abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
pi_211952514
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef Soulfreak het volgende:
Ja, dat is ruk. Ik zit ook wel eens te kijken en vind ook niets wat voldoet aan mijn wensen. En als ik dan toch eens iets zie wat daar dicht bij komt, is dat zo duur dat ik er niet eens over kan denken.
Als ik bij oude huizen zie hoeveel er nog aan verbouwd en opgeknapt moet worden, zinkt de moed mij al in de schoenen. Dan de investeringen om het gasloos en 0-op-de-meter te maken. Al het gedoe met aannemers en keukenboeren. De zooi, de winkels die je af moet om een badkamer uit te zoeken. De verhuizing, de herinrichting......pfffffffft.

quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:04 schreef Soulfreak het volgende:

Ik lees nog liever theeblaadjes, heb je tenminste eerst nog een kopje thee kunnen drinken. :P
Het was ook sarcastisch bedoeld.
Mijn hobby is glas-in-lood maken en herstellen. Ook voor u
pi_211952612
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:59 schreef blomke het volgende:

[..]
Het is katsonmogelijk vooraf overal rekening mee te houden. De overheid wijzigt belastingregels t.a.v. de woning + -hypotheek aan de lopende band.
Niet alleen t.a.v. de woning + -hypotheek heeft de overheid dingen veranderd, ook t.a.v. eerder stoppen met werken en lijfrente daarvoor opbouwen. Toen ik begon met inleggen voor lijfrente kon je dat met aftrek van de premie gebruiken voor een overbruggingslijfrente tot aan 65 jarige leeftijd. Dat kan nu niet meer met het volledige bedrag. Verder begon het bedrijf waar ik werkte met een pre-pensioen regeling (van 62 tot 65), maar daar is maar 2 jaar premie voor betaald omdat toen de belastingregels veranderden. Die 2 dingen samen zouden voor mij met de oude regels al zorgen voor een volledig inkomen vanaf 60/61 jaar, nu maar een deel, dus moet ik zelf zorgen voor de rest.
quote:
Ook banken hanteren steeds andere regels.
Voorbeeld: in mijn "start" tijd on je qua hypotheek kiezen tussen wel/geen NHG. Dat bepaalde rente (naast de RVP natuurlijk). Pas veel later (ik meen na de kredietcrisis) kwam de bank met lagere rente-% bij lagere LTV. Dat gaf een sterke incentive om af te lossen, ook op aflossingsvrije hypotheken: die incentive was er vroeger niet.
Bij de aankoop van huidige woning eind 2006 had ik al een lagere rente bij lagere LTV, of liever een opslag bij hogere LTV. Mijn LTV was vanwege inbreng overwaarde van mijn vorige woning al minder dan 60% waardoor ik die opslag niet had. Wel heeft de bank daarna aangepast dat je nog een kleine korting (ik meen 0,1% of 0,2%) kreeg als je ook een betaalrekening bij die bank had waar je salaris op werd gestort. Nu heb ik dus wel die opslag terwijl ik daar altijd mijn betaalrekening heb gehad en nog heb.
pi_211952743
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:08 schreef blomke het volgende:

[..]
Als ik bij oude huizen zie hoeveel er nog aan verbouwd en opgeknapt moet worden, zinkt de moed mij al in de schoenen. Dan de investeringen om het gasloos en 0-op-de-meter te maken. Al het gedoe met aannemers en keukenboeren. De zooi, de winkels die je af moet om een badkamer uit te zoeken. De verhuizing, de herinrichting......pfffffffft.
Dat dus. Huizen met energielabel F, alles vanbinnen nog als in de jaren 70. De aanschaf van sommige huizen zal me misschien nog wel lukken, maar de bijkomende kosten om het naar deze tijd te brengen kan ik echt niet opbrengen.

Bij de aankoop van mijn huidige woning had ik zo genoeg van alle woonwinkels dat ik pas vele jaren later een nieuwe eettafel en stoelen heb gekocht. En aan de aankoop van een nieuw wandmeubel ben ik niet eens toegekomen. En dat is dan nog niets vergeleken met een complete verbouwing van een oud huis.
pi_211952948
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:20 schreef Soulfreak het volgende:
Niet alleen t.a.v. de woning + -hypotheek heeft de overheid dingen veranderd, ook t.a.v. eerder stoppen met werken en lijfrente daarvoor opbouwen. Toen ik begon met inleggen voor lijfrente kon je dat met aftrek van de premie gebruiken voor een overbruggingslijfrente tot aan 65 jarige leeftijd. Dat kan nu niet meer met het volledige bedrag. Verder begon het bedrijf waar ik werkte met een pre-pensioen regeling (van 62 tot 65), maar daar is maar 2 jaar premie voor betaald omdat toen de belastingregels veranderden. Die 2 dingen samen zouden voor mij met de oude regels al zorgen voor een volledig inkomen vanaf 60/61 jaar, nu maar een deel, dus moet ik zelf zorgen voor de rest.
Herkenbaar. Ik heb nog meebetaald aan de pre-pensioen en VUT, met als uitgangspunt dat jongeren (zoals ik destijds) dan aan het werk konden blijven. Nou, wel voor werken, maar alles is sinds 2012(?) mooi afgebouwd en afgeschaft, althans de fiscale voordelen.
pi_211952969
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:20 schreef Soulfreak het volgende:
Wel heeft de bank daarna aangepast dat je nog een kleine korting (ik meen 0,1% of 0,2%) kreeg als je ook een betaalrekening bij die bank had waar je salaris op werd gestort.
Bij ING is dat 0,25%. Ook bij een energiezuinig huis (meen beter dan A+) krijg je 0,15% korting. Dat laatste kan pas bij de nieuwe RVP gebruikt worden
pi_211952990
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:32 schreef Soulfreak het volgende:
Bij de aankoop van mijn huidige woning had ik zo genoeg van alle woonwinkels dat ik pas vele jaren later een nieuwe eettafel en stoelen heb gekocht. En aan de aankoop van een nieuw wandmeubel ben ik niet eens toegekomen. En dat is dan nog niets vergeleken met een complete verbouwing van een oud huis.
Lenie Bakker...IKEA......
pi_211953079
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:54 schreef blomke het volgende:

[..]
interessante tip!
pi_211953232
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:51 schreef blomke het volgende:

[..]
Herkenbaar. Ik heb nog meebetaald aan de pre-pensioen en VUT, met als uitgangspunt dat jongeren (zoals ik destijds) dan aan het werk konden blijven. Nou, wel voor werken, maar alles is sinds 2012(?) mooi afgebouwd en afgeschaft, althans de fiscale voordelen.
Mijn pre-pensioen waar ik dus maar 2 jaar premie voor heb betaald (alleen in 2004 en 2005) is belegd in Zwitserleven fondsen, wat in de loop der jaren best wel is gegroeid. Onlangs had ik nog eens gekeken hoeveel premie ik daar toen voor ingelegd had en dat bleek maar zo'n ¤1000 te zijn in totaal.
Nu de tijd wat dichterbij komt check ik wat vaker de waarde en heb onlangs ook een aanpassing van fondsen gedaan. Volgens de polis zou ik met de huidige waarde zo'n ¤730 bruto per maand krijgen. Vind ik toch best een leuk bedrag voor mijn inleg. Maar ja, met langer premie betalen had dit veel meer kunnen zijn. Het is niet anders helaas.
pi_211953381
quote:

[..]
[..]
Dit heb ik gedaan bij een vrijstaand jaren 60 huis een aantal jaar geleden. Als je zo’n woning koopt dan wil je hem toch verbouwen. Je pakt het alleen iets grondiger aan met isolatie en vooral ventilatie is veel gedoe. Maarja je hebt daarna wel een super comfortabel huis die aan al je wensen voldoet.

Als je echt in de markt bent voor een woning is het sowieso wel handig om contact op te nemen met alle grote makelaars in de regio. Dan nemen ze contact op met je voordat een woning op funda komt en er zijn genoeg mensen die de woning aan je willen verkopen voordat er anderen zijn komen kijken.
Let op dit is mijn mening, geen feit.
pi_211953405
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:53 schreef blomke het volgende:

[..]
Bij ING is dat 0,25%. Ook bij een energiezuinig huis (meen beter dan A+) krijg je 0,15% korting. Dat laatste kan pas bij de nieuwe RVP gebruikt worden
Ik heb nog even gekeken, bij Rabobank heb ik een renteopslag van 0,20% omdat ik geen NHG hebt, en de rente is vastgezet vóór 19 mei 2014. Ik heb wel 0,50% aan Overige korting (dus op basis van LTV).
Toen ik mijn huidige hypotheek afsloot was er geen betaalpakketkorting, die nu wel gegeven wordt. Die korting is ook 0,2% als ik zo kijk bij de rentepercentages op de site.
pi_211953731
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 18:54 schreef blomke het volgende:

[..]
Ik heb nou net een iets andere smaak. Vanwege dat en bepaalde gewenste afmetingen neig ik meer naar iets op maat laten maken. Niet alleen qua wandmeubel in de huiskamer maar ook voor boekenkasten (en CD/LP kasten) op de 2e etage.

Ik ben al eens in Oldenzaal bij een bedrijf daarvoor geweest, dat was niet lang voor de aankondiging van de reorganisatie op werk en daarna is het een beetje op de lange baan gekomen. De gemaakte tekeningen voor de boeken/CD/LP kasten heb ik nog en ik heb nog altijd het plan om daarmee verder te gaan. Daar zou ik dan ook kunnen kijken wat ze kunnen maken voor in de woonkamer.
pi_211953734
quote:

[..]
[..]
In een keer goed doen dus.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211957799
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 19:01 schreef Adames het volgende:

interessante tip!
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 19:59 schreef Soulfreak het volgende:

Ik heb nou net een iets andere smaak. Vanwege dat en bepaalde gewenste afmetingen neig ik meer naar iets op maat laten maken. Niet alleen qua wandmeubel in de huiskamer maar ook voor boekenkasten (en CD/LP kasten) op de 2e etage.

Het was sarcastisch bedoeld van mij.
pi_211957973
quote:
0s.gif Op zondag 7 januari 2024 17:01 schreef ludovico het volgende:

[..]
Hoeveel risico wil je nemen? Hoeveel procent betaal je netto? Wil je die hypotheek snel aflossen of heb je andere plannen?

Meer risico met aandelen kun je minder risico met hypotheek en minder aflossing verwachten misschien.

Als je in de shit zit als de rente stijgt na 5 jaar dan is de keuze vlot gemaakt.
In de shit zal ik niet snel zitten maar het zou jammer zijn om niet te profiteren van lagere rente wanneer dat mogelijk is. De netto verschillen heb ik in post 8 staan en zijn niet reuze. Vijf jaar langer vastzetten kost ¤9 p.m..
Van mijn eerste deel loopt de rentevast periode trouwens af in 13 jaar. Het kan een idee zijn om het gelijk te trekken.
1/10 Van de rappers dankt zijn bestaan in Amerika aan de Nederlanders die zijn voorouders met een cruiseschip uit hun hongerige landen ophaalde om te werken op prachtige plantages.
"Oorlog is de overtreffende trap van concurrentie."
pi_211958620
quote:
0s.gif Op maandag 8 januari 2024 10:07 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
In de shit zal ik niet snel zitten maar het zou jammer zijn om niet te profiteren van lagere rente wanneer dat mogelijk is.
Maar toekomst kun je niet voorspellen. Het gaat er meer om welk risico acceptabel is voor je.
Als je veel risico kunt nemen, en je focus zou primair hypotheek aflossen zijn, dan zou je voor een minder lange vaste periode kunnen kiezen.

quote:
Van mijn eerste deel loopt de rentevast periode trouwens af in 13 jaar. Het kan een idee zijn om het gelijk te trekken.
Mja als je een langer deel hebt vaststaan op 13 jaar, en de rente gaat opeens stijgen ofzo, kun je dus die 13 jarige laten staan bijvoorbeeld en die korter lopende lekker aflossen.

Visa versa.
"Het enkele feit dat de gewasbeschermingsmiddelen zijn toegelaten, geeft in ieder geval geen garantie op het ontbreken van met name een uitgesteld schadelijk effect op de gezondheid van mensen."
pi_211964183
https://www.rtlnieuws.nl/(...)hypotheekrente-rente

Gaan we weer hoor. Afkoeling heeft jaartje geduurd.
blablablabla
pi_211964277
https://www.actuelerentes(...)r-rente-vast.asp?o=2

3,8%, bij 10 jaar vast 60% waarde.
Klinkt haalbaar...
pi_211970471
Deze makelaar weet van volhouden: https://www.funda.nl/make(...)rmaeker-makelaardij/
met dit huis:
https://www.funda.nl/koop/arnhem/huis-42342271-de-gewanten-16/

Huis nu al voor de derde keer op funda. Overigens tegen de oude prijs 525.
  dinsdag 9 januari 2024 @ 10:11:13 #44
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211970591
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 09:59 schreef blomke het volgende:
Deze makelaar weet van volhouden: https://www.funda.nl/make(...)rmaeker-makelaardij/
met dit huis:

Het is dan wel intens lelijk en het is Arnhem, maar dat het tegen die prijs zelfs niet verkoopt is wel bizar, het is een vrijstaand huis nota bene, met een A-label.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211970713
Brr, foeilelijk jaren negentig, zowel binnen als buiten
pi_211970762
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 10:24 schreef Doedezemaar het volgende:
De erker is gewoon geen porem, en die (non-)daklijst staat ook als een kale kanariekop. Vraag me verder af wat voor bouwstenen daar nou zijn gebruikt, lijkt op betonstenen die ook lelijk zijn uitgeslagen?

Ook zoiets: als de dijken van de Rijn daar overstromen, komt het water daar 2 m. hoog te staan: https://overstroomik.nl/nl/jouw-situatie Ook al een reden om je af te vragen of je daar überhaupt nog wil wonen.

Bovendien kleigrond: verantwoordelijk voor een hogere stralingsbelasting.

[ Bericht 6% gewijzigd door blomke op 09-01-2024 11:27:32 ]
pi_211970900
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 10:28 schreef blomke het volgende:

[..]
Ook zoiets: als de dijken van de Rijn daar overstromen, komt het water daar 2 m. hoog te staan: https://overstroomik.nl/nl/jouw-situatie Ook al een reden om je af te vragen of je daar überhaupt nog wil wonen.

Bovendien kleigrond: verantwoordelijk voor een hogere stralingsbelasting.
Bijzondere website gezien ik overstroming kan krijgen zonder enige waterwegen in de verre omtrek.
Reason is not automatic, those who deny it cannot be conquered by it, Ayn Rand
Discuseren met domme mensen verlies ik omdat ik niet genoeg ervaring heb met dom lullen.
pi_211970959
Dat ik hier tot 2 meter overstroomd kan raken vind ik niet zo gek aangezien ik in een polder woon. De weg hier uit loopt door een dijk en daar wordt (elk jaar?) geoefend met het plaatsen van de schotten voor het geval dat
  dinsdag 9 januari 2024 @ 11:05:07 #49
131591 Leandra
Is onmogelijk
pi_211971115
quote:
1s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 10:24 schreef Doedezemaar het volgende:
Binnen is nog wel op te lossen, en gezien de prijs is daar ook best ruimte voor, als je dan toch bezig bent gelijk nog beter isoleren en gasloos maken, zit je helemaal goed.
Maar wel in een spuuglelijk huis, de buitenkant kun je niet veel aan veranderen, tenzij je het helemaal zou laten keimen.
Andere kleur kozijnen, misschien dat het dan nog wat wordt.
Als dat al mag, kan best zijn dat de architect er nog zeggenschap over heeft of dat de gemeente het niet goedkeurt.
Wullie bin KOEL © Soneal
Why be difficult when, with a bit of effort, you could be impossible?
pi_211972207
quote:
0s.gif Op dinsdag 9 januari 2024 09:59 schreef blomke het volgende:
met dit huis:

Wel grappig eigenlijk dat je altijd leest en hoort over het reserven van geld voor een nieuwe keuken, badkamer etc. Er zijn genoeg mensen die daar 20/30/40 jaar mee lijken te willen doen als je Funda mag geloven :+
Op vrijdag 26 april 2019 11:05 schreef Flippiee het volgende:[..]
Dag knapste man van FOK!
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')