abonnement Unibet Coolblue
  zaterdag 4 november 2023 @ 09:51:24 #1
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211187831
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211188742
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
blablablabla
pi_211188925
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
Zonnepanelen doen amper iets voor de woningwaarde. een warmtepomp kan je ruim terugverdienen met die 15k. Het ligt er ook aan hoe lang het er op ligt wat je terug gaat zien.
pi_211189039
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.

Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie, meer kost dan die 15k¤. Vraag is dus eigenlijk: hoe zit het met het energielabel en de "inwendige" aanpassingen??
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211199047
quote:
0s.gif Op vrijdag 3 november 2023 05:24 schreef Tingo het volgende:
Toeslagen zijn toch voor mensen die voor minimumloon werken en lage inkomen hebben? Gebaseerd op 30k inkomst per jaar of zo? Als je al een goed betaalde baan heb en dan zelf beslissen om minder te gaan werken, kan je helemaal geen toeslagen krijgen.

Jawel hoor.

Toeslagen worden gebaseerd op je belastbaar jaarinkomen.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.

Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).

Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.

En ja, dat is héél krom
pi_211199057
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Jawel hoor.

Toeslagen worden gebaseerd op je belastbaar jaarinkomen.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.

Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).

Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.

En ja, dat is héél krom
Zoals ik wel vaker post: subsidies komen daar terecht waar het niet hoort te komen.

Of het nou gaat om isolatiesubsidie (verdwijnt in de zakken van de glaszetter), de energiesubsidies (verdwijnt...energiebedrijf), of hypotheekrenteaftrek (verdwijnt ...banken en hypotheekadviseurs): via allerlei kanalen komt het op de niet bedoelde plek terecht.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 november 2023 @ 09:32:08 #7
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211199062
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Jawel hoor.

Toeslagen worden gebaseerd op je belastbaar jaarinkomen.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.

Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).

Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.

En ja, dat is héél krom
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211199103
quote:
1s.gif Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
Zoals gezegd ligt dat allereerst ook aan hou oud de installaties zijn en aan hoeveel de woningen "onderhuids" verschillen.

Als er onderhuids op gebied van energie/duurzaamheid verder niet echt verschillen zijn, dan is een prijsverschil van 15k helemaal niet gek. Want voor 15k (na aftrek subsidie) kun je ook wel een leuk setje zonnepanelen en een warmtepomp laten installeren. En dan heb je alles hagelnieuw. Terwijl de installaties van die andere woning die nu al voorzien is van zonnepanelen en warmtepomp mogelijk al een paar jaar oud zijn.

Maar als de woning met warmtepomp ook nog vloerverwarming, nieuw isolatieglas, extra vloer/muur/dakisolatie heeft ten opzichte van de andere woning zonder warmtepomp, dan is een prijsverschil van 15k waarschijnlijk wel wat klein.

Maar: de vraagprijs is niet de verkoopprijs. Het verschil in verkoopprijs kan uiteindelijk nog veel groter of kleiner worden dan het verschil in vraagprijs.
Daarbij spelen ook andere factoren een rol, zoals de afwerking, keuken, badkamer, wat er op de vloeren ligt etc.
pi_211199126
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Leandra het volgende:

[..]
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.
  zondag 5 november 2023 @ 09:43:09 #10
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211199133
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:42 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.
Want met een hypotheek is er geen huurtoeslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211199154
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:43 schreef Leandra het volgende:

[..]
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.
Want met een hypotheek is er geen huurtoeslag.
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.

Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
pi_211199186
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:

En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.

Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zondag 5 november 2023 @ 10:02:48 #13
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211199244
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.

Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Kinderopvangtoeslag is iig ook flink beperkt als er nog maar 2 dagen gewerkt wordt, maar dan is het dus een alleenstaande met kinderen, en dan is de kinderopvangtoeslag voor die 2 dagen waarschijnlijk een schijntje ten opzichte van de toeslag toen er nog fulltime gewerkt werd.

Maar ik zie dat we constant de voorwaarden aanpassen, want nu is het ineens een alleenstaande ouder die met 75K per jaar nog in een sociale huurwoning woonde.

Los van het feit dat dit verontwaardigde toeslagen gezanik weinig met de woningmarkt te maken heeft, wordt het er ook allemaal niet beter op als de voorbeeldsituaties constant aangepast worden.

En eerlijk gezegd, als we dan toch verontwaardigd moeten gaan zitten zijn over allerlei vermeend onrecht dan vind ik jet een stuk vreemder dat er gezinnen zijn met 5 keer modaal die meer HRA ontvangen dan de maximale huurtoeslag en zorgtoeslag bij elkaar.

En ook die krijgen nog gewoon kinderopvangtoeslag.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 5 november 2023 @ 10:03:46 #14
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211199256
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?
Met ¤ 26.000 bruto per jaar nog? Droom rustig verder.
In een koopwoning met overwaarde (want nog een aftrekbare aflossingsvrije hypotheek) al helemaal niet.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
  zondag 5 november 2023 @ 10:09:54 #15
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211199292
Maar goed, een hoop verontwaardiging weer over een paar fictieve parttimers die ook 2 keer modaal zouden kunnen verdienen als ze fulltime zouden werken, met alle voordelen die daar aan gekoppeld zijn, maar fictief toch kiezen voor 2 dagen per week werken, want toeslagen.

Nou, het is idd dramatisch, het aantal mensen waar het om gaat is te verwaarlozen, maar laten we doen alsof het werkelijk een veel voorkomende situatie is.

Man, man, man, wat een geneuzel.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211200715
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:

[..]
Jawel hoor.

Toeslagen worden gebaseerd op je belastbaar jaarinkomen.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.

Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).

Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.

En ja, dat is héél krom
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.
Maar back on-topic: Ik ben heel blij dat ik veel extra aflossingen heb gedaan, want nu kan ik 4 avond diensten ipv 5 doen. Ik krijg wel wat zorgtoeslag, maar ik denk dat het teveel is en ik moet later wat terug betalen.

[ Bericht 8% gewijzigd door Tingo op 05-11-2023 13:04:53 ]
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
pi_211201232
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 12:59 schreef Tingo het volgende:

[..]
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.
Maar back on-topic: Ik ben heel blij dat ik veel extra aflossingen heb gedaan, want nu kan ik 4 avond diensten ipv 5 doen. Ik krijg wel wat zorgtoeslag, maar ik denk dat het teveel is en ik moet later wat terug betalen.
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)
  zondag 5 november 2023 @ 14:00:53 #18
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211201259
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:

[..]
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.

Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie, meer kost dan die 15k¤. Vraag is dus eigenlijk: hoe zit het met het energielabel en de "inwendige" aanpassingen??
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211201317
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 14:00 schreef GrumpyFish het volgende:
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 09:38 schreef Ivo1985 het volgende:
..............de woning met warmtepomp ook nog vloerverwarming, nieuw isolatieglas, extra vloer/muur/dakisolatie heeft ten opzichte van de andere woning zonder warmtepomp, dan is een prijsverschil van 15k waarschijnlijk wel wat klein.

Daarbij spelen ook andere factoren een rol, zoals de afwerking, keuken, badkamer, wat er op de vloeren ligt etc.
quote:
0s.gif Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:

Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie,


[ Bericht 3% gewijzigd door blomke op 05-11-2023 14:21:47 ]
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211201915
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 13:57 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)
Ik was wel een beetje 'ocd' of te enthusiast om hypotheekvrij te zijn,maar sinds een tijdje geleden, mn werk omstandigheden iets veranderd zijn helaas, dus ik ga iets meer sparen en in de komende jaren en de hypotheek met rust laten. Ik heb een luxe probleem/situatie dat ik vanaf 16 jaar jong keihard voor heeft gewerkt.
In the new 'reality' we will be living in,nothing will be real and everything will be true-David A.McGowan
Why do some people not credit the origin of the quotes they use under their posts?- Tingo
  zondag 5 november 2023 @ 17:59:37 #21
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211203436
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 14:08 schreef blomke het volgende:

[..]
[..]
[..]

Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).

Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).

Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).

Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.

Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211204391
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).

Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).

Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).

Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.

Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Je post klinkt als feng shui
  zondag 5 november 2023 @ 19:07:33 #23
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211204926
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 18:41 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Je post klinkt als feng shui
Beng shui?
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211205981
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).

Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).

Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).

Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.

Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.
Representant van het failliet van de westerse liberale maatschappij
  zondag 5 november 2023 @ 21:55:12 #25
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211207472
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 20:06 schreef stavromulabeta het volgende:

[..]
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.
Je kunt de 1100 paginas tellende NTA8800 gratis downloaden van de website van de NEN (wel account nodig).

Maar daar heb je niet zoveel aan als je wilt weten wat bepaalde maatregelen doen met je label. De methodiek bepaalt hoe je gebouwen en hun installaties moet invoeren, welke waardes en wegingen daar aan hangen en welke formules erbij horen.

Pas als je je woning in de software hebt ingevoerd, kun je gaan rekenen/spelen met maatregelen en het effect daarvan doorrekenen.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211207683
quote:
0s.gif Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).

Dat snap ik, de vraag ook was, als de PV-panelen en de WP het verschil niet alleen maken, welke factoren dan wel. Energielabel "war nicht im frage"
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211239959
Zag net op een lokale omroep wat cijfers voorbij over de woningmarkt komen maar het is nog erger dan ik dacht.

Woonnota 2020-2024 zouden er 2500 sociale huurwoningen bij komen voor jongeren tot 27 jaar maar in realiteit zijn dat er 75 geworden, waarvan feitelijk 25% daadwerkelijk voor jongeren tot 23 jaar. Dus 1% van wat is afgesproken in de woonnota... :') baas van de coöperatie die verantwoordelijk is voor de bouw gaf ook aan dat er helemaal geen toekomstige plannen zijn voor projecten op jongeren verder omdat wat zij aan huur kunnen betalen simpelweg tekort schiet. Alles begint bij 1100/1200.

Is op zich mooie woontoren gerealiseerd met 15 woonlagen gericht op jongeren (geen sociale huur) maar ze betalen daar al ruim 1200 euro kale huur voor 40 vierkante meter... Regulier woningaanbod begint eigenlijk pas rond de 3 ton dus goodluck with that. En dit gaat over fucking Almere wat opgezet is als slaapstand/groeikern. Wil niet weten hoe de situatie is in en rond de grote steden op populaire plekken _O-
blablablabla
pi_211240840
quote:
0s.gif Op donderdag 9 november 2023 00:17 schreef Elan het volgende:
Zag net op een lokale omroep wat cijfers voorbij over de woningmarkt komen maar het is nog erger dan ik dacht.

Woonnota 2020-2024 zouden er 2500 sociale huurwoningen bij komen voor jongeren tot 27 jaar maar in realiteit zijn dat er 75 geworden, waarvan feitelijk 25% daadwerkelijk voor jongeren tot 23 jaar. Dus 1% van wat is afgesproken in de woonnota... :') baas van de coöperatie die verantwoordelijk is voor de bouw gaf ook aan dat er helemaal geen toekomstige plannen zijn voor projecten op jongeren verder omdat wat zij aan huur kunnen betalen simpelweg tekort schiet. Alles begint bij 1100/1200.

Is op zich mooie woontoren gerealiseerd met 15 woonlagen gericht op jongeren (geen sociale huur) maar ze betalen daar al ruim 1200 euro kale huur voor 40 vierkante meter... Regulier woningaanbod begint eigenlijk pas rond de 3 ton dus goodluck with that. En dit gaat over fucking Almere wat opgezet is als slaapstand/groeikern. Wil niet weten hoe de situatie is in en rond de grote steden op populaire plekken _O-
Maak je geen illusies: in een nabijgelegen dorp wordt al jaren een project van 165 woningen waarvan 30% sociale huur en de rest betaalbare koopwoningen ontwikkeld: https://www.nieuwbouw-overduin.nl/planning

Pas in de zomer van 2024 gaat de verkoop van start, als de omgevingsvergunning rond is. De gemeente weet echter dat omwonenden bezwaar gaan aantekenen omdat het tegen een NAtura-2000 gebied ligt waar de NOx neerslaat. Gaat dus omvergekegeld worden. Maar gewoon stug volhouden.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211259680
https://nos.nl/collectie/(...)oe-is-het-zo-gekomen

Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Maar er staan wel interessante getallen in.

Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
  zaterdag 11 november 2023 @ 08:36:14 #30
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211259711
Dat niet alleen, de lasten van mensen met een koopwoning stijgen heel beperkt zolang ze er wonen en de rente vaststaat, terwijl huur jaarlijks stijgt.

Plus dat een deel van de mensen in een koopwoning, wederom... idd een aflossingsvrije hypotheek heeft, dat beperkt hun maandelijkse lasten enorm.
Maar ook de afgeloste huizen halen het gemiddelde naar beneden.

[ Bericht 5% gewijzigd door Leandra op 11-11-2023 08:43:06 ]
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211259738
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)oe-is-het-zo-gekomen

Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Maar er staan wel interessante getallen in.

Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
De woonlasten voor een eigenaar, zijn juist ¤45,- gedaald, terwijl de woningprijzen zijn gestegen. Ook opvallend: in 2012 was particulier huren, een stuk goedkoper dan kopen.

Vraag me overigens af of het onderhoud is verdisconteerd in de cijfers; staat niet in het artikel. Of kosten om de woning te verduurzamen.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
pi_211259774
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)oe-is-het-zo-gekomen

Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Maar er staan wel interessante getallen in.

Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2023 08:56:14 ]
pi_211259835
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:
Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Ook verbazend dat Duitsland in dat rijtje staat. Ik weet van grensgebieden dat mensen in Duitsland gaan wonen vanwege de lagere prijzen. Dacht ook dat de netto lonen in Duitsland hoger liggen.

Wellicht heeft het met de Duitse huren te maken???
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 11 november 2023 @ 10:33:24 #34
359712 GrumpyFish
ga je mee zwemmen?
pi_211260468
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:

[..]
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Maar als die boomers dan gaan hemelen, komt er wel een pot vermogen/woningen vrij.
It ain't what you don't know that gets you into trouble. It's what you know for sure that just ain't so - Mark Twain
pi_211260820
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)oe-is-het-zo-gekomen

Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Maar er staan wel interessante getallen in.

Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
Ik wilde net zeggen, ik vind de maandlasten gemiddeld juist erg weinig schelen. Maar ik gok zomaar dat er in de huur categorie heel veel jongeren zijn inderdaad.

quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:

[..]
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Het niet kunnen sparen maakt het niet ineens een groter of kleiner percentage van je maandlasten.
pi_211262894
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 11:19 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Ik wilde net zeggen, ik vind de maandlasten gemiddeld juist erg weinig schelen. Maar ik gok zomaar dat er in de huur categorie heel veel jongeren zijn inderdaad.
[..]
Het niet kunnen sparen maakt het niet ineens een groter of kleiner percentage van je maandlasten.
Het lijkt me voor de hand te liggen dat bij een tekort van 390.000 woningen in combinatie met huren die 40% van het salaris opsoeperen en gigantische huizenprijzen er voor de jongere generatie weinig ruimte is voor vermogensopbouw, nietwaar?

[ Bericht 1% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2023 14:53:41 ]
pi_211262943
quote:
1s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:53 schreef J.B. het volgende:

[..]
Het lijkt me voor de hand te liggen dat bij een tekort van 390.000 woningen in combinatie met huren die 40% van het salaris opsoeperen en gigantische huizenprijzen er voor de jongere generatie weinig ruimte is voor vermogensopbouw, nietwaar?
Klopt. Daar heb ik niets over gezegd zoals je kon lezen.
pi_211263012
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 14:59 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
Klopt. Daar heb ik niets over gezegd zoals je kon lezen.
Net zozeer ik niets zei over sparen in de voorgaande post.
pi_211263036
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 15:06 schreef J.B. het volgende:

[..]
Net zozeer ik niets zei over sparen in de voorgaande post.
"Relatief arm blijft"
Fijne middag nog.
pi_211263116
quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 15:11 schreef investeerdertje het volgende:

[..]
"Relatief arm blijft"
Fijne middag nog.
Relatief arm blijven doordat ze niet kunnen sparen én geen huis kunnen kopen inderdaad.

quote:
0s.gif Op zaterdag 11 november 2023 10:33 schreef GrumpyFish het volgende:

[..]
Maar als die boomers dan gaan hemelen, komt er wel een pot vermogen/woningen vrij.
Daar schiet de generatie die nu tussen grofweg 25-35 is weinig mee op wanneer ze pak hem beet een gezin willen stichten. Hun ouders leven nog wel een jaar of 20.

[ Bericht 19% gewijzigd door #ANONIEM op 11-11-2023 15:24:32 ]
pi_211333660
Meer bemoedigend nieuws:

Minder woningen voor doorsneegezin: 185 wijken nu volledig onbetaalbaar
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rkt-wijken-onderzoek

quote:
De woningmarktproblemen zijn inmiddels zo groot dat hele woonwijken onbetaalbaar zijn geworden voor doorsneegezinnen. In een paar jaar tijd is het aantal wijken waar modale huishoudens geen enkel huis meer kunnen betalen verdubbeld. Het gaat nu om 185 locaties in Nederland. Starters met een modaal inkomen worden het hardst geraakt.


[ Bericht 13% gewijzigd door #ANONIEM op 18-11-2023 12:37:17 ]
pi_211334873
quote:
1s.gif Op zaterdag 18 november 2023 12:35 schreef J.B. het volgende:
Meer bemoedigend nieuws:

Minder woningen voor doorsneegezin: 185 wijken nu volledig onbetaalbaar
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rkt-wijken-onderzoek
[..]

Dit is wel tekenend, dat in een periode van 6 - 7 jaren, de situatie zo enorm is geëscaleerd.
Er gloort ook geen licht aan de horizon: de woningbouwproductie daalt stevig en gestadig.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 november 2023 @ 14:15:11 #43
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_211335040
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 14:04 schreef blomke het volgende:

[..]
Dit is wel tekenend, dat in een periode van 6 - 7 jaren, de situatie zo enorm is geëscaleerd.
Er gloort ook geen licht aan de horizon: de woningbouwproductie daalt stevig en gestadig.
Nouja, de eerste geluiden waren 5 jaar geleden als dat het al redelijk onbetaalbaar aan het worden was. Ik snap dat je minimaal 3-5 jaar nodig hebt om een olietanker bij te sturen, maar zelfs de meest prille verandering is niet waarneembaar. Het verslechterd blijkbaar.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_211336936
quote:
7s.gif Op zaterdag 18 november 2023 14:15 schreef phpmystyle het volgende:

Nouja, de eerste geluiden waren 5 jaar geleden als dat het al redelijk onbetaalbaar aan het worden was. Ik snap dat je minimaal 3-5 jaar nodig hebt om een olietanker bij te sturen, maar zelfs de meest prille verandering is niet waarneembaar. Het verslechterd blijkbaar.
Eeeh...tijdens de eerste Coronaperiode (april 2020) was er duidelijk een waarschuwing dat de beurs, de economie en in het gevolg de huizenprijzen, onderuit zouden gaan.
Op <a href="https://forum.fok.nl/topic/2677908/2/25#p208861847" target="_blank" >zaterdag 22 april 2023 13:43</a> schreef <a href="https://forum.fok.nl/user/profile/62881" target="_blank" >r_one</a> het volgende:
En ik zeg je dat je op zaterdagmiddag van 2 tot 4 in je poedelnaakie de horlepiep moet dansen op het marktplein.
  zaterdag 18 november 2023 @ 18:29:39 #45
201761 phpmystyle
De weg vooruit is de weg terug
pi_211337251
quote:
0s.gif Op zaterdag 18 november 2023 17:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Eeeh...tijdens de eerste Coronaperiode (april 2020) was er duidelijk een waarschuwing dat de beurs, de economie en in het gevolg de huizenprijzen, onderuit zouden gaan.
Klopt, maar dat heeft niks te maken met het vraag/aanbod probleem.
En eind 2020 was die hele recessie angst al redelijk vervlogen.
Man is de baas, vrouw kent haar plaats.
pi_211441764
Lastig huurdertje.

Het is nogal vochtig binnen. Dat komt m.i. omdat de huurder niet aan verluchting doet. Ramen zijn dicht, verwarming vol open en dan staat er binnen nog was te drogen.

Gevolg: beslagen ramen en vocht op de muren bij de ramen.

Nu is dit figuur nogal koppig. Hem voorgesteld een expert te laten komen. Als het door iets komt wat mijn verantwoordelijkheid is, betaal ik 'm. Als het komt omdat hij niet verlucht en de druk op de verwarmingsketel laat verslonzen, dan betaalt hij 'm.

Daar is hij het niet mee eens. Zolang het niet wordt opgelost, betaalt hij geen huur meer. Prima, dan kan volgende week de hele handel naar de rechtbank om 'm eruit te laten knikkeren. :W
  maandag 27 november 2023 @ 10:29:26 #47
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211441807
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:23 schreef Halcon het volgende:
Lastig huurdertje.

Het is nogal vochtig binnen. Dat komt m.i. omdat de huurder niet aan verluchting doet. Ramen zijn dicht, verwarming vol open en dan staat er binnen nog was te drogen.

Gevolg: beslagen ramen en vocht op de muren bij de ramen.

Nu is dit figuur nogal koppig. Hem voorgesteld een expert te laten komen. Als het door iets komt wat mijn verantwoordelijkheid is, betaal ik 'm. Als het komt omdat hij niet verlucht en de druk op de verwarmingsketel laat verslonzen, dan betaalt hij 'm.

Daar is hij het niet mee eens. Zolang het niet wordt opgelost, betaalt hij geen huur meer. Prima, dan kan volgende week de hele handel naar de rechtbank om 'm eruit te laten knikkeren. :W
Wat een idioot.
Niet luchten is gewoon met je gezondheid spelen. Iedere ochtend gewoon ff alles tegen elkaar open, en was aan de lijn drogen in een potdichte woning is vragen om schimmel. Als je een wasdroger met een warmtepomp neemt heb je weliswaar wat meer stroomverbruik. maar dat haal je er dubbel en dwars uit aan bespaarde stookkosten.
pi_211441826
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
Wat een idioot.
Niet luchten is gewoon met je gezondheid spelen. Iedere ochtend gewoon ff alles tegen elkaar open, en was aan de lijn drogen in een potdichte woning is vragen om schimmel. Als je een wasdroger met een warmtepomp neemt heb je weliswaar wat meer stroomverbruik. maar dat haal je er dubbel en dwars uit aan bespaarde stookkosten.
Ja, heeft ook nog twee kleine kinderen daar rond lopen. Schimmel is er ook al. En hij lost het dan op met elke keer maar weer een laag verf erover heen.
  maandag 27 november 2023 @ 10:44:58 #49
496005 Jan_Onderwater
Culinair tegen Corona
pi_211441931
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:32 schreef Halcon het volgende:

[..]
Ja, heeft ook nog twee kleine kinderen daar rond lopen. Schimmel is er ook al. En hij lost het dan op met elke keer maar weer een laag verf erover heen.
En dan waarschijnlijk ook een verf die vol zit met organische bestanddelen (voer voor de schimmels) en de muur afsluit zodat deze niet ademt.
Hier destijds sterk ademde verf gebruikt die geen organische bestanddelen bevat, en sterk basisch is. Nul kans op schimmel.
pi_211442372
quote:
0s.gif Op maandag 27 november 2023 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:

[..]
En dan waarschijnlijk ook een verf die vol zit met organische bestanddelen (voer voor de schimmels) en de muur afsluit zodat deze niet ademt.
Hier destijds sterk ademde verf gebruikt die geen organische bestanddelen bevat, en sterk basisch is. Nul kans op schimmel.
Weet niet precies welke verf hij heeft gebruikt, maar denk gewoon het goedkoopste dat er te krijgen is bij de Action.
abonnement Unibet Coolblue
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')