke het volgende:
[..]
In principe wat je zelf al bedacht hebt: die overwaarde vormt een "eigen woning reserve" en voor het deel dat je niet gebruikt voor de financiering nieuwe woning, ontvang je geen hypotheekrente aftrek. Dat deel komt in box3, dus die 20.000,-
Maar ik begrijp je vraag ook wel: wat als je niet aflost op dat deel? Nou, dan blijft het onveranderd in box 3.
De "resterende eigen woning schuld" dus de (nieuwe) hypotheek - 20.000, komt in box 1 en als je dat deel tenminste annuïtair aflost, is de rente aftrekbaar in box 1.
Zoek ook eens op de belastingdienstsite naar het begrip "bijleen regeling": https://www.belastingdien(...)uis/bijleenregeling/
Kunststof neem ik aan?quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Beetje aansluitend op dit topic: Kan iemand mij uitleggen waarom kozijnen tegenwoordig zo gierend duur zijn?
Twijfel erover om ze in mijn huis te laten vervangen maar kreeg doodleuk een offerte van 35000 euro. Wat zij dat voor bedragen en waar zitten die enorme kosten precies in?
Denk dat het vooral een gevalletje is van we kunnen het vragen en we vinden wel iemand die het kan betalen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Beetje aansluitend op dit topic: Kan iemand mij uitleggen waarom kozijnen tegenwoordig zo gierend duur zijn?
Twijfel erover om ze in mijn huis te laten vervangen maar kreeg doodleuk een offerte van 35000 euro. Wat zij dat voor bedragen en waar zitten die enorme kosten precies in?
Geen idee, vraag het aan je aannemer.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Waarop baseer je dat?quote:Op zaterdag 2 december 2023 22:03 schreef Kiid het volgende:
[..]
Denk dat het vooral een gevalletje is van we kunnen het vragen en we vinden wel iemand die het kan betalen.
quote:Op zaterdag 2 december 2023 15:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is voornamelijk door de hoge houtprijzen amper meer verschil in prijs tussen houten en kunststof kozijnen.
Bezopen inderdaad. Ik ben pas verhuisd van een heel nieuw huis naar een huis uit 2007. Nieuwe huis is in bijna alles een upgrade, behalve dat we nu geen kunststof kozijnen hebben. Mis ik toch wel, veel mensen vinden hout mooier maar ik vond onze kunststofkozijnen helemaal top. Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn zou ik voor kunststof gaan. Maar een vriend van mij schatte dat ik voor mijn nieuwe huis 48k kwijt zou zijn als ik alles liet vervangen. Wat een geld zeg.quote:
Krankzinnige bedragen ja. Er zit wel een paar dagen arbeid in om al die oude meuk te vervangen maar dan nog kun je die prijzen bijna niet verantwoorden.quote:Op zondag 3 december 2023 08:57 schreef ISVV het volgende:
[..]
[..]
Bezopen inderdaad. Ik ben pas verhuisd van een heel nieuw huis naar een huis uit 2007. Nieuwe huis is in bijna alles een upgrade, behalve dat we nu geen kunststof kozijnen hebben. Mis ik toch wel, veel mensen vinden hout mooier maar ik vond onze kunststofkozijnen helemaal top. Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn zou ik voor kunststof gaan. Maar een vriend van mij schatte dat ik voor mijn nieuwe huis 48k kwijt zou zijn als ik alles liet vervangen. Wat een geld zeg.
Heb je mijn DM gezien?quote:Op zondag 3 december 2023 09:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Krankzinnige bedragen ja. Er zit wel een paar dagen arbeid in om al die oude meuk te vervangen maar dan nog kun je die prijzen bijna niet verantwoorden.
Hoeveel zou 1 compleet huis aan materiaal kosten? Dat kan toch niet veel meer zijn dan een paar duizend euro?
Een paar duizend euro? Excuse me xDquote:Op zondag 3 december 2023 09:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Krankzinnige bedragen ja. Er zit wel een paar dagen arbeid in om al die oude meuk te vervangen maar dan nog kun je die prijzen bijna niet verantwoorden.
Hoeveel zou 1 compleet huis aan materiaal kosten? Dat kan toch niet veel meer zijn dan een paar duizend euro?
Die kunststof profielen (bevatten trouwens geëxtrudeerd aluminium) zijn wel eerst voor- en bewerkt in een assemblagesysteem. Bevatten nogal wat onderdelen:quote:Op zondag 3 december 2023 09:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is meer dan ik dacht ja. Maar dan nog.quote:Op zondag 3 december 2023 11:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Die kunststof profielen (bevatten trouwens geëxtrudeerd aluminium) zijn wel eerst voor- en bewerkt in een assemblagesysteem. Bevatten nogal wat onderdelen:
[ afbeelding ]
Maar dat die bedragen uit die offerte nergens op slaan, ben ik wel met je eens. Iemand al geopperd: "woekerwinst" ?
Laat een paar offertes maken, dan kom je er achter.quote:Op zondag 3 december 2023 11:44 schreef Bami het volgende:
Ik word hier niet gelukkig van.Wij moeten of de kozijnen laten schilderen binnenkort, of vervangen voor kunststof. Ik had een voorkeur voor dat laatste, maar als ik dit zo lees…
Tja hout kan lang mee als je het goed laat behandelen. Mocht je de komende 10 jaar al willen verhuizen dan zou ik er nog even goed over nadenken.quote:Op zondag 3 december 2023 11:44 schreef Bami het volgende:
Ik word hier niet gelukkig van.Wij moeten of de kozijnen laten schilderen binnenkort, of vervangen voor kunststof. Ik had een voorkeur voor dat laatste, maar als ik dit zo lees…
afhankelijk hoeveel kozijnen en deuren dit zijn is die prijs niet heel gek hoor. Heb je een schuurtje met 1 kamer, dan is het wel wat hoog.quote:Op zondag 3 december 2023 08:57 schreef ISVV het volgende:
[..]
[..]
Bezopen inderdaad. Ik ben pas verhuisd van een heel nieuw huis naar een huis uit 2007. Nieuwe huis is in bijna alles een upgrade, behalve dat we nu geen kunststof kozijnen hebben. Mis ik toch wel, veel mensen vinden hout mooier maar ik vond onze kunststofkozijnen helemaal top. Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn zou ik voor kunststof gaan. Maar een vriend van mij schatte dat ik voor mijn nieuwe huis 48k kwijt zou zijn als ik alles liet vervangen. Wat een geld zeg.
Ik had juist het idee dat het al een tijdje goedkoper is om kunststof kozijnen te nemen. Bij de bouw van ons appartementen complex (18 appartementen, in ergens rond 2016) stond in de technische omschrijving dat wij houten kozijnen zouden krijgen. Ongeveer een half jaar voor de oplevering kregen we toen onverwacht een e-mailtje dat het uiteindelijk kunststof zou worden, aantal waren het daar niet mee eens en uiteindelijk kregen we nog een mailtje dat als het er teveel bewoners zouden zijn die liever hout wilden, dat we dat allemaal zouden krijgen. Uiteindelijk hebben drie appartementen toen hout gekregen en de rest kunststof.... Als ik de bouwer inschat dan was dit zeker geen liefdadigheidsactie, maar zat er een financiele reden achter.quote:Op zaterdag 2 december 2023 15:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is voornamelijk door de hoge houtprijzen amper meer verschil in prijs tussen houten en kunststof kozijnen.
In 1980?quote:Op zondag 3 december 2023 15:43 schreef blomke het volgende:
Ooit eens twee kozijnen laten vervangen (meranti), plus een nieuw raam, door een timmerman op zaterdag. Was plm. ¤2500,- excl. glaszetten.
LAter heb ik ooit twee slaapkamerramen zelf vervangen, iets van ¤95/stuk in Red Cedar
Daar zou ik het voor doen. Ik wilde mijn aluminium laten vervangen door nieuwe met tripple glas en mocht ¤70k aftikken. Voor het prijsverschil met hout kan ik ze 200 jaar laten schilderen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toen was er nog geen euro.quote:
Hier in de buurt is een aanzienlijk deel van de woningen > miljoen:quote:Op maandag 4 december 2023 10:52 schreef Doedezemaar het volgende:
De bestaande woningen hier in de wijk komen zo geregeld ook te koop, ik zag dat er eentje te koop is die in het voorjaar van 2022 opgeleverd, dus die is wel gasloos, net als die van onze buren(woning van de buren is al onder bod, het lijkt heel voorspoedig te gaan).
5 ton?quote:Op maandag 4 december 2023 10:58 schreef laziness het volgende:
Qua bestaande bouw staat er een tussenherenhuis (het heeft flink wat oppervlakte maar is wel gewoon een rijtjeswoning maar dan met dwarsgevel) al bijna een jaar te koop. Dat is een hoogglans paradijs, zelf hoogglans marmer op de vloer. Blijkbaar heeft niemand daar trek in want de prijs is wel realistisch.
Het bekende verhaal, Nederlandse politici hebben met bewust beleid de woningmarkt compleet verziekt en wie krijgen nu de schuld: migranten. Tevens wordt gesteld dat huisvesting in Nederland niet als mensenrecht gezien wordt terwijl het dat feitelijk wel is, het staat zelfs letterlijk in de Nederlandse grondwet dat het zorgen voor voldoende woongelegenheid een taak van de overheid is.quote:De grote problemen op de Nederlandse woningmarkt worden veroorzaakt door verkeerde beleidskeuzes, en niet door de komst van migranten. Dat heeft de speciale VN-rapporteur voor huisvesting, Balakrishnan Rajagopal, gezegd op de laatste dag van zijn bezoek aan Nederland. Volgens de Amerikaanse hoogleraar was de huidige wooncrisis "al een paar decennia in de maak" door de markt de ruimte te geven, in plaats van dat de overheid zelf zorgt voor genoeg huizen.
"Men geloofde dat huisvesting zo goed geregeld was, dat een vorige minister het unieke besluit nam om het tot dan toe bestaande ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening te sluiten", zegt Rajagopal over de keuze van het kabinet-Rutte I in 2010. "Echter, de markt zorgt natuurlijk voor zijn eigen belang en maakt zich niet druk over het recht op adequate huisvesting."
[...]
'Huisvesting wordt niet gezien als mensenrecht'
Volgens de VN-rapporteur komen de problemen met de volkshuisvesting niet door migratie, maar "omdat huisvesting niet wordt erkend en beschermd als mensenrecht". Rajagopal wijst er in zijn toelichting ook op dat Nederland "helaas heeft aangestuurd" op weinig capaciteit bij de aanmeldcentra waar asielzoekers zich melden voor een asielaanvraag. Daarvan zijn er inmiddels vijf: in Ter Apel, Schiphol, Den Bosch, Zevenaar en Budel.
[...]
'Maatregelen nodig'
Rajagopal zegt dat er veel maatregelen nodig zijn om de wooncrisis in Nederland aan te pakken. Hij pleit ervoor dat huisvesting weer wordt gezien als een mensenrecht en dat ministeries en gemeenten veel duidelijkere afspraken gaan maken. Ook vindt de VN-rapporteur dat er weer één ministerie moet komen dat verantwoordelijk wordt voor huisvesting. Dat ministerie moet ook genoeg geld krijgen.
Rajagopal, die ook hoogleraar recht en ontwikkeling is aan de vooraanstaande Amerikaanse universiteit MIT, komt in maart volgend jaar met een volledig rapport. Daarin zal hij meer aanbevelingen doen. Zijn rapport wordt ook gepresenteerd aan de VN-Mensenrechtenraad.
Onzin. Vraag verschillende offertes op. Heb ik ook gedaan. Dit ging van ongeveer 16.000 tot 38.000 euro ( prijzen hr++ glas)quote:Op zondag 3 december 2023 12:15 schreef Kiid het volgende:
[..]
Onderbuik gevoel. Niet heel gek bij een bedrag van 35k voor een paar kozijnen lijkt me
Wat is je idee over dat project? Bloemencorso van Winkel is natuurlijk uiterst fraai!!quote:Op vrijdag 22 december 2023 13:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Hier in de gemeente (gemeente is absurd groot, dit ligt nou niet echt bij ons om de hoek)een nieuwbouwproject met prijslijst. Fijn dat de prijs uitgesplitst is in grond- en bouwkosten, dan zie ik het verschil met ons huis
https://www.noordhollands(...)ferral&utm_content=/
Prachtige locatie, leuke omgeving, ik zou er op zich best willen wonen hoor. Maar we blijven maar gewoon zitten waar we zitten. Ben vooral benieuwd naar de volgende fase met de ruimere opzet en wat daar dan voor prijzen bij horen. De prijzen zijn wel fors gestegen, wij kochten 3 jaar geleden een tweekapper op een iets ruimer perceel dan de grootste daar, voor minder dan de helft van deze bedragen en de bouwkosten waren ook bijna een ton lagerquote:Op vrijdag 22 december 2023 13:38 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is je idee over dat project? Bloemencorso van Winkel is natuurlijk uiterst fraai!!
Wanneer was dit?quote:Op vrijdag 22 december 2023 09:10 schreef egelhond het volgende:
[..]
Onzin. Vraag verschillende offertes op. Heb ik ook gedaan. Dit ging van ongeveer 16.000 tot 38.000 euro ( prijzen hr++ glas)
Uiteindelijk had ik bij de goedkoopste het fijnste gevoel.
Vriend van me heeft ook daar zijn kozijnen vandaan en is tevreden. Daar een afspraak gemaakt en gaan onderhandelen.
Ging over 8 ramen, voordeur en achterdeur. Uiteindelijk een prijs kunstof kozijnen met alles triple glas, 2 raamhorren en deurhor achterdeur. 16.500 euro.
Krijg ook nog iets van 700 subsidie terug.
Had ook gekeken om al het glas te vervangen en alles laten schilderen. Dat was ongeveer 11.000 en slechts hr++ glas, kwamen nog kosten bij voor vervangen raamlatten. Nu met nieuwe deuren ook alles netjes 3 punts sluiting enzo. En hoef niet meer te schilderen dus dat verdient zich al terug.
Al met al blijft allemaal veel geld maar het hoeft niet de woekerprijzen te zijn die je denkt.
Krankjorem.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:06 schreef Doedezemaar het volgende:
De prijzen zijn wel fors gestegen, wij kochten 3 jaar geleden een tweekapper op een iets ruimer perceel dan de grootste daar, voor minder dan de helft van deze bedragen en de bouwkosten waren ook bijna een ton lager
Oeh spannend. Jij woont toch ook in de regio hier?quote:Op vrijdag 22 december 2023 15:33 schreef Joene het volgende:
Ons nieuwe nog te bouwen huis is vermoedelijk zomer 2025 klaar, ons huidige huis valt in de categorie 290-320k euro’s ik verwacht het snel verkocht te hebben met name door 20 zonnepanelen , en 5 airco’s die ook kunnen verwarmen . Gas wordt alleen gebruikt om te koken en te douchen. Heel veel zin in het nieuwe huis maar ook onwijs spannend !
Dat zegt geen bal natuurlijk, de laatste maanden is het overal al weer volop aan het stijgen. In 2024 gaan we (zeker met een procent hypotheekrente lager) weer idiote prijzen tegemoet.quote:Op vrijdag 22 december 2023 12:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Prijzen koopwoningen bijna 1 procent lager dan jaar eerder
ik woon ook in hollands kroonquote:Op vrijdag 22 december 2023 17:12 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Oeh spannend. Jij woont toch ook in de regio hier?
Kom eens meekletsen in het nieuwbouwtopic K&W / [Het grote nieuwbouw-topic - 2] Voor iedereen met een nieuwbouw woning
Heel handig, als je cash hebt en geen hypotheek nodig hebt tegen de huidige rentetarieven.quote:Op vrijdag 22 december 2023 12:58 schreef Bosbeetle het volgende:
Prijzen koopwoningen bijna 1 procent lager dan jaar eerder
Dat ligt eraan, de gemiddelde prijs kan wel lager zijn, maar dat zal vooral komen omdat de waarde van een F-label woning behoorlijk gekelderd is, B-label en zuiniger zal eerder gestegen zijn.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:11 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Heel handig, als je cash hebt en geen hypotheek nodig hebt tegen de huidige rentetarieven.
Vrijstaande betaalbare woningen!quote:Op donderdag 28 december 2023 17:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, de gemiddelde prijs kan wel lager zijn, maar dat zal vooral komen omdat de waarde van een F-label woning behoorlijk gekelderd is, B-label en zuiniger zal eerder gestegen zijn.
Die F-label kan wel interessant zijn, als het vrijstaand is en tegen de vlakte kan, maar als het een tussenwoning is dan wordt het al een veel groter probleem er nog wat van te maken, en dus gaat de prijs rap onderuit.
Ligt ook wel aan meer dan alleen dat natuurlijk; mijn huis heeft überhaupt geen label, maar dat is vooralsnog geen issue. Het is niet alsof je meteen alles tegen de vlakte moet gooien.quote:Op donderdag 28 december 2023 17:17 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat ligt eraan, de gemiddelde prijs kan wel lager zijn, maar dat zal vooral komen omdat de waarde van een F-label woning behoorlijk gekelderd is, B-label en zuiniger zal eerder gestegen zijn.
Die F-label kan wel interessant zijn, als het vrijstaand is en tegen de vlakte kan, maar als het een tussenwoning is dan wordt het al een veel groter probleem er nog wat van te maken, en dus gaat de prijs rap onderuit.
Zodra je er een verkoop bord aan hangt moet je nu een label laten maken.quote:Op vrijdag 29 december 2023 23:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Ligt ook wel aan meer dan alleen dat natuurlijk; mijn huis heeft überhaupt geen label, maar dat is vooralsnog geen issue. Het is niet alsof je meteen alles tegen de vlakte moet gooien.
Niet altijd. dat hangt erquote:Op vrijdag 29 december 2023 23:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Zodra je er een verkoop bord aan hangt moet je nu een label laten maken.
Ja oke, er zijn wat vrijstellingen. Dat klopt. Monument? Of een van de andere specifieke uitzonderingen waardoor je markt niet echt te vergelijken is met reguliere woningen? 😜quote:
Monument ja, maar dat is een groot deel van de binnensteden. Totaal andere doelgroep ook natuurlijk. Nu vooral expats helaas.quote:Op vrijdag 29 december 2023 23:15 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja oke, er zijn wat vrijstellingen. Dat klopt. Monument? Of een van de andere specifieke uitzonderingen waardoor je markt niet echt te vergelijken is met reguliere woningen? 😜
Ja, als ik een woning zie met het label "monument" plak ik er het label "rood kruisje rechtsboven" op.quote:Op vrijdag 29 december 2023 23:17 schreef nostra het volgende:
[..]
Monument ja, maar dat is een groot deel van de binnensteden. Totaal andere doelgroep ook natuurlijk. Nu vooral expats helaas.
Ieder zijn ding.quote:Op vrijdag 29 december 2023 23:20 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ja, als ik een woning zie met het label "monument" plak ik er het label "rood kruisje rechtsboven" op.
Nee, uiteraard, ook daarvoor geldt locatie, locatie, locatie.quote:Op vrijdag 29 december 2023 23:03 schreef nostra het volgende:
[..]
Ligt ook wel aan meer dan alleen dat natuurlijk; mijn huis heeft überhaupt geen label, maar dat is vooralsnog geen issue. Het is niet alsof je meteen alles tegen de vlakte moet gooien.
Op dit moment heeft stikstof er helemaal niets mee te maken dat er niet gebouwd wordt. Al laat je de stikstofregels volledig los, dan zou er nog nauwelijks een huis extra gebouwd worden.quote:Op zaterdag 30 december 2023 00:58 schreef Pendule het volgende:
Er moet inderdaad frvgebouwd worden ja. Anders gaan wij mm met zijn allen onder een brug zitten straks. Snel de stikstofregels verbieden zodat er weer volgebouwd kan worden. De prijzen zakken dan vanzelf.
quote:Minder huizen, minder asfalt: het wordt een slecht jaar voor de bouw.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.rtlnieuws.nl/(...)-cijfers-daling-bouw
Ik zat er ook naar te kijken. Appartement van 70 m2 voor 315K. Hier een groter appartement gekocht voor de helft van dat bedrag, bijna 6 jaar geleden. Dat was toen één van de duurdere in de flat omdat de aankleding en badkamer etc relatief nieuw en netjes waren. Kale appartementen gingen weg voor 130K.quote:Op vrijdag 22 december 2023 14:06 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Prachtige locatie, leuke omgeving, ik zou er op zich best willen wonen hoor. Maar we blijven maar gewoon zitten waar we zitten. Ben vooral benieuwd naar de volgende fase met de ruimere opzet en wat daar dan voor prijzen bij horen. De prijzen zijn wel fors gestegen, wij kochten 3 jaar geleden een tweekapper op een iets ruimer perceel dan de grootste daar, voor minder dan de helft van deze bedragen en de bouwkosten waren ook bijna een ton lager
Maar je kunt toch niet serieus de prijzen van 6 jaar geleden met nu vergelijken?quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:49 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ik zat er ook naar te kijken. Appartement van 70 m2 voor 315K. Hier een groter appartement gekocht voor de helft van dat bedrag, bijna 6 jaar geleden. Dat was toen één van de duurdere in de flat omdat de aankleding en badkamer etc relatief nieuw en netjes waren. Kale appartementen gingen weg voor 130K.
Oké, dat was dan geen nieuwbouw. Maar ik zou er toch niet aan moeten denken om zo'n zwik geld voor een appartementje neer te moeten leggen, met de bijkomende hypotheeklast van dien.
Je gaat achter het net vissen als je denkt dat die prijzen van 6 jaar geleden nog terug gaan komen.quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:49 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ik zat er ook naar te kijken. Appartement van 70 m2 voor 315K. Hier een groter appartement gekocht voor de helft van dat bedrag, bijna 6 jaar geleden. Dat was toen één van de duurdere in de flat omdat de aankleding en badkamer etc relatief nieuw en netjes waren. Kale appartementen gingen weg voor 130K.
Oké, dat was dan geen nieuwbouw. Maar ik zou er toch niet aan moeten denken om zo'n zwik geld voor een appartementje neer te moeten leggen, met de bijkomende hypotheeklast van dien.
Ik weet dat de prijzen gestegen zijn. Waar ik op doel is dat de prijzen van nu zo idioot hoog zijn dat ik het er niet voor over zou hebben.quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:56 schreef Leandra het volgende:
[..]
Maar je kunt toch niet serieus de prijzen van 6 jaar geleden met nu vergelijken?
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-cijfers-daling-bouwquote:Op zaterdag 30 december 2023 08:21 schreef stavromulabeta het volgende:
Op dit moment heeft stikstof er helemaal niets mee te maken dat er niet gebouwd wordt. Al laat je de stikstofregels volledig los, dan zou er nog nauwelijks een huis extra gebouwd worden.
Rentestand, gestegen materiaalkosten en loonkosten zijn momenteel het probleem.
Zijn we mooi klaar mee, die minister Hugo de J. had het over 105 woningen/jaar. Z'n partij is gefractioneerd tot 5 zetels.quote:Op zaterdag 30 december 2023 10:42 schreef Anton91 het volgende:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)-cijfers-daling-bouw
Tja ik verkocht mijn appartement met label F van 75m2 6 jaar geleden voor >315k..quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:49 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Bij een hoge m2-prijs boeit een slecht label ook relatief minder. 1000 euro extra stookkosten/jaar tikt bij een huis van 7 ton relatief minder hard door in je maandlasten dan bij een huis van 2 ton.quote:Op zaterdag 30 december 2023 20:44 schreef Sport_Life het volgende:
[..]
Tja ik verkocht mijn appartement met label F van 75m2 6 jaar geleden voor >315k..
De ene 'flat' is de andere niet.
En als we die prijzen terug krijgen is het zo'n recessie dat ie geen huis durft te kopen als ie nog een baan heeft.quote:Op zaterdag 30 december 2023 11:58 schreef Scorpie het volgende:
[..]
Je gaat achter het net vissen als je denkt dat die prijzen van 6 jaar geleden nog terug gaan komen.
De 10 jaarsrente is weer langzaam aan het stijgen ben benieuwd hoelang dit door blijft gaan.quote:Op dinsdag 2 januari 2024 18:43 schreef Elan het volgende:
Hypotheekrente blijft in rap tempo dalen, bouw blijft achter dus de prijzen zullen wel weer 15-20% stijgen komend jaar.
Ik kijk altijd naar: https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspxquote:Op woensdag 3 januari 2024 12:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Is er ergens iets van een goede voorspelling te vinden van de kapitaalmakrtrente?
ik heb nog een offerte met datum 20 december , 10 jaar vast 4.22% voor 850kquote:Op dinsdag 2 januari 2024 21:12 schreef FLATTTENtheCURVE het volgende:
[..]
De 10 jaarsrente is weer langzaam aan het stijgen ben benieuwd hoelang dit door blijft gaan.
Ja ik zit in dubio of ik 1, 5 of 10 jaar vast zal laten zetten.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kijk altijd naar: https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx
Overigens geen voorspeller, maar een review
Is een waarzegster een idee?quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:06 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Is er ergens iets van een goede voorspelling te vinden van de kapitaalmakrtrente?
Dat zeiden er ook veel in 2008quote:Op zaterdag 30 december 2023 12:00 schreef littlemindy het volgende:
[..]
Ik weet dat de prijzen gestegen zijn. Waar ik op doel is dat de prijzen van nu zo idioot hoog zijn dat ik het er niet voor over zou hebben.
quote:Op zaterdag 30 december 2023 10:42 schreef Anton91 het volgende:
[..]SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.[ afbeelding ]Dit is goed nieuws!SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.https://www.rtlnieuws.nl/(...)-cijfers-daling-bouwReason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
Ken jij een goede?quote:
Stop dit in je hoofd: De financiële markten zijn erg efficiënt.quote:Op donderdag 4 januari 2024 16:05 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ken jij een goede?
Het gaat er meer over dat er vaak secundaire indicatoren zijn die iets zinnigs kunnen zeggen.
Hangt van zaken als je hypotheekschuld en je LTV af. Hoeveel risico kan en wil je lopen? Hoeveel ga je de komende tijd aflossen of, (nog slimmer) sparen om aan het einde van de RVP evt. af te lossen?quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:18 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Ja ik zit in dubio of ik 1, 5 of 10 jaar vast zal laten zetten.,
En die rentedaling is an sich niet zo gek dat die wordt verwacht.quote:Op donderdag 4 januari 2024 17:28 schreef blomke het volgende:
[..]
Hangt van zaken als je hypotheekschuld en je LTV af. Hoeveel risico kan en wil je lopen? Hoeveel ga je de komende tijd aflossen of, (nog slimmer) sparen om aan het einde van de RVP evt. af te lossen?
De afgelopen hobbel tot 5%, zag ook niemand aankomen (ja achteraf wist iedereen het), het komende dal is ook onvoorspelbaar. De rente voor RVP = 1 jaar is > dan die voor RVP = 10 jaar. Volslagen irrationeel, maar de markt prijst een rentedaling in.
Ik had het eigenlijk over deze rente:quote:Op woensdag 3 januari 2024 14:23 schreef Joene het volgende:
[..]
ik heb nog een offerte met datum 20 december , 10 jaar vast 4.22% voor 850k
De hypotheekrente volgt deze.quote:Op woensdag 3 januari 2024 12:49 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik kijk altijd naar: https://www.iex.nl/Rente-Koers/190118356/Nederland-10-jaar.aspx
Overigens geen voorspeller, maar een review
Die types denken alleen aan zichzelf.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:03 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je alleen naar de waarde van je eigen woning kijkt wel ja.
Ook dat, maar ook voor de leefbaarheidquote:Op donderdag 4 januari 2024 19:03 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Als je alleen naar de waarde van je eigen woning kijkt wel ja.
Lekkere egoistische gedachte.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook dat, maar ook voor de leefbaarheid
Mogen ze van mij helemaal kaalplukken die aasgieren als ze de toko straks gaan verkopen.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:07 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Die types denken alleen aan zichzelf.
quote:
Als je een woning bezit en een hekel hebt aan de generaties die na jou komen is dat inderdaad goed nieuws en prima voor de leefbaarheid. De rest van de bevolking wordt ermee genaaid en ik vind een dergelijke houding ronduit asociaal.quote:Op donderdag 4 januari 2024 19:50 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Ook dat, maar ook voor de leefbaarheid
Kan je vinden van de woningeigenaren (in mijn perceptie zijn die ook gedwongen meegegaan met de politieke waan), maar de werkelijke oorzaak ligt toch echt bij de politiek die van wonen een bedrijfs- en winstmodel heeft gecreëerd i.p.v. een prim. levensvoorziening.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 02:21 schreef J.B. het volgende:
Als je een woning bezit en een hekel hebt aan de generaties die na jou komen is dat inderdaad goed nieuws en prima voor de leefbaarheid. De rest van de bevolking wordt ermee genaaid en ik vind een dergelijke houding ronduit asociaal.
En al helemaal in 2014. Moet je eens het oude huizenmarkt-topic uit die tijd teruglezen...quote:Op donderdag 4 januari 2024 15:33 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Dat zeiden er ook veel in 2008
Ja, en allemaal die mensen die toen niet hebben gekocht hebben keihard de boot gemist.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:06 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
En al helemaal in 2014. Moet je eens het oude huizenmarkt-topic uit die tijd teruglezen...
(En ik vroeg toen 95.000 voor een keurig 75m2-apartement in de Randstad. Kon het aan de straatstenen niet kwijt.)
Wat heet mee gaan? Een huis kostte X. Er waren mensen die dat niet konden betalen, er waren mensen die dat wel konden betalen maar het niet deden, en er waren mensen die het wel konden betalen én dat ook deden. Mensen die een huis kopen zijn niet bezig met generaties die er wellicht nog niet eens zijn, en als ze er wel zijn zijn ze daar ook niet mee bezig. Die mensen willen nu een huis kopen, kunnen dat op enig moment en doen dat dan, tja.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 08:27 schreef blomke het volgende:
[..]
Kan je vinden van de woningeigenaren (in mijn perceptie zijn die ook gedwongen meegegaan met de politieke waan), maar de werkelijke oorzaak ligt toch echt bij de politiek die van wonen een bedrijfs- en winstmodel heeft gecreëerd i.p.v. een prim. levensvoorziening.
Ja maar... de prijzen zouden toen nog VEEL VERDER dalen toch?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en allemaal die mensen die toen niet hebben gekocht hebben keihard de boot gemist.
Natuurlijk, ik kan me die verhalen nog prima herinneren.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ja maar... de prijzen zouden toen nog VEEL VERDER dalen toch?
Je snapte het echt niet als je in 2013/2014 een huis kocht, dan konden ze je alles wijsmaken...
Ja precies, want dit geldt alleen voor mij, omdat leefbaarheid alleen mij treft.quote:
Nee hoir want er is een veel betere oplossing voor het woningtekort.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 02:21 schreef J.B. het volgende:
[..]
[..]
Als je een woning bezit en een hekel hebt aan de generaties die na jou komen is dat inderdaad goed nieuws en prima voor de leefbaarheid. De rest van de bevolking wordt ermee genaaid en ik vind een dergelijke houding ronduit asociaal.
Heb in 2013 geen appartement in Schiedam gekocht voor ¤50.000 waar ik al in woonde (huurde van familie van de overleden vorige eigenaresse) omdat ik niet wist hoe lang ik daar zou werken en ik dacht dat ik het nooit bij elkaar zou kunnen krijgen, laat staan er een CV in aanleggen was nog verwarmd met gaskachels, en ook nog eens de VVE kosten opbrengen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je snapte het echt niet als je in 2013/2014 een huis kocht, dan konden ze je alles wijsmaken...
Dat niemand een glazen bol heeft klopt, daarom was het ook zo bizar dat mensen in 2013/2014 wel dachten te kunnen stellen dat je gek was als je toen kocht.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Heb in 2013 geen appartement in Schiedam gekocht voor ¤50.000 waar ik al in woonde (huurde van familie van de overleden vorige eigenaresse) omdat ik niet wist hoe lang ik daar zou werken en ik dacht dat ik het nooit bij elkaar zou kunnen krijgen, laat staan er een CV in aanleggen was nog verwarmd met gaskachels, en ook nog eens de VVE kosten opbrengen.![]()
Achteraf gingen die appartement voor meer dan het dubbele weg, maarja glazen bol heeft niemand. En de hypotheekmarkt is toch een onbegrijpelijk gedrocht waar niemand een touw aan vast kan knopen.
Net zoals stellen dat je gek bent als je nu koopt of dat je gek bent als je nu niet koopt. Het gaat allemaal nergens over, wat mensen zeggen. Ik kan nu lachend zeggen dat ik ingestapt ben vlak voordat de rente keihard omhoog ging en dat anderen dat ook moeten doen. Kun je daar voor kiezen nee... het is allemaal maar gewoon een grote gok, waar je 0 invloed op hebt, altijd in elke situatie. Onbgrijpelijk eigenlijk dat we ons daar vrijwillig aan blootstellen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niemand een glazen bol heeft klopt, daarom was het ook zo bizar dat mensen in 2013/2014 wel dachten te kunnen stellen dat je gek was als je toen kocht.
Kortom: lekker je eigen plan doen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niemand een glazen bol heeft klopt, daarom was het ook zo bizar dat mensen in 2013/2014 wel dachten te kunnen stellen dat je gek was als je toen kocht.
Is prima te volgen en onder het motto " vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan", gewoon gebruiken voor huisaankoop en max. HRA .quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:41 schreef Bosbeetle het volgende:
En de hypotheekmarkt is toch een onbegrijpelijk gedrocht waar niemand een touw aan vast kan knopen.
Je stelt je nergens vrijwillig aan bloot, je bent er zelf bij. En bij elke "gok" kan je een keuze maken: rood/zwart, 0/1 koop/huur.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:46 schreef Bosbeetle het volgende:
het is allemaal maar gewoon een grote gok, waar je 0 invloed op hebt, altijd in elke situatie. Onbgrijpelijk eigenlijk dat we ons daar vrijwillig aan blootstellen.
Stellen we ons er onvrijwillig aan blootquote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:50 schreef blomke het volgende:
[..]
Je stelt je nergens vrijwillig aan bloot, je bent er zelf bij. En bij elke "gok" kan je een keuze maken: rood/zwart, 0/1 koop/huur.
Als je niet mag vragen hoe het kan dan kan je het toch ook niet volgen en begrijpen? Met andere woorden het is niet te volgen en dat vinden we primaquote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Is prima te volgen en onder het motto " vraag niet hoe het kan, maar profiteer ervan", gewoon gebruiken voor huisaankoop en max. HRA .
Maar als je het dan alsnog doet zonder dat je het volgt en/of begrijpt dan is dat een vrijwillige keuze. Je kunt dat ook gewoon niét doen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Als je niet mag vragen hoe het kan dan kan je het toch ook niet volgen en begrijpen? Met andere woorden het is niet te volgen en dat vinden we prima
De hypotheekmarkt is prima te volgen en dat de politiek het maken van schulden subsidieert, merk ik aan als: "niet te snappen", maar wel "max. van te profiteren".quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:52 schreef Bosbeetle het volgende:
Als je niet mag vragen hoe het kan dan kan je het toch ook niet volgen en begrijpen? Met andere woorden het is niet te volgen en dat vinden we prima
Tja leven is risicovolquote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Net zoals stellen dat je gek bent als je nu koopt of dat je gek bent als je nu niet koopt. Het gaat allemaal nergens over, wat mensen zeggen. Ik kan nu lachend zeggen dat ik ingestapt ben vlak voordat de rente keihard omhoog ging en dat anderen dat ook moeten doen. Kun je daar voor kiezen nee... het is allemaal maar gewoon een grote gok, waar je 0 invloed op hebt, altijd in elke situatie. Onbgrijpelijk eigenlijk dat we ons daar vrijwillig aan blootstellen.
Ja dat zeg ik tochquote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:54 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Maar als je het dan alsnog doet zonder dat je het volgt en/of begrijpt dan is dat een vrijwillige keuze. Je kunt dat ook gewoon niét doen.
Helaas welquote:
Juist niet. Meer risico is meer vreugdequote:
Dat hangt af van je persoonlijkheid.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:58 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Juist niet. Meer risico is meer vreugde
Of waren nog te jong.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:26 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, en allemaal die mensen die toen niet hebben gekocht hebben keihard de boot gemist.
Leven is meervoud van lef. Voorbij je comfort-zone, ligt je nieuwe leven.quote:
Die vallen dus in de categorie dat ze niet in de markt waren voor een huis.quote:
©Loesjequote:Op vrijdag 5 januari 2024 10:10 schreef blomke het volgende:
[..]
Leven is meervoud van lef. Voorbij je comfort-zone, ligt je nieuwe leven.
Zo voelde het wel met de woning die ik in 2011 heb gekocht en zonder winst later heb moeten verkopen. Ik had niet het idee dat het nog veel zou stijgen, immers ik stond al 40% onder water.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:28 schreef Leandra het volgende:
[..]
Corrected it for you 😝quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:41 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
En de hypotheekmarkt is toch een onbegrijpelijk gedrocht waar niemand ik door een gebrek aan echte interesse geen touw aan vast kan knopen.
Nog steeds is kopen als je langer op een plek blijft financieel meestal voordeliger dan horen. Daar heb ik geen glazen bol voor nodig, maar is gewoon een gegeven.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:46 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Net zoals stellen dat je gek bent als je nu koopt of dat je gek bent als je nu niet koopt. Het gaat allemaal nergens over, wat mensen zeggen. Ik kan nu lachend zeggen dat ik ingestapt ben vlak voordat de rente keihard omhoog ging en dat anderen dat ook moeten doen. Kun je daar voor kiezen nee... het is allemaal maar gewoon een grote gok, waar je 0 invloed op hebt, altijd in elke situatie. Onbgrijpelijk eigenlijk dat we ons daar vrijwillig aan blootstellen.
Nee met verlies verkopen is meestal ook een keuze. Uiteindelijk heb ik dat huis voor 200¤ per maand gehuurd, 7 jaar lang. Ik heb geen rente verhogingen gehad, dat gaat immers niet. Ik heb geen huur verhogingen gehad, want ik koop. Bij 2% huurverhoging per jaar had ik 14% meer huur betaald in de laatste maand dan in de eerste maand. Bij een huur van 650¤ is dat 91¤.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Je geeft zelf aan dat je huis onderwater stond en dat je hem zonder winst hebt verkocht. Dan moeten er ook wel mensen zijn die hun huis tegen verlies verkopen.
Dit maakt het allemaal zo ondoorzichtig men zegt allerlei dingen die als je er goed over nadenkt uiteindelijk uitkomen op een toevallige samenloop van omstandigheden. Die dus niet te sturen en/of te voorspellen is. Er word een boel aangeraden vanuit eigen ervaring, maar die ervaringen zijn anekdotisch en komen voort uit een onvoorspelbaar niet te toetsen framework die we een markt noemen.
Losers hebben een excuus, winnaars hebben een plan.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Dit maakt het allemaal zo ondoorzichtig men zegt allerlei dingen die als je er goed over nadenkt uiteindelijk uitkomen op een toevallige samenloop van omstandigheden. Die dus niet te sturen en/of te voorspellen is. Er word een boel aangeraden vanuit eigen ervaring, maar die ervaringen zijn anekdotisch en komen voort uit een onvoorspelbaar niet te toetsen framework die we een markt noemen. Die zich hooguit tot hele abstracte sociale regels verhoudt die slechts achteraf te duiden zijn (zoals bij de meeste economische modellen).
Welkom in de grote mensen wereldquote:Op vrijdag 5 januari 2024 10:17 schreef Bosbeetle het volgende:
Je geeft zelf aan dat je huis onderwater stond en dat je hem zonder winst hebt verkocht. Dan moeten er ook wel mensen zijn die hun huis tegen verlies verkopen.
Dit maakt het allemaal zo ondoorzichtig men zegt allerlei dingen die als je er goed over nadenkt uiteindelijk uitkomen op een toevallige samenloop van omstandigheden. Die dus niet te sturen en/of te voorspellen is. Er word een boel aangeraden vanuit eigen ervaring, maar die ervaringen zijn anekdotisch en komen voort uit een onvoorspelbaar niet te toetsen framework die we een markt noemen. Die zich hooguit tot hele abstracte sociale regels verhoudt die slechts achteraf te duiden zijn (zoals bij de meeste economische modellen).
En wie zijn dan de winnaars in de woningmarkt en wie de losers. Kun jij dat eenduidig definieren?quote:[..]
Losers hebben een excuus, winnaars hebben een plan.
Het gaat niet specifiek over de woningmarkt, maar meer hoe je i.h.a. in het leven staat:quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:16 schreef IkbenGradus het volgende:
En wie zijn dan de winnaars in de woningmarkt en wie de losers. Kun jij dat eenduidig definieren?
Toen dachten we ook dat er een enorme krimp- en sloopopgave zou komen aan de randen van het land. En niet alleen een paar trollen op Fok! maar ook beleidsmakers en kennisorganisaties. De toekomst heeft anders uitgepakt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wanneer mensen jouw advies zouden opvolgen hadden ze de afgelopen 10 jaar ieder jaar gemiddeld ¤20000 moeten sparen om alleen al de waardestijging van een gemiddelde woning te compenseren:quote:Op vrijdag 5 januari 2024 13:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Het gaat niet specifiek over de woningmarkt, maar meer hoe je i.h.a. in het leven staat:
1) Neem je zelf de beslissingen en richtingen qua carrière en je opleiding of "wacht je maar wat er op je pad komt"? Ga je ergens anders wonen om te werken of blijf je in je eigen bubble van oud-studenten rondhangen?
2) Pak je de problemen aan die op je pad komen, of denk je dat een ander (of een fictief opperwezen) dat voor je doet? En ben je verongelijkt als een ander het niet voor je doet?
3) Huizenmarkt: ga je actief op zoek naar een huis en ben je de 5 - 10 jaren daarvoor bereid om genotsfactoren (roken, drinken vakanties) na te laten om na 5 -10 jaar dat huis te kunnen kopen, of kom je op je 35-ste tot de vraag (daar zijn er hier in WGR genoeg van te vinden) : "hoe ga ik het aanpakken met ¤6000,- in de maand maar geen noemenswaardig kapitaal"?
Allemaal iets met "plannen maken" resp. "een excuus hebben"
In Nederland is de situatie gecreëerd dat je eigenlijk zodra het mogelijk is onmiddellijk een huis moet kopen omdat je anders door de voortdurende prijsstijgingen achter de feiten aanloopt.quote:Op het dieptepunt van de kredietcrisis, halverwege 2013, lag de gemiddelde huizenprijs nog op ¤223.000. Inmiddels is die waarde bijna verdubbeld tot een recordhoogte van ¤431.000.
Niet alleen dat, maar de voorwaarden voor het verkrijgen een hypotheek zijn de afgelopen 15 jaar ook flink versoberd. Met die ontwikkelingen samen loop je al heel snel achter de feiten aan.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:11 schreef J.B. het volgende:
[..]
Wanneer mensen jouw advies zouden opvolgen hadden ze de afgelopen 10 jaar ieder jaar gemiddeld ¤20000 moeten sparen om alleen al de waardestijging van een gemiddelde woning te compenseren:
Huizenprijs sinds dieptepunt in 2013 bijna verdubbeld – dit zijn de verschillen tussen provincies
https://www.businessinsid(...)13-bijna-verdubbeld/
[..]
In Nederland is de situatie gecreëerd dat je eigenlijk zodra het mogelijk is onmiddellijk een huis moet kopen omdat je anders door de voortdurende prijsstijgingen achter de feiten aanloopt.
quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:11 schreef J.B. het volgende:
Wanneer mensen jouw advies zouden opvolgen hadden ze de afgelopen 10 jaar ieder jaar gemiddeld ¤20000 moeten sparen om alleen al de waardestijging van een gemiddelde woning te compenseren:
Allemaal achteraf "een excuus verzinnen".quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:29 schreef Whiskers2009 het volgende:
Niet alleen dat, maar de voorwaarden voor het verkrijgen een hypotheek zijn de afgelopen 15 jaar ook flink versoberd. Met die ontwikkelingen samen loop je al heel snel achter de feiten aan.
dan eet je toch wat minder avocado op toast?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 14:11 schreef J.B. het volgende:
[..]
Huizenprijs sinds dieptepunt in 2013 bijna verdubbeld – dit zijn de verschillen tussen provincies
https://www.businessinsid(...)13-bijna-verdubbeld/
[..]
In Nederland is de situatie gecreëerd dat je eigenlijk zodra het mogelijk is onmiddellijk een huis moet kopen omdat je anders door de voortdurende prijsstijgingen achter de feiten aanloopt.
Dat is een goed begin. Als je dan ook nog eens 40 uur gaat werken dan kan ieder normaal stel nog steeds zonder probleem een huis kopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:09 schreef aTypisch het volgende:
[..]
dan eet je toch wat minder avocado op toast?
Denk je niet dat de huizen dan nog meer in waarde gaan stijgen?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:18 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat is een goed begin. Als je dan ook nog eens 40 uur gaat werken dan kan ieder normaal stel nog steeds zonder probleem een huis kopen.
Maarja de slachtofferrol is veel makkelijker.
Plannen maken op basis van hypothetische toekomstige beurskoersen? Serieus? Met alle kennis achteraf had ik 2013 nog wel een veel beter 'plan' gehad: Bitcoin kopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:56 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Allemaal achteraf "een excuus verzinnen".
Je kan ook beleggen in de S&P 500: die is in die 10 jaar van huizenprijsstijging, verdrievoudigd: van 1500 naar 4700. Dan had je wellicht nog goedkoper uit kunnen zijn. Allemaal plannen.
Denk je dat nou echt? Niet iedereen verdient dan alsnog genoeg voor de hoge huizenprijzen denk ik.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 16:18 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dat is een goed begin. Als je dan ook nog eens 40 uur gaat werken dan kan ieder normaal stel nog steeds zonder probleem een huis kopen.
Maarja de slachtofferrol is veel makkelijker.
Hele volksstammen hebben daar hun goed belegde boterham mee verdiend.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:04 schreef J.B. het volgende:
[..]
Plannen maken op basis van hypothetische toekomstige beurskoersen? Serieus?
Dit noemen we geluk ipv hard werken of plannen maken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 15:56 schreef blomke het volgende:
[..]
[..]
Allemaal achteraf "een excuus verzinnen".
Je kan ook beleggen in de S&P 500: die is in die 10 jaar van huizenprijsstijging, verdrievoudigd: van 1500 naar 4700. Dan had je wellicht nog goedkoper uit kunnen zijn. Allemaal plannen.
Klopt, maar dat zeg je nu tegen iemand die dat nooit gaat snappen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:26 schreef prunus het volgende:
[..]
Denk je dat nou echt? Niet iedereen verdient dan alsnog genoeg voor de hoge huizenprijzen denk ik.
Ik denk dat tegenwoordig iedereen die met zijn 2en werkt wel een huis kan kopen. Vast niet precies het huis en locatie die je wenst maar het kan wel.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 17:26 schreef prunus het volgende:
[..]
Denk je dat nou echt? Niet iedereen verdient dan alsnog genoeg voor de hoge huizenprijzen denk ik.
Dat klopt en dat is ook decennia het geval geweest. Edoch, een aantal kabinetten achter elkaar heeft van het woningbeleid een winstmodel gemaakt: de groep die voor sociale woningbouw in aanmerking komt, is uitgedund en gemarginaliseerd. Dat klinkt leuk, maar de gevolg is dat 1- 1,5x modale inkomens, gedwongens werden te kopen of elders op de vrije markt te huren. Ook daar is het business model het uitgangspunt geworden: m2 grondprijzen die nergens meer op slaan, bouweisen en onmogelijke locaties, met als gevolg dat de uitbreiding tot staan kwam.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 19:11 schreef IkbenGradus het volgende:
Voor mij is het heel simpel: je neemt een baan, gaat werken en een ieder die dat doet, daarmee een degelijk inkomen verdient (laten we uitgaan van modaal) en verstandig spaart zou op termijn in gelegenheid moeten zijn een woning te kopen. Als je alleen bent een appartementje van ca. 50m2 en als je met zijn tweeën bent een eengezinswoning van 100m2+ oid. En laat dit nu de laatste jaren steeds meer in de verdrukking te komen.
Wat is nou je probleem?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 02:21 schreef J.B. het volgende:
Dat is een oplossing voor het individu, voor jou en mij. Nederland heeft daar als collectief niet zoveel aan. Mijn inziens zou de eigen woning als winstmachine een halt toe moeten worden geroepen. Door bouwbeperkingen voor de woningmarkt te verminderen door minder NIMBY-gedrag te tolereren, pragmatischer om te gaan met stikstopdepositie en klimaatneutraal bouwen (betaalbaarheid moet prio 1 zijn). Tenslotte moet de woonsituatie fiscaal neutraler worden behandeld. De groep particuliere huurders, die doorgaans in % het meest van hun inkomen kwijt zijn aan woonlasten krijgt fiscaal minder ondersteuning dan sociale huurders en woningeigenaren, sterker nog, helemaal geen. Hoe debiel is dat?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt en dat is ook decennia het geval geweest. Edoch, een aantal kabinetten achter elkaar heeft van het woningbeleid een winstmodel gemaakt: de groep die voor sociale woningbouw in aanmerking komt, is uitgedund en gemarginaliseerd. Dat klinkt leuk, maar de gevolg is dat 1- 1,5x modale inkomens, gedwongens werden te kopen of elders op de vrije markt te huren. Ook daar is het business model het uitgangspunt geworden: m2 grondprijzen die nergens meer op slaan, bouweisen en onmogelijke locaties, met als gevolg dat de uitbreiding tot staan kwam.
Kan je 2 dingen doen:
1) Hard roepen dat het de schuld van de regering is en op een oppositiepartij stemmen, edoch lost niets op,
2) De alternatieve kansen benutten: beleggen, zelf iets bouwvalligs kopen en opknappen,
3) Onderneming starten.
Mooie analyses hier in het topic. Uiteindelijk heb je zelf te dealen met de omstandigheden. In heel veel opzichten is het nog steeds de beste tijd om te leven maar mensen kennen het begrip 'verantwoordelijkheid voor hun eigen leven nemen' niet meer. Moet je nu een huis kopen in plaats van in 2015 dan heb je 'pech' maar er zijn nog steeds genoeg manieren om aan voldoende geld te komen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 20:48 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat klopt en dat is ook decennia het geval geweest. Edoch, een aantal kabinetten achter elkaar heeft van het woningbeleid een winstmodel gemaakt: de groep die voor sociale woningbouw in aanmerking komt, is uitgedund en gemarginaliseerd. Dat klinkt leuk, maar de gevolg is dat 1- 1,5x modale inkomens, gedwongens werden te kopen of elders op de vrije markt te huren. Ook daar is het business model het uitgangspunt geworden: m2 grondprijzen die nergens meer op slaan, bouweisen en onmogelijke locaties, met als gevolg dat de uitbreiding tot staan kwam.
Kan je 2 dingen doen:
1) Hard roepen dat het de schuld van de regering is en op een oppositiepartij stemmen, edoch lost niets op,
2) De alternatieve kansen benutten: beleggen, zelf iets bouwvalligs kopen en opknappen,
3) Onderneming starten.
Is gewoon onzin. Het verschilt tussen generaties onderling allemaal niet zoveel. Tegenover elke twintiger die niet spaart, kan ik er twee vinden die zeer serieus zijn en wel degelijk sparen voor dit soort zaken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Het punt is alleen dat geen twintiger tegenwoordig fatsoenlijk spaart maar start met een grote studieschuld. Allemaal keuzes.
Dat zijn dan ook mensen waar ik respect voor heb en die gewoon (door verstandige keuzes te maken) een huis kunnen kopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:04 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Is gewoon onzin. Het verschilt tussen generaties onderling allemaal niet zoveel. Tegenover elke twintiger die niet spaart, kan ik er twee vinden die zeer serieus zijn en wel degelijk sparen voor dit soort zaken.
Mijn probleem is dat de huidige generatie van starters ronduit genaaid is door het beleid wat de afgelopen decennia en in het bijzonder onder de Rutte-kabinetten gevoerd is. Ik heb daar persoonlijk geen last van (ik heb een woning) maar zie om me heen (bijvoorbeeld in de vriendengroep van m'n 28-jarige zus) dat mensen geen fatsoenlijk leven op kunnen bouwen. Dat komt mede doordat ze vermogens aan huur op moeten hoesten als gevolg van het gebrek aan passende koopwoningen. Makkelijk lullen dat mensen maar moeten sparen/investeren als ze dik ¤1000 huur per maand moeten aftikken.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 21:08 schreef blomke het volgende:
[..]
Wat is nou je probleem?
De maatschappelijke verdeeldheid tussen woningbezitters en de "none-haves"?
Of zit je nou persoonlijk achter het net te vissen?
Tja, dan hebben ze pech gehad. Er is geen magische oplossing die op iedereen past en binnen afzienbare tijd is gerealiseerd dus heb je 2 mogelijkheden. Of blijven zeiken op de overheid of proberen je eigen situatie zoveel mogelijk te verbeteren. Of anderen dat ook doen of niet is niet relevant.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:23 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mijn probleem is dat de huidige generatie van starters ronduit genaaid is door het beleid wat de afgelopen decennia en in het bijzonder onder de Rutte-kabinetten gevoerd is. Ik heb daar persoonlijk geen last van (ik heb een woning) maar zie om me heen (bijvoorbeeld in de vriendengroep van m'n 28-jarige zus) dat mensen geen fatsoenlijk leven op kunnen bouwen. Dat komt mede doordat ze vermogens aan huur op moeten hoesten als gevolg van het gebrek aan passende koopwoningen. Makkelijk lullen dat mensen maar moeten sparen/investeren als ze dik ¤1000 huur per maand moeten aftikken.
Eens en vind dat 1000 euro aan huur nog goedkoop is inmiddels. Ik vind het vervelend om te zien dat sommige vrienden en collega’s vastzitten in hun situatie(s) en dat er geen zicht is op betaalbare én fijne woonruimte. Mijn zusje is al zolang bezig met haar vriend om een huis te kopen, maar het is echt enorm lastig en dan verdienen ze bovenmodaal. Zelfde voor paar van m’n collega’s en vrienden. Jammer en hoop echt dat hier een verandering in gaat komen..quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:23 schreef J.B. het volgende:
[..]
Mijn probleem is dat de huidige generatie van starters ronduit genaaid is door het beleid wat de afgelopen decennia en in het bijzonder onder de Rutte-kabinetten gevoerd is. Ik heb daar persoonlijk geen last van (ik heb een woning) maar zie om me heen (bijvoorbeeld in de vriendengroep van m'n 28-jarige zus) dat mensen geen fatsoenlijk leven op kunnen bouwen. Dat komt mede doordat ze vermogens aan huur op moeten hoesten als gevolg van het gebrek aan passende koopwoningen. Makkelijk lullen dat mensen maar moeten sparen/investeren als ze dik ¤1000 huur per maand moeten aftikken.
Als ze bovenmodaal verdienen doen ze iets niet goed want iets rond de 4 ton is dan in alle gevallen gewoon prima mogelijk. Dus of ze zijn te veeleisend of ze hebben hele domme keuzes gemaakt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:38 schreef prunus het volgende:
[..]
Eens en vind dat 1000 euro aan huur nog goedkoop is inmiddels. Ik vind het vervelend om te zien dat sommige vrienden en collega’s vastzitten in hun situatie(s) en dat er geen zicht is op betaalbare én fijne woonruimte. Mijn zusje is al zolang bezig met haar vriend om een huis te kopen, maar het is echt enorm lastig en dan verdienen ze bovenmodaal. Zelfde voor paar van m’n collega’s en vrienden. Jammer en hoop echt dat hier een verandering in gaat komen..
Waarom help je je zusje dan niet? Of je vrienden? Of je collega's?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:38 schreef prunus het volgende:
[..]
Eens en vind dat 1000 euro aan huur nog goedkoop is inmiddels. Ik vind het vervelend om te zien dat sommige vrienden en collega’s vastzitten in hun situatie(s) en dat er geen zicht is op betaalbare én fijne woonruimte. Mijn zusje is al zolang bezig met haar vriend om een huis te kopen, maar het is echt enorm lastig en dan verdienen ze bovenmodaal. Zelfde voor paar van m’n collega’s en vrienden. Jammer en hoop echt dat hier een verandering in gaat komen..
Bovenmodaal verdienen is gewoon 4 ton lenen hoor.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom help je je zusje dan niet? Of je vrienden? Of je collega's?
Ja maar dat was niet mijn punt.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:46 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Bovenmodaal verdienen is gewoon 4 ton lenen hoor.
Het is niet zaak voor ouders, broers en zussen of vrienden om hun vrienden, broers/zus of kind te helpen. Het is aan de maatschappij te organiseren dat er voldoende betaalbare woningen beschikbaar zijn.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:41 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Waarom help je je zusje dan niet? Of je vrienden? Of je collega's?
Als er voor mij maar een betaalbare woning is. Of Henkie van op de hoek óók een woning kan kopen lig ik niet zo wakker van.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:07 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Het is niet zaak voor ouders, broers en zussen of vrienden om hun vrienden, broers/zus of kind te helpen. Het is aan de maatschappij te organiseren dat er voldoende betaalbare woningen beschikbaar zijn.
Mooi altijd om te zien hoe altijd wordt gehamerd op eigen verantwoordelijkheid, maar als dat in praktijk wordt gebracht met onvoldoende succes om aan een woning te komen, dan ben je zogenaamd een ''loser/sukkel''. Gaat zo'n persoon dan naar papa en mama om extra financiering te vragen en komt zodoende toch aan een woning, dan wordt diegene op het schild gehesen onder het mom: resultaat van eigen inzet en goede keuzes en ben je een winnaar. Wonderlijk toch?
De enige mensen die door mij (en anderen hier) op het schild worden gehesen zijn lui die er zelf hard voor gewerkt hebben en er ook nu zonder hulp van hun ouders gewoon in slagen om een huis te kopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:07 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Het is niet zaak voor ouders, broers en zussen of vrienden om hun vrienden, broers/zus of kind te helpen. Het is aan de maatschappij te organiseren dat er voldoende betaalbare woningen beschikbaar zijn.
Mooi altijd om te zien hoe altijd wordt gehamerd op eigen verantwoordelijkheid, maar als dat in praktijk wordt gebracht met onvoldoende succes om aan een woning te komen, dan ben je zogenaamd een ''loser/sukkel''. Gaat zo'n persoon dan naar papa en mama om extra financiering te vragen en komt zodoende toch aan een woning, dan wordt diegene op het schild gehesen onder het mom: resultaat van eigen inzet en goede keuzes en ben je een winnaar. Dit terwijl hulp inroepen van ouders/andere familie nou niet in eerste plaats getuigt van eigen verantwoordelijkheid. Wonderlijk toch?
Dat getuigt van erg veel egoïsme en opportunisme en dat vind ik erg jammer. Waar is dat goed voor? Ik zal het wel verkeerd begrijpen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als er voor mij maar een betaalbare woning is. Of Henkie van op de hoek óók een woning kan kopen lig ik niet zo wakker van.
Jij maakt er van dat ik het anderen niet gun. Dat is niet waar. Ik gun anderen alles. Maar als ik een huis wil kopen en ik kan dat, dan doe ik dat niet niet omdat anderen dat toevallig niet kunnen. Dat is jammer dan voor hun, oprecht, maar dat betekent niet dat ik niet alsnog kan kopen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:16 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Dat getuigt van erg veel egoïsme en opportunisme en dat vind ik erg jammer. Waar is dat goed voor? Ik zal het wel verkeerd begrijpen.
Ik trek mij terug uit deze discussie want als wij elkaar niets meer gunnen in dit land, wordt het niets.
Wel opmerkelijk dat het je niet interesseert dat we op een punt zijn beland dat het voor veel mensen niet meer haalbaar is om een betaalbare en fijne woning te bemachtigen. Als jij het maar wel kan. Tenminste zo vat ik jouw reactie op. Wonen is toch een basisrecht en het is vrij problematisch hoe het er nu voorstaat.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Als er voor mij maar een betaalbare woning is. Of Henkie van op de hoek óók een woning kan kopen lig ik niet zo wakker van.
In het kader van je (terechte) modbreak gaat dit dezelfde kant op. Jullie hebben het beiden over iets anders, jij vind dat als je een huis kan kopen je het niet moet nalaten, de ander zegt niet dat dat fout is. Maar dat het wel een probleem is dat anderen het niet kunnen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:20 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Jij maakt er van dat ik het anderen niet gun. Dat is niet waar. Ik gun anderen alles. Maar als ik een huis wil kopen en ik kan dat, dan doe ik dat niet niet omdat anderen dat toevallig niet kunnen. Dat is jammer dan voor hun, oprecht, maar dat betekent niet dat ik niet alsnog kan kopen.
Dat weten we inmiddels wel ja dat je zo denktquote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ligt simpelweg aan het gebied waar je zoekt of het prima mogelijk is of niet. Er zijn vast plekken waar het nog wel lukt om voor 4 ton iets te kopen, maar ook plekken waar dat niet lukt omdat het aanbod niet breed is of omdat er super veel concurrentie is.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:39 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Als ze bovenmodaal verdienen doen ze iets niet goed want iets rond de 4 ton is dan in alle gevallen gewoon prima mogelijk. Dus of ze zijn te veeleisend of ze hebben hele domme keuzes gemaakt.
Ik lig er wel wakker van, want niet de beschikking hebben over een primair recht als betaalbare huisvesting heeft enorme negatieve impact op de levens van een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking. Dat ik wél zonder probleem een huis kan betalen neemt niet weg dat ik het een schande vind dat vele anderen dat niet kunnen, het is gewoon een kwestie van solidariteit en empathie.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:09 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Je hoeft niet te doen alsof alles in het leven maakbaar is (wat mij betreft). Dat is niet zo. Het leven loopt niet volgens een bepaald ideaal plaatje ofzo, er gebeurt genoeg in mensenlevens waardoor sommige mensen de ruimte/situatie niet hebben om even 30 of 60k te sparen. Kan een keuze zijn maar ook vaak genoeg niet. Volgens mij is het wel goed als je je soms kunt inleven in een ander en niet altijd uit moet gaan van je eigen situatie.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 22:00 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Mooie analyses hier in het topic. Uiteindelijk heb je zelf te dealen met de omstandigheden. In heel veel opzichten is het nog steeds de beste tijd om te leven maar mensen kennen het begrip 'verantwoordelijkheid voor hun eigen leven nemen' niet meer. Moet je nu een huis kopen in plaats van in 2015 dan heb je 'pech' maar er zijn nog steeds genoeg manieren om aan voldoende geld te komen.
Dat kan zelfs met anderhalf inkomen nog prima overigens, maar dan moet je wel de juiste stappen in je leven hebben genomen. Als je voldoende gespaard hebt met z'n tweeën (dan heb ik het over minimaal 60k ofzo) dan kun je nog steeds prima de woningmarkt op.
Het punt is alleen dat geen twintiger tegenwoordig fatsoenlijk spaart maar start met een grote studieschuld. Allemaal keuzes.
De maatschappij bestaat uit ouders, familie en vrienden. En ja het is wel je verantwoordelijkheid om hen te helpen. Als jij het niet voor je geliefden doet wie zou het dan wel moeten doen?quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:07 schreef IkbenGradus het volgende:
[..]
Hoe bedoel je, vroeger ging het altijd zo?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 00:11 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De maatschappij bestaat uit ouders, familie en vrienden. En ja het is wel je verantwoordelijkheid om hen te helpen. Als jij het niet voor je geliefden doet wie zou het dan wel moeten doen?
Vroeger ging het altijd zo maar nu hebben we daar blijkbaar geen zin meer en wijzen we naar de overheid. Uiteindelijk moet dat geld ook ergens vandaan komen dus maakt het weinig verschil.
Als je zelf al een tijd een huis hebt kun je gewoon je overwaarde opnemen en iemand helpen. Probleem is dat de meeste daar helemaal geen zin in hebben maar het liever bij klagen houden.
‘Gewoon je overwaarde opnemen’ en dan? Dan zit je dus weer met maandelijkse lasten. Die moet dan toch door iemand betaald worden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 00:11 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De maatschappij bestaat uit ouders, familie en vrienden. En ja het is wel je verantwoordelijkheid om hen te helpen. Als jij het niet voor je geliefden doet wie zou het dan wel moeten doen?
Vroeger ging het altijd zo maar nu hebben we daar blijkbaar geen zin meer en wijzen we naar de overheid. Uiteindelijk moet dat geld ook ergens vandaan komen dus maakt het weinig verschil.
Als je zelf al een tijd een huis hebt kun je gewoon je overwaarde opnemen en iemand helpen. Probleem is dat de meeste daar helemaal geen zin in hebben maar het liever bij klagen houden.
Dat kan via huur.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:30 schreef J.B. het volgende:
[..]
Ik lig er wel wakker van, want niet de beschikking hebben over een primair recht als betaalbare huisvesting heeft enorme negatieve impact op de levens van een aanzienlijk deel van de Nederlandse bevolking. Dat ik wél zonder probleem een huis kan betalen neemt niet weg dat ik het een schande vind dat vele anderen dat niet kunnen, het is gewoon een kwestie van solidariteit en empathie.
Ik ben me er heel goed van bewust dat het leven een oneerlijke shitshow is. Ik behoor zelf totaal niet tot de lucky mensen die nu een huis in hun bezit hebben dat 2 ton in waarde is gestegen.quote:Op vrijdag 5 januari 2024 23:32 schreef prunus het volgende:
[..]
Je hoeft niet te doen alsof alles in het leven maakbaar is (wat mij betreft). Dat is niet zo. Het leven loopt niet volgens een bepaald ideaal plaatje ofzo, er gebeurt genoeg in mensenlevens waardoor sommige mensen de ruimte/situatie niet hebben om even 30 of 60k te sparen. Kan een keuze zijn maar ook vaak genoeg niet. Volgens mij is het wel goed als je je soms kunt inleven in een ander en niet altijd uit moet gaan van je eigen situatie.
Serieus? Je klaagt dat je geen huis in bezit het met 200K overwaarde?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:19 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Ik ben me er heel goed van bewust dat het leven een oneerlijke shitshow is. Ik behoor zelf totaal niet tot de lucky mensen die nu een huis in hun bezit hebben dat 2 ton in waarde is gestegen.
Ik ben al ruim over de 30 ja. Verder ken ik genoeg dertigers die op hun 25ste gekocht hebben en er nu riant voorstaan. Waar ik dus verder totaal niet over klaag want die hebben gewoon geluk gehad.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 09:24 schreef Leandra het volgende:
[..]
Serieus? Je klaagt dat je geen huis in bezit het met 200K overwaarde?
Hoeveel mensen van jouw leeftijd denk je dat er zijn waarvoor dat wel geldt?
Je bent nog heel jong, ben je überhaupt al 30?
Dat heeft niets met oneerlijk te maken, dat is simpelweg nog niet het punt in het leven waar je bent.
Ja maar die kun je betalen anders krijg je het niet. Anderen helpen gaat nu eenmaal niet voor niets.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 08:40 schreef Lienekien het volgende:
[..]
‘Gewoon je overwaarde opnemen’ en dan? Dan zit je dus weer met maandelijkse lasten. Die moet dan toch door iemand betaald worden.
Maar je lost ook af op je huis om de maandlasten te verlagen, met het oog op tijden waarin het inkomen mogelijk of zeker lager gaat zijn. Om dan ten bate van een ander wéér aan die hoge maandlasten vast te zitten, dat is nogal wat.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:41 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ja maar die kun je betalen anders krijg je het niet. Anderen helpen gaat nu eenmaal niet voor niets.
Schenk je dan die overwaarde aan die mensen of leen je dat aan ze?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 00:11 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Maar dat lost toch uiteindelijk niets op? We hadden de jubelton en het is leuk dat een groep daardoor wel kan kopen, maar je zorgt er tegelijkertijd ook voor dat een andere groep daardoor juist niet kan kopen. Zolang er een schaarste is zal een groep de pineut zijn.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 00:11 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Meer ooms en tantes regelen die meebetalen. /squote:Op zaterdag 6 januari 2024 11:02 schreef Anton91 het volgende:
[..]
Maar dat lost toch uiteindelijk niets op? We hadden de jubelton en het is leuk dat een groep daardoor wel kan kopen, maar je zorgt er tegelijkertijd ook voor dat een andere groep daardoor juist niet kan kopen. Zolang er een schaarste is zal een groep de pineut zijn.
Je kunt natuurlijk met erfenissen schuiven. Dat je nu een ton aan je zus leent en dat je dit terug krijgt bij overlijden van je ouders. Dan haal je toekomstig kapitaal wat naar voren.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je lost ook af op je huis om de maandlasten te verlagen, met het oog op tijden waarin het inkomen mogelijk of zeker lager gaat zijn. Om dan ten bate van een ander wéér aan die hoge maandlasten vast te zitten, dat is nogal wat.
De huurmarkt is zo mogelijk nog verziekter dan de koopmarkt. Ik heb het dan ook over betaalbare huisvesting over het algemeen, niet per se over kopen.quote:
Dan ga je er voor het gemak maar vanuit dat er bij die ouders wel wat te halen moet zijn, dat is ook niet zo vanzelfsprekend als jij het schetst.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:58 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk met erfenissen schuiven. Dat je nu een ton aan je zus leent en dat je dit terug krijgt bij overlijden van je ouders. Dan haal je toekomstig kapitaal wat naar voren.
Het heeft allemaal zijn voor en nadelen maar als je allemaal echt wil kom je wel tot een oplossing. Dit regel je dan in je eigen gemeenschap in plaats dat de overheid het voor je regelt en waar je indirect natuurlijk ook voor betaald.
Mijn maandlasten dalen niet door mijn aflossingen. Die stijgen eerder. Liefst zou ik dan ook niet aflossen. Maar dat is ook zo ongunstigquote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:47 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Maar je lost ook af op je huis om de maandlasten te verlagen, met het oog op tijden waarin het inkomen mogelijk of zeker lager gaat zijn. Om dan ten bate van een ander wéér aan die hoge maandlasten vast te zitten, dat is nogal wat.
Iedereen heeft toch een koopwoning 🤣quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:02 schreef J.B. het volgende:
[..]
De huurmarkt is zo mogelijk nog verziekter dan de koopmarkt. Ik heb het dan ook over betaalbare huisvesting over het algemeen, niet per se over kopen.
Bij iedere oplossing is wel een probleem te bedenken. Het gaat er meer om dat er altijd wel een oplossing te bedenken is als iedereen mee wil helpen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:04 schreef J.B. het volgende:
[..]
Dan ga je er voor het gemak maar vanuit dat er bij die ouders wel wat te halen moet zijn, dat is ook niet zo vanzelfsprekend als jij het schetst.
Dat ligt eraan of er geld ligt bij mensen of niet natuurlijk, of die overwaarde überhaupt op te nemen is, blabla. Wat mij betreft denk jij veel te simpel en heeft niet iedereen een groot vangnet waar geld weg te toveren is.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:20 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Bij iedere oplossing is wel een probleem te bedenken. Het gaat er meer om dat er altijd wel een oplossing te bedenken is als iedereen mee wil helpen.
Het kiezen voor de slachtofferrol is ook veel makkelijker dan voor een oplossing. Met een beetje creativiteit en hulp van anderen is ieder probleem wel op te lossen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:24 schreef prunus het volgende:
[..]
Dat ligt eraan of er geld ligt bij mensen of niet natuurlijk, of die overwaarde überhaupt op te nemen is, blabla. Wat mij betreft denk jij veel te simpel en heeft niet iedereen een groot vangnet waar geld weg te toveren is.
En als die erfenis er nou helemaal niet is omdat de ouders al geschoven hebben naar een ander familielid?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 12:58 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Je kunt natuurlijk met erfenissen schuiven. Dat je nu een ton aan je zus leent en dat je dit terug krijgt bij overlijden van je ouders. Dan haal je toekomstig kapitaal wat naar voren.
Het heeft allemaal zijn voor en nadelen maar als je allemaal echt wil kom je wel tot een oplossing. Dit regel je dan in je eigen gemeenschap in plaats dat de overheid het voor je regelt en waar je indirect natuurlijk ook voor betaald.
Dit dus, leuk idee dat je je overwaarde beleent maar je moet het nieuwe termijnbedrag wel kunnen betalen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:43 schreef Lienekien het volgende:
[..]
En als die erfenis er nou helemaal niet is omdat de ouders al geschoven hebben naar een ander familielid?
Overwaarde lijkt leuk, maar het is geen pot met geld waar je bij leven naar believen uit kunt opnemen.
Als je bijna of al met pensioen bent kun je voor een opeet constructie kiezen. Je lost dan niet af en de rente word opgeteld bij je schuld.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:54 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dit dus, leuk idee dat je je overwaarde beleent maar je moet het nieuwe termijnbedrag wel kunnen betalen.
En met de huidige rente, die in dat geval niet aftrekbaar is, is dat een behoorlijke uitdaging, zeker als mensen al met pensioen zijn of een paar jaar voor hun pensioen zitten.
Dit klinkt eerlijk gezegd niet naar solidariteit, maar naar ‘ik wil niet op de erfenis wachten’.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:18 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Als je bijna of al met pensioen bent kun je voor een opeet constructie kiezen. Je lost dan niet af en de rente word opgeteld bij je schuld.
Er is altijd wel iemand in je omgeving die het geld kan missen. Of ze het willen missen is meestal het probleem. En dan komt het stukje solidariteit om de hoek kijken.
Waarom zou je wachten terwijl je het geld nu goed kunt gebruiken. Met de huidige huizenprijzen kun je dan nog een leuk huis kopen terwijl het over 10 jaar het misschien niet meer lukt.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit klinkt eerlijk gezegd niet naar solidariteit, maar naar ‘ik wil niet op de erfenis wachten’.
Met dat argument moeten de ouders dus hun hypotheek maar gaan opeten?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:30 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Waarom zou je wachten terwijl je het geld nu goed kunt gebruiken. Met de huidige huizenprijzen kun je dan nog een leuk huis kopen terwijl het over 10 jaar het misschien niet meer lukt.
Dat is een keus die ze hebben.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:33 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Met dat argument moeten de ouders dus hun hypotheek maar gaan opeten?
quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:18 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Als je bijna of al met pensioen bent kun je voor een opeet constructie kiezen. Je lost dan niet af en de rente word opgeteld bij je schuld.
Er is altijd wel iemand in je omgeving die het geld kan missen. Of ze het willen missen is meestal het probleem. En dan komt het stukje solidariteit om de hoek kijken.
De rente op zo een verzilverhypotheek is ook buiten alle proporties overigens.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:22 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Dit klinkt eerlijk gezegd niet naar solidariteit, maar naar ‘ik wil niet op de erfenis wachten’.
Sinds wanneer hebben jij en je zus een huis? Ik gok dat jullie gewoon in staat zijn om iemand anders te helpen. Dat je dit niet wil is een ander verhaal. Dat heeft meer met solidariteit en keuzes te maken dan met een geprivilegieerde gedachte.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:46 schreef laziness het volgende:
Wij hebben aan beide kanten helemaal geen huis te erven. Er valt geen overwaarde te lenen, te schenken wat dan ook.
Nu hebben wij een huis en schoonzus ook dus geen hulp nodig maar roepen er is altijd wel iemand in je omgeving die het geld kan missen is een behoorlijke geprivilegieerde gedachte
Een keuze om hun eigen pensioenvoorziening op te eten ten behoeve van familieleden van wie ze dan nog maar moeten afwachten of die voor hen klaarstaan (financieel of anderszins) als zij het op gevorderde leeftijd niet zelf meer redden.quote:
Ja, en het is ook echt niet zo gemakkelijk.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:38 schreef ludovico het volgende:
[..]
[..]
De rente op zo een verzilverhypotheek is ook buiten alle proporties overigens.
Ik het over het feit dat wij en schoonzus niemand hadden die ons kon helpen. Niet iedereen heeft maar een kring met mensen met koopwoningen om zich heen. Valt daar nou niet aan te begrijpen?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:53 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Sinds wanneer hebben jij en je zus een huis? Ik gok dat jullie gewoon in staat zijn om iemand anders te helpen. Dat je dit niet wil is een ander verhaal. Dat heeft meer met solidariteit en keuzes te maken dan met een geprivilegieerde gedachte.
Sorry je jij geeft aan dat je een huis kunt kopen en je zus ook. Dan is er toch geen probleem? Tot nu toe nog niemand in dit topic gezien die zelf geen huis kan kopen maar we zijn allemaal zo ongerust voor anderen. Als je dan voorstelt om anderen te helpen doormiddel van een lening of een schenking dan is het opeens een belachelijke gedachte.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:58 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik het over het feit dat wij en schoonzus niemand hadden die ons kon helpen. Niet iedereen heeft maar een kring met mensen met koopwoningen om zich heen. Valt daar nou niet aan te begrijpen?
Als je er dan van uitgaat dat iedereen met huis wel genoeg financiële ruimte heeft om een ander te helpen en dat iedereen die hulp nodig heeft wel iemand heeft in de omgeving die daartoe bereid is, dat vind ik nou belachelijk. Al zou ik ipv belachelijk eerder wereldvreemd zeggen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:59 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Sorry je jij geeft aan dat je een huis kunt kopen en je zus ook. Dan is er toch geen probleem? Tot nu toe nog niemand in dit topic gezien die zelf geen huis kan kopen maar we zijn allemaal zo ongerust voor anderen. Als je dan voorstelt om anderen te helpen doormiddel van een lening of een schenking dan is het opeens een belachelijke gedachte.
Voelt een beetje als gezeur.
Gelukkig is het een vrij land en mag je die mening hebben.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:05 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Als je er dan van uitgaat dat iedereen met huis wel genoeg financiële ruimte heeft om een ander te helpen en dat iedereen die hulp nodig heeft wel iemand heeft in de omgeving die daartoe bereid is, dat vind ik nou belachelijk. Al zou ik ipv belachelijk eerder wereldvreemd zeggen.
Mijn mening is het probleem niet. Jouw idee gaat uit van niet-realistische uitgangspunten.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:06 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Gelukkig is het een vrij land en mag je die mening hebben.
Ga nou niet in op dat getrollquote:Op zaterdag 6 januari 2024 14:58 schreef laziness het volgende:
[..]
Ik het over het feit dat wij en schoonzus niemand hadden die ons kon helpen. Niet iedereen heeft maar een kring met mensen met koopwoningen om zich heen. Valt daar nou niet aan te begrijpen?
Nee hoor, jij vind dat. Je zeurt liever wat zonder tot oplossingen te komen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:07 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Mijn mening is het probleem niet. Jouw idee gaat uit van niet-realistische uitgangspunten.
Jij zet mensen weg als zeurkousen terwijl je zelf ook geen realistische oplossingen aandraagt.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:08 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Nee hoor, jij vind dat. Je zeurt liever wat zonder tot oplossingen te komen.
Ik probeer in iedere geval tot een oplossing te komen en kom ook daadwerkelijk met oplossingen. Dit is slechts 1 oplossing maar zo zijn er nog genoeg te bedenken.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:09 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Jij zet mensen weg als zeurkousen terwijl je zelf ook geen realistische oplossingen aandraagt.
Ja, dat is leuk als je je tijd wilt verdoen met discussiëren, want verder schiet je er niks mee op.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:12 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ik probeer in iedere geval tot een oplossing te komen en kom ook daadwerkelijk met oplossingen. Dit is slechts 1 oplossing maar zo zijn er nog genoeg te bedenken.
Je moet alleen een beetje flexibel zijn en out of the box durven te denken.
De rijkere moeten gewoon maar hun geld weggeven lees ik vooral?quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:20 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Bij iedere oplossing is wel een probleem te bedenken. Het gaat er meer om dat er altijd wel een oplossing te bedenken is als iedereen mee wil helpen.
Ja, dat moeten ze, want 'solidariteit', want 'iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving die dat kan. Maar of ze dat dan willen is een 2e'. Nou, als ze dat dan niet willen houdt het op he? Het is gewoon interplanetair converseren. .quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:14 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
De rijkere moeten gewoon maar hun geld weggeven lees ik vooral?
quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:32 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Ja, dat moeten ze, want 'solidariteit', want 'iedereen heeft wel iemand in zijn omgeving die dat kan. Maar of ze dat dan willen is een 2e'. Nou, als ze dat dan niet willen houdt het op he? Het is gewoon interplanetair converseren. .
Jij niet want je hebt al een huis en wil niemand anders helpen aan een huis. Genoeg anderen maken wel graag gebruik van deze creatieve oplossingen en kunnen daardoor een huis kopen. (Of anderen helpen een huis te kopen)quote:Op zaterdag 6 januari 2024 15:14 schreef Lienekien het volgende:
[..]
Ja, dat is leuk als je je tijd wilt verdoen met discussiëren, want verder schiet je er niks mee op.
Schei uit, niemand doet dat.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:07 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Jij niet want je hebt al een huis en wil niemand anders helpen aan een huis. Genoeg anderen maken wel graag gebruik van deze creatieve oplossingen en kunnen daardoor een huis kopen. (Of anderen helpen een huis te kopen)
Er word jaarlijks voor 4 miljard geschonken dus dat zijn best veel mensen hoor. Dan heb je nog een flink aantal familiehypotheken die niet eens meegenomen zijn in dit bedrag.quote:
Vandaar natuurlijk dat een huis kopen helemaal geen issue is.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:29 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Er word jaarlijks voor 4 miljard geschonken dus dat zijn best veel mensen hoor. Dan heb je nog een flink aantal familiehypotheken die niet eens meegenomen zijn in dit bedrag.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die bereid zijn anderen te helpen.
In deze gehele topic reeks is er volgens mij 1 persoon voorbij gekomen die zelf geen huis kan kopen. Alle anderen hebben zelf een huis maar maken zich vooral heel ongerust voor anderen….quote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:30 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Vandaar natuurlijk dat een huis kopen helemaal geen issue is.
Dat figuur dat in Ierland woont? @sirdanilotquote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:33 schreef DjDaano het volgende:
[..]
In deze gehele topic reeks is er volgens mij 1 persoon voorbij gekomen die zelf geen huis kan kopen. Alle anderen hebben zelf een huis maar maken zich vooral heel ongerust voor anderen….
Je wilt het aantal mensen die hun huis nu met de gestegen prijzen niet meer zou kunnen betalen niet de kost geven. Die kunnen, als ze het al zouden willen, niet zomaar even de overwaarde opnemen om een familielid te helpen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 10:41 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Ja maar die kun je betalen anders krijg je het niet. Anderen helpen gaat nu eenmaal niet voor niets.
Mooi toch dat vermogen waar je niks mee kan....quote:Op zaterdag 6 januari 2024 21:12 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Je wilt het aantal mensen die hun huis nu met de gestegen prijzen niet meer zou kunnen betalen niet de kost geven. Die kunnen, als ze het al zouden willen, niet zomaar even de overwaarde opnemen om een familielid te helpen.
Ik kocht mijn huidige huis eind 2006 voor ¤255.000 met een hypotheek van ¤135.000 (de rest was overwaarde van mijn vorige woning). Mijn maximale hypotheek was meen ik iets van ¤175.000 dus daar bleef ik mooi onder. Mijn huis is nu iets van ¤475.000 - ¤500.000 en ik heb zelf al behoorlijk afgelost. Dan zou ik dus volgens jou dus makkelijk 2 of 3 ton overwaarde op kunnen nemen om bv mijn broer te kunnen helpen. Alleen zou de bank mij nooit dat bedrag aan extra hypotheek geven. Nu al helemaal niet, omdat ik geen inkomen meer heb, maar ook niet 4 of 5 jaar geleden toen ik nog wel werkte. Want dat zou ver boven mijn maximale hypotheekbedrag zijn geweest.
Mijn broer heeft intussen wel een koophuis, maar tot een jaar of 5 geleden woonde hij nog in een sociale huurwoning en was kopen voor hem niet mogelijk.
Wat ik vooral mooi vind is dat ik nu nog slechts ¤64 per maand aan hypotheekrente betaal voor mijn laatate beetje aflossingvrije hypotheek waardoor ik hier zonder zorgen kan blijven wonen. En dan maakt het me vrij weinig uit of mijn huis nu 3, 4 of 5 ton waard is. Dat komt pas weer wanneer ik een keer wil verkopen. Wel jammer van het EWF.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 21:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mooi toch dat vermogen waar je niks mee kan....
Op straat slapen met een koffer geld is ook niet allesquote:Op zaterdag 6 januari 2024 21:14 schreef sjorsie1982 het volgende:
[..]
Mooi toch dat vermogen waar je niks mee kan....
Binnen de familie. Niet bij bekenden.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 20:29 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Er word jaarlijks voor 4 miljard geschonken dus dat zijn best veel mensen hoor. Dan heb je nog een flink aantal familiehypotheken die niet eens meegenomen zijn in dit bedrag.
Gelukkig zijn er genoeg mensen die bereid zijn anderen te helpen.
De enige oplossing voor het gebrek aan betaalbare huisvesting is het bijbouwen van meer betaalbare huisvesting. Wat jij voorstelt is symptoombestrijding waarmee je door kunstgrepen in enkele individuele gevallen extra financiering meent te kunnen regelen.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 13:20 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Inderdaad. En huis verkopen, overwaarde cashen en die overwaarde vervolgens op te moeten maken aan een dure huurwoning is dat ook niet.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 22:06 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Op straat slapen met een koffer geld is ook niet alles
Een goed deel van dit rijtje mensen kan dat (zeker als tweeverdiener) ook. Dus die zijn het probleem niet.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 22:14 schreef J.B. het volgende:
[..]
De enige oplossing voor het gebrek aan betaalbare huisvesting is het bijbouwen van meer betaalbare huisvesting. Wat jij voorstelt is symptoombestrijding waarmee je door kunstgrepen in enkele individuele gevallen extra financiering meent te kunnen regelen.
Dergelijke symptoombestrijding lost het structurele probleem waar Nederland mee kampt echter niet op. Mensen zonder grote salarissen zoals politieagenten, verpleegkundigen, leraren enzovoorts (zonder vermogende familie) moeten ook betaalbaar in pak hem beet de Randstad kunnen wonen, want die mensen heeft de maatschappij overal in Nederland gewoon nodig.
Een goed deel ook niet, zie bijvoorbeeld deze willekeurige voorbeelden:quote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:27 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Een goed deel van dit rijtje mensen kan dat (zeker als tweeverdiener) ook. Dus die zijn het probleem niet.
Kijk even naar de salarissen van bijvoorbeeld docenten. Dan weet je dat die tweede link echt wel achterhaald is.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 23:37 schreef J.B. het volgende:
[..]
Een goed deel ook niet, zie bijvoorbeeld deze willekeurige voorbeelden:
Wooncrisis creëert onzichtbaar menselijk drama: ‘Voor zorghelden waar de samenleving voor klapt is geen plaats op de woningmarkt’
https://www.volkskrant.nl(...)oningmarkt~b928fe75/
of:
Leraren kunnen geen huis betalen op de plek waar ze het hardst nodig zijn
https://www.bnr.nl/nieuws(...)et-hardst-nodig-zijn
Ik heb het woord kopen in mijn oorspronkelijke post niet genoemd, ik had het over wonen. Dat de onderste ±40% moet huren spreekt vanzelf, maar doordat die markt overal (maar met name in de Randstad) volledig op slot zit zitten die mensen klem. Ook daarvoor moet betaalbare huisvesting bijgebouwd worden.quote:Op zondag 7 januari 2024 00:18 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Kijk even naar de salarissen van bijvoorbeeld docenten. Dan weet je dat die tweede link echt wel achterhaald is.
Je eerste link staat niet genoemd in jouw rijtje van mensen. Derhalve niet relevant voor mn post. Diegene heeft nooit kunnen, zal nooit kunnen en kan nooit kopen. Dat is prima. Dat is de onderste 40%.
Eens, we gaan echt naar nog veel idiotere prijzen in 2024. Ben er van overtuigd dat de piek van 2022 verbroken gaat worden.quote:Op zondag 7 januari 2024 03:49 schreef TAmaru het volgende:
Het is toch ergens heel logisch dat in het huidige woonlandschap wonen voor een deel
van de bevolking onbetaalbaar of zelfs onmogelijk is geworden? Dat kan m.i. niet anders vanwege het enorme woningtekort. Dan trekt er dus altijd een groep aan het kortste eind. In Nederland is dat over het algemeen de middengroep, aangezien we een zeer kleine vrijehuursector hebben.
Gezien het enorme woningtekort vind ik de prijzen van vrijehuurwoningen en koopwoningen ergens nog aan de lage kant. Wat volgens mij meespeelt in de vrijehuursector is dat makelaars vaak een strenge inkomenseis hanteren en dat ze zich daarmee lichtelijk uit de markt prijzen omdat mensen met zulke inkomens zich vaak ook wel een koopwoning kunnen veroorloven.
Ja dat zijn keuzes... Ik ga later leven van mijn rendement omdat ik zo min mogelijk aflos.quote:Op zaterdag 6 januari 2024 21:29 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Wat ik vooral mooi vind is dat ik nu nog slechts ¤64 per maand aan hypotheekrente betaal voor mijn laatate beetje aflossingvrije hypotheek waardoor ik hier zonder zorgen kan blijven wonen. En dan maakt het me vrij weinig uit of mijn huis nu 3, 4 of 5 ton waard is. Dat komt pas weer wanneer ik een keer wil verkopen. Wel jammer van het EWF.
Vraag me af, dat EWF wordt met max. 49,5% belast. Maar de hypotheekrente kan je weer in mindering brengen. Zolang hypotheekrente < EWF, is het voordeel van de HRA dus 49,5%; aanzienlijk meer dan het deel > EWF: 36,93%. Reden te meer om niet af te lossen als je hypotheekrente gelijk of < je EWF is, klopt dat??quote:Op zaterdag 6 januari 2024 21:29 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Wat ik vooral mooi vind is dat ik nu nog slechts ¤64 per maand aan hypotheekrente betaal voor mijn laatate beetje aflossingvrije hypotheek waardoor ik hier zonder zorgen kan blijven wonen. En dan maakt het me vrij weinig uit of mijn huis nu 3, 4 of 5 ton waard is. Dat komt pas weer wanneer ik een keer wil verkopen. Wel jammer van het EWF.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |