De leden inderdaad.quote:Op woensdag 13 september 2023 21:37 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar wie moet dat dan doen? Een commissie, aangesteld door dit bestuur, om een interim-bestuur aan te stellen dat een bestuur kan aanstellen? Normaal haal je daar ervaren leden voor in huis, maar de oprichters spelen nu net een rol in dit conflict.
Zonder een voorstel van een commissie kan een ledenvergadering toch helemaal geen bestuur kiezen?quote:
Ik kan hier wel van genieten. Maar als Henk nog ergens lid was dan is dit wel grond voor een dikke vette integriteitsklacht. Dit kun je niet maken.quote:
Dat is helemaal niet aan hem om te 'openbaren'.quote:
Vooral ook omdat het helemaal nergens over gaat. Als er weer eens gedoe is over vermeende Russische connecties van Thierry of dat soort zaken kun je nog een redenering optuigen in de trant van 'algemeen belang'. Maar dat ontbreekt hier totaal. Niet kies.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:20 schreef -XOR- het volgende:
[..]
Dat is helemaal niet aan hem om te 'openbaren'.
Henk heeft vaak wel leuke anekdotes over FvD van toen hij er nog bij zat.quote:Op woensdag 13 september 2023 22:17 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Ik kan hier wel van genieten. Maar als Henk nog ergens lid was dan is dit wel grond voor een dikke vette integriteitsklacht. Dit kun je niet maken.
We zullen het morgen weten:quote:Op woensdag 13 september 2023 18:10 schreef capricia het volgende:
Roddels:
Baudet geen lijsttrekker Forum meer.
Wil naar het EU-parlement, makkelijker geld verdienen en minder gezeur over zijn Rusland liefde.
Wie gaat er lijsttrekker worden? Freek??
Tis maar een Twitter roddel.
Dit is toch allemaal allang bekend? Er zal een shift moeten komen waarbij arbeid minder zwaar wordt belast en vermogen en passief inkomen zwaarder.quote:
lachen dat bij zo'n scheve belastingverhouding jouw oplossing is: maak gewoon andere belastingenquote:Op donderdag 14 september 2023 10:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is toch allemaal allang bekend? Er zal een shift moeten komen waarbij arbeid minder zwaar wordt belast en vermogen en passief inkomen zwaarder.
Het geld moet ergens vandaan komen. Dus kan kies ik ervoor om het ergens anders weg te halen, zodat (meer) werken gewoon loont. Wat is jouw voorstel dan? Alles is al tot op het bot uitgekleed hè.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
lachen dat bij zo'n scheve belastingverhouding jouw oplossing is: maak gewoon andere belastingen
misschien is het ook een uitgangspunt om wat minder met je klauwen aan andermans werk/geld/leven te willen zitten
Dat kan maar mensen die echt geld hebben pak je er niet mee... enkel de amateur vastbelegger of die boomer die z'n hypotheek heeft afbetaald.quote:Op donderdag 14 september 2023 10:24 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Dit is toch allemaal allang bekend? Er zal een shift moeten komen waarbij arbeid minder zwaar wordt belast en vermogen en passief inkomen zwaarder.
Dat is bekend, maar dit gaat dan wel om iemand die alle toeslagen krijgt (kinderopvang, huursubsidie). Dat is dan weer niet zo'n heel grote groep. Het zelfde geldt in zelfs ergere mate dat sommige mensen beter tijdelijk wat minder kunnen gaan werken om in aanmerking te komen voor sociale huur. Zodra je dan in dat huis zit kun je weer meer gaan verdienen. Dat scheelt helemaal veel geld en je hebt een grotere kans op woonruimte.quote:
Deeltijd en zwart bij klooien is dus het devies.quote:
Dat zou een hele berg administratie schelen. Benieuwd naar de doorrekening.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:08 schreef Hanca het volgende:
ChristenUnie pleit voor een hoger minimumloon dan PvdA/GL.
https://www.ad.nl/politie(...)asispakket~adc17ba9/
https://www.christenunie.(...)erbonden-samenleving
Ook schrappen ze alle toeslagen. Zorgpremie naar 50 euro. Belastingvrije voet omhoog.
Ben heel benieuwd naar de doorrekening, die is bij CU meestal wel heel degelijk. Zeker met Grinwis in de Kamer verwacht ik nu ook niet anders. Ik vind het wel een heel stoer programma, echt een omslag maken. Eindelijk die hervorming van de belastingen ook gewoon volledig in het programma.
Dit is een belachelijk frame. Als je de toeslagen af schaft, moet het minimumloon fors omhoog. Dat is gewoon duidelijk. Dit is gewoon echt een serieuze poging eindelijk de door iedereen gewenste belastinghervorming door te rekenen. Kun je af doen met 'geen gezeik, iedereen rijk', maar dan zak je echt wel door de ondergrens.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:24 schreef Janneke141 het volgende:
We kunnen het minimumloon ook 100 euro maken. Geen gezeik, iedereen rijk.
Wat hier gebeurt is niks anders dan een spelletje 'wie biedt er meer'. Met het hervormen van een belastingstelsel en het afschaffen van de toeslagen veranderen de financiële verhoudingen totaal en daarnaast duurt het ook nog eens vele jaren voordat je het voor elkaar hebt, dus het noemen van een getal voor het minimumloon is volslagen zinloos. Maar uit campagnetechnische overwegingen begrijp ik wel waarom ze hoger gaan zitten dan PvdA/GL; het is net zo zinloos als de discussie over 2030/2035, maar je kunt er avonden mee vullen en op die manier mooi het narratief naar je toe trekken.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dit is een belachelijk frame. Als je de toeslagen af schaft, moet het minimumloon fors omhoog. Dat is gewoon duidelijk. Dit is gewoon echt een serieuze poging eindelijk de door iedereen gewenste belastinghervorming door te rekenen. Kun je af doen met 'geen gezeik, iedereen rijk', maar dan zak je echt wel door de ondergrens.
Zijn wel uitersten maar blijft bizar. Ook dat je met 40k nog 3k toeslagen hebt. Dit is niet alleen maar het gevolg van het systeem, maar ook de gedachte dat je voor 1x modaal al rijk bent en de rekening krijgt voor alle plannen.quote:
Prima uitgangspunt hoor, en de financiële doorrekening geloof ik ook nog wel, maar het grote probleem zal gaan liggen bij alle groepjes die er netto op achteruit gaan, of vooral achteruit dénken te gaan, bij zoiets radicaals als het compleet afschaffen van het toeslagencircus. Wat mij betreft liever gisteren dan vandaag, maar je ontkomt er niet aan dat daarmee grote groepen in hun portemonnee geraakt (denken te) worden en zie dat dan maar eens in concreet beleid, zonder op zijn Nederlands allerlei overgangsregelingen, verankerd te krijgen. Ik zie dat niet gebeuren.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:08 schreef Hanca het volgende:
ChristenUnie pleit voor een hoger minimumloon dan PvdA/GL.
https://www.ad.nl/politie(...)asispakket~adc17ba9/
https://www.christenunie.(...)erbonden-samenleving
Ook schrappen ze alle toeslagen. Zorgpremie naar 50 euro. Belastingvrije voet omhoog.
Ben heel benieuwd naar de doorrekening, die is bij CU meestal wel heel degelijk.
Eens. We moeten af van dat hele politiek via beprijzing. Zeker als dat zo per individueel dossier aangevlogen wordt. In theorie leuk dat dit bepaalde prikkels geeft, op de grote hoop van alle beleidsvoornemens leidt het gewoon tot een loon/inflatie spiraal.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat hier gebeurt is niks anders dan een spelletje 'wie biedt er meer'. Met het hervormen van een belastingstelsel en het afschaffen van de toeslagen veranderen de financiële verhoudingen totaal en daarnaast duurt het ook nog eens vele jaren voordat je het voor elkaar hebt, dus het noemen van een getal voor het minimumloon is volslagen zinloos. Maar uit campagnetechnische overwegingen begrijp ik wel waarom ze hoger gaan zitten dan PvdA/GL; het is net zo zinloos als de discussie over 2030/2035, maar je kunt er avonden mee vullen en op die manier mooi het narratief naar je toe trekken.
En of je de betaalbaarheid van het leven voor de minima gaat redden met een hoger minimumloon is maar zeer de vraag. Of sowieso met hogere lonen. De ratrace van CAO-verhogingen leidt alleen maar tot nog meer stijgende prijzen en stijgende belastingen (al die loonsverhogingen moeten immers ook ergens van betaald worden) waardoor je per saldo niet beter, of zelfs slechter af bent. Er zal wat moeten gebeuren aan de betaalbaarheidskant, want anders blijft het gewoon draaien aan het rad van fortuin. Om de gevolgen van stijgende minimumlonen aan te geven noemde ik die 100 euro.
Tot slot is het ook nog niet gezegd dat het afschaffen van de toeslagen per definitie gecompenseerd moeten worden met hogere lonen. Hangt er maar net van af wat je aan de belastingkant doet en wat je met de prijzen van vaste lasten wil doen, en je houdt een bak geld over als je het toeslagenstelsel, dat extreem duur is in de uitvoering, afschaft.
Een basisloon is toch een uitkering?quote:Op donderdag 14 september 2023 11:55 schreef Whiskers2009 het volgende:
Alle toeslagen weg (en dus ook alle kosten voor de administratie en fraudebestrijding eromheen) lijkt mij juist een goed plan. Meteen alle uitkereringen ook afschaffen (zelfde voordelen) en een basisloon instellen
Basisloon is inderdaad een uitkering, maar dan onvoorwaardelijk. Dus een veel kleinere administratieve last. En fraudebestrijding kan helemaal achterwege blijven.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Een basisloon is toch een uitkering?en gaat de verschillen uit zo'n plaatje niet meteen oplossen. Want wie gaat het basisloon betalen, dat komt dan relatief voor een groot deel bij de fulltime werkende terecht.
Maar alle toeslagen eruit, helemaal voor. Gaat wel een jaar of 10 duren maar je moet er een keer aan beginnen. En dat kan al door toeslagen niet meer te gebruiken voor nieuw beleid.
Tjaquote:Op donderdag 14 september 2023 12:03 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
En dat kan al door toeslagen niet meer te gebruiken voor nieuw beleid.
Ook wel weer zo'n berekening met verdomd weinig context, plaats er dan even een linkje bij. Wat als de voltijder een koophuis heeft, dat de deeltijder zich niet kan veroorloven bijvoorbeeld? Wat als de deeltijder juist weer in aanmerking komt voor veel voordeligere sociale huurwoningen?quote:
quote:Hoe het is nu:
1
tot ¤ 73.032
36,93%
2
vanaf ¤ 73.032
49,50%
Jaaaaaa vanaf 40.000 euro extra op inkomen belasten woohoooooo.quote:Wat de ChristenUnie wilt:
34% op de eerste 40.000
42% 40.000 tot 80.000
52% vanaf 80.000
Ik was daarom best teleurgesteld dat ze voor nu weer de toeslagen gebruiken om cijfermatig zogenaamd minder armoede in nl te hebben.quote:
Dat hele stelsel is inmiddels een bizarre Jenga-torenquote:Op donderdag 14 september 2023 12:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik was daarom best teleurgesteld dat ze voor nu weer de toeslagen gebruiken om cijfermatig zogenaamd minder armoede in nl te hebben.
Als we kijken naar het modaal inkomen van een gezin dan kwam dit in 2020 neer op zo'n ¤ 54.100 (het gemiddeld gezinsinkomen). De mediaan voor de hoofdkostwinner met partner is ¤ 45.100 (ook wel het middeninkomen gezin).quote:Op donderdag 14 september 2023 12:29 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
[..]
Jaaaaaa vanaf 40.000 euro extra op inkomen belasten woohoooooo.
Ik ook, maar ik had eigenlijk niet anders verwacht. Voor politici is het een veel te leuk speeltje voor de koopkrachtplaatjes.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:30 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
Ik was daarom best teleurgesteld dat ze voor nu weer de toeslagen gebruiken om cijfermatig zogenaamd minder armoede in nl te hebben.
52% vanaf 80.000 vind ik ook vrij fors. Dat lokt wel heel erg uit dat van een gezin beide maar parttime gaan werken. Dit is nog steeds denken vanuit belasten van arbeid, terwijl je zo echt niet meer de sterkste schouders pakt. Doe dat lekker via vermogen. En als daardoor mensen meer gaan uitgeven om dat te ontlopen komt er via extra accijns en btw alsnog genoeg extra binnen.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:29 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
[..]
Jaaaaaa vanaf 40.000 euro extra op inkomen belasten woohoooooo.
Modaal is niet hetzelfde als gemiddeldquote:Op donderdag 14 september 2023 12:32 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Als we kijken naar het modaal inkomen van een gezin dan kwam dit in 2020 neer op zo'n ¤ 54.100 (het gemiddeld gezinsinkomen). De mediaan voor de hoofdkostwinner met partner is ¤ 45.100 (ook wel het middeninkomen gezin).
Dus ruim meer dan de helft van de Nederlanders gaat procentueel meer betalen!
Ja dat weet ik was een quote.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:37 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Modaal is niet hetzelfde als gemiddeld
Dat is het toch al eens geweest? En nu ook mits bijzonder tarief?quote:Op donderdag 14 september 2023 12:36 schreef 0ne_of_the_few het volgende:
[..]
52% vanaf 80.000 vind ik ook vrij fors. Dat lokt wel heel erg uit dat van een gezin beide maar parttime gaan werken. Dit is nog steeds denken vanuit belasten van arbeid, terwijl je zo echt niet meer de sterkste schouders pakt. Doe dat lekker via vermogen. En als daardoor mensen meer gaan uitgeven om dat te ontlopen komt er via extra accijns en btw alsnog genoeg extra binnen.
49,5 vanaf 73%quote:Op donderdag 14 september 2023 12:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het toch al eens geweest? En nu ook mits bijzonder tarief?
49,5 % va ¤ 73.032quote:
Over de eerste 40 000 euro ga je wel minder betalen, he, 'pas' vanaf een inkomen van een goede 60 000 euro ga je dan effectief meer betalen. (Even plat berekend, los van allerlei posten die weer invloed kunnen hebben op de bedragen)quote:Op donderdag 14 september 2023 12:32 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Als we kijken naar het modaal inkomen van een gezin dan kwam dit in 2020 neer op zo'n ¤ 54.100 (het gemiddeld gezinsinkomen). De mediaan voor de hoofdkostwinner met partner is ¤ 45.100 (ook wel het middeninkomen gezin).
Dus ruim meer dan de helft van de Nederlanders gaat procentueel meer betalen!
Ja er zijn tijden met 4 schijven geweest. Rond 2016 was het nog 52% vanaf rond de 66k geloof ik.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:40 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Dat is het toch al eens geweest? En nu ook mits bijzonder tarief?
Ik heb net een hele uitleg hierover gehoord van Bikker. Die 18 euro kun je niet los zien van het hervormen van het belastingstelsel. Dat loskoppelen is gewoon leugens presenteren, CU wil pas naar 18 euro als de toeslagen worden afgeschaft. Die doorrekening hebben ze ook al ingestuurd voor PvdA/GL met hun 16 euro kwamen, dus dat als campagnetruc noemen is nogal onzinnig.quote:Op donderdag 14 september 2023 11:37 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Wat hier gebeurt is niks anders dan een spelletje 'wie biedt er meer'. Met het hervormen van een belastingstelsel en het afschaffen van de toeslagen veranderen de financiële verhoudingen totaal en daarnaast duurt het ook nog eens vele jaren voordat je het voor elkaar hebt, dus het noemen van een getal voor het minimumloon is volslagen zinloos. Maar uit campagnetechnische overwegingen begrijp ik wel waarom ze hoger gaan zitten dan PvdA/GL; het is net zo zinloos als de discussie over 2030/2035, maar je kunt er avonden mee vullen en op die manier mooi het narratief naar je toe trekken.
En of je de betaalbaarheid van het leven voor de minima gaat redden met een hoger minimumloon is maar zeer de vraag. Of sowieso met hogere lonen. De ratrace van CAO-verhogingen leidt alleen maar tot nog meer stijgende prijzen en stijgende belastingen (al die loonsverhogingen moeten immers ook ergens van betaald worden) waardoor je per saldo niet beter, of zelfs slechter af bent. Er zal wat moeten gebeuren aan de betaalbaarheidskant, want anders blijft het gewoon draaien aan het rad van fortuin. Om de gevolgen van stijgende minimumlonen aan te geven noemde ik die 100 euro.
Tot slot is het ook nog niet gezegd dat het afschaffen van de toeslagen per definitie gecompenseerd moeten worden met hogere lonen. Hangt er maar net van af wat je aan de belastingkant doet en wat je met de prijzen van vaste lasten wil doen, en je houdt een bak geld over als je het toeslagenstelsel, dat extreem duur is in de uitvoering, afschaft.
In Nederland in 2023, is een modaal inkomen voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer ¤ 5.400 netto per maand.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:46 schreef Hamlapjes het volgende:
[..]
Over de eerste 40 000 euro ga je wel minder betalen, he, 'pas' vanaf een inkomen van een goede 60 000 euro ga je dan effectief meer betalen. (Even plat berekend, los van allerlei posten die weer invloed kunnen hebben op de bedragen)
En dat is toch prima, dat je bovenmodaal wat meer gaat betalen om de armen meer lucht te geven? Dat lijkt me nou net precies de bedoeling.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
In Nederland in 2023, is een modaal inkomen voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer ¤ 5.400 netto per maand.
Ik vermoed dat deze mensen daar wel aankomen, Ohja een modaal gezin.
Maar in veruit de meeste gezinnen werken dan in ieder geval beide volwassenen, dus per persoon kom je er dan nog niet direct aanquote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
In Nederland in 2023, is een modaal inkomen voor een gezin van 2 volwassenen en 2 kinderen ongeveer ¤ 5.400 netto per maand.
Die komen dan ook al in de 52% tarief terecht. Dat vind ik wel gek en uit verhouding met hoe vermogen belast wordt.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
Modaal inkomen is bruto ¤ 40.000 en wat jij dus hier noemt is 2x modaal.quote:Op donderdag 14 september 2023 12:49 schreef hollandia02 het volgende:
[..]
| Forum Opties | |
|---|---|
| Forumhop: | |
| Hop naar: | |