veel vlees eten doe je jezelf en het milieu geen plezier mee. Dat klopt gewoon.quote:Op maandag 18 september 2023 18:25 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wat is dit een trieste post zeg
Ik snap nog steeds niet waarom jij het aanpakken van een structureel ongezonde leefstijl in verband brengt met plezier afpakken.quote:Op maandag 18 september 2023 18:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Maar dat pak je toch niet aan door daar allerlei accijnzen op de producten te gooien? Dat is niks anders dan een pleziertaks.
Verder is het gelul dat gezond voedsel niet te betalen is, dat kan prima maar dan moet je dat wel willen. Al heb ik er absoluut geen problemen mee om de BTW op onbewerkte groente en fruit naar nul gaat, maar je kunt prima betaalbaar (en goedkoper dan vette afhaal!) gezond eten.
Verreweg de meeste mensen kunnen heel verstandig met hun boodschappenkar omgaan, die hoef je echt niet bij het handje te pakken met je maakbare samenleving. Voor alcohol geldt trouwens hetzelfde, net als voor de meeste softdrugs. Dus zet in op voorlichting, maak voor mijn extra regels voor marketingcampagnes en laat verder mensen lekker zelf bepalen hoe ze hun leven willen inrichten. Ik weet heus wel dat mijn (op zich nog vrij matige) alcoholgebruik in de toekomst tot problemen kan gaan leiden hoor. Laat me lekker.
Omdat mensen (veel, uiteraard niet alle) een afweging maken en dan kiezen voor de optie die jij niet zou kiezen.quote:Op maandag 18 september 2023 18:38 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Ik snap nog steeds niet waarom jij het aanpakken van een structureel ongezonde leefstijl in verband brengt met plezier afpakken.
Als mensen zo verstandig zijn met hun winkelwagentjes waarom zijn het aantal welvaartsziekten de afgelopen 30 jaar dan zo toegenomen?
Omdat de niet-welvaartsziektes keihard zijn afgenomen. Als je dat niet weet...quote:Op maandag 18 september 2023 18:38 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Als mensen zo verstandig zijn met hun winkelwagentjes waarom zijn het aantal welvaartsziekten de afgelopen 30 jaar dan zo toegenomen?
Dat is dan niet zo verstandig van al die verstandige mensen.quote:Op maandag 18 september 2023 18:40 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Omdat mensen (veel, uiteraard niet alle) een afweging maken en dan kiezen voor de optie die jij niet zou kiezen.
Dat bepaal jij niet.quote:Op maandag 18 september 2023 18:45 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Dat is dan niet zo verstandig van al die verstandige mensen.
Dus omdat polio is afgenomen krijgen meer mensen diabetes?quote:Op maandag 18 september 2023 18:40 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Omdat de niet-welvaartsziektes keihard zijn afgenomen. Als je dat niet weet...
Ja. Meer mensen worden steeds ouder = meer kans op meer mensen met diabetes. Dit is geen hogere wiskunde hequote:Op maandag 18 september 2023 18:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Dus omdat polio is afgenomen krijgen meer mensen diabetes?
De gemiddelde leeftijd waarop diabetes (type 2) wordt vastgesteld gaat naar beneden. Het wordt ook steeds vaker vastgesteld bij < 40 jarige. ‘We worden ouder’ is daar geen verklaring voor.quote:Op maandag 18 september 2023 18:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja. Meer mensen worden steeds ouder = meer kans op meer mensen met diabetes. Dit is geen hogere wiskunde he
Oké, maar het gaat over een groot onderzoek dus ik neem aan dat over dergelijke effecten is nagedacht en ook voor is gecorrigeerd. En daarmee verklaar je ook niet dat onder de mensen jonger dan 50 jaar het aantal kankergevallen met 80% is toegenomen de afgelopen 30 jaar.quote:Op maandag 18 september 2023 18:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Ja. Meer mensen worden steeds ouder = meer kans op meer mensen met diabetes. Dit is geen hogere wiskunde he
Het ging gemiddeld omlaag van 62 naar 60 he, dat is wel belangrijke info. Het artikel geeft geen verklaring.quote:Op maandag 18 september 2023 18:59 schreef Gimmick het volgende:
[..]
De gemiddelde leeftijd waarop diabetes (type 2) wordt vastgesteld gaat naar beneden. Het wordt ook steeds vaker vastgesteld bij < 40 jarige. ‘We worden ouder’ is daar geen verklaring voor.
https://www.rtlnieuws.nl/(...)onderzoek-hanno-pijl
Natuurlijk wel, meer mensen die de kans krijgen om ouder te worden = meer mensen die uiteindelijk kanker krijgen. Kanker is in significante mate een kansberekening, elke dag die een mens leeft is een kans om kanker op te lopen.quote:Op maandag 18 september 2023 19:02 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Oké, maar het gaat over een groot onderzoek dus ik neem aan dat over dergelijke effecten is nagedacht en ook voor is gecorrigeerd. En daarmee verklaar je ook niet dat onder de mensen jonger dan 50 jaar het aantal kankergevallen met 80% is toegenomen de afgelopen 30 jaar.
Diabetes type 2 correleert met overgewicht. De Nederlander wordt dikker en steeds jonger dik.quote:Op maandag 18 september 2023 19:08 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Het ging gemiddeld omlaag van 62 naar 60 he, dat is wel belangrijke info. Het artikel geeft geen verklaring.
Maar ouder worden kan daar best een verklaring voor zijn, want het is niet alleen dat mensen gemiddeld ouder worden maar ook dat meer mensen gemiddeld ouder worden, ook degenen die in andere tijden ergens anders aan zouden zijn overleden voordat ze de kans hebben gekregen om diabetes op te lopen (of een diagnose te krijgen).
Diagnostiek is ook nogal veranderd, en de aantallen die in het artikel gequote worden zijn dusdanig laag dat je daar ook geen conclusie over kunt maken.
Met andere woorden, se soep wordt niet zo heet gegeten als ze wordt opgediend in jouw misleidende post
Feiten vs de te dikke onderbuikquote:Op maandag 18 september 2023 19:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Diabetes type 2 correleert met overgewicht. De Nederlander wordt dikker en steeds jonger dik.
Alsof ik hier nieuwe dingen roep.quote:Op maandag 18 september 2023 19:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Feiten vs de te dikke onderbuik
Dat klopt ook, en is niet in conflict met wat ik zegquote:Op maandag 18 september 2023 19:21 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Diabetes type 2 correleert met overgewicht. De Nederlander wordt dikker en steeds jonger dik.
Feiten zijn leuk, zou je ook eens moeten proberen. Dan kun je misschien ergens over discussiëren!quote:Op maandag 18 september 2023 19:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Yikes, wist niet dat het zo erg was..quote:Op maandag 18 september 2023 20:03 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Alsof ik hier nieuwe dingen roep.
BMI trend leeftijd
Zie grafiek onder de kop: Overgewicht (BMI ≥ 25) naar leeftijd
https://www.volksgezondhe(...)/leefstijl-en-gedrag
Correlatie gewicht diabetes
Moet ik dit ook nog aantonen? Echt?
https://www.honorhealth.c(...)eing%20overweight%20(BMI%20of%2025,to%20your%20own%20insulin%20hormone.
Excuus, ik las je bericht verkeerd. Ik dacht dat jij om bronnen vroeg.quote:Op maandag 18 september 2023 19:28 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Twee keer per week gym is weer verplicht: https://www.hartvannederl(...)ds-vaker-buiten-doorquote:Op maandag 18 september 2023 22:34 schreef quirina het volgende:
Kinderen van tegenwoordig spelen amper buiten en sporten amper.
Vroeger kreeg je op school zwemles en twee keer gymnastiek in de week.
Daarnaast was het ook heel normaal dat je op een sport zat zoals tennis of hockey en zondags joggen met pappa.
Wat nog veel erger is is dat Nederland op zowel wereldwijd als Europees vlak relatief goed presteert:quote:Op maandag 18 september 2023 21:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yikes, wist niet dat het zo erg was..
[ afbeelding ]
Wat? Vijftig procent?quote:Op maandag 18 september 2023 21:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
de oplossing daarvoor is niet meer belasting op voedselquote:Op maandag 18 september 2023 21:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het is voornamelijk een intake-probleem denk ik. Je kunt nog zoveel sporten, wandelen of fietsen, zolang je meer eet dan je verbrandt word je dik.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat? Vijftig procent?
Hoe krijg je dat voor elkaarSporten die mensen niet? Niet eens gewoon af en toe een wandelingetje?
BMI-multiplier op de zorgpremie?quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:10 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de oplossing daarvoor is niet meer belasting op voedsel
BMI-korting op de zorgpremie voor mensen met BMI<25?quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de zieke reflex om alles extra te belasten
korting op vlees voor mensen met een hoge BMIquote:Op dinsdag 19 september 2023 10:14 schreef Perrin het volgende:
[..]
BMI-korting op de zorgpremie voor mensen met BMI<25?
BMI-korting dan, als je in de gezonde range zit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:14 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de zieke reflex om alles extra te belasten
Ja dat gaat lekker helpen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:15 schreef aTypisch het volgende:
[..]
korting op vlees voor mensen met een hoge BMI
het lastige is natuurlijk te bepalen wat gezond isquote:Op dinsdag 19 september 2023 10:15 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
BMI-korting dan, als je in de gezonde range zit.
zekerquote:
Dat vind ik ook een glijdende schaal. Voor dat je het weet willen ze alles van je volgen, en daarnaast waar houdt het op? Dan krijg je ook een extra sport-heffing (want daarbij kun je geblesseerd raken), extra heffing voor autorijden (veel ongelukken!), extra heffing als je regelmatig alcohol nuttigt, extra heffing als je onvoldoende beweegt, extra heffing als je je niet aan de schijf van 5 houdt, extra heffing als je onvoldoende slaapt, extra heffing bij een beroep met een hoger ziekte-risico enz. enz. enz.quote:
Eens, maar verzekeren is uiteindelijk statistiek. Dus met zulke indicatoren kom je statistisch al een heel eind.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:15 schreef aTypisch het volgende:
[..]
het lastige is natuurlijk te bepalen wat gezond is
Ik snap gewoon niet hoe zoveel mensen het zo ver laten komen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het is voornamelijk een intake-probleem denk ik. Je kunt nog zoveel sporten, wandelen of fietsen, zolang je meer eet dan je verbrandt word je dik.
Frisdrank drinken is het nieuwe roken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik snap gewoon niet hoe zoveel mensen het zo ver laten komen.
En dan zie ik inderdaad zo voor me dat mensen met enorme hoeveelheden frisdrank en koek en rare vette smaakjes-zuivel de supermarkt uit komen. Daar gaat dat verhaal van gezond eten is te duur echt niet meer op. Dat soort artikelen is niet eens daadwerkelijk voedsel en kun je allemaal gerust laten staan.
Maar goed, wat mensen hun eigen lijf aandoen is een hele discussie op zich. Ik begrijp het niet. Je maakt het jezelf toch ook op meerdere vlakken onnodig moeilijk als je je lichaam zo actief verwaarloosd door er allemaal meuk in te proppen die wél geld kost, maar geen daadwerkelijke voedingsstoffen levert.
lijkt mij niet echt wenselijk om iets als BMI te gebruiken voor belastingenquote:Op dinsdag 19 september 2023 10:17 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Eens, maar verzekeren is uiteindelijk statistiek. Dus met zulke indicatoren kom je statistisch al een heel eind.
Je kunt ook gewoon een beetje afvallen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:19 schreef aTypisch het volgende:
[..]
lijkt mij niet echt wenselijk om iets als BMI te gebruiken voor belastingen
Verzekeren is een risicoproduct. Bij andere verzekeringen is het heel gebruikelijk om hogere risicogroepen meer premie te laten betalen, dus zo raar is dat bij een zorgverzekering nou ook weer niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:17 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Dat vind ik ook een glijdende schaal. Voor dat je het weet willen ze alles van je volgen, en daarnaast waar houdt het op? Dan krijg je ook een extra sport-heffing (want daarbij kun je geblesseerd raken), extra heffing voor autorijden (veel ongelukken!), extra heffing als je regelmatig alcohol nuttigt, extra heffing als je onvoldoende beweegt, extra heffing als je je niet aan de schijf van 5 houdt, extra heffing als je onvoldoende slaapt, extra heffing bij een beroep met een hoger ziekte-risico enz. enz. enz.
Niet de weg die we moeten inslaan volgens mij.
50% van de mannen ja?quote:Op maandag 18 september 2023 21:25 schreef Perrin het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Zeker omdat de zorgkosten zo uit de hand lopen. Een prikkel om de ergste oorzaken aan te pakken lijkt me meer dan welkom.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:20 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Verzekeren is een risicoproduct. Bij andere verzekeringen is het heel gebruikelijk om hogere risicogroepen meer premie te laten betalen, dus zo raar is dat bij een zorgverzekering nou ook weer niet.
Eens. Combinatie van ontkenning en onwetendheid denk ik. Kan me ook niet voorstellen dat als je volledig begrijpt hoe belangrijk het juiste eten is voor een gezond lichaam je dat soort zaken erin gooit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:18 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ik snap gewoon niet hoe zoveel mensen het zo ver laten komen.
En dan zie ik inderdaad zo voor me dat mensen met enorme hoeveelheden frisdrank en koek en rare vette smaakjes-zuivel de supermarkt uit komen. Daar gaat dat verhaal van gezond eten is te duur echt niet meer op. Dat soort artikelen is niet eens daadwerkelijk voedsel en kun je allemaal gerust laten staan.
Maar goed, wat mensen hun eigen lijf aandoen is een hele discussie op zich. Ik begrijp het niet. Je maakt het jezelf toch ook op meerdere vlakken onnodig moeilijk als je je lichaam zo actief verwaarloosd door er allemaal meuk in te proppen die wél geld kost, maar geen daadwerkelijke voedingsstoffen levert.
Maak je je niet zorgen om het dichtslibben van je medemens?quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:22 schreef Frozen-assassin het volgende:
Ik weet niet wat ik hier lees. Wat een ziekelijke drang om alles maar extra te bestraffen.
Ben er ook bang voor. Sport 2x p.w. plus nog wat wandelen maar ondanks dat ik minder eet dan voorheen blijf ik aankomen en ik heb geen frituur en kook vrijwel elke dag zelf wat er in de schijf van 5 zit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:12 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Het is voornamelijk een intake-probleem denk ik. Je kunt nog zoveel sporten, wandelen of fietsen, zolang je meer eet dan je verbrandt word je dik.
Wat bijzonder dat jij in deze ineens zo voor spreiding en collectiviteit bent. Dat ben je in je andere posts nooit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:20 schreef aTypisch het volgende:
[..]
of je kunt je ziekelijke drang om mensen te beboeten voor in jouw ogen fout gedrag wat indammen
Tuurlijk wel, maar er zijn genoeg andere oplossingen. Zorg ervoor dat men makkelijker toegang heeft tot gezonde producten en dat zij gezondere keuzes maken. Dan moet je eerder de fabrikanten aanpakken die een hoop ongezond spul in eten smijten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:23 schreef Perrin het volgende:
[..]
Maak je je niet zorgen om het dichtslibben van je medemens?
Niet iedereen is zo intelligent en verantwoordelijk als jij hè.quote:
Intermittent fasting een optie? Misschien icm calorieën bijhouden met een appje.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:23 schreef icecreamfarmer_NL het volgende:
[..]
Ben er ook bang voor. Sport 2x p.w. plus nog wat wandelen maar ondanks dat ik minder eet dan voorheen blijf ik aankomen en ik heb geen frituur en kook vrijwel elke dag zelf wat er in de schijf van 5 zit.
Maak frisdrank, koek, chips, snoep en snacks maar 2x zo duur idd.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:24 schreef Hanca het volgende:
Nee, BMI gebruiken voor belastingen of premies is absurd. Ook omdat er mensen zijn die juist door ziekte of medicijnen een te hoog BMI hebben. Verder kan een te hoog BMI ook betekenen dat je gespierd bent, vetpercentage is een betere indicatie. En dus is inderdaad het zwaarder belasten en moeilijker bereikbaar maken van ongezond voedsel wel de weg om te gaan. Een suikerbelasting hebben ze in andere landen heel goede ervaringen mee. Stel verder een convenant op met supermarkten over hoeveel procent van hun aanbod ongezond mag zijn. Want ja, dit is naast de vergrijzing gewoon een probleem die een nationale ramp kan worden, omdat de zorgkosten gewoon alle andere zaken (sociale zekerheid, onderwijs, defensie, politie) op eten.
Je lichaam de helft van de dag in vetverbrandingsstand zetten is ook nog eens goed voor allerlei andere zaken dan alleen vet verbranden (opruimen van slecht functionerende cellen enzo). Ben er wel fan van.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:27 schreef Drekkoning het volgende:
[..]
Intermittent fasting een optie? Misschien icm calorieën bijhouden met een appje.
Doe dat een week en het wordt gelijk duidelijk waar de mogelijke pijnpunten liggen qua calorieën… soms in ingrediënten waar je het helemaal niet verwacht.
De andere oplossingen zijn anders al decennia lang voorhanden en dan vraag ik mij echt af hoe jij denkt mensen gezondere keuzes te gaan laten maken zonder dwang of in ieder geval aandrang.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:24 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Tuurlijk wel, maar er zijn genoeg andere oplossingen. Zorg ervoor dat men makkelijker toegang heeft tot gezonde producten en dat zij gezondere keuzes maken. Dan moet je eerder de fabrikanten aanpakken die een hoop ongezond spul in eten smijten.
Mensen extra belasten is enkel afschuiven van de problemen, precies wat Nederlandse politiek doet afgelopen 15 jaar en zo is cirkel weer rond.
Oja, waarom heb ik ook al weer op de BBB gestemd?quote:De BBB in Noord-Brabant ziet wel wat in een autoloze zondag in de provincie. De fractie heeft hierover schriftelijke vragen gesteld aan het college van Gedeputeerde Staten. De BBB denkt dat een dag waarop geen auto's rijden "goed is voor de saamhorigheid van bewoners en bezoekers", die dan alle ruimte krijgen om op straat allerlei activiteiten te ondernemen.
Een weegschaal bij de kassa. En dan net als geen alcohol onder de 18 jaar in supermarkten, geen hamburgers bij BMI hoger dan 30 in de McDonalds.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De andere oplossingen zijn anders al decennia lang voorhanden en dan vraag ik mij echt af hoe jij denkt mensen gezondere keuzes te gaan laten maken zonder dwang of in ieder geval aandrang.
Het probleem is niet de fabrikanten maar de intake van de burger, he? Er is weinig mis met een Big Mac op zichzelf, eet er iedere dag een en je hebt een probleem. Moet je dan McDonalds aanpakken omdat iemand er niet mee om kan gaan dat er Big Mac's te koop zijn en hoe is dat dan niet totalitair of dwingend?
BMI groter of gelijk aan 25! 18 tot 25 is een gezonde BMI.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:09 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat? Vijftig procent?
Hoe krijg je dat voor elkaarSporten die mensen niet? Niet eens gewoon af en toe een wandelingetje?
Dat is niet het punt, de grafiek geeft de trend weer, overgewicht is weliswaar niet zo gevaarlijk and obesitas maar het geeft aan dat de trend is dat mensen steeds zwaarder worden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:40 schreef Gia het volgende:
[..]
BMI groter of gelijk aan 25! 18 tot 25 is een gezonde BMI.
Tot een BMI van 30 is het nog (licht) overgewicht, daar zou je wat aan moeten doen. Boven de 30 is het pas riskant.
Laat dan een grafiek zien van BMI groter of gelijk aan 30. Dat zijn de risico-dikkerds.
Wat objectief een fors maatschappelijk probleem is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is niet het punt, de grafiek geeft de trend weer, overgewicht is weliswaar niet zo gevaarlijk and obesitas maar het geeft aan dat de trend is dat mensen steeds zwaarder worden.
Maar mogelijk zijn er heel veel mensen met een BMI van rond de 25. Deze grafiek zegt inderdaad wat over de trend, maar niet over hoeveel mensen gevaarlijk dik zijn. Je weet gewoon niet wat de verschillende BMI's van al die mensen zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Dat is niet het punt, de grafiek geeft de trend weer, overgewicht is weliswaar niet zo gevaarlijk and obesitas maar het geeft aan dat de trend is dat mensen steeds zwaarder worden.
Alle voorlichtingscampagnes en alle andere zaken die tot op heden gedaan zijn hebben iig niet de groei (letterlijk) tot staan gebracht.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:42 schreef Perrin het volgende:
[..]
Wat objectief een fors maatschappelijk probleem is.
Je kunt dingen niet op die manier opleggen aan een winkel. Een weegschaal neerzetten gaat niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Een weegschaal bij de kassa. En dan net als geen alcohol onder de 18 jaar in supermarkten, geen hamburgers bij BMI hoger dan 30 in de McDonalds.
Was er laatst trouwens met Perrin junior, we zaten voor het raam ons eten te eten en zagen in de McDrive alleen maar hele dikke mensen achter het stuur voorbij komen.
Landelijk invoeren, denk ik, sluit ook mooi aan bij de BMI discussie. Iedereen aan de wandel of op de fiets op zondagquote:Op dinsdag 19 september 2023 10:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
[..]
Oja, waarom heb ik ook al weer op de BBB gestemd?
![]()
15,1% van de Nederlanders heeft obesitas: https://www.vzinfo.nl/ove(...)n%20ouder%20obesitas.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar mogelijk zijn er heel veel mensen met een BMI van rond de 25. Deze grafiek zegt inderdaad wat over de trend, maar niet over hoeveel mensen gevaarlijk dik zijn. Je weet gewoon niet wat de verschillende BMI's van al die mensen zijn.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:43 schreef Gia het volgende:
[..]
Maar mogelijk zijn er heel veel mensen met een BMI van rond de 25. Deze grafiek zegt inderdaad wat over de trend, maar niet over hoeveel mensen gevaarlijk dik zijn. Je weet gewoon niet wat de verschillende BMI's van al die mensen zijn.
Ik denk niet dat de enkeling die elke dag Big Mac vreet het probleem is. Het probleem is gewoon grote massale aanbod van ongezonde producten in supermarkten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:36 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De andere oplossingen zijn anders al decennia lang voorhanden en dan vraag ik mij echt af hoe jij denkt mensen gezondere keuzes te gaan laten maken zonder dwang of in ieder geval aandrang.
Het probleem is niet de fabrikanten maar de intake van de burger, he? Er is weinig mis met een Big Mac op zichzelf, eet er iedere dag een en je hebt een probleem. Moet je dan McDonalds aanpakken omdat iemand er niet mee om kan gaan dat er Big Mac's te koop zijn en hoe is dat dan niet totalitair of dwingend?
Het zoveelste voorbeeld dat de BBB daadwerkelijk alleen voor de boeren is. Dit is letterlijk bedacht om zodoende te kunnen pleiten voor minder stikstofreductie voor de veehouder natuurlijk.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:36 schreef Houtenbeen het volgende:
[ twitter ]
[..]
Oja, waarom heb ik ook al weer op de BBB gestemd?
![]()
Die waren best gezellig. Ik was toen wel heel jong trouwens.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:46 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Landelijk invoeren, denk ik, sluit ook mooi aan bij de BMI discussie. Iedereen aan de wandel of op de fiets op zondag
En aangezien ik geen Rutte heet heb ik nog een actieve herinnering aan de autoloze zondagen van de olie crisis
Precies. Allemaal BBB stemmen dus.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:50 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die waren best gezellig. Ik was toen we heel jong trouwens.
Yup en een gebrek aan kennis en zelfbeheersing en een overschot aan gemakzucht bij de kopers.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de enkeling die elke dag Big Mac vreet het probleem is. Het probleem is gewoon grote massale aanbod van ongezonde producten in supermarkten.
Een verdrievoudiging van ernstig overgewicht in 40 jaar tijd.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
15,1% van de Nederlanders heeft obesitas: https://www.vzinfo.nl/ove(...)n%20ouder%20obesitas.
Ongeveer 1 op de 7 Nederlanders boven de 18, dus.
Dat was in 1990 ongeveer 7%, als ik die grafiek goed lees.
Ja, jammer dat de verplichting van de nutri-score is tegengehouden. Maar vanaf 2024 zou hij wel op veel meer verpakkingen moeten komen: https://www.rijksoverheid(...)nvoering-nutri-score.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:52 schreef Perrin het volgende:
[..]
Yup en een gebrek aan kennis en zelfbeheersing en een overschot aan gemakzucht bij de kopers.
Dank je. Dus 85% van de bevolking heeft dus een normale BMI tot net onder obesitas, nog niet gevaarlijk.quote:
Ik gebruik die nutriscore zelf ook. Super handig.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, jammer dat de verplichting van de nutri-score is tegengehouden. Maar vanaf 2024 zou hij wel op veel meer verpakkingen moeten komen: https://www.rijksoverheid(...)nvoering-nutri-score.
Hopelijk helpt dit al wat, want die opgaandelijn bij obesitas naar nu al 15% moet echt stoppen als we de zorgkosten enigszins in de hand willen houden. Ik denk wel dat het echt deels onwetendheid is.
en de slappe knieën van de overheid om de levensmiddelenindustrie ook maar één vinger in de weg te leggen. Het blijft altijd bij vage, vrijblijvende, adviezen of ondernemers die "zichzelf moeten sturen".quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:50 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik denk niet dat de enkeling die elke dag Big Mac vreet het probleem is. Het probleem is gewoon grote massale aanbod van ongezonde producten in supermarkten.
Sommige categorieën overlappen. "Overgewicht" is alles boven BMI 25, "Matig Overgewicht" is BMI 25-30, "Ernstig Overgewicht" is BMI 30+quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:57 schreef Gia het volgende:
[..]
Dank je. Dus 85% van de bevolking heeft dus een normale BMI tot net onder obesitas, nog niet gevaarlijk.
Maar uit hoeveel procent bestaat de bevolking eigenlijk, want als ik al die percentages optel, kom ik ver boven de 100 uit. Of zijn het 2 staatjes in 1? De bovenste apart en de onderste gespecificeerd.
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/gezondheidquote:Personen met een Turkse, Marokkaanse, Surinaamse of Antilliaanse migratieachtergrond hebben vaker ernstig overgewicht (obesitas) dan mensen zonder migratieachtergrond. Van de personen met een Antilliaanse achtergrond is 22 procent obees, tegen 11 procent bij personen met een Nederlandse achtergrond. Turken, Marokkanen, Surinamers en Antillianen van de eerste generatie kampen vaker met obesitas dan de tweede generatie. Hierbij speelt mee dat de eerste generatie gemiddeld ouder is en ouderen over het algemeen vaker ernstig overgewicht hebben dan jongeren.
Tussen 2003/2007 en 2013/2017 steeg het aandeel personen van 12 tot 65 jaar met obesitas. Dat gold zowel voor mensen zonder migratieachtergrond als voor mensen met een Turkse of Marokkaanse achtergrond. Bij Surinamers en Antillianen was de stijging niet statistisch significant.
Ja, zelfs Het Voedingscentrum heeft het soms over 7 eetmomenten per dag. Echt heel vreemd, wat mij betreft. Dan is je lichaam de hele dag voedsel aan het verwerken en nooit echt vet aan het verbranden en rommel aan het opruimen. Ik heb gemerkt dat het voor mijn lichaam het beste is om 2 keer per dag te eten en dat doe ik dan ook al jaren (ontbijt sla ik over). Dat verschilt per mens of het 1, 2, 3 of misschien 4 moet zijn, maar 7 eetmomenten kan volgens mij voor niemand goed zijn.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:00 schreef deedeetee het volgende:
Verbaast me niks dat mensen te dik worden door te vaak en te veel te eten en drinken. Begint al als baby met aan de borst lebberen zo vaak als ze zin hebben. Deze kinderen groeien op met de gewoonte om zodra ze zin hebben te eten en drinken. En dat doen ze dan ook. Ook zogenaamd gezonde snacks bevorderen de gewoonte om meer dan 3 maaltijden te eten.
Wij kregen vroeger 3 maaltijden per dag en hooguit 1 koekje als het erg mee zat. Dronken meestal water en soms aanlenglimonade. Ik mis gelukkig nog steeds de behoefte om tussendoor te eten.
In absolute aantallen is dit gewoon heel weinig tov groep met Nederlandse afkomst.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:03 schreef Gia het volgende:
Misschien dat de migratie ook nog een rol speelt:
22 procent Antillianen heeft ernstig overgewicht
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/gezondheid
Het is op zich oke, maar ook de Nutriscrore wordt beïnvloed door de industrie. Het vergelijken van producten onderling is misleidend (dan kan je 'gezonde' chips hebben terwijl het hooguit iets minder slecht is). Ook was de eerste iteratie op het Franse model gebaseerd dus die durfde witbrood ook niet als ongezond te labelen (weet niet of dat nu verbeterd is).quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:57 schreef Perrin het volgende:
[..]
Ik gebruik die nutriscore zelf ook. Super handig.
22% van de Antillianen tegenover 11% van de Nederlanders. Ja, ik snap dat er minder Antillianen in Nederland zijn, dan Nederlanders, maar dan nog kan de toegenomen migratie mede een reden zijn voor het toegenomen percentage van mensen met overgewicht.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:11 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
In absolute aantallen is dit gewoon heel weinig tov groep met Nederlandse afkomst.
Ik denk dat het dan minstens net zo veel aan inkomen/armoede ligt. Die groepen hebben natuurlijk vaker dan gemiddeld een laag inkomen. En het verband laag inkomen en obesitas is vastgesteld:quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:03 schreef Gia het volgende:
Misschien dat de migratie ook nog een rol speelt:
22 procent Antillianen heeft ernstig overgewicht
[..]
https://www.cbs.nl/nl-nl/achtergrond/2018/47/gezondheid
Dat lijkt me een logischere verklaring dan afkomst.quote:“Overgewicht komt meer voor onder volwassenen met een inkomen onder de lage-inkomensgrens dan onder volwassenen met een hoger inkomen: 56 procent, tegen 51 procent. Van de mensen met een laag inkomen had 19 procent obesitas, tegen 15 procent van degenen met een inkomen boven de lage-inkomensgrens.”
De nutriscore wordt per 1 januari 2024 verbeterd, dat zou moeten helpen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:13 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Het is op zich oke, maar ook de Nutriscrore wordt beïnvloed door de industrie. Het vergelijken van producten onderling is misleidend (dan kan je 'gezonde' chips hebben terwijl het hooguit iets minder slecht is). Ook was de eerste iteratie op het Franse model gebaseerd dus die durfde witbrood ook niet als ongezond te labelen (weet niet of dat nu verbeterd is).
Eetmoment kan ook een stuk fruit of handje noten zijn. Uiteindelijk gaat het om het totaal aantal calorieën. Hoe je dat verdeeld maakt niet zo veel uit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zelfs Het Voedingscentrum heeft het soms over 7 eetmomenten per dag. Echt heel vreemd, wat mij betreft. Dan is je lichaam de hele dag voedsel aan het verwerken en nooit echt vet aan het verbranden en rommel aan het opruimen. Ik heb gemerkt dat het voor mijn lichaam het beste is om 2 keer per dag te eten en dat doe ik dan ook al jaren (ontbijt sla ik over). Dat verschilt per mens of het 1, 2, 3 of misschien 4 moet zijn, maar 7 eetmomenten kan volgens mij voor niemand goed zijn.
Beide speelt een grote rol. Ik ken veel Marokkaanse mensen en ik merk op dat zowel mannen als vrouwen boven de 40 heel vaak flink dik zijn. En ja, je ziet dat ook bij mensen in armoede, dat ik me afvraag 'als je zo arm bent, hoe kun je dan zo dik zijn', maar die discussie is onlangs ook al gevoerd op Fok. Hoeven we hier niet te herhalen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik denk dat het dan minstens net zo veel aan inkomen/armoede ligt. Die groepen hebben natuurlijk vaker dan gemiddeld een laag inkomen. En het verband laag inkomen en obesitas is vastgesteld:
https://nvdietist.nl/nieu(...)omensgrens.%E2%80%9D
Dat lijkt me een logischere verklaring dan afkomst.
Dit is een bekende schrijver over dit onderwerp (hij schreef de boeken De supplementenwijzer, De voedingswijzer, De receptenwijzer en De voedingswaardewijzer) en die is het niet echt met je eens: https://www.ahealthylife.(...)dag-is-het-gezondst/quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:18 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Eetmoment kan ook een stuk fruit of handje noten zijn. Uiteindelijk gaat het om het totaal aantal calorieën. Hoe je dat verdeeld maakt niet zo veel uit.
Hij is dan ook geen expert, maar gewoon een voedingskundige. Ik heb ook voedingsleer gestudeerd, ben ik dan ook een expert?quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is een bekende schrijver over dit onderwerp (hij schreef de boeken De supplementenwijzer, De voedingswijzer, De receptenwijzer en De voedingswaardewijzer) en die is het niet echt met je eens: https://www.ahealthylife.(...)dag-is-het-gezondst/
Hij heeft wel wat studies gedaanquote:Op dinsdag 19 september 2023 11:21 schreef Gia het volgende:
[..]
Hij is dan ook geen expert, maar gewoon een voedingskundige. Ik heb ook voedingsleer gestudeerd, ben ik dan ook een expert?
Kom op.
Dat iemand boeken schrijft, maakt hem nog geen deskundige.
Ik zeg ook niet dat hij alle wijsheid in pacht heeft, maar 7 eetmomenten op een dag lijkt mij echt belachelijk veel.quote:Hij studeerde Voeding & Gezondheid aan de Open Universiteit en Nutrition Science aan Stanford.
De vraag die je eerst moet beantwoorden is of het wel een overheidstaak is om zich te bemoeien met de keuzes die mensen maken op het gebied van eten en drinken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:36 schreef Tijger_m het volgende:
Zolang de overheid en dus de samenleving voor de zorgkosten op draait en die zorgkosten mede dankzij obesitas al het andere dreigen te verdringen is dat antwoord natuurlijk volmondig ja.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag die je eerst moet beantwoorden is of het wel een overheidstaak is om zich te bemoeien met de keuzes die mensen maken op het gebied van eten en drinken.
Dat laatste ben ik het mee eens. Maar 3x daags, met 2 tussendoortjes is toch wel wat de meeste voedingsdeskundigen aanraden. Heb pas 2x in het ziekenhuis gelegen en ook daar houden ze zich daaraan. Niet verplicht, maar het wordt wel aangeboden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Hij heeft wel wat studies gedaan
[..]
Ik zeg ook niet dat hij alle wijsheid in pacht heeft, maar 7 eetmomenten op een dag lijkt mij echt belachelijk veel.
Ja, en als ik dat doe ga ik halverwege de dag van m'n stokkiequote:Op dinsdag 19 september 2023 11:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, zelfs Het Voedingscentrum heeft het soms over 7 eetmomenten per dag. Echt heel vreemd, wat mij betreft. Dan is je lichaam de hele dag voedsel aan het verwerken en nooit echt vet aan het verbranden en rommel aan het opruimen. Ik heb gemerkt dat het voor mijn lichaam het beste is om 2 keer per dag te eten en dat doe ik dan ook al jaren (ontbijt sla ik over). Dat verschilt per mens of het 1, 2, 3 of misschien 4 moet zijn, maar 7 eetmomenten kan volgens mij voor niemand goed zijn.
Het antwoord lijkt me 'ja natuurlijk', tenzij mensen die ongezonder leven ook meer bijdragen aan het betalen van de zorgkosten dan mensen die een gezonde levensstijl betrachten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De vraag die je eerst moet beantwoorden is of het wel een overheidstaak is om zich te bemoeien met de keuzes die mensen maken op het gebied van eten en drinken.
Natuurlijk wel. Het bevorderen van de volksgezondheid is gewoon een overheidstaak en de overheid stuurt ook op gedrag als het gaat om het kopen van vervuilende auto's (meer BPM), sigaretten en alcohol (accijnzen), en zo vergeet ik vast nog wat voorbeelden, maar dan zie ik niet in waarom een overheid hierin ook niet sturend kan optreden?quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat je prima kunt doen door ongezond voedsel extra te belasten, en dat geld te gebruiken voor de extra zorg die het oplevert.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het antwoord lijkt me 'ja natuurlijk', tenzij mensen die ongezonder leven ook meer bijdragen aan het betalen van de zorgkosten dan mensen die een gezonde levensstijl betrachten.
Dan moeten ze maar beginnen met het echt ongezonde voer uit de schappen te halen, zoals chips, frituurhapjes, gebak en snoep. En ook de producten waarmee je dit zelf maakt, zoals bakmeel, dr. Oetker kant en klaar gebakspakketten, enz...quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:28 schreef Perrin het volgende:
[..]
Het antwoord lijkt me 'ja natuurlijk', tenzij mensen die ongezonder leven ook meer bijdragen aan het betalen van de zorgkosten.
Misschien sla je een beetje door? Het gaat om de nuance. Ongezond voedsel hoeft niet uit de schappen maar stimuleren om het minder te consumeren is naar mijn mening wel verstandig. Alle beetjes helpen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moeten ze maar beginnen met het echt ongezonde voer uit de schappen te halen, zoals chips, frituurhapjes, gebak en snoep. En ook de producten waarmee je dit zelf maakt, zoals bakmeel, dr. Oetker kant en klaar gebakspakketten, enz...
Eerder ging het hier over vlees, alsof het verminderen van vlees de oplossing hiervan is. Als mensen een normale portie vlees eten bij hun maaltijd, dan is daar niets ongezonds aan.
Zelfs een bbq met wat meer vlees dan normaal, hoeft niet ongezond te zijn, als je daar alleen groenten en een paar stukjes stokbrood bij eet. Maar je moet dan de huzarensalade, die vaak ook op tafel staat, niet pakken.
Ik vind het echt onzin dat er beweerd wordt, door sommigen, dat vlees ongezond is.
Sommige soorten vlees zijn wel duidelijk ongezonder: worst, speklap, ham enzo.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Dan moeten ze maar beginnen met het echt ongezonde voer uit de schappen te halen, zoals chips, frituurhapjes, gebak en snoep. En ook de producten waarmee je dit zelf maakt, zoals bakmeel, dr. Oetker kant en klaar gebakspakketten, enz...
Eerder ging het hier over vlees, alsof het verminderen van vlees de oplossing hiervan is. Als mensen een normale portie vlees eten bij hun maaltijd, dan is daar niets ongezonds aan.
Zelfs een bbq met wat meer vlees dan normaal, hoeft niet ongezond te zijn, als je daar alleen groenten en een paar stukjes stokbrood bij eet. Maar je moet dan de huzarensalade, die vaak ook op tafel staat, niet pakken.
Ik vind het echt onzin dat er beweerd wordt, door sommigen, dat vlees ongezond is.
Als je naar de wetenschappelijke concensus kijkt staat het niet meer ter discussie dat te veel (en te veel is het al vrij snel) rood en/of bewerkt vlees ongezond is. Wil echter niet zeggen dat je niet prima gezond kan zijn door af en toe kwaliteitsvlees te eten. Helaas is de nuance in deze discussie vaak zoek.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:39 schreef Gia het volgende:
[..]
Vroeger, waren mensen jagers/verzamelaars. Toen schoten we ons eigen vlees, wat volop rondliep in de vele bossen rondom ons. Maar die bossen werden gekapt, het was lastiger om je vlees te vangen, dus bedacht men dat we dieren gingen houden om in onze vleesconsumptie te voorzien. En dat ging heel lang prima, totdat we het ook gingen uitvoeren naar andere landen, omdat we zo'n fantastisch lekker vlees hebben.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:42 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Misschien sla je een beetje door? Het gaat om de nuance. Ongezond voedsel hoeft niet uit de schappen maar stimuleren om het minder te consumeren is naar mijn mening wel verstandig. Alle beetjes helpen.
Ook moet vlees eten niet meteen verboden worden, maar wat minder vlees eten kan geen kwaad. Niet vanwege gezondheidsredenen wat mij betreft maar vanwege de milieu-impact van die vleesconsumptie, of overconsumptie beter gezegd.
Ja, uiteindelijk denk ik van wel. Ik snap dat het niet ideaal is en moeilijk aan te geven waar de grens ligt. Maar het stomste wat we kunnen doen is ons over te leveren aan de voedingsindustrie want dan gaan we de strijd verliezen. De voedingsindustrie weet hoe ze de goedkoopste ingrediënten kunnen verwerken en vermarkten tot iets waar voor ons moeilijk te weerstaan is. Ze gebruiken precies dezelfde tactieken als de tabaksindustrie.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Vroeger werden we ook maar gemiddeld 30 jaar, ik weet niet of dat zo'n maatstaf is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:47 schreef Gia het volgende:
[..]
Vroeger, waren mensen jagers/verzamelaars. Toen schoten we ons eigen vlees, wat volop rondliep in de vele bossen rondom ons. Maar die bossen werden gekapt, het was lastiger om je vlees te vangen, dus bedacht men dat we dieren gingen houden om in onze vleesconsumptie te voorzien. En dat ging heel lang prima, totdat we het ook gingen uitvoeren naar andere landen, omdat we zo'n fantastisch lekker vlees hebben.
Ik denk niet dat wanneer de Nederlander minder vlees gaat eten, er minder vlees geproduceerd blijft worden in Nederland. Ze voeren de rest gewoon uit.
De meeste van de zut die ze produceren is overbodige rommel die slecht voor de gezondheid is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:52 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja, uiteindelijk denk ik van wel. Ik snap dat het niet ideaal is en moeilijk aan te geven waar de grens ligt. Maar het stomste wat we kunnen doen is ons over te leveren aan de voedingsindustrie want dan gaan we de strijd verliezen. De voedingsindustrie weet hoe ze de goedkoopste ingrediënten kunnen verwerken en vermarkten tot iets waar voor ons moeilijk te weerstaan is. Ze gebruiken precies dezelfde tactieken als de tabaksindustrie.
Bovendien bedienen ze zich van allerlei slinkse misleidende termen en marketing-praat waar je als consument maar doorheen moet prikken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:52 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Ja, uiteindelijk denk ik van wel. Ik snap dat het niet ideaal is en moeilijk aan te geven waar de grens ligt. Maar het stomste wat we kunnen doen is ons over te leveren aan de voedingsindustrie want dan gaan we de strijd verliezen. De voedingsindustrie weet hoe ze de goedkoopste ingrediënten kunnen verwerken en vermarkten tot iets waar voor ons moeilijk te weerstaan is. Ze gebruiken precies dezelfde tactieken als de tabaksindustrie.
Als je meer rood vlees en minder lege koolhydraten gaat eten val je misschien wel af maar verhoog je je kan op hart- en vaatziekten. Ook niet gewenst.quote:Op dinsdag 19 september 2023 10:16 schreef aTypisch het volgende:
[..]
zeker
meer vlees en minder brood, pasta en andere lege carbs en je bent een heel eind in een gemiddeld dieet
Geen wonder dat alle immigranten in italië zittenquote:Op dinsdag 19 september 2023 12:09 schreef Intint het volgende:
[..]
Als je meer rood vlees en minder lege koolhydraten gaat eten val je misschien wel af maar verhoog je je kan op hart- en vaatziekten. Ook niet gewenst.
Keer op keer wordt bewezen dat een Mediteraans dieet het beste is voor de gezondheid; veel groeten, fruit, volkoren producten, veel plantaardige eiwitten ipv dierlijke, vis, veel olijfolie en peulvruchten.
Nee, dat is te kort door de bocht. Ten eerste omdat de zorgkosten over een heel leven misschien helemaal niet hoger zijn (ongezonde mensen gaan immers eerder dood) en ten tweede omdat er meer criteria zijn om te bepalen wat er wel en niet tot de taken van de overheid behoort dan alleen de hoogte van de zorgpremie.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Zolang de overheid en dus de samenleving voor de zorgkosten op draait en die zorgkosten mede dankzij obesitas al het andere dreigen te verdringen is dat antwoord natuurlijk volmondig ja.
Dat is een politieke keuze die je moet maken en waar de meningen over verschillen. Wat mij betreft stopt die sturing bij voorlichting en kwaliteitsborging (omdat je beide objectief kan uitvoeren) en schrap je de hele gedragswenselijke kostensturing. omdat die zo subjectief is als het maar kan zijn, het bovendien volledig indruist tegen het individueel mogen kiezen over zaken die in de basis alleen mij als individu aangaan en het in de praktijk natuurlijk maar heel beperkt gaat om daadwerkelijke gedragsbeïnvloeding, maar ook een ordinaire begrotingspost is.quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:31 schreef Tomatenboer het volgende:
Natuurlijk wel. Het bevorderen van de volksgezondheid is gewoon een overheidstaak en de overheid stuurt ook op gedrag als het gaat om het kopen van vervuilende auto's (meer BPM), sigaretten en alcohol (accijnzen), en zo vergeet ik vast nog wat voorbeelden, maar dan zie ik niet in waarom een overheid hierin ook niet sturend kan optreden?
Ja, en misschien wel het belangrijkste criterium is of we een samenleving waarbij niemand in armoede hoeft te leven kunnen hebben. En als dat dankzij de zorgkosten onbetaalbaar wordt, faalt de overheid dus in haar belangrijkste taak.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:28 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Nee, dat is te kort door de bocht. Ten eerste omdat de zorgkosten over een heel leven misschien helemaal niet hoger zijn (ongezonde mensen gaan immers eerder dood) en ten tweede omdat er meer criteria zijn om te bepalen wat er wel en niet tot de taken van de overheid behoort dan alleen de hoogte van de zorgpremie.
Je verwart jouw mening over waar geen discussie over zou moeten zijn en over wat duidelijk is met natuurwetten.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, en misschien wel het belangrijkste criterium is of we een samenleving waarbij niemand in armoede hoeft te leven kunnen hebben. En als dat dankzij de zorgkosten onbetaalbaar wordt, faalt de overheid dus in haar belangrijkste taak.
Het drukken van de zorgkosten waardoor de rest betaalbaar blijft, waaronder dus het tegengaan van obesitas, is een absolute kerntaak van de overheid, gewoon vergelijkbaar met het in stand houden van de politie. Daar zou geen discussie over moeten zijn.
Ik ben ook trots op wat Van Ooijen en Blokhuis hier al bereikt hebben, maar dat er nog veel meer moet gebeuren is duidelijk.
Ze worden qua tussendoortjes in ziekenhuizen ook steeds inventiever... halverwege middag- en avondeten: "Wie wil er een perzik-smoothie?" "Ik! ik! ik! ik! ik!"quote:Op dinsdag 19 september 2023 11:26 schreef Gia het volgende:
En een tussendoortje kan dan een stuk fruit zijn, of bijvoorbeeld je schaaltje rauwkost wat je van het warme eten hebt bewaard voor een later moment.
Nee, ik geef aan waar volgens mijn mening geen discussie over zou moeten zijn, dat is niet gelijk een natuurwet. Maar ik zou het vreemd vinden als je in het Nederlandse stelsel, waar gelukkig iedereen gebruik kan maken van de zorg en de kosten gedeeld worden, een discussie gaat houden of de overheid een taak heeft bij het ingrijpen in één van de belangrijkste oorzaken van het stijgen van de zorgkosten, namelijk overgewicht en obesitas door ongezond voedsel.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:52 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Je verwart jouw mening over waar geen discussie over zou moeten zijn en over wat duidelijk is met natuurwetten.
Dat de overheid de kosten in de hand moet houden ben ik ook wel met je eens, maar dat kan op meer manieren dan met het beboeten van wat sommige mensen zien als ongewenste keuzes.
Lijkt me inderdaad een prima idee. En blijkbaar uitvoerbaar.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:13 schreef J.B. het volgende:
Ik vind het systeem wat ze in o.a. het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruiken met calorieën op de menukaart wel nuttig voor het promoten van een gezondere leefstijl. Ik moet daar vaker voor werk zijn en het komt zeer regelmatig voor dat ik voor de minder calorierijke optie op de menukaart kies. Als je ziet dat er 1200 kcal in een full English breakfast zitten denk je wel twee keer na voordat je dat naar binnen werkt.
Een bijkomend voordeel is dat het een mooi vergelijkend inzicht biedt, zo zag ik bijvoorbeeld tot mijn stomme verbazing dat er in een McFlurry Frozen Yoghurt precies evenveel calorieën zitten als het normale exemplaar, ondanks dat het de indruk wekt een 'gezondere' optie te zijn.
Viel me in de VS ook op.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:13 schreef J.B. het volgende:
Ik vind het systeem wat ze in o.a. het Verenigd Koninkrijk en Ierland gebruiken met calorieën op de menukaart wel nuttig voor het promoten van een gezondere leefstijl. Ik moet daar vaker voor werk zijn en het komt zeer regelmatig voor dat ik voor de minder calorierijke optie op de menukaart kies. Als je ziet dat er 1200 kcal in een full English breakfast zitten denk je wel twee keer na voordat je dat naar binnen werkt.
Een bijkomend voordeel is dat het een mooi vergelijkend inzicht biedt, zo zag ik bijvoorbeeld tot mijn stomme verbazing dat er in een McFlurry Frozen Yoghurt precies evenveel calorieën zitten als het normale exemplaar, ondanks dat het de indruk wekt een 'gezondere' optie te zijn.
Dit is wel een hele flauwe redding hoor.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:20 schreef Hanca het volgende:
Nee, ik geef aan waar volgens mijn mening geen discussie over zou moeten zijn, dat is niet gelijk een natuurwet.
Ze doen het met name omdat het goedkoper en makkelijker is dan gezond voedsel en omdat ze helemaal niet weten hoeveel ongezonder het is. Jij overschatde kennis van mensen. Slechts 27% van de mensen associeert alcohol bijvoorbeeld met ongezond: https://www.kwf.nl/nieuws(...)alcohol-met-ongezondquote:Op dinsdag 19 september 2023 13:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dit is wel een hele flauwe redding hoor.
Maar goed, laten we voor het gemak dan even als uitgangspunt nemen dat het bevorderen van een gezonde levensstijl inderdaad een kerntaak van de overheid is, uit financiële of ideologische overwegingen. Ook dan krijg je nog steeds te maken met subsidiariteit, proportionaliteit en doelmatigheid. Het voor een groot deel van de samenleving onbetaalbaar maken van chips of frikandellen vind ik persoonlijk dan weer niet proportioneel.
Verreweg de meeste mensen weten prima dat alcohol, kant en klaar voedsel of kapsalon ongezond is. En ze doen het toch. Het is wat mij betreft niet aan de overheid om zó ver in te grijpen in de keuzevrijheid/het privéleven van mensen. En als we dat wel willen, dan hebben we nog wel wat te gaan.
Het is te verdedigen, maar dat is het tegendeel ook. Kortom, hier zal uiteindelijk een meerderheid over beslissen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:41 schreef Hanca het volgende:
En dat is zeer goed te verdedigen als een overheidstaak.
Ja, blijkt dat uit de landen waar de suikertaks al is? Volgens mij helemaal niet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is te verdedigen, maar dat is het tegendeel ook. Kortom, hier zal uiteindelijk een meerderheid over beslissen.
Maar je weet ook wat er gebeurt als van bepaalde producten de prijzen een eind omhoog gegooid worden: dat maakt voor een hele groep niks uit want die hebben het geld toch wel, maar voor het kinderfeestje van de oudste van Sjonnie en Anita is het jammer, want die kunnen het niet meer betalen. En, de politiek kennende, zal de lijst van ongewenste boodschappen alleen maar groter worden.
quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze doen het met name omdat het goedkoper en makkelijker is dan gezond voedsel en omdat ze helemaal niet weten hoeveel ongezonder het is. Jij overschatde kennis van mensen. Slechts 27% van de mensen associeert alcohol bijvoorbeeld met ongezond: https://www.kwf.nl/nieuws(...)alcohol-met-ongezond
Terwijl elk glas met alcohol de kans op kanker vergroot: https://www.kwf.nl/waar-k(...)hol-en-je-gezondheid
Slechts 37% weet dat je kanker kan krijgen van alcohol.
En niemand heeft het over totaal onbetaalbaar maken. Een suikertaks maakt bijvoorbeeld drinken met suiker niet onbetaalbaar, maar wel duurder dan drinken zonder suiker. En dat is zeer goed te verdedigen als een overheidstaak.
Hieruit kan je toch niet concluderen dat maar 27% van de mensen weten dat alcohol ongezond is? Ze associëren het in eerste instantie met iets anders, dat is alles.quote:We associëren alcohol vooral met gezelligheid (54%) en minder met iets wat ongezond voor je is (27%
Dat zei ik ook niet, ik zei dat gek genoeg mensen daar niet gelijk aan denken. Is bij sigaretten denk ik wel anders.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:49 schreef Fred_B het volgende:
[..]
[..]
Hieruit kan je toch niet concluderen dat maar 27% van de mensen weten dat alcohol ongezond is? Ze associëren het in eerste instantie met iets anders, dat is alles.
Dat je zegt dat elke dag een glas alcohol gezond is, is alsof je zegt dat elke dag een Big Mac of elke dag een sigaret gezond is.quote:de kennis over de schadelijkheid van alcohol nog niet breed genoeg bekend is. Men denkt vooral dat veel drinken in één keer ongezond is. Elke dag een glas alcohol is volgens slechts 46% ongezond tot zeer ongezond. 20% denkt zelfs dat dit gezond is. Feit is: er bestaat geen veilige hoeveelheid alcohol. Zowel vaak als veel drinken is ongezond
Nee, bij sigaretten waarschijnlijk niet, maar bij allerlei zaken van vliegen tot de snackbar tot de barbecue zal de eerste associatie ongetwijfeld iets leuks zijn, maar dat betekent niet dat mensen onwetend zijn van de schadelijke effecten en geen afweging kunnen maken.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zei ik ook niet, ik zei dat gek genoeg mensen daar niet gelijk aan denken. Is bij sigaretten denk ik wel anders.
Maar ook veel te weinig mensen weten hoe schadelijk alcohol is. In dat artikel:
[..]
Dat je zegt dat elke dag een glas alcohol gezond is, is alsof je zegt dat elke dag een Big Mac of elke dag een sigaret gezond is.
Heb dat niet gezien. Bleef bij een plak ontbijtkoek of een stuk fruit.quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:58 schreef brokjespoes het volgende:
[..]
Ze worden qua tussendoortjes in ziekenhuizen ook steeds inventiever... halverwege middag- en avondeten: "Wie wil er een perzik-smoothie?" "Ik! ik! ik! ik! ik!"
Heb zoiets ook pas nog gezien op een menukaart, weet niet meer waar. Stond ook het aantal koolhydraten vermeld. Zou niet gek zijn als dit in alle restaurants gedaan zou worden.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:13 schreef J.B. het volgende:
Dus, omdat er op een kinderfeestje snacks gebakken moeten worden, moeten ze maar goedkoop blijven? Mag het voor een feestje een keer wat duurder zijn? Dan kun je uitpakken met je dure snacks, die die kinderen anders nooit krijgen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het is te verdedigen, maar dat is het tegendeel ook. Kortom, hier zal uiteindelijk een meerderheid over beslissen.
Maar je weet ook wat er gebeurt als van bepaalde producten de prijzen een eind omhoog gegooid worden: dat maakt voor een hele groep niks uit want die hebben het geld toch wel, maar voor het kinderfeestje van de oudste van Sjonnie en Anita is het jammer, want die kunnen het niet meer betalen. En, de politiek kennende, zal de lijst van ongewenste boodschappen alleen maar groter worden.
De hele discussie over gezond voedsel terugbrengen tot calorieën is wel erg kort door de bocht. Ik eet veel meer calorieën dan 'aanbevolen' maar heb ook bijzonder fysiek werk en sport vijf keer in de week.quote:Op dinsdag 19 september 2023 13:13 schreef J.B. het volgende:
Naar mijn idee hebben we nu wel lang genoeg de 'kleine slagvaardige overheid' gehad, en heeft dat niet bepaald positief uitgepaktquote:Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Hopelijk krijgen we straks een minister die dikzakken hard wilt aanpakken, iemand die in het verleden wel voor het hard aanpakken was? Bruls zou wel een kandidaat zijn!
Waar is trouwens het idee gebleven dat de overheid er gewoon is voor basis taken en niet voor het invullen of bijsturen van al je levenskeuzes.
Finland hoorde in de jaren '70 tot de slechts scorende landen qua gezondheid en levensverwachting. Door ingrijpen van de overheid hebben ze dat enorm teruggebracht (ze zijn nu een middenmotor). Eerst door een pilotproject in Karelia (de slechts scorende provincie), later door het het uit te breiden naar het rest van het land. Er werden drie doelen gesteld:quote:Op dinsdag 19 september 2023 12:32 schreef nostra het volgende:
[..]
Dat is een politieke keuze die je moet maken en waar de meningen over verschillen. Wat mij betreft stopt die sturing bij voorlichting en kwaliteitsborging (omdat je beide objectief kan uitvoeren) en schrap je de hele gedragswenselijke kostensturing. omdat die zo subjectief is als het maar kan zijn, het bovendien volledig indruist tegen het individueel mogen kiezen over zaken die in de basis alleen mij als individu aangaan en het in de praktijk natuurlijk maar heel beperkt gaat om daadwerkelijke gedragsbeïnvloeding, maar ook een ordinaire begrotingspost is.
De vraag die je je dan wel kan stellen is in hoeverre diezelfde overheid dan ineens wel verantwoordelijk is voor de gevolgen van die individuele keuzes en dat is een lastige (vaak niet direct aantoonbaar en in the end is bijna alles het gevolg van individuele keuzes).
quote:To reduce the cardiovascular risk factor of elevated serum cholesterol levels, the North Karelia project targeted dietary fat intake. The diet recommendation was to minimize the use of saturated fat products (ie, hard butters and margarines, high-fat and whole milk, and fatty meats) and transition to the use of products with low saturated fats and vegetable oils (ie, soft butters and margarines, vegetable oils, low-fat or nonfat milk, and lean fish, poultry, and meats). These nutritional messages were spread through community channels and activities. Between 1972 and 1977, more than 1000 newspaper articles were published on nutrition and other risk factors.4 Furthermore, diet was discussed in more than 150 health education meetings and more than 300 local “parties of long life,” where healthy food was cooked and served by local housewives associations to village members.4 Hundreds of special training seminars were organized for health care workers, the general public, and mass catering personnel responsible for workplaces, schools, hospitals, and restaurants. After the initial 5-year period for the project, the government became more involved and developed policies that increased consumers’ health consciousness through media campaigns and led to the food industry creating low-fat products. The mobilization of community members and local resources in addition to national health policies and initiatives led to major dietary changes. From 1972 to 2012, the use of butter on bread had dropped by approximately 80%, and the use of butter for cooking had dropped by approximately 50%.4 Vegetable oils, such as rapeseed oil, and soft butters and margarines became the lower-fat alternative. As a result, serum cholesterol reduced by more than 20% in both men and women in North Karelia between 1972 and 2012.4 The intake of saturated fats reduced from 20% to 12% in 2007 and increased from 2007 to 2012 to 14%.4 Most of the decline in serum cholesterol was explained by dietary changes, with minimal contribution from statin use.
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC7444010/
quote:The East Finland Berry and Vegetable Project was launched in 1986 after the initiative of the North Karelia Project and as a broad co-operative effort to increase consumption of domestic berry and vegetable products. The aim is that as much as possible of the increased consumption should be met from east Finland, where the bulk of berry farming is already located. The project aims to combine health interests with several national and regional (east Finland) economic interests. The health interests relate, firstly, to the positive food choices provided by these products and, secondly, to berry and vegetable growing being a potential alternative to dairy farming, which will decline with the drop in consumption of dairy fat. The project employs a comprehensive set of strategies, over the initial three-year period, including research and evaluation, as discussed in this article.
https://www.jstor.org/stable/45153823
Er zit nog wel een groot gat tussen een 'kleine slagvaardige overheid' en een overheid die bijstuurt op wat je 's avonds eet.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:48 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Naar mijn idee hebben we nu wel lang genoeg de 'kleine slagvaardige overheid' gehad, en heeft dat niet bepaald positief uitgepakt
Dat idee bestaat dus niet, omdat keuzes als je voedselkeuze invloed hebben op de basistaak van de zorg die er is voor iedereen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
Hopelijk krijgen we straks een minister die dikzakken hard wilt aanpakken, iemand die in het verleden wel voor het hard aanpakken was? Bruls zou wel een kandidaat zijn!
Waar is trouwens het idee gebleven dat de overheid er gewoon is voor basis taken en niet voor het invullen of bijsturen van al je levenskeuzes.
Goeie vraag.quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:39 schreef Kickinalfa het volgende:
En wat is je antwoord erop? In het geval van Finland (zie mijn post hierboven), is het positief of negatief dat de overheid de levenkeuzes van hun bevolking heeft beïnvloed? Zijn er landen waarin het aan de vrije markt en persoonlijke keuzes overgelaten wordt waarin er geen obesitas epidemie is?quote:
Het is altijd makkelijker om via die weg van 'slecht' naar 'gemiddeld' te gaan. Daarna loop je hard tegen diminishing returns aan.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:37 schreef Gimmick het volgende:
[..]
En wat is je antwoord erop? In het geval van Finland (zie mijn post hierboven), is het positief of negatief dat de overheid de levenkeuzes van hun bevolking heeft beïnvloed? Zijn er landen waarin het aan de vrije markt en persoonlijke keuzes overgelaten wordt waarin er geen obesitas epidemie is?
Zonder het in detail bekeken te hebben (het is zeker interessant, maar zit op werk), maar hoe wordt hier de (mate van) causaliteit van vastgesteld?quote:Op dinsdag 19 september 2023 14:58 schreef Gimmick het volgende:
[..]
Finland hoorde in de jaren '70 tot de slechts scorende landen qua gezondheid en levensverwachting. Door ingrijpen van de overheid hebben ze dat enorm teruggebracht (ze zijn nu een middenmotor). Eerst door een pilotproject in Karelia (de slechts scorende provincie), later door het het uit te breiden naar het rest van het land. Er werden drie doelen gesteld:
• inname verzadigde vetten verlagen
• inname zout verlagen
• minder roken
De overheid stimuleerde melkveehouders (leveranciers van verzadigd vet) om het bedrijf om te gooien naar bessen en groenteboederijen.
Dank overheid!
[..]
[ afbeelding ]
[..]
Het is een epidemiologische studie in lijn met andere epidemiologische studies. Een studie op deze schaal en van deze lengte kan ook niet op een andere manier worden uitgevoerd. Dus causaliteit vaststellen blijft een van de uitdagingen. In het document hieronder wordt de studieopzet beschreven. (Het argument correlatie is geen causaliteit was/is ook een van de stokpaardjes van de tabaksindustrie.)quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Zonder het in detail bekeken te hebben (het is zeker interessant, maar zit op werk), maar hoe wordt hier de (mate van) causaliteit van vastgesteld?
quote:It was quite obvious even during this planning phase that any major control of
cardiovascular diseases in North Karelia would be largely dependent on the potentials
for primary prevention. Findings from the Seven Countries Study, the Framingham
Study and others had already suggested the important causal role of certain risk factors. While several trials were being planned to “prove the causality”, it was also being
pointed out that the risk factors were very closely linked with community life styles.
This was certainly the case in North Karelia, where the pervasiveness of the main risk
factors was clearly related to the generally unhealthy diet and smoking habits etc.
These considerations, combined with the historical background, guided the
formulation of a community-based intervention strategy. The central task became
to shift the risk factor profile of the entire North Karelian population through a
community-based intervention: “A mass epidemic calls for mass action and the
changing of lifestyles can only succeed through community action”.
In the process of outlining these intervention principles, the team was aware of the
importance of carefully evaluating the results and experiences. It was felt that only
the most thorough scientific evaluation would allow the project to contribute to our
knowledge of how to modify risk factors in a population and whether this can really
lead to reduced disease rates. The “evaluation study design”, described later, was the
outcome of these deliberations.
Thus was launched the world’s first major community-based preventive study in
the field of CVD.
https://www.julkari.fi/bi(...)853-baa87db6a046.pdf
Vrouwen die magere zuivel gebruiken, hebben meer menstruatiepijn dan vrouwen die volle zuivel gebruiken. Hormonen bestaan ook vetzuren en alle verzadigde vetten over 1 kam scheren heeft gevolgen.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:48 schreef nostra het volgende:
[..]
Zonder het in detail bekeken te hebben (het is zeker interessant, maar zit op werk), maar hoe wordt hier de (mate van) causaliteit van vastgesteld?
Volgens mij gooi wat dingen door elkaar. Cholesterol in eten is niet direct gelinkt aan cholesterol in het bloed. Voor verzadigd vet is die link er wel. Dat is middels vele RTCs (random controlled trails) aangetoond.quote:Op dinsdag 19 september 2023 16:27 schreef loveli het volgende:
[..]
Vrouwen die magere zuivel gebruiken, hebben meer menstruatiepijn dan vrouwen die volle zuivel gebruiken. Hormonen bestaan ook vetzuren en alle verzadigde vetten over 1 kam scheren heeft gevolgen.
Verzadigd vet en cholesterol is niet 1 op 1 intake vs output.
Wat dan? Een grote overheid die alsnog de boel laat versloffen? Da's een beetje de CDA invulling van 'het politieke midden', daar komen we geen steek verder mee.quote:Op dinsdag 19 september 2023 15:06 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Er zit nog wel een groot gat tussen een 'kleine slagvaardige overheid' en een overheid die bijstuurt op wat je 's avonds eet.
En helemaal als de default oplossing is van de overheid om dan maar zaken duurder te maken.
Nee, nee, dat is de "participatie maatschappij", weet je nog?quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:13 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat dan? Een grote overheid die alsnog de boel laat versloffen? Da's een beetje de CDA invulling van 'het politieke midden', daar komen we geen steek verder mee.
Het al dan niet laten versloffen staat los van de insteek zelf.quote:Op dinsdag 19 september 2023 17:13 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat dan? Een grote overheid die alsnog de boel laat versloffen? Da's een beetje de CDA invulling van 'het politieke midden', daar komen we geen steek verder mee.
Nee, juist dat individualisme is er pas sinds de jaren 90 en is typisch iets neo-liberaals, dat draaien een aantal partijen inderdaad weer deels terug. Weer een samenleving worden, in plaats van allemaal individuen die toevallig langs elkaar heen leven in hetzelfde gebied. We gaan dus juist meer terug naar hoe het in het verleden was.quote:Op dinsdag 19 september 2023 20:08 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het al dan niet laten versloffen staat los van de insteek zelf.
Gevoelsmatig was er in het verleden altijd een insteek van "eigen verantwoordelijkheid", individualisme en het accepteren en respecteren van andere levenskeuzes en het opkomen voor minderheden.
Ergens is de omslag gemaakt naar "we" willen graag een soort van overheid waar we het collectief voor het individu stellen en "onwenselijk" gedrag van een ander maar zoveel mogelijk moeten beperken danwel ontmoedigen.
Dat is te kort door de bocht. Iedereen gescheiden naar school, wat een sterke individuele component heeft, is bijv. weer een verworvenheid van de verzuiling.quote:Op dinsdag 19 september 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, juist dat individualisme is er pas sinds de jaren 90 en is typisch iets neo-liberaals, dat draaien een aantal partijen inderdaad weer deels terug. Weer een samenleving worden, in plaats van allemaal individuen die toevallig langs elkaar heen leven in hetzelfde gebied. We gaan dus juist meer terug naar hoe het in het verleden was.
Maar dit gaat natuurlijk niet over wenselijk of onwenselijk gedrag, maar gewoon over het beperken van de zorgkosten (en ondertussen het leven voor mensen ook aangenamer maken, trouwens. Niemand is voor zijn lol obees). En ja, de zorgkosten dat gaat ons allemaal aan. Obesitas is gewoon vergelijkbaar met roken, daar vindt ook niemand het vreemd dat dat ontmoedigd wordt.
Laten we hopen van niet zegquote:Op dinsdag 19 september 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, juist dat individualisme is er pas sinds de jaren 90 en is typisch iets neo-liberaals, dat draaien een aantal partijen inderdaad weer deels terug. Weer een samenleving worden, in plaats van allemaal individuen die toevallig langs elkaar heen leven in hetzelfde gebied. We gaan dus juist meer terug naar hoe het in het verleden was.
Te lang VVD is hier niet bevordelijk voor geweestquote:Op dinsdag 19 september 2023 22:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar dit gaat natuurlijk niet over wenselijk of onwenselijk gedrag, maar gewoon over het beperken van de zorgkosten (en ondertussen het leven voor mensen ook aangenamer maken, trouwens. Niemand is voor zijn lol obees). En ja, de zorgkosten dat gaat ons allemaal aan. Obesitas is gewoon vergelijkbaar met roken, daar vindt ook niemand het vreemd dat dat ontmoedigd wordt.
Toch eens nieuwsgierig wat de NS kost, maar in 2022 hadden ze 3,1 miljard aan kosten (voor alleen het NL deel), totaal 3,4 miljard met duitsland erbijquote:
Probleem met gratis maken is dat de nu al overvolle treinen helemaal overlopen. Daar had Duitsland al last van met dat goedkope treinkaartje tijdens corona. In een normale tijd en dan gratis zal dat nog veel erger zijn. En hoe de sporen nu liggen en gezien de onmogelijkheid om daar spoor bij te leggen omdat het rondom bebouwd is, kan de spoorcapaciteit niet groeien.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:19 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Toch eens nieuwsgierig wat de NS kost, maar in 2022 hadden ze 3,1 miljard aan kosten (voor alleen het NL deel), totaal 3,4 miljard met duitsland erbij
Dat valt eigenlijk nog wel mee.
En dan heeft de persoon die zijn baan flexibel in kan delen, en dat is vaak een beter betaalde baan, dus profijt en iemand die dat niet kan niet. Al zullen dure managers nog steeds in de spits reizen, dan betaalt de baas wel. Dat lijkt me dan weer een slecht plan, omdat je de ongelijkheid zal vergroten.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:33 schreef Leandra het volgende:
Je moet het dan ook gratis maken voor de daluren, niet voor de spits.
Tot 06.30 is ook daluren, en dus dan is het al snel 07.00-07.30 voor je op je werk bent, dat kan bij veel bedrijven prima.quote:Op donderdag 21 september 2023 09:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dan heeft de persoon die zijn baan flexibel in kan delen, en dat is vaak een beter betaalde baan, dus profijt en iemand die dat niet kan niet. Al zullen dure managers nog steeds in de spits reizen, dan betaalt de baas wel. Dat lijkt me dan weer een slecht plan, omdat je de ongelijkheid zal vergroten.
Gratis OV heeft nog een groot nadeel: het is een welvaartsverschuiving van (arme) landelijke gebieden met weinig OV naar (rijke) stedelijke gebieden met meer OV. Door OV 'gratis' te maken gaan er niet opeens meer bussen in landelijke regio's rijden, het lijkt er eerder op dat mensen in gebieden met veel OV het bestaande OV vaker gebruikt wordt. In Duitsland blijkt nu ook dat het ¤49 ticket vooral in de toch al welvarende steden wordt gekocht en weinig mensen van de auto het OV in helpt:quote:Op donderdag 21 september 2023 09:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Probleem met gratis maken is dat de nu al overvolle treinen helemaal overlopen. Daar had Duitsland al last van met dat goedkope treinkaartje tijdens corona. In een normale tijd en dan gratis zal dat nog veel erger zijn. En hoe de sporen nu liggen en gezien de onmogelijkheid om daar spoor bij te leggen omdat het rondom bebouwd is, kan de spoorcapaciteit niet groeien.
Ik was ook lang een pleitbezorger voor gratis OV, maar realistisch gezien moeten we accepteren dat dat in Nederland gewoon niet kan. Zelfs niet als je er nu tientallen miljarden tegenaan gooit om spoornetten uit te breiden. Er is gewoon ruimtegebrek.
quote:Das Deutschlandticket hat im ersten Halbjahr 2023 zu einem Anstieg der Fahrgastzahlen bei Bussen und Bahnen beigetragen. Noch immer nutzen aber weniger Menschen den Linienverkehr als vor der Pandemie.
Op zich logisch, als je wel de prijs lager maakt maar de frequentie van OV op het platteland verder zo laat dan blijft het probleem eigenlijk hetzelfde, natuurlijk zijn er mensen die het gewoon niet kunnen betalen maar ik wil wedden dat de meerderheid zegt "Met het OV duurt mijn reis 2 of 3 keer zo lang"quote:Op donderdag 21 september 2023 10:10 schreef J.B. het volgende:
[..]
Gratis OV heeft nog een groot nadeel: het is een welvaartsverschuiving van (arme) landelijke gebieden met weinig OV naar (rijke) stedelijke gebieden met meer OV. In Duitsland blijkt nu ook dat het ¤49 ticket vooral in de toch al welvarende steden wordt gekocht en weinig mensen van de auto het OV in helpt:
Stadt-Land-Gefälle beim Deutschlandticket: Das 49-Euro-Abo bleibt vorerst ein Metropolenphänomen
https://www.tagesspiegel.(...)anomen-10014373.html
Het hoeft niet gratis, dat bezopen winstoogmerk moet eruit. Zeker in landelijke gebieden is het onmogelijk om winst te draaien of je moet alleen in de spits gaan rijden.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:02 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk ook niet dat je het OV gratis zou moeten maken, maar als je mensen de auto uit wil krijgen dan helpt het natuurlijk niet als het OV iedere keer duurder wordt. Zowel voor woon/werkverkeer als voor een incidenteel dagje uit is de trein, in elk geval financieel, zelden een aantrekkelijk alternatief. In plaats van het eindeloos duurder maken van de benzine om die verschuiving te realiseren (waar de mensen die echt geen alternatief hebben de dupe van zijn, vanwege hun route, de spullen die ze mee moeten nemen of omdat ze een onderweg-baan hebben) zou je er beter aan doen het OV substantieel goedkoper te houden. Misschien moet je bedrijven kortingen gaan geven als ze een bepaald percentage van hun personeel een trajectkaart geven in plaats van kilometervergoeding. Misschien moet je bij toegangskaartjes voor de Efteling, Artis etc. weer goedkope OV-combi's gaan verkopen (die bestonden vroeger ook). Dat soort dingen. OV-fietsen gratis maken voor de eerste 24 uur, ik noem maar wat.
Het probleem met gratis is vooral dat je veel extra vervoer gaat aantrekken, dat gebeurde er bijvoorbeeld met dat Duitse 9-euro-ticket (al was dat wel op een moment dat mensen bovengemiddeld veel behoefte hadden aan uitjes, maar soit). Terwijl je een verschuiving wil, niet direct een groei van de vervoersbewegingen.
Overigens is er wel degelijk een heleboel capaciteitswinst mogelijk op het spoorwegnet. Op sommige plaatsen is inderdaad echt geen plek (Amsterdam Amstel-Muiderpoort, Naarden-Hilversum, Nijmegen-Wijchen) maar die was er in Rotterdam en Delft eigenlijk ook niet, en daar liggen nu toch echt 4 sporen (in een tunnel). Alle uitvalsroutes van Utrecht, toch ook geen klein dorp, zijn in het stedelijke deel ook viersporig. Wel zijn uitbreidingen op nogal wat plaatsen heel erg duur, omdat dat nieuwe bruggen over de grote rivieren vraagt. Maar met een viersporig traject kun je, met het juiste beveiligingssysteem, in principe 10 IC's en 12 stoptreinen per uur laten rijden per richting. Daar moet je toch een heel eind mee kunnen komen.
Dat is natuurlijk helemaal waar, het OV zou ook op onrendabele lijnen en onrendabele tijden gewoon moeten bestaan. Gelukkig lijkt daar juist op dit moment ook wel aandacht voor in de Kamer. Verschillende partijen hadden het over investeren in regionaal openbaar vervoer.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:14 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Het hoeft niet gratis, dat bezopen winstoogmerk moet eruit. Zeker in landelijke gebieden is het onmogelijk om winst te draaien of je moet alleen in de spits gaan rijden.
Nee, je hebt óf winstgevend OV óf goed OV. En met goed OV bedoel ik, betaalbaar, betrouwbaar en frequent, van 's morgens vroeg tot 's avonds laat, 7 dagen per week.
Ja dat gelul hoor ik al jaren, ondertussen wordt het alleen maar afgebroken. In mijn eigen Zeeland ligt er een doemscenario vanaf december 2024.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is natuurlijk helemaal waar, het OV zou ook op onrendabele lijnen en onrendabele tijden gewoon moeten bestaan. Gelukkig lijkt daar juist op dit moment ook wel aandacht voor in de Kamer. Verschillende partijen hadden het over investeren in regionaal openbaar vervoer.
Er liggen nu in elk geval amendementen om de stijging van de prijzen in het OV terug te draaien en er komen vast ook moties en/of amendementen om regionaal OV te helpen. Het voordeel van een kamer zonder coalitie is dat zoiets plots hele vreemde meerderheden kan opleveren. Op zulke gebieden stemmen PVV, PvdA/GL en D66 vaak toch redelijk gelijk als ze niet aan coalitieafspraken gebonden zijn.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:21 schreef TweedeKlum het volgende:
[..]
Ja dat gelul hoor ik al jaren, ondertussen wordt het alleen maar afgebroken. In mijn eigen Zeeland ligt er een doemscenario vanaf december 2024.
Ik denk dat je je hier wat verkijkt op de verhouding in reizigerskilometers tussen de auto en het OV. Die was in 2021 ongeveer 1:9 (bron). Daar zat nog wel iets van een Corona-effect in, maar ook voor die tijd was het niet wezenlijk anders. Het probleem is dan ook dat als je het OV door het goedkoper/gratis te maken en door grootschalige investeringen te doen bijvoorbeeld anderhalf tot twee keer zo veel reizigers zou laten verwerken, dit maar een minimaal effect heeft op het autoverkeer. Deels ook doordat je mensen van de fiets het OV in trekt. Terwijl je dan dus echt praat over gigantische bedragen voor meer spoor, meer treinen, grotere stations, busbanen, enz.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:02 schreef Janneke141 het volgende:
Ik denk ook niet dat je het OV gratis zou moeten maken, maar als je mensen de auto uit wil krijgen dan helpt het natuurlijk niet als het OV iedere keer duurder wordt. Zowel voor woon/werkverkeer als voor een incidenteel dagje uit is de trein, in elk geval financieel, zelden een aantrekkelijk alternatief. In plaats van het eindeloos duurder maken van de benzine om die verschuiving te realiseren (waar de mensen die echt geen alternatief hebben de dupe van zijn, vanwege hun route, de spullen die ze mee moeten nemen of omdat ze een onderweg-baan hebben) zou je er beter aan doen het OV substantieel goedkoper te houden. Misschien moet je bedrijven kortingen gaan geven als ze een bepaald percentage van hun personeel een trajectkaart geven in plaats van kilometervergoeding. Misschien moet je bij toegangskaartjes voor de Efteling, Artis etc. weer goedkope OV-combi's gaan verkopen (die bestonden vroeger ook). Dat soort dingen. OV-fietsen gratis maken voor de eerste 24 uur, ik noem maar wat.
Ik ken de verhouding en ik snap wel wat je zegt, maar dan moet je er ook nog even twee andere verhoudingen bij pakken:quote:Op donderdag 21 september 2023 10:36 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Ik denk dat je je hier wat verkijkt op de verhouding in reizigerskilometers tussen de auto en het OV. Die was in 2021 ongeveer 1:9 (bron). Daar zat nog wel iets van een Corona-effect in, maar ook voor die tijd was het niet wezenlijk anders. Het probleem is dan ook dat als je het OV door het goedkoper/gratis te maken en door grootschalige investeringen te doen bijvoorbeeld anderhalf tot twee keer zo veel reizigers zou laten verwerken, dit maar een minimaal effect heeft op het autoverkeer. Deels ook doordat je mensen van de fiets het OV in trekt. Terwijl je dan dus echt praat over gigantische bedragen voor meer spoor, meer treinen, grotere stations, busbanen, enz.
Dat wil niet zeggen dat je het OV geleidelijk steeds verder moet verslechteren, zoals nu al een tijd gebeurt. Maar in de strijd om het autoverkeer terug te dringen, moet je het eigenlijk niet als een relevante factor zien. Daar is oneindig veel meer te halen in het stimuleren van thuiswerken, zodat het vervoer van huis naar werk überhaupt niet plaatsvindt.
Niet iedereen kan thuiswerken, maar als maar een paar procent dat wel kan, is het effect al veel groter dan tientallen miljarden investeren in het OV.quote:Op donderdag 21 september 2023 10:44 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik ken de verhouding en ik snap wel wat je zegt, maar dan moet je er ook nog even twee andere verhoudingen bij pakken:
Welk deel van alle gemaakte autoritten is minder dan 15 kilometer (hint: een heleboel)
Welk deel van de mensen heeft helemaal geen optie tot thuiswerken?
Die winst op de weg is bij 11 naar 18 dus erg beperkt, terwijl je dan wel in de spits naar bijna een verdubbeling van het aantal reizigers dat door Amsterdam-Centraal geloodst moet worden gaat. Dat zet je voor een dusdanige investeringsopgave, dat het wat mij betreft geen goede oplossingsrichting is.quote:Uiteindelijk zit de oplossing nooit op één plek. Je wil meer mensen in trein en bus. Je wil meer mensen op een (e)fiets. Je wil minder mensen die überhaupt op pad gaan. Je wil minder auto's waar maar één persoon in zit. Je wil meer elektrische auto's, en minder op benzine of diesel. Je wil minder busjes met pakketten die zes keer door dezelfde straat rijden. Als je op al die gebieden probeert een verschuiving te creëren, dan kom je wel ergens. Niemand zegt dat je 60% van de forensen in de trein wil krijgen, want dat gaat om allerlei redenen nooit lukken. Maar als je van 11% naar 18% gaat heb je nog steeds een heleboel winst. Ook in fileleed trouwens.
wat is dit voor magie?quote:Op donderdag 21 september 2023 10:44 schreef capricia het volgende:
Ik heb eigenlijk liever dat de prijzen van het OV semi-bevroren worden. En de miljarden die men uitspaart door het niet gratis te maken, investeert in beter OV in de gebieden buiten de randstad.
Uiteindelijk moet dat ook een aantrekkelijke leefomgeving blijven. Ook omdat we niet iedereen in de randstad kunnen huisvesten.
Ik neem aan dat als het OV niet gratis wordt, deze miljarden aan bijvoorbeeld beter OV besteed kunnen worden?quote:Op donderdag 21 september 2023 11:32 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wat is dit voor magie?
prijzen bevriezen en dan verwachten meer over te hebben om te investeren?
als je niet kunt verdienen op risicovolle investeringen buiten de randstad: waarom zou een organisatie dat dan doen?
Als men het OV gratis wil maken dan moet dat geld nu al eerst elders vandaan gehaald worden. Daar is nu nog geen sprake van.quote:Op donderdag 21 september 2023 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
Ik neem aan dat als het OV niet gratis wordt, deze miljarden aan bijvoorbeeld beter OV besteed kunnen worden?
Dat klopt. Maar kennelijk is de discussie hier of dat wel of niet zou moeten..gratis OV.quote:Op donderdag 21 september 2023 11:40 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Als men het OV gratis wil maken dan moet dat geld nu al eerst elders vandaan gehaald worden. Daar is nu nog geen sprake van.
Geef hem een gratis OV jaarkaart.quote:
quote:Op donderdag 21 september 2023 11:53 schreef capricia het volgende:
[..]
Geef hem een gratis OV jaarkaart.
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Koninklijke_treinquote:Op 15 juni 2023 maakte de NS bekend dat de koninklijke trein 'met pensioen' ging. Na het staatsbezoek aan België van 20 t/m 22 juni 2023 wordt het aangeboden aan het Spoorwegmuseum. De koninklijke familie zal in de toekomst gebruik maken van reguliere treinen.
Of: eindelijk iets doen aan werkende armen en ook de middenklasse een steuntje in de rug geven en de verdere verschraling van het OV tegenhouden en daarbij de toptarieven in de belasting wat verhogen en aankoop van eigen aandelen te belasten, zodat het deels betaald wordt door de rijken en de aandeelhouders van grote bedrijven. Klinkt gewoon als herverdelen, precies wat de politiek hoort te doen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 09:09 schreef Kickinalfa het volgende:
Altijd fijn, APB net voor verkiezingstijd,lekker geld uitdelen!
Hoe zit dat juridisch met het inkopen van eigen aandelen eigenlijk? Ik zou zeggen dat grote bedrijven gewoon een notering aan een buitenlandse beurs kunnen nemen en dan daar hun aandelen zonder probleem kunnen inkopen, en dan valt toch een groot deel van de potentiële inkomsten van zo’n belasting weg.quote:Op vrijdag 22 september 2023 09:18 schreef Hanca het volgende:
[..]
Of: eindelijk iets doen aan werkende armen en ook de middenklasse een steuntje in de rug geven en de verdere verschraling van het OV tegenhouden en daarbij de toptarieven in de belasting wat verhogen en aankoop van eigen aandelen te belasten, zodat het deels betaald wordt door de rijken en de aandeelhouders van grote bedrijven. Klinkt gewoon als herverdelen, precies wat de politiek hoort te doen.
Als je ergens beursgenoteerd wil zijn, moet je daar ook gevestigd zijn. Voor de meeste bedrijven aan de Nederlandse beurs is geld/belasting helemaal niet het belangrijkste onderwerp qua vestigingsklimaat. Dan gaat het meer om opleidingsniveau van mensen, bereikbaarheid, locatie tov zakenpartners/leveranciers, de plaats om te wonen voor personeel (bij expats is Amsterdam zeer in trek). Natuurlijk is er een kans dat een bedrijf dat enorm veel eigen aandelen wil aankopen om die reden vertrekt, maar meestal vertrekken bedrijven niet enkel uit zo'n reden.quote:Op vrijdag 22 september 2023 09:45 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Hoe zit dat juridisch met het inkopen van eigen aandelen eigenlijk? Ik zou zeggen dat grote bedrijven gewoon een notering aan een buitenlandse beurs kunnen nemen en dan daar hun aandelen zonder probleem kunnen inkopen, en dan valt toch een groot deel van de potentiële inkomsten van zo’n belasting weg.
Het probleem is dat mobiliteit nu zo duur wordt, dat het voor velen onbetaalbaar dreigt te worden. En uiteindelijk is het wel gewoon een levensbehoefte.quote:Op donderdag 21 september 2023 11:30 schreef Kickinalfa het volgende:
Wat eigenlijk ook wel flauw is dat er telkens wordt geklaagd dat het OV steeds duurder wordt.
Alles wordt duurder.
Dus ook alle mobiliteit, je fiets, je step, je auto, je wandelschoenen etc.
Ik heb niet het idee dat het OV een buitensporige prijsverhoging kent tov de rest.
Dat stukje over korte ritjes en de auto, het lijkt mij dat juist het OV daar helemaal geen concurrent voor is?
Het lijkt me eerder dan dat je de fiets moet gaan pakken?
Ik ben op zich ook niet tegen het principe van deze belasting. Het is immers een keuze tussen belast dividend en gratis aandeleninkoop. Maar ik vraag me vooral af of uiteindelijk het resultaat niet is dat het middel erger is dan de kwaal als grote bedrijven zich liever elders vestigen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 10:03 schreef Hanca het volgende:
[..]
Als je ergens beursgenoteerd wil zijn, moet je daar ook gevestigd zijn. Voor de meeste bedrijven aan de Nederlandse beurs is geld/belasting helemaal niet het belangrijkste onderwerp qua vestigingsklimaat. Dan gaat het meer om opleidingsniveau van mensen, bereikbaarheid, locatie tov zakenpartners/leveranciers, de plaats om te wonen voor personeel (bij expats is Amsterdam zeer in trek). Natuurlijk is er een kans dat een bedrijf dat enorm veel eigen aandelen wil aankopen om die reden vertrekt, maar meestal vertrekken bedrijven niet enkel uit zo'n reden.
Natuurlijk is het wel een kleine verslechtering van het vestigingsklimaat. Maar moet nou voor het vestigingsklimaat altijd alles wijken? Zelfs als je dat wil doen, vertrekken de bedrijven soms nog (zie de wet die speciaal voor Unilever werd aangepast, waarna Unilever naar Londen ging).
Onzin.quote:Op vrijdag 22 september 2023 10:03 schreef Hanca het volgende:
Als je ergens beursgenoteerd wil zijn, moet je daar ook gevestigd zijn.
Ondergronds zou interessant kunnen zijn, al heb ik geen idee of de ondergrond in Nederland dat overal aan kan?quote:Op vrijdag 22 september 2023 10:37 schreef Spablauw214 het volgende:
Ik zag ook nog iemand beredeneren dat de spoorinfra uitbreiden onmogelijk zou zijn omdat het niet in te passen zou zijn in de stad.
Uiteindelijk ontkom je er niet aan om het ondergronds te brengen. Verkoop die grond voor de hoofdprijs (want absolute toplocatie, midden in de stad) aan projectontwikkelaars en laat ze er woningen op zetten. Met de opbrengst kan je de aanleg financieren.
Edit: het was @:Hanca
Als we vanaf 1 januari het hele snelwegennet permanent afsluiten ga je dat uiteraard wel terugzien in het BNP, dus als zodanig zal het ongetwijfeld winstgevend zijn. Al gaan we dat uiteraard niet doen, dus het is lastig te becijferen hoeveel precies.quote:Op vrijdag 22 september 2023 10:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem is dat mobiliteit nu zo duur wordt, dat het voor velen onbetaalbaar dreigt te worden. En uiteindelijk is het wel gewoon een levensbehoefte.
Dat het OV winstgevend zou moeten zijn, is overigens ook neoliberale prietpraat. Zo kan je ook beredeneren dat de eerste winstgevende snelweg nog steeds aangelegd moet worden. Toch steken we daar ook miljarden aan belastinggeld in en niemand zeikt erover.
Hernationaliseren, 100% fiscaliseren en mantelzorgers vergoeden.quote:Op vrijdag 22 september 2023 11:50 schreef Hanca het volgende:
En hier weer een artikel over het allergrootste probleem dat er momenteel op de politiek af komt: de alles opetende zorgkosten. Sinds 2 jaar is die kostenpost SCW voorbij. Dit is onhaalbaar:
[ afbeelding ]
Dit kunnen we niet betalen, maar ook het personeel hiervoor kunnen we niet leveren. Helaas mis ik dit wel in eigenlijk alle verkiezingsprogramma's. Hoe beteugelen we de zorgkosten?
Daar wordt het niet goedkoper van.quote:Op vrijdag 22 september 2023 11:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Hernationaliseren, 100% fiscaliseren en mantelzorgers vergoeden.
Ik denk van wel.quote:Op vrijdag 22 september 2023 11:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar wordt het niet goedkoper van.
De CU heeft een mantelzorgverlof (vergelijkbaar met het ouderschapsverlof) voorgesteld tijdens de APB.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Het heeft mij een burn out gekost om naast full time werk voor mijn bejaarde vader en zijn bejaarde hont zorg te dragen. De hont leeft niet meer, bijna 16 geworden overigensen de zorg voor mijn vader is nu volledig naar de thuiszorg. Ik zorg alleen nog maar voor de was en voedsel.
Het woord mantelzorg heb ik trouwens precies nul keer gehoord de laatste weken of ik moet het gemist hebben. Burn out is tegenwoordig beroepsziekte nummer 1. Rara hoe komt dat?
Hier ben ik het wel mee eens, maar schijnbaar is de tendens vanuit de politiek dat het vooral duurder moet worden of dat we de behoefte maar moeten aanpassenquote:Op vrijdag 22 september 2023 10:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het probleem is dat mobiliteit nu zo duur wordt, dat het voor velen onbetaalbaar dreigt te worden. En uiteindelijk is het wel gewoon een levensbehoefte.
Ik vermoed dat dit probleem zichzelf wel gaat oplossen tzt.quote:Op vrijdag 22 september 2023 11:50 schreef Hanca het volgende:
En hier weer een artikel over het allergrootste probleem dat er momenteel op de politiek af komt: de alles opetende zorgkosten. https://www.trouw.nl/zorg(...)te-stoppen~baff7641/
Sinds 2 jaar is die kostenpost SCW voorbij. Dit is onhaalbaar:
[ afbeelding ]
Dit kunnen we niet betalen, maar ook het personeel hiervoor kunnen we niet leveren. Helaas mis ik dit wel in eigenlijk alle verkiezingsprogramma's. Hoe beteugelen we de zorgkosten?
Dat is geen manier om het 'op te lossen', natuurlijk.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:47 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Ik vermoed dat dit probleem zichzelf wel gaat oplossen tzt.
Zolang er geen druk is wordt er niet geroepen om harde keuzes.
Zolang het ziekenhuis / arts niet hoeft te kiezen tussen een heup voor een 80 jarige of het openhouden van een EHBO post gaat niemand hierover van te voren discussieren.
En als er geen personeel is ga je vanzelf dood.
Je weet dat daar niet de oorzaak van de eindeloze groei zit hè?quote:Op vrijdag 22 september 2023 11:54 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Hernationaliseren, 100% fiscaliseren en mantelzorgers vergoeden.
Toch is het wel de 'oplossing' die men al een paar decennia kiest. Vingers in de oren stoppen, lalala roepen en doen alsof het probleem niet bestaat.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:51 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is geen manier om het 'op te lossen', natuurlijk.
Ik weet het, het valt me ook echt tegen dat dit niet dominant is in de programma's van politieke partijen. Het nieuws is niet leuk, maar deze stijgende zorgkosten zijn voor onze welvaart en samenleving net zo bedreigend als een stijgende zeespiegel.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Toch is het wel de 'oplossing' die men al een paar decennia kiest. Vingers in de oren stoppen, lalala roepen en doen alsof het probleem niet bestaat.
Het valt mij ook tegen, maar ik had niet anders verwacht.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:57 schreef Hanca het volgende:
Ik weet het, het valt me ook echt tegen dat dit niet dominant is in de programma's van politieke partijen.
Eens, het is geen onverwachte teleurstelling. Maar Kuipers heeft wel geprobeerd dit onderwerp steviger aan de kaak te stellen, je zou toch hopen dat de partijen naar zo iemand luisteren.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:58 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het valt mij ook tegen, maar ik had niet anders verwacht.
Correct. Dat geldt voor alles wat nu vastloopt.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:42 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Hier ben ik het wel mee eens, maar schijnbaar is de tendens vanuit de politiek dat het vooral duurder moet worden of dat we de behoefte maar moeten aanpassen
Met mantelzorg moet je ook oppassen hoor, dat is echt superzwaar voor mensen. Ik ben betrokken bij een welzijnsclub die onder meer een programma heeft op het vlak van mantelzorg. Wij schrikken regelmatig als we zien wat daar binnenkomt. Die mensen zijn afgepeigerd. Je zult het zelf ook ervaren hebben, maar wij zien dit breed.quote:Op vrijdag 22 september 2023 12:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
[..]
Ik denk van wel.
Uit de markt halen en het winstoogmerk verdwijnt;
100% fiscaliseren scheelt premie-administratie;
Als men mantelzorgers gaat vergoeden is men er ook meer bereid toe ipv alles over te hevelen naar die veel te dure thuiszorg.
Ik wil ook dat wettelijk wordt vastgelegd dat werkgevers verplicht dienen mee te werken tbv werknemers die ook mantelzorger zijn. Ik denk aan arbeidstijdverkorting en de uren mantelzorg dan vanuit de overheid vergoeden.
Het heeft mij een burn out gekost om naast full time werk voor mijn bejaarde vader en zijn bejaarde hont zorg te dragen. De hont leeft niet meer, bijna 16 geworden overigensen de zorg voor mijn vader is nu volledig naar de thuiszorg. Ik zorg alleen nog maar voor de was en voedsel.
Het woord mantelzorg heb ik trouwens precies nul keer gehoord de laatste weken of ik moet het gemist hebben. Burn out is tegenwoordig beroepsziekte nummer 1. Rara hoe komt dat?
maar de politiek wil geen bejaarden huizen meer bouwen , waar ouderen op elkaar kunnen passenquote:Op vrijdag 22 september 2023 15:16 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Met mantelzorg moet je ook oppassen hoor, dat is echt superzwaar voor mensen. Ik ben betrokken bij een welzijnsclub die onder meer een programma heeft op het vlak van mantelzorg. Wij schrikken regelmatig als we zien wat daar binnenkomt. Die mensen zijn afgepeigerd. Je zult het zelf ook ervaren hebben, maar wij zien dit breed.
Ik ben daarom niet voor het nog meer inzetten op mantelzorg, we moeten daar juist verlichting in aanbrengen. Want we helpen nog meer mensen de zorg in.
Ik vraag me eigenlijk waarom er geen knik in zit. Op een gegeven moment zijn al die babyboomers toch allemaal dood.quote:Op vrijdag 22 september 2023 11:50 schreef Hanca het volgende:
En hier weer een artikel over het allergrootste probleem dat er momenteel op de politiek af komt: de alles opetende zorgkosten. https://www.trouw.nl/zorg(...)te-stoppen~baff7641/
[ afbeelding ]
Tsja, mensen leven langer. Er is medisch gezien meer mogelijk.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk waarom er geen knik in zit. Op een gegeven moment zijn al die babyboomers toch allemaal dood.
Die hebben echter ook vrij massaal voor nageslacht gezorgdquote:Op vrijdag 22 september 2023 18:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ik vraag me eigenlijk waarom er geen knik in zit. Op een gegeven moment zijn al die babyboomers toch allemaal dood.
Je ziet dat de ouderenzorg na 2050 minder stijgt.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waarom prijziger dan boomers?quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:10 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Die hebben echter ook vrij massaal voor nageslacht gezorgd.
Het cohort 50-60 jarigen is wel iets groter (en dat zijn al niet echt babyboomers meer maar deels zelfs al hun kinderen) maar over 30 jaar zijn ook de mensen die nu tussen de dertig en vijftig zijn al vrij prijzig voor de zorg…
[ afbeelding ]
Per stuk deels omdat de zorg geavanceerder en dus duurder wordt. Maar de groep is bij elkaar ook groter en zal langer zorg krijgen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waarom prijziger dan boomers?
De grafiek loopt tot 2060, het grootste cohort (50-60) zal voor een zeer groot deel dan waarschijnlijk nog wel leven. Je bent nu al geen uizondering meer als je de 90 haalt. En juist die periode 90-100 is qua zorg waarschijnlijk wel vrij duur.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:12 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Maar waarom prijziger dan boomers?
Blijf ik ook een rare vinden. De meeste gevallen maakt geavanceerderde techniek dingen goedkoper. In de zorg schijnt dat ineens andersom te werken.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:15 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Per stuk deels omdat de zorg geavanceerder en dus duurder wordt. Maar de groep is bij elkaar ook groter en zal langer zorg krijgen.
Hoe geavanceerder, hoe meer er kan. Transplantaties (vrij duur) hebben bijvoorbeeld steeds meer kans om succesvol te zijn, dus zal het vaker worden toegepast.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijf ik ook een rare vinden. De meeste gevallen maakt geavanceerderde techniek dingen goedkoper. In de zorg schijnt dat ineens andersom te werken.
Niet persé, auto's zijn ook geavanceerder en duurder geworden en smartphones bijvoorbeeld ook. Althans zo'n oude Nokia vroeger zal vast niet goedkoop geweest zijn destijds, maar toen hadden ze vast geen mobiele telefoons van meer dan 1000 euro.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Blijf ik ook een rare vinden. De meeste gevallen maakt geavanceerderde techniek dingen goedkoper. In de zorg schijnt dat ineens andersom te werken.
Ik vond driehonderd gulden voor een Nokia best veel geldquote:Op vrijdag 22 september 2023 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niet persé, auto's zijn ook geavanceerder en duurder geworden en smartphones bijvoorbeeld ook. Althans zo'n oude Nokia vroeger zal vast niet goedkoop geweest zijn destijds, maar toen hadden ze vast geen mobiele telefoons van meer dan 1000 euro.
Zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
Tja, vroeger ging je met kanker “gewoon” vrij rap dood. Nu hebben we veel meer chemo en bestraling om te genezen of in elk geval flink te rekken. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld hart en vaatziekten.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar aan de andere kant kan een smartphone een hoop dingen waarvoor je vroeger andere apparatuur moest aanschaffen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:23 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Niet persé, auto's zijn ook geavanceerder en duurder geworden en smartphones bijvoorbeeld ook. Althans zo'n oude Nokia vroeger zal vast niet goedkoop geweest zijn destijds, maar toen hadden ze vast geen mobiele telefoons van meer dan 1000 euro.
Zo zijn er wel meer voorbeelden te bedenken.
2 weken langer leven a raison van 3 ton voor de farmaceut. Want dat is ook een realiteit waar vooral geen discussie over is of zelfs maar nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven wordt.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:32 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Tja, vroeger ging je met kanker “gewoon” vrij rap dood. Nu hebben we veel meer chemo en bestraling om te genezen of in elk geval flink te rekken. En dat geldt ook voor bijvoorbeeld hart en vaatziekten.
Die technische vooruitgang gaat nog flink doorwerken…
Navigatiesysteem, iPod, gameboy, wekker, zaklamp, camera, videospeler, agenda.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar aan de andere kant kan een smartphone een hoop dingen waarvoor je vroeger andere apparatuur moest aanschaffen.
Die discussie is er zeker wel in Nederland. Onze verzekeraars maken wat dat betreft continu ruzie met patiënten en farmaceuten. In de praktijk krijgt een tachtigjarige zo'n behandeling al niet zo snel meer. We zijn daar ook veel verder mee dan andere landen (waardoor we tijdens Corona een tekort aan IC-plekken hadden…). We hebben allemaal ook wel crowdfundingsacties voorbij zien komen vanwege een bijzondere en dure behandeling in de VS of Zwitserland die de verzekeraar niet wil betalen.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
2 weken langer leven a raison van 3 ton voor de farmaceut. Want dat is ook een realiteit waar vooral geen discussie over is of zelfs maar nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
Technologie voor bestaande behandelingen wil het nog wel eens goedkoper maken. Het dure zit hem in de nieuwe dingen die we ontdekken. Waardoor mensen ook weer ouder worden, en dan nog meer dure behandelingen nodig hebben.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:19 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Eens kijken.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:33 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Ja maar aan de andere kant kan een smartphone een hoop dingen waarvoor je vroeger andere apparatuur moest aanschaffen.
Je mag hier eigenlijk ook nog een laptop of PC bij optellen. Dan gaat het wel hard…quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:54 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Eens kijken.
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
[ afbeelding ]
Ik zit nog lang niet aan de 800 euro hoor.
Beide heb ik gelukkig nog nooit uitgegeven aan een telefoon... er zijn namelijk apparaten van nu 100 euro die net zo goed zijn als een iPhone. Wat kan een Samsung van 100 euro niet wat een iPhone wel kan?quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ik vond driehonderd gulden voor een Nokia best veel geld. Maar nu maak ik me aanzienlijk minder druk om ¤800 voor een iPhone…
Deze is ook wel interessant in de discussie over zorgkosten. Lokaal is het verdwijnen van de SEH natuurlijk niet te verkroppen maar het gaat wel gebeuren om de zorg efficiënter te maken…quote:Het blijven vasthouden aan een SEH en een beddenhuis om de hoek mag logisch voelen, het strookt niet meer met wat een ziekenhuis nu is, vinden zij. Jongen: ‘In 1996 had deze regio nog 2.500 ziekenhuisbedden. Bij de fusie van Heerlen en Sittard in 2015 waren dat er al achthonderd. Nu hebben we er nog maar vierhonderd.’ Betere medische behandelingen, meer digitalisering, een patiënt kan vaak op dezelfde dag nog naar huis.
Net als het centreren van specialistische zorg, zoals die kinderhartchirurgie. Efficiënter en kwalitatief gewoon beter.quote:Op vrijdag 22 september 2023 19:15 schreef KareldeStoute het volgende:
https://www.volkskrant.nl(...)sende-hulp~b451f21d/
[..]
Deze is ook wel interessant in de discussie over zorgkosten. Lokaal is het verdwijnen van de SEH natuurlijk niet te verkroppen maar het gaat wel gebeuren om de zorg efficiënter te maken…
Ja en nee. In principe is ook SEH voor een deel redelijk planbaar.quote:Op vrijdag 22 september 2023 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
Waar het gaat om decentralisatie zit er natuurlijk wel een fundamenteel verschil tussen planbare zorg en SEH.
Naja, echt saboteren is het ook niet, want de 22 zetels halen ze toch niet?!quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het zal normaliter wel voldoende zijn, maar toch. Waarom zou je jezelf als partij zo saboteren?
Staat er een non-binaire op, gezien het oneven aantal?quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het zal normaliter wel voldoende zijn, maar toch. Waarom zou je jezelf als partij zo saboteren?
Sowieso wel vreemd dat je als landelijke partij maar 10 geschikte vrouwen weet op te duikelen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Nouja je lijst kun je het beste zo vol mogelijk proppen, mits het geen totaalidioten zijn. Al die mensen die op bekenden stemmen kunnen zomaar een zetel schelen.quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:55 schreef SnertMetChoco het volgende:
[..]
Naja, echt saboteren is het ook niet, want de 22 zetels halen ze toch niet?!
Verder wel wat curieus ja... had die 5 resterenden gewoon lekker op het einde van de lijst gezet. Zo maak je je wel erg afhankelijk van iets wat je zelf niet echt goed in de hand hebt. Wat als geen vrouw zich meldt, alleen Dassen nog op de lijst?
Omdat het een stel zeloten zijn?quote:Op zaterdag 23 september 2023 17:48 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Henk Bleker kreeg het met mijn destijds 83-jarige opa voor elkaar.quote:Op zaterdag 23 september 2023 18:39 schreef michaelmoore het volgende:
ik ken wel mensn die hun hele leven al CDA stemmen , die zullen niet veranderen denk ik
ook al laten ze Hugo nog een keer winnen met 49,9999%
Die had ze dan op zijn 83e nog allemaal redelijk op een rijtje.quote:Op zaterdag 23 september 2023 19:18 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Henk Bleker kreeg het met mijn destijds 83-jarige opa voor elkaar.
Ja hij was zeer trouw lid van natuurmonumenten.quote:Op zaterdag 23 september 2023 20:17 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Die had ze dan op zijn 83e nog allemaal redelijk op een rijtje.
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)emdenkerig-over-doenquote:Vandaag, 07:00
Zorgpremie stijgt snel, 'maar daar moeten we niet doemdenkerig over doen'
Nederlanders betalen komend jaar bijna tien procent meer voor hun zorgverzekering. Het kabinet verwacht dat de premie voor de basisverzekering met 12 euro per maand toeneemt, naar gemiddeld 149 euro.
De almaar groeiende zorgkosten leidden steevast tot politiek debat, ook afgelopen week. Maar hoe erg is die kostenstijging? Vergeleken met andere westerse landen zijn Nederlanders niet uitzonderlijk veel kwijt aan zorg. Wel zeggen deskundigen: let op met onnodige behandelingen.
Dat we steeds meer kwijt zijn aan zorg, staat vast. In 2000 kostte het Nederlandse zorgsysteem 45,4 miljard euro, in 2021 was dat 124,7 miljard euro. Bijna een verdrievoudiging.
Maar: alles wordt steeds duurder en de economie wordt steeds groter. Dus als je iets wil zeggen over de groeiende zorgkosten, is het beter om te kijken naar die kosten als percentage van het bruto binnenlands product, de waarde van wat Nederland in een jaar verdient.
Je ziet: bij lange na geen verdrievoudiging. Maar een toename van 10 naar 14,5 procent is nog steeds fors. En waarschijnlijk blijven de zorguitgaven stijgen, zeggen experts. "Zorg is het koekoeksjong van de overheidsbegroting; de kosten nemen alleen maar toe en verdringen daarmee investeringen in klimaat en onderwijs", zegt hoogleraar zinnige zorg Sjoerd Repping (Universiteit van Amsterdam).
Andere deskundigen vinden die ontwikkeling minder problematisch. De kostenstijging is juist ook een goed teken, zei internist en hoogleraar geneeskunde Marcel Levi (Amsterdam UMC) in Nieuwsuur. "In het grootste rampscenario groeien de zorguitgaven tot 18 procent van het bruto nationaal product. Voor een ontwikkeld en beschaafd land als Nederland, hoe erg is dat eigenlijk?"
"De grootste aanjager van de zorgkosten zijn nieuwe, betere behandelingen voor patiënten met hartkwalen, kanker, neurologische ziekten en voor kinderen die niet kunnen horen en daardoor geen spraakontwikkeling hebben. Die nieuwe therapie, die nieuwe operaties, die nieuwe medicijnen - die zijn duur. En dat drijft de zorgkosten omhoog."
Op één na duurste zorgsysteem
Patrick Jeurissen, hoogleraar betaalbaarheid van zorg aan het Amsterdam UMC, is het met Levi eens. "Zo lang de kosten niet te snel stijgen en bijdragen aan gezondheidswinst, is het zorgsysteem prima houdbaar."
Bovendien: begin deze eeuw stegen de zorgkosten nog snel, maar sinds 2012 "eigenlijk maar weinig", zegt Jeurissen. "In 2012 had Nederland na de Verenigde Staten het duurste zorgsysteem ter wereld. Inmiddels staan we op plek acht binnen de OESO." De OESO is een economische samenwerkingsverband van 38, vooral rijke, landen.
Nederland zal "de komende tien, vijftien jaar" wel weer stijgen in het internationale rijtje, verwacht Jeurissen. "We hebben een heel vergrijzingsgevoelig zorgsysteem; onze langdurige zorg hoort bij de duurste ter wereld. En vergeleken met andere rijke landen staat Nederland nog aan het begin van die vergrijzing."
Ook Levi erkent dit. "De zorgkosten worden deels opgedreven doordat we allemaal wat ouder worden en wat meer zorg nodig hebben."
Maar, zegt Levi, die ook voorzitter is van de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek, de grootste aanjager van de zorgkosten blijft medische vooruitgang. En daar mag best veel geld naartoe, vindt hij. "Zelfs al worden de zorguitgaven 18 procent van het bbp, dan blijft er zat geld over om in onderwijs en nieuwe wegen te investeren. Daar moeten we niet zo doemdenkerig over doen."
Onzinzorg
Hoogleraar Repping zet daar een flinke kanttekening bij. "Natuurlijk, als mensen er beter van worden, is het goed om er geld aan uit te geven. Maar we hebben niet oneindig veel geld en zeker niet oneindig veel personeel."
Volgens hem valt er veel winst te behalen door te stoppen met zorg die bewezen niet werkt. Als voorzitter Zorgevaluatie en Gepast Gebruik bij het Zorginstituut strijdt hij tegen dit soort 'onzinzorg'. "Van meer dan de helft van de zorg weten we bovendien niet goed of patiënten er baat bij hebben."
Uit gewoonte gaan we vaak door met onbewezen behandelingen of middelen. Als artsen twijfelen over de effectiviteit, zegt Repping, zou er standaard onderzoek naar moeten komen. "Dan wordt de zorg beter én houd je de kosten in toom."
Ook Levi ziet dit als probleem. "We hebben nu een systeem waarbij voor de zorgaanbieders geldt: hoe meer je doet, hoe meer geld je krijgt. Dat leidt ertoe dat er veel zorg is die misschien helemaal niet passend is voor de patiënt."
Hoogleraar Jeurissen pleit voor bewuster zorgbeleid. "In 2017 investeerde het kabinet ineens miljarden in verpleeghuizen, nu wordt dat weer deels weggeschaafd. En eerdere bezuinigingen op de jeugdzorg moeten we nu weer repareren en dat kost onnodig extra geld. We moeten meer rekening houden met de ontwikkeling van ziekten en niet bang zijn om geld uit het budget voor de kinderzorg te verplaatsen naar de ouderenzorg, bijvoorbeeld."
Nogal een zwakke poging om een groot probleem wat op ons af komt te bagatelliseren: ze missen volledig dat de zorg veel harder stijgt dan in dit artikel wordt gesuggereerd. Zie onder andere hier: Hanca in POL / Nederlandse Politiek #180quote:Op zondag 24 september 2023 07:22 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Goede analyse van Marcel Levi.
[..]
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)emdenkerig-over-doen
Dat RIVM artikel uit 2020 meldt dit:quote:Op zondag 24 september 2023 07:44 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nogal een zwakke poging om een groot probleem wat op ons af komt te bagatelliseren: ze missen volledig dat de zorg veel harder stijgt dan in dit artikel wordt gesuggereerd. Zie onder andere hier: Hanca in POL / Nederlandse Politiek #180
Maar vooral ook hier: https://www.rivm.nl/publi(...)zoek-in-opdracht-van
En dit plaatje: [ afbeelding ]
Zorgkosten stijgen veel en veel harder dan het BNP, het blijft niet bij 18%. Want ook na 2060 stijgen de zorgkosten nog harder dan het BNP. Sowieso is die 18% bijna een verdubbeling tov nu, gaan we echt de sociale zekerheid en onderwijs zo ver uitkleden dat we de ruimte hebben voor een verdubbeling van de grootste begroting?
Verder missen ze dat in 2040 1 op de 4 werkenden in de zorg moet werken, als we niks doen: https://pimwerkt.nu/2-miljoen-mensen-in-de-zorg-nodig/
Kortom: dit is beide totaal onhoudbaar. Het lijkt er op dat dit artikel niet verder wil kijken dan 2030 oid, maar dat is wel extreem kortzichtig. Geschreven door en voor 70+ ers?
Het scheelt sowieso geld als het huidige zorgsysteem op de schop gaat en de prikkel voor productie en de enorme administratielast voor zorgpersoneel er uit worden gesloopt.quote:De voorspellingen gaan met onzekerheden gepaard. Dat komt doordat demografische ontwikkelingen vaak anders lopen dan verwacht, economische groei lastig te voorspellen is en de medische wetenschap, de zorgpraktijk en overheidsbeleid veranderen.
Dat laatste is allereerst een totaal ander verhaal en ten tweede maar deels waar, een nationaal zorgfonds maakt de zorg bijvoorbeeld niks goedkoper dan het huidige systeem. Wel kan het natuurlijk goedkoper worden als er gesnoeid kan worden in de administratie, maar ook dat kan niet bij elke tak van zorg (mijn vrouw werkte ooit met een pilot om te kijken welke administratie er weg kon in de gehandicaptenzorg, daar kwam uit dat er eerder te weinig werd bijgehouden dan te veel om goede zorg te leveren). En sowieso lost het het probleem van 1 op de 4 werkenden in de zorg in 2040 niet op.quote:Op zondag 24 september 2023 08:02 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Dat RIVM artikel uit 2020 meldt dit:
[..]
Het scheelt sowieso geld als het huidige zorgsysteem op de schop gaat en de prikkel voor productie en de enorme administratielast voor zorgpersoneel er uit worden gesloopt.
Volgens mij was het Hoekstra die beste maatjes met Rutte was, niet De Jonge.quote:Op zondag 24 september 2023 10:02 schreef michaelmoore het volgende:
Het geslijm van Hugo met Rutte heeft het CDA geen goed gedaan
Het kwam veel kiezers heel ver de strot uit
Rutte is altijd een man van vriendjes en eromheen kletsen en draaien geweest ook met Samsom , maar die slijmerds kwamen altijd goed weg met een mooie baan in Brussel
quote:Op zondag 24 september 2023 08:35 schreef Hanca het volgende:
Dat laatste is allereerst een totaal ander verhaal en ten tweede maar deels waar, een nationaal zorgfonds maakt de zorg bijvoorbeeld niks goedkoper dan het huidige systeem.
Tja, dat kent Engeland al. En niet alleen is de publieke zorg daar van het niveau van Zimbabwe ongeveer met enorme wachtlijsten, ook is het nog eens een verschrikkelijk duur systeem.quote:Op zondag 24 september 2023 11:34 schreef Gia het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Als je hier alleen al onder VGZ kijkt, zie je 8 verzekeraars. Die hebben allemaal een directeur, meerdere kantoren in het land, met ook een directeur, enz... Stel dat iedere verzekeraar 8 kantoren in het land heeft, dan zijn dat alleen voor de VGZ al 64 kantoren, met 64 directeuren, directie secretaresses, enz....
Als er een nationaal ziekenfonds komt, is er één grote directeur, meerdere (bijvoorbeeld 12) kantoren in het land, met onderdirecteuren. Ben je klaar met 13 directeuren, i.p.v. een paar honderd nu. Scheelt toch behoorlijk wat in de kosten die besteed kunnen worden aan de zorg op zich.
Dure medicatie als chemo, wordt al vaak niet meer gegeven aan patienten boven de 80 en ook niet als er geen genezing meer nodig is, tenzij voor pijnbestrijding. Ook bepaalde operaties worden niet meer zo gemakkelijk bij 80+ gedaan. Nu is de ene tachtiger de andere niet. Mijn schoonouders van 83 fietsen en wandelen nog volop, zijn totaal onafhankelijk van enige zorg. Stel dat een van hen een nieuwe knie zou moeten, dan is dat er nog zeker wel goed aan besteed. Mijn moeder, ook 83, beweegt totaal niet, hele rug zit vast, loopt met een rollator en neemt een rolstoel mee als ze gaat winkelen of zo (voortgeduwd door een van ons). Zij is totaal afhankelijk van ons. Een nieuwe knie of heup maakt haar niet beweeglijker, dus dat zou verspilling zijn.quote:Op vrijdag 22 september 2023 18:37 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
2 weken langer leven a raison van 3 ton voor de farmaceut. Want dat is ook een realiteit waar vooral geen discussie over is of zelfs maar nauwelijks ruchtbaarheid aan gegeven wordt.
Toch voelt het wel alsof er aan de onderkant wordt beknibbeld aan toegankelijke zorg terwijl er aan de andere kant bakken met geld wordt uitgegeven.quote:Op vrijdag 22 september 2023 19:47 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Ja en nee. In principe is ook SEH voor een deel redelijk planbaar.
Nogmaals, ik snap het bezwaar tegen het schrappen maar dit is wel het gevolg van de wens de zorg steeds efficiënter in te richten…
Op een totaal van 120+ miljard is dat echt het verschil niet. Het over overgrote meerendeel van de kosten zijn echt gewoon de kosten voor daadwerkelijke zorg de overhead is zelfs dalende procentueel al een aantal jaar.quote:Op zondag 24 september 2023 11:34 schreef Gia het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Als je hier alleen al onder VGZ kijkt, zie je 8 verzekeraars. Die hebben allemaal een directeur, meerdere kantoren in het land, met ook een directeur, enz... Stel dat iedere verzekeraar 8 kantoren in het land heeft, dan zijn dat alleen voor de VGZ al 64 kantoren, met 64 directeuren, directie secretaresses, enz....
Als er een nationaal ziekenfonds komt, is er één grote directeur, meerdere (bijvoorbeeld 12) kantoren in het land, met onderdirecteuren. Ben je klaar met 13 directeuren, i.p.v. een paar honderd nu. Scheelt toch behoorlijk wat in de kosten die besteed kunnen worden aan de zorg op zich.
Ja, en dat is betrekkelijk kortzichtig. Zelfs als je in het achterhoofd houdt hoe lang de VVD de zorgteugels in handen heeft gehad, is dat opvallend.quote:Op zondag 24 september 2023 12:44 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Toch voelt het wel alsof er aan de onderkant wordt beknibbeld aan toegankelijke zorg terwijl er aan de andere kant bakken met geld wordt uitgegeven.
men moet weer bejaardenhuizen gaan bouwen met 300 kamertjes en een gezellge ontmoetingsruimte waar je kan kaarten en pratenquote:Op zondag 24 september 2023 13:09 schreef ondeugend het volgende:
En toch als je ziet dat er 20 instanties bezig zijn om de moeder van mijn vriend thuis te laten blijven wonen en ze van elkaar niet weten wat ze doen en ook naar elkaar verwijzen is het niet gek dat de zorg onbetaalbaar wordt.
Ieder is zo gespecialiseerd dat ze elkaar op bepaalde vlakken dwars zitten.
Dat zou toch anders en goedkoper moeten kunnen.
Meer mensen die algemeen verstand van zaken hebben bijvoorbeeld.
VVD weg ermeequote:Op zondag 24 september 2023 13:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja, en dat is betrekkelijk kortzichtig. Zelfs als je in het achterhoofd houdt hoe lang de VVD de zorgteugels in handen heeft gehad, is dat opvallend.
Nog even los van dat de zorgkosten enorm gaan oplopen als je mensen te laat helpt, zit je ook nog eens met verzuim in een toch al krappe arbeidsmarkt. Dat kost allemaal klauwen vol met geld: direct in de zorg, aan administratieve rompslomp bij verzekeraars en voor de rest van de samenleving gezien de mate van verzuim en uitval. Het gaat echt veel verder dan stuivertje wisselen tussen huisarts en ziekenhuis. Dit soort beleid heeft consequenties.
En daar komt nog bij dat de hele discussie over triage en het beperken van medische ingrepen met een beperkt nut (gezien in gewonnen gezonde levensjaren) al veel eerder opgestart had moeten worden. Maar dat vereist visie, realiteitszin en vooruitkijken en daar doet de VVD niet aan.
Alsof dat iets met de VVD te maken heeft. Geen enkele partij wil hier aan. Het is gewoon hetzelfde als de AOW, een partij die ook maar hint daar iets aan te willen doen wordt keihard afgestraft in de peilingen/verkiezingen.quote:Op zondag 24 september 2023 13:05 schreef BlackLining het volgende:
[..]
En daar komt nog bij dat de hele discussie over triage en het beperken van medische ingrepen met een beperkt nut (gezien in gewonnen gezonde levensjaren) al veel eerder opgestart had moeten worden. Maar dat vereist visie, realiteitszin en vooruitkijken en daar doet de VVD niet aan.
Nou dat weet ik niet. Maar dat er 20 verschillende personen zich bemoeien met 1 oudere die thuis zorg nodig heeft is overdreven. En allemaal met winstbejag natuurlijk want allenaal commercieel.quote:Op zondag 24 september 2023 13:17 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet weer bejaardenhuizen gaan bouwen met 300 kamertjes en een gezellge ontmoetingsruimte waar je kan kaarten en praten
Net als vroeger, maar Stef Blok heeft ze gesloten
En ik weet ook dat die bejaardentehuizen die nu plotseling allemaal gezellig worden genoemd en waar met weemoed naar terug wordt verlangd niet voor niets hun bezettingsgraad niet meer haalden en dus gesloten werden. Ze waren niet gezellig. Zoals een zorginstelling om in te wonen eigenlijk nooit gezellig is, want dat is niet praktisch.quote:Op zondag 24 september 2023 14:54 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nou dat weet ik niet. Maar dat er 20 verschillende personen zich bemoeien met 1 oudere die thuis zorg nodig heeft is overdreven. En allemaal met winstbejag natuurlijk want allenaal commercieel.
beter een gezellig bejaarden huis met twee dames die 5000 euro per maand verdienen voor de stofzuigen , dan 60 ZZP leaseauto criminelen die zich de pletter rijden voor 300 x 2 uur te factureren a raison van 65 euro ex BTWquote:Op zondag 24 september 2023 14:54 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nou dat weet ik niet. Maar dat er 20 verschillende personen zich bemoeien met 1 oudere die thuis zorg nodig heeft is overdreven. En allemaal met winstbejag natuurlijk want allenaal commercieel.
Dat is niet waar er waren enorme wachtlijsten voorquote:Op zondag 24 september 2023 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
En ik weet ook dat die bejaardentehuizen die nu plotseling allemaal gezellig worden genoemd en waar met weemoed naar terug wordt verlangd niet voor niets hun bezettingsgraad niet meer haalden en dus gesloten werden. Ze waren niet gezellig. Zoals een zorginstelling om in te wonen eigenlijk nooit gezellig is, want dat is niet praktisch.
Nou ja of een ander soort van beschermd samen wonen inderdaad. Want in wezen heb je gelijk. Stuk voor stuk factureren ze bij de zorgverzekering. En dat maakt de zorg mede zo duur.quote:Op zondag 24 september 2023 15:13 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
beter een gezellig bejaarden huis met twee dames die 5000 euro per maand verdienen voor de stofzuigen , dan 60 ZZP leaseauto criminelen die zich de pletter rijden voor 300 x 2 uur te factureren a raison van 65 euro ex BTW
tuurlijk heb ik gelijk,quote:Op zondag 24 september 2023 15:19 schreef ondeugend het volgende:
[..]
Nou ja of een ander soort van beschermd samen wonen inderdaad. Want in wezen heb je gelijk. Stuk voor stuk factureren ze bij de zorgverzekering. En dat maakt de zorg mede zo duur.
jij zou graag iedere bejaarde achter de computer hebben met een beeldtelefoon waar ze hun puistje kunnen laten zienquote:Op zondag 24 september 2023 15:04 schreef Hanca het volgende:
Maar meer aansturing zou bij mensen die verschillende hulpbehoeftes hebben inderdaad wel handig zijn. Wat dat betreft was het EPD waarin al die 20 mensen hun opmerkingen kwijt konden en terug konden lezen helemaal niet zo'n slecht idee.
Klopt. Met de huidige samenstelling van de bevolking en de opkomstpercentages onder de verschillende leeftijdsgroepen is het electorale zelfmoord. Dus doen we niks. Na ons de zondvloed.quote:Op zondag 24 september 2023 14:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alsof dat iets met de VVD te maken heeft. Geen enkele partij wil hier aan. Het is gewoon hetzelfde als de AOW, een partij die ook maar hint daar iets aan te willen doen wordt keihard afgestraft in de peilingen/verkiezingen.
Nee, de wachtlijsten waren (en zijn) er voor verzorgingshuizen die ook gewoon nog bestaan, niet voor bejaardentehuizen. Het idee ook dat ouderen er gelukkiger van worden als je ze uit hun buurt weg trekt en allemaal bij elkaar zet, zodat er geen buurman meer is die ze even kan helpen met een klusje, is ook nogal vreemd. Om nog niet te spreken over het feit dat zo'n 60-75% (onderzoeken wisselen een beetje) van de opa's en oma's tegenwoordig zeer regelmatig (al dan niet op vaste weekdagen) op kleinkinderen past. Dat gaat niet in een bejaardentehuis.quote:Op zondag 24 september 2023 15:15 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
Dat is niet waar er waren enorme wachtlijsten voor
maar stef blok zei dat ze voortaan in hun sociale huurwoning moesten blijven wonen
mijn moeder moest ook weg
men moet weer een paar bejaardenhuizen gaan bouwen en dan eens kijken dat geklets van jou slaat echt nergens opquote:Op zondag 24 september 2023 15:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, de wachtlijsten waren (en zijn) er voor verzorgingshuizen die ook gewoon nog bestaan, niet voor bejaardentehuizen. Het idee ook dat ouderen er gelukkiger van worden als je ze uit hun buurt weg trekt en allemaal bij elkaar zet, zodat er geen buurman meer is die ze even kan helpen met een klusje, is ook nogal vreemd. Om nog niet te spreken over het feit dat zo'n 60-75% (onderzoeken wisselen een beetje) van de opa's en oma's tegenwoordig zeer regelmatig (al dan niet op vaste weekdagen) op kleinkinderen past. Dat gaat niet in een bejaardentehuis.
Maar goed, zo gaat het vaak. Dingen uit het verleden worden geromantiseerd, de reden waarom niemand er meer wilde wonen zijn vergeten. Ik ken zat voorbeelden uit begin jaren 10 van deze eeuw dat er bejaardentehuizen maar werden omgebouwd tot studentenkamers, gewoon omdat er geen bewoners meer te vinden waren. En dat onder andere omdat de leefstijl van veel ouderen gelukkig tegenwoordig heel anders is, die hebben geen gezamelijke woonkamer meer nodig om uit de eenzaamheid te komen. Terwijl dat toch wel de eerste reden was waarom bejaardentehuizen er kwamen. Ouderen staan gelukkig tegenwoordig veel meer midden in de maatschappij.
En ja, er moet wat worden gedaan voor de mensen die wel eenzaam zijn. Maar ze wegrukken uit hun buurt en bij elkaar stoppen in een bejaardentehuis is dan niet mijn eerste oplossing.
juist ook omdat het aantal ouderen gaat verdubbelen , moeten al die mensen allemaal in een heel groot huis blijven wonen ??quote:Op zondag 24 september 2023 16:04 schreef Janneke141 het volgende:
Mijn oma woonde van haar 78e tot haar 88e (tot pakweg een maand voor haar dood) in een bejaardenflat met daarin een gemeenschappelijke recreatieruimte, alarmknoppen, een georganiseerd bewonersoverleg en wat vrijblijvende activiteiten, en een paar vaste schoonmakers en thuiszorgers die daar alle bewoners afwerkten voor zover die daar behoefte aan hadden. Verder was het gewoon huur van een coöperatie. Ik zou zeggen dat we er daar veel meer van nodig hebben. Dat is geen zorginstelling, maar wel een sociale gemeenschap met georganiseerde voorzieningen.
En dit was geen yuppenverblijf, want mijn oma had alleen aow en een héél mager nabestaandenpensioen.
bronquote:Tussen 2016 en 2040 komen er nog eens 1,5 miljoen 65-plussers bij.
In 2040 zal het aantal ouderen zijn opgelopen tot 4,6 miljoen, ten opzichte van 2,6 miljoen nu.17 Dec 2010
https://www.gooieneemland(...)e&utm_medium=organicquote:Esther Ouwehand trekt zich, ondanks protest van de leden van haar partij, tijdelijk terug als lijsttrekker van de Partij voor de Dieren. Ze doet dit omdat er nog steeds geen duidelijkheid is over de integriteitsschendingen tegen haar. "Het goede nieuws is dat ik er heel veel vertrouwen in heb dat het goed gaat komen", zei Ouwehand tegen haar partij op het congres in Den Bosch. Ze hoopt dus nog voor de verkiezingen de lijst weer aan te voeren.
Dus je werkt eerst alles en iedereen er uit. Laat jezelf vervolgens inhuldigen en doet dan dit? Wat is dag voor sabotage m?quote:Op zondag 24 september 2023 16:57 schreef Montagui het volgende:
Ouwehand trekt tijdelijk even terug.
[..]
https://www.gooieneemland(...)e&utm_medium=organic
Wat een rommeltje daar.quote:Op zondag 24 september 2023 16:57 schreef Montagui het volgende:
[..]
Ze geeft aan dat dit tijdelijk is he.quote:Op zondag 24 september 2023 17:33 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Dus je werkt eerst alles en iedereen er uit. Laat jezelf vervolgens inhuldigen en doet dan dit? Wat is dag voor sabotage m?
Mooi, na dat artikel van het NRC, dat kwam nadat het bestuur was opgestapt, was ze wat mij betreft onhoudbaar.quote:Op zondag 24 september 2023 16:57 schreef Montagui het volgende:
[..]
en jij wil dat iedere oudere thuis de ZZP steunkous uittrekker en huisarts ontvangtquote:Op vrijdag 22 september 2023 11:50 schreef Hanca het volgende:
[ afbeelding ]
krijgen mijn dochters dan ook vergoeding als ze mijn steunkousen komen uitdoen??quote:Op vrijdag 22 september 2023 11:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar wordt het niet goedkoper van.
wat zeg je nu voor onzinquote:Op vrijdag 22 september 2023 12:08 schreef Niels0Kurovski het volgende:
100% fiscaliseren scheelt premie-administratie;
Tuurlijk wel. Dat vereist visie. Daarvoor moet je klaarblijkelijk naar de oogarts en die is wegbezuinigd. Kortom: allemaal de schuld van de VVD.quote:Op zondag 24 september 2023 14:52 schreef MoreDakka het volgende:
[..]
Alsof dat iets met de VVD te maken heeft. Geen enkele partij wil hier aan. Het is gewoon hetzelfde als de AOW, een partij die ook maar hint daar iets aan te willen doen wordt keihard afgestraft in de peilingen/verkiezingen.
ja VVD marktwerking, .quote:Op zondag 24 september 2023 14:54 schreef ondeugend het volgende:
[..]
quote:Op zondag 24 september 2023 18:21 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Tuurlijk wel. Dat vereist visie. Daarvoor moet je klaarblijkelijk naar de oogarts en die is wegbezuinigd. Kortom: allemaal de schuld van de VVD.
Lees wat ik zeg: ZZPers hebben in de zorg helemaal niks te zoeken. Gelukkig gooien steeds meer zorginstellingen en instanties de ZZPers er uit. Nu de artsen en specialisten ook weer eens normaal onder contract.quote:Op zondag 24 september 2023 18:09 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
en jij wil dat iedere oudere thuis de ZZP steunkous uittrekker en huisarts ontvangt
ik zie bij mijn broer wel heel veel ZZP mensen de een stof zuigen de ander de maagband aantrekken en nog een opper ZZP erquote:Op zondag 24 september 2023 18:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Lees wat ik zeg: ZZPers hebben in de zorg helemaal niks te zoeken. Gelukkig gooien steeds meer zorginstellingen en instanties de ZZPers er uit. Nu de artsen en specialisten ook weer eens normaal onder contract.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |