Nogmaals ik gun iedereen een kortere werkweek.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:20 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Wat is in godsnaam je probleem hiermee eigenlijk?
Dat de ene persoon een beroep heeft waar hij met vijf of zes dagen pas rond komt, betekent toch niet dat iemand die met drie of vier dagen rond komt, dan ook maar vijf dagen moet gaan werken.
Sowieso zal je zien dat de ene persoon met zes dagen amper rondkomt, terwijl een ander met hetzelfde beroep en inkomen aan vier dagen genoeg heeft. Uitgaven zijn namelijk ook een belangrijke factor.
Er zijn steeds meer huisartsen die parttime werken. Dat kan prima als je je bedrijfsvoering hierop aanpast, vrijwel geen enkele huisarts heeft meer een solopraktijkquote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nogmaals ik gun iedereen een kortere werkweek.
Mijn probleem is dat dit in veel beroepen niet lukt (nog) in Nederland. In andere juist wel.
Hierdoor krijg je een 2deling .
Neem een huisarts die ik hierboven noemde.
Nederland heeft een gebrek aan huisartsen. Deze werken gemiddeld 59uur.
Dat er een tekort aan mensen bij sommige beroepen is, lijkt me duidelijk ja.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mijn probleem is dat dit in veel beroepen niet lukt (nog) in Nederland. In andere juist wel.
Dat is dus het punt: vaak levert extra werken, amper wat op door de toeslagen structuur.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:48 schreef Geschiedkundige het volgende:
In de sectoren waar tekorten zijn zou je wel moeten stimuleren dat ze meer werken.
Alleen als je ze een hoger salaris biedt, kom je met minder dagen uit. Geef je ze een kutsalaris gaan ze wel in een andere sector werken. Dan zou je een 'full time bonus' moeten introduceren, waarbij die vijfde dag bijvoorbeeld extra goed betaald wordt (x2/x3). Dat is voor een ZZP'er niet haalbaar, maar ook van dat soort hebben we er al teveel.
Huisartsentekort? Er zijn meer huisartsen dan ooitquote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Mja ook als je bij lange na niet in aanmerking komt voor toeslagen speelt dit gebeuren dat je best minder kunt werken. Wel eens dat meer werken tov toeslagen flink moet lonen.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:51 schreef blomke het volgende:
[..]
Dat is dus het punt: vaak levert extra werken, amper wat op door de toeslagen structuur.
Dat klopt ja,quote:Op donderdag 9 november 2023 08:55 schreef Geschiedkundige het volgende:
[..]
Mja ook als je bij lange na niet in aanmerking komt voor toeslagen speelt dit gebeuren dat je best minder kunt werken. Wel eens dat meer werken tov toeslagen flink moet lonen.
Waarom zou je vijf dagen werken als je met 3 of 4 dagen ook makkelijk rond komt. Of je nu zeg 60k of 120k op je spaarrekening hebt staan.. beter geniet je met die 60k dan je kapotwerken met 120k.
TS disagreesquote:Op donderdag 9 november 2023 08:59 schreef HSG het volgende:
Waarom zou dat verboden moeten worden? Je werkt om te leven en niet andersom.
Ik denk dat TS het bedoelde als in: kan ik het mijn personeel verbieden om parttime te werken, of kunnen ze dit juridisch afdwingen?quote:Op donderdag 9 november 2023 08:59 schreef HSG het volgende:
Waarom zou dat verboden moeten worden? Je werkt om te leven en niet andersom.
Als hij dat volgens geldende wet- en regelgeving voldoende kan motiveren dan kan hij dat prima verbieden onder zijn personeel natuurlijkquote:Op donderdag 9 november 2023 09:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk dat TS het bedoelde als in: kan ik het mijn personeel verbieden om parttime te werken, of kunnen ze dit juridisch afdwingen?
Dus niet een landelijk verbod op parttime werken.
Als hij de bedrijfsleider is dan kan hij toch beslissen om iemand parttime te laten werken of niet?quote:Op donderdag 9 november 2023 09:16 schreef Viv het volgende:
[..]
Ik denk dat TS het bedoelde als in: kan ik het mijn personeel verbieden om parttime te werken, of kunnen ze dit juridisch afdwingen?
Dus niet een landelijk verbod op parttime werken.
Niet zomaar, zie: https://www.rijksoverheid(...)f-minder-uren-werkenquote:Op donderdag 9 november 2023 09:35 schreef HSG het volgende:
[..]
Als hij de bedrijfsleider is dan kan hij toch beslissen om iemand parttime te laten werken of niet?
Een deel niet, maar dat is niet voorbehouden aan praktische beroepen.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:18 schreef Lospedrosa het volgende:
Nee dat is gewoon niet waar.
Een deel redt het dan niet.
Dat maakt niet per definitie dat je boven de 32 uur komt. Avondje werken en ochtendje vrij kan prima.quote:Op woensdag 8 november 2023 23:47 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Dat is knap van hem, als het aan je klanten ligt kom je savonds nog even een offerte doorspreken en kom je in het weekend nog even langs als het dak is opgewaaid en het naar binnen regent.
Nu is er werk zat. Maar als er een crisis aanbreekt waar wat meer keus is, kies jij dan aannnemer die er bekent om staat om je te helpen als je hoog zit of diegene die steeds nee verkoopt en slechts maandag tot donderdag bereikbaar is?
Mijn huisarts voert een duo-praktijk. Ze werken allebei op (in beginsel) vaste dagen en parttime. Hoe ze met spoedgevallen omgaan, geen idee. Mogelijk waarneming i.s.m. andere praktijken.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
Ik zit bij een huisartsenpraktijk met een aantal huisartsen, allemaal parttime werkend.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nederland heeft meer huisartsen dan ooit, én er is een huisartsentekort. Er zijn er maar weinig die nog 24/7 klaar willen staan voor hun patiënten.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:31 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Ik zit bij een huisartsenpraktijk met een aantal huisartsen, allemaal parttime werkend.
Ik kan ze geen ongelijk geven.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:38 schreef Viv het volgende:
[..]
Nederland heeft meer huisartsen dan ooit, én er is een huisartsentekort. Er zijn er maar weinig die nog 24/7 klaar willen staan voor hun patiënten.
Al had dat systeem ook wel wat.quote:
Dat laatste heb ik nog steeds. Ik maak altijd een afspraak bij dezelfde huisarts, daarin kun je gewoon kiezen. Dat betekent dan soms dat ik een dag later pas kan, maar dat is dan maar zo.quote:Op donderdag 9 november 2023 13:53 schreef Viv het volgende:
[..]
Al had dat systeem ook wel wat.
Nu met de huisartsenpost is het veel te laagdrempelig geworden om 's nachts contact te zoeken, vroeger bedacht je je wel twee keer of het écht nodig is om iemand uit zijn/haar bed te bellen die om 8:00 weer op de praktijk moet zijn. Nu worden de huisartsenposten overspoeld met dingen waarvan het gros heus wel had kunnen wachten tot de volgende werkdag.
En dat je één huisarts had, die jou en jouw familie door en door kent.
Het zou prima moeten lukken, het probleem is dat mensen te snel te veel willen en dat dat het idee geeft dat er overal te kort is en allerlei problemen zijn. Een zaak van leven of dood moet snel opgelost worden, maar ook dat kan met huisartsen die de werkweek verdelen. En zo zijn wr natuurlijk nog wat bedrijven met storingsdiensten etc maar ook dat krijg je wel opgelost met parttime werkenden. We denken alleen van niet omdat we verslaafd zijn aan de 24 uurs economie en het idee dat alles acuut en problematisch is. Mensen kunnen nergens meer op wachten en durven nergens meer op te vertrouwen. Geldt ook voor de zorg, voor elke scheet aan de lijn hangen, zowel lichamelijk en psychisch. Ja, dan hou je de boel wel aan het werk.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
De keren dat ik de HAP belde, werd er telefonisch zeer uitgebreid uitgevraagd wat er precies was. Me dunkt dat er selectie aan de poort moet zijn.quote:Op donderdag 9 november 2023 14:03 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Dat laatste heb ik nog steeds. Ik maak altijd een afspraak bij dezelfde huisarts, daarin kun je gewoon kiezen. Dat betekent dan soms dat ik een dag later pas kan, maar dat is dan maar zo.
Dat eerste, tja, dat is wel een probleem van tegenwoordig. Een groeiende groep mensen vindt dat als men pijn heeft aan de kleine teen, men op dat moment met spoed geholpen dient te worden. Hoe verander je dat weer? Ik denk dat een groot deel van deze mensen er ook geen enkel probleem mee heeft iemand uit zijn/haar bed te bellen.
Nee hoor. Meewerkend echtgenote.quote:Op donderdag 9 november 2023 07:39 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
Nee maar je snapt niet wat ik probeer te zeggen. Of ik leg het beroerd uit.
Ook je buurman, super nette aannemer, zal bij de 4 dagen werken van Max 32 uur dit vaak niet redden omdat je gewoon een verantwoording hebt.
Je kunt 4 dagen of 3 dagen actief plannen, maar hebt ook je boekhouding, btw aangifte, gesprekken accountant, in en verkoop en offertes.
Dan zou je 3 dagen moeten werken en 1 dag kantoorwerk.
Dat drukt op de integrale kostprijs
Geluk is een keuze.quote:Op donderdag 9 november 2023 08:40 schreef Lospedrosa het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |