Ook als je dat op persoonlijke titel doet? Ik ben ook communicatiemedewerker, maar ik hoop toch niet dat mensen mij gaan veroordelen op wat ik in mijn vrije tijd allemaal op internet zet (moet wel zeggen dat mijn naam nergens terug te vinden is). Is nogal een andere tone of voice, zegmaar.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:17 schreef Perrin het volgende:
Als je woordvoerder wil zijn, helpt het wel om een beetje genuanceerd te kunnen communiceren.
Ja dat laatste.quote:Op dinsdag 12 september 2023 14:36 schreef Saboo het volgende:
[..]
Ook als je dat op persoonlijke titel doet? Ik ben ook communicatiemedewerker, maar ik hoop toch niet dat mensen mij gaan veroordelen op wat ik in mijn vrije tijd allemaal op internet zet (moet wel zeggen dat mijn naam nergens terug te vinden is). Is nogal een andere tone of voice, zegmaar.
Daarnaast zit er een verschil tussen kunnen en willen, en daarbij vind ik van alle krachttermen die hij had kunnen kiezen gezwel, dus vrij mild. Niet heel netjes, maar niet iets waar je na 6 maanden nog een keer op terugkomt om iemand te ontslaan. Volgens mij zit het probleem er meer in dat BBB een groot deel van zijn Omtzigts kieszerspotentieel omvat, en dat 'ie inhoudelijk geen controverse wil over de standpunten van zijn woordvoerder over boeren (opzich ook wel begrijpelijk).
Ik snap je gevoel, het bevestigt hem en zn apologeten alleen maar in hun oordelen. En het is een podium voor hem. Maar toch vind ik het goed dat er vanuit de instituties begrensd wordt.quote:
In dit geval is er geen goede keus. Het laten gaan is niet goed, hem vervolgen geeft hem ook koren op de molen. Maar ik neig toch het meest naar de gedachte dat justitie zich niet bezig moet houden met dat laatste en hem dus gewoon moet vervolgen als hij wat strafbaars doet.quote:
Dit zegt Teunissen. Ik kan me voorstellen dat die niet alles weet wat het bestuur weet. Het is tijd dat het bestuur ook eens naar buiten stapt, volgens mij hebben die niks meer gezegd na dat persbericht. Hopelijk komen ze met meer info als ze hun nieuwe kandidaat naar voren schuiven, dat zou deze week gebeuren.quote:Op dinsdag 12 september 2023 17:21 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het wordt steeds gekker.
Overmorgenquote:Op dinsdag 12 september 2023 17:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit zegt Teunissen. Ik kan me voorstellen dat die niet alles weet wat het bestuur weet. Het is tijd dat het bestuur ook eens naar buiten stapt, volgens mij hebben die niks meer gezegd na dat persbericht. Hopelijk komen ze met meer info als ze hun nieuwe kandidaat naar voren schuiven, dat zou deze week gebeuren.
Dat zou wel heel bizar zijn, als het bestuur Ouwehand aan de kant zet vanwege een zogenaamde integriteitskwestie en dat het dan niet eens om haarzelf blijkt te gaan.quote:Op dinsdag 12 september 2023 17:21 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Het wordt steeds gekker.
Ja. Kan van alles zijn. Misschien blokkeerde ze onderzoek naar een integriteitskwestie van een ander in haar partij. Of verzin het maar. Your guess is as good as mine.quote:Op dinsdag 12 september 2023 17:31 schreef Leandra het volgende:
[..]
Dat zou wel heel bizar zijn, als het bestuur Ouwehand aan de kant zet vanwege een zogenaamde integriteitskwestie en dat het dan niet eens om haarzelf blijkt te gaan.
Dan verzin je stokken om mee te slaan.
https://www.ad.nl/politie(...)p-de-lijst~a8b561f7/quote:PvdD-Kamerleden Eva van Esch en Frank Wassenberg willen geen kandidaat zijn als Esther Ouwehand opzij geschoven wordt
Excuses voor onzin verkopen komen nog, neem ik aan?quote:Op dinsdag 12 september 2023 17:36 schreef Hanca het volgende:
En de partijen die in hun programma roepen dat de stikstofmodellen niet kloppen (BBB en NSC oa), mogen hun programma aanpassen: https://www.trouw.nl/duur(...)rlijk-goed~b1f341a8/
Zeker Omtzigt kan nu niet meer geloofwaardig volhouden dat de modellen weg moeten, denk ik.
Opdracht voor de metingen kwam van die groep die de metingen het eerst onderuit haalde, het Mesdagfonds van de melkveesector.
Vestering stapt per direct opquote:Op dinsdag 12 september 2023 17:42 schreef Hanca het volgende:
En dit bij de PvdD:
[..]
https://www.ad.nl/politie(...)p-de-lijst~a8b561f7/
Zou het dan Van Raan, de man van het bestuurslid, zijn waar het allemaal om draait? Zou Ouwehand Van Raan weg willen hebben en het bestuur daar voor gaan liggen?
Van Raan leek me altijd zo'n softe meeprater...
En het bestuurslid waar Ouwehand het over had is blijkbaar Elze Boshart, nog een medeoprichter (hoeveel hebben ze er daar wel niet).
Die was van het kamp van Raan, Koffeman, Boszhart. De hardliners.quote:
quote:Op dinsdag 12 september 2023 18:20 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die was van het kamp van Raan, Koffeman, Boszhart. De hardliners.
Vestering was wel echt van de meest die-hard "we hebben het alleen over dierenrechten, niet over mensenrechten" lijn. De lijn die Van Kooten-Arissen uit de fractie kreeg.quote:
En toen 'jongeheer' Wiegel nog zei "Sinterklaas bestaat... dáár zit-ie!" en daarbij naar Den Uyl wees, die toen net lekkerbekkend een paar peper(?)noten aan het wegwerken was.quote:Op dinsdag 12 september 2023 18:54 schreef Lord_Vetinari het volgende:
Dit soort topics laat het me altijd spijten dat er geen Fok! Was in de jaren 70, toen politiek echt nog leuk was. Zie de ‘Vader en Zoon’ strips van Peter van Straaten.
Ik kan ook ‘Bij ons in het dorp’ van Van Straaten aanraden. Nederland als dorp, met Den Uyl als burgemeester, Van Agt als pastoor én veldwachter (als hij als veldwachter een vrijend paartje betrapt, stuurt hij hen naar de pastoor om te biechtenquote:Op dinsdag 12 september 2023 19:46 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En toen 'jongeheer' Wiegel nog zei "Sinterklaas bestaat... dáár zit-ie!" en daarbij naar Den Uyl wees, die toen net lekkerbekkend een paar peper(?)noten aan het wegwerken was.
Gewoon je politieke tegenstander 'Sinterklaas' noemen, i.p.v. een gezwel.
Ja, Peter was geweldig.quote:Op dinsdag 12 september 2023 19:56 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Ik kan ook ‘Bij ons in het dorp’ van Van Straaten aanraden. Nederland als dorp, met Den Uyl als burgemeester, Van Agt als pastoor én veldwachter (als hij als veldwachter een vrijend paartje betrapt, stuurt hij hen naar de pastoor om te biechten) en Wiegel als brutaal snotaapje die bij oom Molly (Geertsema) en tante Haya (van Someren) logeert.
quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:49 schreef Hanca het volgende:
"CDA blundert bij stemming..."
https://www.ad.nl/politie(...)-de-plank~a03f68a5d/
Het blijft een klassieker.
"Dank voor uw stem op Hugo de Jonge"quote:Op dinsdag 12 september 2023 21:14 schreef Leandra het volgende:
Als u voor de motie tegen de vernieuwing van de statuten bent hou dan het groene kaartje omhoog...
Geweldig was dat.
En gewoon weer de fout in gaan
Wel pijnlijk voor de studenten.quote:
Ik denk niet dat het CDA daar zijn stemmen wil halen. Buiten dat vind ik het moeilijk te beoordelen of het afschaffen van het BSA uiteindelijk echt voordeliger is voor de studenten.quote:
Ik wist niet zoveel van die huidige heftige interne ruzies, maar toen ik de berichten over de bestuursbeslissingen een paar dagen geleden las dacht ik wel: "dit is de beste 'strijdwijze' om een partij zo klein mogelijk te houden c.q. krijgen."quote:Op dinsdag 12 september 2023 20:58 schreef Hanca het volgende:
Stuk over Ruud van der Velden, de hoofdpersoon in de PvdD-rel: https://www.ad.nl/binnenl(...)-de-dieren~a5bd85d7/
Echte hardliner, moties weigert hij aan te passen om meer stemmen te halen, compromissen vind hij vies.
quote:Bezuinigen? Doe zelf ’ns bezuinigen!
author avatar
MARCEL PEEREBOOM VOLLER
Er is een rapport verschenen. Negen van de tien keer betekent dat niet veel goeds en daar is dit rapport geen uitzondering op.
Topambtenaren, verenigd in de ’zeventiende Studiegroep Begrotingsruimte’, adviseren het volgende kabinet flink te bezuinigen of de belastingen te verhogen om zo de overheidsuitgaven te kunnen beteugelen.
quote:De zeventiende Studiegroep Begrotingsruimte denkt zelfs dat er vanaf 2028 zeventien miljard euro per jaar moet worden 'gevonden', zoals in het rapport nogal eufemistisch wordt omschreven hoe er de komende jaren in de toch al lege buidel van de burger zal worden getast.
Maar wacht: het is de zeventiende keer dat deze studiegroep de overheid adviseert en er moet zeventien miljard worden 'bijgestuurd'?
Dat kan geen toeval zijn.
Misschien beginnen met het snijden in eigen vlees, bijvoorbeeld door het aantal 'studiegroepen' dat het kabinet adviseert te verminderen?
Misschien beginnen met het realiseren van de zo gewenste kleinere overheid?
Misschien eens beginnen met het verminderen van het inhuren van externe expertise als aanvulling op het toch al uit z'n voegen barstende ambtenarenapparaat?
Echt bezuinigen op de zorg niet, maar dat is ook niet nodig. Maar veel partijen zijn toch wel bezig met hoe ze de stijging van de zorgkosten zullen dempen. Dat wordt inderdaad geen verkiezingsthema, maar komt absoluut wel op de formatietafel.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:25 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik vraag me af of het thema bezuinigen uberhaubt een item in de verkiezingen gaat zijn.
De afgelopen jaren ging zelfs de VVD overstag door maar bakken met geld uit te geven (al dan niet met matig resultaat). Waar voorheen een mate van zelfredzaamheid verwacht is er tegenwoordig zelfs een roep voor een "sterke" overheid die maar in van alles moet voorzien.
Nu zullen er vast wel wat belastingen worden verzonnen onder de noemer van het klimaat, maar snijden in zorg of vergrijzing zie ik niet gebeuren.
Uitstekende manier om het merendeel van de partijleden en PvdD-stemmers tegen je in het harnas te jagen ook.quote:Op woensdag 13 september 2023 04:41 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik wist niet zoveel van die huidige heftige interne ruzies, maar toen ik de berichten over de bestuursbeslissingen een paar dagen geleden las dacht ik wel: "dit is de beste 'strijdwijze' om een partij zo klein mogelijk te houden c.q. krijgen."
En blijkbaar wil het partijbestuur dat inderdaad... lijkt me een helder signaal richting degenen die overwegen/overwogen om op de PvdD te stemmen.
Misschien is de invloed van de Zevende Dags Adventisten toch groter gebleven dan gedacht; per slot van rekening is die groep ook een soort van getuigenispartij.
Geen politiereactie gezien, hier wel de kinderombudsvrouw:quote:Op dinsdag 12 september 2023 00:58 schreef capricia het volgende:
Dinsdag heeft de politie misschien een reactie.
[..]
https://nos.nl/artikel/24(...)deren-a12-activisten
Die vindt de meldingen dus niet vreemd.quote:“Zonder me uit te spreken over de werkwijze van de politie, staat er allereerst in het Kinderrechtenverdrag dat ouders de vrijheid hebben kinderen zelf op te voeden. De ene ouder neemt een kind al op jonge leeftijd mee naar de kerk, een ander vindt dat niet goed. Die ruimte is er. De grens aan die ruimte is; wat is schadelijk voor kinderen? En wat dat betreft vind ik het niet eens zo heel raar dat de politie ergens melding maakt (bij Veilig Thuis in dit geval) wanneer deze belangen niet duidelijk zijn. De politie grijpt in dit geval volgens mij dus niet zozeer in, maar handelt vanuit de openbare orde; vanuit dat perspectief moeten zij altijd het belang van het kind meewegen.
quote:Op woensdag 13 september 2023 08:48 schreef Hanca het volgende:
[..]
Geen politiereactie gezien, hier wel de kinderombudsvrouw:
https://www.trouw.nl/binn(...)mbudsvrouw~bc466913/
[..]
Die vindt de meldingen dus niet vreemd.
Bronquote:Het College voor de Rechten van de Mens vindt de meldingen bij Veilig Thuis verontrustend en benadrukt dat ook kinderen demonstratierecht hebben. De organisatie trok onlangs bij de Tweede Kamer aan de bel over het „verlammende effect” van het gebruik van strafrechtelijke middelen op de uitoefening van het demonstratierecht en vreest dat van de Veilig Thuis-meldingen een zelfde werking uitgaat. „Zo kunnen kinderen en ouders ervan weerhouden worden hun recht op vrijheid van meningsuiting en vreedzaam protest uit te oefenen.”
Snap niet zo goed wat er mis is met een melding maken. Daar is die toko toch voor? Of mag je daar van zo'n pretcollege alleen aankloppen voor blauwe ogen en blauwe plekken door papa of mama?quote:
Die zal morgen wel van de lijst gehaald zijnquote:Op woensdag 13 september 2023 08:50 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen roept de nummer 3 van BBB op om Derk Boswijk van het CDA te stemmen:
https://www.ad.nl/politie(...)te-stemmen~a1fec77f/
Hij heeft zelf ook geen politieke ambitie en geeft aan het ook niet met het hele verkiezingsprogramma van BBB eens te zijn. Dat wordt nog wat.
Tja, ze spreken elkaar dus nogal tegen. Het hangt er ook vanaf hoe erg je die meldingen vindt. Ik zou het persoonlijk totaal niet erg vinden als er een melding zou komen wanneer ik met mijn 3 kinderen daar zou staan. Als ik daar zou staan zou ik dat best kunnen en willen verdedigen, ik zou er dan ook 100% vanuit gaan dat er geen enkel vervolg komt op zo'n melding. Als je de melding zelf al als vervolg ziet, is er toch echt wat mis met het systeem. Alsof je al schuldig bent als er een melding over je komt. Zo doen we dat in Nederland toch echt niet. Mocht VT zo wel opereren, dan moet daar wat aan gedaan worden.quote:
Denk het niet, ze zijn nogal trots op hun oorlogsheld. Maar hem zal vanaf nu wel worden verteld dat hij alleen over defensieplannen mag praten. Maar als ik dit interview lees, laat hij zich totaal niet sturen. Dit kan de komende 4 jaar dus wel interessant worden. Sowieso zal zijn aanwezigheid de defensiedebatten interessanter maken, dat kun je niet altijd zeggen van nieuwelingen in die commissie.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:02 schreef Hexagon het volgende:
[..]
Die zal morgen wel van de lijst gehaald zijn
Haha, genieten.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:50 schreef Hanca het volgende:
En ondertussen roept de nummer 3 van BBB op om Derk Boswijk van het CDA te stemmen:
Hij heeft zelf ook geen politieke ambitie en geeft aan het ook niet met het hele verkiezingsprogramma van BBB eens te zijn. Dat wordt nog wat.
Open deur.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, ze spreken elkaar dus nogal tegen. Het hangt er ook vanaf hoe erg je die meldingen vindt. Ik zou het persoonlijk totaal niet erg vinden als er een melding zou komen wanneer ik met mijn 3 kinderen daar zou staan. Als ik daar zou staan zou ik dat best kunnen en willen verdedigen, ik zou er dan ook 100% vanuit gaan dat er geen enkel vervolg komt op zo'n melding. Als je de melding zelf al als vervolg ziet, is er toch echt wat mis met het systeem. Alsof je al schuldig bent als er een melding over je komt. Zo doen we dat in Nederland toch echt niet. Mocht VT zo wel opereren, dan moet daar wat aan gedaan worden.
De oplossing van de VVD is dan ook steeds geweest: smijt er wat geld tegenaan en dan komt het wel goed.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:25 schreef Kickinalfa het volgende:
Ik vraag me af of het thema bezuinigen uberhaubt een item in de verkiezingen gaat zijn.
De afgelopen jaren ging zelfs de VVD overstag door maar bakken met geld uit te geven (al dan niet met matig resultaat). Waar voorheen een mate van zelfredzaamheid verwacht is er tegenwoordig zelfs een roep voor een "sterke" overheid die maar in van alles moet voorzien.
Nu zullen er vast wel wat belastingen worden verzonnen onder de noemer van het klimaat, maar snijden in zorg of vergrijzing zie ik niet gebeuren.
Hoe denk je dat andere partijen zaken willen 'oplossen'? Minder geld graaien bij de bevolking en bedrijven en het eens op een andere manier oplossen?quote:Op woensdag 13 september 2023 09:21 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De oplossing van de VVD is dan ook steeds geweest: smijt er wat geld tegenaan en dan komt het wel goed.
Luxemburg of Monaco annexeren?quote:Op woensdag 13 september 2023 09:24 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Hoe denk je dat andere partijen zaken willen 'oplossen'? Minder geld graaien bij de bevolking en bedrijven en het eens op een andere manier oplossen?
(lol)
Nee, eerder meer.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:24 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Hoe denk je dat andere partijen zaken willen 'oplossen'? Minder geld graaien bij de bevolking en bedrijven en het eens op een andere manier oplossen?
(lol)
Dat is geen absolute waarheid.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:37 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee, eerder meer.
Hoe hoger de belasting, hoe tevredener de bevolking. Maar dan moet je wčl je verzorgingsstaat fatsoenlijk inrichten en die rammelt nu aan alle kanten.
Die bestaan dan ook niet in de politiek.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:42 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dat is geen absolute waarheid.
Waarom is de belasting dan geen 100%?quote:Op woensdag 13 september 2023 09:43 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Die bestaan dan ook niet in de politiek.
Omdat absolute waarheden niet bestaanquote:Op woensdag 13 september 2023 09:44 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Waarom is de belasting dan geen 100%?
Je redenatie klopt van geen kant, want daarna stel je dat het geld alleen effe goed gebruikt moet wordenquote:Op woensdag 13 september 2023 09:46 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Omdat absolute waarheden niet bestaan
Nee hoor, dat stel ik helemaal niet.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:49 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Je redenatie klopt van geen kant, want daarna stel je dat het geld alleen effe goed gebruikt moet worden
ik zag dat ik dit jaar weer meer belasting heb betaald dan het jaar ervoorquote:Op woensdag 13 september 2023 09:50 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee hoor, dat stel ik helemaal niet.
Ja want uitkleden, uitpersen en wegbezuinigen van de laatste 12 jaar heeft zo goed gewerktquote:Op woensdag 13 september 2023 09:49 schreef aTypisch het volgende:
Gewoon even meer belastingen heffen, daar wordt de bevolking blij van. En daarvan dan gewoon even de verzorgingsstaat regelen
ez
Dat is precies wat jij voorstelt, of doet voordoen, als iets goedsquote:Op woensdag 13 september 2023 09:51 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja want uitkleden, uitpersen en wegbezuinigen van de laatste 12 jaar heeft zo goed gewerkt
Tijd voor links. 't is wel mooi geweest met die rechtsminimalistische afbraakpolitiek.
Jij bent goed bezig!quote:Op woensdag 13 september 2023 09:51 schreef aTypisch het volgende:
[..]
ik zag dat ik dit jaar weer meer belasting heb betaald dan het jaar ervoor
ik ben erg blij
Nee, en dat draait vooral om het woordje alleen.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:51 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dat is precies wat jij voorstelt, of doet voordoen, als iets goeds
Je vindt 'het tijd voor links', die vervolgens naar jouw idee bij anderen zaken moeten afromen om mer budget te krijgen voor *inset pipedream*. Uitkleden en en uitpersen van de (productieve) bevolking, die last komt namelijk in de praktijk altijd bij de financiële midden- en onderklasse te liggenquote:Op woensdag 13 september 2023 09:52 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Nee, en dat draait vooral om het woordje alleen.
Alleen geld smijten of alleen 'even iets regelen', wat natuurlijk een achterlijke simplificatie is, lost niks op. Da's nou net mijn punt slimpie
Die vervolgens dan weer stabieler staat door een fatsoenlijk functionerende verzorgingsstaatquote:Op woensdag 13 september 2023 09:54 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Je vindt 'het tijd voor links', die vervolgens naar jouw idee bij anderen zaken moeten afromen om mer budget te krijgen voor *inset pipedream*. Uitkleden en en uitpersen van de (productieve) bevolking, die last komt namelijk in de praktijk altijd bij de financiële midden- en onderklasse te liggen
Nee, maar je kunt anders denken over een oplossing he.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:57 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Die vervolgens dan weer stabieler staat door een fatsoenlijk functionerende verzorgingsstaat
Of denk jij dat het op lange termijn houdbaar is als de onderkant van de samenleving op de rand van de afgrond balanceert? Je weet wel, die mensen waar nu al een schreeuwend tekort aan is waardoor het halve land piepend en krakend tot stilstand komt. Chauffeurs, bouwers, docenten, winkelmedewerkers, vuilnismensen, boerenslaven, dat soort lieden.
Ja. En ik zie dan dus meer in een brede steun aan de onderkant, zodat mensen niet steeds meer tussen wal en schip vallen. Daar kun je dan best over de gehele linie wat zwaarder voor belasten, als je maar zorgt dat dat geld wordt gebruikt voor een fatsoenlijk vangnet. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:58 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Nee, maar je kunt anders denken over een oplossing he.
Meer belasting heffen valt voor mij niet bij het verbeteren van de situatie van de groep die jij noemt. Belastingkorting voor die beroepsgroepen die jij noemt lijkt mij een goed begin
je negeert alle logica en doet alleen aan wensdenkenquote:Op woensdag 13 september 2023 10:01 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ja. En ik zie dan dus meer in een brede steun aan de onderkant, zodat mensen niet steeds meer tussen wal en schip vallen. Daar kun je dan best over de gehele linie wat zwaarder voor belasten, als je maar zorgt dat dat geld wordt gebruikt voor een fatsoenlijk vangnet. Daar profiteert uiteindelijk iedereen van.
Maar ja, daarvoor moet het complete stelsel op zijn kop, en dat is heel veel werk.
Wat wil je hier nou eindelijk mee zeggen? Dat je tegen bent maar niet precies weet waarom?quote:Op woensdag 13 september 2023 10:02 schreef aTypisch het volgende:
[..]
je negeert alle logica en doet alleen aan wensdenken
Dat jij dat bent ja.quote:Op woensdag 13 september 2023 10:03 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Wat wil je hier nou eindelijk mee zeggen? Dat je tegen bent maar niet precies weet waarom?
Daar zit dan ook een hele duidelijke correlatie tussen.quote:Op woensdag 13 september 2023 10:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dat jij dat bent ja.
Er valt nergens over te praten als je begint met de stelling dat meer belasting zorgt voor een blije bevolking
quote:'Golf aan klimaatclaims dreigt voor bedrijfsleven door nieuwe EU-richtlijn'
Experts waarschuwen voor miljardenclaims en bestuurlijke aansprakelijkheid bij de invoering van de nieuwe Europese meldingsrichtlijn CSRD. Beursgenoteerde bedrijven moeten per 2024 gaan rapporteren over hun impact op het klimaat en de leefomgeving.
De nieuwe rapportageverplichting, voluit de Corporate Sustainability Reporting Directive, gaat gelden voor bijna vijftigduizend Europese bedrijven en is onderdeel van de EU-klimaatplannen. Vanaf volgend jaar moeten beursgenoteerde bedrijven gedetailleerd publiceren over hun prestaties op gebied van duurzaamheid, sociale omstandigheden en bestuur (ofwel ESG, wat staat voor environment, social and governance). De rest van de grote en middelgrote bedrijven volgt stapsgewijs vanaf 2025.
'Dit is een mijlpaal in het ondernemingsrecht', zegt Bart-Adriaan de Ruijter, partner corporate litigation bij advocatenkantoor CMS. De nieuwe regels maken straks onder meer duidelijk hoeveel CO₂ een bedrijf uitstoot en hoe groot het risico is op kinderarbeid in de toeleveringsketen.
Mooi, naast extra belasting wordt dit soort spul doorberekend in de prijs van de eindproducten.quote:Op woensdag 13 september 2023 10:13 schreef Perrin het volgende:
Eindelijk wordt het externaliseren van milieukosten in kaart gebracht:
[..]
Die kosten kwamen altijd al in rekening van de burger, alleen nu wordt eindelijk per product de milieuimpact inzichtelijk (en doorberekend) zodat consumenten een prijsprikkel krijgen om te kiezen voor de groenste producten.quote:Op woensdag 13 september 2023 10:15 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Mooi, naast extra belasting wordt dit soort spul doorberekend in de prijs van de eindproducten.
Terecht, daar profiteren de laagste inkomens maar weer mooi van.
Eindelijk
De vraag is wat je ermee wil. Zelfs in hele schrijnende situaties kan VT vaak betrekkelijk weinig, omdat de middelen vaak net zo schadelijk zijn, of schadelijker dan de misstanden. Een onder toezichtsstelling of uithuisplaatsing is bv. in vrijwel alle gevalle extreem traumtisch voor ouders, maar ook voor de kinderen zelf, die al belast zijn met een hele voorgeschiedenis. Soms is het dan maar beter dan kids af en toe een klap krijgen, of mama een snuifje coke zien doen, en dan af en toe hulp krijgen, dan de hele rataplan inschakelen. Dat zijn de afwegingen die daar dagelijks gemaakt moeten worden in een wereld met werkelijk alleen maar rotkeuzes en personeelstekort yada yada.quote:Op woensdag 13 september 2023 09:01 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Snap niet zo goed wat er mis is met een melding maken. Daar is die toko toch voor? Of mag je daar van zo'n pretcollege alleen aankloppen voor blauwe ogen en blauwe plekken door papa of mama?
broccoli en spinazie?quote:Op woensdag 13 september 2023 10:18 schreef Perrin het volgende:
[..]
Die kosten kwamen altijd al in rekening van de burger, alleen nu wordt eindelijk per product de milieuimpact inzichtelijk (en doorberekend) zodat consumenten een prijsprikkel krijgen om te kiezen voor de groenste producten.
Als je het hele stuk leest, is het ook weer niet zo'n heel gek verhaal. Misschien ook wel slim van BBB om niet alleen maar 'die hard' populistische boeren op de lijst te zetten. Deze kerel lijkt wel heel open minded en bereid tot samenwerking.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:50 schreef Hanca het volgende:
Nieuwe bestuurscultuurquote:Het ministerie van Algemene Zaken (AZ) is tekortgeschoten bij de behandeling van een WOO-verzoek (Wet Open Overheid) van Nieuwsuur en had daarbij "een meer oplossingsgerichte en actieve houding moeten aannemen".
Dat schrijft het Adviescollege Openbaarheid en Informatiehuishouding (ACOI) in een advies aan de demissionaire minister-president. Het ACOI, dat kabinet en parlement adviseert over openbaarheid van overheidsinformatie, noemt het "een ernstige conclusie".
Het college bemiddelde de afgelopen maanden vergeefs tussen het ministerie van AZ en Nieuwsuur in een lang slepend WOO-verzoek. Het ACOI vindt dat het departement daarbij "onvoldoende behulpzaam is geweest en uiteindelijk ook niet aan de bemiddeling heeft meegewerkt zoals op basis van de WOO verwacht mag worden".
Coronastrategie
Nieuwsuur diende in 2021 een WOO verzoek in om documenten te verkrijgen over de beginstrategie van het kabinet tijdens de uitbraak van de coronapandemie. Het ministerie schond de wettelijke termijnen waarbinnen moest worden besloten over het verzoek om openbaarmaking van informatie en weigerde vervolgens de documenten te verstrekken.
Het ministerie oordeelde op eigen gezag dat de documenten "niet relevant" zouden zijn. Daarop vroeg Nieuwsuur in juli 2022 bemiddeling aan bij het ACOI. Deze bemiddelingspoging is nu dus mislukt.
Voorzitter Ineke van Gent van het ACOI: "Publieke informatie is niet van de overheid, maar van ons allemaal. De afhandeling van een WOO-verzoek is geen gunst waarvoor de verzoeker eerst een hindernisbaan dient af te leggen om vervolgens op een gesloten vesting te stuiten. Elk bestuursorgaan moet behulpzaam en open zijn wanneer burgers om openbaarmaking van overheidsinformatie verzoeken."
Open bestuurscultuur
In het advies refereert het ACOI rechtstreeks aan de positie van het ministerie van Algemene Zaken en de uitspraken van (inmiddels demissionair) premier Mark Rutte over de nieuwe bestuurscultuur: "Het Adviescollege heeft in termen van een voorbeeldfunctie immer hoge verwachtingen van AZ als het ministerie van de minister-president, maar te meer nu tijdens de bemiddeling ook is aangegeven dat er wordt gewerkt aan verbetering van de organisatie van de afhandeling van WOO-verzoeken en de minister-president zich de afgelopen twee jaar zo heeft uitgesproken voor de totstandkoming van een nieuwe, open bestuurscultuur."
Het is de tweede keer dit jaar dat het ACOI een departement op de vingers tikt vanwege de omgang met de WOO. In april concludeerde het College dat de manier waarop het ministerie van Volksgezondheid (VWS) openbaarheidsverzoeken over corona afhandelt, de controlerende functie van de journalistiek belemmert en de toegang tot overheidsinformatie in het gedrang brengt.
Het ACOI deed aanbevelingen voor verbetering, maar die werden door verantwoordelijk minister Ernst Kuipers (D66) voor een belangrijk deel niet overgenomen.
Ja, de man zelf lijkt me best een aanvulling. Maar dat op plek 2 dus iemand staat die op het moment dat ze op de lijst kwam het hele programma nog niet eens bekeken had (Mona Keijzer) en op 3 een man die niet het hele programma steunt en oproept om op het CDA te stemmen, dat is toch wel opvallend. Blijkbaar gaat het bij BBB meer om de poppetjes, dan om de inhoud.quote:Op woensdag 13 september 2023 10:20 schreef Ronald het volgende:
[..]
Als je het hele stuk leest, is het ook weer niet zo'n heel gek verhaal. Misschien ook wel slim van BBB om niet alleen maar 'die hard' populistische boeren op de lijst te zetten. Deze kerel lijkt wel heel open minded en bereid tot samenwerking.
Dit is in ieder geval al beter dan dat FvD/JA21/PVV kliekje.
Mwah, dat zegt hij niet zo letterlijk. Hij stelt impliciet dat hij (of BBB) niet de absolute waarheid in pacht heeft of pasklare antwoorden heeft op alle huidige kwesties maar dat er oplossingen discursief gevonden kunnen worden wanneer de kamer bevolkt wordt door constructieve redelijken en hij acht Derk Boswijk zo iemand. Op zich vind ik dat een te prijzen kijk op het politieke domein.quote:Op woensdag 13 september 2023 10:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, de man zelf lijkt me best een aanvulling. Maar dat op plek 2 dus iemand staat die op het moment dat ze op de lijst kwam het hele programma nog niet eens bekeken had (Mona Keijzer) en op 3 een man die niet het hele programma steunt en oproept om op het CDA te stemmen, dat is toch wel opvallend. Blijkbaar gaat het bij BBB meer om de poppetjes, dan om de inhoud.
Ze hebben eerdere crises nog knap overleefd, maar dit zou serieus wel eens kunnen leiden tot een schisma.quote:Op woensdag 13 september 2023 08:38 schreef Perrin het volgende:
[..]
Uitstekende manier om het merendeel van de partijleden en PvdD-stemmers tegen je in het harnas te jagen ook.
"Ze zijn tekortgeschoten".quote:Op woensdag 13 september 2023 10:21 schreef Frozen-assassin het volgende:
https://nos.nl/nieuwsuur/(...)-rutte-op-de-vingers
[..]
Nieuwe bestuurscultuurGenieten hoor....
De VVD is begonnen op 7 juli dit jaar.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:14 schreef hollandia02 het volgende:
Hoe ver van te voren begint de campagne eigenlijk altijd in Nederland?
Hahaha, ja ik doel meer op de verkiezingsborden in de straten, foldertjes, tv en radio spots etc.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:16 schreef BlackLining het volgende:
[..]
De VVD is begonnen op 7 juli dit jaar.
zo'n brief is toch een prima plek om hun waarheid te melden?quote:Op woensdag 13 september 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Knettergek. Wat een zure brief. Echt denken in het partijbelang ook zo’n brief.
Staat inhoudelijk bijzonder weinig in. Waarom zou Ouwehand niet geschikt zijn het lijstrekkerschap de komende 4 jaar te vervullen "met alle verantwoordelijkheden van dien"? Om maar een voorbeeld te noemen.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:19 schreef aTypisch het volgende:
[..]
zo'n brief is toch een prima plek om hun waarheid te melden?
geen idee, omdat men blijkbaar zoiets vaags als een 'gedragscode' hanteert onder anderequote:Op woensdag 13 september 2023 12:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Sttat inhoudelijk bijzonder weinig in. Waarom zou Ouwehand niet geschikt zijn het lijstrekkerschap de komende 4 jaar te vervullen "met alle verantwoordelijkheden van dien"? Om maar een voorbeeld te noemen.
Merkwaardige brief. We vinden Esther niet geschikt maar vanwege de ontstane ophef dragen we Esther toch voor als lijsttrekker en treden we af.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Supervaag inderdaad, een 'gedragscode'.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
geen idee, omdat men blijkbaar zoiets vaags als een 'gedragscode' hanteert onder andere
Maar gisteren (of eergisteren) kwam toch naar buiten dat de integriteitsschending NIET door Ouwehand begaan was? Hoe heeft zij dan in strijd gehandeld met betreffende "gedragscode"?quote:Op woensdag 13 september 2023 12:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
geen idee, omdat men blijkbaar zoiets vaags als een 'gedragscode' hanteert onder andere
waarschijnlijk heeft ze op vakantie stiekem een echt hamburgertje gegeten, kwam uit na het inleveren van haar bonnetjesquote:Op woensdag 13 september 2023 12:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar gisteren (of eergisteren) kwam toch maar buiten dat de integriteitsschending NIET door Ouwehand begaan was? Hoe heeft zij dan in strijd gehandeld met betreffende "gedragscode"?
maakt het niet ineens niet-willekeurig of en wanneer het wordt ingezetquote:Op woensdag 13 september 2023 12:31 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Supervaag inderdaad, een 'gedragscode'.
't is dat ie gewoon openbaar op hun website staat anders hadden we echt volledig in het duister getast ja.
Ludieke post maar de gewoon openbaar beschikbare gedragscode van de partij verplicht geen vegetarisch dieet, dus deze gaat niet op.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:33 schreef aTypisch het volgende:
[..]
waarschijnlijk heeft ze op vakantie stiekem een echt hamburgertje gegeten, kwam uit na het inleveren van haar bonnetjes
Nee hoorquote:Op woensdag 13 september 2023 12:34 schreef aTypisch het volgende:
[..]
maakt het niet ineens niet-willekeurig of en wanneer het wordt ingezet
iemand die stelt dat hogere belastingen gelijk staan aan een gelukkiger volk is onder de indruk van de term gedragscode
goh
dit is pas het topje van de ijsbergslaquote:Op woensdag 13 september 2023 12:36 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ludieke post maar de gewoon openbaar beschikbare gedragscode van de partij verplicht geen vegetarisch dieet, dus deze gaat niet op.
Je hebt als partijbestuur te handelen naar het partijbelang. Natrappen is dat niet. Als ze zo overtuigd zijn van hun gelijk dan moeten ze aanblijven en hun lijn doorzetten. Vinden ze het onhoudbaar dan stap je netjes op.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:19 schreef aTypisch het volgende:
[..]
zo'n brief is toch een prima plek om hun waarheid te melden?
hardop gelachenquote:Op woensdag 13 september 2023 12:44 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Je hebt als partijbestuur te handelen naar het partijbelang. Natrappen is dat niet. Als ze zo overtuigd zijn van hun gelijk dan moeten ze aanblijven en hun lijn doorzetten. Vinden ze het onhoudbaar dan stap je netjes op.
Er is nooit iets bewezen, het is het woord van Ouwehand en de fractieleden die haar steunen tegen dat van het bestuur en de overige fractieleden.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Maar gisteren (of eergisteren) kwam toch naar buiten dat de integriteitsschending NIET door Ouwehand begaan was? Hoe heeft zij dan in strijd gehandeld met betreffende "gedragscode"?
Die verklaring is wel heel sneu en snerend, met alsnog een poging tot karaktermoord.quote:Op woensdag 13 september 2023 12:17 schreef trein2000 het volgende:
[ twitter ]
Ouwehand (volgens die brief/verklaring).quote:Op woensdag 13 september 2023 13:14 schreef Leandra het volgende:
Goh, bestuur van PvdD stapt op per morgen 17.00 uur... Ouwehand weer in de running voor lijsttrekker
https://nos.nl/artikel/24(...)rug-als-lijsttrekker
Ben benieuwd wie ze nou morgen voordragen als lijsttrekker.
Ik lees het er nog niet helemaal in, juist omdat ze per morgen 17.00 uur opstappen, en de haar weer toelaten tot de procedure.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:32 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ouwehand (volgens die brief/verklaring).
quote:Op woensdag 13 september 2023 13:36 schreef Leandra het volgende:
[..]
Ik lees het er nog niet helemaal in, juist omdat ze per morgen 17.00 uur opstappen, en de haar weer toelaten tot de procedure.
Als kandidaat-lijsttrekker voordragen kunnen ze natuurlijk met meerdere personen doen.
EDIT Zie zojuist je laatste zin pas. Ze kunnen inderdaad meerdere kandidaten voordragen.quote:.
In de verklaring van vandaag schrijft het bestuur: "Uitsluitend vanwege de ophef heeft het partijbestuur vanochtend besloten om Esther weer tot de kandidaatstellingsprocedure toe te laten en haar alsnog voor te dragen als kandidaat-lijsttrekker."
Letterlijk:quote:Op woensdag 13 september 2023 10:47 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Mwah, dat zegt hij niet zo letterlijk. Hij stelt impliciet dat hij (of BBB) niet de absolute waarheid in pacht heeft of pasklare antwoorden heeft op alle huidige kwesties maar dat er oplossingen discursief gevonden kunnen worden wanneer de kamer bevolkt wordt door constructieve redelijken en hij acht Derk Boswijk zo iemand. Op zich vind ik dat een te prijzen kijk op het politieke domein.
Hij valt hier dus gewoon het programma af.quote:Tuinman blijft wel Tuinman als hij tegelijk zegt, ergens in het gesprek: ,,Ik ben het niet met alle details in het verkiezingsprogramma eens, maar ik zie een uitgestoken hand naar andere partijen, naar de burger en het gaat transparant. Ik heb er zin in.”
Omdat ze geen lijst meer konden samenstellen. Er waren geen 20 kandidaat kamerleden meer die op een lijst zonder Ouwehand wilden, er was denk ik ook geen lijsttrekker te vinden die voor kop van jut wilde spelen op het congres.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:31 schreef Janneke141 het volgende:
Als ze echt vinden dat Ouwehand ongeschikt is, waarom stappen ze dan op?
Daar staat dat hij het persoonlijk niet met alle punten in het partijprogramma 100% eens is maar dat de frisheid en de compromisbereidheid in de partij hem aanspreken, dat lijkt me weinig schokkend.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Letterlijk:
[..]
Hij valt hier dus gewoon het programma af.
En ook of ze wel of niet in een regeringscoalitie moeten stappen. Splinterpartij in oppositie of bredere partij die wil meeregeren?quote:Op woensdag 13 september 2023 13:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn compas zegt groter worden en ook bijdragen aan niet dier/milieu gerelateerde zaken... dat zeggen veel meer mensen in de partij maar het bestuur niet ergo: integriteitsschending. Geen "constructive allignment" met het bestuur.
Zoiets zal het wel zijn.
Weinig schokkend, maar in combinatie met het advies om Boswijk te stemmen allemaal toch wel erg opvallend in campagnetijd. En dat nadat je een nummer 2 en premierskandidaat hebt gepresenteerd die het programma niet zegt te kennen, dan zou je denken dat ze daarna wel wat voorzichtiger worden.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:52 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Daar staat dat hij het persoonlijk niet met alle punten in het partijprogramma 100% eens is maar dat de frisheid en de compromisbereidheid in de partij hem aanspreken, dat lijkt me weinig schokkend.
Dat denk ik ja.quote:Op woensdag 13 september 2023 13:56 schreef Bosbeetle het volgende:
Mijn compas zegt groter worden en ook bijdragen aan niet dier/milieu gerelateerde zaken... dat zeggen veel meer mensen in de partij maar het bestuur niet ergo: integriteitsschending. Geen "constructive allignment" met het bestuur.
Zoiets zal het wel zijn.
quote:Op woensdag 13 september 2023 14:14 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Dat denk ik ja.
Ouwehand is geen Thieme.
Als er in de periode Thieme bekend werd dat een boer in het oosten van Brabant te veel scheten had gelaten in zijn varkensstal, dan kwam Thieme (of een collega) meteen met kamervragen en/of moties.
De PvdD is onder Ouwehand meer onderdeel geworden van het 'gewone' politieke bestel. Dat is niet zo vreemd na al die jaren. En als je langzaam maar zeker blijft groeien, dan zal de behoefte om eens mee te willen doen ook wel toenemen bij sommigen (of zelfs meer dan sommigen). En voor meedoen moet je concessies doen. Ik vermoed dat de oude garde het woord 'concessie' een scheldwoord vindt. Net zoals 7e Dags Adventisten "kerken op zondag" ontoelaatbaar vinden.
Dat zal de bron van alle onenigheid wel zijn.
Oei.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:16 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]of zou er nog iets religieus spelen, de muziek die ouwehand luistert strookt niet met het geloof van thieme iig.
Soortgelijks wel wat tandjes zwaarderquote:Op woensdag 13 september 2023 14:17 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Oei.
Dat zou ik niet weten.
Black Sabbath?
Amenra?quote:Op woensdag 13 september 2023 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Soortgelijks wel wat tandjes zwaarderdenk richting amenra bijvoorbeeld.
Einde-der-tijden-muziekquote:Op woensdag 13 september 2023 14:20 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Soortgelijks wel wat tandjes zwaarderdenk richting amenra bijvoorbeeld.
Yep, neurot kan sinds de ontboezemingen van Scott Kelly natuurlijk helemaal niet meerquote:Op woensdag 13 september 2023 14:24 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Amenra?
Nemen die hun songs niet op voor labels als 'neurot' en 'hypertension'?
Nou, dan weet ik genoeg. Het bestuur had gelijk. Wegwezen met die Ouwehand. Naar het dierenpark ermee.
Thieme heeft helemaal niets meer met de partij te maken, heeft zich ook helemaal niet bemoeid met dit conflict en heeft geen enkele invloed meer. Ze doet een studie theologie.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:16 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]of zou er nog iets religieus spelen, de muziek die ouwehand luistert strookt niet met het geloof van thieme iig.
Ik biecht maar heel erg katholiek op dat mijn referenties aan het kerkgenootschap een ironische ondertoon hadden.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:32 schreef Hanca het volgende:
[..]
Thieme heeft helemaal niets meer met de partij te maken, heeft zich ook helemaal niet bemoeid met dit conflict en heeft geen enkele invloed meer. Ze doet een studie theologie.
Senator en medeoprichter Koffeman is wel ook zevendedagsadventist.
Het klopt dat er een richtingenstrijd is. Tussen compromisbereid (Ouwehand) en totaal compromisloos getuigenispolitiek (de voorzitter, ook lijsttrekker Rotterdam). En ook tussen accepteren van 'mensendingen' en het alleen met dieren bezig zijn (dat laatste was Vestering een goed voorbeeld van). Nou was de fractie van de PvdD al tijden met meer bezig dan met dieren, ook bij de APB ging het over een totaal mens- en wereldbeeld. Dus met mensendingen bezig zijn lijkt niet het probleem, ondanks dat Van Kooten zei dat ze er daarom uit stapte.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:35 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ik biecht maar heel erg katholiek op dat mijn referenties aan het kerkgenootschap een ironische ondertoon hadden.
Wel denk ik dat het een richtingenstrijd is tussen het gedachtengoed van de 'oude garde' (met nog veel van de oprichtingsstatuten in hun hoofd) en een andere/latere iets meer pragmatische generatie partijleden.
Tsja, en als je bekendste nummer dan ook nog eens 'A Solitary Reign' heet, en je fractievoorzitter is daar fan van... ik begin met de minuut meer begrip voor de oude garde te krijgen.quote:
Daar hebben ze natuurlijk wel een punt. Dat Ouwehand nu eist dat zij de lijst samen mag stellen is precies waar ze boos om werd richting Thieme toen Ouwehand zelf van de lijst werd gehaald door de lijsttrekker. Ouwehand gaat zich nu omringen met een vriendenteam, dat lijkt me geen goed idee.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:43 schreef -XOR- het volgende:
Ik denk dat voor de oude garde Ouwehand ook iets teveel het gezicht van de partij werd en te machtig werd en die macht wilden ze doorbreken.
Nee, dat klinkt inderdaad als iemand bij wie het succes teveel naar het hoofd is gestegen.quote:Op woensdag 13 september 2023 14:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Daar hebben ze natuurlijk wel een punt. Dat Ouwehand nu eist dat zij de lijst samen mag stellen is precies waar ze boos om werd richting Thieme toen Ouwehand zelf van de lijst werd gehaald door de lijsttrekker. Ouwehand gaat zich nu omringen met een vriendenteam, dat lijkt me geen goed idee.
lolquote:Op woensdag 13 september 2023 14:49 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Nee, dat klinkt inderdaad als iemand bij wie het succes teveel naar het hoofd is gestegen.
Dit is sarcasme toch?quote:Op woensdag 13 september 2023 14:40 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Tsja, en als je bekendste nummer dan ook nog eens 'A Solitary Reign' heet, en je fractievoorzitter is daar fan van... ik begin met de minuut meer begrip voor de oude garde te krijgen.
Baudet gaat liever een toernooitje schaak spelen met Van Wely, Van Foreest en Timman.quote:
Ik vermoed dat die het Europees Parlement in wil, Nederland krijgt ook 1 zetel meer waardoor je normaal 5.5 tweede kamer zetels zal hebben en nu 4.8 per EP zetel. Wat ook vanwege de lage opkomst en de loyaliteit van FvD stemmers kan maken dat ze een zetel krijgen.quote:Op woensdag 13 september 2023 15:27 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Baudet gaat liever een toernooitje schaak spelen met Van Wely, Van Foreest en Timman.
Geen kaarten beschikbaar.
Dat staat er toch?quote:
Ja, publiciteitsstunt/aandachtstrekkerij.quote:Op woensdag 13 september 2023 16:02 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dit zijn gewoon de contouren van Baudet hoor
[ afbeelding ]
Wel terecht. Kaag een heks noemen en D66 elitair, hoe geloofwaardig ben je dan als je je kandideert?quote:
Candan was toch CDA'er? Dat is best een afstand van D66 af...quote:
quote:Op woensdag 13 september 2023 17:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Candan was toch CDA'er? Dat is best een afstand van D66 af...
Maar waarom waren er zo veel vragen en opmerkingen? Is ze omstreden?
Ze noemde Kaag heks en elitair oid in een columnquote:Op woensdag 13 september 2023 17:40 schreef Hanca het volgende:
[..]
Candan was toch CDA'er? Dat is best een afstand van D66 af...
Maar waarom waren er zo veel vragen en opmerkingen? Is ze omstreden?
Ah. Ja, dat is wat vreemd. Ik lees nu ook dat ze lid is geweest van VVD en Verdonk heeft gesteund. Dan stond je toen wel een heel eind van D66 af, in elk geval.quote:
Precies, onderbuikgereutel en gesmijt met domme scheldwoorden leidt nergens toe.quote:Op woensdag 13 september 2023 17:42 schreef Toby56 het volgende:
Ik ben best benieuwd waar dit in de nabije toekomst tot gaat leiden.
Mocht het zo zijn dat politici zich wat beschaafder gaan uitdrukken over collega's en rivalen, dan ben ik er best wijs mee.
Laat Twitter en ander geoudehoer op social media maar gewoon met rust.
Zeg gewoon dat je het ergens niet mee eens bent, en wel hierom. In plaats van inhoudsloos gescheld met "gezwel", "heks" en wat al niet.
En daar vliegt Kaag weg, op haar bezemquote:Op woensdag 13 september 2023 17:42 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ze noemde Kaag heks en elitair oid in een column
Ze noemde haar geen heks, maar verdedigde de cartoonist die haar als heks had afgebeeldquote:Op woensdag 13 september 2023 17:42 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Ze noemde Kaag heks en elitair oid in een column
Ik denk dat ze net iets te graag een smaakmaker wilden en daarom iets te weinig gezonde twijfel hebben gehad.quote:Op woensdag 13 september 2023 17:43 schreef Janneke141 het volgende:
Maar hoe is zij dan ooit op die lijst terechtgekomen? Wie heeft er bedacht dat dat een goed idee was?
Ja, die roddel kwam hier rond 15:30 ook al binnen.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:10 schreef capricia het volgende:
Roddels:
Baudet geen lijsttrekker Forum meer.
Wil naar het EU-parlement, makkelijker geld verdienen en minder gezeur over zijn Rusland liefde.
Wie gaat er lijsttrekker worden? Freek??
Tis maar een Twitter roddel.
Thanks.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:14 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Ja, die roddel kwam hier rond 15:30 ook al binnen.
Thierry gaat naar de volksvertegenwoordiging van de (zoveelste) club die hij intens verfoeit?
Ik denk niet dat hij daar gelukkiger gaat worden.
Lol. Dat is prima hoor.quote:
Je schijnt er leuk te verdienen. Hetgeen voor Thierry niet onbelangrijk schijnt te zijn.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:14 schreef Toby56 het volgende:
[..]
Thierry gaat naar de volksvertegenwoordiging van de (zoveelste) club die hij intens verfoeit?
Ik denk niet dat dat zijn criterium is.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:14 schreef Toby56 het volgende:
De tamtam wil Van Meijeren. Maar ik vind het nogal loos gespeculeer allemaal.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:10 schreef capricia het volgende:
Roddels:
Wil naar het EU-parlement, makkelijker geld verdienen en minder gezeur over zijn Rusland liefde.
OK.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk niet dat dat zijn criterium is.
Ik denk het wel. Minder werk voor meer geld. Exactly down his alley..quote:Op woensdag 13 september 2023 18:14 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En een paar Hongaren die applaudisseren voor zijn toespraken.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:19 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik denk het wel. Minder werk voor meer geld. Exactly down his alley..
Ook datquote:Op woensdag 13 september 2023 18:20 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En een paar Hongaren die applaudisseren voor zijn toespraken.
Mooi.
In Nederland sprak hij een paar keer tegen een volledig lege zaal, dat zal iemand met zo'n ego toch niet leuk vinden. Maar ik zou het dan weer pijnlijk vinden als zo'n figuur in de EU staat met een Nederlands vlaggetje... kunnen we hem niet cadeau doen aan de Hongaren?quote:Op woensdag 13 september 2023 18:20 schreef Toby56 het volgende:
[..]
En een paar Hongaren die applaudisseren voor zijn toespraken.
Mooi.
quote:Op woensdag 13 september 2023 17:43 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ah. Ja, dat is wat vreemd. Ik lees nu ook dat ze lid is geweest van VVD en Verdonk heeft gesteund. Dan stond je toen wel een heel eind van D66 af, in elk geval.
Snap niet dat zo iemand wordt voorgedragen door een commissie, die hebben toch ook internet?
In Slowakije is pro-Russisch populisme ook weer helemaal hip. In Bratislava kan ie vast wel aarden.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:38 schreef Hanca het volgende:
[..]
In Nederland sprak hij een paar keer tegen een volledig lege zaal, dat zal iemand met zo'n ego toch niet leuk vinden. Maar ik zou het dan weer pijnlijk vinden als zo'n figuur in de EU staat met een Nederlands vlaggetje... kunnen we hem niet cadeau doen aan de Hongaren?
Oei. Veel erger wordt het nietquote:
Dus CDA, VVD lid geweest, gesolliciteerd bij FvD en nu voor D66 de kamer in? Was wel spannend geweest om te zien bij welke partij ze uiteindelijk was uitgekomen na 4 jaar.quote:
Die van Henk Krol, waarschijnlijk.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dus CDA, VVD lid geweest, gesolliciteerd bij FvD en nu voor D66 de kamer in? Was wel spannend geweest om te zien bij welke partij ze uiteindelijk was uitgekomen na 4 jaar.
Zeg dat wel ja. Hoe kan zij zo hoog op de lijst komen? Alleen als je al even de moeite had genomen om haar columns een beetje te screenen had je de conclusie kunnen trekken dat zij niks te zoeken had bij D66.quote:Op woensdag 13 september 2023 18:42 schreef trein2000 het volgende:
[..]
D66 mag z’n screening evalueren ja.
5 jaar geleden was Forum natuurlijk niet wat we vandaag ervan weten. Toen was het een frisse wind op rechts Nederland. Half fok liep weg met Baudet. Stom dat ze haar sollicitatie niet heeft gemeld. Als ze het had gemeld had ze het kunnen onderbouwen hoe wat waarom.quote:
Dat zou wel een heel groot nadeel zijn. Allemaal even D66 lid worden om hem naar plek 50 te stemmen?quote:Op woensdag 13 september 2023 18:56 schreef Janneke141 het volgende:
Gaat de Groot er nu weer één omhoog?
Ik ben al lid en ik vind hem een prima Kamerlidquote:Op woensdag 13 september 2023 18:57 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat zou wel een heel groot nadeel zijn. Allemaal even D66 lid worden om hem naar plek 50 te stemmen?
Ja, je hebt niet door dat dankzij hem D66 op veel dossiers extra in moest leveren? Gewoon omdat hij als hobby heeft de boeren op de kast te jagen met plannen die helemaal niet besproken zijn en gaan worden?quote:Op woensdag 13 september 2023 19:02 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ben al lid en ik vind hem een prima Kamerlid
Nouja ik kan me voorstellen dat D66 geen inzage heeft in de FvD-sollicitaties.quote:
Dan mag D66 de kwaliteitskrant wel even een bedankje sturenquote:
Onzin. Die kwam niet aan een halve zetel. Je krijgt over het algemeen juist meer degelijke, wat saaiere mensen die de top 10 van de partijen niet halen, maar juist wel vaak specifieke kennis hebben.quote:Op woensdag 13 september 2023 20:23 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
Wordt lachen als volt en cu hun zin krijgen en de kamer uitgebreid wordt. Dan mag je de hebben dichtknijpen met mensen als Johan Vlemmix.
Dit ja. En uiteindelijk (op Utrecht na volgens mij) bij zo’n beetje alle provincies keihard buiten de deur gehouden. De Groot heeft D66 echt totaal onnodig beschadigd zo nu en dan.quote:Op woensdag 13 september 2023 19:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, je hebt niet door dat dankzij hem D66 op veel dossiers extra in moest leveren? Gewoon omdat hij als hobby heeft de boeren op de kast te jagen met plannen die helemaal niet besproken zijn en gaan worden?
Het was meer als metafoor bedoeld, maar ik waardeer je optimisme. Ik zie alleen niet ergens bewijs dat de kwaliteit van kamerleden zou toenemen als je de kamer vergroot. Volgens mij laten alle partijen zien hoe moeilijk het is om goede mensen te vinden. Zitten misschien factoren achter die los staan van een eventuele uitbreiding, dat kan. Maar het is wel de realiteit, zeker de komende 10 jaar.quote:Op woensdag 13 september 2023 20:35 schreef Hanca het volgende:
[..]
Onzin. Die kwam niet aan een halve zetel. Je krijgt over het algemeen juist meer degelijke, wat saaiere mensen die de top 10 van de partijen niet halen, maar juist wel vaak specifieke kennis hebben.
Partijen als VVD, CDA, PvdA/GL, CU, SGP, D66 hebben echt niet zo'n moeite om goede kamerleden te vinden. Alleen: ze willen wel een paar spraakmakende aandachtstrekkers in de top 10/15. Zo komt zo'n figuur er ook in. Er moet ook een Limburger, een Groninger, een Zeeuw e.d. in. Dus de kwalitatieve, saaie kamerleden schuiven wat naar achter op de lijst. Kijk naar plek 30 van een VVD of PvdA en je ziet zeer degelijke mensen met vaak specifieke kennis.quote:Op woensdag 13 september 2023 20:44 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Het was meer als metafoor bedoeld, maar ik waardeer je optimisme. Ik zie alleen niet ergens bewijs dat de kwaliteit van kamerleden zou toenemen als je de kamer vergroot. Volgens mij laten alle partijen zien hoe moeilijk het is om goede mensen te vinden. Zitten misschien factoren achter die los staan van een eventuele uitbreiding, dat kan. Maar het is wel de realiteit, zeker de komende 10 jaar.
Ik zie meer in veel meer uitbreiding van ondersteuning van kamerleden. De Oekaze kok is al iets soepeler, maar de Kamer moet ook meer gebruik kunnen maken van de kennis van ministeries. Vraag mij ook af of de uitbreiding van aantal bewindspersonen en daarmee ook met Kamercommissies, debatten, brieven , vragen etc nu echt tot betere politiek heeft geleid. Ik zou zeggen van niet eigenlijk
Dat laatste lijkt me juist een zegen voor de partij. Laat een lijsttrekker vooral niet zijn eigen groep samenstellen.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:04 schreef trein2000 het volgende:
Dat PvdD bestuur, wat zijn dat voor amateurs? (Een deel van) de klachten is/zijn afkomstig van het bestuur zelf. Datzelfde bestuur gaat zijn eigen opvolgers aanstellen en op de valreep nog even een kandidatenlijst presenteren.
Laat dat gewoon aan het interim-bestuur over. Dat ze nota bene zelf benoemen.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me juist een zegen voor de partij. Laat een lijsttrekker vooral niet zijn eigen groep samenstellen.
Interimbestuur zelf samenstellen door een bestuur dat vertrekt is m.i. ook niet zó jofel...quote:Op woensdag 13 september 2023 21:06 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat laatste lijkt me juist een zegen voor de partij. Laat een lijsttrekker vooral niet zijn eigen groep samenstellen.
Maar wie moet dat dan doen? Een commissie, aangesteld door dit bestuur, om een interim-bestuur aan te stellen dat een bestuur kan aanstellen? Normaal haal je daar ervaren leden voor in huis, maar de oprichters spelen nu net een rol in dit conflict.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:25 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Interimbestuur zelf samenstellen door een bestuur dat vertrekt is m.i. ook niet zó jofel...
En wie zegt dat er bij meer kamerleden er niet meer gezocht wordt naar aansprekende figuren ipv kennis? Nu valt ook al de keuze daarop. Je kan redeneren dat ze dat straks niet meer nodig hebben en dus voor kwaliteit kunnen kiezen maar dat vindt ik wel erg van het positieve uitgaan. Ik zie de politiek nog niet zo denken.quote:Op woensdag 13 september 2023 20:54 schreef Hanca het volgende:
[..]
Partijen als VVD, CDA, PvdA/GL, CU, SGP, D66 hebben echt niet zo'n moeite om goede kamerleden te vinden. Alleen: ze willen wel een paar spraakmakende aandachtstrekkers in de top 10/15. Zo komt zo'n figuur er ook in. Er moet ook een Limburger, een Groninger, een Zeeuw e.d. in. Dus de kwalitatieve, saaie kamerleden schuiven wat naar achter op de lijst. Kijk naar plek 30 van een VVD of PvdA en je ziet zeer degelijke mensen met vaak specifieke kennis.
Daarbij is het absurd dat er straks nog maar 3 partijen zijn die meer kamerleden hebben dan er bewindslieden zijn. Dat hoort veel meer de standaard te zijn. Zeker omdat die 3 partijen dan waarschijnlijk de coalitie gaan vormen. Geen enkele oppositiepartij heeft dan genoeg kamerleden om echt een bewindspersoon te volgen.
Het aantal bewindslieden verminderen is een heel slecht idee, ze raken nu al overspannen en kunnen nu al niet alles controleren wat het ministerie in en uit gaat. En ja, meer bewindspersonen hebben echt voor meer kwaliteit gezorgd. Ik zie dat bijvoorbeeld bij de langdurige zorg, daar is echt veel meer aandacht voor misstanden dan toen het nog onder 1 persoon met de ook aandachtsvretende ziekenhuizen, huisartsen e.d. viel.
Als je een fatsoenlijke controle wil, moeten er meer kamerleden zijn. En ook meer ondersteuning. 250 kamerleden, 1000 man ondersteuning. 4 man ondersteuning per kamerlid. Dan praat je over een echte controle (en kom je nog niet in de buurt van wat er op de ministeries rond loopt).
De leden inderdaad.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wie moet dat dan doen? Een commissie, aangesteld door dit bestuur, om een interim-bestuur aan te stellen dat een bestuur kan aanstellen? Normaal haal je daar ervaren leden voor in huis, maar de oprichters spelen nu net een rol in dit conflict.
Zonder een voorstel van een commissie kan een ledenvergadering toch helemaal geen bestuur kiezen?quote:
Ik kan hier wel van genieten. Maar als Henk nog ergens lid was dan is dit wel grond voor een dikke vette integriteitsklacht. Dit kun je niet maken.quote:
Dat is helemaal niet aan hem om te 'openbaren'.quote:
Vooral ook omdat het helemaal nergens over gaat. Als er weer eens gedoe is over vermeende Russische connecties van Thierry of dat soort zaken kun je nog een redenering optuigen in de trant van 'algemeen belang'. Maar dat ontbreekt hier totaal. Niet kies.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet aan hem om te 'openbaren'.
Henk heeft vaak wel leuke anekdotes over FvD van toen hij er nog bij zat.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik kan hier wel van genieten. Maar als Henk nog ergens lid was dan is dit wel grond voor een dikke vette integriteitsklacht. Dit kun je niet maken.
We zullen het morgen weten:quote:Op woensdag 13 september 2023 18:10 schreef capricia het volgende:
Roddels:
Dit is toch allemaal allang bekend? Er zal een shift moeten komen waarbij arbeid minder zwaar wordt belast en vermogen en passief inkomen zwaarder.quote:
lachen dat bij zo'n scheve belastingverhouding jouw oplossing is: maak gewoon andere belastingenquote:Op donderdag 14 september 2023 10:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is toch allemaal allang bekend? Er zal een shift moeten komen waarbij arbeid minder zwaar wordt belast en vermogen en passief inkomen zwaarder.
Het geld moet ergens vandaan komen. Dus kan kies ik ervoor om het ergens anders weg te halen, zodat (meer) werken gewoon loont. Wat is jouw voorstel dan? Alles is al tot op het bot uitgekleed hč.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
lachen dat bij zo'n scheve belastingverhouding jouw oplossing is: maak gewoon andere belastingen
misschien is het ook een uitgangspunt om wat minder met je klauwen aan andermans werk/geld/leven te willen zitten
Dat kan maar mensen die echt geld hebben pak je er niet mee... enkel de amateur vastbelegger of die boomer die z'n hypotheek heeft afbetaald.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is toch allemaal allang bekend? Er zal een shift moeten komen waarbij arbeid minder zwaar wordt belast en vermogen en passief inkomen zwaarder.
Dat is bekend, maar dit gaat dan wel om iemand die alle toeslagen krijgt (kinderopvang, huursubsidie). Dat is dan weer niet zo'n heel grote groep. Het zelfde geldt in zelfs ergere mate dat sommige mensen beter tijdelijk wat minder kunnen gaan werken om in aanmerking te komen voor sociale huur. Zodra je dan in dat huis zit kun je weer meer gaan verdienen. Dat scheelt helemaal veel geld en je hebt een grotere kans op woonruimte.quote:
Deeltijd en zwart bij klooien is dus het devies.quote:
Dat zou een hele berg administratie schelen. Benieuwd naar de doorrekening.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:08 schreef Hanca het volgende:
ChristenUnie pleit voor een hoger minimumloon dan PvdA/GL.
https://www.ad.nl/politie(...)asispakket~adc17ba9/
https://www.christenunie.(...)erbonden-samenleving
Ook schrappen ze alle toeslagen. Zorgpremie naar 50 euro. Belastingvrije voet omhoog.
Ben heel benieuwd naar de doorrekening, die is bij CU meestal wel heel degelijk. Zeker met Grinwis in de Kamer verwacht ik nu ook niet anders. Ik vind het wel een heel stoer programma, echt een omslag maken. Eindelijk die hervorming van de belastingen ook gewoon volledig in het programma.
Dit is een belachelijk frame. Als je de toeslagen af schaft, moet het minimumloon fors omhoog. Dat is gewoon duidelijk. Dit is gewoon echt een serieuze poging eindelijk de door iedereen gewenste belastinghervorming door te rekenen. Kun je af doen met 'geen gezeik, iedereen rijk', maar dan zak je echt wel door de ondergrens.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen het minimumloon ook 100 euro maken. Geen gezeik, iedereen rijk.
Wat hier gebeurt is niks anders dan een spelletje 'wie biedt er meer'. Met het hervormen van een belastingstelsel en het afschaffen van de toeslagen veranderen de financiële verhoudingen totaal en daarnaast duurt het ook nog eens vele jaren voordat je het voor elkaar hebt, dus het noemen van een getal voor het minimumloon is volslagen zinloos. Maar uit campagnetechnische overwegingen begrijp ik wel waarom ze hoger gaan zitten dan PvdA/GL; het is net zo zinloos als de discussie over 2030/2035, maar je kunt er avonden mee vullen en op die manier mooi het narratief naar je toe trekken.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is een belachelijk frame. Als je de toeslagen af schaft, moet het minimumloon fors omhoog. Dat is gewoon duidelijk. Dit is gewoon echt een serieuze poging eindelijk de door iedereen gewenste belastinghervorming door te rekenen. Kun je af doen met 'geen gezeik, iedereen rijk', maar dan zak je echt wel door de ondergrens.
Zijn wel uitersten maar blijft bizar. Ook dat je met 40k nog 3k toeslagen hebt. Dit is niet alleen maar het gevolg van het systeem, maar ook de gedachte dat je voor 1x modaal al rijk bent en de rekening krijgt voor alle plannen.quote:
Prima uitgangspunt hoor, en de financiële doorrekening geloof ik ook nog wel, maar het grote probleem zal gaan liggen bij alle groepjes die er netto op achteruit gaan, of vooral achteruit dénken te gaan, bij zoiets radicaals als het compleet afschaffen van het toeslagencircus. Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag, maar je ontkomt er niet aan dat daarmee grote groepen in hun portemonnee geraakt (denken te) worden en zie dat dan maar eens in concreet beleid, zonder op zijn Nederlands allerlei overgangsregelingen, verankerd te krijgen. Ik zie dat niet gebeuren.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:08 schreef Hanca het volgende:
ChristenUnie pleit voor een hoger minimumloon dan PvdA/GL.
https://www.ad.nl/politie(...)asispakket~adc17ba9/
https://www.christenunie.(...)erbonden-samenleving
Ook schrappen ze alle toeslagen. Zorgpremie naar 50 euro. Belastingvrije voet omhoog.
Ben heel benieuwd naar de doorrekening, die is bij CU meestal wel heel degelijk.
Eens. We moeten af van dat hele politiek via beprijzing. Zeker als dat zo per individueel dossier aangevlogen wordt. In theorie leuk dat dit bepaalde prikkels geeft, op de grote hoop van alle beleidsvoornemens leidt het gewoon tot een loon/inflatie spiraal.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat hier gebeurt is niks anders dan een spelletje 'wie biedt er meer'. Met het hervormen van een belastingstelsel en het afschaffen van de toeslagen veranderen de financiële verhoudingen totaal en daarnaast duurt het ook nog eens vele jaren voordat je het voor elkaar hebt, dus het noemen van een getal voor het minimumloon is volslagen zinloos. Maar uit campagnetechnische overwegingen begrijp ik wel waarom ze hoger gaan zitten dan PvdA/GL; het is net zo zinloos als de discussie over 2030/2035, maar je kunt er avonden mee vullen en op die manier mooi het narratief naar je toe trekken.
En of je de betaalbaarheid van het leven voor de minima gaat redden met een hoger minimumloon is maar zeer de vraag. Of sowieso met hogere lonen. De ratrace van CAO-verhogingen leidt alleen maar tot nog meer stijgende prijzen en stijgende belastingen (al die loonsverhogingen moeten immers ook ergens van betaald worden) waardoor je per saldo niet beter, of zelfs slechter af bent. Er zal wat moeten gebeuren aan de betaalbaarheidskant, want anders blijft het gewoon draaien aan het rad van fortuin. Om de gevolgen van stijgende minimumlonen aan te geven noemde ik die 100 euro.
Tot slot is het ook nog niet gezegd dat het afschaffen van de toeslagen per definitie gecompenseerd moeten worden met hogere lonen. Hangt er maar net van af wat je aan de belastingkant doet en wat je met de prijzen van vaste lasten wil doen, en je houdt een bak geld over als je het toeslagenstelsel, dat extreem duur is in de uitvoering, afschaft.
Een basisloon is toch een uitkering?quote:Op donderdag 14 september 2023 11:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Alle toeslagen weg (en dus ook alle kosten voor de administratie en fraudebestrijding eromheen) lijkt mij juist een goed plan. Meteen alle uitkereringen ook afschaffen (zelfde voordelen) en een basisloon instellen
Basisloon is inderdaad een uitkering, maar dan onvoorwaardelijk. Dus een veel kleinere administratieve last. En fraudebestrijding kan helemaal achterwege blijven.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Een basisloon is toch een uitkering?en gaat de verschillen uit zo'n plaatje niet meteen oplossen. Want wie gaat het basisloon betalen, dat komt dan relatief voor een groot deel bij de fulltime werkende terecht.
Maar alle toeslagen eruit, helemaal voor. Gaat wel een jaar of 10 duren maar je moet er een keer aan beginnen. En dat kan al door toeslagen niet meer te gebruiken voor nieuw beleid.
Tjaquote:Op donderdag 14 september 2023 12:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
En dat kan al door toeslagen niet meer te gebruiken voor nieuw beleid.
Ook wel weer zo'n berekening met verdomd weinig context, plaats er dan even een linkje bij. Wat als de voltijder een koophuis heeft, dat de deeltijder zich niet kan veroorloven bijvoorbeeld? Wat als de deeltijder juist weer in aanmerking komt voor veel voordeligere sociale huurwoningen?quote:
quote:Hoe het is nu:
1
tot ¤ 73.032
36,93%
2
vanaf ¤ 73.032
49,50%
Jaaaaaa vanaf 40.000 euro extra op inkomen belasten woohoooooo.quote:Wat de ChristenUnie wilt:
34% op de eerste 40.000
42% 40.000 tot 80.000
52% vanaf 80.000
Ik was daarom best teleurgesteld dat ze voor nu weer de toeslagen gebruiken om cijfermatig zogenaamd minder armoede in nl te hebben.quote:
Dat hele stelsel is inmiddels een bizarre Jenga-torenquote:Op donderdag 14 september 2023 12:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik was daarom best teleurgesteld dat ze voor nu weer de toeslagen gebruiken om cijfermatig zogenaamd minder armoede in nl te hebben.
Als we kijken naar het modaal inkomen van een gezin dan kwam dit in 2020 neer op zo'n ¤ 54.100 (het gemiddeld gezinsinkomen). De mediaan voor de hoofdkostwinner met partner is ¤ 45.100 (ook wel het middeninkomen gezin).quote:Op donderdag 14 september 2023 12:29 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
[..]
Jaaaaaa vanaf 40.000 euro extra op inkomen belasten woohoooooo.
Ik ook, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht. Voor politici is het een veel te leuk speeltje voor de koopkrachtplaatjes.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik was daarom best teleurgesteld dat ze voor nu weer de toeslagen gebruiken om cijfermatig zogenaamd minder armoede in nl te hebben.
52% vanaf 80.000 vind ik ook vrij fors. Dat lokt wel heel erg uit dat van een gezin beide maar parttime gaan werken. Dit is nog steeds denken vanuit belasten van arbeid, terwijl je zo echt niet meer de sterkste schouders pakt. Doe dat lekker via vermogen. En als daardoor mensen meer gaan uitgeven om dat te ontlopen komt er via extra accijns en btw alsnog genoeg extra binnen.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:29 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
[..]
Jaaaaaa vanaf 40.000 euro extra op inkomen belasten woohoooooo.
Modaal is niet hetzelfde als gemiddeldquote:Op donderdag 14 september 2023 12:32 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Als we kijken naar het modaal inkomen van een gezin dan kwam dit in 2020 neer op zo'n ¤ 54.100 (het gemiddeld gezinsinkomen). De mediaan voor de hoofdkostwinner met partner is ¤ 45.100 (ook wel het middeninkomen gezin).
Dus ruim meer dan de helft van de Nederlanders gaat procentueel meer betalen!
Ja dat weet ik was een quote.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Modaal is niet hetzelfde als gemiddeld
Dat is het toch al eens geweest? En nu ook mits bijzonder tarief?quote:Op donderdag 14 september 2023 12:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
52% vanaf 80.000 vind ik ook vrij fors. Dat lokt wel heel erg uit dat van een gezin beide maar parttime gaan werken. Dit is nog steeds denken vanuit belasten van arbeid, terwijl je zo echt niet meer de sterkste schouders pakt. Doe dat lekker via vermogen. En als daardoor mensen meer gaan uitgeven om dat te ontlopen komt er via extra accijns en btw alsnog genoeg extra binnen.
49,5 vanaf 73%quote:Op donderdag 14 september 2023 12:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het toch al eens geweest? En nu ook mits bijzonder tarief?
49,5 % va ¤ 73.032quote:
Over de eerste 40 000 euro ga je wel minder betalen, he, 'pas' vanaf een inkomen van een goede 60 000 euro ga je dan effectief meer betalen. (Even plat berekend, los van allerlei posten die weer invloed kunnen hebben op de bedragen)quote:Op donderdag 14 september 2023 12:32 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Als we kijken naar het modaal inkomen van een gezin dan kwam dit in 2020 neer op zo'n ¤ 54.100 (het gemiddeld gezinsinkomen). De mediaan voor de hoofdkostwinner met partner is ¤ 45.100 (ook wel het middeninkomen gezin).
Dus ruim meer dan de helft van de Nederlanders gaat procentueel meer betalen!
Ja er zijn tijden met 4 schijven geweest. Rond 2016 was het nog 52% vanaf rond de 66k geloof ik.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het toch al eens geweest? En nu ook mits bijzonder tarief?
Ik heb net een hele uitleg hierover gehoord van Bikker. Die 18 euro kun je niet los zien van het hervormen van het belastingstelsel. Dat loskoppelen is gewoon leugens presenteren, CU wil pas naar 18 euro als de toeslagen worden afgeschaft. Die doorrekening hebben ze ook al ingestuurd voor PvdA/GL met hun 16 euro kwamen, dus dat als campagnetruc noemen is nogal onzinnig.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat hier gebeurt is niks anders dan een spelletje 'wie biedt er meer'. Met het hervormen van een belastingstelsel en het afschaffen van de toeslagen veranderen de financiële verhoudingen totaal en daarnaast duurt het ook nog eens vele jaren voordat je het voor elkaar hebt, dus het noemen van een getal voor het minimumloon is volslagen zinloos. Maar uit campagnetechnische overwegingen begrijp ik wel waarom ze hoger gaan zitten dan PvdA/GL; het is net zo zinloos als de discussie over 2030/2035, maar je kunt er avonden mee vullen en op die manier mooi het narratief naar je toe trekken.
En of je de betaalbaarheid van het leven voor de minima gaat redden met een hoger minimumloon is maar zeer de vraag. Of sowieso met hogere lonen. De ratrace van CAO-verhogingen leidt alleen maar tot nog meer stijgende prijzen en stijgende belastingen (al die loonsverhogingen moeten immers ook ergens van betaald worden) waardoor je per saldo niet beter, of zelfs slechter af bent. Er zal wat moeten gebeuren aan de betaalbaarheidskant, want anders blijft het gewoon draaien aan het rad van fortuin. Om de gevolgen van stijgende minimumlonen aan te geven noemde ik die 100 euro.
Tot slot is het ook nog niet gezegd dat het afschaffen van de toeslagen per definitie gecompenseerd moeten worden met hogere lonen. Hangt er maar net van af wat je aan de belastingkant doet en wat je met de prijzen van vaste lasten wil doen, en je houdt een bak geld over als je het toeslagenstelsel, dat extreem duur is in de uitvoering, afschaft.
In Nederland in 2023, is een modaal inkomen voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer ¤ 5.400 netto per maand.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:46 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Over de eerste 40 000 euro ga je wel minder betalen, he, 'pas' vanaf een inkomen van een goede 60 000 euro ga je dan effectief meer betalen. (Even plat berekend, los van allerlei posten die weer invloed kunnen hebben op de bedragen)
En dat is toch prima, dat je bovenmodaal wat meer gaat betalen om de armen meer lucht te geven? Dat lijkt me nou net precies de bedoeling.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
In Nederland in 2023, is een modaal inkomen voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer ¤ 5.400 netto per maand.
Ik vermoed dat deze mensen daar wel aankomen, Ohja een modaal gezin.
Maar in veruit de meeste gezinnen werken dan in ieder geval beide volwassenen, dus per persoon kom je er dan nog niet direct aanquote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
In Nederland in 2023, is een modaal inkomen voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer ¤ 5.400 netto per maand.
Die komen dan ook al in de 52% tarief terecht. Dat vind ik wel gek en uit verhouding met hoe vermogen belast wordt.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Modaal inkomen is bruto ¤ 40.000 en wat jij dus hier noemt is 2x modaal.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Dit bedoel ik, dus niet wat Hanca zegt dat alleen de boven modalen voor de armen betalen (die niet eens zo gek zoveel minder belasting gaan betalen) maar ook op modalen zelf en ook nog net eronder.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:58 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Die komen dan ook al in de 52% tarief terecht. Dat vind ik wel gek en uit verhouding met hoe vermogen belast wordt.
Er staat dan ook gezin.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:59 schreef miss_sly het volgende:
[..]
Modaal inkomen is bruto ¤ 40.000 en wat jij dus hier noemt is 2x modaal.
het is een leuke manier om een gat te maken/houden in de brede midden klassequote:Op donderdag 14 september 2023 11:40 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Zijn wel uitersten maar blijft bizar. Ook dat je met 40k nog 3k toeslagen hebt. Dit is niet alleen maar het gevolg van het systeem, maar ook de gedachte dat je voor 1x modaal al rijk bent en de rekening krijgt voor alle plannen.
Boven modaal aan inkomsten zegt niks over uitgavenkant van zo iemand of een gezin. En modaal is niet een vetpot ofzo. Dan wordt het meer het principe 'iedereen even arm'.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:56 schreef Hanca het volgende:
[..]
En dat is toch prima, dat je bovenmodaal wat meer gaat betalen om de armen meer lucht te geven? Dat lijkt me nou net precies de bedoeling.
Wel als je als doel hebt om de midden klasse te frustreren, want dat is zo lekker eerlijk lees je hier soms.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Boven modaal aan inkomsten zegt niks over uitgavenkant van zo iemand of een gezin. En modaal is niet een vetpot ofzo. Dan wordt het meer het principe 'iedereen even arm'.
Hoe het nu ingericht is, en ook in plan van cu, komt er de facto op neer dat de denivellering wordt betaald vanaf rond modaal tot 2x modaal en mkb. Daaronder profiteer je, daarboven betaal je relatief stuk minder. Ja, niks tegen het idee dat rijken wat meer betalen voor de armen, maar is dit de manier om daar inhoud aan te geven?
Ja, ik denk dat dit de richting is.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Boven modaal aan inkomsten zegt niks over uitgavenkant van zo iemand of een gezin. En modaal is niet een vetpot ofzo. Dan wordt het meer het principe 'iedereen even arm'.
Hoe het nu ingericht is, en ook in plan van cu, komt er de facto op neer dat de denivellering wordt betaald vanaf rond modaal tot 2x modaal en mkb. Daaronder profiteer je, daarboven betaal je relatief stuk minder. Ja, niks tegen het idee dat rijken wat meer betalen voor de armen, maar is dit de manier om daar inhoud aan te geven?
In een gezin heeft men niet vanzelfsprekend twee fulltime werkende en modaal verdienende ouders.quote:
Mkb? Midden- en kleinbedrijf?quote:Op donderdag 14 september 2023 13:02 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Dat kan maar dat staat er dan ook niet, er staat modaal gezin met 2 ouders en 2 kinderen, er staat niet of die vader of moeder in z’n eentje dat verdienen of dat ze het samen doen.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:06 schreef miss_sly het volgende:
[..]
In een gezin heeft men niet vanzelfsprekend twee fulltime werkende en modaal verdienende ouders.
Wanneer heb jij een huis gekocht/gehuurd? Dat is denk ik vandaag de dag wel een belangrijke om mee te nemen dat je met een modaal inkomen niet echt de ruimte hebt om extra belast te worden.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:07 schreef Hanca het volgende:
Een inkomen wat jij beschrijft trouwens omschrijven als 'arm' is nogal ver bezijden de waarheid. Het is wel een behoorlijke vetpot, alleen moet je levensstandaard wel bij je inkomen passen. Ik zit er met mijn gezin ruim onder en dit voelt al als zo'n enorme vetpot dat ik steeds meer van mijn inkomen aan goede doelen ben gaan geven. Ik weet namelijk wat het is om geen vetpot te hebben, ik leefde met mijn gezin lang onder de armoedegrens (al voelde ik nog steeds niet arm).
Het is beide. Alleen bij de rijken genoeg vandaan halen lukt gewoon niet, dus moet de middengroep ook iets meer betalen.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:07 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Mkb? Midden- en kleinbedrijf?
Verder zijn het zo inderdaad niet de "rijken" die hoger belast worden, maar de ruime middengroep (zoals altijd). Waarschijnlijk omdat die groep groter/het grootst is
Zou "leuk" zijn als het een keer niet (voornamelijk) van de middengroep moet komen, maar inderdaad van de "rijken" (al zit je dan eerder bij de vermogensbelasting dan bij de inkomstenbelasting waarschijnlijk).quote:Op donderdag 14 september 2023 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dit de richting is.
De doorrekening is er trouwens al wel volgens Bikker, hij is alleen per ongeluk nog niet online gezet. Moet goed komen binnen korte tijd.
Een modaal inkomen gaat er dan ook op vooruit met dit programma volgens Bikker, die de doorrekening wel al heeft.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:08 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Wanneer heb jij een huis gekocht/gehuurd? Dat is denk ik vandaag de dag wel een belangrijke om mee te nemen dat je met een modaal inkomen niet echt de ruimte hebt om extra belast te worden.
Dan ben ik benieuwd naar die doorberekening ja.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een modaal inkomen gaat er dan ook op vooruit met dit programma volgens Bikker, die de doorrekening wel al heeft.
Wel positief dat ze een doorrekening hebben en dat ze deze discussie wat scherper openen. Had ik eigenlijk van de PvdA/gl verwacht.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, ik denk dat dit de richting is.
De doorrekening is er trouwens al wel volgens Bikker, hij is alleen per ongeluk nog niet online gezet. Moet goed komen binnen korte tijd.
Eens. Maar vermogen belasten is gewoon moeilijk. Je wil niet de aandelen van een DGA belasten, dan moet een bedrijf zijn middelen verkopen om de belasting van de eigenaar belasten. Maar belast je alleen de banksaldi, dan zullen alle rijken aandelen kopen. Ook is er het risico op het naar het buitenland gaan met het vermogen, door het daar in een bedrijf onder te brengen. Vermogens belasten is gewoon lastig. Maar inderdaad wel zeer gewenst.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:10 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Zou "leuk" zijn als het een keer niet (voornamelijk) van de middengroep moet komen, maar inderdaad van de "rijken" (al zit je dan eerder bij de vermogensbelasting dan bij de inkomstenbelasting waarschijnlijk).
Dat is al beter dan dat een modaal inkomen er op achteruit zou gaanquote:Op donderdag 14 september 2023 13:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Een modaal inkomen gaat er dan ook op vooruit met dit programma volgens Bikker, die de doorrekening wel al heeft.
En mensen komen door allerlei situaties in omstandigheden terecht de allerlei ideale keuzes ook onmogelijk maken. Zoveel speelruimte heeft ook vaak een gezin met een modaal inkomen vaak niet.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:08 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Wanneer heb jij een huis gekocht/gehuurd? Dat is denk ik vandaag de dag wel een belangrijke om mee te nemen dat je met een modaal inkomen niet echt de ruimte hebt om extra belast te worden.
de clue is natuurlijk dat het nooit genoeg isquote:Op donderdag 14 september 2023 13:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is beide. Alleen bij de rijken genoeg vandaan halen lukt gewoon niet, dus moet de middengroep ook iets meer betalen.
Natuurlijk wel. Zeker bij de CU wel, die staan niet bekend als extreem-links oid. Het is alleen zo dat er veel te veel mensen in armoede leven in Nederland, momenteel. Als je daar echt wat aan wil doen zul je inderdaad genoeg binnen moeten halen om dat echt aan te pakken.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:32 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de clue is natuurlijk dat het nooit genoeg is
de misvatting is dat je armoede aanpakt op deze manierquote:Op donderdag 14 september 2023 13:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Natuurlijk wel. Zeker bij de CU wel, die staan niet bekend als extreem-links oid. Het is alleen zo dat er veel te veel mensen in armoede leven in Nederland, momenteel. Als je daar echt wat aan wil doen zul je inderdaad genoeg binnen moeten halen om dat echt aan te pakken.
Goed gemotiveerd welquote:Op donderdag 14 september 2023 13:42 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de misvatting is dat je armoede aanpakt op deze manier
wil jij armoede niet oplossen dan??quote:Op donderdag 14 september 2023 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
Als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat we de komende jaren alle arbeidskrachten en -uren hard nodig hebben. Het laatste wat je dan wil is Jan Modaal compleet kapot belasten voor ieder uur extra dat ie zou willen werken, volgens mij.
Ja, hallo, het is VVD beleid geweest om de hoogste belastingtarieven te verlagen en de lagere belastingschijven te verhogen (procentueel). Daar heb je met modale inkomens (en alles daaronder) het meeste last van hé. Net als de BTW verhoging overigens.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:45 schreef Janneke141 het volgende:
Als er één ding duidelijk is, dan is het wel dat we de komende jaren alle arbeidskrachten en -uren hard nodig hebben. Het laatste wat je dan wil is Jan Modaal compleet kapot belasten voor ieder uur extra dat ie zou willen werken, volgens mij.
Flauw. Maar ik wil dat in elk geval niet met een oplossing die ervoor zorgt dat een hele grote groep mensen net boven die tamelijk arbitraire armoedegrens zitten.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:46 schreef aTypisch het volgende:
[..]
wil jij armoede niet oplossen dan??
Ja, als samenleving in het geheel gaan we er de komende 20 jaar gewoon op achteruit. Dat lijkt me een gegeven door de vergrijzing. En nu is de vraag hoe je met dat gegeven wil gaan verdelen. Ik vind daarbij de stelling "zo min mogelijk mensen in armoede, ook al betekent dat dat anderen er iets harder op achteruit gaan" zeer verdedigbaar. Dat zou exact ook mijn keuze zijn.quote:Op donderdag 14 september 2023 13:57 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Flauw. Maar ik wil dat in elk geval niet met een oplossing die ervoor zorgt dat een hele grote groep mensen net boven die tamelijk arbitraire armoedegrens zitten.
Al ben ik bang dat dat scenario alsnog onvermijdelijk is door het koekoeksjong dat zorgkosten heet.
De jongere generaties uitknijpen voor de te grote oudere generatiesquote:Op donderdag 14 september 2023 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, als samenleving in het geheel gaan we er de komende 20 jaar gewoon op achteruit. Dat lijkt me een gegeven door de vergrijzing. En nu is de vraag hoe je met dat gegeven wil gaan verdelen. Ik vind daarbij de stelling "zo min mogelijk mensen in armoede, ook al betekent dat dat anderen er iets harder op achteruit gaan" zeer verdedigbaar. Dat zou exact ook mijn keuze zijn.
Mijn keuze zou het dus niet zijn. Het levert een hele grote groep op voor wie het (financieel) heel erg weinig uitmaakt wat ze doen, omdat ze onderaan de streep min of meer hetzelfde overhouden. Daarmee maak je het probleem volgens mij alleen maar groter.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, als samenleving in het geheel gaan we er de komende 20 jaar gewoon op achteruit. Dat lijkt me een gegeven door de vergrijzing. En nu is de vraag hoe je met dat gegeven wil gaan verdelen. Ik vind daarbij de stelling "zo min mogelijk mensen in armoede, ook al betekent dat dat anderen er iets harder op achteruit gaan" zeer verdedigbaar. Dat zou exact ook mijn keuze zijn.
Ik zie de CU in elk geval niet pleiten voor een belastingdifferentiatie per leeftijdsgroep, dus dit lijkt me niet het geval.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:23 schreef aTypisch het volgende:
[..]
De jongere generaties uitknijpen voor de te grote oudere generaties
Ik vind het een schande als mensen hier in Nederland naar de voedselbank moeten. Het beleid moet er gewoon op gericht zijn dat die groep zo klein mogelijk is. Dat de huidige groep 2 keer modaal dan misschien geen 3 keer meer op vakantie kan en geen telefoon van 1000 euro meer kan betalen is dan maar zo. Want daar praten we over, he? Dat is de levensstandaard van die groep.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:26 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Mijn keuze zou het dus niet zijn. Het levert een hele grote groep op voor wie het (financieel) heel erg weinig uitmaakt wat ze doen, omdat ze onderaan de streep min of meer hetzelfde overhouden. Daarmee maak je het probleem volgens mij alleen maar groter.
Of je moet belastingtarieven gaan schiften op arbeidsomvang, maar dat is ook een uitvoeringshel. En je creëert dan in feite een parttimeboete. Krijg je er bij (christelijke) gezinspartijen ook niet echt doorheen denk ik.
Dit verraadt ook precies je intenties. Het is een soort van wraak voor mensen die volgens jou een te hoge levensstandaard hebben.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het een schande als mensen hier in Nederland naar de voedselbank moeten. Het beleid moet er gewoon op gericht zijn dat die groep zo klein mogelijk is. Dat de huidige groep 2 keer modaal dan misschien geen 3 keer meer op vakantie kan en geen telefoon van 1000 euro meer kan betalen is dan maar zo. Want daar praten we over, he? Dat is de levensstandaard van die groep.
Dat is nu al een vrij twijfelachtige claim, maar over een aantal jaar is dat al zeker niet meer geldig. Die groep mag dan ook gewoon 95% van al zijn inkomsten aan vaste lasten gaan betalen. Kun je net zo goed niet of minder gaan werken, heb je hetzelfde resultaat.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:28 schreef Hanca het volgende:
Dat is de levensstandaard van die groep.
Absoluut niet, ik heb nog nooit jaloezie naar iemand gevoeld, eigenlijk.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:34 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dit verraadt ook precies je intenties. Het is een soort van wraak voor mensen die volgens jou een te hoge levensstandaard hebben.
Dat kan toch?quote:Op donderdag 14 september 2023 14:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Absoluut niet, ik heb nog nooit jaloezie naar iemand gevoeld, eigenlijk.
Maar de keuze tussen wie ik wil helpen, of dat mensen zijn die in de rij staan bij de voedselbank of mensen die in de rij staan voor de nieuwste iPhone, dan kies ik die eerste groep.
Zoveel geks zegt ze daar toch niet? Niet zo vreemd om voedselbanken een hogere prioriteit te vinden dan pure luxe als 2 of 3 vakanties per jaar te kunnen betalen in plaats van nog maar 1 vakantie per jaar.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:34 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Dit verraadt ook precies je intenties. Het is een soort van wraak voor mensen die volgens jou een te hoge levensstandaard hebben.
De (middenklasse) meer belasten zorgt niet automatisch voor minder bezoek aan voedselbankenquote:Op donderdag 14 september 2023 14:37 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Zoveel geks zegt ze daar toch niet? Niet zo vreemd om voedselbanken een hogere prioriteit te vinden dan pure luxe als 2 of 3 vakanties per jaar te kunnen betalen in plaats van nog maar 1 vakantie per jaar.
En dat doet de CU dus ook. En terecht. Als mensen niet meer een iPhone of een 2e of 3e vakantie kunnen betalen zie ik daar echt geen enkel probleem in waarbij de overheid zou moeten ingrijpen. Ingrijpen moeten ze wel bij de huidige situatie, waarbij er veel te veel mensen bij de voedselbank staan. Een zeer terechte keus.quote:
Wel als je zoals CU de verdeling zo doet dat dat geld naar de armere groepen gaat.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
De (middenklasse) meer belasten zorgt niet automatisch voor minder bezoek aan voedselbanken
Maar Hanca doelt niet op het meer belasten van de middenklasse, maar van de hogere inkomens (minimaal 3 keer modaal en meer).quote:Op donderdag 14 september 2023 14:38 schreef aTypisch het volgende:
[..]
De (middenklasse) meer belasten zorgt niet automatisch voor minder bezoek aan voedselbanken
Ja, wel dus (of althans allebei):quote:Op donderdag 14 september 2023 14:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar Hanca doelt niet op het meer belasten van de middenklasse, maar van de hogere inkomens (minimaal 3 keer modaal en meer).
quote:
Waar precies de grens ligt is lastig, maar modaal moet in elk geval er ook nog wel op vooruit gaan. 1,5 keer modaal ook wel. Daarna hangt het er vanaf hoeveel je nodig hebt om de mensen uit de armoede te halen en hoeveel het lukt om er bij de rijken weg te halen. Als het nodig is dat je er vanaf 2 keer modaal een klein beetje (meer) op achteruit gaat om mensen uit de armoede te halen, vind ik dat een zeer te rechtvaardigen keus.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:45 schreef Tomatenboer het volgende:
[..]
Maar Hanca doelt niet op het meer belasten van de middenklasse, maar van de hogere inkomens (minimaal 3 keer modaal en meer).
Dit gaat er wel van uit dat iedereen heel financieel en economisch denkt, ikzelf heb nog nooit nagedacht wat het netto verschil zou zijn van meer of minder werken. Geld is niet voor iedereen een even grote prikkel en optimalisatie van inkomsten is maar voor een kleine groep een hobby. Ik denk dat je er niet vanuit kunt gaan dat iedereen na invoering van zon belasting precies op het financiële tijd/geld optimum gaat zitten.quote:Op donderdag 14 september 2023 14:35 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat is nu al een vrij twijfelachtige claim, maar over een aantal jaar is dat al zeker niet meer geldig. Die groep mag dan ook gewoon 95% van al zijn inkomsten aan vaste lasten gaan betalen. Kun je net zo goed niet of minder gaan werken, heb je hetzelfde resultaat.
Ik wil ook geen mensen bij de voedselbank, in elk geval niet de mensen die er op zich niks aan kunnen doen. Maar ik vertik het om ergens een willekeurige inkomensstreep te trekken en tevreden te zijn als iedereen daar nét boven zit. Bovendien is dat echt geen stabiele situatie.
Stel dat ik vijf dagen zou gaan werken in plaats van vier, dan doe ik dat omgerekend voor vijf euro per uur. Mijn leerlingen die vakkenvullen krijgen zo ongeveer meer dan dat. Als je nog harder gaat lopen duwen aan de belastingtarieven in die middengroep, dan kun je helemaal vergeten dat mensen nog fulltime gaan werken. Met drie dagen werken heb je dan ongeveer even veel netto als met vijf dagen, maar dan wel met twee vrije dagen extra. Dat is het directe resultaat van nivelleren over de middelste groepen.
Levert dat niet hetzelfde probleem als je consumptie veel meer gaat belasten heeft meer verdienen ook geen zin als je toch de dingen niet kunt betalen. En als het elders goedkoper kan gaat de rijke groep het toch ook gewoon ergens anders aanschaffen. Waardoor de consumptie gaat dalen en je nog geen voordeel hebt. Wat weer doorweegt op producerende bedrijven waardoor producten nog duurder worden etc.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:00 schreef Janneke141 het volgende:
Maar het nog harder belasten van inkomen heeft gewoon geen zin. De echte rijken vluchten (al dan niet op papier) en de middengroep zal andere keuzes gaan maken rondom het aantal uren dat ze werken. Dat is nu al een bijwerking van de CAO-verhogingen in zorg en onderwijs: mensen gaan minder werken. Ik geef ze niet eens ongelijk.
De belastingen op bezit en (niet-primaire) consumptie moeten wat mij betreft omhoog. Met nog meer geld wegtrekken bij de krimpende groep die het moet verdienen schiet je jezelf uiteindelijk in de voet.
SPOILEROm spoilers te kunnen lezen moet je zijn ingelogd. Je moet je daarvoor eerst gratis Registreren. Ook kun je spoilers niet lezen als je een ban hebt.En mochten we vallen dan is het omhoog. - Krang (uit: Pantani)
My favourite music is the music I haven't yet heard - John Cage
Water: ijskoud de hardste - Gehenna
Dan heb je in elk geval nog wat te kiezen. Als je je geld bij voorbaat al bij de overheid moet inleveren niet.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:03 schreef Bosbeetle het volgende:
[..]
Levert dat niet hetzelfde probleem als je consumptie veel meer gaat belasten heeft meer verdienen ook geen zin als je toch de dingen niet kunt betalen. En als het elders goedkoper kan gaat de rijke groep het toch ook gewoon ergens anders aanschaffen. Waardoor de consumptie gaat dalen en je nog geen voordeel hebt. Wat weer doorweegt op producerende bedrijven waardoor producten nog duurder worden etc.
Er is inmiddels al zo veel bepaard dat de overheid zijn kerntaken niet eens meer uit kan voeren, daar nog meer weghalen kan bijna niet meer zonder grote ongelukken.quote:Op donderdag 14 september 2023 15:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan heb je in elk geval nog wat te kiezen. Als je je geld bij voorbaat al bij de overheid moet inleveren niet.
En het zal natuurlijk gepaard moeten gaan met serieuze besparingen bij de overheid. Het takenpakket zal kleiner moeten, want om te financieren wat we nu doen moet je te veel geld wegtrekken uit de samenleving. Dat is op termijn echt niet houdbaar.
Zorg, politie en vervoer volledig particulier maken. Wil je veiligheid dan moet je dat maar kopen en wil je zorg dan moet je maar zorgen dat je genoeg verdiend en wil je ergens komen dan leg je zelf maar een weg aanquote:Op donderdag 14 september 2023 15:06 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dan heb je in elk geval nog wat te kiezen. Als je je geld bij voorbaat al bij de overheid moet inleveren niet.
En het zal natuurlijk gepaard moeten gaan met serieuze besparingen bij de overheid. Het takenpakket zal kleiner moeten, want om te financieren wat we nu doen moet je te veel geld wegtrekken uit de samenleving. Dat is op termijn echt niet houdbaar.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |