Ben het wel met je eens, maar de mens heeft nou eenmaal de vrijheid minder te doen. Temeer daar toeslagen het "minder werken" ook nog eens financieel aantrekkelijk maken.quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Het is na Corona een hype geworden om 4 dagen te werken ipv 5.
Ik vind niet dat de huidige economie dat toelaat en vraag mensen “gewoon” 5 dagen te werken.
Is dit juridisch houdbaar?
Ik snap niet hoe jij de link legt tussen een 4 daagse werkweek en toeslagen.quote:Op maandag 6 november 2023 07:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, maar de mens heeft nou eenmaal de vrijheid minder te doen. Temeer daar toeslagen het "minder werken" ook nog eens financieel aantrekkelijk maken.
Nou dan leef je kennelijk onder een steen ...quote:Op maandag 6 november 2023 07:57 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe jij de link legt tussen een 4 daagse werkweek en toeslagen.
Je mag het ze vragen. Het staat de mensen vrij op basis van die vraag nee te zeggen als je ze al hebt aangenomen, of om niet bij jou te komen werken indien ze bij je solliciteren.quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Ik vind niet dat de huidige economie dat toelaat en vraag mensen “gewoon” 5 dagen te werken.
Heb je 'gewoon' een CAO afgesproken?quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Er is een verschil tussen je fulltime baan in 4 dagen proppen, of 80% van fulltime gaan werken en daardoor een dag vrij zijn.quote:Op maandag 6 november 2023 08:06 schreef paardendokter het volgende:
[..]
Nou dan leef je kennelijk onder een steen ...
TS is, als ik het goed onthouden heb, recent ondernemer geworden. Hij zal dus wel graag zijn (potentiële) werknemers zoveel mogelijk willen uitknijpen. Uiteraard onder het mom van een soort maatschappelijk belang van krapte op de arbeidsmarkt en als offer op het altaar van de heilige economie.quote:Op maandag 6 november 2023 08:12 schreef Viv het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen je fulltime baan in 4 dagen proppen, of 80% van fulltime gaan werken en daardoor een dag vrij zijn.![]()
Het is mij niet duidelijk wat TS bedoelde.
Gewoon elke hoogste werknemer (bijv. leidinggevende functie) 2% van het bedrijf geven, deze tegen een lening elk kwartaal gaan uitbetalen zodat daar geen belasting over geheven hoeft te worden.quote:Op maandag 6 november 2023 08:20 schreef GrumpyFish het volgende:
[..]
TS is, als ik het goed onthouden heb, recent ondernemer geworden. Hij zal dus wel graag zijn (potentiële) werknemers zoveel mogelijk willen uitknijpen. Uiteraard onder het mom van een soort maatschappelijk belang van krapte op de arbeidsmarkt en als offer op het altaar van de heilige economie.
Was vroeger heel normaal. Je ging ook 6 dagen per week naar school. Aldus mijn grootoudersquote:Op maandag 6 november 2023 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
Hoezo zou een werkweek maar 5 dagen hebben, TS? Je kunt ze toch ook op zaterdag aan de slag zetten?
We moeten gewoon richting de in China populaire 996, 6 dagen van 9 tot 9 werken.quote:Op maandag 6 november 2023 08:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Was vroeger heel normaal. Je ging ook 6 dagen per week naar school. Aldus mijn grootouders
wat let je op zondag te werken dan? je religie?quote:Op maandag 6 november 2023 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
Hoezo zou een werkweek maar 5 dagen hebben, TS? Je kunt ze toch ook op zaterdag aan de slag zetten?
Zaterdagmiddag wel vrij.quote:Op maandag 6 november 2023 08:43 schreef Isabeau het volgende:
[..]
Was vroeger heel normaal. Je ging ook 6 dagen per week naar school. Aldus mijn grootouders
Dat niet alleen, ook als je 80% ipv 100% gaat werken wordt het leven niet ineens een toeslagenfestijn.quote:Op maandag 6 november 2023 08:12 schreef Viv het volgende:
[..]
Er is een verschil tussen je fulltime baan in 4 dagen proppen, of 80% van fulltime gaan werken en daardoor een dag vrij zijn.![]()
Het is mij niet duidelijk wat TS bedoelde.
Zelfs als ik 3 dagen werk krijg ik nog geen cent van de staat dus dat gaat lang niet voor iedereen op.quote:Op maandag 6 november 2023 07:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, maar de mens heeft nou eenmaal de vrijheid minder te doen. Temeer daar toeslagen het "minder werken" ook nog eens financieel aantrekkelijk maken.
Goeie tip!quote:Op maandag 6 november 2023 08:41 schreef Janneke141 het volgende:
Nee, dat is juridisch niet houdbaar.quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Ik ben niet bekend met werkgever met een vijfdaagse werkweek. Daar loop ik met een boog omheen. Ouderwets.quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je een beetje leuk verdient, kost het alleen maar geld.quote:Op maandag 6 november 2023 10:05 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat niet alleen, ook als je 80% ipv 100% gaat werken wordt het leven niet ineens een toeslagenfestijn.
Dit dus. Nog nooit 5 dagen per week gewerkt en zonder noodzaak zal ik dat ook nooit doen.quote:Op maandag 6 november 2023 10:56 schreef ZarB het volgende:
[..]
Zelfs als ik 3 dagen werk krijg ik nog geen cent van de staat dus dat gaat lang niet voor iedereen op.
Mijn economie lijdt trouwens niet onder mijn 4 daagse (doch fulltime) werkweek hoor. De algemene economie ook niet. Ik geef genoeg uit![]()
Geen haar op m'n hoofd die ooit nog 5 dagen gaat werken. Ik heb gelukkig heel leuke vrijetijdsbesteding. Vind ik iets belangrijker dan werken.
Een en ander wel afhankelijk van de bedrijfsgrootte van TS en of de werknemer lang genoeg in dienst is, afgaand op https://www.rijksoverheid(...)f-minder-uren-werken.quote:Op maandag 6 november 2023 12:38 schreef Ivo1985 het volgende:
Nee dat is niet afdwingbaar. De werknemer heeft recht op parttime werken.
Je moet wel een heel beroerd inkomen hebben om met 80% werken wel recht op toeslagen te hebben terwijl je dat met 100% werken niet hebt.quote:Op maandag 6 november 2023 12:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Nee, we moeten het niet verbieden. Maar we moeten wel het recht op toeslagen beperken als je vrijwillig 4 dagen werkt tot hetgeen je zou krijgen bij 5 dagen werken.
36 post per dag moet naast je drukke baan nog wel kunnen doen hoorquote:Op maandag 6 november 2023 10:01 schreef Questular het volgende:
laatste bezoek: Verborgen
aantal posts: 75.873 (gemiddeld 36 per dag)
Begin zelf eerst eens met werken voordat je dit soort dingen vraagt.
Hoe ga je dat toetsen? wat is vrijwillig?quote:Op maandag 6 november 2023 12:58 schreef stavromulabeta het volgende:
Nee, we moeten het niet verbieden. Maar we moeten wel het recht op toeslagen beperken als je vrijwillig 4 dagen werkt tot hetgeen je zou krijgen bij 5 dagen werken.
2 uur per uur?quote:Op maandag 6 november 2023 13:18 schreef 2xHenk het volgende:
Alsof TS ooit meer dan 2 uur gewerkt heeft
ga eens werkenquote:Op maandag 6 november 2023 13:11 schreef sp3c het volgende:
[..]
36 post per dag moet naast je drukke baan nog wel kunnen doen hoor
Hier op fok zit toch iedereen op minstens 3 maal modaal.quote:Op maandag 6 november 2023 13:07 schreef Leandra het volgende:
[..]
Je moet wel een heel beroerd inkomen hebben om met 80% werken wel recht op toeslagen te hebben terwijl je dat met 100% werken niet hebt.
als je nu zelf eens een baantje zoekt dan zul je erachter komen dat je prima 40/45 posts op fok! kunt plaatsen zonder vrij te hoeven vragenquote:
Ik streef naar 420 per dag.quote:Op maandag 6 november 2023 14:47 schreef sp3c het volgende:
[..]
als je nu zelf eens een baantje zoekt dan zul je erachter komen dat je prima 40/45 posts op fok! kunt plaatsen zonder vrij te hoeven vragen
klinkt op zichzelf al als werk dus ik keur het goedquote:
Gelukkig kun je ons even laten weten dat je veel verdiend, daar zit iedereen hier echt op te wachtenquote:Op maandag 6 november 2023 16:17 schreef TAmaru het volgende:
Ik vind dat dat de norm moet worden. 3 of 4 dagen.
Zelf werk ik ongeveer 2 dagen in de week en verdien ik dik bovenmodaal, dus ik heb makkelijk praten.
Klopt, hoewel verdienT wel met een -t is...quote:Op maandag 6 november 2023 16:36 schreef Questular het volgende:
[..]
Gelukkig kun je ons even laten weten dat je veel verdiend, daar zit iedereen hier echt op te wachten
Wederom bedankd.quote:Op maandag 6 november 2023 16:41 schreef TAmaru het volgende:
[..]
Klopt, hoewel verdienT wel met een -t is...
quote:Op maandag 6 november 2023 07:54 schreef bijdehand het volgende:
Als je je personeel goed betaalt willen ze weer met werken misschien. Als je irl bent zoals op dit forum zullen ze dat niet willen.
Iets met 20% minder bruto inkomen en toeslagen die je dan (extra) krijgt. Overigens ging ik (wellicht onterecht) uit van 4 x 8 en niet van 4 x 10 uur.quote:Op maandag 6 november 2023 07:57 schreef Metalfrost het volgende:
[..]
Ik snap niet hoe jij de link legt tussen een 4 daagse werkweek en toeslagen.
Dat voordeeltje geldt alleen voor mensen die met 40 uur net boven de toeslaggrens verdienen en met 32 dus maximale toeslagen graaien opstrijken.quote:Op maandag 6 november 2023 19:01 schreef blomke het volgende:
[..]
Iets met 20% minder bruto inkomen en toeslagen die je dan (extra) krijgt. Overigens ging ik (wellicht onterecht) uit van 4 x 8 en niet van 4 x 10 uur.
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is, dat minder uren werken (even los van 4 of 5 dagen) vaak wordt gecompenseerd door zoveel toeslagen, dat je netto amper achteruit gaat. Toeslagen betaald van belastingen opgelegd op inkomens vanuit => 40 uren werken, dus de full-timers die geen toeslagen ontvangen, maar er wel voor betalen.quote:Op maandag 6 november 2023 19:25 schreef Kiid het volgende:
Wellicht een idee dat jij 7 dagen gaat werken? Dan kom je de maatschappij tegemoet en compenseer je voor 2 mensen die 32 uur werken.
32 uur werken is meer dan genoeg. We leven inderdaad in een consumptie maatschappij waarbij goed nooit goed genoeg is. Alles moet sneller, beter en efficiënter. Wellicht eens overwegen om daar eens je pijlen op te richten.
Als je meer werkt voor minder geld heb je minder tijd om te consumeren, vervuilen en de sociale voorzieningen te gebruiken.quote:Op maandag 6 november 2023 19:25 schreef Kiid het volgende:
Wellicht een idee dat jij 7 dagen gaat werken? Dan kom je de maatschappij tegemoet en compenseer je voor 2 mensen die 32 uur werken.
32 uur werken is meer dan genoeg. We leven inderdaad in een consumptie maatschappij waarbij goed nooit goed genoeg is. Alles moet sneller, beter en efficiënter. Wellicht eens overwegen om daar eens je pijlen op te richten.
Daar snap ik nou werkelijk niks van.quote:Op maandag 6 november 2023 19:31 schreef Lospedrosa het volgende:
Als je meer werkt voor minder geld heb je minder tijd om te consumeren, vervuilen en de sociale voorzieningen te gebruiken.
Win-win.
Meer uren op werk/kantoor in een goed gehumeurde fijne omgeving. Met minder stress, meer uren voor minder werk.
Hoe minder we werken hoe meer mensen overspannen thuis raken.
Het is wel zo, in de jaren 50/60 werd er de zaterdagochtend nog gewerkt en was geen mens ooit overspannen (op papier) er waren er vast wel wat kierewiet.quote:Op maandag 6 november 2023 19:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar snap ik nou werkelijk niks van.
In de jaren 50/60 waren er geen computers en gingen mensen op zondag naar de kerk. Over kierewiet gesproken.quote:Op maandag 6 november 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is wel zo, in de jaren 50/60 werd er de zaterdagochtend nog gewerkt en was geen mens ooit overspannen (op papier) er waren er vast wel wat kierewiet.
Ja jaquote:Op maandag 6 november 2023 19:37 schreef blomke het volgende:
[..]
In de jaren 50/60 waren er geen computers en gingen mensen op zondag naar de kerk. Over kierewiet gesproken.
Ja, hetzelfde werk over meer uren uitsmeren en 25% meer salaris krijgen. Zo zal het inderdaad gaan. Uit de goedheid van de harten van de aandeelhouders.quote:Op maandag 6 november 2023 19:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je meer werkt voor minder geld heb je minder tijd om te consumeren, vervuilen en de sociale voorzieningen te gebruiken.
Win-win.
Meer uren op werk/kantoor in een goed gehumeurde fijne omgeving. Met minder stress, meer uren voor minder werk.
Daar al eens aan gedacht?
Ja de jaren 50, wat een heerlijke tijd was dat he!quote:Op maandag 6 november 2023 19:36 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Het is wel zo, in de jaren 50/60 werd er de zaterdagochtend nog gewerkt en was geen mens ooit overspannen (op papier) er waren er vast wel wat kierewiet.
Nee dus je kan niemand verplichten 5 dagen te werkenquote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Waarom vijf dagen wanneer je het ook kan verdienen met vier?quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Welke planning?quote:Op maandag 6 november 2023 13:18 schreef Lospedrosa het volgende:
4 dagen is ook te doen hoor, je mist alleen een dag in de planning.
Er zit wel een kern van waarheid in. Veel mensen vergeten dat werk ook positieve effecten heeft (afgezien van het inkomen).quote:Op maandag 6 november 2023 19:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar snap ik nou werkelijk niks van.
Dus vacatures die 5d 38uur vragen zijn verboden?quote:Op maandag 6 november 2023 20:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee dus je kan niemand verplichten 5 dagen te werken
Niks mis met werken en ook helemaal niks mis met fulltime werken.quote:Op maandag 6 november 2023 20:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Er zit wel een kern van waarheid in. Veel mensen vergeten dat werk ook positieve effecten heeft (afgezien van het inkomen).
Lees maar eens hier wat het met een mens doet, hele dagen thuis zitten:
SHO / Momfluencers #37 Kletskous, niet alleen volgens oma.
Niet verboden maar je kan het niemand verplichtenquote:Op maandag 6 november 2023 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus vacatures die 5d 38uur vragen zijn verboden?
Maar als je het vraagt en aanbiedt in het arbeidscontract dan kan dat toch gewoon?quote:Op maandag 6 november 2023 21:14 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Niet verboden maar je kan het niemand verplichten
Kan zeker, als het ook maar loontquote:Op maandag 6 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar als je het vraagt en aanbiedt in het arbeidscontract dan kan dat toch gewoon?
Correctie: je het nodig hebt.quote:Op maandag 6 november 2023 21:47 schreef Cupfighter het volgende:
Op maandag 6 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Meer werken. Om je te ontplooien.quote:Op maandag 6 november 2023 21:52 schreef Rene het volgende:
[..]
Correctie: je het nodig hebt.
Want wat moet ik met meer geld wanneer je al plenty kan sparen, vanalles kan kopen en je al een goed gevulde spaarrekening hebt?
Je creatief uiten in je werk kun je alleen doen als je ook een creatieve baan hebt, en zelfs dan niet eens altijd. Het blijft toch werk. Voor heel veel mensen bestaat werk vooral uit irritante managers, dom corporate gelul, eindeloze saaie kutvergaderingen, en bullshit gesprekjes bij de waterkoeler. Beter beperk je dat soort zieldodende shit zo veel mogelijk en ga je daarnaast iets leuks doen waar je je echt kan ontplooien.quote:Op maandag 6 november 2023 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Meer werken. Om je te ontplooien.
Of doe vrijwilligerswerk.
Misschien is het woord werk wel te vies. Je creatief en praktisch uiten in een maatschappelijke omgeving.
Plus pauzen, lunchen en reistijden is dat makkelijk 50+ uren per week.quote:Op maandag 6 november 2023 09:08 schreef UitStraling het volgende:
5 dagen?
Er zitten 7 dagen in een week, bovendien is 8 uur werken nog steeds maar 1/3e van een volledige dag.
Kan iedereen weer een huis kopen, schoon ondergoed en een PS5.
Bij jou thuis misschien wel.quote:Op maandag 6 november 2023 19:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Win-win.
Daar al eens aan gedacht?
Ik werk in de re-integratie. Juist werk en privebalans is key. Die vrije dag is echt opladen, sporten, ontspanning zoeken. Je hoeft, moet en wilt niet altijd aanstaan.quote:Op maandag 6 november 2023 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Meer werken. Om je te ontplooien.
Of doe vrijwilligerswerk.
Misschien is het woord werk wel te vies. Je creatief en praktisch uiten in een maatschappelijke omgeving.
Dit is interessant.quote:Op dinsdag 7 november 2023 06:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik werk in de re-integratie. Juist werk en privebalans is key. Die vrije dag is echt opladen, sporten, ontspanning zoeken. Je hoeft, moet en wilt niet altijd aanstaan.
Door mijn vrije vrijdag merk ik dat ik
- minder snel ziek ben
- minder vermoeid ben
- minder snel verlang naar een vakantie
- minder de maandag haat
- meer tijd heb voor sociale bezigheden
Amenquote:Op dinsdag 7 november 2023 06:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik werk in de re-integratie. Juist werk en privebalans is key. Die vrije dag is echt opladen, sporten, ontspanning zoeken. Je hoeft, moet en wilt niet altijd aanstaan.
- minder snel ziek ben
- minder vermoeid ben
- minder de maandag haat
Nee hoor, je kunt dat dus prima vragen. Dan reageren alleen mensen die dat zouden willen.quote:Op maandag 6 november 2023 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus vacatures die 5d 38uur vragen zijn verboden?
Gaat het verder goed met je?quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Zeker en die mensen kunnen na een halfjaar aangeven dat ze minder willen werken.quote:Op maandag 6 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar als je het vraagt en aanbiedt in het arbeidscontract dan kan dat toch gewoon?
Het staat daar vol met voordelen?quote:Op dinsdag 7 november 2023 07:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is interessant.
Zou het werken met een 4 daagse werkweek ook voordelen kunnen hebben?
Ik moest het ook een paar keer lezen wat TS daar nou op reageerdequote:Op dinsdag 7 november 2023 15:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het staat daar vol met voordelen?
Dus al die tijd was je een loonslaaf die voor ¤250 per maand 4 dagen te veel werkte?quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:45 schreef DjVero het volgende:
Vijf dagen werken als loonslaaf enkel om jou, TS, rijker te maken. Mensen zouden gek zijn! Daarnaast, toeslagen; hard (veel) werken als loonslaaf loont niet in dit land.
Voorbeeldje: ik ga volgend jaar ook vier dagen werken. Daarmee lever ik ¤500 aan salaris in, maar ik krijg er ongeveer ¤250 aan toeslagen voor terug.
Mijn reactie was gericht naar TSquote:Op maandag 6 november 2023 19:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is, dat minder uren werken (even los van 4 of 5 dagen) vaak wordt gecompenseerd door zoveel toeslagen, dat je netto amper achteruit gaat. Toeslagen betaald van belastingen opgelegd op inkomens vanuit => 40 uren werken, dus de full-timers die geen toeslagen ontvangen, maar er wel voor betalen.
Daarom ga ik geen 7 dagen werken, ik ga geen toeslagen genereren voor mensen die liever <32 uren werken terwijl ze ook 40 uren kunnen werken.
Bovendien weet ik nou al van gekkigheid niet wat ik met m'n geld moet doen.
Ah dus 5 dagen van pak m beet 6 uur is het effectiefst?quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:28 schreef Kiid het volgende:
[..]
Mijn reactie was gericht naar TS
Als je graag werkt zie ik niet in waarom je er moeite mee hebt dat een ander minder wilt werken. Wie heeft ooit bedacht dat 40 uur de norm moet zijn? Ik weet dat ze vroeger meer werkte, maar toen had je ook genoeg aan 1 kostwinnaar. Er zijn onderzoeken genoeg die uitwijzen dat mensen helemaal niet 8 uur productief zijn.
Dan kom je op het punt dat ik wilde maken. De consumptie maatschappij. Waarom is er een half gangpad aan verschillende pakken water in de supermarkt? Waarom moet iets vandaag of morgenochtend nog geleverd worden als ik het nu bestel? Waarom zijn er 50 thuisbezorgd opties binnen een straal van 500 meter?
We hebben geen tekort aan mankracht uren, maar we hebben een overschot aan allerlei BV'tjes die met elkaar concurreren om hetzelfde te leveren. Het kan allemaal een tandje minder en dan hoeven we ons als maatschappij ook niet de tandjes te werken om het rond te breien.
Hoezo na corona? zeker 70% van mijn collega's 'werkt' al 20 jaar 9 uren per dag zodat ze 1 dag in de week vrij hebben.quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
4 dagen van 9 uur vind ik gewoon fulltime. Maar moet ook passen bij het type werk. Een enginerings of accountant bureau kan dit goed.quote:Op dinsdag 7 november 2023 20:34 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hoezo na corona? zeker 70% van mijn collega's 'werkt' al 20 jaar 9 uren per dag zodat ze 1 dag in de week vrij hebben.
quote:. ‘Of je een baan volhoudt hangt sterk af van de intensiteit van het werk’, zegt arbeidspsycholoog Arnold Bakker van de Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘Mensen moeten voldoende rusten, ook op het werk. Je moet ’s avonds het werk uit je hoofd kunnen zetten en je moet tijdens kantooruren voldoende lummeltijd hebben. Maak geregeld een wandeling en een praatje met collega’s. Studies laten zien dat als mensen hun werk goed doseren, ze ontzettend veel aan kunnen.’
In sommige sectoren zou het volgens Bakker beter zijn als mensen meer uren gingen werken zodat ze meer tijd overhouden om op het werk op adem te komen. ‘In het onderwijs, waar veel mensen stress ervaren, zou dat aan te raden zijn. Kort de vakanties in. Dan kun je het werk spreiden over een langere periode.’
Vraag dat jezelf op je sterfbed nog maar eens afquote:Op dinsdag 7 november 2023 21:55 schreef YoshiBignose het volgende:
Het verbaast me dat mensen 40 uur werken per week zoveel vinden. Je hebt nog zat vrije tijd over, zeker met gemiddeld 25 vrije dagen per jaar. Wat wil je in godsnaam iedere dag gaan doen als je nog meer tijd hebt??
Waarom niet 3 dagen dan?quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik kom met een driedaagse weekend beter tot rust dan bij wat deze hoogleraar voorstelt.
Nou ik weet niet hoe het met jou zit... maar als je een gemiddeld leven hebt werk je misschien 45 jaar, dus zeg 25 tot 70. Van die 45 jaar werk je eigenlijk maar zo'n 1880 uur per jaar. Je hebt zo'n 3800 uur per jaar vrije tijd (8 uur per doordeweekse dag, 32 uur weekend, slapen niet meegerekend). Stel je wordt 90 dan heb je ook nog 20 jaar vrij.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Vraag dat jezelf op je sterfbed nog maar eens af
De meeste mensen die fulltime werken halen plezier uit hun werk. Als ik dit zo lees ga jij juist spijt krijgen dat je niets iets leuks bent gaan doen waar je energie uit haalt.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Hij krijgt daar mooi wel een kaartje van de baas. "Bedankt voor de bewezen inzet!". Daar hoef jij niet op te rekenen met 32 uurquote:Op dinsdag 7 november 2023 21:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom is er dan zoveel afgunst naar de mensen die minder werken?!quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:17 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De meeste mensen die fulltime werken halen plezier uit hun werk. Als ik dit zo lees ga jij juist spijt krijgen dat je niets iets leuks bent gaan doen waar je energie uit haalt.
Afgunst waar zie je dat?quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:18 schreef Kiid het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom is er dan zoveel afgunst naar de mensen die minder werken?!
Dus waarop is het gebaseerd dat je het eens bent? Omdat anders mensen anders financieel voordeliger uit zijn.. sadistquote:Op maandag 6 november 2023 07:40 schreef blomke het volgende:
[..]
alsof die anderen via een of andere schimmige constructie de boel naaien ookquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:26 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dus waarop is het gebaseerd dat je het eens bent? Omdat anders mensen anders financieel voordeliger uit zijn.. sadist
Omdat het beter voor bedrijven en dus voor de economie is. HEt Romeinse rijk is vervallen door decadentie; die kant dreigen wij ook op te gaan.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:26 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dus waarop is het gebaseerd dat je het eens bent? Omdat anders mensen anders financieel voordeliger uit zijn.. sadist
Dat was helemaal niks onderdeel van wat ik daar stelde..quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:28 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
alsof die anderen via een of andere schimmige constructie de boel naaien ookgewoon gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.
Omdat het mag betekend toch nog niet dat je er achter moet staan. Genoeg grote corperates die bijna geen belasting betalen door gebruik te maken van de mogelijkheden. Volledig legaal maar de meeste van ons zijn hier geen voorstander van.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:28 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
alsof die anderen via een of andere schimmige constructie de boel naaien ookgewoon gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.
Ik wou alleen maar aangeven dat mensen gebruik maken van de middelen die ze hebben, Blomke gaf aan dat hij liever een 5 daagse werkweek ziet voor werknemers ook al snapt hij dat 4 dagen juist voordeeld geeft voor die werknemers. Dat is sadistisch gedrag, als je anderen onnodig wil laten lijdenquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat het beter voor bedrijven en dus voor de economie is. HEt Romeinse rijk is vervallen door decadentie; die kant dreigen wij ook op te gaan.
Niet verkeerd bedoeld naar jou maar de reactie waarop jij reageert gaat al helemaal niet meer ontopic. Dus dit dwaalt alleen maar veel af juistquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:31 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Omdat het mag betekend toch nog niet dat je er achter moet staan. Genoeg grote corperates die bijna geen belasting betalen door gebruik te maken van de mogelijkheden. Volledig legaal maar de meeste van ons zijn hier geen voorstander van.
Types die tegen 4 dagen werken zijn praten juist vaak het belasting ontwijken door multinationals goed. Net als dat onze Koning die 2 dagen per jaar werkt helemaal geen belasting betaalt. VVD vindt het primaquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:31 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Omdat het mag betekend toch nog niet dat je er achter moet staan. Genoeg grote corperates die bijna geen belasting betalen door gebruik te maken van de mogelijkheden. Volledig legaal maar de meeste van ons zijn hier geen voorstander van.
Gewoon ieder uur belasten zonder kortingen of toeslagen. Nu betaal je meer belasting als je meer uur werkt en ontvang je ook nog eens minder toeslagen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
Een belasting die afhankelijk is van het aantal uren dat je werkt lijkt me echt bijzonder lastig uitvoerbaar.
Dan weet je zeker dat mensen gen vrijwilligerswerk of mantelzorg meer gaan doen. En combinatie met zorgen voor kinderen thuis is ook niet aantrekkelijk meer danquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:50 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Gewoon ieder uur belasten zonder kortingen of toeslagen. Nu betaal je meer belasting als je meer uur werkt en ontvang je ook nog eens minder toeslagen.
Bijzondere opmerking, gezien de koning en de gebouwen worden betaald door de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:38 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Types die tegen 4 dagen werken zijn praten juist vaak het belasting ontwijken door multinationals goed. Net als dat onze Koning die 2 dagen per jaar werkt helemaal geen belasting betaalt. VVD vindt het prima
Het heeft natuurlijk ook weinig met "vrijwilligerswerk" te maken als anderen hiervoor betalen. Dan kun je dit inderdaad beter door professionals laten doen. Als je kinderen hebt krijg je kinderbijslag en volgens mij ook nog wat belastingkorting. Daar zou geen extra subsidie voor nodig moeten zijn. Ook hierbij geld dat je het dan beter door professionals kunt laten doen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 23:00 schreef Molo het volgende:
[..]
Dan weet je zeker dat mensen gen vrijwilligerswerk of mantelzorg meer gaan doen. En combinatie met zorgen voor kinderen thuis is ook niet aantrekkelijk meer dan
Topidee
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkeringquote:Op dinsdag 7 november 2023 23:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bijzondere opmerking, gezien de koning en de gebouwen worden betaald door de belastingbetaler.
Mocht hij belasting moeten betalen moet de belastingbetaler dus meer belasting betalen.
Zo héquote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkering
Joequote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk ook weinig met "vrijwilligerswerk" te maken als anderen hiervoor betalen. Dan kun je dit inderdaad beter door professionals laten doen. Als je kinderen hebt krijg je kinderbijslag en volgens mij ook nog wat belastingkorting. Daar zou geen extra subsidie voor nodig moeten zijn. Ook hierbij geld dat je het dan beter door professionals kunt laten doen.
Hm. Dat, plus dat hij op een pot van enkele miljarden zit, vergaard door trix, zijn moeder. En het is allemaal belastinggeld. Voor hem. Het voelt gewoon totaal niet eerlijk.quote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkering
Eh ja, eens, maar het vraagstuk ging over 4 dagen per week werken.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
4 dagen van 9 uur vind ik gewoon fulltime.
Nou ik gun iedereen een leuk leven.quote:Op woensdag 8 november 2023 09:07 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Eh ja, eens, maar het vraagstuk ging over 4 dagen per week werken.
Of vind je dat mensen te weinig werken, ongeacht het ritme?
Hoe zou dat komen denk je?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Die originele inwoners van Abu Dabi bv werken helemaal niet.
Als jij graag werkt en zit te klagen over mensen die minder werken, hoe moet je het anders dan verklaren dan afgunst?quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:24 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Afgunst waar zie je dat?
Dat mensen als Lubach kritisch zijn heeft vooral te maken met de lage belastingbijdrage en hoge toeslagen die deze groep ontvangt. Dat word als niet eerlijk ervaren.
Als je beide exact hetzelfde werk verricht en je collega houd netto het dubbele over dan is dit gewoon krom.
Waarom zou dat in de toekomst niet meer kunnen? Uiteindelijk is het gewoon een keuze. Wat niet ok is, is het toeslagen&kortingenstelsel dat in de loop der jaren ontstaan is. Het klopt niet dat je met minder werken meer geld per maand over houdt. Maar als het systeem gewoon klopt, dan is het een eigen keuze. Iets meer vrije tijd voor minder euro's. Prima toch?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ik gun iedereen een leuk leven.
In een goede welvaart is dit mogelijk.
Maar ik denk dat nl er niet klaar voor is. Dat merk je aan alles.
Er komt een schifting tussen mensen die nuttig werk doen en mensen die data vullen.
Bedenk je wel met 4 dagen werken dat het misschien in de toekomst weleens niet meer kan.
Welke toeslagen dan? Huurtoeslag krijg je alleen als je tot de minderheid behoort die huurt en dan ook nog eens onder de huurtoeslaggrens.quote:Op maandag 6 november 2023 07:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Dan verdien je met 3 dagen alsnog meer dan ¤ 38.520 p/j? want met een inkomen tot die grens heb je gewoon recht op zorgtoeslag als er geen fiscaal partner in het spel is.quote:Op maandag 6 november 2023 10:56 schreef ZarB het volgende:
[..]
Zelfs als ik 3 dagen werk krijg ik nog geen cent van de staat dus dat gaat lang niet voor iedereen op.
Mijn economie lijdt trouwens niet onder mijn 4 daagse (doch fulltime) werkweek hoor. De algemene economie ook niet. Ik geef genoeg uit![]()
Geen haar op m'n hoofd die ooit nog 5 dagen gaat werken. Ik heb gelukkig heel leuke vrijetijdsbesteding. Vind ik iets belangrijker dan werken.
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...de 100% fulltimers die al het werk moeten doen en de belastingen moeten opbrengen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:33 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik wou alleen maar aangeven dat mensen gebruik maken van de middelen die ze hebben, Blomke gaf aan dat hij liever een 5 daagse werkweek ziet voor werknemers ook al snapt hij dat 4 dagen juist voordeeld geeft voor die werknemers. Dat is sadistisch gedrag, als je anderen onnodig wil laten lijden
Dat is toch exact hetzelfde als iemand die 25% minder gaat werken, minder belasting betaalt en meer toeslagen en kortingen ontvangt.quote:Op woensdag 8 november 2023 09:34 schreef Kiid het volgende:
Weet je wat "oneerlijk" is? De groep die pas aan elkaar hangt van subsidies. Alleenstaande moeders, vaak ook bij keuze. Zij hebben qua tegemoetkomingen, uitkeringen en subsidies vaak meer dan de mensen die 40 uur in de fabriek werken. Dáár erger ik mij aan.
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...we fulltimers die het werk en de belastingen moet opbrengen.
Bron? Hoe vaak is vaak in de praktijk? Op papier op basis van je inkomen ergens recht op hebben betekent niet dat dat in praktijk zo is.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...we fulltimers die het werk en de belastingen moet opbrengen.
Lees dit lijstje er nog maar eens op na; ik was de heffingskortingen en combinatiekorting vergeten; ook sterk inkomens afhankelijk: https://www.rijksoverheid(...)k-en-gemiddelde-drukquote:Op woensdag 8 november 2023 10:06 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.
Maar dat rijmt helemaal niet met de hedendaagse praktijk, want daarin heeft het gros van de mensen hooguit recht op zorgtoeslag en indien er jonge kinderen in het spel zijn nog kinderopvangtoeslag (maar dat is per definitie vrij tijdelijk, omdat die kinderen vanzelf ouder worden).
Ah je bevestigt mijn vermoeden van het blind varen op theoretische staatjes die helemaal niet rijmen met de praktijk.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Lees dit lijstje er nog maar eens op na; ik was de heffingskortingen en combinatiekorting vergeten; ook sterk inkomens afhankelijk::https://www.rijksoverheid(...)k-en-gemiddelde-druk
Ik vermoed dat je deze lijst nog niet kent?quote:Op woensdag 8 november 2023 10:13 schreef Stepperoller het volgende:
Sinds we hebben gekocht ontvangen wij meer staatssteun dan ooit via de HRA. Daarvoor nooit een cent huurtoeslag ontvangen terwijl we daar in het allereerste begin van onze carrière nog wel recht op hadden gehad op basis van inkomen, maar er te duur voor huurden. En dat zie ik in mijn omgeving volop.
¤30/maand HRA ja. En wat veel algemener is, jarenlang duizenden ¤'s VRH betaald voor fictief box 3 rendement.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:15 schreef Stepperoller het volgende:
terwijl je waarschijnlijk meer staatssteun ontvangen hebt (maar dan de rijkeluisvariant) dan menig persoon die volgens deze staatjes recht kan hebben op allerlei toeslagen.
Jawel. Die zie ik altijd terug komen in die marginale druk staatjes zoals ik al eerder noemdequote:Op woensdag 8 november 2023 10:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je deze lijst nog niet kent?
- AHK: algemene heffingskorting (inclusief uitbetaalde algemene heffingskorting tegen partnerinkomen)
- AK: arbeidskorting
- IACK: inkomensafhankelijke combinatiekorting
- NVZK: niet-verzilverde heffingskortingen
- ZT: zorgtoeslag
- KGB: kindgebonden budget
- HT: huurtoeslag
- KOT: kinderopvangtoeslag
- KOKO: kosten kinderopvang"
quote:Op woensdag 8 november 2023 10:06 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.
Maar dat rijmt helemaal niet met de hedendaagse praktijk, want daarin heeft het gros van de mensen hooguit recht op zorgtoeslag en indien er jonge kinderen in het spel zijn nog kinderopvangtoeslag (maar dat is per definitie vrij tijdelijk, omdat die kinderen vanzelf ouder worden).
Dat is:quote:Op woensdag 8 november 2023 10:19 schreef Stepperoller het volgende:
De werkelijkheid is echter
Ruim 1 op de 10 huishoudens met recht op zorg- of huurtoeslag vraagt deze niet aan. Daarom roept Dienst Toeslagen iedereen die in 2022 geen zorg- of huurtoeslag ontving op om te checken of zij er nog recht op hebben. En de toeslag uiterlijk 1 september 2023 aan te vragen.
8 uur vrije tijd op een werkdag is pauze en woon werkverkeer opeens vrije tijd bij jou.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:07 schreef YoshiBignose het volgende:
Je hebt zo'n 3800 uur per jaar vrije tijd (8 uur per doordeweekse dag, 32 uur weekend, slapen niet meegerekend).
+ meer tijd om te neukenquote:Op dinsdag 7 november 2023 06:32 schreef Rene het volgende:
[..]
- minder snel ziek ben
- minder vermoeid ben
- minder de maandag haat
Ik lees hier https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83931NED dat het mediane inkomen, ¤29700 bedraagt. Dus ik denk dat zeker voor 50% van de werknemers, die kortingen, toeslagen en heffingen van toepassing zijn.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:13 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Bron? Hoe vaak is vaak in de praktijk? Op papier op basis van je inkomen ergens recht op hebben betekent niet dat dat in praktijk zo is.
Dus als je kritisch bent op een systeem dan ben je aan het klagen? Dus jij bent hier aan het klagen over alleenstaande moeders?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:34 schreef Kiid het volgende:
[..]
Als jij graag werkt en zit te klagen over mensen die minder werken, hoe moet je het anders dan verklaren dan afgunst?
Weet je wat "oneerlijk" is? De groep die pas aan elkaar hangt van subsidies. Alleenstaande moeders, vaak ook bij keuze. Zij hebben qua tegemoetkomingen, uitkeringen en subsidies vaak meer dan de mensen die 40 uur in de fabriek werken. Dáár erger ik mij aan.
Overigens vind ik wel dat werken beloond zou moeten worden. Dus als mensen 40 uur werken mogen ze er ook meer aan overhouden. Ik werk 32 uur, maar niet voor de subsidies want die krijg ik niet. Ik werk 32 uur omdat ik daar financieel meer dan genoeg aan heb.
Mooie projectie. Ik reageer alleen op een post die zegt dat er niet genoeg leuke dingen buiten werk te doen zijn. Ik werk gewoon 40 uur officieel, maar zelfs al zou ik 0 uur werken dan moet ik alsnog keuzes maken over de besteding mijn vrije tijd.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:17 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De meeste mensen die fulltime werken halen plezier uit hun werk. Als ik dit zo lees ga jij juist spijt krijgen dat je niets iets leuks bent gaan doen waar je energie uit haalt.
Ga je toch dichterbij werken??? Nou reken een uurtje per dag erbij dan. Maar waarom is pauze geen vrije tijd? Wij tafel tennissen, darten etc. hier op kantoor.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:27 schreef Basp1 het volgende:
[..]
8 uur vrije tijd op een werkdag is pauze en woon werkverkeer opeens vrije tijd bij jou.
Nee, want zoals ze in die tabel staan gaan ze vaak niet eens op.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik lees hier https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83931NED dat het mediane inkomen, ¤29700 bedraagt. Dus ik denk dat zeker voor 50% van de werknemers, die kortingen, toeslagen en heffingen van toepassing zijn.
Mij interesseert het geen reet wat de buurman doet, ook niet of het eerlijk of niet eerlijk is. Nu haal ik het aan als voorbeeld, maar het zal me verder een zorg zijn. Net als dat de maatschappelijke belangen van het fulltime moeten werken mij een zorg zijn.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:35 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Dus als je kritisch bent op een systeem dan ben je aan het klagen? Dus jij bent hier aan het klagen over alleenstaande moeders?
Voor mijn part werk je helemaal niet en pak je onterecht een uitkering. Daarmee word het alleen nog steeds door de meerderheid als oneerlijk ervaren.
Je bent wel onderdeel van het sociale systeem. Waar je ook van gebruik wilt maken als je ziek wordt, werkeloos raakt of anderszins tegenslag ervaart(?).quote:Op woensdag 8 november 2023 11:17 schreef Kiid het volgende:
[..]
Mij interesseert het geen reet wat de buurman doet, ook niet of het eerlijk of niet eerlijk is. Nu haal ik het aan als voorbeeld, maar het zal me verder een zorg zijn. Net als dat de maatschappelijke belangen van het fulltime moeten werken mij een zorg zijn.
Wat is er precies oneerlijk aan binnen een systeem waarbij iedereen gelijke kansen en mogelijkheden heeft? Dan ga je zelf toch minder werken?!
Maar nogmaals, als jij zo'n plezier ervaart in het werken, waarom voelt het dan als "oneerlijk" dat iemand ervoor kiest om minder te werken? Of is het werken voor jou toch niet zo leuk en zie je liever dat de rest v/d wereld met jou mee moet lijden? Anders is het niet eerlijk...
Want je draagt hier niet aan bij wanneer je minder dan 40 uur werkt (?)quote:Op woensdag 8 november 2023 11:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Je bent wel onderdeel van het sociale systeem. Waar je ook van gebruik wilt maken als je ziek wordt, werkeloos raakt of anderszins tegenslag ervaart(?).
Afdracht naar rato en meer 'rust' en 'ontspanning' biedt hoe je het wendt of keert minder uitval. En je biedt ook mensen die bij voorbeeld 16u per week kunnen werken als max, ook nog opties. Win-win.quote:Op woensdag 8 november 2023 11:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Je bent wel onderdeel van het sociale systeem. Waar je ook van gebruik wilt maken als je ziek wordt, werkeloos raakt of anderszins tegenslag ervaart(?).
quote:Op woensdag 8 november 2023 10:35 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik lees hier https://www.cbs.nl/nl-nl/cijfers/detail/83931NED dat het mediane inkomen, ¤29700 bedraagt. Dus ik denk dat zeker voor 50% van de werknemers, die kortingen, toeslagen en heffingen van toepassing zijn.
Überhaupt aanwezig zijn op kantoor is per definite geen vrije tijd. Dat je (terecht) niet voor je pauze betaald wordt, betekent dat niet dat dat "vrije tijd" is.quote:Op woensdag 8 november 2023 11:07 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Ga je toch dichterbij werken??? Nou reken een uurtje per dag erbij dan. Maar waarom is pauze geen vrije tijd? Wij tafel tennissen, darten etc. hier op kantoor.
Thuis is het even naar de supermarkt lopen, klein praatje met mede thuis-strijders en daarna weer naar huis. Hoef je na het werk niet meer naar de suup.quote:Op woensdag 8 november 2023 13:00 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Überhaupt aanwezig zijn op kantoor is per definite geen vrije tijd. Dat je (terecht) niet voor je pauze betaald wordt, betekent dat niet dat dat "vrije tijd" is.
Misschien voor de workaholics zonder een leven buiten hun baan om.
Ons systeem voor sociale zekerheid is er al op ingericht dat degenen die het meest bijdragen vanwege een hoog inkomen ook het meest profiteren en degenen met een laag inkomen juist eigenlijk geen vangnet meer hebben, maar gewoon in de bijstand belanden. Dus degenen die 'weinig' bijdragen betalen daar al een hele hoge prijs voor. Ook als ze fulltime werken trouwens.quote:Op woensdag 8 november 2023 11:23 schreef blomke het volgende:
[..]
Bron: https://www.bnnvara.nl/ze(...)-een-verpleegkundigequote:[...]
Waar het onrecht van de WIA zichtbaar wordt is als een arts en een verpleegkundige allebei even ziek worden. Een voorbeeld: in een ziekenhuis werkt een cardioloog. Zij verdient ¤ 70 per uur. In hetzelfde ziekenhuis werkt een verpleegkundige, maar zij verdient ¤ 16 per uur. Ze krijgen allebei long covid en worden exact even ziek. Na twee jaar ziekte, concludeert het UWV dat zowel de cardioloog als de verpleegkundige nog drie beroepen zouden kunnen uitvoeren: graafmachinist, receptionist en vulploegmedewerker.
Het UWV kijkt naar het middelste uurtarief. Dat levert ¤ 13 per uur op. De cardioloog gaat van ¤ 70 naar ¤ 13 per uur en verliest in deze situatie 81% van het inkomen. Zij ontvangt een uitkering. De verpleegkundige gaat van zestien naar ¤ 13 per uur en verliest dus 19% van het inkomen. Zij is minder dan 35% arbeidsongeschikt en krijgt daardoor geen uitkering.
[...]
Vind het gewoon bijzonder dat mensen denken dat het hebben van een pingpongtafel of een Playstation op kantoor een onderdeel gaat worden van iemand's vrije tijd.quote:Op woensdag 8 november 2023 13:02 schreef Rene het volgende:
[..]
Thuis is het even naar de supermarkt lopen, klein praatje met mede thuis-strijders en daarna weer naar huis. Hoef je na het werk niet meer naar de suup.
Win-win weer. kan je die tijd steken in sporten of zo. Wat weer beter voor de gezondheid is.
Vrije tijd is een groot woord, maar als jij in je pauze naar de dichtstbijzijnde hoer fietst en na 30 min. klaar bent en weer terug aan het werk gaat dan kan dat gewoon.quote:Op woensdag 8 november 2023 13:00 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Überhaupt aanwezig zijn op kantoor is per definite geen vrije tijd. Dat je (terecht) niet voor je pauze betaald wordt, betekent dat niet dat dat "vrije tijd" is.
Misschien voor de workaholics zonder een leven buiten hun baan om.
Je bent gewoon jaloers dat er mensen zijn die het leuk vinden op kantoor. Hier op kantoor is het gewoon gezellig, er komen vaak mensen langs eind van de dag, er wordt gedart, gegamed en soms een biertje gedronken en wat gerookt haha. Dat kan je dan workaholics zonder leven noemen, maar ik noem dat zorgen dat je werk leuk blijft. Ik zou inderdaad niet 40u per week met tegenzin ergens heen willen gaan zoals jij het noemt... maar goed, jij hebt natuurlijk bizar veel vrienden en zo'n gruwelijk sociaal leven.quote:Op woensdag 8 november 2023 13:07 schreef Erasmus het volgende:
[..]
Vind het gewoon bijzonder dat mensen denken dat het hebben van een pingpongtafel of een Playstation op kantoor een onderdeel gaat worden van iemand's vrije tijd.Dat is gewoon niet waar. Ja, voor workaholics zonder leven misschien.
Ik kom naar kantoor om te werken voor mijn loon en om weer z.s.m. op te tiefen nadat ik kwaliteit geleverd heb. Alleen juniors die net afgestudeerd zijn vinden dat soort ongein geweldig. Anders is het heel slecht gesteld met je sociale leven en hobby's, denk ik dan.
Kan ik dit dan ook bij terugkomst aan je declareren voor de btw?quote:Op woensdag 8 november 2023 13:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Vrije tijd is een groot woord, maar als jij in je pauze naar de dichtstbijzijnde hoer fietst en na 30 min. klaar bent en weer terug aan het werk gaat dan kan dat gewoon.
Hardop gelachen en de post niet meer verder gelezen.quote:Op woensdag 8 november 2023 13:15 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Je bent gewoon jaloers dat er mensen zijn die het leuk vinden op kantoor.
Mee eens, een prettige werkomgeving met collega's die daar ook in geloven (je krijgt nooit iedereen 100% mee) draagt bij aan je werkplezier. Ergens neerploffen om 08:00u en om 17:00u weer je boeltje pakken, daar krijg je toch een bore out van op den duur?quote:Op woensdag 8 november 2023 13:15 schreef YoshiBignose het volgende:
Je bent gewoon jaloers dat er mensen zijn die het leuk vinden op kantoor. Hier op kantoor is het gewoon gezellig, er komen vaak mensen langs eind van de dag, er wordt gedart, gegamed en soms een biertje gedronken en wat gerookt haha. Dat kan je dan workaholics zonder leven noemen, maar ik noem dat zorgen dat je werk leuk blijft.
Wat een fijne leuke werkgever zegquote:Op woensdag 8 november 2023 13:27 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Dit vind ik niet erg geloofwaardig na al jouw topics en posts over je werknemer.
WGR / Werknemer ziek maar toch sporten
[..]
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
[ Bericht 1% gewijzigd door Erasmus op 08-11-2023 13:31:16 ]
Wat is in jouw optiek het verschil tussen 36 uur in 4 of 5 dagen werken?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ik gun iedereen een leuk leven.
In een goede welvaart is dit mogelijk.
Maar ik denk dat nl er niet klaar voor is. Dat merk je aan alles.
Er komt een schifting tussen mensen die nuttig werk doen en mensen die data vullen.
Bedenk je wel met 4 dagen werken dat het misschien in de toekomst weleens niet meer kan.
Kap dan ook met happen en reageren en houdt je big nose dan maar.quote:Op woensdag 8 november 2023 13:25 schreef YoshiBignose het volgende:
[..]
Mooi laten we dat zou houden
Omdat ze land bezitten met enorm veel olie en alle werk dat gedaan moet worden die buitenlanders laten doen. Omdat dat financieel kan omdat het geld letterlijk uit de bodem komt vloeien.quote:
Min probleem is een beetje dat er een schifting komt van werk dat gedaan wordt achter een laptop. En werk wat gewoon gedaan moet worden ter plekke, en waar we als maatschappij afhankelijk van zijn.quote:Op woensdag 8 november 2023 13:55 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Wat is in jouw optiek het verschil tussen 36 uur in 4 of 5 dagen werken?
Want iedereen met vier dagen per week is op vrijdag vrij.quote:Op woensdag 8 november 2023 17:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Min probleem is een beetje dat er een schifting komt van werk dat gedaan wordt achter een laptop. En werk wat gewoon gedaan moet worden ter plekke, en waar we als maatschappij afhankelijk van zijn.
Beetje lullig als je een vinger afzaagt op vrijdag en de artsen zijn allemaal vrijdag op sabbatical
Dat zou wel erg nalatig zijn van de personen die de verantwoording hebben over het rooster.quote:Op woensdag 8 november 2023 17:55 schreef Lospedrosa het volgende:
Beetje lullig als je een vinger afzaagt op vrijdag en de artsen zijn allemaal vrijdag op sabbatical
Nou dat zie ik wel vaak ja. Een aantal woningbouw verenigingen die ik ken doen het hele pand dicht op vrijdag, bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 8 november 2023 18:04 schreef kanovinnie het volgende:
[..]
Want iedereen met vier dagen per week is op vrijdag vrij.
Ik snap die keukenzetter beredenering niet. Hoezo kan het er op een gegeven moment niet meer uit? 1.25 keuken gaat niet nee. Ipv 5 keukens, 4 in een week wel. Maar wat is dan jouw probleem?quote:Op woensdag 8 november 2023 18:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou dat zie ik wel vaak ja. Een aantal woningbouw verenigingen die ik ken doen het hele pand dicht op vrijdag, bijvoorbeeld.
Een kleinere middenstander kan het gewoon niet maken. Pak een bakker, kan niet zeggen, op vrijdag geen brood.
Of een keukenzetter, zeg maar wat. Ipv 200 keukens per jaar worden het er 160 ofzo, dat telt enorm door op je planning. Je kunt niet zeggen we doen 1,25 keuken per dag 4 dagen
Dat kan er op een gegeven moment gewoon niet uit.
Een bakker is hier gewoon dicht op maandag, mensen passen zich daar op aan of ze halen ergens anders brood, maar blijkbaar is dat nog steeds voordeliger voor die bakker.quote:Op woensdag 8 november 2023 18:28 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou dat zie ik wel vaak ja. Een aantal woningbouw verenigingen die ik ken doen het hele pand dicht op vrijdag, bijvoorbeeld.
Een kleinere middenstander kan het gewoon niet maken. Pak een bakker, kan niet zeggen, op vrijdag geen brood.
Of een keukenzetter, zeg maar wat. Ipv 200 keukens per jaar worden het er 160 ofzo, dat telt enorm door op je planning. Je kunt niet zeggen we doen 1,25 keuken per dag 4 dagen
Dat kan er op een gegeven moment gewoon niet uit.
quote:Op woensdag 8 november 2023 13:05 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ons systeem voor sociale zekerheid is er al op ingericht dat degenen die het meest bijdragen vanwege een hoog inkomen ook het meest profiteren en degenen met een laag inkomen juist eigenlijk geen vangnet meer hebben, maar gewoon in de bijstand belanden. Dus degenen die 'weinig' bijdragen betalen daar al een hele hoge prijs voor. Ook als ze fulltime werken trouwens.
[..]
Bron: https://www.bnnvara.nl/ze(...)-een-verpleegkundige
[ twitter ]
Goed punt. Maar een 4-daagse werkweek hoeft niet per se te betekenen dat iedereen tegelijk en op vrijdag afwezig is (alhoewel dat bij ons soms wel het geval lijkt..........)quote:Op woensdag 8 november 2023 17:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Min probleem is een beetje dat er een schifting komt van werk dat gedaan wordt achter een laptop. En werk wat gewoon gedaan moet worden ter plekke, en waar we als maatschappij afhankelijk van zijn.
Hoeveel personeelsproblemen zouden er wel niet mee op te lossen zijn als we weer normaal doen?quote:Op woensdag 8 november 2023 19:27 schreef Rene het volgende:
De fietsenmaker? Maandags dicht
Kapper? Idem
Bezorgrestaurant in de wijk? Ma/di avond dicht
De UPS boekenwinkel afhaalpunt? Ook maandags dicht.
Prima. Gun ik ze wel hoor.
Allemaal op zaterdag openquote:Op woensdag 8 november 2023 19:27 schreef Rene het volgende:
De fietsenmaker? Maandags dicht
Kapper? Idem
Bezorgrestaurant in de wijk? Ma/di avond dicht
De UPS boekenwinkel afhaalpunt? Ook maandags dicht.
Prima. Gun ik ze wel hoor.
Een klein bedrijf kan nooit bestaan van 4 dagen werk. Dat is eerder 5 dagen en een zaterdag ochtendquote:Op woensdag 8 november 2023 22:24 schreef Rene het volgende:
Mwah. Dit zijn kleine bedrijven die gewoon voordelen afwegen tegen de nadelen. Ze kiezen voor twee dagen weekend itt doorwerken en doodwerken.
Sinds ik mijn eigen bedrijf heb maak ik minder uren dan in loondienst. Na een uur of 30 per week vind ik het wel mooi geweest hoor.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:41 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Een klein bedrijf kan nooit bestaan van 4 dagen werk. Dat is eerder 5 dagen en een zaterdag ochtend
Ja jij maar een stukadoor, thuis hulp, schuttingzetter, kleine bakker, stukadoor, tandarts, kapper, storingsmonteur, metselaar, loodgieter, winkeleigenaar, marktkoopman, visser, boer, dokter, lukt dat nooit.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:49 schreef Farenji het volgende:
[..]
Sinds ik mijn eigen bedrijf heb maak ik minder uren dan in loondienst. Na een uur of 30 per week vind ik het wel mooi geweest hoor.
Het blijft een keuze he. Als je je laat verblinden door de grote vraag en je jezelf helemaal kapot werkt, dat mag natuurlijk, maar dat bepaal je zelf. Het is geen verplichting en voor het geld hoef je het zeker niet te doen want ook met minder uren kun je in de meeste sectoren die je noemt een uiterst goedbelegde boterham verdienen.quote:Op woensdag 8 november 2023 22:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ja jij maar een stukadoor, thuis hulp, schuttingzetter, kleine bakker, stukadoor, tandarts, kapper, storingsmonteur, metselaar, loodgieter, winkeleigenaar, marktkoopman, visser, boer, dokter, lukt dat nooit.
Nee dat is gewoon niet waar.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:14 schreef Farenji het volgende:
[..]
Het blijft een keuze he. Als je je laat verblinden door de grote vraag en je jezelf helemaal kapot werkt, dat mag natuurlijk, maar dat bepaal je zelf. Het is geen verplichting en voor het geld hoef je het zeker niet te doen want ook met minder uren kun je in de meeste sectoren die je noemt een uiterst goedbelegde boterham verdienen.
Dit soort gelul hoorde je in 1270 voor christus ook al.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Mijn zorg is dat straks niemand meer echt wil werken
Houden we over de stukadoor, thuis hulp, schuttingzetter, kleine bakker, stukadoor, tandarts, kapper, storingsmonteur, metselaar, loodgieter, winkeleigenaar, marktkoopman, visser en boer. Waarom zou het die nooit lukken?quote:Op woensdag 8 november 2023 23:18 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee dat is gewoon niet waar.
Een deel redt het dan niet.
Een huisarts die met 3 personen een praktijk en een groot gebied heeft mag blij zijn dat hij met 60 uur klaar is. En in dienst met 80 uur.
Praat gewoon eens met het gepeupeltequote:Op woensdag 8 november 2023 23:23 schreef r_one het volgende:
[..]
Houden we over de stukadoor, thuis hulp, schuttingzetter, kleine bakker, stukadoor, tandarts, kapper, storingsmonteur, metselaar, loodgieter, winkeleigenaar, marktkoopman, visser en boer. Waarom zou het die nooit lukken?
Ja, de boer kan ik me voorstellen, je kunt niet 2 dagen melken en voederen overslaan. Maar de rest?
Nou nee, ik vraag het jou.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:25 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Praat gewoon eens met het gepeupelte
Ik praat wel met die mensen.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:27 schreef r_one het volgende:
[..]
Nou nee, ik vraag het jou.
Ben benieuwd naar de onderbouwing van jouw theorieën "dat het niet kan".
Ik ook hoor.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:29 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Ik praat wel met die mensen.
Probeer het eens, vraag het nou gewoon je huisarts, hovenier, kleine aannemer waarom die geen 4 dagen gaat werken.
De (kleine) aannemer die het op 4 dagen redt Incl alle offertes en factuur werk buiten zijn werk moet nog geboren worden hoor.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:30 schreef r_one het volgende:
[..]
Ik ook hoor.
Mijn huisarts daargelaten (die heeft een op eed gezworen zorgplicht), mijn hovenier en kleine aannemer verkoopt echt wel vaker 'nee'.
En nu?
Ach welnee.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:34 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De (kleine) aannemer die het op 4 dagen redt Incl alle offertes en factuur werk buiten zijn werk moet nog geboren worden hoor.
En die is?quote:Op woensdag 8 november 2023 23:36 schreef r_one het volgende:
[..]
Ach welnee.
Ik zal het m'n buurman vertellen (ja, ik práát zelfs met die man, heeft-ie warempel ook nog tijd voor)
Harrie.quote:
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.r_one in WGR / [WGR] Feedback
.
Op vrijdag 20 juni 2025 08:15 schreef VEM2012 het volgende:
Misschien moet je juridische discussies gewoon overlaten aan juristen. Want je begrijpt er overduidelijk niets van.
quote:Op woensdag 8 november 2023 23:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Harrie.Is die handige?SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
quote:Op woensdag 8 november 2023 23:42 schreef r_one het volgende:
[..]
Harrie.Dat is knap van hem, als het aan je klanten ligt kom je savonds nog even een offerte doorspreken en kom je in het weekend nog even langs als het dak is opgewaaid en het naar binnen regent.SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.
Nu is er werk zat. Maar als er een crisis aanbreekt waar wat meer keus is, kies jij dan aannnemer die er bekent om staat om je te helpen als je hoog zit of diegene die steeds nee verkoopt en slechts maandag tot donderdag bereikbaar is?Vakman pur sang
Ja die. Zo handig dat-ie in 4 dagen een dikverdiende boterham kan verdienen en ook tijd heeft het geld uit te geven.quote:
Ja kijk, dáár zit 'm de crux.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is knap van hem, als het aan je klanten ligt kom je savonds nog even een offerte doorspreken en kom je in het weekend nog even langs als het dak is opgewaaid en het naar binnen regent.
Voor een afgewaaid dak - acute nood - kun je 'm altijd bellen. Ook na 22:00 nog. Niet voor het installeren van een kookplaat of een kozijntje, wat ook tot de volgende beschikbare werkdag kan wachten.quote:Nu is er werk zat. Maar als er een crisis aanbreekt waar wat meer keus is, kies jij dan aannnemer die er bekent om staat om je te helpen als je hoog zit of diegene die steeds nee verkoopt en slechts maandag tot donderdag bereikbaar is?
Ah daar heb je het al!quote:Op woensdag 8 november 2023 23:52 schreef r_one het volgende:
[..]
Ja kijk, dáár zit 'm de crux.
[..]
Voor een afgewaaid dak - acute nood - kun je 'm altijd bellen. Ook na 22:00 nog. Niet voor het installeren van een kookplaat of een kozijntje, wat ook tot de volgende beschikbare werkdag kan wachten.
Je omschrijft dingen die aannemers zichzelf aandoen. Je beheert zelf je agenda.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is knap van hem, als het aan je klanten ligt kom je savonds nog even een offerte doorspreken en kom je in het weekend nog even langs als het dak is opgewaaid en het naar binnen regent.
Nu is er werk zat. Maar als er een crisis aanbreekt waar wat meer keus is, kies jij dan aannnemer die er bekent om staat om je te helpen als je hoog zit of diegene die steeds nee verkoopt en slechts maandag tot donderdag bereikbaar is?
Je kan hem bellen voor de dingen waarvoor je de buren ook kan bellen. Alleen vraagt deze man er geld voor.quote:
Haha neequote:Op woensdag 8 november 2023 23:59 schreef Farenji het volgende:
Maar ts, als ik me niet vergis ben je zelf manager toch? Zo iemand die helemaal geen enkel vak beheerst en altijd afhankelijk van anderen is om het echte werk te doen. En dat je uit wanhoop daarover dan maar 60 uur per week gaat werken zodat je jezelf wijs kan maken dat je belangrijk bent? En dan van anderen verwacht dat ze net zo gek zijn?
Daar heb je wát al?quote:
Vast een *jeuk* *jeuk* ‘nuttig beroep’ (wat dat dan ook mag zijn; alsof er ook ‘waardeloze beroepen’ zijn).quote:
Op zich zijn er veel bullshit jobs jaquote:Op donderdag 9 november 2023 01:08 schreef r_one het volgende:
[..]
Vast een *jeuk* *jeuk* ‘nuttig beroep’ (wat dat dan ook mag zijn; alsof er ook ‘waardeloze beroepen’ zijn).
Nee maar je snapt niet wat ik probeer te zeggen. Of ik leg het beroerd uit.quote:Op donderdag 9 november 2023 00:23 schreef r_one het volgende:
@:TS
Houden we over de stukadoor, thuis hulp, schuttingzetter, kleine bakker, stukadoor, tandarts, kapper, storingsmonteur, metselaar, loodgieter, winkeleigenaar, marktkoopman, visser en boer. Waarom zou het die nooit lukken?
Moeten die ook allemaal 24/7 voor jou bereikbaar zijn voor 'acute nood'? Ook op dag 6 en 7 (nooit van 'waarneming' gehoord?? Want je halfje bruin volkoren kan niet wachten tot de volgende werkdag?
Wat is in godsnaam je probleem hiermee eigenlijk?quote:Op donderdag 9 november 2023 07:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee maar je snapt niet wat ik probeer te zeggen. Of ik leg het beroerd uit.
Ook je buurman, super nette aannemer, zal bij de 4 dagen werken van Max 32 uur dit vaak niet redden omdat je gewoon een verantwoording hebt.
Je kunt 4 dagen of 3 dagen actief plannen, maar hebt ook je boekhouding, btw aangifte, gesprekken accountant, in en verkoop en offertes.
Dan zou je 3 dagen moeten werken en 1 dag kantoorwerk.
Dat drukt op de integrale kostprijs
Of een kortere werkdag zoals in Scandinavië. Ik denk dat er echt veel productiever wordt gewerkt als je de werkdag korter maakt.quote:Op donderdag 9 november 2023 07:49 schreef ZarB het volgende:
Waarom is 5 dan de heilige graal en niet gewoon 6 of 7 dagen?
Precies. Ik snap het punt van TS dat er zaken zijn die min of meer even veel tijd en geld kosten los van het aantal dagen dat er wordt gewerkt, maar dat pleit dan juist voor meer dan 5 dagen werken.quote:Op donderdag 9 november 2023 07:49 schreef ZarB het volgende:
Waarom is 5 dan de heilige graal en niet gewoon 6 of 7 dagen?
Nogmaals ik gun iedereen een kortere werkweek.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wat is in godsnaam je probleem hiermee eigenlijk?
Dat de ene persoon een beroep heeft waar hij met vijf of zes dagen pas rond komt, betekent toch niet dat iemand die met drie of vier dagen rond komt, dan ook maar vijf dagen moet gaan werken.
Sowieso zal je zien dat de ene persoon met zes dagen amper rondkomt, terwijl een ander met hetzelfde beroep en inkomen aan vier dagen genoeg heeft. Uitgaven zijn namelijk ook een belangrijke factor.
Er zijn steeds meer huisartsen die parttime werken. Dat kan prima als je je bedrijfsvoering hierop aanpast, vrijwel geen enkele huisarts heeft meer een solopraktijkquote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nogmaals ik gun iedereen een kortere werkweek.
Mijn probleem is dat dit in veel beroepen niet lukt (nog) in Nederland. In andere juist wel.
Hierdoor krijg je een 2deling .
Neem een huisarts die ik hierboven noemde.
Nederland heeft een gebrek aan huisartsen. Deze werken gemiddeld 59uur.
Dat er een tekort aan mensen bij sommige beroepen is, lijkt me duidelijk ja.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mijn probleem is dat dit in veel beroepen niet lukt (nog) in Nederland. In andere juist wel.
Dat is dus het punt: vaak levert extra werken, amper wat op door de toeslagen structuur.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
In de sectoren waar tekorten zijn zou je wel moeten stimuleren dat ze meer werken.
Alleen als je ze een hoger salaris biedt, kom je met minder dagen uit. Geef je ze een kutsalaris gaan ze wel in een andere sector werken. Dan zou je een 'full time bonus' moeten introduceren, waarbij die vijfde dag bijvoorbeeld extra goed betaald wordt (x2/x3). Dat is voor een ZZP'er niet haalbaar, maar ook van dat soort hebben we er al teveel.
Huisartsentekort? Er zijn meer huisartsen dan ooitquote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mja ook als je bij lange na niet in aanmerking komt voor toeslagen speelt dit gebeuren dat je best minder kunt werken. Wel eens dat meer werken tov toeslagen flink moet lonen.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus het punt: vaak levert extra werken, amper wat op door de toeslagen structuur.
Dat klopt ja,quote:Op donderdag 9 november 2023 08:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mja ook als je bij lange na niet in aanmerking komt voor toeslagen speelt dit gebeuren dat je best minder kunt werken. Wel eens dat meer werken tov toeslagen flink moet lonen.
Waarom zou je vijf dagen werken als je met 3 of 4 dagen ook makkelijk rond komt. Of je nu zeg 60k of 120k op je spaarrekening hebt staan.. beter geniet je met die 60k dan je kapotwerken met 120k.
TS disagreesquote:Op donderdag 9 november 2023 08:59 schreef HSG het volgende:
Waarom zou dat verboden moeten worden? Je werkt om te leven en niet andersom.
Ik denk dat TS het bedoelde als in: kan ik het mijn personeel verbieden om parttime te werken, of kunnen ze dit juridisch afdwingen?quote:Op donderdag 9 november 2023 08:59 schreef HSG het volgende:
Waarom zou dat verboden moeten worden? Je werkt om te leven en niet andersom.
Als hij dat volgens geldende wet- en regelgeving voldoende kan motiveren dan kan hij dat prima verbieden onder zijn personeel natuurlijkquote:Op donderdag 9 november 2023 09:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk dat TS het bedoelde als in: kan ik het mijn personeel verbieden om parttime te werken, of kunnen ze dit juridisch afdwingen?
Dus niet een landelijk verbod op parttime werken.
Als hij de bedrijfsleider is dan kan hij toch beslissen om iemand parttime te laten werken of niet?quote:Op donderdag 9 november 2023 09:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk dat TS het bedoelde als in: kan ik het mijn personeel verbieden om parttime te werken, of kunnen ze dit juridisch afdwingen?
Dus niet een landelijk verbod op parttime werken.
Niet zomaar, zie: https://www.rijksoverheid(...)f-minder-uren-werkenquote:Op donderdag 9 november 2023 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Als hij de bedrijfsleider is dan kan hij toch beslissen om iemand parttime te laten werken of niet?
Een deel niet, maar dat is niet voorbehouden aan praktische beroepen.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee dat is gewoon niet waar.
Een deel redt het dan niet.
Dat maakt niet per definitie dat je boven de 32 uur komt. Avondje werken en ochtendje vrij kan prima.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nu is er werk zat. Maar als er een crisis aanbreekt waar wat meer keus is, kies jij dan aannnemer die er bekent om staat om je te helpen als je hoog zit of diegene die steeds nee verkoopt en slechts maandag tot donderdag bereikbaar is?
Mijn huisarts voert een duo-praktijk. Ze werken allebei op (in beginsel) vaste dagen en parttime. Hoe ze met spoedgevallen omgaan, geen idee. Mogelijk waarneming i.s.m. andere praktijken.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zit bij een huisartsenpraktijk met een aantal huisartsen, allemaal parttime werkend.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nederland heeft meer huisartsen dan ooit, én er is een huisartsentekort. Er zijn er maar weinig die nog 24/7 klaar willen staan voor hun patiënten.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zit bij een huisartsenpraktijk met een aantal huisartsen, allemaal parttime werkend.
Ik kan ze geen ongelijk geven.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:38 schreef Viv het volgende:
[..]
Nederland heeft meer huisartsen dan ooit, én er is een huisartsentekort. Er zijn er maar weinig die nog 24/7 klaar willen staan voor hun patiënten.
Al had dat systeem ook wel wat.quote:
Dat laatste heb ik nog steeds. Ik maak altijd een afspraak bij dezelfde huisarts, daarin kun je gewoon kiezen. Dat betekent dan soms dat ik een dag later pas kan, maar dat is dan maar zo.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:53 schreef Viv het volgende:
[..]
Al had dat systeem ook wel wat.
Nu met de huisartsenpost is het veel te laagdrempelig geworden om 's nachts contact te zoeken, vroeger bedacht je je wel twee keer of het écht nodig is om iemand uit zijn/haar bed te bellen die om 8:00 weer op de praktijk moet zijn. Nu worden de huisartsenposten overspoeld met dingen waarvan het gros heus wel had kunnen wachten tot de volgende werkdag.
En dat je één huisarts had, die jou en jouw familie door en door kent.
Het zou prima moeten lukken, het probleem is dat mensen te snel te veel willen en dat dat het idee geeft dat er overal te kort is en allerlei problemen zijn. Een zaak van leven of dood moet snel opgelost worden, maar ook dat kan met huisartsen die de werkweek verdelen. En zo zijn wr natuurlijk nog wat bedrijven met storingsdiensten etc maar ook dat krijg je wel opgelost met parttime werkenden. We denken alleen van niet omdat we verslaafd zijn aan de 24 uurs economie en het idee dat alles acuut en problematisch is. Mensen kunnen nergens meer op wachten en durven nergens meer op te vertrouwen. Geldt ook voor de zorg, voor elke scheet aan de lijn hangen, zowel lichamelijk en psychisch. Ja, dan hou je de boel wel aan het werk.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De keren dat ik de HAP belde, werd er telefonisch zeer uitgebreid uitgevraagd wat er precies was. Me dunkt dat er selectie aan de poort moet zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik nog steeds. Ik maak altijd een afspraak bij dezelfde huisarts, daarin kun je gewoon kiezen. Dat betekent dan soms dat ik een dag later pas kan, maar dat is dan maar zo.
Dat eerste, tja, dat is wel een probleem van tegenwoordig. Een groeiende groep mensen vindt dat als men pijn heeft aan de kleine teen, men op dat moment met spoed geholpen dient te worden. Hoe verander je dat weer? Ik denk dat een groot deel van deze mensen er ook geen enkel probleem mee heeft iemand uit zijn/haar bed te bellen.
Nee hoor. Meewerkend echtgenote.quote:Op donderdag 9 november 2023 07:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee maar je snapt niet wat ik probeer te zeggen. Of ik leg het beroerd uit.
Ook je buurman, super nette aannemer, zal bij de 4 dagen werken van Max 32 uur dit vaak niet redden omdat je gewoon een verantwoording hebt.
Je kunt 4 dagen of 3 dagen actief plannen, maar hebt ook je boekhouding, btw aangifte, gesprekken accountant, in en verkoop en offertes.
Dan zou je 3 dagen moeten werken en 1 dag kantoorwerk.
Dat drukt op de integrale kostprijs
Geluk is een keuze.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |