Lijkt mij een volkomen correcte vaststelling in die column.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:22 schreef Slayage het volgende:
Column akkerman over het geflirt van yeşil göz met Wilders https://www.trouw.nl/opin(...)errechten~bf945757f/
Betaalmuur.quote:Op maandag 21 augustus 2023 13:22 schreef Slayage het volgende:
Column akkerman over het geflirt van yeşil göz met Wilders https://www.trouw.nl/opin(...)errechten~bf945757f/
Hij postte een link en dat is prima, jammer dat het niet voor iedereen toegangelijk is maar we mogen nu eenmaal dit soort artikelen niet integraal posten hier vanwege copyrights.quote:
En de titel geeft de strekking van de column al heel aardig weer.quote:Op maandag 21 augustus 2023 19:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Hij postte een link en dat is prima, jammer dat het niet voor iedereen toegangelijk is maar we mogen nu eenmaal dit soort artikelen niet integraal posten hier vanwege copyrights.
quote:Pieter Omtzigt loopt Hofvijver in om te bewijzen dat hij niet de nieuwe Messias is
22 augustus 2023 door Maarten Hopman en Maartje Huvenaars
Heel Nederland kijkt reikhalzend uit naar de aankomende Tweede Kamerverkiezingen. Een van de gedoodverfde kandidaten voor het minister-presidentschap is Pieter Omtzigt. De ‘nieuwe Messias’, zoals hij in de Haagse wandelgangen en in de pers al wordt genoemd, zit zelf absoluut niet te wachten op een plek in het Torentje. Hij is bang dat zijn nieuwe partij te snel zal groeien en doet er daarom alles aan om te bewijzen dat hij niet de nieuwe Messias is.
In zijn meest recente campagnefilmpje is te zien hoe Omtzigt brood en vis uitdeelt totdat het op is, maar er gaat inmiddels ook een filmpje rond waarin hij de Hofvijver in loopt. “Zoals ik al zei, ik ben de Messias NIET”, schreeuwt hij in de camera terwijl omstanders hem uit het water helpen.
Ondanks het feit dat Omtzigt er in de peilingen goed voor staat, noemt hij het niet verantwoord om als nieuwe partij meer dan 40 zetels te krijgen. “Ook al zou ik de Messias zijn, dan weet je nog niet wat voor apostelen of partijgenoten je achter je aan krijgt”, zegt hij terwijl hij een glas wijn in een glas water verandert. “Ja, dit kan ik dan toevallig wel, maar dat bewijst nog steeds niets!”
Ook over toekomstige samenwerkingen laat de kersverse fractievoorzitter van Nieuw Sociaal Contract zich niet uit. “Mijn deur staat open voor iedereen, maar ik heb Caroline al horen kraaien, dus ik ben bang dat die partij me nog driemaal zal verloochenen.”
Omtzigt begint erg moe te worden van alle reacties. “Als jullie me nog steeds niet geloven zal ik er binnenkort een einde aan maken, zullen wij eens kijken wie er na drie dagen niet meer opstaat uit de dood.”
Link
Net alsof de minister dit nog niet door had en het beleid ongewijzigd blijft. Net als bij die alarmkreten over de armoede volgend jaar: waarom doen zoveel mensen alsof we geen miljoenennota hebben elk jaar in september?quote:Op woensdag 23 augustus 2023 15:44 schreef ipa84 het volgende:
Pieter is weer even van zijn roze wolk na het opstarten van zijn nieuwe partij en maakt zich druk om de brandstofprijzen. Die blijken 1 januari zonder nieuwe maatregelen flink omhoog te gaan. Blij dat ik 10 minuten rijden van de Belgische grens woon, want ik ga dan waarschijnlijk 36 tot 40 cent besparen per liter benzine.
[ twitter ]
Staat er toch bij als er geen maatregelen genomen worden. Maar goed overal lees en hoor je ook dat het geld wel een beetje aan het opraken is. Dus waar gaan ze dat geld dan vandaan halen? Maar goed mij zal het niet raken ik tank gewoon in België. Het zal er alleen behoorlijk druk worden. De laatste keer dat de benzineprijzen erg omhoog schoten en het in België veel goedkoper was waren die tankfiles in Luxemburg er niks bij.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 15:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net alsof de minister dit nog niet door had en het beleid ongewijzigd blijft. Net als bij die alarmkreten over de armoede volgend jaar: waarom doen zoveel mensen alsof we geen miljoenennota hebben elk jaar in september?
Waarschijnlijk omdat mensen er totaal geen vertrouwen meer in hebbenquote:Op woensdag 23 augustus 2023 15:50 schreef Hanca het volgende:
[..]
Net alsof de minister dit nog niet door had en het beleid ongewijzigd blijft. Net als bij die alarmkreten over de armoede volgend jaar: waarom doen zoveel mensen alsof we geen miljoenennota hebben elk jaar in september?
Kortom: hij zit weer populistisch paniek te zaaien om niks. Kamervragen: prima. Het zo populistisch op twitter smijten: dan zak je door de ondergrens.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:06 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Staat er toch bij als er geen maatregelen genomen worden.
Dat zou dan behoorlijk onterecht zijn, de prinsjesdagpakketten van Rutte III en Rutte IV waren altijd prima.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:09 schreef Cupfighter het volgende:
[..]
Waarschijnlijk omdat mensen er totaal geen vertrouwen meer in hebben
Hoezo, hij mag toch gewoon zijn mening geven, of dat op twitter/X/Elon Musk hellsite, in de krant of in een talkshow is. Een beetje politieke druk mag er best wel komen op dit soort dingen want dit kan de inflatie nog erger maken en we hebben met toenemende armoede al een flink probleem.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Kortom: hij zit weer populistisch paniek te zaaien om niks. Kamervragen: prima. Het zo populistisch op twitter smijten: dan zak je door de ondergrens.
Nee, als kamerlid geef je niet op deze manier je mening, door gewoon zulke dingen te posten zonder het commentaar "we weten allemaal dat dit allemaal nog gaat veranderen, gelukkig is prinsjesdag er nog" er bij. Als je als politicus zo losjes met feiten om gaat en mensen zo in paniek brengt, ben je wat mij betreft de naam politicus niet eens waard.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:34 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Hoezo, hij mag toch gewoon zijn mening geven, of dat op twitter/X/Elon Musk hellsite, in de krant of in een talkshow is. Een beetje politieke druk mag er best wel komen op dit soort dingen want dit kan de inflatie nog erger maken en we hebben met toenemende armoede al een flink probleem.
Dat weten we helemaal nog niet.... Dat is ook wel erg los met de feiten omgaan of wens denken. Kamerlid onwaardig.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, als kamerlid geef je niet op deze manier je mening, door gewoon zulke dingen te posten zonder het commentaar "we weten allemaal dat dit allemaal nog gaat veranderen, gelukkig is prinsjesdag er nog" er bij. Als je als politicus zo losjes met feiten om gaat en mensen zo in paniek brengt, ben je wat mij betreft de naam politicus niet eens waard.
Dat weten we wel, want dat gebeurt elk jaar in het laatste kwartaal... dat noemen ze de begrotingsbehandelingen.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:38 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat weten we helemaal nog niet.... Dat is ook wel erg los met de feiten omgaan of wens denken. Kamerlid onwaardig.
Dat weten we niet omdat als de huidige 2de kamer niet voor een accijns verlaging (of tijdelijk stemt) gebeurt er niks.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat weten we wel, want dat gebeurt elk jaar in het laatste kwartaal... dat noemen ze de begrotingsbehandelingen.
Het is gewoon populisme en paniekzaaierij om niks om zoiets zonder commentaar op twitter te smijten.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:42 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Dat weten we niet omdat als de huidige 2de kamer niet voor een accijns verlaging (of tijdelijk stemt) gebeurt er niks.
Ik vind dat een politicus gewoon zijn mening mag geven, ook wat er kan gebeuren als er geen maatregelen genomen worden. Voor de rest heb ik niks met Omtzigt want ik hou hem net zo verantwoordelijk voor de huidige crisissen als de partijen die de afgelopen 10 jaar in het kabinet hebben gezeten.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:45 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is gewoon populisme en paniekzaaierij om niks om zoiets zonder commentaar op twitter te smijten.
Maar goed, dat is blijkbaar tegenwoordig de standaard voor kamerleden.
Voor het geven van zulke meningen (wat hij niet eens doet, hij smijt commentaarloos dingen op twitter) hebben ze kamerdebatten, geen twitter.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 16:57 schreef ipa84 het volgende:
[..]
Ik vind dat een politicus gewoon zijn mening mag geven, ook wat er kan gebeuren als er geen maatregelen genomen worden. Voor de rest heb ik niks met Omtzigt want ik hou hem net zo verantwoordelijk voor de huidige crisissen als de partijen die de afgelopen 10 jaar in het kabinet hebben gezeten.
En als hij het niet op twitter had gezet maar een persberichtje naar een krant had gedaan of het bij Op1 had verteld dan was het minder erg geweest? Twitter/X/Elon Musk hellsite is er gewoon een makkelijk medium voor maar het AD heeft er inmiddels ook al een artikel over.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor het geven van zulke meningen (wat hij niet eens doet, hij smijt commentaarloos dingen op twitter) hebben ze kamerdebatten, geen twitter.
Als hij het in de krant had gedaan, had een journalist vragen kunnen stellen. Maar in principe heb ik aangegeven waar dit moet: in de kamer, in het debat met de minister.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:07 schreef ipa84 het volgende:
[..]
En als hij het niet op twitter had gezet maar een persberichtje naar een krant had gedaan of het bij Op1 had verteld dan was het minder erg geweest? Twitter/X/Elon Musk hellsite is er gewoon een makkelijk medium voor maar het AD heeft er inmiddels ook al een artikel over.
https://www.ad.nl/buitenl(...)land-enorm~aa90db44/
Mss iets voor Arib?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:59 schreef Janneke141 het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)kiezingen-niet-terug
De hoeveelste van D66 is dit wel niet?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:59 schreef Janneke141 het volgende:
Zinkend schip hè.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
De hoeveelste van D66 is dit wel niet?
Sowieso blijft er straks nauwelijks een kamerlid met meer dan 4 jaar ervaring over, behalve bij de PVV dan.
Opzich prima. Als je een cultuur binnen een organisatie wilt veranderen is uitstroom belangrijk.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
De hoeveelste van D66 is dit wel niet?
Sowieso blijft er straks nauwelijks een kamerlid met meer dan 4 jaar ervaring over, behalve bij de PVV dan.
Probleem is: we krijgen straks weer uren aan debatten en onderzoeken aan dingen die de afgelopen 10 jaar ook al zijn bediscussieerd en uitgezocht. De kamer raakt haar geheugen kwijt, met al die vertrekkende langzittende kamerleden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:15 schreef Slayage het volgende:
[..]
Opzich prima. Als je een cultuur binnen een organisatie wilt veranderen is uitstroom belangrijk.
Ach, het komende kabinet bestaat zelf ook uit stagiairs straks.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:19 schreef Hanca het volgende:
De komende regering wordt dus gecontroleerd door een groep stagiairs.
Dat maakt het bepaald niet beter...quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:23 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ach, het komende kabinet bestaat zelf ook uit stagiairs straks.
Ik snap de nadelen maar het biedt ook kansen tot nieuwe inzichten.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat maakt het bepaald niet beter...
Ook dat een heel aantal van die nieuwelingen nooit fatsoenlijk kunnen worden ingewerkt omdat ze in een fractie komen met maar 1 kamerlid met ervaring (Omtzigt, Van der Plas) helpt niet.
Wat mij betreft zijn de nadelen vele malen groter dan welk eventueel voordeel ook. De omloopsnelheid in de Kamer is echt veel te groot, minstens 12 jaar zou de standaard moeten zijn.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:31 schreef alpeko het volgende:
[..]
Ik snap de nadelen maar het biedt ook kansen tot nieuwe inzichten.
Het zou in elk geval de standaard moeten zijn dat je de termijn waarvoor je mandaat hebt gekregen vol maakt.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn de nadelen vele malen groter dan welk eventueel voordeel ook. De omloopsnelheid in de Kamer is echt veel te groot, minstens 12 jaar zou de standaard moeten zijn.
Mevrouw de Voorzitter, u zult niet gemist worden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:59 schreef Janneke141 het volgende:
Als voorzitter inderdaad zeker niet.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:42 schreef Whiskers2009 het volgende:
Ik zal haar niet missen als voorzitter
True. It's a Dirty job, but somebody has got to do it.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:34 schreef Janneke141 het volgende:
Eigenlijk mogen we blij zijn dat er überhaupt nog mensen zijn die zich verkiesbaar willen stellen.
Voor paar maandjesquote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:11 schreef Faraday01 het volgende:
Wopke wordt eurocommissaris , wat een waardeloze keuze
Wel een manier om van hem af te zijn als minister, dat is het positieve. En die ministerspost had langer geduurd.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:11 schreef Faraday01 het volgende:
Oh nee, wat jammer nou.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 14:59 schreef Janneke141 het volgende:
Tja voor het CDA wel prima. De falende Hoekstra uit beeld, vrij baan voor Bontenbal.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 17:11 schreef Faraday01 het volgende:
Misschien wil Verhagen nog even een korte comeback doen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja voor het CDA wel prima. De falende Hoekstra uit beeld, vrij baan voor Bontenbal.
Wie gaat nu de BuZa portefeuille doen dan? Wopke weg en Liesje zwanger. Daar moet een zwaargewicht op, het buitenland is immers niet demissionair.
Kaag en dan Vijlbrief naar financiën? Is vervelend voor Groningen maar verder wel mensen met verstand van zaken op de dossiers.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:11 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Tja voor het CDA wel prima. De falende Hoekstra uit beeld, vrij baan voor Bontenbal.
Wie gaat nu de BuZa portefeuille doen dan? Wopke weg en Liesje zwanger. Daar moet een zwaargewicht op, het buitenland is immers niet demissionair.
Terug naar de post waarvan ze eerder weggestuurd is? Lijkt me lastig.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:17 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Kaag en dan Vijlbrief naar financiën? Is vervelend voor Groningen maar verder wel mensen met verstand van zaken op de dossiers.
Het is demissionair en ze komt toch niet meer terug de volgende periode. Ze heeft het netwerk en is een geboren diplomaat. Als je het politiek vliegen afvangen vergeet is dit toch een logische keuze? Voor Kaag ook aantrekkelijk voor de toekomst denk ik.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Terug naar de post waarvan ze eerder weggestuurd is? Lijkt me lastig.
Eerder iemand van buiten, zo’n De Bruijn of Ben Knapen.
Maar voor de D66 campagne lijkt het me niet bevorderlijk. Ik zie de verwijten al weer vliegen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:22 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is demissionair en ze komt toch niet meer terug de volgende periode. Ze heeft het netwerk en is een geboren diplomaat. Als je het politiek vliegen afvangen vergeet is dit toch een logische keuze? Voor Kaag ook aantrekkelijk voor de toekomst denk ik.
CDA heeft gebrek aan veel, maar niet aan ervaren mensen die zo'n plek echt wel tijdelijk kunnen vullen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 18:19 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Terug naar de post waarvan ze eerder weggestuurd is? Lijkt me lastig.
Eerder iemand van buiten, zo’n De Bruijn of Ben Knapen.
Ik had ook Samsom verwacht.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:10 schreef Faraday01 het volgende:
Ik had het sjiek gevonden als ze Samson voorgedragen hadden voor het restant van de termijn. Ook een PvdA'er en bovendien hebben Rutte en Samson lang samengewerkt
Ik niet. Waarom zou je vanuit het perspectief van het kabinet dat gunnen aan je belangrijkste tegenstander straks in november?quote:Op donderdag 24 augustus 2023 20:44 schreef Whiskers2009 het volgende:
[..]
Ik had ook Samsom verwacht.
Heeft ook deels te maken met beleid van partijen, niet zelden vinden ze twee of drie termijnen wel voldoende. Want je moet niet te veel tegenmacht doorstroming organiseren natuurlijkquote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat mij betreft zijn de nadelen vele malen groter dan welk eventueel voordeel ook. De omloopsnelheid in de Kamer is echt veel te groot, minstens 12 jaar zou de standaard moeten zijn.
Ik vind en vond je de afgelopen jaren echt altijd supergoede bijdrages leveren en goede analyses geven op dit forum. Veel inhoudelijke kennis en vooral objectieve bijdrages.quote:Op woensdag 23 augustus 2023 17:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor het geven van zulke meningen (wat hij niet eens doet, hij smijt commentaarloos dingen op twitter) hebben ze kamerdebatten, geen twitter.
Wat Omtzigt betreft ben ik inderdaad wat zuur, met name omdat ik er niet tegen kan dat een man die zelf verantwoordelijk is voor de toeslagenaffaire (het in de kamer niet besproken EU rapport noemt maar 1 schuldige bij naam, meneer Omtzigt) op een voetstuk wordt geheven. En dat is niet het enige, denk ook aan MH17, Demmink en tal van andere voorbeelden.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 22:21 schreef Mrmime het volgende:
[..]
Ik vind en vond je de afgelopen jaren echt altijd supergoede bijdrages leveren en goede analyses geven op dit forum. Veel inhoudelijke kennis en vooral objectieve bijdrages.
Maar je toon is echt wat verzuurd de laatste tijd en ook je objectiviteit mis ik eerlijk gezegd. Dit is maar een voorbeeldje hoor, maar heb het de afgelopen dagen/weken vaker gelezen van jou, met name met betrekking tot Omtzigt en dat verbaast me eerlijk gezegd.
Als je het zo bekijkt, wordt de PvdA/GL fractie met Klaver en Timmermans de meest ervaren fractie.....quote:Op donderdag 24 augustus 2023 15:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat maakt het bepaald niet beter...
Ook dat een heel aantal van die nieuwelingen nooit fatsoenlijk kunnen worden ingewerkt omdat ze in een fractie komen met maar 1 kamerlid met ervaring (Omtzigt, Van der Plas) helpt niet.
afscheidbriefquote:Op donderdag 24 augustus 2023 23:10 schreef Jojoke het volgende:
Ik ben benieuwd welke post Hoekstra krijgt. Hoekstra is loyaal geweest aan Rutte en dat wordt nu beloond. Wint het CDA toch nog iets. Verder zal hij het prima kunnen. Hij is een acteur die meerdere rollen aankan. Wat dat betreft was de wissel met Kaag voor hem toch wat geslaagder. Bij Kaag zag je dat ze Buitenlandse Zaken echt miste.
quote:Beste lezer,
In de afgelopen weken heb ik veel tijd en energie gestoken in de vraag welke bijdrage ik nog zou kunnen leveren aan De Telegraaf en of het niet tijd is voor een nieuw hoofdstuk.
Daarover heb ik een besluit genomen.
Het was een enorm voorrecht om de afgelopen drie decennia voor de krant te schrijven.
Gedreven door mijn missie heb ik daarbij alle facetten van het vak mogen ervaren; van krullenjongen tot columnist, waarbij ik immer heb getracht het ambacht uit te oefenen op een manier die bij mij past.
Zo stonden integriteit en bescheidenheid hoog in het vaandel en heb ik talloze memorabele, baanbrekende en ronduit exceptionele bijdragen geleverd.
Niet alleen voor God en vaderland, neen; ik heb daarbij het verschil gemaakt in het saaie leven van u, beste lezer.
Binnenkort zal een eerste gebundelde bloemlezing van onvergetelijke publicaties verschijnen. Een lijvige nalatenschap waar ik trots op mag zijn.
Ook al was het een unieke tijd; het waren tevens zeer zware jaren die hun tol hebben geëist. Ik ben mijn vele geliefden dan ook zeer dankbaar dat zij al die tijd, letterlijk, achter mij stonden. In mijn schaduw eigenlijk, net als mijn collega’s in dit huis van de journalistiek die mij altijd een luisterend oor boden of een schouder om op uit te huilen als ik geen onderwerp kon vinden om een stukkie over te schrijven, ook al is dat laatste nooit gebeurd.
Er gaat een raam dicht, maar een deur open.
https://www.groene.nl/artikel/modellenpraatquote:Modellenpraat
Mirjam de Rijk
‘Een belangrijk, maar zeker niet het enige element in de brede welvaartsafweging die bij verkiezingen voorligt.’ Zo is dat: de meeste mensen zullen hun stem in november niet laten afhangen van de beoordeling van de partijprogramma’s door het Centraal Planbureau, en daar is het CPB zich van bewust. Het planbureau gaat komende maanden de verkiezingsprogramma’s ‘doorrekenen’ en presenteerde vorige week, fijn transparant, alvast de veronderstellingen en spelregels die ze daarbij hanteert. Kunnen de partijen er bij het schrijven van de programma’s rekening mee houden.
Die veronderstellingen en spelregels zijn interessante kost. En doen de wenkbrauwen soms hevig fronsen. Neem bijvoorbeeld deze: als een partij de uitkeringen verlaagt, leidt dit in het model tot meer economische groei. Hoe? Nou, lagere uitkeringen zorgen voor lagere lonen, en dat is goed voor de export, dus voor de economie, aldus het model. Opmerkelijk, want de Nederlandse economie is voor zo’n zeventig procent afhankelijk van de binnenlandse afzet, dus de binnenlandse koopkracht. Daarvoor is een daling van de lonen niet bepaald handig. Of neem deze: het invoeren van een minuscule belasting op handel in financiële producten remt volgens het CPB de economie. Want zo’n belasting verhoogt de kosten voor bedrijven, en dat remt de investeringen. Terwijl steeds meer onderzoek laat zien dat juist de handel in financiële producten de economie leegzuigt, omdat bedrijven daardoor hun geld te weinig gebruiken voor echte investeringen.
Vooruitgang is er ook. Het idee dat bezuinigingen goed zouden zijn voor de economie, is echt voorbij. Wie de overheid afknijpt, krijgt van het CPB-model te horen dat dit slecht is voor de werkgelegenheid, voor de economische groei en voor de investeringen van bedrijven. Werkgelegenheid is in de doorrekening van oudsher een hot issue: wat leveren de plannen van partijen aan extra werk op? Waarbij altijd gold: hoe meer hoe beter. Dat wordt in deze tijd van personeelskrapte wel even omdenken, want voorlopig hebben we eerder minder werkgelegenheid nodig dan meer. Ook CPB-directeur Pieter Hasekamp stelde onlangs nog dat het juist de kunst wordt om door innovatie minder uren te hoeven werken – in jargon het verhogen van de arbeidsproductiviteit. Jammer genoeg toetst de doorrekening daar niet op.
Met enige trots meldt het CPB dat er voor het eerst ook gekeken wordt naar de effecten die de partijplannen hebben op de armoede in Nederland. Laten we zeggen dat het tijd werd. Maar helaas ontbreekt het andere topthema van dit moment: vermogensongelijkheid. De reden is even ontwapenend als onthullend: daarover is in Nederland eenvoudigweg te weinig kennis en informatie, zowel over de vermogens zelf als over het effect van maatregelen op vermogensongelijkheid. Even onthullend (maar misschien wel realistisch) zijn de veronderstellingen die het planbureau hanteert bij belastingverhogingen. Mocht een partij de winstbelasting willen verhogen, of een hoog belastingtarief willen invoeren voor inkomens boven de 120.000 euro, dan levert dat misschien maar de helft op van wat je zou denken. Omdat bedrijven en veelverdieners dan slinkse wegen hebben om de boel te ontlopen. Het is dus zaak al die wegen tegelijk aan te pakken. Daarentegen is de inkoop van eigen aandelen wel gemakkelijk op te lossen: zou daarvoor net als bij dividend de dividendbelasting gelden, dan is het volgens het CPB snel afgelopen met dit steeds populairder wordende douceurtje voor aandeelhouders.
Door de vervroegde verkiezingen gebeurt het schrijven van de verkiezingsprogramma’s onder hoge druk, en de doorrekeningen doen daar nog een schepje bovenop. Over twee weken moeten de eerste ruwe concepten van de partijplannen al bij het planbureau zijn. Partijen bepalen zelf of ze hun programma wel of niet aan het CPB voorleggen. En datzelfde geldt voor de beoordeling door het Planbureau voor de Leefomgeving (PBL). Het PBL licht de komende tijd de programma’s door op de effecten op klimaat, milieu en leefomgeving. Waaronder natuurlijk stikstof. Bij de vorige verkiezingen durfden maar zes partijen de toets van het PBL aan, en tien die van het CPB. En ja, ondanks alle beperkingen hoop ik dat dat er nu veel meer zijn. In het kader van de brede welvaartsafweging: doe het één, maar ook het ander. En blijf tegelijkertijd zelf nadenken.
Is dit nu een wedstrijdje ver pissen over welke partij/stroming gaat bepalen hoe een wet eruit gaat zien?quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 12:25 schreef GlennQuagmire het volgende:
Bij de S&D zijn ze niet blij met Hoekstra
[ twitter ]
Heel jammer, maar dat zat er aan te komen. Zeker omdat Stoffer een zeer waardige vervanger is.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
Van der Staaij stopt ook al..
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)aar-de-politiek.html
Die zag ik toch nog niet aankomen eigenlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:03 schreef Whiskers2009 het volgende:
Van der Staaij stopt ook al..
Bron: https://www.nu.nl/politie(...)aar-de-politiek.html
Voor de bedreigingen op twitter, voor het feit dat je familieleden zelfs niet meer veilig zijn. En deels ook gewoon voor het zekere verlies (CDA, D66 leden). Van der Staaij heeft natuurlijk gewoon zijn tijd uitgediend, dat hij zou stoppen zat er al een tijd aan te komen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:36 schreef deedeetee het volgende:
De leegloop begint nu toch wel erg op te vallen. Komt op mij ietwat onheilspellend over. Waar rennen ze voor weg ?
De stroom van haat, bedreigingen en grimmigheid? Zou zo maar kunnen.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 15:36 schreef deedeetee het volgende:
De leegloop begint nu toch wel erg op te vallen. Komt op mij ietwat onheilspellend over. Waar rennen ze voor weg ?
De peilingen geven de VVD meer zetels dan ze nu hebben, dacht ik.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 17:48 schreef Raw85 het volgende:
Ik had toch verwacht dat het vertrek van Rutte juist voor een herboren frisse energie zou zorgen bij veel Kamerleden maar alsnog vertrekt de een na de ander.. Het ligt weer helemaal open nu de VVD waarschijnlijk een stapje terug moet doen, lijkt mij juist een mooie kans om het eens echt anders te doen
Nee, ze staan zonder Omtzigt in de peilingen op 26-28 zetels, zijn er nu 33. En met Omtzigt gaat er nog wel wat van af.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:00 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De peilingen geven de VVD meer zetels dan ze nu hebben, dacht ik.
We gaan het zien, het varieert ook per peiler, natuurlijk.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ze staan zonder Omtzigt in de peilingen op 26-28 zetels, zijn er nu 33. En met Omtzigt gaat er nog wel wat van af.
I&O: VVD 22, Timmermans 28 en Omtzigt 31 zetels.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 18:15 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, ze staan zonder Omtzigt in de peilingen op 26-28 zetels, zijn er nu 33. En met Omtzigt gaat er nog wel wat van af.
Dat zou in de Eerste Kamer ruim tekortkomen. Daar heb je in veel mogelijke coalities de BBB toch nodig.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
I&O: VVD 22, Timmermans 28 en Omtzigt 31 zetels.
Zo lijkt een driepartijencoalitie weer mogelijk te worden.
BBB staat er met 13 bij en moet toekijken.
[ afbeelding ]
Blijft ook nog de vraag hoe Omtzigt de verkiezingen gaat aanpakken, hij heeft aangegeven niet ineens de grootste partij te willen worden en daar zijn wel wat opties voor maar die komen eigenlijk neer op ofwel niet deelnemen in kies districten of het aantal kandidaten beperken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 09:05 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Dat zou in de Eerste Kamer ruim tekortkomen. Daar heb je in veel mogelijke coalities de BBB toch nodig.
Al denk ik dat als NSC concreter wordt met hun programma en de hype wat overgewaaid is, ze nog wel wat gaan verliezen, dus dan zou dit trio misschien sowieso geen meerderheid meer vormen.
Ik weet niet wat ik spectaculairder zou vinden: 31 zetels voor Omtzigt of slechts 3 zetels voor het CDA.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Het verschil is ook wel groot: De Hond peilt bijvoorbeeld 8 zetels voor het CDA en dat was nadat bekend werd dat Omtzigt meedoet.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:20 schreef Arcee het volgende:
[..]
Ik weet niet wat ik spectaculairder zou vinden: 31 zetels voor Omtzigt of slechts 3 zetels voor het CDA.
quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:37 schreef trein2000 het volgende:
CDA 3.
Schrijf de opheffingsvergadering maar uit.
https://www.cda.nl/standpunten/kiesdrempelquote:We kijken of in het nieuwe kiesstelsel dat wij voorstaan een kiesdrempel kan worden ingevoerd.
8 is zat voor het oude CDA van Hugoquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 10:32 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het verschil is ook wel groot: De Hond peilt bijvoorbeeld 8 zetels voor het CDA en dat was nadat bekend werd dat Omtzigt meedoet.
BBB zal als middenpartij vast wel meedoen om overwicht van VVD of GL te voorkomenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
[ afbeelding ]
Kan wel weer goed komen natuurlijk. D66 zat ook ooit op 3 en de CU zat met 5-6 zetels in 3 van de 5 meest recente kabinetten. Maar toch.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:39 schreef capricia het volgende:
[..]
[..]
https://www.cda.nl/standpunten/kiesdrempel
Caroline stemt wel heel erg rechts voor CDA gedachtengoed, die zit op de lijn van JA21 op vrijwel alle sociale issues, volgens mij.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:47 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Kan wel weer goed komen natuurlijk. D66 zat ook ooit op 3 en de CU zat met 5-6 zetels in 3 van de 5 meest recente kabinetten. Maar toch.
Het CDA-gedachtengoed is levender dan ooit. Met Caroline en Pieter. En toch sta je als partij op een historisch dieptepunt. Dan heb je het grandioos verpest hoor.
Niet alleen Rutte IV, denk ik, maar dit is geen nieuw probleem bij het CDA dat zich al decennia lang vooral zelf ziet als de partij van "goed bestuur" zoals ze het zelf stellen en het meer zien als een recht voor het CDA om mee te regeren dan iets anders. Rutte 1 was een schoolvoorbeeld daarvan, naar mijn mening, die gedoog coalitie had nooit gevormd moeten worden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:18 schreef Spablauw214 het volgende:
Bij de PvdA gingen ook stemmen op om de partij maar op te heffen toen ze terugvielen van 42 naar 9 zetels.
Maar dit fiasco bij het CDA komt op het conto van de partijtop en de oudere leden, die tegen elke prijs wilden regeren en Rutte IV mogelijk maken.
Het CDA heeft toch ook altijd wel een rechtervleugel gehad? Met exponenten als Verhagen en Bleker?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:05 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Caroline stemt wel heel erg rechts voor CDA gedachtengoed, die zit op de lijn van JA21 op vrijwel alle sociale issues, volgens mij.
In de laatste peilingen is het zowel 0 zetels voor BVNL als voor Ja21quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:18 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, de implosie bij JA zet ook door. De EP fractie stapt op. Zijn boos op Nanninga.
Ik weet nog niet of je bbb en Omtzigt hun succes nou danken aan de christen democratie. Denk dat andere factoren belangrijker zijn.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:33 schreef capricia het volgende:
Het christen-democratische gedachtegoed lijkt met de ineenstorting van het CDA bevrijd uit de ketenen van die partij.
Ongekend veel zetels halen die drie samen. De christen-democratie is springlevend.
De liberalen worden kleiner in deze peiling. En ik ben benieuwd wat de sociaal-democraten gaan laten zien.
Dit is zeker waar. Maar was de laatste jaren onder Hoekstra het probleem ook niet dat de partij er niet voor koos om in het (conservatieve) gat iets links of rechts van de VVD te springen, maar zich juist als min of meer hetzelfde als die VVD te profileren? Ik kan me onder meer een verkiezingsdebat herinneren waarin Hoekstra enthousiast verkondigde dat het CDA zo geweldig is voor ondernemers. Ja, leuk een partij wat rechts van het midden die voor ondernemers opkomt, maar zo’n partij is er al, en dan ook nog een betere versie.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 12:18 schreef Spablauw214 het volgende:
Bij de PvdA gingen ook stemmen op om de partij maar op te heffen toen ze terugvielen van 42 naar 9 zetels.
Maar dit fiasco bij het CDA komt op het conto van de partijtop en de oudere leden, die tegen elke prijs wilden regeren en Rutte IV mogelijk maken.
Veel van de Kamerleden die nu opstappen hebben Rutte ook in het zadel gehouden. Daarmee waren ze ook onderdeel van het probleem. En dat waren echt niet alleen Kamerleden uit de coalitiepartijen, maar ook PvdA/GL.quote:Op vrijdag 25 augustus 2023 17:48 schreef Raw85 het volgende:
Ik had toch verwacht dat het vertrek van Rutte juist voor een herboren frisse energie zou zorgen bij veel Kamerleden maar alsnog vertrekt de een na de ander.. Het ligt weer helemaal open nu de VVD waarschijnlijk een stapje terug moet doen, lijkt mij juist een mooie kans om het eens echt anders te doen
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalenquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 11:33 schreef capricia het volgende:
Het christen-democratische gedachtegoed lijkt met de ineenstorting van het CDA bevrijd uit de ketenen van die partij.
Ongekend veel zetels halen die drie samen. De christen-democratie is springlevend.
De liberalen worden kleiner in deze peiling. En ik ben benieuwd wat de sociaal-democraten gaan laten zien.
Hoe dan? Omtzigt, BBB en PvdaGL?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:31 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalen
Ja dat weet ik zelf ook niet preciesquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:43 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Hoe dan? Omtzigt, BBB en PvdaGL?
Dan moet er nog flink wat water door Rijn.
Een partij met Eerdmans en Nanninga implodeert. Dit had helemaal niemand verwacht.quote:
Het had wel potentie. Maar te onduidelijk waar ze voor staan en Eerdmans is een waardeloze partijleider. Hier is niks aan verloren. Als die kneuzenkermis van BVNL ook de kiesdrempel niet haalt dan zou dat ook leuke bijvangst zijn.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 15:46 schreef Monolith het volgende:
[..]
Een partij met Eerdmans en Nanninga implodeert. Dit had helemaal niemand verwacht.
Voor PvdAGL een best gunstige peiling om mee te beginnen, de strijd om het torentje met een partij die niet wil winnen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 08:33 schreef Jemoederniet het volgende:
[..]
Welke potentie heeft het eigenlijk precies? Het is een beetje de rechtervleugel van de VVD die van de zijlijn staat te schreeuwen. Er proberen de laatste jaren steeds weer nieuwe partijen een beetje in dat gat te springen, maar de animo is er niet echt. Terwijl juist partijen als BBB / NSC moeiteloos naar de voorgrond katapulteren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:02 schreef Spablauw214 het volgende:
[..]
Het had wel potentie. Maar te onduidelijk waar ze voor staan en Eerdmans is een waardeloze partijleider. Hier is niks aan verloren. Als die kneuzenkermis van BVNL ook de kiesdrempel niet haalt dan zou dat ook leuke bijvangst zijn.
Dezelfde potentie als FvD had. Die wonnen ook gewoon een landelijke verkiezing. Dat geeft aan dat je in die hoek gewoon veel kunt winnen.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:07 schreef Monolith het volgende:
[..]
Welke potentie heeft het eigenlijk precies? Het is een beetje de rechtervleugel van de VVD die van de zijlijn staat te schreeuwen. Er proberen de laatste jaren steeds weer nieuwe partijen een beetje in dat gat te springen, maar de animo is er niet echt. Terwijl juist partijen als BBB / NSC moeiteloos naar de voorgrond katapulteren.
De reden waarom lijkt mij eigenlijk wel heel redelijk.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 13:18 schreef trein2000 het volgende:
Overigens, de implosie bij JA zet ook door. De EP fractie stapt op. Zijn boos op Nanninga.
Natuurlijk is dat redelijk. En de verklaring van het partijbestuur isquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:45 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
De reden waarom lijkt mij eigenlijk wel heel redelijk.
Mooi toch, beetje opruiming voor het nieuwe seizoen begintquote:Op zaterdag 26 augustus 2023 17:46 schreef trein2000 het volgende:
[..]
Natuurlijk is dat redelijk. En de verklaring van het partijbestuur isin het kwadraat.
Alleen deze partij is wel klaar nu natuurlijk.
Ik denk dat Monotlith het meer over het animo voor hun inhoud is. Ja21 is een beetje een politieke afstammeling van Henk Otten/Trots op Nederland/LPF. Politiek voor financieel rijke en geestelijk wat minder rijke types die op zondag naar Harry Mens kijken.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:14 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dezelfde potentie als FvD had. Die wonnen ook gewoon een landelijke verkiezing. Dat geeft aan dat je in die hoek gewoon veel kunt winnen.
De kans dat de VVD halveert lijkt me minimaal. Ja, ze zullen kleiner worden, Omtzigt en BBB trekken wat stemmen weg. Maar van deze partijen is er nog geen verkiezingsprogramma, is nog totaal onduidelijk wie er op de lijst komen en zijn de premierskandidaten nog niet bekend (aangenomen dát ze er überhaupt zijn).quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 16:30 schreef Fred_B het volgende:
Wel goed getimed dat je als alternatieve partij voor de VVD implodeert, precies op het moment dat de jarenlang stabiele VVD bij de komende verkiezingen weleens kan halveren.
Samsom schijnt zich niet bepaald geliefd te hebben gemaakt in bepaalde EU-kringen door het op niet altijd even aangename manier doordrukken van Timmermans’ plannen.quote:Op donderdag 24 augustus 2023 19:10 schreef Faraday01 het volgende:
Ik had het sjiek gevonden als ze Samson voorgedragen hadden voor het restant van de termijn. Ook een PvdA'er en bovendien hebben Rutte en Samson lang samengewerkt
Als iemand zich niet geliefd gemaakt heeft in Europa is het wel Hoekstra met zijn uitspraken toen hij nog minister van financiën was. Die wordt in Brussel uitgekotst.quote:Op zondag 27 augustus 2023 10:03 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
Samsom schijnt zich niet bepaald geliefd te hebben gemaakt in bepaalde EU-kringen door het op niet altijd even aangename manier doordrukken van Timmermans’ plannen.
Hoekstra is wat mij betreft een prima vervanger. Ruime ervaring op Financiën, daarna een aantal jaar Buitenlandse Zaken gedaan. Weet dus de weg te vinden in de EU.
Hij heeft niet zoveel met klimaat, maar dat had Timmermans natuurlijk ook niet (deze portefeuille was een troostprijs nadat hij verloor van Von der Leyen). Bovendien is het nog maar de vraag of Nederland de klimaatportefeuille überhaupt behoudt.
Dat hij gefaald heeft als CDA-lijsttrekker is niet zo relevant voor deze positie.
Het enige kritiekpuntje is dat hij vertrekt gedurende zijn ambtstermijn als minister van Buitenlandse Zaken. Dat deed Timmermans natuurlijk óók, maar toen was Nederland op MH17 na nog niet zo betrokken bij het Oekraïne conflict. Aan de andere kant speelt Rutte hierin een dermate grote rol dat een vervanging op Buitenlandse Zaken geen probleem zou moeten zijn.
Ik vind de boosheid ter linkerzijde over zowel de benoeming van Hoekstra als de (terechte) kritische vragen over Timmermans’ beroep op wachtgeld nogal lachwekkend. Beide discussies hadden immers voorkomen kunnen worden als Timmermans gewoon zijn termijn in Brussel had afgemaakt.
Die hebben we al jaren.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:31 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik kijk uit naar een regering zonder liberalen
Los van wat de VVD zelf doet is enerzijds het vertrek van een grote leider na vele jaren een natuurlijk moment voor de kiezer om eens iets anders te willen. En anderzijds was er tot voor kort geen serieus alternatief voor de VVD-stemmer, en zijn die er nu wel.quote:Op zondag 27 augustus 2023 09:48 schreef JaxStrumleyII het volgende:
[..]
De kans dat de VVD halveert lijkt me minimaal. Ja, ze zullen kleiner worden, Omtzigt en BBB trekken wat stemmen weg. Maar van deze partijen is er nog geen verkiezingsprogramma, is nog totaal onduidelijk wie er op de lijst komen en zijn de premierskandidaten nog niet bekend (aangenomen dát ze er überhaupt zijn).
Daar komt nog bij dat Yezilgöz wat meer naar rechts lijkt te trekken, waar nog steeds een groot kiezerspotentieel ligt. JA21 heeft dat ingezien, maar heeft zich de afgelopen jaren gewoon te weinig in de kijker weten te spelen. Groei in de peilingen bleef uit en dat leidt natuurlijk tot conflicten als de schaarse baantjes verdeeld moeten worden.
Dat is waar. Maar hij had in mijn ogen toen wel een punt.quote:Op zondag 27 augustus 2023 10:13 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als iemand zich niet geliefd gemaakt heeft in Europa is het wel Hoekstra met zijn uitspraken toen hij nog minister van financiën was. Die wordt in Brussel uitgekotst.
Als voorbeeld:
https://www.rtlnieuws.nl/(...)geen-vrienden-europa
https://www.rtlnieuws.nl/(...)ekkigheid-gierigheid
Nu nog een regering zonder conservatievenquote:
Ik vrees dat de VVD en D66 toch echt in die categorie vallen.quote:
Dan vrees je toch echt verkeerd.quote:Op zondag 27 augustus 2023 12:01 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Ik vrees dat de VVD en D66 toch echt in die categorie vallen.
Wil je nou serieus beweren dat VVD / D66 geen liberale partijen zijn? Ik ben oprecht benieuwd naar je onderbouwing. Of komt er hier een libertair uit de mouw?quote:Op zondag 27 augustus 2023 12:57 schreef Lord_Vetinari het volgende:
[..]
Dan vrees je toch echt verkeerd.
Ja, da's weer erg makkelijk, Omtzigt heeft ook Rutte in het zadel gehouden en van iemand als Leijten of haar SP collega kan je dat toch echt niet zeggen, Azarkan heeft ook Rutte niet in het zadel gehouden.quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Veel van de Kamerleden die nu opstappen hebben Rutte ook in het zadel gehouden. Daarmee waren ze ook onderdeel van het probleem. En dat waren echt niet alleen Kamerleden uit de coalitiepartijen, maar ook PvdA/GL.
Een complete generatie stapt nu op - met al die nieuwe Kamerleden zal er wel degelijk een frisse wind gaan waaien. De vraag is welke kant op en of ze het beter gaan doen dan hun voorgangers.
Stappen er dan zo bizar veel meer mensen op dan de vorige keer?quote:Op zaterdag 26 augustus 2023 14:30 schreef AgLarrr het volgende:
[..]
Veel van de Kamerleden die nu opstappen hebben Rutte ook in het zadel gehouden. Daarmee waren ze ook onderdeel van het probleem. En dat waren echt niet alleen Kamerleden uit de coalitiepartijen, maar ook PvdA/GL.
Een complete generatie stapt nu op - met al die nieuwe Kamerleden zal er wel degelijk een frisse wind gaan waaien. De vraag is welke kant op en of ze het beter gaan doen dan hun voorgangers.
Ik vind het vooral ook opvallend dat er redelijk veel mensen na deze halve termijn al opstappen. Nu ook Lucille Werner weer.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Stappen er dan zo bizar veel meer mensen op dan de vorige keer?
Of lijkt dat alleen maar zo.
Vooral veel mensen die beter bekend zijn bij het publiek, nu. Heb ik het idee.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik vind het vooral ook opvallend dat er redelijk veel mensen na deze halve termijn al opstappen. Nu ook Lucille Werner weer.
EW houdt het bij:quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Edit. https://www.parlement.com(...)weede_kamerleden_bij
In 2021 stelde 45 kamerleden zich niet meer verkiesbaar. Bijna 1 op de 3 dus.
In 2017 waren het er 43.
Dat is dus voor de verkiezingen.
Ah, ik had verwacht dat ze nog wel een ronde mee zouden gaan.quote:
Dat die stemmen mogelijk bij Omtzigt gaan komen ipv een PVV/JA21/FvD lijkt me een grote winstquote:Op maandag 28 augustus 2023 20:11 schreef BlackLining het volgende:
Dat Van der Plas in een paar maanden van virtueel 31 naar 13 zetels gaat spreekt toch ook wel boekdelen. Er zit bij Kamp Tegen echt nul ideologische overtuiging. Gewoon voor de gene die op dat moment het hardst schopt tegen de hoge heren. Wat een chaotische bende
Omtzigt zelf en vier, vijf extra fractieleden ter ondersteuning lijkt me ruim voldoende.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:13 schreef Raw85 het volgende:
[..]
Dat die stemmen mogelijk bij Omtzigt gaan komen ipv een PVV/JA21/FvD lijkt me een grote winst
Als SP steeg in de peilingen hing Rutte wat linkse ballen in de boom, als PVV het goed deed hing hij er rechtse ballen in.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:11 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Ah, ik had verwacht dat ze nog wel een ronde mee zouden gaan.
Nou ja, prima verder. Niets aan verloren. Al die stemmers zitten nu bij Omtzigt natuurlijk.
Dat Van der Plas in een paar maanden van virtueel 31 naar 13 zetels gaat spreekt toch ook wel boekdelen. Er zit bij Kamp Tegen echt nul ideologische overtuiging. Gewoon voor de gene die op dat moment het hardst schopt tegen de hoge heren. Wat een chaotische bende
De VVD heeft toch ook wel vrij definitief kleur bekend na die cynische klotestreek op 7 juli jongstleden.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:20 schreef loveli het volgende:
[..]
Als SP steeg in de peilingen hing Rutte wat linkse ballen in de boom, als PVV het goed deed hing hij er rechtse ballen in.
Een grote massa aan de zijkant heeft een bepaald effect (niet op de uiteindelijke uitvoering, maar wel op de punten die voor de verkiezingen worden omarmd).
Maar toch liever 30 mensen die achter de plannen van Omtzigt staan, dan 30 mensen die de plannen van de (financiers van) BBB steunen.quote:Op maandag 28 augustus 2023 20:17 schreef BlackLining het volgende:
[..]
Omtzigt zelf en vier, vijf extra fractieleden ter ondersteuning lijkt me ruim voldoende.
In de Kamer, welteverstaan. Niet in de regering.
Wat we nodig hebben is een partij die de migranten aan het werk en uit de kampen en cruiseschepen weet te krijgenquote:Op maandag 28 augustus 2023 20:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar toch liever 30 mensen die achter de plannen van Omtzigt staan, dan 30 mensen die de plannen van de (financiers van) BBB steunen.
quote:'Kabinet heeft op alle fronten gefaald': aantal fastfoodketens toegenomen terwijl politiek gezondere leefstijl nastreeft
26-08-2023 15:48
Binnenland
Auteur: Annefleur van Wanroij
Het aantal fastfoodketens in ons land is gestegen, tot spijt van veel gemeenten. Zij vragen het kabinet al 2 jaar om instrumenten zodat ze dit soort ketens kunnen inperken. "Maar ik heb er niks mee over gehoord, het is compleet stil."
In 2021 vroegen de gemeenten Amsterdam, Rotterdam, Den Haag, Utrecht en Ede toenmalig staatssecretaris Paul Blokhuis van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om hulpmiddelen. Die zijn er nog steeds niet, en ondertussen komen er alleen maar fastfoodketens bij. "Als je een bestemmingsplan voor horeca hebt, kan er van alles komen", zegt de wethouder Leon Meijer uit Ede...
https://eenvandaag.avrotr(...)leefstijl-nastreeft/quote:'Het preventieakkoord faalt'
En dat ingrijpen is van groot belang volgens De Ruijter. "Op dit moment gaan we richting de 60 procent van de mensen die overgewicht hebben. Bij kinderen gaat dat over de 15 procent", zegt de hoogleraar.
Minder suiker, minder zout, minder reclame voor ongezonde voeding, een betere voedselomgeving, een betere prijs voor gezond voedsel, somt De Ruijter op. "Op al die fronten heeft het kabinet gefaald. Het begon met grote ambities maar er is niks van terecht gekomen", zegt ze.
Point taken.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:10 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ja, da's weer erg makkelijk, Omtzigt heeft ook Rutte in het zadel gehouden en van iemand als Leijten of haar SP collega kan je dat toch echt niet zeggen, Azarkan heeft ook Rutte niet in het zadel gehouden.
Ja, de vijver waarin de mensen zitten die dit willen doen is beperkt. Toch hoop ik dat Omzicht wat vers bloed aan kan spreken.quote:Frisse wind? Ik ben niet zo hoopvol, vanuit de BBB en NSC zul je veel oude, politieke, bekenden gaan zien, vermoed ik.
De vorige keer was dat na een termijn van 4 jaar, nu zit de regering er min of meer net. Dat is het bijzondere vind ik.quote:Op maandag 28 augustus 2023 18:22 schreef capricia het volgende:
[..]
Edit. https://www.parlement.com(...)weede_kamerleden_bij
In 2021 stelde 45 kamerleden zich niet meer verkiesbaar. Bijna 1 op de 3 dus.
In 2017 waren het er 43.
Dat is dus voor de verkiezingen.
Ik kan artikel niet lezen maar gaat het dan over Jan-Antonie De Bruijn? Degene met woede-uitbarstingen en geschreeuw?quote:Op maandag 28 augustus 2023 15:00 schreef Hanca het volgende:
Weisglas heeft hier een aantal best goede punten over de benoeming van Hoekstra: https://www.volkskrant.nl(...)voordracht~be0a1e8f/
En de suggestie om De Bruijn eurocommissaris te maken lijkt me eigenlijk een hele goede...
Nee, Tom de Bruijn. D66, voormalig tijdelijk minister van buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking en vooral oud-ambassadeur bij de Europese Unie. Hij is al wel 74, maar het gaat om een paar maanden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:41 schreef Frozen-assassin het volgende:
[..]
Ik kan artikel niet lezen maar gaat het dan over Jan-Antonie De Bruijn? Degene met woede-uitbarstingen en geschreeuw?
https://www.nrc.nl/nieuws(...)inks-liggen-a4172979quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 09:47 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nee, Tom de Bruijn. D66, voormalig tijdelijk minister van buitenlandse handel en ontwikkelingssamenwerking en vooral oud-ambassadeur bij de Europese Unie. Hij is al wel 74, maar het gaat om een paar maanden.
Het schijnt dat Von der Leyen onder druk is gezet en alleen een christendemocraat mag accepteren. Doet ze dat niet, dan is ze zelf niet meer de kandidaat van de christendemocraten volgend jaar.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 13:59 schreef trein2000 het volgende:
[..]
https://www.nrc.nl/nieuws(...)inks-liggen-a4172979
Is die Bruijn nog beschikbaar? Want dit wordt wel heel lelijk zo langzamerhand.
My godquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:04 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het schijnt dat Von der Leyen onder druk is gezet en alleen een christendemocraat mag accepteren. Doet ze dat niet, dan is ze zelf niet meer de kandidaat van de christendemocraten volgend jaar.
Ja, het wordt er niet mooier door. Sowieso is die hele Europese politiek altijd al het broeinest van schimmige spelletjes geweest.quote:
Dat klopt. Het is altijd een spel van geven en nemen en balanceren tussen zowel de politieke bloedgroepen als geografische spreiding. Belang van individuele landen etc.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, het wordt er niet mooier door. Sowieso is die hele Europese politiek altijd al het broeinest van schimmige spelletjes geweest.
De term Nieuw Sociaal Contract was in het CDA al in 2010 in gebruik, ruim voor het WEF dus. Zijn boek heet ook zo en dat was volgens mij ook voor het WEF de term gebruikte. Ik heb hier uitgelegd wat de naam betekent: Hanca in POL / Nieuw Sociaal Contract 1# Pieter Omtzigtquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:08 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Kan iemand Pieter's nieuwe partijnaam Nieuw sociaal contract, ontkrachten dat het iets van doen heeft met de slogan van het World economic forim. Wat precies hetzelfde zegt maar dan in het Engels?
Bij mijn weten is New social contract geen gangbare term in de politiek. Het is dus echt een verzonnen slogan die het WEF en Pieter nu gemeen hebben.
https://www.weforum.org/a(...)ct-for-21st-century/ Datum, januari 2022quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:08 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
Kan iemand Pieter's nieuwe partijnaam Nieuw sociaal contract, ontkrachten dat het iets van doen heeft met de slogan van het World economic forim. Wat precies hetzelfde zegt maar dan in het Engels?
Bij mijn weten is New social contract geen gangbare term in de politiek. Het is dus echt een verzonnen slogan die het WEF en Pieter nu gemeen hebben.
Ik ga lezen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
De term Nieuw Sociaal Contract was in het CDA al in 2010 in gebruik, ruim voor het WEF dus. Zijn boek heet ook zo en dat was volgens mij ook voor het WEF de term gebruikte. Ik heb hier uitgelegd wat de naam betekent: Hanca in POL / Nieuw Sociaal Contract 1# Pieter Omtzigt
Ja, maar deze slogan van het WEF is van 2022.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:12 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
[..]
Ik ga lezen.
Het World economic forum bestaat volgens google al sinds 1971 (overigens).
De slogan is al wat ouder. Werd her en der in de 20e eeuw ook gebruikt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:12 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
[..]
Ik ga lezen.
Het World economic forum bestaat volgens google al sinds 1971 (overigens).
Sociaal contract is niet echt een slogan, het is een term die al decennia gebruikt word om de relatie tussen werknemers, werkgevers en overheid te beschrijven, volgens mij.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:19 schreef capricia het volgende:
[..]
De slogan is al wat ouder. Werd her en der in de 20e eeuw ook gebruikt.
Ja, dat bijvoorbeeld mensen van de Trumpregering daar waren, deel uitmaakten van het complot en dat nu niet naar buiten zouden brengen, dan ben je toch wel erg ver aan het complotdenken. Zoals een oud-president van de VS ooit zei: ik geloof niet in geheimen als daar meer dan 2 man bij betrokken zijn...quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:19 schreef Frozen-assassin het volgende:
Denken dat een heel groot complot stil gehouden kan worden
Dat is wel redelijk algemene kennis hoor (rechten/plichten/verhoudingen, burgerschap etc). Ik weet waar het vandaan komt.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:23 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Sociaal contract is niet echt een slogan, het is een term die al decennia gebruikt word om de relatie tussen werknemers, werkgevers en overheid te beschrijven, volgens mij.
quote:Aantal kolencentrales in China blijft rap groeien
3 uur geledenin FINANCIEEL
BEIJING (ANP) - China blijft de komende jaren in hetzelfde tempo kolencentrales bijbouwen, ondanks het voornemen van de regering om het steenkoolgebruik vanaf 2025 langzaam te gaan afbouwen.
In de eerste helft van dit jaar gaf het land vergunningen uit die opgeteld 52 gigawatt aan nieuwe kolenstroom mogelijk maken, melden twee internationale kenniscentra op het gebied van energie.
Dat komt neer op twee vergunningen voor kolencentrales per week.
quote:Alles bij elkaar heeft China nu 243 gigawatt aan nieuwe kolencentrales in aantocht volgens GEM en CREA.
De organisaties zijn kritisch over die toename
CU, geen CHU.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:07 schreef michaelmoore het volgende:
misschien kom er 100 kamerleden bij , de CHU wil ook wel eens een fractie met 12 zetels
https://www.trouw.nl/poli(...)utm_campaign=stdc_tr
100 van die omtzigt s erbijquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:09 schreef Hanca het volgende:
[..]
CU, geen CHU.
Maar meer kamerleden is een heel goed idee, de meeste fracties zijn nu gewoon veel te klein om het kabinet te controleren. Het aantal bewindslieden is gewoon gelijk aan de grootste fracties.
Voorstel 1 van de Visiedebatten heb ik dan weer niet zo veel mee, dat zijn vaak gewoon debatten om een youtubefilmpje te scoren, ik heb liever praktische debatten.
Voorstel 2 om de kamer meer en eerder te betrekken bij wetgeving is altijd goed. Er zijn ook wetten waarbij dat al wel gebeurt, trouwens. Met overleggen voordat de wet er ligt.
Zolang we niet klonen: nee.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:14 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
100 van die omtzigt s erbij
kan dat ?/
quote:DEN HAAG - De kandidatuur van Wopke Hoekstra voor de functie van Eurocommissaris leidt tot onvrede in zijn eigen CDA.
Verschillende partijleden doen hun beklag.
Ze vinden het vreemd dat de man die geen groot succes was als partijleider mogelijk wordt beloond met zo’n mooie Brusselse baan.
Tja bakte er nationaal niks van dus proberen het maar internationaalquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
https://www.telegraaf.nl/(...)-als-eurocommissaris
Hoekstra is als zijnde de dikke vriend van Rutte en Hugo de nieuwe minister van stikstof , CO2 , Biomassa
, opkoop van grond voor de EHS hobby en binnenhalen van nieuwe beschermde diersoorten in nederland
Zo van de Shell naar de stikstof grond opkoop
[ afbeelding ]
[..]
U bent niet bekend met boys als Jean Jacques Rousseau, John Locke en Thomas Hobbes?quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 14:08 schreef Tjin-Tjauw-Min het volgende:
ik denk dat dit inderdaad de functie elders is die Rutte bedoeldequote:
Het gerucht gaat dat er een deal gemaakt is waarbij Rutte volgend jaar ook een dikke functie elders krijgt in Europa. En daarom offert hij nu Kaag (in Europa zelfde fractie als de VVD) en gaat mee met de wens van Ursula om een christen democraat aan te stellen.quote:
Dat Kaag alleen al denkt aan opstappen 4 weken voor prinsjesdag geeft aan hoe ongeschikt zij is voor financiën, nu schijnt Marnix van Rij deze week ook de onderhandelingen te leiden.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gerucht gaat dat er een deal gemaakt is waarbij Rutte volgend jaar ook een dikke functie elders krijgt in Europa. En daarom offert hij nu Kaag (in Europa zelfde fractie als de VVD) en gaat mee met de wens van Ursula om een christen democraat aan te stellen.
Dat geldt net zo goed voor Hoekstra, minister buza tijdens een oorlog in Europaquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Kaag alleen al denkt aan opstappen 4 weken voor prinsjesdag geeft aan hoe ongeschikt zij is voor financiën, nu schijnt Marnix van Rij deze week ook de onderhandelingen te leiden.
Nou verandert de rol van Nederland natuurlijk die oorlog niet echt, die invloed is echt niet zo groot. De rol van de minister van financiën zou wel enorme gevolgen moeten hebben, juist in deze weken.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:59 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat geldt net zo goed voor Hoekstra, minister buza tijdens een oorlog in Europa
Kaag is ook nooit geïnteresseerd geweest in de post van MinFin. Ze had daar hele andere doelen mee, en nu die niet bereikt worden trekt ze zich terug.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:58 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat Kaag alleen al denkt aan opstappen 4 weken voor prinsjesdag geeft aan hoe ongeschikt zij is voor financiën, nu schijnt Marnix van Rij deze week ook de onderhandelingen te leiden.
https://nos.nl/artikel/24(...)tpakket-klaar-hebben
Dat is normaal de minister van financiën, maar dan moet je natuurlijk de effecten op koopkracht wel snappen.
Aan de andere kant zou de nieuwe Eurocommissaris pas eind oktober of in november beginnen. Dan zijn de begrotingsperikelen wel grotendeels voorbij.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 22:02 schreef Hanca het volgende:
[..]
Nou verandert de rol van Nederland natuurlijk die oorlog niet echt, die invloed is echt niet zo groot. De rol van de minister van financiën zou wel enorme gevolgen moeten hebben, juist in deze weken.
Tja, dat soort koehandel heb je nu eenmaal met posten van dit formaat. Kan er eerlijk gezegd niet zo wakker van liggen, als ze in Brussel een zwans als Wopke willen hebben dan doen ze hun best maar. Hoeven we hier in elk geval niet bang te zijn dat het ineens je burgemeester wordt, ofzo.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 21:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het gerucht gaat dat er een deal gemaakt is waarbij Rutte volgend jaar ook een dikke functie elders krijgt in Europa. En daarom offert hij nu Kaag (in Europa zelfde fractie als de VVD) en gaat mee met de wens van Ursula om een christen democraat aan te stellen.
Deze week, de week dat Hoekstra de hele tijd in Brussel gaat zijn, is misschien wel de belangrijkste week in het hele begrotingsproces.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 22:05 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Aan de andere kant zou de nieuwe Eurocommissaris pas eind oktober of in november beginnen. Dan zijn de begrotingsperikelen wel grotendeels voorbij.
Maar alsnog geen handige zet…
In het geval van Hoekstra: ik denk puur gericht op een grote lobbyfunctie. Ex Shell en McKinsey, daarna minister van financiën en van buitenlandse zaken. Als je daar ook nog eurocommissaris aan toe kunt voegen ben je misschien wel het allergrootste target voor de headhunters van lobbybedrijven.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 22:07 schreef Hexagon het volgende:
Waarom willen ze die post uberhaupt zo graag? Daar is toch geen eer meer aan te behalen zo'n laatste jaar?
Het valt ook niet mee om het CDA te zijnquote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
Hoekstra is als zijnde de dikke vriend van Rutte en Hugo de nieuwe minister van stikstof , CO2 , Biomassa
, opkoop van grond voor de EHS hobby en binnenhalen van nieuwe beschermde diersoorten in nederland
[ afbeelding ]
[..]
Het lijkt me meer op de plaats dat de leden van het CDA even niks zeggen.quote:Op dinsdag 29 augustus 2023 18:29 schreef michaelmoore het volgende:
[ afbeelding ]
[..]
Dat vind ik dus het mooie van de VVD, die weten dit soort vuile was vaak netjes binnen de partij te houden. Dat het daar ook met handjeklap en ons kent ons opgelost wordt is misschien net zo verkeerd, maar dat gaat de rest van het land niet aan. Zolang overige serieuze partijen als PvdA en CDA zelf zo met modder blijven gooien, gaan ze voorlopig niet bij VVD in de buurt komen, wat die ook doen. De partij straalt gewoon meer stabiliteit uit.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 12:21 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Het lijkt me meer op de plaats dat de leden van het CDA even niks zeggen.
Hoekstra wilde uberhaubt geen partijleider worden.
Ik denk dat zelfs de boeren zenuwachtig beginnen te worden bij het idee dat de pot straks leeg is als gevolg van andere tekorten en Brussel vervolgens met enorme dwangsommen komt. Dan gaat het niet meer via de weg van uitkopen en compenseren maar dan wordt het vergunningenstrument en bestuursdwang ingezet. En de PAS melders zijn dan helemaal klaar want die hebben überhaupt geen vergunning om uit te mogen stoten.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:
Boeren, natuurbeschermers en bouwers roepen Tweede Kamer op om stikstof niet controversieel te verklaren: https://www.trouw.nl/binn(...)beheerders~bb5d3660/
Lijkt me een kansloze oproep omdat zelfs de 4 kabinetspartijen er al niet uit komen en die zeker de komende maanden tot de verkiezingen hier geen knopen over zullen willen doorhakken, maar het is wel een opvallende oproep van een groep met een bijzondere samenstelling.
Dat hebben ze dan vooral aan zichzelf te danken, als gevolg van jarenlang traineren van iedere oplossingsrichting.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:43 schreef Faraday01 het volgende:
Ik denk dat zelfs de boeren zenuwachtig beginnen te worden bij het idee dat de pot straks leeg is als gevolg van andere tekorten en Brussel vervolgens met enorme dwangsommen komt. Dan gaat het niet meer via de weg van uitkopen en compenseren maar dan wordt het vergunningenstrument en bestuursdwang ingezet. En de PAS melders zijn dan helemaal klaar want die hebben überhaupt geen vergunning om uit te mogen stoten.
Ik hoop vooral dat de uitkoopregeling piekbelasters niet sneuvelt want hoe het ook verder gaat het is een goed idee om een snelle klap proberen te maken door piekbelasters nabij Natura 2000 uit te kopen. Zonder die maatregel zit Nederland met zekerheid nog een decennium op slot.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Dat hebben ze dan vooral aan zichzelf te danken, als gevolg van jarenlang traineren van iedere oplossingsrichting.
Het zal per saldo weinig uitmaken of het controversieel is of niet. Ze komen er toch niet uit.
Die regeling loopt toch al? Daar konden boeren zich al voor inschrijven. Dat kunnen ze denk ik niet meer stoppen. En vrijwillige uitkoop lijkt me ook niet echt controversieel, alleen bij echte wetenschapsontkenners die doen alsof er niks aan de hand is met stikstof.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:51 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Ik hoop vooral dat de uitkoopregeling piekbelasters niet sneuvelt want hoe het ook verder gaat het is een goed idee om een snelle klap proberen te maken door piekbelasters nabij Natura 2000 uit te kopen. Zonder die maatregel zit Nederland met zekerheid nog een decennium op slot.
Het stikstoffonds moet toch nog door de eerste kamer? Als het daar sneuvelt of niet behandeld wordt, staat alles stil. Volgens mij zijn het tot nu toe alleen aanmeldingen om in gesprek te gaan en is er nog niemand daadwerkelijk uitgekocht.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:20 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die regeling loopt toch al? Daar konden boeren zich al voor inschrijven. Dat kunnen ze denk ik niet meer stoppen. En vrijwillige uitkoop lijkt me ook niet echt controversieel, alleen bij echte wetenschapsontkenners die doen alsof er niks aan de hand is met stikstof.
Volgens de landbouwwoordvoerders is de opkoopregeling al ingegaan: https://www.stal-en-akker(...)ijn-er-nog-niet-uit/quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:26 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het stikstoffonds moet toch nog door de eerste kamer? Als het daar sneuvelt of niet behandeld wordt, staat alles stil. Volgens mij zijn het tot nu toe alleen aanmeldingen om in gesprek te gaan en is er nog niemand daadwerkelijk uitgekocht.
Dat zal zo zijn maar het fonds als onderdeel van de aanpassing van de WNb is nog niet door de eerste kamer en dat betekent dat het geld voor de stikstofaanpak nog niet wettelijk geborgd is. Kan zijn dat ze voor deze regeling alvast een ander besluit genomen hebben, dat weet ik niet zeker.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:36 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens de landbouwwoordvoerders is de opkoopregeling al ingegaan: https://www.stal-en-akker(...)ijn-er-nog-niet-uit/
Hier kun je je ook al voor inschrijven sinds 3 juli: https://www.rvo.nl/subsid(...)KD2TzVoaAlu-EALw_wcB
https://nos.nl/artikel/24(...)0piekbelaster%20zijn.
Alleen het deel over verplaatsen, extensiveren of innoveren blijkbaar nog niet.
De regeling is er, je kunt je inschrijven. Blijkbaar komt dat geld niet uit dit fonds of is deze regeling nu nog officieel ongedekt. Maar als je je als boer nu inschrijft, word je gewoon uitgekocht.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:50 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Dat zal zo zijn maar het fonds als onderdeel van de aanpassing van de WNb is nog niet door de eerste kamer en dat betekent dat het geld voor de stikstofaanpak nog niet wettelijk geborgd is. Kan zijn dat ze voor deze regeling alvast een ander besluit genomen hebben, dat weet ik niet zeker.
Er is voorlopig 500 miljoen voor de regeling en als er meer boeren willen stoppen dan gaat er geselecteerd worden op kosteneffectiviteit:quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:55 schreef Hanca het volgende:
[..]
De regeling is er, je kunt je inschrijven. Blijkbaar komt dat geld niet uit dit fonds of is deze regeling nu nog officieel ongedekt. Maar als je je als boer nu inschrijft, word je gewoon uitgekocht.
500 miljoen is voor de 'niet-piekbelasters' regeling, volgens mij is er veel meer voor de piekbelasters maar daar zal ik even naar zoeken.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:57 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Er is voorlopig 500 miljoen voor de regeling en als er meer boeren willen stoppen dan gaat er geselecteerd worden op kosteneffectiviteit:
De Lbv sluit op 1 december 2023. Hierna beoordelen wij uw aanvraag zo snel mogelijk. U krijgt onze beslissing zo snel mogelijk, maar uiterlijk 1 juni 2024.
Is er niet genoeg budget voor alle aanvragen? Dan rangschikken wij alle aanvragen die voldoen aan de voorwaarden. Dit doen wij op volgorde van kosteneffectiviteit: we kijken daarvoor naar de verhouding tussen de hoeveelheid stikstofneerslag die wordt voorkomen en het subsidiebedrag.
975 miljoen voor piekbelasters (LBV+) en 500 miljoen voor niet piekbelasters (LBV)quote:Op woensdag 30 augustus 2023 15:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
500 miljoen is voor de 'niet-piekbelasters' regeling, volgens mij is er veel meer voor de piekbelasters maar daar zal ik even naar zoeken.
Edit: totaal 1,4 miljard
https://nos.nl/collectie/(...)boeren-bekendgemaakt
975 miljoen voor de piekbelasters: https://www.omropfryslan.(...)lasters-uit-te-kopen
Meer mag ook niet van de EU, blijkbaar.
Ja, dat is wat ik schrijf en dat lijkt me voor dit jaar in elk geval wel voldoende. Het lijkt me sterk dat er genoeg ambtelijke ondersteuning is om meer uitkoop aan te kunnen op korte termijn.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 16:05 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
975 miljoen voor piekbelasters (LBV+) en 500 miljoen voor niet piekbelasters (LBV)
Crosspost haha, ik dacht het nog niet te zien toen ik je bericht quotequote:Op woensdag 30 augustus 2023 16:07 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, dat is wat ik schrijf en dat lijkt me voor dit jaar in elk geval wel voldoende. Het lijkt me sterk dat er genoeg ambtelijke ondersteuning is om meer uitkoop aan te kunnen op korte termijn.
Dat kan. Maar de regeling loopt nu en eerst maar eens kijken wat ze kunnen met die 1,5 miljard.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 16:10 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Crosspost haha, ik dacht het nog niet te zien toen ik je bericht quote
nederland zal de normen van Duitsland overnemen en dan is het klaar met die onzin , bedoelt om grond op te kopen voor de EHS hobbyquote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:
Boeren, natuurbeschermers en bouwers roepen Tweede Kamer op om stikstof niet controversieel te verklaren: https://www.trouw.nl/binn(...)beheerders~bb5d3660/
Lijkt me een kansloze oproep omdat zelfs de 4 kabinetspartijen er al niet uit komen en die zeker de komende maanden tot de verkiezingen hier geen knopen over zullen willen doorhakken, maar het is wel een opvallende oproep van een groep met een bijzondere samenstelling.
Denk je dat die natuiur opeens zichtbaar zal veranderen als er 1000 melkveehouders van hun grond beroofd zijn ??quote:Op woensdag 30 augustus 2023 13:48 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Het zal per saldo weinig uitmaken of het controversieel is of niet. Ze komen er toch niet uit.
Nee, dus. Maar dat jij in de categorie wetenschapsontkenner viel wisten we inmiddels al.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 17:38 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nederland zal de normen van Duitsland overnemen en dan is het klaar met die onzin , bedoelt om grond op te kopen voor de EHS hobby
Geld waar volgens het NOS journaal nog helemaal geen dekking is. Nog even voor Sinterklaas spelen voordat de verkiezingen eraan komen. En dan ook nog eens door het verhogen van de toeslagen, wat het afschaffen van dat stelsel alleen maar moeilijker maaktquote:Op woensdag 30 augustus 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:
2 miljard extra tegen armoede: https://www.ad.nl/politie(...)n-armoede~af3f7606a/
Volgens mij een eenmalige verhoging, dus het afschaffen wordt niets moeilijker. Verder is het geen optie om niks te doen en helaas wil de asociale VVD niks doen met de zeer noodzakelijke belastingverhogingen voor rijken en bedrijven, dus dan is dekking moeilijk. Dat mag je de VVD verwijten.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geld waar volgens het NOS journaal nog helemaal geen dekking is. Nog even voor Sinterklaas spelen voordat de verkiezingen eraan komen. En dan ook nog eens door het verhogen van de toeslagen, wat het afschaffen van dat stelsel alleen maar moeilijker maakt
Door het verhogen van de toeslagen krijg je meer mensen die meer afhankelijk zijn van het stelsel, dus afschaffen wordt wel degelijk moeilijker. Ik zou trouwens niet uitsluiten dat dat ook het doel is, want het is voor politici een heerlijk koopkrachtplaatjes-pr-instrument.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij een eenmalige verhoging, dus het afschaffen wordt niets moeilijker. Verder is het geen optie om niks te doen en helaas wil de asociale VVD niks doen met de zeer noodzakelijke belastingverhogingen voor rijken en bedrijven, dus dan is dekking moeilijk. Dat mag je de VVD verwijten.
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:32 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Door het verhogen van de toeslagen krijg je meer mensen die meer afhankelijk zijn van het stelsel, dus afschaffen wordt wel degelijk moeilijker. Ik zou trouwens niet uitsluiten dat dat ook het doel is, want het is voor politici een heerlijk koopkrachtplaatjes-pr-instrument.
En het is de zoveelste keer dat er geld wordt uitgegeven dat er helemaal niet is, en de rekening dus weer wordt doorgeschoven naar de toekomst. Kan het wel zijn dat de VVD dwarsligt, maar die zijn ook niet in hun eentje de baas. Je mag ook de andere partijen verwijten dat ze de toekomstige generaties met de rekening opzadelen.
we kunnen ook die 35 miljard die door Jetten en consorten in de sloot geflikkerd wordt gebruikenquote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.
Ik denk dat je je hierbij ook moet afvragen of het verhogen van de toeslagen, en dus de overheidsuitgaven en de staatsschuld omdat men weigert dekking te creëren, wel tot het gestelde doel leidt - het zinvol ondersteunen van de laagste inkomensgroepen. Ik denk persoonlijk dat er effectievere manieren zijn. Vergeet niet dat de uitvoeringskosten van het toeslagenstelsen héél hoog zijn, waardoor van die 2 miljard maar een deel bij de begunstigden terecht komt.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
De staatsschuld stijgt al. Ik vind het onder controle houden van de staatsschuld echt essentieel, dat is echt teveel losgelaten. Maar 2 miljard is prima op te halen met belastingverhogingen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.
Het is ook nogal een verschil of het een eenmalig iets is of een structurele jaarlijkse uitgave.
Het blijkt de afgelopen jaren dat het zeer zeker tot het gestelde doel leidt. Je dat afvragen vind ik echt onzinnig. Bewijs genoeg geleverd tijdens deze jaren van hoge inflatie/energieprijzen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:43 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ik denk dat je je hierbij ook moet afvragen of het verhogen van de toeslagen, en dus de overheidsuitgaven en de staatsschuld omdat men weigert dekking te creëren, wel tot het gestelde doel leidt - het zinvol ondersteunen van de laagste inkomensgroepen. Ik denk persoonlijk dat er effectievere manieren zijn. Vergeet niet dat de uitvoeringskosten van het toeslagenstelsen héél hoog zijn, waardoor van die 2 miljard maar een deel bij de begunstigden terecht komt.
Ja, als je over de oppervlakte kijkt dan klopt dat ook wel. Binnen de setting van een demissionair kabinet zal dit wel het maximaal haalbare zijn, maar die toeslagen hebben wat weg van de bekende ov-meme: het brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn. Het toeslagengeld gaat van een plek waar het niet is, naar een plek waar het niet moet zijn. Uiteindelijk komt al dat geld terecht bij verzekeraars, kinderopvangbedrijven, huurbazen en financiële instellingen. Díe zijn we aan het sponsoren met belastinggeld, niet de burgers die het moeilijk hebben om rond te komen.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:00 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het blijkt de afgelopen jaren dat het zeer zeker tot het gestelde doel leidt. Je dat afvragen vind ik echt onzinnig. Bewijs genoeg geleverd tijdens deze jaren van hoge inflatie/energieprijzen.
Dat het stelsel vervangen moet worden, betekent niet dat het niet effectief is. De kinderopvangtoeslag die genoemd wordt haalt 100% veel kinderen uit de armoede. En qua uitvoering maakt het overmaken van 200 of 300 euro geen verschil.
Het lastige is dat de onderliggende oorzaken volgend jaar of in 2025 vermoedelijk niet verdwenen zijn. Dus dat incidentele karakter is ook maar relatief. Maar een structurele oplossing voor deze problematiek is ook bepaald niet eenvoudig…quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.
Het is ook nogal een verschil of het een eenmalig iets is of een structurele jaarlijkse uitgave.
Het klopt wel dat daar wat aan gedaan zou moeten worden, maar dat kan zelfs een missionair kabinet hooguit ten dele. En in de vorige post noemde ik de kinderopvangtoeslag, ik bedoelde het kindgebonden budget. Dat is rechtstreekse sponsoring van ouders, dat gaat niet naar verzekeraars of financiële instellingen maar geeft gewoon koopkracht.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Ja, als je over de oppervlakte kijkt dan klopt dat ook wel. Binnen de setting van een demissionair kabinet zal dit wel het maximaal haalbare zijn, maar die toeslagen hebben wat weg van de bekende ov-meme: het brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn. Het toeslagengeld gaat van een plek waar het niet is, naar een plek waar het niet moet zijn. Uiteindelijk komt al dat geld terecht bij verzekeraars, kinderopvangbedrijven, huurbazen en financiële instellingen. Díe zijn we aan het sponsoren met belastinggeld, niet de burgers die het moeilijk hebben om rond te komen.
Door een stapeling van overheidsbeleid is het leven steeds duurder geworden op het gebied van vaste lasten. Dat kun je dan proberen te compenseren met het geven van meer geld aan zwakke groepen, maar dan kom je in een oneindige loop.
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:07 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Door een stapeling van overheidsbeleid is het leven steeds duurder geworden op het gebied van vaste lasten.
De woonlasten rijzen de pan uit doordat men het woningtekort al een paar decennia laat voortbestaan maar ook omdat huurtoeslag en HRA uiteindelijk lucht in de prijzen blazen. Hetzelfde doet de kot met de kinderopvang. Prijzen van woon/werkverkeer stijgen door politieke keuzes. De zorgverzekering is te duur doordat men de hete aardappel al tijden vooruitschuift en niet reageert op demografische wijzigingen. De situatie in Rusland/Oekraïne helpt zeker niet, maar daar doelde ik dan ook niet op. Over de coronagelden heb ik ook nog wel een mening, maar laat ik die voor nu even voor me houden.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.
En vergis je niet, inflatie is in heel de EU ongeveer even hoog. Maar economisch gaat het in Nederland wel beter dan in de rest van de EU.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.
De woonlasten stijgen door de tekorten maar zijn ook sterk aangejaagd doordat geld jarenlang bijna gratis was. Iets waar de Nederlandse politiek relatief weinig invloed op heeft (al had het wel als excuus gebruikt mogen worden om de HRA rap af te bouwen). De zorgverzekering stijgt vanwege demografische ontwikkelingen maar onderschat ook daar het effect van Corona niet, dat maakte het ingezette beleid ook lastig te handhaven.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:21 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
De woonlasten rijzen de pan uit doordat men het woningtekort al een paar decennia laat voortbestaan maar ook omdat huurtoeslag en HRA uiteindelijk lucht in de prijzen blazen. Hetzelfde doet de kot met de kinderopvang. Prijzen van woon/werkverkeer stijgen door politieke keuzes. De zorgverzekering is te duur doordat men de hete aardappel al tijden vooruitschuift en niet reageert op demografische wijzigingen. De situatie in Rusland/Oekraïne helpt zeker niet, maar daar doelde ik dan ook niet op. Over de coronagelden heb ik ook nog wel een mening, maar laat ik die voor nu even voor me houden.
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:21 schreef Hanca het volgende:
[..]
En vergis je niet, inflatie is in heel de EU ongeveer even hoog. Maar economisch gaat het in Nederland wel beter dan in de rest van de EU.
men moet de huishoudensverdunning tegengaanquote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.
Dat is niet zomaar mogelijk. Maar mogelijk liggen er wel kansen in woningsplitsing, relatief grote woningen uit 1960-2000 splitsen zodat er twee alleenstaanden in kunnen wonen en (als randvoorwaarde) gelijk compleet verduurzamen bijvoorbeeld.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:33 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
men moet de huishoudensverdunning tegengaan
in 2040 wonen er 2.000.000 ouderen als 80 plussers thuis , nu zijn dat er nog 1.000.000
waarom zou iemand dat doen ?/quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:36 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Dat is niet zomaar mogelijk. Maar mogelijk liggen er wel kansen in woningsplitsing, relatief grote woningen uit 1960-2000 splitsen zodat er twee alleenstaanden in kunnen wonen en (als randvoorwaarde) gelijk compleet verduurzamen bijvoorbeeld.
Ja, nou zou je daar nog kunnen zeggen dat je als land daar nog wel verschil kunt maken. Elk land kan zelf huizen bouwen. Maar de prijsstijging van bijvoorbeeld boodschappen, dat is gewoon internationaal en kan een kabinet weinig aan doen (ja, BTW verlagen, maar dat is geen oplossing van de oorzaak).quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.
Omdat dit vrij simpel financieel erg aantrekkelijk kan zijn.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:39 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
waarom zou iemand dat doen ?/
mijn huis is uit 1975 , maar daar wordt niets aan gesplitst he
nee dat gaat niet gebeuren , ga jij je huis maar zelf splitsenquote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:42 schreef KareldeStoute het volgende:
[..]
Omdat dit vrij simpel financieel erg aantrekkelijk kan zijn.
Ik ook, volbouwen die weilanden.quote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:48 schreef michaelmoore het volgende:
[..]
nee dat gaat niet gebeuren , ga jij je huis maar zelf splitsen
nieuw bouwen, units van 50 tot 100 personen, daar geloof ik wel in
Nog minder groen...quote:Op donderdag 31 augustus 2023 00:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ook, volbouwen die weilanden.
nou 5% van de weilanden kan wel bebouwd worden ja , dat heeft geen mens last vanquote:Op donderdag 31 augustus 2023 00:26 schreef Tijger_m het volgende:
[..]
Ik ook, volbouwen die weilanden.
De NOS zat er dus naast, volgens Kaag is het wel gedekt: https://www.trouw.nl/poli(...)venwichtig~badea4ad/quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:
[..]
Geld waar volgens het NOS journaal nog helemaal geen dekking is. Nog even voor Sinterklaas spelen voordat de verkiezingen eraan komen. En dan ook nog eens door het verhogen van de toeslagen, wat het afschaffen van dat stelsel alleen maar moeilijker maakt
Juist niet de welgestelde Nederlanders, die konden zo de zonnepanelen wel betalen. Nee, je ziet steeds meer zonnepanelen verschijnen op daken waar mensen met een koopwoning wonen die geen spaarpotjes hebben. Daar gaat dan ook, via het Warmtefonds, de subsidie naar toe. Er is geen andere subsidie voor zonnepanelen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 07:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Je kan dus zeggen dat de opbrengsten van de verhuurdersheffing nu in de vorm van zonnepanelen op de daken liggen van koopwoningen van de welgestelde Nederlanders.
Maar vervolgens wel weer mobiliteit verder belasten, dus dat mag je andere partijen weer verwijten?quote:Op woensdag 30 augustus 2023 18:28 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij een eenmalige verhoging, dus het afschaffen wordt niets moeilijker. Verder is het geen optie om niks te doen en helaas wil de asociale VVD niks doen met de zeer noodzakelijke belastingverhogingen voor rijken en bedrijven, dus dan is dekking moeilijk. Dat mag je de VVD verwijten.
Storm in een glas water dus, waarschijnlijk gestart door D66 die zuur was dat ze de positie niet kregen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 07:56 schreef Hanca het volgende:
Een reconstructie van hoe Hoekstra de kandidaat-eurocommissaris werd:
https://www.volkskrant.nl(...)pjob-hielp~b758faef/
Blijkbaar klopt het volgens de Volkskrant niet dat Van der Leyen per sé een christendemocraat moest hebben. Wel was er een profiel dat de nieuwe naam ervaren moest zijn, met gevoel voor diplomatie en financiën.
En was er voor 1 augustus al een akkoord over dat Kaag het zou worden, maar mede omdat Timmermans toen zijn ontslag nog niet had ingediend kwam er meer tijd. En waar voor 1 augustus het tussen Samsom (Rutte wilde wel, maar de 4 kabinetspartijen niet) en Kaag ging, solliciteerden de eerste weken van augustus plots Esther de Lange en Hoekstra ook naar de functie. De Lange viel snel af (gebrek aan ervaring), ging het dus nog tussen Kaag en Hoekstra.
Daar kwam het kabinet onderling niet uit, dus heeft Rutte zelf de knoop doorgehakt. Aangezien Hoekstra de steun had van CDA, VVD en CU en Kaag alleen die van D66, is het Hoekstra geworden. Wellicht ook omdat Rutte het Kaag nog steeds kwalijk neemt dat ze de MvW wilde steunen.
Voor Kaag zijn de druiven wel erg zuur. Die had de plek eigenlijk al binnen, maar vist er nu alsnog naast. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de relatie Rutte-Kaag, die toch al niet zo best was. Ze zullen toch nog wel minstens een jaar samen moeten werken.
De geruchten dat Rutte hulp gaat krijgen van Von der Leyen om een topfunctie te krijgen zijn trouwens ook volgens de Volkskrant onzin. Lijkt mij ook: Rutte is in Europa een grotere naam dan Van der Leyen, als hij zou willen zou hij eerder haar plek kunnen overnemen dan dat hij hulp van haar nodig heeft. Maar volgens mij wil hij helemaal niet uit de stad Den Haag weg.
Wat ik lees is dat daar geen dekking voor werd gevonden, geen idee aan wie dat precies ligt maar ik denk dat als je aan CU en D66 had voorgesteld de belasting voor hoge inkomens en grote bedrijven nog wat omhoog te doen om de accijnzen omlaag te doen, dat ze onmiddelijk hadden getekend.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:15 schreef Kickinalfa het volgende:
[..]
Maar vervolgens wel weer mobiliteit verder belasten, dus dat mag je andere partijen weer verwijten?
En als het over mobiliteit gaat is de grootste farce dat de prijzen voor het OV 7-10% omhoog gaan in 2024 terwijl we moeten verduurzamen. Niet uit te leggen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ik lees is dat daar geen dekking voor werd gevonden, geen idee aan wie dat precies ligt maar ik denk dat als je aan CU en D66 had voorgesteld de belasting voor hoge inkomens en grote bedrijven nog wat omhoog te doen om de accijnzen omlaag te doen, dat ze onmiddelijk hadden getekend.
Er zijn subsidies voor zonnepanelen, warmtepompen en voor het isoleren van je koopwoning.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 07:59 schreef Hanca het volgende:
[..]
Juist niet de welgestelde Nederlanders, die konden zo de zonnepanelen wel betalen. Nee, je ziet steeds meer zonnepanelen verschijnen op daken waar mensen met een koopwoning wonen die geen spaarpotjes hebben. Daar gaat dan ook, via het Warmtefonds, de subsidie naar toe. Er is geen andere subsidie voor zonnepanelen.
Er is geen subsidie op zonnepanelen, zo blijkt uit jouw eigen link.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:23 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Er zijn subsidies voor zonnepanelen, warmtepompen en voor het isoleren van je koopwoning.
https://www.rijksoverheid(...)ie-voor-zonnepanelen
En daar kunnen welgestelde Nederlanders net zo goed gebruik van maken.
Geen btw op zonnepanelen noem ik subsidie.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Er is geen subsidie op zonnepanelen, zo blijkt uit jouw eigen link.
Tja, het spoor zit vol. Helaas. Mede daarom is het ook totaal geen optie dat Nederlanders zonder auto zouden moeten kunnen, Nederland alsnog zo organiseren dat OV het meest logische vervoermiddel wordt kan helemaal niet meer.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:23 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
En als het over mobiliteit gaat is de grootste farce dat de prijzen voor het OV 7-10% omhoog gaan in 2024 terwijl we moeten verduurzamen. Niet uit te leggen.
Tja, dat is het niet.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
Geen btw op zonnepanelen noem ik subsidie.
Als je echt wilt verduurzamen zul je moeten investeren in beter en meer OV. En daarvoor moet het spoor uitgebreid worden en de bereikbaarheid vergroot worden, net als het natransport. Dat betekent ook minder rendabele lijnen en op minder rendabele tijdstippen en locaties rijden. Als je dat niet doet, zal het wegensysteem steeds verder dichtslibben. Bovendien is collectief vervoer veel energie-efficiënter dan individueel vervoer en verbruikt het veel minder schaarse grondstoffen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Tja, het spoor zit vol. Helaas. Mede daarom is het ook totaal geen optie dat Nederlanders zonder auto zouden moeten kunnen, Nederland alsnog zo organiseren dat OV het meest logische vervoermiddel wordt kan helemaal niet meer.
Ik ben ook lang voor gratis OV geweest, maar als je zag wat een run dat lage tarief in Duitsland op de treinen gaf ben ik me af gaan vragen of de NS dat wel aan zou kunnen. En het antwoord daarop lijkt me nee. Meer treinen gaat op de meeste trajecten niet, langere treinen zouden wellicht nog wel kunnen. Maar het zit nu al vol.
Maar voor de belangrijke lijnen in de Randstad is de capaciteit gewoon bereikt. Er kunnen niet meer treinen op dat spoor. En ruimte om extra sporen neer te leggen is er ook niet, aangezien de knelpunten in de steden zelf liggen. Dat is echt een probleem in Nederland qua OV, bij allerlei uitbreidingen is het OV vergeten en nu zit dat OV ingeklemd en kan het geen kant meer op. Ook snelbussen zijn niet echt een optie, omdat die gewoon vast komen te staan tussen de auto's en er geen ruimte is voor extra rijbanen voor die bussen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je echt wilt verduurzamen zul je moeten investeren in beter en meer OV. En daarvoor moet het spoor uitgebreid worden en de bereikbaarheid vergroot worden, net als het natransport. Dat betekent ook minder rendabele lijnen en op minder rendabele tijdstippen en locaties rijden. Als je dat niet doet, zal het wegensysteem steeds verder dichtslibben. Bovendien is collectief vervoer veel energie-efficiënter dan individueel vervoer en verbruikt het veel minder schaarse grondstoffen.
En door telkens te stellen dat de capaciteit van het systeem het probleem is en daar niets aan te doen en investeringen in de hardware terug te schroeven, wordt het alleen maar erger. Vergeet ook niet dat er de komende jaren bijna geen weg meer uitgebreid kan worden vanwege stikstof. Met de almaar groeiende nood aan mobiliteit, zal het onvermijdelijk van het OV moeten komen.
O ja, op vergelijkbare wijze was je van mening dat er ook geen fossiele subsidies zijn.quote:
https://www.promovendum.n(...)anelen%20niet%20meerquote:Is er subsidie voor zonnepanelen in 2023?
Goede vraag! Voorheen was er een voordelige subsidieregeling voor particulieren: tot maximaal 650 euro kon je terugkrijgen op de aanschaf van zonnepanelen. Anno 2023 bestaat de landelijke subsidie voor zonnepanelen niet meer. Maar fijn: anno 2023 hoef je geen 21% btw meer te betalen (en later terug te vragen) voor de installatie van zonnepanelen. Het btw-tarief is gewijzigd naar 0%. Bij 10 zonnepanelen (3.000 wattpiek voor de vanaf-prijs van ongeveer 4.700 euro) bespaar je dan al gauw 760 euro.
Het klopt dat die er was. Maar er is geen subsidie meer.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:40 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
O ja, op vergelijkbare wijze was je van mening dat er ook geen fossiele subsidies zijn.
Subsidies voor zonnepanelen die wel voldoen aan jouw definitie zijn er wel geweest.
[..]
https://www.promovendum.n(...)anelen%20niet%20meer
Dank je wel huurders!
Ik vind het grappig dat jij denkt dat huurders van een sociale woning die zonnepanelen krijgen een winnaar zijn in dit verhaalquote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat die er was. Maar er is geen subsidie meer.
Daar huurders voor bedanken is trouwens onzin, dat is helemaal geen rechtstreekse stroom. Dan kun je net zo goed de bedrijven die belasting betalen bedanken. Daarnaast is de groei van zonnepanelen op sociale huurwoningen ook enorm, meer dan 60.000 woningen per jaar. Ze liepen lang achter (en lopen nog wel iets achter), maar het percentage groeit nu harder bij sociale huur dan bij koopwoningen.
Ik ben het helemaal met je eens dat de sociale huur zo snel mogelijk energieneutraal moet zijn, maar net zo goed moeten de miljoenen mensen met een koophuis zonder spaargeld worden geholpen. De gemiddelde huiseigenaar heeft namelijk maar ongeveer 4.000 euro op de rekening, daar kun je een huis niet volledig mee isoleren en zonnepanelen leggen. Zeker niet omdat een huiseigenaar ook ander onderhoud (keukens en badkamers, daken e.d.) heeft.
komt omdat mobiliteit voor het plebs geen prioriteit (meer) isquote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:39 schreef Hanca het volgende:
[..]
Maar voor de belangrijke lijnen in de Randstad is de capaciteit gewoon bereikt. Er kunnen niet meer treinen op dat spoor. En ruimte om extra sporen neer te leggen is er ook niet, aangezien de knelpunten in de steden zelf liggen. Dat is echt een probleem in Nederland qua OV, bij allerlei uitbreidingen is het OV vergeten en nu zit dat OV ingeklemd en kan het geen kant meer op. Ook snelbussen zijn niet echt een optie, omdat die gewoon vast komen te staan tussen de auto's en er geen ruimte is voor extra rijbanen voor die bussen.
als je meer wil verduurzamen moet je de financiële strop niet nog strakker maken voor alles en iedereen in nederlandquote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:35 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Als je echt wilt verduurzamen zul je moeten investeren in beter en meer OV. En daarvoor moet het spoor uitgebreid worden en de bereikbaarheid vergroot worden, net als het natransport. Dat betekent ook minder rendabele lijnen en op minder rendabele tijdstippen en locaties rijden. Als je dat niet doet, zal het wegensysteem steeds verder dichtslibben. Bovendien is collectief vervoer veel energie-efficiënter dan individueel vervoer en verbruikt het veel minder schaarse grondstoffen.
En door telkens te stellen dat de capaciteit van het systeem het probleem is en daar niets aan te doen en investeringen in de hardware terug te schroeven, wordt het alleen maar erger. Vergeet ook niet dat er de komende jaren bijna geen weg meer uitgebreid kan worden vanwege stikstof. Met de almaar groeiende nood aan mobiliteit, zal het onvermijdelijk van het OV moeten komen.
lachwekkende takequote:Op woensdag 30 augustus 2023 19:41 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, nou zou je daar nog kunnen zeggen dat je als land daar nog wel verschil kunt maken. Elk land kan zelf huizen bouwen. Maar de prijsstijging van bijvoorbeeld boodschappen, dat is gewoon internationaal en kan een kabinet weinig aan doen (ja, BTW verlagen, maar dat is geen oplossing van de oorzaak).
De verhuurdersheffing is nu eenmaal opgebracht en in de staatskas beland (dankjewel). En dat heeft de verduurzaming van corporatiewoningen vertraagt wat zonde is. Daarnaast zijn er duurzaanheidssubsidies voor woningeigenaren uit diezelfde staatskas gevloeid. Dan is toch wel duidelijk waar de prioriteit heeft gelegen bij de betrokken kabinetten. Voor kabinetten met een staatsschulfobie is het geruststellend dat geld wat je uitgeeft eerst binnenkomt.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het klopt dat die er was. Maar er is geen subsidie meer.
Daar huurders voor bedanken is trouwens onzin, dat is helemaal geen rechtstreekse stroom. Dan kun je net zo goed de bedrijven die belasting betalen bedanken. Daarnaast is de groei van zonnepanelen op sociale huurwoningen ook enorm, meer dan 60.000 woningen per jaar. Ze liepen lang achter (en lopen nog wel iets achter), maar het percentage groeit nu harder bij sociale huur dan bij koopwoningen.
Ik ben het helemaal met je eens dat de sociale huur zo snel mogelijk energieneutraal moet zijn, maar net zo goed moeten de miljoenen mensen met een koophuis zonder spaargeld worden geholpen. De gemiddelde huiseigenaar heeft namelijk maar ongeveer 4.000 euro op de rekening, daar kun je een huis niet volledig mee isoleren en zonnepanelen leggen. Zeker niet omdat een huiseigenaar ook ander onderhoud (keukens en badkamers, daken e.d.) heeft.
Wat ik van kennissen in sociale huurwoningen met zonnepanelen hoor, is dat inderdaad een feit. Die profiteren er van. Het zal vast ook wel hier en daar mis gaan.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:
[..]
Ik vind het grappig dat jij denkt dat huurders van een sociale woning die zonnepanelen krijgen een winnaar zijn in dit verhaal
alleen is er niks van hen bijquote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:11 schreef Hanca het volgende:
[..]
Wat ik van kennissen in sociale huurwoningen met zonnepanelen hoor, is dat inderdaad een feit. Die profiteren er van. Het zal vast ook wel hier en daar mis gaan.
Ze betalen gewoon veel minder (of in 1 geval zelfs niks meer, die heeft een energieneutrale woning) voor hun energie en zijn daardoor in hun vaste lasten gedaald. Dat is toch gewoon profiteren?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:12 schreef aTypisch het volgende:
[..]
alleen is er niks van hen bij
het gaat niet mis, want het is de bedoeling om huiswaardes op te pompen
Ik zou niet zo denken in huur vs koop, meer in arm vs rijk. Want niet iedere huurder is arm en zeker lang niet iedereen met een koopwoning is rijk.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:10 schreef Bondsrepubliek het volgende:
[..]
De verhuurdersheffing is nu eenmaal opgebracht en in de staatskas beland (dankjewel). En dat heeft de verduurzaming van corporatiewoningen vertraagt wat zonde is. Daarnaast zijn er duurzaanheidssubsidies voor woningeigenaren uit diezelfde staatskas gevloeid. Dan is toch wel duidelijk waar de prioriteit heeft gelegen bij de betrokken kabinetten. Voor kabinetten met een staatsschulfobie is het geruststellend dat geld wat je uitgeeft eerst binnenkomt.
neequote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ze betalen gewoon veel minder (of in 1 geval zelfs niks meer, die heeft een energieneutrale woning) voor hun energie en zijn daardoor in hun vaste lasten gedaald. Dat is toch gewoon profiteren?
en dan zit je hier in dit topic allerlei spul te verdedigen dat die kloof alleen maar groter maaktquote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou niet zo denken in huur vs koop, meer in arm vs rijk. Want niet iedere huurder is arm en zeker lang niet iedereen met een koopwoning is rijk.
In mijn eerste post over dit onderwerp had ik het dan ook over de welgestelde Nederlanders die hebben geprofiteerd.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:24 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ik zou niet zo denken in huur vs koop, meer in arm vs rijk. Want niet iedere huurder is arm en zeker lang niet iedereen met een koopwoning is rijk.
Ook dit is uiteindelijk een herverdelingsvraagstuk. Vergeet niet dat er ook bedrijven zijn die extreem winstgevend zijn en een deel van de burgers het heel goed heeft. Als je zaken wilt oplossen, moeten er keuzes gemaakt worden en daarbij kun je beginnen met het adagium de vervuiler betaalt en de breedste schouders dragen de zwaarste lasten. Dat betekent, hogere belastingen op vervuilende activiteiten van bedrijven, op zaken met een groot beslag op schaarse grondstoffen e.d. Ook mag er iets gebeuren aan belastingarbitrage en mogen een deel van de belastingvoordelen voor de bedrijven wel wat minder. Dat levert geld op waarmee je duurzame investeringen kunt doen in onder ander mobiliteit en ook de strop voor de groepen die het zwaar hebben wat kunt verlichten.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:05 schreef aTypisch het volgende:
[..]
als je meer wil verduurzamen moet je de financiële strop niet nog strakker maken voor alles en iedereen in nederland
Totale onzin. Ik verdedig helemaal niks dat de kloof groter maakt. Dat jij de aanname hebt dat mensen in sociale huur geen behoefte hebben aan lagere lasten is jouw probleem, niet het mijne.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 09:26 schreef aTypisch het volgende:
[..]
en dan zit je hier in dit topic allerlei spul te verdedigen dat die kloof alleen maar groter maakt
genot
Ja, verschrikkelijk inderdaad. En lijkt me dan ook een logische verklaring voor het leeg lopen van de Kamer, als mijn vrouw en kinderen misschien gevaar zouden lopen zou ik ook weg zijn.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:36 schreef Faraday01 het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)vorm-van-beveiliging
Het is treurig gesteld met ons land. Wie zijn al die idioten die het nodig vinden politici te bedreigen
Het is totaal onuitvoerbaar en bovendien is een website als Fok! dan ten dode opgeschreven. Los van de totaalidioten die door de politie opgespoord moeten worden, zijn er ook massa's mensen die om goede redenen anoniem willen blijven in discussies op een forum en daar verder geen gekke dingen zeggen buiten de wet. Dat kan zowel gaan om politieke discussies als om persoonlijke issues. Ik vind het echt het paard achter de wagen spannen om dat onmogelijk te maken. Bovendien is het dus niet uitvoerbaar dus gewoon een proefballon die straks snel doorgeprikt wordt.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, verschrikkelijk inderdaad. En lijkt me dan ook een logische verklaring voor het leeg lopen van de Kamer, als mijn vrouw en kinderen misschien gevaar zouden lopen zou ik ook weg zijn.
En voor het antwoord op je vraag wil Yeşilgöz dus anoniem posten op social media verbieden. Ben ik op zich helemaal voor, maar wat is dan het idee: moet je je id kaart naar twitter, facebook sturen? En moet dat hier bijvoorbeeld dan ook naar Danny? Dat lijkt me niet alleen erg lastig (gaat er personeel zijn om die controles te doen), ook vraag ik me af of dat dan weer gewenst is. Ik zit dus een beetje met de uitvoering. Het idee op zich ben ik wel voor.
de eigenaar van het pand profiteert, niet de tijdelijke huurders die er geen aandeel in hebbenquote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:
[..]
Totale onzin. Ik verdedig helemaal niks dat de kloof groter maakt. Dat jij de aanname hebt dat mensen in sociale huur geen behoefte hebben aan lagere lasten is jouw probleem, niet het mijne.
Wilders lokt dat natuurlijk voor een groot gedeelte zelf uit. Die gaat op twitter Pakistanen lopen afzeiken, wordt dan vanuit Pakistan bedreigd en gaat dan lopen janken.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:36 schreef Faraday01 het volgende:
https://nos.nl/artikel/24(...)vorm-van-beveiliging
Het is treurig gesteld met ons land. Wie zijn al die idioten die het nodig vinden politici te bedreigen
quote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:46 schreef Hanca het volgende:
[..]
Ja, verschrikkelijk inderdaad. En lijkt me dan ook een logische verklaring voor het leeg lopen van de Kamer, als mijn vrouw en kinderen misschien gevaar zouden lopen zou ik ook weg zijn.
En voor het antwoord op je vraag wil Yeşilgöz dus anoniem posten op social media verbieden. Ben ik op zich helemaal voor, maar wat is dan het idee: moet je je id kaart naar twitter, facebook sturen? En moet dat hier bijvoorbeeld dan ook naar Danny? Dat lijkt me niet alleen erg lastig (gaat er personeel zijn om die controles te doen), ook vraag ik me af of dat dan weer gewenst is. Ik zit dus een beetje met de uitvoering. Het idee op zich ben ik wel voor.
Jawel, die betalen minder voor hun energie. Dat weet ik gewoon voor meerdere mensen uit eerste hand. Hun vaste lasten zijn gedaald.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:08 schreef aTypisch het volgende:
[..]
de eigenaar van het pand profiteert, niet de tijdelijke huurders die er geen aandeel in hebben
dat betekent niet dat dit hele gedoe netto positief is voor de 'have nots'quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:10 schreef Hanca het volgende:
[..]
Jawel, die betalen minder voor hun energie. Dat weet ik gewoon voor meerdere mensen uit eerste hand. Hun vaste lasten zijn gedaald.
Volgens mij ligt er in Australië al een wetsvoorstel in deze richting, dus we kunnen kijken hoe het daar uit pakt.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 10:58 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het is totaal onuitvoerbaar en bovendien is een website als Fok! dan ten dode opgeschreven. Los van de totaalidioten die door de politie opgespoord moeten worden, zijn er ook massa's mensen die om goede redenen anoniem willen blijven in discussies op een forum en daar verder geen gekke dingen zeggen buiten de wet. Dat kan zowel gaan om politieke discussies als om persoonlijke issues. Ik vind het echt het paard achter de wagen spannen om dat onmogelijk te maken. Bovendien is het dus niet uitvoerbaar dus gewoon een proefballon die straks snel doorgeprikt wordt.
Ook leuk in deze: het recht om online niet gevonden te kunnen worden. Lijkt me moeilijk te verenigen met dit proefballonnetje en als dat al kan worden websites overspoeld met verzoeken om elke week nieuwe vermeldingen te anonimiseren en zoekgeschiedenissen te verwijderen. Dit idee is heel slecht doordacht.
prison islandgenotquote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:13 schreef Hanca het volgende:
[..]
Volgens mij ligt er in Australië al een wetsvoorstel in deze richting, dus we kunnen kijken hoe het daar uit pakt.
Dat heeft echt niks met elkaar te maken. Je kunt immers weinig met je mening bereiken als je alleen maar anoniem loopt te roeptoeteren. Waarbij je niet met naam en toenaam hier op het forum hoeft te verschijnen, maar wel waarbij die inderdaad bij het medium bekend zijn.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:09 schreef aTypisch het volgende:
[..]
there comes the monkey out of the sleeve
anonimiteit willen verbieden, over gevaren voor de democratie gesproken
bezint voor u begint met het pleiten voor minder privacyquote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:16 schreef Japepk het volgende:
[..]
Dat heeft echt niks met elkaar te maken. Je kunt immers weinig met je mening bereiken als je alleen maar anoniem loopt te roeptoeteren. Waarbij je niet met naam en toenaam hier op het forum hoeft te verschijnen, maar wel waarbij die inderdaad bij het medium bekend zijn.
Met vrijheid van meningsuiting komt ook verantwoordelijkheid van meningsuiting, maar dat vergeten de meeste toetsenbordhelden voor het gemak.
Want die anonimiteit werkt geweldig?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:16 schreef aTypisch het volgende:
[..]
bezint voor u begint met het pleiten voor minder privacy
heeft alles met elkaar te maken
is zelfs van levensbelangquote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:19 schreef Hanca het volgende:
[..]
Want die anonimiteit werkt geweldig?
Het probleem is dat je hiervoor een enorm apparaat op gaat tuigen met onvermijdelijk allerlei datalekken waardoor de namen alsnog publiek worden. En de mensen die echt kwaad willen, zoeken waarschijnlijk toch andere wegen. Ik vind dat overtredingen van de wet veel harder aangepakt moeten worden maar ik denk niet dat je dat hier meer bereikt. Op dit moment kan de politie ook al NAW gegevens van IP adressen bij providers opvragen dus als het IP adres bekend is (en dat loggen websites), kan al veel achterhaald worden. Bovendien betekent het om het enigszins betrouwbaar te doen dat paspoortgegevens enorm breed gedeeld worden, over veiligheidsrisico's gesproken...quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:16 schreef Japepk het volgende:
[..]
Dat heeft echt niks met elkaar te maken. Je kunt immers weinig met je mening bereiken als je alleen maar anoniem loopt te roeptoeteren. Waarbij je niet met naam en toenaam hier op het forum hoeft te verschijnen, maar wel waarbij die inderdaad bij het medium bekend zijn.
Met vrijheid van meningsuiting komt ook verantwoordelijkheid van meningsuiting, maar dat vergeten de meeste toetsenbordhelden voor het gemak.
leuk boekje hieroverquote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:22 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het probleem is dat je hiervoor een enorm apparaat op gaat tuigen met onvermijdelijk allerlei datalekken waardoor de namen alsnog publiek worden. En de mensen die echt kwaad willen, zoeken waarschijnlijk toch andere wegen. Ik vind dat overtredingen van de wet veel harder aangepakt moeten worden maar ik denk niet dat je dat hier meer bereikt. Op dit moment kan de politie ook al NAW gegevens van IP adressen bij providers opvragen dus als het IP adres bekend is (en dat loggen websites), kan al veel achterhaald worden. Bovendien betekent het om het enigszins betrouwbaar te doen dat paspoortgegevens enorm breed gedeeld worden, over veiligheidsrisico's gesproken...
En zie jij het al voor je dat elke website straks tienduizenden tot miljarden accounts gaat controleren terwijl ondertussen AI met nepprofielen zo in opkomst is. Nogmaals leuk proefballonnetje maar onwenselijk en vooral onuitvoerbaar.
Die uitvoerbaarheid heb ik dus ook mijn vragen over. Maar ik zou het anders aanvliegen.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:22 schreef Faraday01 het volgende:
[..]
Het probleem is dat je hiervoor een enorm apparaat op gaat tuigen met onvermijdelijk allerlei datalekken waardoor de namen alsnog publiek worden. En de mensen die echt kwaad willen, zoeken waarschijnlijk toch andere wegen. Ik vind dat overtredingen van de wet veel harder aangepakt moeten worden maar ik denk niet dat je dat hier meer bereikt. Op dit moment kan de politie ook al NAW gegevens van IP adressen bij providers opvragen dus als het IP adres bekend is (en dat loggen websites), kan al veel achterhaald worden. Bovendien betekent het om het enigszins betrouwbaar te doen dat paspoortgegevens enorm breed gedeeld worden, over veiligheidsrisico's gesproken...
En zie jij het al voor je dat elke website straks tienduizenden tot miljarden accounts gaat controleren terwijl ondertussen AI met nepprofielen zo in opkomst is. Nogmaals leuk proefballonnetje maar onwenselijk en vooral onuitvoerbaar.
beetje jammer dat je daarvoor zo'n beetje alles kapot moet makenquote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:25 schreef Hanca het volgende:
[..]
Die uitvoerbaarheid heb ik dus ook mijn vragen over. Maar ik zou het anders aanvliegen.
Ik zou beginnen vanuit de wens dat anoniem bedreigen niet meer moet kunnen. En dan vanuit die wens gaan kijken of er een werkbare oplossing te verzinnen is. En dan kijken naar wat er wel mogelijk is.
Voor criminelen en bedreigers, ik zou er geen enkel probleem mee hebben een kopie van mijn id kaart hier bij de admins in te leveren. Sterker: als het verplicht zou worden je naam in je profiel in te vullen heb ik daar ook geen enkel probleem mee, al vind ik dat wel te ver gaan.quote:
dan doe je dat toch?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:26 schreef Hanca het volgende:
[..]
Voor criminelen en bedreigers, ik zou er geen enkel probleem mee hebben een kopie van mijn id kaart hier bij de admins in te leveren. Sterker: als het verplicht zou worden je naam in je profiel in te vullen heb ik daar ook geen enkel probleem mee.
Het is niet nodig voor mensen die niks doen waarvan ze het erg zouden vinden als het openbaar bekend wordt. Ik kan niks verzinnen wat ik hier post waarvan ik het erg zou vinden als mensen mijn naam daar aan kunnen linken.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:27 schreef aTypisch het volgende:
privacy is niet alleen nuttig voor criminelen en bedriegers
Zo'n ongelofelijke onzinquote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:
[..]
Het is niet nodig voor mensen die niks doen waarvan ze het erg zouden vinden als het openbaar bekend wordt. Ik kan niks verzinnen wat ik hier post waarvan ik het erg zou vinden als mensen mijn naam daar aan kunnen linken.
Maar dat is dus niet eens nodig: je naam moet te achterhalen zijn voor de politie, niet voor iedereen op internet.
en daarom pleit jij voor het verder uithollen van een van de pijlers van 'de democratie', namelijk anoniem kunnen converserenquote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef Hanca het volgende:
En het is gewoon een feit dat de mogelijkheid tot anoniem bedreigen de democratie en de samenleving langzaam maar zeker volledig aan het afbreken is.
Ben jij je er ook van bewust dat die tools die je zo graag wil ook blijvend zijn? Dat ze één of twee 'verkeerde' verkiezingsuitslagen weg zijn van iemand die jouw mening als onwenselijk en gevaarlijk kan bestempelen?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef Hanca het volgende:
En het is gewoon een feit dat de mogelijkheid tot anoniem bedreigen de democratie en de samenleving langzaam maar zeker volledig aan het afbreken is. Dat niet willen stoppen zou een enorme fout zijn.
De vraag is hoe je dat wilt doen en of het proefballonnetje van Dilan dat gaat doen. Ik denk het niet. Voor zover het om Nederlanders (westerse landen) gaat is het een kwestie van meer opsporingscapaciteit en prioriteit. Als het om Pakistanen en Russen gaat, dan kom je helaas niet verder dan wat symbolische processen en kun je er verder weinig aan doen. Op dit moment is de wetgeving niet het grootste probleem maar de beschikbare opsporingscapaciteit.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef Hanca het volgende:
En het is gewoon een feit dat de mogelijkheid tot anoniem bedreigen de democratie en de samenleving langzaam maar zeker volledig aan het afbreken is. Dat niet willen stoppen zou een enorme fout zijn.
Dat is nooit een peiler geweest. Anoniem converseren is pas sinds de jaren 2000 mogelijk, de democratie is veel ouder.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef aTypisch het volgende:
[..]
en daarom pleit jij voor het verder uithollen van een van de pijlers van 'de democratie', namelijk anoniem kunnen converseren
En om die democratie te beschermen moeten we een surveillancestaat inrichten? Of is dat niet genoeg en moet er voor de zekerheid ook maar een gedachtenpolitie komen?quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef Hanca het volgende:
ja maar hallo politici en publieke figuren worden tegenwoordig bedreigd, sinds 2000 is dit pas aan de handquote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En om die democratie te beschermen moeten we een surveillancestaat inrichten? Of is dat niet genoeg en moet er voor de zekerheid ook maar een gedachtenpolitie komen?
Zo’n Joan Derk van der Capellen tot den Pol werd door iedereen meteen herkend aan zijn IP-adres inderdaad.quote:Op donderdag 31 augustus 2023 11:52 schreef Hanca het volgende:
[..]
Dat is nooit een peiler geweest. Anoniem converseren is pas sinds de jaren 2000 mogelijk, de democratie is veel ouder.
Nee, dat zeg ik niet en dat zegt ook Yeşilgöz niet. Geen surveillancestaat en al helemaal geen gedachtepolitie (zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen, trouwens).quote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:01 schreef Isdatzo het volgende:
[..]
En om die democratie te beschermen moeten we een surveillancestaat inrichten? Of is dat niet genoeg en moet er voor de zekerheid ook maar een gedachtenpolitie komen?
die boefjes in de 18e eeuw die Amerika los wilde trekken van de Britse kroon konden gelukkig ook niet anoniem converserenquote:Op donderdag 31 augustus 2023 12:18 schreef Fred_B het volgende:
[..]
Zo’n Joan Derk van der Capellen tot den Pol werd door iedereen meteen herkend aan zijn IP-adres inderdaad.
Forum Opties | |
---|---|
Forumhop: | |
Hop naar: |