abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
  woensdag 30 augustus 2023 @ 17:38:03 #201
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210476938
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 13:39 schreef Hanca het volgende:
Boeren, natuurbeschermers en bouwers roepen Tweede Kamer op om stikstof niet controversieel te verklaren: https://www.trouw.nl/binn(...)beheerders~bb5d3660/

Lijkt me een kansloze oproep omdat zelfs de 4 kabinetspartijen er al niet uit komen en die zeker de komende maanden tot de verkiezingen hier geen knopen over zullen willen doorhakken, maar het is wel een opvallende oproep van een groep met een bijzondere samenstelling.
nederland zal de normen van Duitsland overnemen en dan is het klaar met die onzin , bedoelt om grond op te kopen voor de EHS hobby
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
  woensdag 30 augustus 2023 @ 17:39:34 #202
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210476969
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 13:48 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Het zal per saldo weinig uitmaken of het controversieel is of niet. Ze komen er toch niet uit.
Denk je dat die natuiur opeens zichtbaar zal veranderen als er 1000 melkveehouders van hun grond beroofd zijn ??
Er gaat niets boven lekker in de zon zitten in de achtertuin met een heel koud glas bier , als je al 72 jaar bent en nog gezond, laat ze maar lachen de sukkels
pi_210476999
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 17:38 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nederland zal de normen van Duitsland overnemen en dan is het klaar met die onzin , bedoelt om grond op te kopen voor de EHS hobby
Nee, dus. Maar dat jij in de categorie wetenschapsontkenner viel wisten we inmiddels al.
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
pi_210477078
Misschien is er geen gevoel dat groter geluk geeft dan dat men voor andere mensen iets kan betekenen (Dietrich Bonhoeffer )
En ze zeggen me tel je zegeningen, maar als ik dat zou doen zou ik morgen nog bezig zijn (Damascus)
  woensdag 30 augustus 2023 @ 18:16:16 #205
346939 Janneke141
Green, green grass of home
pi_210477430
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 17:47 schreef Hanca het volgende:
2 miljard extra tegen armoede: https://www.ad.nl/politie(...)n-armoede~af3f7606a/
Geld waar volgens het NOS journaal nog helemaal geen dekking is. Nog even voor Sinterklaas spelen voordat de verkiezingen eraan komen. En dan ook nog eens door het verhogen van de toeslagen, wat het afschaffen van dat stelsel alleen maar moeilijker maakt
Opinion is the medium between knowledge and ignorance (Plato)
pi_210477574
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Geld waar volgens het NOS journaal nog helemaal geen dekking is. Nog even voor Sinterklaas spelen voordat de verkiezingen eraan komen. En dan ook nog eens door het verhogen van de toeslagen, wat het afschaffen van dat stelsel alleen maar moeilijker maakt
Volgens mij een eenmalige verhoging, dus het afschaffen wordt niets moeilijker. Verder is het geen optie om niks te doen en helaas wil de asociale VVD niks doen met de zeer noodzakelijke belastingverhogingen voor rijken en bedrijven, dus dan is dekking moeilijk. Dat mag je de VVD verwijten.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 18:32:57 #207
346939 Janneke141
pi_210477617
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij een eenmalige verhoging, dus het afschaffen wordt niets moeilijker. Verder is het geen optie om niks te doen en helaas wil de asociale VVD niks doen met de zeer noodzakelijke belastingverhogingen voor rijken en bedrijven, dus dan is dekking moeilijk. Dat mag je de VVD verwijten.
Door het verhogen van de toeslagen krijg je meer mensen die meer afhankelijk zijn van het stelsel, dus afschaffen wordt wel degelijk moeilijker. Ik zou trouwens niet uitsluiten dat dat ook het doel is, want het is voor politici een heerlijk koopkrachtplaatjes-pr-instrument.

En het is de zoveelste keer dat er geld wordt uitgegeven dat er helemaal niet is, en de rekening dus weer wordt doorgeschoven naar de toekomst. Kan het wel zijn dat de VVD dwarsligt, maar die zijn ook niet in hun eentje de baas. Je mag ook de andere partijen verwijten dat ze de toekomstige generaties met de rekening opzadelen.
pi_210477691
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:32 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Door het verhogen van de toeslagen krijg je meer mensen die meer afhankelijk zijn van het stelsel, dus afschaffen wordt wel degelijk moeilijker. Ik zou trouwens niet uitsluiten dat dat ook het doel is, want het is voor politici een heerlijk koopkrachtplaatjes-pr-instrument.

En het is de zoveelste keer dat er geld wordt uitgegeven dat er helemaal niet is, en de rekening dus weer wordt doorgeschoven naar de toekomst. Kan het wel zijn dat de VVD dwarsligt, maar die zijn ook niet in hun eentje de baas. Je mag ook de andere partijen verwijten dat ze de toekomstige generaties met de rekening opzadelen.
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 18:40:49 #209
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210477710
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Klopt dat het verhogen van de staatsschuld een slecht idee is, maar niks doen aan de armoede is een veel en veel slechter idee. Dat kan gewoon niet. En de enige dekking die er over is, zijn belastingverhogingen. Aangezien er dit voorjaar al maximaal bezuinigd is. Dus de VVD moet gewoon ophouden zich aan te stellen en eindelijk eens die noodzakelijke belastingverhogingen accepteren. Ik verwijt dat echt alleen hen.
we kunnen ook die 35 miljard die door Jetten en consorten in de sloot geflikkerd wordt gebruiken
pi_210477714
quote:

[..]
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.
Het is ook nogal een verschil of het een eenmalig iets is of een structurele jaarlijkse uitgave.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 18:43:20 #211
346939 Janneke141
pi_210477732
quote:

[..]
Ik denk dat je je hierbij ook moet afvragen of het verhogen van de toeslagen, en dus de overheidsuitgaven en de staatsschuld omdat men weigert dekking te creëren, wel tot het gestelde doel leidt - het zinvol ondersteunen van de laagste inkomensgroepen. Ik denk persoonlijk dat er effectievere manieren zijn. Vergeet niet dat de uitvoeringskosten van het toeslagenstelsen héél hoog zijn, waardoor van die 2 miljard maar een deel bij de begunstigden terecht komt.
pi_210477905
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Zo'n slecht idee is het verhogen, met mate, van de staatsschuld helemaal niet, we zitten enorm van de budget grens daarvoor van de EU.
Het is ook nogal een verschil of het een eenmalig iets is of een structurele jaarlijkse uitgave.
De staatsschuld stijgt al. Ik vind het onder controle houden van de staatsschuld echt essentieel, dat is echt teveel losgelaten. Maar 2 miljard is prima op te halen met belastingverhogingen.
pi_210477916
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:43 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ik denk dat je je hierbij ook moet afvragen of het verhogen van de toeslagen, en dus de overheidsuitgaven en de staatsschuld omdat men weigert dekking te creëren, wel tot het gestelde doel leidt - het zinvol ondersteunen van de laagste inkomensgroepen. Ik denk persoonlijk dat er effectievere manieren zijn. Vergeet niet dat de uitvoeringskosten van het toeslagenstelsen héél hoog zijn, waardoor van die 2 miljard maar een deel bij de begunstigden terecht komt.
Het blijkt de afgelopen jaren dat het zeer zeker tot het gestelde doel leidt. Je dat afvragen vind ik echt onzinnig. Bewijs genoeg geleverd tijdens deze jaren van hoge inflatie/energieprijzen.

Dat het stelsel vervangen moet worden, betekent niet dat het niet effectief is. De kinderopvangtoeslag die genoemd wordt haalt 100% veel kinderen uit de armoede. En qua uitvoering maakt het overmaken van 200 of 300 euro geen verschil.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 19:07:12 #214
346939 Janneke141
pi_210477992
quote:
1s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:00 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het blijkt de afgelopen jaren dat het zeer zeker tot het gestelde doel leidt. Je dat afvragen vind ik echt onzinnig. Bewijs genoeg geleverd tijdens deze jaren van hoge inflatie/energieprijzen.

Dat het stelsel vervangen moet worden, betekent niet dat het niet effectief is. De kinderopvangtoeslag die genoemd wordt haalt 100% veel kinderen uit de armoede. En qua uitvoering maakt het overmaken van 200 of 300 euro geen verschil.
Ja, als je over de oppervlakte kijkt dan klopt dat ook wel. Binnen de setting van een demissionair kabinet zal dit wel het maximaal haalbare zijn, maar die toeslagen hebben wat weg van de bekende ov-meme: het brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn. Het toeslagengeld gaat van een plek waar het niet is, naar een plek waar het niet moet zijn. Uiteindelijk komt al dat geld terecht bij verzekeraars, kinderopvangbedrijven, huurbazen en financiële instellingen. Díe zijn we aan het sponsoren met belastinggeld, niet de burgers die het moeilijk hebben om rond te komen.

Door een stapeling van overheidsbeleid is het leven steeds duurder geworden op het gebied van vaste lasten. Dat kun je dan proberen te compenseren met het geven van meer geld aan zwakke groepen, maar dan kom je in een oneindige loop.
pi_210478050
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:41 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Het lastige is dat de onderliggende oorzaken volgend jaar of in 2025 vermoedelijk niet verdwenen zijn. Dus dat incidentele karakter is ook maar relatief. Maar een structurele oplossing voor deze problematiek is ook bepaald niet eenvoudig…
pi_210478065
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
Ja, als je over de oppervlakte kijkt dan klopt dat ook wel. Binnen de setting van een demissionair kabinet zal dit wel het maximaal haalbare zijn, maar die toeslagen hebben wat weg van de bekende ov-meme: het brengt je van een plek waar je niet bent, naar een plek waar je niet moet zijn. Het toeslagengeld gaat van een plek waar het niet is, naar een plek waar het niet moet zijn. Uiteindelijk komt al dat geld terecht bij verzekeraars, kinderopvangbedrijven, huurbazen en financiële instellingen. Díe zijn we aan het sponsoren met belastinggeld, niet de burgers die het moeilijk hebben om rond te komen.

Door een stapeling van overheidsbeleid is het leven steeds duurder geworden op het gebied van vaste lasten. Dat kun je dan proberen te compenseren met het geven van meer geld aan zwakke groepen, maar dan kom je in een oneindige loop.
Het klopt wel dat daar wat aan gedaan zou moeten worden, maar dat kan zelfs een missionair kabinet hooguit ten dele. En in de vorige post noemde ik de kinderopvangtoeslag, ik bedoelde het kindgebonden budget. Dat is rechtstreekse sponsoring van ouders, dat gaat niet naar verzekeraars of financiële instellingen maar geeft gewoon koopkracht.
pi_210478096
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:07 schreef Janneke141 het volgende:

[..]

Door een stapeling van overheidsbeleid is het leven steeds duurder geworden op het gebied van vaste lasten.
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 19:21:10 #218
346939 Janneke141
pi_210478142
quote:
2s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat klopt deels vast maar er waren ook lang niet altijd alternatieven. Men had de afhankelijkheid van goedkoop gas uit Rusland of Groningen allicht eerder af moeten bouwen, maar hoe? Ook de inflatie is deels het gevolg van beleid (oneindige overheidssteun tijdens Corona bijvoorbeeld) maar was er op dat moment een alternatief? En de factor van de, in deze vorm, onverwachte oorlog in Oekraïne was natuurlijk erg onvoorspelbaar.
De woonlasten rijzen de pan uit doordat men het woningtekort al een paar decennia laat voortbestaan maar ook omdat huurtoeslag en HRA uiteindelijk lucht in de prijzen blazen. Hetzelfde doet de kot met de kinderopvang. Prijzen van woon/werkverkeer stijgen door politieke keuzes. De zorgverzekering is te duur doordat men de hete aardappel al tijden vooruitschuift en niet reageert op demografische wijzigingen. De situatie in Rusland/Oekraïne helpt zeker niet, maar daar doelde ik dan ook niet op. Over de coronagelden heb ik ook nog wel een mening, maar laat ik die voor nu even voor me houden.
pi_210478149
quote:
2s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:17 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
En vergis je niet, inflatie is in heel de EU ongeveer even hoog. Maar economisch gaat het in Nederland wel beter dan in de rest van de EU.
pi_210478257
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:21 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De woonlasten rijzen de pan uit doordat men het woningtekort al een paar decennia laat voortbestaan maar ook omdat huurtoeslag en HRA uiteindelijk lucht in de prijzen blazen. Hetzelfde doet de kot met de kinderopvang. Prijzen van woon/werkverkeer stijgen door politieke keuzes. De zorgverzekering is te duur doordat men de hete aardappel al tijden vooruitschuift en niet reageert op demografische wijzigingen. De situatie in Rusland/Oekraïne helpt zeker niet, maar daar doelde ik dan ook niet op. Over de coronagelden heb ik ook nog wel een mening, maar laat ik die voor nu even voor me houden.
De woonlasten stijgen door de tekorten maar zijn ook sterk aangejaagd doordat geld jarenlang bijna gratis was. Iets waar de Nederlandse politiek relatief weinig invloed op heeft (al had het wel als excuus gebruikt mogen worden om de HRA rap af te bouwen). De zorgverzekering stijgt vanwege demografische ontwikkelingen maar onderschat ook daar het effect van Corona niet, dat maakte het ingezette beleid ook lastig te handhaven.
Al met al zijn het deels Nederlandse politieke keuzes maar voor een groot deel ook omstandigheden die geen andere regering heel anders aan had kunnen pakken.
pi_210478275
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:21 schreef Hanca het volgende:

[..]
En vergis je niet, inflatie is in heel de EU ongeveer even hoog. Maar economisch gaat het in Nederland wel beter dan in de rest van de EU.
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 19:33:52 #222
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210478305
quote:
2s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Klopt hoor. En sterk gestegen huizenprijzen (en bijbehorende woningnood) zie je helaas ook bijna overal terug.
men moet de huishoudensverdunning tegengaan

in 2040 wonen er 2.000.000 ouderen als 80 plussers thuis , nu zijn dat er nog 1.000.000

niet alleen zal dat een gigantisch aanslag zijn op de AOW uitkeringen , maar nog veel meer op de Zorg kosten als gevolg van al die ZZP mensen

al die subsidies op electrische autos zal dan niet echt nodig zijn , ouderen kopen geen dure EV autos , rijbewijs verlenging zal ook steeds moeilijk worden , beter een snelle scoot kopen

[ Bericht 7% gewijzigd door michaelmoore op 30-08-2023 19:53:00 ]
pi_210478337
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:33 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
men moet de huishoudensverdunning tegengaan

in 2040 wonen er 2.000.000 ouderen als 80 plussers thuis , nu zijn dat er nog 1.000.000
Dat is niet zomaar mogelijk. Maar mogelijk liggen er wel kansen in woningsplitsing, relatief grote woningen uit 1960-2000 splitsen zodat er twee alleenstaanden in kunnen wonen en (als randvoorwaarde) gelijk compleet verduurzamen bijvoorbeeld.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 19:39:16 #224
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210478385
quote:
10s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:36 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Dat is niet zomaar mogelijk. Maar mogelijk liggen er wel kansen in woningsplitsing, relatief grote woningen uit 1960-2000 splitsen zodat er twee alleenstaanden in kunnen wonen en (als randvoorwaarde) gelijk compleet verduurzamen bijvoorbeeld.
waarom zou iemand dat doen ?/

mijn huis is uit 1975 , maar daar wordt niets aan gesplitst he
pi_210478424
quote:
2s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:31 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Ja, nou zou je daar nog kunnen zeggen dat je als land daar nog wel verschil kunt maken. Elk land kan zelf huizen bouwen. Maar de prijsstijging van bijvoorbeeld boodschappen, dat is gewoon internationaal en kan een kabinet weinig aan doen (ja, BTW verlagen, maar dat is geen oplossing van de oorzaak).
pi_210478434
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:39 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
waarom zou iemand dat doen ?/

mijn huis is uit 1975 , maar daar wordt niets aan gesplitst he
Omdat dit vrij simpel financieel erg aantrekkelijk kan zijn.
  woensdag 30 augustus 2023 @ 19:48:00 #227
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210478520
quote:
10s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:42 schreef KareldeStoute het volgende:

[..]
Omdat dit vrij simpel financieel erg aantrekkelijk kan zijn.
nee dat gaat niet gebeuren , ga jij je huis maar zelf splitsen

nieuw bouwen, units van 50 tot 100 personen, daar geloof ik wel in

[ Bericht 1% gewijzigd door michaelmoore op 30-08-2023 19:54:12 ]
pi_210482857
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:48 schreef michaelmoore het volgende:

[..]
nee dat gaat niet gebeuren , ga jij je huis maar zelf splitsen

nieuw bouwen, units van 50 tot 100 personen, daar geloof ik wel in
Ik ook, volbouwen die weilanden.
pi_210482915
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 00:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
Nog minder groen...

Ga maar verdichten. Woonplaatsen zijn al qua oppervlak 5a10x gegroeid sinds de jaren 60.

Zat mogelijkheden met bijvoorbeeld oude kantoren en lege industrie hallen.
'Je gaat het pas zien als je het doorhebt'
'Ieder nadeel heb zijn voordeel'
We zullen je nooit, nooit vergeten
1947-2016
  donderdag 31 augustus 2023 @ 02:30:22 #230
323876 michaelmoore
begin ook een voedselbos
pi_210483074
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 00:26 schreef Tijger_m het volgende:

[..]
nou 5% van de weilanden kan wel bebouwd worden ja , dat heeft geen mens last van

Maar als men de huishoudens verdunnng weet te keren dan zijn er woningen genoeg , iedereen tot de dood thuis zelfstandig laten wonen tot ze sterven achter de voordeur is zeer onverstandig en erg duur voor de zorgkosten

[ Bericht 8% gewijzigd door michaelmoore op 31-08-2023 02:41:43 ]
pi_210483589
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:16 schreef Janneke141 het volgende:

[..]
De NOS zat er dus naast, volgens Kaag is het wel gedekt: https://www.trouw.nl/poli(...)venwichtig~badea4ad/

Blijkbaar zou dat volgens Trouw wel uit de gewenste belastingverhoging voor bedrijven en hoge inkomens moeten komen. De keuze van kindgebonden budget en huurtoeslag (icm de maximale huren die zijn ingevoerd door De Jonge) vind ik trouwens verstandig, dat geld komt echt bij de doelgroep terecht.
pi_210483622
Om de armoede te bestrijden is het demissionaire kabinet tot overeenstemming gekomen om ook in 2024 een energietoeslag in te voeren meldt het journaal. Vanwege de verhuurdersheffing waren er nu eenmaal amper mogelijkheden om tochtige corporatiewoningen te isoleren zodat die woningen nog steeds veel stookkosten hebben.Een gemiste kans dus wat je kabinetten die korte termijn beleid gericht op begrotingstekortreductie boven de belangen op de lange termijn (duurzame woningen) hebben gezet moet verwijten. Er zijn wel voor woningeigenaren duurzaanheidssubsidies in het leven geroepen. Je kan dus zeggen dat de opbrengsten van de verhuurdersheffing nu in de vorm van zonnepanelen op de daken liggen van koopwoningen van de welgestelde Nederlanders.
pi_210483661
Een reconstructie van hoe Hoekstra de kandidaat-eurocommissaris werd:

https://www.volkskrant.nl(...)pjob-hielp~b758faef/

Blijkbaar klopt het volgens de Volkskrant niet dat Van der Leyen per sé een christendemocraat moest hebben. Wel was er een profiel dat de nieuwe naam ervaren moest zijn, met gevoel voor diplomatie en financiën.

En was er voor 1 augustus al een akkoord over dat Kaag het zou worden, maar mede omdat Timmermans toen zijn ontslag nog niet had ingediend kwam er meer tijd. En waar voor 1 augustus het tussen Samsom (Rutte wilde wel, maar de 4 kabinetspartijen niet) en Kaag ging, solliciteerden de eerste weken van augustus plots Esther de Lange en Hoekstra ook naar de functie. De Lange viel snel af (gebrek aan ervaring), ging het dus nog tussen Kaag en Hoekstra.

Daar kwam het kabinet onderling niet uit, dus heeft Rutte zelf de knoop doorgehakt. Aangezien Hoekstra de steun had van CDA, VVD en CU en Kaag alleen die van D66, is het Hoekstra geworden. Wellicht ook omdat Rutte het Kaag nog steeds kwalijk neemt dat ze de MvW wilde steunen.

Voor Kaag zijn de druiven wel erg zuur. Die had de plek eigenlijk al binnen, maar vist er nu alsnog naast. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de relatie Rutte-Kaag, die toch al niet zo best was. Ze zullen toch nog wel minstens een jaar samen moeten werken.

De geruchten dat Rutte hulp gaat krijgen van Von der Leyen om een topfunctie te krijgen zijn trouwens ook volgens de Volkskrant onzin. Lijkt mij ook: Rutte is in Europa een grotere naam dan Van der Leyen, als hij zou willen zou hij eerder haar plek kunnen overnemen dan dat hij hulp van haar nodig heeft. Maar volgens mij wil hij helemaal niet uit de stad Den Haag weg.
pi_210483673
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 07:47 schreef Bondsrepubliek het volgende:
Je kan dus zeggen dat de opbrengsten van de verhuurdersheffing nu in de vorm van zonnepanelen op de daken liggen van koopwoningen van de welgestelde Nederlanders.
Juist niet de welgestelde Nederlanders, die konden zo de zonnepanelen wel betalen. Nee, je ziet steeds meer zonnepanelen verschijnen op daken waar mensen met een koopwoning wonen die geen spaarpotjes hebben. Daar gaat dan ook, via het Warmtefonds, de subsidie naar toe. Er is geen andere subsidie voor zonnepanelen.
pi_210483747
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 18:28 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar vervolgens wel weer mobiliteit verder belasten, dus dat mag je andere partijen weer verwijten?
pi_210483761
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 07:56 schreef Hanca het volgende:
Een reconstructie van hoe Hoekstra de kandidaat-eurocommissaris werd:

https://www.volkskrant.nl(...)pjob-hielp~b758faef/

Blijkbaar klopt het volgens de Volkskrant niet dat Van der Leyen per sé een christendemocraat moest hebben. Wel was er een profiel dat de nieuwe naam ervaren moest zijn, met gevoel voor diplomatie en financiën.

En was er voor 1 augustus al een akkoord over dat Kaag het zou worden, maar mede omdat Timmermans toen zijn ontslag nog niet had ingediend kwam er meer tijd. En waar voor 1 augustus het tussen Samsom (Rutte wilde wel, maar de 4 kabinetspartijen niet) en Kaag ging, solliciteerden de eerste weken van augustus plots Esther de Lange en Hoekstra ook naar de functie. De Lange viel snel af (gebrek aan ervaring), ging het dus nog tussen Kaag en Hoekstra.

Daar kwam het kabinet onderling niet uit, dus heeft Rutte zelf de knoop doorgehakt. Aangezien Hoekstra de steun had van CDA, VVD en CU en Kaag alleen die van D66, is het Hoekstra geworden. Wellicht ook omdat Rutte het Kaag nog steeds kwalijk neemt dat ze de MvW wilde steunen.

Voor Kaag zijn de druiven wel erg zuur. Die had de plek eigenlijk al binnen, maar vist er nu alsnog naast. Ben benieuwd wat dat gaat doen met de relatie Rutte-Kaag, die toch al niet zo best was. Ze zullen toch nog wel minstens een jaar samen moeten werken.

De geruchten dat Rutte hulp gaat krijgen van Von der Leyen om een topfunctie te krijgen zijn trouwens ook volgens de Volkskrant onzin. Lijkt mij ook: Rutte is in Europa een grotere naam dan Van der Leyen, als hij zou willen zou hij eerder haar plek kunnen overnemen dan dat hij hulp van haar nodig heeft. Maar volgens mij wil hij helemaal niet uit de stad Den Haag weg.
Storm in een glas water dus, waarschijnlijk gestart door D66 die zuur was dat ze de positie niet kregen.
pi_210483764
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:15 schreef Kickinalfa het volgende:

[..]
Maar vervolgens wel weer mobiliteit verder belasten, dus dat mag je andere partijen weer verwijten?
Wat ik lees is dat daar geen dekking voor werd gevonden, geen idee aan wie dat precies ligt maar ik denk dat als je aan CU en D66 had voorgesteld de belasting voor hoge inkomens en grote bedrijven nog wat omhoog te doen om de accijnzen omlaag te doen, dat ze onmiddelijk hadden getekend.

Ik lees trouwens ook dat nu is afgesproken het alsnog in de Kamer te proberen.
pi_210483781
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat ik lees is dat daar geen dekking voor werd gevonden, geen idee aan wie dat precies ligt maar ik denk dat als je aan CU en D66 had voorgesteld de belasting voor hoge inkomens en grote bedrijven nog wat omhoog te doen om de accijnzen omlaag te doen, dat ze onmiddelijk hadden getekend.
En als het over mobiliteit gaat is de grootste farce dat de prijzen voor het OV 7-10% omhoog gaan in 2024 terwijl we moeten verduurzamen. Niet uit te leggen.
pi_210483783
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 07:59 schreef Hanca het volgende:

[..]
Juist niet de welgestelde Nederlanders, die konden zo de zonnepanelen wel betalen. Nee, je ziet steeds meer zonnepanelen verschijnen op daken waar mensen met een koopwoning wonen die geen spaarpotjes hebben. Daar gaat dan ook, via het Warmtefonds, de subsidie naar toe. Er is geen andere subsidie voor zonnepanelen.
Er zijn subsidies voor zonnepanelen, warmtepompen en voor het isoleren van je koopwoning.
https://www.rijksoverheid(...)ie-voor-zonnepanelen
En daar kunnen welgestelde Nederlanders net zo goed gebruik van maken.
pi_210483791
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:23 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Er zijn subsidies voor zonnepanelen, warmtepompen en voor het isoleren van je koopwoning.
https://www.rijksoverheid(...)ie-voor-zonnepanelen
En daar kunnen welgestelde Nederlanders net zo goed gebruik van maken.
Er is geen subsidie op zonnepanelen, zo blijkt uit jouw eigen link.
pi_210483798
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Er is geen subsidie op zonnepanelen, zo blijkt uit jouw eigen link.
Geen btw op zonnepanelen noem ik subsidie.
pi_210483817
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:23 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
En als het over mobiliteit gaat is de grootste farce dat de prijzen voor het OV 7-10% omhoog gaan in 2024 terwijl we moeten verduurzamen. Niet uit te leggen.
Tja, het spoor zit vol. Helaas. Mede daarom is het ook totaal geen optie dat Nederlanders zonder auto zouden moeten kunnen, Nederland alsnog zo organiseren dat OV het meest logische vervoermiddel wordt kan helemaal niet meer.

Ik ben ook lang voor gratis OV geweest, maar als je zag wat een run dat lage tarief in Duitsland op de treinen gaf ben ik me af gaan vragen of de NS dat wel aan zou kunnen. En het antwoord daarop lijkt me nee. Meer treinen gaat op de meeste trajecten niet, langere treinen zouden wellicht nog wel kunnen. Maar het zit nu al vol.
pi_210483821
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:26 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
Geen btw op zonnepanelen noem ik subsidie.
Tja, dat is het niet.
pi_210483848
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, het spoor zit vol. Helaas. Mede daarom is het ook totaal geen optie dat Nederlanders zonder auto zouden moeten kunnen, Nederland alsnog zo organiseren dat OV het meest logische vervoermiddel wordt kan helemaal niet meer.

Ik ben ook lang voor gratis OV geweest, maar als je zag wat een run dat lage tarief in Duitsland op de treinen gaf ben ik me af gaan vragen of de NS dat wel aan zou kunnen. En het antwoord daarop lijkt me nee. Meer treinen gaat op de meeste trajecten niet, langere treinen zouden wellicht nog wel kunnen. Maar het zit nu al vol.
Als je echt wilt verduurzamen zul je moeten investeren in beter en meer OV. En daarvoor moet het spoor uitgebreid worden en de bereikbaarheid vergroot worden, net als het natransport. Dat betekent ook minder rendabele lijnen en op minder rendabele tijdstippen en locaties rijden. Als je dat niet doet, zal het wegensysteem steeds verder dichtslibben. Bovendien is collectief vervoer veel energie-efficiënter dan individueel vervoer en verbruikt het veel minder schaarse grondstoffen.

En door telkens te stellen dat de capaciteit van het systeem het probleem is en daar niets aan te doen en investeringen in de hardware terug te schroeven, wordt het alleen maar erger. Vergeet ook niet dat er de komende jaren bijna geen weg meer uitgebreid kan worden vanwege stikstof. Met de almaar groeiende nood aan mobiliteit, zal het onvermijdelijk van het OV moeten komen.
pi_210483880
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Als je echt wilt verduurzamen zul je moeten investeren in beter en meer OV. En daarvoor moet het spoor uitgebreid worden en de bereikbaarheid vergroot worden, net als het natransport. Dat betekent ook minder rendabele lijnen en op minder rendabele tijdstippen en locaties rijden. Als je dat niet doet, zal het wegensysteem steeds verder dichtslibben. Bovendien is collectief vervoer veel energie-efficiënter dan individueel vervoer en verbruikt het veel minder schaarse grondstoffen.

En door telkens te stellen dat de capaciteit van het systeem het probleem is en daar niets aan te doen en investeringen in de hardware terug te schroeven, wordt het alleen maar erger. Vergeet ook niet dat er de komende jaren bijna geen weg meer uitgebreid kan worden vanwege stikstof. Met de almaar groeiende nood aan mobiliteit, zal het onvermijdelijk van het OV moeten komen.
Maar voor de belangrijke lijnen in de Randstad is de capaciteit gewoon bereikt. Er kunnen niet meer treinen op dat spoor. En ruimte om extra sporen neer te leggen is er ook niet, aangezien de knelpunten in de steden zelf liggen. Dat is echt een probleem in Nederland qua OV, bij allerlei uitbreidingen is het OV vergeten en nu zit dat OV ingeklemd en kan het geen kant meer op. Ook snelbussen zijn niet echt een optie, omdat die gewoon vast komen te staan tussen de auto's en er geen ruimte is voor extra rijbanen voor die bussen.
pi_210483886
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Tja, dat is het niet.
O ja, op vergelijkbare wijze was je van mening dat er ook geen fossiele subsidies zijn.

Subsidies voor zonnepanelen die wel voldoen aan jouw definitie zijn er wel geweest.
quote:
Is er subsidie voor zonnepanelen in 2023?
Goede vraag! Voorheen was er een voordelige subsidieregeling voor particulieren: tot maximaal 650 euro kon je terugkrijgen op de aanschaf van zonnepanelen. Anno 2023 bestaat de landelijke subsidie voor zonnepanelen niet meer. Maar fijn: anno 2023 hoef je geen 21% btw meer te betalen (en later terug te vragen) voor de installatie van zonnepanelen. Het btw-tarief is gewijzigd naar 0%. Bij 10 zonnepanelen (3.000 wattpiek voor de vanaf-prijs van ongeveer 4.700 euro) bespaar je dan al gauw 760 euro.
https://www.promovendum.n(...)anelen%20niet%20meer
Dank je wel huurders!
pi_210483963
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:40 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
O ja, op vergelijkbare wijze was je van mening dat er ook geen fossiele subsidies zijn.

Subsidies voor zonnepanelen die wel voldoen aan jouw definitie zijn er wel geweest.
[..]
https://www.promovendum.n(...)anelen%20niet%20meer
Dank je wel huurders!
Het klopt dat die er was. Maar er is geen subsidie meer.

Daar huurders voor bedanken is trouwens onzin, dat is helemaal geen rechtstreekse stroom. Dan kun je net zo goed de bedrijven die belasting betalen bedanken. Daarnaast is de groei van zonnepanelen op sociale huurwoningen ook enorm, meer dan 60.000 woningen per jaar. Ze liepen lang achter (en lopen nog wel iets achter), maar het percentage groeit nu harder bij sociale huur dan bij koopwoningen.

Ik ben het helemaal met je eens dat de sociale huur zo snel mogelijk energieneutraal moet zijn, maar net zo goed moeten de miljoenen mensen met een koophuis zonder spaargeld worden geholpen. De gemiddelde huiseigenaar heeft namelijk maar ongeveer 4.000 euro op de rekening, daar kun je een huis niet volledig mee isoleren en zonnepanelen leggen. Zeker niet omdat een huiseigenaar ook ander onderhoud (keukens en badkamers, daken e.d.) heeft.
pi_210484068
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

Daar huurders voor bedanken is trouwens onzin, dat is helemaal geen rechtstreekse stroom. Dan kun je net zo goed de bedrijven die belasting betalen bedanken. Daarnaast is de groei van zonnepanelen op sociale huurwoningen ook enorm, meer dan 60.000 woningen per jaar. Ze liepen lang achter (en lopen nog wel iets achter), maar het percentage groeit nu harder bij sociale huur dan bij koopwoningen.

Ik ben het helemaal met je eens dat de sociale huur zo snel mogelijk energieneutraal moet zijn, maar net zo goed moeten de miljoenen mensen met een koophuis zonder spaargeld worden geholpen. De gemiddelde huiseigenaar heeft namelijk maar ongeveer 4.000 euro op de rekening, daar kun je een huis niet volledig mee isoleren en zonnepanelen leggen. Zeker niet omdat een huiseigenaar ook ander onderhoud (keukens en badkamers, daken e.d.) heeft.
Ik vind het grappig dat jij denkt dat huurders van een sociale woning die zonnepanelen krijgen een winnaar zijn in dit verhaal
pi_210484074
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:39 schreef Hanca het volgende:

[..]
Maar voor de belangrijke lijnen in de Randstad is de capaciteit gewoon bereikt. Er kunnen niet meer treinen op dat spoor. En ruimte om extra sporen neer te leggen is er ook niet, aangezien de knelpunten in de steden zelf liggen. Dat is echt een probleem in Nederland qua OV, bij allerlei uitbreidingen is het OV vergeten en nu zit dat OV ingeklemd en kan het geen kant meer op. Ook snelbussen zijn niet echt een optie, omdat die gewoon vast komen te staan tussen de auto's en er geen ruimte is voor extra rijbanen voor die bussen.
komt omdat mobiliteit voor het plebs geen prioriteit (meer) is
pi_210484086
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:35 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

als je meer wil verduurzamen moet je de financiële strop niet nog strakker maken voor alles en iedereen in nederland
pi_210484102
quote:
0s.gif Op woensdag 30 augustus 2023 19:41 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, nou zou je daar nog kunnen zeggen dat je als land daar nog wel verschil kunt maken. Elk land kan zelf huizen bouwen. Maar de prijsstijging van bijvoorbeeld boodschappen, dat is gewoon internationaal en kan een kabinet weinig aan doen (ja, BTW verlagen, maar dat is geen oplossing van de oorzaak).
lachwekkende take
pi_210484122
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 08:49 schreef Hanca het volgende:

[..]

De verhuurdersheffing is nu eenmaal opgebracht en in de staatskas beland (dankjewel). En dat heeft de verduurzaming van corporatiewoningen vertraagt wat zonde is. Daarnaast zijn er duurzaanheidssubsidies voor woningeigenaren uit diezelfde staatskas gevloeid. Dan is toch wel duidelijk waar de prioriteit heeft gelegen bij de betrokken kabinetten. Voor kabinetten met een staatsschulfobie is het geruststellend dat geld wat je uitgeeft eerst binnenkomt.
pi_210484134
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:03 schreef aTypisch het volgende:

[..]
Ik vind het grappig dat jij denkt dat huurders van een sociale woning die zonnepanelen krijgen een winnaar zijn in dit verhaal
Wat ik van kennissen in sociale huurwoningen met zonnepanelen hoor, is dat inderdaad een feit. Die profiteren er van. Het zal vast ook wel hier en daar mis gaan.
pi_210484148
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:11 schreef Hanca het volgende:

[..]
Wat ik van kennissen in sociale huurwoningen met zonnepanelen hoor, is dat inderdaad een feit. Die profiteren er van. Het zal vast ook wel hier en daar mis gaan.
alleen is er niks van hen bij

het gaat niet mis, want het is de bedoeling om huiswaardes op te pompen

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 09:13:32 ]
pi_210484223
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:12 schreef aTypisch het volgende:

[..]
alleen is er niks van hen bij

het gaat niet mis, want het is de bedoeling om huiswaardes op te pompen
Ze betalen gewoon veel minder (of in 1 geval zelfs niks meer, die heeft een energieneutrale woning) voor hun energie en zijn daardoor in hun vaste lasten gedaald. Dat is toch gewoon profiteren?
pi_210484238
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:10 schreef Bondsrepubliek het volgende:

[..]
De verhuurdersheffing is nu eenmaal opgebracht en in de staatskas beland (dankjewel). En dat heeft de verduurzaming van corporatiewoningen vertraagt wat zonde is. Daarnaast zijn er duurzaanheidssubsidies voor woningeigenaren uit diezelfde staatskas gevloeid. Dan is toch wel duidelijk waar de prioriteit heeft gelegen bij de betrokken kabinetten. Voor kabinetten met een staatsschulfobie is het geruststellend dat geld wat je uitgeeft eerst binnenkomt.
Ik zou niet zo denken in huur vs koop, meer in arm vs rijk. Want niet iedere huurder is arm en zeker lang niet iedereen met een koopwoning is rijk.
pi_210484246
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ze betalen gewoon veel minder (of in 1 geval zelfs niks meer, die heeft een energieneutrale woning) voor hun energie en zijn daardoor in hun vaste lasten gedaald. Dat is toch gewoon profiteren?
nee
pi_210484251
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ik zou niet zo denken in huur vs koop, meer in arm vs rijk. Want niet iedere huurder is arm en zeker lang niet iedereen met een koopwoning is rijk.
en dan zit je hier in dit topic allerlei spul te verdedigen dat die kloof alleen maar groter maakt

genot
pi_210484369
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:24 schreef Hanca het volgende:

[..]
In mijn eerste post over dit onderwerp had ik het dan ook over de welgestelde Nederlanders die hebben geprofiteerd.
pi_210484474
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:05 schreef aTypisch het volgende:

[..]
als je meer wil verduurzamen moet je de financiële strop niet nog strakker maken voor alles en iedereen in nederland
Ook dit is uiteindelijk een herverdelingsvraagstuk. Vergeet niet dat er ook bedrijven zijn die extreem winstgevend zijn en een deel van de burgers het heel goed heeft. Als je zaken wilt oplossen, moeten er keuzes gemaakt worden en daarbij kun je beginnen met het adagium de vervuiler betaalt en de breedste schouders dragen de zwaarste lasten. Dat betekent, hogere belastingen op vervuilende activiteiten van bedrijven, op zaken met een groot beslag op schaarse grondstoffen e.d. Ook mag er iets gebeuren aan belastingarbitrage en mogen een deel van de belastingvoordelen voor de bedrijven wel wat minder. Dat levert geld op waarmee je duurzame investeringen kunt doen in onder ander mobiliteit en ook de strop voor de groepen die het zwaar hebben wat kunt verlichten.
pi_210484695
De laatste 300 miljoen komt van de te verwachten bron: alcohol en tabak worden duurder.

https://www.ad.nl/politie(...)-voorkomen~a1670ee1/

Dat is standaard de makkelijke knop voor het laatste gat.
pi_210484709
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 09:26 schreef aTypisch het volgende:

[..]
en dan zit je hier in dit topic allerlei spul te verdedigen dat die kloof alleen maar groter maakt

genot
Totale onzin. Ik verdedig helemaal niks dat de kloof groter maakt. Dat jij de aanname hebt dat mensen in sociale huur geen behoefte hebben aan lagere lasten is jouw probleem, niet het mijne.
pi_210484827
https://nos.nl/artikel/24(...)vorm-van-beveiliging

Het is treurig gesteld met ons land. Wie zijn al die idioten die het nodig vinden politici te bedreigen :r
pi_210484890
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:36 schreef Faraday01 het volgende:

Het is treurig gesteld met ons land. Wie zijn al die idioten die het nodig vinden politici te bedreigen :r
Ja, verschrikkelijk inderdaad. En lijkt me dan ook een logische verklaring voor het leeg lopen van de Kamer, als mijn vrouw en kinderen misschien gevaar zouden lopen zou ik ook weg zijn.

En voor het antwoord op je vraag wil Yeşilgöz dus anoniem posten op social media verbieden. Ben ik op zich helemaal voor, maar wat is dan het idee: moet je je id kaart naar twitter, facebook sturen? En moet dat hier bijvoorbeeld dan ook naar Danny? Dat lijkt me niet alleen erg lastig (gaat er personeel zijn om die controles te doen), ook vraag ik me af of dat dan weer gewenst is. Ik zit dus een beetje met de uitvoering. Het idee op zich ben ik wel voor.
pi_210485015
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:46 schreef Hanca het volgende:

[..]
Ja, verschrikkelijk inderdaad. En lijkt me dan ook een logische verklaring voor het leeg lopen van de Kamer, als mijn vrouw en kinderen misschien gevaar zouden lopen zou ik ook weg zijn.

En voor het antwoord op je vraag wil Yeşilgöz dus anoniem posten op social media verbieden. Ben ik op zich helemaal voor, maar wat is dan het idee: moet je je id kaart naar twitter, facebook sturen? En moet dat hier bijvoorbeeld dan ook naar Danny? Dat lijkt me niet alleen erg lastig (gaat er personeel zijn om die controles te doen), ook vraag ik me af of dat dan weer gewenst is. Ik zit dus een beetje met de uitvoering. Het idee op zich ben ik wel voor.
Het is totaal onuitvoerbaar en bovendien is een website als Fok! dan ten dode opgeschreven. Los van de totaalidioten die door de politie opgespoord moeten worden, zijn er ook massa's mensen die om goede redenen anoniem willen blijven in discussies op een forum en daar verder geen gekke dingen zeggen buiten de wet. Dat kan zowel gaan om politieke discussies als om persoonlijke issues. Ik vind het echt het paard achter de wagen spannen om dat onmogelijk te maken. Bovendien is het dus niet uitvoerbaar dus gewoon een proefballon die straks snel doorgeprikt wordt.

Ook leuk in deze: het recht om online niet gevonden te kunnen worden. Lijkt me moeilijk te verenigen met dit proefballonnetje en als dat al kan worden websites overspoeld met verzoeken om elke week nieuwe vermeldingen te anonimiseren en zoekgeschiedenissen te verwijderen. Dit idee is heel slecht doordacht.

[ Bericht 4% gewijzigd door Faraday01 op 31-08-2023 11:11:09 ]
pi_210485083
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:23 schreef Hanca het volgende:

[..]
Totale onzin. Ik verdedig helemaal niks dat de kloof groter maakt. Dat jij de aanname hebt dat mensen in sociale huur geen behoefte hebben aan lagere lasten is jouw probleem, niet het mijne.
de eigenaar van het pand profiteert, niet de tijdelijke huurders die er geen aandeel in hebben
  donderdag 31 augustus 2023 @ 11:09:02 #267
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210485092
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:36 schreef Faraday01 het volgende:

Wilders lokt dat natuurlijk voor een groot gedeelte zelf uit. Die gaat op twitter Pakistanen lopen afzeiken, wordt dan vanuit Pakistan bedreigd en gaat dan lopen janken.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
Solo l'odore della morte.
pi_210485093
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:46 schreef Hanca het volgende:

[..]

:')
there comes the monkey out of the sleeve

anonimiteit willen verbieden, over gevaren voor de democratie gesproken

[ Bericht 3% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 11:09:27 ]
pi_210485103
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:08 schreef aTypisch het volgende:

[..]
de eigenaar van het pand profiteert, niet de tijdelijke huurders die er geen aandeel in hebben
Jawel, die betalen minder voor hun energie. Dat weet ik gewoon voor meerdere mensen uit eerste hand. Hun vaste lasten zijn gedaald.

En voor meerwaarde van je woning moet je geen zonnepanelen leggen. Als je voor 6000 euro zonnepanelen legt, wordt je huis echt geen 6000 euro meer waard. Dus dat is nogal een raar argument.
pi_210485130
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:10 schreef Hanca het volgende:

[..]
Jawel, die betalen minder voor hun energie. Dat weet ik gewoon voor meerdere mensen uit eerste hand. Hun vaste lasten zijn gedaald.
dat betekent niet dat dit hele gedoe netto positief is voor de 'have nots'
pi_210485137
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 10:58 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het is totaal onuitvoerbaar en bovendien is een website als Fok! dan ten dode opgeschreven. Los van de totaalidioten die door de politie opgespoord moeten worden, zijn er ook massa's mensen die om goede redenen anoniem willen blijven in discussies op een forum en daar verder geen gekke dingen zeggen buiten de wet. Dat kan zowel gaan om politieke discussies als om persoonlijke issues. Ik vind het echt het paard achter de wagen spannen om dat onmogelijk te maken. Bovendien is het dus niet uitvoerbaar dus gewoon een proefballon die straks snel doorgeprikt wordt.

Ook leuk in deze: het recht om online niet gevonden te kunnen worden. Lijkt me moeilijk te verenigen met dit proefballonnetje en als dat al kan worden websites overspoeld met verzoeken om elke week nieuwe vermeldingen te anonimiseren en zoekgeschiedenissen te verwijderen. Dit idee is heel slecht doordacht.
Volgens mij ligt er in Australië al een wetsvoorstel in deze richting, dus we kunnen kijken hoe het daar uit pakt.
pi_210485154
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:13 schreef Hanca het volgende:

[..]
Volgens mij ligt er in Australië al een wetsvoorstel in deze richting, dus we kunnen kijken hoe het daar uit pakt.
prison islandgenot
pi_210485155
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:09 schreef aTypisch het volgende:

[..]
:')
there comes the monkey out of the sleeve

anonimiteit willen verbieden, over gevaren voor de democratie gesproken

Dat heeft echt niks met elkaar te maken. Je kunt immers weinig met je mening bereiken als je alleen maar anoniem loopt te roeptoeteren. Waarbij je niet met naam en toenaam hier op het forum hoeft te verschijnen, maar wel waarbij die inderdaad bij het medium bekend zijn.

Met vrijheid van meningsuiting komt ook verantwoordelijkheid van meningsuiting, maar dat vergeten de meeste toetsenbordhelden voor het gemak.
't Echte en 't ware!
pi_210485165
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:16 schreef Japepk het volgende:

[..]
Dat heeft echt niks met elkaar te maken. Je kunt immers weinig met je mening bereiken als je alleen maar anoniem loopt te roeptoeteren. Waarbij je niet met naam en toenaam hier op het forum hoeft te verschijnen, maar wel waarbij die inderdaad bij het medium bekend zijn.

Met vrijheid van meningsuiting komt ook verantwoordelijkheid van meningsuiting, maar dat vergeten de meeste toetsenbordhelden voor het gemak.
bezint voor u begint met het pleiten voor minder privacy

heeft alles met elkaar te maken

[ Bericht 2% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 11:18:03 ]
pi_210485187
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:16 schreef aTypisch het volgende:

[..]
bezint voor u begint met het pleiten voor minder privacy

heeft alles met elkaar te maken
Want die anonimiteit werkt geweldig?

Bezint eer ge begint het mogelijk te maken dat mensen elkaar anoniem bedreigen.
pi_210485194
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:19 schreef Hanca het volgende:

[..]
Want die anonimiteit werkt geweldig?
is zelfs van levensbelang :)
pi_210485213
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:16 schreef Japepk het volgende:

[..]

Het probleem is dat je hiervoor een enorm apparaat op gaat tuigen met onvermijdelijk allerlei datalekken waardoor de namen alsnog publiek worden. En de mensen die echt kwaad willen, zoeken waarschijnlijk toch andere wegen. Ik vind dat overtredingen van de wet veel harder aangepakt moeten worden maar ik denk niet dat je dat hier meer bereikt. Op dit moment kan de politie ook al NAW gegevens van IP adressen bij providers opvragen dus als het IP adres bekend is (en dat loggen websites), kan al veel achterhaald worden. Bovendien betekent het om het enigszins betrouwbaar te doen dat paspoortgegevens enorm breed gedeeld worden, over veiligheidsrisico's gesproken...

En zie jij het al voor je dat elke website straks tienduizenden tot miljarden accounts gaat controleren terwijl ondertussen AI met nepprofielen zo in opkomst is. Nogmaals leuk proefballonnetje maar onwenselijk en vooral onuitvoerbaar.
pi_210485229
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]
Het probleem is dat je hiervoor een enorm apparaat op gaat tuigen met onvermijdelijk allerlei datalekken waardoor de namen alsnog publiek worden. En de mensen die echt kwaad willen, zoeken waarschijnlijk toch andere wegen. Ik vind dat overtredingen van de wet veel harder aangepakt moeten worden maar ik denk niet dat je dat hier meer bereikt. Op dit moment kan de politie ook al NAW gegevens van IP adressen bij providers opvragen dus als het IP adres bekend is (en dat loggen websites), kan al veel achterhaald worden. Bovendien betekent het om het enigszins betrouwbaar te doen dat paspoortgegevens enorm breed gedeeld worden, over veiligheidsrisico's gesproken...

En zie jij het al voor je dat elke website straks tienduizenden tot miljarden accounts gaat controleren terwijl ondertussen AI met nepprofielen zo in opkomst is. Nogmaals leuk proefballonnetje maar onwenselijk en vooral onuitvoerbaar.
leuk boekje hierover
pi_210485231
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:22 schreef Faraday01 het volgende:

[..]

Die uitvoerbaarheid heb ik dus ook mijn vragen over. Maar ik zou het anders aanvliegen.

Ik zou beginnen vanuit de wens dat anoniem bedreigen niet meer moet kunnen. En dan vanuit die wens gaan kijken of er een werkbare oplossing te verzinnen is. En dan kijken naar wat er wel mogelijk is.
pi_210485242
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:25 schreef Hanca het volgende:

[..]
Die uitvoerbaarheid heb ik dus ook mijn vragen over. Maar ik zou het anders aanvliegen.

Ik zou beginnen vanuit de wens dat anoniem bedreigen niet meer moet kunnen. En dan vanuit die wens gaan kijken of er een werkbare oplossing te verzinnen is. En dan kijken naar wat er wel mogelijk is.
beetje jammer dat je daarvoor zo'n beetje alles kapot moet maken

je nobele ideeën zijn bijzonder eng
pi_210485243
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:20 schreef aTypisch het volgende:

[..]
is zelfs van levensbelang :)
Voor criminelen en bedreigers, ik zou er geen enkel probleem mee hebben een kopie van mijn id kaart hier bij de admins in te leveren. Sterker: als het verplicht zou worden je naam in je profiel in te vullen heb ik daar ook geen enkel probleem mee, al vind ik dat wel te ver gaan.
pi_210485248
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:26 schreef Hanca het volgende:

[..]
Voor criminelen en bedreigers, ik zou er geen enkel probleem mee hebben een kopie van mijn id kaart hier bij de admins in te leveren. Sterker: als het verplicht zou worden je naam in je profiel in te vullen heb ik daar ook geen enkel probleem mee.
dan doe je dat toch?

allicht zijn er platformen die dat (vrijwillig) op die manier voor je faciliteren
pi_210485266
privacy is niet alleen nuttig voor criminelen en bedriegers

[ Bericht 6% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 11:28:09 ]
pi_210485280
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:27 schreef aTypisch het volgende:
privacy is niet alleen nuttig voor criminelen en bedriegers
Het is niet nodig voor mensen die niks doen waarvan ze het erg zouden vinden als het openbaar bekend wordt. Ik kan niks verzinnen wat ik hier post waarvan ik het erg zou vinden als mensen mijn naam daar aan kunnen linken.

Maar dat is dus niet eens nodig: je naam moet te achterhalen zijn voor de politie, niet voor iedereen op internet.
pi_210485292
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:29 schreef Hanca het volgende:

[..]
Het is niet nodig voor mensen die niks doen waarvan ze het erg zouden vinden als het openbaar bekend wordt. Ik kan niks verzinnen wat ik hier post waarvan ik het erg zou vinden als mensen mijn naam daar aan kunnen linken.

Maar dat is dus niet eens nodig: je naam moet te achterhalen zijn voor de politie, niet voor iedereen op internet.
Zo'n ongelofelijke onzin
pi_210485299
En het is gewoon een feit dat de mogelijkheid tot anoniem bedreigen de democratie en de samenleving langzaam maar zeker volledig aan het afbreken is. Dat niet willen stoppen zou een enorme fout zijn.
pi_210485302
quote:
0s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef Hanca het volgende:
En het is gewoon een feit dat de mogelijkheid tot anoniem bedreigen de democratie en de samenleving langzaam maar zeker volledig aan het afbreken is.
en daarom pleit jij voor het verder uithollen van een van de pijlers van 'de democratie', namelijk anoniem kunnen converseren

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 11:32:07 ]
pi_210485312
twee jankvideo's van politieke kopstukken en @Hanca heeft de oplossing: je ID moet gekoppeld kunnen worden aan alles wat je online zegt
  donderdag 31 augustus 2023 @ 11:37:12 #289
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210485333
Binnenkort Elena Ferrante in de cel.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
pi_210485346
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef Hanca het volgende:
En het is gewoon een feit dat de mogelijkheid tot anoniem bedreigen de democratie en de samenleving langzaam maar zeker volledig aan het afbreken is. Dat niet willen stoppen zou een enorme fout zijn.
Ben jij je er ook van bewust dat die tools die je zo graag wil ook blijvend zijn? Dat ze één of twee 'verkeerde' verkiezingsuitslagen weg zijn van iemand die jouw mening als onwenselijk en gevaarlijk kan bestempelen?

Of kleur jij altijd binnen de maatschappelijke kaders, ook als die kaders veranderen?

[ Bericht 0% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 11:39:21 ]
pi_210485380
quote:
De vraag is hoe je dat wilt doen en of het proefballonnetje van Dilan dat gaat doen. Ik denk het niet. Voor zover het om Nederlanders (westerse landen) gaat is het een kwestie van meer opsporingscapaciteit en prioriteit. Als het om Pakistanen en Russen gaat, dan kom je helaas niet verder dan wat symbolische processen en kun je er verder weinig aan doen. Op dit moment is de wetgeving niet het grootste probleem maar de beschikbare opsporingscapaciteit.
pi_210485517
quote:
14s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:31 schreef aTypisch het volgende:

[..]
en daarom pleit jij voor het verder uithollen van een van de pijlers van 'de democratie', namelijk anoniem kunnen converseren

Dat is nooit een peiler geweest. Anoniem converseren is pas sinds de jaren 2000 mogelijk, de democratie is veel ouder.

En hat gaat niet om 'jankvideo's', maar om daadwerkelijke bedreigingen. Dat enorm tegenstander Yeşilgöz nu voor is, terwijl haar dat electoraal niet zal helpen, zegt wat dat betreft heel veel.
  donderdag 31 augustus 2023 @ 11:58:47 #293
458878 -XOR-
highbrow marxist
pi_210485594
Anonieme geschriften met voor de tijd controversiele ideeen zijn van alle tijden.
Il mondo apre le porte
Pace totalitaria
  donderdag 31 augustus 2023 @ 12:01:06 #294
140043 Isdatzo
Born in the echoes.
pi_210485620
quote:
En om die democratie te beschermen moeten we een surveillancestaat inrichten? Of is dat niet genoeg en moet er voor de zekerheid ook maar een gedachtenpolitie komen?
Huilen dan.
pi_210485632
quote:
7s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
En om die democratie te beschermen moeten we een surveillancestaat inrichten? Of is dat niet genoeg en moet er voor de zekerheid ook maar een gedachtenpolitie komen?
ja maar hallo politici en publieke figuren worden tegenwoordig bedreigd, sinds 2000 is dit pas aan de hand

die moeten we ten kosten van alles beschermen tegen vuile woorden online

[ Bericht 4% gewijzigd door #ANONIEM op 31-08-2023 12:02:39 ]
pi_210485803
quote:
1s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 11:52 schreef Hanca het volgende:

[..]
Dat is nooit een peiler geweest. Anoniem converseren is pas sinds de jaren 2000 mogelijk, de democratie is veel ouder.
Zo’n Joan Derk van der Capellen tot den Pol werd door iedereen meteen herkend aan zijn IP-adres inderdaad.
De Sahara is zonder meer erg droog.
pi_210485809
quote:
7s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:01 schreef Isdatzo het volgende:

[..]
Nee, dat zeg ik niet en dat zegt ook Yeşilgöz niet. Geen surveillancestaat en al helemaal geen gedachtepolitie (zou ook niet weten hoe je dat zou moeten doen, trouwens).
pi_210485827
quote:
9s.gif Op donderdag 31 augustus 2023 12:18 schreef Fred_B het volgende:

[..]
Zo’n Joan Derk van der Capellen tot den Pol werd door iedereen meteen herkend aan zijn IP-adres inderdaad.
die boefjes in de 18e eeuw die Amerika los wilde trekken van de Britse kroon konden gelukkig ook niet anoniem converseren
abonnement Unibet Coolblue Bitvavo
Forum Opties
Forumhop:
Hop naar:
(afkorting, bv 'KLB')