Zonnepanelen doen amper iets voor de woningwaarde. een warmtepomp kan je ruim terugverdienen met die 15k. Het ligt er ook aan hoe lang het er op ligt wat je terug gaat zien.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Hier 2 straten vandaan staan 2 identieke woningen te koop, ene heeft zonnepanelen en een warmtepomp en de andere niet. Vraagprijs scheelt maar 15k. Wel apart, je zult toch denken dat de eigenaren die investering terug willen zien? Of is 15k reëel?
Jawel hoor.quote:Op vrijdag 3 november 2023 05:24 schreef Tingo het volgende:
Toeslagen zijn toch voor mensen die voor minimumloon werken en lage inkomen hebben? Gebaseerd op 30k inkomst per jaar of zo? Als je al een goed betaalde baan heb en dan zelf beslissen om minder te gaan werken, kan je helemaal geen toeslagen krijgen.
Zoals ik wel vaker post: subsidies komen daar terecht waar het niet hoort te komen.quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Toeslagen worden gebaseerd op je belastbaar jaarinkomen.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.
Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).
Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.
En ja, dat is héél krom
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
Dus als iemand met een best leuk uurloon maar 2 dagen per week werkt en ook nog wat fijne aftrekposten heeft bij de belastingaangifte, dan komt die persoon voor toeslagen in aanmerking.
Stel: inkomen op basis van fulltime 75k bruto. Dat wordt bij 2 dagen werken een jaarinkomen van 30k bruto. Ook nog een paar aftrekposten waarmee het bruto naar 26k daalt. En dan heeft de persoon uit dit rekenvoorbeeld recht op. meer toeslagen als iemand die 5 dagen per week tegen minimumloon werkt (2k bruto per maand, dus ook 26k bruto belastbaar jaarinkomen).
Dat terwijl het uurloon van de bovengenoemde parttimer bijna 3 keer zo hoog is als het minimumloon.
En ja, dat is héél krom
Zoals gezegd ligt dat allereerst ook aan hou oud de installaties zijn en aan hoeveel de woningen "onderhuids" verschillen.quote:Op zaterdag 4 november 2023 11:43 schreef Elan het volgende:
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.quote:Op zondag 5 november 2023 09:32 schreef Leandra het volgende:
[..]
Wat voor aftrekposten had je in gedachten dan, dat het inkomen nog 4K daalt?
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.quote:Op zondag 5 november 2023 09:42 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Met een aflossingsvrije hypotheek die is afgesloten toen deze persoon nog 4 of 5 dagen per week werkte zit je daar zo aan.
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.quote:Op zondag 5 november 2023 09:43 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dan is de enige toeslag waar het nog om gaat dus zorgtoeslag.
Want met een hypotheek is er geen huurtoeslag.
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?quote:Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.
Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Kinderopvangtoeslag is iig ook flink beperkt als er nog maar 2 dagen gewerkt wordt, maar dan is het dus een alleenstaande met kinderen, en dan is de kinderopvangtoeslag voor die 2 dagen waarschijnlijk een schijntje ten opzichte van de toeslag toen er nog fulltime gewerkt werd.quote:Op zondag 5 november 2023 09:47 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
En kinderopvangtoeslag en kindgebonden budget als deze persoon ook nog een kind heeft.
Maar de berekening kan natuurlijk ook zo aangepast worden dat je uitgaat van iemand die 2,5 keer minimumloon verdient, 2 dagen per week werkt en in een sociale huurwoning woont. Dan trek je het helemaal gelijk met die fulltime minimumloner wat betreft de toeslagen. Terwijl in beginsel nagenoeg iedereen die een uurloon kan vergaren wat zo fors boven het minimumloon ligt ook wel meer dan 2 dagen per week kan werken en dus niet aan het toeslagen infuus hoeft te hangen.
Met ¤ 26.000 bruto per jaar nog? Droom rustig verder.quote:Op zondag 5 november 2023 09:53 schreef blomke het volgende:
[..]
Kwijtschelding van gemeentelijke belastingen?
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.quote:Op zondag 5 november 2023 09:29 schreef Ivo1985 het volgende:
[..]
Jawel hoor.
En ja, dat is héél krom
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)quote:Op zondag 5 november 2023 12:59 schreef Tingo het volgende:
[..]
Dat is inderdaad heel krom....en vreselijk brutaal ook.
Maar back on-topic: Ik ben heel blij dat ik veel extra aflossingen heb gedaan, want nu kan ik 4 avond diensten ipv 5 doen. Ik krijg wel wat zorgtoeslag, maar ik denk dat het teveel is en ik moet later wat terug betalen.
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:
[..]
6 - 7 k¤ heb je makkelijk 15 PV-panelen + omvormer. Warmtepomp al stuk minder. Neem de afschrijving mee etc. vind ik die 15k¤ reëel.
Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie, meer kost dan die 15k¤. Vraag is dus eigenlijk: hoe zit het met het energielabel en de "inwendige" aanpassingen??
quote:Op zondag 5 november 2023 14:00 schreef GrumpyFish het volgende:
Wat bedoel je precies met inwendige aanpassingen?
quote:Op zondag 5 november 2023 09:38 schreef Ivo1985 het volgende:
..............de woning met warmtepomp ook nog vloerverwarming, nieuw isolatieglas, extra vloer/muur/dakisolatie heeft ten opzichte van de andere woning zonder warmtepomp, dan is een prijsverschil van 15k waarschijnlijk wel wat klein.
Daarbij spelen ook andere factoren een rol, zoals de afwerking, keuken, badkamer, wat er op de vloeren ligt etc.
quote:Op zaterdag 4 november 2023 12:16 schreef blomke het volgende:
Denk dat isolerende maatregelen, vloerverwarming (als je dat al wilt) en je keuken aanpassen naar inductie,
Ik was wel een beetje 'ocd' of te enthusiast om hypotheekvrij te zijn,maar sinds een tijdje geleden, mn werk omstandigheden iets veranderd zijn helaas, dus ik ga iets meer sparen en in de komende jaren en de hypotheek met rust laten. Ik heb een luxe probleem/situatie dat ik vanaf 16 jaar jong keihard voor heeft gewerkt.quote:Op zondag 5 november 2023 13:57 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Vraag je nu ook af of je extra wil aflossen of dat je met de rente beter kan sparen (ook ivm vermogensgrenzen)
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).quote:
Je post klinkt als feng shuiquote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Inductie heeft geen impact op energielabel (geen onderdeel van de methodiek).
Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).
Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).
Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.
Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Beng shui?quote:Op zondag 5 november 2023 18:41 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Je post klinkt als feng shui
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.quote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Ik heb even gekeken naar wat bepaalde wijzigingen doen bij onze eigen woning. De energielabels worden ingedeeld adhv je BENG-2 waarden. Iets kan dus impact hebben op je BENG-2 maar niet een beter label tot gevolg hebben:
Vloerverwarming an sich heeft geen impact, maar een lagere aanvoertemperatuur (die mogelijk zal zijn vanwege de vloerverwarming) heeft wel een kleine impact (2% verbetering tov wat de woning nu is: BENG-2 van ca. 175 kWh/m2, label B).
Ik heb eerder gekeken naar wat verbetermaatregelen doen tov de oorspronkelijke jaren 70 situatie. Dan doet spouwisolatie het meest (BENG-2 van 280 --> 220). Zaken als glas vervangen door HR++, vloer isoleren, daken isoleren heeft allemaal een op elkaar lijkende impact (BENG-2 van 280 --> 275). De luchtdichtheid verbeteren doet dan meer bij een Qv;10 wijziging van 3,0 (forfaitaire waarde voor jaren 70 woning) naar 1,0 (BENG-2 van 280 ---> 255).
Een combinatie van isolerende maatregelen en luchtdicht maken zorgt voor BENG-2 van 280 naar 160. Als je daarna nog verder gaat verbeteren met mechanische afvoer (BENG-2: 155) of WTW (BENG-2: 135) kom je eindelijk op een label A.
Wat zonnepanelen erop en je gaat richting de BENG-2 125 (nog altijd label A). Pas als je een hybride warmtepomp (BENG-2 90, label A+) zakt ie opeens flink. Helemaal als je all-electric gaat met warmtepomp gaat het lekker, afhankelijk van je SCOP kan je BENG-2 naar de 40 kWh/m2 gaan, label A+++.
Je kunt de 1100 paginas tellende NTA8800 gratis downloaden van de website van de NEN (wel account nodig).quote:Op zondag 5 november 2023 20:06 schreef stavromulabeta het volgende:
[..]
Heb je ergens wat meer info over de rekenmethodiek? Ik ben er wel benieuwd naar, wat welke aanpassingen met mijn energielabel doen.
Dat snap ik, de vraag ook was, als de PV-panelen en de WP het verschil niet alleen maken, welke factoren dan wel. Energielabel "war nicht im frage"quote:Op zondag 5 november 2023 17:59 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maak je geen illusies: in een nabijgelegen dorp wordt al jaren een project van 165 woningen waarvan 30% sociale huur en de rest betaalbare koopwoningen ontwikkeld: https://www.nieuwbouw-overduin.nl/planningquote:Op donderdag 9 november 2023 00:17 schreef Elan het volgende:
Zag net op een lokale omroep wat cijfers voorbij over de woningmarkt komen maar het is nog erger dan ik dacht.
Woonnota 2020-2024 zouden er 2500 sociale huurwoningen bij komen voor jongeren tot 27 jaar maar in realiteit zijn dat er 75 geworden, waarvan feitelijk 25% daadwerkelijk voor jongeren tot 23 jaar. Dus 1% van wat is afgesproken in de woonnota...baas van de coöperatie die verantwoordelijk is voor de bouw gaf ook aan dat er helemaal geen toekomstige plannen zijn voor projecten op jongeren verder omdat wat zij aan huur kunnen betalen simpelweg tekort schiet. Alles begint bij 1100/1200.
Is op zich mooie woontoren gerealiseerd met 15 woonlagen gericht op jongeren (geen sociale huur) maar ze betalen daar al ruim 1200 euro kale huur voor 40 vierkante meter... Regulier woningaanbod begint eigenlijk pas rond de 3 ton dus goodluck with that. En dit gaat over fucking Almere wat opgezet is als slaapstand/groeikern. Wil niet weten hoe de situatie is in en rond de grote steden op populaire plekken
De woonlasten voor een eigenaar, zijn juist ¤45,- gedaald, terwijl de woningprijzen zijn gestegen. Ook opvallend: in 2012 was particulier huren, een stuk goedkoper dan kopen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
https://nos.nl/collectie/(...)oe-is-het-zo-gekomen
Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Maar er staan wel interessante getallen in.
Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
Beetje eenzijdig belicht artikel want er zijn nog wel meer oorzaken aan te wijzen lijkt mij.
Dat percentage hoeveel iemand kwijt is aan woonlasten vond ik wel een eyeopener. Ik wist wel dat particuliere huurders meer kwijt waren dan mensen met een koopwoning maar het is wel een heel groot verschil. Ook al kan ik mij voorstellen dat in die groep met een koopwoning ook wat meer vermogende mensen wonen en ouderen die wellicht al hun huis hebben afbetaald, of mensen met een aflossingsvrije hypotheek.
Ook verbazend dat Duitsland in dat rijtje staat. Ik weet van grensgebieden dat mensen in Duitsland gaan wonen vanwege de lagere prijzen. Dacht ook dat de netto lonen in Duitsland hoger liggen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:
Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Maar als die boomers dan gaan hemelen, komt er wel een pot vermogen/woningen vrij.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Ik wilde net zeggen, ik vind de maandlasten gemiddeld juist erg weinig schelen. Maar ik gok zomaar dat er in de huur categorie heel veel jongeren zijn inderdaad.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:25 schreef Ed1234 het volgende:
Het niet kunnen sparen maakt het niet ineens een groter of kleiner percentage van je maandlasten.quote:Op zaterdag 11 november 2023 08:54 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het resultaat is dat je met een jonge generatie zit die niet kan kopen (door gebrek aan aanbod en te hoge prijzen) en relatief arm blijft doordat ze maandelijks karrenvrachten aan huur moeten ophoesten. Tegelijkertijd moet diezelfde 'arme' generatie de kosten van de relatief rijke vergrijzende generatie gaan ophoesten, dat gaat nog leuk worden de komende jaren. Ook wel opvallend is dat de woonlasten in Duitsland, Denemarken en Noorwegen nóg hoger zijn, zeker die laatste twee verbazen me omdat de inkomens daar ook nog eens hoger liggen dan in Nederland.
Het lijkt me voor de hand te liggen dat bij een tekort van 390.000 woningen in combinatie met huren die 40% van het salaris opsoeperen en gigantische huizenprijzen er voor de jongere generatie weinig ruimte is voor vermogensopbouw, nietwaar?quote:Op zaterdag 11 november 2023 11:19 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Ik wilde net zeggen, ik vind de maandlasten gemiddeld juist erg weinig schelen. Maar ik gok zomaar dat er in de huur categorie heel veel jongeren zijn inderdaad.
[..]
Het niet kunnen sparen maakt het niet ineens een groter of kleiner percentage van je maandlasten.
Klopt. Daar heb ik niets over gezegd zoals je kon lezen.quote:Op zaterdag 11 november 2023 14:53 schreef J.B. het volgende:
[..]
Het lijkt me voor de hand te liggen dat bij een tekort van 390.000 woningen in combinatie met huren die 40% van het salaris opsoeperen en gigantische huizenprijzen er voor de jongere generatie weinig ruimte is voor vermogensopbouw, nietwaar?
Net zozeer ik niets zei over sparen in de voorgaande post.quote:Op zaterdag 11 november 2023 14:59 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Klopt. Daar heb ik niets over gezegd zoals je kon lezen.
"Relatief arm blijft"quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:06 schreef J.B. het volgende:
[..]
Net zozeer ik niets zei over sparen in de voorgaande post.
Relatief arm blijven doordat ze niet kunnen sparen én geen huis kunnen kopen inderdaad.quote:Op zaterdag 11 november 2023 15:11 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
"Relatief arm blijft"
Fijne middag nog.
Daar schiet de generatie die nu tussen grofweg 25-35 is weinig mee op wanneer ze pak hem beet een gezin willen stichten. Hun ouders leven nog wel een jaar of 20.quote:Op zaterdag 11 november 2023 10:33 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
Maar als die boomers dan gaan hemelen, komt er wel een pot vermogen/woningen vrij.
quote:De woningmarktproblemen zijn inmiddels zo groot dat hele woonwijken onbetaalbaar zijn geworden voor doorsneegezinnen. In een paar jaar tijd is het aantal wijken waar modale huishoudens geen enkel huis meer kunnen betalen verdubbeld. Het gaat nu om 185 locaties in Nederland. Starters met een modaal inkomen worden het hardst geraakt.
Dit is wel tekenend, dat in een periode van 6 - 7 jaren, de situatie zo enorm is geëscaleerd.quote:Op zaterdag 18 november 2023 12:35 schreef J.B. het volgende:
Meer bemoedigend nieuws:
Minder woningen voor doorsneegezin: 185 wijken nu volledig onbetaalbaar
https://www.rtlnieuws.nl/(...)rkt-wijken-onderzoek
[..]
Nouja, de eerste geluiden waren 5 jaar geleden als dat het al redelijk onbetaalbaar aan het worden was. Ik snap dat je minimaal 3-5 jaar nodig hebt om een olietanker bij te sturen, maar zelfs de meest prille verandering is niet waarneembaar. Het verslechterd blijkbaar.quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:04 schreef blomke het volgende:
[..]
Dit is wel tekenend, dat in een periode van 6 - 7 jaren, de situatie zo enorm is geëscaleerd.
Er gloort ook geen licht aan de horizon: de woningbouwproductie daalt stevig en gestadig.
Eeeh...tijdens de eerste Coronaperiode (april 2020) was er duidelijk een waarschuwing dat de beurs, de economie en in het gevolg de huizenprijzen, onderuit zouden gaan.quote:Op zaterdag 18 november 2023 14:15 schreef phpmystyle het volgende:
Nouja, de eerste geluiden waren 5 jaar geleden als dat het al redelijk onbetaalbaar aan het worden was. Ik snap dat je minimaal 3-5 jaar nodig hebt om een olietanker bij te sturen, maar zelfs de meest prille verandering is niet waarneembaar. Het verslechterd blijkbaar.
Klopt, maar dat heeft niks te maken met het vraag/aanbod probleem.quote:Op zaterdag 18 november 2023 17:54 schreef blomke het volgende:
[..]
Eeeh...tijdens de eerste Coronaperiode (april 2020) was er duidelijk een waarschuwing dat de beurs, de economie en in het gevolg de huizenprijzen, onderuit zouden gaan.
Wat een idioot.quote:Op maandag 27 november 2023 10:23 schreef Halcon het volgende:
Lastig huurdertje.
Het is nogal vochtig binnen. Dat komt m.i. omdat de huurder niet aan verluchting doet. Ramen zijn dicht, verwarming vol open en dan staat er binnen nog was te drogen.
Gevolg: beslagen ramen en vocht op de muren bij de ramen.
Nu is dit figuur nogal koppig. Hem voorgesteld een expert te laten komen. Als het door iets komt wat mijn verantwoordelijkheid is, betaal ik 'm. Als het komt omdat hij niet verlucht en de druk op de verwarmingsketel laat verslonzen, dan betaalt hij 'm.
Daar is hij het niet mee eens. Zolang het niet wordt opgelost, betaalt hij geen huur meer. Prima, dan kan volgende week de hele handel naar de rechtbank om 'm eruit te laten knikkeren.
Ja, heeft ook nog twee kleine kinderen daar rond lopen. Schimmel is er ook al. En hij lost het dan op met elke keer maar weer een laag verf erover heen.quote:Op maandag 27 november 2023 10:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een idioot.
Niet luchten is gewoon met je gezondheid spelen. Iedere ochtend gewoon ff alles tegen elkaar open, en was aan de lijn drogen in een potdichte woning is vragen om schimmel. Als je een wasdroger met een warmtepomp neemt heb je weliswaar wat meer stroomverbruik. maar dat haal je er dubbel en dwars uit aan bespaarde stookkosten.
En dan waarschijnlijk ook een verf die vol zit met organische bestanddelen (voer voor de schimmels) en de muur afsluit zodat deze niet ademt.quote:Op maandag 27 november 2023 10:32 schreef Halcon het volgende:
[..]
Ja, heeft ook nog twee kleine kinderen daar rond lopen. Schimmel is er ook al. En hij lost het dan op met elke keer maar weer een laag verf erover heen.
Weet niet precies welke verf hij heeft gebruikt, maar denk gewoon het goedkoopste dat er te krijgen is bij de Action.quote:Op maandag 27 november 2023 10:44 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
En dan waarschijnlijk ook een verf die vol zit met organische bestanddelen (voer voor de schimmels) en de muur afsluit zodat deze niet ademt.
Hier destijds sterk ademde verf gebruikt die geen organische bestanddelen bevat, en sterk basisch is. Nul kans op schimmel.
Andere vraag, maar wel hieraan gerelateerd. Hoe doen mensen het luchten als je constant de vloerverwarming aan hebt in je hele huis? Alsnog of niet?quote:Op maandag 27 november 2023 10:29 schreef Jan_Onderwater het volgende:
[..]
Wat een idioot.
Niet luchten is gewoon met je gezondheid spelen. Iedere ochtend gewoon ff alles tegen elkaar open, en was aan de lijn drogen in een potdichte woning is vragen om schimmel. Als je een wasdroger met een warmtepomp neemt heb je weliswaar wat meer stroomverbruik. maar dat haal je er dubbel en dwars uit aan bespaarde stookkosten.
Gewoon smorgens ff alles tegen elkaar open zetten, doe ik iedere morgen, in de winter een minuut vijf of tien, boven en beneden alle ramen en deur naar de tuin ff open, binnendeuren open. Dan is alle lucht vers en fris in je huis zonder dat het huis zelf afkoelt.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Andere vraag, maar wel hieraan gerelateerd. Hoe doen mensen het luchten als je constant de vloerverwarming aan hebt in je hele huis? Alsnog of niet?
Ik zet elke dag wel even ramen en deuren open. Heb nooit ergens last van.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Andere vraag, maar wel hieraan gerelateerd. Hoe doen mensen het luchten als je constant de vloerverwarming aan hebt in je hele huis? Alsnog of niet?
Onze kat kan de achterdeur open maken (wanneer deze van het slot is uiteraard) dus hij zorgt wel voor voldoende ventilatie als we thuis zijnquote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Dat gebeurt hier automatisch, sterker nog, ik kan beter géén ramen open zetten omdat dat (in theorie) dat hele proces verstoord.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Ik heb roosters boven de (triple glas) ramen, die staan gewoon open, plus natuurlijk de mechanische ventilatie.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Mechanische ventilatie en ventilatie gleuven. Done.quote:Op maandag 27 november 2023 11:55 schreef Truien het volgende:
[..]
Waarom laat je het niet helemaal aan het systeem over?quote:Op maandag 27 november 2023 12:34 schreef CoolGuy het volgende:
[..]
Dat gebeurt hier automatisch, sterker nog, ik kan beter géén ramen open zetten omdat dat (in theorie) dat hele proces verstoord.
Maar, alsnog doe ik het wel, gewoon even 10 minuutjes op de slaapkamers de ramen open en weer dicht. Eerst liet ik die ramen (vooral in de zomer/bij goed weer) de hele dag open staan, maar toen werd ik er dus op gewezen dat dat eigenlijk niet de bedoeling is bij dit systeem, dus nu laat ik het vooral aan het systeem over (op die 10 min na dan).
Omdat ik het een onfris idee vind om in de ochtend op te staan en niet de ramen even te openen. Dat zit er een ingestampt bij me, dus nu doe ik het nog steeds, ondanks dat ik wéét dat ik dat niet zou moeten doen.quote:Op maandag 27 november 2023 14:02 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Waarom laat je het niet helemaal aan het systeem over?
Ja, vind het ook muf ruiken. Als ik een paar weken niet thuis ben geweest en niemand heeft de ramen open gezet, dan ruik je het verschil wel.quote:Op maandag 27 november 2023 14:13 schreef laziness het volgende:
Het ruikt gewoon muffig als je niet af en toe een raampje open zet is mijn ervaring. Overigens waren er best wel wat klachten over het klimaat in huis in een wijk met 1500 huishoudens met balansventalitie/wtw. (Dit was in ons vorige huis).
We hebben nu ventilatieroosters met mechanische ventilatie en daar ben ik ook niet kapot van maar het klimaat lijkt wel beter als ik naar bijvoorbeeld de planten kijk.
Okay, stel je koopt een huis van 360.000 en hebt op basis van de oude berekening 300.000 hypotheek nodig (60.000 inleg overwaarde).quote:Op maandag 27 november 2023 15:39 schreef KaBuf het volgende:
Kort vraagje wat mijn hypotheekadviseur niet lijkt te snappen en ik snap het ook ff niet. Al lijkt het me een best simpele vraag.
In eerste instantie gingen we uit van 60k overwaarde op ons verkochte huis, die we volledig in ons nieuwe huis zouden steken.
Uiteindelijk 80k overwaarde in plaats van die 60k.
Verschil is dus 20k.
Wat is nu de impact als ik die 20k niet in ons nieuwe huis steek? Hypotheekadviseur zegt dat ik die niet mag aftrekken van de HRA en mee moeten nemen in box 3.
Ik snap het niet aftrekken van de HRA alleen niet. Is dat volledig over de looptijd van 30 jaar? Loopt dat langzaam af over de looptijd van de hypotheek?
Moet ik dan zelf berekenen: hypotheekbedrag -/- 20k om daarover te rente te berekenen? Hoe doe ik dat als het lineair is, moet ik dan informatie nog bij de bank opvragen?
Volgens mij heb je er last van zolang je hypotheekschuld hoger is dan aankoopprijs minus eigenwoningreserve. Op een gegeven moment zak je daar vanzelf onder met de totaal openstaande schuld en dan is het niet meer van toepassing. Dus ja door af te lossen, loopt het bedrag dat onder die regeling valt vanzelf terug.quote:Op maandag 27 november 2023 15:39 schreef KaBuf het volgende:
Kort vraagje wat mijn hypotheekadviseur niet lijkt te snappen en ik snap het ook ff niet. Al lijkt het me een best simpele vraag.
In eerste instantie gingen we uit van 60k overwaarde op ons verkochte huis, die we volledig in ons nieuwe huis zouden steken.
Uiteindelijk 80k overwaarde in plaats van die 60k.
Verschil is dus 20k.
Wat is nu de impact als ik die 20k niet in ons nieuwe huis steek? Hypotheekadviseur zegt dat ik die niet mag aftrekken van de HRA en mee moeten nemen in box 3.
Ik snap het niet aftrekken van de HRA alleen niet. Is dat volledig over de looptijd van 30 jaar? Loopt dat langzaam af over de looptijd van de hypotheek?
Moet ik dan zelf berekenen: hypotheekbedrag -/- 20k om daarover te rente te berekenen? Hoe doe ik dat als het lineair is, moet ik dan informatie nog bij de bank opvragen?
In principe wat je zelf al bedacht hebt: die overwaarde vormt een "eigen woning reserve" en voor het deel dat je niet gebruikt voor de financiering nieuwe woning, ontvang je geen hypotheekrente aftrek. Dat deel komt in box3, dus die 20.000,-quote:Op maandag 27 november 2023 15:39 schreef KaBuf het volgende:
En bij niet voldoen aan die aflosregels gewoon box 3.quote:Op maandag 27 november 2023 18:36 schreef blomke het volgende:
[..]
In principe wat je zelf al bedacht hebt: die overwaarde vormt een "eigen woning reserve" en voor het deel dat je niet gebruikt voor de financiering nieuwe woning, ontvang je geen hypotheekrente aftrek. Dat deel komt in box3, dus die 20.000,-
Maar ik begrijp je vraag ook wel: wat als je niet aflost op dat deel? Nou, dan blijft het onveranderd in box 3.
De "resterende eigen woning schuld" dus de (nieuwe) hypotheek - 20.000, komt in box 1 en als je dat deel tenminste annuïtair aflost, is de rente aftrekbaar in box 1.
Zoek ook eens op de belastingdienstsite naar het begrip "bijleen regeling": https://www.belastingdien(...)uis/bijleenregeling/
Kunststof neem ik aan?quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Beetje aansluitend op dit topic: Kan iemand mij uitleggen waarom kozijnen tegenwoordig zo gierend duur zijn?
Twijfel erover om ze in mijn huis te laten vervangen maar kreeg doodleuk een offerte van 35000 euro. Wat zij dat voor bedragen en waar zitten die enorme kosten precies in?
Denk dat het vooral een gevalletje is van we kunnen het vragen en we vinden wel iemand die het kan betalen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Beetje aansluitend op dit topic: Kan iemand mij uitleggen waarom kozijnen tegenwoordig zo gierend duur zijn?
Twijfel erover om ze in mijn huis te laten vervangen maar kreeg doodleuk een offerte van 35000 euro. Wat zij dat voor bedragen en waar zitten die enorme kosten precies in?
Geen idee, vraag het aan je aannemer.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Waarop baseer je dat?quote:Op zaterdag 2 december 2023 22:03 schreef Kiid het volgende:
[..]
Denk dat het vooral een gevalletje is van we kunnen het vragen en we vinden wel iemand die het kan betalen.
quote:Op zaterdag 2 december 2023 15:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is voornamelijk door de hoge houtprijzen amper meer verschil in prijs tussen houten en kunststof kozijnen.
Bezopen inderdaad. Ik ben pas verhuisd van een heel nieuw huis naar een huis uit 2007. Nieuwe huis is in bijna alles een upgrade, behalve dat we nu geen kunststof kozijnen hebben. Mis ik toch wel, veel mensen vinden hout mooier maar ik vond onze kunststofkozijnen helemaal top. Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn zou ik voor kunststof gaan. Maar een vriend van mij schatte dat ik voor mijn nieuwe huis 48k kwijt zou zijn als ik alles liet vervangen. Wat een geld zeg.quote:
Krankzinnige bedragen ja. Er zit wel een paar dagen arbeid in om al die oude meuk te vervangen maar dan nog kun je die prijzen bijna niet verantwoorden.quote:Op zondag 3 december 2023 08:57 schreef ISVV het volgende:
[..]
[..]
Bezopen inderdaad. Ik ben pas verhuisd van een heel nieuw huis naar een huis uit 2007. Nieuwe huis is in bijna alles een upgrade, behalve dat we nu geen kunststof kozijnen hebben. Mis ik toch wel, veel mensen vinden hout mooier maar ik vond onze kunststofkozijnen helemaal top. Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn zou ik voor kunststof gaan. Maar een vriend van mij schatte dat ik voor mijn nieuwe huis 48k kwijt zou zijn als ik alles liet vervangen. Wat een geld zeg.
Heb je mijn DM gezien?quote:Op zondag 3 december 2023 09:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Krankzinnige bedragen ja. Er zit wel een paar dagen arbeid in om al die oude meuk te vervangen maar dan nog kun je die prijzen bijna niet verantwoorden.
Hoeveel zou 1 compleet huis aan materiaal kosten? Dat kan toch niet veel meer zijn dan een paar duizend euro?
Een paar duizend euro? Excuse me xDquote:Op zondag 3 december 2023 09:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Krankzinnige bedragen ja. Er zit wel een paar dagen arbeid in om al die oude meuk te vervangen maar dan nog kun je die prijzen bijna niet verantwoorden.
Hoeveel zou 1 compleet huis aan materiaal kosten? Dat kan toch niet veel meer zijn dan een paar duizend euro?
Die kunststof profielen (bevatten trouwens geëxtrudeerd aluminium) zijn wel eerst voor- en bewerkt in een assemblagesysteem. Bevatten nogal wat onderdelen:quote:Op zondag 3 december 2023 09:42 schreef PietjePuk2000 het volgende:
[..]
Dat is meer dan ik dacht ja. Maar dan nog.quote:Op zondag 3 december 2023 11:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Die kunststof profielen (bevatten trouwens geëxtrudeerd aluminium) zijn wel eerst voor- en bewerkt in een assemblagesysteem. Bevatten nogal wat onderdelen:
[ afbeelding ]
Maar dat die bedragen uit die offerte nergens op slaan, ben ik wel met je eens. Iemand al geopperd: "woekerwinst" ?
Laat een paar offertes maken, dan kom je er achter.quote:Op zondag 3 december 2023 11:44 schreef Bami het volgende:
Ik word hier niet gelukkig van.Wij moeten of de kozijnen laten schilderen binnenkort, of vervangen voor kunststof. Ik had een voorkeur voor dat laatste, maar als ik dit zo lees…
Tja hout kan lang mee als je het goed laat behandelen. Mocht je de komende 10 jaar al willen verhuizen dan zou ik er nog even goed over nadenken.quote:Op zondag 3 december 2023 11:44 schreef Bami het volgende:
Ik word hier niet gelukkig van.Wij moeten of de kozijnen laten schilderen binnenkort, of vervangen voor kunststof. Ik had een voorkeur voor dat laatste, maar als ik dit zo lees…
afhankelijk hoeveel kozijnen en deuren dit zijn is die prijs niet heel gek hoor. Heb je een schuurtje met 1 kamer, dan is het wel wat hoog.quote:Op zondag 3 december 2023 08:57 schreef ISVV het volgende:
[..]
[..]
Bezopen inderdaad. Ik ben pas verhuisd van een heel nieuw huis naar een huis uit 2007. Nieuwe huis is in bijna alles een upgrade, behalve dat we nu geen kunststof kozijnen hebben. Mis ik toch wel, veel mensen vinden hout mooier maar ik vond onze kunststofkozijnen helemaal top. Als de prijzen nagenoeg gelijk zijn zou ik voor kunststof gaan. Maar een vriend van mij schatte dat ik voor mijn nieuwe huis 48k kwijt zou zijn als ik alles liet vervangen. Wat een geld zeg.
Ik had juist het idee dat het al een tijdje goedkoper is om kunststof kozijnen te nemen. Bij de bouw van ons appartementen complex (18 appartementen, in ergens rond 2016) stond in de technische omschrijving dat wij houten kozijnen zouden krijgen. Ongeveer een half jaar voor de oplevering kregen we toen onverwacht een e-mailtje dat het uiteindelijk kunststof zou worden, aantal waren het daar niet mee eens en uiteindelijk kregen we nog een mailtje dat als het er teveel bewoners zouden zijn die liever hout wilden, dat we dat allemaal zouden krijgen. Uiteindelijk hebben drie appartementen toen hout gekregen en de rest kunststof.... Als ik de bouwer inschat dan was dit zeker geen liefdadigheidsactie, maar zat er een financiele reden achter.quote:Op zaterdag 2 december 2023 15:44 schreef Leandra het volgende:
[..]
Er is voornamelijk door de hoge houtprijzen amper meer verschil in prijs tussen houten en kunststof kozijnen.
In 1980?quote:Op zondag 3 december 2023 15:43 schreef blomke het volgende:
Ooit eens twee kozijnen laten vervangen (meranti), plus een nieuw raam, door een timmerman op zaterdag. Was plm. ¤2500,- excl. glaszetten.
LAter heb ik ooit twee slaapkamerramen zelf vervangen, iets van ¤95/stuk in Red Cedar
Daar zou ik het voor doen. Ik wilde mijn aluminium laten vervangen door nieuwe met tripple glas en mocht ¤70k aftikken. Voor het prijsverschil met hout kan ik ze 200 jaar laten schilderen.quote:Op zaterdag 2 december 2023 13:08 schreef PietjePuk2000 het volgende:
Toen was er nog geen euro.quote:
Hier in de buurt is een aanzienlijk deel van de woningen > miljoen:quote:Op maandag 4 december 2023 10:52 schreef Doedezemaar het volgende:
De bestaande woningen hier in de wijk komen zo geregeld ook te koop, ik zag dat er eentje te koop is die in het voorjaar van 2022 opgeleverd, dus die is wel gasloos, net als die van onze buren(woning van de buren is al onder bod, het lijkt heel voorspoedig te gaan).
5 ton?quote:Op maandag 4 december 2023 10:58 schreef laziness het volgende:
Qua bestaande bouw staat er een tussenherenhuis (het heeft flink wat oppervlakte maar is wel gewoon een rijtjeswoning maar dan met dwarsgevel) al bijna een jaar te koop. Dat is een hoogglans paradijs, zelf hoogglans marmer op de vloer. Blijkbaar heeft niemand daar trek in want de prijs is wel realistisch.
Het bekende verhaal, Nederlandse politici hebben met bewust beleid de woningmarkt compleet verziekt en wie krijgen nu de schuld: migranten. Tevens wordt gesteld dat huisvesting in Nederland niet als mensenrecht gezien wordt terwijl het dat feitelijk wel is, het staat zelfs letterlijk in de Nederlandse grondwet dat het zorgen voor voldoende woongelegenheid een taak van de overheid is.quote:De grote problemen op de Nederlandse woningmarkt worden veroorzaakt door verkeerde beleidskeuzes, en niet door de komst van migranten. Dat heeft de speciale VN-rapporteur voor huisvesting, Balakrishnan Rajagopal, gezegd op de laatste dag van zijn bezoek aan Nederland. Volgens de Amerikaanse hoogleraar was de huidige wooncrisis "al een paar decennia in de maak" door de markt de ruimte te geven, in plaats van dat de overheid zelf zorgt voor genoeg huizen.
"Men geloofde dat huisvesting zo goed geregeld was, dat een vorige minister het unieke besluit nam om het tot dan toe bestaande ministerie van Volkshuisvesting en Ruimtelijke Ordening te sluiten", zegt Rajagopal over de keuze van het kabinet-Rutte I in 2010. "Echter, de markt zorgt natuurlijk voor zijn eigen belang en maakt zich niet druk over het recht op adequate huisvesting."
[...]
'Huisvesting wordt niet gezien als mensenrecht'
Volgens de VN-rapporteur komen de problemen met de volkshuisvesting niet door migratie, maar "omdat huisvesting niet wordt erkend en beschermd als mensenrecht". Rajagopal wijst er in zijn toelichting ook op dat Nederland "helaas heeft aangestuurd" op weinig capaciteit bij de aanmeldcentra waar asielzoekers zich melden voor een asielaanvraag. Daarvan zijn er inmiddels vijf: in Ter Apel, Schiphol, Den Bosch, Zevenaar en Budel.
[...]
'Maatregelen nodig'
Rajagopal zegt dat er veel maatregelen nodig zijn om de wooncrisis in Nederland aan te pakken. Hij pleit ervoor dat huisvesting weer wordt gezien als een mensenrecht en dat ministeries en gemeenten veel duidelijkere afspraken gaan maken. Ook vindt de VN-rapporteur dat er weer één ministerie moet komen dat verantwoordelijk wordt voor huisvesting. Dat ministerie moet ook genoeg geld krijgen.
Rajagopal, die ook hoogleraar recht en ontwikkeling is aan de vooraanstaande Amerikaanse universiteit MIT, komt in maart volgend jaar met een volledig rapport. Daarin zal hij meer aanbevelingen doen. Zijn rapport wordt ook gepresenteerd aan de VN-Mensenrechtenraad.
Onzin. Vraag verschillende offertes op. Heb ik ook gedaan. Dit ging van ongeveer 16.000 tot 38.000 euro ( prijzen hr++ glas)quote:Op zondag 3 december 2023 12:15 schreef Kiid het volgende:
[..]
Onderbuik gevoel. Niet heel gek bij een bedrag van 35k voor een paar kozijnen lijkt me
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |