Afhankelijk van de kwaliteit kan dat ook prima, zeker als het om badkamers gaat.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Wel grappig eigenlijk dat je altijd leest en hoort over het reserven van geld voor een nieuwe keuken, badkamer etc. Er zijn genoeg mensen die daar 20/30/40 jaar mee lijken te willen doen als je Funda mag geloven
Of juist omdat ze geen geld gereserveerd hebben.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Wel grappig eigenlijk dat je altijd leest en hoort over het reserven van geld voor een nieuwe keuken, badkamer etc. Er zijn genoeg mensen die daar 20/30/40 jaar mee lijken te willen doen als je Funda mag geloven
Bij ons nieuwbouwhuis dat vorig jaar opgeleverd is zouden toilet en badkamer er ook zo uit hebben gezien als in dat jaren negentighuis in Arnhem (op de staande toiletpotten na dan) als we daar geen meerwerk hadden gekozen. Ik vond het destijds in de jaren 90 al sneu en aftands ogen zo’n badkamer in een dergelijk huis, maar ook zo’n 30 jaar later worden ze kennelijk bij nieuwbouw ook nog steeds zo aangeboden. Er was bij ons standaard zelfs alleen een douchemengkraan voorzien ipv een thermostatische en de afvoer van het fonteintje en wastafel ging nog gewoon via een buis de vloer in ipv weggewerkt in de muur.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
In het huurappartement waar wij tijdelijk woonden toen ons huis gebouwd werd was ook nog een reguliere douchemengkraan geplaatst (in 2020), die heb ik gelijk door onze eigen loodgieter laten vervangen voor een thermostaatkraan.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 13:21 schreef Doedezemaar het volgende:
[..]
Bij ons nieuwbouwhuis dat vorig jaar opgeleverd is zouden toilet en badkamer er ook zo uit hebben gezien als in dat jaren negentighuis in Arnhem (op de staande toiletpotten na dan) als we daar geen meerwerk hadden gekozen. Ik vond het destijds in de jaren 90 al sneu en aftands ogen zo’n badkamer in een dergelijk huis, maar ook zo’n 30 jaar later worden ze kennelijk bij nieuwbouw ook nog steeds zo aangeboden. Er was bij ons standaard zelfs alleen een douchemengkraan voorzien ipv een thermostatische en de afvoer van het fonteintje en wastafel ging nog gewoon via een buis de vloer in ipv weggewerkt in de muur.
Als de verkopers daar 20/30/40 jaar gewoond hebben kan dat best. Het was blijkbaar ooit hun smaak en ze zijn eraan gewend al die jaren. En als het kwalitatief nog goed is, was het niet noodzakelijk voor ze om het te vervangen. Plus als ik vanuit mezelf kijk, als je zoiets vervangt terwijl je er woont heb je te maken met de overlast van een verbouwing, de zooi ervan en dat je dan in die tijd de badkamer of keuken niet kan gebruiken. Daarnaast is het misschien ook een kwestie van gemak en van "dat zingt mijn tijd wel uit".quote:Op dinsdag 9 januari 2024 12:33 schreef Kiid het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom flink verknutselen als je begint te wonen, danwel je tijd uitzingen, danwel nieuwbouw kopen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:38 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Als de verkopers daar 20/30/40 jaar gewoond hebben kan dat best. Het was blijkbaar ooit hun smaak en ze zijn eraan gewend al die jaren. En als het kwalitatief nog goed is, was het niet noodzakelijk voor ze om het te vervangen. Plus als ik vanuit mezelf kijk, als je zoiets vervangt terwijl je er woont heb je te maken met de overlast van een verbouwing, de zooi ervan en dat je dan in die tijd de badkamer of keuken niet kan gebruiken. Daarnaast is het misschien ook een kwestie van gemak en van "dat zingt mijn tijd wel uit".
Als je project-nieuwbouw koopt moet je ook upgraden van het standaard sanitair, anders krijg je alsnog die oubollige jaren 90 uitvoeringen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom flink verknutselen als je begint te wonen, danwel je tijd uitzingen, danwel nieuwbouw kopen.
Met de energietransitie in het vooruitzicht zou ik voornamelijk voor de uitzing variant oppassen.
Misschien hebben die mensen toen ze er kwam wonen wel flink verknutseld, maar sinds die tijd niet meer. Vaak is het een totaalplaatje, jaren 70 groene/bruine badkamer en keuken, schrootjes, donkere plavuizen en bijpassende meubels. Ik kan hem zo snel niet meer vinden, maar eerder deze week zag ik op Funda nog zo'n huis, met eettafel, stoelen en zo'n geknoopt tafelkleed zoals mijn oma altijd had. Oma is in 1987 gaan hemelen.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 17:49 schreef ludovico het volgende:
[..]
Uiteraard, daarom flink verknutselen als je begint te wonen, danwel je tijd uitzingen, danwel nieuwbouw kopen.
Met de energietransitie in het vooruitzicht zou ik voornamelijk voor de uitzing variant oppassen.
Dit dus. Overigens hier hetzelfde gedaan. In 2017 een huis gekocht en de eind jaren 90 badkamer en keuken laten zitten met het idee om te verbouwen en het dan aan te pakken. Nu komt er een nieuwbouwhuis op mijn pad en laat ik het ook zo. Functioneel werkt het allemaal nog maar het is wel lelijk.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 18:33 schreef Soulfreak het volgende:
[..]
Misschien hebben die mensen toen ze er kwam wonen wel flink verknutseld, maar sinds die tijd niet meer. Vaak is het een totaalplaatje, jaren 70 groene/bruine badkamer en keuken, schrootjes, donkere plavuizen en bijpassende meubels. Ik kan hem zo snel niet meer vinden, maar eerder deze week zag ik op Funda nog zo'n huis, met eettafel, stoelen en zo'n geknoopt tafelkleed zoals mijn oma altijd had. Oma is in 1987 gaan hemelen.
Neem s.v.p. spiegelverwarming, vloerverwarming en licht met sensor. Wel zo praktisch.quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
Overigens moet ik zeggen dat ik voor mijn nieuwbouwhuis voor de badkamer ook zeker voor praktisch ga ipv esthetiek. Ik ben er max 20 minuten per dag en na een week wen je er toch aan (mits alles werkt).
In mijn socialehuurwoning zit nog gewoon een douchekraan met twee knoppen. Vreselijk irritant, want je moet telkens weer de juiste afstelling zoeken, wat dus ook tot verspilling leidt. Onlangs was de kraan kapot en moest er iets vervangen worden. Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.quote:Op dinsdag 9 januari 2024 16:21 schreef Leandra het volgende:
[..]
In het huurappartement waar wij tijdelijk woonden toen ons huis gebouwd werd was ook nog een reguliere douchemengkraan geplaatst (in 2020), die heb ik gelijk door onze eigen loodgieter laten vervangen voor een thermostaatkraan.
Mijn ouders gingen er daarna wonen, en gezien we het over 3 weken moeten opleveren ben ik benieuwd of de nieuwe huurders liever de thermostaatkraan in de douche houden of dat ik de mengkraan weer moet laten monteren
> ¤ 1.100 per maand huur ex servicekosten en dan is een thermostaatkraan niet standaard
Dat zijn dus de praktische dingen waar ik idd niet op ga bezuinigen. Net zoals een waterontharder.quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:18 schreef blomke het volgende:
[..]
Neem s.v.p. spiegelverwarming, vloerverwarming en licht met sensor. Wel zo praktisch.
De sociale verhuurder hier in het dorp is wel verder dan dat want die plaatst bij renovatie al jaren een thermostaatkraan in de douche, ik was ook echt verbijsterd dat bij nieuwbouw vrije sector huur zo'n knoppenkraan in de douche geplaatst was.quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
In mijn socialehuurwoning zit nog gewoon een douchekraan met twee knoppen. Vreselijk irritant, want je moet telkens weer de juiste afstelling zoeken, wat dus ook tot verspilling leidt. Onlangs was de kraan kapot en moest er iets vervangen worden. Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.
Voor mij geldt hetzelfde. Toen ik dit huis kocht had ik eerlijk gezegd niet het geld om keuken en badkamer te vernieuwen en wat er zat was nog goed. Huis is van 1992/1993. Badkamer is zo'n basic witte nieuwbouwbadkamer. Keuken was toendertijd wel door de 1e eigenaren zelf uitgezocht (de factuur daarvan was nog bewaard) en iets minder basic. Ik heb toen wel de oude electrisch kookplaat vervangen door inductie en een oven laten inbouwen (die zat er niet in).quote:Op woensdag 10 januari 2024 09:45 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Dit dus. Overigens hier hetzelfde gedaan. In 2017 een huis gekocht en de eind jaren 90 badkamer en keuken laten zitten met het idee om te verbouwen en het dan aan te pakken. Nu komt er een nieuwbouwhuis op mijn pad en laat ik het ook zo. Functioneel werkt het allemaal nog maar het is wel lelijk.
Overigens moet ik zeggen dat ik voor mijn nieuwbouwhuis voor de badkamer ook zeker voor praktisch ga ipv esthetiek. Ik ben er max 20 minuten per dag en na een week wen je er toch aan (mits alles werkt).
Misschien een idee om zelf zo'n ding te installeren en bij vertrek, de oude weer terug te monteren?quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:19 schreef TAmaru het volgende:
Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.
Uit ervaring weet ik dat zonder badkamer t.g.v. en tijdens verbouwing, heel naar is. Onze badkamer was ook zeer basic en verouderd, alleen de douchecabine was van topkwaliteit (Seal Skin); de vorige eigenaar deed alle dingen maar half. Vervolgens heb ik aangepast/vervangen:quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:03 schreef Soulfreak het volgende:
Vervolgens ben ik wel gaan sparen om op termijn de keuken en badkamer te kunnen vervangen, maar ook voor vernieuwen van de tuin en voor tegels op mijn dakterras (daar lag op een klein gedeelte na alleen nog maar dakgrind). Tuin en dakterras zijn intussen wel gedaan en ook wat nieuwe meubels aangeschaft. Op een gegeven moment had ik op zich wel genoeg bij elkaar gespaard om te kunnen gaan denken over vernieuwen van de badkamer en/of keuken, maar kwam het er niet echt van, ook omdat ik nogal opzag tegen het gedoe en de zooi. Plus er kwam op werk wat onzekerheid. Die onzekerheid was terecht want zo'n 1,5 - 2 jaar later kwam de mededeling over de reorganisatie, waarbij onze afdeling geheel zou worden verplaatst naar de vestiging in België. Dan is een nieuwe badkamer of keuken opeens van minder belang.
Kraan heb ik na een aantal jaar wel vervangen. Wel nog gewoon een kraan met knoppen en een onderuitloop. Die onderuitloop gebruik ik om een grote gieter te vullen om de planten op mijn dakterras water te geven en om de tuinslang aan te sluiten om de tegels van het dakterras schoon te spuiten van alle vieze groene aanslag. Heb er verder geen probleem mee dat het geen thermostaatkraan is.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:20 schreef blomke het volgende:
[..]
3) Douchekraan vervangen,
4) Alles geschilderd en gipsplaten over bruine schrootjesplafond geschroefd,
Buitenkraan. Ideaal!quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:39 schreef Soulfreak het volgende:
Die onderuitloop gebruik ik om een grote gieter te vullen om de planten op mijn dakterras water te geven en om de tuinslang aan te sluiten om de tegels van het dakterras schoon te spuiten van alle vieze groene aanslag.
Eerste wat we deden, was platen erover schroeven. Daarna de rest gemonteerd en gepositioneerd. Toen alles gelatexted. Knapte dat op zeg!!quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:39 schreef Soulfreak het volgende:
Gelukkig geen bruin schrootjesplafond, moet er niet aan denken.
Wat houd je tegen om voor een paar tientjes een mengkraan te kopen en die te monteren?quote:Op woensdag 10 januari 2024 10:19 schreef TAmaru het volgende:
[..]
In mijn socialehuurwoning zit nog gewoon een douchekraan met twee knoppen. Vreselijk irritant, want je moet telkens weer de juiste afstelling zoeken, wat dus ook tot verspilling leidt. Onlangs was de kraan kapot en moest er iets vervangen worden. Daarbij heb ik gevraagd of er een mengkraan kon worden geïnstalleerd. Mij werd te kennen gegeven dat dit niet mogelijk is omdat dat een mengkraan nou eenmaal duurder is.
Zou misschien wel handig zijn. Weet alleen niet of dat zo makkelijk te doen is aangezien de badkamer niet aan de buitenmuur naar het dakterras zit. En verder vind ik het geen probleem zoals het nu is. Ik zou dan eerder een buitenkraan in de tuin willen hebben. Op het wensenlijstje staan een buitenkraan op het dakterras en een thermostaatkraan ergens helemaal onderaan. Geldt ook voor vloerverwarming in de badkamer, kan me niet heugen wannner ik behoefte had de verwarming in de badkamer aan te zetten, met een paar minuten douchen is het zo warm.quote:
Dat laatste vooral, de sociale huurwoning die ik in 1991 betrok had nog allemaal ouderwetse stopcontacten, allemaal vervangen voor moderne stopcontacten, vrijwel alles was opbouw dus heel simpel.quote:Op woensdag 10 januari 2024 11:11 schreef blomke het volgende:
[..]
Misschien een idee om zelf zo'n ding te installeren en bij vertrek, de oude weer terug te monteren?
Wat bedoel je met oude en nieuwe stopcontacten?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:20 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat laatste vooral, de sociale huurwoning die ik in 1991 betrok had nog allemaal ouderwetse stopcontacten, allemaal vervangen voor moderne stopcontacten, vrijwel alles was opbouw dus heel simpel.
De woningstichting wilde dat destijds niet doen, want de oude vielen in de categorie "voldoet nog, doen we dus niets aan".
In 1998 ging ik verhuizen, controleur van de woningstichting "oh mooi, er zijn al nieuwe stopcontacten!"
Ik: "Ja, maar die zijn van mij, jullie wilden destijds niet vervangen, dus je krijgt het ook terug met de stopcontacten die er toen op zaten, ze liggen hier keurig in een doos in de kast".
Dat ik ze in het nieuwe huis niet kon gebruiken boeide niet, alles weer voor het origneel vervangen.
Officieel mag je natuurlijk zelf niet aan waterleidingen e.d. gaan kloten in je socialehuurwoning. Dan zou ik daar een loodgieter bij moeten vragen. Tuurlijk, ik kan het zelf proberen, maar als er iets misgaat, heb ik ook meteen wel een probleempje.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:13 schreef Bouke-p het volgende:
[..]
Wat houd je tegen om voor een paar tientjes een mengkraan te kopen en die te monteren?
Bewaar de oude kranen en zet die erop als je vertrekt.
Stopcontacten uit 1954 vs stopcontacten uit 1991.quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:22 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Wat bedoel je met oude en nieuwe stopcontacten?
En wat is nou effectief het verschil tussen die twee, behalve dat die uit 1954 er oud uitzagen?quote:Op woensdag 10 januari 2024 12:46 schreef Leandra het volgende:
[..]
Stopcontacten uit 1954 vs stopcontacten uit 1991.
Ik had die uit 1954 vervangen voor die uit 1991.
En toen ik uit die flat verhuisde heb ik die 1954 stopcontacten weer gemonteerd.
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |