Er zit wel een kern van waarheid in. Veel mensen vergeten dat werk ook positieve effecten heeft (afgezien van het inkomen).quote:Op maandag 6 november 2023 19:34 schreef blomke het volgende:
[..]
Daar snap ik nou werkelijk niks van.
Dus vacatures die 5d 38uur vragen zijn verboden?quote:Op maandag 6 november 2023 20:08 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Nee dus je kan niemand verplichten 5 dagen te werken
Niks mis met werken en ook helemaal niks mis met fulltime werken.quote:Op maandag 6 november 2023 20:47 schreef Viv het volgende:
[..]
Er zit wel een kern van waarheid in. Veel mensen vergeten dat werk ook positieve effecten heeft (afgezien van het inkomen).
Lees maar eens hier wat het met een mens doet, hele dagen thuis zitten:
SHO / Momfluencers #37 Kletskous, niet alleen volgens oma.
Niet verboden maar je kan het niemand verplichtenquote:Op maandag 6 november 2023 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus vacatures die 5d 38uur vragen zijn verboden?
Maar als je het vraagt en aanbiedt in het arbeidscontract dan kan dat toch gewoon?quote:Op maandag 6 november 2023 21:14 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Niet verboden maar je kan het niemand verplichten
Kan zeker, als het ook maar loontquote:Op maandag 6 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar als je het vraagt en aanbiedt in het arbeidscontract dan kan dat toch gewoon?
Correctie: je het nodig hebt.quote:Op maandag 6 november 2023 21:47 schreef Cupfighter het volgende:
Op maandag 6 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Meer werken. Om je te ontplooien.quote:Op maandag 6 november 2023 21:52 schreef Rene het volgende:
[..]
Correctie: je het nodig hebt.
Want wat moet ik met meer geld wanneer je al plenty kan sparen, vanalles kan kopen en je al een goed gevulde spaarrekening hebt?
Je creatief uiten in je werk kun je alleen doen als je ook een creatieve baan hebt, en zelfs dan niet eens altijd. Het blijft toch werk. Voor heel veel mensen bestaat werk vooral uit irritante managers, dom corporate gelul, eindeloze saaie kutvergaderingen, en bullshit gesprekjes bij de waterkoeler. Beter beperk je dat soort zieldodende shit zo veel mogelijk en ga je daarnaast iets leuks doen waar je je echt kan ontplooien.quote:Op maandag 6 november 2023 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Meer werken. Om je te ontplooien.
Of doe vrijwilligerswerk.
Misschien is het woord werk wel te vies. Je creatief en praktisch uiten in een maatschappelijke omgeving.
Plus pauzen, lunchen en reistijden is dat makkelijk 50+ uren per week.quote:Op maandag 6 november 2023 09:08 schreef UitStraling het volgende:
5 dagen?
Er zitten 7 dagen in een week, bovendien is 8 uur werken nog steeds maar 1/3e van een volledige dag.
Kan iedereen weer een huis kopen, schoon ondergoed en een PS5.
Bij jou thuis misschien wel.quote:Op maandag 6 november 2023 19:31 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Als je meer werkt voor minder geld heb je minder tijd om te consumeren, vervuilen en de sociale voorzieningen te gebruiken.
Win-win.
Meer uren op werk/kantoor in een goed gehumeurde fijne omgeving. Met minder stress, meer uren voor minder werk.
Daar al eens aan gedacht?
Hoe minder we werken hoe meer mensen overspannen thuis raken.
Ik werk in de re-integratie. Juist werk en privebalans is key. Die vrije dag is echt opladen, sporten, ontspanning zoeken. Je hoeft, moet en wilt niet altijd aanstaan.quote:Op maandag 6 november 2023 21:55 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Meer werken. Om je te ontplooien.
Of doe vrijwilligerswerk.
Misschien is het woord werk wel te vies. Je creatief en praktisch uiten in een maatschappelijke omgeving.
Dit is interessant.quote:Op dinsdag 7 november 2023 06:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik werk in de re-integratie. Juist werk en privebalans is key. Die vrije dag is echt opladen, sporten, ontspanning zoeken. Je hoeft, moet en wilt niet altijd aanstaan.
Door mijn vrije vrijdag merk ik dat ik
- minder snel ziek ben
- minder vermoeid ben
- minder snel verlang naar een vakantie
- minder de maandag haat
- meer tijd heb voor sociale bezigheden
Amenquote:Op dinsdag 7 november 2023 06:32 schreef Rene het volgende:
[..]
Ik werk in de re-integratie. Juist werk en privebalans is key. Die vrije dag is echt opladen, sporten, ontspanning zoeken. Je hoeft, moet en wilt niet altijd aanstaan.
Door mijn vrije vrijdag merk ik dat ik
- minder snel ziek ben
- minder vermoeid ben
- minder snel verlang naar een vakantie
- minder de maandag haat
- meer tijd heb voor sociale bezigheden
Nee hoor, je kunt dat dus prima vragen. Dan reageren alleen mensen die dat zouden willen.quote:Op maandag 6 november 2023 20:59 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dus vacatures die 5d 38uur vragen zijn verboden?
Gaat het verder goed met je?quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Het is na Corona een hype geworden om 4 dagen te werken ipv 5.
Ik vind niet dat de huidige economie dat toelaat en vraag mensen “gewoon” 5 dagen te werken.
Is dit juridisch houdbaar?
Zeker en die mensen kunnen na een halfjaar aangeven dat ze minder willen werken.quote:Op maandag 6 november 2023 21:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Maar als je het vraagt en aanbiedt in het arbeidscontract dan kan dat toch gewoon?
Het staat daar vol met voordelen?quote:Op dinsdag 7 november 2023 07:15 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dit is interessant.
Zou het werken met een 4 daagse werkweek ook voordelen kunnen hebben?
Ik moest het ook een paar keer lezen wat TS daar nou op reageerdequote:Op dinsdag 7 november 2023 15:32 schreef investeerdertje het volgende:
[..]
Het staat daar vol met voordelen?
Dus al die tijd was je een loonslaaf die voor ¤250 per maand 4 dagen te veel werkte?quote:Op dinsdag 7 november 2023 15:45 schreef DjVero het volgende:
Vijf dagen werken als loonslaaf enkel om jou, TS, rijker te maken. Mensen zouden gek zijn! Daarnaast, toeslagen; hard (veel) werken als loonslaaf loont niet in dit land.
Voorbeeldje: ik ga volgend jaar ook vier dagen werken. Daarmee lever ik ¤500 aan salaris in, maar ik krijg er ongeveer ¤250 aan toeslagen voor terug.
Mijn reactie was gericht naar TSquote:Op maandag 6 november 2023 19:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is mijn punt niet. Mijn punt is, dat minder uren werken (even los van 4 of 5 dagen) vaak wordt gecompenseerd door zoveel toeslagen, dat je netto amper achteruit gaat. Toeslagen betaald van belastingen opgelegd op inkomens vanuit => 40 uren werken, dus de full-timers die geen toeslagen ontvangen, maar er wel voor betalen.
Daarom ga ik geen 7 dagen werken, ik ga geen toeslagen genereren voor mensen die liever <32 uren werken terwijl ze ook 40 uren kunnen werken.
Bovendien weet ik nou al van gekkigheid niet wat ik met m'n geld moet doen.
Ah dus 5 dagen van pak m beet 6 uur is het effectiefst?quote:Op dinsdag 7 november 2023 19:28 schreef Kiid het volgende:
[..]
Mijn reactie was gericht naar TS
Als je graag werkt zie ik niet in waarom je er moeite mee hebt dat een ander minder wilt werken. Wie heeft ooit bedacht dat 40 uur de norm moet zijn? Ik weet dat ze vroeger meer werkte, maar toen had je ook genoeg aan 1 kostwinnaar. Er zijn onderzoeken genoeg die uitwijzen dat mensen helemaal niet 8 uur productief zijn.
Dan kom je op het punt dat ik wilde maken. De consumptie maatschappij. Waarom is er een half gangpad aan verschillende pakken water in de supermarkt? Waarom moet iets vandaag of morgenochtend nog geleverd worden als ik het nu bestel? Waarom zijn er 50 thuisbezorgd opties binnen een straal van 500 meter?
We hebben geen tekort aan mankracht uren, maar we hebben een overschot aan allerlei BV'tjes die met elkaar concurreren om hetzelfde te leveren. Het kan allemaal een tandje minder en dan hoeven we ons als maatschappij ook niet de tandjes te werken om het rond te breien.
Hoezo na corona? zeker 70% van mijn collega's 'werkt' al 20 jaar 9 uren per dag zodat ze 1 dag in de week vrij hebben.quote:Op maandag 6 november 2023 07:38 schreef Lospedrosa het volgende:
Hallo Medefokkers.
Het is na Corona een hype geworden om 4 dagen te werken ipv 5.
Ik vind niet dat de huidige economie dat toelaat en vraag mensen “gewoon” 5 dagen te werken.
Is dit juridisch houdbaar?
4 dagen van 9 uur vind ik gewoon fulltime. Maar moet ook passen bij het type werk. Een enginerings of accountant bureau kan dit goed.quote:Op dinsdag 7 november 2023 20:34 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Hoezo na corona? zeker 70% van mijn collega's 'werkt' al 20 jaar 9 uren per dag zodat ze 1 dag in de week vrij hebben.
quote:. ‘Of je een baan volhoudt hangt sterk af van de intensiteit van het werk’, zegt arbeidspsycholoog Arnold Bakker van de Erasmus Universiteit Rotterdam. ‘Mensen moeten voldoende rusten, ook op het werk. Je moet ’s avonds het werk uit je hoofd kunnen zetten en je moet tijdens kantooruren voldoende lummeltijd hebben. Maak geregeld een wandeling en een praatje met collega’s. Studies laten zien dat als mensen hun werk goed doseren, ze ontzettend veel aan kunnen.’
In sommige sectoren zou het volgens Bakker beter zijn als mensen meer uren gingen werken zodat ze meer tijd overhouden om op het werk op adem te komen. ‘In het onderwijs, waar veel mensen stress ervaren, zou dat aan te raden zijn. Kort de vakanties in. Dan kun je het werk spreiden over een langere periode.’
Vraag dat jezelf op je sterfbed nog maar eens afquote:Op dinsdag 7 november 2023 21:55 schreef YoshiBignose het volgende:
Het verbaast me dat mensen 40 uur werken per week zoveel vinden. Je hebt nog zat vrije tijd over, zeker met gemiddeld 25 vrije dagen per jaar. Wat wil je in godsnaam iedere dag gaan doen als je nog meer tijd hebt??
Waarom niet 3 dagen dan?quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:47 schreef Jaeger85 het volgende:
Ik kom met een driedaagse weekend beter tot rust dan bij wat deze hoogleraar voorstelt.
Nou ik weet niet hoe het met jou zit... maar als je een gemiddeld leven hebt werk je misschien 45 jaar, dus zeg 25 tot 70. Van die 45 jaar werk je eigenlijk maar zo'n 1880 uur per jaar. Je hebt zo'n 3800 uur per jaar vrije tijd (8 uur per doordeweekse dag, 32 uur weekend, slapen niet meegerekend). Stel je wordt 90 dan heb je ook nog 20 jaar vrij.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Vraag dat jezelf op je sterfbed nog maar eens af
De meeste mensen die fulltime werken halen plezier uit hun werk. Als ik dit zo lees ga jij juist spijt krijgen dat je niets iets leuks bent gaan doen waar je energie uit haalt.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Hij krijgt daar mooi wel een kaartje van de baas. "Bedankt voor de bewezen inzet!". Daar hoef jij niet op te rekenen met 32 uurquote:Op dinsdag 7 november 2023 21:59 schreef Evangelion het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom is er dan zoveel afgunst naar de mensen die minder werken?!quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:17 schreef DjDaano het volgende:
[..]
De meeste mensen die fulltime werken halen plezier uit hun werk. Als ik dit zo lees ga jij juist spijt krijgen dat je niets iets leuks bent gaan doen waar je energie uit haalt.
Afgunst waar zie je dat?quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:18 schreef Kiid het volgende:
[..]
Als dat zo is, waarom is er dan zoveel afgunst naar de mensen die minder werken?!
Dus waarop is het gebaseerd dat je het eens bent? Omdat anders mensen anders financieel voordeliger uit zijn.. sadistquote:Op maandag 6 november 2023 07:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, maar de mens heeft nou eenmaal de vrijheid minder te doen. Temeer daar toeslagen het "minder werken" ook nog eens financieel aantrekkelijk maken.
alsof die anderen via een of andere schimmige constructie de boel naaien ookquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:26 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dus waarop is het gebaseerd dat je het eens bent? Omdat anders mensen anders financieel voordeliger uit zijn.. sadist
Omdat het beter voor bedrijven en dus voor de economie is. HEt Romeinse rijk is vervallen door decadentie; die kant dreigen wij ook op te gaan.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:26 schreef Masberum het volgende:
[..]
Dus waarop is het gebaseerd dat je het eens bent? Omdat anders mensen anders financieel voordeliger uit zijn.. sadist
Dat was helemaal niks onderdeel van wat ik daar stelde..quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:28 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
alsof die anderen via een of andere schimmige constructie de boel naaien ookgewoon gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.
Omdat het mag betekend toch nog niet dat je er achter moet staan. Genoeg grote corperates die bijna geen belasting betalen door gebruik te maken van de mogelijkheden. Volledig legaal maar de meeste van ons zijn hier geen voorstander van.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:28 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
alsof die anderen via een of andere schimmige constructie de boel naaien ookgewoon gebruik maken van de mogelijkheden die er zijn.
Ik wou alleen maar aangeven dat mensen gebruik maken van de middelen die ze hebben, Blomke gaf aan dat hij liever een 5 daagse werkweek ziet voor werknemers ook al snapt hij dat 4 dagen juist voordeeld geeft voor die werknemers. Dat is sadistisch gedrag, als je anderen onnodig wil laten lijdenquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:29 schreef blomke het volgende:
[..]
Omdat het beter voor bedrijven en dus voor de economie is. HEt Romeinse rijk is vervallen door decadentie; die kant dreigen wij ook op te gaan.
Niet verkeerd bedoeld naar jou maar de reactie waarop jij reageert gaat al helemaal niet meer ontopic. Dus dit dwaalt alleen maar veel af juistquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:31 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Omdat het mag betekend toch nog niet dat je er achter moet staan. Genoeg grote corperates die bijna geen belasting betalen door gebruik te maken van de mogelijkheden. Volledig legaal maar de meeste van ons zijn hier geen voorstander van.
Types die tegen 4 dagen werken zijn praten juist vaak het belasting ontwijken door multinationals goed. Net als dat onze Koning die 2 dagen per jaar werkt helemaal geen belasting betaalt. VVD vindt het primaquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:31 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Omdat het mag betekend toch nog niet dat je er achter moet staan. Genoeg grote corperates die bijna geen belasting betalen door gebruik te maken van de mogelijkheden. Volledig legaal maar de meeste van ons zijn hier geen voorstander van.
Gewoon ieder uur belasten zonder kortingen of toeslagen. Nu betaal je meer belasting als je meer uur werkt en ontvang je ook nog eens minder toeslagen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:48 schreef Janneke141 het volgende:
Een belasting die afhankelijk is van het aantal uren dat je werkt lijkt me echt bijzonder lastig uitvoerbaar.
Dan weet je zeker dat mensen gen vrijwilligerswerk of mantelzorg meer gaan doen. En combinatie met zorgen voor kinderen thuis is ook niet aantrekkelijk meer danquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:50 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Gewoon ieder uur belasten zonder kortingen of toeslagen. Nu betaal je meer belasting als je meer uur werkt en ontvang je ook nog eens minder toeslagen.
Bijzondere opmerking, gezien de koning en de gebouwen worden betaald door de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:38 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Types die tegen 4 dagen werken zijn praten juist vaak het belasting ontwijken door multinationals goed. Net als dat onze Koning die 2 dagen per jaar werkt helemaal geen belasting betaalt. VVD vindt het prima
Het heeft natuurlijk ook weinig met "vrijwilligerswerk" te maken als anderen hiervoor betalen. Dan kun je dit inderdaad beter door professionals laten doen. Als je kinderen hebt krijg je kinderbijslag en volgens mij ook nog wat belastingkorting. Daar zou geen extra subsidie voor nodig moeten zijn. Ook hierbij geld dat je het dan beter door professionals kunt laten doen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 23:00 schreef Molo het volgende:
[..]
Dan weet je zeker dat mensen gen vrijwilligerswerk of mantelzorg meer gaan doen. En combinatie met zorgen voor kinderen thuis is ook niet aantrekkelijk meer dan
Topidee
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkeringquote:Op dinsdag 7 november 2023 23:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bijzondere opmerking, gezien de koning en de gebouwen worden betaald door de belastingbetaler.
Mocht hij belasting moeten betalen moet de belastingbetaler dus meer belasting betalen.
Zo héquote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkering
Joequote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk ook weinig met "vrijwilligerswerk" te maken als anderen hiervoor betalen. Dan kun je dit inderdaad beter door professionals laten doen. Als je kinderen hebt krijg je kinderbijslag en volgens mij ook nog wat belastingkorting. Daar zou geen extra subsidie voor nodig moeten zijn. Ook hierbij geld dat je het dan beter door professionals kunt laten doen.
Hm. Dat, plus dat hij op een pot van enkele miljarden zit, vergaard door trix, zijn moeder. En het is allemaal belastinggeld. Voor hem. Het voelt gewoon totaal niet eerlijk.quote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkering
Eh ja, eens, maar het vraagstuk ging over 4 dagen per week werken.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
4 dagen van 9 uur vind ik gewoon fulltime.
Nou ik gun iedereen een leuk leven.quote:Op woensdag 8 november 2023 09:07 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Eh ja, eens, maar het vraagstuk ging over 4 dagen per week werken.
Of vind je dat mensen te weinig werken, ongeacht het ritme?
Hoe zou dat komen denk je?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Die originele inwoners van Abu Dabi bv werken helemaal niet.
Als jij graag werkt en zit te klagen over mensen die minder werken, hoe moet je het anders dan verklaren dan afgunst?quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:24 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Afgunst waar zie je dat?
Dat mensen als Lubach kritisch zijn heeft vooral te maken met de lage belastingbijdrage en hoge toeslagen die deze groep ontvangt. Dat word als niet eerlijk ervaren.
Als je beide exact hetzelfde werk verricht en je collega houd netto het dubbele over dan is dit gewoon krom.
Waarom zou dat in de toekomst niet meer kunnen? Uiteindelijk is het gewoon een keuze. Wat niet ok is, is het toeslagen&kortingenstelsel dat in de loop der jaren ontstaan is. Het klopt niet dat je met minder werken meer geld per maand over houdt. Maar als het systeem gewoon klopt, dan is het een eigen keuze. Iets meer vrije tijd voor minder euro's. Prima toch?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ik gun iedereen een leuk leven.
In een goede welvaart is dit mogelijk.
Die originele inwoners van Abu Dabi bv werken helemaal niet.
Maar ik denk dat nl er niet klaar voor is. Dat merk je aan alles.
Er komt een schifting tussen mensen die nuttig werk doen en mensen die data vullen.
Bedenk je wel met 4 dagen werken dat het misschien in de toekomst weleens niet meer kan.
Welke toeslagen dan? Huurtoeslag krijg je alleen als je tot de minderheid behoort die huurt en dan ook nog eens onder de huurtoeslaggrens.quote:Op maandag 6 november 2023 07:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, maar de mens heeft nou eenmaal de vrijheid minder te doen. Temeer daar toeslagen het "minder werken" ook nog eens financieel aantrekkelijk maken.
Dan verdien je met 3 dagen alsnog meer dan ¤ 38.520 p/j? want met een inkomen tot die grens heb je gewoon recht op zorgtoeslag als er geen fiscaal partner in het spel is.quote:Op maandag 6 november 2023 10:56 schreef ZarB het volgende:
[..]
Zelfs als ik 3 dagen werk krijg ik nog geen cent van de staat dus dat gaat lang niet voor iedereen op.
Mijn economie lijdt trouwens niet onder mijn 4 daagse (doch fulltime) werkweek hoor. De algemene economie ook niet. Ik geef genoeg uit![]()
Geen haar op m'n hoofd die ooit nog 5 dagen gaat werken. Ik heb gelukkig heel leuke vrijetijdsbesteding. Vind ik iets belangrijker dan werken.
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...de 100% fulltimers die al het werk moeten doen en de belastingen moeten opbrengen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:33 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik wou alleen maar aangeven dat mensen gebruik maken van de middelen die ze hebben, Blomke gaf aan dat hij liever een 5 daagse werkweek ziet voor werknemers ook al snapt hij dat 4 dagen juist voordeeld geeft voor die werknemers. Dat is sadistisch gedrag, als je anderen onnodig wil laten lijden
Dat is toch exact hetzelfde als iemand die 25% minder gaat werken, minder belasting betaalt en meer toeslagen en kortingen ontvangt.quote:Op woensdag 8 november 2023 09:34 schreef Kiid het volgende:
Weet je wat "oneerlijk" is? De groep die pas aan elkaar hangt van subsidies. Alleenstaande moeders, vaak ook bij keuze. Zij hebben qua tegemoetkomingen, uitkeringen en subsidies vaak meer dan de mensen die 40 uur in de fabriek werken. Dáár erger ik mij aan.
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...we fulltimers die het werk en de belastingen moet opbrengen.
Bron? Hoe vaak is vaak in de praktijk? Op papier op basis van je inkomen ergens recht op hebben betekent niet dat dat in praktijk zo is.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...we fulltimers die het werk en de belastingen moet opbrengen.
Lees dit lijstje er nog maar eens op na; ik was de heffingskortingen en combinatiekorting vergeten; ook sterk inkomens afhankelijk: https://www.rijksoverheid(...)k-en-gemiddelde-drukquote:Op woensdag 8 november 2023 10:06 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.
Maar dat rijmt helemaal niet met de hedendaagse praktijk, want daarin heeft het gros van de mensen hooguit recht op zorgtoeslag en indien er jonge kinderen in het spel zijn nog kinderopvangtoeslag (maar dat is per definitie vrij tijdelijk, omdat die kinderen vanzelf ouder worden).
Ah je bevestigt mijn vermoeden van het blind varen op theoretische staatjes die helemaal niet rijmen met de praktijk.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Lees dit lijstje er nog maar eens op na; ik was de heffingskortingen en combinatiekorting vergeten; ook sterk inkomens afhankelijk::https://www.rijksoverheid(...)k-en-gemiddelde-druk
Ik vermoed dat je deze lijst nog niet kent?quote:Op woensdag 8 november 2023 10:13 schreef Stepperoller het volgende:
Sinds we hebben gekocht ontvangen wij meer staatssteun dan ooit via de HRA. Daarvoor nooit een cent huurtoeslag ontvangen terwijl we daar in het allereerste begin van onze carrière nog wel recht op hadden gehad op basis van inkomen, maar er te duur voor huurden. En dat zie ik in mijn omgeving volop.
¤30/maand HRA ja. En wat veel algemener is, jarenlang duizenden ¤'s VRH betaald voor fictief box 3 rendement.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:15 schreef Stepperoller het volgende:
terwijl je waarschijnlijk meer staatssteun ontvangen hebt (maar dan de rijkeluisvariant) dan menig persoon die volgens deze staatjes recht kan hebben op allerlei toeslagen.
Jawel. Die zie ik altijd terug komen in die marginale druk staatjes zoals ik al eerder noemdequote:Op woensdag 8 november 2023 10:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je deze lijst nog niet kent?
- AHK: algemene heffingskorting (inclusief uitbetaalde algemene heffingskorting tegen partnerinkomen)
- AK: arbeidskorting
- IACK: inkomensafhankelijke combinatiekorting
- NVZK: niet-verzilverde heffingskortingen
- ZT: zorgtoeslag
- KGB: kindgebonden budget
- HT: huurtoeslag
- KOT: kinderopvangtoeslag
- KOKO: kosten kinderopvang"
quote:Op woensdag 8 november 2023 10:06 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.
Maar dat rijmt helemaal niet met de hedendaagse praktijk, want daarin heeft het gros van de mensen hooguit recht op zorgtoeslag en indien er jonge kinderen in het spel zijn nog kinderopvangtoeslag (maar dat is per definitie vrij tijdelijk, omdat die kinderen vanzelf ouder worden).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |