Dan weet je zeker dat mensen gen vrijwilligerswerk of mantelzorg meer gaan doen. En combinatie met zorgen voor kinderen thuis is ook niet aantrekkelijk meer danquote:Op dinsdag 7 november 2023 22:50 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Gewoon ieder uur belasten zonder kortingen of toeslagen. Nu betaal je meer belasting als je meer uur werkt en ontvang je ook nog eens minder toeslagen.
Bijzondere opmerking, gezien de koning en de gebouwen worden betaald door de belastingbetaler.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:38 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
Types die tegen 4 dagen werken zijn praten juist vaak het belasting ontwijken door multinationals goed. Net als dat onze Koning die 2 dagen per jaar werkt helemaal geen belasting betaalt. VVD vindt het prima
Het heeft natuurlijk ook weinig met "vrijwilligerswerk" te maken als anderen hiervoor betalen. Dan kun je dit inderdaad beter door professionals laten doen. Als je kinderen hebt krijg je kinderbijslag en volgens mij ook nog wat belastingkorting. Daar zou geen extra subsidie voor nodig moeten zijn. Ook hierbij geld dat je het dan beter door professionals kunt laten doen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 23:00 schreef Molo het volgende:
[..]
Dan weet je zeker dat mensen gen vrijwilligerswerk of mantelzorg meer gaan doen. En combinatie met zorgen voor kinderen thuis is ook niet aantrekkelijk meer dan
Topidee
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkeringquote:Op dinsdag 7 november 2023 23:05 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Bijzondere opmerking, gezien de koning en de gebouwen worden betaald door de belastingbetaler.
Mocht hij belasting moeten betalen moet de belastingbetaler dus meer belasting betalen.
Zo héquote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkering
Joequote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Het heeft natuurlijk ook weinig met "vrijwilligerswerk" te maken als anderen hiervoor betalen. Dan kun je dit inderdaad beter door professionals laten doen. Als je kinderen hebt krijg je kinderbijslag en volgens mij ook nog wat belastingkorting. Daar zou geen extra subsidie voor nodig moeten zijn. Ook hierbij geld dat je het dan beter door professionals kunt laten doen.
Hm. Dat, plus dat hij op een pot van enkele miljarden zit, vergaard door trix, zijn moeder. En het is allemaal belastinggeld. Voor hem. Het voelt gewoon totaal niet eerlijk.quote:Op dinsdag 7 november 2023 23:08 schreef Mortaxx het volgende:
[..]
De Koning heeft veel meer inkomsten dan alleen zijn uitkering
Eh ja, eens, maar het vraagstuk ging over 4 dagen per week werken.quote:Op dinsdag 7 november 2023 21:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
4 dagen van 9 uur vind ik gewoon fulltime.
Nou ik gun iedereen een leuk leven.quote:Op woensdag 8 november 2023 09:07 schreef Innisdemon het volgende:
[..]
Eh ja, eens, maar het vraagstuk ging over 4 dagen per week werken.
Of vind je dat mensen te weinig werken, ongeacht het ritme?
Hoe zou dat komen denk je?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
Die originele inwoners van Abu Dabi bv werken helemaal niet.
Als jij graag werkt en zit te klagen over mensen die minder werken, hoe moet je het anders dan verklaren dan afgunst?quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:24 schreef DjDaano het volgende:
[..]
Afgunst waar zie je dat?
Dat mensen als Lubach kritisch zijn heeft vooral te maken met de lage belastingbijdrage en hoge toeslagen die deze groep ontvangt. Dat word als niet eerlijk ervaren.
Als je beide exact hetzelfde werk verricht en je collega houd netto het dubbele over dan is dit gewoon krom.
Waarom zou dat in de toekomst niet meer kunnen? Uiteindelijk is het gewoon een keuze. Wat niet ok is, is het toeslagen&kortingenstelsel dat in de loop der jaren ontstaan is. Het klopt niet dat je met minder werken meer geld per maand over houdt. Maar als het systeem gewoon klopt, dan is het een eigen keuze. Iets meer vrije tijd voor minder euro's. Prima toch?quote:Op woensdag 8 november 2023 09:19 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nou ik gun iedereen een leuk leven.
In een goede welvaart is dit mogelijk.
Die originele inwoners van Abu Dabi bv werken helemaal niet.
Maar ik denk dat nl er niet klaar voor is. Dat merk je aan alles.
Er komt een schifting tussen mensen die nuttig werk doen en mensen die data vullen.
Bedenk je wel met 4 dagen werken dat het misschien in de toekomst weleens niet meer kan.
Welke toeslagen dan? Huurtoeslag krijg je alleen als je tot de minderheid behoort die huurt en dan ook nog eens onder de huurtoeslaggrens.quote:Op maandag 6 november 2023 07:40 schreef blomke het volgende:
[..]
Ben het wel met je eens, maar de mens heeft nou eenmaal de vrijheid minder te doen. Temeer daar toeslagen het "minder werken" ook nog eens financieel aantrekkelijk maken.
Dan verdien je met 3 dagen alsnog meer dan ¤ 38.520 p/j? want met een inkomen tot die grens heb je gewoon recht op zorgtoeslag als er geen fiscaal partner in het spel is.quote:Op maandag 6 november 2023 10:56 schreef ZarB het volgende:
[..]
Zelfs als ik 3 dagen werk krijg ik nog geen cent van de staat dus dat gaat lang niet voor iedereen op.
Mijn economie lijdt trouwens niet onder mijn 4 daagse (doch fulltime) werkweek hoor. De algemene economie ook niet. Ik geef genoeg uit![]()
Geen haar op m'n hoofd die ooit nog 5 dagen gaat werken. Ik heb gelukkig heel leuke vrijetijdsbesteding. Vind ik iets belangrijker dan werken.
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...de 100% fulltimers die al het werk moeten doen en de belastingen moeten opbrengen.quote:Op dinsdag 7 november 2023 22:33 schreef Masberum het volgende:
[..]
Ik wou alleen maar aangeven dat mensen gebruik maken van de middelen die ze hebben, Blomke gaf aan dat hij liever een 5 daagse werkweek ziet voor werknemers ook al snapt hij dat 4 dagen juist voordeeld geeft voor die werknemers. Dat is sadistisch gedrag, als je anderen onnodig wil laten lijden
Dat is toch exact hetzelfde als iemand die 25% minder gaat werken, minder belasting betaalt en meer toeslagen en kortingen ontvangt.quote:Op woensdag 8 november 2023 09:34 schreef Kiid het volgende:
Weet je wat "oneerlijk" is? De groep die pas aan elkaar hangt van subsidies. Alleenstaande moeders, vaak ook bij keuze. Zij hebben qua tegemoetkomingen, uitkeringen en subsidies vaak meer dan de mensen die 40 uur in de fabriek werken. Dáár erger ik mij aan.
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...we fulltimers die het werk en de belastingen moet opbrengen.
Bron? Hoe vaak is vaak in de praktijk? Op papier op basis van je inkomen ergens recht op hebben betekent niet dat dat in praktijk zo is.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:00 schreef blomke het volgende:
[..]
Gaat mij erom dat bijv. 25% minder werken, vaak leidt tot hogere toeslagen en vermindering belastingen. Opgebracht door...we fulltimers die het werk en de belastingen moet opbrengen.
Lees dit lijstje er nog maar eens op na; ik was de heffingskortingen en combinatiekorting vergeten; ook sterk inkomens afhankelijk: https://www.rijksoverheid(...)k-en-gemiddelde-drukquote:Op woensdag 8 november 2023 10:06 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.
Maar dat rijmt helemaal niet met de hedendaagse praktijk, want daarin heeft het gros van de mensen hooguit recht op zorgtoeslag en indien er jonge kinderen in het spel zijn nog kinderopvangtoeslag (maar dat is per definitie vrij tijdelijk, omdat die kinderen vanzelf ouder worden).
Ah je bevestigt mijn vermoeden van het blind varen op theoretische staatjes die helemaal niet rijmen met de praktijk.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:13 schreef blomke het volgende:
[..]
Lees dit lijstje er nog maar eens op na; ik was de heffingskortingen en combinatiekorting vergeten; ook sterk inkomens afhankelijk::https://www.rijksoverheid(...)k-en-gemiddelde-druk
Ik vermoed dat je deze lijst nog niet kent?quote:Op woensdag 8 november 2023 10:13 schreef Stepperoller het volgende:
Sinds we hebben gekocht ontvangen wij meer staatssteun dan ooit via de HRA. Daarvoor nooit een cent huurtoeslag ontvangen terwijl we daar in het allereerste begin van onze carrière nog wel recht op hadden gehad op basis van inkomen, maar er te duur voor huurden. En dat zie ik in mijn omgeving volop.
¤30/maand HRA ja. En wat veel algemener is, jarenlang duizenden ¤'s VRH betaald voor fictief box 3 rendement.quote:Op woensdag 8 november 2023 10:15 schreef Stepperoller het volgende:
terwijl je waarschijnlijk meer staatssteun ontvangen hebt (maar dan de rijkeluisvariant) dan menig persoon die volgens deze staatjes recht kan hebben op allerlei toeslagen.
Jawel. Die zie ik altijd terug komen in die marginale druk staatjes zoals ik al eerder noemdequote:Op woensdag 8 november 2023 10:17 schreef blomke het volgende:
[..]
Ik vermoed dat je deze lijst nog niet kent?
- AHK: algemene heffingskorting (inclusief uitbetaalde algemene heffingskorting tegen partnerinkomen)
- AK: arbeidskorting
- IACK: inkomensafhankelijke combinatiekorting
- NVZK: niet-verzilverde heffingskortingen
- ZT: zorgtoeslag
- KGB: kindgebonden budget
- HT: huurtoeslag
- KOT: kinderopvangtoeslag
- KOKO: kosten kinderopvang"
quote:Op woensdag 8 november 2023 10:06 schreef Stepperoller het volgende:
[..]
Ik vermoed dat jij denkt dat het standaard is om alle toeslagen te ontvangen die in van die marginale belastingdrukstaatjes naar voren komen.
Maar dat rijmt helemaal niet met de hedendaagse praktijk, want daarin heeft het gros van de mensen hooguit recht op zorgtoeslag en indien er jonge kinderen in het spel zijn nog kinderopvangtoeslag (maar dat is per definitie vrij tijdelijk, omdat die kinderen vanzelf ouder worden).
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |